HOTĂRÂRE nr. 702 din 21 iunie 2024privind acordarea de granturi în industria prelucrătoare
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 625 din 2 iulie 2024



    Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, și ale Deciziei Comisiei C(2021) 9.750 final, cu modificările ulterioare,în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 3 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.  +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1Scopul prezentei hotărâri îl reprezintă instituirea unei scheme de ajutor de stat, denumită în continuare schemă, având ca obiectiv acordarea de granturi pentru realizarea de investiții inițiale sau pentru o investiție inițială care creează o nouă activitate economică în sectoarele de activitate care se regăsesc în anexa nr. 1.  +  Articolul 2Acordarea ajutoarelor de stat regionale pentru investiții în cadrul schemei se face cu respectarea prevederilor prezentei hotărâri și ale Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 187 din 26 iunie 2014, denumit în continuare Regulament.  +  Capitolul II Definiții, durata, bugetul schemei și numărul estimat de beneficiari  +  Articolul 3În sensul prezentei hotărâri, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:1. active corporale - activele constând în terenuri, clădiri și instalații, utilaje și echipamente;2. active necorporale - activele care nu au o concretizare fizică sau financiară, precum brevete, licențe, know-how ori alte drepturi de proprietate intelectuală;3. activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii sau lucrări pe o piață;4. activitate identică sau activitate similară - activitatea care face parte din aceeași clasă, cod numeric de patru cifre, conform Ordinului președintelui Institutului Național de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităților din economia națională - CAEN, a doua revizuire CAEN Rev. 2;5. ajutoare regionale pentru investiții - ajutoarele regionale acordate pentru o investiție inițială sau pentru o investiție inițială care creează o nouă activitate economică; 6. calendarul realizării investiției - perioada de maximum 3 ani de realizare a planului de investiții, calculată de la data demarării investiției, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2028;7. contribuție la dezvoltarea regională - valoarea impozitelor, taxelor și contribuțiilor la bugetul general consolidat al statului aferente exclusiv investiției inițiale sau pentru o investiție inițială care creează o nouă activitate economică și a locurilor de muncă create direct de acestea, plătite efectiv de întreprinderea beneficiară de ajutor de stat pe parcursul implementării și 5 ani de la data finalizării acesteia sau 3 ani în cazul IMM-urilor, echivalentă cu valoarea ajutorului de stat aprobat prin Acordul pentru finanțare;8. contribuție financiară - resursele de natură strict financiară ale întreprinderii destinate realizării investiției inițiale sau investiției inițiale care creează o nouă activitate economică, obținute din surse proprii, respectiv majorare de capital social subscris și vărsat, profit reinvestit, împrumut intragrup, sau din surse externe, respectiv credit bancar, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt sprijin public;9. cost salarial - valoarea totală care trebuie plătită efectiv de beneficiarul ajutorului de stat pentru locul de muncă respectiv, cuprinzând salariul brut înainte de impozitare și contribuțiile obligatorii, precum contribuțiile la sistemul de securitate socială și costurile cu îngrijirea copiilor și a părinților, dintr-o perioadă definită;10. creștere netă a numărului de angajați - creșterea netă a numărului de angajați în unitatea în cauză în raport cu media pe o anumită perioadă de timp, după deducerea din numărul de locuri de muncă create a oricăror locuri de muncă pierdute în perioada respectivă. Numărul de persoane angajate cu normă întreagă, cu fracțiune de normă și cu contract sezonier trebuie considerat ținându-se seama de fracțiunile de unități de muncă anuală ale acestora; 11. data acordării ajutorului de stat - data la care dreptul legal de a primi ajutorul de stat este conferit beneficiarului în conformitate cu prezenta schemă. În cadrul prezentei scheme, data acordării ajutorului de stat este data semnării acordului pentru finanțare dintre furnizor și beneficiar;12. data finalizării investiției - data stabilită de furnizorul ajutorului de stat în acordul pentru finanțare, care nu poate depăși 31 decembrie 2028;13. demararea lucrărilor - fie demararea lucrărilor de construcție în cadrul investiției, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă de echipamente sau oricare alt angajament prin care investiția devine ireversibilă, în funcție de care are loc primul; cumpărarea de terenuri și lucrările pregătitoare, respectiv obținerea autorizațiilor și realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate demarare a lucrărilor. În cazul preluărilor de întreprinderi, „demararea lucrărilor“ corespunde datei dobândirii activelor direct legate de unitatea preluată; 14. exercițiu financiar încheiat - exercițiul financiar pentru care întreprinderea are situații financiare aprobate și depuse conform art. 5 din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare;15. furnizorul ajutorului de stat - Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, denumit în continuare MEAT;16. grup - întreprinderi legate între ele ca urmare a existenței unei influențe dominante, exercitată asupra unei întreprinderi de către o altă întreprindere/mai multe întreprinderi sau ca urmare a rolului jucat de o persoană fizică/grup de persoane fizice;17. IMM - întreprinderi mici și mijlocii;18. intensitatea ajutorului de stat - valoarea brută a ajutorului de stat exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;19. investiție inițială: a) o investiție în active corporale și necorporale legată de una sau mai multe dintre următoarele activități: înființarea unei unități noi, extinderea capacității unei unități existente, diversificarea producției unei unități prin produse sau servicii care nu au fost fabricate anterior în unitate sau o schimbare fundamentală a procesului general de producție a produsului/produselor al unei unități existente;b) o achiziționare de active aparținând unei unități care a fost închisă sau care ar fi fost închisă dacă nu ar fi fost cumpărată. Simpla achiziționare a acțiunilor unei întreprinderi nu reprezintă o investiție inițială, context în care o investiție de înlocuire nu reprezintă o investiție inițială;20. investiție inițială care creează o nouă activitate economică:a) o investiție în active corporale și necorporale legată de una dintre următoarele activități sau de ambele: înființarea unei noi unități sau diversificarea activității unei unități, cu condiția ca noua activitate să nu fie identică sau similară cu activitatea desfășurată anterior în unitatea respectivă;b) achiziționarea de active aparținând unei unități care a fost închisă sau care ar fi fost închisă dacă nu ar fi fost cumpărată, cu condiția ca noua activitate ce urmează a fi desfășurată utilizând activele dobândite să nu fie identică sau similară cu activitatea desfășurată în unitatea respectivă înainte de achiziție. Simpla achiziționare a acțiunilor unei întreprinderi nu reprezintă o investiție inițială care creează o nouă activitate economică;21. întreprindere - orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de statutul juridic, de modul de finanțare sau de existența unui scop lucrativ;22. întreprinderi mici - întreprinderi care au mai puțin de 50 de angajați, a căror cifră de afaceri anuală și/sau al căror bilanț anual total nu depășesc/nu