ORDIN nr. 3.879/1.146/2024privind aprobarea Listei de verificare a procedurilor de atribuire și a modificărilor anumitor contracte de achiziții publice în domeniile apărării și securității aferente Planului național de redresare și reziliență al României
EMITENT
  • MINISTERUL INVESTIȚIILOR ȘI PROIECTELOR EUROPENE Nr. 3.879 din 13 iunie 2024
  • AGENȚIA NAȚIONALĂ PENTRU ACHIZIȚII PUBLICE Nr. 1.146 din 18 iunie 2024
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 623 din 2 iulie 2024



    Ținând cont de prevederile:– Regulamentului (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență, cu modificările și completările ulterioare;– Regulamentului (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 și a Deciziei nr. 541/2014/UE și de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012;– Deciziei de punere în aplicare a Consiliului de aprobare a evaluării planului de redresare și reziliență al României din data de 5.12.2023 (CID);– Regulamentului (UE) 2020/2.094 al Consiliului din 14 decembrie 2020 de instituire a unui instrument de redresare al Uniunii Europene pentru a sprijini redresarea în urma crizei provocate de COVID-19;– Regulamentului (UE) 2021/240 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 februarie 2021 de instituire a unui Instrument de sprijin tehnic,în conformitate cu prevederile:– Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată prin Legea nr. 230/2021, cu modificările și completările ulterioare;– Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70/2022 privind prevenirea, verificarea și constatarea neregulilor/dublei finanțări, a neregulilor grave apărute în obținerea și utilizarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora și recuperarea creanțelor rezultate, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2023;– Hotărârii Guvernului nr. 209/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, cu modificările și completările ulterioare,în baza Protocolului privind colaborarea interinstituțională dintre Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și Agenția Națională pentru Achiziții Publice, înregistrat cu nr. 1.043/30.05.2022/11.466/27.05.2022,luând în considerare Referatul nr. 4.439 din 5 iunie 2024 de aprobare a Ordinului comun al ministrului investițiilor și proiectelor europene și al președintelui Agenției Naționale pentru Achiziții Publice privind aprobarea Listei de verificare a procedurilor de atribuire și a modificărilor anumitor contracte de achiziții publice în domeniile apărării și securității aferente Planului național de redresare și reziliență al României,în temeiul:– Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare;– art. 5 alin. (8) lit. c) și alin. (8^1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările și completările ulterioare;– Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziții publice în domeniile apărării și securității, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările și completările ulterioare;– art. 14 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 52/2018 privind organizarea și funcționarea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, cu modificările și completările ulterioare;– art. 6 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 634/2015 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Achiziții Publice, cu modificările și completările ulterioare,ministrul investițiilor și proiectelor europene și președintele Agenției Naționale pentru Achiziții Publice emit prezentul ordin:  +  Articolul 1Se aprobă Lista de verificare a procedurilor de atribuire și a modificărilor anumitor contracte de achiziții publice în domeniile apărării și securității aferente Planului național de redresare și reziliență al României, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 2Lista de verificare prevăzută la art. 1 se va utiliza de către personalul desemnat la nivelul coordonatorilor de reforme/investiții pentru verificarea achizițiilor publice desfășurate în temeiul prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziții publice în domeniile apărării și securității, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările și completările ulterioare, de către autoritățile contractante din subordinea/coordonarea/sub autoritatea acestora, precum și a celor derulate de către unitățile de implementare constituite la nivelul acestora și de către coordonatorii de reforme/investiții care implementează direct reformele și/sau investițiile aferente Planului național de redresare și reziliență al României.  +  Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
    Adrian Câciu
    Președintele Agenției Naționale pentru Achiziții Publice,
    Iuliana Feclistov
     +  ANEXĂ
    LISTA DE VERIFICARE
    a procedurilor de atribuire și a modificărilor anumitor contracte
    de achiziții publice în domeniile apărării și securității aferente
    Planului național de redresare și reziliență al României
    Nr. crt.Obiectul verificăriiTemei legalDocumente verificate/Observații
    1Respectarea prevederilor art. 13 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziții publice în domeniile apărării și securității, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările și completările ulterioare (OUG nr. 114/2011)art. 13 și art. 189 lit. a) din OUG nr. 114/2011Documente verificate- nota privind determinarea valorii estimate;- anunțul de participare și dovada transmiterii acestuia spre publicare și/sau, după caz, invitația de participare;- anunțul de intenție, dacă este cazul.ObservațiiPotrivit art. 13 din OUG nr. 114/2011, valoarea estimată a contractului de achiziție publică trebuie să fie determinată înainte de inițierea procedurii de atribuire a contractului respectiv. Această valoare trebuie să fie valabilă la momentul transmiterii spre publicare a anunțului de participare sau, în cazul în care procedura de atribuire nu presupune publicarea unui astfel de anunț, la momentul transmiterii invitației de participare.
