HOTĂRÂRE nr. 1.342 din 30 octombrie 2024privind aprobarea schemei "Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate", pentru perioada 2024-2025
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1095 din 1 noiembrie 2024



    Luând în considerare prevederile Programului de guvernare 2021-2024,având în vedere prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.408/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul agricol, modificat prin Regulamentul (UE) 2019/316 al Comisiei din 21 februarie 2019,în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.  +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1(1) Prezenta hotărâre stabilește o schemă transparentă de ajutor de minimis, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.408/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul agricol, modificat prin Regulamentul (UE) 2019/316 al Comisiei din 21 februarie 2019, denumit în continuare Regulamentul de minimis în sectorul agricol, respectiv acordarea unui ajutor de minimis în cadrul Programului de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate pentru perioada 2024-2025, denumit în continuare program.(2) Potrivit prevederilor art. 3 alin. (1) din Regulamentul de minimis în sectorul agricol, schema de ajutor de minimis este exceptată de la obligația de notificare prevăzută la art. 108 alin. (3) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.  +  Articolul 2Schema de ajutor de minimis se aplică pe întreg teritoriul României în perioada 2024-2025, pentru susținerea producției de legume cultivate în spații protejate, după cum urmează:a) tomate - Solanum lycopersicum L;b) ardei gras și/sau lung și/sau gogoșar - Capsicum annuum L;c) castraveți - Cucumis sativus L;d) fasole păstăi - Phaseolus vulgaris L;e) salată - Lactuca sativa L;f) spanac - Spinacea oleracea L;g) ceapă verde - Allium cepa L.  +  Articolul 3În sensul prezentei hotărâri, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) ajutor de minimis - ajutor acordat unei întreprinderi, a cărui valoare cumulată pe durata a trei exerciții financiare, exercițiul financiar în cauză și două exerciții financiare precedente, nu depășește echivalentul în lei al sumei de 20.000 euro, potrivit prevederilor art. 3 alin. (2) din Regulamentul de minimis în sectorul agricol;b) autorități competente - direcțiile pentru agricultură județene, denumite în continuare DAJ, și structurile teritoriale, respectiv centrele locale/județene și, respectiv, ale municipiului București ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, denumite în continuare APIA, și oficiile fitosanitare din cadrul Autorității Naționale Fitosanitare, denumite în continuare OFJ;c) întreprindere - orice entitate care, potrivit pct. (4) din preambulul Regulamentului de minimis în sectorul agricol, desfășoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic și de modul în care este finanțată;d) întreprindere unică - entitatea definită la art. 2 alin. (2) din Regulamentul de minimis în sectorul agricol;e) spații protejate - spații închise în care factorii de vegetație sunt dirijați pe întreg ciclul de producție, respectiv sere/solare.  +  Capitolul II Beneficiarii, condițiile de eligibilitate și valoarea totală a ajutorului de minimis pentru susținerea producției de legume cultivate în spații protejate  +  Articolul 4(1) Schema de ajutor de minimis se acordă întreprinderilor/întreprinderilor unice care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole, pentru susținerea producției de legume cultivate în spații protejate, potrivit art. 2.(2) Prevederile prezentei scheme se aplică întreprinderilor/întreprinderilor unice, pentru culturile de legume cultivate în spații protejate prevăzute la art. 2, respectiv:a) producătorilor agricoli persoane fizice care dețin atestat de producător emis în baza Legii nr. 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieței produselor din sectorul agricol, cu modificările și completările ulterioare, valabil până la 31 decembrie 2025;b) producătorilor agricoli persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale, constituite potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările și completările ulterioare;c) producătorilor agricoli persoane juridice.  +  Articolul 5(1) Pentru a fi eligibili la acordarea ajutorului de minimis pentru producția de legume în spații protejate, potențialii beneficiari prevăzuți la art. 4 alin. (2) trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii de eligibilitate:a) să utilizeze o suprafață cumulată de spații protejate de minimum 1.000 mp, cultivată exclusiv cu una dintre culturile de tomate, ardei gras și/sau lung și/sau gogoșar, castraveți, fasole păstăi, salată, spanac, ceapă verde;b) să marcheze suprafața prevăzută la lit. a), la loc vizibil, cu o placă-indicator, pe care să se găsească inscripția „Program susținere legume, perioada 2024-2025, beneficiar numărul ..........., Direcția pentru Agricultură a Județului .............