SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 17 septembrie 2024privind sprijinirea investițiilor în dezvoltarea capacităților de stocare a energiei electrice (baterii) cu finanțare din Fondul pentru modernizare
EMITENT
  • MINISTERUL ENERGIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 982 din 1 octombrie 2024



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 1.355 din 17 septembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 982 din 1 octombrie 2024.
     +  Capitolul I Introducere  +  Articolul 1(1) Se instituie o schemă de ajutor de stat transparent, conform prevederilor art. 41 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul, bazată pe procedură de ofertare concurențială, pentru sprijinirea investițiilor în dezvoltarea capacităților de stocare a energiei electrice (baterii), în scopul creșterii adecvanței, flexibilității și eficienței Sistemului electroenergetic național și reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră.(2) Sprijinul acordat în cadrul acestei scheme se încadrează în art. 10d din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii și de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului, ale cărei norme sunt stabilite de Comisia Europeană prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 din 9 iulie 2020 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește funcționarea Fondului pentru modernizare care sprijină investițiile în vederea modernizării sistemelor energetice și a îmbunătățirii eficienței energetice a anumitor state membre.(3) Prezenta schemă contribuie la implementarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar de implementare și gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările și completările ulterioare, precum și a celor specifice din reglementările Uniunii Europene și naționale, ale strategiilor și documentelor de politici publice naționale și europene.  +  Capitolul II Obiectivul schemei  +  Articolul 2(1) Prin prezenta schemă de ajutor de stat este vizată sprijinirea investițiilor în dezvoltarea capacităților de stocare a energiei electrice (baterii) conectate la o instalație existentă de producere a energiei din surse regenerabile, inclusiv centrale hidroelectrice. (2) Capacitatea de stocare (baterii) absoarbe anual cel puțin 75% din energia sa din instalația de producție de energie din surse regenerabile la care este conectată direct. (3) Sprijinul financiar în cadrul prezentei scheme este acordat pentru investiții destinate capacităților de stocare a energiei electrice (baterii), contribuind la atingerea obiectivelor asumate de România în cadrul Planului național integrat în domeniul energiei și schimbărilor climatice 2021-2030 (PNIESC), la obiectivele Pactului verde european, precum și la angajamentele Uniunii de a pune în aplicare Acordul de la Paris și obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU.  +  Capitolul III Necesitatea implementării schemei  +  Articolul 3Implementarea prezentei scheme va contribui la realizarea următoarelor obiective:a) creșterea capacității de stocare a energiei electrice în Sistemul electroenergetic național; b) creșterea adecvanței, flexibilității și eficienței Sistemului electroenergetic național prin utilizarea de noi capacități de stocare a energiei electrice produse din surse regenerabile de energie, având în vedere capacitatea stocării în baterii de a oferi servicii de reglaj primar, secundar și terțiar;c) creșterea ponderii energiei electrice regenerabile în totalul consumului de energie primară, ca efect rezultant al investițiilor în capacități de stocare a energiei electrice din surse regenerabile; d) decongestionarea Sistemului electroenergetic național prin utilizarea de noi capacități de stocare a energiei electrice din surse regenerabile; o economie mai eficientă din punctul de vedere al utilizării surselor de energie electrică, mai ecologică și mai competitivă, conducând la dezvoltarea durabilă, care se bazează, printre altele, pe un nivel înalt de protecție și pe îmbunătățirea calității mediului; e) atingerea implicită a obiectivelor Uniunii Europene privind producția de energie electrică din surse regenerabile prevăzute în Directiva (UE) 2018/2.001 a Parlamentului European și a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, cu modificările ulterioare; f) creșterea producției de energie electrică din surse regenerabile, contribuind la obiectivele Pactului verde european ca strategie de creștere sustenabilă a Europei și combaterea schimbărilor climatice în concordanță cu angajamentele Uniunii Europene de a pune în aplicare Acordul de la Paris și obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU;g) reducerea emisiilor de carbon în atmosferă generate de sectorul energetic prin înlocuirea unei părți din cantitatea de combustibili fosili consumați în fiecare an - cărbune, gaz natural;h) implementarea programelor-cheie stabilite în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările și completările ulterioare;i) atingerea obiectivelor din Planul național integrat în domeniul energiei și schimbărilor climatice 2021-2030, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2021, privind ponderea globală de energie din surse regenerabile în consumul final brut de energie;j) atingerea obiectivului privind neutralitatea climatică, prevăzut în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 iunie 2021 de stabilire a cadrului pentru atingerea neutralității climatice și de modificare a regulamentelor (CE) nr. 401/2009 și (UE) 2018/1.999 („Legea europeană a climei“), referitor la asigurarea, până cel târziu în 2050, a unui echilibru la nivelul Uniunii între emisiile și absorbțiile de gaze cu efect de seră care sunt reglementate în dreptul Uniunii, astfel încât să se ajungă la zero emisii nete până la acea dată.  +  Capitolul IV Domeniul de aplicare  +  Articolul 4(1) Schema de ajutor de stat bazată pe procedură de ofertare concurențială se adresează operatorilor economici de tipul societăților (microîntreprinderi, întreprinderi mici, mijlocii și întreprinderi mari, exclusiv întreprinderi nou-înființate) și regiilor autonome legal constituite în conformitate cu legislația națională sau în conformitate cu legislația specifică din statul membru al Uniunii Europene (UE) a cărui naționalitate o dețin, înregistrate la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) din România până la data primei plăți din ajutorul de stat acordat în cadrul prezentei scheme și care au depus la Ministerul Energiei cererea de finanțare în cadrul procedurii de ofertare concurențială pentru acordarea unui ajutor de stat pentru realizarea, pe teritoriul României, a unei capacități de stocare a energiei electrice, înaintea demarării lucrărilor, conform cerințelor din Ghidul solicitantului pentru Sprijinirea investițiilor în dezvoltarea capacităților de stocare a energiei electrice (baterii) aferentă Fondului pentru modernizare în România, programul-cheie 1: Surse regenerabile de energie și stocarea energiei, definit conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările și completările ulterioare.(2) Prezenta schemă bazată pe procedură de ofertare concurențială se aplică numai instalațiilor noi de stocare a energiei electrice conectate la o instalație existentă de producere a energiei din surse regenerabile de energie, inclusiv centrale hidroelectrice.(3) Furnizorul ajutorului de stat în temeiul prezentei scheme este Ministerul Energiei.(4) Nu sunt eligibili solicitanții care își desfășoară activitatea în sectorul pescuitului și acvaculturii.  +  Capitolul V Definiții  +  Articolul 5(1) În sensul prezentei scheme, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) procedură de ofertare concurențială - un proces de licitație competitiv care respectă următoarele caracteristici:(i) este deschis, clar, transparent și nediscriminatoriu, bazat pe criterii de eligibilitate și selecție obiective, definite ex ante în conformitate cu obiectivul măsurii, pentru minimizarea riscului licitației strategice;(ii) criteriile sunt publicate cu cel puțin șase săptămâni înainte de termenul-limită de depunere a cererilor de finanțare pentru a permite o concurență efectivă;(iii) bugetul sau volumul aferent procesului de licitație reprezintă o constrângere obligatorie, deoarece se poate aștepta ca nu toți ofertanții să primească ajutor;(iv) numărul preconizat de ofertanți este suficient pentru a asigura o concurență efectivă; proiectarea proceselor de licitație subscrise în timpul implementării acestei scheme este corectată pentru a restabili concurența efectivă în procesele de licitație ulterioare sau cât mai curând posibil;(v) ajustările ex post ale rezultatului procesului de licitație (cum ar fi negocierile ulterioare privind rezultatele licitației sau raționalizarea) sunt excluse, pentru a nu submina eficiența rezultatului procesului competitiv;b) energie din surse regenerabile - energia generată de instalații care utilizează exclusiv surse regenerabile de energie, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 1 din Directiva (UE) 2018/2.001 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, cu modificările ulterioare, precum și cota, din punctul de vedere al valorii calorice, a energiei produse din surse regenerabile de energie în instalații hibride care utilizează și surse convenționale de energie și include energia electrică regenerabilă utilizată pentru umplerea sistemelor de stocare conectate în spatele contorului (instalat în comun sau ca supliment la instalația regenerabilă), dar exclude energia electrică produsă ca urmare a sistemelor de stocare;c) costuri eligibile - sunt reprezentate de costurile de investiții în construirea de noi capacități de stocare a energiei electrice prevăzute în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezenta schemă. Costurile de operare nu sunt eligibile;d) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic național aplicabil, indiferent de data la care ajutorul se plătește întreprinderii respective;e) demararea lucrărilor - fie demararea lucrărilor de construcții în cadrul investiției, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiția devine ireversibilă, în funcție de care are loc primul. Cumpărarea de terenuri și lucrările pregătitoare, cum ar fi obținerea avizelor/autorizațiilor și realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor. În cazul preluărilor de întreprinderi, demararea lucrărilor corespunde datei dobândirii activelor direct legate de unitatea preluată;f) efect stimulativ - prezentarea de către beneficiar furnizorului de ajutor de stat a unei cereri de ajutor scrise înainte de demararea lucrărilor la proiectul sau la activitatea respectivă;g) stocare de energie electrică - amânarea utilizării finale a energiei electrice pentru un moment ulterior momentului generării sau transformarea energiei electrice într-o formă de energie care poate fi stocată, stocarea energiei respective și reconversia ulterioară a energiei respective în energie electrică;h) instalație/capacitate de stocare a energiei electrice - o instalație de stocare a energiei electrice în spatele contorului (respectiv o instalație de stocare a energiei electrice conectată în cadrul instalației de utilizare a unui loc de producere sau a unui loc de producere și consum, așa cum sunt acestea definite în Regulamentul privind racordarea utilizatorilor la rețelele electrice de interes public, aprobat prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 59/2013, cu modificările și completările ulterioare, care stochează energie ce poate fi produsă la locul de producere/locul de producere și consum fără a trece prin contorul din cadrul grupului de măsurare aferent punctului de delimitare) conectată la o instalație existentă de producere a energiei din surse regenerabile;i) instalație existentă de producere a energiei din surse regenerabile de energie - instalația de producere a energiei electrice la care va fi direct conectată instalația de stocare pentru care se solicită finanțare și care cel târziu până la momentul semnării contractului de finanțare este pusă sub tensiune finală, situație dovedită prin certificatul de racordare și documentul doveditor pentru punerea sub tensiune finală;j) intensitatea ajutorului - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;k) întreprindere - una sau mai multe entități juridice care formează o singură unitate economică, conform Comunicării Comisiei privind noțiunea de ajutor de stat astfel cum este menționată la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene^1;^1 Comunicarea Comisiei nr. 2016/C-262/01 privind noțiunea de ajutor de stat astfel cum este menționată la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 262 din 19.07.2016.l) întreprindere nou-înființată - întreprinderea înființată în anul anterior anului înregistrării cererii de finanțare, care nu are situații financiare aprobate corespunzător ultimului exercițiu financiar încheiat, întreprinderea înființată în anul depunerii cererii de finanțare sau întreprinderea care nu a desfășurat activitate economică, dar nu mai mult de trei ani fiscali consecutivi înainte de data depunerii cererii de finanțare.(2) Termenii microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii și întreprindere mare au semnificația dată de Regulament.  +  Capitolul VI Beneficiari eligibili  +  Articolul 6(1) Potențialii beneficiari pot fi operatorii economici - microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii, dar și întreprinderi mari (exclusiv întreprinderi nou-înființate) și regii autonome, legal constituite în conformitate cu legislația națională sau în conformitate cu legislația specifică din statul membru a cărui naționalitate o dețin și înregistrate la ONRC în România până la data primei plăți din ajutorul de stat acordat în cadrul prezentei scheme, ale căror proiecte pentru construirea, pe teritoriul României, de noi capacități de stocare a energiei din sursele regenerabile de energie au fost selectate drept câștigătoare în baza unei proceduri de ofertare concurențială.(2) Potențialii beneficiari pot depune proiecte numai individual.  +  Articolul 7(1) O întreprindere, astfel cum este definită la art. 5 alin. (1) lit. k), poate depune unul sau mai multe proiecte, în limita sumei de 10 milioane de euro/pe întreprindere, pe proiect.(2) O întreprindere, astfel cum este definită la art. 5 alin. (1) lit. k), poate accesa finanțare în cadrul prezentei scheme în limita sumei de maximum 10 milioane de euro pentru unul sau mai multe proiecte depuse.  +  Articolul 8Cererea de finanțare în cadrul procedurii de ofertare concurențială conține cel puțin următoarele informații:a) denumirea ofertantului și dimensiunea întreprinderii;b) descrierea proiectului, inclusiv data începerii și a finalizării acestuia;c) obiectivele proiectului, indicatorii și rezultatele așteptate;d) localizarea proiectului;e) bugetul proiectului;f) cheltuielile proiectului (eligibile și neeligibile);g) valoarea ajutorului de stat solicitat pentru proiect, inclusiv valoarea ajutorului de stat în euro/MWh, valoare ce va reprezenta criteriul de selecție în cadrul procedurii de ofertare concurențială.  +  Capitolul VII Condiții de eligibilitate a beneficiarilor  +  Articolul 9(1) La momentul depunerii cererii de finanțare, beneficiarii schemei trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții: a) se încadrează în categoria beneficiarilor eligibili, în funcție de acțiunile finanțabile prevăzute la art. 4; b) sunt întreprinderi legal constituite și înregistrate în conformitate cu legislația în domeniu;c) nu sunt în incapacitate de plată/în stare de insolvență conform prevederilor legale în vigoare privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, după caz;d) nu sunt în stare de faliment, lichidare, nu au afacerile conduse de un administrator judiciar sau activitățile lor comerciale nu sunt suspendate ori nu fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau sunt într-o situație similară cu cele anterioare, reglementată prin lege, ori nu fac obiectul unei proceduri legale pentru declararea lor în stare de faliment, lichidare, sau pentru preluarea conducerii afacerilor de un administrator judiciar;e) și-au îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat;f) nu sunt declarați într-o situație gravă de încălcare a prevederilor legislației privind achizițiile publice și/sau a obligațiilor asumate printr-un contract/acord de finanțare din fonduri publice;g) solicitantul/reprezentantul legal al solicitantului nu a suferit condamnări definitive cauzate de o conduită profesională îndreptată împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forță de res judicata;h) solicitantul/reprezentantul legal al solicitantului nu a fost subiectul unei judecăți de tip res judicata pentru fraudă, corupție, implicarea în organizații criminale sau în alte activități ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunității Europene;i) nu fac obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare a Consiliului Concurenței, a Comisiei Europene, a unui furnizor/administrator de ajutor de stat sau a instanței, prin care un ajutor de stat/de minimis a fost declarat ilegal și incompatibil cu piața internă;j) demonstrează capacitate tehnică și financiară pentru susținerea activităților proiectului;k) nu se încadrează în categoria întreprinderilor aflate în dificultate, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 18 din Regulament. (2) Beneficiarul îndeplinește și alte condiții specificate în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.(3) Potențialul beneficiar, cu excepția regiilor autonome, trebuie să dea o declarație pe propria răspundere privind încadrarea întreprinderii, conform prevederilor anexei I la Regulament, în una dintre categoriile: microîntreprindere, întreprindere mică, mijlocie sau mare.  +  Capitolul VIII Condiții de eligibilitate a proiectelor  +  Articolul 10(1) La momentul depunerii cererii de finanțare, proiectele trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții de eligibilitate:a) proiectul este implementat pe teritoriul României;b) proiectul trebuie să vizeze construirea unei instalații de stocare a energiei electrice de tipul „în spatele contorului“, conectată la o instalație existentă de producere a energiei din surse regenerabile, inclusiv centrale hidroelectrice;c) instalația de stocare absoarbe anual cel puțin 75% din energia sa din instalația de producție de energie din surse regenerabile la care este conectată direct;d) valoarea ajutorului de stat acordat în cadrul schemei pe MWh instalat de stocare este de maximum 100.000 euro/MWh.(2) Proiectul îndeplinește, pe lângă condițiile de eligibilitate menționate la alin. (1), și condițiile specificate în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere și nu suplimentează prevederile în materie de ajutor de stat prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat, în materia criteriilor de eligibilitate sau selecție aferente procedurii competitive.(3) Nu sunt eligibile proiectele care sunt propuse pentru a înlocui capacități mai vechi de stocare a energiei electrice, fiind eligibile doar capacități noi de stocare conectate la o instalație existentă de producere a energiei din surse regenerabile.(4) Proiectul respectă principiul „efectului stimulativ“ conform prevederilor art. 6 din Regulament.(5) Perioada de implementare a proiectelor se încadrează în perioada de eligibilitate a cheltuielilor, respectiv între data la care solicitantul depune cererea de finanțare la Ministerul Energiei și data preconizată de finalizare, dar nu mai târziu de 24 de luni de la semnarea contractului de finanțare și de 31 decembrie 2029, cu respectarea principiului „demararea lucrărilor“.(6) Proiectul nu a mai beneficiat de finanțare din fonduri publice, cu excepția studiilor preliminare - studiul de prefezabilitate, analiza geotopografică, studiul de fezabilitate, proiectul tehnic, detalii de execuție, și acestea să nu fie solicitate pentru finanțare în temeiul prezentei scheme de ajutor.(7) Durata de implementare a proiectului nu depășește 24 de luni de la semnarea contractului de finanțare și data de 31 decembrie 2029.(8) Valoarea ajutorului de stat solicitat nu depășește 10.000.000 de euro pe întreprindere, pe proiect (echivalent în lei la cursul InforEuro din luna anterioară deschiderii procedurii de ofertare concurențială).(9) Valoarea ajutorului de stat solicitat nu depășește 10.000.000 de euro pe întreprindere, indiferent de numărul de oferte depuse (echivalent în lei la cursul InforEuro din luna anterioară deschiderii procedurii de ofertare concurențială).(10) Nu sunt eligibile la finanțare:a) proiectele care reprezintă proiecte combinate de energie din surse regenerabile și de stocare (în spatele contorului) sau în cazul în care capacitatea de stocare nu este conectată la o instalație existentă de producere a energiei din surse regenerabile;b) proiectele ce implică baterii care utilizează tehnologii pe bază de plumb, NiCd sau NiMH;c) proiectele prin care este propusă înlocuirea de capacități vechi de stocare a energiei electrice;d) proiectele care vizează stocarea energiei exclusiv extrasă din Sistemul electroenergetic național;e) proiectele care au beneficiat de finanțare pentru sisteme de stocare energie electrică din alte programe de finanțare nerambursabile;f) proiectele depuse în parteneriat.  +  Capitolul IX Durata schemei  +  Articolul 11(1) Prezenta schemă intră în vigoare la data publicării ordinului de aprobare a acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I, și se aplică până la data de 31 decembrie 2027.(2) Având în vedere că Regulamentul (UE) nr. 651/2014 se aplică până la data de 31 decembrie 2026, după această dată, Ministerul Energiei se angajează să asigure că schema este, pe toată durata sa de aplicare, în conformitate cu dispozițiile noilor reglementări de exceptare pe categorii de ajutoare, prin operarea modificărilor necesare și solicitarea reavizării schemei de către Consiliul Concurenței, inclusiv prin transmiterea fișei de informații sintetice modificate, dacă va fi necesar.  +  Capitolul X Bugetul schemei și numărul estimat de beneficiari  +  Articolul 12(1) Bugetul total estimat al schemei este echivalentul în lei al sumei de 150.000.000 de euro și reprezintă sume nerambursabile din Fondul pentru modernizare. (2) Alocarea bugetară și operațiunile financiare derulate în vederea utilizării fondurilor prevăzute la alin. (1) se fac în conformitate cu prevederile cadrului legal aplicabil pentru gestionarea Fondului pentru modernizare în România. (3) În cazul în care bugetul schemei de ajutor de stat nu se consumă integral după prima licitație, Ministerul Energiei va organiza o nouă procedură de ofertare concurențială pentru suma rămasă neutilizată.  +  Articolul 13Din perspectiva bugetului alocat, numărul estimat de beneficiari de ajutor de stat în cadrul prezentei scheme bazate pe procedură de ofertare concurențială este de minimum 15 beneficiari.  +  Capitolul XI Modalitatea de acordare a ajutorului de stat  +  Articolul 14Măsurile de sprijin acordate beneficiarilor pentru realizarea de investiții constau în acordarea de alocări financiare nerambursabile având ca sursă de finanțare Fondul pentru modernizare.  +  Capitolul XII Valoarea maximă a finanțării nerambursabile (intensitatea ajutorului de stat)  +  Articolul 15(1) Ajutorul maxim care se poate acorda nu poate depăși 10.000.000 euro pe întreprindere, pe proiect. Ajutorul se acordă sub formă de finanțare nerambursabilă prin rambursarea cheltuielilor eligibile efectuate.(2) Intensitatea maximă a ajutorului de stat acordat prin prezenta schemă bazată pe procedură de ofertare concurențială, întemeiată pe criterii clare, transparente și nediscriminatorii, este de până la 100% din cheltuielile eligibile. Categoriile de cheltuieli eligibile sunt prevăzute în anexa nr. 3.  +  Articolul 16Diferența până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar. Acesta trebuie să aducă o contribuție financiară pentru diferența până la valoarea totală a proiectului fie din resurse proprii, fie din surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public.  +  Capitolul XIII Cheltuielile eligibile  +  Articolul 17(1) Prevederile prezentului capitol sunt în concordanță cu dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările și completările ulterioare, în măsura în care acestea din urmă sunt mai restrictive decât prevederile specifice ajutorului de stat.(2) Cheltuielile eligibile sunt reprezentate de costurile de investiție, astfel cum sunt prevăzute în anexa nr. 3. Costurile de operare nu sunt eligibile.(3) Ulterior încheierii contractului de finanțare, beneficiarul nu va mai putea primi finanțări din alte surse publice pentru aceleași cheltuieli eligibile ale proiectului, sub sancțiunea rezilierii contractului de finanțare și a returnării sumelor rambursate.  +  Capitolul XIV Efectul stimulativ  +  Articolul 18(1) Prezenta schemă se aplică numai ajutoarelor care au efect stimulativ.(2) Se consideră că ajutoarele au efect stimulativ dacă solicitantul adresează autorității responsabile de administrarea prezentei scheme o cerere de finanțare pentru acordarea ajutorului de stat înaintea demarării lucrărilor. Cererea de finanțare conține cel puțin informațiile de la art. 8.(3) Dacă demararea lucrărilor are loc anterior îndeplinirii condițiilor prevăzute la alin. (2), coroborat cu art. 5 alin. (1) lit. e), întregul proiect nu va mai fi eligibil pentru ajutor.  +  Capitolul XV Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat  +  Articolul 19(1) Pentru același beneficiar și aceleași cheltuieli eligibile, ajutorul de stat pentru investiție acordat prin prezenta schemă nu se poate cumula cu niciun alt ajutor de stat acordat, nici de minimis.(2) Furnizorul de ajutor de stat monitorizează ajutoarele acordate în baza prezentei scheme pentru a nu depăși intensitatea maximă admisă.  +  Capitolul XVI Modalitatea de derulare a schemei de ajutor de stat  +  Articolul 20(1) Furnizorul ajutorului de stat lansează procedura de ofertare concurențială pentru selecția proiectelor ce vor beneficia de finanțare, stabilește condițiile de eligibilitate și de selecție în cadrul procedurii de ofertare concurențială și semnează contracte de finanțare cu beneficiarii de ajutor de stat.(2) Procedura de implementare și derulare a schemei se desfășoară în conformitate cu prevederile din Ghidul solicitantului privind sprijinirea investițiilor în dezvoltarea capacităților de stocare a energiei electrice (baterii) cu finanțare din Fondul pentru modernizare.(3) Furnizorul schemei de ajutor de stat va acorda ajutorul după ce va verifica, pe baza cererii de finanțare depuse de beneficiar, îndeplinirea condițiilor de eligibilitate și de selecție prevăzute în schemă, precum și în anexele nr. 1 și 2, care fac parte integrantă din prezenta schemă. (4) Perioada de depunere a propunerilor de proiecte pentru realizarea instalațiilor de stocare a energiei electrice în cadrul procedurii de ofertare concurențială va fi anunțată pe pagina oficială de internet a Ministerului Energiei la adresa: www.energie.gov.ro.(5) Pentru a beneficia de prevederile prezentei scheme solicitanții vor încărca în platforma informatică dedicată Fondului pentru modernizare, MySmis 2021, cererea de finanțare, anexele la aceasta și alte documente menționate în Ghidul solicitantului.(6) Pentru a beneficia de prevederile prezentei scheme, solicitanții vor demara investiția ulterior depunerii cererii de finanțare, iar punerea în funcțiune se va realiza ulterior semnării contractului de finanțare, dar nu mai târziu de 24 de luni de la semnarea contractului de finanțare și de 31 decembrie 2029. (7) Furnizorul de ajutor de stat semnează contracte de finanțare cu beneficiarii de ajutor de stat în urma unei proceduri de ofertare concurențială, după parcurgerea celor două etape ale procesului de evaluare, respectiv:a) Evaluarea tehnico-economică a cererii de finanțareEvaluarea tehnico-economică a cererii de finanțare va fi realizată de Comisia de selecție constituită la nivelul furnizorului de ajutor de stat în conformitate cu Grila de evaluare tehnico-economică, prezentată în anexa nr. 2.Valoarea maximă a costurilor eligibile aferente proiectului se obține prin însumarea valorilor aferente categoriilor de cheltuieli eligibile prevăzute în anexa nr. 3. În funcție de aceasta beneficiarul stabilește cuantumul ajutorului de stat solicitat pentru cererea de finanțare depusă, care trebuie să fie mai mic sau egal cu valoarea maximă a costurilor eligibile ale proiectului.Conform criteriului din Grila de evaluare tehnico-economică a cererilor de finanțare (anexa nr. 2), va obține un punctaj maxim (100 de puncte) cererea de finanțare care va avea cea mai mică valoare a ajutorului de stat solicitat per MWh instalat de stocare și zero puncte cererea de finanțare care va avea cea mai mare valoare a ajutorului de stat solicitat per MWh instalat de stocare, cu descreșterea liniară a punctajului pentru valorile intermediare ale ajutorului de stat solicitat.În urma evaluării tehnico-economice, cererea de finanțare va primi un punctaj între 0 și 100 puncte.Cererile de finanțare vor fi ordonate în funcție de punctajul obținut în această etapă începând de la cele cu punctajul cel mai mare.La finalizarea acestei etape se va întocmi o listă provizorie cuprinzând cererile de finanțare depuse, ordonate în funcție de punctajul obținut pentru criteriul de selecție prevăzut la prezenta etapă.Clasamentul este provizoriu, având în vedere faptul că punctajul se realizează în funcție de elementele declarate de către fiecare solicitant în cadrul cererii de finanțare. Pentru respectarea principiului transparenței, lista cu clasamentul provizoriu se va publica pe pagina web a Ministerului Energiei http://energie.gov.ro.Proiectele vor fi evaluate în continuare din punct de vedere administrativ și al eligibilității în ordinea în care acestea au fost prevăzute în lista provizorie publicată pe site-ul Ministerului Energiei, până la epuizarea bugetului.b) Verificarea conformității administrative și a eligibilității cererilor de finanțareComisia de selecție constituită la nivelul furnizorului de ajutor de stat va verifica conformitatea administrativă și eligibilitatea cererii de finanțare, în baza Grilei de verificare a conformității administrative și a eligibilității cererii de finanțare, prezentată în anexa nr. 1. În situația în care, în urma verificărilor administrative se modifică punctajul acordat unei cereri de finanțare, aceasta va fi repoziționată în clasamentul provizoriu.Pentru fiecare cerere de finanțare admisă, după finalizarea analizei din cele două etape menționate se va trece în etapa de precontractare și, ulterior, în etapa de contractare. Ulterior finalizării evaluării și soluționării contestațiilor, Ministerul Energiei va publica pe pagina web http://energie.gov.ro lista cuprinzând clasamentul final, respectiv lista proiectelor admise și lista proiectelor respinse. (8) Furnizorul de ajutor de stat acordă ajutorul de stat după semnarea contractelor de finanțare cu beneficiarii selectați în urma parcurgerii celor două etape ale procesului de evaluare menționate la alin. (7) în cadrul procedurii de ofertare concurențială.  +  Capitolul XVII Reguli privind publicarea, informarea, raportarea și monitorizarea ajutoarelor de stat  +  Articolul 21În vederea asigurării transparenței și a unui control eficient al ajutoarelor de stat, în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (UE) nr. 994/1998, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) nr. 733/2013 al Consiliului din 22 iulie 2013, furnizorul de ajutor de stat aplică prevederile referitoare la procedura de informare și de avizare prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 22Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenței un rezumat al informațiilor referitoare la prezenta schemă, în forma prevăzută la anexa II la Regulament, în vederea transmiterii la Comisia Europeană în maximum 20 de zile lucrătoare de la adoptarea schemei.  +  Articolul 23Ministerul Energiei, în calitate de administrator și furnizor al prezentei scheme de ajutor de stat, are obligația de a transmite Consiliului Concurenței toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, precum și datele și informațiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat și a rapoartelor și informărilor necesare îndeplinirii obligațiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.  +  Articolul 24Beneficiarii sunt obligați să raporteze, în conformitate cu prevederile contractului de finanțare, stadiul realizării lucrărilor, precum și să furnizeze alte informații suplimentare, la cererea furnizorului de ajutor de stat.  +  Articolul 25(1) Furnizorul de ajutor de stat este obligat să păstreze toate informațiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul schemei de ajutor de stat (documentele justificative aferente ajutorului de stat acordat) pentru o perioadă de 10 ani începând de la data acordării ultimului ajutor de stat.(2) Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligați să păstreze, pentru o perioadă de 10 ani începând de la data ultimului ajutor acordat în cadrul schemei, toate documentele necesare și să țină o evidență specifică a ajutorului de care au beneficiat conform prezentei scheme. Beneficiarii sunt obligați să pună la dispoziția autorității de implementare a schemei de ajutor de stat sau a Consiliului Concurenței aceste informații ori de câte ori le sunt solicitate.  +  Articolul 26Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenței orice informație solicitată cu privire la prezenta schemă de ajutor de stat.  +  Articolul 27Furnizorul de ajutor de stat transmite Consiliului Concurenței raportări anuale cu privire la implementarea schemei în conformitate cu Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, și cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE.  +  Articolul 28Furnizorul de ajutor de stat monitorizează respectarea condițiilor și criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă pe toată durata de derulare a acesteia și are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, și de a dispune măsurile care se impun, iar în situația în care furnizorul constată că beneficiarii nu au respectat prevederile schemei de ajutor de stat, solicită acestora rambursarea ajutorului de stat primit, la care se adaugă dobânda aferentă, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor din Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și din Regulamentul (CE) nr. 794/2004. Recuperarea ajutoarelor de stat se realizează potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 29Ministerul Energiei, în calitate de furnizor și administrator al schemei de ajutor de stat, are obligația încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme, a contractelor de finanțare, a plăților efectuate și a eventualelor recuperări, în termenele prevăzute de art. 29 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 30Informațiile prevăzute în anexa III la Regulament privind fiecare ajutor individual care depășește echivalentul în lei al 100.000 euro vor fi publicate pe pagina națională www.ajutordestat.ro.  +  Anexa nr. 1la schema de ajutor de stat
    GRILĂ DE VERIFICARE
    a conformității administrative și a eligibilității cererilor de finanțare
    Sistem de notare: Da, Nu, NA (nu este cazul)
    CriteriuDa/Nu/NAObs.
    Conformarea formală cu toate cerințele specifice formulate în Ghidul solicitantului:
    1. Cererea de finanțare a fost încărcată în platforma electronică și are toate secțiunile completate?
    2. Cererea de finanțare include toate anexele obligatorii, în formatul solicitat prin Ghidul solicitantului?
    3. Declarația unică este semnată de reprezentantul legal, datată și încărcată în platformă, conform Ghidului solicitantului?
    4. Declarația unică cuprinde informații referitoare la colectarea și furnizarea datelor privind beneficiarul real?
    5. Declarația privind conformitatea cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat (anexa nr. 1.a la Ghidul solicitantului) a fost încărcată în platforma electronică, completată, datată, semnată și cu numele complet al persoanei semnatare?
    6. Declarațiile privind conflictul de interese pentru reprezentantul legal al solicitantului și responsabilul de proiect au fost încărcate în platforma electronică, completate, datate și semnate cu numele complet al persoanei semnatare (anexa nr. 9 la Ghidul solicitantului)?
    7. Declarația privind tipul întreprinderii a fost încărcată în platforma electronică, completată, datată și semnată cu numele complet al persoanei semnatare (anexa nr. 8 la Ghidul solicitantului)?NOTĂ:Regiile autonome nu trebuie să depună această declarație.
    8. Declarația/Declarațiile de inactivitate depusă(e) la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a/au fost încărcată(e) în platforma electronică (doar pentru întreprinderile care nu au desfășurat activitate în unul dintre ultimii 3 ani)?
    9. Declarația pe propria răspundere cu privire la neîncadrarea în categoria „întreprindere în dificultate“ (anexa nr. 6 la Ghidul solicitantului) a fost încărcată în platforma electronică, completată, datată, semnată cu numele complet al persoanei semnatare?
    10. Bugetul proiectului a fost încărcat în platforma electronică și completat, datat și semnat cu numele complet al persoanei semnatare (anexa nr. 7 la Ghidul solicitantului)?
    11. Planul de informare și publicitate datat și semnat cu numele complet al persoanei semnatare a fost încărcat în platforma electronică?
    12. Documentele care atestă constituirea legală a solicitantului, respectiv actul constitutiv/statutul/actul normativ de înființare sau documente echivalente cu traducere autorizată, și certificatul constatator (emis cu maximum 30 de zile înainte de depunerea cererii de finanțare), după caz, valabile la data depunerii cererii de finanțare au fost încărcate în platforma electronică?NOTĂ:Depunerea certificatului constatator este obligatorie odată cu depunerea cererii de finanțare pentru solicitanții deja înscriși la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) din România la data depunerii cererii de finanțare.
    13. Actul de împuternicire este încărcat în platforma electronică? (dacă este cazul)NOTĂ:Declarațiile pe propria răspundere vor fi semnate exclusiv de către reprezentantul legal al solicitantului.
    14. Documentele de aprobare a proiectului, confirmare/alocare a contribuției solicitantului (de exemplu, hotărârea Adunării generale a acționarilor (AGA)/Consiliului de administrație (CA)/asociaților/asociatului unic al societății) privind asigurarea cofinanțării proiectului și acoperirea contravalorii cheltuielilor, altele decât cele eligibile (care să cuprindă cel puțin, dar fără a se limita la, denumirea proiectului, valoarea totală, din care eligibilă și neeligibilă, indicatorii tehnico-economici ai proiectului) au fost încărcate în platforma electronică?
    15. Studiul de fezabilitate (nu mai vechi de 2 ani) elaborat conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, și documentul de aprobare a acestuia au fost încărcate în platforma electronică?
    16. Din echipa de elaborare a studiului de fezabilitate face parte personal autorizat de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) în domeniul proiectării instalațiilor electrice și s-a anexat studiului de fezabilitate documentul doveditor?
    17. Actul de reglementare privind protecția mediului/Dovada depunerii la autoritatea competentă a documentelor pentru obținerea actului de reglementare pentru protecția mediului este încărcat(ă) în platforma electronică?NOTĂ:La momentul depunerii cererii de finanțare solicitantul trebuie să facă cel puțin dovada depunerii la autoritatea competentă a documentelor pentru obținerea actului de reglementare pentru protecția mediului, iar în etapa de contractare este obligatorie depunerea actului de reglementare pentru protecția mediului.
    18. Avizul tehnic de racordare pentru locul de producere, cu instalație de stocare, a fost încărcat în platforma electronică?NOTĂ:Depunerea avizului tehnic de racordare nu este obligatorie odată cu depunerea cererii de finanțare, dar este obligatorie la încheierea contractului de finanțare.
