GHIDUL din 24 septembrie 2024finanțării campaniei electorale la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024
EMITENT
  • AUTORITATEA ELECTORALĂ PERMANENTĂ
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 967 din 26 septembrie 2024



    Notă
    Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 30 din 24 septembrie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 967 din 26 septembrie 2024.
     +  Capitolul I Mandatarii financiari  +  Articolul 1(1) În intervalul dintre momentul aducerii la cunoștința publică a datei alegerilor și până la data începerii campaniei electorale, respectiv cel târziu la data de 31 octombrie 2024, fiecare competitor electoral are obligația de a înregistra la Autoritatea Electorală Permanentă mandatari financiari coordonatori, respectiv mandatari financiari pentru fiecare circumscripție electorală județeană, pentru circumscripția electorală a municipiului București, precum și pentru circumscripția electorală pentru cetățenii români cu domiciliul în afara țării, denumite în continuare circumscripții electorale.(2) În sensul prezentului ghid, prin competitor electoral se înțelege partidul politic, alianța politică și organizația legal constituită a cetățenilor aparținând unei minorități naționale reprezentate în Consiliul Minorităților Naționale care participă la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, precum și candidatul independent.(3) Partidul politic, alianța politică și organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale care participă la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024 doar într-o circumscripție electorală își desemnează un singur mandatar financiar, care va avea și calitatea de mandatar financiar coordonator.(4) Candidatul independent va desemna un singur mandatar financiar, acesta având calitatea de mandatar financiar coordonator.(5) La alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, mai mulți candidați independenți nu pot folosi serviciile aceluiași mandatar financiar.  +  Articolul 2(1) Poate fi desemnată ca mandatar financiar numai persoana fizică care are calitatea de expert contabil sau contabil autorizat, respectiv numai persoana juridică care oferă servicii specializate de contabilitate.(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în cazul în care mandatarul financiar nu are calitatea de expert contabil sau contabil autorizat, partidul politic, alianța politică, organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale sau candidatul independent, după caz, are obligația de a încheia un contract de asistență de specialitate cu persoane specializate, persoane fizice autorizate sau persoane juridice, în oferirea serviciilor de contabilitate.(3) Candidații nu pot fi mandatari financiari.(4) Atribuțiile mandatarilor financiari pot fi realizate în baza unui contract cu titlu gratuit sau cu titlu oneros, după caz.  +  Articolul 3(1) În vederea înregistrării mandatarilor financiari la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, partidele politice, alianțele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale și candidații independenți sau persoanele desemnate de către aceștia vor depune documentația necesară până cel târziu la data de 31 octombrie 2024.(2) În vederea înregistrării mandatarului financiar - persoană fizică vor fi depuse următoarele documente:a) cererea de înregistrare a mandatarului financiar/ mandatarului financiar coordonator, conform modelului prevăzut în anexa nr. 15 la Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016, cu modificările ulterioare, denumite în continuare Normele metodologice, în 3 exemplare originale; rubricile vor fi completate cu toate datele solicitate, cererea urmând a fi semnată și ștampilată conform mențiunilor din formular;b) copie a actului de identitate, în cazul persoanelor fizice, sau extras din registrul comerțului, în cazul persoanelor juridice;c) copii ale documentelor care atestă calitatea de expert contabil sau contabil autorizat a persoanelor fizice, vizate pentru anul 2024;d) copii ale atestatelor pentru persoanele juridice specializate în oferirea de servicii de contabilitate;e) în cazul prevăzut la art. 2 alin. (2), copii ale contractelor de asistență de specialitate încheiate cu persoane fizice autorizate sau persoane juridice specializate în oferirea de servicii de contabilitate, pentru mandatarii financiari care nu au calitatea de expert contabil sau contabil autorizat;f) copie a contractului încheiat între partidul politic, alianța politică, organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale sau candidatul independent și mandatarul financiar.(3) În situația în care documentele prevăzute la alin. (1) sunt depuse de către o altă persoană decât cele prevăzute la alin. (1) sau reprezentantul legal al acestora, la cererea de înregistrare a mandatarului financiar se va anexa și o împuternicire pentru depunerea documentelor, însoțită de copia actului de identitate al împuternicitului.(4) Copiile documentelor prevăzute la alin. (1) vor fi prezentate împreună cu documentele originale și vor fi certificate pentru conformitate cu originalul de către depunător.(5) Orice modificare a datelor de contact furnizate prin cererea de înregistrare a mandatarului financiar va fi comunicată de îndată Autorității Electorale Permanente.  +  Articolul 4(1) Documentele necesare înregistrării mandatarului financiar coordonator se depun la sediul central al Autorității Electorale Permanente, iar documentele necesare înregistrării mandatarilor financiari desemnați la nivelul circumscripțiilor electorale, respectiv a mandatarilor financiari ai candidaților independenți se depun la sediile direcțiilor județene ale Autorității Electorale Permanente din circumscripțiile electorale în care au fost propuși candidații.(2) În cazul în care candidații au fost propuși în circumscripția electorală a municipiului București sau în circumscripția electorală pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării, documentele pentru înregistrarea mandatarului financiar se depun la sediul central al Autorității Electorale Permanente.(3) În situația în care partidele politice, alianțele politice sau organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale nu au sediul central în municipiul București, documentele necesare înregistrării mandatarului financiar coordonator se pot depune la direcția județeană a Autorității Electorale Permanente din circumscripția electorală în a cărei rază teritorială se află sediul central.(4) Mandatarii financiari vor fi înregistrați numai în cazul în care sunt depuse toate documentele prevăzute la art. 3.(5) Mandatarii financiari înregistrați la Autoritatea Electorală Permanentă pot fi înlocuiți oricând de partidele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale și candidații independenți care i-au desemnat, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 34 din Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și a procedurii stabilite de art. 42 din Normele metodologice.(6) La data înregistrării la Autoritatea Electorală Permanentă, mandatarul financiar coordonator primește un cod unic de identificare al partidului politic, alianței politice, organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale sau al candidatului independent, după caz, care va fi imprimat pe materialele de propagandă electorală ce vor fi produse și utilizate în campania electorală aparținând partidului politic, alianței politice, organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale sau candidatului independent pe care îl reprezintă, respectiv pe afișe electorale, publicitate în presa scrisă și broșuri, pliante și alte materiale tipărite. Materialele de propagandă electorală online vor conține codul unic de identificare atribuit de Autoritatea Electorală Permanentă.(7) Numele mandatarilor financiari, codurile unice de identificare primite de către aceștia, precum și partidele politice, alianțele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale și candidații independenți pe care îi reprezintă se publică pe pagina de internet a Autorității Electorale Permanente.(8) Codurile unice de identificare prevăzute la alin. (6) sunt compuse din următoarele elemente: tip alegeri, partid politic/organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale/candidat independent; ultimele două cifre ale anului alegerilor, 4 cifre acordate unic.  +  Articolul 5(1) Odată cu cererile de înregistrare a mandatarilor financiari, partidele politice, alianțele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale și candidații independenți transmit Departamentului de control al finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale adresele poștale și/sau adresele de poștă electronică, numerele de telefon pe care le vor utiliza în relația cu Autoritatea Electorală Permanentă, precum și datele de contact ale mandatarilor financiari.(2) Orice modificare a datelor prevăzute la alin. (1) va fi comunicată de îndată Autorității Electorale Permanente.  +  Articolul 6Mandatarul financiar coordonator are următoarele atribuții principale:a) asigură evidența operațiunilor financiare derulate prin conturile bancare destinate finanțării campaniei electorale;b) supervizează activitatea celorlalți mandatari financiari ai partidului politic, alianței politice sau organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale și centralizează evidențele acestora, după caz;c) notifică la Autoritatea Electorală Permanentă, înainte de efectuarea oricăror operațiuni de încasări și plăți, toate conturile bancare utilizate în campania electorală, în condițiile legii; notificarea va cuprinde codul IBAN al contului bancar și banca unde acesta a fost deschis;d) avizează angajarea cheltuielilor electorale la nivel central;e) efectuează plăți din conturile bancare deschise pentru campania electorală la nivel central, pe baza împuternicirii scrise a competitorului electoral;f) centralizează și transmite Autorității Electorale Permanente informațiile comunicate de mandatarii financiari desemnați la nivel județean și la nivelul municipiului București privind contribuțiile electorale încasate, în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data încasării în contul bancar notificat;g) centralizează și transmite Autorității Electorale Permanente informațiile comunicate de mandatarii financiari desemnați la nivel județean și la nivelul municipiului București privind cheltuielile electorale angajate, în cel mult 3 zile lucrătoare de la data angajării cheltuielilor electorale;h) întocmește și depune la Autoritatea Electorală Permanentă raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale;i) centralizează și transmite Autorității Electorale Permanente toate celelalte documente și rapoarte prevăzute de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și de Normele metodologice, în scris și în format electronic deschis;j) reprezintă competitorul electoral în relația cu Autoritatea Electorală Permanentă.  +  Articolul 7Mandatarul financiar desemnat la nivel județean sau la nivelul municipiului București are următoarele obligații principale:a) asigură evidența operațiunilor financiare efectuate pentru campania electorală la nivelul la care a fost desemnat;b) la primirea contribuției electorale, verifică și înregistrează contribuitorul în formularul al cărui model este prevăzut în anexa nr. 14 la Normele metodologice;c) avizează angajarea cheltuielilor electorale la nivelul la care a fost desemnat;d) efectuează operațiunile de plăți din contul bancar deschis pentru campania electorală la nivelul său de competență pe baza împuternicirii scrise a competitorului electoral;e) transmite mandatarului financiar coordonator datele și informațiile necesare întocmirii raportului detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale și a celorlalte raportări obligatorii prevăzute de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și de Normele metodologice.  +  Capitolul II Deschiderea conturilor bancare pentru campania electorală  +  Articolul 8(1) Competitorii electorali deschid până cel târziu la data de 31 octombrie 2024 conturi bancare ce vor fi folosite pentru campania electorală, după cum urmează:a) un cont bancar la nivel central;b) câte un cont bancar la nivelul fiecărei circumscripții electorale.(2) Conturile bancare pentru campania electorală se deschid numai prin intermediul mandatarilor financiari coordonatori înregistrați la Autoritatea Electorală Permanentă.(3) Partidele politice care obțin venituri din subvenții de la bugetul de stat vor deschide la nivel central un cont bancar distinct, destinat sumelor de bani pentru finanțarea campaniei electorale transferate din contul de subvenții de la bugetul de stat, precum și câte un cont bancar distinct cu aceeași destinație la nivelul fiecărei circumscripții electorale, până cel târziu la data de 31 octombrie 2024.(4) Candidatul independent deschide un cont bancar pentru campania electorală.(5) Toate operațiunile de încasări și plăți privind campania electorală se efectuează numai prin conturile bancare deschise pentru campania electorală, notificate în prealabil Autorității Electorale Permanente.(6) Conturile bancare deschise pentru campania electorală sunt destinate exclusiv încasării contribuțiilor electorale, respectiv efectuării plății cheltuielilor electorale, încasării sumelor rambursate de către Autoritatea Electorală Permanentă și restituirii contribuțiilor candidaților, după caz, derularea altor tipuri de tranzacții fiind interzisă. Prin conturile bancare de subvenții se vor efectua numai transferuri având ca sursă de finanțare subvențiile primite de la bugetul de stat și se vor efectua plăți ale cheltuielilor electorale realizate distinct din această sursă.(7) Conturile bancare pentru campania electorală rămân deschise până la data restituirii către candidați a sumelor de bani necheltuite sau rambursate de Autoritatea Electorală Permanentă, conform legii.  +  Articolul 9(1) Contul bancar central pentru campania electorală se deschide, prin mandatarul financiar, numai de un partid politic, o alianță politică sau o organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale, după caz.(2) Alimentarea contului bancar central pentru campania electorală se poate face de la data înregistrării mandatarului financiar coordonator și până la data încheierii campaniei electorale, respectiv până la data de 30 noiembrie 2024, ora 7.00.(3) Alimentarea contului bancar central pentru campania electorală se face numai din transferuri ale fondurilor obținute din sursele prevăzute la art. 13 alin. (2), cu excepția celor provenite din subvenții de la bugetul de stat. (la 18-10-2024, Alineatul (3), Articolul 9, Capitolul II a fost modificat de RECTIFICAREA nr. 30 din 24 septembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1046 din 18 octombrie 2024 ) (4) Din contul bancar central pentru campania electorală se pot transfera, prin virament bancar, sume în celelalte conturi bancare pentru campania electorală și se pot face plăți numai pentru cheltuielile electorale proprii, cu respectarea prevederilor art. 30 alin. (2) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(5) Din contul bancar central de subvenții deschis pentru campania electorală se pot transfera sume de bani, în limitele prevăzute de lege, în conturile bancare de subvenții deschise la nivelul circumscripțiilor electorale.  +  Articolul 10(1) Alimentarea conturilor bancare pentru campania electorală deschise la nivelul circumscripțiilor electorale se poate face numai din:a) contribuții electorale ale candidaților din circumscripțiile electorale, după caz;b) transferuri de fonduri din contul bancar de campanie deschis la nivel central.(2) Din conturile bancare pentru campania electorală deschise la nivelul circumscripțiilor electorale se pot face plăți numai pentru cheltuielile electorale efectuate la nivelul respectiv.(3) În conturile bancare de subvenții deschise la nivelul circumscripțiilor electorale se vor încasa numai transferuri din contul bancar de subvenții deschis la nivel central și se vor efectua plăți ale cheltuielilor electorale realizate distinct din subvenții.  +  Capitolul III Contribuțiile pentru campania electorală  +  Secţiunea 1 Dispoziții generale  +  Articolul 11(1) Limita maximă a contribuțiilor pentru campania electorală este de 60 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de deputat sau senator.(2) Valoarea salariului de bază minim brut pe țară avută în vedere la determinarea limitei maxime a contribuțiilor pentru campania electorală este de 3.300 lei.