ORDONANȚĂ nr. 27 din 1 august 2024privind condițiile de obținere a atestatului, procedura de atestare și statutul asistentului maternal
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 789 din 9 august 2024



    În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 1 pct. IV din Legea nr. 187/2024 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță.  +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1Asistentul maternal este persoana fizică, atestată în condițiile prezentei ordonanțe, angajată a direcției generale de asistență socială și protecția copilului, care asigură la domiciliul său sau, după caz, la reședința sa creșterea, îngrijirea și educarea copilului pe perioada aplicării măsurii de protecție specială a plasamentului, a plasamentului în regim de urgență pentru copilul separat, temporar sau definitiv, de părinții săi sau, după caz, în perioada de respiro a unui alt asistent maternal.  +  Articolul 2În sensul prezentei ordonanțe, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) direcția - direcția generală de asistență socială și protecția copilului, instituție publică, cu personalitate juridică, înființată în subordinea consiliilor județene, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului București;b) managerul de caz - profesionistul numit în condițiile prevăzute în anexa la Ordinul secretarului de stat al Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului nr. 288/2006 pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecției drepturilor copilului, care asigură coordonarea și integrarea serviciilor sociale, medicale și educaționale, organizarea și gestionarea intervențiilor specifice realizate de către diferiți specialiști în acord cu obiectivele stabilite în planul individualizat de protecție, modul în care este pusă în aplicare măsura de protecție specială, evoluția dezvoltării fizice, mentale, spirituale, morale sau sociale a copilului, precum și modul în care copilul separat de părinți este îngrijit de asistentul maternal;c) responsabil de caz al asistentului maternal - persoana desemnată de direcție să se ocupe de monitorizarea activității și a formării continue a asistenților maternali; d) perioada de respiro - perioadă în care asistentul maternal care se ocupă de creșterea și îngrijirea copilului în baza unei măsuri de protecție specială beneficiază de o perioadă de repaus.  +  Capitolul II Atestarea asistentului maternal  +  Secţiunea 1 Condițiile necesare pentru a deveni asistent maternal  +  Articolul 3Poate fi atestată ca asistent maternal persoana care îndeplinește cumulativ următoarele condiții: a) a împlinit vârsta de 21 de ani; b) a absolvit învățământul profesional sau liceal; (la 26-12-2024, Litera b) , Articolul 3 , Sectiunea 1 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 1. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 323 din 20 decembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1309 din 23 decembrie 2024 ) c) prin comportamentul său în societate și profilul psihologic prezintă garanții morale cu privire la creșterea, îngrijirea și educarea copiilor;d) persoana și soțul/soția prezintă disponibilități afective în relațiile cu copiii, confirmate în urma evaluării psihologice;e) soțul/soția și copiii care au împlinit vârsta de 14 ani și care au același domiciliu sau, după caz, aceeași reședință cu solicitantul își exprimă acordul cu privire la primirea în familie a unui copil/a unor copii; f) are domiciliul sau, după caz, reședința într-o localitate cu acces la servicii educaționale, medicale pentru copilul/copiii pe care îl/îi va primi în plasament și, după caz, la servicii de abilitare/reabilitare pentru copilul cu dizabilități;g) are drept de folosință asupra unei locuințe care acoperă în mod corespunzător necesitățile de preparare a hranei, de igienă, educație și odihnă ale utilizatorilor săi, inclusiv cele ale copilului/copiilor care urmează a fi primit/primiți în plasament și pentru care se poate asigura un spațiu individualizat de odihnă și efectuare a temelor;h) cel puțin unul dintre membrii adulți ai familiei realizează venituri, exceptând solicitantul, dacă acesta locuiește cu unul sau mai mulți membri.  +  Articolul 4Nu poate fi asistent maternal persoana care se află în următoarele situații:a) a depășit vârsta standard de pensionare prevăzută de Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii;b) a suferit o condamnare prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru săvârșirea cu intenție a unei infracțiuni contra persoanei, contra autorității, contra înfăptuirii justiției, de corupție și de serviciu, precum și pentru infracțiuni de trafic de droguri, cu privire la regimul privind substanțele dopante, de efectuare de operațiuni ilegale cu precursori sau cu alte produse susceptibile de a avea efecte psihoactive sau este înscrisă cu mențiuni în evidența Registrului național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor;c) are în familie membri care au împlinit vârsta de 14 ani sau alte persoane, care locuiesc împreună cu