REGULAMENT din 23 august 2024de organizare și funcționare a Consiliului Național al Cercetării Științifice
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 884 din 3 septembrie 2024
Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. 21.342 din 23 august 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 884 din 3 septembrie 2024. + Capitolul I Rolul, misiunea și atribuțiile CNCS + Articolul 1Consiliul Național al Cercetării Științifice, denumit în continuare CNCS, este un organism consultativ la nivel național al Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării, denumit în continuare MCID, fără personalitate juridică, alcătuit pe criterii de prestigiu profesional și moral, care își desfășoară activitatea în conformitate cu prevederile Legii nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare și inovare. + Articolul 2CNCS are misiunea de a sprijini MCID în îndeplinirea atribuțiilor sale din domeniul cercetării științifice, în îndeplinirea atribuțiilor de autoritate de stat pentru cercetare-dezvoltare, în coordonarea, finanțarea, monitorizarea și evaluarea activităților de cercetare științifică din România, în conformitate cu Strategia națională de cercetare, inovare și specializare inteligentă 2022-2027, denumită în continuare SNCISI, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 933/2022. + Articolul 3Scopul CNCS este de a asigura cadrul de consultare și consensualizare pentru susținerea excelenței în cercetarea științifică, pentru atingerea și sustenabilitatea masei critice de cercetători necesare pentru transformarea cercetării, dezvoltării și inovării (CDI) într-un factor al creșterii economice și pentru dezvoltarea unor organizații de cercetare performante. + Articolul 4CNCS își desfășoară activitatea potrivit prevederilor prezentului regulament și în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare. + Articolul 5(1) Întreaga activitate a CNCS se bazează pe corectitudine, principialitate și responsabilitate.(2) În derularea activităților sale CNCS va respecta reglementările legale în vigoare privind incompatibilitățile și conflictele de interese.(3) Constituie conflict de interese situațiile prevăzute de legislația în vigoare, precum și situația în care o persoană, membru al CNCS sau expert cooptat, analizează o solicitare ce implică persoane care se află în una dintre următoarele relații cu membrul CNCS sau cu expertul cooptat:a) sunt soți, afini sau rude până la gradul al III-lea inclusiv;b) sunt angajate în aceeași unitate sau instituție;c) au colaborat în ultimii 5 ani, având publicații sau proiecte de cercetare-dezvoltare realizate în comun;d) furnizează sau au furnizat membrului CNCS sau expertului cooptat, în ultimii 5 ani anteriori analizei, servicii ori foloase de orice natură.(4) Membrii CNCS și experții cooptați au obligația de a raporta CNCS, respectiv președintelui acestuia, orice situație în care consideră că se află într-un conflict de interese, imediat după ce constată existența conflictului de interese, și de a se recuza de la luarea hotărârilor sau deciziilor supuse direct conflictului de interese.(5) Membrii CNCS și experții cooptați, persoanele nominalizate de către aceștia și/sau care participă la ședințe, precum și personalul secretariatului CNCS au obligația păstrării confidențialității asupra documentelor supuse dezbaterii și pozițiilor exprimate pe parcursul acestora, cu excepția acelor documente care sunt făcute publice.(6) În momentul nominalizării, atât membrii CNCS, experții cooptați, cât și membrii secretariatului tehnic al CNCS vor semna o declarație de confidențialitate.(7) Nu pot fi membri CNCS următoarele categorii de persoane:a) persoanele sancționate definitiv pentru abateri de la etica cercetării sau universitară;b) persoanele care au calitatea de demnitari și membri ai structurilor de conducere ale partidelor politice, la toate nivelurile, pe durata exercitării mandatului;c) persoanele care au suferit condamnări penale definitive pentru săvârșirea cu intenție a unei infracțiuni pentru care nu a intervenit reabilitarea;d) persoanele care au avut calitatea de lucrător, informator sau colaborator al Securității, constatată prin hotărâre judecătorească definitivă.(8) Membrii CNCS au obligația respectării normelor de bună conduită în activitatea CDI, așa cum sunt reglementate la art. 50 din Legea nr. 183/2024. + Articolul 6(1) CNCS are următoarele atribuții principale: a) colaborează cu Prezidiul Academiei Române, cu Colegiul Consultativ pentru Cercetare, Dezvoltare și Inovare, cu Comisia Națională de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare, cu Consiliul Național al Rectorilor și cu academiile de ramură, în vederea stabilirii standardelor minimale pentru dobândirea gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare de CS II și CS I, conform prevederilor art. 13 din Legea nr. 183/2024;b) colaborează cu Academia Română, cu Colegiul Consultativ pentru Cercetare, Dezvoltare și Inovare, precum și cu Comisia Națională de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare în vederea stabilirii standardelor, criteriilor și indicatorilor de calitate pentru cercetarea științifică;c) auditează periodic, la solicitarea MCID sau din propria inițiativă, cercetarea științifică din organizațiile de cercetare din România. În situația în care CNCS decide să auditeze din propria inițiativă cercetarea științifică dintr-o organizație de cercetare, președintele CNCS formulează, în vederea aprobării, o solicitare în acest sens, însoțită de motivele care stau la baza solicitării auditării, către ministrul cercetării, inovării și digitalizării. În cazul aprobării solicitării, ministrul cercetării, inovării și digitalizării emite un mandat care stabilește limitele auditării. Auditarea nu se poate desfășura în lipsa aprobării de către ministrul cercetării, inovării și digitalizării;d) participă la elaborarea pachetelor de informații pentru competiții de proiecte de cercetare și ia parte la procesul de evaluare a proiectelor în condițiile stabilite în prezentul regulament de organizare și funcționare;e) prezintă anual conducerii MCID un raport privind cercetarea științifică în învățământul superior, precum și performanțele organizațiilor de cercetare, care va fi publicat pe paginile web ale MCID și CNCS;f) sprijină MCID în îndeplinirea atribuțiilor de autoritate de stat pentru cercetare-dezvoltare, în coordonarea, finanțarea, monitorizarea și evaluarea activităților de cercetare științifică din România, în conformitate cu SNCISI;g) evaluează periodic revistele și editurile științifice din România.