NORMĂ nr. 17 din 5 septembrie 2024pentru modificarea și completarea Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 934 din 17 septembrie 2024
În conformitate cu prevederile art. 57 alin. (5) și (6), art. 70 lit. g) și art. 105 alin. (1) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 15 alin. (5) - (7) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 38 alin. (1) lit. f) și alin. (2) din Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaționale, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 20 din Legea nr. 187/2011 privind înființarea, organizarea și funcționarea Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 4 alin. (3) lit. b) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) lit. c), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 5 lit. c), art. 6 alin. (1) și (2) și ale art. 7 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare,în urma deliberărilor Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară din ședința din data de 4 septembrie 2024,Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă. + Articolul INorma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 706 și 706 bis din 21 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. Articolul 11 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 11(1) În procesul de consolidare, în funcție de criteriile de mărime, grupurile se împart în trei categorii, astfel: grupuri mici, grupuri mijlocii, respectiv grupuri mari.(2) Grupurile mici sunt grupurile constituite din societățile-mamă și filialele care urmează să fie incluse în consolidare și care, pe bază consolidată, nu depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii la data bilanțului societății-mamă:a) totalul activelor: 25.000.000 lei;b) cifra de afaceri netă: 50.000.000 lei;c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 50.(3) Grupurile mijlocii sunt grupurile constituite din societățile-mamă și filialele care urmează să fie incluse în consolidare și care, pe bază consolidată, nu depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii la data bilanțului societății-mamă:a) totalul activelor: 125.000.000 lei;b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 250.(4) Grupurile mari sunt grupurile constituite din societățile-mamă și filialele care urmează să fie incluse în consolidare și care, pe bază consolidată, depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii la data bilanțului societății-mamă:a) totalul activelor: 125.000.000 lei;b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 250.(5) Determinarea valorii criteriilor de mărime prevăzute la alin. (1)-(4) se bazează pe indicatorii corespunzători societății-mamă și filialelor cuprinse în consolidare.(6) La stabilirea criteriilor de mărime, societatea-mamă poate să nu ia în considerare filialele pe care intenționează să le excludă din consolidare în baza oricărei situații prevăzute la art. 442.2. La articolul 426, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Entitățile prevăzute la art. 430^6 raportează informații privind principalele resurse necorporale și explică în ce fel modelul de afaceri al entității depinde în mod fundamental de astfel de resurse și în ce fel resursele respective reprezintă o sursă de creare de valoare pentru entitate.3. Articolele 430^1-430^5, 494^1-494^5 și 502^1 se abrogă.4. După capitolul VII se introduc trei noi capitole, capitolul VII^1, cuprinzând articolele 430^6-430^24, capitolul VII^2, cuprinzând articolele 430^25-430^29, și capitolul VII^3, cuprinzând articolul 430^30, cu următorul cuprins: + Capitolul VII^1 Raportarea privind durabilitatea + Secţiunea 7^1.1 Arie și prevederi generale + Articolul 430^6Prevederile prezentului capitol se aplică entităților mijlocii și mari care, la data bilanțului, depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii:a) totalul activelor: 125.000.000 lei;b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 50. + Articolul 430^7În înțelesul prezentului capitol se aplică următoarele definiții:1. aspecte de durabilitate - factori de mediu, factori sociali și care privesc drepturile omului și factori de guvernanță, inclusiv factori de durabilitate, astfel cum sunt definiți la art. 2 pct. 24 din Regulamentul (UE) 2019/2.088 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind informațiile privind durabilitatea în sectorul serviciilor financiare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 317 din 9 decembrie 2019;2. raportare privind durabilitatea - raportarea de informații referitoare la aspecte de durabilitate în conformitate cu secțiunile 7^1.2, 7^1.3 și capitolul VII^2, potrivit Regulamentului (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 iunie 2021 de instituire a cadrului pentru realizarea neutralității climatice și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 și (UE) 2018/1.999 (Legea europeană a climei), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 243 din 9 iulie 2021;3. resurse necorporale esențiale - resurse fără substanță fizică de care depinde în mod fundamental modelul de afaceri al entității și care reprezintă o sursă de creare de valoare pentru entitate;4. prestator independent de servicii de asigurare - un organism de evaluare a conformității acreditat în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerințelor de acreditare și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 218 din 13 august 2008, pentru activitatea specifică de evaluare a conformității menționată la art. 34 alin. (1) al doilea paragraf lit. (aa) din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464. + Secţiunea 7^1.2 Raportarea privind durabilitatea + Articolul 430^8(1) Entitățile prevăzute la art. 430^6 includ în raportul administratorilor informațiile necesare pentru înțelegerea impactului entității asupra aspectelor de durabilitate și informațiile necesare pentru înțelegerea modului în care aspectele de durabilitate afectează dezvoltarea, performanța și poziția entității.(2) Informațiile menționate la alin. (1) trebuie să fie clar identificabile în raportul administratorilor, într-o secțiune specifică a raportului administratorilor. + Articolul 430^9Informațiile menționate la art. 430^8 conțin:a) o descriere succintă a modelului de afaceri și a strategiei entității, inclusiv cu privire la:(i) reziliența modelului de afaceri și a strategiei entității în relație cu riscurile aferente aspectelor de durabilitate;(ii) oportunitățile pentru entitate în legătură cu aspectele de durabilitate;(iii) planurile entității, inclusiv acțiunile de punere în aplicare și planurile financiare și de investiții conexe, pentru a se asigura că modelul său de afaceri și strategia sa sunt compatibile cu tranziția către o economie durabilă și cu limitarea încălzirii globale la 1,5 °C, în conformitate cu Acordul de la Paris în temeiul Convenției-cadru a Națiunilor Unite asupra schimbărilor climatice adoptat la 12 decembrie 2015, denumit în continuare «Acordul de la Paris», și cu obiectivul de realizare a neutralității climatice până în 2050, astfel cum este stabilit în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 iunie 2021 de instituire a cadrului pentru realizarea neutralității climatice și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 și (UE) 2018/1999, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 243 din 9 iulie 2021, precum și, după caz, expunerea entității la activități legate de cărbune, petrol și gaze;(iv) modul în care modelul de afaceri și strategia entității țin seama de interesele părților interesate ale entității și de impactul entității asupra aspectelor de durabilitate;(v) modul în care strategia entității a fost pusă în aplicare în ceea ce privește aspectele de durabilitate;b) o descriere a obiectivelor cu termene precise legate de aspecte de durabilitate stabilite de entitate, inclusiv, după caz, a obiectivelor absolute de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cel puțin pentru 2030 și 2050, o descriere a progreselor înregistrate de entitate în vederea atingerii obiectivelor respective și o declarație din care să reiasă dacă obiectivele entității legate de factorii de mediu se bazează pe dovezi științifice concludente;c) o descriere a rolului organelor de administrație, de conducere și de supraveghere în ceea ce privește aspectele de durabilitate, precum și a cunoștințelor de specialitate și a competențelor acestora pentru a îndeplini rolul respectiv sau a accesului organelor respective la astfel de cunoștințe de specialitate și de competențe;d) o descriere a politicilor entității în ceea ce privește aspectele de durabilitate;e) informații despre existența unor sisteme de stimulente privind aspectele de durabilitate puse la dispoziția membrilor organelor de administrație, de conducere și de supraveghere;f) o descriere:(i) a procesului de diligență necesară pus în aplicare de entitate în ceea ce privește aspectele de durabilitate și, după caz, în conformitate cu cerințele Uniunii aplicabile entităților de a desfășura un proces de diligență necesară;(ii) a principalului impact negativ real sau potențial legat de operațiunile proprii ale entității și de lanțul său valoric, inclusiv de produsele și serviciile sale, de relațiile sale de afaceri și de lanțul său de aprovizionare, a acțiunilor întreprinse pentru a identifica și monitoriza impactul respectiv și alte efecte negative pe care entitatea trebuie să le identifice în temeiul altor cerințe ale Uniunii privind desfășurarea de către entități a unui proces de diligență necesară;(iii) a oricăror acțiuni întreprinse de entitate pentru a preveni, a atenua, a remedia sau a pune capăt impactului negativ real sau potențial, precum și a rezultatului unor astfel de acțiuni;g) o descriere a principalelor riscuri pentru entitate aferente aspectelor de durabilitate, inclusiv o descriere a principalelor relații de dependență a entității de astfel de aspecte, precum și a modului în care entitatea gestionează riscurile respective;h) indicatorii relevanți pentru prezentările de informații menționate la lit. a)-g). + Articolul 430^10(1) Entitatea raportează procesul desfășurat pentru identificarea informațiilor pe care le-a inclus în raportul administratorilor în conformitate prevederile cu art. 430^8.(2) Informațiile prevăzute la art. 430^9 includ informații referitoare la orizonturi pe termen scurt, mediu și lung, după caz. + Articolul 430^11(1) Dacă este cazul, informațiile menționate la art. 430^8-430^10 conțin informații cu privire la propriile operațiuni ale entității și la lanțul său valoric, inclusiv la produsele și serviciile sale, la relațiile sale de afaceri și lanțul său de aprovizionare.