aceasta, care au fost condamnați prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru o infracțiune din categoria celor prevăzute la lit. b) sau sunt înscriși cu mențiuni în evidența Registrului național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor;d) a fost decăzută din drepturile părintești prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă sau i-a fost interzis exercițiul drepturilor părintești, ca pedeapsă complementară;e) suferă de boli transmisibile, care ar putea pune în pericol starea de sănătate a copilului;f) are în familie membri sau alte persoane majore care locuiesc cu aceasta, care suferă de boli transmisibile, care ar putea pune în pericol starea de sănătate a copilului;g) are istoric de violență pentru care a fost emis ordin de protecție provizoriu sau, după caz, ordin de protecție, conform prevederilor Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau conform prevederilor Legii nr. 26/2024 privind ordinul de protecție, sau are în familie membri sau alte persoane adulte care locuiesc cu aceasta pentru care au fost emise ordinele menționate;h) a avut sau, după caz, are unul sau mai mulți copii naturali în sistemul de protecție specială;i) a consimțit la adopția propriului copil, cu excepția situației în care copilul a fost adoptat de către soț;j) suferă de boli psihice, este dependentă de alcool, droguri sau alte substanțe psihotrope, confirmate prin certificate medicale eliberate de medicul specialist;k) are în familie membri sau alte persoane majore, care locuiesc cu aceasta, care suferă de boli psihice, sunt dependente de alcool, droguri sau alte substanțe psihotrope, confirmate prin certificate medicale eliberate de medicul specialist;l) i s-a retras atestatul de asistent maternal, cu excepția situației în care atestatul a fost retras la cerere.  +  Secţiunea a 2-a Procedura de atestare a asistentului maternal  +  Articolul 5(1) Persoana care dorește să devină asistent maternal adresează o cerere de evaluare direcției din județul, respectiv sectorul municipiului București pe teritoriul căruia își are domiciliul sau, după caz, reședința.(2) În cuprinsul cererii se menționează în mod obligatoriu numărul de copii pentru care solicitantul consideră că poate asigura simultan condiții optime de creștere, îngrijire și educare, respectiv unul sau doi copii, grupa de vârstă, disponibilitatea de a îngriji grupuri de frați, copii cu dizabilități, precum și disponibilitatea de a prelua copii în regim de urgență sau în perioada de respiro a altui asistent maternal.(3) La cererea de evaluare se anexează în mod obligatoriu următoarele documente: a) curriculum vitae al solicitantului;b) copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către solicitant, de pe buletinul/cartea de identitate, permisul de ședere pe termen lung sau, după caz, cartea de rezidență permanentă a solicitantului și, după caz, a fiecărei persoane cu care acesta locuiește;c) copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către solicitant, de pe certificatul de naștere al solicitantului și, după caz, al fiecărei persoane cu care acesta locuiește;d) copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către solicitant, de pe certificatul de căsătorie sau hotărârea de divorț/certificatul de divorț, dacă este cazul;e) copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către solicitant, de pe diploma de studii a acestuia; f) copie, certificată de către direcție sau, după caz, de către solicitant, de pe titlul de proprietate sau orice alt document care să ateste dreptul de folosință a locuinței;g) certificatul de cazier judiciar al solicitantului și, după caz, al fiecărei persoane care a împlinit vârsta de 14 ani cu care acesta locuiește;h) certificatul de integritate comportamentală al solicitantului și, după caz, al fiecărei persoane majore cu care acesta locuiește, obținut în condițiile art. 16 din Legea nr. 118/2019 privind Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, precum și pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului Național de Date Genetice Judiciare, cu modificările ulterioare;i) adeverință de venit sau alte documente care atestă veniturile solicitantului sau, după caz, ale cel puțin unuia dintre membrii adulți ai familiei cu care acesta locuiește;j) adeverință medicală eliberată de medicul de familie privind starea de sănătate a solicitantului, în care se precizează că nu suferă de boli transmisibile, și, după caz, a fiecărei persoane majore cu care acesta locuiește;k) certificat medical eliberat de medicul specialist în care se precizează că solicitantul sau, după caz, persoanele majore cu care acesta locuiește nu suferă de boli psihice;l) declarație în formă autentică pe propria răspundere din care să rezulte că solicitantul nu se află în una dintre situațiile prevăzute la art. 4 lit. d), h), i) și l);m) recomandări ale vecinilor, rudelor solicitantului, altor membri ai comunității/persoane din cercul social al acestuia sau, după caz, din partea reprezentanților autorităților administrației publice locale, cu privire la comportamentul social al solicitantului și, după caz, al membrilor familiei cu care acesta locuiește.