HOTĂRÂRE nr. 59 din 17 septembrie 2024privind adoptarea opiniei referitoare la Cartea albă - Cum se pot gestiona nevoile Europei în materie de infrastructură digitală? - COM (2024) 81
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 939 din 18 septembrie 2024
În temeiul prevederilor art. 67 și ale art. 148 din Constituția României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament și Guvern în domeniul afacerilor europene și ale art. 164-189 din Regulamentul Camerei Deputaților, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 8/1994, republicat, cu modificările ulterioare,Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre. + ARTICOL UNICLuând în considerare Opinia nr. 4c-22/476, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în ședința din 10 septembrie 2024, Camera Deputaților:1. susține Cartea albă referitoare la gestionarea nevoilor Europei în materie de infrastructură digitală;2. subliniază relevanța interoperabilității în ecosistemul internetului lucrurilor și a reducerii efectelor negative generate de preponderența tehnologiilor proprietare în privința integrării dispozitivelor și programelor de calculator, în mod eficient și cu evitarea costurilor excesive generate de abuzul de poziție dominantă, astfel încât să permită dezvoltarea rapidă a infrastructurii și a societății digitale;3. recomandă stabilirea unor condiții de utilizare a infrastructurii digitale care să diminueze riscul de apariție a unor dezechilibre comerciale și riscul de formare a unor bariere în calea accesului întreprinderilor mici și mijlocii;4. recomandă sprijinirea financiară a microîntreprinderilor pentru a crește gradul de digitalizare al acestora și pentru a accesa infrastructura digitală, având în vedere prioritatea mai mică acordată digitalizării de către astfel de entități, comparativ cu marile companii;5. recomandă sprijinirea microrețelelor și a diverselor modalități tehnice de conectare în zonele rurale, montane și izolate, atât financiar, cât și din punctul de vedere al conștientizării cetățenilor și întreprinzătorilor cu privire la avantaje, precum și investigarea soluțiilor de conectare cu investiții reduse;6. recomandă derularea de cercetări cu privire la riscurile de reducere a fiabilității și a utilității serviciilor, generate de proiectarea defectuoasă și de utilizarea nepotrivită a interfeței om-mașină, având în vedere convergența rapidă a ecosistemelor informatice și de comunicații electronice;7. recomandă elaborarea unui plan pentru evaluarea infrastructurii digitale, existente și în fază de proiect, din perspectiva obiectivelor de securitate și apărare, cu luarea în considerare a Directivei privind reziliența entităților critice și a reglementărilor și strategiilor în materia rezilienței cibernetice;8. recomandă identificarea unor măsuri pentru accelerarea elaborării actului legislativ privind rețelele digitale și o abordare deschisă, flexibilă a prevederilor acestuia, astfel încât să țină pasul cu avansul tehnologic rapid din domeniu;9. recomandă aprofundarea și extinderea spațiului european al educației și antrenarea micilor furnizori de instruire locali în vederea pregătirii cunoștințelor necesare proiectării, construirii, menținerii și operării infrastructurii digitale, având în vedere obiectivele politice comune ale Uniunii privind tranziția verde și digitală;10. atrage atenția asupra faptului că dezvoltarea infrastructurii digitale nu asigură prin ea însăși un impact mai mare al digitalizării, în absența unei proiectări de înaltă calitate și orientate către utilizator a programelor de calculator și a aplicațiilor informatice, cu utilizarea rațională a resurselor de calcul;11. recomandă identificarea unor măsuri preventive pentru asigurarea liberei concurențe pe noile piețe de servicii digitale, cum ar fi furnizarea de conținut, de material educativ sau de streaming video de înaltă calitate, inclusiv în scopul evitării apariției strategiilor anticoncurențiale în operarea infrastructurii digitale;12. recomandă finanțarea unui număr cât mai mare de proiecte de e-sănătate, pentru a acoperi o gamă cât mai largă de servicii de sănătate, cu metode simple, implementate operativ într-un număr ridicat de comunități locale, cu o birocrație a evaluării și monitorizării cât mai restrânsă, astfel încât să fie stimulată cererea echilibrată în plan teritorial pentru infrastructura digitală;13. recomandă protejarea pieței europene de echipamente de calcul și a celor necesare infrastructurii digitale față de concurenți din țări terțe ce beneficiază de subvenții de stat excesive;14. recomandă analizarea modalităților de armonizare pe plan european a prețurilor de utilizare a infrastructurii digitale;15. subliniază că dezvoltarea infrastructurii digitale conduce la o creștere a cererii de energie electrică, ceea ce face ca pierderile pe rețeaua de transport și în sistemul de stocare să devină semnificative;16. recomandă elaborarea unor recomandări cu privire la reducerea impactului asupra mediului al dezactivării rețelelor de comunicații din cupru;17. recomandă ca măsurile privind dezvoltarea infrastructurii digitale să fie orientate și de obiectivele de conservare a biodiversității, protecția solului, de cele referitoare la neutralitatea climatică și la promovarea economiei circulare;18. recomandă analiza impactului schimbărilor demografice asupra cererii de servicii oferite pe cale digitală, pentru a orienta planurile de dezvoltare a infrastructurii digitale în plan teritorial.Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaților în ședința din 17 septembrie 2024, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,
