LEGE nr. 263 din 16 iunie 2004 privind asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centrele de permanență
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 568 din 28 iunie 2004
Parlamentul României adoptă prezenta lege. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1Prezenta lege reglementează asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centre de permanență la nivelul colectivităților locale arondate. (la 03-02-2011, Art. 1 a fost modificat de pct. 1 al articolului unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) + Articolul 2(1) Centrele de permanență sunt forme de organizare a activității medicale în sistemul sanitar, fixe, fără personalitate juridică, care funcționează în afara programului de activitate al cabinetului de medicină de familie stabilit și prevăzut în contractul de furnizare de servicii medicale în asistența medicală primară încheiat cu casa de asigurări de sănătate, care sunt organizate în condițiile prevăzute de lege și care asigură continuitatea asistenței medicale primare. (la 07-08-2022, Alineatul (1) din Articolul 2 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) (2) Pentru asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centrele de permanență, cabinetele de medicină de familie pot angaja medici de medicină de familie, precum și asistenți medicali care își exercită profesia în baza certificatului de membru eliberat de Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, avizat anual, în limita fondurilor contractate cu casele de asigurări de sănătate cu această destinație. (la 06-09-2024, Alineatul (2) , Articolul 2 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1. , Articolul VIII din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 106 din 4 septembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 903 din 6 septembrie 2024 ) (2^1) Asistenții medicali necesari pentru activitatea centrelor de permanență pot fi repartizați de medicii de familie asociați conform unui grafic stabilit de comun acord între medicii care asigură continuitatea asistenței medicale și asistenții medicali angajați, cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare. (la 03-02-2011, Alin. (2^1) al art. 2 a fost introdus de pct. 3 al articolului unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (2^2) Activitatea asistenților medicali prevăzuți la alin. (2^1) se plătește de către medicul de familie, cu tariful orar stabilit în funcție de salariul negociat pentru orele efectiv prestate în afara programului de lucru stabilit, și se suportă din sumele decontate de către casele de asigurări de sănătate cabinetelor medicale cu care au încheiat contract distinct pentru asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centrele de permanență. (la 03-02-2011, Alin. (2^2) al art. 2 a fost introdus de pct. 3 al articolului unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (3) Centrele de permanență fixe sunt unități sanitare cu sediu stabil, fără personalitate juridică, care pot avea în dotare autospeciale pentru efectuarea consultațiilor la domiciliul pacienților. Activitatea în cadrul centrelor de permanență fixe se desfășoară în regim de gardă, la sediul acestora, precum și în zona arondată centrului, în cazul în care centrul dispune de autospecială pentru efectuarea consultațiilor la domiciliul pacienților.(4) Abrogat. (la 07-08-2022, Alineatul (4) din Articolul 2 , Capitolul I a fost abrogat de Punctul 2, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) (5) Centrele de permanență prevăzute la alin. (1) se înființează și se desființează pe baza deciziei emise de către directorul executiv al direcției de sănătate publică județene și a municipiului București, după caz. (la 07-08-2022, Alineatul (5) din Articolul 2 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) (6) Asocierea medicilor în vederea participării la asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centrele de permanență se realizează pe baza unei convenții de asociere, în condițiile prevăzute în normele metodologice cu privire la asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centrele de permanență. (la 03-02-2011, Alin. (6) al art. 2 a fost introdus de pct. 4 al articolului unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (la 01-04-2008, Art. 2 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDONANȚA nr. 11 din 30 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 1 februarie 2008. ) + Articolul 3Centrele de permanență se organizează în zone izolate sau greu accesibile ori în localități din mediul urban sau rural în care direcțiile de sănătate publică, respectiv direcțiile medicale din ministerele și instituțiile cu rețea sanitară proprie, consideră că este necesară asigurarea continuității asistenței medicale primare. (la 23-07-2005, Art. 3 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDONANȚA nr. 32 din 14 iulie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 641 din 20 iulie 2005. ) + Articolul 4(1) Înființarea și desființarea centrelor de permanență se realizează cu aprobarea prealabilă a Ministerului Sănătății, la propunerea direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București și cu acordul prealabil al casei de asigurări de sănătate teritoriale; pentru înființarea centrelor de permanență este necesar acordul administrației publice locale. (la 17-06-2024, Alineatul (1) , Articolul 4 , Capitolul I a fost modificat de Articolul V din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 66 din 13 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 563 din 17 iunie 2024 ) (1^1) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în cazul în care spațiul este asigurat de către echipa medicală a centrului de permanență, acordul prealabil al consiliului local privind înființarea centrului de permanență nu este necesar. (la 07-08-2022, Alineatul (1^1) din Articolul 4 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) (2) Fac excepție de la prevederile alin. (1) centrele de permanență organizate în cadrul ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie, care se înființează în zonele stabilite de direcțiile medicale din structura ministerelor și instituțiilor respective, cu acordul prealabil al Casei de Asigurări de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranței Naționale și Autorității Judecătorești, respectiv al Casei Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului. (la 03-02-2011, Art. 4 a fost modificat de pct. 5 al articolului unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) + Articolul 4^1(1) În mediul rural, în situația în care în zonă nu există alte unități de primire a urgențelor medicale, se înființează câte un centru de permanență la o populație de minimum 5.000 de locuitori.