ANEXE din 21 septembrie 2023privind Sistemul de sancțiuni administrative și elementele de control pentru respectarea normelor privind condiționalitatea în cadrul intervențiilor sub formă de plăți directe și al unor intervenții și măsuri pentru dezvoltare rurală, începând cu anul de cerere 2023
EMITENT
  • MINISTERUL AGRICULTURII ȘI DEZVOLTĂRII RURALE
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 859 bis din 25 septembrie 2023



    Notă
    Aprobate prin ORDINUL nr. 393 din 21 septembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 859 din 25 septembrie 2023.
     +  Anexa nr. 1
    Sistemul de sancțiuni administrative pentru condiționalitate începând cu anul de cerere 2023
     +  Articolul 1Domeniul de aplicare Sistemul de sancțiuni administrative pentru condiționalitate se aplică fermierilor și altor beneficiari care primesc plăți directe sau plăți anuale prin intervențiile și măsurile prevăzute la art. 3 alin. (2) și (3) din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, al ministrului mediului, apelor și pădurilor și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 54/570/32/2023 pentru punerea în aplicare a normelor privind condiționalitatea în cadrul intervențiilor sub formă de plăți directe și unor intervenții și măsuri pentru dezvoltare rurală, începând cu anul de cerere 2023, denumit în continuare Ordinul MADR/MMAP/ANSVSA nr. 54/570/32/2023.  +  Articolul 2Definiții și principii generale(1) În sensul prezentului ordin se aplică definițiile prevăzute în titlul IV capitolul IV din Regulamentul (UE) 2021/2116, precum și cele din capitolul III din Regulamentul delegat (UE) 2022/1172a) "act juridic" înseamnă fiecare dintre directivele și regulamentele menționate la articolul 12 din Regulamentul (UE) 2021/2115;b) "anul constatării" înseamnă anul calendaristic în care a fost efectuat controlul administrativ sau controlul la fața locului;c) "cerință" înseamnă fiecare cerință legală în materie de gestionare din dreptul Uniunii menționată la articolul 12 din Regulamentul (UE) 2021/2115, dintr-un anumit act juridic, care este diferită ca substanță de orice altă cerință din același act juridic;d) "domeniu de condiționalitate" înseamnă oricare dintre cele trei domenii specifice, enumerate în anexa III la Regulamentul (UE) 2021/2115;e) "neconformitate" înseamnă nerespectarea cerințelor legale în materie de gestionare (SMR) în temeiul legislației Uniunii Europene sau a standardelor privind bunele condiții agricole și de mediu ale terenurilor (GAEC), enumerate în anexa III din Regulamentul (UE) 2021/2115, stabilite în Ordinul MADR/MMAP/ANSVSA nr. 54/570/32/2023 și prezentate la articolul 3 din prezenta anexă;f) "repetarea unei neconformități" înseamnă nerespectarea aceleiași cerințe sau a aceluiași standard, constatată de mai multe ori pe parcursul unei perioade de trei ani calendaristici consecutivi, cu condiția ca beneficiarul să fi fost informat cu privire la o neconformitate anterioară și, după caz, să fi avut posibilitatea să ia măsurile necesare pentru a remedia neconformitatea anterioară respectivă;g) "standarde" înseamnă oricare dintre standardele stabilite de statele membre în conformitate cu articolul 13 din Regulamentul (UE) 2021/2115.(2) Principiile generale privind neconformitățile sunt cele prevăzute în capitolul III din Regulamentul delegat (UE) 2022/1172:a) amploarea unei neconformități este determinată examinând, în special, dacă neconformitatea are un impact de anvergură sau dacă este limitată la exploatația în cauză;b) gravitatea unei neconformități depinde, în special, de importanța consecințelor acesteia, ținându-se seama de obiectivele cerinței sau ale standardului în cauză;c) neconformitatea constatată este stabilită în urma oricărui tip de control efectuat, în conformitate cu prevederile art. 83 din Regulamentul (UE) nr. 2021/2116 sau după ce au fost aduse la cunoștința autorității de control competente ori, după caz, a Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, în orice alt mod;d) persistența unui caz de neconformitate depinde, în special, de lungimea perioadei în care se manifestă efectele acestuia sau de posibilitățile de a se pune capăt efectelor respective prin mijloace rezonabile;e) În scopul stabilirii caracterului repetitiv al unei neconformități, se ține seama de cazurile de neîndeplinire a obligațiilor în materie de ecocondiționalitate constatate în conformitate cu Regulamentul delegat (UE) nr. 640/2014.  +  Articolul 3Norme privind condiționalitatea(1) Condiționalitatea cuprinde cerințele legale în materie de gestionare (SMR) și standardele privind bunele condiții agricole și de mediu ale terenurilor (GAEC).(2) În conformitate cu prevederile alin. (1) și ale anexei la Ordinul MADR/MMAP/ANSVSA nr. 54/570/32/2023 normele privind condiționalitatea vizează următoarele domenii:a) Domeniul "Clima și mediul" include cerințe legale în materie de gestionare (SMR) și standarde privind bunele condiții agricole și de mediu ale terenurilor (GAEC) pentru următoarele aspecte:i. aspectul "Schimbările climatice (atenuare și adaptare) GAEC 1 - Menținerea pajiștilor permanente pe baza unui raport proporțional între pajiștile permanente și suprafața agricolă la nivel național în comparație cu anul de referință 2018. Reducerea maximă este de 5% în comparație cu anul de referință; GAEC 2 - Protejarea zonelor umede și a turbăriilor; GAEC 3 - Interdicția de a incendia miriștile;GAEC 10 - Interdicția de a incendia vegetația pajiștilor permanente (GAEC suplimentar) (la 18-09-2024, Punctul i. , Litera a) , Alineatul (2) , Articolul 3 , Anexa nr. 1 a fost completat de Litera a) , Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 355 din 12 septembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 939 din 18 septembrie 2024 ) ii. aspectul " Apa": SMR 1 - Directiva 2000/60/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2000 de stabilire a unui cadru de politică comunitară în domeniul apei (JO L 327, 22.12.2000, p.1): art. 11 alin. (3) lit. (e) și, în ceea ce privește cerințele obligatorii referitoare la controlul surselor difuze de poluare cu fosfați, art. 11 alin. (3) lit. (h); SMR 2 - Directiva Consiliului 91/676/CEE din 12 decembrie 1991 privind protecția apelor împotriva poluării cu nitrați proveniți din surse agricole (JO L 375, 31.12.1991, p. 1): art. 4 și 5; GAEC 4 - Crearea de zone-tampon de-a lungul cursurilor de apă;iii. aspectul "Solul (protecție și calitate)": GAEC 5 - Gestionarea lucrărilor solului, reducerea riscului de degradare și eroziune a solului, inclusiv luarea în considerare a unghiului pantei; GAEC 6 - Acoperirea minimă a solului pentru a evita solul descoperit în perioadele cele mai sensibile; GAEC 7 - Rotația culturilor pe terenuri arabile, cu excepția culturilor care cresc sub apă;iv. aspectul "Biodiversitate și peisaj (protecție și calitate) ": SMR 3 - Directiva 2009/147/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind conservarea păsărilor sălbatice (JO L 20, 26.1.2010, p. 7): art. 3 alin. (1), art. 3 alin. (2) lit. (b), art. 4 alin. (1), (2) și (4); SMR 4 - Directiva 92/43/CEE a Consiliului din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale și a speciilor de floră și faună sălbatică (JO L 206, 22.7.1992, p. 7): art. 6 alin. (1) și (2); GAEC 8 ● Procentajul minim din suprafața agricolă dedicat zonelor sau elementelor neproductive– Ponderea minimă de cel puțin 4% din terenul arabil la nivel de fermă alocat zonelor și elementelor neproductive, inclusiv terenuri lăsate pârloagă– Ponderea minimă de cel puțin 7% din terenul arabil la nivel de fermă dacă acesta include, de asemenea, culturi intermediare sau culturi fixatoare de azot, cultivate fără utilizarea de produse de protecție a plantelor, din care 3% reprezintă terenuri lăsate pârloagă sau elemente neproductive. Pentru culturile secundare se utilizează factorul de ponderare 0,3. ● Menținerea elementelor de peisaj ● Interzicerea tăierii gardurilor vii și a arborilor în perioada de reproducere și creștere a păsărilor ● Măsuri pentru evitarea speciilor de plante invazive; GAEC 9 - Interzicerea conversiei sau aratului pajiștilor permanente desemnate drept pajiști permanente sensibile din punct de vedere ecologic din cadrul siturilor Natura 2000;b) Domeniul "Sănătate publică și sănătatea plantelor" cuprinde cerințe legale în materie de gestionare (SMR) pentru următoarele aspecte:i. aspectul " Siguranța alimentară": SMR 5 - Regulamentul (CE) nr. 178/2002 al Parlamentului European și al Consiliului din 28 ianuarie 2002 de stabilire a principiilor și a cerințelor generale ale legislației alimentare, de instituire a Autorității Europene pentru Siguranța Alimentară și de stabilire a procedurilor în domeniul siguranței produselor alimentare (JO L 31, 1.2.2002, p. 1): art. 14și 15, art. 17 alin. (1)1 și art. 18, 19 și 20; SMR 6 - Directiva Consiliului 96/22/CE din 29 aprilie 1996 privind interzicerea utilizării anumitor substanțe cu efect hormonal sau tireostatic și a substanțelor betaagoniste în creșterea animalelor și de abrogare a Directivelor 81/602/CEE, 88/146/CEE și 88/299/CEE (JO L 125, 23.5.1996, p. 3): art. 3 lit. (a), (b), (d) și (e) și art. 4, 5 și 7;ii. aspectul "Produse de protecție a plantelor'": SMR 7 - Regulamentul (CE) nr. 1.107/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind introducerea pe piață a produselor fitosanitare și de abrogare a Directivelor 79/117/CEE și 91/414/CEE ale Consiliului (JO L 309, 24.11.2009, p. 1): art. 55 primele două teze; SMR 8 - Directiva 2009/128/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unui cadru de acțiune comunitară în vederea utilizării durabile a pesticidelor (JO L 309, 24.11.2009, p. 71): art. 5 alin. (2) și art. 8 alin. (1)-(5); art. 12 în ceea ce privește restricțiile referitoare la utilizarea pesticidelor în zonele protejate definite pe baza Directivei 2000/60/CE privind apa și a legislației privind Natura 2000; art. 13 alin. (1) și (3) în ceea ce privește manipularea și depozitarea pesticidelor și eliminarea resturilor;c) Domeniul "Bunăstarea animalelor" cuprinde cerințe legale în materie de gestionare (SMR) pentru următorul aspect:i. aspectul " Bunăstarea animalelor": SMR 9 - Directiva 2008/119/CE a Consiliului din 18 decembrie 2008 de stabilire a normelor minime privind protecția vițeilor (JO L 10, 15.1.2009, p. 7):art. 3 și 4; SMR 10 - Directiva 2008/120/CE a Consiliului din 18 decembrie 2008 de stabilire a normelor minime de protecție a porcilor (JO L 47, 18.2.2009, p. 5): art. 3 și 4; SMR 11 - Directiva 98/58/CE a Consiliului din 20 iulie 1998 privind protecția animalelor de fermă (JO L221, 8.8.1998, p. 23): art. 4.  +  Articolul 4Sancțiuni administrative aferente condiționalității(1) Constatarea neconformității și aplicarea sancțiunilor administrative aferente normelor privind condiționalitatea În situația în care normele privind condiționalitatea nu sunt respectate pe întreaga exploatație agricolă și pe tot parcursul anului calendaristic în cauză, fermierilor și altor beneficiari li se vor aplica sancțiuni administrative, cu excepția cazurilor de forță majoră și circumstanțe excepționale. Sancțiunile administrative se aplică prin reducerea plăților sau excluderea de la întregul cuantum al plăților pentru intervențiile și măsurile prevăzute la art. 1, care au fost acordate sau urmează a fi acordate fermierilor și altor beneficiari în cauză, denumit în continuare cuantum total, aferent anului calendaristic în care a avut loc constatarea neconformității. Pentru calcularea reducerilor și a excluderilor respective, se ține seama de gravitatea, amploarea, persistența sau caracterul repetitiv și de caracterul deliberat al neconformității constatate.