(4) Cheltuielile necesare obținerii tuturor documentelor care însoțesc cererea de evaluare sunt suportate de către solicitant.(5) Cererea de evaluare prevăzută la alin. (1) se soluționează în termen de 90 de zile calendaristice de la data înregistrării la direcție.  +  Articolul 6(1) Evaluarea solicitată prin cererea prevăzută la art. 5 este realizată de o echipă, desemnată de conducerea direcției, formată din psiholog și asistent social, acesta din urmă având de regulă și responsabilitatea întocmirii raportului final, și cuprinde următoarele etape:a) evaluarea socială;b) evaluarea psihologică.(2) Evaluarea socială se realizează de către un asistent social pe parcursul unui număr de minimum 4 întâlniri, iar la finalul fiecărei întâlniri se întocmește o notă de întâlnire care conține observațiile și concluziile rezultate.(3) Evaluarea psihologică se realizează de către un psiholog și presupune parcurgerea unui număr de cel puțin 2 întâlniri de evaluare și, după caz, consiliere, iar rezultatele evaluării psihologice și recomandările formulate sunt consemnate în fișe de evaluare psihologică clinică.(4) Asistentul social stabilește de comun acord cu psihologul și cu solicitantul calendarul întâlnirilor prevăzute la alin. (2) și (3). În funcție de particularitățile fiecărui caz, asistentul social sau, după caz, psihologul poate decide motivat cu privire la necesitatea realizării unui număr de întâlniri suplimentare, comunicând această decizie solicitantului în vederea actualizării calendarului întâlnirilor.(5) Întâlnirile realizate cu scopul evaluării sociale și psihologice se desfășoară la locuința solicitantului sau la sediul direcției. Fiecare membru al echipei de evaluare are obligația de a realiza cel puțin una dintre întâlnirile destinate evaluării la domiciliul sau, după caz, reședința solicitantului.  +  Articolul 7După evaluarea socială și evaluarea psihologică prevăzute la art. 6, în vederea pregătirii pentru exercitarea activității de asistent maternal, solicitantul participă la cursurile de formare prevăzute la art. 13. Cursurile de formare nu sunt parcurse de solicitantul care este absolvent de studii universitare în domeniul asistență socială, psihologie sau științe ale educației.  +  Articolul 8(1) Ulterior parcurgerii etapelor de evaluare prevăzute la art. 6 și a pregătirii pentru exercitarea activității de asistent maternal prevăzute la art. 7, membrii echipei de evaluare întocmesc raportul final de evaluare a capacității de a se ocupa de creșterea, îngrijirea și educarea unui copil sau, după caz, a mai multor copii.(2) Raportul final de evaluare a capacității solicitantului de a deveni asistent maternal conține:a) sinteza informațiilor psihosociale consemnate în notele de întâlniri, în fișele de evaluare psihologică clinică și în raportul de formare, prevăzut la art. 13 alin. (3);b) motivația de a deveni asistent maternal; c) abilitățile parentale ale solicitantului din perspectiva capacității acestuia de a răspunde nevoilor și caracteristicilor copilului separat temporar sau definitiv de părinți; d) concluziile echipei de evaluare privind numărul de copii de care solicitantul se poate ocupa simultan, grupa de vârstă a acestora, capacitatea de a îngriji grupuri de frați, copii cu dizabilități, precum și capacitatea de a prelua copii în regim de urgență sau în perioada de respiro a altui asistent maternal;e) propunerea privind eliberarea sau, după caz, neeliberarea atestatului de asistent maternal.(3) La stabilirea numărului de copii este obligatorie verificarea respectării cerințelor minimale îndeplinite de locuința deținută în folosință de către solicitant, referitoare la încăperi sanitare, dotarea minimă a încăperilor sanitare, a bucătăriei, dotarea minimă cu instalații electrice, spații și instalații de folosință comună pentru clădiri cu mai multe locuințe, prevăzute în anexa nr. 1 la Legea locuinței nr. 114/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(4) Raportul final de evaluare se comunică solicitantului în termen de 10 zile lucrătoare de la înregistrarea acestuia la direcție, cu confirmare de primire, prin poștă sau poșta electronică, la adresa indicată de solicitant.  +  Articolul 9Pe tot parcursul procesului de evaluare, persoana care solicită obținerea atestatului de asistent maternal are obligația de a informa direcția cu privire la eventualele schimbări care vizează îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 3 și/sau cu privire la apariția uneia sau mai multor situații menționate la art. 4, anexând, după caz, acte doveditoare.  +  Articolul 10(1) Solicitantul care a primit raportul prevăzut la art. 8 alin. (2) cu propunere de eliberare a atestatului depune, la sediul direcției de la domiciliu sau, după caz, reședință, o cerere adresată comisiei pentru protecția copilului, care funcționează în baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 502/2017 privind organizarea și funcționarea comisiei pentru protecția copilului, prin care solicită eliberarea atestatului de asistent maternal, care se soluționează în termen de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării la direcție.