HOTĂRÂRE nr. 933 din 1 august 2024privind stabilirea cadrului instituțional și a măsurilor necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) 2023/1.230 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 iunie 2023 privind mașinile și de abrogare a Directivei 2006/42/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Directivei 73/361/CEE a Consiliului
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 787 din 9 august 2024



    În scopul aplicării prevederilor Regulamentului (UE) 2023/1.230 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 iunie 2023 privind mașinile și de abrogare a Directivei 2006/42/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Directivei 73/361/CEE a Consiliului,în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.  +  Articolul 1(1) Prezenta hotărâre stabilește măsurile de punere în aplicare, la nivel național, a prevederilor Regulamentului (UE) 2023/1.230 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 iunie 2023 privind mașinile și de abrogare a Directivei 2006/42/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Directivei 73/361/CEE a Consiliului, denumit în continuare Regulament, precum și sancțiunile și contravențiile aplicabile în cazul încălcării dispozițiilor acestuia.(2) Termenii și expresiile utilizate în prezenta hotărâre au semnificația prevăzută la art. 3 din Regulament.(3) În sensul prevederilor art. 10 alin. (6), (7) și (10), ale art. 11 alin. (6), (7) și (10), ale art. 13 alin. (3) și (9), ale art. 14 alin. (3) și (8), ale art. 15 alin. (2) lit. c) și alin. (6), ale art. 16 alin. (2) lit. b), ale art. 21 alin. (2) și ale art. 22 alin. (2) din Regulament, prin sintagmele „limbă ușor de înțeles“, „limbă care poate fi ușor înțeleasă“, „limba stabilită/limbile stabilite de statul membru“ se înțelege „limba română“.(4) În sensul prevederilor art. 10 alin. (3), (9) și (10), ale art. 11 alin. (3), (9) și (10), ale art. 12 alin. (2) lit. b) și c), ale art. 13 alin. (7)-(9), ale art. 14 alin. (6) și (8), ale art. 15 alin. (5) și (6), ale art. 16 alin. (5) și (6), ale pct. 1.2.1 lit. f) al doilea paragraf și lit. b) al treilea paragraf din partea B a anexei III, lit. m) din partea A a anexei IV, lit. k) din partea B a anexei IV, pct. 7 din partea B a anexei V, pct. 4.2 din anexa VI, pct. 3.2 din anexa VIII, pct. 5.2 și 6 din anexa IX și ale pct. 2.1, pct. 4 al treilea paragraf și pct. 5.2 din anexa X la Regulament, prin sintagmele „autoritate națională competentă“, „autoritate națională“ și „autoritate relevantă“ se înțelege „autoritatea de supraveghere a pieței“. (5) În sensul prevederilor art. 30 alin. (10) și ale art. 49 alin. (2) din Regulament, prin sintagmele „autoritățile competente“ și „autoritățile naționale competente“ se înțelege Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și/sau Inspecția Muncii.  +  Articolul 2(1) Punerea la dispoziție pe piață a produselor incluse în domeniul de aplicare a Regulamentului sau punerea în funcțiune a unor mașini sau a unor produse conexe care sunt în conformitate cu prevederile Regulamentului nu poate fi împiedicată.(2) Potrivit prevederilor art. 4 alin. (2) din Regulament, cu ocazia târgurilor, a expozițiilor și a efectuării demonstrațiilor sau a altor evenimente similare, un produs inclus în domeniul de aplicare a Regulamentului care nu este conform prevederilor Regulamentului poate fi expus, cu condiția ca un anunț vizibil să indice clar faptul că respectivul produs nu este conform prevederilor Regulamentului și că nu poate fi pus la dispoziție pe piață dacă nu este adus în stare de conformitate. (3) În timpul efectuării demonstrațiilor cu produse incluse în domeniul de aplicare a Regulamentului se iau măsuri adecvate pentru a se asigura protecția persoanelor.  +  Articolul 3(1) Produsele incluse în domeniul de aplicare a Regulamentului sunt conforme cu cerințele esențiale de securitate prevăzute în anexa III la acesta, atunci când sunt conforme cu prevederile standardelor europene armonizate sau cu părți ale acestora, ale căror indicative au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, adoptate ca standarde române sau ca standarde naționale ale celorlalte state membre ale Uniunii Europene, ori cu specificațiile comune adoptate de către Comisia Europeană sau cu părți ale acestora.(2) Lista cuprinzând indicativele standardelor române care adoptă standarde armonizate în domeniul mașinilor sau produselor conexe care intră sub incidența Regulamentului, prevăzute la alin. (1), se aprobă prin ordin al ministrului muncii și solidarității sociale, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3) Ordinul prevăzut la alin. (2) se actualizează ori de câte ori este cazul.  +  Articolul 4(1) Ministerul Muncii și Solidarității Sociale este autoritatea de notificare responsabilă de instituirea și îndeplinirea procedurilor necesare pentru evaluarea și notificarea organismelor de evaluare a conformității, precum și pentru monitorizarea organismelor notificate, inclusiv a conformității cu prevederile art. 32 din Regulament.