(3) Raportat la prevederile alin. (1) și (2), contribuțiile pentru campania electorală pentru fiecare candidat la funcția de deputat sau senator nu pot depăși suma de 198.000 lei.(4) Contribuțiile pentru campania electorală pot fi depuse în conturile bancare notificate Autorității Electorale Permanente numai până la data încheierii campaniei electorale, respectiv până la data de 30 noiembrie 2024, ora 7.00.  +  Articolul 12(1) Este interzisă finanțarea în orice mod a campaniei electorale de către o autoritate publică, instituție publică, regie autonomă, companie națională, societate reglementată de Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ori instituție de credit, la care sunt acționari majoritari statul sau unități administrativ-teritoriale, ori de către societăți reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care desfășoară activități finanțate din fonduri publice. Interdicția se aplică și în cazul societăților reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care, cu 12 luni înainte de începerea campaniei electorale, au desfășurat activități finanțate din fonduri publice, conform legii.(2) Finanțarea în orice mod a campaniei electorale de către sindicate, culte religioase, asociații ori fundații de naționalitate română sau de altă naționalitate decât cea română este interzisă conform legii.(3) Este interzisă, conform legii, finanțarea campaniei electorale, în mod direct sau indirect, din partea unor persoane fizice care nu au cetățenia română sau a unor persoane juridice de altă naționalitate decât cea română, cu excepția persoanelor fizice cetățeni ai statelor membre ale Uniunii Europene care au domiciliul în România și dețin calitatea de membru al partidului politic la a cărui campanie electorală contribuie financiar.(4) Este interzisă, conform legii, primirea de donații pentru campania electorală de către candidați din partea unor persoane juridice sau a unor persoane fizice care nu au cetățenia română, cu excepția celor primite din partea cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene care au domiciliul în România și dețin calitatea de membru al partidului politic la a cărui campanie electorală contribuie financiar.(5) Nu se pot primi donații care au alt obiect decât sume de bani și nu pot fi acceptate servicii prestate cu titlu gratuit pentru finanțarea campaniei electorale, conform legii.  +  Secţiunea a 2-a Contribuțiile partidelor politice, ale alianțelor politice și ale organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale pentru campania electorală  +  Articolul 13(1) Partidele politice și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale pot contribui la campania electorală proprie cu sume de bani până la concurența limitelor totale prevăzute de art. 28 alin. (12) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2) Contribuțiile partidelor politice și ale organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale pot proveni numai din transferuri ale fondurilor obținute din următoarele surse de finanțare:a) cotizații ale membrilor de partid;b) donații, legate și alte liberalități;c) venituri provenite din activități proprii, conform legii;d) subvenții de la bugetul de stat, primite potrivit Legii nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;e) împrumuturi în bani de la persoane fizice și juridice.(3) Pentru fiecare candidat la funcția de deputat sau de senator, un partid politic sau o organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale poate transfera din contul bancar central pentru campania electorală în conturile deschise la nivelul circumscripțiilor electorale sume de bani până la concurența limitelor totale prevăzute la art. 28 alin. (12) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, după caz.(4) Limitele maxime ale contribuțiilor ce pot fi depuse suplimentar în contul deschis la nivel central pentru campania electorală proprie a partidului (nu a candidaților) se calculează după cum urmează: numărul candidaților la nivel național (senatori și deputați) x 10 salarii de bază minime brute pe țară x 3.300 lei.(5) În cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii sau virării unei sume de bani provenite din fonduri obținute din sursele de finanțare a unui partid politic în contul bancar pentru campania electorală deschis la nivel central, partidul politic sau organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale are obligația de a preda mandatarului financiar coordonator o declarație cu indicarea sursei contribuției.(6) Fondurile obținute de partidul politic sau organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale care au fost transferate în contul bancar central pentru campania electorală trebuie declarate la Autoritatea Electorală Permanentă de către mandatarul financiar coordonator în termen de 3 zile lucrătoare de la data încasării în contul bancar notificat Autorității Electorale Permanente, conform centralizatorului al cărui model este prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul ghid.(7) Contribuțiile pentru campania electorală pot fi depuse în conturile bancare notificate Autorității Electorale Permanente numai până la data încheierii campaniei electorale, respectiv până la data de 30 noiembrie 2024, ora 7.00.  +  Articolul 14(1) Partidul politic sau organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale poate transfera din contul bancar central pentru campania electorală, prin intermediul mandatarului financiar coordonator, sume de bani în conturile bancare de campanie deschise la nivelul circumscripțiilor electorale, cu respectarea plafonului legal maxim al contribuțiilor electorale de la nivelul respectiv. Nu pot fi transferate în conturile bancare de campanie deschise la nivelul circumscripțiilor electorale sumele de bani depuse suplimentar de către partidul politic potrivit art. 13 alin. (4).(2) Fondurile transferate din contul central pentru campania electorală în conturile bancare pentru campania electorală deschise la nivelul circumscripțiilor electorale trebuie declarate de către mandatarul financiar coordonator, în termen de 3 zile lucrătoare de la data încasării în contul bancar, la Autoritatea Electorală Permanentă, conform centralizatorului al cărui model este prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul ghid.(3) Sumele transferate potrivit alin. (1) intră în calculul limitelor maxime ale cheltuielilor electorale care pot fi efectuate la nivelul circumscripțiilor.(4) Fondurile transferate din contul central pentru campania electorală, inclusiv cele provenite din subvenții de la bugetul de stat, în conturile bancare pentru campania electorală deschise la nivelul circumscripțiilor electorale vor fi cuprinse în calculul limitelor maxime ale contribuțiilor electorale care pot fi depuse la nivelul respectiv.(5) Ordinele de plată privind transferurile prevăzute la alin. (1) și (2) trebuie să cuprindă mențiuni privind circumscripția electorală și funcția eligibilă pentru care se virează contribuția.  +  Articolul 15Declarația privind indicarea sursei contribuției partidului politic sau a organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale, prevăzută la art. 28 alin. (13) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, trebuie să facă referire la tipul sursei de venit: cotizație, donație, venit provenit din activități proprii, împrumuturi în bani de la persoane fizice și juridice sau subvenții de la bugetul de stat, după caz.  +  Secţiunea a 3-a Contribuțiile candidaților  +  Articolul 16(1) Contribuțiile candidaților pentru campania electorală pot proveni exclusiv din următoarele surse:a) venituri proprii ale acestora;b) donații primite de la persoane fizice;c) împrumuturi contractate de la persoane fizice sau de la instituții de credit.(2) Limitele maxime ale contribuțiilor ce pot fi depuse sau virate de către candidați sau de către mandatarii financiari desemnați la nivelul circumscripțiilor electorale în conturile bancare pentru campania electorală deschise la nivelul circumscripțiilor electorale pot fi de până la 60 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de deputat sau de senator.