ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 68 din 21 iunie 2024pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea prețului la energie, suportat parțial din fonduri externe nerambursabile
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 582 din 21 iunie 2024



    Ținând cont de faptul că, prin Legea nr. 428/2023 privind stabilirea unor măsuri pentru acordarea unui sprijin temporar aferent anului 2024 categoriilor de persoane vulnerabile, pentru compensarea costului aferent achiziției și montării unor sisteme tehnice de stabilire a consumurilor individuale de energie termică, în imobile de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, a fost instituit sprijinul temporar aferent anului 2024 pentru compensarea costului aferent achiziției și montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, în imobile de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică sau dotate cu o sursă proprie locală de producere a energiei termice, începând cu data de 31 august 2024,luând în considerare necesitatea instituirii cu celeritate a unui cadru legal coerent care să permită accesarea fondurilor din cadrul Fondului pentru modernizare în corelare directă cu obținerea de rezultate și implementarea investițiilor cu scopul de a avea un impact de durată asupra modernizării sectorului energetic, precum și asupra evoluției prețului la energie pentru consumurile energetice destinate populației și gospodăriilor individuale,luând în considerare faptul că implementarea sprijinului acordat conform prezentei ordonanțe de urgență are un grad ridicat de complexitate și necesită o perioadă considerabilă de timp pentru pregătire, fiind necesară asigurarea imediată a cadrului normativ care să permită demararea programului de sprijin pentru compensarea prețului la energie pentru categoriile de persoane vulnerabile,având în vedere situația determinată de creșterea prețurilor în domeniul energetic pe plan internațional, precum și efectele provocate de aceste creșteri pentru toate domeniile de activitate socioeconomice din România, fiind necesară reglementarea unui cadru care să permită utilizarea în condiții de maximă eficiență și cu impact multiplicator a alocării aferente României din Fondul pentru modernizare, promovarea unor măsuri de eficiență energetică și de eliminare a blocajelor existente, inclusiv în ceea ce privește investițiile,ținând cont de faptul că au fost înregistrate creșteri semnificative ale prețurilor la energie, cauzate de evoluția prețului la energie, pentru consumurile energetice destinate populației și gospodăriilor individuale, ceea ce a dus la înregistrarea creșterii prețului final la consumator pentru energia termică livrată populației în sistem centralizat, fapt ce afectează condițiile de trai ale gospodăriilor, în special pentru consumatorul vulnerabil,luând în considerare faptul că la nivelul Comisiei Europene s-a luat inițiativa de a sprijini consumatorii vulnerabili pentru a compensa prețul la energie, dar și pentru a sprijini mediul de afaceri cu granturi pentru capital de lucru în vederea compensării cheltuielilor cu utilitățile,ținând seama de faptul că neadoptarea acestor măsuri în regim de urgență generează urmări cu impact negativ major la nivelul populației, având în vedere provocările actuale de natură geopolitică, precum și caracterul extraordinar al măsurilor ce se impun a fi adoptate în regim de urgență în vederea creșterii standardului de viață a populației și modernizării rețelelor energetice,luând în considerare faptul că lipsa reglementării unitare a cadrului instituțional și financiar general aplicabil finanțărilor asigurate în cadrul Fondului pentru modernizare generează întârzieri în implementarea acestuia, cu impact asupra gradului de utilizare a fondurilor alocate României,având în vedere că elementele sus-menționate vizează interesul public și strategic și constituie o situație de urgență și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  ARTICOL UNICOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 166/2022 privind unele măsuri pentru acordarea unui sprijin categoriilor de persoane vulnerabile pentru compensarea prețului la energie, suportat parțial din fonduri externe nerambursabile, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1179 din 8 decembrie 2022, aprobată prin Legea nr. 24/2024, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 1(1) Prin prezenta ordonanță de urgență se stabilesc măsurile pentru acordarea unui sprijin temporar aferent anului 2023 categoriilor