    2Respectarea prevederilor art. 27 din OUG nr. 114/2011, precum și a regulilor de elaborare a specificațiilor tehniceart. 27, 31 și art. 189 lit. b) din OUG nr. 114/2011Documente verificate- documentația de atribuireObservațiiPotrivit art. 27 alin. (1) din OUG nr. 114/2011, autoritatea contractantă are obligația de a preciza în cadrul documentației de atribuire orice cerință, criteriu, regulă și alte informații necesare pentru a asigura ofertantului/candidatului o informare completă, corectă și explicită cu privire la modul de aplicare a procedurii de atribuire, iar la alin. (2) al aceluiași articol sunt precizate documentele și informațiile pe care trebuie să le cuprindă cel puțin documentația de atribuire.Regulile de elaborare a specificațiilor tehnice sunt prevăzute de art. 31 din OUG nr. 114/2011.
    3Respectarea prevederilor art. 55 alin. (2) și ale art. 107 alin. (2) din OUG nr. 114/2011art. 55, 107 și art. 189 lit. c) din OUG nr. 114/2011Documente verificate- nota justificativă privind alegerea procedurii de atribuire, în cazul în care procedura aplicată a fost alta decât licitația restrânsă sau negocierea cu publicarea prealabilă a unui anunț de participare;- documentația de atribuire.ObservațiiAutoritatea contractantă are obligația de a atribui contractul/acordul-cadru prin aplicarea procedurilor de licitație restrânsă sau negociere cu publicarea prealabilă a unui anunț de participare. Prin excepție, autoritatea contractantă are dreptul de a aplica celelalte proceduri prevăzute la art. 54 din OUG nr. 114/2011 (dialogul competitiv, negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, cererea de oferte), după caz, numai în circumstanțele specifice prevăzute limitativ de lege.
    4Aplicarea altor proceduri de atribuire decât a celor care sunt prevăzute în OUG nr. 114/2011art. 189 lit. d) din OUG nr. 114/2011Documente verificate- documentația de atribuire;- nota justificativă privind alegerea procedurii de atribuire.
    5Respectarea regulilor de publicitate prevăzute de OUG nr. 114/2011art. 189 lit. e) și e^1) din OUG nr. 114/2011Documente verificate- anunțul de intenție și dovada transmiterii acestuia spre publicare, dacă este cazul;- anunțul de participare și dovada transmiterii acestuia spre publicare și/sau, după caz, invitația de participare;- anunțul de atribuire și dovada transmiterii acestuia spre publicare.ObservațiiRegulile de publicitate și transparență sunt prevăzute la cap. VI secțiunea 1 din OUG nr. 114/2011.
    6Aplicarea incorectă a regulilor de comunicare și transmitere a datelor, având ca efect restricționarea accesului operatorilor economici la procedura de atribuire, încălcarea principiului tratamentului egal și/sau încălcarea principiului transparențeiart. 2 alin. (2) lit. b) și d) și art. 189 lit. f) din OUG nr. 114/2011Documente verificate- comunicări, solicitări, informări etc.;- raportul procedurii de atribuire.ObservațiiRegulile de comunicare și de transmitere a datelor sunt prevăzute la cap. VI secțiunea a 3-a din OUG nr. 114/2011.
    7Utilizarea altor criterii de calificare și selecție decât a celor prevăzute în OUG nr. 114/2011art. 151 și art. 189 lit. g) din OUG nr. 114/2011Documente verificate- documentația de atribuire;- anunțul de participare/invitația de participare.ObservațiiPotrivit art. 151 din OUG nr. 114/2011, autoritatea contractantă are dreptul de a aplica criterii de calificare și selecție referitoare numai la:a) situația personală a candidatului sau ofertantului;b) capacitatea de exercitare a activității profesionale;c) situația economică și financiară;d) capacitatea tehnică și/sau profesională;e) standarde de asigurare a calității;f) standarde de protecție a mediului.
    8Încălcarea principiului proporționalității prin utilizarea criteriilor de calificare și selecție ca mijloc de a restricționa concurențaart. 2 alin. (2) lit. e) și art. 189 lit. h) din OUG nr. 114/2011Documente verificate- documentația de atribuire;- anunțul de participare/invitația de participare;- raportul procedurii de atribuire.ObservațiiRegulile privind selecția și calificarea candidaților/ofertanților sunt prevăzute la cap. VII secțiunea 1 din OUG nr. 114/2011.