PETRE-FLORIN MANOLEBucurești, 17 septembrie 2024.Nr. 59.------
EMITENT |
În temeiul prevederilor art. 67 și ale art. 148 din Constituția României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament și Guvern în domeniul afacerilor europene și ale art. 164-189 din Regulamentul Camerei Deputaților, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 8/1994, republicat, cu modificările ulterioare,Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre. + ARTICOL UNICLuând în considerare Opinia nr. 4c-22/476, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în ședința din 10 septembrie 2024, Camera Deputaților:1. susține Cartea albă referitoare la gestionarea nevoilor Europei în materie de infrastructură digitală;2. subliniază relevanța interoperabilității în ecosistemul internetului lucrurilor și a reducerii efectelor negative generate de preponderența tehnologiilor proprietare în privința integrării dispozitivelor și programelor de calculator, în mod eficient și cu evitarea costurilor excesive generate de abuzul de poziție dominantă, astfel încât să permită dezvoltarea rapidă a infrastructurii și a societății digitale;3. recomandă stabilirea unor condiții de utilizare a infrastructurii digitale care să diminueze riscul de apariție a unor dezechilibre comerciale și riscul de formare a unor bariere în calea accesului întreprinderilor mici și mijlocii;4. recomandă sprijinirea financiară a microîntreprinderilor pentru a crește gradul de digitalizare al acestora și pentru a accesa infrastructura digitală, având în vedere prioritatea mai mică acordată digitalizării de către astfel de entități, comparativ cu marile companii;5. recomandă sprijinirea microrețelelor și a diverselor modalități tehnice de conectare în zonele rurale, montane și izolate, atât financiar, cât și din punctul de vedere al conștientizării cetățenilor și întreprinzătorilor cu privire la avantaje, precum și investigarea soluțiilor de conectare cu investiții reduse;6. recomandă derularea de cercetări cu privire la riscurile de reducere a fiabilității și a utilității serviciilor, generate de proiectarea defectuoasă și de utilizarea nepotrivită a interfeței om-mașină, având în vedere convergența rapidă a ecosistemelor informatice și de comunicații electronice;7. recomandă elaborarea unui plan pentru evaluarea infrastructurii digitale, existente și în fază de proiect, din perspectiva obiectivelor de securitate și apărare, cu luarea în considerare a Directivei privind reziliența entităților critice și a reglementărilor și strategiilor în materia rezilienței cibernetice;8. recomandă identificarea unor măsuri pentru accelerarea elaborării actului legislativ privind rețelele digitale și o abordare deschisă, flexibilă a prevederilor acestuia, astfel încât să țină pasul cu avansul tehnologic rapid din domeniu;9. recomandă aprofundarea și extinderea spațiului european al educației și antrenarea micilor furnizori de instruire locali în vederea pregătirii cunoștințelor necesare proiectării, construirii, menținerii și operării infrastructurii digitale, având în vedere obiectivele politice comune ale Uniunii privind tranziția verde și digitală;10. atrage atenția asupra faptului că dezvoltarea infrastructurii digitale nu asigură prin ea însăși un impact mai mare al digitalizării, în absența unei proiectări de înaltă calitate și orientate către utilizator a programelor de calculator și a aplicațiilor informatice, cu utilizarea rațională a resurselor de calcul;11. recomandă identificarea unor măsuri preventive pentru asigurarea liberei concurențe pe noile piețe de servicii digitale, cum ar fi furnizarea de conținut, de material educativ sau de streaming video de înaltă calitate, inclusiv în scopul evitării apariției strategiilor anticoncurențiale în operarea infrastructurii digitale;12. recomandă finanțarea unui număr cât mai mare de proiecte de e-sănătate, pentru a acoperi o gamă cât mai largă de servicii de sănătate, cu metode simple, implementate operativ într-un număr ridicat de comunități locale, cu o birocrație a evaluării și monitorizării cât mai restrânsă, astfel încât să fie stimulată cererea echilibrată în plan teritorial pentru infrastructura digitală;13. recomandă protejarea pieței europene de echipamente de calcul și a celor necesare infrastructurii digitale față de concurenți din țări terțe ce beneficiază de subvenții de stat excesive;14. recomandă analizarea modalităților de armonizare pe plan european a prețurilor de utilizare a infrastructurii digitale;15. subliniază că dezvoltarea infrastructurii digitale conduce la o creștere a cererii de energie electrică, ceea ce face ca pierderile pe rețeaua de transport și în sistemul de stocare să devină semnificative;16. recomandă elaborarea unor recomandări cu privire la reducerea impactului asupra mediului al dezactivării rețelelor de comunicații din cupru;17. recomandă ca măsurile privind dezvoltarea infrastructurii digitale să fie orientate și de obiectivele de conservare a biodiversității, protecția solului, de cele referitoare la neutralitatea climatică și la promovarea economiei circulare;18. recomandă analiza impactului schimbărilor demografice asupra cererii de servicii oferite pe cale digitală, pentru a orienta planurile de dezvoltare a infrastructurii digitale în plan teritorial.Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaților în ședința din 17 septembrie 2024, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR,
PETRE-FLORIN MANOLEBucurești, 17 septembrie 2024.Nr. 59.------