ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 38 din 23 aprilie 2024pentru modificarea și completarea Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activității prestatorului casnic
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 388 din 25 aprilie 2024



    Luând în considerare că în cadrul Planului național de redresare și reziliență (PNRR) al României, adoptat de Comisia Europeană în data de 27 septembrie 2021, la componenta 13 - Reforme sociale, a fost stabilită reforma 4: „Introducerea tichetelor de muncă și formalizarea muncii în domeniul lucrătorilor casnici“, având ca jalon, pentru trimestrul I al anului 2022, „Intrarea în vigoare a legislației și a normelor de aplicare privind sistemul de tichete pentru lucrătorii casnici“,ținând cont de faptul că acest jalon a fost îndeplinit prin adoptarea Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activității prestatorului casnic, care prevede în cuprinsul ei ca termen pentru intrarea în vigoare data de 1 ianuarie 2024, cu excepția art. 13 alin. (1) și a art. 17, respectiv prin adoptarea Hotărârii Guvernului nr. 822/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activității prestatorului casnic, ca urmare a constatărilor din etapa de operaționalizare a sistemului de tichete de activități casnice, în raport cu exigența obținerii din implementarea acestui sistem a unor rezultate care să corespundă țintelor fixate în Planul național de redresare și reziliență (PNRR) pentru jalonul 397 - Punerea în funcțiune a unei platforme digitale de gestionare a tichetelor pentru lucrătorii casnici, aferent investiției 3. Operaționalizarea introducerii tichetelor de muncă pentru lucrătorii casnici - componenta 13 - Reforme sociale,luând în considerare faptul că implementarea jalonului 397 - Punerea în funcțiune a unei platforme digitale de gestionare a tichetelor pentru lucrătorii casnici trebuie realizată în perioada 2024-2026, respectiv în trimestrul IV al anului 2024 să figureze în Platforma electronică de evidență a desfășurării activităților casnice cel puțin 20.000 de prestatori casnici înregistrați anterior ca șomeri sau inactivi care prestează activități casnice în schimbul tichetelor de activități casnice și cel puțin 10.000 de beneficiari casnici în folosul cărora sunt desfășurate activități casnice în cadrul sistemului de tichete, iar în trimestrul I al anului 2026 cel puțin 60.000 de prestatori casnici înregistrați anterior ca șomeri sau inactivi care prestează activități casnice în schimbul tichetelor de activități casnice și cel puțin 30.000 de beneficiari casnici în folosul cărora sunt desfășurate activități casnice în cadrul sistemului de tichete, întrucât activitățile ocazionale, necalificate desfășurate de prestatorul casnic sunt forme particulare de exercitare a dreptului constituțional la muncă, având în vedere exigența obținerii din implementarea sistemului de tichete de activități casnice de rezultate corespunzătoare țintelor fixate în PNRR pentru anii 2024 și 2026, cuantificate în număr de beneficiari casnici și număr de prestatori casnici înregistrați anterior ca șomeri sau inactivi, dat fiind faptul că operaționalizarea acestui sistem a relevat necesitatea revizuirii, în regim de urgență, a cadrului legal existent, astfel încât să permită stabilirea, în mod flexibil și rapid, prin acordul verbal dintre prestatorul casnic și beneficiarul casnic, a unui raport juridic în care prevalează înțelegerea dintre părți și echilibrul prestațiilor reciproce, precum și să asigure o utilizare cât mai extinsă a tichetelor de activități casnice destinate remunerării activităților ocazionale, necalificate desfășurate de prestatorul casnic, fără o limitare la lista actuală de servicii care au legătură cu gospodăria, ce include în mod exclusiv servicii de curățenie/igienizare, spălatul/călcatul rufelor, servicii de croitorie, servicii de preparare a hranei, servicii de îngrijire corporală, hrănire, supraveghere a beneficiarului casnic dependent și la care se adaugă, prin excepție, activitățile desfășurate de persoanele care exercită ocazional profesia de bonă, reglementată potrivit dispozițiilor Legii nr. 167/2014 privind exercitarea profesiei de bonă,întrucât a fost identificată necesitatea modificării cadrului legal pentru a asigura participarea eficientă și eficace a furnizorului de serviciu universal, astfel cum este definit la art. 2 pct. 24 