NORMĂ nr. 19 din 24 octombrie 2024pentru modificarea și completarea Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 13/2019 privind cadrul unitar de desfășurare a auditului statutar la entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 1085 din 30 octombrie 2024
În temeiul prevederilor art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1), art. 3 și 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare, în urma deliberărilor Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară din cadrul ședinței din data 23.10.2024,Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă. + Articolul INorma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 13/2019 privind cadrul unitar de desfășurare a auditului statutar la entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 395 din 21 mai 2019, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și completează după cum urmează:1. Preambulul se modifică și va avea următorul cuprins:În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) lit. b), coroborate cu prevederile art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 94 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare și societățile de administrare a investițiilor, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 250 și 251 din Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 51 alin. (4)-(6) și ale art. 105-110 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 15 alin. (7) și (8), ale art. 35, art. 81 alin. (2) și (3) și ale art. 83 lit. d) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 130 alin. (4) și art. 133 din Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaționale, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 1 alin. (6) din Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiții alternative, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 51, art. 173 alin. (1) lit. k) și ale art. 179 alin. (4) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 35 din Legea nr. 88/2021 privind Fondul de compensare a investitorilor, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere prevederile Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative, cu modificările ulterioare,2. La articolul 2, după punctul 5 se introduce un nou punct, punctul 6, cu următorul cuprins:6. perioada auditată - exercițiu/exerciții financiar/e supus/e auditului statutar ce este efectuat de către firma de audit sau auditorul statutar desemnat de entitățile de la art. 1 alin. (2). (la 12-11-2024, sintagma: ce este/sunt efectuat/e a fost înlocuită de RECTIFICAREA nr. 19 din 24 octombrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1127 din 12 noiembrie 2024 ) 3. Articolul 21 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 21(1) Entitățile auditate prevăzute la art. 1 alin. (2), auditorii statutari și firmele de audit care efectuează audit statutar la aceste entități au obligația de a se asigura că sunt respectate prevederile art. 4, precum și următoarele dispoziții referitoare la durata perioadei de audit, inclusiv cele referitoare la partenerii-cheie și actuarii acestora, după caz:a) în cazul entităților prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-i):(i) perioada auditată de către același auditor financiar sau firmă de audit este de maximum 5 ani consecutivi;(ii) perioada auditată prevăzută la pct. (i) poate fi prelungită cu cel mult 5 ani consecutivi, cu notificarea prealabilă a A.S.F., fiind posibile inclusiv prelungiri succesive care cumulat să se încadreze în limita celor 5 ani;(iii) după parcurgerea perioadei auditate inițiale de 5 ani prevăzute la pct. (i), orice prelungire a acestei perioade care vizează auditul statutar efectuat de către același auditor financiar sau firmă de audit, conform pct. (ii) , se realizează în baza unei notificări fundamentate a entității auditate, transmisă A.S.F. cel târziu cu 6 luni înainte de expirarea perioadei auditate pentru care există contract în vigoare;(iv) după expirarea perioadelor auditate maxim permise prevăzute la pct. (i) și (ii), o entitate nu poate contracta servicii de audit cu același auditor financiar sau firmă de audit pentru următorii 4 ani supuși auditului;(v) partenerii-cheie de audit responsabili cu derularea auditului statutar își încetează participarea la auditul statutar al entității auditate în cel mult 7 ani consecutivi de la data desemnării lor;(vi) partenerii-cheie de audit, menționați la pct. (v), pot participa din nou la auditul statutar al entității auditate doar după trecerea a 3 ani de la încetarea menționată anteriorb) în cazul entităților prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. j)-l):(i) pentru fondurile de pensii administrate privat și fondurile de pensii ocupaționale, perioada auditată de către același auditor financiar sau firmă de audit este de maximum 5 ani consecutivi;(ii) pentru fondurile de pensii facultative, perioada auditată de către același auditor financiar sau firmă de audit este de maximum 5 ani consecutivi;(iii) pentru administratorii fondurilor de pensii administrate privat, administratorii fondurilor de pensii facultative și administratorii fondurilor de pensii ocupaționale, perioada auditată de către același auditor financiar sau firmă de audit este de maximum 5 ani consecutivi;(iv) perioada auditată prevăzută la pct. (ii) și (iii) poate fi prelungită cu cel mult 2 ani consecutivi, cu notificarea prealabilă a A.S.F., fiind posibile inclusiv prelungiri