(2) Evaluarea și monitorizarea prevăzute la alin. (1) se efectuează de către un organism național de acreditare, astfel cum este definit la art. 2 pct. 11 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerințelor de acreditare și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93.  +  Articolul 5Ministerul Muncii și Solidarității Sociale notifică Comisiei Europene și celorlalte state membre ale Uniunii Europene organismele desemnate să îndeplinească atribuții de evaluare a conformității, ca părți terțe, în temeiul Regulamentului.  +  Articolul 6Ministerul Muncii și Solidarității Sociale informează Comisia Europeană în legătură cu procedurile pe care le aplică pentru evaluarea și notificarea organismelor de evaluare a conformității și pentru monitorizarea organismelor notificate, precum și în legătură cu orice modificări ale acestora.  +  Articolul 7(1) Organismele de evaluare a conformității depun la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale o cerere de desemnare în vederea notificării.(2) Cererea prevăzută la alin. (1) este însoțită de următoarele documente:a) o descriere a activităților/procedurilor de evaluare a conformității, prevăzute în anexele VII, IX și X la Regulament, și a tipurilor sau categoriilor de mașini sau de produse conexe pentru care organismul de evaluare a conformității susține că este competent;b) certificatul de acreditare emis de un organism național de acreditare care să ateste că organismul de evaluare a conformității îndeplinește cerințele prevăzute la art. 30 din Regulament;c) documentele stabilite prin Procedura privind desemnarea organismelor de evaluare a conformității ce se notifică și notificarea la Comisia Europeană și celelalte state membre ale Uniunii Europene a organismelor desemnate pentru mașini, echipamente individuale de protecție, echipamente și sisteme protectoare destinate utilizării în atmosfere potențial explozive, explozivi de uz civil și articole pirotehnice, aprobată prin Ordinul ministrului muncii, familiei și protecției sociale nr. 1.097/2011. (3) În aplicarea art. 30 alin. (9) din Regulament, organismele de evaluare a conformității încheie o asigurare de răspundere civilă.(4) Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, în termen de trei luni de la data depunerii cererii prevăzute la alin. (1), desemnează prin ordin al ministrului organismele de evaluare a conformității pe care le notifică. Acest ordin se actualizează ori de câte ori este necesar.(5) Cererea prevăzută la alin. (1) se realizează potrivit prevederilor Procedurii privind desemnarea organismelor de evaluare a conformității ce se notifică și notificarea la Comisia Europeană și celelalte state membre ale Uniunii Europene a organismelor desemnate pentru mașini, echipamente individuale de protecție, echipamente și sisteme protectoare destinate utilizării în atmosfere potențial explozive, explozivi de uz civil și articole pirotehnice, aprobată prin Ordinul ministrului muncii, familiei și protecției sociale nr. 1.097/2011.(6) Ministerul Muncii și Solidarității Sociale notifică numai organismele de evaluare a conformității care au îndeplinit cerințele prevăzute la art. 30 din Regulament.  +  Articolul 8(1) În cazurile în care Comisia Europeană investighează competența sau continuarea îndeplinirii cerințelor și a responsabilităților care îi revin unui organism notificat, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale prezintă acesteia, la cerere, toate informațiile care au fundamentat notificarea sau menținerea competenței organismului în cauză.(2) În cazul în care Comisia Europeană constată că un organism notificat nu îndeplinește sau nu mai îndeplinește cerințele pentru a fi notificat, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, în baza actului de punere în aplicare adoptat de către Comisia Europeană, ia măsurile corective necesare, suspendarea, restricționarea sau retragerea desemnării acelui organism notificat, conform prevederilor Ordinului ministrului muncii, familiei și protecției sociale nr. 1.097/2011 pentru aprobarea Procedurii privind desemnarea organismelor de evaluare a conformității ce se notifică și notificarea la Comisia Europeană și celelalte state membre ale Uniunii Europene a organismelor desemnate pentru mașini, echipamente individuale de protecție, echipamente și sisteme protectoare destinate utilizării în atmosfere potențial explozive, explozivi de uz civil și articole pirotehnice.  +  Articolul 9Ministerul Muncii și Solidarității Sociale participă la schimbul de experiență între autoritățile naționale ale statelor membre responsabile cu politica privind notificarea, organizat de către Comisia Europeană.  +  Articolul 10(1) Se desemnează Inspecția Muncii ca autoritate de supraveghere a pieței în domeniul reglementat de Regulament.