(3) Contribuțiile pentru campania electorală pot fi depuse de către mandatarii financiari desemnați la nivelul circumscripțiilor electorale în conturile bancare deschise pentru campania electorală, în baza împuternicirii scrise a candidaților și a declarațiilor privind sursa de proveniență a contribuției. Împuternicirea scrisă va cuprinde numele și prenumele candidatului, codul numeric personal al candidatului, funcția pentru care candidează, circumscripția electorală. Este suficientă o singură împuternicire pentru toate operațiunile.(4) Ordinele de plată aferente contribuțiilor candidaților pentru campania electorală trebuie să cuprindă în mod obligatoriu mențiunea „contribuție parlamentare“, precum și datele de identificare a candidaților pentru care se depun contribuțiile pentru campania electorală.(5) Declararea contribuțiilor candidaților pentru campania electorală se realizează, în termen de 3 zile lucrătoare de la data încasării în contul bancar notificat Autorității Electorale Permanente, prin transmiterea de către mandatarii financiari coordonatori la Autoritatea Electorală Permanentă a centralizatorului în format electronic, cuprinzând nominal fiecare contribuție depusă pentru fiecare circumscripție electorală în parte, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul ghid.  +  Articolul 17Donațiile primite de către candidați pentru a fi utilizate drept contribuții pentru campania electorală trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a) să fie primite doar de la persoane fizice;b) donațiile cu o valoare mai mare de 10 salarii de bază minime brute pe țară, respectiv suma de 33.000 lei, pot fi primite de candidați numai prin conturile bancare proprii;c) donațiile primite de către candidați care au o valoare mai mare de 25.000 lei se încheie prin înscris autentic.  +  Articolul 18(1) În cazul în care candidatul primește mai multe donații de la aceeași persoană fizică, iar valoarea totală a acestora depășește 10 salarii minime brute pe țară, suma de bani care depășește cuantumul a 10 salarii minime brute pe țară va fi încasată doar prin intermediul conturilor bancare.(2) La acceptarea donațiilor, indiferent de modul și forma în care au fost făcute, candidatul trebuie să verifice și să înregistreze, în mod corespunzător, identitatea donatorilor și proveniența sumelor care fac obiectul donației, utilizând formularul prevăzut în anexa nr. 3 la Normele metodologice.  +  Articolul 19(1) Donațiile primite de candidați pentru a fi utilizate drept contribuții pentru campania electorală trebuie să fie însoțite de documente justificative.(2) Sunt documente justificative ale donațiilor primite de către candidați orice înscrisuri sub semnătură privată care consemnează valoarea sumelor de bani care fac obiectul acestora, precum și identitatea părților, însoțite de copiile actelor de identitate ale donatorilor.(3) În cazul donațiilor efectuate prin intermediul unui cont bancar sau prin intermediul sistemelor de plăți online se pot utiliza ca documente justificative înscrisuri de orice tip, inclusiv electronice, care fac dovada ofertei donației și a acceptării acesteia, însoțite de copii ale ordinelor de plată/foilor de vărsământ, de extrase bancare ale conturilor donatarilor, precum și de copiile actelor de identitate ale donatorilor.(4) Documentele justificative ale donațiilor primite de către candidați conform alin. (1) și care sunt încheiate prin înscrisuri autentice sunt contractele de donație.  +  Articolul 20Împrumuturile primite de către candidați drept contribuții pentru campania electorală pot fi doar în bani, contractate cu persoane fizice și/sau instituții de credit și trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a) să fie contractate numai prin acte autentice notariale, însoțite de documente de predare-primire, în contract prevăzându-se modul și termenul de restituire a acestora; împrumuturile încheiate cu instituții de credit sunt exceptate de la obligativitatea încheierii prin acte autentice notariale;b) să fie efectuate și restituite doar prin virament bancar.  +  Capitolul IV Cheltuielile electorale  +  Articolul 21(1) Eficiența și oportunitatea cheltuielilor pentru campania electorală se hotărăsc de către partidele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale și candidații independenți, cu respectarea prevederilor Legii nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2) Cheltuielile aferente campaniei electorale trebuie să respecte următoarele condiții:a) să provină numai din contribuții ale candidaților sau ale formațiunilor politice;b) să fie angajate numai cu viza prealabilă a mandatarului financiar;c) să se încadreze în limitele prevăzute de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;d) să fie efectuate numai pentru promovarea candidaților și a programelor electorale proprii.(3) Limitele maxime ale cheltuielilor electorale trebuie să se încadreze în limitele maxime ale contribuțiilor pentru campania electorală pentru fiecare circumscripție electorală.(4) Cheltuielile efectuate nu pot fi mai mari decât contribuțiile electorale depuse.(5) Limitele maxime ale cheltuielilor care pot fi efectuate în campania electorală la nivel central prin contul bancar deschis la nivel central trebuie să se încadreze în limitele maxime ale contribuțiilor depuse, conform art. 13 alin. (4).(6) Cheltuielile privind realizarea materialelor de propagandă electorală sunt suportate exclusiv de către competitorii electorali.  +  Articolul 22Valoarea maximă a cheltuielilor electorale nu poate depăși limitele contribuțiilor aferente candidaturilor individuale și listelor de candidați rămase definitive.  +  Articolul 23(1) Cheltuielile electorale pot fi efectuate numai prin virament bancar din contul bancar deschis pentru campania electorală, notificat în prealabil Autorității Electorale Permanente.(2) Facturile vor fi întocmite separat pentru fiecare tip de cheltuială electorală în parte, cu indicarea exactă a destinației cheltuielii, respectiv a tipului de produs/serviciu furnizat.(3) Ordinele de plată vor cuprinde în mod obligatoriu mențiuni privind numărul facturii și tipul de material de propagandă electorală sau serviciu aferent campaniei electorale.(4) În cel mult 3 zile lucrătoare de la data angajării cheltuielii de către competitorul electoral, mandatarul financiar coordonator aduce la cunoștința Autorității Electorale Permanente valoarea și destinația acesteia, conform centralizatorului al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul ghid. Termenul de 3 zile lucrătoare se calculează de la data comunicării documentelor care nasc angajamentul de plată (factura).(5) Emiterea facturilor se va face cel mai târziu până la data încheierii campaniei electorale, respectiv până la data de 30 noiembrie 2024, ora 7.00. Facturile emise după această dată nu vor fi luate în considerare pentru rambursarea cheltuielilor electorale.(6) Documentele justificative ale cheltuielilor electorale trebuie să fie întocmite/efectuate numai în perioada campaniei electorale.  +  Articolul 24(1) În campania electorală competitorii electorali pot utiliza contribuțiile pentru campania electorală numai pentru categoriile de cheltuieli și în limitele prevăzute în anexa nr. 4 la prezentul ghid.(2) Plafoanele stabilite în anexa nr. 4 la prezentul ghid se determină prin raportare la fiecare circumscripție electorală, respectiv la nivel central, prin raportare la valoarea maximă a cheltuielilor electorale la care are dreptul competitorul electoral în aceste circumscripții electorale și la nivel central, după caz.(3) Accesul partidelor politice, organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțelor politice, precum și al candidaților independenți la posturile de radio și de televiziune, publice și private, se realizează conform prevederilor art. 66 - 75 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale Deciziei Consiliului Național al Audiovizualului nr. 588/2024 privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Senatului și a Camerei Deputaților din anul 2024.  +  Capitolul V Materialele de propagandă electorală  +  Articolul 25(1) Este considerat material de propagandă electorală orice material scris, audio sau video, care îndeplinește următoarele condiții:a) se referă în mod direct la un candidat sau partid politic care participă la alegeri, clar identificat;b) este utilizat în perioada 1 noiembrie 2024-30 noiembrie 2024, ora 7.00;c) are obiectiv electoral și se adresează publicului larg;d) depășește limitele activității jurnalistice de informare a publicului.