de persoane vulnerabile, pentru a compensa prețul la energie indiferent de natura acesteia, respectiv energie electrică, energie termică furnizată în regim centralizat, gaze, butelie, butan, lemn de foc, rumeguș, cărbune, păcură, peleți, brichete, combustibili lichizi sau solizi și orice alte materiale de încălzire care pot fi utilizate la încălzirea locuințelor, precum și a unui sprijin temporar aferent anului 2024 pentru compensarea, începând cu data de 31 decembrie 2024, a costului aferent achiziției și montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, în imobile de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică sau dotate cu o sursă proprie locală de producere a energiei termice.2. La articolul 2, literele e), g), h^1) și j) se modifică și vor avea următorul cuprins:e) card de energie - certificat emis și tipărit pe suport hârtie, distribuit și comunicat prin trimitere de corespondență cu confirmare de primire de către Compania Națională «Poșta Română» - S.A., fără valoare nominală, cu valabilitate pe teritoriul României, prin care se conferă titularului dreptul de a beneficia de sprijin pentru compensarea parțială a cheltuielilor cu energia;................................................................................................g) dovada serviciului de mandat poștal - documentul justificativ, cu regim special, emis în formă materială și/sau, după caz, în format electronic pentru plățile efectuate la domiciliul beneficiarului de sprijin, la sediul subunităților poștale, precum și prin intermediul aplicației informatice puse la dispoziție de către Compania Națională «Poșta Română» - S.A., prin care beneficiarul sprijinului efectuează plățile prin serviciul de mandat poștal, respectiv prin care sunt virate în conturile de disponibil ale furnizorilor de energie sumele datorate de beneficiarii de sprijin pentru consumul de energie;...............................................................................................h^1) sprijin pentru compensarea costului aferent achiziției și montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică - sprijin finanțat din Fondul pentru modernizare, acordat în condițiile stabilite potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar de implementare și gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023;...............................................................................................j) unitate de implementare a sprijinului constând în compensarea prețului la energie indiferent de natura acesteia, respectiv energie electrică, energie termică furnizată în regim centralizat, gaze, butelie, butan, lemn de foc, rumeguș, cărbune, păcură, peleți, brichete, combustibili lichizi sau solizi și orice alte materiale de încălzire care pot fi utilizate la încălzirea locuințelor - structura de specialitate din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, respectiv Direcția generală implementare POAD, cu rol de beneficiar al finanțării nerambursabile aferente Programului operațional Capital uman, Programului operațional Competitivitate, Programului operațional Capacitate administrativă și Programului operațional Infrastructura mare pentru perioada de programare 2014-2020, pentru cheltuielile care urmează a fi decontate din fonduri externe nerambursabile;3. La articolul 2, literele d^1) și f^1) se abrogă. 4. La articolul 2, după litera j) se introduce o nouă literă, lit. j^1), cu următorul cuprins: j^1) unitate de implementare a sprijinului constând în compensarea costului achiziției și montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică - structura de specialitate din cadrul Ministerului Energiei;5. La articolul 3 alineatul (1), partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 3(1) Beneficiază de sprijin pentru compensarea prețului la energie, sub formă de plăți prin serviciul de mandat poștal, următoarele categorii de persoane și familii, denumite în continuare beneficiari:6. La articolul 3, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins: (1^1) Sprijinul pentru compensarea costului achiziției și montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, prevăzut la art. 1 alin. (1), se acordă în condițiile stabilite potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023.7. La articolul 5, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins: (3) Sprijinul acordat categoriilor de beneficiari prevăzute la art. 3 alin. (1) se acordă numai pentru compensarea prețului la energie, respectiv pentru achitarea datoriilor curente