(2) În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la alin. (1), CNCS desfășoară următoarele activități: a) în calitate de organism de coordonare științifică desemnat de către MCID, sprijină implementarea tipurilor de proiecte aferente programelor și subprogramelor din cadrul Planului național de cercetare, dezvoltare și inovare (PNCDI) privind cercetarea fundamentală și de frontieră, formarea și perfecționarea resursei umane pentru cercetare și a subprogramelor de cooperare internațională axate pe cercetarea fundamentală sau pe dezvoltarea resurselor umane pentru cercetare, precum și implementarea altor tipuri de proiecte stabilite prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării. În acest sens, CNCS:(i) propune indicatorii de performanță asociați instrumentelor de implementare din PNCDI;(ii) analizează pachetele de informații elaborate de conducătorul de program și elaborează rapoarte de analiză și validare;(iii) elaborează proceduri de evaluare a propunerilor de proiecte pentru competițiile organizate și de selectare a proiectelor propuse spre finanțare; poate asista conducătorul de program în procesul de negociere a contractelor pentru proiectele propuse spre finanțare;(iv) elaborează criterii de selecție a experților evaluatori și validează registrul evaluatorilor pentru evaluarea propunerilor de proiecte și monitorizarea proiectelor;(v) elaborează proceduri pentru monitorizarea științifică a proiectelor finanțate în cadrul programelor coordonate, în vederea îndeplinirii indicatorilor de performanță specifici acestor programe, inclusiv pentru identificarea și certificarea situațiilor ce se încadrează sub incidența eșecului în cercetare, așa cum este acesta prevăzut în Hotărârea Guvernului nr. 1.188/2022 privind aprobarea Planului național de cercetare, dezvoltare și inovare 2022-2027, cu modificările și completările ulterioare;b) identifică și promovează instrumente pentru implementarea SNCISI și acționează pentru recunoașterea și încurajarea excelenței conform standardelor și bunelor practici utilizate în Spațiul European al Cercetării sau în țări avansate din punct de vedere științific și tehnologic;c) face propuneri pentru dezvoltarea de instrumente la nivelul MCID și al conducătorilor de programe în vederea monitorizării, măsurării eficienței și impactului finanțării proiectelor prin competiții „de jos în sus“, pentru domeniile de coordonare atribuite, în acord cu indicatorii și țintele stabilite pentru PNCDI; d) face propuneri pentru termeni de referință prin care MCID sau conducătorii de programe lansează proiecte pentru elaborarea de analize și studii despre tendințele și bunele practici pentru elaborarea și implementarea de programe și proiecte din domeniul cercetării științifice, precum și despre impactul acestora asupra societății, în vederea elaborării, actualizării sau evaluării SNCISI;e) asigură armonizarea planului de lucru propriu cu al celorlalte organisme consultative ale MCID prin includerea de informări periodice reciproce în agendele de reuniuni, în scopul asigurării eficienței și eficacității îndeplinirii atribuțiilor stabilite în sarcina acestor organisme consultative, conform prevederilor Legii nr. 183/2024 și ale regulamentelor de organizare și funcționare; f) face propuneri fundamentate pentru creșterea atractivității și predictibilității carierei în activități de cercetare și îmbunătățirea managementului instituțiilor de cercetare, dezvoltare, inovare; g) evaluează și clasifică editurile, colecțiile și revistele științifice din România, prin comisiile de specialitate și prin experții desemnați și validați în acest scop. Metodologia de evaluare și clasificare a editurilor, colecțiilor și revistelor științifice se va elabora și aproba prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării, în termen de maximum 90 de zile de la data aprobării prezentului regulament;h) colaborează cu Colegiul Consultativ pentru Cercetare-Dezvoltare și Inovare pentru elaborarea de recomandări privind dezvoltarea în ansamblu a ecosistemului național CDI, în conformitate cu prevederile SNCISI. + Articolul 7CNCS poate participa la acțiuni de promovare, reprezentare sau cooperare organizate la nivel național sau internațional în baza unui mandat aprobat de către ministrul cercetării, inovării și digitalizării sau de către secretarul de stat coordonator, în acord cu scopul și atribuțiile prevăzute în prezentul regulament. + Capitolul II Organizarea și funcționarea CNCS + Articolul 8(1) CNCS are un președinte și trei vicepreședinți.(2) Președintele și cei trei vicepreședinți sunt desemnați prin ordinul ministrului cercetării, inovării și digitalizării prin care este aprobată componența nominală a CNCS.(3) Pentru îndeplinirea atribuțiilor membrii CNCS se pot organiza în comisii sau grupuri de lucru ale căror mandate se stabilesc prin hotărâri luate în ședința CNCS. (4) În îndeplinirea atribuțiilor sale, CNCS poate apela la experți naționali și internaționali, desemnați prin votul exprimat în condițiile art. 14.(5) Activitatea membrilor CNCS este organizată pe 13 domenii științifice, după cum urmează: Științele pământului și atmosferei, Științe inginerești, Științe umaniste, Informatică, calculatoare și tehnologia informației, Biologie, Fizică, Științe sociale, Biotehnologie, Știința materialelor, Chimie, Medicină, Științe economice, Matematică.(6) În repartizarea membrilor pe domeniile științifice se va avea în vedere domeniul de pregătire al acestora.