depășește echivalentul în lei al sumei de 10 milioane euro, valori calculate în conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la Regulament; 23. întreprinderi mijlocii - întreprinderi care au mai puțin de 250 de angajați și a căror cifră de afaceri anuală nu depășește echivalentul în lei al sumei de 50 de milioane euro și/sau al căror bilanț anual total nu depășește echivalentul în lei al sumei de 43 de milioane euro, valori calculate în conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la Regulament;24. întreprindere mare - întreprinderea care nu îndeplinește criteriile pentru încadrarea în definiția întreprinderilor mici și mijlocii;25. întreprindere în dificultate - întreprinderea care se află în cel puțin una dintre situațiile următoare:a) în cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată, alta decât o IMM care există de mai puțin de trei ani, atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți comerciale prevăzute în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European și de abrogare a Directivelor 78/660/CEE și 83/349/CEE, denumită în continuare Directiva 2013/34/UE, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;b) în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății, alta decât o IMM care există de mai puțin de trei ani, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu așa cum reiese din contabilitatea societății a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți prevăzute în anexa II la Directiva 2013/34/UE; c) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;d) atunci când întreprinderea a primit ajutor de stat pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;e) în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani:1. raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; și2. capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza indicatorului Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization, denumit în continuare EBITDA, se situează sub valoarea 1,0;26. întreprindere nou-înființată - întreprinderea înființată în anul înregistrării cererii de acord pentru finanțare sau întreprinderea care nu a desfășurat/a desfășurat activitate economică, dar nu mai mult de 3 ani fiscali consecutivi înainte de data înregistrării cererii;27. întreprindere în activitate - întreprinderea care desfășoară activitate economică de mai mult de 3 ani fiscali consecutivi înainte de data înregistrării cererii de acord pentru finanțare și are situații financiare anuale aprobate corespunzătoare ultimului exercițiu financiar încheiat;28. locația realizării investiției - sediul social sau unul din punctele de lucru ale întreprinderii unde se realizează investiția, astfel cum se înregistrează sau urmează a fi înregistrată, după caz, la Oficiul Național al Registrului Comerțului, conform prevederilor legale în vigoare;29. loc de muncă ocupat - locul de muncă pentru care întreprinderea a încheiat un contract individual de muncă, în vigoare, pe perioadă nedeterminată, cu normă întreagă, pentru care se plătește un salariu brut lunar;30. locuri de muncă create direct de un proiect de investiții - locurile de muncă legate de activitatea care face obiectul investiției, inclusiv locurile de muncă create în urma unei creșteri a ratei de utilizare a capacității create de investiție; 31. perioadă de monitorizare a locurilor de muncă - perioada de 3 ani ulterioară celor 2 ani consecutivi de la data primei ocupări a fiecărui loc de muncă; 32. perioadă de monitorizare a investiției - perioada de 5 ani ulterioară anului finalizării investiției de către întreprinderile mari și de 3 ani de către IMM-uri;33. proiect mare de investiții - o investiție inițială cu costuri eligibile care depășesc 50 de milioane de euro, calculată la tarifele și cursul de schimb al Băncii Naționale a României de la data acordării ajutorului de stat;34. proiect unic de investiții - orice investiție inițială care vizează aceeași activitate sau o activitate similară demarată de același beneficiar, la nivel de grup, într-un interval de 3 ani de la data demarării lucrărilor la o altă investiție care beneficiază de ajutor în aceeași regiune de nivel 3 din Nomenclatorul comun al unităților teritoriale de statistică (NUTS 3), respectiv județ;35. relocare - transferul unei activități identice sau similare sau al unei părți a acesteia de la o unitate a uneia dintre părțile contractante la Acordul privind SEE, unitatea inițială, către unitatea unei alte părți contractante la Acordul privind SEE unde are loc investiția care beneficiază de ajutor de stat, unitatea care beneficiază de ajutor. Există un transfer în cazul în care produsul sau serviciul de la unitatea inițială și de la unitatea care beneficiază de ajutor de stat are cel puțin parțial aceleași scopuri, îndeplinește cerințele sau necesitățile aceluiași tip de clienți și se pierd locuri de muncă în activități identice sau similare la una dintre unitățile inițiale ale beneficiarului din SEE;36. valoarea ajustată a ajutoarelor - valoarea maximă permisă a ajutoarelor pentru un proiect mare de investiții, calculată conform formulei:valoarea ajustată a ajutoarelor = R × (A + 0,50 × B + 0 × C),unde: R este intensitatea maximă a ajutoarelor aplicabilă în regiunea/județul în care se realizează investiția, așa cum este aceasta prevăzută în anexa nr. 2, cu excepția intensității majorate pentru IMM-uri;A reprezintă partea din costurile eligibile în valoare de 55 de milioane de euro;B este partea din costurile eligibile cuprinsă între 55 de milioane de euro și 110 milioane de euro; iar C este partea din costurile eligibile de peste 110 milioane de euro.  +  Articolul 4Se pot încheia acorduri pentru finanțare în baza prezentei scheme, până la data de 31 decembrie 2026, cu respectarea legislației în domeniul ajutorului de stat și a hărții regionale autorizate de Comisia Europeană prin Decizia C(2021) 9.750 din 20 decembrie 2021 și aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 311/2022 privind intensitatea maximă a ajutorului de stat regional în perioada 2022-2027 pentru investiții inițiale, cu modificările ulterioare, în limita bugetului alocat schemei.  +  Articolul 5(1) Acordarea ajutoarelor de stat instituite în baza prezentei scheme se realizează cu încadrarea în creditele de angajament și creditele bugetare aprobate prin legile bugetare anuale, prin bugetul MEAT.(2) Bugetul maxim al schemei este echivalentul în lei al sumei de 447 de milioane de euro, astfel:a) credite de angajament pentru încheierea de acorduri pentru finanțare pentru perioada 2024-2026;b) credite bugetare pentru plata ajutorului de stat pentru perioada 2025-2029.(3) Bugetul mediu anual maxim al schemei este echivalentul în lei al sumei de 149 de milioane de euro.  +  Articolul 6Numărul maxim estimat al întreprinderilor care urmează să beneficieze de ajutor de stat în baza schemei este de 20.  +  Capitolul III Costuri eligibile  +  Articolul 7(1) Ajutoarele de stat se acordă în baza prezentei scheme pentru realizarea de investiții inițiale sau pentru o investiție inițială care creează o nouă activitate economică.(2) Sunt considerate costuri eligibile:a) costurile investițiilor în active corporale și necorporale;b) costurile salariale estimate pentru locurile de muncă create în urma unei investiții inițiale, calculate pe o perioadă de 2 ani;c) o combinație a unei părți a costurilor prevăzute la lit. a) și b) care să nu depășească valoarea de la lit. a) sau b), în funcție de care dintre acestea este mai mare.(3) Costurile eligibile trebuie să fie susținute prin documente justificative clare, specifice și contemporane.