ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 84 din 28 iunie 2024pentru modificarea și completarea unor acte normative în scopul creșterii siguranței rutiere
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 610 din 29 iunie 2024



    Luând în considerare necesitatea instituirii unor măsuri adecvate în contextul social recent, determinat de accentuarea consumului de droguri și al noilor substanțe psihoactive în rândul populației, precum și de conducere a vehiculelor sub influența drogurilor și substanțelor psihoactive,întrucât politica României în domeniul luptei împotriva traficului și consumului ilicit de droguri vizează asigurarea premiselor intensificării măsurilor luate de actorii implicați în prevenirea și combaterea acestui fenomen, iar activitățile permanente derulate de structurile specializate ale Ministerului Afacerilor Interne pentru prevenirea și combaterea fenomenului traficului și consumului de droguri evidențiază importanța acordată acestui fenomen la nivel instituțional,având în vedere că evaluările efectuate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne au reliefat menținerea tendințelor ascendente în privința consumului diferitelor droguri și substanțe psihoactive în rândul populației, în principal în rândul populației tinere, situație ce afectează toate palierele societății începând cu bunăstarea și siguranța publică a cetățeanului/comunității, iar complexitatea răspunsului la acest fenomen generează provocări,pentru a putea atinge obiectivul asumat de Uniunea Europeană de a se apropia de zero decese până în anul 2050 - „Vision Zero“, prin Strategia națională privind siguranța rutieră pentru perioada 2022-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 682/2022, cu modificările ulterioare, s-a stabilit ca țintă intermediară reducerea numărului de decese și vătămări grave cauzate de accidente rutiere cu 50% până în anul 2030.Întrucât Comisia Europeană a stabilit că este nevoie de o nouă abordare a ceea ce înseamnă „sistemul sigur“ în domeniul siguranței rutiere, pentru deceniul 2021-2030, iar potrivit abordării „sistemului sigur“, decesele și vătămările grave cauzate de accidentele rutiere nu reprezintă un preț inevitabil al mobilității și pot fi prevenite în mare măsură, scopul „sistemului sigur“ pe termen lung este eliminarea deceselor și a rănirilor grave de pe drumurile publice, fiind adoptat de un număr din ce în ce mai mare de țări și stând, totodată, la baza Deceniului de acțiune pentru siguranța rutieră 2021-2030, cuprins în Rezoluția A/RES/74/299 a Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite ce are ca obiectiv prevenirea cu cel puțin 50% până în 2030 a deceselor și vătămărilor cauzate de accidente rutiere.Întrucât siguranța rutieră este o responsabilitate comună, care necesită acțiuni concrete și coordonate, iar îmbunătățirea parametrilor specifici domeniului se poate obține doar cu implicarea fiecăruia, atât din postura de utilizator al drumului, cât și, mai ales, din cea de autoritate de reglementare și aplicare a legislației,ținând seama de implicațiile negative asupra siguranței rutiere care pot rezulta din lipsa unor instrumente eficiente pentru determinarea punctuală și operativă a situației juridice a unui vehicul sau unor persoane aflate în circulația publică,totodată, în vederea implementării angajamentelor asumate prin Programul de Guvernare pentru perioada 2023-2024, se impune realizarea unor demersuri de facilitare a utilizării informațiilor oferite de sistemele de monitorizare a traficului dezvoltate de unitățile administrativ-teritoriale, pentru a servi atât ca suport pentru luarea unor decizii de dirijare a traficului rutier, cât și pentru impunerea respectării legii.Întrucât comportamentul actual în trafic al unor participanți la trafic impune atât reevaluarea de urgență a unora dintre aceste instrumente juridice, cât și reglementarea altora noi, astfel încât legislația să poată impune în mod clar și eficient respectarea regulilor de circulație printr-o varietate de mijloace care să conducă la reducerea numărului accidentelor de circulație și a consecințelor acestora, inclusiv prin utilizarea capabilităților administrației publice locale pentru constatarea unor abateri grave la regimul rutier și prin implicarea societății civile în procesul de semnalare a unor abateri grave la regimul rutier,având în vedere lipsa unui mecanism de relocare a vehiculelor staționate regulamentar pe drumurile publice pentru situațiile care impun intervenția de urgență a structurilor specializate ale statului în vederea protejării interesului public general,ținând cont de creșterea fenomenului privind consumul de substanțe psihoactive și băuturi alcoolice și în rândul conducătorilor de bicicletă sau trotinetă electrică ori de vehicule cu tracțiune animală și existența vidului legislativ cu privire la determinarea acestor categorii de participanți la trafic de a nu mai conduce vehicule pe drumurile publice ulterior consumului de substanțe psihoactive sau băuturi alcoolice, comportament ce aduce atingere siguranței rutiere și reclamă intervenția de urgență cu privire la sancționarea refuzului acestora de a se supune verificării consumului de substanțe psihoactive ori băuturi alcoolice,având în atenție faptul că lipsa adoptării în regim de urgență a măsurilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență poate conduce la afectarea cetățenilor, din perspectiva dreptului la viață și integritate fizică, ca urmare a producerii de accidente de circulație, reglementarea neputându-se realiza pe calea procedurii obișnuite de legiferare ce presupune dezbateri amănunțite și, implicit, un orizont de timp îndelungat, procedură care poate conduce la imposibilitatea adoptării, în timp util și cu celeritate, a măsurilor necesare pentru asigurarea cadrului normativ, de nivel primar, necesar în scopul prevenirii și combaterii faptelor de natură contravențională și penală generate de consumul de droguri și substanțe psihoactive, precum și de încălcarea gravă a regulilor de circulație,având în vedere datele statistice înregistrate în România la nivelul anului 2023 referitoare la numărul accidentelor grave, soldate cu persoane decedate și persoane grav rănite, al infracțiunilor constatate privind conducerea unui vehicul sub influența alcoolului sau a altor substanțe și al celor privind refuzul sau sustragerea de la prelevarea de mostre biologice, prin raportare la valoarea socială fundamentală care trebuie ocrotită de stat - viața, reiese existența unei stări de fapt obiective, cuantificabile și independente de voința Guvernului care pune în pericol viața, integritatea corporală și sănătatea persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public.Luând în considerare că înregistrările audio-video pot completa și susține împrejurările aferente întocmirii și comunicării procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției, asigurând o soluție corectă și echitabilă, iar un astfel de mecanism poate asigura transparența procedurii, în strânsă legătură cu asigurarea unor servicii publice de calitate față de cetățean, ca obiectiv al asigurării ordinii și siguranței publice, în general, precum și al siguranței rutiere, în particular,ținând cont de rolul important și determinant pe care imaginile audio-video le au în situația contestațiilor aduse proceselor-verbale de constatare și sancționare a contravențiilor din perspectiva demersurilor aferente comunicării acestora, respectiv în cazul refuzului sau imposibilității semnării acestora de către contravenient ori al refuzului de a-l primi, manifestat de către contravenient, demersuri care impun implicarea unor martori care să confirme aceste împrejurări, aspect care este dificil de pus în practică în ceea ce privește constatarea contravențiilor la regimul circulației rutiere,în cazul absenței unui cadru legislativ național clar definit, care să instituie măsurile propuse prin prezentul demers, se pot crea premisele creșterii gradului de indisciplină în trafic, cu implicații grave asupra participanților la trafic, astfel încât să se considere că România nu depune toate diligențele necesare pentru protejarea drepturilor fundamentale ale persoanelor, din perspectiva dreptului la viață și la integritatea fizică ori a dreptului la ocrotirea sănătății, precum și pentru asigurarea ordinii și siguranței publice.