ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 125 din 23 octombrie 2024pentru completarea art. 2 și suspendarea aplicării unor dispoziții din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 1073 din 25 octombrie 2024
Având în vedere că, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, a fost amânată, până la data de 1 octombrie 2024, aplicarea sancțiunii prevăzute de lege pentru nedotarea automatelor comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale,ținând cont de faptul că, potrivit art. 5 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2023/1.804 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 septembrie 2023 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi și de abrogare a Directivei 2014/94, la punctele de reîncărcare accesibile publicului, instalate începând cu 13 aprilie 2024, reîncărcarea ad-hoc este posibilă folosind un instrument de plată utilizat pe scară largă în Uniune, scop în care operatorii punctelor de încărcare acceptă plăți electronice la punctele respective, prin terminale și dispozitive utilizate pentru servicii de plată,întrucât utilizarea terminalelor de plată de tipul celor prevăzute de Regulamentul (UE) 2023/1.804 este de natură să asigure o trasabilitate a fluxurilor bănești prin operațiuni bancare, ceea ce conduce la o mai bună fiscalizare a veniturilor realizate de către operatorii economici, constituind o măsură în plus pentru combaterea evaziunii fiscale,luând în considerare dificultățile tehnice care pot să apară la momentul instalării dispozitivelor fiscale în stațiile de încărcare, în condițiile în care integrarea casei de marcat în aceste echipamente presupune conlucrarea între două dispozitive electronice complexe,deoarece nepromovarea prezentului act normativ ar avea consecințe negative în sensul că ar conduce la sancționarea operatorilor economici care prestează servicii de încărcare a vehiculelor electrice, pentru neîndeplinirea obligației de dotare cu aparate de marcat electronice fiscale, în condițiile în care contravaloarea serviciilor prestate de aceștia se încasează exclusiv prin utilizarea cardurilor de credit/debit ori a aplicațiilor de tip portofel electronic, fiind asigurată astfel trasabilitatea fluxurilor bănești, iar implementarea aparatelor de marcat electronice fiscale se poate realiza cu costuri foarte mari și într-un interval lung, putând fi considerată în acest context o măsură contraproductivă, cu potențial de afectare semnificativă a profitabilității activității operatorilor economici vizați și pe cale de consecință a încasărilor la bugetul de stat, întrucât procesul de dotare a automatelor comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale este în curs de finalizare, raportat la impedimentele de natură tehnică ce îngreunează considerabil acest proces și ținând cont de faptul că operatorii economici în cauză pot fi sancționați pentru nerespectarea unei obligații care, din motive obiective, nu a putut fi adusă la îndeplinire în totalitate în termenul stabilit de legiuitor,având în vedere modificările aduse Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prin care a fost modificat conținutul obligatoriu al bonului fiscal emis cu aparatul de marcat electronic fiscal și, totodată, a fost introdusă obligația de tipărire pe bon a unor informații sub formă de cod QR,întrucât implementarea acestei măsuri presupune parcurgerea, în ordine, a unor etape care, pe de o parte, sunt interdependente, iar, pe de altă parte, sunt consumatoare de timp, respectiv modificarea legislației din domeniul aparatelor de marcat de nivel secundar și terțiar, dezvoltarea software-ului de către distribuitorii autorizați, testarea la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI București a tuturor modelelor de aparate de marcat existente pe piață, în vederea obținerii suplimentului de aviz tehnic care atestă faptul că acestea îndeplinesc inclusiv noile cerințe legale, și instalarea software-ului prin deplasarea tehnicienilor de service la fiecare aparat de marcat în parte, niciuna dintre ele nefiind în responsabilitatea operatorilor economici,având în vedere necesitatea evitării sancționării operatorilor economici vizați de obligația de a emite bonuri fiscale care conțin toate elementele prevăzute de lege, în condițiile în care obligația legală nu a putut fi dusă la îndeplinire din motive care nu le sunt imputabile, cu consecința afectării semnificative a activității acestora,ținând seama de faptul că organul fiscal central nu beneficiază de un mecanism care să asigure colectarea informațiilor legate de asigurări de viață și alte produse financiare de la entitățile aflate în sfera de supraveghere a Autorității de Supraveghere Financiară, astfel încât să dea curs solicitărilor formulate de