(2) În localitățile rurale izolate, greu accesibile, în care nu există acces la servicii de asistență medicală pentru populația din zonă, se pot înființa centre de permanență fără respectarea prevederilor alin. (1). (la 07-08-2022, Capitolul I a fost completat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) + Articolul 4^2În mediul urban, în localitățile cu o populație de sub 25.000 de locuitori, se înființează un centru de permanență, iar în localitățile cu o populație mai mare de 25.000 de locuitori, câte un centru de permanență la 25.000 de locuitori. (la 07-08-2022, Capitolul I a fost completat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) + Articolul 4^3(1) Centrele de permanență se desființează prin decizie emisă de directorul executiv al direcției de sănătate publică, în următoarele situații:a) constatarea nerespectării prevederilor prevăzute la art. 4^1 și 4^2;b) dizolvarea convenției de asociere a medicilor în vederea participării la asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centrele de permanență;c) retragerea sau anularea autorizației sanitare de funcționare a centrului de permanență;d) constatarea de către comisiile mixte de control, formate din reprezentanți ai direcțiilor de sănătate publică și ai caselor de asigurări de sănătate, a abaterilor de la normele de funcționare a centrelor de permanență emise conform prevederilor art. 7 alin. (5);e) numărul de persoane care a apelat la centrul de permanență organizat în mediul rural este mai mic de 150 de persoane/lună în medie anuală;f) numărul de persoane care a apelat la centrul de permanență organizat în mediul urban este mai mic de 300 de persoane/lună în medie anuală.(2) În situația în care se constată că numărul medicilor și/sau al asistenților medicali este sub minimum prevăzut la art. 8 alin. (1) și (1^1) ca urmare a decesului sau a demisiei personalului medico-sanitar, centrele de permanență au obligația de a notifica, în termen de 5 zile, direcția de sănătate publică județeană, respectiv a municipiului București și de a asigura ocuparea numărului minim de posturi în termen de 90 de zile(3) În situațiile prevăzute la alin. (2), directorul executiv al direcției de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București emite, în termen de 3 zile de la înregistrarea notificării, decizia de suspendare a activității centrului de permanență până la asigurarea numărului minim de posturi de medici și asistenți medicali prevăzut la art. 8 alin. (1) și (1^1).(4) Reluarea activității centrelor de permanență a căror activitate a fost suspendată în condițiile prevăzute la alin. (3) se face prin decizia directorului executiv al direcției de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București, dacă sunt îndeplinite condițiile de funcționare prevăzute la art. 8 alin. (1) și (1^1).(5) În situația în care, la expirarea termenului de 90 de zile prevăzut la alin. (2), centrul de permanență nu asigură numărul minim de posturi de medici și asistenți medicali, potrivit prevederilor art. 8 alin. (1) și (1^1), directorul executiv al direcției de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București emite decizia de desființare a acestuia. (la 07-08-2022, Capitolul I a fost completat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) + Capitolul II Înființarea, organizarea și funcționarea centrelor de permanență + Articolul 5Atribuțiile direcțiilor de sănătate publică privind funcționarea centrelor de permanență sunt următoarele:a) arondarea teritorială a localităților la centrele de permanență;a^1) autorizarea sanitară a centrului de permanență; (la 01-09-2024, Articolul 5, Capitolul II a fost completat de Punctul 2., ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 39 din 28 august 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 870 din 29 august 2024 ) b) controlul organizării și desfășurării activității;c) avizarea programării lunare a medicilor care participă la asigurarea continuității asistenței medicale primare în cadrul centrelor de permanență, stabilite de către medicul coordonator al centrului, până la data de 25 a lunii curente pentru luna următoare. (la 27-12-2012, Art. 5 a fost modificat de art. IV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 91 din 12 decembrie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 886 din 27 decembrie 2012. ) + Articolul 6(1) Atribuțiile consiliilor locale privind funcționarea centrelor de permanență constau în:a) asigurarea spațiilor necesare desfășurării activității centrelor de permanență;b) asigurarea personalului auxiliar;c) asigurarea dotării minimale necesare funcționării centrelor de permanență, stabilită prin ordin al ministrului sănătății;d) asigurarea utilităților necesare funcționării centrelor de permanență.e) asigurarea pazei centrelor de permanență. (la 19-07-2012, Lit. e) a alin. (1) al art. 6 a fost introdusă de pct. 3 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 7 al art. unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (2) Consiliile locale pot finanța, din venituri proprii, asigurarea truselor de urgență cu medicamentele și materialele sanitare necesare acordării asistenței medicale la nivelul centrelor de permanență, în conformitate cu baremul minim stabilit prin ordin al ministrului sănătății, precum și achiziția de aparatură și mobilier medical necesare desfășurării activității medicale de urgență. (la 11-11-2016, Alineatul (2) din Articolul 6 , Capitolul II a fost modificat de Articolul II din LEGEA nr. 198 din 3 noiembrie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 892 din 08 noiembrie 2016 ) (3) Fac excepție de la prevederile alin. (1) și (2) centrele de permanență organizate în cadrul ministerelor și instituțiilor centrale cu rețea sanitară proprie, pentru care condițiile necesare funcționării, inclusiv dotarea cu medicamente și materiale sanitare pentru trusele de urgență, se asigură de ministerele și instituțiile centrale în structura cărora acestea se organizează. (la 03-02-2011, Art. 6 a fost modificat de pct. 7 al articolului unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) + Articolul 7(1) Continuitatea asistenței medicale primare este asigurată prin centrele de permanență de medici de medicină de familie și de asistenți medicali care își exercită profesia în baza certificatului de membru eliberat de Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, avizat anual. (la 06-09-2024, Alineatul (1) , Articolul 7 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 2. , Articolul VIII din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 106 din 4 septembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 903 din 6 septembrie 2024 ) (2) Medicii prevăzuți la alin. (1), care își desfășoară activitatea în localitățile arondate teritorial la centrele de permanență, aflați în relație contractuală cu casele de asigurări de sănătate, asigură continuitatea asistenței medicale primare prin centrele de permanență, în condițiile prezentei legi. (la 19-07-2012, Alin. (2) al art. 7 a fost modificat de pct. 4 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 8 al art. unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (3) Activitatea medicului se desfășoară la sediul centrului de permanență. (la 07-08-2022, Alineatul (3) din Articolul 7 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) (4) Prin excepție de la prevederile alin. (3), medicul se poate deplasa la urgențe majore pe raza localității unde se găsește situat centrul de permanență.