HOTĂRÂRE nr. 496 din 16 mai 2024privind aprobarea Notei de fundamentare referitoare la necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții "Noul Sistem informatic integrat al Casei Naționale de Pensii Publice"
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 16 mai 2024



    În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.  +  Articolul 1Se aprobă Nota de fundamentare referitoare la necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Noul Sistem informatic integrat al Casei Naționale de Pensii Publice“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.  +  Articolul 2Finanțarea proiectului de investiții prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri externe nerambursabile prin Planul național de redresare și reziliență (PNRR) - componenta 8 (Reforma fiscală și reforma pensiilor), jalonul 240, investiția 10 - Eficiență operațională și servicii electronice avansate pentru sistemul național de pensii prin digitalizare și de la bugetul asigurărilor sociale de stat prin bugetul Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    p. Ministrul muncii și solidarității sociale,
    Mădălin-Cristian Vasilcoiu,
    secretar de stat
    Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
    Adrian Câciu
    Ministrul cercetării, inovării și digitalizării,
    Bogdan-Gruia Ivan
    Ministrul finanțelor,
    Marcel-Ioan Boloș
    București, 16 mai 2024.Nr. 496.  +  ANEXĂ
    NOTĂ DE FUNDAMENTARE
    referitoare la necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente
    proiectului de investiții „Noul Sistem informatic integrat al Casei Naționale de Pensii Publice“
     +  Scopul investițieiGuvernul României s-a angajat în cadrul Planului național de redresare și reziliență (PNRR), componenta 8 (Reforma fiscală și reforma pensiilor), jalonul 240, investiția 10 - Eficiență operațională și servicii electronice avansate pentru sistemul național de pensii prin digitalizare, să implementeze noul sistem informatic în cadrul Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), acest sistem informatic urmând să cuprindă o serie de componente care funcționează în mod integrat și centralizat: – portal - componenta de comunicare cu persoane publice, care furnizează setul actual de servicii electronice, precum și un nou set de funcționalități; – servicii electronice în domeniul pensiilor și al altor drepturi de asigurări sociale; – serviciu electronic pentru completarea cererii de emitere de bilete de tratament și servicii electronice în zona de înregistrare a contribuabililor;– servicii electronice în domeniul accidentelor de muncă și al bolilor profesionale;– aplicația „e-Talon“ care va genera automat cuponul lunar de pensie în format electronic și tipărit pentru toți pensionarii aflați în plată.PNRR obligă, de asemenea, Guvernul României să digitalizeze procesarea cererilor serviciilor oferite de către CNPP. Aducerea tuturor acestor date într-un format digital unitar este obligatorie pentru orice plan de digitalizare al CNPP, care să susțină procesul de reformă/recalculare a pensiilor. Această sarcină de digitalizare presupune și dezvoltarea unui sistem informatic central în cadrul CNPP, care va avea capacitatea de a susține reformele și recalcularea pensiilor publice.Aplicațiile ce alcătuiesc sistemul informatic curent al CNPP sunt bazate pe tehnologii învechite (2011-2012), fără suport producător, ceea ce limitează posibilitățile de adaptare ale acestora la noile cerințe operaționale și constituie un risc crescut de securitate cibernetică a sistemului.Multe date critice în completarea unui dosar se găsesc în format nestructurat, în aplicații și sisteme de baze de date insulare sau chiar analogic (hârtie), îngreunând munca și scăzând eficiența lucrătorilor.Sistemele și procedurile de lucru curente nu permit renunțarea la hârtie ca document oficial, atât intern, cât și în interacțiunea cu factorii externi (de exemplu, talonul de pensii).Portalul instituției oferă servicii limitate, cu grad de sofisticare redus, neputând substitui în acest moment prezența fizică la ghișeu a celor interesați.Posibilitățile tehnologice de raportare/analiză istorică și predictivă a datelor sunt extrem de reduse, generând dificultăți în fundamentarea deciziilor cu privire la sistemul public de pensii.Riscul major constă în imposibilitatea dezvoltării unor noi funcționalități, precum și riscul prăbușirii sistemului, ceea ce ar face imposibilă plata pensiilor pentru cca 5 milioane de beneficiari, lunar.Absența oricăror posibilități de interconectare a bazelor de date cu principalii actori care utilizează sistemul public de pensii (administratori privați pentru pilonul II, Autoritatea de Supraveghere Financiară), astfel încât informația să fie accesibilă în orice moment tuturorSistemul actual a depășit cu mult „data-limită de utilizare“ și este imperios necesar trecerea la un nivel superior de digitalizare, operabilitate și securitate, prin realizarea investiției ce face obiectul prezentei documentații.  +  Obiectivul general al proiectuluiCasa Națională de Pensii Publice este o instituție publică de interes național, cu personalitate juridică, organ de specialitate al administrației publice centrale care administrează sistemul public de pensii și sistemul de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale și care acordă persoanelor asigurate pensii și alte prestații de asigurări sociale, aflată sub autoritatea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale.Obiectivele instituționale strategice ale Casei Naționale de Pensii Publice sunt asigurarea sustenabilității financiare a sistemului public de pensii pe baza principiilor contributivității și solidarității sociale și eliminarea inechităților și anomaliilor care mai există în sistemul public de pensii.Obiectivul major al strategiei de modernizare a sistemului public de pensii și de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale din România este reprezentat de implementarea unui sistem informatic performant, complet integrat, care să permită aplicarea coerentă și unitară a reglementărilor legale în vigoare în domeniul sistemului public de pensii și al asigurării pentru accidente de muncă și boli profesionale, în mod special a Legii nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, precum și a Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale, republicată, cu modificările și completările ulterioare.Obiectivul general al proiectului îl reprezintă realizarea unui nou sistem informatic integrat și a infrastructurii hardware necesare în cadrul Casei Naționale de Pensii Publice.CNPP are în vedere demararea unui program amplu de modernizare a sistemelor sale informatice, atât prin modernizare arhitecturală și tehnologică, cât și prin implementarea unor noi componente funcționale în cadrul sistemului informatic existent. Pentru demararea programului de modernizare a fost întocmit un studiu de fezabilitate adaptat specificului investiției avute în vedere. Prin studiul de fezabilitate se prezintă o analiză a situației actuale și stabilirea obiectivelor tehnice și funcționale care să fie atinse prin investițiile propuse. Situația existentă este analizată în mod sistematic, iar obiectivele propuse trebuie documentate din punct de vedere tehnic și funcțional la un nivel care să permită demararea procedurilor de achiziție publică de bunuri și servicii necesare.  +  Obiectivele specifice ale proiectuluiAvând în vedere rezultatele analizei situației actuale și a deficiențelor identificate, precum și obiectivele enunțate în cadrul PNRR, au fost formulate următoarele obiective specifice pentru proiectul propus:– realizarea unui nou sistem informatic integrat al Casei Naționale de Pensii Publice care să asigure digitalizarea internă a instituției, furnizarea de servicii publice personalizate, susținerea procesului guvernamental de luare a deciziilor, în condiții de asigurare a interoperabilității și securității cibernetice, în conformitate cu cerințele directivelor europene aplicabile;– crearea infrastructurii hardware necesare pentru asigurarea funcționării, în condiții optime, a sistemului informatic integrat propus spre realizare.Conform prevederilor cuprinse în cadrul PNRR privind reforma sistemului de pensii publice, platforma informatică pentru digitalizarea relației cu cetățenii va conține următoarele elemente, dintre care o parte vor face obiectul altor proiecte ale instituției: – sistem pentru digitalizarea și automatizarea proceselor interne; platformele software care vor sta la baza acestor funcțiuni sunt:– registre publice;– sistem pentru relația cu cetățenii; sistemul va fi unul de tip portal cu identificarea fiecărui utilizator; va exista un sistem de management al identităților pentru