REGULAMENT din 13 ianuarie 2014de organizare și funcționare a Centrului Național pentru Securitate la Incendiu și Protecție Civilă
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 62 din 24 ianuarie 2014
Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. 3 din 13 ianuarie 2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 24 ianuarie 2024. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1(1) Centrul Național pentru Securitate la Incendiu și Protecție Civilă, denumit în continuare Centrul Național, funcționează în baza prevederilor art. 10 din Ordonanța Guvernului nr. 88/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor publice comunitare pentru situații de urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 363/2002, cu modificările și completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 1.490/2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare și a organigramei Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, cu modificările și completările ulterioare, și Hotărârea Guvernului nr. 259/2005 privind înființarea și stabilirea atribuțiilor Centrului Național pentru Securitate la Incendiu și Protecție Civilă.(2) Centrul Național este constituit în subordinea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, denumit în continuare IGSU, ca unitate specializată abilitată să realizeze:a) efectuarea de studii și încercări de laborator și evaluarea conformității produselor în domeniul apărării împotriva incendiilor și protecției civile;b) formarea profesională în ocupații și funcții specifice pompierilor și protecției civile;c) formarea, evaluarea și certificarea competenței profesionale în ocupații din domeniul apărării împotriva incendiilor și protecției civile;d) atestarea persoanelor juridice care desfășoară activități în domeniul apărării împotriva incendiilor și protecției civile. + Articolul 2(1) Centrul Național este finanțat integral de la bugetul de stat și are personalitate juridică. (la 13-11-2024, Alineatul (1) , Articolul 2 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) (2) Șeful Centrului Național are calitatea de ordonator terțiar de credite și se subordonează nemijlocit inspectorului general al IGSU. + Articolul 3(1) Pentru îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin, Centrul Național colaborează cu structurile din subordinea IGSU, cu instituții militare și civile de învățământ și cu unități și organe specializate din Ministerul Afacerilor Interne.(2) Centrul Național cooperează, după caz, cu institute de cercetare-proiectare, laboratoare sau operatori economici de profil, cu organisme de inspecție, certificare, precum și cu organisme cu obiect de activitate similar din alte țări, cu operatori economici care desfășoară activități conexe apărării împotriva incendiilor și protecției civile, cu asociații profesionale și organisme neguvernamentale cu profil de activitate în domeniul apărării împotriva incendiilor și al protecției civile. + Capitolul II Organizarea Centrului Național + Articolul 4(1) Centrul Național are următoarea structură organizatorică:1. Comanda2. Laboratorul de încercări la foc3. Serviciul certificarea personalului și atestarea persoanelor juridice4. Compartimentul certificare produse5. Structura financiar6. Compartimentul logistică7. Compartimentul resurse umane8. Compartimentul juridic și contencios9. Compartimentul secretariat și documente clasificate (la 13-11-2024, Alineatul (1) , Articolul 4 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) (2) Organigrama Centrului Național este prevăzută în anexa nr. 1. + Articolul 5Diagrama de relații a Centrului Național este prevăzută în anexa nr. 2. + Articolul 6(1) Sistemul informațional este o componentă a procesului decizional și cuprinde ansamblul datelor, fluxurilor și circuitelor informaționale, precum și al procedurilor și mijloacelor de prelucrare a acestora.(2) Fluxul informațional se asigură permanent, în baza diagramei de relații.(3) Sistemul informațional asigură necesarul de informații pentru fiecare nivel ierarhic de conducere cu responsabilități în luarea deciziei. + Capitolul III Atribuțiile Centrului Național + Articolul 7(1) Atribuțiile Centrului Național sunt aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 259/2005 și constau în:a) efectuarea de studii, cercetări și experimentări de nivel național în domeniul apărării împotriva incendiilor și protecției civile și colaborarea, după caz, cu institute de cercetare-proiectare sau cu agenți economici de profil;b) efectuarea de studii privind unele tipuri de riscuri din domeniul de competență al IGSU;c) asigurarea, în laboratoare și poligoane de profil, a încercărilor privind comportarea la foc a produselor pentru construcții și a altor materiale, studierea, încercarea și experimentarea produselor, procedeelor și echipamentelor destinate apărării împotriva incendiilor și protecției civile;d) verificarea, la cererea producătorilor, importatorilor sau a utilizatorilor, a calității produselor pentru construcții cu rol în securitatea la incendiu, a mijloacelor de protecție pentru pompieri și a altor mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor și de protecție civilă, confirmând prin rapoarte de încercare parametrii calitativi în domeniul de competență;e) verificarea în domeniul de competență, în condițiile legii, la solicitarea organelor de control, a parametrilor calitativi ai unor materiale și produse prelevate de pe piață;f) asigurarea certificării sau, după caz, a agrementării produselor pentru construcții cu rol în securitatea la incendiu, a mijloacelor de protecție pentru pompieri și a altor mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor și de protecție civilă, prin organismul de certificare din structură, sub marca de certificare CNSIPC-CERT;g) elaborarea de metodologii, ghiduri, specificații tehnice privind încercarea comportării la foc a materialelor și încercarea și experimentarea mijloacelor de protecție pentru pompieri și a altor mijloace tehnice destinate apărării împotriva incendiilor și protecției civile;h) acordarea, la cerere, conform legii, de asistență tehnică și consultații de specialitate persoanelor fizice și juridice în domeniul utilizării produselor, procedeelor și echipamentelor destinate apărării împotriva incendiilor și protecției civile;i) organizarea, în condițiile legii, de cursuri pentru formarea profesională inițială și continuă a personalului de pompieri, iar la cerere, de cursuri pentru formarea profesională, evaluarea competenței profesionale și certificarea pentru ocupații în domeniul apărării împotriva incendiilor și protecției civile, precum și a cadrelor tehnice cu atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor din ministere, organe ale administrației publice centrale și alte instituții publice, regii autonome și societăți comerciale;j) atestarea persoanelor juridice pentru prestarea lucrărilor de termoprotecție și ignifugare, a celor de verificare, întreținere și reparare a autospecialelor, utilajelor, instalațiilor și a altor mijloace tehnice destinate apărării împotriva incendiilor, precum și pentru desfășurarea altor activități de apărare împotriva incendiilor și protecție civilă, stabilite prin lege;k) participarea la elaborarea și realizarea, în domeniul de competență, a unor programe comune cu asociații profesionale și organisme neguvernamentale cu profil de activitate în domeniul apărării împotriva incendiilor și protecției civile;l) efectuarea de încercări și demonstrații practice în poligoanele și stațiile de încercări ale serviciilor de urgență profesioniste din subordinea IGSU, cu acordul și sprijinul comandanților acestora și, după caz, în colaborare cu alte instituții sau agenți economici interesați;m) participarea la elaborarea proiectelor de acte normative de nivel național, în domeniul de competență;n) executarea, la cerere, de constatări tehnico-științifice și participarea, împreună cu organele abilitate prin lege, la cercetarea cauzelor generatoare și împrejurărilor determinante în producerea incendiilor și a altor situații de urgență din domeniul de competență;o) îndeplinirea oricăror altor atribuții stabilite de lege.(2) Atribuțiile prevăzute la alin. (1) lit. c), d), e), f), i), j) și l) reprezintă prestări de servicii care se efectuează contra cost, conform art. 5 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 259/2005. + Capitolul IV Comanda Centrului Național + Articolul 8(1) Comanda Centrului Național se exercită de către șeful centrului care este numit prin ordin al inspectorului general al IGSU.(2) Șeful Centrului Național răspunde de aplicarea legilor în domeniul de competență și asigură exercitarea dispozițiilor organelor ierarhice.(3) În aplicarea prevederilor legale în vigoare șeful Centrului Național emite ordine.(4) Șeful Centrului Național este autoritatea învestită legal cu dreptul să exercite comanda asupra întregului personal al unității.(5) Șeful Centrului Național răspunde în fața conducerii IGSU de întreaga activitate pe care o desfășoară Centrul Național.