    9Utilizarea altor criterii de atribuire a contractului de achiziție publică decât a celor prevăzute la art. 173 din OUG nr. 114/2011, inclusiv utilizarea criteriilor de calificare și selecție ca factori de evaluare a ofertelorart. 173 și art. 189 lit. i) din OUG nr. 114/2011Documente verificate- documentația de atribuire;- anunțul de participare/invitația de participare.ObservațiiPotrivit art. 173 din OUG nr. 114/2011, criteriul de atribuire a contractului de achiziție publică poate fi numai:a) fie oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic;b) fie, în mod exclusiv, prețul cel mai scăzut.
    10Schimbarea criteriului de atribuire precizat în invitația/anunțul de participare și în documentația de atribuire pe parcursul aplicării procedurii de atribuireart. 189 lit. j) din OUG nr. 114/2011Documente verificate- documentația de atribuire;- anunțul de participare/invitația de participare;- raportul procedurii de atribuire.
    11Nejustificarea de către autoritatea contractantă a avantajelor reflectate prin aplicarea factorilor de evaluareart. 189 lit. k) din OUG nr. 114/2011Documente verificate- documentația de atribuire;- anunțul de participare/invitația de participare;- raportul procedurii de atribuire.ObservațiiFactorii de evaluare folosiți de autoritatea contractantă, ponderile relative ale acestora și algoritmul de calcul sau metodologia concretă de punctare trebuie să fie stabilite astfel încât să poată să reflecte avantajele care vor rezulta din propunerile tehnice și financiare prezentate de ofertanți. Autoritatea contractantă trebuie să fie în măsură să demonstreze care sunt avantajele reflectate prin aplicarea factorilor de evaluare, astfel încât aplicarea acestora să nu conducă la încălcarea principiilor care stau la baza atribuirii contractului de achiziție publică, prevăzute de art. 2 alin. (2) din OUG nr. 114/2011.
    12Aplicarea incorectă, în cadrul procesului de selecție și/sau de evaluare, a criteriilor stabilite prin documentația de atribuire ori aplicarea altor criterii decât a celor stabilite în invitația/anunțul de participare și prin documentația de atribuireart. 189 lit. l) din OUG nr. 114/2011Documente verificate- documentația de atribuire;- anunțul de participare/invitația de participare;- ofertele depuse în cadrul procedurii de atribuire;- raportul procedurii de atribuire.
    13Respectarea obligației prevăzute la art. 71 și 106 din OUG nr. 114/2011art. 71, 106 și art. 189 lit. o) din OUG nr. 114/2011Documente verificate- invitația de participare;- procesul-verbal al ședinței de deschidere a ofertelor.ObservațiiAutoritatea contractantă are obligația de a deschide ofertele la data, ora și adresa indicate în invitația de participare, în măsura în care nu a devenit incidentă obligația privind decalarea termenului de depunere a ofertelor, conform prevederilor art. 52 din OUG nr. 114/2011, sau ca urmare a depunerii unei contestații.
    14Respectarea prevederilor art. 179 alin. (1) și (2) din OUG nr. 114/2011art. 179 și art. 189 lit. q) și r) din OUG nr. 114/2011Documente verificate- raportul procedurii de atribuire;- formularele de ofertă depuse în cadrul procedurii de atribuire;- contractul de achiziție publică.ObservațiiPotrivit art. 179 din OUG nr. 114/2011, autoritatea contractantă are obligația de a încheia contractul de achiziție publică cu ofertantul a cărui ofertă a fost stabilită ca fiind câștigătoare, pe baza propunerilor tehnice și financiare cuprinse în respectiva ofertă. În cazul în care autoritatea contractantă nu poate încheia contractul cu ofertantul a cărui ofertă a fost stabilită ca fiind câștigătoare, datorită faptului că ofertantul în cauză se află într-o situație de forță majoră sau în imposibilitatea fortuită de a executa contractul, atunci aceasta are dreptul să declare câștigătoare oferta clasată pe locul doi, în condițiile în care aceasta există și este admisibilă. În caz contrar, se anulează aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziție publică.
    15Respectarea prevederilor art. 137 și 138 din OUG nr. 114/2011art. 137, 138 și art. 189 lit. s) din OUG nr. 114/2011Documente verificate- raportul procedurii de atribuire;- comunicările privind rezultatul procedurii și dovada transmiterii acestora.ObservațiiRegulile privind informarea candidaților și a ofertanților sunt prevăzute la cap. VI secțiunea a 2-a din OUG nr. 114/2011.