(4) Activele achiziționate trebuie să fie noi, cu excepția celor pentru IMM-uri și pentru achiziționarea unei unități. Costurile legate de închirierea de active corporale pot fi luate în considerare în următoarele situații:a) în cazul terenurilor și clădirilor, contractul de închiriere trebuie să continue cel puțin timp de 5 ani de la data preconizată de finalizare a investiției pentru întreprinderile mari și cel puțin timp de 3 ani în cazul IMM-urilor;b) în cazul închirierii de instalații sau de utilaje, contractul trebuie să fie unul de leasing financiar și trebuie să conțină obligația ca beneficiarul ajutorului de stat să achiziționeze activul la data la care expiră contractul.(5) Activele necorporale sunt eligibile pentru calculul costurilor de investiții dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a) trebuie să fie utilizate exclusiv în cadrul unității care primește ajutorul de stat;b) trebuie să fie amortizabile;c) trebuie să fie achiziționate în condițiile pieței de la terți care nu au legături cu cumpărătorul;d) trebuie să fie incluse în activele întreprinderii care beneficiază de ajutor de stat și trebuie să rămână asociate proiectului pentru care s-a acordat ajutorul de stat pe o perioadă de minimum 5 ani sau 3 ani în cazul IMM-urilor.(6) Pentru întreprinderile mari, costurile activelor necorporale sunt eligibile numai până la 50% din costurile totale eligibile ale investiției inițiale. Pentru IMM-uri, costurile activelor necorporale sunt eligibile în proporție de 100%.(7) În cazul în care costurile eligibile sunt calculate în funcție de costurile salariale estimate, așa cum se menționează la alin. (2), trebuie îndeplinite următoarele condiții:a) proiectul de investiții determină o creștere netă a numărului de angajați în unitatea în care a fost realizată investiția, în comparație cu media din ultimele 12 luni, după deducerea din numărul de locuri de muncă create a oricăror locuri de muncă pierdute în perioada respectivă, exprimate în unități de muncă anuale;b) fiecare post este ocupat în termen de 3 ani de la finalizarea investiției;c) fiecare loc de muncă creat prin investiție se menține în zona în cauză pentru o perioadă de cel puțin 5 ani sau, în cazul IMM-urilor, de cel puțin 3 ani de la data la care locul de muncă a fost ocupat pentru prima dată.(8) Obligația de a menține locurile de muncă create se consideră îndeplinită dacă se păstrează atât locurile de muncă create conform alin. (7) lit. a), cât și media ultimelor 12 luni precedente lunii în care se înregistrează cererea de acord pentru finanțare.(9) În cazul achiziționării activelor unei unități, în înțelesul art. 3 pct. 19 lit. b) sau pct. 20 lit. b), se iau în considerare numai costurile de cumpărare a activelor de la terți care nu au legătură cu cumpărătorul. Tranzacția are loc în condițiile pieței. În cazul în care un membru al familiei proprietarului inițial sau unul sau mai mulți angajați preiau o întreprindere mică, condiția ca activele să fie cumpărate de la terți care nu au legătură cu cumpărătorul nu se aplică. Dacă achiziționarea activelor unei unități este însoțită de o investiție suplimentară eligibilă pentru ajutor de stat, costurile eligibile ale acestei investiții suplimentare ar trebui să fie adăugate la costurile de achiziționare a activelor unității. Dacă a fost deja acordat un ajutor pentru achiziționarea activelor înainte de cumpărarea acestora, costurile acestor active se deduc din costurile eligibile aferente achiziționării unității.(10) În cazul ajutoarelor acordate întreprinderilor mari pentru o schimbare fundamentală a procesului de producție, în înțelesul art. 3 pct. 19, costurile eligibile trebuie să depășească amortizarea efectuată în cursul ultimelor 3 exerciții financiare pentru activele legate de activitatea care trebuie modernizată, iar în cazul ajutoarelor acordate întreprinderilor mari sau IMM-uri pentru diversificarea unei unități existente, costurile eligibile trebuie să depășească cu cel puțin 200% valoarea contabilă a activelor reutilizate, astfel cum au fost înregistrate în exercițiul financiar ce precedă începerea lucrărilor.  +  Articolul 8(1) Investiția trebuie menținută în regiunea beneficiară pentru o perioadă de cel puțin 5 ani sau, în cazul IMM-urilor, de cel puțin 3 ani de la finalizarea investițiilor. Această condiție nu împiedică înlocuirea unei instalații sau a unui echipament care a devenit depășit sau a fost distrus în această perioadă, fără acordarea unui nou ajutor, cu condiția ca activitatea economică să fie menținută în regiunea în cauză pentru perioada minimă relevantă.(2) Activele corporale aferente investiției, cu excepția celor care fac obiectul închirierii conform art. 7 alin. (4) lit. a), trebuie să fie libere de sarcini pe toată perioada de implementare și monitorizare a investiției.  +  Articolul 9Beneficiarul confirmă că în cei 2 ani anteriori cererii de acord pentru finanțare nu a efectuat o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiția inițială pentru care se solicită ajutorul de stat și oferă un angajament că nu va face acest lucru pentru o perioadă de cel puțin 2 ani după finalizarea investiției inițiale pentru care se solicită ajutorul.  +  Capitolul IV Intensitatea, cumulul ajutoarelor de stat și efectul stimulativ  +  Articolul 10(1) Ajutoarele de stat se acordă întreprinderilor în temeiul prezentei scheme de ajutor de stat prin alocări de la bugetul de stat, prin bugetul MEAT, sub formă de granturi, în raport cu cheltuielile eligibile și în limita intensității maxim admisibile prevăzute în anexa nr. 2. În cazul în care intensitatea ajutorului de stat se calculează în conformitate cu art. 7 alin. (2) lit. c), intensitatea maximă a ajutorului de stat nu depășește valoarea cea mai favorabilă care rezultă în urma aplicării intensității respective pe baza costurilor de investiții sau a costurilor salariale.(2) Beneficiarul ajutorului de stat trebuie să asigure o contribuție financiară de cel puțin 25% din costurile eligibile, fie prin resurse proprii, fie prin finanțare externă, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt sprijin public.(3) Intensitățile maxime ale ajutoarelor de stat prevăzute în anexa nr. 2 pot fi majorate cu până la 20 de puncte procentuale pentru întreprinderile mici sau cu până la 10 puncte procentuale pentru întreprinderile mijlocii, fără însă a se depăși valoarea maximă de 75%.(4) Intensitățile maxime majorate ale ajutoarelor pentru întreprinderile mici și mijlocii nu se aplică ajutoarelor acordate pentru proiectele mari de investiții. (5) Valoarea ajutorului de stat pentru proiectele mari de investiții se calculează conform formulei pentru valoarea ajustată a ajutoarelor, așa cum este prevăzută la art. 3 pct. 36.(6) Valoarea ajutorului de stat pentru proiectele ale căror costuri eligibile nu depășesc 50 de milioane de euro se calculează pe baza intensității maxime prevăzute în anexa nr. 2, ținându-se cont și de majorările pentru IMM-uri prevăzute la alin. (3), și a valorii totale a costurilor eligibile. (7) Orice investiție inițială care vizează aceeași activitate sau o activitate similară demarată de același beneficiar, la nivel de grup, într-un interval de 3 ani de la data de începere a lucrărilor la o altă investiție care beneficiază de ajutor de stat în același județ este considerată ca făcând parte dintr-un proiect unic de investiții. În cazul în care un astfel de proiect unic de investiții este un proiect mare de investiții, valoarea totală a ajutoarelor pentru proiectul unic de investiții nu depășește valoarea ajutorului ajustat pentru proiectele mari de investiții.(8) Un proiect unic de investiții nu poate fi divizat în mai multe subproiecte în scopul de a beneficia de ajutor de stat în valoare mai mare decât valoarea maximă corespunzătoare pentru proiectele mari de investiții.  +  Articolul 11Pentru verificarea încadrării în nivelul maxim al ajutorului de stat exprimat în euro se utilizează cursul de schimb stabilit de Banca Națională a României, valabil la data acordării ajutorului de stat.  +  Articolul 12(1) Pentru a stabili dacă nivelul și intensitatea ajutorului de stat de care beneficiază o întreprindere se încadrează în limitele maxime prevăzute la art. 10 și în anexa nr. 2 se ia în considerare valoarea totală a ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea, investiția sau întreprinderea care beneficiază de ajutor de stat.(2) Ajutoarele de stat acordate în baza schemei pot fi cumulate cu orice alt ajutor de stat ce vizează alte costuri eligibile identificabile diferite.(3) Ajutoarele de stat acordate în baza schemei pot fi cumulate cu orice alt ajutor de stat în legătură cu aceleași costuri eligibile, dar numai în cazul în care un astfel de cumul nu are drept rezultat depășirea limitelor maxime prevăzute la art. 10 și în anexa nr. 2.(4) Ajutoarele de stat acordate în baza schemei nu se cumulează cu ajutoare de minimis în raport cu aceleași costuri eligibile, dacă un astfel de cumul ar conduce la o intensitate și un nivel al ajutorului care depășesc limitele prevăzute la art. 10 și în anexa nr. 2.  +  Articolul 13(1) Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică numai ajutoarelor care au efect stimulativ.(2) Se consideră că ajutoarele de stat au un efect stimulativ dacă beneficiarul a transmis MEAT o cerere de acord pentru finanțare în legătură cu prezenta schemă înainte de demararea lucrărilor. Cererea de acord pentru finanțare conține cel puțin următoarele informații:a) denumirea întreprinderii și dimensiunea acesteia;b) descrierea proiectului, inclusiv data începerii și a încheierii acestuia;c) locul de desfășurare a proiectului;d) lista costurilor proiectului;e) tipul de ajutor (grant) și valoarea finanțării publice necesare pentru proiect.(3) În cazul în care întreprinderea solicitantă demarează investiția anterior depunerii cererii de acord pentru finanțare, întreaga investiție nu este eligibilă.  +  Capitolul V Criterii de acordare a ajutorului de stat  +  Articolul 14(1) Investițiile realizate de beneficiar în cadrul schemei trebuie să își demonstreze eficiența economică prin raportare la obiectivele schemei de ajutor de stat și viabilitatea pe perioada implementării investiției, respectiv 5 ani de la data finalizării acesteia în cazul întreprinderilor mari și 3 ani în cazul IMM-urilor.(2) În cazul IMM-urilor, ajutorul de stat se acordă pentru realizarea unei investiții inițiale, astfel cum este definită la art. 3 pct. 19, în toate regiunile României, cu excepția municipiului București și a localităților din județul Ilfov care nu sunt prevăzute în anexa nr. 2.(3) În cazul întreprinderilor mari, ajutorul de stat se acordă:a) pentru realizarea unei investiții inițiale, astfel definită la art. 3 pct. 19, în toate regiunile României, cu excepția municipiului București și a județului Ilfov; b) prin excepție de la lit. a), pentru realizarea unei investiții inițiale care creează o nouă activitate economică, astfel definită la art. 3 pct. 20, în localitățile din județul Ilfov prevăzute în anexa nr. 2.(4) Prin prezenta schemă nu se finanțează:a) ajutoare acordate în sectorul pescuitului și al acvaculturii, care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, cu modificările și completările ulterioare;b) ajutoare acordate în sectorul producției agricole primare;c) ajutoare acordate în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:(i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau comercializate de către întreprinderile în cauză; sau(ii) atunci când acordarea ajutoarelor este condiționată de transferarea lor parțială sau integrală către producători primari.d) ajutoare pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive, astfel cum sunt reglementate de Decizia nr. 2010/787/UE a Consiliului din 10 decembrie 2010 privind ajutorul de stat pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive;e) ajutoare care favorizează activitățile din sectorul siderurgic, așa cum este definită industria siderurgică la art. 3 pct. 43 din Regulament, sectorul lignitului, astfel cum este definit la art. 3 pct. 43a din Regulament, și sectorul cărbunelui, sectorului comunicațiilor în bandă largă, sectorul transporturilor și al infrastructurii conexe, sectorul producerii, stocării, transportului și distribuției de energie și al infrastructurii pentru aceasta.(5) În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât în sectoarele excluse de la finanțare în temeiul acestei scheme de ajutor de stat, cât și în sectoarele eligibile să primească finanțare, acestea pot primi ajutor în temeiul schemei cu condiția ca furnizorul să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităților sau o distincție între costuri, că activitățile desfășurate în sectoarele excluse nu beneficiază de ajutorul acordat în conformitate cu prezenta schemă de ajutor de stat.  +  Articolul 15(1) Beneficiarii sunt persoane juridice de drept privat, respectiv întreprinderi înregistrate în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2) Beneficiarii de ajutor de stat au obligația de a notifica MEAT în situația modificării structurii acționariatului pe toată durata acordului pentru finanțare, cu excepția beneficiarilor listați la Bursa de Valori București, precum și de a respecta criteriile de eligibilitate ce au stat la baza încheierii acordului pentru finanțare.  +  Articolul 16Întreprinderile nu pot beneficia de următoarele tipuri de ajutor de stat:a) ajutor destinat activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutor direct legat de cantitățile exportate, de înființarea și funcționarea unei rețele de distribuție sau de alte costuri curente legate de activitatea de export;b) ajutor condiționat de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate;c) ajutor pentru exploatare.  +  Articolul 17(1) Pot beneficia de ajutor de stat în baza prezentei scheme întreprinderile care îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării cererii de acord pentru finanțare, următoarele criterii de eligibilitate:a) se angajează să realizeze o investiție inițială sau o investiție inițială care creează o nouă activitate economică în sectoarele de activitate prevăzute în anexa nr. 1;b) nu înregistrează debite restante la bugetele componente ale bugetului general consolidat;c) nu sunt considerate întreprinderi în dificultate astfel cum sunt definite la art. 3 pct. 25;d) nu se află în procedură de executare silită, insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională, lichidare sau suspendare temporară a activității; e) nu fac obiectul unor decizii sau ordine de recuperare a unui ajutor de stat sau ajutor de minimis, iar în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost deja executate și ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă conform prevederilor legale în vigoare; f) respectă prevederile art. 9 și art. 10 alin. (2);g) valoarea investiției propuse este, echivalent în lei, de minimum 5 milioane de euro, fără TVA.(2) Întreprinderile în activitate și întreprinderile nou-înființate care au desfășurat activitate cel puțin un exercițiu financiar încheiat pot beneficia de ajutor de stat în baza schemei dacă îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării cererii de acord pentru finanțare, criteriile prevăzute la alin. (1), precum și următoarele criterii de eligibilitate:a) au rentabilitatea cifrei de afaceri mai mare decât zero în unul din ultimele 3 exerciții financiare încheiate;b) au capitalurile proprii pozitive în ultimul exercițiu financiar încheiat;c) au capital social subscris vărsat în condițiile legii în valoare de minimum 100.000 de lei.