(7) În procesul de selecție a membrilor CNCS se va avea în vedere asigurarea unei distribuiri uniforme a acestora în raport cu domeniile științifice prevăzute la alin. (5). + Articolul 9(1) CNCS este format din 27 de membri, inclusiv președintele și cei trei vicepreședinți ai acestuia, numiți prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării. (2) Selecția membrilor CNCS este bazată pe criterii de performanță profesională și integritate, astfel încât cel puțin 20% din numărul total al membrilor să fie angajați în institutele/filialele Academiei Române sau în institutele academiilor de ramură, cel puțin 20% din numărul total al membrilor să fie angajați ai unor institute naționale de cercetare-dezvoltare și cel puțin 20% din numărul total al membrilor să fie angajați ai unor instituții de învățământ superior propuși de către Consiliul Național al Rectorilor. (3) O persoană poate avea calitatea de membru al unui singur organism consultativ dintre cele prevăzute ca organisme consultative la nivelul MCID.(4) Membrii CNCS desemnați nu pot fi reprezentați sau substituiți în activități de către alte persoane.(5) Calitatea de membru în CNCS o pot dobândi cercetători seniori cu performanțe științifice recunoscute la nivel național și internațional în domeniile CDI, care dețin titlul de doctor, astfel: a) cercetător principal (R4): cercetător științific gradul I - CS I;b) cercetător consacrat (R3): cercetător științific gradul II - CS II.(6) Calitatea de membru în CNCS o poate dobândi și personalul didactic din învățământul superior, care are funcția didactică universitară echivalentă cu gradul profesional de cercetător senior, deținând titlul de doctor, conform prevederilor art. 9 din Legea nr. 183/2024.(7) Numărul membrilor CNCS este stabilit astfel încât să asigure buna funcționare a acestuia. În acest sens, ministrul cercetării, inovării și digitalizării poate dispune completarea CNCS cu noi membri și în timpul derulării unui mandat al CNCS după același procedeu de selectare. + Articolul 10(1) Mandatul membrilor CNCS este de 4 ani.(2) În situații excepționale, mandatul membrilor CNCS poate fi prelungit cu până la maximum 6 luni, prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării. + Articolul 11(1) În cazul existenței unui loc vacant în componența CNCS sau în situația în care un membru este în imposibilitatea de a-și exercita mandatul se procedează la numirea altui membru, prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării, după același procedeu de selectare.(2) Mandatul noului membru expiră la expirarea mandatului membrului pe care îl înlocuiește. + Articolul 12(1) Membrii CNCS au următoarele obligații:a) de a participa la ședințele de lucru și activitățile din cadrul CNCS;b) de a respecta normele etice și de deontologie profesională;c) de a îndeplini sarcinile ce le revin ca urmare a calității deținute;d) de a declara orice situație de conflict de interese menționată la art. 5 alin. (3).(2) În cazul în care un membru al CNCS încalcă normele etice sau de deontologie profesională ori nu se implică, în mod sistematic, în activitățile consiliului, acesta va fi revocat din calitatea de membru al CNCS. (3) Se consideră că un membru nu se implică, în mod sistematic, în activitățile consiliului, în următoarele cazuri: a) absentează la cel puțin 25% dintre ședințele din decursul a 6 luni consecutive; b) în cazul votului prin mijloace electronice, nu își exprimă opțiunea pentru mai mult de 25% dintre deciziile supuse votului în decursul a 6 luni consecutive;c) în alte cazuri stabilite prin regulamentul de organizare internă (ROI). (4) În cazul neîndeplinirii obligațiilor prevăzute la alin. (1) și (2), ministrul cercetării, inovării și digitalizării poate proceda la revocarea membrilor.(5) Procedura de revocare se desfășoară după cum urmează: a) unul sau mai mulți dintre membrii CNCS ori ministrul cercetării, inovării și digitalizării sau secretarul de stat coordonator al CNCS solicită motivat declanșarea procedurii de revocare; b) revocarea se confirmă prin votul secret al majorității membrilor CNCS; c) în cazul în care, după declanșarea procedurii, elementele pentru revocare conform prevederilor lit. b) nu se confirmă, procedura de revocare încetează. (6) În cazul absenței la cel puțin 30% dintre ședințele de plen în ultimele 12 luni sau la 3 ședințe de plen consecutive ori în cazul în care membrul CNCS este sancționat pentru abateri de la normele de bună conduită în activitatea de CDI, mandatul membrului CNCS încetează de drept. (7) Pe locul rămas vacant în urma revocării se numește un nou membru, conform prevederilor art. 11. + Articolul 13(1) Președintele și cei trei vicepreședinți constituie Comitetul executiv. (2) Președintele CNCS are următoarele atribuții: a) aplică și urmărește punerea în aplicare a prevederilor prezentului regulament de către toți membrii CNCS;b) conduce ședințele de lucru în plen ale CNCS și ale Comitetului executiv, membrii acestuia putând participa la ședințele comisiilor sau grupurilor de lucru; c) stabilește ordinea de zi a ședințelor de lucru ale CNCS, pe baza propunerilor Comitetului executiv, și aprobă minuta întâlnirilor; ordinea de zi poate fi modificată prin decizie a membrilor CNCS, la cererea oricărui membru al CNCS sau la cererea ministrului cercetării, inovării și digitalizării ori a secretarului de stat coordonator; d) asigură legătura operativă a CNCS cu ministrul cercetării, inovării și digitalizării și, după caz, cu secretarul de stat cu atribuții de coordonare a activității CNCS, în vederea informării acestora despre activitatea CNCS; e) asigură comunicarea hotărârilor, avizelor, recomandărilor și documentelor elaborate de CNCS în îndeplinirea atribuțiilor către ministrul cercetării, inovării și digitalizării și, după caz, către secretarul de stat cu atribuții de coordonare a CNCS; f) reprezintă CNCS în relația cu terții, conform mandatului acordat de către ministrul cercetării, inovării și digitalizării sau de către secretarul de stat coordonator; g) propune planificarea activităților necesare pentru îndeplinirea atribuțiilor din prezentul regulament și o supune aprobării membrilor.(3) În cazul absenței președintelui CNCS, atribuțiile acestuia sunt preluate de vicepreședinți, prin rotație. (4) Președintele CNCS poate delega, prin decizie, vicepreședinților CNCS unele dintre atribuțiile sale, pe perioadă determinată sau nedeterminată, și poate revoca respectivele delegări.