(2) Cazurile de forță majoră și circumstanțe excepționale, în conformitate cu prevederile art. 3 din Regulamentul (UE) 2021/2116 sunt recunoscute în special, pentru următoarele situații:a) o catastrofă naturală gravă sau un fenomen meteorologic sever care afectează grav exploatația;b) distrugerea accidentală a clădirilor destinate creșterii animalelor, aflate pe exploatație;c) o epizootie, un focar de boală a plantelor sau prezența unor dăunători ai plantelor care afectează parțial sau integral șeptelul sau culturile beneficiarului;d) exproprierea întregii exploatații sau a unei mari părți a acesteia, dacă exproprierea respectivă nu ar fi putut fi anticipată la data depunerii cererii;e) decesul beneficiarului;f) incapacitatea profesională pe termen lung a beneficiarului.(3) Aplicarea sancțiunilor administrative Sancțiunile se aplică numai dacă neconformitatea este rezultatul unei acțiuni sau omisiuni imputabile direct fermierului/beneficiarului și dacă este îndeplinită una sau ambele dintre următoarele condiții:a) neconformitatea este legată de activitatea agricolă a beneficiarului;b) neconformitatea vizează exploatația agricolă a beneficiarului sau alte suprafețe gestionate de fermier/beneficiar; Nu se aplică sancțiuni administrative dacă:1. neconformitatea este determinată de cazurile de forță majoră sau de circumstanțele excepționale;2. neconformitatea este determinată de un ordin din partea unei autorități publice (dispoziții ale actelor normative). Nu se aplică sancțiuni administrative în cazul ajutoarelor naționale tranzitorii (ANT), conform art. 20 alin. (4) din Hotărârea de Guvern nr. 1571/2022, cu modificările și completările ulterioare ulterioare.Nu se aplică sancțiuni administrative fermierilor care dețin exploatații cu o suprafață agricolă declarată în cererea de plată de maximum 10 ha. (la 18-09-2024, Alineatul (3) , Articolul 4 , Anexa nr. 1 a fost completat de Litera b) , Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 355 din 12 septembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 939 din 18 septembrie 2024 ) (4) Procentajele reducerilor în caz de neconformitate neintenționată În caz de neconformitate neintenționată, pe baza evaluării neconformității de către autoritatea de control competentă, care a ținut seama de criteriile privind gravitatea, amploarea, persistența neconformității constatate, se stabilesc sancțiunile administrative care vor fi aplicate. Procentajele reducerilor vor fi cuprinse intre 1% și 10% din cuantumul total al plăților. Se aplică o reducere până la 10% din cuantumul total în cazul în care neconformitatea neintenționată constatată la control are consecințe grave asupra îndeplinirii obiectivului vizat de standardul sau de cerința în cauză ori constituie un risc direct pentru sănătatea publică sau pentru sănătatea animalelor În cazul în care neconformitatea constatată nu are consecințe sau are doar consecințe nesemnificative asupra îndeplinirii obiectivului vizat de standardul sau de cerința în cauză nu se va aplica nicio sancțiune administrativă.(5) Procentajele reducerilor în caz de repetare a unei neconformități În cazul în care neconformitatea neintenționată constatată a aceleiași cerințe sau a aceluiași standard persistă sau se repetă o dată în decursul a trei ani calendaristici consecutivi, procentul reducerii este, ca regulă generală, 10% din cuantumul total al plăților și se aplică doar dacă fermierul/beneficiarul a fost informat în privința precedentei constatări a neconformității. Dacă aceeași neconformitate persistă în continuare fără un motiv justificat din partea beneficiarului, cazul respectiv este considerat un caz de neconformitate deliberată.(6) Procentajele reducerilor în cazul de neconformităților deliberate constatate sunt de cel puțin 15% din cuantumul total al plăților. Neconformitatea deliberată este rezultatul unei acțiuni sau a unei omisiuni intenționate, direct imputabile fermierului/beneficiarului care nu respectă normele privind condiționalitatea și presupune prevederea de către fermier a rezultatului faptei sale în condițiile în care fie urmărește producerea lui prin intermediul faptei, fie, deși nu îl urmărește, acceptă posibilitatea producerii acestui rezultat. Pe baza evaluării neconformității de către inspectorii de control și ținându-se seama de criteriile de amploare, gravitate, persistență, se majorează procentul până la 100% din cuantumul total al plăților.(7) Calcularea reducerilor pentru mai multe neconformități care au avut loc în același an calendaristic Dacă o neconformitate constatată cu un standard constituie, de asemenea, o neconformitate cu o cerință, neconformitatea este considerată o singură neconformitate. În scopul calculării reducerilor, neconformitatea este considerată ca parte a domeniului de condiționalitate al cerinței.a) Dacă în același an calendaristic au avut loc mai multe neconformități constatate neintenționate nerecurente, procedura de stabilire a reducerii se aplică individual fiecărei neconformități, iar procentajele rezultate se adună. Totuși, reducerea totală nu depășește:i. 5 % din cuantumul total, dacă niciuna dintre neconformități nu are consecințe grave asupra îndeplinirii obiectivului vizat de standardul sau de cerința în cauză și nu constituie un risc direct pentru sănătatea publică sau pentru sănătatea animalelor; sauii. 10% din cuantumul total, dacă cel puțin o neconformitate are consecințe grave asupra îndeplinirii obiectivului vizat de standardul sau de cerința în cauză ori constituie un risc direct pentru sănătatea publică sau pentru sănătatea animalelor.b) Dacă în același an calendaristic au avut loc mai multe neconformități constatate neintenționate recurente, procedura de stabilire a reducerii se aplică individual fiecărei neconformități, iar procentajele rezultate se adună. Totuși, reducerea nu depășește 20 % din cuantumul total.c) Dacă în același an calendaristic au avut loc mai multe neconformități deliberate constatate, procedura de stabilire a reducerii se aplică individual fiecărei neconformități, iar procentajele reducerilor rezultate se adună. Totuși, reducerea nu depășește 100 % din cuantumul total.d) În cazul în care în același an calendaristic au avut loc mai multe neconformități constatate neintenționate, recurente și deliberate, procentajele reducerilor rezultate și, dacă este cazul, procentajele reducerilor rezultate după aplicarea reducerilor stabilite conform lit. a) - c) se adună. Totuși, reducerea nu depășește 100 % din cuantumul total al plăților.(8) Stabilirea criteriilor de gravitate și persistență, cât și nivelul acestora se determină după cum urmează:i. pentru SMR care se verifică la nivelul parcelei, gravitatea și persistența se determină conform tabelului 2;ii. pentru SMR care se verifică la nivelul exploatației, gravitatea se determină conform tabelului 3;iii. pentru GAEC care se verifică la nivelul nivelul parcelei agricole, gravitatea și persistența se determină conform tabelului 4;iv. pentru GAEC care se verifică la nivelul exploatației agricole, gravitatea se determină conform tabelului 5;v. pentru GAEC 6, gravitatea se determină conform tabelului 6.  +  Tabelul 1. Sancțiunile administrative pentru nerespectarea condiționalității
    Tipul neconformitățiiAmploareaGravitateaPersistențaPrima constatarePrima repetițieA doua repetiție (Intenție)Prima repetiție din intențieA doua repetiție din intenție
    Neconformitate neintenționatăLimitare la fermăMicăNepermanentă1% +3% +15% +20% +40% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă1% +3% +15% +20% +40% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    MedieNepermanentă3% +5% +15% +30% +50% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă3% +5% +15% +30% +50% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    MareNepermanentă5% +7% +15% +30% +60% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă5% +10% +20% +40% +60% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Răspândire asupra altor fermeMicăNepermanentă3% +5% +15% +30% +50% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă5% +7% +15% +30% +50% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    MedieNepermanentă5% +7% +15% +30% +60% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă5% +10% +15% +30% +60% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    MareNepermanentă7% +10% +15% +30% +60% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă7% +10% +20% +40% +60% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Neconformitate deliberatăLimitare la fermăMicăNepermanentă15% +30% +50% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă15% +30% +50% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    MedieNepermanentă20% +40% +60% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă20% +40% +60% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    MareNepermanentă30% +50% +70% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă40% +60% +80% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Răspândire asupra altor fermeMicăNepermanentă30% +50% +70% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă30% +50% +70% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    MedieNepermanentă40% +60% +80% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă50% +70% +100% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    MareNepermanentă70% +100% +100% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    Permanentă100% +100% +100% +100% +100% +
    NotificareNotificareNotificareNotificareNotificare
    (la 18-09-2024, Tabelul 1 de la Articolul 4 , Anexa nr. 1 a fost modificat de Litera c) , Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 355 din 12 septembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 939 din 18 septembrie 2024 )
     +  Tabelul 2. Criteriile de gravitate și persistență, nivelul de gravitate și persistență și descrierea acestora pentru SMR care se verifică la nivelul parcelei și se determină prin raportarea la suprafață
    CriteriuNivelDefiniție
    Gravitate (în cazul SMR care se verifică la nivelul parcelei)MicăNerespectarea afectează0 < 40 % din suprafața determinată a fermei [SMR 2 pentru elementele de control: 1.b), 1.c), 1.d), 1.e), 1.f), 1.g), SMR 3 pentru elementele de control: 1.a), 2.a), 2.b), 2.c), SMR 4 pentru elementele de control: 1.a), 2.a), 2.b), 2.c), SMR 8 pentru elementul de control d)].
    MedieNerespectarea afectează≥40% - <80% din suprafața determinată a fermei [SMR 2 pentru elementele de control: 1.b), 1.c), 1.d), 1.e), 1.f), 1.g), SMR 3 pentru elementele de control: 1.a), 2.a), 2.b), 2.c), SMR 4 pentru elementele de control: 1.a), 2.a), 2.b), 2.c), SMR 8 pentru elementul de control d)].
    MareNerespectarea afectează≥80% din suprafața determinată a fermei pentru [SMR 2 pentru elementele de control: 1.b), 1.c), 1.d), 1.e), 1.f), 1.g), SMR 3 pentru elementele de control: 1.a), 2.a), 2.b), 2.c), SMR 4 pentru elementele de control: 1.a), 2.a), 2.b), 2.c), SMR 8 pentru elementul de control d)].