(3) Întreprinderile nou-înființate pot beneficia de ajutor de stat în baza schemei dacă îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării cererii de acord pentru finanțare, criteriile prevăzute la alin. (1), precum și următoarele criterii de eligibilitate:a) au capital social subscris vărsat în condițiile legii în valoare de minimum 100.000 de lei;b) nu aparțin unor acționari/asociați care dețin sau au deținut în ultimii 2 ani anterior datei înregistrării cererii de acord pentru finanțare o altă întreprindere înregistrată conform dispozițiilor Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care desfășoară sau a desfășurat activitatea pentru care solicită finanțare.(4) Implementarea schemei de ajutor de stat se face cu respectarea Recomandării (UE) 2020/1.039 a Comisiei din 14 iulie 2020 privind condiționarea acordării unui sprijin financiar din partea statului pentru întreprinderile din Uniune de absența legăturilor cu jurisdicțiile necooperante.  +  Capitolul VI Acordarea ajutorului de stat  +  Articolul 18(1) Pentru a beneficia de ajutor de stat, întreprinderea solicitantă trebuie să obțină un acord pentru finanțare din partea MEAT.(2) Înregistrarea cererilor de acord pentru finanțare se realizează în sesiuni anuale anunțate de către MEAT pe website-ul său cu minimum 30 de zile înainte de lansarea sesiunii, durata fiecărei sesiuni fiind de 30 de zile.(3) Înregistrarea cererilor de acord pentru finanțare se realizează doar în intervalul sesiunii.(4) Cererile de acord pentru finanțare înregistrate în afara sesiunilor se restituie întreprinderilor.  +  Articolul 19(1) Întreprinderea solicitantă transmite MEAT următoarele documente:a) cerere de acord pentru finanțare;b) certificat constatator eliberat cu cel mult 10 zile lucrătoare înainte de data înregistrării cererii de acord pentru finanțare, fie în original, emis de oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunalul unde își are sediul sau punctul de lucru întreprinderea, fie electronic, cu informații obținute de pe portalul de servicii al Oficiului Național al Registrului Comerțului;c) certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea obligațiilor de plată la bugetul general consolidat;d) certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea obligațiilor de plată la bugetul local;e) situații financiare anuale aprobate corespunzătoare ultimului exercițiu financiar încheiat, în copie;f) plan de creare a locurilor de muncă; g) plan de afaceri;h) documente justificative pentru fundamentarea planului de afaceri;i) procură notarială a reprezentantului legal al întreprinderii solicitante, în cazul în care o altă persoană semnează cererea de acord pentru finanțare;j) declarație pe propria răspundere prin care atestă că întreprinderea nu beneficiază de ajutoare de stat pentru aceleași costuri eligibile; k) act de identitate al reprezentantului legal al societății;l) opis cu documentele transmise.(2) Formularul cererii de acord pentru finanțare și modalitatea de transmitere și înregistrare a documentelor prevăzute la alin. (1) sunt prevăzute în Ghidul solicitantului.(3) Toate documentele transmise MEAT de către întreprinderea solicitantă trebuie prezentate în limba română. În cazul documentelor redactate într-o limbă străină, întreprinderea prezintă aceste documente însoțite de traduceri în limba română certificate de către traducători autorizați.(4) Documentele emise de întreprinderea solicitantă în original trebuie să fie datate și semnate de reprezentantul legal al întreprinderii sau de persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea, după caz.  +  Articolul 20MEAT verifică conformitatea documentelor transmise, prevăzute la art. 19 alin. (1).  +  Articolul 21(1) În cadrul procesului de evaluare a cererii de acord pentru finanțare, MEAT transmite întreprinderilor solicitante, după caz:a) solicitarea de informații și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare, în cazul în care:(i) există neconcordanțe în informațiile furnizate;(ii) nu sunt transmise în integralitate documentele prevăzute la art. 19 alin. (1);(iii) se constată necesitatea transmiterii unor documente suplimentare în vederea soluționării cererii;b) scrisoarea de respingere a cererii de acord pentru finanțare, în cazul în care:(i) nu sunt îndeplinite în mod cumulativ toate condițiile și criteriile de eligibilitate prevăzute de prezenta hotărâre;(ii) întreprinderea nu respectă termenul de 15 zile de la data primirii solicitării de informații și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare;(iii) cererea de acord pentru finanțare a fost transmisă ulterior încheierii sesiunii de depunere, potrivit art. 18 alin. (4).(2) Întreprinderea solicitantă transmite informațiile și/sau documentele suplimentare în termen de 15 zile de la primirea solicitării prevăzute la alin. (1) lit. a).  +  Articolul 22(1) MEAT finalizează procesul de evaluare a cererii de acord pentru finanțare în termen de 30 de zile de la data la care întreaga documentație este considerată completă în sensul prevederilor prezentei hotărâri.(2) MEAT calculează, pe baza criteriilor prevăzute în Ghidul solicitantului, un punctaj pentru întreprinderile care au transmis cereri de acord pentru finanțare în cadrul sesiunii de înregistrare, proiectele fiind selectate în ordinea descrescătoare a punctajelor și în limita bugetului aprobat. Ghidul solicitantului nu poate conține prevederi care să contravină prevederilor prezentei scheme de ajutor de stat sau Regulamentului.(3) În cazul cererilor de acord pentru finanțare care obțin punctaje egale în procesul de evaluare, criteriul de departajare se stabilește prin Ghidul solicitantului.(4) În situația în care există buget disponibil ca urmare a emiterii unor scrisori de respingere a unor cereri de acord pentru finanțare, alocarea poate continua, în ordinea descrescătoare a punctajului obținut, cu cererile de acord pentru finanțare care nu s-au încadrat inițial în bugetul alocat sesiunii.(5) Pentru cererile de acord pentru finanțare declarate eligibile și admise în limita bugetului alocat sesiunii, MEAT încheie acorduri pentru finanțare.  +  Capitolul VII Plata ajutorului de stat  +  Articolul 23(1) Plata ajutorului de stat se poate efectua către întreprinderi până la data de 29 noiembrie 2029, în baza acordurilor pentru finanțare încheiate în limita bugetului anual alocat schemei după efectuarea parțială sau totală a cheltuielilor eligibile realizate conform acordului pentru finanțare.(2) Ultima cerere de plată transmisă MEAT nu va depăși data de 31 decembrie 2028.  +  Articolul 24În vederea plății ajutorului de stat, întreprinderea transmite MEAT cererea de plată a ajutorului de stat și formularul de decont, însoțite de documente justificative, potrivit Ghidului de plată elaborat în aplicarea prezentei hotărâri.  +  Articolul 25(1) MEAT verifică conformitatea documentelor transmise și îndeplinirea condițiilor prevăzute de prezenta schemă în vederea efectuării plății.(2) În cazul în care se constată lipsa unor documente sau neconcordanțe între datele și informațiile transmise, MEAT trimite, în termen de 5 zile lucrătoare de la data constatării, o solicitare de completare a cererii de plată a ajutorului de stat, cu confirmare de primire.(3) Documentele și informațiile solicitate vor fi transmise MEAT în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii solicitării.(4) În situația în care întreprinderea nu respectă termenul prevăzut la alin. (3), MEAT returnează întreprinderii cererea de plată a ajutorului de stat, în termen de 5 zile lucrătoare de la împlinirea termenului.  +  Articolul 26(1) În perioada implementării și monitorizării investiției și a locurilor de muncă nou-create, MEAT, în calitate de furnizor de ajutor de stat, își rezervă dreptul de a verifica oricând la fața locului, notificând în prealabil, veridicitatea și conformitatea documentelor privind realizarea investiției și achitarea costurilor eligibile aferente locurilor de muncă nou-create, în conformitate cu prevederile prezentei scheme.(2) Pe durata efectuării verificării la fața locului, întreprinderea are obligația de a permite accesul reprezentanților MEAT, în conformitate cu prevederile prezentei scheme, la activele aferente investiției inițiale și la toate documentele în original care atestă îndeplinirea condițiilor impuse de prezenta hotărâre.(3) MEAT soluționează cererea de plată a ajutorului de stat după analizarea la sediul ministerului a documentelor justificative anexate cererii de plată și a eligibilității cheltuielilor efectuate pentru care se solicită plata ajutorului de stat, precum și după verificarea la fața locului a existenței activelor și a conformității declarațiilor/documentelor aferente cheltuielilor eligibile efectuate pentru care se solicită plata ajutorului de stat.  +  Articolul 27(1) MEAT nu efectuează plata ajutorului de stat în cazul în care întreprinderea nu mai îndeplinește, la momentul efectuării plății, criteriile prevăzute la art. 17.(2) Virarea efectivă a ajutorului de stat se face de către MEAT, în termen de 45 de zile lucrătoare de la data la care cererea de plată a ajutorului de stat este considerată completă în sensul prevederilor prezentei scheme, în contul 50.70 „Disponibil din subvenții și transferuri“, deschis la unitatea Trezoreriei Statului în a cărei rază își are domiciliul fiscal întreprinderea beneficiară a ajutorului de stat.(3) Ultima cerere de plată a ajutorului de stat va fi însoțită de un raport întocmit de auditori autorizați - financiar și tehnic -, care va certifica faptul că în urma implementării investiției întreprinderea a realizat activitatea care a fost finanțată prin proiect. (4) Întreprinderile au obligația de a verifica valoarea ajutorului de stat virat de MEAT în contul 50.70 „Disponibil din subvenții și transferuri“. În situația în care se constată existența unei sume necuvenite, întreprinderile au obligația de a informa de îndată MEAT în vederea restituirii acesteia.(5) Restituirea sumelor încasate necuvenit se realizează în conturile de cheltuieli bugetare din care au fost încasate, dacă sumele se restituie în anul în care au fost încasate, respectiv în contul prevăzut la art. 8 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările și completările ulterioare, dacă sumele se restituie în anii următori anului în care au fost încasate.(6) Pentru sumele necuvenite încasate de către întreprinderi, MEAT percepe dobânzi și penalități aferente, datorate de la data încasării până la data restituirii, conform prevederilor art. 174 și 176 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 28Întreprinderile care au încheiat acord pentru finanțare au obligația să demareze investiția în termen de maximum 6 luni de la data semnării acordului pentru finanțare și să informeze MEAT în acest sens.  +  Articolul 29(1) Întreprinderile care au încheiat acord pentru finanțare au obligația să îndeplinească cerințele obligatorii care au stat la baza încheierii acordului pentru finanțare, pe toată perioada de implementare a acordului pentru finanțare.(2) În cazul în care, pe parcursul realizării investiției, se constată necesitatea prelungirii calendarului, întreprinderea are obligația de a solicita MEAT prelungirea calendarului investiției conform art. 3 pct. 6, prin transmiterea unei notificări cu menționarea perioadei de realizare a investiției, însoțită de planul de afaceri, inclusiv în format electronic.(3) Modificările prevăzute la alin. (2) nu pot viza creșterea valorii totale a costurilor eligibile, respectiv a ajutorului de stat aferent acestora.(4) MEAT poate solicita întreprinderii, în termen de 10 zile lucrătoare de la data notificării prevăzute la alin. (2), informații suplimentare în vederea soluționării notificării. Întreprinderea transmite completarea documentației în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării de informații și/sau documente.(5) În cazul prevăzut la alin. (2) MEAT finalizează analiza documentației primite în termen de 30 de zile lucrătoare de la data la care întreaga documentație este considerată completă în sensul prevederilor prezentei scheme, procedând astfel:a) în situația în care se constată că sunt îndeplinite în continuare condițiile prevăzute de prezenta schemă și se respectă încadrarea în bugetele anuale ale schemei, se aprobă modificarea, prin act adițional la acordul pentru finanțare;b) în situația în care se constată că nu mai sunt îndeplinite condițiile prevăzute de prezenta schemă, întreprinderea este înștiințată cu privire la respingerea modificării și MEAT aplică prevederile art. 31 alin. (1) lit. m).  +  Articolul 30(1) Pe parcursul realizării investiției și pe o perioadă de 5 ani, respectiv 3 ani în cazul IMM-urilor, de la data finalizării acesteia, orice modificare a adresei locației unde este efectuată investiția este permisă doar pe teritoriul aceleiași regiuni la nivel NUTS 3, respectiv județ. Modificarea se notifică MEAT printr-o adresă însoțită de certificatul constatator emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului, în care se menționează noua locație, codul CAEN aferent activității pentru care s-a obținut finanțare la noua locație, actul de deținere a locației, precum și valabilitatea acestuia.(2) Beneficiarii de ajutoare de stat vor raporta anual, la solicitarea MEAT, contribuția la dezvoltarea regională realizată ca urmare a implementării proiectului de investiții.  +  Capitolul VIII Revocarea acordului pentru finanțare și recuperarea ajutorului de stat plătit  +  Articolul 31(1) MEAT revocă acordul pentru finanțare în situația în care întreprinderea:a) nu informează MEAT, în termen de 6 luni de la data încheierii acordului pentru finanțare, cu privire la demararea lucrărilor conform prevederilor art. 28;b) nu respectă obligația asumată în temeiul art. 10 alin. (2);c) nu respectă prevederile art. 17 alin. (1) lit. b)-e);d) nu respectă obligația asumată în temeiul art. 9;e) nu respectă prevederile art. 7 alin. (10);f) nu respectă obligațiile prevăzute la art. 27 alin. (3);g) nu respectă prevederile art. 30 alin. (1);h) nu respectă prevederile art. 8 alin. (2);i) nu respectă obligațiile prevăzute la art. 29 alin. (1);j) nu realizează investiția conform planului de afaceri ce a stat la baza calculării punctajului și a încheierii acordului pentru finanțare;k) informează MEAT că este în imposibilitatea realizării planului de investiție și/sau a planului de creare a locurilor de muncă sau solicită MEAT revocarea acordului pentru finanțare;l) nu finalizează investiția pentru care a solicitat finanțare conform calendarului realizării investiției ce a stat la baza încheierii acordului pentru finanțare;m) nu respectă condiția privind menținerea investiției inițiale pentru o perioadă de cel puțin 5 ani de la data finalizării acesteia pentru întreprinderile mari, respectiv 3 ani pentru IMM-uri;n) nu respectă prevederile art. 7 alin. (8);o) nu îndeplinește obligația prevăzută la art. 30 alin (2); recuperarea ajutorului de stat plătit se realizează proporțional raportat la contribuția la dezvoltarea regională; p) nu respectă obligația prevăzută la art. 15 alin. (2).