ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 73 din 21 iunie 2024pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum și pentru completarea art. 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 212/2020 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 589 din 25 iunie 2024



    Având în vedere prevederile art. XVIII alin. (6) din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare, conform cărora măsurile privind reorganizarea structurilor funcționale ca urmare a aplicării prevederilor art. XVIII din același act normativ, inclusiv organigramele, statele de funcții, regulamentele de organizare și funcționare trebuie aprobate, în condițiile legii,luând în considerare dispozițiile art. XVIII alin. (6) din Legea nr. 296/2023, cu modificările și completările ulterioare, respectiv desființarea funcției de șef birou, și ținând seama de faptul că neadoptarea unei măsuri imediate și urgente de reorganizare ar conduce la imposibilitatea organizării corespunzătoare a activităților specifice, în concordanță cu dispozițiile legii, afectând eficientizarea activității structurilor din cadrul Inspectoratului de Stat în Construcții - I.S.C.,potrivit prevederilor art. LXIX din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, care prevăd că măsurile privind reorganizarea structurilor funcționale ca urmare a aplicării prevederilor art. XVIII alin. (1)-(3), inclusiv organigramele, statele de funcții, regulamentele de organizare și funcționare, trebuie înaintate spre aprobare și efectiv aprobate, în condițiile legii, până la data de 30 iunie 2024,pe cale de consecință, se impune modificarea dispozițiilor nr. crt. 6 din anexa nr. 5^1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la echivalarea funcțiilor publice specifice cu funcțiile publice generale, fiind contrare noii reglementări de nivel superior, respectiv Legea nr. 296/2023, cu modificările și completările ulterioare, în virtutea căreia se desființează funcția de șef birou, rezultând astfel caracterul urgent al promovării prezentului proiect ținând cont de termenul-limită, 30 iunie 2024, instituit de legiuitor.Având în vedere că, în contextul reglementărilor actuale privind managementul participațiilor deținute de statul român, este imperativ necesară clarificarea modalităților de exercitare a dreptului de proprietate privată a statului asupra acțiunilor,ținând cont de necesitatea de aliniere a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 212/2020 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 109/2021, la reglementările relevante în domeniu, garantând astfel coerența și legalitatea în gestionarea participațiilor statului, în conformitate cu standardele internaționale și cu legislația națională în vigoare, dat fiind că prin aceste măsuri se contribuie la clarificarea responsabilităților și procedurilor în administrarea participațiilor statului, promovând transparența și eficiența în utilizarea resurselor publice,în considerarea faptului că propunerile formulate creează cadrul necesar pentru realizarea unor transferuri de acțiuni într-un mod organizat și eficient, permițând astfel adaptarea rapidă la schimbările necesare în administrarea participațiilor statului, în funcție de contextul economic și strategic al momentului, situația extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată rezultă din faptul că prezenta ordonanță de urgență a Guvernului trebuie să se integreze organic în sistemul legislației, fiind necesară corelarea cu prevederile actului normativ de nivel superior cu care se află în conexiune.De asemenea, promovarea prezentului act normativ înlesnește adoptarea actelor normative subsecvente, fiind absolut necesare reorganizării Inspectoratului de Stat în Construcții - I.S.C.Având în vedere prevederile Ordonanței Guvernului nr. 63/2001 privind înființarea Inspectoratului de Stat în Construcții - I.S.C., aprobată cu modificări prin Legea nr. 707/2001, cu modificările și completările ulterioare, ținând seama de dispozițiile Hotărârii Guvernului nr. 525/2013 pentru aprobarea atribuțiilor generale și specifice, a structurii organizatorice și a numărului maxim de posturi, precum și a normării parcului auto și a consumului de carburanți ale Inspectoratului de Stat în Construcții - I.S.C., cu modificările și completările ulterioare,totodată, elementele care vizează interesul general public și constituie o situație extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, și din aceste motive:– evitarea apariției unor blocaje în activitatea unor operatori economici, cu impact asupra desfășurării în bune condiții a activității operaționale a acestora și implicit asupra rezultatelor financiare;– neadoptarea de urgență a măsurii privind transferul acțiunilor va întârzia procesul de restructurare și atragere de investiții la unii operatori economici, cu riscul major al deteriorării situației economico-financiare, al pierderii