“, cu dimensiunea minimă recomandată de 50 cm/70 cm;c) să obțină producțiile minime prevăzute la alin. (3), pentru culturile de legume înființate;d) să fie înregistrați în evidențele Registrului agricol deschis la primăriile în a căror rază administrativ-teritorială se află suprafețele cultivate cu legume în spațiile protejate în anul 2024, respectiv la data depunerii cererii;e) să dețină Registrul de evidență a tratamentelor cu produse de protecție a plantelor, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, avizat de OFJ;f) să facă dovada obținerii producției minime realizate, prin documente justificative în funcție de forma de organizare;g) să obțină legume care nu depășesc conținutul maxim aplicabil reziduurilor de pesticide, condiție care se verifică conform prevederilor art. 12 alin. (4).(2) Pentru suprafața prevăzută la alin. (1) lit. a) se acceptă o diferență de –50 mp rezultați în urma verificării în teren a suprafeței cultivate cu legume.(3) Producțiile minime prevăzute la alin. (1) lit. c) sunt următoarele:a) 3.000 kg/1.000 mp pentru cultura de tomate;b) 2.000 kg/1.000 mp pentru cultura de ardei gras și/sau lung și/sau gogoșar;c) 4.000 kg/1.000 mp pentru cultura de castraveți;d) 1.500 kg/1.000 mp pentru cultura de fasole păstăi;e) 10.000 plante/1.000 mp pentru cultura de salată;f) 1.000 kg/1.000 mp pentru cultura de spanac;g) 100.000 bulbi/plante/1.000 mp pentru cultura de ceapă verde.(4) Valorificarea producțiilor prevăzute la alin. (1) lit. c) se face până la data de 31 ianuarie 2025 inclusiv.(5) Dovada obținerii producției de legume obținute în spații protejate prevăzute la alin. (3) o constituie copia rapoartelor fiscale de închidere zilnică/factura/fila/filele din carnetul de comercializare pentru legumele care fac obiectul programului, emise/completate în perioada prevăzută la alin. (4), și care au fost valorificate până la data de 31 ianuarie 2025 inclusiv.(6) Factura prevăzută la alin. (5) trebuie să îndeplinească condițiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare, cu excepțiile prevăzute de această ordonanță de urgență.(7) Sprijinul financiar se acordă potențialilor beneficiari care îndeplinesc condițiile prevăzute la alin. (1)-(6) pentru o singură cultură, dintre cele prevăzute la art. 2.  +  Articolul 6(1) Valoarea sprijinului financiar acordat prin schema de ajutor de minimis se exprimă sub forma unei subvenții, potrivit art. 3 alin. (6) din Regulamentul de minimis în sectorul agricol, și se acordă potențialilor beneficiari care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 5.(2) Sprijinul financiar de ajutor de minimis/beneficiar este de maximum 1.000 euro/1.000 mp, pe care este cultivată exclusiv una dintre culturile prevăzute limitativ la art. 2.(3) Valoarea maximă a sprijinului financiar prevăzută la alin. (2) se acordă în lei, la cursul de schimb de 4,9735 lei, stabilit de către Banca Centrală Europeană la data de 29 septembrie 2023, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria C/2023/3 din 2 octombrie 2023, pentru schema de ajutor de minimis prevăzută la art. 4 alin. (1), în condițiile prevăzute la art. 5.  +  Articolul 7Valoarea totală a ajutoarelor de minimis care se acordă unei întreprinderi/întreprinderi unice nu poate depăși suma de 20.000 euro pe durata a trei exerciții financiare, în cursul exercițiului financiar actual, respectiv anul depunerii cererii de înscriere în program și în cele două exerciții financiare precedente, conform prevederilor art. 3 alin. (2) din Regulamentul de minimis în sectorul agricol.  +  Articolul 8(1) Resursele financiare necesare aplicării schemei de ajutor de minimis prevăzute de prezenta hotărâre sunt în sumă totală de 124.337,50 mii lei, reprezentând echivalentul a 25.000 mii euro, și se asigură din bugetul aprobat Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale în condițiile legii, la capitolul 83.01 „Agricultură, silvicultură, piscicultură și vânătoare“, titlul 51 „Transferuri între unități ale administrației publice“, articolul 51.01 „Transferuri curente“, alineatul 51.01.01 „Transferuri către instituții publice“, direcțiilor pentru agricultură județene care asigură sumele necesare acordării schemei de la capitolul 83.10 „Agricultură, silvicultură, piscicultură și vânătoare“, titlul 40 „Subvenții“, art. 40.15 „Sprijinirea producătorilor agricoli“.(2) Anual, prin hotărâre a Guvernului, se aprobă sumele alocate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale pentru plata ajutorului de minimis. (3) Suma prevăzută la alin. (1) se distribuie beneficiarilor eligibili, cu încadrarea în bugetul alocat schemei.(4) În cazul în care suma totală de plată determinată, care urmează să fie acordată beneficiarilor conform art. 6 alin. (2), depășește resursele financiare totale prevăzute la alin. (1), suma cuvenită fiecărui beneficiar se reduce proporțional.  +  Capitolul III Modul de acordare și modalitățile de verificare și control al ajutorului de minimis pentru susținerea producției de legume cultivate în spații protejate  +  Articolul 9(1) Potențialii beneficiari prevăzuți la art. 4 alin. (2) pot solicita ajutorul de minimis la DAJ până la data de 18 noiembrie inclusiv, printr-o cerere al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2. (la 11-11-2024, Alineatul (1) , Articolul 9 , Capitolul III a fost modificat de Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 1.393 din 7 noiembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1125 din 11 noiembrie 2024 ) (2) La depunerea cererii, responsabilii desemnați cu primirea cererilor din cadrul DAJ, în prezența potențialilor beneficiari, verifică sumele rămase și potențial a fi primite prin prezenta schemă de ajutor de minimis, rezultate după însumarea ajutoarelor de minimis primite pe durata a trei exerciții financiare, respectiv ajutoarele acordate în cele două exerciții financiare precedente și în exercițiul financiar în cauză, și până la concurența sumei de 20.000 euro, potrivit art. 3 alin. (2) din Regulamentul de minimis în sectorul agricol.(3) Ajutoarele de minimis primite pe durata a trei exerciții financiare sunt cele care au fost acordate potrivit Hotărârii Guvernului nr. 365/2020 privind aprobarea schemei „Ajutor de minimis pentru aplicarea programului de susținere a crescătorilor de porci de reproducție din rasele Bazna și/sau Mangalița“, pentru perioada 2020-2022, precum și a unor măsuri de aplicare a acesteia, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2022, Hotărârii Guvernului nr. 147/2022 pentru aprobarea schemei „Ajutor de minimis pentru aplicarea programului de susținere a producției de usturoi“, precum și pentru stabilirea unor măsuri de verificare și control al acesteia în anul 2022, cu modificările ulterioare, Hotărârii Guvernului nr. 148/2022 pentru aprobarea Programului de susținere a producției de legume în spații protejate pentru anul 2022, cu modificările ulterioare, Hotărârii Guvernului nr. 782/2022 privind aprobarea schemei „Ajutor de minimis pentru aplicarea programului de susținere a producției de cartof de consum“, în anul 2022, Hotărârii Guvernului nr. 798/2022 pentru aprobarea Programului de susținere a producției de struguri de masă pentru anul 2022, cu modificările ulterioare, Hotărârii Guvernului nr. 1.569/2022 privind aprobarea programului de susținere a producției de tomate în spații protejate pentru anul 2023, cu modificările și completările ulterioare, Hotărârii Guvernului nr. 168/2023 privind aprobarea Programului de susținere a crescătorilor de porci de reproducție din rasele Bazna și/sau Mangalița pentru anul 2023, Hotărârii Guvernului nr. 393/2023 privind aprobarea schemei „Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de usturoi“, precum și pentru stabilirea unor măsuri de verificare și control al acesteia, în anul 2023, cu modificările și completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 394/2023 privind aprobarea schemei „Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum“, în anul 2023, Hotărârea Guvernului nr. 846/2023 privind aprobarea Programului de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate pentru perioada 2023-2024 și pentru modificarea art. 8 din Hotărârea Guvernului nr. 1.569/2022 privind aprobarea programului de susținere a producției de tomate în spații protejate pentru anul 2023, cu modificările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 150/2024 privind aprobarea schemei „Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum“ în anul 2024, Hotărârea Guvernului nr. 315/2024 privind aprobarea programului de susținere a crescătorilor de porci de reproducție din rasele Bazna și/sau Mangalița, pentru anul 2024, cu modificările și completările ulterioare, precum și orice alte sume acordate prin scheme de ajutor de minimis primite până la data acordării ajutorului de minimis prevăzut de prezenta hotărâre.(4) După efectuarea verificării prevăzute la alin. (2), potențialii beneficiari prevăzuți la art. 4 alin. (2) completează și depun cererea prevăzută la alin. (1), însoțită de următoarele documente:a) copie a B.I./C.I. al/a solicitantului sau al/a reprezentantului legal dacă cererea este depusă prin reprezentant legal/împuternicit;b) copie a atestatului de producător valabil până la 31 decembrie 2025;c) împuternicire/procură notarială și o copie a B.I./C.I. al/a unui reprezentant, după caz;d) copie a certificatului de înregistrare la Oficiul Național al Registrului Comerțului/Registrul național al asociațiilor și fundațiilor sau a actului în baza căruia își desfășoară activitatea;e) dovada unui cont activ la bancă/trezorerie;f) adeverință, în original, din Registrul agricol, conform înscrisurilor aferente anului 2024, care atestă suprafața de teren cu spații protejate utilizată de solicitant în baza oricărui act juridic care conferă dreptul de folosință asupra terenului în cauză.(5) Cererea, însoțită de documentele prevăzute la alin. (4), poate fi transmisă la DAJ și prin mijloace electronice și/sau poștă/curierat.(6) Documentele transmise prin mijloace electronice trebuie să fie semnate și datate, iar copiile trebuie să fie certificate „conform cu originalul“ de către solicitant.(7) În situația cererilor depuse potrivit alin. (5), verificarea sumelor rămase potențial a fi primite prin schema de ajutor de minimis se realizează în conformitate cu prevederile alin. (2), iar rezultatul se comunică prin mijloace de informare electronică/poștă/curierat, după caz, înainte de înregistrarea cererii de înscriere, iar dovada transmiterii va fi atașată la cererea de înscriere în program.