(2) În primii trei ani de aplicare a cerințelor de raportare privind durabilitatea și în cazul în care nu sunt disponibile toate informațiile necesare privind lanțul valoric al entității, entitatea explică eforturile depuse pentru a obține informațiile necesare privind lanțul său valoric, motivele pentru care nu au putut fi obținute toate informațiile necesare și planurile sale pentru a obține informațiile necesare în viitor.(3) Dacă este cazul, informațiile menționate la art. 430^8-430^10 conțin, de asemenea, trimiteri la alte informații incluse în raportul administratorilor în conformitate cu prevederile cap. VII și la sumele raportate în situațiile financiare anuale, precum și explicații suplimentare cu privire la acestea.(4) Informațiile referitoare la evoluțiile iminente sau aspectele în curs de negociere pot fi omise în cazuri excepționale în care, potrivit avizului justificat în mod corespunzător al membrilor organelor de administrație, de conducere și de supraveghere, care acționează în limitele competențelor conferite de legislația națională și poartă o răspundere colectivă pentru avizul respectiv, prezentarea acestor informații ar aduce prejudicii grave poziției comerciale a entității, cu condiția ca astfel de omisiuni să nu împiedice înțelegerea corectă și echilibrată a dezvoltării, a performanței și a poziției entității și a impactului activității sale. + Articolul 430^12Entitatea raportează informațiile menționate la art. 430^9-430^11 în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464. + Articolul 430^13Conducerea entității informează reprezentanții salariaților la nivelul corespunzător și prezintă acestora informațiile relevante și mijloacele de obținere și de verificare a informațiilor privind durabilitatea. Opinia reprezentanților salariaților se comunică, după caz, organelor de administrație, de conducere sau de supraveghere relevante. + Articolul 430^14Se consideră că entitățile care îndeplinesc cerințele prevăzute la art. 430^8-430^12 au respectat cerința prevăzută la art. 426 alin. (1). + Articolul 430^15(1) Dacă sunt îndeplinite condițiile de la alin. (3), o filială este scutită de la obligațiile prevăzute la art. 430^8-430^12 în cazul în care aceasta și filialele sale sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor al unei societăți-mamă, întocmit în conformitate cu prevederile cap. VII secțiunea 7^1.3 și ale cap. VIII secțiunea a 14-a. O entitate care este filială a unei societăți-mamă stabilite într-un stat terț este, de asemenea, scutită de obligațiile prevăzute la art. 430^8-430^12 în cazul în care entitatea respectivă și filialele sale sunt incluse în raportarea consolidată privind durabilitatea a societății-mamă stabilite într-un stat terț și în cazul în care respectiva raportare consolidată privind durabilitatea este realizată în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.(2) Entitatea prevăzută la alin. (1) este denumită în continuare filială scutită.(3) Scutirea prevăzută la alin. (1) se aplică în următoarele condiții:a) raportul administratorilor al filialei scutite conține toate informațiile următoare:(i) denumirea și sediul social ale societății-mamă care raportează informații la nivel de grup în conformitate cu prezentul capitol;(ii) linkurile către raportul consolidat al administratorilor al societății-mamă sau, după caz, către raportarea consolidată privind durabilitatea a societății-mamă, astfel cum se menționează la alin. (1), și către opinia de asigurare menționată la art. 501 alin. (4) lit. a^1) sau către opinia de asigurare menționată la lit. b);(iii) faptul că entitatea este scutită de obligațiile prevăzute la art. 430^8-430^12;b) dacă societatea-mamă este stabilită într-un stat terț, raportarea sa consolidată privind durabilitatea și opinia de asigurare cu privire la raportarea consolidată privind durabilitatea, elaborată de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul dreptului aplicabil respectivei societăți-mamă, se publică în conformitate cu prevederile cap. IX și cu legislația în vigoare;c) dacă societatea-mamă este stabilită într-un stat terț, informațiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investițiile durabile și de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 198 din 22 iunie 2020, care reglementează activitățile desfășurate de filiala scutită stabilită în Uniunea Europeană și de filialele sale, sunt incluse în raportul administratorilor al filialei scutite sau în raportarea consolidată privind durabilitatea efectuată de societatea-mamă stabilită într-un stat terț.(4) În cazul filialei scutite, raportul consolidat al administratorului sau, după caz, raportul consolidat privind durabilitatea al societății-mamă se publică în limba română. Orice traducere necertificată include o declarație în acest sens. + Secţiunea 7^1.3 Raportarea consolidată privind durabilitatea + Articolul 430^16(1) Societățile-mamă ale unui grup mare includ în raportul consolidat al administratorilor informațiile necesare pentru înțelegerea impactului grupului asupra aspectelor de durabilitate și informațiile necesare pentru înțelegerea modului în care aspectele de durabilitate afectează dezvoltarea, performanța și poziția grupului.(2) Informațiile menționate la alin. (1) trebuie să fie clar identificabile în raportul consolidat al administratorilor, într-o secțiune specifică a raportului consolidat al administratorilor. + Articolul 430^17(1) Informațiile menționate la art. 430^16 conțin:a) o descriere succintă a modelului de afaceri și a strategiei grupului, inclusiv cu privire la:(i) reziliența modelului de afaceri și a strategiei grupului în relație cu riscurile aferente aspectelor de durabilitate;(ii) oportunitățile pentru grup în legătură cu aspectele de durabilitate;(iii) planurile grupului, inclusiv acțiunile de punere în aplicare și planurile financiare și de investiții conexe, pentru a se asigura că modelul său de afaceri și strategia sa sunt compatibile cu tranziția către o economie durabilă și cu limitarea încălzirii globale la 1,5 °C, în conformitate cu Acordul de la Paris și cu obiectivul de realizare a neutralității climatice până în 2050, astfel cum este stabilit în Regulamentul (UE) 2021/1.119, precum și, după caz, expunerea grupului la activități legate de cărbune, petrol și gaze;(iv) modul în care modelul de afaceri și strategia grupului țin seama de interesele părților interesate ale grupului și de impactul grupului asupra aspectelor de durabilitate;(v) modul în care strategia grupului a fost pusă în aplicare în ceea ce privește aspectele de durabilitate;b) o descriere a obiectivelor cu termene precise legate de aspecte de durabilitate stabilite de grup, inclusiv, după caz, a obiectivelor absolute de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cel puțin pentru 2030 și 2050, o descriere a progreselor înregistrate de grup în vederea atingerii obiectivelor respective și o declarație din care să reiasă dacă obiectivele grupului legate de factorii de mediu se bazează pe dovezi științifice concludente;c) o descriere a rolului organelor de administrație, de conducere și de supraveghere în ceea ce privește aspectele de durabilitate, precum și a cunoștințelor de specialitate și a competențelor acestora pentru a îndeplini rolul respectiv sau a accesului organelor respective la astfel de cunoștințe de specialitate și de competențe;d) o descriere a politicilor grupului în ceea ce privește aspectele de durabilitate;e) informații despre existența unor sisteme de stimulente privind aspectele de durabilitate puse la dispoziția membrilor organelor de administrație, de conducere și de supraveghere;f) o descriere:(i) a procesului de diligență necesară pus în aplicare de grup în ceea ce privește aspectele de durabilitate și, după caz, în conformitate cu cerințele Uniunii Europene aplicabile entităților de a desfășura un astfel de proces;(ii) a principalului impact negativ real sau potențial legat de operațiunile proprii ale grupului și de lanțul său valoric, inclusiv de produsele și serviciile sale, de relațiile sale de afaceri și de lanțul său de aprovizionare, a acțiunilor întreprinse pentru a identifica și monitoriza impactul respectiv și alte efecte negative pe care societatea-mamă trebuie să le identifice în temeiul altor cerințe ale Uniunii Europene privind desfășurarea unui proces de diligență necesară;(iii) a oricăror acțiuni întreprinse de grup pentru a preveni, a atenua, a remedia sau a pune capăt impactului negativ real sau potențial, precum și a rezultatului unor astfel de acțiuni;g) o descriere a principalelor riscuri pentru grup aferente aspectelor de durabilitate, inclusiv a principalelor relații de dependență a grupului de astfel de aspecte, precum și a modului în care grupul gestionează riscurile respective;h) indicatorii relevanți pentru prezentările de informații menționate la lit. a)-g).(2) Societățile-mamă raportează procesul desfășurat pentru identificarea informațiilor pe care le-au inclus în raportul consolidat al administratorilor în conformitate cu prevederile art. 430^16.(3) Informațiile prevăzute la alin. (1) includ informații referitoare la orizonturi pe termen scurt, mediu și lung, după caz. + Articolul 430^18(1) Dacă este cazul, informațiile menționate la art. 430^17 conțin informații cu privire la propriile operațiuni ale grupului și la lanțul său valoric, inclusiv la produsele și serviciile sale, la relațiile sale de afaceri și lanțul său de aprovizionare. În primii trei ani de aplicare a cerințelor de raportare privind durabilitatea și în cazul în care nu sunt disponibile toate informațiile necesare privind lanțul valoric al societății-mamă, societatea-mamă explică eforturile depuse pentru a obține informațiile necesare privind lanțul său valoric, motivele pentru care nu au putut fi obținute toate informațiile necesare și planurile sale pentru a obține informațiile necesare în viitor.(2) Dacă este cazul, informațiile menționate la art. 430^17 conțin, de asemenea, trimiteri la alte informații incluse în raportul consolidat al administratorilor în conformitate cu prevederile cap. VIII secțiunea a 14-a și la sumele raportate în situațiile financiare consolidate, precum și explicații suplimentare cu privire la acestea.