ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 112 din 23 septembrie 2024privind modificarea și completarea unor acte normative
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 25 septembrie 2024



    Având în vedere faptul că o prioritate majoră a Guvernului o constituie îmbunătățirea gradului de absorbție a fondurilor europene,ținând cont de necesitatea detalierii unui mecanism de implementare financiară care nu a mai fost administrat până acum din fonduri europene, apărut ca urmare a existenței priorităților finanțate din Programul operațional Incluziune și demnitate socială, care aduc în discuție apeluri de proiecte finanțate prin sprijin comun din două fonduri, și anume Fondul social european Plus și Fondul european de dezvoltare regională,având în vedere faptul că lipsa de acțiune imediată ar putea conduce atât la blocaje și întârzieri în implementarea proiectelor multifond finanțate din Fondul european de dezvoltare regională și Fondul social european Plus, cât și la nerealizarea obiectivelor asumate, cu consecințele aferente ce se răsfrâng la nivel național și în relația cu Uniunea Europeană,luând în considerare faptul că prin adoptarea măsurilor propuse se creează cadrul legal care va permite accelerarea implementării acestor proiecte și, totodată, va înlesni valorificarea, pe cât posibil, a finanțării externe nerambursabile,ținând cont de faptul că în lipsa unor măsuri imediate se poate compromite accesul la fondurile europene nerambursabile și se poate afecta implementarea programelor operaționale esențiale pentru atingerea obiectivelor strategice,având în vedere că pentru finalizarea proiectelor derulate prin programele operaționale aferente perioadei de programare 2014-2020 care au fost declarate nefuncționale/nefinalizate la data de 31 decembrie 2023 și care nu sunt etapizate prin programele aferente perioadei de programare 2021-2027 este necesară extinderea surselor din care pot fi suportate cheltuielile efectuate de beneficiari pentru implementarea și operaționalizarea proiectelor după data de 31 decembrie 2023, în cazul proiectelor nefuncționale și nefinalizate, prin includerea altor surse de finanțare legal constituite astfel încât acestea să se finalizeze și să își îndeplinească indicatorii de realizare și de rezultat asumați în cadrul programelor operaționale,întrucât procesul de implementare a operațiunilor finanțate în cadrul mecanismului de finanțare nelegată de costuri se derulează în baza unor etape prealabile selectării la finanțare a operațiunilor finanțate, se impune instituirea unor reglementări specifice care să stabilească mecanismul de punere în aplicare.Având în vedere că pentru asigurarea continuității implementării proiectelor etapizate, în condițiile prevăzute de art. 118 sau, după caz, art. 118a din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize, ținând cont de complexitatea procesului de etapizare, este necesară prorogarea termenelor în care se vor încheia contractele de finanțare pentru proiectele etapizate, de către autoritățile de management ale programelor aferente perioadei de programare 2021-2027.Având în vedere cooperarea interinstituțională printr-o abordare integrată în cadrul parteneriatelor și necesitatea derulării unor activități urgente pentru consolidarea capabilităților structurilor specializate ale Ministerului Afacerilor Interne pentru desfășurarea operațiilor cu risc ridicat în scopul prevenirii și combaterii criminalității organizate, a celei transfrontaliere și grave, precum și pentru a răspunde amenințărilor de natura CBRNe, materializate inclusiv prin realizarea unor lucrări de construcții, modernizare, extindere, reabilitare, renovare, consolidare, reparații curente asupra unor imobile,luând în considerare faptul că proiectele de infrastructură de transport sunt investiții publice de importanță strategică pentru România, care asigură conectivitatea cu coridoarele de transport europene și creșterea mobilității populației și a mărfurilor, ținând cont de faptul că legăturile cu punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României se realizează prin drumurile naționale, astfel cum acestea sunt definite la art. 6 alin. (1) lit. d) pct. (i) din Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare,pentru asigurarea funcționalității în condiții normale a punctelor de trecere a frontierei existente, dar și a celor a căror deschidere se preconizează în viitor,în scopul asigurării în condiții de siguranță a traficului către punctele de trecere a frontierei este necesară continuarea investițiilor care se impun pentru proiectarea, modernizarea, construirea drumurilor naționale care fac legătura cu aceste puncte de control pentru trecerea frontierei.În acest sens, este necesară completarea situațiilor prevăzute ca excepție la art. XXII alin. (9) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 cu cea aferentă obiectivelor de investiții care privesc proiectarea, modernizarea, construirea drumurilor naționale care fac legătura cu punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României.Având în vedere nevoia unificării termenului de finalizare a procesului de restructurare a serviciilor sociale rezidențiale cu capacitate mai mare de 50 de locuri, destinate persoanelor adulte cu handicap, cu cel al implementării proiectelor prevăzute în programele de interes național în domeniul protecției și promovării drepturilor persoanelor cu dizabilități - „Înființarea de servicii sociale de tip centre de zi, centre respiro/centre de criză și locuințe protejate în vederea dezinstituționalizării persoanelor cu dizabilități aflate în instituții de tip vechi și pentru prevenirea instituționalizării persoanelor cu dizabilități din comunitate“ și „Înființarea de servicii sociale în vederea asigurării tranziției tinerilor cu dizabilități de la sistemul de protecție specială a copilului către sistemul de protecție a persoanelor adulte cu dizabilități“, al căror termen de implementare a fost stabilit la 31 decembrie 2024,în consecință, lipsa acestei modificări ar duce la blocarea procesului de reformă în sistemul de protecție și promovare a drepturilor persoanelor cu dizabilități.Întrucât elementele sus-menționate vizează interesul public și constituie o situație urgentă și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, pentru a nu genera blocaje în implementarea proiectelor multifond finanțate din Fondul european de dezvoltare regională și Fondul social european Plus, cu impact asupra gradului de absorbție a fondurilor externe nerambursabile alocate României în perioada de programare 2021-2027, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul IOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1207 din 20 decembrie 2021, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 2 alineatul (4), după litera r) se introduc patru noi litere, lit. s)-ț), cu următorul cuprins:s) colaborator - entitate juridică de natura organizațiilor sindicale și patronale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă și la nivel național, așa cum sunt definite în Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările și completările ulterioare, selectat de către Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, conform prevederilor art. 34, pentru implementarea proiectului finanțat din Fondul social