    PersistențăNepermanentăCondiții nerespectate care pot fi rectificate pe parcursul anului pentru care a solicitat sprijinul
    PermanentăCondiții nerespectate care nu pot fi rectificate pe parcursul anului pentru care a solicitat sprijinul
     +  Tabelul 3. Criterii de stabilire a nivelului de gravitate pentru cerințele SMR detaliate pe elemente de control aferente fiecărei cerințe obligatorii pentru fermieri, care se verifică la nivelul exploatației
    Specificare SMRElementul de control, conform raportului de controlCerința verificată, conform Ordinului MADR/MMAP/ANSVSA nr. 54/570/32/2023Nivelul lacare se realizează controlulGravitate
    SMR 1a)a)exploatațiemare
    b)b)exploatațiemare
    c)c)exploatațiemare
    SMR 21.a)1.a)exploatațiemare
    1.h)1.h)exploatațiemare
    2.2.exploatațiemare
    SMR 31.b)1.b)exploatațiemedie
    SMR 41.b)1.b)exploatațiemedie
    SMR 51.1.a), 1.b), 1.c)exploatațiemare
    1.1.d), 1e), 1.f), 1.g), 1.h), 1.i),1.j),1.k)exploatațiemedie
    2.2.1.2.1.a)exploatațiemare
    2.2.1.2.1.b)exploatațiemedie
    2.2.2.2.a)exploatațiemare
    2.2.2.2.b), 2.2.c), 2.2.d)exploatațiemedie
    2.3.1.2.3.1.a),2.3.1.b),2.3.1.c)2.3.1.d),2.3.1.e),2.3.1.f)exploatațiemare
    2.3.2.1.2.3.2.1.a). 2.3.2.1.b), 2.3.2.1.c)exploatațiemedie
    2.3.2.2.2.3.2.2.a). 2.3.2.2.b), 2.3.2.2.c)exploatațiemedie
    2.4.2.4.exploatațiemare
    2.5.2.5.a), 2.5.b), 2.5.c)exploatațiemedie
    2.6.2.6.exploatațiemedie
    SMR 6a)a)exploatațiemare
    b)b)exploatațiemare
    c)c)exploatațiemare
    d)d)exploatațiemare
    e)e)exploatațiemare
    SMR 7a)a)exploatațiemare
    b)b)exploatațiemedie
    c)c)exploatațiemare
    d)d)exploatațiemare
    SMR 8a)a)exploatațiemedie
    b)b)exploatațiemedie
    c)c)exploatațiemare
    e)e)exploatațiemare
    SMR 9A., B, C.A., B, C.exploatațiemedie
    SMR 10I. (standard minime pentru protecția porcinelor)1.a), 1.b), 2a), 2b), 3. – 9a), 9b), 10, 11.exploatațiemedie
    II. (condiții generale de creștere a porcilor)1., 2., 3.a), 3.b), 3c), 4., 5., 6., 7., 8.a), 8.b), 8.c), 8.d), A., B.1. - B.5.,C.1. - C.3., D.1. - D.4.exploatațiemică
    SMR 11I. (standarde minime pentru protecția animalelor de fermă)1. - 21.exploatațiemedie
     +  Tabelul 4. Criterii de stabilire a nivelului de gravitate și persistență pentru standardele GAEC care se verifică la nivelul parcelei agricole și descrierea acestora
    CriteriuNivelDefiniție
    GravitateMicăNerespectarea afectează0 < 40% din suprafața determinată a fermei [GAEC 1 pentru elementele de control 2.a) și 2.b), GAEC 2 pentru elementele de control 1.a), 1.c), 1.d), 1.e) și 2, GAEC 3, GAEC 4, GAEC 5, GAEC 7, GAEC 8 pentru elementele de control: 2, 3 și 4, GAEC 9, GAEC 10]
    MedieNerespectarea afectează≥ 40 < 80% din suprafața determinată a fermei [GAEC 1 pentru elementele de control 2.a) și 2.b), GAEC 2 pentru elementele de control 1.a), 1.c), 1.d), 1.e) și 2, GAEC 3, GAEC 4, GAEC 5, GAEC 7, GAEC 8 pentru elementele de control: 2, 3 și 4, GAEC 9, GAEC 10]
    MareNerespectarea afectează≥ 80% din suprafața determinată a fermei [GAEC 1 pentru elementele de control 2.a) și 2.b), GAEC 2 pentru elementele de control 1.a), 1.c), 1.d), 1.e) și 2, GAEC 3, GAEC 4, GAEC 5, GAEC 7, GAEC 8 pentru elementele de control: 2, 3 și 4, GAEC 9, GAEC 10]
    PersistențăNepermanentăCondiții nerespectate care pot fi rectificate pe parcursul anului pentru care a solicitat sprijinul
    PermanentăCondiții nerespectate care nu pot fi rectificate pe parcursul anului pentru care a solicitat sprijinul
    (la 18-09-2024, Tabelul 4 de la Articolul 4 , Anexa nr. 1 a fost modificat de Litera c) , Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 355 din 12 septembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 939 din 18 septembrie 2024 )
     +  Tabelul 5. Criterii de stabilire a gravității pentru standardele GAEC care se verifică la nivelul exploatației agricoleStabilirea nivelului de gravitate pentru standardele GAEC 1.1 și GAEC 2.1b)
    Specificare GAECElementul de control conform raportului de controlControlul se realizează la nivelul parcelei/exploatației.Încadrare gravitate
    GAEC 1(*)1.exploatațiemică
    GAEC 21.b) exploatațiemare
    (*) În cazul în care într-un anumit an suprafața cu pajiști permanente este menținută în limita a 0,5% din suprafețele cu pajiști permanente declarate în 2018 (parcele solicitate și nesolicitate) pentru care au fost îndeplinite toate criteriile de eligibilitate sau alte obligații legate de condițiile de acordare a plăților și determinate în urma tuturor controalelor administrative sau controalelor la fața locului, atunci se consideră că raportul dintre pajiștile permanente și suprafața agricolă comparativ cu raportul de referință din 2018 a fost respectat.
    Stabilirea nivelului de gravitate pentru standardul GAEC 8.1.a)
    CriteriuNivelDefiniție
    GravitateMicăÎn cazul în care suprafața alocată zonelor și elementelor neproductive, inclusiv terenurilor lăsate pârloagă, și/sau culturilor fixatoare de azot care se cultivă fără utilizarea produselor de protecție a plantelor și/sau culturilor secundare care se cultivă fără utilizarea produselor de protecție a plantelor este:(> 3%-< 4%) din terenul arabil la nivel de fermă
    MedieÎn cazul în care suprafața alocată zonelor și elementelor neproductive, inclusiv terenurilor lăsate pârloagă, și/sau culturilor fixatoare de azot care se cultivă fără utilizarea produselor de protecție a plantelor și/sau culturilor secundare care se cultivă fără utilizarea produselor de protecție a plantelor este:(> 2%-≤ 3%) din terenul arabil la nivel de fermă
    MareÎn cazul în care suprafața alocată zonelor și elementelor neproductive, inclusiv terenurilor lăsate pârloagă, și/sau culturilor fixatoare de azot care se cultivă fără utilizarea produselor de protecție a plantelor și/sau culturilor secundare care se cultivă fără utilizarea produselor de protecție a plantelor este:(≥ 0%-≤ 2%) din terenul arabil la nivel de fermă
    (la 18-09-2024, Tabelul 5 de la Articolul 4 , Anexa nr. 1 a fost modificat de Litera c) , Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 355 din 12 septembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 939 din 18 septembrie 2024 )
     +  Tabelul 6. Criterii gravitate GAEC 6 care se verifică la nivelul parcelei și se evaluează în funcție de gradul de acoperire a terenului arabil și a culturilor permanente în perioada 15 iunie-30 septembrieStabilirea nivelului de gravitate pentru standardul GAEC 6.1
    CriteriuNivelDefiniție
    GravitateMicăProcentul de acoperire este: (> 70%-≤ 80%) din suprafața arabilă totală a exploatației
    MedieProcentul de acoperire este: (> 50%-≤ 70%) din suprafața arabilă totală a exploatației
    MareProcentul de acoperire este: (≥ 0%-≤ 50%) din suprafața arabilă totală a exploatației
    Stabilirea nivelului de gravitate pentru standardul GAEC 6.2
    CriteriuNivelDefiniție
    GravitateMicăProcentul de acoperire este:(> 40%-≤ 50%) din suprafața totală a culturilor permanente din cadrul exploatației
    MedieProcentul de acoperire este:(> 30%-≤ 40%) din suprafața totală a culturilor permanente din cadrul exploatației
    MareProcentul de acoperire este:(≥ 0%-≤ 30%) din suprafața totală a culturilor permanente din cadrul exploatației
    (la 18-09-2024, Tabelul 6 de la Articolul 4 , Anexa nr. 1 a fost modificat de Litera c) , Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 355 din 12 septembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 939 din 18 septembrie 2024 )
     +  Anexa nr. 2
    ELEMENTE DE CONTROL
    pentru respectarea normelor privind
    condiționalitatea în cadrul intervențiilor sub formă de plăți directe și al
    unor intervenții și măsuri pentru
    dezvoltare rurală, începând cu anul de cerere 2023
     +  Tabelul 1. Elemente de control privind respectarea bunelor condiții agricole și de mediu (GAEC)
    Specificare GAECElemente de control(Se verifică conform raportului de control.)Nivelul la care se realizează controlul
    GAEC 1 - Menținerea pajiștilor permanente pe baza unui raport proporțional între pajiștile permanente și suprafața agricolă la nivel național în comparație cu anul de referință 2018Reducerea maximă este de 5% în comparație cu anul de referință.1. Menținerea suprafeței pajiștilor permanente pe baza raportului dintre suprafața pajiștilor permanente și suprafața agricolă eligibilă după controalele administrative și la fața locului, la nivel național, în comparație cu anul de referință 2018 Reducerea maximă este de 5% în comparație cu anul de referință. Exploatație
    2. a) Menținerea destinației suprafețelor de pajiști permanente (menținerea categoriei de folosință a pajiștilor permanente) sau existența actului prin care se aprobă schimbarea categoriei de folosință a pajiștilor permanente în cazul terenurilor ocupate cu pajiști permanente care, prin degradare sau poluare, și-au pierdut total ori parțial capacitatea de producție și a terenurilor pe care se execută lucrări de ameliorare și amenajareParcelă
    2. b) Reconvertirea unor terenuri în pajiști permanente sau crearea unor suprafețe cu pajiști permanente de către fermierii care au la dispoziție terenuri care au fost transformate din pajiști permanente în terenuri pentru alte utilizări, în cazul în care se constată reducerea raportului proporțional cu peste 5% în comparație cu anul de referință și autoritatea competentă impune astfel de măsuri în temeiul GAEC 1Parcelă
    GAEC 2 - Protejarea zonelor umede și a turbăriilor1. Pentru fermierii care dețin sau administrează terenuri cu destinație agricolă și care desfășoară activități agricole în perimetrul zonelor umede și turbăriilor se verifică:a) existența suprafeței agricole a fermierilor în perimetrul zonelor umede și turbăriilor în aplicația IPA Online/LPIS GIS;- respectarea restricțiilor prevăzute în planul de management și în regulamentul ariei în ceea ce privește utilizarea suprafețelor de teren cu destinație agricolă și regimul activităților agricole în cazul zonelor umede și turbăriilor desemnate arii naturale protejate, inclusiv zonele umede de importanță internațională (situri Ramsar);Parcelă
    b) deținerea actelor de reglementare: acordul de mediu/avizul de mediu, după caz, pentru proiecte sau planuri; autorizație de mediu pentru activități care pot afecta aria naturală protejată (captări de apă, introducerea de poluanți, exploatarea turbei, introducerea de specii alohtone); avizul eliberat de către administratorul ariei naturale protejate căruia i s-a atribuit în administrare aria care include zone umede și turbării/structurile teritoriale din subordinea Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate pentru ariile neatribuite în administrare; permisul de acces sau acordul/avizul/autorizația de mediu și permisul de desfășurare a activităților în cazul fermierilor care dețin sau administrează terenuri cu destinație agricolă în perimetrul Rezervației Biosferei «Delta Dunării»;Exploatație