(5) În exercitarea atribuțiilor sale, președintele CNCS emite decizii. + Articolul 14În vederea îndeplinirii atribuțiilor, CNCS poate constitui, pe perioadă determinată, comisii, grupuri de lucru conduse de unul dintre membrii CNCS, ale căror componență și mandat se aprobă prin hotărâre adoptată prin votul majorității membrilor CNCS. Hotărârea se comunică conform prevederilor art. 13 alin. (2) lit. e). + Articolul 15(1) Membrii CNCS desemnați pentru conducerea ședințelor comisiilor sau grupurilor de lucru raportează despre rezultatele acestora în cadrul ședințelor Comitetului executiv și al ședințelor în plenul CNCS. (2) Standardele minimale care trebuie îndeplinite de membrii acestor comisii sau grupuri de lucru, componența și regulamentele lor sunt stabilite prin hotărâre de către plenul CNCS și publicate pe pagina web a CNCS. (3) Comisiile sau grupurile de lucru pot include membri CNCS și experți din afara CNCS, atât din țară, cât și din străinătate. (4) Experții externi sunt persoane cu experiență și rezultate relevante recunoscute în domeniul de CDI și trebuie să îndeplinească toate condițiile necesare calității de membru al CNCS. + Articolul 16Pentru a adopta o hotărâre, membrii CNCS pot vota atât în cadrul ședințelor, cât și de la distanță, exprimându-și dreptul la vot prin mijloace electronice, conform hotărârii adoptate de către CNCS privind procedura care reglementează votul electronic. + Articolul 17(1) Pentru luarea hotărârilor care necesită majoritate simplă în cadrul ședințelor CNCS este necesară prezența a cel puțin 15 membri ai CNCS. (2) În cazul voturilor exprimate prin mijloace electronice, deciziile se pot adopta numai dacă numărul de membri prevăzut la alin. (1) votează în intervalul de timp stabilit conform hotărârii adoptate pentru utilizarea acestei proceduri. (3) Deciziile CNCS sunt aprobate prin votul a cel puțin jumătate plus unu din numărul membrilor prezenți, în cazul votului în cadrul ședințelor, respectiv prin votul a cel puțin jumătate plus unu din numărul membrilor votanți, în cazul votului exprimat prin mijloace electronice. + Articolul 18Pentru îndeplinirea misiunii, scopului și atribuțiilor ce îi revin potrivit prezentului regulament, CNCS adoptă ROI în termen de 30 de zile de la publicarea ordinului pentru aprobarea componenței CNCS. ROI se aprobă prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării. + Articolul 19Ședințele CNCS se convoacă de către președintele CNCS, inclusiv la solicitarea ministrului cercetării, inovării și digitalizării, sau, după caz, de către secretarul de stat cu atribuții de coordonare a CNCS sau la cererea a cel puțin 7 dintre membrii CNCS. + Articolul 20(1) Ministrul cercetării, inovării și digitalizării sau un reprezentant al acestuia, precum și secretarul de stat cu atribuții de coordonare ori un reprezentant al acestuia pot participa, de drept, la ședințele CNCS, în calitate de observatori. (2) Pot participa, de drept, în calitate de observatori, la ședințele CNCS, în funcție de subiectele aflate pe ordinea de zi, un membru CCDI, directorul Direcției de finanțare programe de cercetare din cadrul MCID, un reprezentant al Unității Executive pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI). + Articolul 21CNCS poate invita în cadrul ședințelor proprii persoane externe consiliului, în calitate de observatori sau de consultanți, în funcție de subiectele de discuție. + Capitolul III Finanțarea CNCS + Articolul 22Bugetul CNCS este gestionat de către MCID, prin aparatul propriu, sau gestionarea acestuia poate fi atribuită, pe bază de criterii de capabilitate, în sistem competițional sau în mod direct, potrivit legii. + Articolul 23(1) Pentru activitatea desfășurată, membrii CNCS și experții cooptați în cadrul comisiilor sau grupurilor de lucru sunt remunerați, în afara activității de bază, la nivelul funcției și gradului profesional de CS I, în funcție de numărul orelor efectiv lucrate. Indemnizațiile președinților și ale vicepreședinților organismelor consultative se majorează cu 50%. (2) Indemnizațiile membrilor organismelor consultative și ale experților externi și celelalte cheltuieli aferente funcționării organismelor consultative se asigură din bugetul MCID. + Articolul 24În cazul acelor membri ai CNCS sau acelor specialiști din comisiile sau grupurile de lucru ale căror costuri de transport nu se încadrează în limitele prevăzute, li se asigură participarea la reuniuni prin videoconferință sau prin alte modalități uzuale de participare la reuniune de la distanță. + Capitolul IV Secretariatul tehnic al CNCS + Articolul 25(1) CNCS beneficiază de un secretariat tehnic, care se constituie la nivelul MCID. (2) Componența secretariatului tehnic este aprobată prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării.(3) Secretariatul tehnic asigură sprijinul logistic pentru desfășurarea activităților CNCS și ale comisiilor sau grupurilor de lucru ale acestuia.(4) Sprijinul tehnic și resursele materiale necesare funcționării CNCS sunt asigurate de către MCID.(5) Secretariatul tehnic al CNCS pune la dispoziția membrilor, în termen de 5 zile lucrătoare de la fiecare ședință, minuta ședinței, în format electronic.(6) Minuta consemnează lista participanților, fie fizic, fie prin mijloace electronice, subiectele discutate și hotărârile adoptate, fie prin consens, fie prin vot; în cazul hotărârilor adoptate prin vot, minuta va consemna numărul de voturi pentru, împotrivă și abținerile.(7) Secretariatul tehnic al CNCS asigură transmiterea invitațiilor și a documentelor aferente subiectelor de discuție din ordinea de zi cu cel puțin 48 de ore înaintea fiecărei ședințe, în format electronic. + Capitolul V Dispoziții finale + Articolul 26Membrii CNCS adoptă Codul de conduită privind asigurarea imparțialității, independenței și evitarea conflictului de interese, așa cum este reglementat de prevederile prezentului regulament și de legislația în vigoare, în îndeplinirea atribuțiilor care le revin, și răspund, potrivit legii, în caz de încălcare a acestuia. + Articolul 27Pentru nerespectarea atribuțiilor, competențelor și obligațiilor stabilite prin prezentul regulament, membrii CNCS sau ai grupurilor de lucru constituite de CNCS, precum și experții cooptați răspund în condițiile legii. -----