(6) Șeful Centrului Național organizează, coordonează și conduce activitatea desfășurată de Centrul Național cu privire la efectuarea încercărilor în vederea certificării produselor și mijloacelor tehnice destinate apărării împotriva incendiilor și protecției civile și a produselor pentru construcții, cu privire la formarea, certificarea și atestarea persoanelor fizice și juridice care prestează servicii în domeniul apărării împotriva incendiilor și protecției civile, precum și cu privire la certificarea/ agrementarea/introducerea pe piață a produselor din domeniul de competență a Centrului Național. (la 13-11-2024, Articolul 8 , Capitolul IV a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) (7) Șeful Centrului Național reprezintă unitatea în relațiile cu comanda Inspectoratului General pentru Situații de Urgență și structurile subordonate acestuia, cu conducerile instituțiilor și operatorilor economici și ale organismelor cu care cooperează. (la 13-11-2024, Articolul 8 , Capitolul IV a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) (8) Șeful Centrului Național asigură egalitatea de șanse și de tratament între angajați femei și bărbați în cadrul relațiilor de muncă, de orice fel din unitate. (la 13-11-2024, Articolul 8 , Capitolul IV a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) + Articolul 8^1(1) Comanda Centrului Național asigură, coordonează și gestionează transmiterea informațiilor secret de stat prin utilizarea mijloacelor proprii specifice cifrului de stat și a altor elemente criptologice stabilite de autoritățile publice competente, precum și activitățile în legătură cu realizarea și folosirea acestora.(2) În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la alin. (1), comanda Centrului Național poate stabili atribuții specifice, prin fișa postului, personalului din subordine, în limitele reglementărilor specifice în vigoare. (la 13-11-2024, Capitolul IV a fost completat de Punctul 4. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) + Articolul 9(1) În activitatea de conducere, șeful Centrului Național este ajutat de un locțiitor, numit prin ordin al inspectorului general al IGSU.(2) Pe timpul cât șeful Centrului Național lipsește, conducerea Centrului Național se asigură de către locțiitorul său sau, în absența acestuia, de altă persoană desemnată în acest sens de către șeful Centrului Național.(3) Locțiitorul Șefului Centrului Național coordonează activitățile structurilor care îi sunt încredințate spre îndrumare și răspunde de activitatea acestora. (la 13-11-2024, Articolul 9 , Capitolul IV a fost completat de Punctul 5. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) + Articolul 10Abrogat. (la 13-11-2024, Articolul 10 , Capitolul IV a fost abrogat de Punctul 6. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) + Capitolul V Atribuțiile componentelor organizatorice ale Centrului Național + Articolul 11Laboratorul de încercări la foc răspunde de elaborarea studiilor privind fenomenele specifice arderii, de încercarea eficacității produselor de stingere și de termoprotecție, de încercarea și verificarea comportării la foc a produselor pentru construcții și a altor materiale, precum și de încercarea mijloacelor tehnice destinate apărării împotriva incendiilor și protecției civile și are următoarele atribuții:a) asigură, în laboratoare și poligoane de profil, încercarea comportării la foc a produselor pentru construcții și a altor materiale, studierea, încercarea și experimentarea produselor, procedeelor și echipamentelor destinate apărării împotriva incendiilor și protecției civile, în vederea asigurării cerințelor de securitate la incendiu;b) elaborează, prin personalul laboratorului sau în colaborare cu specialiști din compartimentele IGSU, cu institute de cercetare-proiectare, lucrările specifice domeniului de activitate al laboratorului prevăzute în planurile de activități;c) participă la elaborarea metodologiei de încercare a materialelor, substanțelor și mijloacelor tehnice destinate apărării împotriva incendiilor și la armonizarea continuă a reglementărilor privind comportarea la foc și eficacitatea de stingere, pentru corelarea cu dispozițiile europene și internaționale în domeniu;d) studiază, experimentează și încearcă instalațiile, echipamentele, accesoriile, mijloacele de protecție și salvare și alte mijloace tehnice destinate apărării împotriva incendiilor și protecției civile;e) verifică, la cererea producătorilor, importatorilor sau a utilizatorilor calitatea produselor pentru construcții cu rol în securitatea la incendiu, a mijloacelor de protecție pentru pompieri și a altor mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor și protecție civilă, confirmând prin rapoarte de încercare și de clasificare, în condițiile legii, parametrii calitativi, în domeniul de competență;f) execută încercări și analize fizico-chimice și elaborează studii tehnice de specialitate necesare certificării mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor și protecției civile;g) execută încercări, ca subcontractant, cu alte organisme de certificare, în vederea evaluării conformității produselor sau mijloacelor tehnice;h) execută încercări, ca subcontractant, la solicitarea organelor de control, pentru stabilirea parametrilor calitativi ai unor materiale și produse prelevate de pe piață;i) efectuează încercări și demonstrații practice în poligoanele și stațiile de încercări ale serviciilor de urgență profesioniste din subordinea IGSU, cu acordul și sprijinul inspectorilor șefi și, după caz, în colaborare cu alte instituții sau operatori economici interesați;j) proiectează și urmărește realizarea în atelierul Centrului Național, în cooperare cu Baza de reparații a tehnicii de intervenție Dragalina ori, prin contract, la alte unități specializate sau operatori economici, dispozitive și standuri necesare activităților specifice laboratorului;k) participă, prin specialiștii săi, la manifestări științifice (congrese, conferințe, simpozioane etc.), în calitate de invitați sau autori ai unor lucrări și redactează sau participă la redactarea unor lucrări tehnice vizând domeniul de activitate al laboratorului, în vederea publicării;l) asigură îndeplinirea măsurilor impuse de cerințele prevederilor legale în vigoare privind funcționarea laboratorului acreditat/notificat și menținerea sistemului intern al calității;m) asigură menținerea legăturii cu Asociația de Acreditare din România - RENAR și cu alte laboratoare de încercări din sistemul național de acreditare, prin contracte de colaborare specifice;n) desfășoară, prin persoanele desemnate de șeful centrului, activități de colaborare și propune încheierea de protocoale de recunoaștere mutuală cu institute, laboratoare și organisme cu obiect de activitate similar din alte țări. + Articolul 12Serviciul certificarea personalului și atestarea persoanelor juridice răspunde de organizarea și desfășurarea activității de atestare a persoanelor fizice și juridice care efectuează lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor și al protecției civile și de formarea, evaluarea și certificarea competențelor profesionale ale personalului, pentru ocupațiile din domeniul de competență, având următoarele atribuții:a) asigură evaluarea dosarelor în vederea atestării persoanelor care efectuează lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor;b) organizează, în condițiile legii, cursuri pentru formarea profesională inițială și continuă a personalului în specialitatea pompieri și protecție civilă;c) organizează, în condițiile legii, cursuri pentru formarea, evaluarea și certificarea competențelor profesionale ale personalului, pentru ocupațiile din domeniul apărării împotriva incendiilor și al protecției civile;d) participă la elaborarea și actualizarea metodologiilor, procedurilor și ghidurilor specifice pentru atestarea persoanelor care efectuează lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor și al protecției civile;e) desfășoară, prin specialiștii serviciului, activități didactice (expuneri tehnice, prezentări demonstrative, dezbateri, exerciții practice), angrenând, după caz, și alți specialiști din afara unității, în funcție de nevoile de pregătire;f) proiectează și urmărește realizarea în atelierul Centrului Național, în cooperare cu Baza de reparații a tehnicii de intervenție Dragalina sau, prin contract, la alte unități specializate sau operatori economici, dispozitive și standuri necesare desfășurării cursurilor de formare profesională;g) elaborează, cu sprijinul specialiștilor celorlalte structuri ale Centrului Național, cursuri, manuale, expuneri tehnice și alte materiale didactice (machete, filme, diapozitive, planșe);h) asigură menținerea legăturii cu alte organisme, institute etc. de profil și participă la unele manifestări științifice (congrese, conferințe, simpozioane, exerciții demonstrative) în calitate de invitați sau autori ai unor lucrări în domeniul certificării personalului și atestării persoanelor care efectuează lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor și al protecției civile;i) asigură îndeplinirea măsurilor impuse de cerințele prevederilor legale în vigoare privind funcționarea serviciului și menținerea sistemului intern al calității;j) asigură planificarea și mobilizarea resurselor proprii la instituirea măsurilor excepționale prevăzute de lege, precum și la declararea stărilor de mobilizare și război;k) asigură controlul accesului în Centrul Național, conform reglementărilor în vigoare. + Articolul 13Compartimentul certificare produse răspunde de asigurarea condițiilor tehnice și organizatorice pentru desfășurarea activității de certificare a mijloacelor tehnice destinate apărării împotriva incendiilor și protecției civile, având următoarele atribuții:a) asigură certificarea sau, după caz, agrementarea produselor pentru construcții cu rol în securitatea la incendiu, a mijloacelor de protecție pentru pompieri și a altor mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor și protecție civilă;b) evaluează, pe baza reglementărilor specifice în vigoare, conformitatea mijloacelor tehnice destinate apărării împotriva incendiilor și protecției civile cu standardele europene, române sau cu alte specificații tehnice;c) participă la elaborarea și actualizarea metodologiilor, procedurilor și ghidurilor specifice pentru certificarea și introducerea pe piață a mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor, precum și a celor comercializate într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-un stat semnatar al Acordului privind Spațiul Economic European;d) ține evidența produselor introduse pe piață și comercializate în mod legal într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-un stat semnatar al Acordului privind Spațiul Economic European, conform reglementărilor tehnice echivalente celor din România, în baza declarației pe propria răspundere;e) asigură îndeplinirea măsurilor impuse privind menținerea sistemului intern al calității, pentru respectarea prevederilor legale privind certificarea și introducerea pe piață a mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor;f) urmărește menținerea legăturii cu alte organisme de certificare din sistemul național de evaluare a conformității, prin contracte de colaborare specifice;g) asigură participarea personalului propriu la manifestări științifice (congrese, conferințe, simpozioane etc.), în calitate de invitat sau de autor al unor lucrări privind certificarea și introducerea pe piață a mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor;h) acordă, la cerere, conform legii, asistență tehnică și consultații de specialitate persoanelor fizice și juridice în domeniul certificării, introducerii pe piață și utilizării mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor. + Articolul 14Structura financiar are următoarele atribuții: (la 13-11-2024, Partea introductivă a articolului 14 , Capitolul V a fost modificată de Punctul 7. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) a) organizează și conduce contabilitatea, cantitativ și valoric, în conformitate cu reglementările în vigoare din domeniul contabilității;b) asigură șefului Centrului Național, în calitate de ordonator terțiar de credite, toate informațiile cu privire la execuția bugetului de venituri și cheltuieli și patrimoniul aflat în administrare;c) garantează organizarea și efectuarea inventarierii, potrivit Normelor privind organizarea și efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.861/2009, înregistrează în contabilitate rezultatul inventarierii, precum și evaluarea elementelor deținute cu ocazia inventarierii și prezentarea acestora în situațiile financiare anuale conform normelor și reglementărilor contabile;d) întocmește graficul privind circulația documentelor justificative la nivelul Centrului Național și verifică documentele întocmite din punctul de vedere al îndeplinirii condițiilor cerute de normele legale în vigoare;e) asigură întocmirea situațiilor financiare privind situația patrimoniului aflat în administrare și a execuției bugetului de venituri și cheltuieli, precum și a altor raportări financiar-contabile;f) asigură înregistrarea plăților de casă și a cheltuielilor efective, pe subdiviziunile clasificației bugetare, potrivit bugetului propriu aprobat Centrului Național;g) organizează finanțarea cheltuielilor în limita bugetului aprobat, angajarea, lichidarea și plata cheltuielilor, precum și evidența și raportarea angajamentelor bugetare și legale în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Finanțelor Publice;h) asigură organizarea și exercitarea controlului financiar preventiv propriu conform bazei legale în vigoare;i) asigură organizarea și exercitarea controlului ierarhic la nivelul său;j) verifică, analizează și centralizează lunar necesarul de mijloace financiare aferent Centrului Național;k) controlează și actualizează bugetul de venituri și cheltuieli al Centrului Național, în vederea asigurării permanente a echilibrului material și financiar;l) urmărește respectarea dispozițiilor legale în vederea prevenirii producerii de pagube;m) organizează evidența debitelor unității și urmărește recuperarea în timp util a acestora, conform prevederilor legale;n) coordonează, îndrumă și controlează modul de funcționare a casieriei și efectuarea corectă a operațiunilor de casă;o) asigură calcularea și plata tuturor drepturilor bănești, potrivit legii, aferente cadrelor militare, funcționarilor publici și personalului contractual, precum și virarea la destinație a reținerilor;p) întocmește și transmite la structura de specialitate a ordonatorului secundar de credite situația privind monitorizarea numărului de posturi și a cheltuielilor de personal, respectiv situația privind execuția cheltuielilor de personal, conform prevederilor legale în vigoare;q) execută alte atribuții prevăzute de actele normative în vigoare. + Articolul 15Compartimentul logistică coordonează, planifică, organizează și desfășoară activități administrative și tehnice destinate asigurării logistice a unității, îndeplinind următoarele atribuții specifice:a) elaborează proiectele anuale ale programelor de asigurare logistică a unității privind înzestrarea, investițiile și aprovizionarea tehnico-materială, în domeniul de competență;b) organizează și desfășoară activități de exploatare, asistență tehnică și menținere în stare de operativitate a materialelor și tehnicii de resortul armament, geniu, chimic;c) asigură utilizarea și întreținerea corespunzătoare a autovehiculelor din dotare;d) organizează, execută și urmărește gestionarea, depozitarea, inventarierea, declasarea și casarea bunurilor materiale aflate în dotarea unității;e) elaborează documente, sinteze, rapoarte, informări și alte lucrări pe linie de logistică;f) întocmește și propune spre aprobare planul anual al achizițiilor;g) organizează și desfășoară proceduri de achiziție publică, elaborează documentele pe care le pune la dispoziția ofertanților, asigură publicitatea prevăzută de normele legale și soluționează contestațiile împotriva hotărârilor de adjudecare;h) încheie contracte cu furnizorii producători de bunuri și ține evidența contractelor încheiate;i) asigură integritatea patrimoniului unității și executarea cercetării administrative pe linie logistică;j) elaborează documentele de deschidere a creditelor bugetare, pe baza solicitărilor celorlalte compartimente ale unității, și le înaintează structurii Financiar, după aprobare; (la 13-11-2024, Litera j) , Articolul 15 , Capitolul V a fost modificată de Punctul 8. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) k) asigură etalonarea și verificarea metrologică, în condițiile legii, a aparaturii de măsură și control din dotarea Centrului Național;l) organizează și asigură verificarea și controlul tehnic al instalațiilor și mijloacelor tehnice din dotarea Centrului Național;m) asigură, pe baza propunerilor compartimentelor, completarea fondului documentar al bibliotecii unității;n) întocmește documentele legale prevăzute de reglementările privind donațiile/sponsorizările și ține evidența acestora;o) organizează, coordonează și controlează activitatea de asigurare a apărării împotriva incendiilor și pe linia protecției mediului în cadrul Centrului Național;p) asigură condițiile de securitate a armamentului și muniției pe timpul depozitării acestuia;q) verifică respectarea prevederilor legale și normelor proprii aprobate de ordonatorul terțiar de credite privind angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor;r) organizează și asigură efectuarea curățeniei și menținerea acesteia în spațiile și în împrejurimile imobilelor;s) asigură nevoile de transport materiale și de personal pentru unitate;t) organizează și asigură activitatea de hrănire și echipare a personalului, în conformitate cu reglementările în vigoare;u) elaborează specificațiile tehnice pentru materiale de resort și le promovează spre aprobare și avizare, conform reglementărilor în vigoare;v) analizează, avizează și propune spre avizare documentele referitoare la scoaterea din funcțiune/declasarea și casarea bunurilor din dotarea unității;w) asigură executarea lucrărilor de asistență tehnică și de întreținere a tehnicii auto din dotarea unității, inclusiv a celor de trecere la exploatarea de vară (iarnă), pentru menținerea în stare de operativitate a mijloacelor de transport;x) ține evidența exploatării parcului auto;y) desfășoară activități pentru cunoașterea legislației privind circulația pe drumurile publice și prevenirea accidentelor de circulație;z) ține evidența testării periodice a personalului cu drept de a conduce autovehiculele din dotarea Ministerului Afacerilor Interne;aa) stabilește necesarul de materiale pentru funcționarea operativă a tehnicii din dotare;bb) asigură abonamentele anuale la publicațiile de specialitate editate de diferite instituții și edituri, corespunzător solicitărilor primite și în limita fondurilor alocate;cc) ține evidența fondului documentar al bibliotecii unității. + Articolul 16Compartimentul Resurse umane are următoarele atribuții specifice:a) asigură, împreună cu celelalte compartimente, recrutarea, selecționarea și încadrarea cu personal, potrivit statului de organizare al Centrului Național;b) planifică, organizează și desfășoară concursuri în vederea încadrării posturilor;c) organizează activitatea de evidență a personalului din Centrul Național și asigură operarea și comunicarea schimbărilor survenite structurii Financiar, compartimentelor în care a survenit mutarea personalului, precum și raportarea acestora la eșalonul superior; (la 13-11-2024, Litera c) , Articolul 16 , Capitolul V a fost modificată de Punctul 9. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) d) asigură managementul carierei și condițiile pentru dezvoltarea competențelor profesionale și a celor individuale;e) efectuează, potrivit competențelor stabilite și în conformitate cu dispozițiile legale, lucrările de încadrare, încetarea contractelor individuale de muncă sau trecere în rezervă, înaintare în gradul următor, promovarea în grade, trepte profesionale și gradații, eliberarea sau promovarea în funcții, recompensarea și sancționarea disciplinară, acordarea și suspendarea indemnizației de comandă personalului militar, personalului contractual și funcționarilor publici;f) întocmește lucrări cu privire la aprecierea, soluționarea dosarelor și trimiterea propunerilor privind participarea la cursuri în instituțiile civile și militare de învățământ, înaintarea în gradul următor, conferirea de ordine și medalii, constituirea și actualizarea fondului de personal de rezervă, mutarea personalului în cadrul unității sau în alte structuri, trecerea în rezervă ori direct în retragere;g) actualizează permanent în documentele de evidență schimbările survenite în situațiile angajaților pe linie de salarizare, recompense, sancțiuni, schimbări de funcții, calificative acordate în aprecierile anuale, participarea la cursurile de perfecționare;h) conlucrează cu IGSU și cu Centrul de psihosociologie al Ministerului Afacerilor Interne pe linia verificării psihologice periodice prin testarea personalului militar și civil din unitate;i) întocmește dosarele de pensionare și de urmași pentru personalul militar și civil care beneficiază de aceste drepturi;j) întocmește proiectul planului anual de pregătire continuă a personalului, pe baza propunerilor compartimentelor unității;k) participă la realizarea diagnozei privind nevoile de pregătire a personalului;l) asigură planificarea participării personalului la cursuri de perfecționare, specializare etc. organizate de către Ministerul Afacerilor Interne sau instituțiile civile;m) asigură coordonarea activității de evaluare a pregătirii continue, organizează și conduce activitatea sportivă a cadrelor militare și ședințele de tragere obligatorii cu armamentul din dotare;n) ține evidența și procesează rezultatele participării personalului la activitățile de pregătire și evaluare;o) coordonează activitatea de evaluare a personalului;p) urmărește respectarea drepturilor omului, egalitatea de șanse, respectarea unei conduite nediscriminatorii în derularea raporturilor de serviciu/de muncă ale personalului Centrului Național;q) analizează, împreună cu șefii de compartimente, rapoartele și cererile personalului, prezintă propuneri șefului centrului privind modul de soluționare a acestora;r) urmărește respectarea prevederilor ordinelor ministrului afacerilor interne cu privire la organizarea și funcționarea consiliilor de onoare și de judecată, ține evidența hotărârilor adoptate de către acestea, întocmește documentele specifice și le înaintează la eșalonul care are competența de a decide asupra propunerilor;s) raportează operativ la eșalonul superior sancțiunile aplicate cadrelor militare, funcționarilor publici și personalului contractual; întocmește și înaintează la IGSU, la termenele stabilite, situațiile privind starea și practica disciplinară în rândul personalului angajat;t) urmărește exercitarea tutelei profesionale, sprijinirea integrării socioprofesionale a personalului nou-angajat și a elevilor și studenților repartizați să desfășoare stagiu de practică în cadrul Centrului Național;u) asigură conducerii și personalului Centrului Național consiliere pe linie de resurse umane;v) desfășoară activități de prevenire a riscurilor profesionale și protecție a muncii.w) întocmește, actualizează și gestionează documentațiile specifice activității de planificare structurală și management organizatoric stabilite de legislația în vigoare; (la 13-11-2024, Articolul 16 , Capitolul V a fost completat de Punctul 10. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) x) elaborează documentația cu privire la propunerile de modificare a statului de organizare sau a regulamentului de organizare și funcționare. (la 13-11-2024, Articolul 16 , Capitolul V a fost completat de Punctul 10. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) + Articolul 17Compartimentul Juridic și contencios constituie structura specializată, cu competență generală în domeniul asistenței juridice, în cadrul Centrului Național și are următoarele atribuții specifice:a) întocmește, împreună cu compartimentele de specialitate, și prezintă conducerii Centrului Național propuneri de măsuri privind îndeplinirea sarcinilor ce revin acesteia, în vederea aplicării stricte a legilor și a altor acte normative, imediat după publicarea acestora;b) urmărește modul de aplicare a normelor juridice în activitatea Centrului Național și face propuneri pentru perfecționarea acestora;c) întocmește observații și propuneri, motivate juridic, la proiectele de acte normative;d) ține evidența actelor cu caracter normativ care interesează activitatea Centrului Național, în scopul furnizării operative și calificate a informațiilor solicitate de conducerea unității;e) pregătește și examinează, sub aspectul legalității și eficienței juridice, documentațiile care stau la baza deciziilor conducerii Centrului Național;f) avizează pentru legalitate actele normative cu caracter intern sau actele cu caracter individual emise ori semnate de conducerea Centrului Național, potrivit competenței, precum și orice alte acte care pot angaja răspunderea patrimonială a unității;g) prin delegare, reprezintă și apără interesele Centrului Național în fața autorităților administrației publice, a instanțelor judecătorești și a altor organe de jurisdicție;h) sesizează conducerea Centrului Național cu privire la deficiențele rezultate din soluționarea litigiilor în instanțele judecătorești, pentru luarea măsurilor adecvate;i) ia măsuri pentru obținerea titlurilor executorii, în vederea realizării creanțelor și a altor drepturi patrimoniale ale Centrului Național;j) participă, în comisiile de achiziții, la negocierea și încheierea contractelor, avizează pentru legalitate proiectele de contracte, înțelegeri, protocoale, precum și orice alte acte juridice care sunt de natură să angajeze răspunderea juridică a Centrului Național;k) participă la negocierea de convenții, acorduri și înțelegeri internaționale în legătură cu domeniul de activitate al Centrului Național;l) elaborează puncte de vedere privitoare la interpretarea și aplicarea unor dispoziții legale și acordă conducerii și personalului unității consultații cu caracter juridic pentru rezolvarea sarcinilor de serviciu, potrivit competențelor;m) formulează proiectele răspunsurilor la petițiile cetățenilor și organizațiilor neguvernamentale interne adresate Centrului Național, care au fost repartizate spre soluționare;n) inițiază și participă la acțiuni de cunoaștere a legilor și de prevenire a încălcării acestora de către personalul Centrului Național;o) acordă asistență juridică consiliilor de onoare, consiliilor de disciplină și consiliilor de judecată constituite la nivelul Centrului Național, potrivit prevederilor actelor normative și competenței. + Articolul 18Compartimentul Secretariat și documente clasificate răspunde de organizarea activității de secretariat și arhivă la nivelul unității și de asigurarea securității informațiilor clasificate și îndeplinește următoarele atribuții:a) primește, verifică, clasifică, ordonează, înregistrează și prezintă spre soluționare șefului Centrului Național documentele sosite din afara unității;b) primește și înregistrează, după aprobarea șefului Centrului Național, documentele elaborate de personal;c) asigură, după caz, transmiterea sau expedierea corespondenței civile și militare;d) desfășoară activități de inventariere a documentelor clasificate, sigiliilor și ștampilelor, conform prevederilor reglementărilor în vigoare;e) urmărește respectarea prevederilor legale cu privire la tehnoredactarea și multiplicarea documentelor;f) verifică îndosarierea și efectuează anual scăderea și arhivarea documentelor;g) organizează activitatea de primire în audiență a persoanelor;h) organizează, desfășoară și controlează activitatea de primire, evidență, păstrare și multiplicare a documentelor clasificate, a ordinelor și instrucțiunilor cu caracter intern, păstrarea și folosirea corectă a ștampilelor și sigiliilor din evidența unității;i) ține evidența zilnică a prezenței la serviciu și a deplasărilor personalului Centrului Național;j) ține evidența ordinelor, instrucțiunilor și regulamentelor emise de eșaloanele superioare;k) întocmește nomenclatorul arhivistic și prezintă propuneri privind procedura/normele interne de circulație a documentelor;l) urmărește rezolvarea petițiilor și comunicarea răspunsurilor către petenți în termenul legal;m) întocmește ordinul de zi pe unitate, pe care îl prezintă pentru semnare șefului Centrului Național și îl aduce la cunoștință celor în drept. + Capitolul VI Dispoziții finale + Articolul 19Centrul Național își desfășoară activitatea în conformitate cu dispozițiile legilor, ordinelor și instrucțiunilor în vigoare, precum și a prevederilor prezentului regulament. + Articolul 20Întregul personal încadrat pe funcțiile prevăzute în statul de organizare al Centrului Național este obligat să cunoască și să aplice întocmai prevederile prezentului regulament, în părțile ce îl privesc. + Articolul 21Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul regulament. (la 13-11-2024, Articolul 21 , Capitolul VI a fost modificat de Punctul 11. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) + Anexa nr. 1la regulament*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ORGANIGRAMA
Centrului Național pentru Securitate la Incendiu și Protecție Civilă (la 13-11-2024, Anexa nr. 1 a fost modificată de Punctul 12. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) + Anexa nr. 2la regulament*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
DIAGRAMA DE RELAȚII
a Centrului Național pentru Securitate la Incendiu și Protecție Civilă (la 13-11-2024, Anexa nr. 2 a fost modificată de Punctul 12. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) + Anexa nr. 3Abrogată. (la 13-11-2024, Anexa nr. 3 a fost abrogată de Punctul 13. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) + Anexa nr. 4Abrogată. (la 13-11-2024, Anexa nr. 4 a fost abrogată de Punctul 13. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 )