(2) Inspecția Muncii are obligația să informeze anual Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și, ori de câte ori acesta îi solicită, cu privire la activitățile desfășurate privind supravegherea pieței.  +  Articolul 11În aplicarea prevederilor cap. VI din Regulament, Inspecția Muncii îndeplinește și următoarele atribuții:a) informează Comisia Europeană și celelalte state membre în conformitate cu prevederile art. 43 alin. (6) și ale art. 45 alin. (3) din Regulament;b) se asigură că se iau fără întârziere măsurile restrictive adecvate în ceea ce privește produsul în cauză;c) participă la consultările inițiate de Comisia Europeană cu statele membre și operatorul economic vizat/operatorii economici vizați, potrivit prevederilor art. 44 alin. (1) și ale art. 45 alin. (4) din Regulament;d) ia toate măsurile necesare care se impun în aplicarea prevederilor art. 44 alin. (2) și ale art. 46 alin. (3) din Regulament;e) informează Comisia Europeană în conformitate cu prevederile art. 44 alin. (2) din Regulament;f) solicită operatorului economic vizat să ia toate măsurile corespunzătoare prevăzute la art. 45 alin. (1) din Regulament.  +  Articolul 12Constituie contravenție următoarele fapte:a) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (1) și ale art. 11 alin. (1) din Regulament referitoare la obligativitatea producătorului de a îndeplini cerințele esențiale de sănătate și securitate aplicabile, pentru proiectarea și construcția mașinilor sau a produselor conexe și a mașinilor parțial finalizate;b) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (2) din Regulament referitoare la obligativitatea producătorului de întocmire a documentației tehnice, de efectuare a procedurii de evaluare a conformității aplicabile produsului, de întocmire a declarației UE de conformitate și de aplicare a marcajului CE al mașinilor sau al produselor conexe;c) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (2) din Regulament referitoare la obligativitatea producătorului de întocmire a documentației tehnice, iar pentru situația în care se demonstrează conformitatea produsului în documentația tehnică, de întocmire a declarației UE de încorporare pentru mașinile parțial finalizate;d) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (3) și ale art. 11 alin. (3) din Regulament referitoare la obligativitatea păstrării de către producători a documentației tehnice și a declarației UE de conformitate timp de 10 ani după introducerea pe piață a mașinilor sau a produselor conexe și a mașinilor parțial finalizate, la dispoziția autorității de supraveghere a pieței, precum și a codului sursă și a logicii de programare incluse în documentația tehnică, ca urmare a unei cereri motivate;e) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (4) din Regulament referitoare la obligativitatea producătorilor de a avea proceduri pentru ca producția de serie să rămână conformă cu Regulamentul, precum și de a testa prin eșantionare mașinile sau produsele conexe puse la dispoziție pe piață, de a investiga rezultatele și, după caz, de a ține un registru de reclamații de mașini sau de produse conexe neconforme și de rechemări ale mașinilor sau produselor conexe și de a informa distribuitorii în legătură cu orice astfel de activități de monitorizare;f) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (4) din Regulament referitoare la obligativitatea producătorilor de a avea proceduri pentru ca producția de serie să rămână conformă cu Regulamentul;g) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (5) din Regulament referitoare la obligativitatea producătorului de afișare pe mașina sau pe produsul conex, pe care le introduce pe piață sau le pune în funcțiune, a seriei sau tipului, a anului construcției ori a anului în care a fost încheiat procesul de fabricare și a oricărui lot sau număr de serie sau a altui element care să permită identificarea acestora sau, în cazul în care dimensiunea sau natura mașinii sau a produsului conex nu permite acest lucru, pe ambalaj sau într-un document care însoțește mașina sau produsul conex;h) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (5) din Regulament referitoare la obligativitatea producătorului de afișare pe mașina parțial finalizată, pe care o introduce pe piață, a denumirii mașinii parțial finalizate, a anului construcției ori a anului în care a fost încheiat procesul de fabricare și a oricărui lot sau număr de serie sau a altui element care să permită identificarea acesteia sau, în cazul în care dimensiunea sau natura mașinii parțial finalizate nu permite acest lucru, pe ambalaj sau într-un document care însoțește mașina parțial finalizată;i) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (6) și ale art. 11 alin. (6) din Regulament referitoare la obligativitatea indicării de către producător pe mașină sau