(3) Informațiile referitoare la evoluțiile iminente sau aspectele în curs de negociere pot să fie omise de societățile-mamă în cazuri excepționale în care, potrivit avizului justificat corespunzător al membrilor organelor de administrație, de conducere și de supraveghere, care acționează în limitele competențelor conferite de legislația națională și poartă o răspundere colectivă pentru avizul respectiv, prezentarea acestor informații ar aduce prejudicii grave poziției comerciale a grupului, cu condiția ca astfel de omisiuni să nu împiedice înțelegerea corectă și echilibrată a dezvoltării, a performanței și a poziției grupului și a impactului activității sale. + Articolul 430^19(1) În cazul în care entitatea care raportează constată că există diferențe semnificative între riscurile la care este expus grupul sau impactul pe care îl are acesta și riscurile la care este expusă sau sunt expuse una sau mai multe filiale ale sale ori impactul acesteia sau acestora, entitatea face posibilă înțelegerea adecvată, după caz, a riscurilor la care este expusă sau sunt expuse filiala sau filialele în cauză și impactul acesteia sau acestora.(2) Entitățile indică filialele incluse în consolidare care sunt exceptate de la raportarea anuală sau consolidată privind durabilitatea în temeiul art. 430^14, respectiv al art. 430^22.(3) Societățile-mamă raportează informațiile menționate la art. 430^16-430^18 în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464. + Articolul 430^20Conducerea societății-mamă informează reprezentanții salariaților la nivelul corespunzător și prezintă acestora informațiile relevante și mijloacele de obținere și de verificare a informațiilor privind durabilitatea. Opinia reprezentanților salariaților se comunică, după caz, organelor de administrație, de conducere sau de supraveghere relevante. + Articolul 430^21Se consideră că societățile-mamă care îndeplinesc cerințele prevăzute la art. 430^16-430^19 au respectat cerințele prevăzute la art. 426 alin. (1) și la secțiunea 7^1.2. + Articolul 430^22(1) Dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute la alin. (3), o societate-mamă care este filială este scutită de obligațiile prevăzute la art. 430^16-430^19 dacă societatea-mamă respectivă și filialele sale sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor al unei alte entități, întocmit în conformitate cu prevederile cap. VIII secțiunea a 14-a. O societate-mamă care este filială a unei societăți-mamă stabilite într-un stat terț este, de asemenea, scutită de obligațiile prevăzute la art. 430^16-430^19 în cazul în care societatea-mamă respectivă și filialele sale sunt incluse în raportarea consolidată privind durabilitatea a societății-mamă stabilite într-un stat terț și în cazul în care respectiva raportare consolidată privind durabilitatea este realizată în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată și completată prin Directiva (UE) 2022/2.464, sau într-un mod echivalent cu respectivele standarde de raportare privind durabilitatea, astfel cum este stabilit în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea adoptat de Comisia Europeană în temeiul articolului 23 alineatul (4) al treilea paragraf din Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European și a Consiliului.(2) Entitatea prevăzută la alin. (1) este denumită în continuare societate-mamă scutită.(3) Scutirea prevăzută la alin. (1) se aplică în următoarele condiții:a) raportul administratorilor al societății-mamă scutite conține toate informațiile următoare:(i) denumirea și sediul social ale societății-mamă care raportează informații la nivel de grup în conformitate cu prezenta secțiune sau într-un mod echivalent cu standarde de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul articolului 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată și completată prin Directiva (UE) 2022/2.464, astfel cum este stabilit în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea adoptat de Comisia Europeană în temeiul articolului 23 alineatul (4) al treilea paragraf din Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European și a Consiliului;(ii) linkurile către raportul consolidat al administratorilor al societății-mamă sau, după caz, către raportarea consolidată privind durabilitatea a societății-mamă, astfel cum se menționează la alin. (1), și către opinia de asigurare menționată la art. 501 alin. (4) lit. a^1) sau către opinia de asigurare menționată la lit. b);(iii) faptul că societatea-mamă este scutită de obligațiile prevăzute la art. 430^16-430^19;b) dacă societatea-mamă este stabilită într-un stat terț, raportarea sa consolidată privind durabilitatea și opinia de asigurare exprimată de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea se publică în conformitate cu prevederile capitolului IX și cu legislația statului membru sub incidența căreia intră societatea-mamă scutită;c) în cazul în care societatea-mamă este stabilită într-un stat terț, informațiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, care reglementează activitățile desfășurate de filiala stabilită în Uniunea Europeană care este scutită de obligația de raportare privind durabilitatea conform art. 430^15, sunt incluse fie în raportul administratorilor al societății-mamă scutite, fie în raportarea consolidată privind durabilitatea efectuată de societatea-mamă stabilită într-un stat terț.(4) În cazul societății-mamă scutite conform prezentului punct, raportul consolidat al administratorilor sau, după caz, raportul consolidat privind durabilitatea al societății-mamă se publică în limba română. Orice traducere necertificată include o declarație în acest sens. + Secţiunea 7^1.4 Formatul de raportare electronic unic + Articolul 430^23Entitățile supuse cerințelor prezentului capitol întocmesc raportul administratorilor în formatul de raportare electronic specificat la art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2019/815 al Comisiei din 17 decembrie 2018 de completare a Directivei 2004/109/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare privind specificarea unui format de raportare electronic unic, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 143 din 29 mai 2019, și marchează raportarea privind durabilitatea, inclusiv informațiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, în conformitate cu formatul de raportare electronic specificat în regulamentul delegat respectiv. + Articolul 430^24Societățile-mamă supuse cerințelor prezentului capitol întocmesc raportul consolidat al administratorilor în formatul de raportare electronic specificat la art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2019/815 și marchează raportarea privind durabilitatea, inclusiv informațiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, în conformitate cu formatul de raportare electronic specificat în regulamentul delegat respectiv. + Capitolul VII^2 Raportarea referitoare la entități din state terțe + Secţiunea 7^2.1 Rapoartele privind durabilitatea referitoare la entități din state terțe + Articolul 430^25(1) O filială cu sediul în România a cărei societate-mamă finală este reglementată de legislația unui stat terț publică și pune la dispoziție un raport privind durabilitatea care să conțină informațiile prevăzute la art. 430^9 lit. a) pct. (ii)-(v), lit. b)-f) și, după caz, lit. h), la nivelul grupului respectivei societăți-mamă finale din statul terț.(2) Prevederile alin. (1) se aplică numai filialelor din categoria entităților menționate la art. 430^6.(3) O sucursală situată pe teritoriul național care este sucursala unei entități reglementate de dreptul unui stat terț, care fie nu face parte dintr-un grup, fie este deținută în ultimă instanță de o entitate constituită în conformitate cu dreptul unui stat terț, trebuie să publice și să pună la dispoziția publicului un raport privind durabilitatea care să conțină informațiile menționate la art. 430^9 lit. a) pct. (ii)-(v), lit. b)-f) și, după caz, lit. h), la nivel de grup sau, dacă nu este cazul, la nivelul individual al entității dintr-un stat terț.(4) Prevederile alin. (3) se aplică sucursalei numai în cazul în care entitatea dintr-un stat terț nu are o filială, astfel cum se menționează la alin. (1), și în cazul în care sucursala a generat o cifră de afaceri netă de peste 40 de milioane euro în exercițiul financiar precedent.(5) Prevederile alin. (1) și (3) se aplică filialelor sau sucursalelor menționate la alineatele respective numai în cazul în care entitatea dintr-un stat terț, la nivel de grup sau, dacă nu este cazul, la nivel individual, a generat o cifră de afaceri netă de peste 150 de milioane euro în Uniunea Europeană pentru fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive.(6) În înțelesul prezentului capitol, cifră de afaceri netă înseamnă veniturile astfel cum sunt definite de cadrul de raportare financiară pe baza căreia sunt întocmite situațiile financiare ale entității sau în sensul cadrului respectiv. + Articolul 430^26(1) Raportul privind durabilitatea comunicat de filială, astfel cum se menționează la art. 430^25, trebuie întocmit în conformitate cu standardele adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 40b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.(2) Prin derogare de la alin. (1), raportul privind durabilitatea menționat la art. 430^25 poate fi întocmit în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.(3) În cazul în care informațiile cerute pentru întocmirea raportului privind durabilitatea menționat la alin. (1) nu sunt disponibile, filiala menționată la art. 430^25 îi solicită entității dintr-un stat terț să îi transmită toate informațiile necesare pentru a-și putea îndeplini obligațiile.(4) În cazul în care nu sunt transmise toate informațiile solicitate, filiala sau sucursala menționată la art. 430^25 întocmește, publică și pune la dispoziție raportul privind durabilitatea menționat la acel punct, care conține toate informațiile aflate în posesia sa, obținute sau dobândite, și face o declarație în care precizează că entitatea dintr-un stat terț nu a pus la dispoziție informațiile necesare. + Articolul 430^27(1) Raportul privind durabilitatea menționat la art. 430^25 trebuie publicat însoțit de o opinie de asigurare emisă de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul legislației interne a entității dintr-un stat terț sau a unui stat membru.