    Eligibilitate
    A. Eligibilitatea solicitantului
    Solicitantul îndeplinește toate criteriile de natură instituțională, legală și financiară conform prevederilor din Ghidul solicitantului:
    a) Solicitantul are personalitate juridică, este legal constituit și se încadrează în una dintre categoriile de solicitanți eligibili menționate în Ghidul solicitantului: microîntreprindere/întreprindere mică/întreprindere mijlocie/întreprindere mare/regie autonomă?NOTĂ:Nu sunt eligibili solicitanții care își desfășoară activitatea în sectorul pescuitului și acvaculturii.Se probează prin:• documente care atestă constituirea legală a solicitantului (actul constitutiv/statutul/actul normativ de înființare, alte documente de înființare echivalente cu traducere autorizată, valabile la data depunerii cererii de finanțare);• certificatul constatator (emis cu maximum 30 de zile înainte de depunerea cererii de finanțare) eliberat de Oficiul Național al Registrului Comerțului, pentru solicitanții deja înscriși la ONRC din România la data depunerii cererii de finanțare;• declarația privind tipul întreprinderii (anexa nr. 8 la Ghidul solicitantului).
    b) Solicitantul nu se încadrează în una dintre situațiile de mai jos:1. este în incapacitate de plată/este în stare de insolvență conform prevederilor legale în vigoare aplicabile;2. este în stare de faliment, lichidare, are afacerile conduse de un administrator judiciar sau activitățile sale comerciale sunt suspendate ori fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau este într-o situație similară cu cele anterioare, reglementată prin lege, ori face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa în stare de faliment, lichidare, pentru conducerea afacerilor de un administrator judiciar, conform prevederilor legale în vigoare aplicabile;3. nu și-a îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat, conform prevederilor legale în vigoare aplicabile;4. este declarat într-o situație gravă de încălcare a prevederilor legislației privind achizițiile publice și/sau a obligațiilor asumate printr-un contract/acord de finanțare din fonduri publice, conform prevederilor legale în vigoare aplicabile;5. solicitantul/reprezentantul legal al solicitantului a suferit condamnări definitive cauzate de o conduită profesională îndreptată împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forță de res judicata;6. pentru solicitant și/sau reprezentantul legal s-a stabilit printr-o hotărâre judecătorească definitivă sau printr-o decizie administrativă definitivă că aceștia se fac vinovați de abatere profesională gravă deoarece au încălcat actele normative cu putere de lege și normele administrative sau standardele etice aplicabile sectorului profesional din care face parte persoana sau entitatea ori deoarece se fac vinovați de o conduită abuzivă care îi afectează credibilitatea profesională, atunci când o astfel de conduită trădează o intenție frauduloasă sau o neglijență gravă, în sensul art. 136 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013,(UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 și a Deciziei nr. 541/2014/UE și de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012;7. pentru solicitant și/sau reprezentantul legal s-a stabilit printr-o hotărâre judecătorească definitivă că aceștia se fac vinovați de comiterea de infracțiuni pentru fraudă, corupție, implicarea în organizații criminale, spălare de bani și finanțarea terorismului sau în alte activități ilegale, în sensul art. 136 alin. (1) lit. d) și următoarele din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 și a Deciziei nr. 541/2014/UE și de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012, în detrimentul intereselor financiare ale Comunității Europene;8. solicitantul/reprezentantul legal al solicitantului a fost subiectul unei judecăți de tip res judicata pentru fraudă, corupție, implicarea în organizații criminale sau în alte activități ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunității Europene;9. face obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare a Consiliului Concurenței sau a Comisiei Europene, a unui furnizor/administrator de ajutor de stat sau a instanței, prin care un ajutor de stat a fost declarat ilegal și incompatibil cu piața internă;10. este „întreprindere în dificultate“ în conformitate cu prevederile art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare.Se probează prin:• declarația pe propria răspundere cu privire la neîncadrarea în categoria „întreprindere în dificultate“ (anexa nr. 6 la Ghidul solicitantului);• declarația unică (anexa nr. 3 la Ghidul solicitantului);• declarația privind conformitatea cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat (anexa nr. 1.a la Ghidul solicitantului).
    c) Solicitantul demonstrează capacitatea financiară pentru susținerea implementării proiectului prin indicatorul de solvabilitate, respectiv prin raportul dintre datorii totale și capitaluri proprii care trebuie să fie pozitiv și mai mic de 7,5 în ultimele 2 exerciții financiare.NOTĂ:Dacă solicitantul nu îndeplinește criteriul privind indicatorul de solvabilitate, trebuie să prezinte la depunere o scrisoare de confort (care va cuprinde obligatoriu mențiunile din Ghidul solicitantului), emisă de o instituție bancară sau nebancară din România/alte state membre ale Uniunii Europene și autorizată de Banca Națională a României (BNR).Se probează cu:• bilanțul contabil (consolidat, unde este cazul) auditat/semnat de cenzori, dacă acest lucru este solicitat de legislația în vigoare, depus și înregistrat la organul fiscal competent, pentru ultimele 3 exerciții financiare încheiate, anterioare anului de depunere a cererii de finanțare în corelare cu secțiunea „Capacitate solicitant“ din aceasta;• contul de profit și pierdere și datele informative (consolidat, unde este cazul) auditat/semnat de cenzori, dacă acest lucru este solicitat de legislația în vigoare, însoțit de lista entităților incluse în consolidare, pentru ultimul exercițiu financiar încheiat, anterior anului de depunere a cererii de finanțare, în corelare cu secțiunea „Capacitate solicitant“ din aceasta;• documente de confirmare/alocare a contribuției solicitantului (de exemplu: hotărârea AGA/ CA/asociaților/asociatului unic al societății) privind asigurarea cofinanțării proiectului și acoperirea contravalorii cheltuielilor, altele decât cele eligibile (care să cuprindă cel puțin, dar fără a se limita la, denumirea proiectului, valoarea totală, din care eligibilă și neeligibilă, indicatorii tehnico-economici ai proiectului);• declarația unică (secțiunea B din anexa nr. 3 la Ghidul solicitantului) din care să reiasă că acesta va asigura resursele financiare necesare implementării optime a proiectului.
    d) Reprezentantul legal al solicitantului și responsabilul de proiect nu se află în situație de conflict de interese, astfel cum este definit de legislația națională și europeană.Se probează prin:• declarația unică (secțiunea D din anexa nr. 3 la Ghidul solicitantului);• declarația privind conflictul de interese (anexa nr. 9 la Ghidul solicitantului).
