ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 132 din 21 noiembrie 2024pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1169 din 22 noiembrie 2024



    Ținând cont de necesitatea creșterii eficienței colectării obligațiilor bugetare, în scopul asigurării unei mai bune încasări la bugetul de stat a accizelor,luând în considerare faptul că predictibilitatea și stabilitatea fiscală joacă un rol important, precum și solicitările mediului de afaceri din industria alcoolului și băuturilor alcoolice privind introducerea unui calendar de creștere graduală a nivelului accizei la vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic, în vederea creșterii volumului pieței, concomitent cu nivelul taxelor colectate la bugetul de stat,având în vedere că în cadrul activităților derulate în baza Acordului de servicii de asistență tehnică rambursabilă privind îmbunătățirea cadrului fiscal din România, încheiat în contextul Planului național de redresare și reziliență al României (P178899), aferente componentei C8 - Reforma fiscală și reforma sistemului de pensii, jalonul 237 - I.7 „Asistență tehnică pentru revizuirea cadrului fiscal pentru proiectarea unui sistem informatic care permite implementarea unui model automat de evaluare a proprietăților“, au fost realizate anumite etape procedurale în ceea ce privește standardizarea și restructurarea datelor și informațiilor necesare în contextul dat, inclusiv pentru cele transmise de către notarii publici prin Declarația formular 208 - Declarație informativă privind impozitul pe veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal, se impune crearea posibilității notarilor publici de a solicita organului fiscal înregistrarea fiscală a unei persoane nerezidente care nu deține cod de identificare fiscală.Ținând seama de faptul că sistemul informatic care permite implementarea unui model automat de evaluare a proprietăților necesită anumite etape procedurale, context în care nepromovarea prezentei ordonanțe de urgență ar periclita încadrarea în termenele prevăzute pentru îndeplinirea angajamentelor asumate prin Planul național de redresare și reziliență al României,având în vedere că neadoptarea în regim de urgență a acestor măsuri poate avea consecințe negative, în sensul că ar putea genera reducerea activității economice a operatorilor economici din domeniul alcoolului și băuturilor alcoolice, precum și creșterea pieței negre, consecințe ce ar putea conduce la scăderea veniturilor bugetare din accize, ținând cont că menținerea mecanismului de actualizare cu inflația a nivelului accizelor pentru produsele care fac parte din categoria alcool și băuturi alcoolice ar determina o creștere exagerată a prețurilor,luând în considerare că situațiile prezentate impun adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, iar neadoptarea acestor măsuri, cu celeritate, ar avea consecințe negative, în sensul reducerii activității economice a producătorilor locali de băuturi spirtoase, pierderii locurilor de muncă, creșterii pieței negre, nefiscalizate, încurajării consumului de băuturi contrafăcute, cu consecințe grave pentru sănătate, și neasigurării încasărilor veniturilor din accize la bugetul de stat, pe de o parte, și, pe de altă parte, în ceea ce privește neasigurarea condițiilor necesare realizării procesului aferent măsurii din Planul național de redresare și reziliență al României vizând impozitarea proprietății imobiliare,având în vedere faptul că restricțiile reglementate de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, în ceea ce privește achizițiile de mobilier și aparatură birotică sunt de natură a afecta îndeplinirea atribuțiilor constituționale ale Ministerului Public cu privire la apărarea ordinii de drept, precum și a drepturilor și libertăților cetățenilor,având în vedere vechimea și gradul mare de uzură a ambulanțelor/autospecialelor aflate în gestiunea și exploatarea Serviciului Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare, denumit în continuare SMURD, din cadrul inspectoratelor județene pentru situații de urgență, serviciilor de ambulanță județene, denumite în continuare SAJ, și Serviciului de Ambulanță București - Ilfov, denumit în continuare SABIF, care înregistrează rulaje mari și generează costuri ridicate pentru menținerea în stare de funcționare, raportat și la resursele financiare limitate,întrucât, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2017 privind desemnarea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență ca unitate de achiziții centralizată pentru achiziția centralizată de autospeciale/ambulanțe pentru Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare din cadrul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, pentru serviciile de ambulanță județene și pentru Serviciul de Ambulanță București - Ilfov, aprobată prin Legea nr. 77/2018, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, denumit în continuare IGSU, a fost desemnat ca unitate de achiziții centralizată pentru achiziția centralizată de