(2) În cazul în care entitatea dintr-un stat terț nu transmite opinia de asigurare în conformitate cu alin. (1), filiala face o declarație în care precizează că entitatea dintr-un stat terț nu a pus la dispoziție opinia de asigurare necesară. + Secţiunea 7^2.2 Responsabilitatea pentru întocmirea, publicarea și punerea la dispoziție a rapoartelor privind durabilitatea referitoare la entități din țări terțe + Articolul 430^28Membrii organelor de administrație, de conducere și de supraveghere ale sucursalelor menționate la secțiunea 7^2.1 au responsabilitatea colectivă de a se asigura, făcând uz optim de cunoștințele și mijloacele de care dispun, că raportul lor privind durabilitatea este întocmit în conformitate cu prevederile secțiunii respective și că este publicat și pus la dispoziție în conformitate cu prevederile secțiunii 7^2.3. + Secţiunea 7^2.3 Publicarea + Articolul 430^29(1) Filialele și sucursalele menționate la art. 430^25 își publică raportul privind durabilitatea, împreună cu opinia de asigurare și, după caz, cu declarația menționată la art. 430^26 alin. (4), în termen de 12 luni de la data încheierii exercițiului financiar pentru care este întocmit raportul, în conformitate cu legislația în vigoare.(2) În cazul în care raportul privind durabilitatea, împreună cu opinia de asigurare și, după caz, cu declarația, nu este publicat în conformitate cu alin. (1), în termen de cel mult 12 luni de la data încheierii exercițiului financiar pentru care se întocmește raportul, acestea sunt publicate pe site-ul internet al filialei sau al sucursalei, astfel cum se menționează la art. 430^25. + Capitolul VII^3 Dispoziții tranzitorii + Articolul 430^30(1) Până la data de 6 ianuarie 2030, o filială din Uniunea Europeană care aplică prevederile secțiunii 7^1.2 sau a secțiunii 7^1.3 de la capitolul VII^1 și a cărei societate-mamă nu este reglementată de legislația unui stat membru poate să întocmească raportarea consolidată privind durabilitatea în conformitate cu cerințele secțiunii 7^1.3 de la capitolul VII^1, care să includă toate filialele din Uniunea Europeană ale societății-mamă respective care intră sub incidența prevederilor comunitare referitoare la raportarea privind durabilitatea la nivel individual sau consolidat.(2) Până la data de 6 ianuarie 2030, raportarea consolidată privind durabilitatea menționată la alin. (1) poate să includă informațiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, care acoperă activitățile desfășurate de toate filialele din Uniunea Europeană ale societății-mamă menționate la alin. (1), care intră sub incidența prevederilor comunitare referitoare la raportarea privind durabilitatea la nivel individual sau consolidat.(3) Filiala din Uniunea Europeană menționată la alin. (1) este una dintre filialele din Uniune ale grupului care a generat cea mai mare cifră de afaceri din Uniunea Europeană în cel puțin unul dintre cele cinci exerciții financiare precedente, pe bază consolidată, după caz.(4) Raportarea consolidată privind durabilitatea menționată la alin. (1) și (2) se publică în conformitate cu prevederile cap. IX.(5) În scopul scutirii prevăzute la art. 430^15 și 430^22, raportarea întocmită în conformitate cu prevederile alin. (1) și (2) se consideră a reprezenta raportare de către o societate-mamă la nivel de grup în ceea ce privește entitățile incluse în consolidare. Se consideră că raportarea întocmită în conformitate cu prevederile alin. (2) îndeplinește condițiile menționate la art. 430^15 alin. (3) lit. c) și, respectiv, la art. 430^22 alin. (3) lit. c).5. Articolul 496 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 496(1) Situațiile financiare anuale aprobate corespunzător și raportul administratorilor, în formatul de raportare electronic menționat la cap. VII^1 secțiunea 7^1.4, dacă este cazul, împreună cu opinia și declarația furnizate de auditorul statutar sau de firma de audit menționată la cap. X, respectiv raportul cenzorilor, după caz, se publică în conformitate cu legislația în vigoare.(2) În cazul în care un prestator independent de servicii de asigurare emite opinia menționată la art. 501 alin. (4) lit. a^1), respectiva opinie se publică împreună cu documentele menționate la alin. (1).6. Titlul capitolului X se modifică și va avea următorul cuprins: + Capitolul X Auditul și asigurarea raportării privind durabilitatea7. La articolul 501 alineatul (4) litera a), punctul (ii) se modifică și va avea următorul cuprins:(ii) întocmirea raportului administratorilor în conformitate cu cerințele legale aplicabile, cu excepția cerințelor referitoare la raportarea privind durabilitatea prevăzute la cap. VII^1;8. La articolul 501 alineatul (4), după litera a) se introduce o nouă literă, litera a^1), cu următorul cuprins:a^1) dacă este cazul, exprimă o opinie bazată pe o misiune de asigurare limitată în ceea ce privește conformitatea raportării privind durabilitatea cu cerințele aplicabile, inclusiv conformitatea raportării privind durabilitatea cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b sau al art. 29c din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464, procesul desfășurat de entitate pentru identificarea informațiilor raportate în temeiul respectivelor standarde de raportare privind durabilitatea și conformitatea cu cerința de a marca raportarea privind durabilitatea în conformitate cu prevederile art. 29d din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464, precum și în ceea ce privește conformitatea cu cerințele de raportare prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852;9. La articolul 501, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:(5) Opinia menționată la alin. (4) lit. a^1) este exprimată de auditorul statutar sau firma de audit care efectuează auditul statutar al situațiilor financiare sau de un alt auditor statutar sau o altă firmă de audit.10. La articolul 507^1, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) În funcție de criteriile de mărime, entitățile prevăzute de prezentele reglementări se grupează în patru categorii, respectiv:1. Microentitățile sunt entitățile care, la data bilanțului, nu depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii:a) totalul activelor: 2.250.000 lei;b) cifra de afaceri netă: 4.500.000 lei;c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 10.2. Entitățile mici sunt entitățile care nu se încadrează în categoria microentităților și care, la data bilanțului, nu depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii:a) totalul activelor: 25.000.000 lei;b) cifra de afaceri netă: 50.000.000 lei;c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 50.3. Entitățile mijlocii sunt entitățile care nu se încadrează în categoria microentităților sau entităților mici și care, la data bilanțului, nu depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii:a) totalul activelor: 125.000.000 lei;b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 250.4. Entitățile mari sunt entitățile care, la data bilanțului, depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii:a) totalul activelor: 125.000.000 lei;b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 250.11. Articolul 518 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 518Membrii organelor de administrație, de conducere și de supraveghere ale unei entități, care acționează în limitele competențelor conferite de legislația națională, au responsabilitatea colectivă de a asigura ca următoarele documente să fie întocmite și publicate în conformitate cu cerințele prezentelor reglementări, cu Regulamentul delegat (UE) 2019/815, cu standardele de raportare privind durabilitatea și cu cerințele cap. VII^1 secțiunea 7^1.4:a) situațiile financiare anuale și raportul administratorilor; șib) situațiile financiare consolidate și rapoartele consolidate ale administratorilor.12. La articolul 519, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 519(1) Nerespectarea dispozițiilor cuprinse în prezenta normă se sancționează în conformitate cu prevederile art. 81 alin. (1) lit. c), art. 140, art. 140^1, art. 140^2, art. 141 și art. 142 din Legea nr. 411/2004, art. 38 lit. c), art. 120, art. 120^1, art. 120^2, art. 121 și art. 122 din Legea nr. 204/2006, precum și cu prevederile art. 12 alin. (1) lit. e) și f), art. 145 și ale art. 147 alin. (2) - (4) și alin. (6) din Legea nr. 1/2020.13. La articolul 525, după litera c) se introduc două noi litere, literele d) și e), cu următorul cuprins:d) prevederile art. 1 și art. 5 alin. 1, alin. 2 primul paragraf și alin. 3 din Directiva (UE) 2022/2.464 a Parlamentului European și a Consiliului din 14 decembrie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 537/2014, a Directivei 2004/109/CE, a Directivei 2006/43/CE și a Directivei 2013/34/UE în ceea ce privește raportarea privind durabilitatea de către întreprinderi, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 322 din data de 16 decembrie 2022;e) Directiva delegată (UE) 2023/2.775 a Comisiei din 17 octombrie 2023 de modificare a Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește ajustarea criteriilor de mărime pentru microîntreprinderi și întreprinderi sau grupuri mici, mijlocii și mari, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, din data de 21 decembrie 2023. + Articolul II(1) Prevederile articolului I punctele 2-9 și 11 se aplică după cum urmează:a) începând cu exercițiul financiar aferent anului 2024, de către:(i) entitățile de interes public care depășesc, la data bilanțului, criteriile prevăzute la art. 430^6 din reglementările contabile stabilite de Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private, cu modificările și completările ulterioare, precum și numărul mediu de 500 de salariați în cursul exercițiului financiar;(ii) entitățile de interes public, care sunt societăți-mamă ale unui grup mare în înțelesul prevăzut la art. 11 alin. (3) din reglementările contabile stabilite de Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private, cu modificările și completările ulterioare, care depășesc, la data bilanțului, pe bază consolidată, numărul mediu de 500 de salariați în cursul exercițiului financiar; b) începând cu exercițiul financiar aferent anului 2025, de către:(i) entitățile care depășesc criteriile prevăzute la art. 430^6 din reglementările contabile stabilite prin Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private, cu modificările și completările ulterioare, altele decât entitățile menționate la lit. a) pct. (i);(ii) entitățile care sunt societăți-mamă ale unui grup mare, altele decât cele menționate la lit. a) pct. (ii);c) începând cu exercițiul financiar aferent anului 2028, de către entitățile prevăzute la cap. VII^2 secțiunea 7^2.1 din reglementările contabile stabilite de Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private, cu modificările și completările ulterioare.(2) Prevederile articolului I punctele 1, 10, 12 și 13 se aplică începând cu exercițiul financiar aferent anului 2024. + Articolul IIIPrezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării.