(8) În situația în care solicitantul utilizează suprafețe de teren cu culturi de legume cultivate în spații protejate situate în județe/unități administrativ-teritoriale diferite, acesta va formula și depune o singură cerere de înscriere în program la DAJ unde are suprafața cultivată cea mai mare.(9) Responsabilii desemnați cu primirea cererilor din cadrul DAJ, înainte de înregistrarea cererii în Registrul unic pentru accesarea programului, conform modelului din anexa nr. 3, verifică existența tuturor documentelor obligatorii prevăzute la alin. (4), efectuează corespondența datelor din cerere cu datele din documente și întocmesc un proces-verbal de verificare a documentelor.(10) După verificarea prevăzută la alin. (9), responsabilii desemnați din cadrul DAJ înregistrează cererea în Registrul unic pentru accesarea programului.(11) După încheierea perioadei de depunere a cererilor, DAJ transmite către OFJ lista cu potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis în vederea efectuării de controale oficiale, inclusiv prelevare de probe pentru determinarea conținuturilor maxime aplicabile reziduurilor de pesticide din legume.  +  Articolul 10(1) După data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, DAJ solicită APIA desemnarea unui reprezentant în vederea constituirii unei echipe mixte pentru stabilirea suprafețelor cultivate și evaluarea producției de legume prevăzute la art. 2.(2) Directorul executiv al DAJ desemnează prin decizie echipe formate dintr-un reprezentant al DAJ, care, împreună cu reprezentantul APIA desemnat conform alin. (1), se deplasează în teren pentru stabilirea suprafeței cultivate și pentru evaluarea producției de legume, în baza notificării scrise transmise la DAJ de către potențialii beneficiari. (3) După data depunerii cererii potrivit art. 9 alin. (4), potențialii beneficiari sunt obligați să transmită în scris notificarea prevăzută la alin. (2), prin e-mail, fax sau poștă.(4) Echipele prevăzute la alin. (2) stabilesc suprafețele cultivate, evaluează producția de legume, în baza notificării scrise transmise la DAJ de către potențialii beneficiari și întocmesc fișa pentru stabilirea suprafeței cultivate și pentru evaluarea producției de legume, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 4, fiind direct răspunzători de veridicitatea verificărilor.  +  Articolul 11Verificările în teren pentru stabilirea suprafețelor cultivate și evaluarea producției de legume, prevăzute la art. 10 alin. (1), se realizează într-o singură etapă în baza procedurii operaționale elaborate de către structura cu atribuții în inspecții tehnice din cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale.  +  Articolul 12(1) Controlul respectării normelor privind utilizarea produselor de protecție a plantelor se face de către inspectorii fitosanitari care au în atribuții efectuarea controalelor oficiale și alte activități oficiale potrivit art. 1 alin. (2) lit. h) și art. 5 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2017/625 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 martie 2017 privind controalele oficiale și alte activități oficiale efectuate pentru a asigura aplicarea legislației privind alimentele și furajele, a normelor privind sănătatea și bunăstarea animalelor, sănătatea plantelor și produsele de protecție a plantelor, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 999/2001, (CE) nr. 396/2005, (CE) nr. 1.069/2009, (CE) nr. 1.107/2009, (UE) nr. 1.151/2012, (UE) nr. 652/2014, (UE) 2016/429 și (UE) 2016/2.031 ale Parlamentului European și ale Consiliului, a Regulamentelor (CE) nr. 1/2005 și (CE) nr. 1.099/2009 ale Consiliului și a Directivelor 98/58/CE, 1999/74/CE, 2007/43/CE, 2008/119/CE și 2008/120/CE ale Consiliului și de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 854/2004 și (CE) nr. 882/2004 ale Parlamentului European și ale Consiliului, precum și a Directivelor 89/608/CEE, 89/662/CEE, 90/425/CEE, 91/496/CEE, 96/23/CE, 96/93/CE și 97/78/CE ale Consiliului și a Deciziei 92/438/CEE a Consiliului, cu modificările și completările ulterioare, și cu respectarea măsurilor de aplicare a prevederilor art. 5 alin. (3) din același regulament.(2) Pentru obținerea sprijinului prevăzut la art. 6 alin. (2), după efectuarea verificărilor prevăzute la art. 10, potențialii beneficiari înregistrați în Registrul unic pentru accesarea programului au obligația să depună la DAJ unde au depus cererea documentele justificative prevăzute la art. 5 alin. (5), precum și copia Registrului de evidență a tratamentelor cu produse de protecție a plantelor, completat la zi și avizat de OFJ, până cel târziu la data de 7 februarie 2025 inclusiv.(3) DAJ au obligația verificării transmiterii prin sistemul RO e-Factura a facturilor prevăzute la art. 5 alin. (6), de către potențialii beneficiari.(4) În vederea monitorizării calității legumelor, inspectorii din cadrul OFJ prelevează probe, prin sondaj și inopinat, în vederea efectuării analizelor de laborator pentru determinarea reziduurilor de pesticide atât la recoltare, cât și la valorificare.