ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 70 din 21 iunie 2024privind unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific, precum și alte măsuri fiscale
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 582 din 21 iunie 2024
Având în vedere continuarea măsurilor aplicate de către Guvernul României pentru diminuarea procentului actual de decalaj fiscal al TVA, în conformitate cu țintele din Planul național de redresare și reziliență, creșterea conformării veniturilor la bugetul de stat consolidat, precum și combaterea fraudei și evaziunii fiscale, sunt necesare dezvoltarea și implementarea unui instrument care conduce la asigurarea creșterii conformării voluntare prin reflectarea stării de fapt fiscale, rezultate din agregarea bazei de date stocate prin intermediul sistemelor informatice implementate de Ministerul Finanțelor.Ținând cont de faptul că prin proiectele de digitalizare implementate la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală se are în vedere reducerea deficitului de încasare a TVA, o mai bună colectare a impozitelor și taxelor cu impact pozitiv asupra deficitului bugetar excesiv al României și s-ar asigura o mai bună finanțare a serviciilor publice de interes general de care beneficiază marea majoritate a populației,deoarece intervine necesitatea realizării unei interoperabilități a sistemelor digitale implementate la nivelul Ministerului Finanțelor pentru a contribui la obiectivul general de a realiza o mai bună colectare a veniturilor fiscale datorate bugetului general consolidat, dar și pentru a reduce evaziunea fiscală, inclusiv prin implementarea unui sistem de guvernanță specific prin care sunt stabilite liniile directoare, atribuțiile și responsabilitățile fiecărei entități implicate în atingerea țintelor bugetare asumate,întrucât neimplementarea, în regim de urgență, a decontului precompletat și a modulului de valorificare RO e-TVA ar face imposibilă aplicarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare și ar genera un impact negativ semnificativ la bugetul de stat general consolidat prin neîncasarea TVA și ar conduce la neîncadrarea în termenele stabilite prin jalonul Planului național de redresare și reziliență privind reducerea procentului actual de decalaj fiscal al TVA,având în vedere că se impune reglementarea unui cadru general de guvernanță care să faciliteze interacțiunea dintre Ministerul Finanțelor, prin Agenția Națională de Administrare Fiscală, și persoanele impozabile, cu rol în simplificarea procedurilor, asigurarea unui nivel optim de transparență și debirocratizarea proceselor prin instituirea instrumentelor digitale de comunicare,în considerarea faptului că un sistem de guvernanță eficient constituie fundament pentru îndeplinirea țintelor bugetare asumate de către Guvernul României, prin introducerea unui set de reguli ce vor permite monitorizarea în dinamică a proceselor de politică fiscal-bugetară,deoarece transparența informațiilor conduce la creșterea responsabilității entităților implicate în aplicarea legii, se impune asigurarea unei ireversibilități a procesului de digitalizare și a reconfigurării politicilor fiscale.Ținând cont că scopul implementării Sistemului informatic național RO e-TVA l-a constituit necesitatea punerii la dispoziția persoanelor impozabile prin intermediul Spațiului privat virtual a decontului de TVA precompletat cu termen de implementare începând cu data de 1 august 2024,având în vedere că prin intermediul Sistemului informatic național RO e-TVA se precompletează decontul de TVA cu datele existente în sistemele informatice gestionate de Ministerul Finanțelor pentru fiecare perioadă de raportare,întrucât persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care utilizează Sistemul informatic național RO e-TVA, au obligația verificării, modificării și completării informațiilor din decontul de TVA în conformitate cu informațiile și datele pe care acestea le dețin corelat cu informațiile și datele existente în sistemele informatice gestionate de Ministerul Finanțelor prin Centrul Național de Informatică Financiară,având în vedere necesitatea stringentă de implementare și operaționalizare a Sistemului național informatic RO e-TVA și a decontului precompletat RO e-TVA pentru respectarea termenului prevăzut în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare,în considerarea faptului că aspectele sus-menționate vizează interesul general public și constituie situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, în caz contrar fiind afectat în mod semnificativ deficitul bugetului general consolidat al României,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Capitolul I Măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific + Articolul 1(1) Prezenta ordonanță de urgență reglementează decontul de TVA precompletat RO e-TVA și modalitatea de valorificare a datelor și informațiilor din Sistemul informatic național RO e-TVA, precum și sistemul de guvernanță specific, respectiv obiectivele implementării, atribuțiile și responsabilitățile structurilor organizatorice din cadrul Ministerului Finanțelor implicate în procesul de dezvoltare, operaționalizare, administrare și utilizare a Sistemului informatic național RO e-TVA.(2) Prezentul act normativ utilizează termenii și expresiile având înțelesul prevăzut de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare.(3) Obiectivele implementării decontului precompletat RO e-TVA și a modalității de valorificare a datelor și informațiilor din Sistemul informatic național RO e-TVA sunt:a) reducerea decalajului fiscal în domeniul TVA rezultat din estimările macroeconomice realizate la nivel național și implicit asigurarea încadrării în țintele asumate de România prin jaloanele Planului național de redresare și reziliență;b) creșterea gradului de conformare voluntară care să conducă la asigurarea încasării sumelor din TVA la bugetul de stat general consolidat;c) reducerea impactului evaziunii fiscale rezultate din activitățile economice ilicite desfășurate de contribuabili, respectiv din modul de evidențiere și înregistrare a operațiunilor impozabile specifice TVA-ului;d) consolidarea capacității instituționale a Agenției Naționale de Administrare Fiscală de colectare a impozitelor și taxelor prin implementarea unor proiecte de digitalizare.(4) Sistemul informatic național RO e-TVA este proprietatea privată a statului român gestionat și administrat de către Ministerul Finanțelor, prin Centrul Național de Informații Financiare, înregistrat în evidențele contabile în categoria activelor necorporale, la valoarea de intrare în patrimoniu determinată după standardele de cost de către structura de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor. + Articolul 2(1) Decontul precompletat RO e-TVA conține date și informații privind operațiunile economice declarate de către persoanele impozabile și transmise în sistemele informatice ale Ministerului Finanțelor și Agenției Naționale de Administrare Fiscală, respectiv:a) Sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, prevăzut la art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare;b) Sistemul național RO e-Transport, prevăzut la art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată prin Legea nr. 375/2023, cu modificările și completările ulterioare;c) Sistemul național RO e-Sigiliu, reprezentând sigiliul electronic al mărfurilor, prevăzut la art. LVII din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare;d) Sistemul informatic național RO e-SAF-T, reprezentând fișierul standard de control fiscal, reglementat prin art. 59^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare;e) Sistemul informatic național RO e-Case de marcat electronice, reprezentând Registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București, prevăzut la art. 3^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare;f) sistemul informatic integrat vamal;g) alte sisteme informatice proprii ale Ministerului Finanțelor.(2) Modelul și conținutul decontului precompletat RO e-TVA se aprobă prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(3) Modelul decontului precompletat RO e-TVA se poate modifica și completa dacă:a) sunt operate modificări ale Codului fiscal cu incidență asupra categoriilor de operațiuni impozabile ce intră în sfera de aplicare a TVA;b) sunt necesare modificări pentru simplificarea cadrului procedural de completare a decontului precompletat RO e-TVA sau ca urmare a unor îmbunătățiri necesare conținutului informațional al decontului precompletat RO e-TVA.