succesive care cumulat să se încadreze în limita celor 2 ani;(v) după parcurgerea perioadei auditate inițiale continue de 5 ani prevăzute la pct. (ii) și (iii), orice prelungire a acestei perioade care vizează efectuarea auditului statutar de către același auditor financiar sau firmă de audit, conform pct. (iv), se realizează în baza unei notificări fundamentate a entității auditate, transmisă A.S.F. cel târziu cu 6 luni înainte de expirarea perioadei auditate pentru care există contract în vigoare;(vi) după expirarea perioadelor auditate maxim permise prevăzute la pct. (i)-(iv) o entitate nu poate contracta servicii de audit cu același auditor financiar sau firmă de audit pentru următorii 4 ani supuși auditului(2) În cazul entităților auditate care își desfășoară activitatea în cadrul mai multor sectoare reglementate și supravegheate de A.S.F., dintre care unul este sectorul sistemului de pensii private, sunt aplicabile prevederile aferente entităților din sectorul sistemului de pensii private.(3) Auditorii financiari sau firmele de audit care în timpul exercitării atribuțiilor într-o entitate prevăzută la art. 1 alin. (2), ce are legături strânse cu o altă societate la care aceștia efectuează audit financiar, au obligația să informeze A.S.F. despre aspectele care au legătură cu societatea auditată, la solicitarea A.S.F. sau la momentul constatării aspectelor prevăzute la art. 26 alin. (1) lit. a), b) și c).(4) Orice înlocuire a partenerului-cheie de audit în cadrul perioadei în care entitatea auditată are un contract încheiat cu firma de audit va fi notificată atât entității auditate, cât și A.S.F., în termen de maximum 5 zile de la producerea acesteia. Notificarea va fi însoțită de documentele aferente conform prevederilor art. 7.(5) Partenerul-cheie de audit are obligația de a aloca resurse suficiente actuarului desemnat în echipa de audit astfel încât să se asigure calitatea misiunii de audit efectuate cu respectarea cerințelor standardelor de audit. Un actuar care acceptă o lucrare în cadrul misiunii de audit trebuie să respecte standardele profesionale și de etică ale profesiei de actuar, având obligația de a aloca timp suficient pentru a nu afecta calitatea analizelor actuariale necesare îndeplinirii misiunii de audit. Actuarul desemnat în echipa de audit nu poate accepta participarea în cadrul misiunilor de audit dacă bugetul propriu de timp nu îi permite alocarea timpului necesar îndeplinirii corecte și la timp a lucrărilor care îi revin. Actuarului nu i se permite participarea la două sau mai multe misiuni de audit în același timp.(6) Partenerul-cheie de audit nu poate ocupa un post de conducere în cadrul entității auditate înainte de scurgerea unei perioade de cel puțin 2 ani de la data demisiei sau finalizării contractului cu respectiva entitate.(7) Din echipa de audit nu poate face parte în calitate de actuar o persoană care se află într-o relație contractuală de tip angajat/colaborator cu o societate de asigurare și/sau reasigurare autorizată în România, cu fonduri de pensii administrate privat și administratorii acestora, cu fonduri de pensii facultative și administratorii acestora, cu fonduri de pensii ocupaționale și administratorii acestora sau cu orice altă entitate care indiferent de obiectul de activitate face parte din același grup cu entitatea supusă auditului statutar.(8) Auditorul financiar sau firma de audit nu poate delega răspunderea privind activitatea specifică, iar încredințarea executării anumitor obligații către un terț nu îl/o exonerează de răspundere.4. La articolul 23, partea introductivă și literele a) și b) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 23Entitățile auditate, auditorii financiari și firmele de audit care efectuează auditul statutar la entitățile prevăzute la art. 1 alin. (2) trebuie să respecte următoarele dispoziții privind încheierea contractului de audit și onorariile de audit:a) contractul de audit se încheie și se notifică la A.S.F. până la data de 31 octombrie a anului în curs, pentru perioada auditată care începe cu data de 1 ianuarie a anului următor; în situația în care contractul de audit se încheie pentru o perioadă mai mare de un an, încheierea acestuia se face cu respectarea prevederilor art. 21 alin. (1) lit. a) pct. (i)-(vi);b) pentru fondurile de pensii administrate privat, fondurile de pensii facultative, fondurile de pensii ocupaționale și administratorii de fonduri de pensii private, contractul de audit se încheie și se notifică la A.S.F. până la data de 30 septembrie a anului în curs, pentru perioada auditată care începe cu data de 1 ianuarie a anului următor; în situația în care contractul de audit se încheie pentru o perioadă mai mare de un an, încheierea acestuia se face cu respectarea prevederilor art. 21 alin. (1) lit. b) pct. (i)-(vi); + Articolul IICererile entităților referitoare la serviciile de audit statutar depuse la Autoritatea de Supraveghere Financiară în temeiul prevederilor art. 21 și 23 din Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 13/2019 privind cadrul unitar de desfășurare a auditului statutar la entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu modificările și completările ulterioare, care se află în curs de soluționare la data intrării în vigoare a prezentei norme, se soluționează conform prevederilor prezentei norme. + Articolul IIIPrezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării.