european Plus prin Programul Educație și ocupare, în aplicarea art. 95 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările și completările ulterioare;ș) acord de colaborare - actul juridic încheiat între Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă și colaborator în vederea implementării activităților din cadrul proiectului finanțat din Fondul social european Plus prin Programul Educație și ocupare, în aplicarea art. 95 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările și completările ulterioare, prin care se stabilesc drepturile și obligațiile corelative ale părților, detaliate în Metodologia de selecție a colaboratorilor elaborată de către Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă. Modelul acordului de colaborare este parte integrantă din Ghidul solicitantului condiții specifice aplicabil proiectului;t) cerere de transfer - cererea depusă de către un colaborator, prin care se solicită Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, anticipat demarării activităților prevăzute în sarcina colaboratorului, virarea trimestrială a sumelor necesare pentru plata cheltuielilor eligibile în cadrul proiectului finanțat din Fondul social european Plus prin Programul Educație și ocupare, în aplicarea art. 95 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările și completările ulterioare, așa cum sunt definite în acordul de colaborare, cuantificate financiar conform bugetului detaliat al măsurii, aprobat în prealabil de către Comisia Europeană, prin Programul Educație și ocupare;ț) proiect multifond - operațiune ale cărei acțiuni sunt finanțate din două fonduri, respectiv Fondul social european Plus și Fondul european de dezvoltare regională.2. La articolul 6, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 6(1) În scopul derulării operațiunilor financiare aferente gestionării instrumentelor financiare, autoritatea de management fie deschide un cont în euro la o instituție financiar-bancară, fie utilizează contul în lei, deschis la Trezoreria Statului pentru gestionarea fondurilor europene, în funcție de moneda în care se vor transfera sumele aferente instrumentelor financiare, potrivit prevederilor acordurilor de finanțare. Alegerea instituției financiar-bancare se realizează cu respectarea legislației în domeniul achizițiilor publice.(2) La solicitarea autorității de management, Autoritatea de Certificare și Plată efectuează transferul sumelor aferente instrumentelor financiare fie în euro la instituția financiar-bancară, fie în lei la Trezoreria Statului, în conturile prevăzute la alin. (1).3. După articolul 7 se introduce un nou articol, art. 7^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 7^1(1) În bugetul beneficiarului Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, instituție finanțată din bugetul asigurărilor pentru șomaj, se cuprind creditele de angajament și creditele bugetare aferente valorii totale a proiectului finanțat din Fondul social european Plus prin Programul Educație și ocupare, în aplicarea art. 95 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările și completările ulterioare, și implementat în baza acordului de colaborare, cu respectarea prevederilor art. 10 și 14.(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă virează anticipat, în conturi distincte de disponibilități deschise fie la instituții financiar-bancare, fie la Trezoreria Statului, în funcție de opțiunea colaboratorilor implicați în activitățile proiectului, sumele necesare pentru finanțarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului, reprezentând cheltuieli eligibile aferente unui trimestru, pe baza unei cereri de transfer.(3) Modul de întocmire și depunere a cererilor de transfer, precum și modalitatea de utilizare a sumelor virate anticipat colaboratorilor se stabilesc pe baza unei metodologii, la propunerea Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă.(4) Metodologia prevăzută la alin. (3) va cuprinde cel puțin următoarele elemente: cuantumul și calendarul de plată a cererilor de transfer, calendarul de realizare a activităților stabilite prin acordul de colaborare, modelul de raportare a activităților desfășurate de către colaboratori, modalitatea de utilizare a sumelor virate anticipat, respectiv procedura de restituire a sumelor necheltuite.(5) Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, la momentul îndeplinirii unei ținte intermediare în cadrul proiectului prevăzut la alin. (1), depune la ordonatorul de credite cu rol de autoritate de management o cerere de rambursare prin care justifică îndeplinirea țintei intermediare și solicită contravaloarea acesteia așa cum prevede Ghidul solicitantului condiții specifice aplicabil și bugetul măsurii aprobat în prealabil de către Comisia Europeană. Ordonatorul de credite cu rol de autoritate de management rambursează Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, după verificarea documentelor stabilite prin contractul de finanțare, Ghidul solicitantului condiții specifice aplicabil, precum și conform procedurilor interne, suma reprezentând îndeplinirea țintelor intermediare atinse, în conturile de venituri ale bugetului asigurărilor pentru șomaj.4. La articolul 9, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) și (1^2), cu următorul cuprins:(1^1) Beneficiarul/Liderul de parteneriat și partenerii acestuia instituții publice centrale pot cuprinde în bugetele proprii sume pentru ordonatorii de credite secundari sau terțiari, instituții aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea acestora, cu rol în implementarea proiectului, așa cum sunt prevăzuți în cererea de finanțare.(1^2) Cheltuielile efectuate de instituțiile cu rol în implementare prevăzute la alin. (1^1) sunt eligibile în condițiile prevăzute în contractul/decizia de finanțare fără a exista obligativitatea acestor instituții de a fi partener în proiect în sensul acordului de parteneriat.5. La articolul 12 alineatul (1), după litera r) se introduce o nouă literă, lit. s), cu următorul cuprins:s) sumele pentru finanțarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată neeligibile plătite, aferente cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul programelor regionale 2021-2027, cu respectarea prevederilor în domeniul ajutorului de stat, pentru beneficiarii din cadrul programelor regionale 2021-2027, prioritatea 4 din PR NE 2021-2027, prioritățile 3 și 4 din PR SE 2021-2027, prioritatea 3 din PR SM 2021-2027, prioritatea 4 din PR SV 2021-2027, prioritățile 4 și 5 din PR V 2021-2027, prioritățile 4 și 5 din PR NV 2021-2027, prioritatea 4 din PR Centru 2021-2027, prioritatea 4 din PR BI 2021-2027.6. La articolul 18, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Pentru proiectele multifond finanțate din Fondul european de dezvoltare regională și din Fondul social european Plus, prefinanțarea se poate acorda în tranșe de maximum 10% din valoarea totală eligibilă a cheltuielilor aferente fiecărui fond, fără depășirea valorii totale eligibile aferente fiecărui fond, prin cereri de prefinanțare depuse distinct pentru fiecare fond în parte.7. La articolul 18, alineatele (2), (3), (6) și (9) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1) și (1^1), beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor care primesc finanțare sub incidența ajutorului de stat/de minimis li se poate acorda prefinanțare în una sau mai multe tranșe de maximum 40% din valoarea totală a ajutorului, cu condiția constituirii unei garanții pentru suma aferentă prefinanțării solicitate prin depunerea unui instrument de garantare emis în condițiile legii de o societate bancară, de o instituție financiară nebancară sau de o societate de asigurări, cu respectarea prevederilor art. 91 alin. (5) lit. c) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările și completările ulterioare.