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2013 privind serviciile poștale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 187/2013, cu modificările și completările ulterioare, la implementarea reformei care „vizează instituirea unui sistem de plată și evidență a persoanelor fizice care desfășoară activități casnice“ în schimbul unei remunerații acordate sub formă de tichete de activități casnice,luând în considerare faptul că neadoptarea prezentei ordonanțe de urgență este de natură să genereze dificultăți în organizarea și funcționarea mecanismului aferent sistemului de plată și evidență instituit prin Legea nr. 111/2022, având în vedere acoperirea minimală a sferei de activități ocazionale necalificate ce pot fi desfășurate de prestatorul casnic în legătură cu gospodăria/gospodăriile unei familii sau a/ale unei persoane singure, din cauza restrângerii acestora în actuala reglementare, la activități cum ar fi servicii de curățenie/igienizare, spălatul/călcatul rufelor, servicii de croitorie, servicii de preparare a hranei, servicii de îngrijire corporală, hrănire, supraveghere a beneficiarului casnic dependent,dat fiind inaccesibilitatea soluției legislative stabilite în cazul prestatorului casnic care dorește să efectueze activități specifice profesiei de bonă, în urma unei simple înțelegeri verbale cu beneficiarul casnic, în schimbul remunerării cu tichete de activități casnice, prin excepție de la prevederile Legii nr. 111/2022, stabilind expres condițiile în care se realizează activitățile specifice acestei categorii profesionale, în baza unui contract individual de muncă sau ca persoană fizică autorizată, conform Legii nr. 167/2014, ținând cont că este necesară asigurarea concordanței dintre prevederile actului normativ de nivel superior cu cele ale actului normativ de nivel inferior, respectiv normele de punere în aplicare și pentru asigurarea operaționalizării platformei electronice de evidență a activităților casnice, fapt care impune modificarea, într-un timp cât mai scurt, și a normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 111/2022, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 822/2022,în considerarea neconcordanței dintre mai multe prevederi din Legea nr. 111/2022, ca urmare a modificărilor legislative ulterioare cu privire la salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, respectiv cea dintre prevederea potrivit căreia valoarea minimă a contribuției lunare pentru ca un prestator casnic să beneficieze de calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de stat, respectiv de 85 de tichete de activități casnice, și condiția imperativă ca această valoare minimă să nu fie mai mică de 25% din valoarea salariului minim brut pe țară garantat în plată,având în vedere imposibilitatea furnizorului de serviciu universal de a realiza înrolarea în Platforma electronică de evidență a desfășurării activităților casnice a persoanelor care au calitatea de prestatori casnici și beneficiari casnici,ținând cont de inexistența unui flux eficace și eficient pentru activitățile realizate de furnizorul universal în ceea ce privește preschimbarea de către prestatorii casnici a tichetelor de activități casnice, care poate influența, în mod negativ, inclusiv îndeplinirea țintelor asumate prin PNRR cu privire la „Operaționalizarea introducerii tichetelor de muncă pentru lucrătorii casnici“ - jalonul 397 din cadrul componentei 13 - Reforme sociale,ținând seama de faptul că aspectele sus-menționate constituie o situație extraordinară, ce vizează interesul public major, în cazul neîndeplinirii satisfăcătoare a jalonului 397 din PNRR prin neatingerea țintelor asumate, așa cum sunt descrise în anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului de modificare a Deciziei de punere în aplicare din 29 octombrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare și reziliență al României, întrucât elementele sus-menționate constituie premisele unei situații urgente și extraordinare care impun adoptarea de măsuri imediate, în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat pentru reglementarea eficientă a activității prestatorului casnic, iar neadoptarea acestor măsuri cu celeritate poate avea consecințe negative și asupra exercitării de către persoanele care au calitatea de prestator casnic a dreptului fundamental la muncă prevăzut de Constituția României, republicată, în baza unui raport juridic