și/sau restante față de furnizorii de energie, prin mecanismul specific prevăzut de prezenta ordonanță de urgență.8. La articolul 5, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins: (6) Sprijinul pentru compensarea costului achiziției și montării unor sisteme de repartizare a costurilor cu energia termică, prevăzut la art. 1 alin. (1), se acordă prin mecanismul specific stabilit conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023.9. La articolul 6, alineatele (1), (4) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 6(1) Sprijinul pentru compensarea facturilor la energie se acordă categoriilor de beneficiari prevăzute la art. 3 alin. (1), pe baza cardului de energie, denumit în continuare card, emis pe baza listelor de potențiali beneficiari comunicate de către Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, denumit în continuare MMSS...................................................................................................(4) Deținerea cardului de energie confirmă titularului calitatea de beneficiar al sprijinului pentru compensarea prețului la energie, respectiv pentru achitarea datoriilor curente și/sau restante la furnizorii de energie; acesta nu are valoare nominală și nu poate face obiectul tranzacționării. Orice tentativă de tranzacționare atrage după sine anularea cardului de energie, precum și a dreptului de a deține sume în mandat poștal pentru a compensa prețul la energie, potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.(5) Cardul de energie oferă dreptul beneficiarului să efectueze plăți prin serviciul de mandat poștal, pentru decontarea datoriilor curente și/sau restante pe care acesta le are către furnizorii de energie pentru consumurile de energie pe care le înregistrează la locul de consum pentru care se îndeplinește condiția prevăzută la art. 3 alin. (3).10. La articolul 6, alineatele (6^1)-(6^3) se abrogă. 11. La articolul 6 alineatul (8), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins: a) să utilizeze cardul de energie numai pentru a folosi sumele primite, pentru a efectua plăți prin serviciul de mandat poștal prin intermediul Companiei Naționale «Poșta Română» - S.A., numai în vederea decontării datoriilor curente și/sau restante față de furnizorii de energie;12. La articolul 6, alineatul (11^1) se abrogă. 13. La articolul 7, alineatele (1), (4), (5) și (6)-(6^2) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 7(1) În baza cardurilor de energie emise în condițiile art. 6 alin. (2), fiecare dintre beneficiarii prevăzuți de art. 3 alin. (1) poate efectua plăți prin serviciul de mandat poștal pentru datoriile curente și/sau restante către furnizorii de energie indicați de beneficiarii sprijinului pentru compensarea prețului la energie, indicate de către beneficiari, pe bază de documente justificative emise în condițiile legii...................................................................................................(4) Conturile de sume în mandat poștal deschise pentru fiecare beneficiar sunt conturi de evidență extracontabile, care funcționează drept conturi de pasiv, prin intermediul cărora se creditează sumele trimise în mandat poștal la fiecare tranșă virată beneficiarului de sprijin pentru compensarea prețului la energie și se debitează cu plățile efectuate prin serviciul de mandat poștal de către beneficiarul sprijinului. Soldul creditor al contului de sume în mandat poștal reprezintă sume la dispoziția beneficiarului de sprijin pentru compensarea prețului la energie, în baza cărora urmează a se efectua plăți prin serviciul de mandat poștal pe bază de documente justificative către furnizorii de energie pentru plata datoriilor curente și restante ale acestuia.(5) Valoarea plăților prin servicii de mandat poștal nu poate depăși valoarea sumelor din contul de mandat poștal. Din contul de sume în mandat poștal nu se pot ridica și efectua plăți în numerar, nu se pot preschimba în numerar și nici nu pot fi efectuate plăți prin serviciul de mandat poștal pentru alte destinații decât cele privind plata datoriilor față de furnizorii de energie, pe bază de documente justificative................................................................................................(6) Utilizarea sumelor în mandat poștal pentru alte plăți decât cele privind plata datoriilor față de furnizorii de energie este strict interzisă.(6^1) Plățile pentru datoriile față de furnizorii de energie nu pot include penalități sau alte daune-interese pentru plata cu întârziere a cheltuielilor cu energia, aceste cheltuieli fiind în sarcina beneficiarului de sprijin.