(5) OFJ are obligația transmiterii la DAJ a situației cu potențialii beneficiari ale căror legume, în urma efectuării analizelor prevăzute la alin. (4), au înregistrat depășiri ale conținuturilor maxime aplicabile reziduurilor de pesticide, conform prevederilor art. 26 alin. (1) și (2) din Regulamentul (CE) nr. 396/2005 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 februarie 2005 privind conținuturile maxime aplicabile reziduurilor de pesticide din sau de pe produse alimentare și hrana de origine vegetală și animală pentru animale și de modificare a Directivei 91/414/CEE, cu modificările și completările ulterioare, cu încadrarea în termenul prevăzut la art. 13.(6) OFJ informează potențialii beneficiari cu privire la rezultatele analizelor de laborator prevăzute la alin. (4), prin e-mail sau prin poștă, în maximum 15 zile lucrătoare de la data prelevării probelor.  +  Articolul 13Responsabilii desemnați din cadrul DAJ, după finalizarea tuturor verificărilor condițiilor de eligibilitate, întocmesc situația centralizatoare a beneficiarilor ajutorului de minimis, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5, și o transmit la Direcția generală buget finanțe și fonduri europene din cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale până la data de 14 februarie 2025 inclusiv.  +  Articolul 14(1) După primirea tuturor situațiilor centralizatoare prevăzute la art. 13, Direcția generală buget finanțe și fonduri europene din cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale întocmește situația centralizatoare a datelor comunicate de către toate DAJ, în vederea determinării valorii totale a sprijinului financiar cuvenit beneficiarilor.(2) În situația în care valoarea totală a sprijinului financiar cuvenit se încadrează în resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis pentru perioada 2024-2025, prevăzute la art. 8 alin. (1), Direcția generală buget finanțe și fonduri europene din cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale întocmește situația centralizatoare, în vederea deschiderii creditelor bugetare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 6.(3) Dacă valoarea totală a sprijinului financiar depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis pentru perioada 2024-2025, prevăzute la art. 8 alin. (1), Direcția generală buget finanțe și fonduri europene din cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale ajustează cuantumul sumelor cuprinse în situația centralizatoare prevăzută la anexa nr. 5, până la încadrarea în bugetul maxim aprobat acestei scheme, și comunică către DAJ coeficientul de reducere a sumelor solicitate cuvenite beneficiarilor.(4) Coeficientul de reducere se calculează împărțind diferența dintre suma totală cuvenită beneficiarilor și suma totală aprobată potrivit prevederilor art. 8 alin. (1) la suma totală cuvenită beneficiarilor, rezultat care se înmulțește cu 100.(5) În termen de trei zile lucrătoare de la primirea comunicării prevăzute la alin. (3), DAJ refac situațiile centralizatoare cu sumele necesare reprezentând sprijin financiar pe baza coeficientului de reducere corespunzător și le retransmit Direcției generale buget finanțe și fonduri europene din cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, pentru întocmirea situației centralizatoare, în vederea deschiderii creditelor bugetare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 6.  +  Articolul 15(1) După aprobarea de către Ministerul Finanțelor a deschiderii creditelor bugetare, din bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale se alimentează conturile DAJ.(2) Responsabilii desemnați din cadrul DAJ completează în Registrul unic pentru accesarea programului ajutorul de minimis cuvenit fiecărui beneficiar.(3) DAJ virează sumele cuvenite în conturile beneficiarilor, stabilite potrivit dispozițiilor art. 14.  +  Articolul 16(1) Registrul unic pentru accesarea programului, precum și documentația depusă pentru accesarea acestuia se păstrează la DAJ pe o perioadă de 10 ani fiscali de la data la care a fost plătit ajutorul de minimis.(2) DAJ publică pe pagina de internet a instituției lista beneficiarilor ajutoarelor de minimis și sumele acordate potrivit prezentei hotărâri.  +  Capitolul IV Dispoziții finale  +  Articolul 17(1) Ajutorul de minimis acordat în temeiul prezentei hotărâri este avut în vedere pentru a fi dedus din orice viitoare schemă de ajutor de minimis.(2) Ajutorul de minimis prevăzut de prezenta hotărâre nu se acordă solicitanților a căror suprafață de culturi de legume în spații protejate este obținută prin divizarea unei suprafețe cu spații protejate efectuată după data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, indiferent de modalitatea de transfer al suprafeței, cu excepția succesiunilor și a contractelor de vânzare înregistrate în registrul agricol.  +  Articolul 18(1) În cazul nerespectării de către beneficiari a condițiilor prevăzute la art. 5, aceștia sunt obligați la restituirea contravalorii ajutorului de minimis, la care se adaugă dobânzi și penalități de întârziere calculate de la data încasării acestuia până la data recuperării integrale, conform prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.