(3) Pentru proiectele implementate în parteneriat, prefinanțarea care poate fi solicitată conform alin. (1), (1^1) și (2) de unul dintre parteneri este proporțională cu sumele aferente activităților acelui partener din valoarea totală eligibilă a contractului de finanțare, respectiv cu ponderea ajutorului de stat/de minimis acordat acelui partener din valoarea totală a ajutorului....................................(6) Cu excepția primei tranșe de prefinanțare acordate conform alin. (1) și (1^1), următoarele tranșe de prefinanțare se acordă cu deducerea sumelor nejustificate din tranșa anterior acordată....................................(9) Beneficiarii/Liderii de parteneriat/Partenerii au obligația restituirii integrale/parțiale a prefinanțării acordate, în cazul în care aceștia nu justifică prin cereri de rambursare utilizarea potrivit prevederilor alin. (7) și (7^1), modalitatea de restituire fiind prevăzută în cuprinsul normelor metodologice la prezenta ordonanță de urgență.8. La articolul 18, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (7^1), cu următorul cuprins:(7^1) Beneficiarul/Liderul de parteneriat care a depus cerere de prefinanțare pe unul din fondurile care constituie finanțarea proiectului, în conformitate cu alin. (1^1), are obligația depunerii unei/unor cereri de rambursare, distincte, pentru fiecare fond în parte, care să cuprindă cheltuielile efectuate din tranșa de prefinanțare acordată din fiecare fond în parte, în cuantum cumulat de minimum 50% din valoarea acesteia, în termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care autoritatea de management a virat tranșa de prefinanțare în contul beneficiarului, fără a depăși durata contractului de finanțare.9. La articolul 19, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 19(1) Beneficiarii/Liderii de parteneriat/Partenerii care au primit prefinanțare conform art. 18 alin. (1) și (1^1) pot justifica utilizarea acesteia prin cheltuieli eligibile cuprinse în cereri de rambursare, depuse conform termenelor prevăzute în legislația națională în vigoare, aferente atât fondurilor externe nerambursabile, cât și cofinanțării de la bugetul de stat.10. La articolul 22, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) În cazul proiectelor multifond, care beneficiază de sprijin comun din Fondul european de dezvoltare regională și Fondul social european Plus, în temeiul art. 25 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările și completările ulterioare, după primirea facturilor pentru livrarea bunurilor/ prestarea serviciilor/execuția lucrărilor recepționate, acceptate la plată, a facturilor de avans în conformitate cu clauzele prevăzute în contractele de achiziții aferente proiectelor implementate, acceptate la plată, a statelor privind plata salariilor, a statelor/centralizatoarelor pentru acordarea burselor, subvențiilor, premiilor și onorariilor, beneficiarul depune la organismul intermediar/autoritatea de management cererea de plată, distinctă pentru fiecare fond în parte, și documentele justificative aferente acesteia.11. La articolul 22, alineatele (3), (7) și (10) se modifică și vor avea următorul cuprins:(3) Pentru proiectele implementate în parteneriat, liderul de parteneriat depune cererea de plată, iar autoritatea de management virează, după efectuarea verificărilor, valoarea cheltuielilor autorizate, distinct pentru fiecare fond în parte, în conturile liderului de parteneriat/partenerilor care le-au angajat, fără a aduce atingere contractului/deciziei de finanțare și prevederilor acordului de parteneriat, parte integrantă a acestuia/acesteia.....................................(7) În termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data depunerii de către beneficiar/liderul de parteneriat a cererii de plată, cu respectarea prevederilor alin. (2) și (2^1), organismul intermediar/autoritatea de management efectuează verificarea cererii de plată. După efectuarea verificărilor, autoritatea de management virează beneficiarului/liderului de parteneriat/ partenerului valoarea cheltuielilor rambursabile, în termen de 3 zile lucrătoare de la momentul de la care aceasta dispune de resurse în conturile sale, într-un cont distinct de disponibil, deschis pe numele beneficiarilor/liderilor de parteneriat/ partenerilor la unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului. În ziua următoare virării, autoritatea de management transmite beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor o notificare, întocmită distinct pentru fiecare dintre aceștia....................................(10) În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data încasării sumelor virate de către autoritatea de management conform alin. (7), beneficiarii au obligația de a depune cererea de rambursare aferentă cererii de plată la organismul intermediar/autoritatea de management, în care sunt incluse sumele din documentele prevăzute la alin. (2) și (2^1) decontate prin cererea de plată, cu respectarea prevederilor alin. (6). În cazul proiectelor implementate în parteneriat, liderul de parteneriat depune o cerere de rambursare centralizată la nivel de proiect, în care sunt incluse sumele din documentele decontate prin cererea de plată, atât liderului, cât și partenerului/partenerilor.12. La articolul 25, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) În cazul proiectelor multifond, care beneficiază de sprijin comun din Fondul european de dezvoltare regională și Fondul social european Plus, în temeiul art. 25 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările și completările ulterioare, beneficiarii/liderii de parteneriat au obligația de a depune la autoritățile de management/organismele intermediare cereri de rambursare pentru cheltuielile efectuate care nu se încadrează la art. 22 alin. (10), distincte, pentru fiecare fond în parte.13. La articolul 31, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:(6) Beneficiarii prevăzuți la art. 12 alin. (1) care, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, își exercită dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanțate din instrumente structurale în cadrul programelor operaționale au obligația să restituie la bugetul de stat sumele reprezentând taxa pe valoarea adăugată dedusă, a cărei contravaloare a fost plătită beneficiarilor potrivit prezentei ordonanțe de urgență.  +  Articolul II(1) Metodologia de selecție a colaboratorilor, prevăzută la art. 2 alin. (4) lit. ș) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 133/2021 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2021-2027 alocate României din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus, Fondul pentru o tranziție justă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările și completările ulterioare, se aprobă prin ordin al președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2) Metodologia prevăzută la art. 7^1 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 133/2021, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2023, cu modificările și completările ulterioare, se aprobă prin ordin comun al ministrului muncii și solidarității sociale și al ministrului investițiilor și proiectelor europene, în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.  +  Articolul IIIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaționale finanțate în perioada de programare 2014-2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 442 din 22 mai 2023, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. După articolul 10 se introduce un nou articol, art. 10^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 10^1(1) Pentru proiectele/operațiunile etapizate în condițiile prevederilor art. 4-10, autoritățile de management ale programelor regionale 2021-2027 au obligația de a exclude integral sau parțial de la rambursare/plată cheltuielile solicitate care nu respectă condițiile de legalitate, regularitate ori conformitate, așa cum au fost stabilite de către Autoritatea de management pentru Programul operațional Regional 2014-2020, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare. Actele administrative întocmite în acest sens în etapa I de către Autoritatea de management pentru Programul operațional Regional 2014-2020 rămân valabile și își continuă aplicabilitatea pentru autoritățile de management ale programelor regionale 2021-2027 în implementarea contractelor din etapa a II-a a proiectelor/operațiunilor etapizate.(2) Pe parcursul implementării etapei a II-a, autoritățile de management ale programelor regionale 2021-2027 au obligația de a comunica Autorității de management pentru Programul operațional Regional 2014-2020 toate rezultatele verificărilor care afectează etapa I a proiectelor/operațiunilor etapizate.2. La articolul 11 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) cheltuielile efectuate de beneficiar pentru implementarea și operaționalizarea proiectului/operațiunii după data de 31 decembrie 2023 se suportă din bugetul propriu sau din alte surse de finanțare legal constituite, cu respectarea regulilor de ajutor de stat;3. La articolul 13, alineatele (3) și (7) se modifică și vor avea următorul cuprins:(3) Actele adiționale prevăzute la alin. (2) includ, explicit, obligația ca beneficiarii să finalizeze fizic și să implementeze proiectele/operațiunile cu suportarea, din bugetul propriu sau din alte surse de finanțare legal constituite, cu respectarea regulilor de ajutor de stat, a cheltuielilor plătite după data de 31 decembrie 2023, precum și să înainteze raportul final de implementare al proiectului/operațiunii până la data de 31 decembrie 2026....................................(7) Până la data de 30 septembrie 2023, autoritățile de management ale programelor operaționale 2014-2020, cu excepția programelor CT, emit instrucțiuni de încheiere a actelor adiționale de prelungire a duratei contractelor de finanțare pentru operațiunile/proiectele care urmează a fi declarate nefuncționale, cu obligația ca beneficiarii să finalizeze fizic și să implementeze proiectele/operațiunile cu suportarea, din bugetul propriu sau din alte surse de finanțare legal constituite, cu respectarea regulilor de ajutor de stat, a cheltuielilor plătite după data de 31 decembrie 2023, precum și să înainteze raportul final de implementare al proiectului/operațiunii până la data de 31 decembrie 2026.4. La articolul 15, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Plățile efectuate de beneficiari ulterior datei de 31 decembrie 2023 pentru operațiunile/proiectele nefuncționale sunt efectuate pentru finalizarea fizică și implementarea acestora. Acestea reprezintă cheltuieli neeligibile în cadrul programelor operaționale finanțate din fonduri europene în perioada de programare 2014-2020 și în perioada de programare 2021-2027 și sunt suportate de beneficiarii proiectelor/operațiunilor din bugetul propriu sau din alte surse de finanțare legal constituite, cu respectarea regulilor de ajutor de stat.5. La articolul 17 alineatul (2), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) cheltuielile efectuate de beneficiar pentru implementarea și operaționalizarea proiectului/operațiunii după data de 31 decembrie 2023 se suportă din bugetul propriu sau din alte surse de finanțare legal constituite, cu respectarea regulilor de ajutor de stat;6. La articolul 17, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Cheltuielile necesare operaționalizării proiectelor/ operațiunilor nefinalizate, efectuate de beneficiari după data de 31 decembrie 2023, sunt cheltuieli neeligibile și se suportă de către beneficiari din bugetele proprii sau din alte surse de finanțare legal constituite, cu respectarea regulilor de ajutor de stat.7. Articolul 44 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 44Cheltuielile necesare după data de 31 decembrie 2023 pentru finalizarea proiectelor pentru care au fost modificate contractele de finanțare în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea prețurilor contractelor de achiziție publică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 281/2021, se suportă din bugetul beneficiarilor sau din alte surse de finanțare legal constituite conform reglementărilor specifice aplicabile, cu respectarea regulilor de ajutor de stat.  +  Articolul IVTermenele prevăzute la art. 9 alin. (3), art. 31 alin. (3) și art. 35^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaționale finanțate în perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările și completările ulterioare, se prorogă de la data de 30 septembrie 2024 până la data de 15 decembrie 2024.  +  Articolul VOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.193 din 30 decembrie 2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 13, alineatul (5^12) se modifică și va avea următorul cuprins:(5^12) Beneficiarii proiectelor prevăzute la alin. (1) lit. ii) sunt unitățile administrativ-teritoriale și/sau subdiviziunile administrativ- teritoriale ale municipiilor și asociațiile de dezvoltare intercomunitară. Sumele destinate finanțării, precum și condițiile de acordare a acesteia se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorității publice centrale pentru protecția mediului, cu încadrarea în limitele bugetare aprobate.2. La articolul 13, după alineatul (5^12) se introduce un nou alineat, alin. (5^13), cu următorul cuprins:(5^13) Categoriile de cheltuieli aferente investițiilor/lucrărilor, prestărilor de servicii, achizițiilor de bunuri contractate și/sau achiziționate, după caz, efectuate de unitățile administrativ-teritoriale și asociațiile de dezvoltare intercomunitară, anterior încheierii contractelor de finanțare cu Administrația Fondului pentru Mediu, se decontează de către Administrația Fondului pentru Mediu cu condiția ca respectivele cheltuieli să nu fi fost decontate din alte fonduri europene nerambursabile ori din ajutoare de stat/de minimis.  +  Articolul VILegea învățământului superior nr. 199/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 614 din 5 iulie 2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:1. La articolul 33, alineatele (6) și (7) se modifică și vor avea următorul cuprins:(6) Programele de studii universitare de doctorat se pot organiza la următoarele forme de învățământ: cu frecvență și cu frecvență redusă.