    c) existența unor indicii privind desfășurarea activităților ce contravin scopului de protecție și conservare a habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, inclusiv a solurilor bogate în carbon din perimetrul zonelor umede și turbăriilor, precum: drenarea zonelor umede și a turbăriilor, inclusiv a suprafețelor de teren cu destinație agricolă din perimetrul zonelor umede și turbăriilor; incendierea zonelor umede și a turbăriilor, inclusiv a suprafețelor de teren cu destinație agricolă din perimetrul zonelor umede și turbăriilor; defrișarea zonelor umede și a turbăriilor, cu excepția activităților aprobate prin planul de management; evacuarea de poluanți în apele de suprafață și subterane din zonele umede, din turbării și din zonele cu destinație agricolă din perimetrul zonelor umede și turbăriilor; depozitarea deșeurilor în zonele umede și turbării și în zonele cu destinație agricolă din perimetrul zonelor umede și turbăriilor; activități de exploatare a turbei; introducerea deliberată de specii alohtone în zonele umede și turbării; conversia zonelor umede și a turbăriilor; schimbări în folosința terenurilor și în cursul apelor; aratul pajiștilor permanente din zonele umede și turbării; lucrări profunde ale solului, la adâncimi mai mari de 25 cm;Parcelă
    d) respectarea măsurilor minime de conservare stabilite de administratorii ariilor naturale protejate, în cazul zonelor umede și turbăriilor desemnate arii naturale protejate pentru care planurile de management nu sunt încă elaborate/aprobate;Parcelă
    e) respectarea măsurilor minime de conservare stabilite de autoritatea competentă în cazul zonelor umede și turbăriilor, altele decât cele desemnate arii naturale protejate sau care sunt situate în afara ariilor naturale protejate, inclusiv interzicerea unor drenaje noi și a aratului pajiștilor permanente din zonele umede și turbării.Parcelă
    2. Efectuarea de către fermieri a unei activități minime pe terenurile cu destinație agricolă din perimetrul zonelor umede și turbăriilor pe care nu pot fi desfășurate activități agricole, precum: îndepărtarea vegetației ierboase și lemnoase considerate vegetație invazivă sau dăunătoare culturilor agricole, prin lucrări de cosit/tăvălugit/lucrări superficiale pe terenul arabil, nivelarea mușuroaielor și eliminarea resturilor vegetale pe pajiștile permanente, după caz, cu respectarea planului de management și/sau a măsurilor minime de conservareParcelă
    GAEC 3 - Interdicția de a incendia miriștile, cu excepția cazurilor justificate din motive fitosanitareExistența unor indicii privind arderea miriștilor, a vegetației uscate și a resturilor vegetale existente pe terenurile arabileParcelă
    GAEC 4 - Crearea de zone-tampon de-a lungul cursurilor de apă1. Înființarea/Existența benzilor-tampon (fâșii de protecție) pe terenurile agricole adiacente zonelor de protecție a cursurilor de apă stabilite prin Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, în care este interzisă aplicarea fertilizanților și a produselor de protecție a plantelor. Lățimea minimă a benzilor-tampon este de 3 m pentru terenurile cu panta până la 12% și de 5 m pe terenurile cu panta peste 12%, panta terenului fiind panta medie a blocului fizic în care se află parcela agricolă utilizată de fermier, adiacent cursului de apă. Lățimea benzilor-tampon se consideră de la limita blocului fizic în care se află parcela agricolă utilizată de fermier, adiacent zonei de protecție stabilite prin Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, spre interiorul acestuia.Parcelă
    2. Menținerea benzilor-tampon (fâșiile de protecție) existente pe terenurile agricole adiacente zonelor de protecție a cursurilor de apă stabilite prin Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, în care este interzisă aplicarea fertilizanților și a produselor de protecție a plantelorParcelă
    GAEC 5 - Gestionarea lucrărilor solului, reducerea riscului de degradare și eroziune a solului, inclusiv luarea în considerare a unghiului pantei1. Efectuarea, de-a lungul curbelor de nivel, a lucrărilor solului, inclusiv semănatul culturilor pe terenul arabil cu panta mai mare de 12%. Panta terenului înseamnă panta medie a parcelei agricole utilizate de fermier.Parcelă
    2. Existența unor indicii privind lucrările solului (aratul, scarificatul, lucrarea cu grapa și sapa rotativă, prașila mecanică) pe terenurile cu soluri foarte slab fertile, improprii pentru folosință arabilă (clasa de calitate V), indiferent de panta terenuluiParcelă
    GAEC 6 - Acoperirea minimă a solului pentru a evita solul descoperit în perioadele cele mai sensibile1. Acoperirea terenului arabil, asigurată prin: culturi agricole aflate în vegetație, miriștea și resturile vegetale rămase după recoltare, culturi secundare, culturi de acoperire verzi sau culturi de toamnă nou-înființate(*) pe cel puțin 80% din suprafața arabilă a exploatației în perioada cea mai sensibilă a anului (15 iunie-30 septembrie) (*) Sunt permise lucrările superficiale care nu afectează acoperirea vegetală a terenului sau care lasă pe teren miriștea și resturile vegetale de la cultura anterioară, până la adâncimea de maximum 10 cm, precum: discuirea superficială a miriștii fără întoarcerea brazdei sau afânarea superficială a solului. Lucrarea superficială asigură menținerea umidității solului și formarea unui strat vegetal de acoperire (samulastră) după recoltarea culturii principale. Lucrarea superficială a solului poate fi realizată după recoltarea culturii aflate în vegetație și înainte de începerea lucrărilor necesare pentru pregătirea terenului și înființarea noii culturi.Parcelă
    2. Acoperirea minimă a solului în cazul culturilor permanente, asigurată prin existența fâșiilor înierbate între rânduri, a mulcilor sau a resturilor vegetale pe cel puțin 50% din suprafața culturilor permanente din exploatațieParcelă
    GAEC 7 - Rotația culturilor pe terenuri arabile, cu excepția culturilor care cresc sub apăRotația culturilor cel puțin o dată pe an (an de cultură), cu excepția culturilor multianuale, a ierburilor și a altor plante furajere erbacee, a terenurilor lăsate pârloagă și a culturilor din spații protejate (sere și solarii). Prin excepție de la regula generală, una și aceeași specie de plante (cultura de bază sau principală) poate fi cultivată pe aceeași suprafață de teren arabil (parcelă agricolă), pe cel mult 50% din suprafața arabilă a exploatației, astfel: a) rotația culturilor principale pe cel mult 50% din suprafața arabilă a exploatației o perioadă de cel mult 3 ani consecutivi, cu obligația ca între două culturi principale să fie înființată o cultură secundară diferită ca specie față de cultura principală; b) rotația culturilor principale o perioadă de cel mult 2 ani consecutivi pe suprafețele pe care acestea au fost recoltate toamna târziu (după data de 1 noiembrie), ca urmare a condițiilor meteorologice nefavorabile, iar înființarea culturii secundare nu mai este posibilă întrucât nu există condiții optime de răsărire și dezvoltare a plantelor.Parcelă
    GAEC 8 • Procentajul minim din suprafața agricolă dedicat zonelor sau elementelor neproductive - Ponderea minimă de cel puțin 4% din terenul arabil la nivel de fermă alocat zonelor și elementelor neproductive, inclusiv terenuri lăsate pârloagă - Ponderea minimă de cel puțin 7% din terenul arabil la nivel de fermă dacă acesta include, de asemenea, culturi intermediare (secundare) sau culturi fixatoare de azot, cultivate fără utilizarea de produse de protecție a plantelor, din care 3% reprezintă terenuri lăsate pârloagă sau elemente neproductive. Pentru culturile secundare se utilizează factorul de ponderare 0,3. • Menținerea elementelor de peisaj • Interzicerea tăierii gardurilor vii și a arborilor în perioada de reproducere și creștere a păsărilor • Măsuri pentru evitarea speciilor de plante invazive1. Asigurarea procentului minim din suprafața agricolă alocat zonelor sau elementelor neproductive la nivel de fermă, prin aplicarea uneia dintre următoarele opțiuni:a) cel puțin 4% din terenul arabil la nivel de fermă este alocat zonelor și elementelor neproductive, inclusiv terenurilor lăsate pârloagă; b) cel puțin 7% din terenul arabil al fermei, destinat zonelor și elementelor neproductive, inclusiv terenurilor lăsate pârloagă, culturilor secundare și/sau culturilor fixatoare de azot, cultivate fără utilizarea de produse de protecție a plantelor, din care cel puțin 3% reprezintă zone și elemente neproductive, inclusiv terenuri lăsate pârloagă. Pentru culturile secundare se utilizează factorul de ponderare 0,3(*). (*) Prin aplicarea derogării în anul de cerere 2024, fermierii și alți beneficiari care fac obiectul acestui standard pot îndeplini prima cerință a standardului prin alocarea unei ponderi minime de cel puțin 4% din terenul arabil la nivel de fermă: (i) zonelor și elementelor neproductive, inclusiv terenurilor lăsate în pârloagă și/sau (ii) culturilor fixatoare de azot și/sau (iii) culturilor secundare. Culturile fixatoare de azot și culturile secundare se cultivă fără utilizarea produselor de protecție a plantelor. Pentru culturile secundare se utilizează factorul de ponderare 1. [Conform articolului 1 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/587 al Comisiei din 12 februarie 2024 de stabilire a unei derogări de la Regulamentul (UE) 2021/2.115 în ceea ce privește aplicarea standardului GAEC 8]Exploatație
    2. Menținerea elementelor de peisaj, incluzând garduri vii individuale și grupuri de rânduri de arbori, movile, rigole și terase, existente pe terenul agricolParcelă
    3. Existența unor indicii privind tăierea gardurilor vii și a arborilor în perioada de reproducere și creștere a păsărilor sălbatice, cuprinsă între 15 martie și 31 augustParcelă
    4. Luarea măsurilor pentru evitarea instalării și extinderii speciilor de plante invazive pe terenul agricolParcelă
    GAEC 9 - Interzicerea conversiei sau aratului pajiștilor permanente desemnate drept pajiști permanente sensibile din punct de vedere ecologic1. Schimbarea destinației sau aratul pajiștilor permanente desemnate ca pajiști permanente sensibile din punct de vedere ecologic din perimetrul siturilor Natura 2000(*)(*) Vizează toate pajiștile permanente din perimetrul siturilor Natura 2000.Parcelă
    2. Efectuarea lucrărilor de exploatare și întreținere a pajiștilor permanente din perimetrul siturilor Natura 2000 cu respectarea măsurilor de conservare prevăzute în planurile de management ale siturilor sau cu respectarea măsurilor de conservare stabilite de administratorul sitului, până la aprobarea planului de managementParcelă
    GAEC 10 - Interdicția de a incendia vegetația pajiștilor permanente Obiectiv principal: menținerea nivelului de materie organică din solEste interzisă arderea vegetației pajiștilor permanente (pășuni și fânețe).Parcelă
    (la 18-09-2024, Tabelul 1 din anexa nr. 2 a fost modificată de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 355 din 12 septembrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 939 din 18 septembrie 2024 )
     +  Tabelul 2. Elemente de control privind respectarea cerințelor legale în materie de gestionare (SMR)
    Specificare SMRElemente de control (se verifică conform raportului de control.)Nivelul la care se realizează controlul
    SMR 1 - Directiva 2000/60/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2000 de stabilire a unui cadru de politică comunitară în domeniul apei (JO L 327, 22.12.2000, p. 1): art. 11 alin. (3) lit. (e) și, în ceea ce privește cerințele obligatorii referitoare la controlul surselor difuze de poluare cu fosfați, art. 11 alin. (3) lit. (h).a) Obținerea actelor de reglementare în domeniul gospodăririi apelor (avizul de gospodărire a apelor, autorizația de gospodărire a apelor eliberate de către autoritatea competentă de gospodărire a apelorexploatație
    b) Aplicarea măsurilor prevăzute în actele de reglementare în domeniul gospodăririi apelor;
    c) Aplicarea măsurilor identificate în baza rezultatelor controalelor și inspecțiilor asupra modului de respectare a prevederilor legale privind gospodărirea apelor.