În considerarea celor mai sus precizate, din perspectiva exigențelor art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, motivarea urgenței și a situației extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată este generată de existența unor dificultăți în abordarea acestui fenomen în mod integrat și eficient, cu riscuri asupra siguranței rutiere.Totodată, în contextul acelorași exigențe impuse de prevederile art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, situația extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată este generată de lipsa unor instrumente legale și a unor mecanisme adecvate care să permită implicarea instituțiilor publice, a entităților de drept privat și a societății civile în prevenirea și combaterea acestor fenomene.Din aceste considerente, se impune adoptarea unor măsuri prompte și adecvate, în lipsa cărora ar exista riscul producerii iminente a unor consecințe negative de natură să afecteze viața, integritatea corporală și sănătatea persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public.Întrucât aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voința Guvernului, care pune în pericol interesul public și a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanță de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul IOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 11, alineatele (4^8), (4^9), (7) și (15) se modifică și vor avea următorul cuprins:(4^8) În scopul verificării efectuării inspecției tehnice periodice a vehiculului, a încheierii asigurării obligatorii de răspundere civilă auto pentru vehiculele înmatriculate, respectiv a valabilității acestora, poliția rutieră are drept de acces pentru consultarea Registrului național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate, în condițiile stabilite prin protocolul încheiat între Inspectoratul General al Poliției Române și Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări.(4^9) Verificarea situației înmatriculării unui vehicul, precum și motivul suspendării acesteia sunt puse la dispoziția publicului, în mod gratuit, prin accesarea unei aplicații informatice realizate și gestionate de către Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări, prin intermediul unui serviciu online, disponibil pe pagina proprie de internet, precum și, după caz, prin utilizarea de servicii de comunicații electronice, astfel cum acestea sunt definite la art. 4 alin. (1) pct. 9 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările și completările ulterioare...................................................................................................(7) Cu ocazia realizării oricărei operațiuni privind înmatricularea unui vehicul, verificarea efectuării inspecției tehnice periodice și a asigurării obligatorii de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, respectiv a valabilității acestora, se poate face și pe cale informatică, în condițiile stabilite prin protocol încheiat între Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări și Registrul Auto Român, respectiv Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România...................................................................................................(15) Registrul național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate se actualizează pe baza datelor furnizate în sistem informatizat de către Registrul Auto Român și Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România, referitoare la inspecția tehnică periodică a vehiculelor și la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, după caz. Transmiterea datelor se face cu titlu gratuit.2. La articolul 11^1, după alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări încasează tariful aferent emiterii permisului de conducere internațional, în condițiile art. 83 alin. (5), într-un cont de disponibil al sumelor colectate pentru bugetul de stat, deschis la Trezoreria Statului pe numele Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări, prin următoarele mijloace de plată: prin virament, prin mijloace de plată online, inclusiv prin Sistemul național electronic de plată online - SNEP, prin mandat poștal, precum și prin alte modalități de plată reglementate de acte normative în vigoare. Prevederile alin. (9) se aplică în mod corespunzător.3. La articolul 17 alineatul (5), după litera d) se introduc două noi litere, lit. e) și f), cu următorul cuprins:e) în cazul în care suspendarea înmatriculării vehiculului prevăzută la art. 11 alin. (4^3) a operat pentru o perioadă neîntreruptă de 9 luni;f) în celelalte cazuri prevăzute de lege în care suspendarea înmatriculării vehiculului a operat pentru o perioadă neîntreruptă de 3 ani, cu excepția vehiculelor de interes istoric pentru care există mențiunea corespunzătoare în rubrica «Observații» a certificatului de înmatriculare, caz în care perioada de operare a suspendării înmatriculării este de 10 ani.4. La articolul 17, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:(6) În termen de 30 de zile de la data radierii vehiculului în condițiile prevăzute la alin. (5), autoritatea competentă informează titularul certificatului de înmatriculare, respectiv proprietarul înscris în ultima notificare a organului fiscal, realizată potrivit art. 11 alin. (4^1), cu privire la efectuarea acestei operațiuni.5. La articolul 22, alineatele (1), (6^2), (6^3) și (6^4) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 22(1) Examinarea medicală se realizează în scopul certificării aptitudinilor fizice și mentale ale unei persoane necesare conducerii unui autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai, iar evaluarea psihologică în scopul certificării capacităților psihologice necesare pentru a conduce autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie...................................................................................................(6^2) La data primirii comunicării prevăzute la alin. (6^1) teza I, poliția rutieră retrage permisul de conducere al persoanei respective, făcând mențiune despre aceasta în evidența permiselor de conducere reținute și a sancțiunilor aplicate conducătorilor de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie. Măsura dispusă i se comunică, de îndată, conducătorului prevăzut la alin. (6). Titularul permisului de conducere retras nu mai are dreptul de a conduce autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie începând cu data comunicării măsurii retragerii.(6^3) În cazul în care, în termen de 30 de zile de la data comunicării biletului de trimitere în condițiile alin. (6), medicul trimițător nu este înștiințat de către unitatea de asistență medicală autorizată asupra rezultatului examinării, acesta este obligat să comunice de îndată poliției rutiere pe a cărei rază teritorială acesta își desfășoară activitatea această informație, precum și numele, prenumele și codul numeric personal ori, după caz, codul unic de identificare al persoanei aflate în evidența sau îngrijirea sa.(6^4) În termen de 5 zile de la data comunicării datelor de identificare prevăzute la alin. (6^3), poliția rutieră solicită titularului permisului de conducere să înainteze dovada prezentării la examinarea medicală prevăzută la alin. (6). În cazul în care titularul permisului de conducere nu comunică dovada în termenul stabilit de poliția rutieră, prevederile alin. (6^2) se aplică în mod corespunzător.6. La articolul 22, după alineatul (6^4) se introduce un nou alineat, alin. (6^5), cu următorul cuprins: (6^5) Permisul de conducere retras în condițiile alin. (6^2) sau (6^4) se predă poliției rutiere în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data comunicării măsurii retragerii, până la încetarea cauzelor pentru care s-a luat această măsură.7. La articolul 22, după alineatul (8) se introduc opt noi alineate, alin. (8^1)-(8^8), cu următorul cuprins:(8^1) Orice medic, atunci când constată că o persoană, titulară a unui permis de conducere, aflată în evidența sau îngrijirea sa, prezintă simptome ce pot afecta capacitățile psihologice necesare pentru a conduce autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie, este obligat să emită bilet de trimitere, în care se menționează simptomele constatate, către o unitate psihologică autorizată de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii. Biletul de trimitere se comunică titularului permisului de conducere potrivit alin. (6). În baza biletului de trimitere, în termen de 3 zile lucrătoare de la comunicarea acestuia, titularul permisului de conducere este obligat să se prezinte în vederea realizării evaluării psihologice.