(2) În campania electorală, partidele politice care participă la alegeri, precum și candidații independenți pot utiliza numai următoarele tipuri de materiale de propagandă electorală:a) afișe electorale cu dimensiuni de cel mult 500 mm o latură și 350 mm cealaltă latură; afișele electorale prin care se convoacă o reuniune electorală vor avea 400 mm o latură și 250 mm cealaltă latură;b) materiale de propagandă electorală audio sau video difuzate de mass-media audiovizuală în condițiile art. 66 - 75 din Legea nr. 208/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale Deciziei Consiliului Național al Audiovizualului nr. 588/2024 privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024;c) publicitate în presa scrisă;d) materiale de propagandă electorală online;e) broșuri, pliante și alte materiale tipărite din aceeași categorie.(3) Prin materiale tipărite din aceeași categorie cu broșurile și pliantele se înțelege materialele tipărite pe suport hârtie, precum calendare, fluturași și altele asemenea.(4) Următoarele tipuri de acțiuni și materiale de propagandă electorală nu pot fi finanțate în campania electorală:a) utilizarea vehiculelor inscripționate sau colantate cu sloganuri de campanie, imagini ale candidaților, precum și orice alte referiri la competitorii electorali;b) utilizarea vehiculelor care difuzează materiale audio, în mers sau staționar;c) spectacole, serbări, focuri de artificii etc.;d) bannere, mesh-uri, corturi publicitare, pavilioane publicitare, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcționale, structuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă.(5) Partidele politice, alianțele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale și candidații independenți au obligația de a imprima, în mod vizibil, pe toate materialele de propagandă electorală tipărite prevăzute la alin. (2) lit. a), c) și e) următoarele date:a) numele candidatului independent, denumirea partidului politic, a alianței politice sau a organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale, după caz, care le-a comandat;b) denumirea operatorului economic care le-a realizat;c) codul unic de identificare atribuit de Autoritatea Electorală Permanentă la desemnarea mandatarului financiar coordonator;d) tirajul, pentru materialele prevăzute la alin. (2) lit. a) și e).(6) Înainte de difuzarea materialelor de propagandă electorală audio sau video, mass-media audiovizuală are obligația să comunice datele prevăzute la alin. (5) lit. a)-c).(7) Materialele de propagandă electorală online vor conține codul atribuit potrivit dispozițiilor art. 4 alin. (6).  +  Articolul 26(1) Producerea și difuzarea de materiale de propagandă electorală în alte condiții decât cele prevăzute de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și de prezentul ghid sunt interzise.(2) Partidele politice, alianțele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, precum și candidații independenți nu pot produce materiale de propagandă electorală în regie proprie.(3) În campania electorală, competitorilor electorali le este interzisă efectuarea de cheltuieli în legătură cu oferirea, darea sau distribuirea către alegători, în mod direct sau indirect, a măștilor, a dezinfectanților, a odorizantelor auto, a pixurilor, a cănilor, a ceasurilor, a tricourilor, a jachetelor, a gecilor, a impermeabilelor, a pelerinelor, a vestelor, a șepcilor, a căciulilor, a fularelor, a sacoșelor, a pungilor, a umbrelelor, a găleților, a brichetelor, a chibriturilor, a produselor alimentare, a produselor alcoolice, a țigărilor și a altor produse din tutun, a calendarelor bisericești și a altor asemenea produse, precum și a oricăror alte bunuri oferite cu scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidați ori un anumit candidat.  +  Capitolul VI Raportarea cheltuielilor la Autoritatea Electorală Permanentă  +  Articolul 27(1) În termen de 15 zile de la data desfășurării alegerilor, respectiv până la data de 15 decembrie 2024, mandatarii financiari coordonatori sunt obligați să depună la Autoritatea Electorală Permanentă, în scris și în format electronic, următoarele documente:a) raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 17 la Normele metodologice, care se semnează și se datează de către mandatarul financiar coordonator;b) declarația privind cuantumul total al datoriilor înregistrate în urma campaniei electorale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 18 la Normele metodologice; declarația privind cuantumul total al datoriilor înregistrate în urma campaniei electorale se întocmește pentru întreaga formațiune politică, se semnează, se datează și se ștampilează de către reprezentantul legal al partidului politic ori al organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale, de către persoana împuternicită conform statutului acestora, după caz, sau de către candidatul independent;c) declarația privind numărul de materiale de propagandă electorală produse și utilizate, defalcat pe categorii, conform modelului prevăzut în anexa nr. 19 la Normele metodologice; declarația privind numărul de materiale de propagandă electorală produse și utilizate, defalcat pe categorii, se semnează, se datează și se ștampilează de către reprezentantul legal al partidului politic ori al organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale, de către persoana împuternicită conform statutului acestora, după caz, sau de către candidatul independent;d) declarația privind respectarea plafoanelor maxime pentru cheltuielile electorale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 20 la Normele metodologice; declarația privind respectarea plafoanelor maxime ale cheltuielilor electorale se semnează, se datează și se ștampilează de către reprezentantul legal al partidului politic ori al organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale, de către persoana împuternicită conform statutului acestora, după caz, sau de către candidatul independent;e) lista furnizorilor serviciilor și/sau bunurilor utilizate în campania electorală;f) declarațiile candidatului privind proveniența contribuțiilor electorale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 21 la Normele metodologice;g) formularele de înregistrare a contribuitorilor, al căror model este prevăzut în anexa nr. 14 la Normele metodologice; se anexează documentele justificative privind sursa de proveniență a contribuției electorale, excepție făcând cea provenită din venituri proprii;h) împuternicirile scrise privind depunerea sau virarea contribuțiilor electorale ale candidatului;i) declarația reprezentantului legal al partidului politic sau al organizației cetățenilor români aparținând minorităților naționale, după caz, cu privire la neefectuarea cheltuielilor electorale din venituri destinate activității curente;j) situația donațiilor constând în materiale de propagandă primite de la organizații politice internaționale la care partidul politic este afiliat sau de la partide politice ori formațiuni politice aflate în relații de colaborare politică, conform modelului prevăzut în anexa nr. 22 la Normele metodologice; situația se semnează și se datează de către reprezentantul legal al partidului politic sau de către persoana împuternicită conform statutului.(2) Raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale întocmit pentru partidul politic la nivel central va fi semnat și datat de către mandatarul financiar coordonator și va fi întocmit pe baza declarațiilor și rapoartelor detaliate ale veniturilor și cheltuielilor electorale întocmite de către mandatarii financiari desemnați la nivelul circumscripțiilor electorale.  +  Articolul 28În situația în care, la data depunerii raportului detaliat de venituri și cheltuieli electorale, partidele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale și candidații independenți înregistrează datorii, aceștia au obligația să depună trimestrial la Autoritatea Electorală Permanentă un raport privind stadiul achitării datoriilor înregistrate în campania electorală până la data achitării integrale a acestora, conform modelului prevăzut în anexa nr. 18 la Normele metodologice.  +  Articolul 29În termen de 30 de zile de la data încheierii campaniei electorale, respectiv până la data de 29 decembrie 2024, competitorii electorali au obligația de a transmite la Autoritatea Electorală Permanentă o declarație cuprinzând informații privind descrierea materialelor de propagandă electorală online, producția, perioada și spațiul de difuzare a acestora, sub sancțiunea prevăzută de lege.  +  Capitolul VII Rambursarea cheltuielilor electorale  +  Articolul 30(1) Partidele politice și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale care obțin cel puțin 3% din totalul voturilor valabil exprimate la nivel național, pentru fiecare dintre cele două Camere ale Parlamentului, și care au îndeplinit condițiile legale au dreptul de a obține rambursarea cheltuielilor electorale efectuate atât la nivelul fiecărei circumscripții electorale, cât și la nivel central.(2) Partidele politice și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale care nu obțin numărul de voturi prevăzut la alin. (1), însă obțin cel puțin 3% din totalul voturilor valabil exprimate într-o circumscripție electorală pentru fiecare dintre cele două Camere ale Parlamentului și care au îndeplinit condițiile legale au dreptul de a obține rambursarea cheltuielilor electorale efectuate în circumscripția electorală respectivă.(3) Cheltuielile efectuate într-o circumscripție electorală de către un candidat independent se rambursează numai dacă acesta a obținut cel puțin 3% din totalul voturilor valabil exprimate la nivelul circumscripției electorale în care a candidat.(4) Organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale care au obținut un mandat de deputat la nivel național au dreptul de a obține rambursarea cheltuielilor electorale.  +  Articolul 31Rambursarea sumelor aferente cheltuielilor efectuate în circumscripțiile electorale, precum și a celor efectuate la nivel central, prevăzută la art. 48 alin. (1), (2), (7) și (9) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se realizează în termen de 90 de zile de la data alegerilor, pentru sumele validate de Autoritatea Electorală Permanentă, în limita plafoanelor prevăzute la art. 37 din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și conform prevederilor art. 48 alin. (11) din aceeași lege.  +  Articolul 32(1) După publicarea rezultatelor alegerilor și validarea mandatelor, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data alegerilor, respectiv până la data de 30 decembrie 2024, mandatarul financiar coordonator depune la Autoritatea Electorală Permanentă cererea de rambursare a cheltuielilor electorale aferentă alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, conform modelului prevăzut în anexa nr. 23 la Normele metodologice, însoțită de documentele justificative.(2) În cererea de rambursare vor fi incluse numai cheltuielile efectuate sau angajate pe durata campaniei electorale (1 noiembrie 2024-30 noiembrie 2024, ora 7.00) și plătite până cel târziu la data depunerii cererii de rambursare.(3) Cererea de rambursare a cheltuielilor electorale se depune la Autoritatea Electorală Permanentă de către mandatarul financiar coordonator.(4) Cererea de rambursare depusă după data de 30 decembrie 2024 nu este luată în considerare.(5) Dacă pentru verificarea legalității încasărilor și a plăților efectuate în campania electorală sunt necesare declarații și documente suplimentare față de cele menționate în prezentul ghid, termenul prevăzut la art. 58 alin. (3) din Normele metodologice se prelungește cu 15 zile.(6) Depunerea după data-limită a cererii de rambursare a cheltuielilor electorale de către mandatarul financiar coordonator și nesemnarea de către reprezentantul legal al partidului politic sau împuternicitul acestuia, conform statutului, încălcarea obligației de a depune documentele prevăzute de art. 54 din Normele metodologice, lipsa documentelor justificative sau caracterul incomplet al acestora, precum și nedepunerea eventualelor declarații și documente suplimentare solicitate de Autoritatea Electorală Permanentă atrag nerambursarea totală sau parțială, după caz, a sumelor aferente cheltuielilor electorale.(7) În baza deciziei Autorității Electorale Permanente privind rambursarea cheltuielilor electorale, sumele de bani cuvenite sunt virate în conturile bancare indicate în cererea de rambursare.(8) Lipsa rapoartelor, declarațiilor și a documentelor justificative, precum și încălcarea prevederilor legale privind finanțarea campaniei electorale atrag nerambursarea totală sau parțială, după caz, a sumelor aferente cheltuielilor electorale.(9) În cazul neîndeplinirii condițiilor de rambursare de către competitorul electoral care a depus cerere de rambursare, Autoritatea Electorală Permanentă adoptă o decizie de nerambursare a cheltuielilor electorale, care poate fi contestată la instanța judecătorească de contencios administrativ competentă, conform Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.(10) Nu se rambursează:a) sumele de bani aferente cheltuielilor care depășesc plafoanele stabilite conform art. 37 din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;b) sumele de bani aferente cheltuielilor finanțate din alte surse decât cele prevăzute de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;c) sumele de bani utilizate în campania electorală cu încălcarea prevederilor art. 38 alin. (2) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;d) sumele de bani aferente cheltuielilor electorale care au fost finanțate din subvenții primite de la bugetul de stat.  +  Articolul 33(1) Rambursarea cheltuielilor electorale se realizează în baza extraselor de cont bancar, a ordinelor de plată, a facturilor fiscale sau a bonurilor fiscale, precum și a următoarelor documente:a) pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio și televiziune: procesele-verbale de recepție a materialelor de propagandă electorală audiovizuale produse și declarația privind datele și orele difuzării materialelor de propagandă electorală la postul de radio/televiziune, conform modelului prevăzut în anexa nr. 24 la Normele metodologice, precum și câte un exemplar, pe suport electronic, al fiecărui material de propagandă electorală difuzat;b) pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală în presa scrisă: declarația privind data apariției publicației și tirajul, conform modelului prevăzut în anexa nr. 25 la Normele metodologice, și câte un exemplar al fiecărei publicații;c) pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală online: declarația privind postarea pe internet a materialului de propagandă electorală, conform modelului prevăzut în anexa nr. 26 la Normele metodologice, și câte un exemplar, pe suport electronic, al fiecărui material de propagandă electorală online;d) pentru cercetări sociologice: o copie scrisă a rezultatelor cercetării sociologice;e) pentru producția și difuzarea afișelor electorale: procesele-verbale de recepție a afișelor electorale, lista de distribuție a afișelor electorale cuprinzând numărul de afișe electorale din fiecare localitate și câte un exemplar al fiecărui tip de afiș electoral;f) pentru producția și difuzarea broșurilor, pliantelor și a altor materiale de propagandă electorală tipărite: procesele-verbale de recepție a broșurilor, pliantelor și a altor materiale de propagandă electorală tipărite, lista de distribuție a broșurilor, pliantelor și a altor materiale de propagandă electorală tipărite și câte un exemplar al fiecărui tip de broșură, pliant și material tipărit de propagandă electorală;g) pentru închirierea de spații și echipamente: fotografii ale spațiilor și ale echipamentelor închiriate;h) pentru organizarea de evenimente cu tematică politică, economică, culturală sau socială: declarația reprezentantului legal al formațiunii politice privind numărul de participanți, conform modelului prevăzut în anexa nr. 27 la Normele metodologice;i) pentru vestimentația voluntarilor și a membrilor partidului politic, inscripționată cu denumirea sau numele competitorului electoral: procesul-verbal de recepție;j) pentru asistență juridică și alte tipuri de consultanță: contractele încheiate.(2) Extrasele de cont bancar vor conține mențiuni privind factura plătită.(3) Facturile, bonurile fiscale și ordinele de plată vor fi întocmite cu respectarea condițiilor prevăzute în prezentul ghid.  +  Articolul 34(1) Documentele justificative pe suport hârtie vor fi depuse în original și copie. Copiile exemplarelor originale ale documentelor justificative sunt certificate pentru conformitate cu originalul de către reprezentanții Autorității Electorale Permanente.