    SMR 2 - Directiva Consiliului91/676/CEE din 12 decembrie 1991 privind protecția apelor împotriva poluării cu nitrați proveniți din surse agricole (JO L 375, 31.12.1991, p. 1): art. 4 și 5.1.a) - respectarea normelor privind depozitarea gunoiului de grajd în ceea ce privește:- existența sistemelor de depozitare a gunoiului de grajd (individuale sau comunale sau, prin excepție, în câmp deschis pe terenul agricol doar pentru fermierii cu până la 8 UVM), în ceea ce privește construcția, amplasarea și dimensionarea acestora (calculul capacității de depozitare necesare);- existența gropii pentru urină sau fracția lichidă din platforma de gunoi;- deținerea platformei de gunoi de grajd în cazul bovinelor crescute în sistem permanent la pășune;- interdicția privind depozitarea gunoiului de grajd direct pe sol;- depozitele să aibă o capacitate care să asigure stocarea pentru o perioadă mai mare cu o lună decât intervalul de interdicție pentru aplicarea pe teren a îngrășămintelor organice;- distanțele de protecție sanitară în ceea ce privește amplasarea depozitelor de gunoi de grajd; spațiile pentru depozitarea gunoiului de grajd amplasate cu respectarea zonelor (distanțelor) de protecție prevăzute în anexa 2 la Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare. În cazul fermelor care dețin autorizația de mediu și respectă condițiile privind depozitarea, procesarea și valorificarea dejecțiilor animaliere impuse de autorizație, sunt considerate conforme;- interzicerea utilizării îngrășămintelor de orice fel înzonele de protecție sanitară și hidrogeologică instituite în jurul lucrărilor de captare, a construcțiilor și instalațiilor destinate alimentării cu apă potabilă, a surselor de apă potabilă destinată îmbutelierii, a surselor de ape minerale sau pentru îmbuteliere, precum și a lacurilor și nămolurilor terapeutice;- măsurile de bază și măsurile suplimentare care trebuie îndeplinite în spațiile de însilozare a furajelor verzi;- gestionarea efluenților de siloz balotat;- gestionarea apelor uzate de la ferme.exploatație
    1.b) respectarea perioadelor de interdicție pentru aplicarea îngrășămintelor organice și chimice pe terenul agricol, în funcție de zona (câmpie, deal, munte) în care se încadrează unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia este situat terenul agricol, conform prevederilor art. 3 și ale anexei nr. 3 din Programul de acțiune, cu excepția culturilor din spații protejate (sere și solarii) dacă temperatura din interiorul acestora este mai mare de 5°C. În cazul culturilor înființate toamna sau primăvara (extratimpuriu) se pot aplica îngrășăminte chimice în perioada de interdicție, în limita a maximum 50 kg N s.a./ha.parcelă
    1.c) respectarea normelor privind aplicarea îngrășămintelor pe terenul agricol, prevăzute la art. 9 din Programul de acțiune, în ceea ce privește cantitatea maximă de azot (substanță activă) provenită din îngrășămintele organice și chimice aplicate pe terenul agricol în decursul unui an, planul de fertilizare și presiunea nutrienților la nivelul exploatației agricole, astfel:- cantitatea maximă de azot provenită din îngrășăminte organice nu poate depăși 170 kg N/ha/an;- cantitatea maximă de azot provenită din îngrășăminte chimice, în cazul în care nu se execută studii agrochimice, nu poate depăși cantitățile maxime de azot (substanță activă/ha/an) stabilite pentru terenurile arabile pe grupe de culturi și în funcție de pantă, cantitatea de 100 kg N substanță activă/ha/an pentru vii și livezi și alte culturi permanente, respectiv 80 kg N substanță activă/ha/an pentru pajiști permanente.parcelă
    1.d) - întocmirea planului de fertilizare pe baza studiilor agrochimice pentru terenurile irigate pentru exploatațiile care practică agricultura în sistem irigat și pentru cele care utilizează o cantitate mai mare de azot din îngrășăminte chimice decât cea stabilită pentru terenurile arabile pe grupe de culturi și în funcție de pantă, pentru vii și livezi și alte culturi permanente (100 kg N s.a./ha/an), respectiv pentru pajiști permanente (80 kg N s.a./ha/an);- studiul agrochimic (analize de sol) care a stat la baza elaborării planului de fertilizare și planificarea aplicării îngrășămintelor organice la nivelul parcelelor din cadrul exploatației în cazul depășirii cantității de 170 kg azot s.a./ha/an pe suprafețele irigate pentru care există analiza solului și planificarea fertilizării.parcelă
    1.e) - respectarea cerințelor generale pentru aplicarea fertilizanților, precum și a obligațiilor privind tehnicile de aplicare a îngrășămintelor organice și chimice, prevăzute la art. 10, 11 și 12 din Programul de acțiune, astfel:- existența unor indicii privind aplicarea oricărui tip de îngrășământ (organic sau chimic) pe terenul agricol în condiții meteorologice și pedologice nefavorabile (pe timp de ploaie, ninsoare, soare puternic și pe terenurile cu exces de apă, înghețate sau acoperite cu zăpadă, sol crăpat în adâncime sau săpat în vederea instalării unor drenuri sau pentru a servi la depunerea unor materiale de umplutură).- existența unor indicii privind descărcarea sau depozitarea gunoiului de grajd în apropierea canalelor, cursurilor de apă sau a altor surse de apă; - existența unor indicii privind golirea sau spălarea utilajelor de administrare a îngrășămintelor de orice fel în apele de suprafață sau în apropierea lor.parcelă
    1.f) - respectarea obligațiilor privind aplicarea îngrășămintelor pe terenurile în pantă abruptă (mai mare de 12%) în ceea ce privește încorporarea îngrășămintelor în sol (nu mai târziu de 24 de ore de la momentul aplicării);- existența unor indicii privind aplicarea îngrășămintelor organice sau chimice dacă sunt prognozate precipitații intense;- existența unor indicii privind aplicarea îngrășămintelor organice sau chimice pe terenurile saturate cu apă, inundate, înghețate sau acoperite cu zăpadă;- respectarea cantității de azot provenite din aplicarea îngrășămintelor organice pe pajiștile permanente (pășuni și fânețe), care nu trebuie să depășească 170 kg N/ha/an, și de a nu se aplica în perioadele de interdicție;- respectarea cantității de azot provenite din aplicarea îngrășămintelor chimice de maximum 80 kg N substanță activă/ha/an pentru exploatațiile care nu dețin studii agrochimice;- aplicarea cantității de îngrășăminte în acord cu recomandările rezultate din studiile agrochimice, dar nu mai mult de 170 kg N/ha/an îngrășăminte organice pentru exploatațiile care urmează un plan de fertilizare bazat pe studii agrochimice.parcelă
    1.g) - respectarea obligațiilor privind aplicarea îngrășămintelor pe terenurile adiacente cursurilor de apă și în vecinătatea captărilor de apă potabilă(*), în ceea ce privește interdicția aplicării fertilizanților de orice fel pe benzile-tampon (fâșii de protecție) adiacente zonelor de protecție stabilite prin Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare;- respectarea lățimii minime a fâșiilor de protecție în funcție de panta terenului: 3 m pentru terenurile cu panta până la 12% și 5 m pentru terenurile cu panta peste 12%.- prezența urmelor de îngrășăminte organice și chimice pe suprafețele de teren agricol ce constituie fâșii de protecție în zonele de protecție instituite în jurul lucrărilor de captare, construcțiilor și instalațiilor destinate alimentării cu apă potabilă, surselor de apă potabilă destinate îmbutelierii, al surselor de ape minerale utilizate pentru cura internă sau pentru îmbuteliere, precum și al lacurilor și nămolurilor terapeutice, conform legislației în vigoare.(*) Include și interdicția privind aplicarea îngrășămintelor și a produselor de protecție a plantelor în zonele de protecție a canalelor de irigații și canalelor de desecare (Ordinul MAPDR nr. 227/2006 privind amplasarea și dimensionarea zonelor de protecție adiacente infrastructurii de îmbunătățiri funciare), a căror lățime minimă diferă în funcție de tipul și destinația acestora, astfel:- canale de irigații: 2 m pentru canale de distribuție; 2,5 m pentru canale de aducțiune; 3 m pentru canale de transport;- canale de desecare: 2 m pentru canale principale, canale secundare și de ultim ordin; 2,5 m pentru canale colectoare;3 m din terenul agricol adiacent canalelor de irigații și canalelor de desecare, dacă acestea nu au fost prevăzute cu zone de protecție (odată cu amenajarea lor) și dacă se află în stare de funcționare sau de conservare.parcelă
    1.h) - întocmirea, păstrarea pentru o perioadă de 3 ani și prezentarea pentru control a documentelor de evidență ale exploatației agricole cu privire la suprafața fermei, șeptelul fermei pe specii și categorii de animale, registrele de evidență a efectivelor de animale și perioada de stabulație, presiunea azotului din îngrășămintele organice de origine animală calculată conform coeficienților de excreție prevăzuți în tabelul 4 din Programul de acțiune, cantitatea și tipul îngrășămintelor de origine animală aplicate/ livrate/ achiziționate, data livrării/achiziției, numele și adresa destinatarului/ furnizorului și sistemul de colectare și depozitare a dejecțiilor animale corelat cu cerințele minime privind perioadele de interdicție în aplicarea îngrășămintelor, prevăzute la art. 17 din Programul de acțiune;- întocmirea planului simplificat de fertilizare (care cuprinde pentru fiecare parcelă agricolă tipul și cantitatea oricărui îngrășământ chimic și organic aplicat pe teren, cantitatea de azot conținută și data aplicării, tipul oricărei culturi agricole și data însămânțării/recoltării)exploatație
    2.- deținerea de către fermieri a actelor de reglementare în domeniul protecției mediului** și/sau gospodăririi apelor și respectarea condițiilor stabilite de acestea cu privire la depozitarea, manipularea și aplicarea îngrășămintelor organice și minerale pe terenul agricol.(*) Depozitele de gunoi de grajd construite înainte de intrarea în vigoare a Programului de acțiune pentru protecția apelor împotriva poluării cu nitrați proveniți din surse agricole, aprobat prin Ordinul MMAP/MADR nr. 333/165/2021, cu respectarea zonelor de protecție impuse de Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, precum și a condițiilor de depozitare, procesare și valorificare a dejecțiilor animaliere stabilite în autorizația de mediu, sunt considerate conforme.exploatație
    SMR 3 - Directiva 2009/147/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind conservarea păsărilor sălbatice (JO L 20, 26.1.2010, p. 7): art. 3 alin. (1), art. 3 alin. (2) lit. (b), art. 4 alin. (1), (2) și (4).1. Pentru fermierii care dețin/administrează terenuri agricole și care desfășoară activități în perimetrul ariilor de protecție specială avifaunistică se verifică:a)- existența suprafeței agricole a fermierilor în perimetrul ariilor de protecție specială avifaunistică în aplicația IPA Online/LPIS GIS;- respectarea restricțiilor prevăzute în planul de management și în regulamentul ariei de protecție specială avifaunistică în ceea ce privește utilizarea suprafețelor de teren cu destinație agricolă și regimul activităților agricoleparcelă
    b)- deținerea de către fermieri a actelor de reglementare (avizul de mediu/ acordul de mediu, după caz, pentru proiecte sau planuri ori avizul eliberat de către administratorul ariei naturale protejate/structurile teritoriale din subordinea Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate pentru ariile neatribuite în administrare prin contracte de administrare), în situația în care aceste activități pot afecta în mod semnificativ ariile protejate.exploatație
    2. În vederea protejării tuturor speciilor de păsări sălbatice, inclusiv a celor migratoare, atât în ariile de protecție specială avifaunistică, cât și în afara acestora, se verifică:parcelă
    a) existența indiciilor privind metodele/mijloacele de capturare intenționată și ucidere a păsărilor sălbatice.