Președintele Autorității de Supraveghere Financiară,
Alexandru PetrescuBucurești, 5 septembrie 2024.Nr. 17.-----
EMITENT |
În conformitate cu prevederile art. 57 alin. (5) și (6), art. 70 lit. g) și art. 105 alin. (1) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 15 alin. (5) - (7) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 38 alin. (1) lit. f) și alin. (2) din Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaționale, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 20 din Legea nr. 187/2011 privind înființarea, organizarea și funcționarea Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 4 alin. (3) lit. b) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) lit. c), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 5 lit. c), art. 6 alin. (1) și (2) și ale art. 7 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare,în urma deliberărilor Consiliului Autorității de Supraveghere Financiară din ședința din data de 4 septembrie 2024,Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă. + Articolul INorma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 706 și 706 bis din 21 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. Articolul 11 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 11(1) În procesul de consolidare, în funcție de criteriile de mărime, grupurile se împart în trei categorii, astfel: grupuri mici, grupuri mijlocii, respectiv grupuri mari.(2) Grupurile mici sunt grupurile constituite din societățile-mamă și filialele care urmează să fie incluse în consolidare și care, pe bază consolidată, nu depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii la data bilanțului societății-mamă:a) totalul activelor: 25.000.000 lei;b) cifra de afaceri netă: 50.000.000 lei;c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 50.(3) Grupurile mijlocii sunt grupurile constituite din societățile-mamă și filialele care urmează să fie incluse în consolidare și care, pe bază consolidată, nu depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii la data bilanțului societății-mamă:a) totalul activelor: 125.000.000 lei;b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 250.(4) Grupurile mari sunt grupurile constituite din societățile-mamă și filialele care urmează să fie incluse în consolidare și care, pe bază consolidată, depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii la data bilanțului societății-mamă:a) totalul activelor: 125.000.000 lei;b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 250.(5) Determinarea valorii criteriilor de mărime prevăzute la alin. (1)-(4) se bazează pe indicatorii corespunzători societății-mamă și filialelor cuprinse în consolidare.(6) La stabilirea criteriilor de mărime, societatea-mamă poate să nu ia în considerare filialele pe care intenționează să le excludă din consolidare în baza oricărei situații prevăzute la art. 442.2. La articolul 426, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Entitățile prevăzute la art. 430^6 raportează informații privind principalele resurse necorporale și explică în ce fel modelul de afaceri al entității depinde în mod fundamental de astfel de resurse și în ce fel resursele respective reprezintă o sursă de creare de valoare pentru entitate.3. Articolele 430^1-430^5, 494^1-494^5 și 502^1 se abrogă.4. După capitolul VII se introduc trei noi capitole, capitolul VII^1, cuprinzând articolele 430^6-430^24, capitolul VII^2, cuprinzând articolele 430^25-430^29, și capitolul VII^3, cuprinzând articolul 430^30, cu următorul cuprins: + Capitolul VII^1 Raportarea privind durabilitatea + Secţiunea 7^1.1 Arie și prevederi generale + Articolul 430^6Prevederile prezentului capitol se aplică entităților mijlocii și mari care, la data bilanțului, depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii:a) totalul activelor: 125.000.000 lei;b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 50. + Articolul 430^7În înțelesul prezentului capitol se aplică următoarele definiții:1. aspecte de durabilitate - factori de mediu, factori sociali și care privesc drepturile omului și factori de guvernanță, inclusiv factori de durabilitate, astfel cum sunt definiți la art. 2 pct. 24 din Regulamentul (UE) 2019/2.088 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind informațiile privind durabilitatea în sectorul serviciilor financiare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 317 din 9 decembrie 2019;2. raportare privind durabilitatea - raportarea de informații referitoare la aspecte de durabilitate în conformitate cu secțiunile 7^1.2, 7^1.3 și capitolul VII^2, potrivit Regulamentului (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 iunie 2021 de instituire a cadrului pentru realizarea neutralității climatice și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 și (UE) 2018/1.999 (Legea europeană a climei), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 243 din 9 iulie 2021;3. resurse necorporale esențiale - resurse fără substanță fizică de care depinde în mod fundamental modelul de afaceri al entității și care reprezintă o sursă de creare de valoare pentru entitate;4. prestator independent de servicii de asigurare - un organism de evaluare a conformității acreditat în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerințelor de acreditare și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 218 din 13 august 2008, pentru activitatea specifică de evaluare a conformității menționată la art. 34 alin. (1) al doilea paragraf lit. (aa) din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464. + Secţiunea 7^1.2 Raportarea privind durabilitatea + Articolul 430^8(1) Entitățile prevăzute la art. 430^6 includ în raportul administratorilor informațiile necesare pentru înțelegerea impactului entității asupra aspectelor de durabilitate și informațiile necesare pentru înțelegerea modului în care aspectele de durabilitate afectează dezvoltarea, performanța și poziția entității.(2) Informațiile menționate la alin. (1) trebuie să fie clar identificabile în raportul administratorilor, într-o secțiune specifică a raportului administratorilor. + Articolul 430^9Informațiile menționate la art. 430^8 conțin:a) o descriere succintă a modelului de afaceri și a strategiei entității, inclusiv cu privire la:(i) reziliența modelului de afaceri și a strategiei entității în relație cu riscurile aferente aspectelor de durabilitate;(ii) oportunitățile pentru entitate în legătură cu aspectele de durabilitate;(iii) planurile entității, inclusiv acțiunile de punere în aplicare și planurile financiare și de investiții conexe, pentru a se asigura că modelul său de afaceri și strategia sa sunt compatibile cu tranziția către o economie durabilă și cu limitarea încălzirii globale la 1,5 °C, în conformitate cu Acordul de la Paris în temeiul Convenției-cadru a Națiunilor Unite asupra schimbărilor climatice adoptat la 12 decembrie 2015, denumit în continuare «Acordul de la Paris», și cu obiectivul de realizare a neutralității climatice până în 2050, astfel cum este stabilit în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 iunie 2021 de instituire a cadrului pentru realizarea neutralității climatice și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 și (UE) 2018/1999, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 243 din 9 iulie 2021, precum și, după caz, expunerea entității la activități legate de cărbune, petrol și gaze;(iv) modul în care modelul de afaceri și strategia entității țin seama de interesele părților interesate ale entității și de impactul entității asupra aspectelor de durabilitate;(v) modul în care strategia entității a fost pusă în aplicare în ceea ce privește aspectele de durabilitate;b) o descriere a obiectivelor cu termene precise legate de aspecte de durabilitate stabilite de entitate, inclusiv, după caz, a obiectivelor absolute de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cel puțin pentru 2030 și 2050, o descriere a progreselor înregistrate de entitate în vederea atingerii obiectivelor respective și o declarație din care să reiasă dacă obiectivele entității legate de factorii de mediu se bazează pe dovezi științifice concludente;c) o descriere a rolului organelor de administrație, de conducere și de supraveghere în ceea ce privește aspectele de durabilitate, precum și a cunoștințelor de specialitate și a competențelor acestora pentru a îndeplini rolul respectiv sau a accesului organelor respective la astfel de cunoștințe de specialitate și de competențe;d) o descriere a politicilor entității în ceea ce privește aspectele de durabilitate;e) informații despre existența unor sisteme de stimulente privind aspectele de durabilitate puse la dispoziția membrilor organelor de administrație, de conducere și de supraveghere;f) o descriere:(i) a procesului de diligență necesară pus în aplicare de entitate în ceea ce privește aspectele de durabilitate și, după caz, în conformitate cu cerințele Uniunii aplicabile entităților de a desfășura un proces de diligență necesară;(ii) a principalului impact negativ real sau potențial legat de operațiunile proprii ale entității și de lanțul său valoric, inclusiv de produsele și serviciile sale, de relațiile sale de afaceri și de lanțul său de aprovizionare, a acțiunilor întreprinse pentru a identifica și monitoriza impactul respectiv și alte efecte negative pe care entitatea trebuie să le identifice în temeiul altor cerințe ale Uniunii privind desfășurarea de către entități a unui proces de diligență necesară;(iii) a oricăror acțiuni întreprinse de entitate pentru a preveni, a atenua, a remedia sau a pune capăt impactului negativ real sau potențial, precum și a rezultatului unor astfel de acțiuni;g) o descriere a principalelor riscuri pentru entitate aferente aspectelor de durabilitate, inclusiv o descriere a principalelor relații de dependență a entității de astfel de aspecte, precum și a modului în care entitatea gestionează riscurile respective;h) indicatorii relevanți pentru prezentările de informații menționate la lit. a)-g). + Articolul 430^10(1) Entitatea raportează procesul desfășurat pentru identificarea informațiilor pe care le-a inclus în raportul administratorilor în conformitate prevederile cu art. 430^8.(2) Informațiile prevăzute la art. 430^9 includ informații referitoare la orizonturi pe termen scurt, mediu și lung, după caz. + Articolul 430^11(1) Dacă este cazul, informațiile menționate la art. 430^8-430^10 conțin informații cu privire la propriile operațiuni ale entității și la lanțul său valoric, inclusiv la produsele și serviciile sale, la relațiile sale de afaceri și lanțul său de aprovizionare.