(5) Prin centrele de permanență organizate în condițiile legii se acordă serviciile medicale prevăzute în normele metodologice cu privire la asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centrele de permanență.(6) Serviciile medicale prevăzute la alin. (5) se acordă tuturor persoanelor care le solicită, indiferent de calitatea de asigurat sau neasigurat al acestora.(7) În situația în care nu pot să participe la asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centrele de permanență, în condițiile prezentei legi, sau nu pot respecta programarea avizată de către direcțiile de sănătate publică ori direcțiile medicale din structura ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie, după caz, medicii asigură înlocuirea lor de către un alt medic, cu informarea, în scris, a direcțiilor de sănătate publică sau a direcțiilor medicale din structura ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie, după caz. (la 19-07-2012, Alin. (7) al art. 7 a fost modificat de pct. 5 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 9 al art. unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (la 02-07-2009, Art. 7 a fost modificat de subpct. 1 al pct. 2 al articolului unic din LEGEA nr. 244 din 23 iunie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 445 din 29 iunie 2009, care modifică articolul unic din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 32 din 1 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 214 din 2 aprilie 2009. ) + Articolul 8(1) Centrele de permanență funcționează cu un număr de minimum 7 posturi de medic și cu minimum 5 posturi de asistent medical. Criteriile de organizare a activității centrelor, precum și alte aspecte privind funcționarea acestora se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi, cu consultarea ministerelor și a instituțiilor cu rețea sanitară proprie, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. (la 07-08-2022, Alineatul (1) din Articolul 8 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) (1^1) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în zonele din mediul rural și în zonele din mediul urban cu o populație sub 25.000 de locuitori se pot înființa și centre de permanență cu minimum 5 posturi de medic, în condițiile asigurării funcționării centrului de permanență. (la 01-09-2024, Alineatul (1^1), Articolul 8, Capitolul II a fost modificat de Punctul 4., ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 39 din 28 august 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 870 din 29 august 2024 ) (2) În situația în care medicii de familie nu pot fi asigurați din unitățile administrativ-teritoriale respective sau din unitățile sanitare aparținând ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie, pot participa la asociere medici din unitățile administrativ-teritoriale, altele decât cele arondate centrului.(3) Direcțiile de sănătate publică, respectiv direcțiile medicale din ministerele și instituțiile cu rețea sanitară proprie, numesc pentru fiecare centru de permanență un medic coordonator dintre medicii de familie asociați. (la 23-07-2005, Art. 8 a fost modificat de pct. 5 al art. I din ORDONANȚA nr. 32 din 14 iulie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 641 din 20 iulie 2005. ) + Articolul 9(1) Finanțarea asigurării continuității serviciilor în asistența medicală primară se face de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătății, prin transferuri către bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație. (la 03-02-2011, Alin. (1) al art. 9 a fost modificat de pct. 10 al articolului unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (1^1) Finanțarea asigurării continuității serviciilor în asistența medicală primară, respectiv plata personalului medical care își desfășoară activitatea în cadrul centrelor de permanență și dotarea trusei de urgență se poate face și de la bugetele locale. (la 11-02-2014, Alin. (1^1) al art. 9 a fost introdus de art. XI din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 2 din 29 ianuarie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 104 din 11 februarie 2014. ) (2) Plata medicilor care își desfășoară activitatea în cadrul centrelor de permanență se face în baza unui contract distinct încheiat între medic și casa de asigurări de sănătate, în condițiile prevăzute de normele metodologice de aplicare a prezentei legi.(3) Plata asistenților medicali se face în conformitate cu reglementările legale în vigoare sau, după caz, în conformitate cu reglementările specifice ale ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie, pentru asistenții medicali ai centrelor de permanență organizate în cadrul acestora. (la 01-04-2008, Art. 9 a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDONANȚA nr. 11 din 30 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 1 februarie 2008. ) + Articolul 10(1) Transportul cazurilor de urgență ale centrelor de permanență este asigurat, după caz, de ambulanțele celei mai apropiate substații a serviciului județean de ambulanță sau a Serviciului de ambulanță București-Ilfov al municipiului București și al județului Ilfov, respectiv de serviciile de ambulanță organizate de ministerele și instituțiile cu rețea sanitară proprie care au înființate centre de permanență. (la 19-07-2012, Alin. (1) al art. 10 a fost modificat de pct. 6 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 11 al art. unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (2) Pe lângă centrele de permanență care asigură asistență medicală pentru cel puțin 10 localități, se înființează o substație de ambulanță sau SMURD. (la 19-07-2012, Alin. (2) al art. 