(4) În situația în care nu sunt identificate date și informații pentru precompletarea tuturor rubricilor din decontul precompletat RO e-TVA sau acestea rezultă din operațiuni pentru care nu există obligativitatea transmiterii de informații către Agenția Națională de Administrare Fiscală, aceste rubrici rămân necompletate.(5) Decontul precompletat RO e-TVA conține informații privind sursele de date utilizate pentru precompletare. Persoanele impozabile pot solicita electronic rapoarte privind datele și informațiile din sursele de date utilizate. + Articolul 3(1) Decontul precompletat RO e-TVA se implementează cu data de 1 august 2024 pentru operațiunile efectuate începând cu data de 1 iulie 2024 de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA.(2) Decontul precompletat RO e-TVA se transmite, pentru fiecare perioadă fiscală de raportare, persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, prin mijloace electronice, până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată. (la 28-06-2024, Alineatul (2) , Articolul 3 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (3) Dacă Sistemul informatic național RO e-TVA nu funcționează din motive tehnice, termenul prevăzut la alin. (2) se prelungește corespunzător cu durata de timp în care acesta nu funcționează la parametrii tehnici și de calitate care să asigure funcționarea continuă a acestuia.(4) În situația prevăzută la alin. (3) se afișează un anunț pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală pe perioada în care aceasta nu funcționează sau înregistrează întreruperi.(5) Decontul precompletat RO e-TVA nu constituie titlu de creanță în sensul Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.(6) După primirea decontului precompletat RO e-TVA, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA verifică datele și informațiile precompletate în concordanță cu operațiunile impozabile realizate și starea de fapt fiscală. + Articolul 4(1) Valorificarea datelor și informațiilor din decontul precompletat RO e-TVA se realizează de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin identificarea diferențelor dintre datele și informațiile din decontul precompletat RO e-TVA și cele din decontul de taxă pe valoarea adăugată, astfel cum este prevăzut în Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare (Codul fiscal), prin intermediul Modulului de valorificare a datelor și informațiilor RO e-TVA.(2) Modulul de valorificare a datelor și informațiilor RO e-TVA este parte componentă a Sistemului informatic național RO eTVA, iar datele și informațiile furnizate de către acesta sunt necesare pentru asigurarea unui cadru de conformare voluntară al persoanelor impozabile și contribuie la prevenirea, reducerea și combaterea evaziunii fiscale și fraudelor fiscale. + Articolul 5(1) În situația în care se identifică diferențe semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA și valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată, Agenția Națională de Administrare Fiscală notifică persoana impozabilă prin mijloace electronice. Prin diferențe semnificative se înțeleg valorile care depășesc pragul de semnificație ce îndeplinește condițiile cumulative de minimum 20% în cotă procentuală și o valoare absolută de minimum 5.000 lei, rezultate din compararea valorilor înscrise în rândurile din decontul de taxă pe valoarea adăugată depus de persoana impozabilă cu cele corespunzătoare rândurilor din decontul precompletat RO e-TVA. (la 28-06-2024, Alineatul (1) , Articolul 5 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 2. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (2) Identificarea diferențelor semnificative se realizează pe baza sumelor înscrise în coloana „TVA“ din decontul de taxă pe valoarea adăugată depus de persoana impozabilă și decontul precompletat. În situația în care nu există obligația completării taxei pe valoarea adăugată din decontul de taxă pe valoarea adăugată, verificările se realizează prin compararea sumelor înscrise în coloana „Valoare“.(3) Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazul rândurilor de regularizări din decontul de taxă pe valoarea adăugată.(4) Pragul de semnificație se poate modifica periodic prin ordin de președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în funcție de:a) categoriile de operațiuni impozabile;b) categoriile de persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA;c) alte situații în vederea îndeplinirii obiectivelor prezentului act normativ.(5) După identificarea diferențelor semnificative, se transmite prin mijloace electronice, până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată, prin intermediul formularului electronic «Notificarea de conformare RO e-TVA», o notificare de conformare conform art. 121^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare. Modelul formularului și procedura de transmitere se aprobă prin ordin de președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. (la 28-06-2024, Alineatul (5) , Articolul 5 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 2. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (6) În situația în care se identifică diferențe sub pragul de semnificație, Agenția Națională de Administrare Fiscală, în baza analizei de risc, poate transmite «Notificarea de conformare RO e-TVA (la 28-06-2024, Alineatul (6) , Articolul 5 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 2. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (7) Prin derogare de la prevederile art. 121^1 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, «Notificarea de conformare RO e-TVA» se supune prevederilor prezentei ordonanțe de urgență. (la 28-06-2024, Articolul 5 , Capitolul I a fost completat de Punctul 3. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (8) Persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA are obligația să transmită, prin mijloacele electronice, rezultatul verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate prin «Notificarea de conformare RO e-TVA», ca răspuns la aceasta, în termen de 20 de zile de la data primirii notificării. (la 28-06-2024, Articolul 5 , Capitolul I a fost completat de Punctul 3. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (9) Agenția Națională de Administrare Fiscală analizează răspunsul persoanei impozabile la «Notificarea de conformare RO e-TVA» și dispune măsurile legale în conformitate cu competențele atribuite și obiectivele prezentului act normativ. (la 28-06-2024, Articolul 5 , Capitolul I a fost completat de Punctul 3. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (10) «Notificarea de conformare RO e-TVA» nu se ia în considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal, până la data de 1 ianuarie 2025. (la 28-06-2024, Articolul 5 , Capitolul I a fost completat de Punctul 3. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (11) «Notificarea de conformare RO e-TVA» nu se aplică:a) în situația unor erori materiale;b) în situația în care nu există suficiente informații din bazele de date ale organului fiscal pentru anumite rânduri din decontul e-TVA precompletat sau aceste informații din bazele de date nu sunt corelate;c) alte situații prevăzute prin ordin al ministrului finanțelor. (la 28-06-2024, Articolul 5 , Capitolul I a fost completat de Punctul 3. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) + Articolul 6Abrogat. (la 28-06-2024, Articolul 6 , Capitolul I a fost abrogat de Punctul 4. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) + Articolul 7(1) Constituie contravenție, dacă, potrivit legii, nu este săvârșită în astfel de condiții încât să constituie infracțiune, neîndeplinirea obligației persoanei impozabile prevăzute la art. 5 alin. (8) și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari, definiți potrivit legii, cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii, definiți potrivit legii, și cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum și pentru persoanele fizice. (la 28-06-2024, Alineatul (1) , Articolul 7 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 5. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (2) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către persoanele împuternicite din cadrul organelor fiscale centrale.