p. Președintele Autorității de Supraveghere Financiară,
Gabriel-Ioan AvrămescuBucurești, 24 octombrie 2024.Nr. 19.-----
EMITENT |
În temeiul prevederilor art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1), art. 3 și 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare, în urma deliberărilor Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară din cadrul ședinței din data 23.10.2024,Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă. + Articolul INorma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 13/2019 privind cadrul unitar de desfășurare a auditului statutar la entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 395 din 21 mai 2019, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și completează după cum urmează:1. Preambulul se modifică și va avea următorul cuprins:În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) lit. b), coroborate cu prevederile art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 94 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare și societățile de administrare a investițiilor, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 250 și 251 din Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 51 alin. (4)-(6) și ale art. 105-110 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 15 alin. (7) și (8), ale art. 35, art. 81 alin. (2) și (3) și ale art. 83 lit. d) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 130 alin. (4) și art. 133 din Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaționale, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 1 alin. (6) din Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiții alternative, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 51, art. 173 alin. (1) lit. k) și ale art. 179 alin. (4) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 35 din Legea nr. 88/2021 privind Fondul de compensare a investitorilor, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere prevederile Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative, cu modificările ulterioare,2. La articolul 2, după punctul 5 se introduce un nou punct, punctul 6, cu următorul cuprins:6. perioada auditată - exercițiu/exerciții financiar/e supus/e auditului statutar ce este efectuat de către firma de audit sau auditorul statutar desemnat de entitățile de la art. 1 alin. (2). (la 12-11-2024, sintagma: ce este/sunt efectuat/e a fost înlocuită de RECTIFICAREA nr. 19 din 24 octombrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1127 din 12 noiembrie 2024 ) 3. Articolul 21 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 21(1) Entitățile auditate prevăzute la art. 1 alin. (2), auditorii statutari și firmele de audit care efectuează audit statutar la aceste entități au obligația de a se asigura că sunt respectate prevederile art. 4, precum și următoarele dispoziții referitoare la durata perioadei de audit, inclusiv cele referitoare la partenerii-cheie și actuarii acestora, după caz:a) în cazul entităților prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-i):(i) perioada auditată de către același auditor financiar sau firmă de audit este de maximum 5 ani consecutivi;(ii) perioada auditată prevăzută la pct. (i) poate fi prelungită cu cel mult 5 ani consecutivi, cu notificarea prealabilă a A.S.F., fiind posibile inclusiv prelungiri succesive care cumulat să se încadreze în limita celor 5 ani;(iii) după parcurgerea perioadei auditate inițiale de 5 ani prevăzute la pct. (i), orice prelungire a acestei perioade care vizează auditul statutar efectuat de către același auditor financiar sau firmă de audit, conform pct. (ii) , se realizează în baza unei notificări fundamentate a entității auditate, transmisă A.S.F. cel târziu cu 6 luni înainte de expirarea perioadei auditate pentru care există contract în vigoare;(iv) după expirarea perioadelor auditate maxim permise prevăzute la pct. (i) și (ii), o entitate nu poate contracta servicii de audit cu același auditor financiar sau firmă de audit pentru următorii 4 ani supuși auditului;(v) partenerii-cheie de audit responsabili cu derularea auditului statutar își încetează participarea la auditul statutar al entității auditate în cel mult 7 ani consecutivi de la data desemnării lor;(vi) partenerii-cheie de audit, menționați la pct. (v), pot participa din nou la auditul statutar al entității auditate doar după trecerea a 3 ani de la încetarea menționată anteriorb) în cazul entităților prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. j)-l):(i) pentru fondurile de pensii administrate privat și fondurile de pensii ocupaționale, perioada auditată de către același auditor financiar sau firmă de audit este de maximum 5 ani consecutivi;(ii) pentru fondurile de pensii facultative, perioada auditată de către același auditor financiar sau firmă de audit este de maximum 5 ani consecutivi;(iii) pentru administratorii fondurilor de pensii administrate privat, administratorii fondurilor de pensii facultative și administratorii fondurilor de pensii ocupaționale, perioada auditată de către același auditor financiar sau firmă de audit este de maximum 5 ani consecutivi;(iv) perioada auditată prevăzută la pct. (ii) și (iii) poate fi prelungită cu cel mult 2 ani consecutivi, cu notificarea prealabilă a A.S.F., fiind posibile inclusiv prelungiri succesive care cumulat să se încadreze în limita celor 2 ani;(v) după parcurgerea perioadei auditate inițiale continue de 5 ani