10 a fost modificat de pct. 6 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 11 al art. unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (3) Activitatea în afara centrului de permanență este coordonată de dispeceratul medical al serviciului public de ambulanță sau, după caz, de dispeceratul integrat de urgență. (la 03-02-2011, Alin. (3) al art. 10 a fost modificat de pct. 11 al articolului unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (4) Coordonatorii centrelor de permanență organizate în cadrul rețelei sanitare a Ministerului Internelor și Reformei Administrative sunt numiți conform prevederilor art. 8 alin. (3). Pentru activitățile desfășurate în afara centrului de permanență, coordonarea va fi asigurată de conducătorii centrelor medicale de diagnostic și tratament ambulatoriu ale Ministerului Internelor și Reformei Administrative, respectiv ai centrelor medicale județene și ale municipiului București. (la 01-04-2008, Alin. (4) al art. 10 a fost introdus de pct. 5 al art. I din ORDONANȚA nr. 11 din 30 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 1 februarie 2008. ) (5) În cazul centrelor de permanență organizate în cadrul rețelei sanitare a Ministerului Internelor și Reformei Administrative, respectiv a Ministerului Transporturilor, vehiculul special dotat pentru deplasările medicilor la consultațiile de urgență va fi asigurat de unitățile Ministerului Internelor și Reformei Administrative, respectiv de unitățile Ministerului Transporturilor din teritoriul arondat centrului de permanență respectiv. (la 01-04-2008, Alin. (5) al art. 10 a fost introdus de pct. 5 al art. I din ORDONANȚA nr. 11 din 30 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 1 februarie 2008. ) (la 23-07-2005, Art. 10 [inițial cu un singur alineat] a fost modificat de pct. 7 al art. I din ORDONANȚA nr. 32 din 14 iulie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 641 din 20 iulie 2005. ) + Articolul 11Programul de funcționare a centrelor de permanență se stabilește între orele 15,00-8,00 în zilele lucrătoare și permanent, în zilele nelucrătoare. + Articolul 11^1Prin excepție de la prevederile art. 11, programul de funcționare al centrelor de permanență din zonele din Munții Apuseni și din Rezervația Biosferei Delta Dunării, prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 323/1996 privind aprobarea Programului special pentru sprijinirea dezvoltării economico-sociale a unor localități din Munții Apuseni, cu modificările și completările ulterioare, se stabilește, la propunerea medicului coordonator al centrului de permanență, prin decizie a direcției de sănătate publică județene, cu aprobarea Ministerului Sănătății. (la 01-09-2024, Capitolul II a fost completat de Punctul 5., ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 39 din 28 august 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 870 din 29 august 2024 ) + Capitolul III Dispoziții tranzitorii și finale + Articolul 12Medicii de familie asociați în centre de permanență au obligația de a afișa la cabinetul medical în care își desfășoară activitatea în timpul programului de lucru următoarele date:a) centrul de permanență care asigură rezolvarea situațiilor de urgență în afara programului de activitate;b) numărul de telefon al centrului de permanență;c) programul fiecăruia dintre medicii asociați;d) numărul de apel telefonic unic 112 pentru apeluri de urgență. (la 03-02-2011, Art. 12 a fost modificat de pct. 12 al articolului unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) + Articolul 13Abrogat. (la 07-08-2022, Articolul 13 din Capitolul III a fost abrogat de Punctul 8, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) + Articolul 14Centrele de permanență înființate până la data intrării în vigoare a prezentei legi își vor reorganiza activitatea conform prevederilor acesteia. + Articolul 14^1(1) În cazul în care medicii de familie nu respectă prevederile art. 7 alin. (2) și (7), casele de asigurări de sănătate cu care sunt în relație contractuală diminuează lunar, cu 10%, valoarea minimă garantată a punctului per capita, respectiv venitul lunar al medicilor nou-veniți într-o localitate, stabilit în conformitate cu prevederile Contractului-cadru privind condițiile acordării asistenței medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate. (la 19-07-2012, Alin. (1) al art. 14^1 a fost modificat de pct. 8 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 14 al art. unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (2) Dispozițiile alin. (1) se aplică până la data încheierii de către medicul de familie și casa de asigurări de sănătate a contractului distinct pentru asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centrele de permanență, în condițiile prezentei legi.(3) În cazul în care se constată de către comisiile mixte de control, formate din reprezentanți ai direcțiilor de sănătate publică și ai caselor de asigurări de sănătate, nerespectarea de către medicii și asistenții medicali prevăzuți la art. 7 alin. (1) a programului de gardă, conform programării avizate de către direcțiile de sănătate publică, aceștia vor fi sancționați cu contravaloarea orelor de gardă ce trebuiau efectuate. (la 07-08-2022, Articolul 14^1 din Capitolul III a fost completat de Punctul 9, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) (4) Constatarea repetată a nerespectării programului de gardă, respectiv 2 absențe nemotivate într-un interval de 12 luni, de către medici și asistenți medicali, se sancționează prin excluderea medicului/asistentului medical după caz, din cadrul echipei de gardă care asigură continuitatea asistenței medicale la centrul de permanență. (la 07-08-2022, Articolul 14^1 din Capitolul III a fost completat de Punctul 9, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) (la 03-02-2011, Art. 14^1 a fost introdus de pct. 14 al articolului unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) + Articolul 15Abrogat. (la 01-04-2008, Art. 15 a fost abrogat de pct. 7 al art. I din ORDONANȚA nr. 11 din 30 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 1 februarie 2008. ) + Articolul 16Dispozițiile referitoare la funcționarea centrelor de permanență din cadrul ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2006. (la 23-07-2005, Art. 16 a fost modificat de pct. 9 al art. I din ORDONANȚA nr. 32 din 14 iulie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 641 din 20 iulie 2005. ) Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR
VALER DORNEANU
PREȘEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIUBucurești, 16 iunie 2004.Nr. 263.-----------
EMITENT |
