HOTĂRÂRE nr. 14 din 7 octombrie 2024privind contestarea respingerii înregistrării candidaturii independente a domnului Ciprian-Romeo Mega la alegerile pentru Președintele României din anul 2024
EMITENT
  • CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 1017 din 11 octombrie 2024



    Marian Enache- președinte
    Mihaela Ciochină- judecător
    Cristian Deliorga- judecător
    Dimitrie-Bogdan Licu- judecător
    Laura-Iuliana Scântei- judecător
    Gheorghe Stan- judecător
    Elena-Simina Tănăsescu- judecător
    Bianca Drăghici- magistrat-asistent
    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Brezeanu.1. Pe rol se află soluționarea contestației formulate de domnul Ciprian-Romeo Mega privind respingerea înregistrării candidaturii sale independente la alegerile pentru Președintele României din anul 2024.2. Contestația a fost înregistrată la Curtea Constituțională la data de 7 octombrie 2024 și formează obiectul Dosarului nr. 3.072F/2024, la care au fost atașate propunerea de candidatură a domnului Ciprian-Romeo Mega și Decizia Biroului Electoral Central nr. 37D din 6 octombrie 2024 privind respingerea înregistrării candidaturii independente a domnului Ciprian-Romeo Mega la alegerile pentru Președintele României din anul 2024, transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 169C/BEC/P.R./2024 din 7 octombrie 2024, înregistrată la Curtea Constituțională cu nr. 9.293 din 7 octombrie 2024.3. În temeiul dispozițiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale și ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, contestațiile se soluționează fără înștiințarea părților, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării și a celorlalte documente aflate la dosar.4. În motivarea contestației, domnul Ciprian-Romeo Mega susține, în esență, că în cuprinsul deciziei contestate nu se regăsește niciun considerent care să expliciteze de ce din numărul de 219.951 de semnături depuse la Biroul Electoral Central, doar 176.493 de semnături pot fi contorizate în sensul Legii nr. 370/2004. De asemenea, se mai susține, în esență, că personalul tehnic nu are atribuții sau competențe privind verificarea autenticității semnăturilor, acesta având posibilitatea, în cazul aprecierii unor dubii referitoare la autenticitatea semnăturilor, să procedeze la sesizarea organelor de cercetare penală. În final, se invocă jurisprudența în materie electorală a Curții Constituționale, respectiv Hotărârea nr. 4 din 22 septembrie 2019.5. Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, solicită respingerea contestației.
    CURTEA,
    examinând contestația în raport cu prevederile Constituției, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale și ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum și documentele aflate la dosar, reține următoarele:6. Potrivit dispozițiilor art. 146 lit. f) din Constituție, ale art. 37 și 38 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, precum și celor ale art. 31 alin. (1) și (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările și completările ulterioare, Curtea Constituțională este competentă să soluționeze contestația privind respingerea înregistrării candidaturii independente a domnului Ciprian-Romeo Mega la alegerile pentru Președintele României din anul 2024.7. Curtea reține că atât condițiile de eligibilitate, cât și impedimentele constituționale pentru a fi ales în funcția de Președinte al României sunt prevăzute în Constituție și în Legea nr. 370/2004.8. Curtea mai reține că, potrivit art. 37 din Constituție, coroborat cu art. 16 alin. (3), art. 36 și art. 40 alin. (3) din Constituție, au dreptul de a fi aleși pentru funcția de Președinte al României cetățenii cu drept de vot care, până în ziua alegerilor inclusiv, au împlinit 35 de ani, au domiciliul în țară și cărora nu le este interzisă asocierea în partide politice. Totodată, conform art. 27 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, „(2) Propunerile se fac în scris și vor fi primite numai dacă: a) sunt semnate de conducerea partidului sau a alianței politice ori de conducerile acestora, care au propus candidatul sau, după caz, de candidatul independent; b) cuprind prenumele și numele, locul și data nașterii, starea civilă, domiciliul, studiile, ocupația și profesia candidatului și precizarea că îndeplinește condițiile prevăzute de lege pentru a candida; c) sunt însoțite de declarația de acceptare a candidaturii, scrisă, semnată și datată de candidat, de declarația de avere, declarația de interese, de o declarație pe propria răspundere a candidatului în sensul că a avut sau nu calitatea de lucrător al Securității sau de colaborator al acesteia, precum și de lista susținătorilor, al căror număr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegători“.9. Curtea constată că Biroul Electoral Central a emis Decizia nr. 37D din 6 octombrie 2024 privind respingerea înregistrării candidaturii independente a domnului Ciprian-Romeo Mega la alegerile pentru Președintele României din anul 2024, reținând că nu au fost îndeplinite condițiile prevăzute de art. 4 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, candidatura fiind însoțită de un număr de doar 176.493 de semnături de susținere, nefiind îndeplinită cerința legală privind numărul minim de semnături de susținere.10. Cu Adresa nr. 9.308 din 7 octombrie 2024, Curtea