(3) Contravenției prevăzute la alin. (1) îi sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.(4) Contravenției prevăzute la alin. (1) îi sunt aplicabile dispozițiile Legii prevenirii nr. 270/2017. (la 28-06-2024, Articolul 7 , Capitolul I a fost completat de Punctul 6. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) + Articolul 8(1) Nefurnizarea sau furnizarea parțială a informațiilor pentru clarificarea diferențelor între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA și valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată reprezintă indicator de risc fiscal privind nivelul de declarare al taxei pe valoarea adăugată. (la 28-06-2024, Alineatul (1) , Articolul 8 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 7. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (2) Selectarea persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA ce urmează a fi supuse inspecției fiscale sau controlului antifraudă se realizează în funcție de nivelul riscului fiscal stabilit pe baza analizei de risc.(3) Se consideră că persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA prezintă un risc de rambursare necuvenită a TVA și dacă se regăsesc în cel puțin una dintre următoarele situații:a) nu transmit răspunsul la «Notificarea de conformare RO e-TVA»;b) există diferențe semnificative, astfel cum sunt prevăzute la art. 5 alin. (1), și nu au fost transmise informații și date complete și/sau concludente ca răspuns la «Notificarea de conformare RO e-TVA», ce pot conduce la restituirea unor sume necuvenite și concomitent existența riscului unor fapte de evaziune fiscală. (la 28-06-2024, Alineatul (3) , Articolul 8 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 8. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) + Articolul 9Pentru ducerea la îndeplinire a dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență, precum și pentru atingerea obiectivelor de implementare a decontului precompletat RO e-TVA și a modalității de valorificare a datelor și informațiilor din Sistemul informatic național RO e-TVA, Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor are următoarele atribuții și responsabilități:a) proiectează, dezvoltă, testează și asigură implementarea Sistemului informatic național RO e-TVA și extensiile funcțiilor sistemului informatic, modulului de valorificare RO e-TVA, decontului precompletat RO e-TVA, precum și rapoartele și formularele derivate, în concordanță cu prevederile prezentului act normativ;b) asigură mentenanța Sistemului informatic național RO e-TVA;c) în perioadele în care Sistemul informatic național RO e-TVA nu funcționează sau, după caz, sunt înregistrate întreruperi ale funcționării acestuia mai mari de 1 oră, Centrul Național pentru Informații Financiare este obligat să afișeze pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală anunțuri de informare pentru persoanele impozabile privind etapele procedurale necesar a fi parcurse și să comunice prin orice mijloace reluarea funcționării sistemului informatic;d) asigură transmiterea prin mijloace electronice a formularelor electronice la termenele prevăzute în prezenta ordonanță de urgență; (la 28-06-2024, Litera d) , Articolul 9 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 9. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) e) asigură interoperabilitatea sistemelor de interes strategic național și prelucrarea datelor și informațiilor din modulele de date și informații, precum și din alte surse existente la nivelul Ministerului Finanțelor sau pentru cele preluate pe bază de protocol de la alte entități publice;f) asigură îndrumarea și asistența persoanelor impozabile în domeniul tehnologiei informației, inclusiv prin serviciul help desk;g) participă la activitățile de îndrumare din oficiu desfășurate de Agenția Națională de Administrare Fiscală în vederea informării persoanelor impozabile cu privire la decontul precompletat RO e-TVA;h) asigură, cu personal propriu sau pe bază de protocol de colaborare cu entitățile specializate ale statului român, întreținerea sau mentenanța, precum și orice alte servicii necesare pentru gestionarea bazei de date necesare sistemului informatic și, după caz, interoperabilitatea bazelor de date;i) asigură, cu personal propriu sau pe bază de protocol de colaborare cu entitățile specializate ale statului român, securitatea cibernetică a componentelor sistemului informatic ce constituie decontul precompletat RO e-TVA. + Articolul 10Pentru ducerea la îndeplinire a dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență, precum și pentru atingerea obiectivelor de implementare a decontului precompletat RO e-TVA și a modalității de valorificare a datelor și informațiilor din Sistemul informatic național RO e-TVA, Agenția Națională de Administrare Fiscală are următoarele atribuții și responsabilități:a) colaborează cu structurile de specialitate din Ministerul Finanțelor pentru elaborarea analizei de business care stă la baza dezvoltării, testării și implementării Sistemului informatic național RO e-TVA;b) asigură elaborarea și aprobarea procedurilor specifice pentru implementarea și operaționalizarea decontului precompletat RO e-TVA;c) asigură gestionarea, prelucrarea și analizarea datelor și informațiilor din decontul precompletat RO e-TVA, modulul de valorificare RO e-TVA, precum și modulele de valorificare specifice prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare și valorifică aceste informații, în condițiile specifice riscului fiscal, prin structurile de specialitate inspecție fiscală și antifraudă fiscală;d) verifică, prin intermediul modulului de valorificare a datelor și informațiilor RO e-TVA, dacă informațiile din modulele de valorificare, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1), din declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare, din declarația informativă privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național, precum și din alte surse de date sau informații publice furnizate de alte entități publice sunt corelate cu decontul precompletat RO e-TVA;e) organizează periodic activități de îndrumare din oficiu în vederea informării persoanelor impozabile cu privire la decontul precompletat RO e-TVA și alte aspecte operaționale care derivă din aplicarea prezentului act normativ;f) asigura asistența, la cerere, în domeniul fiscal în legătură cu decontul precompletat RO e-TVA;g) elaborează materiale informative cu privire la decontul precompletat RO e-TVA și le publică pe portalul propriu;h) elaborează semestrial rapoarte privind situația implementării decontului RO e-TVA, a modulului de valorificare RO e-TVA, pe care le înaintează Ministerului Finanțelor, după punerea în aplicare a decontului precompletat RO e-TVA;i) îndeplinește orice alte măsuri pentru a asigura operaționalizarea, gestionarea și prelucrarea informațiilor de specialitate rezultate din decontul precompletat RO e-TVA. + Articolul 11Pentru ducerea la îndeplinire a dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență, precum și pentru atingerea obiectivelor de implementare a decontului precompletat RO e-TVA și a modalității de valorificare a datelor și informațiilor din Sistemul informatic național RO e-TVA, Ministerul Finanțelor îndeplinește următoarele atribuții:a) colaborează cu structurile de specialitate ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală și ale Centrului Național de Informații Financiare pentru elaborarea analizelor de business necesare implementării și operaționalizării decontului precompletat RO e-TVA, inclusiv pentru asigurarea corelării informațiilor de specialitate și a surselor de date preluate din sisteme informatice specifice cu informațiile specifice din decontul precompletat RO e-TVA;b) coordonează metodologic actele procedurale necesare implementării, dezvoltării, operaționalizării și funcționării Sistemului informatic național RO e-TVA;c) colaborează cu structurile de specialitate din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală și Centrului Național de Informații Financiare pe toată durata întregului proces de implementare, dezvoltare, operaționalizare și funcționare a Sistemului informatic național RO e-TVA;d) sprijină structurile organizatorice ale Ministerului Finanțelor cu atribuții în domeniul comunicării/Agenției Naționale de Administrare Fiscală la elaborarea de tutoriale necesare pentru utilizarea de către contribuabili a decontului precompletat RO e-TVA, precum și pentru realizarea de campanii de promovare, din perspectiva aplicării cadrului legislativ. + Articolul 12(1) Pentru gestionarea și operaționalizarea decontului precompletat RO e-TVA, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA au următoarele obligații:a) să verifice datele și informațiile din decontul precompletat RO e-TVA transmis prin mijloace electronice; (la 28-06-2024, Litera a) , Alineatul (1) , Articolul 12 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 10. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) b) să răspundă la «Notificarea de conformare RO e-TVA» conform prevederilor art. 5 alin. (8); (la 28-06-2024, Litera b) , Alineatul (1) , Articolul 12 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 10. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) c) să sesizeze orice erori tehnice care rezultă din implementarea decontului precompletat RO e-TVA.(2) Persoanele impozabile pot participa la webinarii, seminare, sesiuni de pregătire necesare pentru gestionarea și implementarea decontului precompletat RO e-TVA organizate de către Agenția Națională de Administrare Fiscală. + Articolul 13(1) Pentru gestionarea decontului precompletat RO e-TVA, Serviciul de Telecomunicații Speciale are următoarele atribuții și responsabilități:a) asigură, după caz, spațiul de stocare necesar pentru gestionarea bazelor de date aferente Sistemului informatic național RO e-TVA, în limita disponibilității și a alocărilor bugetare;b) colaborează cu Centrul Național de Informații Financiare, după caz, pentru dezvoltarea, implementarea, testarea și operaționalizarea Sistemului informatic național RO e-TVA, necesar gestionării decontului precompletat RO e-TVA, a «Notificării de conformare RO e-TVA» și a răspunsului transmis de persoana impozabilă; (la 28-06-2024, Litera b) , Alineatul (1) , Articolul 13 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 11. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) c) colaborează cu Centrul Național de Informații Financiare, după caz, pentru asigurarea mentenanței componentelor Sistemului informatic național RO e-TVA, găzduite de infrastructura Serviciului de Telecomunicații Speciale;d) colaborează cu Centrul Național de Informații Financiare, după caz, pentru luarea măsurilor necesare remedierii cauzelor de întrerupere a funcționării componentelor Sistemului informatic național RO e-TVA, găzduite de infrastructura Serviciului de Telecomunicații Speciale, acționând de îndată pentru asigurarea funcționării în parametri tehnici optimi, în condiții de continuitate, siguranță și accesabilitate facilă a contribuabililor la datele și informațiile necesare;e) îndeplinește orice alte atribuții tehnice specifice pentru operaționalizarea și funcționarea Sistemului informatic național RO e-TVA.(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), Ministerul Finanțelor și Serviciul de Telecomunicații Speciale emit ordin comun, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin care se stabilește utilizarea datelor și informațiilor pentru funcționarea Sistemului informatic național RO e-TVA.(3) Datele și informațiile necesare pentru funcționarea Sistemului informatic național RO e-TVA se utilizează cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și a legislației naționale aplicabile domeniului protecției datelor. + Articolul 14(1) Pentru îndeplinirea obiectivelor prevăzute în prezenta ordonanță de urgență, precum și pentru implementarea, operaționalizarea și gestionarea decontului precompletat RO e-TVA se constituie la nivelul Ministerului Finanțelor, prin ordin al ministrului finanțelor, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentului act normativ, Comitetul Național pentru Decontul precompletat RO e-TVA, format din reprezentanți ai următoarelor entități:a) Ministerul Finanțelor;b) Centrul Național de Informații Financiare;c) Agenția Națională de Administrare Fiscală;d) Autoritatea Vamală Română;e) Serviciul de Telecomunicații Speciale;f) alte entități de drept public sau privat, în calitate de invitați.(2) Comitetul Național pentru Decontul precompletat RO e-TVA are următoarele atribuții și responsabilități:a) monitorizează activitatea de elaborare a analizei de business pentru implementarea, operaționalizarea și gestionarea decontului precompletat RO e-TVA;b) monitorizează activitatea de dezvoltare, testare, punere în producție a decontului precompletat RO e-TVA în vederea operaționalizării până la data de 1 august 2024;c) monitorizează modul de ducere la îndeplinire a măsurilor necesare pentru operaționalizarea decontului precompletat RO e-TVA și asigură luarea măsurilor necesare;d) colaborează cu mediul de afaceri pentru asigurarea transparenței implementării decontului precompletat RO e-TVA;e) elaborează rapoarte privind stadiul implementării și operaționalizării decontului precompletat RO e-TVA pe care le prezintă ministrului finanțelor spre analiză și aprobare;f) elaborează recomandări pentru îmbunătățirea modului de dezvoltare, implementare, testare și operaționalizare a decontului precompletat RO e-TVA;g) îndeplinește orice alte atribuții pentru asigurarea implementării, operaționalizării și gestionării decontului precompletat RO e-TVA, în conformitate cu obiectivele prevăzute în prezenta ordonanță de urgență.h) analizează pragul de semnificație prevăzut la art. 5 alin. (1) și propune, după caz, măsuri de modificare a acestuia; (la 28-06-2024, Alineatul (2) , Articolul 14 , Capitolul I a fost completat de Punctul 12. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) i) propune măsuri pentru îmbunătățirea cadrului legal cu incidența în domeniul sistemului RO e-TVA. (la 28-06-2024, Alineatul (2) , Articolul 14 , Capitolul I a fost completat de Punctul 12. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) + Articolul 15Pentru implementarea și operaționalizarea decontului precompletat RO e-TVA, prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pot fi stabilite termene de depunere pentru declarațiile fiscale, respectiv declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare și declarația informativă privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național, ale căror date și informații sunt necesare precompletării, înainte de data transmiterii prevăzută la art. 3 alin. (2) către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA a decontului precompletat RO e-TVA. + Articolul 16(1) Prevederile art. 5 alin. (8)-(10), art. 7 și art. 8 intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.(2) Prevederile art. 5-8 se aplică în cazul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare conform art. 282 alin. (3)-(8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, începând cu data de 1 august 2025. (la 28-06-2024, Articolul 16 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 13. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) + Capitolul II Măsuri fiscale + Articolul 17Articolul 325 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:1. La alineatul (1), partea introductivă va avea următorul cuprins: + Articolul 325(1) Orice persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA conform art. 316 sau 317 trebuie să întocmească și să depună la organele fiscale competente o declarație recapitulativă în care menționează:2. Alineatul (2) va avea următorul cuprins: (2) Termenul de depunere al declarației recapitulative și modelul acesteia se stabilesc prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Declarația se întocmește pentru fiecare lună calendaristică în care ia naștere exigibilitatea taxei pentru operațiunile prevăzute la alin. (1), respectiv pentru fiecare lună calendaristică în care sunt expediate sau transportate bunuri în cadrul regimului de stocuri la dispoziția clientului sau în care intervin modificări ale informațiilor furnizate, conform alin. (1^1). + Articolul 18Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. 17 intră în vigoare la data de 1 iulie 2024. + Articolul 19Prin excepție de la prevederile art. 17, declarația recapitulativă aferentă lunii iunie 2024 se depune la organele fiscale competente, până la data de 25 iulie 2024 inclusiv, potrivit modelului în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanțe de urgență.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
p. Ministrul finanțelor,