autospeciale/ambulanțe pentru SMURD, SAJ și SABIF,ținând cont de faptul că procedura de achiziție centralizată desfășurată în anul 2017 de IGSU, în urma căreia au fost desemnate patru acorduri-cadru pentru furnizarea de ambulanțe, ultimul având valabilitate până la data de 19 martie 2023, nu a dus la achiziționarea cantității de ambulanțe necesare la nivel național, fiind imperios necesară reluarea demersului privind achiziția publică,având în vedere faptul că, pentru formalizarea noilor proceduri de achiziție publică centralizată, este urgentă și necesară clarificarea sensului dispozițiilor art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2017, aprobată prin Legea nr. 77/2018, pe calea interpretării legale, astfel încât să existe un cadru normativ clar, care să înlăture echivocul,în considerarea faptului că aspectele sus-menționate vizează interesul general public și constituie situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul ILegea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 342, după alineatul (1^8) se introduce un nou alineat, alin. (1^9), cu următorul cuprins:(1^9) Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru vinuri, băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri, produse intermediare și alcool etilic, nivelul accizelor este cel prevăzut în anexa nr. 1.2. La anexa nr. 1 de la titlul VIII - Accize și alte taxe speciale, numerele curente 2-5, coloanele 4 și 5 se modifică și vor avea următorul cuprins:
    Nr crt.Denumirea produsului sau a grupei de produseU.M.Acciza (lei/U.M.)
    202420252026
    012345
    Alcool și băuturi alcoolice
    2Vinurihl de produs
    2.1. vinuri liniștite0,000,000,00
    2.2. vinuri spumoase66,3469,2672,72
    3Băuturi fermentate, altele decât bere și vinurihl de produs
    3.1. liniștite, din care: 555,58580,03609,03
    3.1.1. cidru de mere și de pere0,000,000,00
    3.1.2. hidromel obținut prin fermentarea unei soluții de miere în apă0,000,000,00
    3.1.3. obținute din fructe de pădure, fără alte adaosuri de arome sau alcool0,000,000,00
    3.2. spumoase66,3469,2672,72
    3.2.1. cidru de mere și de pere0,000,000,00
    4Produse intermediarehl de produs555,58580,03609,03
    5Alcool etilic, din care: hl de alcool pur4.629,754.833,465.075,13
    5.1. alcool etilic produs de micile distilerii2.314,872.416,722.537,56
     +  Articolul IILa articolul 83 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 547 din 23 iulie 2015, cu modificările și completările ulterioare, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:(4^1) Organul fiscal central trebuie să înregistreze fiscal la solicitarea unui notar public, în scopul îndeplinirii atribuțiilor prevăzute de lege, o persoană nerezidentă care nu deține cod de identificare fiscală în sensul dispozițiilor art. 82. Procedura de înregistrare fiscală a persoanei nerezidente se aprobă prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, pe baza consultării Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România.  +  Articolul III(1) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Agenția Națională de Administrare Fiscală aprobă ordinul prevăzut la art. 83 alin. (4^1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost introdus prin art. II.(2) Dispozițiile art. II se aplică de la data operaționalizării sistemului în baza Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală prevăzut la alin. (1). În acest caz, Agenția Națională de Administrare Fiscală informează cu cel puțin 15 zile înainte Uniunea Națională a Notarilor Publici din România cu privire la data de la care sistemul este operațional.  +  Articolul IVOrdonanța de urgență de Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 905 din 6 septembrie 2024, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. Termenul de 25 noiembrie 2024 se înlocuiește cu termenul de 19 decembrie 2024 în cuprinsul art. I alin. (4), art. II, art. III alin. (1) lit. a) și b), art. VI alin. (5) lit. c), art. VI alin. (7) lit. b), art. VII alin. (1) și (2), art. XII, precum și art. XVI alin. (1) lit. a) și alin. (2) lit. a).2. La articolul IX alineatul (2), teza a doua se modifică și va avea următorul cuprins: Anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor se acordă dacă cererea de anulare se depune până la data de 19 decembrie 2024 inclusiv și eșalonarea la plată se finalizează până la data depunerii cererii de anulare inclusiv, dar nu mai târziu de data de 19 decembrie 2024 inclusiv.3. După articolul XVI se introduce un nou articol, art. XVI^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul XVI^1(1) Prin excepție de la art. II lit. d), în cazul în care debitorul depune notificare potrivit art. VI alin. (1) până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, dar nu depune cererea de anulare până la 19 decembrie 2024 inclusiv și îndeplinește la această dată celelalte condiții prevăzute de art. I-XVI și/sau XVIII, după caz, acesta beneficiază de anularea unor obligații bugetare, prin emiterea, din oficiu, de către organul fiscal a deciziei de anulare a unor obligații bugetare după constatarea îndeplinirii acestor condiții.