(7) Programele de studii universitare de doctorat organizate la forma de învățământ cu frecvență sunt cu bursă. Programele de studii universitare de doctorat organizate la forma de învățământ cu frecvență redusă sunt fără bursă.2. La articolul 61, alineatul (6) va avea următorul conținut:(6) Programele de studii universitare de doctorat sunt de două tipuri:a) doctorat științific, care are ca finalitate producerea de cunoaștere științifică originală, relevantă internațional, pe baza unor metode științifice, și poate fi organizat la forma de învățământ cu frecvență sau cu frecvență redusă. Doctoratul științific constituie bază pentru cariera profesională în învățământul superior și cercetare;b) doctorat profesional, în toate domeniile, inclusiv în învățământul universitar dual, care are ca finalitate producerea de cunoaștere originală pe baza aplicării metodei științifice, a reflecției sistematice sau a cercetării aplicative asupra unor creații artistice, asupra unor performanțe sportive de înalt nivel național și internațional sau asupra unor teme de importanță practică și care constituie o bază pentru cariera profesională în învățământul superior și în cercetare, în domeniile vizate. Doctoratul profesional poate fi organizat la forma de învățământ cu frecvență sau cu frecvență redusă.3. La articolul 63, alineatul (5) va avea următorul cuprins:(5) Granturile aferente studiilor universitare de doctorat includ cuantumul burselor individuale pentru doctoratul științific/profesional organizat la forma de învățământ cu frecvență și nu includ cuantumul burselor individuale pentru doctoratul științific/profesional organizat la forma de învățământ cu frecvență redusă.  +  Articolul VII(1) Pentru întărirea și dezvoltarea capacității operaționale în vederea îndeplinirii misiunilor specifice, prin memorandum aprobat de Guvern, Ministerul Afacerilor Interne poate fi abilitat să pună la dispoziția instituțiilor/agențiilor și organismelor guvernamentale, inclusiv a celor de aplicare a legii, din statele cu care România are încheiate parteneriate, pentru o perioadă determinată, bunuri imobile, proprietate publică a statului, pentru realizarea de către instituțiile/agențiile și organismele respective a unor lucrări de investiții și/sau reparații curente.(2) Imobilele rezultate ca urmare a lucrărilor de investiții se înscriu în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului sau li se actualizează valoarea de inventar, după caz.  +  Articolul VIIIPrevederile art. 25 din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, nu se aplică în anul 2024.  +  Articolul IXOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 905 din 6 septembrie 2024, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul I, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu următorul cuprins:(8) Pentru debitorii aflați în procedura insolvenței, administratorii speciali/judiciari sunt obligați să solicite acordul creditorilor, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare, pentru accesarea facilităților fiscale și respectarea prevederilor art. I-XVIII de către debitorul insolvent.2. La articolul V, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:(5) Dobânzile, penalitățile și toate accesoriile aferente obligațiilor bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 și 2020 se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:a) toate obligații bugetare principale individualizate în decizia de impunere din oficiu sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, până la termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din aceeași lege;b) cererea de anulare a accesoriilor se depune în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere din oficiu, sub sancțiunea decăderii.3. La articolul VIII, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:(3) În vederea aplicării prevederilor art. I-XVI, obligațiile bugetare principale și accesorii de natura celor prevăzute la art. I alin. (6) și art. XVIII alin. (1), restante la data depunerii cererii de anulare, trebuie să fie stinse până la această dată; în caz contrar organul fiscal emite decizie de respingere a cererii de anulare.4. La articolul IX, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Debitorii care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență beneficiază de eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale potrivit dispozițiilor Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și cei care obțin eșalonarea în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și data de 25 noiembrie 2024 inclusiv pot beneficia, în baza notificării prevăzute la art. VI alin. (1), de amânarea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor rămase din eșalonarea la plată acordată. Anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor se acordă dacă cererea de anulare se depune până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv și eșalonarea la plată se finalizează până la data depunerii cererii de anulare inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024.5. La articolul IX, după alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alin. (3)-(5), cu următorul cuprins:(3) În situația în care debitorii nu respectă condițiile prevăzute la alin. (2), aceștia pot solicita modificarea eșalonării la plată, cu condiția ca în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei de pierdere a valabilității amânării la plată emise potrivit prevederilor art. VI alin. (7) lit. b), să depună cerere în acest sens, prevederile art. 195 și art. 209^5 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, aplicându-se în mod corespunzător. Cererea depusă în temeiul prezentului alineat nu se ia în considerare la stabilirea numărului de cereri ce pot fi depuse în temeiul art. 195 alin. (2) și art. 209^5 alin. (2) din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.(4) În cazul în care debitorii nu achită obligațiile bugetare cuprinse în decizia de pierdere a valabilității amânării la plată sau nu depun cererea de modificare a eșalonării la plată în termenul prevăzut la alin. (3), organul fiscal comunică acestora o înștiințare de plată, caz în care aceste obligații bugetare trebuie să se achite în termen de 30 de zile de la data comunicării înștiințării de plată, aplicându-se în mod corespunzător prevederile art. 194, art. 200, art. 209^4 și art. 209^10 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.(5) În situația în care eșalonarea la plată aflată în derulare cuprinde numai obligații de plată accesorii, debitorii pot beneficia de anularea accesoriilor rămase de plată din înlesnirea la plată acordată fără a le mai achita, urmând ca, în baza cererii de anulare a accesoriilor, organul fiscal să emită decizia de anulare a accesoriilor, precum și decizia de finalizare a eșalonării la plată.6. Articolul X se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul X(1) În cazul obligațiilor bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, datorate bugetelor locale, prevederile art. I-XVI, cu excepția art. XI și XII, se aplică de către unitățile administrativ-teritoriale, opțional, cu condiția ca aplicarea acestor prevederi să fie stabilită prin hotărâre a consiliului local.