(2) Exemplarele originale ale documentelor justificative se restituie mandatarilor financiari după finalizarea controlului veniturilor și cheltuielilor electorale.(3) Depunerea documentelor și restituirea exemplarelor originale ale acestora se realizează conform programării stabilite de Autoritatea Electorală Permanentă împreună cu mandatarii financiari coordonatori.  +  Articolul 35Partidele politice și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, prin intermediul mandatarilor financiari coordonatori, au obligația de a restitui candidaților, în termen de 30 de zile de la data rambursării de Autoritatea Electorală Permanentă, sumele rambursate și sumele necheltuite, conform listei candidaților prevăzute la art. 6 lit. h) depuse la Autoritatea Electorală Permanentă.  +  Capitolul VIII Dispoziții finale  +  Articolul 36Prevederile prezentului ghid referitoare la partidele politice se aplică în mod corespunzător alianțelor politice și organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale.  +  Articolul 37Prevederile prezentului ghid se aplică în mod corespunzător candidaților independenți.  +  Articolul 38Competitorii electorali care nu îndeplinesc condițiile pentru rambursarea cheltuielilor electorale depun la Autoritatea Electorală Permanentă toate raportările și documentele justificative prevăzute de prezentul ghid.  +  Articolul 39Cererile, documentele și raportările prevăzute de prezentul ghid se depun la Autoritatea Electorală Permanentă după cum urmează:a) documentele necesare înregistrării mandatarilor financiari coordonatori desemnați de partidele politice și de candidații independenți care au sediul sau domiciliul, după caz, în municipiul București sau județul Ilfov se depun la Autoritatea Electorală Permanentă - sediul central;b) documentele necesare înregistrării mandatarilor financiari coordonatori desemnați de partidele politice și de candidații independenți, alții decât cei prevăzuți la lit. a), se depun la structura teritorială a Autorității Electorale Permanente din județul în care au sediul sau domiciliul, după caz;c) documentele necesare înregistrării mandatarilor financiari teritoriali ai partidelor politice se depun la structura teritorială a Autorității Electorale Permanente din județul la nivelul căruia sunt desemnați; în cazul mandatarilor financiari teritoriali desemnați de partidele politice la nivelul județului Ilfov și al municipiului București, documentele necesare înregistrării mandatarilor financiari se depun la Autoritatea Electorală Permanentă - sediul central;d) cererea de rambursare și raportările partidelor politice și ale candidaților independenți care au sediul sau domiciliul, după caz, în municipiul București sau în județul Ilfov se depun la Autoritatea Electorală Permanentă - sediul central;e) cererea de rambursare și raportările partidelor politice și ale candidaților independenți, alții decât cei prevăzuți la lit. d), se depun la direcția județeană a Autorității Electorale Permanente din județul în care au sediul sau domiciliul, după caz;f) documentele justificative ale cheltuielilor efectuate la nivel central, la nivelul județului Ilfov și al municipiului București de partidele politice cu sediul în municipiul București sau în județul Ilfov se depun la Autoritatea Electorală Permanentă - sediul central; documentele justificative ale cheltuielilor efectuate de candidații independenți cu domiciliul în municipiul București sau în județul Ilfov se depun la Autoritatea Electorală Permanentă - sediul central;g) documentele justificative ale cheltuielilor efectuate la nivel de județ de partidele politice și candidații independenți, alții decât cei prevăzuți la lit. f), se depun la direcția județeană a Autorității Electorale Permanente din județul respectiv;h) formularele de înregistrare a contribuitorilor la campania electorală, declarațiile privind proveniența contribuțiilor electorale și formularele de înregistrare a donatorilor vor putea fi depuse de mandatarii financiari care le-au întocmit sau le-au primit, după caz, în condițiile prezentului ghid.  +  Articolul 40(1) Depunerea în format letric la sediile Autorității Electorale Permanente a cererilor, raportărilor și documentelor justificative prevăzute de prezentul ghid se va realiza în timpul programului de lucru al instituției, respectiv de luni până joi în intervalul orar 8.30-17.00 și vineri în intervalul orar 8.30-14.30.(2) Cererile, raportările și documentele justificative prevăzute de prezentul ghid care sunt transmise Autorității Electorale Permanente prin intermediul poștei electronice vor purta semnătură electronică avansată, în condițiile art. 5 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 38/2020 privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităților și instituțiilor publice, sau semnătură electronică calificată, după caz.(3) În situația prevăzută la alin. (2), cererile, raportările și documentele justificative vor fi transmise oricând, cu încadrarea în termenul prevăzut de lege, care se împlinește la ora 24.00 a zilei respective.(4) Când ultima zi a unui termen cade într-o zi nelucrătoare, termenul se prelungește până în prima zi lucrătoare care urmează.(5) Adresele sediilor structurilor Autorității Electorale Permanente și adresele de e-mail unde vor putea fi depuse documentele prevăzute la alin. (1) și (2) sunt prevăzute în anexa nr. 5 la prezentul ghid.  +  Articolul 41Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentul ghid.  +  Anexa nr. 1la ghid
    Centralizator pentru declararea contribuțiilor partidelor politice, alianțelor
    politice și organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale
    Nr. crt. Tip competitor^1Competitor electoral^2Sumă transfer în contul central de campanieTransfer provenit din^3Dată virare în contul central de campanie electoralăSumă transfer către contul de campanie electorală deschis la nivelul județului/municipiului BucureștiJudețul/Municipiul București^4Dată transfer în contul de campanie electorală deschis la nivelul județului/municipiului București
    1
    ^1 Se înscrie mențiunea „partid politic“, „alianță politică“, „organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale“ sau „candidat independent“, după caz.^2 Se înscrie denumirea partidului politic, alianței politice sau a organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale ori numele și prenumele candidatului independent, după caz.^3 Se înscrie mențiunea „finanțare privată“ sau „subvenții de la bugetul de stat“, după caz.^4 Se înscrie denumirea județului/municipiului București în care se transferă fonduri de la nivel central.
     +  Anexa nr. 2la ghid
    Centralizator pentru declararea contribuțiilor candidaților
    Nr. crt.Tip competitor^1Competitor electoral^2Nume și prenume candidatMunicipiul București sau județul în care candidează Funcția pentru care candideazăSumaProveniența contribuției electorale^3Dată virare în contul de campanie electorală
    1
    ^1 Se înscrie mențiunea „partid politic“, „alianță politică“, „organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale“ sau „candidat independent“, după caz.^2 Se înscrie denumirea partidului politic, alianței politice sau a organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale ori numele și prenumele candidatului independent, după caz.^3 Se înscrie mențiunea „venituri proprii“, „donații persoane fizice“ sau „împrumuturi contractate de la persoane fizice și/sau instituții de credit“, după caz.
     +  Anexa nr. 3la ghid
    Centralizator pentru declararea cheltuielilor electorale
    Nr. crt.Tip competitor^1Competitor electoral^2Municipiul București sau județulTip finanțare^3FurnizorNr. facturăDată facturăValoare facturăTipul cheltuielii electorale^4
    1
    ^1 Se înscrie mențiunea „partid politic“, „alianță politică“, „organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale“ sau „candidat independent“, după caz.^2 Se înscrie denumirea partidului politic, alianței politice sau a organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale ori numele și prenumele candidatului independent, după caz.^3 Se înscrie mențiunea „finanțare publică“ sau „finanțare privată“, după caz.^4 Se înscrie unul dintre tipurile de cheltuieli electorale permise, astfel cum sunt prezentate în anexa nr. 4 la ghid.