(2) În cazul în care debitorul depune cererea de anulare a unor obligații bugetare anterior îndeplinirii condițiilor prevăzute de art. I-XVI și/sau XVIII, după caz, pentru care nu a fost emisă decizia de respingere, dar îndeplinește condițiile la data de 19 decembrie 2024 inclusiv, organul fiscal emite decizia de anulare a unor obligații bugetare după constatarea îndeplinirii acestor condiții.4. La articolul XXI alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins: b) «Bunuri de natura obiectelor de inventar», cu excepția cheltuielilor aferente unităților finanțate integral de la bugetul de stat aflate în subordinea Ministerului Sănătății care asigură asistența medicală publică de urgență în faza prespitalicească;5. La articolul XXII alineatul (9), după litera i) se introduce o nouă literă, lit. j), cu următorul cuprins: j) transferurile și cheltuielile de capital din domeniul sănătății.6. La articolul XXXVI, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins: (5) Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (1) lit. a)-c) și art. 26 alin. (4) și (5) din Legea nr. 69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de la prevederile art. 2, art. 3 alin. (5)-(7), precum și de la anexele nr. 1 și 2 din Legea nr. 417/2023 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2024, cu sumele cedate potrivit alin. (1) se pot depăși, după caz, plafonul soldului bugetului general consolidat și cel al cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat, exprimat ca procent în produsul intern brut, plafoanele nominale ale cheltuielilor totale și ale cheltuielilor de personal, plafoanele nominale ale soldului bugetului general consolidat și ale principalelor bugete componente, precum și plafonul soldului primar al bugetului general consolidat, stabilite prin Legea nr. 417/2023 și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2024 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2024, cu modificările ulterioare.  +  Articolul VPrin derogare de la prevederile art. III alin. (1) lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel București și Parchetul de pe lângă Tribunalul București pot achiziționa mobilier și aparatură, așa cum sunt prevăzute în grupa 3 „Mobilier, aparatură birotică, sisteme de protecție a valorilor umane și materiale și alte active corporale“, subgrupele 3.1. „Mobilier“ și 3.2. „Aparatură birotică“ din cadrul Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, precum și obiecte de inventar de natura acestora, în scopul dotării spațiilor cu destinația de birou necesare pentru buna desfășurare a activităților specifice.  +  Articolul VIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 46/2024 privind unele măsuri bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 444 din 14 mai 2024, se modifică după cum urmează:1. La articolul I, alineatul (1) va avea următorul cuprins:  +  Articolul I(1) Prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului se pot aloca, pe bază de hotărâri ale Guvernului, sume pentru finanțarea cheltuielilor curente și de capital, precum și pentru operațiuni financiare ale ordonatorilor principali de credite.2. La articolul II, alineatul (3) va avea următorul cuprins: (3) Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (1) lit. a)-c) și art. 26 alin. (4) și (5) din Legea nr. 69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de la prevederile art. 2, art. 3 alin. (5)-(7), precum și de la anexele nr. 1 și 2 din Legea nr. 417/2023 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2024, cu sumele cedate potrivit alin. (1) se pot depăși, după caz, plafonul soldului bugetului general consolidat și cel al cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat, exprimat ca procent în produsul intern brut, plafoanele nominale ale cheltuielilor totale și ale cheltuielilor de personal, plafoanele nominale ale soldului bugetului general consolidat și ale principalelor bugete componente, precum și plafonul soldului primar al bugetului general consolidat, stabilite prin Legea nr. 417/2023 și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2024 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2024, cu modificările ulterioare.  +  Articolul VIITermenul prevăzut la art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătățirea și reorganizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 389 din 29 iunie 2013, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 144/2014, cu modificările și completările ulterioare, se prorogă până la data de 1 martie 2025.  +  Articolul VIII(1) Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală poate stabili, prin ordin, pentru performanțe excepționale, acordarea o singură dată de stimulente financiare pentru personalul din echipele de inspecție ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală atunci când, din activitatea de inspecție fiscală sau, după caz, de control antifraudă sau din activitatea de executare silită, constatările stabilite și încasate depășesc 10 milioane de euro.