Mihai Diaconu,
secretar de statBucurești, 21 iunie 2024.Nr. 70.-----
EMITENT |
Având în vedere continuarea măsurilor aplicate de către Guvernul României pentru diminuarea procentului actual de decalaj fiscal al TVA, în conformitate cu țintele din Planul național de redresare și reziliență, creșterea conformării veniturilor la bugetul de stat consolidat, precum și combaterea fraudei și evaziunii fiscale, sunt necesare dezvoltarea și implementarea unui instrument care conduce la asigurarea creșterii conformării voluntare prin reflectarea stării de fapt fiscale, rezultate din agregarea bazei de date stocate prin intermediul sistemelor informatice implementate de Ministerul Finanțelor.Ținând cont de faptul că prin proiectele de digitalizare implementate la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală se are în vedere reducerea deficitului de încasare a TVA, o mai bună colectare a impozitelor și taxelor cu impact pozitiv asupra deficitului bugetar excesiv al României și s-ar asigura o mai bună finanțare a serviciilor publice de interes general de care beneficiază marea majoritate a populației,deoarece intervine necesitatea realizării unei interoperabilități a sistemelor digitale implementate la nivelul Ministerului Finanțelor pentru a contribui la obiectivul general de a realiza o mai bună colectare a veniturilor fiscale datorate bugetului general consolidat, dar și pentru a reduce evaziunea fiscală, inclusiv prin implementarea unui sistem de guvernanță specific prin care sunt stabilite liniile directoare, atribuțiile și responsabilitățile fiecărei entități implicate în atingerea țintelor bugetare asumate,întrucât neimplementarea, în regim de urgență, a decontului precompletat și a modulului de valorificare RO e-TVA ar face imposibilă aplicarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare și ar genera un impact negativ semnificativ la bugetul de stat general consolidat prin neîncasarea TVA și ar conduce la neîncadrarea în termenele stabilite prin jalonul Planului național de redresare și reziliență privind reducerea procentului actual de decalaj fiscal al TVA,având în vedere că se impune reglementarea unui cadru general de guvernanță care să faciliteze interacțiunea dintre Ministerul Finanțelor, prin Agenția Națională de Administrare Fiscală, și persoanele impozabile, cu rol în simplificarea procedurilor, asigurarea unui nivel optim de transparență și debirocratizarea proceselor prin instituirea instrumentelor digitale de comunicare,în considerarea faptului că un sistem de guvernanță eficient constituie fundament pentru îndeplinirea țintelor bugetare asumate de către Guvernul României, prin introducerea unui set de reguli ce vor permite monitorizarea în dinamică a proceselor de politică fiscal-bugetară,deoarece transparența informațiilor conduce la creșterea responsabilității entităților implicate în aplicarea legii, se impune asigurarea unei ireversibilități a procesului de digitalizare și a reconfigurării politicilor fiscale.Ținând cont că scopul implementării Sistemului informatic național RO e-TVA l-a constituit necesitatea punerii la dispoziția persoanelor impozabile prin intermediul Spațiului privat virtual a decontului de TVA precompletat cu termen de implementare începând cu data de 1 august 2024,având în vedere că prin intermediul Sistemului informatic național RO e-TVA se precompletează decontul de TVA cu datele existente în sistemele informatice gestionate de Ministerul Finanțelor pentru fiecare perioadă de raportare,întrucât persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care utilizează Sistemul informatic național RO e-TVA, au obligația verificării, modificării și completării informațiilor din decontul de TVA în conformitate cu informațiile și datele pe care acestea le dețin corelat cu informațiile și datele existente în sistemele informatice gestionate de Ministerul Finanțelor prin Centrul Național de Informatică Financiară,având în vedere necesitatea stringentă de implementare și operaționalizare a Sistemului național informatic RO e-TVA și a decontului precompletat RO e-TVA pentru respectarea termenului prevăzut în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare,în considerarea faptului că aspectele sus-menționate vizează interesul general public și constituie situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, în caz contrar fiind afectat în mod semnificativ deficitul bugetului general consolidat al României,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Capitolul I Măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific + Articolul 1(1) Prezenta ordonanță de urgență reglementează decontul de TVA precompletat RO e-TVA și modalitatea de valorificare a datelor și informațiilor din Sistemul informatic național RO e-TVA, precum și sistemul de guvernanță specific, respectiv obiectivele implementării, atribuțiile și responsabilitățile structurilor organizatorice din cadrul Ministerului Finanțelor implicate în procesul de dezvoltare, operaționalizare, administrare și utilizare a Sistemului informatic național RO e-TVA.(2) Prezentul act normativ utilizează termenii și expresiile având înțelesul prevăzut de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare.(3) Obiectivele implementării decontului precompletat RO e-TVA și a modalității de valorificare a datelor și informațiilor din Sistemul informatic național RO e-TVA sunt:a) reducerea decalajului fiscal în domeniul TVA rezultat din estimările macroeconomice realizate la nivel național și implicit asigurarea încadrării în țintele asumate de România prin jaloanele Planului național de redresare și reziliență;b) creșterea gradului de conformare voluntară care să conducă la asigurarea încasării sumelor din TVA la bugetul de stat general consolidat;c) reducerea impactului evaziunii fiscale rezultate din activitățile economice ilicite desfășurate de contribuabili, respectiv din modul de evidențiere și înregistrare a operațiunilor impozabile specifice TVA-ului;d) consolidarea capacității instituționale a Agenției Naționale de Administrare Fiscală de colectare a impozitelor și taxelor prin implementarea unor proiecte de digitalizare.(4) Sistemul informatic național RO e-TVA este proprietatea privată a statului român gestionat și administrat de către Ministerul Finanțelor, prin Centrul Național de Informații Financiare, înregistrat în evidențele contabile în categoria activelor necorporale, la valoarea de intrare în patrimoniu determinată după standardele de cost de către structura de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor. + Articolul 2(1) Decontul precompletat RO e-TVA conține date și informații privind operațiunile economice declarate de către persoanele impozabile și transmise în sistemele informatice ale Ministerului Finanțelor și Agenției Naționale de Administrare Fiscală, respectiv:a) Sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, prevăzut la art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare;b) Sistemul național RO e-Transport, prevăzut la art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată prin Legea nr. 375/2023, cu modificările și completările ulterioare;c) Sistemul național RO e-Sigiliu, reprezentând sigiliul electronic al mărfurilor, prevăzut la art. LVII din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare;d) Sistemul informatic național RO e-SAF-T, reprezentând fișierul standard de control fiscal, reglementat prin art. 59^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare;e) Sistemul informatic național RO e-Case de marcat electronice, reprezentând Registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București, prevăzut la art. 3^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare;f) sistemul informatic integrat vamal;g) alte sisteme informatice proprii ale Ministerului Finanțelor.(2) Modelul și conținutul decontului precompletat RO e-TVA se aprobă prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(3) Modelul decontului precompletat RO e-TVA se poate modifica și completa dacă:a) sunt operate modificări ale Codului fiscal cu incidență asupra categoriilor de operațiuni impozabile ce intră în sfera de aplicare a TVA;b) sunt necesare modificări pentru simplificarea cadrului procedural de completare a decontului precompletat RO e-TVA sau ca urmare a unor îmbunătățiri necesare conținutului informațional al decontului precompletat RO e-TVA.