    b) existența unor indicii privind deteriorarea, distrugerea și/sau culegerea intenționată a cuiburilor și/sau a ouălor din natură, chiar dacă acestea sunt goale.parcelă
    c) existența unor indicii privind perturbarea intenționată a păsărilor sălbatice, în special în cursul perioadei de reproducere sau de maturizare, prin activități ce contravin scopului de protecție și conservare a acestora, cum ar fi: arderea vegetației, tăierea gardurilor vii, arborilor/pâlcurilor arbustive și a perdelelor agroforestiere existente pe terenul agricol sau schimbări în folosința terenurilor și în cursul apelor.parcelă
    SMR 4 – Directiva 92/43/CEE a Consiliului din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale și a speciilor de floră și faună sălbatică (JO L 206, 22.7.1992, p. 7): art. 6 alin. (1) și (2).1. Pentru fermierii care dețin/administrează terenuri agricole și care desfășoară activități în perimetrul ariilor naturale protejate se verifică:a) existența suprafeței agricole a fermierilor în perimetrul ariilor de protecție specială avifaunistică în aplicația IPA Online/LPIS GIS;- respectarea restricțiilor prevăzute în planul de management și în regulamentul ariilor în ceea ce privește utilizarea suprafețelor de teren cu destinație agricolă și regimul activităților agricole.parcelă
    b) - deținerea de către fermieri a actelor de reglementare (avizul de mediu/ acordul de mediu, după caz, pentru proiecte sau planuri ori avizul eliberat de către administratorul ariei natural protejate/structurile teritoriale din subordinea Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate pentru ariile neatribuite în administrare prin contracte de administrare), în situația în care aceste activități pot afecta în mod semnificativ ariile protejate. exploatație
    2. Pentru protecția speciilor de plante și animale sălbatice prevăzute în anexele nr. 4A și 4B la OUG nr. 57/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, care trăiesc atât în ariile naturale protejate, cât și în afara acestora, se verifică:a) existența unor indicii privind orice formă de recoltare sau a unor indicii privind mijloacele de capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic.parcelă
    b) existența unor indicii privind deteriorarea și/sau distrugerea locurilor de reproducere ori de odihnă a animalelor sălbatice și perturbarea intenționată a animalelor sălbatice în cursul perioadei de reproducere, creștere, hibernare sau migrație, prin activități ce contravin scopului de protecție și conservare a acestora, cum ar fi: arderea vegetației, tăierea gardurilor vii, a arborilor/pâlcurilor arbustive și a perdelelor agroforestiere existente pe terenul agricol, schimbări în folosința terenurilor și în cursul apelor.parcelă
    c) existența unor indicii privind recoltarea florilor și a fructelor, culegerea, tăierea, dezrădăcinarea sau distrugerea cu intenție a plantelor sălbatice în habitatele lor naturale, în oricare dintre stadiile lor biologice. parcelă
    SMR 5 – Regulamentul (CE) nr. 178/2002 al Parlamentului European și al Consiliului din 28 ianuarie 2002 de stabilire a principiilor și a cerințelor generale ale legislației alimentare, de instituire a Autorității Europene pentru Siguranța Alimentară și de stabilire a procedurilor în domeniul siguranței produselor alimentare (JO L 31, 1.2.2002, p. 1): art. 14 și 15, art. 17 alin. (1)^1 și art. 18, 19 și 20.Pentru fermierii care desfășoară activități de producție, prelucrare și punere pe piață a alimentelor și a hranei pentru animale se verifică:1. a) și b) comercializarea numai a alimentelor sigure și adecvate consumului uman.c) siguranța hranei pentru animale comercializată sau utilizată în hrana animalelor destinate producției de alimente.exploatație
    1. d) respectarea măsurilor impuse de autoritatea competentă cu privire la punerea pe piață a unui aliment sau la retragerea de pe piață a acestuia, în cazul în care există suspiciunea că alimentul respectiv sau hrana pentru animale este nesigur/nesigură;e) realizarea trasabilității de către fermieri a produselor alimentare, a hranei pentru animale, a animalelor de la care se obțin produse alimentare și a oricărei alte substanțe destinate sau prevăzute a fi încorporată într-un produs alimentar sau în hrana pentru animale, în toate etapele producției, prelucrării și distribuției;f) ținerea evidenței furnizorilor și a produselor pe care fermierii le achiziționează în scopuri alimentare sau în scopul hrănirii animalelor, precum și ținerea evidenței persoanelor către care au fost furnizate alimente/hrana pentru animale, pentru a asigura trasabilitatea acestora;g) utilizarea în hrana animalelor numai a produselor care îndeplinesc cerințele legale de siguranță a hranei pentru animale;h) etichetarea sau identificarea în mod corespunzător a alimentelor sau a hranei pentru animale introduse pe piață în vederea facilitării trasabilității lor; documentele sau informațiile aduse autorității competente;i) efectuarea informării autorității competente în cazul în care fermierii consideră că produsul alimentar/hrana pentru animale pus/pusă pe piață poate fi dăunător/dăunătoare pentru sănătatea consumatorilor și luarea măsurilor de către fermieri în vederea prevenirii riscurilor pentru consumatorul final;j) punerea la dispoziția autorității competente a informațiilor solicitate cu privire la acțiunile întreprinse pentru evitarea sau reducerea riscului determinat de alimentele/hrana pentru animale pe care fermierii le furnizează sau le-au furnizat;k) luarea măsurilor pentru îmbunătățirea/corectarea unor deficiențe constatate la efectuarea controalelor de către autoritatea competentă.exploatație
    2. Pentru fermierii din sectorul alimentar care cresc, colectează sau vânează animale ori care obțin produse primare de origine animală se verifică:2.1.a) respectarea măsurilor privind igiena:(i) depozitarea și manipularea deșeurilor și a substanțelor periculoase astfel încât să se prevină contaminarea;(ii) prevenirea introducerii și a răspândirii bolilor contagioase transmisibile la oameni prin alimente, inclusiv luarea măsurilor de precauție la introducerea unor animale noi în exploatațiile agricole și raportarea suspiciunilor de focare de boli către autoritatea competentă;(iii) utilizarea în mod corect a aditivilor furajeri și a produselor medicinale veterinare, în conformitate cu legislația aplicabilă.exploatație
    2.1.b) ținerea evidențelor de către fermieri cu privire la:(i) natura și originea furajelor cu care sunt hrănite animalele;(ii) produsele medicinale veterinare sau alte tratamente administrate animalelor, data administrării și perioadele de așteptare;(iii) rezultatele tuturor analizelor efectuate pe probe prelevate de la animale sau alte probe prelevate pentru stabilirea diagnosticului, care sunt importante pentru sănătatea umană;(iv) orice rapoarte relevante ale verificărilor pe animale sau produse de origine animală.exploatație
    2.2. Pentru fermierii din sectorul alimentar care produc sau recoltează produse vegetale se verifică:2.2.a) respectarea luării măsurilor privind igiena, în special:(i) depozitarea și manipularea deșeurilor și a substanțelor periculoase astfel încât să se prevină contaminarea;(ii) utilizarea în mod corect a produselor de protecție a plantelor și a biocidelor, în conformitate cu legislația aplicabilă;exploatație
    2.2.b) ținerea evidențelor de către fermieri în special cu privire la:(i) orice utilizare a produselor fitofarmaceutice și a biocidelor;(ii) rezultatele tuturor analizelor relevante efectuate pe probe prelevate de la plante sau alte probe, care sunt importante pentru sănătatea umană;2.2.c) asigurarea de către fermieri a spațiilor de depozitare împotriva infestării/infectării post recoltă/depozitare cu microorganisme și/sau organisme toxice, vătămătoare și/sau dăunătoare produselor agricole primare sau prelucrate;2.2.d) luarea de către fermieri a măsurilor de prevenire corespunzătoare, astfel încât să fie asigurată starea de sănătate a produselor vegetale depozitate.exploatație
    2.3.1.Pentru fermierii care produc sau, după caz, colectează lapte crud se verifică:a) - provenirea laptelui crud și a colostrului de la animale care au o stare bună de sănătate și care nu prezintă niciun semn de boală care ar putea duce la contaminarea laptelui și, în special, care nu suferă de o infecție a aparatului genital însoțită de scurgeri, de enterită cu diaree și febră sau de o inflamație vizibilă a ugerului;- provenirea laptelui crud și a colostrului de la animale care nu prezintă nicio rană a ugerului care ar putea altera laptele și colostrul și cărora nu li s-au administrat substanțe sau produse neautorizate sau animale care nu au făcut obiectul unui tratament ilegal în temeiul Directivei 96/23/CE;- provenirea laptelui crud și a colostrului de la animale pentru care, în cazul administrării unor produse sau substanțe autorizate, a fost respectată perioada de așteptare prescrisă pentru aceste produse sau substanțe;b) provenirea laptelui crud și a colostrului de la:(i) vaci sau bivolițe care aparțin unui efectiv care, în sensul Directivei 64/432/CEE este indemn sau oficial indemn de bruceloză;(ii) oi sau capre care aparțin unei exploatații oficial indemne sau indemne de bruceloză în sensul Directivei 91/68/CEE; sau(iii) femele din alte specii, speciile sensibile la bruceloză, care aparțin unui efectiv controlat în mod regulat pentru această maladie în cadrul unui plan de supraveghere aprobat de autoritatea competentă;c) provenirea laptelui crud și a colostrului de la:(i) vaci sau bivolițe care aparțin unui efectiv care, în sensul Directivei 64/432/CEE, este indemn sau oficial indemn de tuberculoză;(ii) oi sau capre care aparțin unei exploatații oficial indemne sau indemne de bruceloză în sensul Directivei 91/68/CEE; sau(iii) femele din alte specii, sensibile la tuberculoză, care aparțin unui efectiv controlat în mod regulat pentru această maladie în cadrul unui plan de supraveghere;- rezultatele controalelor și ale testelor de tuberculoză în cazul în care vacile sunt ținute de către fermieri împreună cu caprele.d) deținerea autorizației autorității competente atunci când laptele crud provine de la animale care nu respectă cerințele prevăzute la lit. b) și c), astfel:(i) în cazul vacilor sau bivolițelor care nu prezintă o reacție pozitivă la testele de depistare a tuberculozei sau a brucelozei și niciun simptom al acestor boli sau după ce a fost supus unui tratament termic, astfel încât să prezinte o reacție negativă la testul de fosfatază;(ii) în cazul oilor sau caprelor care nu prezintă o reacție pozitivă la testele de depistare a brucelozei sau care au fost vaccinate împotriva brucelozei în cadrul unui program de eradicare aprobat și care nu prezintă niciun simptom al acestei boli, fie pentru fabricarea brânzeturilor cu o durată de maturare de cel puțin două luni, fie după ce a fost supus unui tratament termic, astfel încât să prezinte o reacție negativă la testul de fosfatază;(iii) în cazul femelelor aparținând altor specii care nu prezintă o reacție pozitivă la testele de depistare a tuberculozei sau a brucelozei și niciun simptom al acestor boli, dar care aparțin unui efectiv în care a fost detectată bruceloza sau tuberculoza în urma controalelor menționate la lit. b) și c), în cazul în care sunt supuse unui tratament care să asigure siguranța acestuia.e) existența documentelor care atestă că laptele crud și colostrul care provine de la animale care prezintă individual o reacție pozitivă la testele profilactice privind tuberculoza sau bruceloza nu a fost utilizat pentru consumul uman.f) izolarea de către fermieri a animalelor infectate sau suspecte de a fi infectate cu o infecție a aparatului genital, cu bruceloză sau tuberculoză în vederea evitării oricărui efect nefast asupra laptelui și a colostrului altor animale.exploatație