(6^2) Documentul/Documentele justificativ/justificative prin care se face dovada datoriei curente și/sau restante față de furnizorul de energie trebuie să fie emis(e) exclusiv pentru persoane fizice.14. La articolul 7 alineatul (7), partea introductivă și litera c) se modifică și vor avea următorul cuprins:(7) Pentru efectuarea unei plăți prin servicii de mandat poștal în scopul compensării prețului la energie, beneficiarii sprijinului sunt obligați să prezinte următoarele categorii de documente:...............................................................................................c) documentul/documentele justificativ/justificative prin care fac dovada datoriei curente și/sau restante față de furnizorul de energie.15. La articolul 7 alineatul (8), partea introductivă și literele c), f), g) și i) se modifică și vor avea următorul cuprins:(8) La realizarea de plăți prin serviciul de mandat poștal efectuate de beneficiarii sprijinului pentru compensarea prețului la energie, Compania Națională «Poșta Română» - S.A. are următoarele obligații:..................................................................................................c) să verifice informațiile de pe documentele justificative prezentate de beneficiarul de sprijin pentru efectuarea plăților prin serviciul de mandat poștal și să le introducă în sistemul informatic pentru a fi transmise în vederea virării sumelor către furnizorul/furnizorii de energie;...............................................................................................f) să se asigure că gestionează sumele conform procedurilor interne și că nu efectuează plăți prin serviciul de mandat poștal, altele decât cele pentru furnizorii de energie;g) să evidențieze în contul de mandat poștal operațiunile de plăți efectuate de beneficiarii sprijinului pentru compensarea prețului la energie;...............................................................................................i) să rețină/să scaneze documentele necesare care au stat la baza efectuării de plăți prin servicii de mandat poștal efectuate de beneficiarii sprijinului pentru compensarea prețului la energie, să arhiveze și să asigure pistele de audit necesare pentru auditarea sumelor plătite cu această destinație;16. La articolul 7 alineatul (9), literele a) și b) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) prin prezentarea la sediul subunităților poștale a beneficiarilor de sprijin pentru compensarea prețului la energie;b) direct la salariatul poștal, la adresa de domiciliu a beneficiarilor de sprijin pentru compensarea prețului la energie;17. La articolul 7, alineatele (10), (12) și (12^3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(10) Subunitățile poștale informatizate din rețeaua Companiei Naționale «Poșta Română» - S.A. pot accepta pentru plata mandatului poștal cardurile de energie ale tuturor persoanelor eligibile. Subunitățile poștale neinformatizate pot accepta pentru plata mandatului poștal doar carduri de energie ale beneficiarilor de sprijin pentru compensarea prețului la energie care au domiciliul sau reședința în raza de distribuire a acestora..................................................................................................(12) Dovada serviciilor de mandat poștal este documentul justificativ, cu regim special, emis în formă materială și, după caz, în format electronic pentru plățile efectuate atât la domiciliul beneficiarului de sprijin, cât și la sediul subunităților poștale, prin care beneficiarul sprijinului efectuează plățile prin serviciul de mandat poștal prin intermediul salariatului poștal, respectiv sunt virate în conturile de disponibil ale furnizorilor de energie sumele datorate de beneficiarii de sprijin pentru consumul de energie.................................................................................................