(2) În primii trei ani de aplicare a cerințelor de raportare privind durabilitatea și în cazul în care nu sunt disponibile toate informațiile necesare privind lanțul valoric al entității, entitatea explică eforturile depuse pentru a obține informațiile necesare privind lanțul său valoric, motivele pentru care nu au putut fi obținute toate informațiile necesare și planurile sale pentru a obține informațiile necesare în viitor.(3) Dacă este cazul, informațiile menționate la art. 430^8-430^10 conțin, de asemenea, trimiteri la alte informații incluse în raportul administratorilor în conformitate cu prevederile cap. VII și la sumele raportate în situațiile financiare anuale, precum și explicații suplimentare cu privire la acestea.(4) Informațiile referitoare la evoluțiile iminente sau aspectele în curs de negociere pot fi omise în cazuri excepționale în care, potrivit avizului justificat în mod corespunzător al membrilor organelor de administrație, de conducere și de supraveghere, care acționează în limitele competențelor conferite de legislația națională și poartă o răspundere colectivă pentru avizul respectiv, prezentarea acestor informații ar aduce prejudicii grave poziției comerciale a entității, cu condiția ca astfel de omisiuni să nu împiedice înțelegerea corectă și echilibrată a dezvoltării, a performanței și a poziției entității și a impactului activității sale. + Articolul 430^12Entitatea raportează informațiile menționate la art. 430^9-430^11 în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464. + Articolul 430^13Conducerea entității informează reprezentanții salariaților la nivelul corespunzător și prezintă acestora informațiile relevante și mijloacele de obținere și de verificare a informațiilor privind durabilitatea. Opinia reprezentanților salariaților se comunică, după caz, organelor de administrație, de conducere sau de supraveghere relevante. + Articolul 430^14Se consideră că entitățile care îndeplinesc cerințele prevăzute la art. 430^8-430^12 au respectat cerința prevăzută la art. 426 alin. (1). + Articolul 430^15(1) Dacă sunt îndeplinite condițiile de la alin. (3), o filială este scutită de la obligațiile prevăzute la art. 430^8-430^12 în cazul în care aceasta și filialele sale sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor al unei societăți-mamă, întocmit în conformitate cu prevederile cap. VII secțiunea 7^1.3 și ale cap. VIII secțiunea a 14-a. O entitate care este filială a unei societăți-mamă stabilite într-un stat terț este, de asemenea, scutită de obligațiile prevăzute la art. 430^8-430^12 în cazul în care entitatea respectivă și filialele sale sunt incluse în raportarea consolidată privind durabilitatea a societății-mamă stabilite într-un stat terț și în cazul în care respectiva raportare consolidată privind durabilitatea este realizată în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.(2) Entitatea prevăzută la alin. (1) este denumită în continuare filială scutită.(3) Scutirea prevăzută la alin. (1) se aplică în următoarele condiții:a) raportul administratorilor al filialei scutite conține toate informațiile următoare:(i) denumirea și sediul social ale societății-mamă care raportează informații la nivel de grup în conformitate cu prezentul capitol;(ii) linkurile către raportul consolidat al administratorilor al societății-mamă sau, după caz, către raportarea consolidată privind durabilitatea a societății-mamă, astfel cum se menționează la alin. (1), și către opinia de asigurare menționată la art. 501 alin. (4) lit. a^1) sau către opinia de asigurare menționată la lit. b);(iii) faptul că entitatea este scutită de obligațiile prevăzute la art. 430^8-430^12;b) dacă societatea-mamă este stabilită într-un stat terț, raportarea sa consolidată privind durabilitatea și opinia de asigurare cu privire la raportarea consolidată privind durabilitatea, elaborată de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul dreptului aplicabil respectivei societăți-mamă, se publică în conformitate cu prevederile cap. IX și cu legislația în vigoare;c) dacă societatea-mamă este stabilită într-un stat terț, informațiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investițiile durabile și de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 198 din 22 iunie 2020, care reglementează activitățile desfășurate de filiala scutită stabilită în Uniunea Europeană și de filialele sale, sunt incluse în raportul administratorilor al filialei scutite sau în raportarea consolidată privind durabilitatea efectuată de societatea-mamă stabilită într-un stat terț.(4) În cazul filialei scutite, raportul consolidat al administratorului sau, după caz, raportul consolidat privind durabilitatea al societății-mamă se publică în limba română. Orice traducere necertificată include o declarație în acest sens. + Secţiunea 7^1.3 Raportarea consolidată privind durabilitatea + Articolul 430^16(1) Societățile-mamă ale unui grup mare includ în raportul consolidat al administratorilor informațiile necesare pentru înțelegerea impactului grupului asupra aspectelor de durabilitate și informațiile necesare pentru înțelegerea modului în care aspectele de durabilitate afectează dezvoltarea, performanța și poziția grupului.(2) Informațiile menționate la alin. (1) trebuie să fie clar identificabile în raportul consolidat al administratorilor, într-o secțiune specifică a raportului consolidat al administratorilor. + Articolul 430^17(1) Informațiile menționate la art. 430^16 conțin:a) o descriere succintă a modelului de afaceri și a strategiei grupului, inclusiv cu privire la:(i) reziliența modelului de afaceri și a strategiei grupului în relație cu riscurile aferente aspectelor de durabilitate;(ii) oportunitățile pentru grup în legătură cu aspectele de durabilitate;(iii) planurile grupului, inclusiv acțiunile de punere în aplicare și planurile financiare și de investiții conexe, pentru a se asigura că modelul său de afaceri și strategia sa sunt compatibile cu tranziția către o economie durabilă și cu limitarea încălzirii globale la 1,5 °C, în conformitate cu Acordul de la Paris și cu obiectivul de realizare a neutralității climatice până în 2050, astfel cum este stabilit în Regulamentul (UE) 2021/1.119, precum și, după caz, expunerea grupului la activități legate de cărbune, petrol și gaze;(iv) modul în care modelul de afaceri și strategia grupului țin seama de interesele părților interesate ale grupului și de impactul grupului asupra aspectelor de durabilitate;(v) modul în care strategia grupului a fost pusă în aplicare în ceea ce privește aspectele de durabilitate;b) o descriere a obiectivelor cu termene precise legate de aspecte de durabilitate stabilite de grup, inclusiv, după caz, a obiectivelor absolute de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cel puțin pentru 2030 și 2050, o descriere a progreselor înregistrate de grup în vederea atingerii obiectivelor respective și o declarație din care să reiasă dacă obiectivele grupului legate de factorii de mediu se bazează pe dovezi științifice concludente;c) o descriere a rolului organelor de administrație, de conducere și de supraveghere în ceea ce privește aspectele de durabilitate, precum și a cunoștințelor de specialitate și a competențelor acestora pentru a îndeplini rolul respectiv sau a accesului organelor respective la astfel de cunoștințe de specialitate și de competențe;d) o descriere a politicilor grupului în ceea ce privește aspectele de durabilitate;e) informații despre existența unor sisteme de stimulente privind aspectele de durabilitate puse la dispoziția membrilor organelor de administrație, de conducere și de supraveghere;f) o descriere:(i) a procesului de diligență necesară pus în aplicare de grup în ceea ce privește aspectele de durabilitate și, după caz, în conformitate cu cerințele Uniunii Europene aplicabile entităților de a desfășura un astfel de proces;(ii) a principalului impact negativ real sau potențial legat de operațiunile proprii ale grupului și de lanțul său valoric, inclusiv de produsele și serviciile sale, de relațiile sale de afaceri și de lanțul său de aprovizionare, a acțiunilor întreprinse pentru a identifica și monitoriza impactul respectiv și alte efecte negative pe care societatea-mamă trebuie să le identifice în temeiul altor cerințe ale Uniunii Europene privind desfășurarea unui proces de diligență necesară;(iii) a oricăror acțiuni întreprinse de grup pentru a preveni, a atenua, a remedia sau a pune capăt impactului negativ real sau potențial, precum și a rezultatului unor astfel de acțiuni;g) o descriere a principalelor riscuri pentru grup aferente aspectelor de durabilitate, inclusiv a principalelor relații de dependență a grupului de astfel de aspecte, precum și a modului în care grupul gestionează riscurile respective;h) indicatorii relevanți pentru prezentările de informații menționate la lit. a)-g).(2) Societățile-mamă raportează procesul desfășurat pentru identificarea informațiilor pe care le-au inclus în raportul consolidat al administratorilor în conformitate cu prevederile art. 430^16.(3) Informațiile prevăzute la alin. (1) includ informații referitoare la orizonturi pe termen scurt, mediu și lung, după caz. + Articolul 430^18(1) Dacă este cazul, informațiile menționate la art. 430^17 conțin informații cu privire la propriile operațiuni ale grupului și la lanțul său valoric, inclusiv la produsele și serviciile sale, la relațiile sale de afaceri și lanțul său de aprovizionare. În primii trei ani de aplicare a cerințelor de raportare privind durabilitatea și în cazul în care nu sunt disponibile toate informațiile necesare privind lanțul valoric al societății-mamă, societatea-mamă explică eforturile depuse pentru a obține informațiile necesare privind lanțul său valoric, motivele pentru care nu au putut fi obținute toate informațiile necesare și planurile sale pentru a obține informațiile necesare în viitor.(2) Dacă este cazul, informațiile menționate la art. 430^17 conțin, de asemenea, trimiteri la alte informații incluse în raportul consolidat al administratorilor în conformitate cu prevederile cap. VIII secțiunea a 14-a și la sumele raportate în situațiile financiare consolidate, precum și explicații suplimentare cu privire la acestea.