pe produsul conex sau pe mașina parțial finalizată ori pe ambalaj ori într-un document care însoțește mașina sau produsul conex sau mașina parțial finalizată a numelui, a denumirii lor comerciale înregistrate sau mărcii lor înregistrate, a adresei poștale și website-ului, a adresei de e-mail sau altor coordonate digitale la care poate fi contactat. Adresa indică un singur punct de contact pentru producător, iar datele de contact trebuie să fie prezentate în limba română;j) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (7) lit. c) din Regulament referitoare la obligativitatea producătorului de a se asigura că instrucțiunile de utilizare și informațiile prevăzute în anexa III la Regulament sunt accesibile online pe durata de viață preconizată a mașinii sau a produsului conex și timp de cel puțin 10 ani după introducerea pe piață a mașinii sau a produsului conex;k) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (7) lit. c) din Regulament referitoare la obligativitatea producătorului de a se asigura că instrucțiunile de asamblare prevăzute în anexa XI la Regulament sunt accesibile online timp de cel puțin 10 ani de la introducerea mașinii parțial finalizate pe piață;l) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (8) din Regulament referitoare la obligativitatea producătorului de a se asigura că mașinile sau produsele conexe sunt însoțite de declarația UE de conformitate prevăzută în partea A din anexa V la Regulament, de a furniza website-ul sau codul care poate fi citit automat unde poate fi accesată declarația UE de conformitate respectivă în instrucțiunile de utilizare și în informațiile prevăzute în anexa III, precum și accesibilitatea online pe durata de viață preconizată a mașinilor sau a produselor conexe și timp de cel puțin 10 ani după introducerea pe piață sau punerea în funcțiune a mașinilor sau a produselor conexe a declarațiilor digitale UE de conformitate;m) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (8) din Regulament referitoare la obligativitatea producătorului de a se asigura că mașinile parțial finalizate sunt însoțite de declarația UE de încorporare prevăzută în partea B din anexa V la Regulament, de a furniza website-ul sau codul care poate fi citit automat unde poate fi accesată declarația UE de încorporare în instrucțiunile de asamblare prevăzute în anexa XI, precum și disponibilitatea online timp de cel puțin 10 ani după introducerea mașinii parțial finalizate pe piață a declarațiilor digitale UE de încorporare;n) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (9) din Regulament referitoare la obligativitatea producătorului care consideră sau are motive să creadă că o mașină sau un produs conex pe care l-a introdus pe piață sau l-a pus în funcțiune nu este conform cu Regulamentul de a lua imediat acțiunile corective necesare pentru a asigura conformitatea mașinii sau produsului conex, pentru a-l retrage sau a-l rechema, după caz, sau, în cazul în care prezintă un risc, de a informa imediat în acest sens autoritatea de supraveghere a pieței, oferind detalii, în special cu privire la neconformitate și la toate acțiunile corective luate;o) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (9) din Regulament referitoare la obligativitatea producătorului care consideră sau are motive să creadă că mașina parțial finalizată pe care a introdus-o pe piață nu este în conformitate cu Regulamentul, de a lua de îndată acțiunile corective necesare pentru a asigura conformitatea mașinii parțial finalizate, pentru a o retrage sau a o rechema, după caz, sau, în cazul în care prezintă un risc, de a informa imediat în acest sens autoritatea de supraveghere a pieței, oferind detalii, în special cu privire la neconformitate și la toate acțiunile corective luate;p) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (10) din Regulament referitoare la obligativitatea producătorului de a furniza autorității de supraveghere a pieței, în urma unei cereri motivate din partea acesteia, toate informațiile și documentația necesare în limba română; q) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (10) din Regulament referitoare la obligativitatea producătorului de a coopera cu autoritatea de supraveghere a pieței, la cererea acesteia, la orice acțiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de mașină sau de produsul conex pe care l-a pus la dispoziție pe piață sau l-a pus în funcțiune;r) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (10) din Regulament referitoare la obligativitatea producătorului de a furniza autorității de supraveghere a pieței, în urma unei cereri motivate din partea acesteia, toate informațiile și documentația necesare în limba română;s) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (10) din Regulament referitoare la obligativitatea producătorului de a coopera cu autoritatea de supraveghere a pieței, la cererea acesteia, la