credibilității acestora cu privire la capacitatea de a-și îndeplini obiectul principal de activitate, consecința negativă a neadoptării prezentei ordonanțe de urgență este dată de riscul ca structurile teritoriale să rămână fără un funcționar public de conducere care să coordoneze și să organizeze activitatea de control și să verifice modul de îndeplinire a atribuțiilor și obiectivelor individuale pentru personalul din subordine, respectiv inspectorii în construcții, și să își asume responsabilitatea pentru activitatea curentă a fiecărui inspectorat județean în construcții.Luând în considerare faptul că, la nivelul fiecărui inspectorat județean în construcții, lipsa unui funcționar public de conducere care să coordoneze și să organizeze activitatea de control desfășurată la nivelul acestei structuri, în vederea asigurării desfășurării unei activități eficiente și optime, la obiectivele de investiții aflate în derulare, ar putea conduce la dereglări în desfășurarea activității, mai ales având în vedere faptul că se află în derulare obiective de investiții majore derulate prin programe ale Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, cum ar fi: Programul Național de Dezvoltare Locală - P.N.D.L., etapa I și etapa a II-a, Programul Național de Investiții „Anghel Saligny“, Planul național de redresare și reziliență al României, aprobat de Consiliul UE, în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public și constituie o situație de urgență extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul ILa anexa nr. 5^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările și completările ulterioare, numărul curent 6 se modifică după cum urmează:
    Nr. crt.Denumirea autorității sau instituției publice Funcția publică generală cu care se echivalează funcția publică specificăNivelul funcției publiceNivelul studiilor necesareVechimea în specialitate necesară exercitării funcției publiceFuncția publică specifică ce se echivalează
    6.Inspectoratul de Stat în ConstrucțiiCu funcțiile publice de execuție de clasa I, grad profesional debutant conform art. 392 alin. (1) din prezentul codExecuțieClasa I, studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentăInspector în construcții, clasa I, grad profesional debutant
    Cu funcțiile publice de execuție de clasa I, grad profesional asistent conform art. 392 alin. (1) din prezentul codConform prevederilor art. 468 alin. (1) lit. a) din prezentul codInspector în construcții, clasa I, grad profesional asistent
    Cu funcțiile publice de execuție de clasa I, grad profesional principal conform art. 392 alin. (1) din prezentul codConform prevederilor art. 468 alin. (1) lit. b) din prezentul codInspector în construcții, clasa I, grad profesional principal
    Cu funcțiile publice de execuție de clasa I, grad profesional superior conform art. 392 alin. (1) din prezentul codConform prevederilor art. 468 alin. (1) lit. c) din prezentul codInspector în construcții, clasa I, grad profesional superior
    DirectorConducereClasa I, studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă și studii universitare de master absolvite cu diplomă în domeniul administrației publice, managementului sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcției publice sau cu o diplomă echivalentă conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioareConform prevederilor art. 468 alin. (2) lit. b) din prezentul codInspector-șef al municipiului București
    Șef serviciuConducereConform prevederilor art. 468 alin. (2) lit. a) din prezentul codInspector-șef județean
     +  Articolul IILa articolul 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 212/2020 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1307 din 29 decembrie 2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 109/2021, după alineatul (7) se introduc două noi alineate, alin. (7^1) și (7^2), cu următorul cuprins:(7^1) Exercitarea dreptului de proprietate privată a statului asupra acțiunilor societăților prevăzute la alin. (7) se supune dispozițiilor art. 362 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 5 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăților comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările și completările ulterioare.(7^2) În aplicarea prevederilor alin. (7^1), orice transfer de acțiuni deținute de statul român din administrarea Ministerului Energiei în administrarea unei instituții publice implicate se realizează numai la propunerea justificată a Ministerului Energiei și se aprobă de Guvern, prin hotărâre.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
    Marin Țole,
    secretar de stat
    p. Ministrul muncii și solidarității sociale,
    Mădălin-Cristian Vasilcoiu,
    secretar de stat
    p. Ministrul finanțelor,
    Mihai Diaconu,
    secretar de stat
    Ministrul energiei,
    Sebastian-Ioan Burduja
    București, 21 iunie 2024.Nr. 73.-----