stabilit prin acordul de voință al părților, fără obligativitatea unei forme scrise, precum și asupra interesului public reprezentat de includerea în economia formală a persoanelor inactive și șomere predispuse să fie implicate în activități informale, în special în muncă agricolă și casnică, în cadrul unui raport juridic flexibil, care să le confere și calitatea de asigurați în sistemul public de pensii și în sistemul asigurărilor de sănătate, având impact asupra colectării impozitelor și contribuțiilor sociale, precum și pentru reducerea muncii informale, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul ILegea nr. 111/2022 privind reglementarea activității prestatorului casnic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 402 din 27 aprilie 2022, se modifică și se completează după cum urmează:1. Articolul 2 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 2(1) În sensul prezentei legi, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) activitate casnică - activitatea ocazională, necalificată, desfășurată de un prestator casnic în gospodăria beneficiarului casnic, la domiciliul prestatorului casnic sau în alt loc necesar desfășurării acesteia; activitatea casnică nu este efectuată în scop comercial și nu se efectuează în beneficiul unor terți;b) prestator casnic - persoană fizică ce poate desfășura activități casnice în una sau mai multe gospodării, în schimbul unei remunerații acordate exclusiv sub formă de tichete de activități casnice, în condițiile prezentei legi;c) beneficiar casnic - persoana fizică în folosul căreia prestatorul casnic desfășoară activități casnice;d) tichet de activități casnice - bon valoric destinat remunerării activităților casnice desfășurate de către prestatorul casnic;e) gospodărie - totalitatea bunurilor imobile constând în clădirile cu destinație de locuință, anexele, curțile și grădinile aferente acestora, precum și bunurile mobile utilizate în prestarea activităților casnice.(2) Prestator casnic poate fi și îngrijitorul informal, definit la art. 6 lit. ș) din Legea asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare, care nu este membru al familiei beneficiarului casnic, astfel cum este definită la art. 6 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare, și care nu are încheiat un contract pentru îngrijire informală cu serviciul public de asistență socială, potrivit dispozițiilor art. 13 din Legea nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(3) Lista activităților casnice definite la alin. (1) lit. a) este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta lege.(4) Lista activităților casnice definite la alin. (1) lit. a) se poate modifica și completa anual sau ori de câte ori se impune de către Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, la propunerea Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă și/sau la solicitarea părților interesate, după caz, prin ordin al ministrului muncii și solidarității sociale, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.2. La articolul 3, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Beneficiarul casnic și prestatorul casnic convin asupra activităților, a numărului de ore sau a volumului de muncă și asupra plății aferente activității casnice.3. La articolul 3, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul cuprins:(5^1) Plata prestatorului casnic se face conform dispozițiilor prezentei legi, exclusiv cu tichete de activități casnice.4. La articolul 3, alineatul (8) se abrogă.5. La articolul 4 alineatul (1), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) la remunerație pentru activitatea prestată, conform înțelegerii cu beneficiarul casnic și potrivit dispozițiilor prezentei legi;6. La articolul 4 alineatul (2), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:e) să semneze, în rubrica corespunzătoare din tichetul de activități casnice, că a fost informat cu privire la drepturile și obligațiile pe care le are potrivit prezentei legi.7. La articolul 5 alineatul (2), după litera c) se introduce o nouă literă, lit. c^1), cu următorul cuprins:c^1) să efectueze plata conform înțelegerii cu prestatorul casnic și potrivit dispozițiilor prezentei legi;8. La articolul 5 alineatul (2), literele g) și h) se modifică și vor avea următorul cuprins:g) să completeze tichetele de activități casnice pe suport hârtie cu data acordării acestora, numele și prenumele prestatorului casnic