orice acțiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de mașina parțial finalizată pe care a introdus-o pe piață;ș) nerespectarea prevederilor art. 12 alin. (2) lit. a) din Regulament referitoare la obligativitatea reprezentantului autorizat de a păstra documentația tehnică și declarația UE de conformitate a mașinii și a produsului conex sau declarația UE de încorporare a mașinii parțial finalizate la dispoziția autorității de supraveghere a pieței timp de cel puțin 10 ani după introducerea pe piață a produsului;t) nerespectarea prevederilor art. 12 alin. (2) lit. b) din Regulament referitoare la obligativitatea reprezentantului autorizat de a furniza autorității de supraveghere a pieței, în urma unei cereri motivate din partea acesteia, informațiile și documentația necesare pentru a demonstra conformitatea produsului inclus în domeniul de aplicare a Regulamentului;ț) nerespectarea prevederilor art. 12 alin. (2) lit. c) din Regulament referitoare la obligativitatea reprezentantului autorizat de a coopera cu autoritatea de supraveghere a pieței, la cererea acesteia, cu privire la orice acțiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de un produs inclus în domeniul de aplicare a Regulamentului, care face obiectul mandatului reprezentantului autorizat;u) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (1) din Regulament referitoare la obligativitatea importatorului de a introduce pe piață doar mașini și produse conexe conforme;v) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (2) paragraful 1 din Regulament referitoare la obligativitatea importatorului de a se asigura, înainte de introducerea pe piață a unei mașini sau a unui produs conex, că producătorul a îndeplinit procedura corespunzătoare de evaluare a conformității sau de a se asigura că producătorul a întocmit documentația tehnică sau că mașina sau produsul conex poartă marcajul CE și este însoțit(ă) de documentele necesare sau că producătorul a respectat cerințele prevăzute la art. 10 alin. (5), (6) și (8) din Regulament;w) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (2) paragraful 2 din Regulament referitoare la obligativitatea importatorului care consideră sau are motive să creadă că o mașină sau un produs conex nu este în conformitate cu Regulamentul de a nu introduce aceste produse pe piață înainte ca ele să fi fost puse în conformitate sau de a informa producătorul și autoritățile de supraveghere a pieței atunci când mașina sau produsul conex prezintă un risc;x) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (3) din Regulament referitoare la obligativitatea importatorului de a indica pe mașină sau pe produsul conex sau, dacă acest lucru nu este posibil, pe ambalajul acestora sau într-un document care însoțește mașina sau produsul conex numele, denumirea lor comercială înregistrată sau marca lor înregistrată, adresa poștală și website-ul, adresa de e-mail sau alte coordonate digitale la care poate fi contactat, în limba română;y) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (4) din Regulament referitoare la obligativitatea importatorului de a se asigura că mașinile sau produsele conexe sunt însoțite de instrucțiunile de utilizare și de informațiile prevăzute la art. 10 alin. (7) din Regulament, în limba română;z) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (5) din Regulament referitoare la obligativitatea importatorului de a se asigura că, atât timp cât mașinile sau produsele conexe se află sub răspunderea lui, condițiile de depozitare sau de transport nu periclitează conformitatea acestora cu cerințele esențiale privind sănătatea și securitatea prevăzute în anexa III la Regulament;aa) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (6) din Regulament referitoare la obligativitatea importatorului de a efectua, atunci când este justificat, încercări prin eșantionare asupra mașinilor sau a produselor conexe puse la dispoziție pe piață, de a examina și, dacă este necesar, de a ține un registru de reclamații, de mașini sau de produse conexe neconforme și de rechemări de mașini sau de produse conexe și de a informa distribuitorii cu privire la orice astfel de activitate de monitorizare;bb) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (7) din Regulament referitoare la obligativitatea importatorului care consideră sau are motive să creadă că o mașină sau un produs conex pe care l-a introdus pe piață nu este în conformitate cu Regulamentul, de a lua imediat acțiuni corective necesare pentru a asigura conformitatea, pentru a le retrage sau pentru a le rechema, după caz, sau, în cazul în care mașina sau produsul conex prezintă un risc, de a informa imediat în acest sens autoritatea de supraveghere a pieței;cc) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (8) din Regulament referitoare la obligativitatea importatorului de a păstra o copie a declarației UE de conformitate la