EMITENT |
Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. 21.342 din 23 august 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 884 din 3 septembrie 2024. + Capitolul I Rolul, misiunea și atribuțiile CNCS + Articolul 1Consiliul Național al Cercetării Științifice, denumit în continuare CNCS, este un organism consultativ la nivel național al Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării, denumit în continuare MCID, fără personalitate juridică, alcătuit pe criterii de prestigiu profesional și moral, care își desfășoară activitatea în conformitate cu prevederile Legii nr. 183/2024 privind statutul personalului de cercetare, dezvoltare și inovare. + Articolul 2CNCS are misiunea de a sprijini MCID în îndeplinirea atribuțiilor sale din domeniul cercetării științifice, în îndeplinirea atribuțiilor de autoritate de stat pentru cercetare-dezvoltare, în coordonarea, finanțarea, monitorizarea și evaluarea activităților de cercetare științifică din România, în conformitate cu Strategia națională de cercetare, inovare și specializare inteligentă 2022-2027, denumită în continuare SNCISI, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 933/2022. + Articolul 3Scopul CNCS este de a asigura cadrul de consultare și consensualizare pentru susținerea excelenței în cercetarea științifică, pentru atingerea și sustenabilitatea masei critice de cercetători necesare pentru transformarea cercetării, dezvoltării și inovării (CDI) într-un factor al creșterii economice și pentru dezvoltarea unor organizații de cercetare performante. + Articolul 4CNCS își desfășoară activitatea potrivit prevederilor prezentului regulament și în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare. + Articolul 5(1) Întreaga activitate a CNCS se bazează pe corectitudine, principialitate și responsabilitate.(2) În derularea activităților sale CNCS va respecta reglementările legale în vigoare privind incompatibilitățile și conflictele de interese.(3) Constituie conflict de interese situațiile prevăzute de legislația în vigoare, precum și situația în care o persoană, membru al CNCS sau expert cooptat, analizează o solicitare ce implică persoane care se află în una dintre următoarele relații cu membrul CNCS sau cu expertul cooptat:a) sunt soți, afini sau rude până la gradul al III-lea inclusiv;b) sunt angajate în aceeași unitate sau instituție;c) au colaborat în ultimii 5 ani, având publicații sau proiecte de cercetare-dezvoltare realizate în comun;d) furnizează sau au furnizat membrului CNCS sau expertului cooptat, în ultimii 5 ani anteriori analizei, servicii ori foloase de orice natură.(4) Membrii CNCS și experții cooptați au obligația de a raporta CNCS, respectiv președintelui acestuia, orice situație în care consideră că se află într-un conflict de interese, imediat după ce constată existența conflictului de interese, și de a se recuza de la luarea hotărârilor sau deciziilor supuse direct conflictului de interese.(5) Membrii CNCS și experții cooptați, persoanele nominalizate de către aceștia și/sau care participă la ședințe, precum și personalul secretariatului CNCS au obligația păstrării confidențialității asupra documentelor supuse dezbaterii și pozițiilor exprimate pe parcursul acestora, cu excepția acelor documente care sunt făcute publice.(6) În momentul nominalizării, atât membrii CNCS, experții cooptați, cât și membrii secretariatului tehnic al CNCS vor semna o declarație de confidențialitate.(7) Nu pot fi membri CNCS următoarele categorii de persoane:a) persoanele sancționate definitiv pentru abateri de la etica cercetării sau universitară;b) persoanele care au calitatea de demnitari și membri ai structurilor de conducere ale partidelor politice, la toate nivelurile, pe durata exercitării mandatului;c) persoanele care au suferit condamnări penale definitive pentru săvârșirea cu intenție a unei infracțiuni pentru care nu a intervenit reabilitarea;d) persoanele care au avut calitatea de lucrător, informator sau colaborator al Securității, constatată prin hotărâre judecătorească definitivă.(8) Membrii CNCS au obligația respectării normelor de bună conduită în activitatea CDI, așa cum sunt reglementate la art. 50 din Legea nr. 183/2024. + Articolul 6(1) CNCS are următoarele atribuții principale: a) colaborează cu Prezidiul Academiei Române, cu Colegiul Consultativ pentru Cercetare, Dezvoltare și Inovare, cu Comisia Națională de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare, cu Consiliul Național al Rectorilor și cu academiile de ramură, în vederea stabilirii standardelor minimale pentru dobândirea gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare de CS II și CS I, conform prevederilor art. 13 din Legea nr. 183/2024;b) colaborează cu Academia Română, cu Colegiul Consultativ pentru Cercetare, Dezvoltare și Inovare, precum și cu Comisia Națională de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare în vederea stabilirii standardelor, criteriilor și indicatorilor de calitate pentru cercetarea științifică;c) auditează periodic, la solicitarea MCID sau din propria inițiativă, cercetarea științifică din organizațiile de cercetare din România. În situația în care CNCS decide să auditeze din propria inițiativă cercetarea științifică dintr-o organizație de cercetare, președintele CNCS formulează, în vederea aprobării, o solicitare în acest sens, însoțită de motivele care stau la baza solicitării auditării, către ministrul cercetării, inovării și digitalizării. În cazul aprobării solicitării, ministrul cercetării, inovării și digitalizării emite un mandat care stabilește limitele auditării. Auditarea nu se poate desfășura în lipsa aprobării de către ministrul cercetării, inovării și digitalizării;d) participă la elaborarea pachetelor de informații pentru competiții de proiecte de cercetare și ia parte la procesul de evaluare a proiectelor în condițiile stabilite în prezentul regulament de organizare și funcționare;e) prezintă anual conducerii MCID un raport privind cercetarea științifică în învățământul superior, precum și performanțele organizațiilor de cercetare, care va fi publicat pe paginile web ale MCID și CNCS;f) sprijină MCID în îndeplinirea atribuțiilor de autoritate de stat pentru cercetare-dezvoltare, în coordonarea, finanțarea, monitorizarea și evaluarea activităților de cercetare științifică din România, în conformitate cu SNCISI;g) evaluează periodic revistele și editurile științifice din România.