ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024privind modificarea unor acte normative în domeniul e-Transport, e-TVA și e-Factura, precum și pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024



    Având în vedere solicitările repetate ale reprezentanților mediului de afaceri cu privire la necesitatea adaptării sistemelor informatice și a metodologiilor de lucru ale contribuabililor la cerințele de conformare care privesc declararea transporturilor rutiere internaționale de bunuri,ținând cont de faptul că la nivelul Uniunii Europene există un program de parteneriat între autoritatea vamală și operatorii economici, cu rol în consolidarea securității lanțului internațional de aprovizionare și facilitarea unui comerț legitim, prin care se acordă statutul de operator economic autorizat potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (reformare), în considerarea faptului că acordarea statutului de operator economic autorizat presupune recunoașterea acestuia ca un partener comercial securizat și sigur, în vederea evitării unui blocaj la nivelul operatorilor economici autorizați care desfășoară activități cu pondere semnificativă în economia națională și care efectuează în mod curent transporturi internaționale de bunuri, cu consecințe negative atât în ceea ce privește desfășurarea în viitor a activității, cât și acumularea de noi datorii către bugetul general consolidat al statului, ca urmare a dificultății privind plata la termen a obligațiilor fiscale datorate,având în vedere cerințele operative privind convocarea membrilor Comisiei centrale de monitorizare a execuției veniturilor bugetare pentru îndeplinirea rolului de analiză privind execuția veniturilor bugetare și monitorizarea evoluției acestora, în funcție de dinamica procesului, Ținând cont de necesitatea asigurării unui flux eficient de planificare a sesiunilor și a ordinii de zi, precum și a gestionării unitare a materialelor rezultate din ședințele comisiei,în vederea reglementării urgente a unor măsuri care să permită tuturor categoriilor de persoane impozabile adaptarea în bune condiții la noile cerințe generate de proiectele de digitalizare implementate la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală,întrucât până la implementarea completă a sistemul informatic național RO e-SAF-T nu există date suficiente pentru precompletarea decontului e-TVA în cazul persoanelor care aplică sistemul TVA la încasare, este necesară clarificarea termenului de la care se va utiliza decontul precompletat RO e-TVA în cazul acestor persoane.Ținând cont de faptul că centrele/institutele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României au o formă diferită de înregistrare fiscală, care nu le permite la acest moment transmiterea și primirea facturilor prin sistemul național RO e-Factura și, astfel, nu ar putea respecta această cerință legală începând cu data de 1 iulie 2024,ținând seama de faptul că prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 59/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și alte măsuri fiscale, în vederea susținerii obiectivului privind creșterea veniturilor nete ale persoanelor care realizează venituri din salarii la nivelul salariului minim brut pe țară garantat în plată, plafonul lunar de 200 lei reprezentând venituri din salarii și asimilate salariilor pentru care nu se datorează impozit pe venit și care nu se cuprinde în baza lunară de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii, începând cu veniturile aferente lunii iulie 2024, a fost majorat la 300 lei/lună,luând în considerare faptul că, în lipsa reglementării cu aceeași dată a ajustării plafonului lunar de 4.000 lei reprezentând venit brut realizat din salarii și asimilate salariilor, facilitatea fiscală își pierde din eficacitate,întrucât reglementarea ajustării plafonului lunar de 4.000 lei reprezentând venit brut realizat din salarii și asimilate salariilor nu poate fi adoptată printr-un alt instrument legislativ care să permită aplicarea acesteia începând cu data de la care se majorează atât nivelul salariului minim brut pe țară garantat în plată la nivelul de 3.700 lei, cât și suma pentru care nu se datorează impozit pe venit și care nu se cuprinde în baza lunară de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii la nivel de 300 lei/lună, ținând seama de faptul că neadoptarea măsurii ar conduce la reducerea grupului-țintă beneficiar al facilității fiscale privind netaxarea sumei de 300 lei lunar,în considerarea faptului că aspectele sus-menționate vizează interesul general public și constituie situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul ILa articolul LXXV din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1139 din 15 decembrie 2023, cu modificările și completările ulterioare, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:  +  Articolul LXXV(1^1) Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru utilizatorii prevăzuți la art. 8^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2022, cu modificările și completările ulterioare, care au statutul de operator economic autorizat potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (reformare) la data realizării transportului internațional de bunuri, prevederile art. LXXIV pct. 21 intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025 și se aplică pentru faptele săvârșite și constatate începând cu această dată.  +  Articolul IIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1138 din 15 decembrie 2023, se modifică după cum urmează:1. La articolul 3, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Prin intermediul sistemului prevăzut la alin. (1), informații din deconturile de TVA se precompletează, în sistemul informatic, pentru fiecare perioadă de raportare, până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată. Deconturile precompletate se pun la dispoziția persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, prin mijloace electronice.2. La articolul 3, alineatul (3) se abrogă.3. La articolul 11, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Secretariatul C.C.M.E.V.B. este asigurat prin grija Ministerului Finanțelor, care răspunde de întocmirea și arhivarea lucrărilor ședințelor desfășurate de comisie.  +  Articolul IIIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 70/2024 privind unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific, precum și alte măsuri fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 582 din 21 iunie 2024, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 3, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Decontul precompletat RO e-TVA se transmite, pentru fiecare perioadă fiscală de raportare, persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, prin mijloace electronice, până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată.2. La articolul 5, alineatele (1), (5) și (6) se modifică și vor avea următorul cuprins:(1) În situația în care se identifică diferențe semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA și valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată, Agenția Națională de Administrare Fiscală notifică persoana impozabilă prin mijloace electronice. Prin diferențe semnificative se înțeleg valorile care depășesc pragul de semnificație ce îndeplinește condițiile cumulative de minimum 20% în cotă procentuală și o valoare absolută de minimum 5.000 lei, rezultate din compararea valorilor înscrise în rândurile din decontul de taxă pe valoarea adăugată depus de persoana impozabilă cu cele corespunzătoare rândurilor din decontul precompletat RO e-TVA..........................................................................(5) După identificarea diferențelor semnificative, se transmite prin mijloace electronice, până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată, prin intermediul formularului electronic «Notificarea de conformare RO e-TVA», o notificare de conformare conform art. 121^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare. Modelul formularului și procedura de transmitere se aprobă prin ordin de președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(6) În situația în care se identifică diferențe sub pragul de semnificație, Agenția Națională de Administrare Fiscală, în baza analizei de risc, poate transmite «Notificarea de conformare RO e-TVA3. La articolul 5, după alineatul (6) se introduc cinci noi alineate, alin. (7)-(11), cu următorul cuprins:(7) Prin derogare de la prevederile art. 121^1 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, «Notificarea de conformare RO e-TVA» se supune prevederilor prezentei ordonanțe de urgență. (8) Persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA are obligația să transmită, prin mijloacele electronice, rezultatul verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate prin «Notificarea de conformare RO e-TVA», ca răspuns la aceasta, în termen de 20 de zile de la data primirii notificării.(9) Agenția Națională de Administrare Fiscală analizează răspunsul persoanei impozabile la «Notificarea de conformare RO e-TVA» și dispune măsurile legale în conformitate cu competențele atribuite și obiectivele prezentului act normativ.(10) «Notificarea de conformare RO e-TVA» nu se ia în considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal, până la data de 1 ianuarie 2025.(11) «Notificarea de conformare RO e-TVA» nu se aplică:a) în situația unor erori materiale;b) în situația în care nu există suficiente informații din bazele de date ale organului fiscal pentru anumite rânduri din decontul e-TVA precompletat sau aceste informații din bazele de date nu sunt corelate;c) alte situații prevăzute prin ordin al ministrului finanțelor.4. Articolul 6 se abrogă.5. La articolul 7, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 7(1) Constituie contravenție, dacă, potrivit legii, nu este săvârșită în astfel de condiții încât să constituie infracțiune, neîndeplinirea obligației persoanei impozabile prevăzute la art. 5 alin. (8) și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari, definiți potrivit legii, cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii, definiți potrivit legii, și cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum și pentru persoanele fizice.6. La articolul 7, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:(4) Contravenției prevăzute la alin. (1) îi sunt aplicabile dispozițiile Legii prevenirii nr. 270/2017.7. La articolul 8, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 8(1) Nefurnizarea sau furnizarea parțială a informațiilor pentru clarificarea diferențelor între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA și valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată reprezintă indicator de risc fiscal privind nivelul de declarare al taxei pe valoarea adăugată.8. La articolul 8, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: (3) Se consideră că persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA prezintă un risc de rambursare necuvenită a TVA și dacă se regăsesc în cel puțin una dintre următoarele situații:a) nu transmit răspunsul la «Notificarea de conformare RO e-TVA»;b) există diferențe semnificative, astfel cum sunt prevăzute la art. 5 alin. (1), și nu au fost transmise informații și date complete și/sau concludente ca răspuns la «Notificarea de conformare RO e-TVA», ce pot conduce la restituirea unor sume necuvenite și concomitent existența riscului unor