(2) Prin hotărârea prevăzută la alin. (1) consiliul local aprobă și procedura de acordare a anulării unor obligații bugetare cu respectarea dispozițiilor art. I-XVI, cu excepția art. XI și XII.7. La articolul XI, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul XI(1) Prevederile art. I-XVI, cu excepția art. X și XII, sunt aplicabile și în cazul obligațiilor bugetare administrate de alte instituții sau autorități publice. În acest caz, cererea de anulare a unor obligații bugetare se depune și se soluționează de către instituția sau autoritatea publică care administrează respectivele obligații bugetare.8. La articolul XIII, partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul XIIIFacilitatea fiscală reprezentând anularea unor obligații bugetare prevăzută de art. I-IX și XVI își menține valabilitatea și în următoarele cazuri:9. La articolul XV, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) În cazul obligațiilor bugetare administrate de alte instituții sau autorități publice, cu excepția unităților administrativ-teritoriale și a subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiului București, procedura de aplicare pentru anularea unor obligații bugetare se aprobă de conducătorul instituției sau autorității publice, cu avizul Ministerului Finanțelor.10. La articolul XVI, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Prevederile art. I-XV sunt aplicabile în mod corespunzător. În cazul debitorilor care au depus notificări conform prevederilor art. VI alin. (1), organul fiscal emite și o decizie de amânare a unui procent de 50%, respectiv 25%, după caz, din obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv.11. La articolul XVIII, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Prin notificarea privind intenția de a beneficia de anulare a unor obligații bugetare și prin cererea de anulare, contribuabilii declară pe propria răspundere că nu se află în niciuna dintre situațiile prevăzute la alin. (1).12. La articolul XIX, partea dispozitivă a alineatului (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul XIX(1) Sumele care reprezintă diferența dintre drepturile salariale stabilite prin acordarea valorii de referință sectorială în cuantum de 605,225 lei prin ordin/decizie a conducătorilor instituțiilor din sistemul justiției și drepturile salariale aflate în plată începând cu data de 1 ianuarie 2018, neachitate până la data de 15 noiembrie 2023, se plătesc eșalonat în perioada 2025-2029, astfel:13. La articolul XX, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică pentru cheltuielile cu medicamentele și materialele sanitare, cu serviciile medicale cu îngrijirea bolnavilor, cu serviciile cu asigurarea hranei în unitățile sanitare, în instituții de asistență socială și în unități de asistență medico-socială, pentru cheltuielile cu acțiuni și programe de sănătate, cheltuielile aferente unităților de învățământ preuniversitar și universitar, precum și în cazul cheltuielilor generate de intervenții în situații de urgență, a cheltuielilor operative ale instituțiilor din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, cheltuielile necesare implementării obiectivelor de politică externă, pentru cheltuielile aferente lucrărilor de deszăpezire, precum și pentru cheltuielile aferente serviciului datoriei publice, inclusiv cheltuieli aferente agențiilor de rating, pentru cheltuielile cu bunurile și prestări servicii cu caracter funcțional realizate din bugetul Trezoreriei Statului și celor aferente plății comisioanelor prilejuite de participarea și decontarea operațiunilor Ministerului Finanțelor în Sistemul electronic de plăți - ReGIS, SaFIR, SENT, cheltuielilor aferente activităților culturale, cheltuielilor cu bunurile și servicii specifice autorităților de reglementare, cheltuieli cu bunuri și servicii care au fost angajate înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, cheltuieli cu bunuri și servicii stabilite prin acte normative de forța legii aprobate în cursul anului 2024, cheltuielilor aferente organizării și desfășurării alegerilor pentru Președintele României, pentru Senat și pentru Camera Deputaților, pentru cheltuielile aferente unor obligații instituite prin hotărâri judecătorești a căror executare nu poate fi amânată, cheltuielile necesare asigurării reprezentării în litigiile internaționale, cheltuielile aferente transmiterii drepturilor de pensie și asistență socială, cheltuielile necesare cu poșta, telecomunicații, radio, televiziune și internet plătite din bugetul de asigurări sociale de stat, cheltuielile cu energia electrică aferentă pompării și repompării apei utilizate în irigații de către Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare din subordinea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Senat și Camera Deputaților, cheltuielile cu bunuri si servicii din instituțiile cu atribuții în prevenirea și combaterea evaziunii și fraudei fiscale și în domeniul administrării finanțelor publice, cheltuielile aferente implementării proiectelor finanțate din fonduri externe rambursabile și nerambursabile și prin Planul național de redresare și reziliență al României, a cheltuielilor aferente implementării proiectelor finanțate din Fondul pentru modernizare, precum și pentru sumele alocate din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului.14. La articolul XX, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) În cazuri temeinic justificate, ordonatorul principal de credite poate aproba ordonatorilor secundari și/sau terțiari de credite din subordine depășirea nivelului prevăzut la alin. (1), situație în care respectarea condiționalității prevăzute la alin. (1) se urmărește cumulat la nivel de ordonator principal de credite, pentru fiecare sursă de finanțare în parte.15. La articolul XX, alineatul (7) se modifică și va avea următorul cuprins:(7) Prevederile alin. (1) nu se aplică pentru cheltuielile efectuate din donații și sponsorizări, pentru cheltuielile aferente sistemului național de decorații al României, precum și pentru cheltuielile ce derivă din obligații internaționale în ceea ce privește implementarea Foii de parcurs a Uniunii Europene cu măsuri de combatere a traficului de droguri și a criminalității organizate, din programele de interes național antidrog, din combaterea fenomenului migrației ilegale, din aderarea la spațiul Schengen, din măsuri de protecție civilă și asistență tehnică și/sau umanitară internațională și din implementarea sarcinilor stabilite prin hotărâri ale Consiliului Suprem de Apărare a Țării, precum și pentru cheltuielile din domeniul afacerilor interne aferente obținerii finanțării și implementării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, rambursabile și PNRR.16. La alineatul (1) al articolului XXI, litera g) se modifică și va avea următorul cuprins:g) «Alte cheltuieli», cu excepția alineatelor «Chirii», «Prime de asigurare nonviață», «Executarea silită a creanțelor bugetare» și «Alte cheltuieli cu bunuri și servicii» pentru domeniul sănătății și justiției și pentru acțiunile privind organizarea și constatarea infracțiunilor flagrante, a cheltuielilor aferente pregătirii participării României la expoziția mondială Expo 2025 Osaka, precum și pentru alți ordonatori de credite pentru care, determinat de specificul activității, interdicția prevăzută la această literă ar îngreuna foarte mult sau ar face imposibilă desfășurarea activității. Astfel de situații pot fi deblocate prin memorandum aprobat în Guvern, inițiat de autoritatea publică tutelară a ordonatorului de credite.17. La articolul XXI, alineatele (7) și (8) se modifică și vor avea următorul cuprins:(7) Prevederile alin. (1) nu se aplică cheltuielilor pentru realizarea și menținerea capacității operaționale a unităților/ structurilor din domeniul apărării și securității naționale, pentru îndeplinirea misiunilor specifice ce revin acestora.