Parlamentul României adoptă prezenta lege. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1Prezenta lege reglementează asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centre de permanență la nivelul colectivităților locale arondate. (la 03-02-2011, Art. 1 a fost modificat de pct. 1 al articolului unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) + Articolul 2(1) Centrele de permanență sunt forme de organizare a activității medicale în sistemul sanitar, fixe, fără personalitate juridică, care funcționează în afara programului de activitate al cabinetului de medicină de familie stabilit și prevăzut în contractul de furnizare de servicii medicale în asistența medicală primară încheiat cu casa de asigurări de sănătate, care sunt organizate în condițiile prevăzute de lege și care asigură continuitatea asistenței medicale primare. (la 07-08-2022, Alineatul (1) din Articolul 2 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) (2) Pentru asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centrele de permanență, cabinetele de medicină de familie pot angaja medici de medicină de familie, precum și asistenți medicali care își exercită profesia în baza certificatului de membru eliberat de Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, avizat anual, în limita fondurilor contractate cu casele de asigurări de sănătate cu această destinație. (la 06-09-2024, Alineatul (2) , Articolul 2 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1. , Articolul VIII din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 106 din 4 septembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 903 din 6 septembrie 2024 ) (2^1) Asistenții medicali necesari pentru activitatea centrelor de permanență pot fi repartizați de medicii de familie asociați conform unui grafic stabilit de comun acord între medicii care asigură continuitatea asistenței medicale și asistenții medicali angajați, cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare. (la 03-02-2011, Alin. (2^1) al art. 2 a fost introdus de pct. 3 al articolului unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (2^2) Activitatea asistenților medicali prevăzuți la alin. (2^1) se plătește de către medicul de familie, cu tariful orar stabilit în funcție de salariul negociat pentru orele efectiv prestate în afara programului de lucru stabilit, și se suportă din sumele decontate de către casele de asigurări de sănătate cabinetelor medicale cu care au încheiat contract distinct pentru asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centrele de permanență. (la 03-02-2011, Alin. (2^2) al art. 2 a fost introdus de pct. 3 al articolului unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (3) Centrele de permanență fixe sunt unități sanitare cu sediu stabil, fără personalitate juridică, care pot avea în dotare autospeciale pentru efectuarea consultațiilor la domiciliul pacienților. Activitatea în cadrul centrelor de permanență fixe se desfășoară în regim de gardă, la sediul acestora, precum și în zona arondată centrului, în cazul în care centrul dispune de autospecială pentru efectuarea consultațiilor la domiciliul pacienților.(4) Abrogat. (la 07-08-2022, Alineatul (4) din Articolul 2 , Capitolul I a fost abrogat de Punctul 2, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) (5) Centrele de permanență prevăzute la alin. (1) se înființează și se desființează pe baza deciziei emise de către directorul executiv al direcției de sănătate publică județene și a municipiului București, după caz. (la 07-08-2022, Alineatul (5) din Articolul 2 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) (6) Asocierea medicilor în vederea participării la asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centrele de permanență se realizează pe baza unei convenții de asociere, în condițiile prevăzute în normele metodologice cu privire la asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centrele de permanență. (la 03-02-2011, Alin. (6) al art. 2 a fost introdus de pct. 4 al articolului unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (la 01-04-2008, Art. 2 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDONANȚA nr. 11 din 30 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 1 februarie 2008. ) + Articolul 3Centrele de permanență se organizează în zone izolate sau greu accesibile ori în localități din mediul urban sau rural în care direcțiile de sănătate publică, respectiv direcțiile medicale din ministerele și instituțiile cu rețea sanitară proprie, consideră că este necesară asigurarea continuității asistenței medicale primare. (la 23-07-2005, Art. 3 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDONANȚA nr. 32 din 14 iulie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 641 din 20 iulie 2005. ) + Articolul 4(1) Înființarea și desființarea centrelor de permanență se realizează cu aprobarea prealabilă a Ministerului Sănătății, la propunerea direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București și cu acordul prealabil al casei de asigurări de sănătate teritoriale; pentru înființarea centrelor de permanență este necesar acordul administrației publice locale. (la 17-06-2024, Alineatul (1) , Articolul 4 , Capitolul I a fost modificat de Articolul V din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 66 din 13 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 563 din 17 iunie 2024 ) (1^1) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în cazul în care spațiul este asigurat de către echipa medicală a centrului de permanență, acordul prealabil al consiliului local privind înființarea centrului de permanență nu este necesar. (la 07-08-2022, Alineatul (1^1) din Articolul 4 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) (2) Fac excepție de la prevederile alin. (1) centrele de permanență organizate în cadrul ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie, care se înființează în zonele stabilite de direcțiile medicale din structura ministerelor și instituțiilor respective, cu acordul prealabil al Casei de Asigurări de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranței Naționale și Autorității Judecătorești, respectiv al Casei Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului. (la 03-02-2011, Art. 4 a fost modificat de pct. 5 al articolului unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) + Articolul 4^1(1) În mediul rural, în situația în care în zonă nu există alte unități de primire a urgențelor medicale, se înființează câte un centru de permanență la o populație de minimum 5.000 de locuitori.