    2.3.2.1. În ceea ce privește igiena în exploatațiile de producție a laptelui și a colostrului, se verifică:a) instalațiile de muls și spațiile în care sunt depozitate, manipulate sau răcite laptele și colostrul să fie construite și situate corespunzător astfel încât riscurile de contaminare a laptelui și a colostrului să fie limitate.b) realizarea separării spațiilor în care sunt adăpostite animalele de cele destinate depozitării laptelui și a colostrului, protecția acestora de vermină și existența unui echipament de refrigerare corespunzător;c) curățarea și dezinfectarea în mod corespunzător a ustensilelor, a recipientelor, a cisternelor utilizate la muls, colectare și transport înainte de utilizare și reutilizare.exploatație
    2.3.2.2. a) respectarea efectuării în condiții de igienă a mulsului laptelui; efectuarea identificării de către fermier a animalelor supuse unui tratament în urma căruia există riscul ca reziduuri de medicamente să treacă în lapte și ca laptele care provine de la aceste animale înainte de încheierea perioadei de așteptare prescrise să nu fie utilizat pentru consumul uman.b) și c) respectarea condițiilor de depozitare a laptelui și colostrului imediat după muls în scopul evitării oricărei contaminări.exploatație
    2.4 Pentru fermierii din sectorul alimentar care produc ouă și produse din ouă, se verifică respectarea condițiilor de igienă în spațiile în care sunt depozitate ouăle până la vânzarea către cumpărător.exploatație
    2.5. Pentru fermierii din sectorul hranei pentru animale care desfășoară activități de producție primară de furaje și alte operațiuni conexe se verifică:(i) luarea măsurilor adecvate pentru depozitarea și manipularea în condiții de siguranță a deșeurilor și a substanțelor periculoase, în scopul de a evita riscurile de contaminare;(ii) luarea în considerare a rezultatelor oricărei analize relevante a probelor prelevate din produsele primare sau a altor probe care prezintă importanță pentru siguranța hranei pentru animale.b) respectarea cerințelor privind păstrarea evidențelor cu privire la: orice utilizare a produselor fitosanitare și a biocidelor, a semințelor modificate genetic, sursa și cantitatea fiecărei intrări de hrană pentru animale, precum și cu privire la destinația și cantitatea fiecărei ieșiri de hrană pentru animale.c) procurarea și utilizarea de către fermieri numai a hranei pentru animale provenite de la unități înregistrate și/sau autorizate;- depozitarea hranei pentru animale separate de agenții chimici și celelalte produse interzise în hrana pentru animale;- depozitarea și manipularea furajelor medicamentate separat de cele fără adaos de medicamente destinate unor categorii sau specii de animale diferite.exploatație
    2.6. Pentru fermierii din sectorul produselor alimentare și fermierii cu activitate în domeniul hranei pentru animale se verifică respectarea prevederilor legale cu privire la reziduuri și contaminanți.exploatație
    SMR 6 – Directiva Consiliului 96/22/CE din 29 aprilie 1996 privind interzicerea utilizării anumitor substanțe cu efect hormonal sau tireostatic și a substanțelor betaagoniste în creșterea animalelor și de abrogare a Directivelor 81/602/CEE, 88/146/CEE și 88/299/CEE (JO L 125, 23.5.1996, p. 3): art. 3 lit. (a), (b), (d) și (e) și art. 4, 5 și 7Pentru crescătorii/proprietarii/deținătorii animalelor de fermă (animale domestice din speciile bovine, porcine, ovine și caprine, solipede domestice, păsări și iepuri, precum și animale sălbatice din aceste specii și rumegătoare sălbatice care au fost crescute într-o exploatație) sau animalelor de acvacultură se verifică:a) existența unor indicii privind deținerea de către crescătorii/proprietarii/deținătorii de animale a substanțelor cu efect hormonal sau tireostatic și a substanțelor betaagoniste.exploatație
    b) existența unor indicii privind administrarea de către crescătorii/proprietarii/deținătorii de animale în tratamentul animalelor de fermă a produselor medicinale veterinare ce conțin substanțe interzise (substanțe tireostatice, stilbenele, derivații de stilbene, sărurile și esterii acestora, respectiv 17 betaestradiol și derivații esterificați ai acestuia, precum și produse medicinale veterinare ce conțin substanțe care au acțiune estrogenă, androgenă sau gestagenă, altele decât 17 betaestradiol și derivații esterici ai acestuia).exploatație
    c) efectuarea administrării în scopuri terapeutice sau zootehnice a testosteronului, progesteronului și a derivaților acestora, precum și a substanțelor betaagoniste numai la animale identificate și numai de către medicul veterinar sau sub responsabilitatea directă a acestuia, care va consemna tratamentul efectuat, inclusiv perioada de așteptare, în registrul de consultații și tratamente. exploatație
    d) respectarea perioadei de așteptare specificată în datele înscrise de medicul veterinar care a efectuat tratamentul terapeutic cu substanțe hormonale, tireostatice sau betaagoniste. exploatație
    e) existența unor indicii privind tratamentul terapeutic cu substanțele hormonale, tireostatice și betaagoniste al animalelor de interes economic și al animalelor de reproducție la sfârșitul vieții reproductive a acestora exploatație
    SMR 7 - Regulamentul (CE) nr. 1.107/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind introducerea pe piață a produselor fitosanitare și de abrogare a Directivelor 79/117/CEE și 91/414/CEE ale Consiliului (JO L 309, 24.11.2009, p. 1): art. 55 primele două tezePentru fermierii care prin activitatea lor utilizează produse de protecție a plantelor (p.p.p.) se verifică: a) conformitatea produselor de protecție a plantelor utilizate în exploatație cu lista produselor omologate de Comisia Națională de Omologare a Produselor de Protecție a Plantelor care se regăsesc în baza de date PEST-EXPERTexploatație
    b) respectarea de către fermieri a utilizării produselor de protecție a plantelor numai în scopul pentru care acestea au fost omologate și numai în conformitate cu instrucțiunile de utilizare de pe eticheta produsului ((au respectat doza/ha.to omologată, cultura, agentul de dăunare și momentul aplicării).exploatație
    c) respectarea utilizării produselor de protecție a plantelor cărora le este atribuit cuvântul de avertizare pericol și frazele de pericol corespunzătoare numai de către persoanele juridice care dețin autorizație pentru utilizarea acestor produse, emisă de oficiul fitosanitar din raza teritorială în care își desfășoară activitatea.exploatație
    d) deținerea documentelor de evidență contabilă a produselor de protecție a plantelor depozitate și utilizate în exploatație, precum și a Registrului de evidență a tratamentelor cu produsele de protecție a plantelor pe parcursul unei perioade de cel puțin 3 ani.exploatație
    SMR 8 – Directiva 2009/128/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unui cadru de acțiune comunitară în vederea utilizării durabile a pesticidelor (JO L 309, 24.11.2009, p. 71):- art. 5 alin. (2) și art. 8 alin. (1)-(5);- art. 12 în ceea ce privește restricțiile referitoare la utilizarea pesticidelor în zonele protejate definite pe baza Directivei 2000/60/CE privind apa și a legislației privind Natura 2000;- art. 13 alin. (1) și (3) în ceea ce privește manipularea și depozitarea pesticidelor și eliminarea resturilor.În ceea ce privește utilizarea durabilă a produselor de protecție a plantelor se verifică:a) obținerea certificatului de formare profesională dobândit prin instruire privind utilizarea durabilă a produselor de protecție a plantelor, în cazul utilizatorilor profesioniști care au avut o neconformitate identificată în anul anterior în urma controalelor oficiale sau a verificărilor SMR 7 și/sau SMR 8 efectuate în scopul condiționalității.exploatație
    b) ținerea evidenței verificărilor tehnice efectuate anual la echipamentele de aplicare a produselor de protecție a plantelor, înainte de executarea tratamentelor fitosanitare.exploatație
    c) respectarea interdicției de a nu efectua tratamente fitosanitare cu echipamente de aplicare a produselor de protecție a plantelor de uz profesional care au fost respinse în urma inspecției.exploatație
    d) existența unor indicii (urme de utilaje pentru efectuarea tratamentelor cu p.p.p., urme de la soluția aplicată pe plantele din zonele de protecție, ambalaje de p.p.p. prezente în zonele menționate, urme de uleiuri, carburanți pe vegetație) privind efectuarea de tratamente cu produse de protecție a plantelor în zonele de protecție a resurselor de apă, în zonele de protecție sanitară și ecologică, precum și în alte zone protejate stabilite prin legislația în vigoare.parcelă
    e) - respectarea condițiilor privind depozitarea, manipularea, diluarea și amestecul produselor înainte de utilizare, manipularea ambalajelor și a deșeurilor de produse de protecție a plantelor, eliminarea amestecurilor din rezervor rămase după aplicare, curățarea echipamentului utilizat pentru aplicarea produselor, recuperarea sau eliminarea deșeurilor de produse de protecție a plantelor și a ambalajelor acestora în conformitate cu legislația privind deșeurile.- respectarea normelor privind amplasarea, dimensionarea, dotarea și materialele de construcție a spațiilor de depozitare a produselor de protecție a plantelor.exploatație
    SMR 9 - Directiva 2008/119/CE a Consiliului din 18 decembrie 2008 de stabilire a normelor minime privind protecția vițeilor (JO L 10, 15.1.2009, p. 7): art. 3 și 4 Norma sanitară veterinară ce stabilește standarde minime pentru protecția vițeilor, aprobată prin Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 72/2005: art. 3 alin. (1) și (2), art. 4 și anexaPentru crescătorii/proprietarii/deținătorii de animale din specia bovine care au obligația să cunoască și să respecte standardele minime pentru protecția vițeilor, se verifică:A. respectarea standardelor minime pentru protecția vițeilor:- respectarea interdicției privind ținerea vițeilor în boxe individuale după vârsta de 8 săptămâni, cu excepția cazului în care un medic veterinar certifică faptul că sănătatea sau comportamentul vițelului necesită ca acesta să fie izolat pentru a fi supus tratamentului;- respectarea cerințelor privind dimensiunea și construcția boxelor individuale;exploatație
    B. respectarea spațiul liber alocat și disponibil pentru fiecare vițel, cu excepția exploatațiilor cu mai puțin de 6 viței sau vițeilor ținuți alături de mame în vederea alăptării.