(8^2) Evaluarea psihologică prevăzută la alin. (8^1) se realizează de către un psiholog cu drept de liberă practică în specialitatea psihologia transporturilor, care poate solicita și opinia unui psiholog cu drept de liberă practică în specialitatea psihologie clinică.(8^3) Rezultatul evaluării psihologice, prin care titularul de permis de conducere este declarat inapt psihologic pentru a conduce autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie, se comunică de către psihologul care a efectuat-o, în termen de o zi lucrătoare de la data evaluării, poliției rutiere în a cărei rază teritorială își desfășoară activitatea, medicului trimițător, precum și titularului de permis de conducere declarat inapt psihologic. În cazul în care titularul este declarat apt psihologic, psihologul comunică rezultatul evaluării către medicul trimițător, în termen de 15 zile de la constatare.(8^4) La data primirii comunicării prevăzute la alin. (8^3), poliția rutieră retrage permisul de conducere al persoanei respective potrivit alin. (8), făcând mențiune despre aceasta în evidența permiselor de conducere reținute și a sancțiunilor aplicate conducătorilor de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie. Măsura dispusă i se comunică, de îndată, titularului de permis de conducere. Titularul permisului de conducere retras nu mai are dreptul de a conduce autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie începând cu data comunicării măsurii retragerii.(8^5) În cazul în care, în termen de 30 de zile de la data comunicării biletului de trimitere în condițiile alin. (8^1), medicul trimițător nu este înștiințat de către psiholog asupra rezultatului evaluării psihologice, acesta este obligat să comunice de îndată poliției rutiere pe a cărei rază teritorială acesta își desfășoară activitatea această informație, precum și numele, prenumele și codul numeric personal ori, după caz, codul unic de identificare al titularului permisului de conducere.(8^6) În termen de 5 zile de la data comunicării datelor de identificare prevăzute la alin. (8^5), poliția rutieră solicită titularului permisului de conducere să înainteze dovada prezentării la evaluarea psihologică prevăzută la alin. (8^1). În cazul în care titularul permisului de conducere nu comunică dovada în termenul stabilit de poliția rutieră, prevederile alin. (8^4) se aplică în mod corespunzător.(8^7) Permisul de conducere retras în condițiile alin. (8^4) sau (8^6) se predă poliției rutiere în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data comunicării măsurii retragerii, până la încetarea cauzelor pentru care s-a luat această măsură.(8^8) Rezultatul evaluării psihologice poate fi contestat, la solicitarea și pe cheltuiala părții interesate, în termen de 30 de zile, la Comisia centrală medicală și psihologică în siguranța transporturilor prevăzută în Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii și al ministrului sănătății nr. 1.151/1.752/2021 pentru aprobarea cadrului general privind examinarea medicală și psihologică a personalului cu atribuții în siguranța transporturilor.8. Articolul 22^1 se abrogă.9. La articolul 23, alineatele (3^4) și (3^5) se modifică și vor avea următorul cuprins:(3^4) Prin unitate psihologică se înțelege oricare dintre formele de exercitare a profesiei de psiholog cu drept de liberă practică prevăzute de Legea nr. 213/2004 privind exercitarea profesiei de psiholog cu drept de liberă practică, înființarea, organizarea și funcționarea Colegiului Psihologilor din România, cu modificările și completările ulterioare, precum și laboratoarele psihologice organizate ca societăți în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(3^5) Lista unităților psihologice autorizate se stabilește și se actualizează prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Lista se publică și pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.10. La articolul 24, alineatul (5^1), partea introductivă a alineatului (6) și alineatul (8) se modifică și vor avea următorul cuprins:(5^1) În cazul pierderii, furtului sau al deteriorării permisului de conducere ori al modificării oricăror date înscrise în acesta, autoritățile competente eliberează, după caz, un duplicat a cărui valabilitate nu poate depăși valabilitatea administrativă a documentului înlocuit sau alt permis de conducere...................................................................................................(6) Persoana care nu deține permis de conducere și a fost condamnată, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru oricare dintre infracțiunile prevăzute la art. 334, art. 335 alin. (1), art. 336, 336^1, 337, art. 338 alin. (1) și art. 339 alin. (2)-(4) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, sau pentru o infracțiune care a avut ca rezultat uciderea sau vătămarea corporală a unei persoane, săvârșită ca urmare a nerespectării regulilor de circulație, precum și persoana al cărei permis de conducere a fost anulat în condițiile art. 114 alin. (1) lit. a)-d) sau ale art. 115 alin. (1) au dreptul de a se prezenta la examen pentru obținerea permisului de conducere, respectiv pentru obținerea unui nou permis de conducere, după caz, dacă a intervenit una dintre situațiile următoare:..................................................................................................(8) Permisele de conducere românești care au fost preschimbate cu documente similare în statele prevăzute la art. 83 alin. (1) își pierd valabilitatea. Notificările de preschimbare transmise de statele emitente se înscriu în Registrul național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate de către Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări sau de către serviciile publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor.11. Articolul 38 se modifică și va avea cu următorul cuprins:  +  Articolul 38(1) Conducătorii vehiculelor, cu excepția celor trase sau împinse cu mâna, instructorii auto atestați să efectueze instruirea practică a persoanelor pentru obținerea permisului de conducere, precum și examinatorul autorității competente în timpul desfășurării probelor practice ale examenului pentru obținerea permisului de conducere, după caz, sunt obligați să se supună testării în vederea stabilirii consumului de substanțe psihoactive ori a concentrației de alcool în aerul expirat, la solicitarea polițistului rutier.(2) Polițistul rutier este obligat să solicite persoanelor prevăzute la alin. (1) efectuarea testării în vederea stabilirii consumului de substanțe psihoactive ori a concentrației de alcool în aerul expirat, după caz, atunci când:a) observă în vehicul recipiente ce pot conține băuturi alcoolice și care prezintă urme de consum sau substanțe susceptibile de a avea efecte psihoactive;b) acestea au săvârșit în mod repetat în ultimii 3 ani contravenția prevăzută la art. 102 alin. (3) lit. a) ori au fost condamnate definitiv pentru cel puțin una dintre infracțiunile prevăzute la art. 336, 336^1, 337 sau 338 din Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare, infracțiunile prevăzute de Legea nr. 143/2000 privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ori infracțiunile prevăzute de Legea nr. 194/2011 privind combaterea operațiunilor cu produse susceptibile de a avea efecte psihoactive, altele decât cele prevăzute de acte normative în vigoare, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(3) Persoana care conduce pe drumurile publice un vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deținerii unui permis de conducere și refuză sau nu poate să se supună testării în vederea stabilirii consumului de substanțe psihoactive ori a concentrației de alcool în aerul expirat, la solicitarea polițistului rutier, ori este testată de polițistul rutier cu un mijloc tehnic și depistată ca având o concentrație de peste 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat sau care indică prezența în organism a unor substanțe psihoactive este obligată să se supună recoltării mostrelor biologice pentru stabilirea alcoolemiei ori a consumului de substanțe psihoactive, după caz.