și codul numeric personal al acestuia, precum și cu data la care au fost prestate activitățile casnice remunerate;h) să completeze tichetele de activități casnice pe suport hârtie cu datele sale personale cu privire la nume, prenume și cod numeric personal;9. La articolul 5 alineatul (2), după litera i) se introduce o nouă literă, lit. j), cu următorul cuprins:j) să semneze, în rubrica corespunzătoare din tichetul de activități casnice, că este de acord cu drepturile și obligațiile pe care le are potrivit prezentei legi.10. La articolul 5, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:(3) Beneficiarul casnic își asumă răspunderea pentru corectitudinea și veridicitatea datelor și informațiilor completate pe tichetele de activități casnice pe suport hârtie, potrivit alin. (2) lit. g) și h).11. La articolul 7, după alineatul (10) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu următorul cuprins:(11) Tichetele de activități casnice care nu au fost preschimbate, valorificate sau returnate în condițiile prezentei legi se anulează.12. La articolul 8, după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alin. (9^1), cu următorul cuprins:(9^1) Sumele ridicate în numerar în vederea achitării valorii nete a tichetelor de activități casnice preschimbate de către prestatorii casnici se pot păstra în casieriile agențiilor pentru ocuparea forței de muncă, peste limita plafonului de casă, pe o perioadă de maximum 5 zile lucrătoare de la data ridicării în casieriile agențiilor pentru ocuparea forței de muncă, peste limita plafonului de casă stabilit de către unitățile Trezoreriei Statului pentru acestea, potrivit prevederilor art. 5 alin. (7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările și completările ulterioare.13. După articolul 8 se introduce un nou articol, art. 8^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 8^1(1) Sumele reprezentând contravaloarea netă a tichetelor de activități casnice necesar a fi preschimbate de către prestatorii casnici în luna curentă, estimate de către unitățile furnizorului de serviciu universal pe baza contravalorii nete a tichetelor de activități casnice preschimbate de către prestatorii casnici în luna anterioară, se virează de către agențiile pentru ocuparea forței de muncă în a căror rază teritorială se găsesc sediile unităților furnizorului de serviciu universal în prima zi a lunii în care trebuie plătite în conturile distincte de disponibil, care nu sunt purtătoare de dobânzi, deschise în acest scop de către furnizorul de serviciu universal la instituțiile de credit.(2) Sumele ridicate în numerar de către unitățile furnizorului de serviciu universal în vederea achitării valorii nete a tichetelor de activități casnice preschimbate de către prestatorii casnici se pot păstra în casieriile unităților furnizorului de serviciu universal, peste limita plafonului de casă, pe o perioadă de maximum 5 zile lucrătoare de la data ridicării.(3) Sumele rămase neutilizate în conturile prevăzute la alin. (1) după plata valorii nete a tichetelor de activități casnice preschimbate de către prestatorii casnici se restituie de către furnizorul de servicii universal în conturile distincte de disponibil deschise în acest scop la unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului de către agențiile pentru ocuparea forței de muncă, până la data de 29 a ultimei luni a trimestrului în care trebuiau plătite.14. La articolul 10, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Tichetele de activități casnice acordate gratuit beneficiarilor casnici potrivit alin. (1) nu generează venit impozabil pentru beneficiarii casnici, nu se includ în bazele de calcul și nu se iau în considerare la verificarea încadrării în plafoanele anuale prevăzute la art. 170 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.15. La articolul 11, alineatele (1) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 11(1) Angajatorii prevăzuți la art. 3 din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificările și completările ulterioare, denumiți în continuare angajatori, pot acorda angajaților proprii sub formă de primă sau bonus, în afară de salariul de bază stabilit, tichete de activități casnice pe suport hârtie sau pe suport electronic, suportând valoarea nominală a acestora..................................................................................................