    B. Eligibilitatea proiectului
    a) Scopul și obiectivele proiectului trebuie să fie în concordanță cu tipurile de acțiuni și cu activitățile eligibile din ghid.Se probează prin:• secțiunile „Obiectivele proiectului“ și „Activități previzionate“ din cererea de finanțare;• studiul de fezabilitate.
    b) Proiectul respectă principiul „demararea lucrărilor“, prevăzut la art. 2 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, adică nu s-au demarat alte activități cu excepția celor referitoare la obținerea de terenuri și lucrările pregătitoare (cum ar fi obținerea avizelor, realizarea studiilor de prefezabilitate, de fezabilitate, proiectul tehnic etc.), achiziția de teren etc.Se probează prin:• declarația privind conformitatea cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat (anexa nr. 1.a la Ghidul solicitantului);• declarația unică (anexa nr. 3 la Ghidul solicitantului).
    c) Proiectul respectă principiul „efectului stimulativ“ conform prevederilor art. 6 alin. (1) și (2) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014.Se probează prin:• declarația privind conformitatea cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat (anexa nr. 1.a la Ghidul solicitantului);• declarația unică (anexa nr. 3 la Ghidul solicitantului).
    d) Durata de implementare a proiectului nu depășește 24 de luni de la semnarea contractului de finanțare și data de 31 decembrie 2029.Se probează prin:• secțiunea „Activități previzionate“ din cererea de finanțare;• studiul de fezabilitate.
    e) Proiectul trebuie să fie localizat în România.Se probează prin:• secțiunea „Localizare proiect“ din cererea de finanțare.
    f) Proiectul trebuie să vizeze construirea unei instalații de stocare a energiei electrice de tipul „în spatele contorului“, conectată la o instalație existentă de producere a energiei din surse regenerabile, inclusiv centrale hidroelectrice.Se probează prin:• cererea de finanțare - secțiunea „Descriere investiție“ și studiul de fezabilitate.
    g) Proiectul pentru care se solicită finanțare nu a mai beneficiat de finanțare din fonduri publice, cu excepția studiilor preliminare (notă conceptuală, studiul de prefezabilitate, studiul de fezabilitate, proiect tehnic, detalii de execuție, alte studii etc.) și dacă acestea nu sunt solicitate pentru finanțare în cadrul acestei proceduri de ofertare concurențială.Se probează prin:• declarația unică (secțiunile A și C din anexa nr. 3 la Ghidul solicitantului);• secțiunea „Solicitant/Finanțări anterioare“ din cererea de finanțare.
    h) Bugetul proiectului respectă formatul prestabilit în anexa nr. 7, respectă încadrarea în categoriile de cheltuieli, sunt indicate sursele de finanțare ale investiției și este corelat cu devizul general din Studiul de fezabilitate?Se probează prin:• bugetul proiectului (anexa nr. 7 la Ghidul solicitantului);• secțiunea „Buget“ din cererea de finanțare și încadrarea în categoriile de cheltuieli din anexa nr. 4 la Ghidul solicitantului.
    i) Terenurile/Imobilele necesare realizării investiției sunt puse la dispoziția proiectului, iar construcția acesteia este posibilă?În acest sens se va demonstra dreptul de folosință prin deținerea unui drept real (de exemplu: act de proprietate/contract de concesiune/superficie/administrare etc.), unde se face investiția, valabil cel puțin 5 ani de la data previzionată pentru efectuarea plății finale în cadrul proiectului. În plus, unde dreptul de proprietate nu este obligatoriu se va prezenta acordul proprietarilor asupra terenurilor private unde accesul se face conform prevederilor Codului civil.În plus, terenurile:- sunt disponibile pentru investiții;- suprafața terenului este acoperitoare pentru investiția propusă;- sunt libere de sarcini în sensul în care nu există niciun act sau fapt juridic care împiedică sau limitează, total sau parțial, exercitarea unuia sau mai multor atribute ale dreptului de proprietate, astfel încât proprietarul să poată realiza activitățile proiectului;- nu fac obiectul unor litigii în curs de soluționare la instanțele judecătorești cu privire la situația juridică;- nu fac obiectul revendicărilor potrivit unor legi speciale în materie sau dreptului comun.Se probează prin:• orice document/înscris care atestă deținerea unui drept real de folosință (de exemplu: act de proprietate/contract de concesiune/superficie/administrare etc.) asupra imobilului (teren și/sau clădire) unde se face investiția, valabil cel puțin 5 ani de la data previzionată pentru efectuarea plății finale în cadrul proiectului. În plus, unde dreptul de proprietate nu este deținut de beneficiar se va prezenta și acordul proprietarilor asupra terenurilor private unde accesul se face conform prevederilor Codului civil;• dovada inițierii demersului de obținere a dreptului de folosință, în situația în care solicitantul nu prezintă documentele mai sus enumerate (la depunerea cererii de finanțare);• extras de carte funciară, nu mai vechi de 30 de zile, în care este intabulat dreptul real de folosință, care să probeze că terenul este liber de orice sarcini (în sensul în care nu există niciun act sau fapt juridic care împiedică sau limitează, total sau parțial, exercitarea unuia sau mai multor atribute ale dreptului de proprietate, astfel încât proprietarul să poată realiza activitățile proiectului), că nu face obiectul unor litigii în curs de soluționare la instanțele judecătorești cu privire la situația juridică, că nu face obiectul revendicărilor potrivit unor legi speciale în materie sau dreptului comun.În situația în care instalația de stocare se instalează pe un teren care este grevat de ipotecă constituită în scopul realizării proiectului, aplicantul va depune, la contractarea proiectului, o scrisoare din partea instituției creditoare conform căreia aceasta este de acord cu realizarea investiției și se angajează că nu va executa terenul respectiv și investiția finanțată din Fondul pentru modernizare pe o perioadă de cel puțin 5 ani de la punerea proiectului în exploatare;• secțiunea A din declarația unică (anexa nr. 3 la Ghidul solicitantului);• certificat de urbanism aferent proiectului propus, în termen de valabilitate.În cazul proiectelor ce vor fi amplasate pe terenuri agricole situate în extravilan, având categoria de folosință arabil, pășune, vii și livezi, precum și pe cele amenajate cu lucrări de îmbunătățiri funciare solicitanții vor prezenta în etapa de precontractare documente doveditoare privind clasa a III-a, a IV-a și a V-a de calitate a terenului, respectiv studiul pedologic și agrochimic. Totodată, solicitanții vor avea în vedere îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 92 alin. (2) lit. j) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.La semnarea contractului de finanțare (în cazul selectării cererii de finanțare aferente proiectului pentru finanțare), solicitantul va face dovada deținerii dreptului de folosință conferit de un drept real asupra terenului (de exemplu: dreptul de proprietate/concesiune/superficie/administrare etc.) pentru imobilele (teren și/sau clădiri) care fac obiectul proiectului pentru care la cererea de finanțare au fost depuse acte prevăzute de lege pentru inițierea demersului de obținere a acestor drepturi.
    j) Fezabilitate tehnică a proiectuluiPropunerea de proiect este clară, coerentă, realistă și fezabilă (cu referire la operațiunile propuse, termenele de realizare) și se bazează pe o analiză de opțiuni fundamentată corect și pe o nevoie corect estimată a investiției (cea mai bună opțiune selectată pentru implementare, inclusiv justificarea opțiunii alese, se bazează pe o analiză de opțiuni unde au fost analizate principalele alternative).Se probează prin:• studiul de fezabilitate (nu mai vechi de 2 ani) elaborat în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare.
    k) Instalația de producere a energiei electrice din surse regenerabile la care va fi direct conectată instalația de stocare pentru care se solicită finanțare este în funcțiune și produce energie electrică?Se probează prin:• declarația unică (secțiunea A din anexa nr. 3 la Ghidul solicitantului);• certificatul de racordare aferent instalației de producere a energiei din surse regenerabile;• documentul doveditor pentru punerea sub tensiune finală.NOTĂ:La momentul depunerii cererii de finanțare solicitantul trebuie să facă cel puțin dovada obținerii notificării de punere sub tensiune pentru perioada de probă de la operatorul de rețea relevant, iar în etapa de contractare este obligatorie depunerea certificatului de racordare și a documentului doveditor pentru punerea sub tensiune finală.
    l) Capacitatea de stocare absoarbe anual cel puțin 75% din energia sa din instalația de producție de energie din surse regenerabile la care este conectată direct.Se probează cu:• secțiunea A din anexa nr. 3 - Declarația unică la Ghidul solicitantului;• secțiunea „Indicatori prestabiliți“ din cererea de finanțare;• studiul de fezabilitate.