(2) În localitățile rurale izolate, greu accesibile, în care nu există acces la servicii de asistență medicală pentru populația din zonă, se pot înființa centre de permanență fără respectarea prevederilor alin. (1). (la 07-08-2022, Capitolul I a fost completat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) + Articolul 4^2În mediul urban, în localitățile cu o populație de sub 25.000 de locuitori, se înființează un centru de permanență, iar în localitățile cu o populație mai mare de 25.000 de locuitori, câte un centru de permanență la 25.000 de locuitori. (la 07-08-2022, Capitolul I a fost completat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) + Articolul 4^3(1) Centrele de permanență se desființează prin decizie emisă de directorul executiv al direcției de sănătate publică, în următoarele situații:a) constatarea nerespectării prevederilor prevăzute la art. 4^1 și 4^2;b) dizolvarea convenției de asociere a medicilor în vederea participării la asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centrele de permanență;c) retragerea sau anularea autorizației sanitare de funcționare a centrului de permanență;d) constatarea de către comisiile mixte de control, formate din reprezentanți ai direcțiilor de sănătate publică și ai caselor de asigurări de sănătate, a abaterilor de la normele de funcționare a centrelor de permanență emise conform prevederilor art. 7 alin. (5);e) numărul de persoane care a apelat la centrul de permanență organizat în mediul rural este mai mic de 150 de persoane/lună în medie anuală;f) numărul de persoane care a apelat la centrul de permanență organizat în mediul urban este mai mic de 300 de persoane/lună în medie anuală.(2) În situația în care se constată că numărul medicilor și/sau al asistenților medicali este sub minimum prevăzut la art. 8 alin. (1) și (1^1) ca urmare a decesului sau a demisiei personalului medico-sanitar, centrele de permanență au obligația de a notifica, în termen de 5 zile, direcția de sănătate publică județeană, respectiv a municipiului București și de a asigura ocuparea numărului minim de posturi în termen de 90 de zile(3) În situațiile prevăzute la alin. (2), directorul executiv al direcției de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București emite, în termen de 3 zile de la înregistrarea notificării, decizia de suspendare a activității centrului de permanență până la asigurarea numărului minim de posturi de medici și asistenți medicali prevăzut la art. 8 alin. (1) și (1^1).(4) Reluarea activității centrelor de permanență a căror activitate a fost suspendată în condițiile prevăzute la alin. (3) se face prin decizia directorului executiv al direcției de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București, dacă sunt îndeplinite condițiile de funcționare prevăzute la art. 8 alin. (1) și (1^1).(5) În situația în care, la expirarea termenului de 90 de zile prevăzut la alin. (2), centrul de permanență nu asigură numărul minim de posturi de medici și asistenți medicali, potrivit prevederilor art. 8 alin. (1) și (1^1), directorul executiv al direcției de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București emite decizia de desființare a acestuia. (la 07-08-2022, Capitolul I a fost completat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) + Capitolul II Înființarea, organizarea și funcționarea centrelor de permanență + Articolul 5Atribuțiile direcțiilor de sănătate publică privind funcționarea centrelor de permanență sunt următoarele:a) arondarea teritorială a localităților la centrele de permanență;a^1) autorizarea sanitară a centrului de permanență; (la 01-09-2024, Articolul 5, Capitolul II a fost completat de Punctul 2., ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 39 din 28 august 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 870 din 29 august 2024 ) b) controlul organizării și desfășurării activității;c) avizarea programării lunare a medicilor care participă la asigurarea continuității asistenței medicale primare în cadrul centrelor de permanență, stabilite de către medicul coordonator al centrului, până la data de 25 a lunii curente pentru luna următoare. (la 27-12-2012, Art. 5 a fost modificat de art. IV din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 91 din 12 decembrie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 886 din 27 decembrie 2012. ) + Articolul 6(1) Atribuțiile consiliilor locale privind funcționarea centrelor de permanență constau în:a) asigurarea spațiilor necesare desfășurării activității centrelor de permanență;b) asigurarea personalului auxiliar;c) asigurarea dotării minimale necesare funcționării centrelor de permanență, stabilită prin ordin al ministrului sănătății;d) asigurarea utilităților necesare funcționării centrelor de permanență.e) asigurarea pazei centrelor de permanență. (la 19-07-2012, Lit. e) a alin. (1) al art. 6 a fost introdusă de pct. 3 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 7 al art. unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (2) Consiliile locale pot finanța, din venituri proprii, asigurarea truselor de urgență cu medicamentele și materialele sanitare necesare acordării asistenței medicale la nivelul centrelor de permanență, în conformitate cu baremul minim stabilit prin ordin al ministrului sănătății, precum și achiziția de aparatură și mobilier medical necesare desfășurării activității medicale de urgență. (la 11-11-2016, Alineatul (2) din Articolul 6 , Capitolul II a fost modificat de Articolul II din LEGEA nr. 198 din 3 noiembrie 2016, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 892 din 08 noiembrie 2016 ) (3) Fac excepție de la prevederile alin. (1) și (2) centrele de permanență organizate în cadrul ministerelor și instituțiilor centrale cu rețea sanitară proprie, pentru care condițiile necesare funcționării, inclusiv dotarea cu medicamente și materiale sanitare pentru trusele de urgență, se asigură de ministerele și instituțiile centrale în structura cărora acestea se organizează. (la 03-02-2011, Art. 6 a fost modificat de pct. 7 al articolului unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) + Articolul 7(1) Continuitatea asistenței medicale primare este asigurată prin centrele de permanență de medici de medicină de familie și de asistenți medicali care își exercită profesia în baza certificatului de membru eliberat de Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, avizat anual. (la 06-09-2024, Alineatul (1) , Articolul 7 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 2. , Articolul VIII din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 106 din 4 septembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 903 din 6 septembrie 2024 ) (2) Medicii prevăzuți la alin. (1), care își desfășoară activitatea în localitățile arondate teritorial la centrele de permanență, aflați în relație contractuală cu casele de asigurări de sănătate, asigură continuitatea asistenței medicale primare prin centrele de permanență, în condițiile prezentei legi. (la 19-07-2012, Alin. (2) al art. 7 a fost modificat de pct. 4 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 8 al art. unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (3) Activitatea medicului se desfășoară la sediul centrului de permanență. (la 07-08-2022, Alineatul (3) din Articolul 7 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) (4) Prin excepție de la prevederile alin. (3), medicul se poate deplasa la urgențe majore pe raza localității unde se găsește situat centrul de permanență.