(2) Valoarea stimulentelor financiare acordate potrivit dispozițiilor alin. (1) nu poate depăși de trei ori cuantumul salariului de bază al funcționarului public căruia i se acordă aceste sume.(3) Plata stimulentelor financiare acordate potrivit dispozițiilor alin. (1) se realizează dintr-un fond constituit la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală prin reținerea, ca venituri proprii, din sumele stabilite și încasate conform dispozițiilor alin. (1) a unor sume echivalente cu de trei ori cuantumul salariilor de bază ale funcționarilor publici care vor primi stimulentele.(4) Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală prin care se stabilește acordarea stimulentelor financiare potrivit dispozițiilor alin. (1) se emite în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data încasării sumelor stabilite în urma constatărilor echipei.(5) Procedura și metodologia specifică de constituire a fondului din care se acordă stimulentele financiare se stabilesc și se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor, cu respectarea prevederilor legale referitoare la fondurile speciale prevăzute de Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare. (la 20-12-2024, Articolul VIII a fost completat de Articolul X din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 152 din 18 decembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1297 din 20 decembrie 2024 )  +  Articolul IXLa articolul 15 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 23/2023 privind instituirea unor măsuri de simplificare și digitalizare pentru gestionarea fondurilor europene aferente Politicii de coeziune 2021-2027, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 319 din 13 aprilie 2023, aprobată prin Legea nr. 45/2024, cu modificările și completările ulterioare, alineatul (11) se modifică și va avea următorul cuprins:(11) Prevederile alin. (10) privind reglementarea prin acte normative a circumstanțelor de modificare a valorii eligibile nerambursabile nu se aplică în cazul Programului Asistență tehnică, al priorităților de asistență tehnică ale programelor din perioada de programare 2021-2027 și al proiectelor/operațiunilor etapizate în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaționale finanțate în perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările și completările ulterioare, pentru care valoarea eligibilă nerambursabilă a contractului/deciziei de finanțare se poate majora în funcție de necesități, pentru cazuri justificate, în baza unei analize a Autorității de management.  +  Articolul XAutoritățile de reglementare din domeniul financiar pot înființa și ocupa prin concurs, în cadrul fiecăreia dintre acestea până la 49 de posturi, în vederea punerii în aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) 2023/1.114 al Parlamentului European și al Consiliului din 31 mai 2023 privind piețele criptoactivelor și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.093/2010 și (UE) nr. 1.095/2010 și a Directivelor 2013/36/UE și (UE) 2019/1.937 și Regulamentului (UE) 2022/2.554 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 decembrie 2022 privind reziliența operațională digitală a sectorului financiar și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.060/2009, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 909/2014 și (UE) 2016/2.011.  +  Articolul XI(1) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale prevăzute la art. 16 alin. (1) lit. d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2024 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2024, cu modificările ulterioare, rămase nerepartizate la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se alocă pe județe și municipiul București, în scopul achitării:a) plăților restante înregistrate în contabilitatea unităților/ subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inclusiv a instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din bugetul local și a spitalelor publice din rețeaua autorităților administrației publice locale, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, raportate potrivit legii, rezultate din relații cu furnizorii de bunuri, servicii și lucrări;b) sumelor certe și exigibile datorate de unitățile/ subdiviziunile administrativ-teritoriale furnizorilor care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat pe baza deconturilor justificative, înregistrate în contabilitate la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, pentru acoperirea diferenței dintre prețul reglementat al energiei termice livrate populației și prețul de facturare al energiei termice livrate populației, diminuate cu plățile efectuate la data cererii;c) plăților restante, precum și obligațiilor fiscale care reprezintă condiție de achitare pentru înlesnirea la plată acordată, potrivit legii, către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale, înregistrate în contabilitatea unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inclusiv a instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din bugetul local și a spitalelor publice din rețeaua autorităților administrației publice locale, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, raportate potrivit legii, după caz.