(12^3) În baza documentelor trimise de către beneficiarul de sprijin în aplicația electronică, Compania Națională «Poșta Română» - S.A. are obligația de a verifica transmiterea tuturor categoriilor de documente prevăzute la alin. (7) și, după îndeplinirea obligațiilor prevăzute la alin. (8), în cazul în care sunt îndeplinite condițiile de acordare a sprijinului, va proceda la efectuarea plăților către furnizorii de energie, luând în considerare soldul contului disponibil asociat cardului de energie.18. La articolul 7 alineatul (13), litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:d) datele de identificare ale furnizorului de energie;19. La articolul 7, alineatul (16) se modifică și va avea următorul cuprins:(16) Eventualele sume rămase neutilizate aferente plăților prin serviciul de mandat poștal, precum și suma reprezentând dobânda netă, respectiv diferența dintre dobânda brută acumulată în conturile Companiei Naționale «Poșta Română» - S.A. în care MIPE virează sumele necesare plății sprijinului pentru compensarea prețului la energie și valoarea cumulată a impozitelor aferente dobânzii și a comisioanelor aferente conturilor respective, se returnează unității de implementare din cadrul MIPE de către Compania Națională «Poșta Română» - S.A., în termen de 60 de zile de la data expirării termenului de utilizare prevăzut la art. 5 alin. (1), și se constituie venit la bugetul de stat.20. La articolul 8, alineatele (1)-(3) și (9)-(14) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 8(1) Emitenții certificatelor de validare a datoriilor curente și/sau restante pentru consumul de energie au obligația de a solicita beneficiarului de sprijin acordul acestuia privind prelucrarea datelor cu caracter personal în scopul prevăzut de prezenta ordonanță de urgență, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și cu legislația națională aplicabilă domeniului protecției datelor.(2) În baza certificatelor de validare a datoriilor, eliberate și înregistrate de emitenți, se pot efectua plăți prin serviciul de mandat poștal, dacă acestea sunt însoțite de cardul de energie, precum și de documentele prevăzute la art. 7 alin. (7).(3) Certificatele de validare a datoriilor trebuie să conțină cel puțin următoarele elemente:a) datele de identificare ale beneficiarului de sprijin pentru compensarea prețului la energie;b) suma datorată de beneficiarul de sprijin pentru consumul de energie;c) datele de identificare ale emitentului certificatului de validare a datoriilor;d) pentru beneficiarii de sprijin pentru compensarea prețului la energie, perioada de consum;e) datele de identificare ale furnizorului de energie................................................................................................(9) Falsificarea certificatelor de validare a datoriilor, utilizarea lor necorespunzătoare și/sau efectuarea de plăți în alte scopuri decât cele pentru achitarea datoriilor față de furnizorii de energie atrag răspunderea civilă și penală a persoanelor care se fac vinovate de această stare de fapt.(10) Emitenții certificatelor de validare a datoriilor primesc sumele transmise prin mandat poștal de la Compania Națională «Poșta Română» - S.A., operează încasarea acestora în numele beneficiarilor de sprijin, iar ulterior virează sumele la furnizorii de energie, la termenele prevăzute în propriile lor contracte, conform procedurilor proprii, fără a fi obligatoriu ca plata către furnizorii de energie să fie efectuată pentru fiecare beneficiar și pentru fiecare încasare primită în numele acestuia.(11) Contul bancar înscris în cadrul certificatelor de validare a datoriilor va fi verificat de către instituțiile bancare odată cu efectuarea plăților prin serviciul de mandat poștal.(12) În cazul în care, în urma verificărilor efectuate prevăzute la alin. (11), se constată că titularul contului bancar nu este entitatea emitentă a certificatului de validare a datoriilor, instituțiile bancare au obligația de a informa Compania Națională «Poșta Română» - S.A. și de a nu derula tranzacțiile financiare respective.(13) Emitenții certificatelor de validare a datoriilor vor încheia protocoale de colaborare cu Compania Națională «Poșta Română» - S.A. pentru a comunica conturile bancare și orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor poștale emise prin utilizarea cardurilor de energie.(14) Emitenții certificatelor de validare a datoriilor au obligația de a completa certificatele în conformitate cu instrucțiunile primite în condițiile prevăzute la art. 7 alin. (23).21. Articolul 9 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 9(1) Pe baza plăților prin serviciul de mandat poștal, Compania Națională «Poșta Română» - S.A. virează sumele necesare în conturile bancare ale furnizorilor de energie, în termen de 3 zile lucrătoare de la data plăților prin serviciul de mandat poștal.(2) Furnizorii de energie operează în evidențele contabile ale acestora plata datoriilor față de beneficiarii de sprijin.