(4) În situația în care nu sunt identificate date și informații pentru precompletarea tuturor rubricilor din decontul precompletat RO e-TVA sau acestea rezultă din operațiuni pentru care nu există obligativitatea transmiterii de informații către Agenția Națională de Administrare Fiscală, aceste rubrici rămân necompletate.(5) Decontul precompletat RO e-TVA conține informații privind sursele de date utilizate pentru precompletare. Persoanele impozabile pot solicita electronic rapoarte privind datele și informațiile din sursele de date utilizate. + Articolul 3(1) Decontul precompletat RO e-TVA se implementează cu data de 1 august 2024 pentru operațiunile efectuate începând cu data de 1 iulie 2024 de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA.(2) Decontul precompletat RO e-TVA se transmite, pentru fiecare perioadă fiscală de raportare, persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, prin mijloace electronice, până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată. (la 28-06-2024, Alineatul (2) , Articolul 3 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (3) Dacă Sistemul informatic național RO e-TVA nu funcționează din motive tehnice, termenul prevăzut la alin. (2) se prelungește corespunzător cu durata de timp în care acesta nu funcționează la parametrii tehnici și de calitate care să asigure funcționarea continuă a acestuia.(4) În situația prevăzută la alin. (3) se afișează un anunț pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală pe perioada în care aceasta nu funcționează sau înregistrează întreruperi.(5) Decontul precompletat RO e-TVA nu constituie titlu de creanță în sensul Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.(6) După primirea decontului precompletat RO e-TVA, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA verifică datele și informațiile precompletate în concordanță cu operațiunile impozabile realizate și starea de fapt fiscală. + Articolul 4(1) Valorificarea datelor și informațiilor din decontul precompletat RO e-TVA se realizează de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin identificarea diferențelor dintre datele și informațiile din decontul precompletat RO e-TVA și cele din decontul de taxă pe valoarea adăugată, astfel cum este prevăzut în Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare (Codul fiscal), prin intermediul Modulului de valorificare a datelor și informațiilor RO e-TVA.(2) Modulul de valorificare a datelor și informațiilor RO e-TVA este parte componentă a Sistemului informatic național RO eTVA, iar datele și informațiile furnizate de către acesta sunt necesare pentru asigurarea unui cadru de conformare voluntară al persoanelor impozabile și contribuie la prevenirea, reducerea și combaterea evaziunii fiscale și fraudelor fiscale. + Articolul 5(1) În situația în care se identifică diferențe semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA și valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată, Agenția Națională de Administrare Fiscală notifică persoana impozabilă prin mijloace electronice. Prin diferențe semnificative se înțeleg valorile care depășesc pragul de semnificație ce îndeplinește condițiile cumulative de minimum 20% în cotă procentuală și o valoare absolută de minimum 5.000 lei, rezultate din compararea valorilor înscrise în rândurile din decontul de taxă pe valoarea adăugată depus de persoana impozabilă cu cele corespunzătoare rândurilor din decontul precompletat RO e-TVA. (la 28-06-2024, Alineatul (1) , Articolul 5 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 2. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (2) Identificarea diferențelor semnificative se realizează pe baza sumelor înscrise în coloana „TVA“ din decontul de taxă pe valoarea adăugată depus de persoana impozabilă și decontul precompletat. În situația în care nu există obligația completării taxei pe valoarea adăugată din decontul de taxă pe valoarea adăugată, verificările se realizează prin compararea sumelor înscrise în coloana „Valoare“.(3) Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazul rândurilor de regularizări din decontul de taxă pe valoarea adăugată.(4) Pragul de semnificație se poate modifica periodic prin ordin de președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în funcție de:a) categoriile de operațiuni impozabile;b) categoriile de persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA;c) alte situații în vederea îndeplinirii obiectivelor prezentului act normativ.(5) După identificarea diferențelor semnificative, se transmite prin mijloace electronice, până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată, prin intermediul formularului electronic «Notificarea de conformare RO e-TVA», o notificare de conformare conform art. 121^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare. Modelul formularului și procedura de transmitere se aprobă prin ordin de președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. (la 28-06-2024, Alineatul (5) , Articolul 5 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 2. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (6) În situația în care se identifică diferențe sub pragul de semnificație, Agenția Națională de Administrare Fiscală, în baza analizei de risc, poate transmite «Notificarea de conformare RO e-TVA (la 28-06-2024, Alineatul (6) , Articolul 5 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 2. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (7) Prin derogare de la prevederile art. 121^1 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, «Notificarea de conformare RO e-TVA» se supune prevederilor prezentei ordonanțe de urgență. (la 28-06-2024, Articolul 5 , Capitolul I a fost completat de Punctul 3. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (8) Persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA are obligația să transmită, prin mijloacele electronice, rezultatul verificărilor realizate asupra diferențelor comunicate prin «Notificarea de conformare RO e-TVA», ca răspuns la aceasta, în termen de 20 de zile de la data primirii notificării. (la 28-06-2024, Articolul 5 , Capitolul I a fost completat de Punctul 3. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (9) Agenția Națională de Administrare Fiscală analizează răspunsul persoanei impozabile la «Notificarea de conformare RO e-TVA» și dispune măsurile legale în conformitate cu competențele atribuite și obiectivele prezentului act normativ. (la 28-06-2024, Articolul 5 , Capitolul I a fost completat de Punctul 3. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (10) «Notificarea de conformare RO e-TVA» nu se ia în considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal, până la data de 1 ianuarie 2025. (la 28-06-2024, Articolul 5 , Capitolul I a fost completat de Punctul 3. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (11) «Notificarea de conformare RO e-TVA» nu se aplică:a) în situația unor erori materiale;b) în situația în care nu există suficiente informații din bazele de date ale organului fiscal pentru anumite rânduri din decontul e-TVA precompletat sau aceste informații din bazele de date nu sunt corelate;c) alte situații prevăzute prin ordin al ministrului finanțelor. (la 28-06-2024, Articolul 5 , Capitolul I a fost completat de Punctul 3. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) + Articolul 6Abrogat. (la 28-06-2024, Articolul 6 , Capitolul I a fost abrogat de Punctul 4. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) + Articolul 7(1) Constituie contravenție, dacă, potrivit legii, nu este săvârșită în astfel de condiții încât să constituie infracțiune, neîndeplinirea obligației persoanei impozabile prevăzute la art. 5 alin. (8) și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mari, definiți potrivit legii, cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice încadrate în categoria contribuabililor mijlocii, definiți potrivit legii, și cu amendă de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum și pentru persoanele fizice. (la 28-06-2024, Alineatul (1) , Articolul 7 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 5. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (2) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către persoanele împuternicite din cadrul organelor fiscale centrale.(3) Contravenției prevăzute la alin. (1) îi sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.