Constituțională a solicitat Biroului Electoral Central să comunice, în copie certificată, procesul-verbal care atestă verificarea listelor de susținători depuse în susținerea candidaturii independente a domnului Ciprian-Romeo Mega la alegerile pentru Președintele României din anul 2024, precum și întrunirea numărului de cel puțin 200.000 de alegători. Ca urmare a acestui demers, prin Adresa nr. 189C/BEC/P.R./2024 din 7 octombrie 2024, Biroul Electoral Central a transmis Procesul-verbal privind depunerea listelor de susținători ai candidatului independent Ciprian-Romeo Mega pentru alegerea Președintelui României din data de 24 noiembrie 2024, în urma verificărilor efectuate de către personalul tehnic auxiliar rezultând existența unui număr de 176.493 de semnături, fără inadvertențe.11. Curtea, analizând prevederile art. 27 alin. (1) și (2) din Legea nr. 370/2004, constată că propunerea de candidatură pentru alegerea Președintelui României se depune, în scris, la Biroul Electoral Central, cel mai târziu cu 50 de zile înainte de data alegerilor, și va fi însoțită, printre alte documente, de lista susținătorilor candidatului, al căror număr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegători. Potrivit art. 27 alin. (3) din Legea nr. 370/2004, „Lista susținătorilor este un act public, sub sancțiunea prevăzută de art. 292 din Codul penal. Lista sau listele susținătorilor trebuie să cuprindă data alegerilor, prenumele și numele candidatului, precum și prenumele și numele, data nașterii, adresa, denumirea, seria și numărul actului de identitate și semnătura alegătorilor care susțin candidatura. În finalul listei persoana care a întocmit-o este obligată să facă o declarație pe propria răspundere prin care să ateste veridicitatea semnăturilor susținătorilor. Modelul listei susținătorilor și al declarației pe propria răspundere sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta lege“, iar, potrivit alin. (3^1) al aceluiași articol, alineat introdus prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 45/2014 privind modificarea și completarea Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 475 din 27 iunie 2014, „Lista susținătorilor prevăzută la alin. (3) se depune într-un singur exemplar original la Biroul Electoral Central“.12. Curtea constată că actul prin care Biroul Electoral Central respinge înregistrarea unei candidaturi, indiferent de condiția constituțională sau legală considerată a fi neîndeplinită, este decizia. Prin urmare, nedepunerea listei susținătorilor sau depunerea acesteia cu un număr sub 200.000 de susținători determină respingerea candidaturii prin decizie (a se vedea Hotărârea nr. 21 din 25 septembrie 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 787 din 27 septembrie 2019, paragraful 19).13. Așa fiind, Curtea constată că decizia adoptată de către Biroul Electoral Central este legală, întrucât propunerea de candidatură depusă de domnul Ciprian-Romeo Mega nu a respectat exigențele prevăzute de art. 4 alin. (2) și art. 27 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, potrivit cărora candidaturile propuse de partidele și de alianțele politice, precum și candidaturile independente pot fi depuse numai dacă sunt susținute de cel puțin 200.000 de alegători.14. În legătură cu susținerile referitoare la atribuțiile sau competențele personalului tehnic al Biroului Electoral Central, Curtea constată că nu pot fi reținute, acestea reprezentând simple afirmații de natură subiectivă ale contestatorului, fără a fi prezentate argumente de natură să susțină pretinsa încălcare a textelor legale invocate, fiind exprimate doar suspiciuni cu privire la modalitatea concretă de verificare a listelor de susținători. Or, asemenea afirmații nu sunt de natură să probeze nelegalitatea respingerii înregistrării candidaturii independente a domnului Ciprian-Romeo Mega la alegerile pentru Președintele României din anul 2024, prevalând constatările cuprinse în „Procesul-verbal privind depunerea listelor de susținători ai candidatului independent Ciprian-Romeo Mega pentru alegerea Președintelui României din data de 24 noiembrie 2024“, înregistrat cu nr. 155C/BEC/P.R./2024 din 5 octombrie 2024. De altfel, o critică referitoare la organizarea modului de lucru al Biroului Electoral Central nu poate fi reținută, fiind de competența Biroului Electoral Central să își stabilească modul concret în care își desfășoară activitatea de verificare a semnăturilor, aspect ce nu intră în competența Curții Constituționale (a se vedea, în acest sens, Hotărârea nr. 20 din 24 septembrie 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 782 din 26 septembrie 2019, paragraful 18).15. Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituție, al art. 11 alin. (1) lit. B. a), al art. 37 și 38 din Legea nr. 47/1992, precum și al art. 31 alin. (1) și (2) din Legea nr. 370/2004, cu unanimitate de voturi,
    CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
    În numele legii
    HOTĂRĂȘTE:
    Respinge contestația formulată de domnul Ciprian-Romeo Mega privind respingerea înregistrării candidaturii independente a acestuia la alegerile pentru Președintele României din anul 2024.Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 7 octombrie 2024.
    PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
    MARIAN ENACHE
    Magistrat-asistent,
    Bianca Drăghici
    -----