autoritățile competente din alte state membre cu privire la asistența la recuperare,întrucât în vederea asigurării respectării art. 5 din Directiva 2010/24/UE privind asistența reciprocă în materie de recuperare a creanțelor legate de impozite, taxe și alte măsuri este necesar ca Agenția Națională de Administrare Fiscală să colecteze date referitoare la asigurările de viață și alte produse financiare încheiate de persoanele fizice rezidente pe teritoriul României,în considerarea faptului că aceste elemente constituie o situație extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul ILa articolul 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificările și completările ulterioare, după litera r) se introduce o nouăliteră, lit. s), cu următorulcuprins:s) serviciile de încărcare a vehiculelor electrice a căror contravaloare se încasează prin intermediul automatelor comerciale exclusiv prin utilizarea cardurilor de credit/debit și/sau a aplicațiilor de tip portofel electronic. + Articolul IIAplicarea dispozițiilor art. 10 lit. f), precum și a dispozițiilor art. 11 alin. (1) lit. h) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru săvârșirea faptei de emitere a bonului fiscal fără ca acesta să conțină codul de identificare al beneficiarului, numărul de identificare al bonului, precum și, sub formă de cod QR, datele prevăzute la art. 4 alin. (2^1) din aceeași ordonanță de urgență, se suspendă până la data de 1 septembrie 2025. + Articolul III(1) Aplicarea dispozițiilor art. 10 lit. cc), precum și a dispozițiilor art. 11 alin. (1) lit. f) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se suspendă până la data de 31 decembrie 2024, pentru săvârșirea faptei prevăzute la art. 10 lit. cc) din aceeași ordonanță de urgență de către operatorii economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum și de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz, care, la data controlului efectuat de organul fiscal au încheiate contracte pentru achiziționarea aparatelor de marcat electronice fiscale de la distribuitori autorizați, pentru toate automatele comerciale utilizate, cu termen de livrare și instalare până la data de 31 decembrie 2024.(2) În cazul operatorilor economici care desfășoară și alte activități pentru care legea prevede obligativitatea utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale, dispozițiile alin. (1) se aplică exclusiv pentru activitatea de livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum și de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz. + Articolul IVLegea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 547 din 23 iulie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se completează după cum urmează:1. După articolul 61^1 se introduce un nou articol, art. 61^2, cu următorul cuprins: + Articolul 61^2Obligația entităților aflate în sfera de autorizare, reglementare, supraveghere și control a Autorității de Supraveghere Financiară de a raporta informații privind asigurările de viață și alte produse financiare(1) În vederea furnizării informațiilor prevăzute la art. 314, entitățile care intră în sfera de autorizare, reglementare, supraveghere și control a Autorității de Supraveghere Financiară potrivit art. 2 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, au obligația să raporteze organului fiscal central, semestrial, lista persoanelor fizice rezidente care au contractat produse de asigurări de viață și alte produse financiare, tipurile de asigurări și alte produse financiare, precum și informații în legătură cu acestea.(2) Tipurile de asigurări de viață și alte produse financiare care fac obiectul obligației prevăzute la alin. (1), conținutul informațiilor, formularul utilizat de entitățile prevăzute la alin. (1) și termenele-limită ale raportării se aprobă prin ordin comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității de Supraveghere Financiară.2. La articolul 336 alineatul (1), după litera ii) se introduce o nouă literă, lit. jj), cu următorul cuprins:jj) nerespectarea de către entitățile prevăzute la art. 61^2 alin. (1) a obligației de raportare, precum și raportarea de informații incorecte sau incomplete;3. La articolul 336 alineatul (2), după litera t) se introduce o nouă literă, lit. ț), cu următorul cuprins:ț) cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei în cazul săvârșirii faptelor prevăzute la alin. (1) lit. jj); + Articolul VOrdinul comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității de Supraveghere Financiară, prevăzut la art. 61^2 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se emite în termen de 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanțe de urgență. + Articolul VIPrevederile art. IV intră în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2025.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan BoloșBucurești, 23 octombrie 2024.Nr. 125.-----