EMITENT |
Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. 3 din 13 ianuarie 2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 24 ianuarie 2024. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1(1) Centrul Național pentru Securitate la Incendiu și Protecție Civilă, denumit în continuare Centrul Național, funcționează în baza prevederilor art. 10 din Ordonanța Guvernului nr. 88/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor publice comunitare pentru situații de urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 363/2002, cu modificările și completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 1.490/2004 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare și a organigramei Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, cu modificările și completările ulterioare, și Hotărârea Guvernului nr. 259/2005 privind înființarea și stabilirea atribuțiilor Centrului Național pentru Securitate la Incendiu și Protecție Civilă.(2) Centrul Național este constituit în subordinea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, denumit în continuare IGSU, ca unitate specializată abilitată să realizeze:a) efectuarea de studii și încercări de laborator și evaluarea conformității produselor în domeniul apărării împotriva incendiilor și protecției civile;b) formarea profesională în ocupații și funcții specifice pompierilor și protecției civile;c) formarea, evaluarea și certificarea competenței profesionale în ocupații din domeniul apărării împotriva incendiilor și protecției civile;d) atestarea persoanelor juridice care desfășoară activități în domeniul apărării împotriva incendiilor și protecției civile. + Articolul 2(1) Centrul Național este finanțat integral de la bugetul de stat și are personalitate juridică. (la 13-11-2024, Alineatul (1) , Articolul 2 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) (2) Șeful Centrului Național are calitatea de ordonator terțiar de credite și se subordonează nemijlocit inspectorului general al IGSU. + Articolul 3(1) Pentru îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin, Centrul Național colaborează cu structurile din subordinea IGSU, cu instituții militare și civile de învățământ și cu unități și organe specializate din Ministerul Afacerilor Interne.(2) Centrul Național cooperează, după caz, cu institute de cercetare-proiectare, laboratoare sau operatori economici de profil, cu organisme de inspecție, certificare, precum și cu organisme cu obiect de activitate similar din alte țări, cu operatori economici care desfășoară activități conexe apărării împotriva incendiilor și protecției civile, cu asociații profesionale și organisme neguvernamentale cu profil de activitate în domeniul apărării împotriva incendiilor și al protecției civile. + Capitolul II Organizarea Centrului Național + Articolul 4(1) Centrul Național are următoarea structură organizatorică:1. Comanda2. Laboratorul de încercări la foc3. Serviciul certificarea personalului și atestarea persoanelor juridice4. Compartimentul certificare produse5. Structura financiar6. Compartimentul logistică7. Compartimentul resurse umane8. Compartimentul juridic și contencios9. Compartimentul secretariat și documente clasificate (la 13-11-2024, Alineatul (1) , Articolul 4 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) (2) Organigrama Centrului Național este prevăzută în anexa nr. 1. + Articolul 5Diagrama de relații a Centrului Național este prevăzută în anexa nr. 2. + Articolul 6(1) Sistemul informațional este o componentă a procesului decizional și cuprinde ansamblul datelor, fluxurilor și circuitelor informaționale, precum și al procedurilor și mijloacelor de prelucrare a acestora.(2) Fluxul informațional se asigură permanent, în baza diagramei de relații.(3) Sistemul informațional asigură necesarul de informații pentru fiecare nivel ierarhic de conducere cu responsabilități în luarea deciziei. + Capitolul III Atribuțiile Centrului Național + Articolul 7(1) Atribuțiile Centrului Național sunt aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 259/2005 și constau în:a) efectuarea de studii, cercetări și experimentări de nivel național în domeniul apărării împotriva incendiilor și protecției civile și colaborarea, după caz, cu institute de cercetare-proiectare sau cu agenți economici de profil;b) efectuarea de studii privind unele tipuri de riscuri din domeniul de competență al IGSU;c) asigurarea, în laboratoare și poligoane de profil, a încercărilor privind comportarea la foc a produselor pentru construcții și a altor materiale, studierea, încercarea și experimentarea produselor, procedeelor și echipamentelor destinate apărării împotriva incendiilor și protecției civile;d) verificarea, la cererea producătorilor, importatorilor sau a utilizatorilor, a calității produselor pentru construcții cu rol în securitatea la incendiu, a mijloacelor de protecție pentru pompieri și a altor mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor și de protecție civilă, confirmând prin rapoarte de încercare parametrii calitativi în domeniul de competență;e) verificarea în domeniul de competență, în condițiile legii, la solicitarea organelor de control, a parametrilor calitativi ai unor materiale și produse prelevate de pe piață;f) asigurarea certificării sau, după caz, a agrementării produselor pentru construcții cu rol în securitatea la incendiu, a mijloacelor de protecție pentru pompieri și a altor mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor și de protecție civilă, prin organismul de certificare din structură, sub marca de certificare CNSIPC-CERT;g) elaborarea de metodologii, ghiduri, specificații tehnice privind încercarea comportării la foc a materialelor și încercarea și experimentarea mijloacelor de protecție pentru pompieri și a altor mijloace tehnice destinate apărării împotriva incendiilor și protecției civile;h) acordarea, la cerere, conform legii, de asistență tehnică și consultații de specialitate persoanelor fizice și juridice în domeniul utilizării produselor, procedeelor și echipamentelor destinate apărării împotriva incendiilor și protecției civile;i) organizarea, în condițiile legii, de cursuri pentru formarea profesională inițială și continuă a personalului de pompieri, iar la cerere, de cursuri pentru formarea profesională, evaluarea competenței profesionale și certificarea pentru ocupații în domeniul apărării împotriva incendiilor și protecției civile, precum și a cadrelor tehnice cu atribuții în domeniul apărării împotriva incendiilor din ministere, organe ale administrației publice centrale și alte instituții publice, regii autonome și societăți comerciale;j) atestarea persoanelor juridice pentru prestarea lucrărilor de termoprotecție și ignifugare, a celor de verificare, întreținere și reparare a autospecialelor, utilajelor, instalațiilor și a altor mijloace tehnice destinate apărării împotriva incendiilor, precum și pentru desfășurarea altor activități de apărare împotriva incendiilor și protecție civilă, stabilite prin lege;k) participarea la elaborarea și realizarea, în domeniul de competență, a unor programe comune cu asociații profesionale și organisme neguvernamentale cu profil de activitate în domeniul apărării împotriva incendiilor și protecției civile;l) efectuarea de încercări și demonstrații practice în poligoanele și stațiile de încercări ale serviciilor de urgență profesioniste din subordinea IGSU, cu acordul și sprijinul comandanților acestora și, după caz, în colaborare cu alte instituții sau agenți economici interesați;m) participarea la elaborarea proiectelor de acte normative de nivel național, în domeniul de competență;n) executarea, la cerere, de constatări tehnico-științifice și participarea, împreună cu organele abilitate prin lege, la cercetarea cauzelor generatoare și împrejurărilor determinante în producerea incendiilor și a altor situații de urgență din domeniul de competență;o) îndeplinirea oricăror altor atribuții stabilite de lege.(2) Atribuțiile prevăzute la alin. (1) lit. c), d), e), f), i), j) și l) reprezintă prestări de servicii care se efectuează contra cost, conform art. 5 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 259/2005. + Capitolul IV Comanda Centrului Național + Articolul 8(1) Comanda Centrului Național se exercită de către șeful centrului care este numit prin ordin al inspectorului general al IGSU.(2) Șeful Centrului Național răspunde de aplicarea legilor în domeniul de competență și asigură exercitarea dispozițiilor organelor ierarhice.(3) În aplicarea prevederilor legale în vigoare șeful Centrului Național emite ordine.(4) Șeful Centrului Național este autoritatea învestită legal cu dreptul să exercite comanda asupra întregului personal al unității.(5) Șeful Centrului Național răspunde în fața conducerii IGSU de întreaga activitate pe care o desfășoară Centrul Național.(6) Șeful Centrului Național organizează, coordonează și conduce activitatea desfășurată de Centrul Național cu privire la efectuarea încercărilor în vederea certificării produselor și mijloacelor tehnice destinate apărării împotriva incendiilor și protecției civile și a produselor pentru construcții, cu privire la formarea, certificarea și atestarea persoanelor fizice și juridice care prestează servicii în domeniul apărării împotriva incendiilor și protecției civile, precum și cu privire la certificarea/ agrementarea/introducerea pe piață a produselor din domeniul de competență a Centrului Național. (la 13-11-2024, Articolul 8 , Capitolul IV a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) (7) Șeful Centrului Național reprezintă unitatea în relațiile cu comanda Inspectoratului General pentru Situații de Urgență și structurile subordonate acestuia, cu conducerile instituțiilor și operatorilor economici și ale organismelor cu care cooperează. (la 13-11-2024, Articolul 8 , Capitolul IV a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) (8) Șeful Centrului Național asigură egalitatea de șanse și de tratament între angajați femei și bărbați în cadrul relațiilor de muncă, de orice fel din unitate. (la 13-11-2024, Articolul 8 , Capitolul IV a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) + Articolul 8^1(1) Comanda Centrului Național asigură, coordonează și gestionează transmiterea informațiilor secret de stat prin utilizarea mijloacelor proprii specifice cifrului de stat și a altor elemente criptologice stabilite de autoritățile publice competente, precum și activitățile în legătură cu realizarea și folosirea acestora.