     +  Anexa nr. 4la ghid
    Destinațiile contribuțiilor pentru campania electorală
    Tipurile de cheltuieli permise pentru campania electoralăProcent maxim admisibil
    Cheltuieli pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio, televiziune și în presa scrisă40%
    Cheltuieli pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală online30%
    Cheltuieli pentru cercetări sociologice30%
    Cheltuieli pentru afișe electorale20%
    Cheltuieli pentru broșuri, pliante și alte materiale de propagandă electorală tipărite50%
    Cheltuieli aferente serviciilor de telefonie și internet, cheltuieli de transport și cazare ale candidaților, cheltuieli de hrană, cazare și transport ale voluntarilor și ale membrilor partidului politic, cheltuieli pentru închirierea de spații și echipamente, cheltuieli pentru vestimentația voluntarilor și a membrilor partidului politic inscripționată cu denumirea sau numele competitorului electoral, cheltuieli de protocol destinate organizării de reuniuni electorale, cheltuieli pentru asistență juridică și alte tipuri de consultanță, precum și pentru plata serviciilor mandatarilor financiari30%
    Cheltuieli pentru comisioane bancareNedeterminat
     +  Anexa nr. 5la ghid
    Date de contact ale Autorității Electorale Permanente
    (sediul central și structurile teritoriale)
    Nr. crt.Structură (sediul central/direcție)Adresă sediuAdresă de e-mail
    1.Sediul centralStr. Stavropoleos nr. 6, sectorul 3, Bucureșticontact@finantarepartide.ro
    2.Direcția județeană AlbaStr. Decebal nr. 22, municipiul Alba Iulia, județul Albadj.alba@roaep.ro
    3.Direcția județeană AradStr. Unirii nr. 10, et. 1, ap. 13, municipiul Arad, județul Araddj.arad@roaep.ro
    4.Direcția județeană ArgeșStr. Doaga nr. 11, corp A, parter, camerele 1-4 (în sediul Universității din Pitești), municipiul Pitești, județul Argeșdj.arges@roaep.ro
    5.Direcția județeană BacăuStr. Troiței nr. 1, comuna Letea Veche, județul Bacăudj.bacau@roaep.ro
    6.Direcția județeană BihorStr. Calea Armatei Române nr. 1A, parter, municipiul Oradea, județul Bihordj.bihor@roaep.ro
    7.Direcția județeană Bistrița-NăsăudStr. Gării nr. 4, et. II, camerele 22, 23 și 24, municipiul Bistrița, județul Bistrița-Năsăuddj.bistritanasaud@roaep.ro
    8.Direcția județeană BotoșaniStr. Poștei nr. 9, camera 627 A, municipiul Botoșani, județul Botoșanidj.botosani@roaep.ro
    9.Direcția județeană BrăilaPiața Independenței nr. 1, parter II, camera 37 (în sediul Palatului Administrativ), municipiul Brăila, județul Brăiladj.braila@roaep.ro
    10.Direcția județeană BrașovBd. Mihail Kogălniceanu nr. 23, bl. C7, camera 401, municipiul Brașov, județul Brașovdj.brasov@roaep.ro
    11.Direcția Municipiului BucureștiStr. Eugeniu Carada nr. 1, et. 3, sectorul 3, municipiul Bucureștidm.bucuresti@roaep.ro
    12.Direcția județeană BuzăuBd. Nicolae Bălcescu nr. 48, corp D, et. 2, camera 57 (în sediul consiliului județean), municipiul Buzău, județul Buzăudj.buzau@roaep.ro
    13.Direcția județeană CălărașiStr. Sloboziei nr. 9-11 (în sediul prefecturii), municipiul Călărași, județul Călărașidj.calarasi@roaep.ro
    14.Direcția județeană Caraș-SeverinPiața 1 Decembrie 1918 nr. 7, municipiul Reșița, județul Caraș-Severindj.carasseverin@roaep.ro
    15.Direcția județeană ClujBd. 21 Decembrie 1989 nr. 58, municipiul Cluj-Napoca, județul Clujdj.cluj@roaep.ro
    16.Direcția județeană ConstanțaBd. Tomis nr. 51, parter, camera 14, camera 17 (în sediul consiliului județean), municipiul Constanța, județul Constanțadj.constanta@roaep.ro
    17.Direcția județeană CovasnaStr. 1 Decembrie 1918 nr. 13, parter, municipiul Sfântu Gheorghe, județul Covasna (clădirea Camerei de Conturi)dj.covasna@roaep.ro
    18.Direcția județeană DâmbovițaBd. Independenței nr. 17 bis, et. 2, municipiul Târgoviște, județul Dâmbovițadj.dambovita@roaep.ro
    19.Direcția județeană DoljStr. Ion Maiorescu nr. 4, et. 2, extensie birou 1-2 (în incinta Clădirii Proiect), municipiul Craiova, județul Doljdj.dolj@roaep.ro
    20.Direcția județeană GalațiBd. Marea Unire nr. 109, et. 3 (în sediul Camerei de Conturi), municipiul Galați, județul Galațidj.galati@roaep.ro
    21.Direcția județeană GiurgiuBd. București nr. 10, et. 1, camera 112 (în sediul Palatului Administrativ), municipiul Giurgiu, județul Giurgiudj.giurgiu@roaep.ro
    22.Direcția județeană GorjStr. Victoriei nr. 2-4, et. 1, camera 135, municipiul Târgu Jiu, județul Gorjdj.gorj@roaep.ro
    23.Direcția județeană HarghitaStr. Körösi Csoma Sándor nr. 2, et. 1, camera 3 (în sediul UJ CNSLR), municipiul Miercurea-Ciuc, județul Harghitadj.harghita@roaep.ro
    24.Direcția județeană HunedoaraBd. 1 Decembrie 1918 nr. 10, et. 1 (în sediul Casei Căsătoriilor), municipiul Deva, județul Hunedoaradj.hunedoara@roaep.ro
    25.Direcția județeană IalomițaStr. Piața Revoluției nr. 1, parter, camera 11 (în incinta Instituției Prefectului), municipiul Slobozia, județul Ialomițadj.ialomita@roaep.ro
    26.Direcția județeană IașiStr. Anastasie Panu nr. 60, et. 2, camera 46 (în sediul Palatului Administrativ), municipiul Iași, județul Iașidj.iasi@roaep.ro
    27.Direcția județeană IlfovStr. Eugeniu Carada nr. 1, et. 2, camerele 16, 21, sectorul 3, municipiul Bucureștidj.ilfov@roaep.ro
    28.Direcția județeană MaramureșStr. Gheorghe Șincai nr. 46, et. 1, camera 103, municipiul Baia Mare, județul Maramureșdj.maramures@roaep.ro
    29.Direcția județeană MehedințiStr. Traian nr. 89 (în sediul Palatului Administrativ), municipiul Drobeta-Turnu Severin, județul Mehedințidj.mehedinti@roaep.ro
    30.Direcția județeană MureșStr. Primăriei nr. 2, et. 2, camera 1, municipiul Târgu Mureș, județul Mureșdj.mures@roaep.ro
    31.Direcția județeană NeamțStr. Cuejdi nr. 1B, et. 3, Mall Forum Center, municipiul Piatra-Neamț, județul Neamțdj.neamt@roaep.ro
    32.Direcția județeană OltBd. Alexandru Ioan Cuza nr. 12A, et. 5 (în sediul Palatului Administrativ), municipiul Slatina, județul Oltdj.olt@roaep.ro
    33.Direcția județeană PrahovaBd. Republicii nr. 2-4, et. 6, camera 625 (în sediul consiliului județean), municipiul Ploiești, județul Prahovadj.prahova@roaep.ro
    34.Direcția județeană SălajPiața 1 Decembrie 1918 nr. 12, etaj II, camera 261/263, municipiul Zalău, județul Sălajdj.salaj@roaep.ro
    35.Direcția județeană Satu MarePiața 25 Octombrie nr. 1, et. IV, (în sediul Palatului Administrativ), municipiul Satu Mare, județul Satu Maredj.satumare@roaep.ro
    36.Direcția județeană SibiuStr. Zaharia Boiu nr. 2, et. 2, camera 17 (în sediul ATCOM), municipiul Sibiu, județul Sibiudj.sibiu@roaep.ro
    37.Direcția județeană SuceavaStr. Petru Rareș nr. 5 (în sediul Camerei de Conturi), municipiul Suceava, județul Suceavadj.suceava@roaep.ro
    38.Direcția județeană TeleormanStr. Dunării nr. 178, demisol, camera 28 (în sediul consiliului județean), municipiul Alexandria, județul Teleormandj.teleorman@roaep.ro
    39.Direcția județeană TimișBd. Revoluției din 1989 nr. 15A, municipiul Timișoara, județul Timișdj.timis@roaep.ro
    40.Direcția județeană TulceaStr. Păcii nr. 20, parter, camerele 14-15 (în incinta sediului vechi al Consiliului Județean Tulcea), municipiul Tulcea, județul Tulceadj.tulcea@roaep.ro
    41.Direcția județeană VasluiStr. Decebal nr. 16, et. 2, camera 7, municipiul Vaslui, județul Vasluidj.vaslui@roaep.ro
    42.Direcția județeană VâlceaStr. Drumul Câmpului nr. 15A, municipiul Râmnicu Vâlcea, județul Vâlceadj.valcea@roaep.ro
    43.Direcția județeană VranceaStr. Mihail Kogălniceanu nr. 1 (în sediul Camerei de Conturi), municipiul Focșani, județul Vranceadj.vrancea@roaep.ro
    -------