(3) Utilizarea sumelor care provin din plăți aferente unor sume prin servicii de mandat poștal de către furnizorii de servicii are loc conform prevederilor legale pentru finanțarea activității curente și de investiții, cu excepția emitenților certificatelor de validare a datoriilor, care au obligația virării acestor sume în conturile furnizorilor de energie, potrivit dispozițiilor art. 8 alin. (10).22. Articolul 10 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 10(1) Furnizorii de energie vor încheia protocoale de colaborare cu Compania Națională «Poșta Română» - S.A. pentru a comunica conturile bancare și orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor poștale emise prin utilizarea cardurilor de energie și pentru evidențierea eventualelor sume restituite de către furnizorii de energie, pentru cazurile prevăzute la alin. (5).(2) Furnizorii de energie care utilizează pentru decontare sprijinul pentru compensarea prețurilor la energie finanțat din fonduri externe nerambursabile răspund pentru realitatea cheltuielilor efectuate și a prețurilor practicate, fiind obligați să evidențieze distinct sumele primite prin serviciul de mandat poștal.(3) Utilizarea sumelor primite prin servicii de mandat poștal de către furnizori în alte scopuri decât cel pentru care au fost emise documentele justificative atrage după sine răspunderea civilă și penală.(4) Furnizorii de energie care utilizează pentru decontare sprijinul pentru compensarea prețurilor la energie finanțat din fonduri externe nerambursabile, pentru beneficiarii prevăzuți la art. 3 alin. (1), au obligația de a pune la dispoziția autorității de management/organismelor intermediare/autorității de audit/ organelor de control abilitate de lege documentele justificative solicitate, în termen de 5 zile de la data solicitării în scris.(5) Furnizorii de energie care utilizează pentru decontare sprijinul pentru compensarea prețurilor la energie finanțat din fonduri externe nerambursabile au obligația de a restitui către Compania Națională «Poșta Română» - S.A. sumele primite prin serviciul de mandat poștal, în următoarele cazuri:a) sumele care reprezintă penalități sau alte daune-interese aferente cheltuielilor cu energia;b) sumele suplimentare primite din cauza erorilor materiale intervenite la efectuarea plăților prin mandat poștal, în cazul în care aceste sume nu pot fi compensate din valoarea facturilor emise ulterior, deoarece beneficiarii de sprijin nu solicită plata acestora prin mandat poștal.(6) În cazul în care furnizorii de energie primesc sume suplimentare din cauza erorilor materiale intervenite la efectuarea plăților prin mandat poștal, aceste sume se compensează din valoarea facturilor emise ulterior, în cazul în care beneficiarii de sprijin solicită plata acestora prin mandat poștal.23. La articolul 11, literele a), c) și f) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) valoarea nominală a cardurilor de energie utilizate pentru plata prin serviciul de mandat poștal, cont din care Compania Națională «Poșta Română» - S.A. virează, în condițiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, sumele aferente mandatelor poștale emise pentru beneficiarii de sprijin în conturile furnizorilor de energie;................................................................................................c) tariful aferent serviciului de mandat poștal emis pe baza cardului de energie pentru virarea sumelor către destinatari, respectiv către furnizorii de energie electrică, energie termică, inclusiv pentru energie termică în sistem centralizat, gaze, butelie, lemne pentru foc, păcură, peleți, sau asociațiile de locatari/proprietari;................................................................................................f) valoarea cheltuielilor cu comisioanele bancare aferente plăților efectuate de Compania Națională «Poșta Română» - S.A. către furnizorii de energie;24. La articolul 16 alineatul (1), literele b) și c) se modifică și vor avea următorul cuprins:b) eliberarea de certificate de validare a datoriilor de către asociațiile de proprietari pentru alte persoane decât titularul aflat în evidențele acestora;c) solicitarea de către beneficiari și/sau furnizarea de numerar în schimbul cardurilor de energie/certificatelor de validare a datoriilor sau pentru fracțiuni din acestea;25. La articolul 22, alineatul (5) se abrogă.26. La articolul 23, alineatul (1^1) se abrogă.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    p. Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
    Luminița Zezeanu,
    secretar de stat
    Ministrul energiei,
    Sebastian-Ioan Burduja
    București, 21 iunie 2024.Nr. 68.------