fapte de evaziune fiscală.9. La articolul 9, litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:d) asigură transmiterea prin mijloace electronice a formularelor electronice la termenele prevăzute în prezenta ordonanță de urgență;10. La articolul 12 alineatul (1), literele a) și b) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) să verifice datele și informațiile din decontul precompletat RO e-TVA transmis prin mijloace electronice;b) să răspundă la «Notificarea de conformare RO e-TVA» conform prevederilor art. 5 alin. (8);11. La articolul 13 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) colaborează cu Centrul Național de Informații Financiare, după caz, pentru dezvoltarea, implementarea, testarea și operaționalizarea Sistemului informatic național RO e-TVA, necesar gestionării decontului precompletat RO e-TVA, a «Notificării de conformare RO e-TVA» și a răspunsului transmis de persoana impozabilă;12. La articolul 14 alineatul (2), după litera g) se introduc două noi litere, lit. h) și i), cu următorul cuprins:h) analizează pragul de semnificație prevăzut la art. 5 alin. (1) și propune, după caz, măsuri de modificare a acestuia;i) propune măsuri pentru îmbunătățirea cadrului legal cu incidența în domeniul sistemului RO e-TVA.13. Articolul 16 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 16(1) Prevederile art. 5 alin. (8)-(10), art. 7 și art. 8 intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.(2) Prevederile art. 5-8 se aplică în cazul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare conform art. 282 alin. (3)-(8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, începând cu data de 1 august 2025.  +  Articolul IVLa articolul I punctul 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 69/2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul gestionării și implementării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și al aparatelor de marcat electronice fiscale, precum și pentru alte măsuri fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 582 din 21 iunie 2024, articolul 10^5 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 10^5(1) Utilizarea sistemului național RO e-Factura nu este obligatorie pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate de către persoanele prevăzute la art. 294 alin. (1) lit. j)-n) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.(2) Până la data de 1 iulie 2025 nu este obligatorie utilizarea sistemului național RO e-Factura pentru livrările de bunuri/prestările de servicii efectuate de către institutele/centrele culturale ale altor state care activează pe teritoriul României în baza unor acorduri interguvernamentale.(3) Persoanele prevăzute la alin. (1) și (2) pot opta pentru utilizarea sistemului național RO e-Factura. În situația în care optează pentru transmiterea facturilor în sistemul național RO e-Factura, aceste persoane sunt obligate să fie înregistrate în Registrul RO e-Factura opțional.(4) Persoanele prevăzute la alin. (1) și (2) care au optat pentru utilizarea sistemului național RO e-Factura sunt înscrise în Registrul RO e-Factura opțional începând cu data de 1 a lunii următoare exercitării opțiunii.(5) Operatorii economici - persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, care livrează bunuri/prestează servicii către persoanele prevăzute la alin. (1) nu au obligația transmiterii facturilor emise către acestea prin sistemul național RO e-Factura, cu excepția situației în care beneficiarii au optat pentru utilizarea sistemului.(6) Până la data de 1 iulie 2025, operatorii economici - persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, care livrează bunuri/prestează servicii către persoanele prevăzute la alin. (2) nu au obligația transmiterii facturilor emise către acestea prin sistemul național RO e-Factura, cu excepția situației în care beneficiarii au optat pentru utilizarea sistemului.  +  Articolul VÎncepând cu veniturile din salarii și asimilate salariilor aferente lunii iulie 2024, în venitul brut astfel cum este definit la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, care se ia în calcul la stabilirea plafonului lunar de 4.000 lei inclusiv, prevăzut la art. LXXIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023, cu modificările și completările ulterioare, nu se include contravaloarea tichetelor de masă, respectiv indemnizația de hrană, după caz, acordate potrivit legii, pentru perioada iulie-decembrie 2024.  +  Articolul VILa articolul 5 din Ordonanța Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 542 din 1 septembrie 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările și completările ulterioare, după alineatul (9^6) se introduce un nou alineat, alin. (9^7), cu următorul cuprins:(9^7) Prin excepție de la prevederile alin. (8), autoritățile și instituțiile publice pot achiziționa autoturisme cu propulsie hibridă - alimentate pe benzină + electric - al căror preț nu poate depăși contravaloarea în lei a sumei de 27.000 de euro inclusiv T.V.A., calculată la cursul BNR din data inițierii procedurii de atribuire a contractului de achiziție.  +  Articolul VIILa articolul 98 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările și completările ulterioare, după alineatul (2^6) se introduce un nou alineat, alin. (2^7), cu următorul cuprins:(2^7) Prin excepție de la prevederile alin. (2), în perioada 1 iulie-31 decembrie 2024 un punct-amendă este 165 lei.  +  Articolul VIIIPrevederile art. IV intră în vigoare la data de 1 iulie 2024.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    Ministrul finanțelor,
    Marcel-Ioan Boloș
    Ministrul muncii și solidarității sociale,
    Simona Bucura-Oprescu
    București, 28 iunie 2024.Nr. 87.-----