(4) Contravenției prevăzute la alin. (1) îi sunt aplicabile dispozițiile Legii prevenirii nr. 270/2017. (la 28-06-2024, Articolul 7 , Capitolul I a fost completat de Punctul 6. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) + Articolul 8(1) Nefurnizarea sau furnizarea parțială a informațiilor pentru clarificarea diferențelor între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA și valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată reprezintă indicator de risc fiscal privind nivelul de declarare al taxei pe valoarea adăugată. (la 28-06-2024, Alineatul (1) , Articolul 8 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 7. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (2) Selectarea persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA ce urmează a fi supuse inspecției fiscale sau controlului antifraudă se realizează în funcție de nivelul riscului fiscal stabilit pe baza analizei de risc.(3) Se consideră că persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA prezintă un risc de rambursare necuvenită a TVA și dacă se regăsesc în cel puțin una dintre următoarele situații:a) nu transmit răspunsul la «Notificarea de conformare RO e-TVA»;b) există diferențe semnificative, astfel cum sunt prevăzute la art. 5 alin. (1), și nu au fost transmise informații și date complete și/sau concludente ca răspuns la «Notificarea de conformare RO e-TVA», ce pot conduce la restituirea unor sume necuvenite și concomitent existența riscului unor fapte de evaziune fiscală. (la 28-06-2024, Alineatul (3) , Articolul 8 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 8. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) + Articolul 9Pentru ducerea la îndeplinire a dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență, precum și pentru atingerea obiectivelor de implementare a decontului precompletat RO e-TVA și a modalității de valorificare a datelor și informațiilor din Sistemul informatic național RO e-TVA, Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor are următoarele atribuții și responsabilități:a) proiectează, dezvoltă, testează și asigură implementarea Sistemului informatic național RO e-TVA și extensiile funcțiilor sistemului informatic, modulului de valorificare RO e-TVA, decontului precompletat RO e-TVA, precum și rapoartele și formularele derivate, în concordanță cu prevederile prezentului act normativ;b) asigură mentenanța Sistemului informatic național RO e-TVA;c) în perioadele în care Sistemul informatic național RO e-TVA nu funcționează sau, după caz, sunt înregistrate întreruperi ale funcționării acestuia mai mari de 1 oră, Centrul Național pentru Informații Financiare este obligat să afișeze pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală anunțuri de informare pentru persoanele impozabile privind etapele procedurale necesar a fi parcurse și să comunice prin orice mijloace reluarea funcționării sistemului informatic;d) asigură transmiterea prin mijloace electronice a formularelor electronice la termenele prevăzute în prezenta ordonanță de urgență; (la 28-06-2024, Litera d) , Articolul 9 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 9. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) e) asigură interoperabilitatea sistemelor de interes strategic național și prelucrarea datelor și informațiilor din modulele de date și informații, precum și din alte surse existente la nivelul Ministerului Finanțelor sau pentru cele preluate pe bază de protocol de la alte entități publice;f) asigură îndrumarea și asistența persoanelor impozabile în domeniul tehnologiei informației, inclusiv prin serviciul help desk;g) participă la activitățile de îndrumare din oficiu desfășurate de Agenția Națională de Administrare Fiscală în vederea informării persoanelor impozabile cu privire la decontul precompletat RO e-TVA;h) asigură, cu personal propriu sau pe bază de protocol de colaborare cu entitățile specializate ale statului român, întreținerea sau mentenanța, precum și orice alte servicii necesare pentru gestionarea bazei de date necesare sistemului informatic și, după caz, interoperabilitatea bazelor de date;i) asigură, cu personal propriu sau pe bază de protocol de colaborare cu entitățile specializate ale statului român, securitatea cibernetică a componentelor sistemului informatic ce constituie decontul precompletat RO e-TVA. + Articolul 10Pentru ducerea la îndeplinire a dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență, precum și pentru atingerea obiectivelor de implementare a decontului precompletat RO e-TVA și a modalității de valorificare a datelor și informațiilor din Sistemul informatic național RO e-TVA, Agenția Națională de Administrare Fiscală are următoarele atribuții și responsabilități:a) colaborează cu structurile de specialitate din Ministerul Finanțelor pentru elaborarea analizei de business care stă la baza dezvoltării, testării și implementării Sistemului informatic național RO e-TVA;b) asigură elaborarea și aprobarea procedurilor specifice pentru implementarea și operaționalizarea decontului precompletat RO e-TVA;c) asigură gestionarea, prelucrarea și analizarea datelor și informațiilor din decontul precompletat RO e-TVA, modulul de valorificare RO e-TVA, precum și modulele de valorificare specifice prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare și valorifică aceste informații, în condițiile specifice riscului fiscal, prin structurile de specialitate inspecție fiscală și antifraudă fiscală;d) verifică, prin intermediul modulului de valorificare a datelor și informațiilor RO e-TVA, dacă informațiile din modulele de valorificare, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1), din declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare, din declarația informativă privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național, precum și din alte surse de date sau informații publice furnizate de alte entități publice sunt corelate cu decontul precompletat RO e-TVA;e) organizează periodic activități de îndrumare din oficiu în vederea informării persoanelor impozabile cu privire la decontul precompletat RO e-TVA și alte aspecte operaționale care derivă din aplicarea prezentului act normativ;f) asigura asistența, la cerere, în domeniul fiscal în legătură cu decontul precompletat RO e-TVA;g) elaborează materiale informative cu privire la decontul precompletat RO e-TVA și le publică pe portalul propriu;h) elaborează semestrial rapoarte privind situația implementării decontului RO e-TVA, a modulului de valorificare RO e-TVA, pe care le înaintează Ministerului Finanțelor, după punerea în aplicare a decontului precompletat RO e-TVA;i) îndeplinește orice alte măsuri pentru a asigura operaționalizarea, gestionarea și prelucrarea informațiilor de specialitate rezultate din decontul precompletat RO e-TVA. + Articolul 11Pentru ducerea la îndeplinire a dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență, precum și pentru atingerea obiectivelor de implementare a decontului precompletat RO e-TVA și a modalității de valorificare a datelor și informațiilor din Sistemul informatic național RO e-TVA, Ministerul Finanțelor îndeplinește următoarele atribuții:a) colaborează cu structurile de specialitate ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală și ale Centrului Național de Informații Financiare pentru elaborarea analizelor de business necesare implementării și operaționalizării decontului precompletat RO e-TVA, inclusiv pentru asigurarea corelării informațiilor de specialitate și a surselor de date preluate din sisteme informatice specifice cu informațiile specifice din decontul precompletat RO e-TVA;b) coordonează metodologic actele procedurale necesare implementării, dezvoltării, operaționalizării și funcționării Sistemului informatic național RO e-TVA;c) colaborează cu structurile de specialitate din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală și Centrului Național de Informații Financiare pe toată durata întregului proces de implementare, dezvoltare, operaționalizare și funcționare a Sistemului informatic național RO e-TVA;d) sprijină structurile organizatorice ale Ministerului Finanțelor cu atribuții în domeniul comunicării/Agenției Naționale de Administrare Fiscală la elaborarea de tutoriale necesare pentru utilizarea de către contribuabili a decontului precompletat RO e-TVA, precum și pentru realizarea de campanii de promovare, din perspectiva aplicării cadrului legislativ. + Articolul 12(1) Pentru gestionarea și operaționalizarea decontului precompletat RO e-TVA, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA au următoarele obligații:a) să verifice datele și informațiile din decontul precompletat RO e-TVA transmis prin mijloace electronice; (la 28-06-2024, Litera a) , Alineatul (1) , Articolul 12 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 10. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) b) să răspundă la «Notificarea de conformare RO e-TVA» conform prevederilor art. 5 alin. (8); (la 28-06-2024, Litera b) , Alineatul (1) , Articolul 12 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 10. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) c) să sesizeze orice erori tehnice care rezultă din implementarea decontului precompletat RO e-TVA.(2) Persoanele impozabile pot participa la webinarii, seminare, sesiuni de pregătire necesare pentru gestionarea și implementarea decontului precompletat RO e-TVA organizate de către Agenția Națională de Administrare Fiscală. + Articolul 13(1) Pentru gestionarea decontului precompletat RO e-TVA, Serviciul de Telecomunicații Speciale are următoarele atribuții și responsabilități:a) asigură, după caz, spațiul de stocare necesar pentru gestionarea bazelor de date aferente Sistemului informatic național RO e-TVA, în limita disponibilității și a alocărilor bugetare;b) colaborează cu Centrul Național de Informații Financiare, după caz, pentru dezvoltarea, implementarea, testarea și operaționalizarea Sistemului informatic național RO e-TVA, necesar gestionării decontului precompletat RO e-TVA, a «Notificării de conformare RO e-TVA» și a răspunsului transmis de persoana impozabilă; (la 28-06-2024, Litera b) , Alineatul (1) , Articolul 13 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 11. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) c) colaborează cu Centrul Național de Informații Financiare, după caz, pentru asigurarea mentenanței componentelor Sistemului informatic național RO e-TVA, găzduite de infrastructura Serviciului de Telecomunicații Speciale;d) colaborează cu Centrul Național de Informații Financiare, după caz, pentru luarea măsurilor necesare remedierii cauzelor de întrerupere a funcționării componentelor Sistemului informatic național RO e-TVA, găzduite de infrastructura Serviciului de Telecomunicații Speciale, acționând de îndată pentru asigurarea funcționării în parametri tehnici optimi, în condiții de continuitate, siguranță și accesabilitate facilă a contribuabililor la datele și informațiile necesare;e) îndeplinește orice alte atribuții tehnice specifice pentru operaționalizarea și funcționarea Sistemului informatic național RO e-TVA.(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), Ministerul Finanțelor și Serviciul de Telecomunicații Speciale emit ordin comun, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin care se stabilește utilizarea datelor și informațiilor pentru funcționarea Sistemului informatic național RO e-TVA.(3) Datele și informațiile necesare pentru funcționarea Sistemului informatic național RO e-TVA se utilizează cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și a legislației naționale aplicabile domeniului protecției datelor. + Articolul 14(1) Pentru îndeplinirea obiectivelor prevăzute în prezenta ordonanță de urgență, precum și pentru implementarea, operaționalizarea și gestionarea decontului precompletat RO e-TVA se constituie la nivelul Ministerului Finanțelor, prin ordin al ministrului finanțelor, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentului act normativ, Comitetul Național pentru Decontul precompletat RO e-TVA, format din reprezentanți ai următoarelor entități:a) Ministerul Finanțelor;b) Centrul Național de Informații Financiare;c) Agenția Națională de Administrare Fiscală;d) Autoritatea Vamală Română;e) Serviciul de Telecomunicații Speciale;f) alte entități de drept public sau privat, în calitate de invitați.(2) Comitetul Național pentru Decontul precompletat RO e-TVA are următoarele atribuții și responsabilități:a) monitorizează activitatea de elaborare a analizei de business pentru implementarea, operaționalizarea și gestionarea decontului precompletat RO e-TVA;b) monitorizează activitatea de dezvoltare, testare, punere în producție a decontului precompletat RO e-TVA în vederea operaționalizării până la data de 1 august 2024;c) monitorizează modul de ducere la îndeplinire a măsurilor necesare pentru operaționalizarea decontului precompletat RO e-TVA și asigură luarea măsurilor necesare;d) colaborează cu mediul de afaceri pentru asigurarea transparenței implementării decontului precompletat RO e-TVA;e) elaborează rapoarte privind stadiul implementării și operaționalizării decontului precompletat RO e-TVA pe care le prezintă ministrului finanțelor spre analiză și aprobare;f) elaborează recomandări pentru îmbunătățirea modului de dezvoltare, implementare, testare și operaționalizare a decontului precompletat RO e-TVA;g) îndeplinește orice alte atribuții pentru asigurarea implementării, operaționalizării și gestionării decontului precompletat RO e-TVA, în conformitate cu obiectivele prevăzute în prezenta ordonanță de urgență.h) analizează pragul de semnificație prevăzut la art. 5 alin. (1) și propune, după caz, măsuri de modificare a acestuia; (la 28-06-2024, Alineatul (2) , Articolul 14 , Capitolul I a fost completat de Punctul 12. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) i) propune măsuri pentru îmbunătățirea cadrului legal cu incidența în domeniul sistemului RO e-TVA. (la 28-06-2024, Alineatul (2) , Articolul 14 , Capitolul I a fost completat de Punctul 12. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) + Articolul 15Pentru implementarea și operaționalizarea decontului precompletat RO e-TVA, prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pot fi stabilite termene de depunere pentru declarațiile fiscale, respectiv declarația recapitulativă privind livrările/achizițiile/prestările intracomunitare și declarația informativă privind livrările/prestările și achizițiile efectuate pe teritoriul național, ale căror date și informații sunt necesare precompletării, înainte de data transmiterii prevăzută la art. 3 alin. (2) către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA a decontului precompletat RO e-TVA. + Articolul 16(1) Prevederile art. 5 alin. (8)-(10), art. 7 și art. 8 intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.(2) Prevederile art. 5-8 se aplică în cazul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare conform art. 282 alin. (3)-(8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, începând cu data de 1 august 2025. (la 28-06-2024, Articolul 16 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 13. , Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) + Capitolul II Măsuri fiscale + Articolul 17Articolul 325 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:1. La alineatul (1), partea introductivă va avea următorul cuprins: + Articolul 325(1) Orice persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA conform art. 316 sau 317 trebuie să întocmească și să depună la organele fiscale competente o declarație recapitulativă în care menționează:2. Alineatul (2) va avea următorul cuprins: (2) Termenul de depunere al declarației recapitulative și modelul acesteia se stabilesc prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Declarația se întocmește pentru fiecare lună calendaristică în care ia naștere exigibilitatea taxei pentru operațiunile prevăzute la alin. (1), respectiv pentru fiecare lună calendaristică în care sunt expediate sau transportate bunuri în cadrul regimului de stocuri la dispoziția clientului sau în care intervin modificări ale informațiilor furnizate, conform alin. (1^1). + Articolul 18Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. 17 intră în vigoare la data de 1 iulie 2024. + Articolul 19Prin excepție de la prevederile art. 17, declarația recapitulativă aferentă lunii iunie 2024 se depune la organele fiscale competente, până la data de 25 iulie 2024 inclusiv, potrivit modelului în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanțe de urgență.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
p. Ministrul finanțelor,
Mihai Diaconu,
secretar de statBucurești, 21 iunie 2024.Nr. 70.-----