EMITENT |
Având în vedere că, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, a fost amânată, până la data de 1 octombrie 2024, aplicarea sancțiunii prevăzute de lege pentru nedotarea automatelor comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale,ținând cont de faptul că, potrivit art. 5 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2023/1.804 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 septembrie 2023 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi și de abrogare a Directivei 2014/94, la punctele de reîncărcare accesibile publicului, instalate începând cu 13 aprilie 2024, reîncărcarea ad-hoc este posibilă folosind un instrument de plată utilizat pe scară largă în Uniune, scop în care operatorii punctelor de încărcare acceptă plăți electronice la punctele respective, prin terminale și dispozitive utilizate pentru servicii de plată,întrucât utilizarea terminalelor de plată de tipul celor prevăzute de Regulamentul (UE) 2023/1.804 este de natură să asigure o trasabilitate a fluxurilor bănești prin operațiuni bancare, ceea ce conduce la o mai bună fiscalizare a veniturilor realizate de către operatorii economici, constituind o măsură în plus pentru combaterea evaziunii fiscale,luând în considerare dificultățile tehnice care pot să apară la momentul instalării dispozitivelor fiscale în stațiile de încărcare, în condițiile în care integrarea casei de marcat în aceste echipamente presupune conlucrarea între două dispozitive electronice complexe,deoarece nepromovarea prezentului act normativ ar avea consecințe negative în sensul că ar conduce la sancționarea operatorilor economici care prestează servicii de încărcare a vehiculelor electrice, pentru neîndeplinirea obligației de dotare cu aparate de marcat electronice fiscale, în condițiile în care contravaloarea serviciilor prestate de aceștia se încasează exclusiv prin utilizarea cardurilor de credit/debit ori a aplicațiilor de tip portofel electronic, fiind asigurată astfel trasabilitatea fluxurilor bănești, iar implementarea aparatelor de marcat electronice fiscale se poate realiza cu costuri foarte mari și într-un interval lung, putând fi considerată în acest context o măsură contraproductivă, cu potențial de afectare semnificativă a profitabilității activității operatorilor economici vizați și pe cale de consecință a încasărilor la bugetul de stat, întrucât procesul de dotare a automatelor comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale este în curs de finalizare, raportat la impedimentele de natură tehnică ce îngreunează considerabil acest proces și ținând cont de faptul că operatorii economici în cauză pot fi sancționați pentru nerespectarea unei obligații care, din motive obiective, nu a putut fi adusă la îndeplinire în totalitate în termenul stabilit de legiuitor,având în vedere modificările aduse Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prin care a fost modificat conținutul obligatoriu al bonului fiscal emis cu aparatul de marcat electronic fiscal și, totodată, a fost introdusă obligația de tipărire pe bon a unor informații sub formă de cod QR,întrucât implementarea acestei măsuri presupune parcurgerea, în ordine, a unor etape care, pe de o parte, sunt interdependente, iar, pe de altă parte, sunt consumatoare de timp, respectiv modificarea legislației din domeniul aparatelor de marcat de nivel secundar și terțiar, dezvoltarea software-ului de către distribuitorii autorizați, testarea la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - ICI București a tuturor modelelor de aparate de marcat existente pe piață, în vederea obținerii suplimentului de aviz tehnic care atestă faptul că acestea îndeplinesc inclusiv noile cerințe legale, și instalarea software-ului prin deplasarea tehnicienilor de service la fiecare aparat de marcat în parte, niciuna dintre ele nefiind în responsabilitatea operatorilor economici,având în vedere necesitatea evitării sancționării operatorilor economici vizați de obligația de a emite bonuri fiscale care conțin toate elementele prevăzute de lege, în condițiile în care obligația legală nu a putut fi dusă la îndeplinire din motive care nu le sunt imputabile, cu consecința afectării semnificative a activității acestora,ținând seama de faptul că organul fiscal central nu beneficiază de un mecanism care să asigure colectarea informațiilor legate de asigurări de viață și alte produse financiare de la entitățile aflate în sfera de supraveghere a Autorității de Supraveghere Financiară, astfel încât să dea curs solicitărilor formulate de autoritățile competente din alte state membre cu privire la asistența la recuperare,întrucât în vederea asigurării