dispoziția autorității de supraveghere a pieței timp de 10 ani după introducerea pe piață a mașinii sau a produsului conex și de a se asigura că documentația tehnică prevăzută în partea A din anexa IV la Regulament poate fi pusă la dispoziția acestei autorități, la cerere, inclusiv codul sursă sau logica de programare inclusă în documentația tehnică, dacă este necesar a fi verificată conformitatea cu cerințele esențiale relevante privind sănătatea și securitatea prevăzute în anexa III;dd) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (9) din Regulament referitoare la obligativitatea importatorului de a furniza autorității de supraveghere a pieței, în urma unei cereri motivate din partea acesteia, toate informațiile și documentația necesare în limba română;ee) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (9) din Regulament referitoare la obligativitatea importatorului de a coopera cu autoritatea de supraveghere a pieței, la cererea acesteia, la orice acțiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de mașinile sau de produsele conexe pe care le-a introdus pe piață;ff) nerespectarea prevederilor art. 14 alin. (1) din Regulament referitoare la obligativitatea importatorului de a introduce pe piață doar mașini parțial finalizate conforme;gg) nerespectarea prevederilor art. 14 alin. (2) paragraful 1 din Regulament referitoare la obligativitatea importatorului de a garanta că, înainte de introducerea pe piață a unei mașini parțial finalizate, producătorul a întocmit documentația tehnică prevăzută în partea B din anexa IV la Regulament și că este însoțită de documentele necesare sau că producătorul a respectat cerințele prevăzute la art. 11 alin. (5), (6) și (8) din Regulament;hh) nerespectarea prevederilor art. 14 alin. (2) paragraful 2 din Regulament referitoare la obligativitatea importatorului care consideră sau are motive să creadă că o mașină parțial finalizată nu este în conformitate cu Regulamentul de a nu o introduce pe piață înainte ca mașina parțial finalizată să fi fost pusă în conformitate sau de a informa producătorul și autoritățile de supraveghere a pieței atunci când mașina parțial finalizată prezintă un risc;ii) nerespectarea prevederilor art. 14 alin. (3) din Regulament referitoare la obligativitatea importatorului de a indica pe mașina parțial finalizată sau, dacă acest lucru nu este posibil, pe ambalajul acesteia sau într-un document care însoțește mașina parțial finalizată numele, denumirea sa comercială înregistrată sau marca sa înregistrată, adresa poștală și website-ul, adresa de e-mail sau alte coordonate digitale la care poate fi contactat, în limba română;jj) nerespectarea prevederilor art. 14 alin. (5) din Regulament referitoare la obligativitatea importatorului de a se asigura că, atât timp cât mașina parțial finalizată se află sub răspunderea lui, condițiile de depozitare sau de transport nu periclitează conformitatea acesteia cu cerințele esențiale privind sănătatea și securitatea prevăzute în anexa III la Regulament;kk) nerespectarea prevederilor art. 14 alin. (6) din Regulament referitoare la obligativitatea importatorului care consideră sau are motive să creadă că o mașină parțial finalizată pe care a introdus-o pe piață nu este în conformitate cu Regulamentul de a lua de îndată acțiuni corective necesare pentru a asigura conformitatea, pentru a o retrage sau a o rechema, după caz, sau, în cazul în care mașina parțial finalizată prezintă un risc, de a informa imediat în acest sens autoritatea de supraveghere a pieței;ll) nerespectarea prevederilor art. 14 alin. (7) din Regulament referitoare la obligativitatea importatorului de a păstra o copie a declarației UE de încorporare la dispoziția autorității de supraveghere a pieței timp de 10 ani după introducerea pe piață a mașinii parțial finalizate și de a se asigura că documentația tehnică prevăzută în partea B din anexa IV la Regulament poate fi pusă la dispoziția acestei autorități, la cerere;mm) nerespectarea prevederilor art. 14 alin. (8) din Regulament referitoare la obligativitatea importatorului de a furniza autorității de supraveghere a pieței, în urma unei cereri motivate din partea acesteia, toate informațiile și documentația necesare în limba română;nn) nerespectarea prevederilor art. 14 alin. (8) din Regulament referitoare la obligativitatea importatorului de a coopera cu autoritatea de supraveghere a pieței, la cererea acesteia, la orice acțiune întreprinsă pentru eliminarea riscurilor prezentate de o mașină parțial finalizată pe care a introdus-o pe piață;oo) nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (2) din Regulament referitoare la obligativitatea distribuitorului de a se asigura, înainte de a pune la dispoziție pe piață o mașină sau un produs conex, că poartă marcajul CE, că este însoțit(ă) de declarația UE de conformitate, că este însoțit(ă) de instrucțiunile de utilizare