(8) Prevederile alin. (1) lit. e) și g) nu se aplică cheltuielilor aferente participării la programe de pregătire profesională organizate de Institutul Național de Administrație, Institutul Național de Magistratură, precum și cheltuielilor cu personalul specializat necesar pentru organizarea acestora.18. La articolul XXI, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alin. (9), cu următorul cuprins:(9) Prevederile alin. (1) nu se aplică fondurilor obținute din donații și sponsorizări, cheltuielilor aferente acțiunilor de reprezentare și protocol desfășurate la nivelul Administrației Prezidențiale, la nivelul Cancelariei Prim-Ministrului și la nivelul misiunilor diplomatice și oficiilor consulare ale României din străinătate, cheltuielilor pentru care au fost alocate sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului către instituțiile cu atribuții în prevenirea și combaterea evaziunii și fraudei fiscale și în domeniul administrării finanțelor publice, cheltuielile privind administrarea și valorificarea bunurilor indisponibilizate în proceduri penale, precum și cheltuielilor aferente sistemului național de decorații al României.19. Alineatul (3) al articolului XXII se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Se exceptează de la prevederile alin. (1) și (2) cheltuielile aferente obținerii finanțării și implementării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile și rambursabile, precum și celor din Planul național de redresare și reziliență al României și Fondul pentru modernizare, precum și transferurile, respectiv cheltuielile cu investițiile din domeniul cultură, asistență socială, educație, sănătate, apărare națională, administrării finanțelor publice, industria de apărare, Senatul României și Camera Deputaților, cheltuielile aferente obligațiilor stabilite prin candidatura României pentru asigurarea sediului Centrului European de Competențe în domeniul Securității Cibernetice, cheltuielile efectuate în scopul combaterii și prevenției adicției de jocuri de noroc, a celor necesare achiziționării de imobile care intră în patrimoniul statului român pentru care au fost încheiate angajamente legale înainte de 5 septembrie 2024, cheltuielile finanțate din sumele constituite din încasările obținute în urma scoaterii la licitație a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cheltuielile a căror finanțare se asigură din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, precum și cele implementate de autoritățile de reglementare pentru desfășurarea activității acestora în bune condiții.20. La alineatul (9) al articolului XXII, după litera e) se introduc două noi litere, lit. f) și g), cu următorul cuprins:f) sunt finanțate din fonduri externe rambursabile și nerambursabile, din Planul național de redresare și reziliență al României, precum și din Fondul pentru modernizare;g) sunt necesare în vederea proiectării, construirii, modernizării drumurilor naționale care asigură legătura cu punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României.21. La articolul XXII, după alineatul (12) se introduce un nou alineat, alin. (13), cu următorul cuprins:(13) Prevederile alin. (1)-(2) nu se aplică pentru cheltuielile Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România «Elie Wiesel» care vizează achiziții necesare obiectivului de investiții «Muzeul Național de Istorie a Evreilor și al Holocaustului din România», în limita bugetului aprobat.22. După articolul XXIII se introduce un nou articol, art. XXIII^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul XXIII^1Prevederile art. XX alin. (1), art. XXI alin. (1) și ale art. XXII alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 nu se aplică în cazul Ministerului Public, Înaltei Curți de Casație și Justiție, Direcției Naționale Anticorupție și Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism.23. Alineatul (1) al articolului XXVII se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul XXVII(1) În anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, ordonatorii de credite ai autorităților și instituțiilor publice definiți potrivit legii nu pot efectua deschideri lunare de credite bugetare la titlul «Bunuri și servicii» mai mari cu 20% față de nivelul plății medii lunare aferente perioadei ianuarie-august 2024.24. La articolul XXVII, după alineatul (4) se introduc două alineate noi, alin. (5) și (6), cu următorul cuprins:(5) Pentru plata cheltuielilor determinate de asigurarea hranei în unitățile de învățământ, ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale sau, după caz, unitățile de învățământ preuniversitar pot efectua deschideri de credite bugetare peste limita prevăzută la alin. (1), cu informarea unității trezoreriei statului.(6) În situații excepționale, de natură să afecteze asigurarea serviciilor publice de către ordonatorii de credite ai autorităților și instituțiilor publice fără a include activitatea curentă, ordonatorii principali de credite pot aproba depășirea limitei prevăzute la alin. (1) cu avizul Ministerului Finanțelor, precum și cu informarea unității Trezoreriei Statului.25. Articolul XXVIII se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul XXVIIIÎncepând cu data intrării în vigoare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență până la data de 31 decembrie 2024 se suspendă prevederile art. VII alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1139 din 15 decembrie 2023, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția serviciilor publice din domeniul educației, sănătății și asistenței sociale, precum și domeniul apărării, posturilor din cadrul autorităților nou-înființate sau rezultate în urma reorganizării și comasării în anul 2024, a posturilor aferente proiectelor ce derivă din obligații internaționale în ceea ce privește implementarea Foii de parcurs a Uniunii Europene cu măsuri de combatere a traficului de droguri și a criminalității organizate, din programele de interes național antidrog, din combaterea fenomenului migrației ilegale, din aderarea la spațiul Schengen, din măsuri de protecție civilă și asistență tehnică și/sau umanitară internațională și din implementarea sarcinilor stabilite prin hotărâri ale Consiliului Suprem de Apărare a Țării, precum și pentru cheltuielile din domeniul afacerilor interne aferente obținerii finanțării și implementării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile, rambursabile și PNRR, precum și cu excepția concursului de admitere în magistratură, organizat de Consiliul Superior al Magistraturii, aflat în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.26. Articolul LI se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul LI(1) Prin derogare de la prevederile art. 333 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, instituțiile din domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale pot închiria direct, numai pentru a asigura buna funcționare a activității acestora, spații tehnice și elemente de infrastructură aflate în proprietatea publică a statului și în administrarea acestora operatorilor publici de comunicații, autorităților naționale și instituțiilor publice autorizate să opereze asemenea sisteme, precum și operatorilor de radiodifuziune și televiziune, beneficiari ai licențelor eliberate de Consiliul Național al Audiovizualului, pentru instalarea de echipamente de tehnologia informației și comunicații, care aparțin acestora, prin act al conducătorului instituției care exercită dreptul de administrare asupra bunurilor respective.