(2) În înțelesul prezentei ordonanțe de urgență, plățile restante și datoriile prevăzute la alin. (1) lit. a) și c), înregistrate în contabilitatea instituțiilor publice finanțate parțial din bugetul local și a spitalelor publice din rețeaua autorităților administrației publice locale, sunt numai cele aferente cheltuielilor care pot fi finanțate din bugetele locale.(3) Prin derogare de la prevederile art. 33 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, repartizarea pe județe și municipiul București a sumelor alocate în condițiile prevăzute la alin. (1) se face în scopul achitării plăților restante și datoriilor prevăzute la respectivul alineat, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, înregistrate în contabilitatea unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din bugetul local și spitalelor publice din rețeaua autorităților administrației publice locale, reprezentând:a) obligații de plată rezultate din relațiile cu furnizorii de bunuri, servicii și lucrări;b) sume certe și exigibile neachitate de unitățile/ subdiviziunile administrativ-teritoriale furnizorilor care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat pe baza deconturilor justificative, înregistrate în contabilitate la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, pentru acoperirea diferenței dintre prețul local al energiei termice facturate populației și prețul de producere, transport, distribuție și furnizare a energiei termice livrate populației, diminuate cu plățile efectuate la data cererii;c) obligații de plată față de bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale.(4) Suma repartizată potrivit alin. (1) va fi utilizată exclusiv pentru:a) stingerea obligațiilor fiscale restante, precum și a celor care reprezintă condiție de achitare pentru înlesnirea la plată acordată/planul de reorganizare aprobat, potrivit legii, cuprinse în certificatul de atestare fiscală, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale ale furnizorilor de bunuri, servicii și lucrări ai unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale și instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din bugetul local și spitalelor publice din rețeaua autorităților administrației publice locale;b) stingerea obligațiilor fiscale restante, precum și a celor care reprezintă condiție de achitare pentru înlesnirea la plată acordată/planul de reorganizare aprobat, potrivit legii, cuprinse în certificatul de atestare fiscală, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale ale furnizorilor care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat;c) stingerea obligațiilor fiscale restante, precum și a celor care reprezintă condiție de achitare pentru înlesnirea la plată acordată/planul de reorganizare aprobat, potrivit legii, cuprinse în certificatul de atestare fiscală, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale ale furnizorilor de bunuri, servicii și lucrări care au de încasat sume restante de la furnizorii care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat;d) stingerea obligațiilor fiscale restante, precum și a celor care reprezintă condiție de achitare pentru înlesnirea la plată acordată, potrivit legii, cuprinse în certificatul de atestare fiscală, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale și ale instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din bugetul local și spitalelor publice din rețeaua autorităților administrației publice locale.(5) Prevederile alin. (4) se aplică în mod corespunzător și pentru contribuabilii care se află sub incidența Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare, cu autorizarea judecătorului-sindic sau avizul administratorului judiciar.(6) În scopul alocării sumelor în condițiile prevăzute la alin. (1), unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale pot depune, până la data de 29 noiembrie 2024 inclusiv, la direcțiile generale regionale ale finanțelor publice/administrațiile județene ale finanțelor publice cereri scrise însoțite de documentele prevăzute la art. 17 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2024, cu modificările ulterioare.(7) Sumele rămase neutilizate din cele repartizate potrivit prevederilor prezentului articol se comunică Ministerului Finanțelor de către direcțiile generale regionale ale finanțelor publice/administrațiile județene ale finanțelor publice până la data de 20 decembrie 2024 inclusiv, în vederea retragerii lor.(8) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale răspund de realitatea și exactitatea sumelor înscrise în documentele prevăzute la art. 17 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2024, cu modificările ulterioare, de corespondența acestora cu sumele înregistrate în contabilitate la data de 31 octombrie 2024, precum și de conformitatea datelor înscrise în aceste documente cu cele din documentele justificative care au stat la baza întocmirii lor.