(2) În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la alin. (1), CNCS desfășoară următoarele activități: a) în calitate de organism de coordonare științifică desemnat de către MCID, sprijină implementarea tipurilor de proiecte aferente programelor și subprogramelor din cadrul Planului național de cercetare, dezvoltare și inovare (PNCDI) privind cercetarea fundamentală și de frontieră, formarea și perfecționarea resursei umane pentru cercetare și a subprogramelor de cooperare internațională axate pe cercetarea fundamentală sau pe dezvoltarea resurselor umane pentru cercetare, precum și implementarea altor tipuri de proiecte stabilite prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării. În acest sens, CNCS:(i) propune indicatorii de performanță asociați instrumentelor de implementare din PNCDI;(ii) analizează pachetele de informații elaborate de conducătorul de program și elaborează rapoarte de analiză și validare;(iii) elaborează proceduri de evaluare a propunerilor de proiecte pentru competițiile organizate și de selectare a proiectelor propuse spre finanțare; poate asista conducătorul de program în procesul de negociere a contractelor pentru proiectele propuse spre finanțare;(iv) elaborează criterii de selecție a experților evaluatori și validează registrul evaluatorilor pentru evaluarea propunerilor de proiecte și monitorizarea proiectelor;(v) elaborează proceduri pentru monitorizarea științifică a proiectelor finanțate în cadrul programelor coordonate, în vederea îndeplinirii indicatorilor de performanță specifici acestor programe, inclusiv pentru identificarea și certificarea situațiilor ce se încadrează sub incidența eșecului în cercetare, așa cum este acesta prevăzut în Hotărârea Guvernului nr. 1.188/2022 privind aprobarea Planului național de cercetare, dezvoltare și inovare 2022-2027, cu modificările și completările ulterioare;b) identifică și promovează instrumente pentru implementarea SNCISI și acționează pentru recunoașterea și încurajarea excelenței conform standardelor și bunelor practici utilizate în Spațiul European al Cercetării sau în țări avansate din punct de vedere științific și tehnologic;c) face propuneri pentru dezvoltarea de instrumente la nivelul MCID și al conducătorilor de programe în vederea monitorizării, măsurării eficienței și impactului finanțării proiectelor prin competiții „de jos în sus“, pentru domeniile de coordonare atribuite, în acord cu indicatorii și țintele stabilite pentru PNCDI; d) face propuneri pentru termeni de referință prin care MCID sau conducătorii de programe lansează proiecte pentru elaborarea de analize și studii despre tendințele și bunele practici pentru elaborarea și implementarea de programe și proiecte din domeniul cercetării științifice, precum și despre impactul acestora asupra societății, în vederea elaborării, actualizării sau evaluării SNCISI;e) asigură armonizarea planului de lucru propriu cu al celorlalte organisme consultative ale MCID prin includerea de informări periodice reciproce în agendele de reuniuni, în scopul asigurării eficienței și eficacității îndeplinirii atribuțiilor stabilite în sarcina acestor organisme consultative, conform prevederilor Legii nr. 183/2024 și ale regulamentelor de organizare și funcționare; f) face propuneri fundamentate pentru creșterea atractivității și predictibilității carierei în activități de cercetare și îmbunătățirea managementului instituțiilor de cercetare, dezvoltare, inovare; g) evaluează și clasifică editurile, colecțiile și revistele științifice din România, prin comisiile de specialitate și prin experții desemnați și validați în acest scop. Metodologia de evaluare și clasificare a editurilor, colecțiilor și revistelor științifice se va elabora și aproba prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării, în termen de maximum 90 de zile de la data aprobării prezentului regulament;h) colaborează cu Colegiul Consultativ pentru Cercetare-Dezvoltare și Inovare pentru elaborarea de recomandări privind dezvoltarea în ansamblu a ecosistemului național CDI, în conformitate cu prevederile SNCISI. + Articolul 7CNCS poate participa la acțiuni de promovare, reprezentare sau cooperare organizate la nivel național sau internațional în baza unui mandat aprobat de către ministrul cercetării, inovării și digitalizării sau de către secretarul de stat coordonator, în acord cu scopul și atribuțiile prevăzute în prezentul regulament. + Capitolul II Organizarea și funcționarea CNCS + Articolul 8(1) CNCS are un președinte și trei vicepreședinți.(2) Președintele și cei trei vicepreședinți sunt desemnați prin ordinul ministrului cercetării, inovării și digitalizării prin care este aprobată componența nominală a CNCS.(3) Pentru îndeplinirea atribuțiilor membrii CNCS se pot organiza în comisii sau grupuri de lucru ale căror mandate se stabilesc prin hotărâri luate în ședința CNCS. (4) În îndeplinirea atribuțiilor sale, CNCS poate apela la experți naționali și internaționali, desemnați prin votul exprimat în condițiile art. 14.(5) Activitatea membrilor CNCS este organizată pe 13 domenii științifice, după cum urmează: Științele pământului și atmosferei, Științe inginerești, Științe umaniste, Informatică, calculatoare și tehnologia informației, Biologie, Fizică, Științe sociale, Biotehnologie, Știința materialelor, Chimie, Medicină, Științe economice, Matematică.(6) În repartizarea membrilor pe domeniile științifice se va avea în vedere domeniul de pregătire al acestora.