(4) Persoana prevăzută la alin. (3) este obligată să se supună recoltării mostrelor biologice și în situația în care a fost implicată într-un accident de circulație din care a rezultat decesul sau rănirea uneia sau mai multor persoane, iar rezultatul testării a indicat o concentrație pozitivă de până la 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat.(5) În situația prevăzută la alin. (3), când persoana refuză sau nu poate să se supună testării în vederea stabilirii consumului de substanțe psihoactive ori a concentrației de alcool în aerul expirat, polițistul rutier dispune retragerea permisului de conducere până la data primirii rezultatului analizei mostrelor biologice, eliberând o dovadă înlocuitoare a acestuia fără drept de circulație.12. După articolul 64 se introduce un nou articol, art. 64^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 64^1(1) Poliția rutieră poate dispune relocarea vehiculelor staționate regulamentar atunci când această măsură este necesară pentru a permite:a) executarea unor lucrări sau prestarea unor servicii publice de interes național sau local;b) intervenția serviciilor de urgență în vederea prevenirii sau limitării efectelor unor accidente, calamități sau dezastre;c) instituirea unor măsuri de ordine și siguranță publică.(2) Prin relocare se înțelege mutarea vehiculelor staționate regulamentar pe drumul public pentru a permite realizarea activităților prevăzute la alin. (1).(3) Poliția rutieră poate dispune relocarea vehiculelor din oficiu ori la solicitarea administrației publice locale, administratorului drumului public sau a instituțiilor care realizează intervenția ori care instituie măsurile prevăzute la alin. (1) lit. b) și c). Atunci când cazurile prevăzute la alin. (1) lit. a) și c) privesc activități planificate, relocarea se poate dispune numai dacă, în prealabil, au fost realizate măsuri de informare publică cu privire la necesitatea eliberării spațiului cu destinația de parcare, adecvate situației de fapt.(4) Relocarea vehiculelor se realizează, după caz, de către administrația publică locală sau de către administratorul drumului public.(5) Relocarea vehiculelor se face în imediata apropiere a locului staționării acestora ori în cel mai apropiat spațiu cu destinația de parcare, după caz.(6) Administrația publică locală sau, după caz, administratorul drumului public adoptă măsuri de informare a proprietarului sau deținătorului vehiculului cu privire la locul unde acesta a fost relocat.(7) Relocarea vehiculelor dispusă de poliția rutieră în cazurile prevăzute la alin. (1) se realizează potrivit procedurii stabilite prin regulament.(8) Relocarea vehiculelor potrivit prezentului articol poate fi dispusă și de către poliția locală.(9) Contravaloarea cheltuielilor pentru relocarea vehiculului se suportă de către administrația publică locală ori, după caz, de către administratorul drumului public sau de către executantul lucrării ori prestatorul serviciului, după caz.13. Articolul 77 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 77(1) Conducătorul unui vehicul implicat într-un accident de circulație în urma căruia a rezultat decesul sau rănirea unei persoane este obligat să ia măsuri de anunțare imediată a poliției, să nu modifice sau să șteargă urmele accidentului și să nu părăsească locul faptei.(2) Orice persoană care este implicată sau are cunoștință de producerea unui accident de circulație în urma căruia a rezultat decesul sau rănirea uneia sau a mai multor persoane, precum și în situația în care în eveniment este implicat un vehicul care transportă mărfuri periculoase este obligată să anunțe de îndată poliția și să apeleze numărul național unic pentru apeluri de urgență 112, existent în rețelele de telefonie din România.(3) Este interzis oricărei persoane să schimbe poziția vehiculului implicat într-un accident de circulație în urma căruia a rezultat decesul sau rănirea uneia sau a mai multor persoane, să modifice starea locului sau să șteargă urmele accidentului fără încuviințarea poliției care cercetează accidentul.14. La articolul 78, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) În situația în care nu sunt respectate dispozițiile alin. (1), se consideră că rezultatele testului sau ale analizei probelor biologice recoltate reflectă starea conducătorului, a instructorului auto sau a examinatorului respectiv în momentul producerii accidentului în urma căruia au rezultat numai avarierea vehiculelor și/sau alte pagube materiale.15. La articolul 88, alineatele (1^3) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:(1^3) În vederea realizării analizei toxicologice, transportul mostrelor biologice recoltate în condițiile alin. (1^1) se efectuează de către polițistul rutier.(2) Stabilirea concentrației de alcool se face în instituțiile medico-legale autorizate, în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Sănătății.16. La articolul 88, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Stabilirea prezenței în organism de substanțe psihoactive se face în instituțiile medico-legale prevăzute la alin. (2), în laboratoarele de specialitate din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române acreditate în acest sens sau în unitățile sanitare publice acreditate pentru astfel de determinări și autorizate în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Sănătății.17. La articolul 88, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Persoana care conduce pe drumurile publice un vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deținerii permisului de conducere, testată de polițistul rutier cu un mijloc tehnic omologat și verificat metrologic și depistată ca având o concentrație cuprinsă între 0,11-0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat inclusiv, îi poate solicita acestuia să i se recolteze mostre biologice în cadrul unităților sau instituțiilor medicale prevăzute la alin. (1), în vederea stabilirii îmbibației de alcool în sânge.18. La articolul 88, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul cuprins:(5^1) În cazul în care concentrația alcoolică este de până la 0,10 mg/l alcool pur în aerul expirat inclusiv, persoana prevăzută la alin. (5) îi poate solicita polițistului rutier să îi efectueze o a doua testare după 15 minute, dar nu mai mult de 20 de minute de la primul test. În această situație, prezintă valoare juridică rezultatul celei mai mici concentrații de alcool pur în aerul expirat.19. La articolul 88, alineatele (6) și (7) se abrogă.20. La articolul 95, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, pentru contravențiile prevăzute la art. 100 alin. (3), art. 101 alin. (3), art. 102 alin. (3) și (4) și art. 105 nu se aplică sancțiunea avertismentului.21. La articolul 96, litera d) a alineatului (2) și alineatele (4), (7) și (8) se abrogă.22. La articolul 97 alineatul (1), după litera e) se introduc două noi litere, lit. f) și g), cu următorul cuprins:f) relocarea vehiculelor staționate regulamentar;g) imobilizarea vehiculului.23. La articolul 97, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Retragerea permisului de conducere se dispune de către poliția rutieră în cazurile prevăzute la art. 22 alin. (6^2), (6^4), (8^4) sau (8^6), art. 38 alin. (5) și art. 113 alin. (1^4).24. La articolul 101 alineatul (1), punctul 8 se modifică și va avea următorul cuprins:8. conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe drumurile publice fără mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente în stare de funcționare pe timp de noapte ori fără îndeplinirea condițiilor tehnice minime stabilite prin regulament, conducerea unei biciclete sau a unei trotinete electrice pe autostradă, nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a interdicției de trecere la culoarea roșie a semaforului, a semnalelor agentului de cale ferată, la trecerea la nivel cu o cale ferată industrială, semnalizată corespunzător, ori a semnalelor, indicațiilor ori dispozițiilor polițistului rutier, nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a interdicției privind circulația sub influența alcoolului, a substanțelor psihoactive, a interdicției privind interacțiunea motrică directă cu un alt vehicul aflat în mers ori cu persoane aflate în acesta ori a interdicției privind circulația în interiorul sau în afara localităților fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, stabilite prin regulament, sau nerespectarea de către conducătorul unei biciclete sau trotinete electrice a obligației de a circula cu viteză redusă, a obligației de a