(2) Comisia pentru protecția copilului, în urma analizării raportului final prevăzut la art. 8 alin. (2), prezentat de către unul din membrii echipei de evaluare prevăzute la art. 6 alin. (1), și a audierii solicitantului, se pronunță printr-o hotărâre motivată cu privire la admiterea sau, după caz, respingerea cererii de eliberare a atestatului de asistent maternal. Atestatul de asistent maternal este anexă a hotărârii comisiei pentru protecția copilului.(3) Comisia pentru protecția copilului poate, în situații întemeiate, să audieze și alte persoane cu care solicitantul locuiește, cărora le poate solicita informații suplimentare pe care le consideră necesare în vederea admiterii sau, după caz, a respingerii cererii.(4) Atestatul de asistent maternal se eliberează pe perioadă nedeterminată și se avizează la fiecare doi ani pe baza evaluării prevăzute la art. 11.(5) În cuprinsul atestatului de asistent maternal se menționează:a) datele de identitate ale titularului;b) numărul de copii pe care persoana atestată îi poate primi simultan în plasament, în situația în care se poate ocupa de mai mulți copii;c) grupa de vârstă a copiilor;d) capacitatea solicitantului de a îngriji copii cu dizabilități;e) capacitatea solicitantului de a primi copii în plasament de urgență;f) capacitatea solicitantului de a primi în plasament grupuri de frați;g) capacitatea solicitantului de a primi copii în perioada de respiro a altui asistent maternal.(6) Modelul-cadru al atestatului de asistent maternal, precum și modelul altor formulare și instrumente utilizate în procedura de evaluare și atestare a asistentului maternal se aprobă, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, prin ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.  +  Articolul 11(1) După eliberarea atestatului de asistent maternal, o echipă desemnată de conducerea direcției, formată din asistent social și psiholog, primul fiind de regulă responsabil de caz din cadrul direcției, realizează la fiecare doi ani evaluarea activității desfășurate de asistentul maternal și întocmește un raport de evaluare a activității, în care se menționează aspecte care privesc modul de îndeplinire a obligațiilor prevăzute în contractul individual de muncă, dacă se mențin condițiile prevăzute la art. 3, care au stat la baza eliberării atestatului de asistent maternal, precum și dacă a apărut sau nu, după caz, una sau mai multe dintre situațiile prevăzute la art. 4. Evaluarea se realizează în ultimele 60 de zile calendaristice anterioare împlinirii termenului de doi ani de la eliberarea atestatului de asistent maternal sau, după caz, de la ultima evaluare a activității.(2) Verificarea prevăzută la alin. (1) presupune realizarea cel puțin a unei vizite inopinate la domiciliul sau, după caz, reședința asistentului maternal.(3) Rezultatul verificării se consemnează într-un raport de evaluare a activității, care cuprinde în mod obligatoriu concluzii cu privire la menținerea sau, după caz, modificarea condițiilor care au stat la baza eliberării atestatului de asistent maternal, precum și dacă a apărut sau nu, după caz, una sau mai multe dintre situațiile prevăzute la art. 4 și propunerea de avizare sau, după caz, de neavizare. Raportul se întocmește și se înregistrează la direcție cu cel puțin 15 zile înainte de împlinirea termenului de doi ani de la eliberarea atestatului de asistent maternal sau, după caz, de la ultima evaluare.(4) Raportul menționat la alin. (3), aprobat de conducerea direcției, se înaintează comisiei pentru protecția copilului în vederea avizării sau, după caz, neavizării atestatului de asistent maternal.  +  Articolul 12În cazul schimbării domiciliului sau, după caz, a reședinței asistentului maternal, atestatul de asistent maternal eliberat va fi reînnoit de comisia pentru protecția copilului de la noul domiciliu sau, după caz, reședință, cu respectarea acelorași condiții care au stat la baza emiterii lui. În această situație, evaluarea capacității solicitantului se face de către direcția de la noul domiciliu sau, după caz, reședință și nu va include cursurile de formare profesională.  +  Secţiunea a 3-a Formarea și perfecționarea profesională  +  Articolul 13(1) Formarea profesională a asistenților maternali se realizează de către direcții, în calitate de furnizori de formare autorizați conform Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2) Cursurile de formare profesională au o durată de 80 de ore, din care 50 de ore de teorie și 30 de ore de practică, și se organizează după o programă de pregătire elaborată de către Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție în colaborare cu reprezentanți ai mediului academic. (3) În termen de 5 zile calendaristice de la finalizarea cursului prevăzut la alin. (2), formatorii întocmesc un raport de formare cu privire la noțiunile și informațiile însușite în cadrul cursurilor și capacitatea solicitantului de a le pune în practică, document care se anexează la cererea de evaluare prevăzută la art. 5 alin. (3).  +  Articolul 14Direcția este obligată sa organizeze cursuri de formare profesională continuă pentru asistenții maternali cel puțin o dată pe an, în funcție de nevoile de formare identificate. Cursurile vor avea o durată de 32 de ore și se derulează după o programă de pregătire elaborată de către Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție în colaborare cu reprezentanți ai mediului academic.  +  Capitolul III Statutul asistentului maternal  +  Secţiunea 1 Drepturile asistentului maternal  +  Articolul 15Pe perioada în care contractul individual de muncă produce efecte juridice, respectiv pe perioada punerii în aplicare a măsurii de protecție specială stabilite pentru copil în condițiile Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare, asistentul maternal are următoarele drepturi:a) salarizare lunară pentru munca depusă;b) dreptul la egalitate de șanse și de tratament;c) dreptul la formare profesională continuă;d) dreptul de a beneficia de o perioadă de respiro;e) dreptul de a beneficia de servicii de suport care constau în consiliere, mentorat și sprijin din partea specialiștilor direcției.  +  Articolul 16Asistentul maternal poate solicita perioada de respiro, care nu poate depăși 25 de zile lucrătoare pe an, în următoarele situații: a) nu poate să se ocupe de creșterea, educarea și îngrijirea copilului în perioada concediului de odihnă;b) are evenimente deosebite în familie: deces, căsătorie, prezentarea la instanța de judecată.  +  Articolul 17(1) Pe perioada punerii în aplicare a măsurii de protecție specială a plasamentului copiilor, asistentul maternal care a primit copilul în plasament beneficiază de asistență și sprijin din partea direcției.(2) Asistența și sprijinul menționate la alin. (1) pot lua forma consilierii, mentoratului, participării la programe de educație parentală și grupuri de suport în comunitate și a facilitării accesului la alte servicii pentru copil de tipul serviciilor educaționale, serviciilor medicale, serviciilor de abilitare/reabilitare pentru copilul cu dizabilități, serviciilor de îngrijire a copilului pe timpul zilei.(3) Direcția facilitează participarea asistenților maternali la programele prevăzute la alin. (2) cel puțin o dată pe an, în funcție de nevoile identificate, la propunerea responsabilului de caz al asistentului maternal.  +  Secţiunea a 2-a Obligațiile asistentului maternal  +  Articolul 18Pe perioada în care contractul individual de muncă produce efecte juridice, respectiv pe perioada punerii în aplicare a măsurii de protecție specială stabilite pentru copil în condițiile Legii nr. 272/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, asistentul maternal are următoarele obligații:a) să asigure creșterea, îngrijirea și educarea copilului, în vederea unei dezvoltări fizice, mentale, spirituale, afective, morale și sociale armonioase; b) să participe la elaborarea și aplicarea programelor de intervenție specifică pentru fiecare copil primit în plasament;c) să asigure integrarea copiilor în familia sa, aplicându-le un tratament egal cu cel al celorlalți membri ai familiei; d) să asigure integrarea copilului în viața socială; e) să pregătească copilul în vederea reintegrării sau, după caz, integrării în familia naturală sau, după caz, familia extinsă; f) să susțină copilul declarat adoptabil în procesul de potrivire practică din cadrul procedurii adopției;g) să permită specialiștilor direcției să realizeze monitorizarea activității sale profesionale și evaluarea evoluției copilului;h) să asigure continuitatea în educarea copilului și să nu schimbe educația școlară a copilului decât în interesul acestuia și cu acordul reprezentantului legal al copilului;i) să anunțe de îndată conducerea direcției cu privire la incidente intervenite în situația copilului aflat în plasament, cu privire la starea de sănătate a acestuia, precum și cu privire la orice incident care poate afecta creșterea și dezvoltarea copilului; j) să consemneze pentru fiecare copil evenimentele semnificative din viața acestuia în jurnalul copilului și să îl încurajeze să facă el însuși aceste înregistrări atunci când vârsta și nivelul de înțelegere îi permit; k) să susțină copiii în demersurile lor, să le stimuleze autonomia și formarea deprinderilor de viață independentă;l) să susțină menținerea legăturii copilului cu părinții, rudele acestuia sau alte persoane cu care copilul a menținut relații personale și contacte directe pe toată durata de punere în aplicare a măsurii de protecție specială, dacă instanța nu a decis altfel;m) să furnizeze asistentului maternal care preia copilul în perioada de respiro toate informațiile necesare continuării îngrijirii corespunzătoare, în legătură cu medicația recomandată, preferințe alimentare, programul de somn-veghe, datele de contact ale medicului de familie, în situația în care pe perioada concediului de odihnă solicită perioada de respiro;n) să informeze, cu celeritate, direcția cu privire la eventualele schimbări care vizează îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 3 și/sau cu privire la apariția uneia sau mai multor situații menționate la art. 4, anexând, după caz, acte doveditoare.  +  Articolul 19(1) Asistentul maternal nu poate primi în plasament copiii cu care este rudă până la gradul III inclusiv sau un copil a cărui diferență de vârstă dintre acesta și asistentul maternal este mai mică de 18 ani și mai mare de 47 de ani. Diferența de vârstă de 47 de ani nu se aplică în cazul plasamentului copiilor care fac parte dintr-un grup de frați.(2) Asistentul maternal nu poate primi în plasament un număr mai mare de doi copii, cu excepția copiilor care fac parte dintr-un grup de frați.  +  Articolul 20(1) Asistentul maternal nu se poate ocupa de creșterea și îngrijirea unui număr mai mare de copii separați, temporar sau definitiv, de părinții lor, ca urmare a stabilirii unei măsuri de protecție specială în condițiile Legii nr. 272/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, decât cel pentru care a fost eliberat atestatul de asistent maternal, cu excepția situației în care copilul pentru care se propune măsura de protecție specială aparține unui grup de frați aflați în plasament la același asistent maternal. Excepția poate fi aplicată numai în situația în care suprafața locativă pe care o deține respectă cerințele minimale referitoare la încăperi sanitare, dotarea minimă a încăperilor sanitare, a bucătăriei, dotarea minimă cu instalații electrice, spații și instalații de folosință comună pentru clădiri cu mai multe locuințe, prevăzute în anexa nr. 1 la Legea locuinței nr. 114/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare. (2) La stabilirea numărului de copii nu sunt avuți în vedere tinerii care au împlinit vârsta de 18 ani și beneficiază de o măsură de protecție specială stabilită în condițiile art. 55 alin. (2) sau (3) și ale art. 62 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare.  +  Secţiunea a 3-a Contractul individual de muncă al asistentului maternal  +  Articolul 21(1) Activitatea persoanei atestate ca asistent maternal se desfășoară în baza contractului individual de muncă, care are un caracter special, specific protecției copilului, încheiat cu direcția. (2) Contractul individual de muncă al asistentului maternal se încheie pe durată nedeterminată și cuprinde elementele caracteristice prevăzute la art. 122 alin. (3) din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 22(1) Contractul individual de muncă se încheie de la data emiterii dispoziției directorului direcției de stabilire a măsurii plasamentului în regim de urgență sau, după caz, a hotărârii comisiei pentru protecția copilului sau, după caz, a instanței judecătorești cu privire la stabilirea plasamentului sau a dispoziției directorului direcției privind creșterea și îngrijirea copilului în perioada de respiro a asistentului maternal și își produce efecte exclusiv pe perioada de punere în aplicare a măsurii de protecție specială a plasamentului stabilite pentru copil.(2) Contractul individual de muncă al asistentului maternal se suspendă în situațiile și condițiile prevăzute de Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și la inițiativa angajatorului pe perioada în care asistentul maternal nu are în îngrijire niciun copil pentru care a fost stabilită o măsură de protecție specială în condițiile Legii nr. 272/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau, după caz, pe perioada în care acesta are atestatul de asistent maternal suspendat în condițiile art. 25.  +  Articolul 23Contractul individual de muncă încetează în condițiile prevăzute de Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și la data retragerii atestatului de asistent maternal de către comisia pentru protecția copilului.  +  Secţiunea a 4-a Retragerea și suspendarea atestatului de asistent maternal  +  Articolul 24(1) Atestatul de asistent maternal se retrage în următoarele situații:a) când se constată faptul că nu mai sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 3 care au stat la baza eliberării atestatului de asistent maternal sau, după caz, a apărut una sau mai multe dintre situațiile prevăzute la art. 4;b) când se constată faptul că asistentul maternal a ascuns informații sau a furnizat informații false cu ocazia realizării evaluării sau pe durata de valabilitate a atestatului de asistent maternal;c) când asistentul maternal refuză să colaboreze cu echipa de evaluare prevăzută la art. 11 alin. (1). Se consideră lipsă de colaborare inclusiv nedepunerea documentelor solicitate, precum și refuzul de participare la întâlnirile de evaluare sau la ședințele comisiei pentru protecția copilului;d) după trei refuzuri succesive de acceptare a propunerii de plasament al unui copil înaintate de direcție;e) când se constată faptul că asistentul maternal nu susține menținerea legăturilor cu părinții copilului, rudele acestuia sau