(5) Tichetele de activități casnice prevăzute la alin. (1) se achiziționează de la Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, care le emite pe suport hârtie sau pe suport electronic.16. La articolul 11, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul cuprins:(5^1) Angajatorii care achiziționează tichete de activități casnice emise pe suport hârtie completează numele, prenumele și codul numeric personal ale fiecărui angajat care este în drept să utilizeze tichetul de activități casnice, în calitate de beneficiar casnic.17. La articolul 13, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă utilizează Platforma electronică de evidență a desfășurării activităților casnice.18. La articolul 13 alineatul (3), literele a) și d) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) înregistrarea datelor și informațiilor privind beneficiarii casnici și prestatorii casnici;.................................................................................................d) evidența tichetelor de activități casnice preschimbate, a tichetelor de activități casnice returnate, pierdute, deteriorate sau nereturnate de către beneficiarul casnic în perioada prevăzută la art. 7 alin. (8) și a tichetelor de activități casnice pierdute, deteriorate sau care nu au fost preschimbate de către prestatorul casnic în perioada prevăzută la art. 7 alin. (3), a tichetelor de activități casnice acordate gratuit beneficiarilor casnici potrivit art. 10 alin. (1), a tichetelor de activități casnice acordate gratuit angajatorilor potrivit art. 11 alin. (8), precum și a tichetelor de activități casnice anulate prevăzute la art. 7 alin. (11).19. La articolul 13 alineatul (3), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e), cu următorul cuprins:e) interogarea de date și generarea de rapoarte și statistici.20. După articolul 19 se introduce anexa având cuprinsul prevăzut în anexa la prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul IIÎn termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, la propunerea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, Guvernul va modifica în mod corespunzător Hotărârea Guvernului nr. 822/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activității prestatorului casnic.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    Ministrul muncii și solidarității sociale,
    Simona Bucura-Oprescu
    Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
    Adrian Câciu
    p. Ministrul finanțelor,
    Carmen Moraru,
    secretar de stat
    București, 23 aprilie 2024.Nr. 38.  +  ANEXĂ(Anexa la Legea nr. 111/2022)
    LISTA
    activităților casnice definite la art. 2 alin. (1) lit. a) din lege
    Nr. crt.Activitatea casnică
    1.Curățenia/Igienizarea locuinței
    2.Strângerea resturilor vegetale din grădină
    3.Întreținerea spațiilor verzi
    4.Întreținerea și irigarea răsadurilor și a plantelor
    5.Toaletarea pomilor
    6.Plantarea pomilor, arborilor și arbuștilor
    7.Plantarea răsadurilor
    8.Călcatul rufelor
    9.Spălarea rufelor manual sau la mașina de spălat
    10.Spălarea covoarelor (altele decât cele înnodate manual)
    11.Prepararea hranei
    12.Aranjarea și servirea mesei
    13.Debarasarea și spălarea vaselor
    14.Hrănirea și/sau îngrijirea animalelor de companie
    15.Plimbarea câinilor sau a altor animale de companie
    16.Transportarea animalelor de companie la/de la cabinetul veterinar
    17.Curățarea și întreținerea piscinei/a acvariilor
    18.Realizarea de cumpărături
    19.Tăierea și despicarea lemnelor pentru foc
    20.Căratul lemnelor și al materialelor pentru foc
    21.Încărcatul-descărcatul de obiecte casnice
    22.Spălarea și curățarea autovehiculelor
    23.Recoltarea fructelor și a legumelor
    24.Spălarea geamurilor și a tâmplăriei
    25.Văruirea pomilor
    26.Efectuarea igienei corporale a persoanelor dependente
    27.Îmbrăcarea și dezbrăcarea persoanelor dependente
    28.Hrănirea și hidratarea persoanelor dependente
    29.Efectuarea igienei eliminărilor persoanelor dependente
    30.Transferul și mobilizarea persoanelor dependente
    31.Facilitarea comunicării persoanelor dependente cu alte persoane
    32.Facilitarea deplasării persoanelor dependente în interior
    33.Facilitarea deplasării și însoțirea persoanelor dependente în exterior
    34.Acompanierea persoanelor dependente la activități desocializare și/sau socializarea cu persoanele dependente
    ------