    16Neducerea la îndeplinire a deciziei Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor în termenul prevăzut de lege, după data la care aceasta rămâne definitivă art. 189 lit. v) din OUG nr. 114/2011Documente verificate- raportul procedurii de atribuire;- decizia Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor;- formularele de ofertă depuse în cadrul procedurii de atribuire;- documentația de atribuire.
    17Nesolicitarea de către autoritatea contractantă a informațiilor necesare pentru evaluarea ofertelor care prezintă un preț neobișnuit de scăzut în raport cu ceea ce urmează a fi furnizat/prestat/executatart. 177 și art. 189 lit. x) din OUG nr. 114/2011Documente verificate- raportul procedurii de atribuire;- solicitările de clarificări și răspunsurile la acestea;- formularele de ofertă depuse.ObservațiiO ofertă prezintă un preț aparent neobișnuit de scăzut în raport cu ceea ce urmează a fi furnizat, executat sau prestat, atunci când prețul ofertat, fără TVA, reprezintă mai puțin de 85% din valoarea estimată a contractului respectiv sau, în cazul în care în procedura de atribuire sunt cel puțin 5 oferte care nu sunt considerate inacceptabile și/sau neconforme, atunci când prețul ofertat reprezintă mai puțin de 85% din media aritmetică a ofertelor calculată fără a se avea în vedere propunerea financiară cea mai mică și propunerea financiară cea mai mare.În cazul unei oferte care are un preț aparent neobișnuit de scăzut în raport cu ceea ce urmează a fi furnizat, executat sau prestat, autoritatea contractantă are obligația de a solicita ofertantului, în scris și înainte de a lua o decizie de respingere a acelei oferte, detalii și precizări pe care le consideră semnificative cu privire la ofertă, precum și de a verifica răspunsurile care justifică prețul respectiv.
    18Modificarea contractului a condus la diminuarea avantajelor și, după caz, a factorilor de evaluare care au stat la baza declarării ofertei câștigătoare.art. 193 alin. (1) lit. h) din OUG nr. 114/2011Documente verificate- acte adiționale, facturi, procese-verbale de recepție, note de renunțare/ suplimentare, documentul constatator;- formularele de ofertă depuse în cadrul procedurii de atribuire;- documentația de atribuire;- contractul/acordul-cadru.
    19Contractul subsecvent nu a fost încheiat în conformitate cu prevederile din acordul-cadru. art. 109 alin. (3) și art. 110 din OUG nr. 114/2011Documente verificate- documentația de atribuire;- formularele de ofertă depuse în cadrul procedurii de atribuire;- contractul subsecvent;- acordul-cadru.ObservațiiContractele care se atribuie în baza unui acord-cadru nu pot fi încheiate decât între autoritatea/autoritățile contractantă/contractante și operatorul/operatorii economic/economici, care sunt parte a acordului respectiv.Atunci când atribuie un contract de achiziție publică pe baza prevederilor unui acord-cadru, autoritatea contractantă nu are dreptul de a impune sau de a accepta modificări substanțiale ale elementelor/condițiilor stabilite inițial prin acordul-cadru respectiv.
    20Verificarea datelor privind beneficiarul realart. 22 alin. (2) lit. d) pct. (iii) din Regulamentul (UE) 2021/241art. 4 alin. (2) lit. a) pct. 1 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioareDocumente verificate- documentația de atribuire;- formularele de ofertă depuse în cadrul procedurii de atribuire.Se verifică în modulul „Achiziții“ existența datelor privind beneficiarul real al ofertanților/ofertantului declarați/declarat câștigători/câștigător.În cazul absenței acestor informații, coordonatorul de reformă și/sau investiții poate solicita autorității contractante obținerea acestor date de la ofertantul declarat câștigător; acesta din urmă solicită extras emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului privind beneficiarul real.Autoritatea contractantă va încărca în sistem acest extras.
    21Documentele verificate sunt încărcate în sistemul informatic de management și control al Planului național de redresare și reziliență (PNRR).art. 6 alin. (1) lit. s) și o) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările și completările ulterioareSe verifică dacă documentele verificate au fost încărcate în sistemul informatic de management și control al PNRR.În cazul documentelor care nu sunt clasificate ca „secret de stat“, documentele se încarcă în e-SMC.În cazul achizițiilor care conțin documente clasificate ca „secret de stat“, documentele se încarcă în cadrul secțiunii „DOCUMENTE PNRR“ din sistemul informatic de management și control al PNRR, în folderul aferent coordonatorului de reformă/investiție responsabil de jalonul/ținta respectiv/respectivă.
    --------