(9) Răspunderea pentru stabilirea sumelor solicitate care fac obiectul cererilor depuse, precum și pentru utilizarea acestora în conformitate cu prevederile prezentului articol revine ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale.(10) Repartizarea pe județe și municipiul București, alocarea și utilizarea sumelor prevăzute la alin. (1) se efectuează conform mecanismului stabilit la art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2024, cu modificările ulterioare, și în Ordinul ministrului finanțelor nr. 6.239/2024 pentru punerea în aplicare a prevederilor art. 17 alin. (3)-(18) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2024 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2024.  +  Articolul XIIArticolul 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2017 privind desemnarea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență ca unitate de achiziții centralizată pentru achiziția centralizată de autospeciale/ambulanțe pentru Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare din cadrul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, pentru serviciile de ambulanță județene și pentru Serviciul de Ambulanță București-Ilfov, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 817 din 16 octombrie 2017, aprobată prin Legea nr. 77/2018, se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 3(1) Necesarul de autospeciale/ambulanțe pe tipuri și cantități se avizează de către Comisia interministerială pentru suport tehnic, denumită în continuare CIMST, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 1/2014 privind unele măsuri în domeniul managementului situațiilor de urgență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, aprobată prin Legea nr. 104/2014, cu modificările și completările ulterioare, și Hotărârii Guvernului nr. 144/2014 privind organizarea și funcționarea Comisiei interministeriale pentru suport tehnic, la propunerea Direcției generale urgențe medicale din cadrul Departamentului pentru Situații de Urgență al Ministerului Afacerilor Interne, denumită în continuare DGUM, precum și a direcției de specialitate din cadrul Ministerului Sănătății.(2) Necesarul de autospeciale/ambulanțe pe tipuri și cantități se actualizează ori de câte ori este nevoie și se avizează de CIMST, pe baza evaluării necesarului la nivel național, la propunerea DGUM, precum și a direcției de specialitate din cadrul Ministerului Sănătății.  +  Articolul XIIIProcesul de achiziție publică de autospeciale/ ambulanțe aflat în desfășurare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență la nivelul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, în calitate de unitate de achiziții centralizată desemnată potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 74/2017 privind desemnarea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență ca unitate de achiziții centralizată pentru achiziția centralizată de autospeciale/ambulanțe, aprobată prin Legea nr. 77/2018, pentru Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare din cadrul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, pentru serviciile de ambulanță județene și pentru Serviciul de Ambulanță București-Ilfov, în baza necesarului actualizat de autospeciale/ambulanțe pe tipuri și cantități, avizat anterior de Comisia interministerială pentru suport tehnic, se continuă potrivit prevederilor legale în vigoare în domeniul achizițiilor publice, inclusiv în baza acordurilor-cadru existente.  +  Articolul XIV(1) Se autorizează Ministerul Educației să mențină, în perioada decembrie 2024-noiembrie 2025, Unitatea de management al proiectelor cu finanțare externă pentru derularea activităților de închidere a Acordului de împrumut dintre România și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, semnat la Washington la 17 aprilie 2015, referitor la Proiectul privind învățământul secundar, inclusiv auditarea situațiilor financiare, în conformitate cu regulamentele și procedurile Băncii Internaționale pentru Reconstrucție și Dezvoltare.(2) Cheltuielile care derivă din activitățile de închidere a acordului prevăzut mai sus, inclusiv salarizarea personalului unității de management al proiectului implicat în finalizarea respectivului proiect, se vor asigura pe perioada respectivă din sume alocate de la bugetul de stat în bugetul Ministerului Educației, la capitolul 65.01 „Învățământ“, titlul 65 „Cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă“.  +  Articolul XVPrevederile art. I intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    p. Viceprim-ministru,
    ministrul afacerilor interne,
    Romeo Simionescu,
    secretar de stat
    Ministrul finanțelor,
    Marcel-Ioan Boloș
    p. Ministrul educației,
    Gigel Paraschiv,
    secretar de stat
    București, 21 noiembrie 2024.Nr. 132.-----