respectării art. 5 din Directiva 2010/24/UE privind asistența reciprocă în materie de recuperare a creanțelor legate de impozite, taxe și alte măsuri este necesar ca Agenția Națională de Administrare Fiscală să colecteze date referitoare la asigurările de viață și alte produse financiare încheiate de persoanele fizice rezidente pe teritoriul României,în considerarea faptului că aceste elemente constituie o situație extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul ILa articolul 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificările și completările ulterioare, după litera r) se introduce o nouăliteră, lit. s), cu următorulcuprins:s) serviciile de încărcare a vehiculelor electrice a căror contravaloare se încasează prin intermediul automatelor comerciale exclusiv prin utilizarea cardurilor de credit/debit și/sau a aplicațiilor de tip portofel electronic. + Articolul IIAplicarea dispozițiilor art. 10 lit. f), precum și a dispozițiilor art. 11 alin. (1) lit. h) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru săvârșirea faptei de emitere a bonului fiscal fără ca acesta să conțină codul de identificare al beneficiarului, numărul de identificare al bonului, precum și, sub formă de cod QR, datele prevăzute la art. 4 alin. (2^1) din aceeași ordonanță de urgență, se suspendă până la data de 1 septembrie 2025. + Articolul III(1) Aplicarea dispozițiilor art. 10 lit. cc), precum și a dispozițiilor art. 11 alin. (1) lit. f) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se suspendă până la data de 31 decembrie 2024, pentru săvârșirea faptei prevăzute la art. 10 lit. cc) din aceeași ordonanță de urgență de către operatorii economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum și de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz, care, la data controlului efectuat de organul fiscal au încheiate contracte pentru achiziționarea aparatelor de marcat electronice fiscale de la distribuitori autorizați, pentru toate automatele comerciale utilizate, cu termen de livrare și instalare până la data de 31 decembrie 2024.(2) În cazul operatorilor economici care desfășoară și alte activități pentru care legea prevede obligativitatea utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale, dispozițiile alin. (1) se aplică exclusiv pentru activitatea de livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum și de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz. + Articolul IVLegea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 547 din 23 iulie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se completează după cum urmează:1. După articolul 61^1 se introduce un nou articol, art. 61^2, cu următorul cuprins: + Articolul 61^2Obligația entităților aflate în sfera de autorizare, reglementare, supraveghere și control a Autorității de Supraveghere Financiară de a raporta informații privind asigurările de viață și alte produse financiare(1) În vederea furnizării informațiilor prevăzute la art. 314, entitățile care intră în sfera de autorizare, reglementare, supraveghere și control a Autorității de Supraveghere Financiară potrivit art. 2 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, au obligația să raporteze organului fiscal central, semestrial, lista persoanelor fizice rezidente care au contractat produse de asigurări de viață și alte produse financiare, tipurile de asigurări și alte produse financiare, precum și informații în legătură cu acestea.(2) Tipurile de asigurări de viață și alte produse financiare care fac obiectul obligației prevăzute la alin. (1), conținutul informațiilor, formularul utilizat de entitățile prevăzute la alin. (1) și termenele-limită ale raportării se aprobă prin ordin comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității de Supraveghere Financiară.2. La articolul 336 alineatul (1), după litera ii) se introduce o nouă literă, lit. jj), cu următorul cuprins:jj) nerespectarea de către entitățile prevăzute la art. 61^2 alin. (1) a obligației de raportare, precum și raportarea de informații incorecte sau incomplete;3. La articolul 336 alineatul (2), după litera t) se introduce o nouă literă, lit. ț), cu următorul cuprins:ț) cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei în cazul săvârșirii faptelor prevăzute la alin. (1) lit. jj); + Articolul VOrdinul comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității de Supraveghere Financiară, prevăzut la art. 61^2 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se emite în termen de 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanțe de urgență. + Articolul VIPrevederile art. IV intră în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2025.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan BoloșBucurești, 23 octombrie 2024.Nr. 125.-----