(3) Informațiile referitoare la evoluțiile iminente sau aspectele în curs de negociere pot să fie omise de societățile-mamă în cazuri excepționale în care, potrivit avizului justificat corespunzător al membrilor organelor de administrație, de conducere și de supraveghere, care acționează în limitele competențelor conferite de legislația națională și poartă o răspundere colectivă pentru avizul respectiv, prezentarea acestor informații ar aduce prejudicii grave poziției comerciale a grupului, cu condiția ca astfel de omisiuni să nu împiedice înțelegerea corectă și echilibrată a dezvoltării, a performanței și a poziției grupului și a impactului activității sale. + Articolul 430^19(1) În cazul în care entitatea care raportează constată că există diferențe semnificative între riscurile la care este expus grupul sau impactul pe care îl are acesta și riscurile la care este expusă sau sunt expuse una sau mai multe filiale ale sale ori impactul acesteia sau acestora, entitatea face posibilă înțelegerea adecvată, după caz, a riscurilor la care este expusă sau sunt expuse filiala sau filialele în cauză și impactul acesteia sau acestora.(2) Entitățile indică filialele incluse în consolidare care sunt exceptate de la raportarea anuală sau consolidată privind durabilitatea în temeiul art. 430^14, respectiv al art. 430^22.(3) Societățile-mamă raportează informațiile menționate la art. 430^16-430^18 în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464. + Articolul 430^20Conducerea societății-mamă informează reprezentanții salariaților la nivelul corespunzător și prezintă acestora informațiile relevante și mijloacele de obținere și de verificare a informațiilor privind durabilitatea. Opinia reprezentanților salariaților se comunică, după caz, organelor de administrație, de conducere sau de supraveghere relevante. + Articolul 430^21Se consideră că societățile-mamă care îndeplinesc cerințele prevăzute la art. 430^16-430^19 au respectat cerințele prevăzute la art. 426 alin. (1) și la secțiunea 7^1.2. + Articolul 430^22(1) Dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute la alin. (3), o societate-mamă care este filială este scutită de obligațiile prevăzute la art. 430^16-430^19 dacă societatea-mamă respectivă și filialele sale sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor al unei alte entități, întocmit în conformitate cu prevederile cap. VIII secțiunea a 14-a. O societate-mamă care este filială a unei societăți-mamă stabilite într-un stat terț este, de asemenea, scutită de obligațiile prevăzute la art. 430^16-430^19 în cazul în care societatea-mamă respectivă și filialele sale sunt incluse în raportarea consolidată privind durabilitatea a societății-mamă stabilite într-un stat terț și în cazul în care respectiva raportare consolidată privind durabilitatea este realizată în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată și completată prin Directiva (UE) 2022/2.464, sau într-un mod echivalent cu respectivele standarde de raportare privind durabilitatea, astfel cum este stabilit în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea adoptat de Comisia Europeană în temeiul articolului 23 alineatul (4) al treilea paragraf din Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European și a Consiliului.(2) Entitatea prevăzută la alin. (1) este denumită în continuare societate-mamă scutită.(3) Scutirea prevăzută la alin. (1) se aplică în următoarele condiții:a) raportul administratorilor al societății-mamă scutite conține toate informațiile următoare:(i) denumirea și sediul social ale societății-mamă care raportează informații la nivel de grup în conformitate cu prezenta secțiune sau într-un mod echivalent cu standarde de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul articolului 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată și completată prin Directiva (UE) 2022/2.464, astfel cum este stabilit în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea adoptat de Comisia Europeană în temeiul articolului 23 alineatul (4) al treilea paragraf din Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European și a Consiliului;(ii) linkurile către raportul consolidat al administratorilor al societății-mamă sau, după caz, către raportarea consolidată privind durabilitatea a societății-mamă, astfel cum se menționează la alin. (1), și către opinia de asigurare menționată la art. 501 alin. (4) lit. a^1) sau către opinia de asigurare menționată la lit. b);(iii) faptul că societatea-mamă este scutită de obligațiile prevăzute la art. 430^16-430^19;b) dacă societatea-mamă este stabilită într-un stat terț, raportarea sa consolidată privind durabilitatea și opinia de asigurare exprimată de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea se publică în conformitate cu prevederile capitolului IX și cu legislația statului membru sub incidența căreia intră societatea-mamă scutită;c) în cazul în care societatea-mamă este stabilită într-un stat terț, informațiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, care reglementează activitățile desfășurate de filiala stabilită în Uniunea Europeană care este scutită de obligația de raportare privind durabilitatea conform art. 430^15, sunt incluse fie în raportul administratorilor al societății-mamă scutite, fie în raportarea consolidată privind durabilitatea efectuată de societatea-mamă stabilită într-un stat terț.(4) În cazul societății-mamă scutite conform prezentului punct, raportul consolidat al administratorilor sau, după caz, raportul consolidat privind durabilitatea al societății-mamă se publică în limba română. Orice traducere necertificată include o declarație în acest sens. + Secţiunea 7^1.4 Formatul de raportare electronic unic + Articolul 430^23Entitățile supuse cerințelor prezentului capitol întocmesc raportul administratorilor în formatul de raportare electronic specificat la art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2019/815 al Comisiei din 17 decembrie 2018 de completare a Directivei 2004/109/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare privind specificarea unui format de raportare electronic unic, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 143 din 29 mai 2019, și marchează raportarea privind durabilitatea, inclusiv informațiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, în conformitate cu formatul de raportare electronic specificat în regulamentul delegat respectiv. + Articolul 430^24Societățile-mamă supuse cerințelor prezentului capitol întocmesc raportul consolidat al administratorilor în formatul de raportare electronic specificat la art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2019/815 și marchează raportarea privind durabilitatea, inclusiv informațiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, în conformitate cu formatul de raportare electronic specificat în regulamentul delegat respectiv. + Capitolul VII^2 Raportarea referitoare la entități din state terțe + Secţiunea 7^2.1 Rapoartele privind durabilitatea referitoare la entități din state terțe + Articolul 430^25(1) O filială cu sediul în România a cărei societate-mamă finală este reglementată de legislația unui stat terț publică și pune la dispoziție un raport privind durabilitatea care să conțină informațiile prevăzute la art. 430^9 lit. a) pct. (ii)-(v), lit. b)-f) și, după caz, lit. h), la nivelul grupului respectivei societăți-mamă finale din statul terț.(2) Prevederile alin. (1) se aplică numai filialelor din categoria entităților menționate la art. 430^6.(3) O sucursală situată pe teritoriul național care este sucursala unei entități reglementate de dreptul unui stat terț, care fie nu face parte dintr-un grup, fie este deținută în ultimă instanță de o entitate constituită în conformitate cu dreptul unui stat terț, trebuie să publice și să pună la dispoziția publicului un raport privind durabilitatea care să conțină informațiile menționate la art. 430^9 lit. a) pct. (ii)-(v), lit. b)-f) și, după caz, lit. h), la nivel de grup sau, dacă nu este cazul, la nivelul individual al entității dintr-un stat terț.(4) Prevederile alin. (3) se aplică sucursalei numai în cazul în care entitatea dintr-un stat terț nu are o filială, astfel cum se menționează la alin. (1), și în cazul în care sucursala a generat o cifră de afaceri netă de peste 40 de milioane euro în exercițiul financiar precedent.(5) Prevederile alin. (1) și (3) se aplică filialelor sau sucursalelor menționate la alineatele respective numai în cazul în care entitatea dintr-un stat terț, la nivel de grup sau, dacă nu este cazul, la nivel individual, a generat o cifră de afaceri netă de peste 150 de milioane euro în Uniunea Europeană pentru fiecare dintre ultimele două exerciții financiare consecutive.(6) În înțelesul prezentului capitol, cifră de afaceri netă înseamnă veniturile astfel cum sunt definite de cadrul de raportare financiară pe baza căreia sunt întocmite situațiile financiare ale entității sau în sensul cadrului respectiv. + Articolul 430^26(1) Raportul privind durabilitatea comunicat de filială, astfel cum se menționează la art. 430^25, trebuie întocmit în conformitate cu standardele adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 40b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.(2) Prin derogare de la alin. (1), raportul privind durabilitatea menționat la art. 430^25 poate fi întocmit în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.(3) În cazul în care informațiile cerute pentru întocmirea raportului privind durabilitatea menționat la alin. (1) nu sunt disponibile, filiala menționată la art. 430^25 îi solicită entității dintr-un stat terț să îi transmită toate informațiile necesare pentru a-și putea îndeplini obligațiile.(4) În cazul în care nu sunt transmise toate informațiile solicitate, filiala sau sucursala menționată la art. 430^25 întocmește, publică și pune la dispoziție raportul privind durabilitatea menționat la acel punct, care conține toate informațiile aflate în posesia sa, obținute sau dobândite, și face o declarație în care precizează că entitatea dintr-un stat terț nu a pus la dispoziție informațiile necesare. + Articolul 430^27(1) Raportul privind durabilitatea menționat la art. 430^25 trebuie publicat însoțit de o opinie de asigurare emisă de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul legislației interne a entității dintr-un stat terț sau a unui stat membru.