și informațiile menționate la art. 10 alin. (7) în limba română și că producătorul și importatorul au respectat cerințele menționate la art. 10 alin. (5) și (6) și, respectiv, la art. 13 alin. (3) din Regulament;pp) nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (3) din Regulament referitoare la obligativitatea distribuitorului care consideră sau are motive să creadă că o mașină sau un produs conex nu este în conformitate cu Regulamentul de a nu pune mașina sau produsul conex la dispoziție pe piață înainte să fi fost pus în conformitate sau, dacă o mașină sau un produs conex prezintă un risc, de a informa producătorul sau importatorul, precum și autoritatea de supraveghere a pieței;qq) nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (4) din Regulament referitoare la obligativitatea distribuitorului de a se asigura că, atât timp cât mașina sau produsul conex se află în răspunderea lui, condițiile de depozitare sau de transport al acestora nu le periclitează conformitatea cu cerințele esențiale de sănătate și securitate aplicabile prevăzute în anexa III la Regulament;rr) nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (5) din Regulament referitoare la obligativitatea distribuitorului care consideră sau are motive să creadă că o mașină sau un produs conex pe care l-a pus la dispoziție pe piață nu este în conformitate cu Regulamentul de a se asigura că sunt luate de îndată acțiunile corective necesare pentru a asigura conformitatea respectivei mașini sau a respectivului produs conex, pentru a-l retrage sau pentru a-l rechema, după caz, sau, dacă o mașină sau un produs conex prezintă un risc, de a informa imediat în acest sens autoritatea de supraveghere a pieței cu privire la neconformitate și la orice acțiuni corective luate;ss) nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (6) din Regulament referitoare la obligativitatea distribuitorului de a furniza autorității de supraveghere a pieței, la cererea motivată a acesteia, toate informațiile și documentația necesare, pentru a demonstra conformitatea mașinii sau a produsului conex cu Regulamentul;șș) nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (6) din Regulament referitoare la obligativitatea distribuitorului de a coopera cu autoritatea respectivă la orice acțiune de eliminare a riscurilor prezentate de o mașină sau de un produs conex pe care l-a introdus pe piață, la cererea acesteia;tt) nerespectarea prevederilor art. 16 alin. (2) din Regulament referitoare la obligativitatea distribuitorului de a se asigura, înainte de a pune la dispoziție pe piață o mașină parțial finalizată, că este însoțită de declarația UE de încorporare, de instrucțiunile de asamblare menționate la art. 11 alin. (7) în limba română și că producătorul și importatorul au respectat cerințele menționate la art. 11 alin. (5) și (6) și, respectiv, la art. 14 alin. (3) din Regulament;țț) nerespectarea prevederilor art. 16 alin. (3) din Regulament referitoare la obligativitatea distribuitorului care consideră sau are motive să creadă că mașina parțial finalizată nu este în conformitate cu Regulamentul de a nu pune mașina parțial finalizată la dispoziție pe piață înainte să fi fost pusă în conformitate sau, dacă o mașină parțial finalizată prezintă un risc, de a informa producătorul sau importatorul, precum și autoritatea de supraveghere a pieței;uu) nerespectarea prevederilor art. 16 alin. (4) din Regulament referitoare la obligativitatea distribuitorului de a se asigura că, atât timp cât mașina parțial finalizată se află în răspunderea lui, condițiile de depozitare sau de transport al acesteia nu îi periclitează conformitatea cu cerințele esențiale de sănătate și securitate aplicabile prevăzute în anexa III la Regulament;vv) nerespectarea prevederilor art. 16 alin. (5) din Regulament referitoare la obligativitatea distribuitorului care consideră sau are motive să creadă că o mașină parțial finalizată pe care a pus-o la dispoziție pe piață nu este în conformitate cu Regulamentul de a se asigura că sunt luate de îndată acțiunile corective necesare pentru a asigura conformitatea respectivei mașini parțial finalizate, pentru a o retrage sau pentru a o rechema, după caz, sau, dacă o mașină parțial finalizată prezintă un risc, de a informa imediat în acest sens autoritatea de supraveghere a pieței cu privire la neconformitate și la orice acțiuni corective luate;ww) nerespectarea prevederilor art. 16 alin. (6) din Regulament referitoare la obligativitatea distribuitorului de a furniza autorității de supraveghere a pieței, la cererea motivată a acesteia, toate informațiile și documentația necesare pentru a demonstra conformitatea mașinii parțial finalizate cu Regulamentul;xx) nerespectarea prevederilor art. 16 alin. (6) din Regulament referitoare la obligativitatea distribuitorului de a coopera cu autoritatea respectivă la orice acțiune de eliminare a