(2) Sumele reprezentând ajutor de minimis necuvenit, prevăzut la alin. (1), reprezintă creanțe bugetare, pentru recuperarea acestora aplicându-se în mod corespunzător dispozițiile Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare. Procesele-verbale de constatare a neregulilor și de stabilire a creanțelor bugetare întocmite de către DAJ, prin care se individualizează sumele de recuperat exprimate în moneda națională, constituie titluri de creanță și cuprind elementele actului administrativ-fiscal prevăzut de Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.(3) Titlul de creanță constituie titlu executoriu la data împlinirii termenului de scadență prevăzut în cuprinsul acestuia, stabilit în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.(4) Înainte de a se adresa instanței de contencios administrativ competente, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim printr-un act administrativ individual care i se adresează trebuie să solicite autorității publice emitente, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului, revocarea, în tot sau în parte, în condițiile și termenele prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.(5) Creanțele bugetare principale și accesorii se sting prin plată voluntară, compensare sau prin executare silită de către organele fiscale competente subordonate Agenției Naționale de Administrare Fiscală, conform prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.(6) Titlurile executorii împreună cu dovada comunicării acestora către debitor se transmit organelor fiscale competente subordonate Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în vederea recuperării creanțelor bugetare prin executare silită, conform Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.(7) Cuantumul creanțelor bugetare accesorii, reprezentate de dobânzi și penalități de întârziere, se calculează de către DAJ care au emis procesul-verbal de constatare a neregulilor și de stabilire a creanțelor bugetare.(8) Creanțele bugetare accesorii, reprezentate de dobânzi și penalități de întârziere, se individualizează prin procese-verbale de constatare a accesoriilor, ce reprezintă titluri de creanță, prevederile alin. (2)-(5) aplicându-se în mod corespunzător.(9) În procedura insolvenței, înscrierea creanței bugetare la masa credală a debitorului se efectuează de către DAJ.(10) Creanțele bugetare principale și accesorii se recuperează în conturile indicate în titlurile de creanță și se constituie venit integral la bugetul de stat.  +  Articolul 19Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
    Florin-Ionuț Barbu
    Ministrul afacerilor externe,
    Luminița-Teodora Odobescu
    Ministrul finanțelor,
    Marcel-Ioan Boloș
    București, 30 octombrie 2024.Nr. 1.342.  +  Anexa nr. 1
    (Model)
    București, ...........................Nr. ...........................Persoana juridică/PFA/II/IF/PF ...........................Sediu (comuna, județul) ...........................Ferma (nume/număr, adresă) ...........................
    REGISTRU
    de evidență a tratamentelor cu produse de protecție a plantelor*
    Data efectuării tratamentului (ziua, luna, anul)Cultura și locul unde este situat terenulTimpul aplicării/fenofaza culturiiTratamentul efectuatNumele și prenumele persoanei responsabile de efectuarea tratamentului, semnăturaData începerii recoltării produsului agricolNr. și data documentului prin care s-a dat în consum populației
    Agentul de dăunare: boli/dăunători/buruieniDenumire ppp folositDoza omologată/ doza folosităSuprafața(ha)Cantități utilizate (kg, l)
    * Registrul se completează după fiecare utilizare a acestor produse, cu respectarea normelor privind utilizarea durabilă a produselor de protecție a plantelor prevăzute în „Codul de bune practici pentru utilizarea în siguranță a produselor de protecție a plantelor“, elaborat de Autoritatea Națională Fitosanitară, postat pe pagina web a Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, la secțiunea fitosanitar/utilizarea durabilă a produselor de protecție a plantelor.
    Semnătura solicitantului
    .......................................
    Avizat
    Oficiul Fitosanitar
    ......................................
    Șef serviciu/Șef birou/Coordonator
    Numele și prenumele ..........................
    Semnătura ..........................
     +  Anexa nr. 2
    (Model)
    Modalitate de depunere
    Personal Poștă Format electronic
    DAJ .................. Nr. și data cererii .................. [ ][ ][ ]
    Numele, prenumele și semnătura funcționarului care primește cererea

    CERERE
    I. Date de identificare a solicitantului  +  PERSOANE FIZICE
    Numele:Prenumele:
    Domiciliul:
    BI/CI seria ............. nr. ............., eliberat(ă) la data de ................................................ de .............................................................
    CNP:
    Telefon:E-mail:
     +  PERSOANE JURIDICE ȘI PFA/II/IF
    Denumirea:
    Sediul social:
    Înregistrată la ONRC cu nr. .............