(2) Revocarea acordului pentru finanțare se aplică și în situația în care MEAT constată, ulterior încheierii acordului pentru finanțare, că investiția a fost demarată anterior datei de depunere a cererii de acord pentru finanțare, cu nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (3).(3) În situațiile prevăzute la alin. (1), MEAT transmite întreprinderii o scrisoare de revocare a acordului pentru finanțare.(4) Revocarea acordului pentru finanțare în situațiile prevăzute la alin. (1) lit. b)-p) determină aplicarea măsurilor necesare în vederea recuperării ajutorului de stat plătit.(5) Recuperarea ajutorului de stat plătit se realizează de către MEAT, conform procedurilor de recuperare prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(6) Ajutorul de stat plătit care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății până la data recuperării. Procedura de calcul al dobânzii este stabilită prin Instrucțiunile privind procedura de calculare a dobânzii în cazul ajutorului de stat sau de minimis care trebuie rambursat sau recuperat, puse în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 386/2020. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și ale Regulamentului (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, cu modificările ulterioare.  +  Capitolul IX Dispoziții finale  +  Articolul 32(1) MEAT publică pe site-ul său textul integral al prezentei scheme, data de la care se pot înregistra cereri de acord pentru finanțare, bugetul anual alocat schemei, respectiv bugetul total alocat schemei, precum și informațiile prevăzute în anexa III la Regulament pentru fiecare ajutor de stat individual care depășește echivalentul în lei al sumei de 100.000 de euro.(2) În termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, MEAT informează, prin Consiliul Concurenței, Comisia Europeană asupra intrării în vigoare a prezentei scheme de ajutor de stat.(3) Pe baza unei cereri scrise, MEAT transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenței, în termenul stabilit în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor acestei scheme de ajutor de stat.(4) Beneficiarii de ajutoare de stat au obligația de a pune la dispoziția MEAT, în formatul și în termenul solicitat de acesta, toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce revin în sarcina MEAT.(5) Furnizorul va asigura publicarea anexei II „Informații privind ajutoarele de stat exceptate în condițiile prevăzute în prezentul regulament“ la Regulament pe pagina de web www.economie.gov.ro.(6) Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenței o fișă de informații sintetice referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat, în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulament, împreună cu un link care oferă acces la textul integral al măsurii de ajutor (inclusiv modificările sale, dacă va fi cazul), în vederea transmiterii către Comisia Europeană, în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme, prin platforma SANI („State Aid Notification Interactive“).  +  Articolul 33(1) MEAT păstrează înregistrări detaliate referitoare la ajutoarele acordate pentru toate proiectele de investiții în cadrul schemei. Aceste înregistrări, care conțin toate informațiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din Regulament, trebuie păstrate timp de 10 ani de la data ultimei plăți a ajutorului de stat în cadrul schemei.(2) Beneficiarul ajutorului de stat trebuie să păstreze timp de 10 ani de la data ultimei plăți a ajutorului de stat toate documentele referitoare la ajutorul de stat primit în cadrul schemei.(3) Datele cu caracter personal nu pot fi prelucrate și publicate pentru informarea publicului decât cu informarea prealabilă asupra scopului prelucrării sau publicării și obținerea consimțământului în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor).(4) MEAT, în calitate de furnizor de ajutor de stat, transmite Consiliului Concurenței rapoarte anuale privind ajutoarele de stat regionale acordate conform schemei, potrivit Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022.(5) MEAT are obligația de a înregistra schema în Registrul ajutoarelor de stat, în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.(6) MEAT are obligația de a înregistra în Registrul ajutoarelor de stat contractele de finanțare, eventualele obligații de rambursare și rambursări efective aferente acestora, în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actelor sau data instituirii lor, după caz. Plățile realizate în legătură cu ajutoarele acordate se vor înregistra în Registrul ajutoarelor de stat în termen de 10 zile lucrătoare de la data efectuării lor.  +  Articolul 34În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, Ghidul solicitantului și Ghidul de plată vor fi aprobate prin ordine ale ministrului economiei, antreprenoriatului și turismului, care vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.  +  Articolul 35Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    Ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului,
    Ștefan-Radu Oprea
    p. Ministrul finanțelor,
    Mihai Diaconu,
    secretar de stat
    București, 21 iunie 2024.Nr. 702.  +  Anexa nr. 1
    Lista sectoarelor de activitate eligibile
    (coduri CAEN Rev. 2)
    Cod CAENDenumirea
    10
    1031Prelucrarea și conservarea cartofilor
    1033Prelucrarea și conservarea fructelor și legumelor n.c.a.
    1042Fabricarea margarinei și a altor produse comestibile similare
    1052Fabricarea înghețatei
    1062Fabricarea amidonului și a produselor din amidon
    1072Fabricarea biscuiților și pișcoturilor, fabricarea prăjiturilor și a produselor conservate de patiserie
    1073Fabricarea macaroanelor, tăiețeilor, cușcușului și a altor produse făinoase similare
    1082Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei și a produselor zaharoase
    1083Prelucrarea ceaiului și cafelei
    1084Fabricarea condimentelor și ingredientelor
    1085Fabricarea de mâncăruri preparate
    1086Fabricarea preparatelor alimentare omogenizate și alimentelor dietetice
    1089Fabricarea altor produse alimentare n.c.a.
    13
    1310Pregătirea fibrelor și filarea fibrelor textile
    1320Producția de țesături
    1330Finisarea materialelor textile
    1391Fabricarea de metraje prin tricotare sau croșetare
    1392Fabricarea de articole confecționate din textile (cu excepția îmbrăcămintei și lenjeriei de corp)
    1393Fabricarea de covoare și mochete
    1394Fabricarea de odgoane, frânghii, sfori și plase
    1395Fabricarea de textile nețesute și articole din acestea, cu excepția confecțiilor de îmbrăcăminte
    1396Fabricarea de articole tehnice și industriale din textile
    1399Fabricarea altor articole textile n.c.a.
    14
    1411Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte din piele
    1412Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte pentru lucru
    1413Fabricarea altor articole de îmbrăcăminte (exclusiv lenjeria de corp)
    1414Fabricarea de articole de lenjerie de corp
    1419Fabricarea altor articole de îmbrăcăminte și accesorii n.c.a.
    1420Fabricarea articolelor din blană
    1431Fabricarea prin tricotare sau croșetare a ciorapilor și articolelor de galanterie
    1439Fabricarea prin tricotare sau croșetare a altor articole de îmbrăcăminte
    15
    1511Tăbăcirea și finisarea pieilor; prepararea și vopsirea blănurilor
    1512Fabricarea articolelor de voiaj și marochinărie
    1520Fabricarea încălțămintei
    17
    1712Fabricarea hârtiei și cartonului
    1721Fabricarea hârtiei și cartonului ondulat și a ambalajelor din hârtie și carton
    1722Fabricarea produselor de uz gospodăresc și sanitar, din hârtie sau carton
    1723Fabricarea articolelor de papetărie
    1729Fabricarea altor articole din hârtie și carton n.c.a.