(7) În procesul de selecție a membrilor CNCS se va avea în vedere asigurarea unei distribuiri uniforme a acestora în raport cu domeniile științifice prevăzute la alin. (5). + Articolul 9(1) CNCS este format din 27 de membri, inclusiv președintele și cei trei vicepreședinți ai acestuia, numiți prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării. (2) Selecția membrilor CNCS este bazată pe criterii de performanță profesională și integritate, astfel încât cel puțin 20% din numărul total al membrilor să fie angajați în institutele/filialele Academiei Române sau în institutele academiilor de ramură, cel puțin 20% din numărul total al membrilor să fie angajați ai unor institute naționale de cercetare-dezvoltare și cel puțin 20% din numărul total al membrilor să fie angajați ai unor instituții de învățământ superior propuși de către Consiliul Național al Rectorilor. (3) O persoană poate avea calitatea de membru al unui singur organism consultativ dintre cele prevăzute ca organisme consultative la nivelul MCID.(4) Membrii CNCS desemnați nu pot fi reprezentați sau substituiți în activități de către alte persoane.(5) Calitatea de membru în CNCS o pot dobândi cercetători seniori cu performanțe științifice recunoscute la nivel național și internațional în domeniile CDI, care dețin titlul de doctor, astfel: a) cercetător principal (R4): cercetător științific gradul I - CS I;b) cercetător consacrat (R3): cercetător științific gradul II - CS II.(6) Calitatea de membru în CNCS o poate dobândi și personalul didactic din învățământul superior, care are funcția didactică universitară echivalentă cu gradul profesional de cercetător senior, deținând titlul de doctor, conform prevederilor art. 9 din Legea nr. 183/2024.(7) Numărul membrilor CNCS este stabilit astfel încât să asigure buna funcționare a acestuia. În acest sens, ministrul cercetării, inovării și digitalizării poate dispune completarea CNCS cu noi membri și în timpul derulării unui mandat al CNCS după același procedeu de selectare. + Articolul 10(1) Mandatul membrilor CNCS este de 4 ani.(2) În situații excepționale, mandatul membrilor CNCS poate fi prelungit cu până la maximum 6 luni, prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării. + Articolul 11(1) În cazul existenței unui loc vacant în componența CNCS sau în situația în care un membru este în imposibilitatea de a-și exercita mandatul se procedează la numirea altui membru, prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării, după același procedeu de selectare.(2) Mandatul noului membru expiră la expirarea mandatului membrului pe care îl înlocuiește. + Articolul 12(1) Membrii CNCS au următoarele obligații:a) de a participa la ședințele de lucru și activitățile din cadrul CNCS;b) de a respecta normele etice și de deontologie profesională;c) de a îndeplini sarcinile ce le revin ca urmare a calității deținute;d) de a declara orice situație de conflict de interese menționată la art. 5 alin. (3).(2) În cazul în care un membru al CNCS încalcă normele etice sau de deontologie profesională ori nu se implică, în mod sistematic, în activitățile consiliului, acesta va fi revocat din calitatea de membru al CNCS. (3) Se consideră că un membru nu se implică, în mod sistematic, în activitățile consiliului, în următoarele cazuri: a) absentează la cel puțin 25% dintre ședințele din decursul a 6 luni consecutive; b) în cazul votului prin mijloace electronice, nu își exprimă opțiunea pentru mai mult de 25% dintre deciziile supuse votului în decursul a 6 luni consecutive;c) în alte cazuri stabilite prin regulamentul de organizare internă (ROI). (4) În cazul neîndeplinirii obligațiilor prevăzute la alin. (1) și (2), ministrul cercetării, inovării și digitalizării poate proceda la revocarea membrilor.(5) Procedura de revocare se desfășoară după cum urmează: a) unul sau mai mulți dintre membrii CNCS ori ministrul cercetării, inovării și digitalizării sau secretarul de stat coordonator al CNCS solicită motivat declanșarea procedurii de revocare; b) revocarea se confirmă prin votul secret al majorității membrilor CNCS; c) în cazul în care, după declanșarea procedurii, elementele pentru revocare conform prevederilor lit. b) nu se confirmă, procedura de revocare încetează. (6) În cazul absenței la cel puțin 30% dintre ședințele de plen în ultimele 12 luni sau la 3 ședințe de plen consecutive ori în cazul în care membrul CNCS este sancționat pentru abateri de la normele de bună conduită în activitatea de CDI, mandatul membrului CNCS încetează de drept. (7) Pe locul rămas vacant în urma revocării se numește un nou membru, conform prevederilor art. 11. + Articolul 13(1) Președintele și cei trei vicepreședinți constituie Comitetul executiv. (2) Președintele CNCS are următoarele atribuții: a) aplică și urmărește punerea în aplicare a prevederilor prezentului regulament de către toți membrii CNCS;b) conduce ședințele de lucru în plen ale CNCS și ale Comitetului executiv, membrii acestuia putând participa la ședințele comisiilor sau grupurilor de lucru; c) stabilește ordinea de zi a ședințelor de lucru ale CNCS, pe baza propunerilor Comitetului executiv, și aprobă minuta întâlnirilor; ordinea de zi poate fi modificată prin decizie a membrilor CNCS, la cererea oricărui membru al CNCS sau la cererea ministrului cercetării, inovării și digitalizării ori a secretarului de stat coordonator; d) asigură legătura operativă a CNCS cu ministrul cercetării, inovării și digitalizării și, după caz, cu secretarul de stat cu atribuții de coordonare a activității CNCS, în vederea informării acestora despre activitatea CNCS; e) asigură comunicarea hotărârilor, avizelor, recomandărilor și documentelor elaborate de CNCS în îndeplinirea atribuțiilor către ministrul cercetării, inovării și digitalizării și, după caz, către secretarul de stat cu atribuții de coordonare a CNCS; f) reprezintă CNCS în relația cu terții, conform mandatului acordat de către ministrul cercetării, inovării și digitalizării sau de către secretarul de stat coordonator; g) propune planificarea activităților necesare pentru îndeplinirea atribuțiilor din prezentul regulament și o supune aprobării membrilor.(3) În cazul absenței președintelui CNCS, atribuțiile acestuia sunt preluate de vicepreședinți, prin rotație. (4) Președintele CNCS poate delega, prin decizie, vicepreședinților CNCS unele dintre atribuțiile sale, pe perioadă determinată sau nedeterminată, și poate revoca respectivele delegări.