    CUI/CIF:
    Cod CAEN:
     +  COORDONATE BANCARE
    Banca/TrezorerieSucursala/Agenția
    Nr. cont IBAN:
     +  ÎMPUTERNICIT (pentru cazurile în care cererea este semnată prin împuternicit)
    NumelePrenumele
    CNP
    Nr. și data împuternicirii/procurii notariale
    II. Suprafața și suma solicitatăSolicit înregistrarea în Programul de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 1.342/2024 privind aprobarea schemei „Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate“, pentru perioada 2024-2025, pentru cultura .......... și acordarea ajutorului de minimis prevăzut la art. 6 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.342/2024 privind aprobarea schemei „Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate“, pentru perioada 2024-2025.III. DeclarațiiSubsemnatul/Subsemnata, ..............................................., identificat(ă) cu BI/CI nr. ................/seria ......................, eliberat(ă) de ...................... la data de ......................, având CNP ......................, în calitate de titular/administrator/reprezentant legal al ......................, declar că:1. am fost informat(ă) asupra condițiilor de înscriere în Programul de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate și mă oblig să respect condițiile de eligibilitate prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. ...........; am fost informat(ă) cu privire la valoarea maximă a sprijinului financiar de ajutor de minimis de care aș putea beneficia cu încadrarea în bugetul alocat schemei și sunt de acord cu aceasta;2. declar că în perioada 2022-2024 am/nu am beneficiat de ajutoare de minimis în temeiul art. .......... din Hotărârea Guvernului nr. 1.342/2024, în oricare dintre formele de organizare conform art. 4 alin. (2), după cum urmează:............, suma ..........;.........., suma ............;........., suma .............;3. mă angajez să notific în scris DAJ, în vederea efectuării verificărilor privind existența suprafeței înființate cu legume și evaluării producției de legume, potrivit Hotărârii Guvernului nr. ...................;4. mă angajez să prezint odată cu depunerea cererii de înscriere în program documentele obligatorii;5. mă angajez să prezint toate documentele obligatorii după depunerea cererii de înscriere în program, în termenul legal;6. mă angajez să respect legislația în vigoare cu privire la Programul de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate;7. mă angajez să notific, în scris, DAJ în termen de 5 zile lucrătoare orice modificări privitoare la informațiile declarate în cererea de înscriere în program, anexând documentele justificative pentru aceste modificări, dacă este cazul;8. am fost informat(ă) de reprezentanții DAJ cu privire la verificările ce se vor efectua privind existența suprafeței cu legume, evaluarea producției, precum și cele pentru determinarea conținuturilor maxime aplicabile reziduurilor de pesticide din legume;9. declar că dețin registrul de evidență a tratamentelor cu produse de protecție a plantelor, prevăzut în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.342/2024;10. mă oblig ca la finalul recoltării să comunic Direcției pentru Agricultură a Județului ................. cantitatea totală de legume obținută de pe suprafețele care au beneficiat de ajutor de minimis și să mă înregistrez în platforma Sistem informatic integrat de management și monitorizare (SIMM), în vederea asigurării trasabilității producției de tomate;11. toate datele cu caracter personal colectate vor fi stocate numai cât este necesar îndeplinirii scopului pentru care au fost colectate, plus termenele de arhivare prevăzute de dispozițiile legale în materie, și/sau atât cât este necesar pentru ca părțile să își poată exercita drepturile legitime. Sunt de acord ca DAJ să prelucreze datele mele cu caracter personal în conformitate cu Regulamentul nr. 679/2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) - GDPR;12. cunoscând că falsul în declarații se pedepsește conform art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, declar că datele înscrise în formularul de cerere și în documentele anexate sunt reale, corecte, complete și perfect valabile.
    Semnătura potențialului beneficiar ………………Data ……………
    IV. Lista documentelor atașate cererii de înscriere în Programul de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate ...................................................Suma încasată în anii anteriori pentru ajutoarele de minimis reglementate de prevederile art. 9 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.342/2024 este de .......... lei.Cererea a fost verificată și este completă, corectă și poate fi înregistrată.
    Semnătura potențialului beneficiar ………………Semnătura funcționarului ………………….Data ……………
     +  Anexa nr. 3
    (Model)
    Ministerul Agriculturii și Dezvoltării RuraleDirecția pentru Agricultură a Județului .................
    REGISTRUL UNIC
    pentru accesarea Programului de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate
    Nr. crt.Producător agricol(numele și prenumele, denumirea, CNP/CUI, localitatea)Cererea de înscriere în program(nr./data)CulturaSuprafața pentru care se solicită sprijinulCantitatea comercializată(kg)Ajutorul de minimis cuvenit(lei)
    Total (mp)din care:
    sere (mp)solare (mp)
    (0)(1)(2)(3)(4)(5)(6)(7)(8)
    1.1/data1.000
    2.2/data1.000
    3.
    4.
    ...
    NOTE:Coloana 7 se completează pe baza documentelor justificative depuse de solicitant.Coloana 8 se completează după împărțirea per beneficiar a sumelor aprobate în urma deschiderii creditelor bugetare.
    Întocmit
    ...............................................................
    (numele, prenumele, funcția, semnătura, ștampila)
     +  Anexa nr. 4
    (Model)

    FIȘĂ
    de verificare în teren a suprafeței cultivate cu legume și de evaluare a producției
    Nr. ........................ data ........................