se asigura că nu se apropie un vehicul feroviar sau a obligației de a opri la trecerea la nivel cu calea ferată, stabilite prin regulament;25. La articolul 101 alineatul (1), după punctul 21 se introduce un nou punct, pct. 22, cu următorul cuprins:22. refuzul conducătorului de bicicletă sau trotinetă electrică de a se supune testării privind consumul de alcool ori substanțe psihoactive.26. La articolul 102 alineatul (1), punctele 1, 16 și 40 se modifică și vor avea următorul cuprins:1. conducerea pe drumurile publice a unui vehicul care prezintă deficiențe periculoase sau a unui vehicul înregistrat al cărui termen de valabilitate a inspecției tehnice periodice a expirat;..................................................................................................16. nerespectarea obligațiilor ce revin conducătorilor de vehicule cu tracțiune animală ori refuzul acestora de a se supune testării privind consumul de alcool ori substanțe psihoactive;..................................................................................................40. neîndeplinirea de către medic a obligației prevăzute la art. 22 alin. (6), (6^3), (8^1) sau (8^5);27. La articolul 102 alineatul (1), după punctul 40 se introduce un nou punct, pct. 41, cu următorul cuprins:41. neîndeplinirea de către psiholog a obligației prevăzute la art. 22 alin. (8^3).28. La articolul 103, partea introductivă și literele c) și d) ale alineatului (1), precum și alineatele (2) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 103(1) Suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie operează:..................................................................................................c) pentru o perioadă de 180 de zile când fapta conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a fost urmărită ca infracțiune contra siguranței circulației pe drumurile publice și procurorul sau instanța de judecată a dispus clasarea sau achitarea, în condițiile art. 16 alin. (1) lit. b) teza a II-a din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările și completările ulterioare, renunțarea la urmărirea penală, renunțarea la aplicarea pedepsei sau amânarea aplicării pedepsei dacă nu a fost dispusă obligația prevăzută la art. 85 alin. (2) lit. g) din Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare, după caz;d) în cazul accidentului de circulație din care a rezultat decesul sau rănirea unei persoane, produs ca urmare a încălcării de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a unei reguli de circulație pentru care prezenta ordonanță de urgență prevede suspendarea exercitării dreptului de a conduce, atunci când procurorul sau instanța de judecată a dispus clasarea în condițiile art. 16 alin. (1) lit. b), e) și g) din Legea nr. 135/2010, cu modificările și completările ulterioare, renunțarea la urmărirea penală, renunțarea la aplicarea pedepsei sau amânarea aplicării pedepsei dacă nu a fost dispusă obligația prevăzută la art. 85 alin. (2) lit. g) din Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare, achitarea în condițiile art. 16 alin. (1) lit. b) ori încetarea procesului penal în condițiile art. 16 alin. (1) lit. e) și g) din Codul de procedură penală, după caz, pentru următoarele perioade:1. 60 de zile dacă pentru încălcarea regulii de circulație este prevăzută suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru 30 de zile;2. 90 de zile dacă pentru încălcarea regulii de circulație este prevăzută suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru 60 de zile;3. 120 de zile dacă pentru încălcarea regulii de circulație este prevăzută suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru 90 de zile;4. 150 de zile dacă pentru încălcarea regulii de circulație este prevăzută suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru 120 de zile...................................................................................................(2) În cazul în care conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai săvârșește din nou, într-un interval de șase luni de la data expirării perioadei anterioare de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, o faptă dintre cele prevăzute la art. 100 alin. (3), art. 101 alin. (3), art. 102 alin. (3) sau art. 102 alin. (4), perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce aplicată pentru săvârșirea acestei noi fapte se majorează de drept cu încă 30 de zile. Perioada de suspendare majorată se comunică în termen de 15 zile de la data aplicării sancțiunii contravenționale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce de către serviciul poliției rutiere pe raza căruia a fost săvârșită noua faptă...................................................................................................(4) Punctele de penalizare se anulează la împlinirea termenului de 6 luni de la data constatării contravenției. În situația în care a fost depusă plângere împotriva procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției prin care au fost aplicate oricare dintre punctele de penalizare care conduc la realizarea cumulului prevăzut la alin. (1) lit. a) și b), curgerea termenului de anulare se suspendă de drept pentru toate punctele de penalizare care îl alcătuiesc, de la data înregistrării acestei plângeri la instanța de judecată până la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești prin care instanța a respins plângerea contravențională sau a admis-o în parte, menținând sancțiunea contravențională complementară aplicată. Suspendarea exercitării dreptului de a conduce se reia de drept începând cu ora 00.00 a zilei următoare celei în care a fost predat permisul de conducere, după rămânerea definitivă a hotărârii judecătorești prin care instanța a respins plângerea formulată împotriva procesului-verbal de constatare și sancționare a contravenției sau a admis-o în parte, menținând sancțiunea contravențională complementară aplicată, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești. În cazul în care contravenientul nu predă permisul de conducere în acest termen, durata de suspendare a exercitării dreptului de a conduce se majorează de drept cu 30 de zile, fără îndeplinirea vreunei alte formalități. Prevederile art. 118 alin. (4^1) și (4^2) se aplică în mod corespunzător.29. La articolul 103, după alineatul (9) se introduc două noi alineate, alin. (10) și (11), cu următorul cuprins:(10) Prin derogare de la prevederile art. 13 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, în situațiile în care nu sunt îndeplinite condițiile dispunerii măsurii administrative a suspendării exercitării dreptului de a conduce prevăzute la alin. (1) lit. c) sau d), după caz, dar s-a stabilit că fapta conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai constituie contravenție, prescripția aplicării sancțiunii contravenționale se consideră că nu a curs pe tot timpul în care cauza s-a aflat în fața organelor de urmărire penală ori în fața instanței de judecată. Prescripția operează totuși dacă sancțiunea contravențională nu este aplicată în termen de 2 ani de la data săvârșirii.(11) Prin rănire, în sensul alin. (1) lit. d), se înțelege orice atingere adusă integrității corporale a altei persoane decât cea a conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai care a încălcat regula de circulație.30. Articolul 106 se abrogă.31. Articolul 109^1 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 109^1În cazul contravențiilor prevăzute la art. 102 alin. (1) pct. 14 și la art. 105 nu sunt aplicabile dispozițiile art. 28 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.32. După articolul 109^1 se introduc două noi articole, art. 109^2 și 109^3, cu următorul cuprins:  +  Articolul 109^2(1) Poliția Română are dreptul de a prelucra, în condițiile prezentei ordonanțe de urgență, datele de monitorizare a traficului rutier, colectate de administratorii drumurilor publice de interes județean și local cu ajutorul unor mijloace tehnice instalate pe drumurile pe care le administrează.(2) Poliția Română primește de la administratorii drumurilor publice de interes județean și local, automat, prin intermediul unor sisteme de comunicații securizate, semnalări și datele de monitorizare a traficului aferente acestora care privesc posibila:a) încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice;b) prezență în trafic a unor vehicule supuse confiscării, căutate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară.(3) Posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice vizează:a) limita maximă admisă de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum;b) interdicția sau restricția de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare;c) semnificația culorii roșii a semaforului;d) trecerea la nivel cu calea ferată;e) interdicția de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice;f) depășirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea roșie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferată.(4) Cerințele de compatibilitate și interconectare cu platformele software ale Poliției Române, inclusiv formatul semnalărilor și al datelor de monitorizare a traficului aferente acestora, se stabilesc, la nivel național, prin ordin al ministrului afacerilor interne.(5) Administratorii drumurilor publice au următoarele obligații:a) de a se asigura că mijloacele tehnice destinate măsurării vitezei care furnizează date către Poliția Română sunt omologate și verificate metrologic, potrivit normelor în vigoare;b) de a informa public, pe pagina de internet proprie, cu privire la existența mijloacelor tehnice fixe și scopul prelucrării datelor de monitorizare a traficului rutier;c) de a asigura capabilități și/sau servicii de imprimare masivă și comunicare a documentelor întocmite în legătură cu încălcarea normelor de circulație pe drumurile publice;d) de a implementa cerințele prevăzute la alin. (4).(6) Prelucrarea potrivit alin. (1) se realizează în raport cu capacitatea tehnică și operațională a Poliției Române și numai în măsura în care sunt respectate obligațiile prevăzute la alin. (5).(7) Poliția Română prelucrează automat semnalările și datele de monitorizare a traficului aferente acestora, primite conform alin. (2) prin intermediul unor platforme software proprii, interconectate cu sistemele și bazele de date prevăzute la art. 7 alin. (1) din Legea nr. 383/2022 privind unele măsuri de eficientizare a monitorizării traficului rutier.(8) Rezultatul prelucrării automate prevăzute la alin. (1) se procesează manual de către polițiștii rutieri în cadrul dispeceratelor de monitorizare aparținând Poliției Române.(9) Dispozițiile art. 11 alin. (3)-(7), art. 13-18 și ale art. 20 alin. (2) și (3) din Legea nr. 383/2022 se aplică în mod corespunzător. Administratorii drumurilor publice de interes județean și local, precum și structurile Poliției Române au calitatea de operatori de date cu caracter personal pentru prelucrările efectuate potrivit prezentului articol.  +  Articolul 109^3(1) Prin excepție de la prevederile art. 109 alin. (1), polițistul rutier poate constata contravenția de adoptare a unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, astfel cum este prevăzută la art. 100 alin. (3) lit. i), și cu ocazia verificării sesizării formulate de un participant la trafic ce a perceput în mod nemijlocit și întâmplător efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul unui vehicul, a oricăreia dintre manevrele prevăzute la art. 54^1 alin. (2) și a surprins aceste manevre agresive într-o înregistrare audio-video sau video, după caz.(2) Sesizarea participantului la trafic trebuie să conțină în mod obligatoriu datele acestuia de identificare - nume, prenume și cod numeric personal ori, după caz, codul unic de identificare, datele de contact - număr de telefon și adresa de corespondență, declarația pe propria răspundere cu privire la veridicitatea aspectelor percepute și a înregistrării audio-video sau video, data, ora, locul sau orice elemente de natură să conducă la identificarea locului unde a fost percepută și surprinsă posibila faptă contravențională, precum și semnătura și să fie însoțită de înregistrarea audio-video.(3) Comunicarea sesizării prevăzute la alin. (1) se realizează prin platforme informatice destinate furnizării de servicii electronice.(4) Competența de verificare a sesizării prevăzute la alin. (1) aparține poliției rutiere pe raza căreia a fost percepută și surprinsă posibila faptă contravențională. Sesizarea greșit îndreptată se trimite poliției rutiere competente, considerându-se valabilă dacă a fost trimisă în termen.(5) Înregistrarea audio-video sau video trebuie să cuprindă următoarele elemente:a) extrasul cadrului din filmarea audio-video sau video care surprinde manevrele agresive percepute de participantul la trafic;b) data și ora când au fost surprinse manevrele agresive;c) locul ori elemente de natură să conducă la identificarea locului unde au fost surprinse manevrele agresive;d) vehiculul implicat și numărul de înmatriculare ori înregistrare al acestuia, după caz;e) semnalizarea rutieră a sectorului de drum public pe care au fost surprinse manevrele agresive, relevantă pentru constatarea contravenției.(6) Sesizarea prevăzută la alin. (1) se clasează de către poliția rutieră competentă, fără altă formalitate, în oricare dintre următoarele situații:a) se constată că aceasta nu este formulată de un participant la trafic;b) persoana care a formulat sesizarea nu a perceput în mod nemijlocit și întâmplător manevrele agresive;c) aceasta nu cuprinde elementele prevăzute la alin. (2);d) aceasta a fost transmisă după o perioadă mai mare de 30 de zile de la data surprinderii manevrelor agresive;e) înregistrarea audio-video sau video lipsește ori nu cuprinde toate elementele prevăzute la alin. (5).(7) Se consideră că persoana care a formulat sesizarea nu a perceput în mod întâmplător manevrele agresive atunci când:a) aceasta a sesizat, cu privire la același autovehicul, mai mult de o posibilă faptă contravențională săvârșită într-un interval de 24 de ore sau mai mult de trei posibile fapte contravenționale săvârșite într-un interval de 15 zile;b) aceasta a sesizat, cu privire la același loc, mai mult de trei posibile fapte contravenționale săvârșite într-un interval de 24 de ore sau mai mult de șapte posibile fapte contravenționale săvârșite într-un interval de 15 zile.(8) Înregistrarea audio-video sau video, împreună cu sesizarea prevăzută la alin. (1), se păstrează pentru o perioadă de 1 an de la data sesizării, cu excepția situațiilor în care sunt utilizate în cadrul unei proceduri judiciare, caz în care acestea urmează regimul probelor. La împlinirea acestui termen înregistrările se distrug, prin proceduri ireversibile.(9) În cuprinsul procesului-verbal de constatare a contravenției, întocmit ca urmare a verificării sesizării prevăzute la alin. (1), se consemnează obligatoriu împrejurările în care a fost constatată aceasta, inclusiv numărul de înregistrare al sesizării participantului la trafic ce a perceput cum s-a petrecut fapta contravențională și a surprins-o în înregistrarea audio-video sau video.(10) Poliția rutieră asigură confidențialitatea datelor cu caracter personal ale participantului la trafic ce a formulat sesizarea prevăzută la alin. (1), acestea urmând a fi puse la dispoziție, la cerere, exclusiv organelor de verificare și control sau organelor judiciare, după caz.(11) În cazurile prevăzute de prezentul articol, procesul-verbal de constatare a contravenției se poate încheia și în lipsa contravenientului, după stabilirea identității conducătorului de vehicul, menționându-se aceasta în procesul-verbal, fără a fi necesară confirmarea faptelor de către martori.(12) Măsurile organizatorice și cerințele tehnice privind utilizarea platformelor informatice destinate furnizării de servicii electronice în scopul primirii și verificării sesizării prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne.(13) Structurile Poliției Române au calitatea de operatori de date cu caracter personal pentru prelucrările efectuate potrivit prezentului articol.(14) Dispozițiile art. 13 și ale art. 16-18 din Legea nr. 383/2022 privind unele măsuri de eficientizare a monitorizării traficului rutier se aplică în mod corespunzător.33. La articolul 111, litera b) a alineatului (1) și alineatele (3), (4) și (6) se modifică și vor avea următorul cuprins:b) când titularul acestuia a săvârșit una dintre infracțiunile prevăzute la art. 334, art. 335 alin. (2), art. 336, 336^1, 337, art. 338 alin. (1) și la art. 339 alin. (2), (3) și (4) din Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare;..................................................................................................