    C. respectarea condițiilor pentru creșterea vițeilor.
    SMR 10 - Directiva 2008/120/CE a Consiliului din 18 decembrie 2008 de stabilire a normelor minime de protecție a porcilor (JO L 47, 18.2.2009, p. 5): art. 3 și 4 Norma sanitară veterinară care stabilește standarde minime pentru protecția porcinelor, aprobată prin Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 202/2006, cu modificările și completările ulterioare: art. 3, art. 4 alin. (1) și anexaPentru crescătorii/proprietarii/deținătorii de animale din specia porcine care au obligația să cunoască și să respecte standardele minime pentru protecția porcinelor, se verifică:I. respectarea cerințelor privind:1.a) minimumul suprafeței libere de pardoseală disponibilă pentru fiecare purcel înțărcat sau purcel în creștere, ținut în grup, cu excepția scrofițelor după montă și a scroafelor;1.b) suprafața liberă totală de pardoseală disponibilă pentru fiecare scrofiță după montă, precum și pentru fiecare scroafă, atunci când scrofițele și/sau scroafele sunt ținute în grup de cel puțin 1,64 mp, respective 2,25 mp; mărirea suprafeței libere de suprafață cu 10% dacă animalele sunt ținute în grupuri mai mici de 6 indivizi și reducerea acesteia cu 10% dacă animalele sunt ținute în grupuri de 40 sau mai mulți indivizi.2.a) respectarea cerințelor privind suprafața pardoselii pentru scrofițe după montă și scroafe gestante;2.b) respectarea lățimii maxime a fantelor și a lățimii minime a barei de grătar, atunci când sunt utilizate pardoseli din grătare de beton pentru porcii ținuți în grup;3. Respectarea interdicției privind construirea sau montarea de instalații pentru legarea scroafelor și scrofițelor și a interdicției privind legarea scroafelor și scrofițelor;4. Respectarea cerințelor privind ținerea în grupuri a scroafelor și scrofițelor pe parcursul unei perioade, începând cu 4 săptămâni după montă și până la o săptămână înainte de data estimată a fătării, respectarea dimensiunilor boxei în care este ținut grupul de scroafe.5. Respectarea cerinței privind ținerea în mod individual a scroafelor și scrofițelor crescute în exploatații de mai puțin de 10 scroafe în timpul perioadei la pct. 4, cu condiția ca acestea să se poată întoarce cu ușurință în boxele proprii.6. Respectarea cerințelor privind accesul permanent la materiale ocupaționale;7. Existența unui sistem ce asigură fiecărei scroafe și scrofițe ținute în grupuri accesul la hrană suficientă, chiar și în situația în care sunt prezenți concurenți pentru hrană.8. Existența unei cantități suficiente de hrană de volum sau bogată în fibre, precum și hrană energizantă pentru a-și satisface foamea și ținând cont de necesitatea de a mesteca a acestora;9. Respectarea cerințelor privind:a) ținerea temporară în boxe individuale a porcilor care trebuie să fie ținuți în grupuri și care sunt agresivi în mod special, care au fost atacați de alți porci sau sunt bolnavi ori răniți;b) rotirea cu ușurință a animalului în boxa individuală utilizată, dacă acest lucru nu este în contradicție cu recomandarea medicului veterinar.10. Prevederile pct. 1 lit. b), pct. 2, 4, 5, 6 și pct. 9 lit. b) se aplică tuturor exploatațiilor;11. Prevederile pct. 4 nu se aplică exploatațiilor cu mai puțin de 10 scroafe.exploatație
    II. Respectarea condițiilor generale de creștere a porcilor (1.-8., A, B, C, D.)exploatație
    SMR 11 - Directiva 98/58/CE a Consiliului din 20 iulie 1998 privind protecția animalelor de fermă (JO L221, 8.8.1998, p. 23): art. 4 Norma sanitară veterinară privind protecția animalelor de fermă, aprobată prin Ordinul președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor nr. 75/2005: art. 4 și anexaPentru crescătorii/proprietarii/deținătorii animalelor de fermă (animale crescute sau deținute în scopuri agricole) care au obligația să cunoască și să respecte standardele minime pentru protecția animalelor de fermă, se verifică:1. Existența unui personal suficient și care are competența profesională, cunoștințele și aptitudinile corespunzătoare pentru îngrijirea animalelor;2. Efectuarea inspectării animalelor de către fermieri cel puțin o dată pe zi a tuturor animalelor ținute în sisteme de creștere, precum și inspectarea la intervale de timp suficiente a animalelor crescute și ținute în alte sisteme.3. Existența surselor de iluminat adecvate (fixe sau mobile) pentru a permite o inspecție amănunțită a animalelor în orice moment.4. Îngrijirea corespunzătoare de către fermier a animalului care pare bolnav sau rănit, anunțarea medicului veterinar în situația în care animalul nu răspunde la îngrijiri, izolarea animalelor bolnave sau rănite izolate în adăposturi adecvate cu așternut uscat și confortabil.5. și 6. Ținerea și păstrarea evidențelor tuturor tratamentelor medicale efectuate și a numărului de animale moarte găsite la fiecare inspecție pentru o perioadă de cel puțin 3 ani în scopul punerii acestora la dispoziția autorității competente.7. Existența libertății de mișcare a animalelor având în vedere specia acestuia, existența unui spațiu suficient pentru necesitățile fiziologice și etologice atunci când animalele sunt legate sau au mișcările limitate permanent ori cu regularitate.8. Construcția adăposturilor pentru cazarea animalelor de fermă și, în special, a boxelor și a echipamentelor cu care intră în contact să fie realizată din materiale corespunzătoare și care să permită curățarea mecanică și dezinfecția riguroasă.9. Construcția și întreținerea adăposturilor, a accesoriilor pentru legarea animalelor, astfel încât acestea să nu prezinte margini ascuțite/sisteme de prindere care să rănească animalele.10. Existența condițiilor de microclimat (circulația aerului, nivelul de pulberi, temperatura, umiditatea relativă a aerului și concentrația gazelor trebuie menținute în limite care să nu fie dăunătoare animalelor).11. Existența iluminatului natural și artificial în mod corespunzător pentru animalele ținute în adăposturi.12. Existența protecției necesare împotriva intemperiilor, animalelor de pradă și riscurilor privind sănătatea animalelor care nu sunt ținute în adăposturi.13. Efectuarea inspectării cel puțin o dată pe zi, a tuturor echipamentelor mecanice sau automate indispensabile pentru sănătatea și bunăstarea animalelor; luarea măsurilor privind remedierea defecțiunilor echipamentelor în vederea protejării sănătății și bunăstării animalelor, existența unui sistem de rezervă corespunzător pentru a garanta reînnoirea suficientă a aerului pentru asigurarea sănătății și bunăstării animalelor în eventualitatea defectării sistemului de ventilație artificială, existența unui sistem de alarmă care să avertizeze în cazul defectării sistemului de ventilație artificială.14. Administrarea în cantitate suficientă unei hrane nutritive, corespunzătoare vârstei și speciei acestora, care să le fie administrată în cantitate suficientă pentru a le menține într-o stare bună de sănătate și pentru a le satisface necesitățile nutritive.15. Existența accesului la hrană la intervale de timp corespunzătoare necesităților fiziologice a animalelor.16. Existența accesului la o sursă de apă adecvată sau să își poată satisface necesarul de lichide prin alte mijloace.17. Proiectarea, construcția și amplasarea instalațiilor de furajare și adăpare astfel încât să fie reduse la minimum riscul de contaminare a hranei și a apei și efectele dăunătoare ale competiției dintre animale.18. Respectarea interdicției privind administrarea vreunei substanțe animalelor, cu excepția substanțelor administrate în scopuri terapeutice, profilactice sau în scopul unui tratament zootehnic sau cu excepția cazului în care s-a demonstrat, prin studii științifice de bunăstare a animalelor sau în baza experienței acumulate, că efectul substanței respective nu este dăunător sănătății sau bunăstării animalelor.19. Existența indiciilor mutilării animalelor.20. Respectarea interdicției privind practicarea creșterii sau a metodelor de creștere naturale ori artificiale care provoacă sau ar putea cauza suferințe ori vătămări grave animalelor, cu excepția utilizării anumitor metode ce pot produce suferințe sau vătămări minime ori momentane sau care ar putea necesita intervenții ce nu ar produce afectări de lungă durată, atunci când acestea sunt permise de prevederile naționale.21. Respectarea interdicției de a nu ține animale pentru scopuri de fermă, cu excepția cazului în care este de așteptat în mod rezonabil că, pe baza genotipului și fenotipului, poate fi ținut fără efecte nefavorabile asupra sănătății sau bunăstării lui.exploatație
    -----