(2) În cazul în care entitatea dintr-un stat terț nu transmite opinia de asigurare în conformitate cu alin. (1), filiala face o declarație în care precizează că entitatea dintr-un stat terț nu a pus la dispoziție opinia de asigurare necesară. + Secţiunea 7^2.2 Responsabilitatea pentru întocmirea, publicarea și punerea la dispoziție a rapoartelor privind durabilitatea referitoare la entități din țări terțe + Articolul 430^28Membrii organelor de administrație, de conducere și de supraveghere ale sucursalelor menționate la secțiunea 7^2.1 au responsabilitatea colectivă de a se asigura, făcând uz optim de cunoștințele și mijloacele de care dispun, că raportul lor privind durabilitatea este întocmit în conformitate cu prevederile secțiunii respective și că este publicat și pus la dispoziție în conformitate cu prevederile secțiunii 7^2.3. + Secţiunea 7^2.3 Publicarea + Articolul 430^29(1) Filialele și sucursalele menționate la art. 430^25 își publică raportul privind durabilitatea, împreună cu opinia de asigurare și, după caz, cu declarația menționată la art. 430^26 alin. (4), în termen de 12 luni de la data încheierii exercițiului financiar pentru care este întocmit raportul, în conformitate cu legislația în vigoare.(2) În cazul în care raportul privind durabilitatea, împreună cu opinia de asigurare și, după caz, cu declarația, nu este publicat în conformitate cu alin. (1), în termen de cel mult 12 luni de la data încheierii exercițiului financiar pentru care se întocmește raportul, acestea sunt publicate pe site-ul internet al filialei sau al sucursalei, astfel cum se menționează la art. 430^25. + Capitolul VII^3 Dispoziții tranzitorii + Articolul 430^30(1) Până la data de 6 ianuarie 2030, o filială din Uniunea Europeană care aplică prevederile secțiunii 7^1.2 sau a secțiunii 7^1.3 de la capitolul VII^1 și a cărei societate-mamă nu este reglementată de legislația unui stat membru poate să întocmească raportarea consolidată privind durabilitatea în conformitate cu cerințele secțiunii 7^1.3 de la capitolul VII^1, care să includă toate filialele din Uniunea Europeană ale societății-mamă respective care intră sub incidența prevederilor comunitare referitoare la raportarea privind durabilitatea la nivel individual sau consolidat.(2) Până la data de 6 ianuarie 2030, raportarea consolidată privind durabilitatea menționată la alin. (1) poate să includă informațiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, care acoperă activitățile desfășurate de toate filialele din Uniunea Europeană ale societății-mamă menționate la alin. (1), care intră sub incidența prevederilor comunitare referitoare la raportarea privind durabilitatea la nivel individual sau consolidat.(3) Filiala din Uniunea Europeană menționată la alin. (1) este una dintre filialele din Uniune ale grupului care a generat cea mai mare cifră de afaceri din Uniunea Europeană în cel puțin unul dintre cele cinci exerciții financiare precedente, pe bază consolidată, după caz.(4) Raportarea consolidată privind durabilitatea menționată la alin. (1) și (2) se publică în conformitate cu prevederile cap. IX.(5) În scopul scutirii prevăzute la art. 430^15 și 430^22, raportarea întocmită în conformitate cu prevederile alin. (1) și (2) se consideră a reprezenta raportare de către o societate-mamă la nivel de grup în ceea ce privește entitățile incluse în consolidare. Se consideră că raportarea întocmită în conformitate cu prevederile alin. (2) îndeplinește condițiile menționate la art. 430^15 alin. (3) lit. c) și, respectiv, la art. 430^22 alin. (3) lit. c).5. Articolul 496 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 496(1) Situațiile financiare anuale aprobate corespunzător și raportul administratorilor, în formatul de raportare electronic menționat la cap. VII^1 secțiunea 7^1.4, dacă este cazul, împreună cu opinia și declarația furnizate de auditorul statutar sau de firma de audit menționată la cap. X, respectiv raportul cenzorilor, după caz, se publică în conformitate cu legislația în vigoare.(2) În cazul în care un prestator independent de servicii de asigurare emite opinia menționată la art. 501 alin. (4) lit. a^1), respectiva opinie se publică împreună cu documentele menționate la alin. (1).6. Titlul capitolului X se modifică și va avea următorul cuprins: + Capitolul X Auditul și asigurarea raportării privind durabilitatea7. La articolul 501 alineatul (4) litera a), punctul (ii) se modifică și va avea următorul cuprins:(ii) întocmirea raportului administratorilor în conformitate cu cerințele legale aplicabile, cu excepția cerințelor referitoare la raportarea privind durabilitatea prevăzute la cap. VII^1;8. La articolul 501 alineatul (4), după litera a) se introduce o nouă literă, litera a^1), cu următorul cuprins:a^1) dacă este cazul, exprimă o opinie bazată pe o misiune de asigurare limitată în ceea ce privește conformitatea raportării privind durabilitatea cu cerințele aplicabile, inclusiv conformitatea raportării privind durabilitatea cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b sau al art. 29c din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464, procesul desfășurat de entitate pentru identificarea informațiilor raportate în temeiul respectivelor standarde de raportare privind durabilitatea și conformitatea cu cerința de a marca raportarea privind durabilitatea în conformitate cu prevederile art. 29d din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464, precum și în ceea ce privește conformitatea cu cerințele de raportare prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852;9. La articolul 501, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:(5) Opinia menționată la alin. (4) lit. a^1) este exprimată de auditorul statutar sau firma de audit care efectuează auditul statutar al situațiilor financiare sau de un alt auditor statutar sau o altă firmă de audit.10. La articolul 507^1, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) În funcție de criteriile de mărime, entitățile prevăzute de prezentele reglementări se grupează în patru categorii, respectiv:1. Microentitățile sunt entitățile care, la data bilanțului, nu depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii:a) totalul activelor: 2.250.000 lei;b) cifra de afaceri netă: 4.500.000 lei;c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 10.2. Entitățile mici sunt entitățile care nu se încadrează în categoria microentităților și care, la data bilanțului, nu depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii:a) totalul activelor: 25.000.000 lei;b) cifra de afaceri netă: 50.000.000 lei;c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 50.3. Entitățile mijlocii sunt entitățile care nu se încadrează în categoria microentităților sau entităților mici și care, la data bilanțului, nu depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii:a) totalul activelor: 125.000.000 lei;b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 250.4. Entitățile mari sunt entitățile care, la data bilanțului, depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii:a) totalul activelor: 125.000.000 lei;b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 250.11. Articolul 518 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 518Membrii organelor de administrație, de conducere și de supraveghere ale unei entități, care acționează în limitele competențelor conferite de legislația națională, au responsabilitatea colectivă de a asigura ca următoarele documente să fie întocmite și publicate în conformitate cu cerințele prezentelor reglementări, cu Regulamentul delegat (UE) 2019/815, cu standardele de raportare privind durabilitatea și cu cerințele cap. VII^1 secțiunea 7^1.4:a) situațiile financiare anuale și raportul administratorilor; șib) situațiile financiare consolidate și rapoartele consolidate ale administratorilor.12. La articolul 519, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 519(1) Nerespectarea dispozițiilor cuprinse în prezenta normă se sancționează în conformitate cu prevederile art. 81 alin. (1) lit. c), art. 140, art. 140^1, art. 140^2, art. 141 și art. 142 din Legea nr. 411/2004, art. 38 lit. c), art. 120, art. 120^1, art. 120^2, art. 121 și art. 122 din Legea nr. 204/2006, precum și cu prevederile art. 12 alin. (1) lit. e) și f), art. 145 și ale art. 147 alin. (2) - (4) și alin. (6) din Legea nr. 1/2020.13. La articolul 525, după litera c) se introduc două noi litere, literele d) și e), cu următorul cuprins:d) prevederile art. 1 și art. 5 alin. 1, alin. 2 primul paragraf și alin. 3 din Directiva (UE) 2022/2.464 a Parlamentului European și a Consiliului din 14 decembrie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 537/2014, a Directivei 2004/109/CE, a Directivei 2006/43/CE și a Directivei 2013/34/UE în ceea ce privește raportarea privind durabilitatea de către întreprinderi, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 322 din data de 16 decembrie 2022;e) Directiva delegată (UE) 2023/2.775 a Comisiei din 17 octombrie 2023 de modificare a Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește ajustarea criteriilor de mărime pentru microîntreprinderi și întreprinderi sau grupuri mici, mijlocii și mari, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, din data de 21 decembrie 2023. + Articolul II(1) Prevederile articolului I punctele 2-9 și 11 se aplică după cum urmează:a) începând cu exercițiul financiar aferent anului 2024, de către:(i) entitățile de interes public care depășesc, la data bilanțului, criteriile prevăzute la art. 430^6 din reglementările contabile stabilite de Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private, cu modificările și completările ulterioare, precum și numărul mediu de 500 de salariați în cursul exercițiului financiar;(ii) entitățile de interes public, care sunt societăți-mamă ale unui grup mare în înțelesul prevăzut la art. 11 alin. (3) din reglementările contabile stabilite de Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private, cu modificările și completările ulterioare, care depășesc, la data bilanțului, pe bază consolidată, numărul mediu de 500 de salariați în cursul exercițiului financiar; b) începând cu exercițiul financiar aferent anului 2025, de către:(i) entitățile care depășesc criteriile prevăzute la art. 430^6 din reglementările contabile stabilite prin Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private, cu modificările și completările ulterioare, altele decât entitățile menționate la lit. a) pct. (i);(ii) entitățile care sunt societăți-mamă ale unui grup mare, altele decât cele menționate la lit. a) pct. (ii);c) începând cu exercițiul financiar aferent anului 2028, de către entitățile prevăzute la cap. VII^2 secțiunea 7^2.1 din reglementările contabile stabilite de Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private, cu modificările și completările ulterioare.(2) Prevederile articolului I punctele 1, 10, 12 și 13 se aplică începând cu exercițiul financiar aferent anului 2024. + Articolul IIIPrezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării.
Președintele Autorității de Supraveghere Financiară,
Alexandru PetrescuBucurești, 5 septembrie 2024.Nr. 17.-----