riscurilor prezentate de o mașină parțial finalizată pe care a introdus-o pe piață, la cererea acesteia;yy) nerespectarea prevederilor art. 19 din Regulament referitoare la obligativitatea operatorilor economici de a transmite către autoritatea de supraveghere a pieței, la cererea acesteia, datele de identificare ale oricărui operator economic care le-a furnizat un produs inclus în domeniul de aplicare a Regulamentului sau ale oricărui operator economic căruia i-au furnizat un produs inclus în domeniul de aplicare a Regulamentului, precum și de a păstra informațiile despre operatorii economici timp de 10 ani după ce au furnizat sau au primit produsele incluse în domeniul de aplicare a Regulamentului;zz) nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (2) și alin. (3) din Regulament referitoare la obligația producătorului de a respecta structura și conținutul declarației UE de conformitate pentru o mașină sau un produs conex, traducerea acesteia în limba română, precum și întocmirea unei singure declarații UE de conformitate pentru o mașină sau un produs conex care intră sub incidența mai multor acte juridice ale Uniunii Europene;aaa) nerespectarea prevederilor art. 22 alin. (2) și (3) din Regulament referitoare la obligația producătorului de a respecta structura și conținutul declarației UE de încorporare pentru o mașină parțial finalizată, traducerea acesteia în limba română, precum și introducerea unei propoziții în declarația UE de încorporare în situația în care o mașină parțial finalizată intră sub incidența mai multor acte juridice ale Uniunii Europene prin care se solicită o declarație UE de conformitate;bbb) nerespectarea prevederilor art. 24 alin. (1)-(4) din Regulament referitoare la obligația producătorului sau a reprezentantului autorizat, după caz, de îndeplinire a normelor de aplicare a marcajului CE;ccc) nerespectarea prevederilor art. 25 alin. (1) din Regulament referitoare la obligația producătorului sau a persoanei fizice sau juridice care efectuează o modificare substanțială a mașinii sau a produsului conex, după caz, de aplicare a unei proceduri de evaluare a conformității menționate la art. 25 alin. (2)-(4) din Regulament.  +  Articolul 13(1) Faptele prevăzute la art. 12 lit. a) se sancționează cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei.(2) Faptele prevăzute la art. 12 lit. q), s),ț),ee), nn), șș), xx) și bbb) se sancționează cu amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei.(3) Faptele prevăzute la art. 12 lit. b),c), e), f), l)-p), r), t), u), w), bb), dd), ff), hh), mm), pp), rr), ss), țț), vv), ww) și ccc) se sancționează cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei.(4) Faptele prevăzute la art. 12 lit. g)-k), z), aa), cc), jj), kk), zz) și aaa) se sancționează cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei.(5) Faptele prevăzute la art. 12 lit. x), ii), oo), qq), tt), uu) și yy) se sancționează cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei.(6) Faptele prevăzute la art. 12 lit. d), ș), v), y), gg) și ll) se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 20.000 lei.(7) Pentru faptele prevăzute la art. 12 lit. a), pe lângă sancțiunea contravențională principală se aplică și sancțiunile contravenționale complementare de retragere, rechemare de pe piață și interzicerea punerii la dispoziție pe piață a produselor neconforme.(8) Pentru faptele prevăzute la art. 12 lit. b)-z) și aa)-ccc), pe lângă sancțiunea contravențională principală se aplică și sancțiunile contravenționale complementare de retragere și interzicere a punerii la dispoziție pe piață a produselor neconforme, prevăzute la art. 43 alin. (8) din Regulament.  +  Articolul 14Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 12 și 13 se fac de către inspectorii de muncă.  +  Articolul 15Contravențiilor prevăzute la art. 12 le sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 16(1) Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 20 ianuarie 2027, cu excepția art. 4-9, care intră în vigoare la data publicării.(2) La data de 20 ianuarie 2027, Hotărârea Guvernului nr. 1.029/2008 privind condițiile introducerii pe piață a mașinilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 674 din 30 septembrie 2008, cu modificările și completările ulterioare, se abrogă. (3) După data de 20 ianuarie 2027, orice trimitere la Hotărârea Guvernului nr. 1.029/2008, cu modificările și completările ulterioare, se va considera a fi făcută la Regulament, precum și la dispozițiile corespunzătoare din prezenta hotărâre, după caz.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    Ministrul muncii și solidarității sociale,
    Simona Bucura-Oprescu
    Ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului,
    Ștefan-Radu Oprea
    p. Ministrul afacerilor externe,
    Traian Laurențiu Hristea,
    secretar de stat
    București, 1 august 2024.Nr. 933.-------