ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 124 din 23 octombrie 2024privind prorogarea unor termene și consolidarea capacității administrative în domeniul impozitării proprietății
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 1069 din 24 octombrie 2024



    Având în vedere necesitatea existenței accesului la date și informații cu relevanță fiscală cu privire la bunurile deținute în proprietate pe teritoriul național,având în vedere necesitatea instituirii unor măsuri graduale în abordarea politicilor fiscale derivate din Planul național de redresare și reziliență (PNRR), componenta 8 - Reforma fiscală și reforma sistemului de pensii, reforma R4 „Revizuirea cadrului fiscal“ și investiția I7 „Asistență tehnică pentru revizuirea cadrului fiscal“, se impun consolidarea administrativ-instituțională și dezvoltarea unui sistem informatic care să conducă la revizuirea cadrului legislativ din domeniul impozitării proprietății.Dat fiind faptul că, în contextul necesității revizuirii cadrului legislativ din domeniul impozitării proprietății, se impune și revizuirea reglementărilor instituite prin Ordonanța Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative și alte măsuri financiar-fiscale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 370/2022, cu modificările ulterioare,întrucât politica publică în domeniul impozitării proprietății necesită contribuții din mai multe domenii și dezvoltarea unui sistem structurat de colectare a datelor despre proprietăți, iar automatizarea colectării de date și informații despre proprietăți reprezintă cheia îndeplinirii în condiții de eficacitate a funcțiilor de evaluare în scop fiscal,ținând seama de faptul că nepromovarea prezentului act normativ ar periclita încadrarea în termenele prevăzute pentru îndeplinirea angajamentelor asumate prin PNRR, iar neadaptarea cadrului legal fiscal din domeniul impozitelor și taxelor locale potrivit contextului relevat de instituțiile internaționale ce au acordat asistență tehnică Ministerului Finanțelor ar avea drept consecință aplicarea prevederilor din Ordonanța Guvernului nr. 16/2022, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 370/2022, cu modificările ulterioare, cu privire la utilizarea studiilor de piață, care nu corespund abordării privind dezvoltarea de modele specifice de evaluare în scopuri fiscale pentru impozitarea proprietății, astfel cum s-a avut în vedere prin PNRR,deoarece aspectele prezentate mai sus vizează interesul public general și constituie o situație de urgență și extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul ILa articolul IX din Ordonanța Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative și alte măsuri financiar-fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 716 din 15 iulie 2022, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 370/2022, cu modificările ulterioare, litera i) se modifică și va avea următorul cuprins:i) prevederile pct. 106 și 107-116 se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2026.  +  Articolul II(1) În cadrul Ministerului Finanțelor se înființează o structură de specialitate la nivel de direcție, prevăzută cu un număr minim de patru funcții de conducere, în vederea asigurării îndeplinirii angajamentului asumat prin Planul național de redresare și reziliență privind politicile publice în domeniul impozitării proprietății și, respectiv, implementarea unor modele specifice pentru impozitarea proprietății imobiliare într-o manieră coordonată și strategică.(2) Structura de specialitate prevăzută la alin. (1) are, în principal, atribuții privind gestionarea datelor și informațiilor cu relevanță fiscală despre proprietățile imobiliare din România, colaborarea cu unitățile administrativ-teritoriale, precum și cu alte entități deținătoare de astfel de date și informații în scopul realizării evaluării fiscale a proprietăților imobiliare, realizarea și implementarea unor modele specifice privind impozitarea proprietății imobiliare, coordonarea metodologică a organelor fiscale locale în ceea ce privește procedurile specifice derulate în cadrul activității de administrare privind impozitarea proprietății imobiliare și elaborarea formularisticii specifice activității de administrare a creanțelor fiscale aferente impozitării proprietății imobiliare.(3) Atribuțiile suplimentare prevăzute în sarcina Ministerului Finanțelor pentru implementarea angajamentelor asumate prin Planul național de redresare și reziliență se exercită prin suplimentarea numărului de posturi al Ministerului Finanțelor în vederea încadrării personalului necesar îndeplinirii acestora. Numărul total de posturi aferent structurii de specialitate se stabilește prin actul normativ de organizare și funcționare a Ministerului Finanțelor.(4) Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară pune la dispoziția Ministerului Finanțelor accesul și resursele necesare pentru conectarea la sistemele informatice și platformele hardware și software pe care le gestionează. Acestea includ: Sistemul integrat de cadastru și carte funciară e-Terra, prevăzut de Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Registrul electronic național al nomenclaturilor stradale, prevăzut de Legea nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și Sistemul centralizat e-Terra privind baza de date spațială (sectoare cadastrale).(5) În funcție de necesitățile identificate în procesul de implementare a impozitării proprietății imobiliare, privind datele și informațiile cu relevanță fiscală, se poate asigura interconectarea între sistemele informatice ale Ministerului Finanțelor și alte sisteme și baze de date relevante gestionate de către Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară.(6) Datele și informațiile prevăzute în prezentul articol se utilizează cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și a legislației naționale aplicabile domeniului protecției datelor.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    Ministrul finanțelor,
    Marcel-Ioan Boloș
    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
    Adrian-Ioan Veștea
    București, 23 octombrie 2024.Nr. 124.-----