(5) În exercitarea atribuțiilor sale, președintele CNCS emite decizii. + Articolul 14În vederea îndeplinirii atribuțiilor, CNCS poate constitui, pe perioadă determinată, comisii, grupuri de lucru conduse de unul dintre membrii CNCS, ale căror componență și mandat se aprobă prin hotărâre adoptată prin votul majorității membrilor CNCS. Hotărârea se comunică conform prevederilor art. 13 alin. (2) lit. e). + Articolul 15(1) Membrii CNCS desemnați pentru conducerea ședințelor comisiilor sau grupurilor de lucru raportează despre rezultatele acestora în cadrul ședințelor Comitetului executiv și al ședințelor în plenul CNCS. (2) Standardele minimale care trebuie îndeplinite de membrii acestor comisii sau grupuri de lucru, componența și regulamentele lor sunt stabilite prin hotărâre de către plenul CNCS și publicate pe pagina web a CNCS. (3) Comisiile sau grupurile de lucru pot include membri CNCS și experți din afara CNCS, atât din țară, cât și din străinătate. (4) Experții externi sunt persoane cu experiență și rezultate relevante recunoscute în domeniul de CDI și trebuie să îndeplinească toate condițiile necesare calității de membru al CNCS. + Articolul 16Pentru a adopta o hotărâre, membrii CNCS pot vota atât în cadrul ședințelor, cât și de la distanță, exprimându-și dreptul la vot prin mijloace electronice, conform hotărârii adoptate de către CNCS privind procedura care reglementează votul electronic. + Articolul 17(1) Pentru luarea hotărârilor care necesită majoritate simplă în cadrul ședințelor CNCS este necesară prezența a cel puțin 15 membri ai CNCS. (2) În cazul voturilor exprimate prin mijloace electronice, deciziile se pot adopta numai dacă numărul de membri prevăzut la alin. (1) votează în intervalul de timp stabilit conform hotărârii adoptate pentru utilizarea acestei proceduri. (3) Deciziile CNCS sunt aprobate prin votul a cel puțin jumătate plus unu din numărul membrilor prezenți, în cazul votului în cadrul ședințelor, respectiv prin votul a cel puțin jumătate plus unu din numărul membrilor votanți, în cazul votului exprimat prin mijloace electronice. + Articolul 18Pentru îndeplinirea misiunii, scopului și atribuțiilor ce îi revin potrivit prezentului regulament, CNCS adoptă ROI în termen de 30 de zile de la publicarea ordinului pentru aprobarea componenței CNCS. ROI se aprobă prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării. + Articolul 19Ședințele CNCS se convoacă de către președintele CNCS, inclusiv la solicitarea ministrului cercetării, inovării și digitalizării, sau, după caz, de către secretarul de stat cu atribuții de coordonare a CNCS sau la cererea a cel puțin 7 dintre membrii CNCS. + Articolul 20(1) Ministrul cercetării, inovării și digitalizării sau un reprezentant al acestuia, precum și secretarul de stat cu atribuții de coordonare ori un reprezentant al acestuia pot participa, de drept, la ședințele CNCS, în calitate de observatori. (2) Pot participa, de drept, în calitate de observatori, la ședințele CNCS, în funcție de subiectele aflate pe ordinea de zi, un membru CCDI, directorul Direcției de finanțare programe de cercetare din cadrul MCID, un reprezentant al Unității Executive pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI). + Articolul 21CNCS poate invita în cadrul ședințelor proprii persoane externe consiliului, în calitate de observatori sau de consultanți, în funcție de subiectele de discuție. + Capitolul III Finanțarea CNCS + Articolul 22Bugetul CNCS este gestionat de către MCID, prin aparatul propriu, sau gestionarea acestuia poate fi atribuită, pe bază de criterii de capabilitate, în sistem competițional sau în mod direct, potrivit legii. + Articolul 23(1) Pentru activitatea desfășurată, membrii CNCS și experții cooptați în cadrul comisiilor sau grupurilor de lucru sunt remunerați, în afara activității de bază, la nivelul funcției și gradului profesional de CS I, în funcție de numărul orelor efectiv lucrate. Indemnizațiile președinților și ale vicepreședinților organismelor consultative se majorează cu 50%. (2) Indemnizațiile membrilor organismelor consultative și ale experților externi și celelalte cheltuieli aferente funcționării organismelor consultative se asigură din bugetul MCID. + Articolul 24În cazul acelor membri ai CNCS sau acelor specialiști din comisiile sau grupurile de lucru ale căror costuri de transport nu se încadrează în limitele prevăzute, li se asigură participarea la reuniuni prin videoconferință sau prin alte modalități uzuale de participare la reuniune de la distanță. + Capitolul IV Secretariatul tehnic al CNCS + Articolul 25(1) CNCS beneficiază de un secretariat tehnic, care se constituie la nivelul MCID. (2) Componența secretariatului tehnic este aprobată prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării.(3) Secretariatul tehnic asigură sprijinul logistic pentru desfășurarea activităților CNCS și ale comisiilor sau grupurilor de lucru ale acestuia.(4) Sprijinul tehnic și resursele materiale necesare funcționării CNCS sunt asigurate de către MCID.(5) Secretariatul tehnic al CNCS pune la dispoziția membrilor, în termen de 5 zile lucrătoare de la fiecare ședință, minuta ședinței, în format electronic.(6) Minuta consemnează lista participanților, fie fizic, fie prin mijloace electronice, subiectele discutate și hotărârile adoptate, fie prin consens, fie prin vot; în cazul hotărârilor adoptate prin vot, minuta va consemna numărul de voturi pentru, împotrivă și abținerile.(7) Secretariatul tehnic al CNCS asigură transmiterea invitațiilor și a documentelor aferente subiectelor de discuție din ordinea de zi cu cel puțin 48 de ore înaintea fiecărei ședințe, în format electronic. + Capitolul V Dispoziții finale + Articolul 26Membrii CNCS adoptă Codul de conduită privind asigurarea imparțialității, independenței și evitarea conflictului de interese, așa cum este reglementat de prevederile prezentului regulament și de legislația în vigoare, în îndeplinirea atribuțiilor care le revin, și răspund, potrivit legii, în caz de încălcare a acestuia. + Articolul 27Pentru nerespectarea atribuțiilor, competențelor și obligațiilor stabilite prin prezentul regulament, membrii CNCS sau ai grupurilor de lucru constituite de CNCS, precum și experții cooptați răspund în condițiile legii. -----