toți utilizatorii și va putea fi folosită semnătura digitală; fiecare cetățean înregistrat în portal va avea un spațiu privat unde vor fi disponibile toate datele acestuia și prin intermediul căruia vor fi transmise toate comunicările electronice; în spațiul privat vor fi disponibile datele cetățeanului care sunt gestionate de CNPP, indiferent de sursa de date. Cetățenii vor avea și posibilitatea să își completeze documentele; prin intermediul portalului vor putea fi făcute și consultări/simulări ale datelor personale privitoare la pensie;– platformele software care vor sta la baza acestor funcțiuni;– sisteme analiză și predicții.Investiția constă în următoarele acțiuni principale:– nivelul de acces securizat: acest nivel reprezintă punctul unic și standardizat de acces către platforma aplicativă a CNPP, atât pentru utilizatorii umani, cât și pentru aplicațiile externe cu care platforma CNPP se integrează; – nivelul logicii de business, la acest nivel urmând a fi grupate noile aplicații care vor implementa logica de business a CNPP;– nivelul de integrare și servicii partajate: acest nivel crucial al noului Sistem informatic integrat al CNPP va combina și va valorifica atât componentele și serviciile noi, cât și pe cele deja existente care se aliniază la standardele și cerințele actuale. Scopul este de a maximiza eficiența prin reutilizarea componentelor compatibile din sistemul actual și integrarea lor cu noile dezvoltări, creând astfel un ecosistem de servicii partajate robust și eficient pentru toate aplicațiile de pe nivelul logicii de business;– nivelul serverelor de aplicații, toate aplicațiile de business, precum și componentele partajate;– nivelul datelor întreprinderii: va grupa sistemele online de gestiune a bazelor de date, atât cele tranzacționale (OLTP), cât și cele de tip analiză (OLAP), precum și sistemele de tip Active Directory care vor depozita informațiile referitoare la identitățile utilizatorilor și sistemelor externe;– nivelul serviciilor de infrastructură: trebuie să grupeze componentele de virtualizare a resurselor hardware și containerizare a aplicațiilor platformei;– nivelul de virtualizare, containerizare și backup: trebuie să grupeze componentele de virtualizare a resurselor hardware și containerizare a aplicațiilor platformei;– nivelul echipamentelor fizice: va fi reprezentat de totalitatea serverelor și echipamentelor fizice de stocare și de comunicații care vor susține noua platformă software integrată a CNPP;– nivelul de securitate: va fi nivelul solicitat care se va întinde peste toate nivelurile arhitecturale descrise mai sus. Componentele sale vor conlucra cu mecanismele de securitate ale celorlalte componente și vor oferi servicii centralizate pentru gestiunea identităților, pentru autentificarea, autorizarea și federalizarea identităților, pentru gestiunea și controlul accesului bazat pe roluri (RBAC), pentru gestiunea certificatelor, pentru gestiunea rolurilor privilegiate.De asemenea, în cadrul proiectului, vor fi realizate și servicii:a) pregătirea utilizatorilor în vederea utilizării platformei, formarea de competențe digitale pentru utilizatori;b) servicii de informare și publicitate la nivel național/județean;c) asistență tehnică, respectiv audit tehnic și financiar.  +  Indicatorii tehnico-economici aferenți "Noului Sistem informatic integrat al Casei Naționale de Pensii Publice"Titular: Casa Națională de Pensii Publice Beneficiarul proiectului: Casa Națională de Pensii PubliceAmplasament: Casa Națională de Pensii Publice, casele județene de pensii publice
    Valoarea totală a proiectului (inclusiv TVA): (în prețuri, septembrie 2023, 1 euro = 5 lei)mii lei131.282
    Eșalonarea cheltuielilor:
    Anul Imii lei82.719
    Anul IImii lei48.563
    Capacități:
    - Sistem informatic integrat și infrastructură hardwarebuc.1
    Durata de realizare a obiectivului de investițiiluni17
     +  Finanțarea investițieiFinanțarea proiectului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile prin Planul național de redresare și reziliență (PNRR) - componenta 8 (Reforma fiscală și reforma pensiilor), jalonul 240, investiția 10 Eficiență operațională și servicii electronice avansate pentru sistemul național de pensii prin digitalizare și de la bugetul asigurărilor sociale de stat prin bugetul Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
    ----