(2) Instituțiile și autoritățile publice prevăzute la alin. (1) care au calitatea de chiriași se exceptează de la plata chiriei.(3) În situațiile prevăzute la alin. (1), închirierea bunurilor se face pe bază de procedură specifică, aprobată de către titularul dreptului de administrare.  +  Articolul XConsiliul Județean Ilfov poate asigura pe bază de protocol, în tot sau în parte, cu acordul sau la cererea Ministerului Justiției, respectiv a titularului dreptului de proprietate sau a celui de administrare, lucrările și fondurile necesare pentru construcția, reabilitarea, dotarea și funcționarea clădirilor în care își va desfășoară activitatea Judecătoria Bragadiru în curs de înființare. Cheltuielile efectuate se decontează ulterior de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Justiției pe bază de deviz general, respectiv proces- verbal de recepție finală, cu respectarea prevederilor legale și cu aprobarea ordonatorului principal de credite al Ministerului Justiției, în limita sumelor aprobate cu această destinație și numai după verificarea tuturor categoriilor de cheltuieli care au fost efectuate în acest scop.  +  Articolul XILa articolul I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 415 din 15 mai 2023, cu modificările și completările ulterioare, după alineatul (7) se introduce un noul alineat, alin. (8), cu următorul cuprins:(8) Prevederile alin. (7) nu se aplică pentru cheltuielile aferente proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile și rambursabile, precum și celor din Planul național de redresare și reziliență al României.  +  Articolul XIIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 23/2023 privind instituirea unor măsuri de simplificare și digitalizare pentru gestionarea fondurilor europene aferente Politicii de coeziune 2021 - 2027, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 319 din 13 aprilie 2023, aprobată prin Legea nr. 45/2024, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 11, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:(3^1) Prin excepție de la prevederile alin. (3), în urma unei analize a autorității de management, poate fi demarată etapa de contractare, anterior finalizării procesului de soluționare a contestațiilor, pentru acele cereri de finanțare pentru care nu au fost depuse contestații în termenul de depunere sau a fost soluționată contestația, iar încadrarea acestora în bugetul disponibil nu poate fi afectată de rezultatele finale obținute ca urmare a finalizării procesului de soluționare a tuturor contestațiilor. Intrarea în etapa de contractare se va face cu respectarea prevederilor Ghidului solicitantului.2. La articolul 11, alineatele (17) și (18) se modifică și vor avea următorul cuprins:(17) În cazul apelurilor de proiecte cu termen-limită de depunere, durata totală până la semnarea contractului de finanțare sau emiterea deciziei de finanțare nu poate depăși 180 de zile calendaristice, calculate de la închiderea apelului de proiecte. În cazuri temeinic justificate, autoritatea de management are dreptul de a prelungi durata motivat, cu maximum 180 de zile calendaristice, cu informarea solicitanților prin publicarea unui anunț pe pagina de internet a autorității de management.(18) În cazul apelurilor de proiecte cu depunere continuă fără termen-limită de depunere, durata totală până la semnarea contractului de finanțare sau emiterea deciziei de finanțare nu poate depăși 150 de zile calendaristice, calculate de la depunerea cererii de finanțare. În cazuri temeinic justificate, autoritatea de management are dreptul de a prelungi durata motivat, cu maximum 120 de zile calendaristice, cu informarea solicitanților prin publicarea unui anunț pe pagina de internet a autorității de management.  +  Articolul XIIIAlineatul (5) al articolului 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2023 privind unele măsuri pentru susținerea preșcolarilor și elevilor dezavantajați care beneficiază de sprijin educațional pe bază de tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduri externe nerambursabile și luarea unor măsuri în domeniul educației, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 928 din 13 octombrie 2023, cu modificările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Pentru potențialii destinatari finali pentru care s-a solicitat măsura de sprijin prin cererea prevăzută la alin. (1), Ministerul Educației, prin instituțiile aflate în subordinea/sub autoritatea sa, asigură și transmite, printr-un canal securizat prin intermediul S.I.I.I.R, către aplicația informatică prevăzută la alin. (4), până la data de 1 noiembrie a anului pentru care se acordă sprijinul, baza de date cu preșcolarii și elevii din învățământul de stat primar și gimnazial care conține numele și prenumele, adresa de domiciliu, codul numeric personal ale acestora, unitatea de învățământ din care provin, nivelul de școlarizare și datele de identificare ale reprezentantului legal sau reprezentanților legali, tutorelui/tutorilor, după caz, numele și prenumele și datele de identificare ale fraților și surorilor minori.  +  Articolul XIVSumele încărcate pe suport electronic pentru anul școlar 2023-2024, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 83/2023 privind unele măsuri pentru susținerea preșcolarilor și elevilor dezavantajați care beneficiază de sprijin educațional pe bază de tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduri externe nerambursabile și luarea unor măsuri în domeniul educației, pot fi utilizate până la data de 31 decembrie 2024 inclusiv.  +  Articolul XVPrin derogare de la alin. (2) al art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2023 privind unele măsuri pentru susținerea preșcolarilor și elevilor dezavantajați care beneficiază de sprijin educațional pe bază de tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduri externe nerambursabile și luarea unor măsuri în domeniul educației, reprezentantul legal sau reprezentanții legali, tutorele/tutorii potențialilor destinatari finali, care se încadrează în condițiile de eligibilitate prevăzute la art. 4, depun la unitatea de învățământ cererea prevăzută la alin. (1), în termen de 45 de zile calendaristice de la începutul cursurilor pentru anii școlari 2024-2027.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
    Adrian Câciu
    Ministrul muncii și solidarității sociale,
    Simona Bucura-Oprescu
    Ministrul finanțelor,
    Marcel-Ioan Boloș
    București, 23 septembrie 2024.Nr. 112.------