(2) În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la alin. (1), comanda Centrului Național poate stabili atribuții specifice, prin fișa postului, personalului din subordine, în limitele reglementărilor specifice în vigoare. (la 13-11-2024, Capitolul IV a fost completat de Punctul 4. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) + Articolul 9(1) În activitatea de conducere, șeful Centrului Național este ajutat de un locțiitor, numit prin ordin al inspectorului general al IGSU.(2) Pe timpul cât șeful Centrului Național lipsește, conducerea Centrului Național se asigură de către locțiitorul său sau, în absența acestuia, de altă persoană desemnată în acest sens de către șeful Centrului Național.(3) Locțiitorul Șefului Centrului Național coordonează activitățile structurilor care îi sunt încredințate spre îndrumare și răspunde de activitatea acestora. (la 13-11-2024, Articolul 9 , Capitolul IV a fost completat de Punctul 5. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) + Articolul 10Abrogat. (la 13-11-2024, Articolul 10 , Capitolul IV a fost abrogat de Punctul 6. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) + Capitolul V Atribuțiile componentelor organizatorice ale Centrului Național + Articolul 11Laboratorul de încercări la foc răspunde de elaborarea studiilor privind fenomenele specifice arderii, de încercarea eficacității produselor de stingere și de termoprotecție, de încercarea și verificarea comportării la foc a produselor pentru construcții și a altor materiale, precum și de încercarea mijloacelor tehnice destinate apărării împotriva incendiilor și protecției civile și are următoarele atribuții:a) asigură, în laboratoare și poligoane de profil, încercarea comportării la foc a produselor pentru construcții și a altor materiale, studierea, încercarea și experimentarea produselor, procedeelor și echipamentelor destinate apărării împotriva incendiilor și protecției civile, în vederea asigurării cerințelor de securitate la incendiu;b) elaborează, prin personalul laboratorului sau în colaborare cu specialiști din compartimentele IGSU, cu institute de cercetare-proiectare, lucrările specifice domeniului de activitate al laboratorului prevăzute în planurile de activități;c) participă la elaborarea metodologiei de încercare a materialelor, substanțelor și mijloacelor tehnice destinate apărării împotriva incendiilor și la armonizarea continuă a reglementărilor privind comportarea la foc și eficacitatea de stingere, pentru corelarea cu dispozițiile europene și internaționale în domeniu;d) studiază, experimentează și încearcă instalațiile, echipamentele, accesoriile, mijloacele de protecție și salvare și alte mijloace tehnice destinate apărării împotriva incendiilor și protecției civile;e) verifică, la cererea producătorilor, importatorilor sau a utilizatorilor calitatea produselor pentru construcții cu rol în securitatea la incendiu, a mijloacelor de protecție pentru pompieri și a altor mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor și protecție civilă, confirmând prin rapoarte de încercare și de clasificare, în condițiile legii, parametrii calitativi, în domeniul de competență;f) execută încercări și analize fizico-chimice și elaborează studii tehnice de specialitate necesare certificării mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor și protecției civile;g) execută încercări, ca subcontractant, cu alte organisme de certificare, în vederea evaluării conformității produselor sau mijloacelor tehnice;h) execută încercări, ca subcontractant, la solicitarea organelor de control, pentru stabilirea parametrilor calitativi ai unor materiale și produse prelevate de pe piață;i) efectuează încercări și demonstrații practice în poligoanele și stațiile de încercări ale serviciilor de urgență profesioniste din subordinea IGSU, cu acordul și sprijinul inspectorilor șefi și, după caz, în colaborare cu alte instituții sau operatori economici interesați;j) proiectează și urmărește realizarea în atelierul Centrului Național, în cooperare cu Baza de reparații a tehnicii de intervenție Dragalina ori, prin contract, la alte unități specializate sau operatori economici, dispozitive și standuri necesare activităților specifice laboratorului;k) participă, prin specialiștii săi, la manifestări științifice (congrese, conferințe, simpozioane etc.), în calitate de invitați sau autori ai unor lucrări și redactează sau participă la redactarea unor lucrări tehnice vizând domeniul de activitate al laboratorului, în vederea publicării;l) asigură îndeplinirea măsurilor impuse de cerințele prevederilor legale în vigoare privind funcționarea laboratorului acreditat/notificat și menținerea sistemului intern al calității;m) asigură menținerea legăturii cu Asociația de Acreditare din România - RENAR și cu alte laboratoare de încercări din sistemul național de acreditare, prin contracte de colaborare specifice;n) desfășoară, prin persoanele desemnate de șeful centrului, activități de colaborare și propune încheierea de protocoale de recunoaștere mutuală cu institute, laboratoare și organisme cu obiect de activitate similar din alte țări. + Articolul 12Serviciul certificarea personalului și atestarea persoanelor juridice răspunde de organizarea și desfășurarea activității de atestare a persoanelor fizice și juridice care efectuează lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor și al protecției civile și de formarea, evaluarea și certificarea competențelor profesionale ale personalului, pentru ocupațiile din domeniul de competență, având următoarele atribuții:a) asigură evaluarea dosarelor în vederea atestării persoanelor care efectuează lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor;b) organizează, în condițiile legii, cursuri pentru formarea profesională inițială și continuă a personalului în specialitatea pompieri și protecție civilă;c) organizează, în condițiile legii, cursuri pentru formarea, evaluarea și certificarea competențelor profesionale ale personalului, pentru ocupațiile din domeniul apărării împotriva incendiilor și al protecției civile;d) participă la elaborarea și actualizarea metodologiilor, procedurilor și ghidurilor specifice pentru atestarea persoanelor care efectuează lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor și al protecției civile;e) desfășoară, prin specialiștii serviciului, activități didactice (expuneri tehnice, prezentări demonstrative, dezbateri, exerciții practice), angrenând, după caz, și alți specialiști din afara unității, în funcție de nevoile de pregătire;f) proiectează și urmărește realizarea în atelierul Centrului Național, în cooperare cu Baza de reparații a tehnicii de intervenție Dragalina sau, prin contract, la alte unități specializate sau operatori economici, dispozitive și standuri necesare desfășurării cursurilor de formare profesională;g) elaborează, cu sprijinul specialiștilor celorlalte structuri ale Centrului Național, cursuri, manuale, expuneri tehnice și alte materiale didactice (machete, filme, diapozitive, planșe);h) asigură menținerea legăturii cu alte organisme, institute etc. de profil și participă la unele manifestări științifice (congrese, conferințe, simpozioane, exerciții demonstrative) în calitate de invitați sau autori ai unor lucrări în domeniul certificării personalului și atestării persoanelor care efectuează lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor și al protecției civile;i) asigură îndeplinirea măsurilor impuse de cerințele prevederilor legale în vigoare privind funcționarea serviciului și menținerea sistemului intern al calității;j) asigură planificarea și mobilizarea resurselor proprii la instituirea măsurilor excepționale prevăzute de lege, precum și la declararea stărilor de mobilizare și război;k) asigură controlul accesului în Centrul Național, conform reglementărilor în vigoare. + Articolul 13Compartimentul certificare produse răspunde de asigurarea condițiilor tehnice și organizatorice pentru desfășurarea activității de certificare a mijloacelor tehnice destinate apărării împotriva incendiilor și protecției civile, având următoarele atribuții:a) asigură certificarea sau, după caz, agrementarea produselor pentru construcții cu rol în securitatea la incendiu, a mijloacelor de protecție pentru pompieri și a altor mijloace tehnice de apărare împotriva incendiilor și protecție civilă;b) evaluează, pe baza reglementărilor specifice în vigoare, conformitatea mijloacelor tehnice destinate apărării împotriva incendiilor și protecției civile cu standardele europene, române sau cu alte specificații tehnice;c) participă la elaborarea și actualizarea metodologiilor, procedurilor și ghidurilor specifice pentru certificarea și introducerea pe piață a mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor, precum și a celor comercializate într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-un stat semnatar al Acordului privind Spațiul Economic European;d) ține evidența produselor introduse pe piață și comercializate în mod legal într-un stat membru al Uniunii Europene sau într-un stat semnatar al Acordului privind Spațiul Economic European, conform reglementărilor tehnice echivalente celor din România, în baza declarației pe propria răspundere;e) asigură îndeplinirea măsurilor impuse privind menținerea sistemului intern al calității, pentru respectarea prevederilor legale privind certificarea și introducerea pe piață a mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor;f) urmărește menținerea legăturii cu alte organisme de certificare din sistemul național de evaluare a conformității, prin contracte de colaborare specifice;g) asigură participarea personalului propriu la manifestări științifice (congrese, conferințe, simpozioane etc.), în calitate de invitat sau de autor al unor lucrări privind certificarea și introducerea pe piață a mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor;h) acordă, la cerere, conform legii, asistență tehnică și consultații de specialitate persoanelor fizice și juridice în domeniul certificării, introducerii pe piață și utilizării mijloacelor tehnice de apărare împotriva incendiilor. + Articolul 14Structura financiar are următoarele atribuții: (la 13-11-2024, Partea introductivă a articolului 14 , Capitolul V a fost modificată de Punctul 7. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) a) organizează și conduce contabilitatea, cantitativ și valoric, în conformitate cu reglementările în vigoare din domeniul contabilității;b) asigură șefului Centrului Național, în calitate de ordonator terțiar de credite, toate informațiile cu privire la execuția bugetului de venituri și cheltuieli și patrimoniul aflat în administrare;c) garantează organizarea și efectuarea inventarierii, potrivit Normelor privind organizarea și efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.861/2009, înregistrează în contabilitate rezultatul inventarierii, precum și evaluarea elementelor deținute cu ocazia inventarierii și prezentarea acestora în situațiile financiare anuale conform normelor și reglementărilor contabile;d) întocmește graficul privind circulația documentelor justificative la nivelul Centrului Național și verifică documentele întocmite din punctul de vedere al îndeplinirii condițiilor cerute de normele legale în vigoare;e) asigură întocmirea situațiilor financiare privind situația patrimoniului aflat în administrare și a execuției bugetului de venituri și cheltuieli, precum și a altor raportări financiar-contabile;f) asigură înregistrarea plăților de casă și a cheltuielilor efective, pe subdiviziunile clasificației bugetare, potrivit bugetului propriu aprobat Centrului Național;g) organizează finanțarea cheltuielilor în limita bugetului aprobat, angajarea, lichidarea și plata cheltuielilor, precum și evidența și raportarea angajamentelor bugetare și legale în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Finanțelor Publice;h) asigură organizarea și exercitarea controlului financiar preventiv propriu conform bazei legale în vigoare;i) asigură organizarea și exercitarea controlului ierarhic la nivelul său;j) verifică, analizează și centralizează lunar necesarul de mijloace financiare aferent Centrului Național;k) controlează și actualizează bugetul de venituri și cheltuieli al Centrului Național, în vederea asigurării permanente a echilibrului material și financiar;l) urmărește respectarea dispozițiilor legale în vederea prevenirii producerii de pagube;m) organizează evidența debitelor unității și urmărește recuperarea în timp util a acestora, conform prevederilor legale;n) coordonează, îndrumă și controlează modul de funcționare a casieriei și efectuarea corectă a operațiunilor de casă;o) asigură calcularea și plata tuturor drepturilor bănești, potrivit legii, aferente cadrelor militare, funcționarilor publici și personalului contractual, precum și virarea la destinație a reținerilor;p) întocmește și transmite la structura de specialitate a ordonatorului secundar de credite situația privind monitorizarea numărului de posturi și a cheltuielilor de personal, respectiv situația privind execuția cheltuielilor de personal, conform prevederilor legale în vigoare;q) execută alte atribuții prevăzute de actele normative în vigoare. + Articolul 15Compartimentul logistică coordonează, planifică, organizează și desfășoară activități administrative și tehnice destinate asigurării logistice a unității, îndeplinind următoarele atribuții specifice:a) elaborează proiectele anuale ale programelor de asigurare logistică a unității privind înzestrarea, investițiile și aprovizionarea tehnico-materială, în domeniul de competență;b) organizează și desfășoară activități de exploatare, asistență tehnică și menținere în stare de operativitate a materialelor și tehnicii de resortul armament, geniu, chimic;c) asigură utilizarea și întreținerea corespunzătoare a autovehiculelor din dotare;d) organizează, execută și urmărește gestionarea, depozitarea, inventarierea, declasarea și casarea bunurilor materiale aflate în dotarea unității;e) elaborează documente, sinteze, rapoarte, informări și alte lucrări pe linie de logistică;f) întocmește și propune spre aprobare planul anual al achizițiilor;g) organizează și desfășoară proceduri de achiziție publică, elaborează documentele pe care le pune la dispoziția ofertanților, asigură publicitatea prevăzută de normele legale și soluționează contestațiile împotriva hotărârilor de adjudecare;h) încheie contracte cu furnizorii producători de bunuri și ține evidența contractelor încheiate;i) asigură integritatea patrimoniului unității și executarea cercetării administrative pe linie logistică;j) elaborează documentele de deschidere a creditelor bugetare, pe baza solicitărilor celorlalte compartimente ale unității, și le înaintează structurii Financiar, după aprobare; (la 13-11-2024, Litera j) , Articolul 15 , Capitolul V a fost modificată de Punctul 8. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) k) asigură etalonarea și verificarea metrologică, în condițiile legii, a aparaturii de măsură și control din dotarea Centrului Național;l) organizează și asigură verificarea și controlul tehnic al instalațiilor și mijloacelor tehnice din dotarea Centrului Național;m) asigură, pe baza propunerilor compartimentelor, completarea fondului documentar al bibliotecii unității;n) întocmește documentele legale prevăzute de reglementările privind donațiile/sponsorizările și ține evidența acestora;o) organizează, coordonează și controlează activitatea de asigurare a apărării împotriva incendiilor și pe linia protecției mediului în cadrul Centrului Național;p) asigură condițiile de securitate a armamentului și muniției pe timpul depozitării acestuia;q) verifică respectarea prevederilor legale și normelor proprii aprobate de ordonatorul terțiar de credite privind angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor;r) organizează și asigură efectuarea curățeniei și menținerea acesteia în spațiile și în împrejurimile imobilelor;s) asigură nevoile de transport materiale și de personal pentru unitate;t) organizează și asigură activitatea de hrănire și echipare a personalului, în conformitate cu reglementările în vigoare;u) elaborează specificațiile tehnice pentru materiale de resort și le promovează spre aprobare și avizare, conform reglementărilor în vigoare;v) analizează, avizează și propune spre avizare documentele referitoare la scoaterea din funcțiune/declasarea și casarea bunurilor din dotarea unității;w) asigură executarea lucrărilor de asistență tehnică și de întreținere a tehnicii auto din dotarea unității, inclusiv a celor de trecere la exploatarea de vară (iarnă), pentru menținerea în stare de operativitate a mijloacelor de transport;x) ține evidența exploatării parcului auto;y) desfășoară activități pentru cunoașterea legislației privind circulația pe drumurile publice și prevenirea accidentelor de circulație;z) ține evidența testării periodice a personalului cu drept de a conduce autovehiculele din dotarea Ministerului Afacerilor Interne;aa) stabilește necesarul de materiale pentru funcționarea operativă a tehnicii din dotare;bb) asigură abonamentele anuale la publicațiile de specialitate editate de diferite instituții și edituri, corespunzător solicitărilor primite și în limita fondurilor alocate;cc) ține evidența fondului documentar al bibliotecii unității. + Articolul 16Compartimentul Resurse umane are următoarele atribuții specifice:a) asigură, împreună cu celelalte compartimente, recrutarea, selecționarea și încadrarea cu personal, potrivit statului de organizare al Centrului Național;b) planifică, organizează și desfășoară concursuri în vederea încadrării posturilor;c) organizează activitatea de evidență a personalului din Centrul Național și asigură operarea și comunicarea schimbărilor survenite structurii Financiar, compartimentelor în care a survenit mutarea personalului, precum și raportarea acestora la eșalonul superior; (la 13-11-2024, Litera c) , Articolul 16 , Capitolul V a fost modificată de Punctul 9. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) d) asigură managementul carierei și condițiile pentru dezvoltarea competențelor profesionale și a celor individuale;e) efectuează, potrivit competențelor stabilite și în conformitate cu dispozițiile legale, lucrările de încadrare, încetarea contractelor individuale de muncă sau trecere în rezervă, înaintare în gradul următor, promovarea în grade, trepte profesionale și gradații, eliberarea sau promovarea în funcții, recompensarea și sancționarea disciplinară, acordarea și suspendarea indemnizației de comandă personalului militar, personalului contractual și funcționarilor publici;f) întocmește lucrări cu privire la aprecierea, soluționarea dosarelor și trimiterea propunerilor privind participarea la cursuri în instituțiile civile și militare de învățământ, înaintarea în gradul următor, conferirea de ordine și medalii, constituirea și actualizarea fondului de personal de rezervă, mutarea personalului în cadrul unității sau în alte structuri, trecerea în rezervă ori direct în retragere;g) actualizează permanent în documentele de evidență schimbările survenite în situațiile angajaților pe linie de salarizare, recompense, sancțiuni, schimbări de funcții, calificative acordate în aprecierile anuale, participarea la cursurile de perfecționare;h) conlucrează cu IGSU și cu Centrul de psihosociologie al Ministerului Afacerilor Interne pe linia verificării psihologice periodice prin testarea personalului militar și civil din unitate;i) întocmește dosarele de pensionare și de urmași pentru personalul militar și civil care beneficiază de aceste drepturi;j) întocmește proiectul planului anual de pregătire continuă a personalului, pe baza propunerilor compartimentelor unității;k) participă la realizarea diagnozei privind nevoile de pregătire a personalului;l) asigură planificarea participării personalului la cursuri de perfecționare, specializare etc. organizate de către Ministerul Afacerilor Interne sau instituțiile civile;m) asigură coordonarea activității de evaluare a pregătirii continue, organizează și conduce activitatea sportivă a cadrelor militare și ședințele de tragere obligatorii cu armamentul din dotare;n) ține evidența și procesează rezultatele participării personalului la activitățile de pregătire și evaluare;o) coordonează activitatea de evaluare a personalului;p) urmărește respectarea drepturilor omului, egalitatea de șanse, respectarea unei conduite nediscriminatorii în derularea raporturilor de serviciu/de muncă ale personalului Centrului Național;q) analizează, împreună cu șefii de compartimente, rapoartele și cererile personalului, prezintă propuneri șefului centrului privind modul de soluționare a acestora;r) urmărește respectarea prevederilor ordinelor ministrului afacerilor interne cu privire la organizarea și funcționarea consiliilor de onoare și de judecată, ține evidența hotărârilor adoptate de către acestea, întocmește documentele specifice și le înaintează la eșalonul care are competența de a decide asupra propunerilor;s) raportează operativ la eșalonul superior sancțiunile aplicate cadrelor militare, funcționarilor publici și personalului contractual; întocmește și înaintează la IGSU, la termenele stabilite, situațiile privind starea și practica disciplinară în rândul personalului angajat;t) urmărește exercitarea tutelei profesionale, sprijinirea integrării socioprofesionale a personalului nou-angajat și a elevilor și studenților repartizați să desfășoare stagiu de practică în cadrul Centrului Național;u) asigură conducerii și personalului Centrului Național consiliere pe linie de resurse umane;v) desfășoară activități de prevenire a riscurilor profesionale și protecție a muncii.w) întocmește, actualizează și gestionează documentațiile specifice activității de planificare structurală și management organizatoric stabilite de legislația în vigoare; (la 13-11-2024, Articolul 16 , Capitolul V a fost completat de Punctul 10. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) x) elaborează documentația cu privire la propunerile de modificare a statului de organizare sau a regulamentului de organizare și funcționare. (la 13-11-2024, Articolul 16 , Capitolul V a fost completat de Punctul 10. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) + Articolul 17Compartimentul Juridic și contencios constituie structura specializată, cu competență generală în domeniul asistenței juridice, în cadrul Centrului Național și are următoarele atribuții specifice:a) întocmește, împreună cu compartimentele de specialitate, și prezintă conducerii Centrului Național propuneri de măsuri privind îndeplinirea sarcinilor ce revin acesteia, în vederea aplicării stricte a legilor și a altor acte normative, imediat după publicarea acestora;b) urmărește modul de aplicare a normelor juridice în activitatea Centrului Național și face propuneri pentru perfecționarea acestora;c) întocmește observații și propuneri, motivate juridic, la proiectele de acte normative;d) ține evidența actelor cu caracter normativ care interesează activitatea Centrului Național, în scopul furnizării operative și calificate a informațiilor solicitate de conducerea unității;e) pregătește și examinează, sub aspectul legalității și eficienței juridice, documentațiile care stau la baza deciziilor conducerii Centrului Național;f) avizează pentru legalitate actele normative cu caracter intern sau actele cu caracter individual emise ori semnate de conducerea Centrului Național, potrivit competenței, precum și orice alte acte care pot angaja răspunderea patrimonială a unității;g) prin delegare, reprezintă și apără interesele Centrului Național în fața autorităților administrației publice, a instanțelor judecătorești și a altor organe de jurisdicție;h) sesizează conducerea Centrului Național cu privire la deficiențele rezultate din soluționarea litigiilor în instanțele judecătorești, pentru luarea măsurilor adecvate;i) ia măsuri pentru obținerea titlurilor executorii, în vederea realizării creanțelor și a altor drepturi patrimoniale ale Centrului Național;j) participă, în comisiile de achiziții, la negocierea și încheierea contractelor, avizează pentru legalitate proiectele de contracte, înțelegeri, protocoale, precum și orice alte acte juridice care sunt de natură să angajeze răspunderea juridică a Centrului Național;k) participă la negocierea de convenții, acorduri și înțelegeri internaționale în legătură cu domeniul de activitate al Centrului Național;l) elaborează puncte de vedere privitoare la interpretarea și aplicarea unor dispoziții legale și acordă conducerii și personalului unității consultații cu caracter juridic pentru rezolvarea sarcinilor de serviciu, potrivit competențelor;m) formulează proiectele răspunsurilor la petițiile cetățenilor și organizațiilor neguvernamentale interne adresate Centrului Național, care au fost repartizate spre soluționare;n) inițiază și participă la acțiuni de cunoaștere a legilor și de prevenire a încălcării acestora de către personalul Centrului Național;o) acordă asistență juridică consiliilor de onoare, consiliilor de disciplină și consiliilor de judecată constituite la nivelul Centrului Național, potrivit prevederilor actelor normative și competenței. + Articolul 18Compartimentul Secretariat și documente clasificate răspunde de organizarea activității de secretariat și arhivă la nivelul unității și de asigurarea securității informațiilor clasificate și îndeplinește următoarele atribuții:a) primește, verifică, clasifică, ordonează, înregistrează și prezintă spre soluționare șefului Centrului Național documentele sosite din afara unității;b) primește și înregistrează, după aprobarea șefului Centrului Național, documentele elaborate de personal;c) asigură, după caz, transmiterea sau expedierea corespondenței civile și militare;d) desfășoară activități de inventariere a documentelor clasificate, sigiliilor și ștampilelor, conform prevederilor reglementărilor în vigoare;e) urmărește respectarea prevederilor legale cu privire la tehnoredactarea și multiplicarea documentelor;f) verifică îndosarierea și efectuează anual scăderea și arhivarea documentelor;g) organizează activitatea de primire în audiență a persoanelor;h) organizează, desfășoară și controlează activitatea de primire, evidență, păstrare și multiplicare a documentelor clasificate, a ordinelor și instrucțiunilor cu caracter intern, păstrarea și folosirea corectă a ștampilelor și sigiliilor din evidența unității;i) ține evidența zilnică a prezenței la serviciu și a deplasărilor personalului Centrului Național;j) ține evidența ordinelor, instrucțiunilor și regulamentelor emise de eșaloanele superioare;k) întocmește nomenclatorul arhivistic și prezintă propuneri privind procedura/normele interne de circulație a documentelor;l) urmărește rezolvarea petițiilor și comunicarea răspunsurilor către petenți în termenul legal;m) întocmește ordinul de zi pe unitate, pe care îl prezintă pentru semnare șefului Centrului Național și îl aduce la cunoștință celor în drept. + Capitolul VI Dispoziții finale + Articolul 19Centrul Național își desfășoară activitatea în conformitate cu dispozițiile legilor, ordinelor și instrucțiunilor în vigoare, precum și a prevederilor prezentului regulament. + Articolul 20Întregul personal încadrat pe funcțiile prevăzute în statul de organizare al Centrului Național este obligat să cunoască și să aplice întocmai prevederile prezentului regulament, în părțile ce îl privesc. + Articolul 21Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul regulament. (la 13-11-2024, Articolul 21 , Capitolul VI a fost modificat de Punctul 11. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) + Anexa nr. 1la regulament*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ORGANIGRAMA
Centrului Național pentru Securitate la Incendiu și Protecție Civilă (la 13-11-2024, Anexa nr. 1 a fost modificată de Punctul 12. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) + Anexa nr. 2la regulament*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
DIAGRAMA DE RELAȚII
a Centrului Național pentru Securitate la Incendiu și Protecție Civilă (la 13-11-2024, Anexa nr. 2 a fost modificată de Punctul 12. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) + Anexa nr. 3Abrogată. (la 13-11-2024, Anexa nr. 3 a fost abrogată de Punctul 13. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 ) + Anexa nr. 4Abrogată. (la 13-11-2024, Anexa nr. 4 a fost abrogată de Punctul 13. , Articolul I din ORDINUL nr. 197 din 8 noiembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1132 din 13 noiembrie 2024 )