    A. Verificarea în teren a suprafeței cultivate cu legumeDate de identificare a potențialului beneficiar:  +  PERSOANE FIZICE
    Numele:Prenumele:
    Domiciliul:
    BI/CI seria ................ nr. ................, eliberat(ă) la data de ................................................. de ....................................................
    CNP:
    Telefon:E-mail:
     +  PERSOANE JURIDICE ȘI PFA/II/IF
    Denumirea:
    Sediul social:
    CUI/CIF:
    Spațiul protejat: seră [ ] solar [ ]Cultura: ......................Data înființării culturii declarată de producător: ......................Indicator cu dimensiunea minimă recomandată de circa 50 x 70 cm, pe care să se găsească inscripția „Program de susținere a producției de legume cultivate în spații protejate pentru perioada 2024-2025, beneficiar numărul ......................, Direcția pentru Agricultură a Județului ......................Da [ ] Nu [ ]Stadiul de dezvoltare a culturii: ......................
    Suprafața solicitatăSuprafața confirmatăCultura solicitatăCultura confirmatăNr. foto georeferențiată
    1.000 mp
    În cazul în care se depun cereri de înscriere în program în mai multe județe:Suprafața ......................, județul ............................................ până la incidența suprafeței totale de 1.000 mpObservații:Am constatat.
    Reprezentant DAJ,
    ..........................................................
    (numele, prenumele, funcția, semnătura)
    Reprezentant APIA,
    ..........................................................
    (numele, prenumele, funcția, semnătura)
    Sunt de acord cu rezultatul controlului.
    Solicitant,
    ..........................................................
    (numele, prenumele, funcția, semnătura)
    B. Evaluarea producției Producția minimă estimată în kg/1.000 mp: ......................Observații: ......................NOTĂ:
    Reprezentant DAJ,
    ..........................................................
    (numele, prenumele, funcția, semnătura)
    Sunt de acord cu rezultatul controlului.
    Solicitant,
    ..........................................................
    (numele, prenumele, funcția, semnătura)
    Aceste fișe se vor completa, în urma notificării scrise, de către solicitant, potrivit art. .......... alin. (...) din Hotărârea Guvernului nr. ............ .
     +  Anexa nr. 5
    (Model)
    Ministerul Agriculturii și Dezvoltării RuraleDirecția pentru Agricultură a Județului ......................
    SITUAȚIE CENTRALIZATOARE
    a beneficiarilor eligibili la ajutorul de minimis
    Nr. crt.Numărul beneficiarilorCulturaSuprafața pentru care se acordă sprijinCantitatea comercializată(kg)Valoarea maximă per beneficiar(lei)Suma aprobată
    Total(mp)din care:Total(lei)Din care:
    sere(mp)solare(mp)seresolare
    (0)(1)(2)(3)(4)(5)(6)(7)(8)(9)(10)
    Director executiv DAJ,…………………………..(numele, prenumele, semnătura, ștampila)
    Întocmit…………………………………..(numele, prenumele, funcția, semnătura)Verificat…………………………(numele, prenumele, funcția, semnătura)
     +  Anexa nr. 6
    (Model)
    Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale
    Se aprobă.
    Ordonator principal de credite,
    ....................................

    SITUAȚIE CENTRALIZATOARE
    cu sumele aprobate reprezentând sprijin financiar la nivel de județ
    Nr. crt.JudețulCulturileNr. beneficiariValoare ajutor (lei)
    1.Alba
    Tomate
    Castraveți
    Ardei
    Fasole păstăi
    Salată
    Spanac
    Ceapă verde
    2.Arad
    Tomate
    Castraveți
    Ardei
    Fasole păstăi
    Salată
    Spanac
    Ceapă verde
    3.Argeș
    Tomate
    Castraveți
    Ardei
    Fasole păstăi
    Salată
    Spanac
    Ceapă verde
    4.Bacău
    5.Bihor
    6.Bistrița-Năsăud
    7.Botoșani
    8.Brașov
    9.Brăila
    10.Buzău
    11.Caraș-Severin
    12.Călărași
    13.Cluj
    14.Constanța
    15.Covasna
    16.Dâmbovița
    17.Dolj
    18.Galați
    19.Giurgiu
    20.Gorj
    21.Harghita
    22.Hunedoara
    23.Ialomița
    24.Iași
    25.Ilfov
    26.Maramureș
    27.Mehedinți
    28.Mureș
    29.Neamț
    30.Olt
    31.Prahova
    32.Satu Mare
    33.Sălaj
    34.Sibiu
    35.Suceava
    36.Teleorman
    37.Timiș
    38.Tulcea
    39.Vaslui
    40.Vâlcea
    41.Vrancea
    TOTAL GENERAL

    Direcția generală buget finanțe și fonduri europene
    Director general,
    .......................................................
    (numele, prenumele, semnătura și ștampila)
    ------