prevăzute la pct. (ii) și (iii), orice prelungire a acestei perioade care vizează efectuarea auditului statutar de către același auditor financiar sau firmă de audit, conform pct. (iv), se realizează în baza unei notificări fundamentate a entității auditate, transmisă A.S.F. cel târziu cu 6 luni înainte de expirarea perioadei auditate pentru care există contract în vigoare;(vi) după expirarea perioadelor auditate maxim permise prevăzute la pct. (i)-(iv) o entitate nu poate contracta servicii de audit cu același auditor financiar sau firmă de audit pentru următorii 4 ani supuși auditului(2) În cazul entităților auditate care își desfășoară activitatea în cadrul mai multor sectoare reglementate și supravegheate de A.S.F., dintre care unul este sectorul sistemului de pensii private, sunt aplicabile prevederile aferente entităților din sectorul sistemului de pensii private.(3) Auditorii financiari sau firmele de audit care în timpul exercitării atribuțiilor într-o entitate prevăzută la art. 1 alin. (2), ce are legături strânse cu o altă societate la care aceștia efectuează audit financiar, au obligația să informeze A.S.F. despre aspectele care au legătură cu societatea auditată, la solicitarea A.S.F. sau la momentul constatării aspectelor prevăzute la art. 26 alin. (1) lit. a), b) și c).(4) Orice înlocuire a partenerului-cheie de audit în cadrul perioadei în care entitatea auditată are un contract încheiat cu firma de audit va fi notificată atât entității auditate, cât și A.S.F., în termen de maximum 5 zile de la producerea acesteia. Notificarea va fi însoțită de documentele aferente conform prevederilor art. 7.(5) Partenerul-cheie de audit are obligația de a aloca resurse suficiente actuarului desemnat în echipa de audit astfel încât să se asigure calitatea misiunii de audit efectuate cu respectarea cerințelor standardelor de audit. Un actuar care acceptă o lucrare în cadrul misiunii de audit trebuie să respecte standardele profesionale și de etică ale profesiei de actuar, având obligația de a aloca timp suficient pentru a nu afecta calitatea analizelor actuariale necesare îndeplinirii misiunii de audit. Actuarul desemnat în echipa de audit nu poate accepta participarea în cadrul misiunilor de audit dacă bugetul propriu de timp nu îi permite alocarea timpului necesar îndeplinirii corecte și la timp a lucrărilor care îi revin. Actuarului nu i se permite participarea la două sau mai multe misiuni de audit în același timp.(6) Partenerul-cheie de audit nu poate ocupa un post de conducere în cadrul entității auditate înainte de scurgerea unei perioade de cel puțin 2 ani de la data demisiei sau finalizării contractului cu respectiva entitate.(7) Din echipa de audit nu poate face parte în calitate de actuar o persoană care se află într-o relație contractuală de tip angajat/colaborator cu o societate de asigurare și/sau reasigurare autorizată în România, cu fonduri de pensii administrate privat și administratorii acestora, cu fonduri de pensii facultative și administratorii acestora, cu fonduri de pensii ocupaționale și administratorii acestora sau cu orice altă entitate care indiferent de obiectul de activitate face parte din același grup cu entitatea supusă auditului statutar.(8) Auditorul financiar sau firma de audit nu poate delega răspunderea privind activitatea specifică, iar încredințarea executării anumitor obligații către un terț nu îl/o exonerează de răspundere.4. La articolul 23, partea introductivă și literele a) și b) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 23Entitățile auditate, auditorii financiari și firmele de audit care efectuează auditul statutar la entitățile prevăzute la art. 1 alin. (2) trebuie să respecte următoarele dispoziții privind încheierea contractului de audit și onorariile de audit:a) contractul de audit se încheie și se notifică la A.S.F. până la data de 31 octombrie a anului în curs, pentru perioada auditată care începe cu data de 1 ianuarie a anului următor; în situația în care contractul de audit se încheie pentru o perioadă mai mare de un an, încheierea acestuia se face cu respectarea prevederilor art. 21 alin. (1) lit. a) pct. (i)-(vi);b) pentru fondurile de pensii administrate privat, fondurile de pensii facultative, fondurile de pensii ocupaționale și administratorii de fonduri de pensii private, contractul de audit se încheie și se notifică la A.S.F. până la data de 30 septembrie a anului în curs, pentru perioada auditată care începe cu data de 1 ianuarie a anului următor; în situația în care contractul de audit se încheie pentru o perioadă mai mare de un an, încheierea acestuia se face cu respectarea prevederilor art. 21 alin. (1) lit. b) pct. (i)-(vi); + Articolul IICererile entităților referitoare la serviciile de audit statutar depuse la Autoritatea de Supraveghere Financiară în temeiul prevederilor art. 21 și 23 din Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 13/2019 privind cadrul unitar de desfășurare a auditului statutar la entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, cu modificările și completările ulterioare, care se află în curs de soluționare la data intrării în vigoare a prezentei norme, se soluționează conform prevederilor prezentei norme. + Articolul IIIPrezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării.
p. Președintele Autorității de Supraveghere Financiară,
Gabriel-Ioan AvrămescuBucurești, 24 octombrie 2024.Nr. 19.-----