    19
    1910Fabricarea produselor de cocserie
    1920Fabricarea produselor obținute din prelucrarea țițeiului
    22
    2211Fabricarea anvelopelor și a camerelor de aer; reșaparea și refacerea anvelopelor
    2219Fabricarea altor produse din cauciuc
    2221Fabricarea plăcilor, foliilor, tuburilor și profilelor din material plastic
    2222Fabricarea articolelor de ambalaj din material plastic
    2229Fabricarea altor produse din material plastic
    23
    2311Fabricarea sticlei plate
    2313Fabricarea articolelor din sticlă
    2314Fabricarea fibrelor din sticlă
    2319Fabricarea de sticlărie tehnică
    2320Fabricarea de produse refractare
    2341Fabricarea articolelor ceramice pentru uz gospodăresc și ornamental
    2343Fabricarea izolatorilor și pieselor izolante din ceramică
    2363Fabricarea betonului
    2364Fabricarea mortarului
    2365Fabricarea produselor din azbociment
    2391Fabricarea de produse abrazive
    24
    2441Producția metalelor prețioase
    2442Metalurgia aluminiului
    2443Producția plumbului, zincului și cositorului
    2444Metalurgia cuprului
    2445Producția de alte metale neferoase (crom, mangan, nichel)
    2454Turnarea altor materiale neferoase
    25
    2521Producția de radiatoare și cazane pentru încălzire centrală
    2529Producția de rezervoare, cisterne și containere metalice
    2530Producția generatoarelor de aburi (cu excepția cazanelor pentru încălzire centrală)
    2550Fabricarea produselor metalice obținute prin deformare plastică; metalurgia pulberilor
    2561Tratarea și acoperirea metalelor
    2562Operațiuni de mecanică generală
    2571Fabricarea produselor de tăiat
    2572Fabricarea articolelor de feronerie
    2573Fabricarea uneltelor
    2591Fabricarea de recipienți, containere și alte produse similare din oțel
    2592Fabricarea ambalajelor ușoare din metal
    2593Fabricarea articolelor din fire metalice; fabricarea de lanțuri și arcuri
    2594Fabricarea de șuruburi, buloane și alte articole filetate; fabricarea de nituri și șaibe
    2599Fabricarea altor articole din metal n.c.a.
    27
    2711Fabricarea motoarelor, generatoarelor și transformatoarelor electrice și a aparatelor de distribuție și control al electricității
    2712Fabricarea aparatelor de control și distribuție a electricității
    2720Fabricarea de acumulatori și baterii
    2731Fabricarea de cabluri cu fibră optică
    2733Fabricarea dispozitivelor de conexiune pentru fire și cabluri electrice și electronice
    2740Fabricarea de echipamente electrice de iluminat
    2751Fabricarea de aparate electrocasnice
    2752Fabricarea de echipamente casnice neelectrice
    2790Fabricarea altor echipamente electrice
    28
    2811Fabricarea de motoare și turbine (cu excepția celor pentru avioane, autovehicule și motociclete)
    2812Fabricarea de motoare hidraulice
    2813Fabricarea de pompe și compresoare
    2814Fabricarea de articole de robinetărie
    2815Fabricarea lagărelor, angrenajelor, cutiilor de viteză și a elementelor mecanice de transmisie
    2821Fabricarea cuptoarelor, furnalelor și arzătoarelor
    2822Fabricarea echipamentelor de ridicat și manipulat
    2823Fabricarea mașinilor și echipamentelor de birou (exclusiv fabricarea calculatoarelor și a echipamentelor periferice)
    2824Fabricarea mașinilor-unelte portabile acționate electric
    2825Fabricarea echipamentelor de ventilație și frigorifice, exclusiv a echipamentelor de uz casnic
    2829Fabricarea altor mașini și utilaje de utilizare generală n.c.a.
    2830Fabricarea mașinilor și utilajelor pentru agricultură și exploatări forestiere
    2841Fabricarea utilajelor și a mașinilor-unelte pentru prelucrarea metalului
    2849Fabricarea altor mașini-unelte n.c.a.
    2891Fabricarea utilajelor pentru metalurgie
    2892Fabricarea utilajelor pentru extracție și construcții
    2893Fabricarea utilajelor pentru prelucrarea produselor alimentare, băuturilor și tutunului
    2894Fabricarea utilajelor pentru industria textilă, a îmbrăcămintei și a pielăriei
    2895Fabricarea utilajelor pentru industria hârtiei și cartonului
    2896Fabricarea utilajelor pentru prelucrarea maselor plastice și a cauciucului
    2899Fabricarea altor mașini și utilaje specifice n.c.a.
    33
    3311Repararea articolelor fabricate din metal
    3312Repararea mașinilor
    3313Repararea echipamentelor electronice și optice
    3314Repararea echipamentelor electrice
    3315Repararea și întreținerea navelor și bărcilor
    3316Repararea și întreținerea aeronavelor și navelor spațiale
    3317Repararea și întreținerea altor echipamente de transport n.c.a.
    3319Repararea altor echipamente
    3320Instalarea mașinilor și echipamentelor industriale
    38
    3811Colectarea deșeurilor nepericuloase
    3812Colectarea deșeurilor periculoase
    3821Tratarea și eliminarea deșeurilor nepericuloase
    3822Tratarea și eliminarea deșeurilor periculoase
    3831Demontarea (dezasamblarea) mașinilor și echipamentelor scoase din uz pentru recuperarea materialelor
    3832Recuperarea materialelor reciclabile sortate
     +  Anexa nr. 2
    Intensitatea maximă a ajutoarelor de stat regionale acordate întreprinderilor
    RegiuneaJudețele componenteIntensitatea maximă -% -Nivelul maxim al ajutorului de stat de care poate beneficia o întreprindere - euro -
    Nord-VestBihor40%33.000.000
    Bistrița-Năsăud50%41.250.000
    Cluj40%33.000.000
    Maramureș50%41.250.000
    Satu Mare50%41.250.000
    Sălaj50%41.250.000
    CentruAlba50%41.250.000
    Brașov40%33.000.000
    Covasna40%33.000.000
    Harghita40%33.000.000
    Mureș50%41.250.000
    Sibiu40%33.000.000
    Nord-EstBacău60%49.500.000
    Botoșani60%49.500.000
    Iași50%41.250.000
    Neamț60%49.500.000
    Suceava60%49.500.000
    Vaslui60%49.500.000
    Sud-EstBrăila60%49.500.000
    Buzău60%49.500.000
    Constanța50%41.250.000
    Galați70%57.750.000
    Vrancea60%49.500.000
    Tulcea60%49.500.000
    Sud-MunteniaArgeș50%41.250.000
    Călărași60%49.500.000
    Dâmbovița50%41.250.000
    Giurgiu50%41.250.000
    Ialomița60%49.500.000
    Prahova70%57.750.000
    Teleorman60%49.500.000
    Sud-Vest OlteniaDolj70%57.750.000
    Gorj70%57.750.000
    Mehedinți60%49.500.000
    Olt60%49.500.000
    Vâlcea60%49.500.000
    VestArad30%24.750.000
    Caraș-Severin40%33.000.000
    Hunedoara50%41.250.000
    Timiș30%24.750.000
    IlfovIlfov parțial:Ciorogârla,Domnești,Clinceni,Cornetu,Bragadiru,Dărăști-Ilfov,Jilava,1 Decembrie,Copăceni,Vidra și Berceni35%28.875.000
    Ilfov parțial:Periș,Ciolpani,Snagov,Gruiu,Nuci,Grădiștea,Petrăchioaia,Dascălu,Moara Vlăsiei,Balotești,Corbeanca,Buftea,Chitila,Glina,Cernica,Dobroești și Pantelimon45%37.125.000
    ------