(5) Prin centrele de permanență organizate în condițiile legii se acordă serviciile medicale prevăzute în normele metodologice cu privire la asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centrele de permanență.(6) Serviciile medicale prevăzute la alin. (5) se acordă tuturor persoanelor care le solicită, indiferent de calitatea de asigurat sau neasigurat al acestora.(7) În situația în care nu pot să participe la asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centrele de permanență, în condițiile prezentei legi, sau nu pot respecta programarea avizată de către direcțiile de sănătate publică ori direcțiile medicale din structura ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie, după caz, medicii asigură înlocuirea lor de către un alt medic, cu informarea, în scris, a direcțiilor de sănătate publică sau a direcțiilor medicale din structura ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie, după caz. (la 19-07-2012, Alin. (7) al art. 7 a fost modificat de pct. 5 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 9 al art. unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (la 02-07-2009, Art. 7 a fost modificat de subpct. 1 al pct. 2 al articolului unic din LEGEA nr. 244 din 23 iunie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 445 din 29 iunie 2009, care modifică articolul unic din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 32 din 1 aprilie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 214 din 2 aprilie 2009. ) + Articolul 8(1) Centrele de permanență funcționează cu un număr de minimum 7 posturi de medic și cu minimum 5 posturi de asistent medical. Criteriile de organizare a activității centrelor, precum și alte aspecte privind funcționarea acestora se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi, cu consultarea ministerelor și a instituțiilor cu rețea sanitară proprie, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. (la 07-08-2022, Alineatul (1) din Articolul 8 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) (1^1) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în zonele din mediul rural și în zonele din mediul urban cu o populație sub 25.000 de locuitori se pot înființa și centre de permanență cu minimum 5 posturi de medic, în condițiile asigurării funcționării centrului de permanență. (la 01-09-2024, Alineatul (1^1), Articolul 8, Capitolul II a fost modificat de Punctul 4., ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 39 din 28 august 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 870 din 29 august 2024 ) (2) În situația în care medicii de familie nu pot fi asigurați din unitățile administrativ-teritoriale respective sau din unitățile sanitare aparținând ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie, pot participa la asociere medici din unitățile administrativ-teritoriale, altele decât cele arondate centrului.(3) Direcțiile de sănătate publică, respectiv direcțiile medicale din ministerele și instituțiile cu rețea sanitară proprie, numesc pentru fiecare centru de permanență un medic coordonator dintre medicii de familie asociați. (la 23-07-2005, Art. 8 a fost modificat de pct. 5 al art. I din ORDONANȚA nr. 32 din 14 iulie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 641 din 20 iulie 2005. ) + Articolul 9(1) Finanțarea asigurării continuității serviciilor în asistența medicală primară se face de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătății, prin transferuri către bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație. (la 03-02-2011, Alin. (1) al art. 9 a fost modificat de pct. 10 al articolului unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (1^1) Finanțarea asigurării continuității serviciilor în asistența medicală primară, respectiv plata personalului medical care își desfășoară activitatea în cadrul centrelor de permanență și dotarea trusei de urgență se poate face și de la bugetele locale. (la 11-02-2014, Alin. (1^1) al art. 9 a fost introdus de art. XI din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 2 din 29 ianuarie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 104 din 11 februarie 2014. ) (2) Plata medicilor care își desfășoară activitatea în cadrul centrelor de permanență se face în baza unui contract distinct încheiat între medic și casa de asigurări de sănătate, în condițiile prevăzute de normele metodologice de aplicare a prezentei legi.(3) Plata asistenților medicali se face în conformitate cu reglementările legale în vigoare sau, după caz, în conformitate cu reglementările specifice ale ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie, pentru asistenții medicali ai centrelor de permanență organizate în cadrul acestora. (la 01-04-2008, Art. 9 a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDONANȚA nr. 11 din 30 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 1 februarie 2008. ) + Articolul 10(1) Transportul cazurilor de urgență ale centrelor de permanență este asigurat, după caz, de ambulanțele celei mai apropiate substații a serviciului județean de ambulanță sau a Serviciului de ambulanță București-Ilfov al municipiului București și al județului Ilfov, respectiv de serviciile de ambulanță organizate de ministerele și instituțiile cu rețea sanitară proprie care au înființate centre de permanență. (la 19-07-2012, Alin. (1) al art. 10 a fost modificat de pct. 6 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 11 al art. unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (2) Pe lângă centrele de permanență care asigură asistență medicală pentru cel puțin 10 localități, se înființează o substație de ambulanță sau SMURD. (la 19-07-2012, Alin. (2) al art. 10 a fost modificat de pct. 6 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 11 al art. unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (3) Activitatea în afara centrului de