alte persoane față de care copilul a dezvoltat legături de atașament în condițiile prevăzute de Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în condițiile stabilite prin programul de intervenție specifică;f) când se constată faptul că asistentul maternal nu susține copilul declarat adoptabil în procesul de potrivire practică din cadrul procedurii adopției;g) când asistentul maternal depune cererea privind eliberarea atestatului de adoptator/familie adoptatoare peste termenul prevăzut la art. 30 alin. (2) din Legea nr. 273/2004 privind procedura adopției, republicată, cu modificările și completările ulterioare;h) când se constată că minorul aflat în plasament este victimă a abuzului, neglijării, exploatării sau a oricărei forme de violență în familia asistentului maternal, indiferent dacă aceste acțiuni sau inacțiuni sunt săvârșite de asistentul maternal sau de un alt membru cu care acesta locuiește;i) când se constată faptul că asistentul maternal intră în relații personale cu familia copilului, cu familii adoptatoare fără a anunța direcția;j) când se constată că asistentul maternal se deplasează împreună cu copilul în afara localității de domiciliu sau, după caz, reședință, pentru o perioadă mai mare de 3 zile, fără a înștiința direcția;k) când asistentul maternal refuză nejustificat să participe la cursurile de formare continuă sau nu participă la acestea; l) la cererea motivată a asistentului maternal.(2) În situația prevăzută la alin. (1) lit. h) conducerea direcției are obligația de a sesiza organele de cercetare penală. (3) Retragerea atestatului de asistent maternal atrage după sine încetarea contractului individual de muncă. (4) Asistentul maternal căruia i-a fost retras atestatul de asistent maternal în condițiile prevederilor alin. (1) lit. a)-k) nu se mai poate ocupa de creșterea și îngrijirea copilului separat, temporar sau definitiv, de părinții săi, ca urmare a stabilirii unei măsuri de protecție specială în condițiile Legii nr. 272/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 25Atestatul de asistent maternal se suspendă în următoarele situații:a) la cererea asistentului maternal, pentru o perioadă de maximum 3 luni;b) ca urmare a punerii în mișcare a acțiunii penale împotriva asistentului maternal sau împotriva oricărei persoane care a împlinit vârsta de 14 ani cu care acesta locuiește, până la clasarea, renunțarea la urmărirea penală sau, după caz, pronunțarea unei hotărâri judecătorești definitive.  +  Articolul 26Valabilitatea atestatului de asistent maternal încetează de drept:a) la data împlinirii vârstei standard de pensionare, stabilită conform Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii;b) la data decesului persoanei atestate.  +  Capitolul IV Contravenții și sancțiuni  +  Articolul 27(1) Constituie contravenții următoarele fapte, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii, să fie considerate infracțiuni: a) nerespectarea prevederilor art. 9;b) nerespectarea de către asistentul social și psiholog a prevederilor art. 11 alin. (1);c) nerespectarea de către asistentul social și psiholog a prevederilor art. 11 alin (2).(2) Contravențiile prevăzute la alin. (1) se sancționează după cum urmează: a) cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei, cele prevăzute la lit. a);b) cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, cele prevăzute la lit. b) și c).(3) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către persoane anume desemnate dintre cele cu atribuții de control din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție.  +  Articolul 28Contravențiilor prevăzute la art. 27 le sunt aplicabile prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.  +  Capitolul V Dispoziții tranzitorii și finale  +  Articolul 29Cererile de evaluare a capacității persoanelor care solicită să devină asistent maternal profesionist aflate în curs de soluționare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe se soluționează conform prevederilor legale în vigoare la momentul înregistrării cererii la direcție.  +  Articolul 30(1) Atestatele asistenților maternali eliberate conform prevederilor art. 29 și cele aflate în perioada de valabilitate la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe rămân valabile pe întreaga perioadă pentru care au fost eliberate inițial. (2) Prin excepție, valabilitatea atestatelor asistenților maternali prevăzute la alin. (1) încetează de drept în următoarele situații:a) asistentul maternal nu îndeplinește condițiile prevăzute la art. 4 lit. a) și/sau art. 19 și, pe perioada valabilității lor, intervine încetarea măsurii de protecție specială a copiilor pe care îi are în îngrijire; (la 26-12-2024, Litera a) , Alineatul (2) , Articolul 30 , Capitolul V a fost modificată de Punctul 2. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 323 din 20 decembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1309 din 23 decembrie 2024 ) b) asistentul maternal a suferit o condamnare prin hotărâre judecătoreasă rămasă definitivă pentru săvârșirea cu intenție a unor infracțiuni contra persoanei, contra autorității, contra înfăptuirii justiției, de corupție și de serviciu, de trafic de droguri, la regimul privind substanțele dopante, precum și de efectuare de operațiuni ilegale cu precursori sau cu alte produse susceptibile de a avea efecte psihoactive sau este înscris cu mențiuni în evidența Registrului național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare sau asupra minorilor.c) asistentul maternal nu îndeplinește condiția prevăzută la art. 3 lit. b) și, la momentul încetării măsurii de protecție specială a copiilor pe care îi are în îngrijire, nu face dovada înscrierii în învățământul liceal, în termen de un an de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanțe. (la 26-12-2024, Alineatul (2) , Articolul 30 , Capitolul V a fost completat de Punctul 3. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 323 din 20 decembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1309 din 23 decembrie 2024 ) (3) În situația persoanelor care au deținut atestat de asistent maternal a cărui valabilitate a fost menținută în condițiile alin. (1) și care solicită obținerea unui nou atestat de asistent maternal, evaluarea și atestarea acestora se realizează conform prevederilor prezentei ordonanțe, cu excepția dispozițiilor prevăzute la art. 3 lit. b) și la art. 7 pentru solicitanții care sunt posesori ai unui certificat de absolvire a cursului de perfecționare pentru ocupația de asistent maternal organizat de Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție în anul 2023. (la 26-12-2024, Alineatul (3) , Articolul 30 , Capitolul V a fost modificat de Punctul 4. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 323 din 20 decembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1309 din 23 decembrie 2024 ) (4) Cererea de evaluare pentru obținerea atestatului de asistent maternal în condițiile prevăzute la alin. (3) se depune la direcție cu cel puțin 90 de zile calendaristice anterioare expirării atestatului. (la 26-12-2024, Alineatul (4) , Articolul 30 , Capitolul V a fost modificat de Punctul 4. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 323 din 20 decembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1309 din 23 decembrie 2024 ) (5) Prin excepție, cererile de evaluare pentru atestatele de asistent maternal, prevăzute la alin. (4), a căror valabilitate expiră în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe pot fi depuse în orice moment din această perioadă.(6) Pentru persoanele prevăzute la alin. (1), evaluarea activității prevăzute la art. 11 constă în întocmirea unui raport de evaluare a activității care cuprinde aspecte ce privesc modul de îndeplinire a obligațiilor prevăzute în contractul individual de muncă. (la 26-12-2024, Alineatul (6) , Articolul 30 , Capitolul V a fost modificat de Punctul 4. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 323 din 20 decembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1309 din 23 decembrie 2024 )  +  Articolul 30^1Atestatele asistenților maternali eliberate conform prevederilor art. 29, precum și cele aflate în perioada de valabilitate la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe nu se supun dispozițiilor prevăzute la art. 24 alin. (1) lit. a), referitoare la retragerea atestatului pentru neîndeplinirea condiției prevăzute la art. 3 lit. b), dacă asistentul maternal face dovada înscrierii în învățământul liceal în termen de un an de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanțe, respectiv obținerea, în termen de maximum 5 ani, a certificatului de absolvire a învățământului liceal, seral sau cu frecvență redusă, inclusiv prin Programul «A doua șansă (la 26-12-2024, Capitolul V a fost completat de Punctul 5. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 323 din 20 decembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1309 din 23 decembrie 2024 )  +  Articolul 31La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe se abrogă:a) art. 122 alin. (4) și (5) din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 159 din 5 martie 2014, cu modificările și completările ulterioare;b) Hotărârea Guvernului nr. 679/2003 privind condițiile de obținere a atestatului, procedurile de atestare și statutul asistentului maternal profesionist, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 443 din 23 iunie 2003;c) Ordinul secretarului de stat al Autorității Naționale pentru Protecția Copilului și Adopție nr. 137/2003 privind aprobarea Programei analitice a cursurilor de formare profesională pentru asistenții maternali profesioniști, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 702 din 7 octombrie 2003.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
    Marian-Cătălin Predoiu
    Ministrul familiei, tineretului și egalității de șanse,
    Natalia-Elena Intotero
    p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
    Marin Țole,
    secretar de stat
    Ministrul muncii și solidarității sociale,
    Simona Bucura-Oprescu
    București, 1 august 2024.Nr. 27.-----