(3) În situațiile prevăzute la alin. (1) lit. a) și d), la art. 102 alin. (3) lit. a) și la art. 102 alin. (4) din prezenta ordonanță de urgență, precum și în cele prevăzute la art. 334 alin. (2) și (4), art. 335 alin. (2), art. 336, 336^1, 337, art. 338 alin. (1) și la art. 339 alin. (2), (3) și (4) din Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare, dovada înlocuitoare a permisului de conducere se eliberează fără drept de circulație.(4) Permisul de conducere al conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai, implicat într-un accident de circulație din care a rezultat decesul sau rănirea unei persoane, se reține de către poliția rutieră dacă acesta a încălcat o regulă de circulație, eliberându-se dovada înlocuitoare fără drept de circulație, în situația în care regula de circulație încălcată este una dintre cele prevăzute la art. 102 alin. (3) lit. a) sau la art. 102 alin. (4), sau dovada înlocuitoare cu drept de circulație pentru o perioadă de 15 zile, în celelalte cazuri...................................................................................................(6) La cererea titularului permisului de conducere reținut în condițiile alin. (1) lit. b) sau alin. (4), numai în cazurile în care s-a eliberat o dovadă cu drept de circulație, procurorul care efectuează urmărirea penală sau exercită supravegherea cercetării penale ori, în faza de judecată, instanța de judecată învestită cu soluționarea cauzei poate dispune prelungirea dreptului de a conduce cu câte cel mult 90 de zile, până la dispunerea clasării, renunțării la urmărirea penală sau, după caz, până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătorești. Aprobarea cererii de prelungire a dreptului de a conduce se comunică de îndată și șefului poliției rutiere pe raza căreia s-a comis fapta în vederea implementării perioadei valabilității dreptului de a conduce în evidența prevăzută la art. 28.34. La articolul 112, alineatele (4) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:(4) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare și plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare, cu excepția celor care nu corespund standardelor, se restituie proprietarului, utilizatorului vehiculului sau reprezentantului convențional al acestora de către poliția rutieră, la prezentarea de către acesta a dovezii încetării motivului pentru care documentul a fost reținut, în condițiile prevăzute în regulament, precum și la încetarea suspendării înmatriculării vehiculului.(5) În cazul în care certificatul de înmatriculare sau de înregistrare a fost reținut ca urmare a săvârșirii unei contravenții privind conducerea pe drumurile publice a unui vehicul cu deficiențe majore sau periculoase, acesta se restituie proprietarului, utilizatorului sau reprezentantului convențional al acestora de către poliția rutieră la prezentarea dovezii eliberate de către Registrul Auto Român din care rezultă că deficiența a fost remediată.35. La articolul 113 alineatul (1), partea introductivă și literele f) și g) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 113(1) Permisul de conducere se restituie titularului sau reprezentantului convențional al acestuia:..................................................................................................f) la încetarea cauzelor pentru care a fost retras în condițiile art. 97 alin. (4);g) în baza rezultatului analizei mostrelor biologice prin care s-a stabilit absența în organism a substanțelor psihoactive.36. La articolul 113, după alineatul (1^2) se introduc două noi alineate, alin. (1^3) și (1^4), cu următorul cuprins:(1^3) În situația prevăzută la art. 103 alin. (1) lit. c), în cazul infracțiunii prevăzute de art. 336, 336^1 sau 337 din Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare, în vederea restituirii permisului de conducere, la expirarea perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce vehicule titularul permisului de conducere trebuie să prezinte dovada realizării unei examinări medicale în scopul prevăzut la art. 22 alin. (1).(1^4) În situația în care, la data expirării perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce vehicule titularul permisului de conducere nu prezintă rezultatul examinării medicale prevăzute la alin. (1^3), începând cu prima zi următoare zilei expirării perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce vehicule, șeful poliției rutiere pe raza căreia a fost săvârșită fapta dispune retragerea permisului de conducere până la data prezentării acestuia.37. La articolul 114, literele b) și f) ale alineatului (1) și alineatul (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:b) titularul permisului de conducere a fost condamnat, printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru infracțiunile prevăzute la art. 334, art. 335 alin. (2), art. 336, 336^1, 337, art. 338 alin. (1) și art. 339 alin. (2)-(4) din Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare;..................................................................................................f) permisul de conducere a fost obținut în perioada în care titularul era cercetat sau judecat în cadrul unui proces penal pentru săvârșirea uneia dintre infracțiunile prevăzute la art. 334, art. 335 alin. (1) și (2), art. 336, 336^1, 337, art. 338 alin. (1) și art. 339 alin. (2)-(4) din Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare, sau pentru săvârșirea unei infracțiuni care a avut ca rezultat uciderea sau vătămarea corporală a unei persoane, săvârșită ca urmare a nerespectării regulilor de circulație, atunci când acesta a fost condamnat printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă...................................................................................................(2) În cazul în care titularul permisului de conducere a decedat, radierea mențiunilor privind permisul de conducere al acestuia, înscrise în Registrul național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate, prevăzut la art. 11 alin. (4), se efectuează de către serviciul public comunitar regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor care a eliberat documentul, în condițiile existenței unui certificat de deces sau în baza datelor transmise de autorități competente.38. La articolul 114, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:(4) În cazul în care s-a constatat, de către instanța competentă, că permisul de conducere a fost eliberat cu încălcarea normelor procedurale legale, însă dreptul de a conduce a fost obținut în mod legal, în Registrul național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate, prevăzut la art. 11 alin. (4), mențiunile corespunzătoare se efectuează de serviciul public comunitar regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor care l-a eliberat.39. Articolul 117 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 117(1) Imobilizarea unui vehicul constă în scoaterea acestuia în afara părții carosabile, pe acostament sau cât mai aproape de marginea drumului, și punerea lui în imposibilitate de mișcare prin folosirea unor dispozitive tehnice sau a altor mijloace de blocare și se dispune de către polițistul rutier în cazul săvârșirii de către conducătorul acestuia a uneia dintre următoarele fapte:a) conducerea unui vehicul neînmatriculat sau neînregistrat ori cu număr de înmatriculare sau de înregistrare fals ori fără a avea montate plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare;b) conducerea unui vehicul care deteriorează drumul public sau afectează mediul ori care prezintă deficiențe periculoase la sistemul de frânare sau la mecanismul de direcție;c) conducerea unui vehicul cu încălcarea regulilor referitoare la transportul mărfurilor periculoase ori cu gabarite și/sau mase depășite;d) conducerea unui vehicul despre care există date sau indicii că face obiectul unei fapte de natură penală;e) se află sub influența băuturilor alcoolice sau a substanțelor psihoactive, iar conducerea vehiculului nu poate fi asigurată pe loc de o altă persoană;f) refuză sau nu poate să se supună testării în vederea stabilirii prezenței în organism a alcoolului sau a substanțelor psihoactive, iar conducerea vehiculului nu poate fi asigurată pe loc de o altă persoană;g) nu respectă timpii de conducere și de odihnă prevăzuți de lege.(2) Imobilizarea unui vehicul se dispune și în cazul în care conducătorul acestuia ori unul dintre pasageri săvârșește o faptă de natură penală sau este dat în urmărire potrivit legii.