    m) Proiectul nu face parte din categoria:(i) proiectelor combinate de energie din surse regenerabile și de stocare (în spatele contorului), capacitatea de stocare nu este conectată la o instalație existentă de producere a energiei din surse regenerabile;(ii) proiectelor ce implică baterii care utilizează tehnologii pe bază de plumb, NiCd sau NiMH;(iii) proiectelor prin care este propusă înlocuirea de capacități vechi de stocare a energiei electrice;(iv) proiectelor care vizează stocarea energiei exclusiv extrase din SEN;(v) proiectelor care au beneficiat de finanțare pentru sisteme de stocare energie electrică din alte programe de finanțare nerambursabile;(vi) proiectelor depuse în parteneriat.Se probează prin:• declarația unică (anexa nr. 3 la Ghidul solicitantului);• studiul de fezabilitate;• cererea de finanțare.
    n) Valoarea ajutorului de stat solicitat nu depășește 100% din cheltuielile eligibile ale proiectului. De asemenea, nu depășește 10 milioane euro pe întreprindere/proiect.Se probează prin:• secțiunea „Bugetul proiectului“ din cererea de finanțare;• anexa nr. 7 - Bugetul proiectului la Ghidul solicitantului.
    o) Valoarea ajutorului de stat solicitat pe MWh instalat de stocare este de maximum 100.000 euro.
    [ ] Da[ ] Nu
    Comentarii
     +  Anexa nr. 2la schema de ajutor de stat
    GRILĂ
    de evaluare tehnico-economică a cererilor de finanțare
    Grila de evaluare tehnico-economică a cererii de finanțareMaximMinim
    1. Cuantum ajutor de stat solicitat pentru proiect din cheltuielile eligibile/MWh instalat de stocareSe urmărește o cât mai bună proporție pentru ca solicitantul, ținând cont de scăderea costurilor cu tehnologia, să acopere o mare parte din investiție din fonduri proprii, astfel încât subvenția publică oferită per MWh instalat de stocare să fie cea mai joasă și să se evite supracompensarea. Cuantumul ajutorului de stat se raportează la capacitatea instalată de stocare (euro/MWh instalat).
    Acordarea punctajului:• valoarea cea mai mică a ajutorului de stat solicitat (euro/MWh) - 100 pct.• valoarea cea mai mare a ajutorului de stat solicitat (euro/MWh) - 0 pct.• valorile intermediare ale ajutorului de stat solicitat (euro/MWh) se calculează conform ecuației dreptei:ax + b = y, unde:x este valoarea ajutorului de stat solicitaty este punctajul obținuta și b sunt coeficienții dreptei, care se vor calcula înlocuind valorile x și y în ecuația dreptei după cum urmează;• când x este valoarea maximă a ajutorului de stat solicitat, y este 0;• când x este valoarea minimă a ajutorului de stat solicitat, y este 100.1000
    Total punctaj1000
     +  Anexa nr. 3la schema de ajutor de stat
    Categorii de cheltuieli indicative
    Categorii de cheltuieliSubcategorie de cheltuieliEligibile
    Cheltuieli pentru obținerea și amenajarea terenuluiCheltuieli pentru obținerea terenuluiNU
    Cheltuieli pentru amenajarea terenuluiDA
    Cheltuieli cu amenajări pentru protecția mediului și aducerea la starea inițialăNU
    Cheltuieli pentru relocarea/protecția utilitățilorNU
    Cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivului Cheltuieli pentru asigurarea utilităților necesare obiectivuluiDA
    Cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnicăStudii de teren NU
    Raport privind impactul asupra mediuluiNU
    Alte studii specificeNU
    Cheltuieli pentru documentații-suport și cheltuieli pentru obținerea de avize, acorduri și autorizațiiNU
    Expertizare tehnicăNU
    Certificarea performanței energetice și auditul energetic al clădirilor, auditul de siguranță rutierăNU
    Proiectare (Temă de proiectare, studiu de prefezabilitate, studiu de fezabilitate/documentație de avizare a lucrărilor de intervenții și deviz general, documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/ acordurilor/autorizațiilor, verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, proiect tehnic și detalii de execuțieNU
    Cheltuieli pentru organizarea procedurilor de achizițieNU
    Cheltuieli pentru consultanțăNU
    Cheltuieli pentru managementul de proiect pentru obiectivul de investițiiNU
    Cheltuieli pentru auditul financiarNU
    Cheltuieli cu asistență tehnică din partea proiectantuluiNU
    Cheltuieli cu plata diriginților de șantierDA
    Cheltuieli pentru coordonator în materie de securitate și sănătate - conform Hotărârii Guvernului nr. 300/2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru șantierele temporare sau mobile, cu modificările și completările ulterioareNU
    Cheltuieli pentru investiția de bazăCheltuieli pentru construcții și instalațiiDA
    Cheltuieli cu montaj utilaje, echipamente tehnologice și funcționaleDA
    Cheltuieli cu utilaje, echipamente tehnologice și funcționale care necesită montajDA
    Cheltuieli cu utilaje, echipamente tehnologice și funcționale care nu necesită montaj și echipamente de transportNU
    Cheltuieli cu dotărileDA
    Cheltuieli cu active necorporaleDA
    Cheltuieli cu organizarea de șantierCheltuieli pentru lucrări de construcții și instalații aferente organizării de șantierDA
    Cheltuieli conexe organizării șantierului DA
    Cheltuieli pentru comisioane, cote, taxe, costul credituluiCheltuieli pentru comisioane, cote, taxe, costul credituluiNU
    Cheltuieli diverse și neprevăzuteCheltuieli diverse și neprevăzuteNU
    Cheltuieli pentru informare și publicitateCheltuieli pentru informare și publicitateNU
    Cheltuieli pentru probe tehnologice și teste Cheltuieli pentru pregătirea personalului de exploatareNU
    Cheltuieli pentru probe tehnologice și testeNU
    Cheltuieli aferente marjei de bugetCheltuieli aferente marjei de bugetNU
    Cheltuieli pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de prețCheltuieli pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de prețNU
    Nu sunt eligibile următoarele tipuri de cheltuieli (enumerarea nefiind exhaustivă):– cheltuieli aferente contribuției în natură;– cheltuieli cu amortizarea;– cheltuieli cu obținerea terenurilor; – cheltuieli aferente achiziției de bunuri sub forma leasingului;– cheltuieli cu închirierea, altele decât cele prevăzute la cheltuielile generale de administrație;– cheltuieli cu achiziția de mijloace de transport;– cheltuieli generale de administrație;– cheltuieli cu achiziția imobilelor deja construite;– dobânda debitoare;– alte comisioane aferente creditelor;– TVA;– achiziția de echipamente secondhand;– amenzi, penalități, cheltuieli de judecată și arbitraj;– costurile pentru operarea obiectivelor de investiții;– cheltuielile efectuate pentru obiective de investiții executate în regie proprie;– cheltuieli cu branșamentul (conectarea la stația de transformare);– cheltuielile cu lucrările pregătitoare, cum ar fi obținerea avizelor și autorizațiilor, realizarea studiilor de fezabilitate (și a studiilor tehnice stabilite de standarde și normative pentru pregătirea proiectului);– alte cheltuieli cu caracter general (de exemplu, publicitate, informare, audit financiar, managementul proiectului).
    --------