permanență este coordonată de dispeceratul medical al serviciului public de ambulanță sau, după caz, de dispeceratul integrat de urgență. (la 03-02-2011, Alin. (3) al art. 10 a fost modificat de pct. 11 al articolului unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (4) Coordonatorii centrelor de permanență organizate în cadrul rețelei sanitare a Ministerului Internelor și Reformei Administrative sunt numiți conform prevederilor art. 8 alin. (3). Pentru activitățile desfășurate în afara centrului de permanență, coordonarea va fi asigurată de conducătorii centrelor medicale de diagnostic și tratament ambulatoriu ale Ministerului Internelor și Reformei Administrative, respectiv ai centrelor medicale județene și ale municipiului București. (la 01-04-2008, Alin. (4) al art. 10 a fost introdus de pct. 5 al art. I din ORDONANȚA nr. 11 din 30 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 1 februarie 2008. ) (5) În cazul centrelor de permanență organizate în cadrul rețelei sanitare a Ministerului Internelor și Reformei Administrative, respectiv a Ministerului Transporturilor, vehiculul special dotat pentru deplasările medicilor la consultațiile de urgență va fi asigurat de unitățile Ministerului Internelor și Reformei Administrative, respectiv de unitățile Ministerului Transporturilor din teritoriul arondat centrului de permanență respectiv. (la 01-04-2008, Alin. (5) al art. 10 a fost introdus de pct. 5 al art. I din ORDONANȚA nr. 11 din 30 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 1 februarie 2008. ) (la 23-07-2005, Art. 10 [inițial cu un singur alineat] a fost modificat de pct. 7 al art. I din ORDONANȚA nr. 32 din 14 iulie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 641 din 20 iulie 2005. ) + Articolul 11Programul de funcționare a centrelor de permanență se stabilește între orele 15,00-8,00 în zilele lucrătoare și permanent, în zilele nelucrătoare. + Articolul 11^1Prin excepție de la prevederile art. 11, programul de funcționare al centrelor de permanență din zonele din Munții Apuseni și din Rezervația Biosferei Delta Dunării, prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 323/1996 privind aprobarea Programului special pentru sprijinirea dezvoltării economico-sociale a unor localități din Munții Apuseni, cu modificările și completările ulterioare, se stabilește, la propunerea medicului coordonator al centrului de permanență, prin decizie a direcției de sănătate publică județene, cu aprobarea Ministerului Sănătății. (la 01-09-2024, Capitolul II a fost completat de Punctul 5., ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 39 din 28 august 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 870 din 29 august 2024 ) + Capitolul III Dispoziții tranzitorii și finale + Articolul 12Medicii de familie asociați în centre de permanență au obligația de a afișa la cabinetul medical în care își desfășoară activitatea în timpul programului de lucru următoarele date:a) centrul de permanență care asigură rezolvarea situațiilor de urgență în afara programului de activitate;b) numărul de telefon al centrului de permanență;c) programul fiecăruia dintre medicii asociați;d) numărul de apel telefonic unic 112 pentru apeluri de urgență. (la 03-02-2011, Art. 12 a fost modificat de pct. 12 al articolului unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) + Articolul 13Abrogat. (la 07-08-2022, Articolul 13 din Capitolul III a fost abrogat de Punctul 8, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) + Articolul 14Centrele de permanență înființate până la data intrării în vigoare a prezentei legi își vor reorganiza activitatea conform prevederilor acesteia. + Articolul 14^1(1) În cazul în care medicii de familie nu respectă prevederile art. 7 alin. (2) și (7), casele de asigurări de sănătate cu care sunt în relație contractuală diminuează lunar, cu 10%, valoarea minimă garantată a punctului per capita, respectiv venitul lunar al medicilor nou-veniți într-o localitate, stabilit în conformitate cu prevederile Contractului-cadru privind condițiile acordării asistenței medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate. (la 19-07-2012, Alin. (1) al art. 14^1 a fost modificat de pct. 8 al art. unic din LEGEA nr. 124 din 12 iulie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 16 iulie 2012, care modifică pct. 14 al art. unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) (2) Dispozițiile alin. (1) se aplică până la data încheierii de către medicul de familie și casa de asigurări de sănătate a contractului distinct pentru asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centrele de permanență, în condițiile prezentei legi.(3) În cazul în care se constată de către comisiile mixte de control, formate din reprezentanți ai direcțiilor de sănătate publică și ai caselor de asigurări de sănătate, nerespectarea de către medicii și asistenții medicali prevăzuți la art. 7 alin. (1) a programului de gardă, conform programării avizate de către direcțiile de sănătate publică, aceștia vor fi sancționați cu contravaloarea orelor de gardă ce trebuiau efectuate. (la 07-08-2022, Articolul 14^1 din Capitolul III a fost completat de Punctul 9, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) (4) Constatarea repetată a nerespectării programului de gardă, respectiv 2 absențe nemotivate într-un interval de 12 luni, de către medici și asistenți medicali, se sancționează prin excluderea medicului/asistentului medical după caz, din cadrul echipei de gardă care asigură continuitatea asistenței medicale la centrul de permanență. (la 07-08-2022, Articolul 14^1 din Capitolul III a fost completat de Punctul 9, Articolul I din ORDONANȚA nr. 17 din 3 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 04 august 2022 ) (la 03-02-2011, Art. 14^1 a fost introdus de pct. 14 al articolului unic din ORDONANȚA nr. 7 din 26 ianuarie 2011, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 31 ianuarie 2011. ) + Articolul 15Abrogat. (la 01-04-2008, Art. 15 a fost abrogat de pct. 7 al art. I din ORDONANȚA nr. 11 din 30 ianuarie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 79 din 1 februarie 2008. ) + Articolul 16Dispozițiile referitoare la funcționarea centrelor de permanență din cadrul ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2006. (la 23-07-2005, Art. 16 a fost modificat de pct. 9 al art. I din ORDONANȚA nr. 32 din 14 iulie 2005, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 641 din 20 iulie 2005. ) Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR
VALER DORNEANU
PREȘEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIUBucurești, 16 iunie 2004.Nr. 263.-----------