(3) Pentru oprirea forțată sau imobilizarea în cazurile prevăzute la alin. (1) și (2), poliția rutieră poate utiliza dispozitive tehnice sau mijloace de blocare proprii. În situația în care nu poate utiliza mijloace sau dispozitive proprii, măsura imobilizării dispusă de poliția rutieră se duce la îndeplinire de administrația publică locală sau administratorul drumului public. (4) Revocarea imobilizării vehiculului se dispune:a) de către organul judiciar competent, în cazurile prevăzute la alin. (1) lit. a) și d) și alin. (2);b) după înlăturarea stării de pericol, în cazul prevăzut la alin. (1) lit. c);c) după trecerea a 24 de ore, în cazurile prevăzute la alin. (1) lit. e) sau f);d) după respectarea timpilor de odihnă, în cazul prevăzut la alin. (1) lit. g).(5) Persoana care va asigura conducerea vehiculului în situația prevăzută la alin. (1) lit. e) sau f) este supusă în prealabil testării în vederea stabilirii prezenței în organism a alcoolului sau a unor substanțe psihoactive.(6) Refuzul persoanei prevăzute la alin. (5) de a se supune testării privind consumul de alcool sau substanțe psihoactive conduce la imobilizarea vehiculului potrivit alin. (1) lit. e) sau f), după caz.(7) Procedura de imobilizare a vehiculelor în cazurile prevăzute la alin. (1) și (2) se stabilește prin regulament.40. La anexa nr. 2, la punctul C2. Indicatoare de informare se introduce un nou indicator*), după cum urmează:Distanța de siguranță rutieră între autovehicule pe autostrăzi și drumuri expres*) Indicatorul este reprodus în facsimil.41. La anexa nr. 2, Marcaje rutiere, lit. c), se introduce un nou marcaj, după cum urmează:  +  Marcaj de ghidare pentru păstrarea distanței de siguranță pe autostrăzi și drumuri expres  +  Articolul IIOrdonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, se completează după cum urmează:1. La articolul 19, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:(4) În cazul în care contravenientul refuză sau nu poate să semneze procesul-verbal și aceste împrejurări sunt înregistrate cu mijloace audio-video ale organului din care face parte agentul constatator, acesta va menționa împrejurările în procesul-verbal fără a mai fi necesară confirmarea lor de către un martor.2. La articolul 25, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Procesul-verbal se consideră comunicat pe loc în cazul în care contravenientul este prezent la încheierea acestuia, refuză primirea și aceste împrejurări sunt înregistrate cu mijloace audio-video ale organului din care face parte agentul constatator. Contravenientul poate obține o copie a procesului-verbal de la autoritatea din care face parte agentul constatator.3. La articolul 27, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul cuprins:(2) Nu este necesară semnarea procesului-verbal de către un martor atunci când procedura de afișare este înregistrată cu mijloace audio-video ale organului din care face parte agentul constatator.  +  Articolul IIILa împlinirea unui termen de trei ani în care a operat suspendarea înmatriculării în condițiile art. 11 alin. (4^5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonanță de urgență, dar nu mai devreme de un an de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, vehiculul respectiv se radiază din oficiu.  +  Articolul IVLa data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 189/2005 pentru stabilirea unor măsuri privind vehiculele rutiere înmatriculate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1179 din 28 decembrie 2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 432/2006, se abrogă.  +  Articolul V(1) Prevederile art. 103 alin. (1) lit. c) și d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, privind soluția de achitare dispusă în condițiile art. 16 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 135/2010, cu modificările și completările ulterioare, și alin. (10), art. 109^1 și art. 113 alin. (1^3) și (1^4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificată și completată prin prezenta ordonanță de urgență, se aplică faptelor săvârșite începând cu data intrării în vigoare a acestora.(2) Prevederile art. 103 alin. (1) lit. d) privind perioadele de suspendare și art. 111 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificată și completată prin prezenta ordonanță de urgență, se aplică inclusiv faptelor săvârșite anterior intrării în vigoare a acestora.(3) Pentru dispeceratele de monitorizare prevăzute la 109^2 alin. (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificată și completată prin prezenta ordonanță de urgență, posturile necesare efectuării prelucrării manuale sunt asigurate prin suplimentarea numărului de posturi repartizat Ministerului Afacerilor Interne, urmând ca prevederea acestora în statele de organizare să se realizeze etapizat, în limita fondurilor bugetare alocate și a indicatorilor în finanțare aprobați pentru Poliția Română, prin modalitățile prevăzute la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, la propunerea Inspectoratului General al Poliției Române, cu respectarea dispozițiilor art. XVII alin. (7) din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare.(4) Suplimentarea numărului de posturi prevăzute la alin. (3) se realizează prin hotărâre a Guvernului în termen de 120 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.  +  Articolul VI(1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență a Guvernului, Guvernul va modifica și/sau completa, în mod corespunzător, Regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 876 din 26 octombrie 2006, cu modificările și completările ulterioare.(2) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, pentru actualizarea normelor metodologice privind recoltarea, depozitarea și transportul mostrelor biologice în vederea probațiunii judiciare prin stabilirea alcoolemiei sau a prezenței în organism a substanțelor psihoactive în cazul persoanelor implicate în evenimente sau împrejurări în legătură cu traficul rutier, ministrul sănătății modifică și/sau completează Ordinul ministrului sănătății nr. 1.512/2013 pentru aprobarea Normelor metodologice privind recoltarea, depozitarea și transportul mostrelor biologice în vederea probațiunii judiciare prin stabilirea alcoolemiei sau a prezenței în organism a substanțelor psihoactive în cazul persoanelor implicate în evenimente sau împrejurări în legătură cu traficul rutier, cu modificările și completările ulterioare.(3) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, pentru actualizarea normelor privind evaluarea capacităților psihologice solicitate în activitatea de conducere a autovehiculelor, tractoarelor agricole sau forestiere ori tramvaielor, ministrul transportului și infrastructurii modifică și/sau completează Ordinul ministrului transportului nr. 513/2019 pentru aprobarea Normelor privind stabilirea condițiilor de efectuare a evaluării psihologice a persoanelor în vederea obținerii permisului de conducere auto, adăugarea de noi categorii și, în cazul obținerii unui nou permis de conducere auto anulat, pentru autovehicule, tractoare agricole sau forestiere și tramvaie, autorizarea și aplicarea sancțiunilor administrative de suspendare sau retragere a certificatului de autorizare, în cazul constatării nerespectării criteriilor și condițiilor privind acordarea acestuia, precum și tarifele pentru eliberarea autorizației în vederea realizării evaluării psihologice specifice obținerii permisului de conducere auto și vizarea anuală a acesteia. (4) În termen de 120 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, ministrul afacerilor interne emite ordinul prevăzut la art. 109^2 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificată și completată prin prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul VII(1) Dispozițiile art. I pct. 25-27 și 31 intră în vigoare la 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanțe de urgență.(2) Dispozițiile art. I pct. 32 și 39 intră în vigoare la 120 de zile de la data publicării prezentei ordonanțe de urgență în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
    Marian-Cătălin Predoiu
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
    Adrian-Ioan Veștea
    p. Ministrul transporturilor și infrastructurii,
    Ionel Scrioșteanu,
    secretar de stat
    Ministrul sănătății,
    Alexandru Rafila
    Ministrul finanțelor,
    Marcel-Ioan Boloș
    București, 28 iunie 2024.Nr. 84.-----