ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 68 din 7 iulie 2023pentru aprobarea și finanțarea Programului național pentru dezvoltarea producției interne de produse și materiale de construcții
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 624 din 7 iulie 2023



    Având în vedere obiectivul fundamental din Programul de guvernare 2023-2024 de intensificare a investițiilor publice și de absorbție a fondurilor europene alocate României prin Cadrul financiar 2021-2027 și prin Mecanismul de redresare și reziliență,luând în considerare importanța deosebită a sectorului de construcții în realizarea proiectelor de investiții și în asigurarea unei creșteri economice sustenabile, sector care contribuie din ce în ce mai mult la crearea produsului intern brut,ținând cont că efectul de propagare în economie și cu deosebire în activitățile industriale care asigură bunuri intermediare și materiale de construcții nu s-a reflectat în mod corespunzător în producția internă, cererea internă suplimentară fiind acoperită cu preponderență de import,în condițiile în care în anul 2022 valoarea adăugată brută din construcții s-a majorat cu 11,2%, în cazul ramurilor industriale care asigură 41% din consumul intermediar al construcțiilor, respectiv „Fabricarea altor produse din minerale nemetalice“ și „Industria metalurgică“, importul acoperă circa jumătate din cererea internă de astfel de produse, din care cauză cifra de afaceri din cele două ramuri a fost în scădere în anul 2022,în circumstanțele excepționale actuale de manifestare internă și internațională a unor crize multiple, generate, în principal, de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei, întreprinderile producătoare de materiale de construcții se confruntă cu majorări semnificative de costuri ce afectează performanțele acestora și posibilitățile de creditare pentru creșterea producției în raport cu necesitățile sectorului de construcții, cu impact direct în majorarea importurilor și a deficitului comercial.Având în vedere, de asemenea, că o viitoare implicare a constructorilor români în refacerea clădirilor și infrastructurii din Ucraina ar fi mult mai benefică dacă s-ar baza pe produse și materiale de construcții din producție internă, și nu din import,considerând că elementele situației de criză actuale, precum și deficitul comercial extrem de ridicat din domeniul materialelor de construcții conturează o situație excepțională, se impune luarea unor măsuri urgente care să vizeze stimularea producției interne de produse și materiale de construcții prin sprijinirea investițiilor.În lipsa aprobării Programului național pentru dezvoltarea producției interne de produse și materiale de construcții, care se propune prin prezenta ordonanță de urgență, investițiile asumate prin Programul de guvernare 2023-2024 pentru care există fonduri publice și fonduri europene nerambursabile ar fi în pericol să nu fie realizate, iar deficitul comercial al României generat de creșterea volumului de lucrări de construcții ar deveni nesustenabil.Este necesar ca statul să ia urgent măsuri de natura ajutorului de stat, așa cum se prevede în Programul național pentru dezvoltarea producției interne de materiale de construcții, pentru a atenua dezechilibrele macroeconomice și pentru a asigura o creștere economică sustenabilă, care să se reflecte în creșterea locurilor de muncă și în majorarea veniturilor populației.În considerarea faptului că elementele sus-menționate vizează interesul public și strategic, fiind o prioritate a Programului de guvernare 2023-2024, și constituie o situație de urgență și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1Se aprobă Programul național pentru dezvoltarea producției interne de produse și materiale de construcții „CONSTRUCTPLUS“, denumit în continuare Programul, având ca obiect susținerea financiară a investițiilor private pentru înființarea și/sau dezvoltarea capacităților de producție pentru produse și materiale de construcții.  +  Articolul 2(1) În baza Programului se instituie o schemă de ajutor de stat care are în vedere dezvoltarea regională și este elaborată în baza Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 187 din 26 iunie 2014, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulament.(2) Modificarea legislației europene în domeniul ajutorului de stat în baza căreia se instituie prezenta schemă de ajutor de stat determină modificarea corespunzătoare a prezentei ordonanțe de urgență.  +  Capitolul II Definiții, obiectivele Programului, modalități de finanțare  +  Articolul 3În sensul prezentei ordonanțe de urgență, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:1. active corporale - activele asociate investiției reprezentate de terenuri, construcții de orice tip, respectiv cheltuielile efectuate cu realizarea de construcții și instalații tehnice, utilaje și echipamente; (la 14-03-2024, Punctul 1. , Articolul 3 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 1. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 39 din 8 martie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 198 din 11 martie 2024 ) 2. active necorporale - activele amortizabile asociate investiției care nu au o concretizare fizică sau financiară, precum brevete, licențe, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuală;3. activitate identică sau similară - activitatea care face parte din aceeași clasă, cod numeric de patru cifre, conform Ordinului președintelui Institutului Național de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităților din economia națională - CAEN, a doua revizuire CAEN Rev.2;4. achiziția de active în condiții de piață - modalitate de achiziționare a activelor care are la bază următoarele principii: nediscriminarea, tratamentul egal, recunoașterea reciprocă, transparența, proporționalitatea și eficiența utilizării fondurilor;5. ajutoare regionale pentru investiții - ajutoare regionale acordate pentru o investiție inițială sau pentru o investiție inițială în favoarea unei noi activități economice;6. data acordării ajutorului de stat - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului respectiv, data semnării acordului de finanțare;7. demararea investiției - fie demararea lucrărilor de construcție în cadrul investiției, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiția devine ireversibilă, oricare dintre acestea survine primul; cumpărarea de terenuri și lucrările pregătitoare, cum ar fi obținerea permiselor și realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate demarare a lucrărilor;8. diversificarea producției unei unități existente - obținerea de produse care nu erau realizate anterior în unitatea respectivă; costurile eligibile trebuie să depășească cu cel puțin 200% valoarea contabilă a activelor reutilizate, astfel cum au fost înregistrate în exercițiul financiar ce precedă începerea lucrărilor;9. exercițiu financiar încheiat - exercițiul financiar pentru care întreprinderea are situații financiare depuse și aprobate conform prevederilor Legii contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare;10. finalizarea investiției - data stabilită de furnizor în acordul de finanțare;11. furnizorul ajutorului de stat - Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului;12. intensitatea ajutorului de stat - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxe;13. investiție inițială - investiție în active corporale și necorporale legată de una sau mai multe dintre următoarele activități: înființarea unei unități noi, extinderea capacității unei unități existente, diversificarea producției unei unități prin produse sau servicii care nu au fost fabricate anterior în unitate;14. investiție inițială pentru o nouă activitate economică - o investiție în active corporale și necorporale legată de una dintre următoarele activități sau de ambele: înființarea unei noi unități sau diversificarea activității unei unități, cu condiția ca noua activitate să nu fie identică sau similară cu activitatea desfășurată anterior în unitatea respectivă;15. întreprinderi mici și mijlocii - acele întreprinderi care se încadrează în definiția IMM-urilor conform anexei I la Regulament;16. întreprindere mare - întreprinderea care nu îndeplinește criteriile pentru încadrarea în definiția IMM-urilor;17. întreprindere în activitate - întreprinderea care desfășoară activitate economică de mai mult de 3 ani fiscali consecutivi de la data înregistrării cererii pentru finanțare și are situații financiare anuale aprobate corespunzătoare ultimului exercițiu financiar încheiat;18. întreprindere în dificultate - întreprindere care se află cel puțin în una din situațiile următoare, astfel cum este prevăzut la art. 2 pct. 18 din Regulament:a) în cazul unei societăți cu răspundere limitată, alta decât un IMM care există de cel puțin de trei ani, atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți prevăzute în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivelor 78/660/CEE și 83/349/CEE ale Consiliului, denumită în continuare Directiva 2013/34/UE, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;b) în cazul unei societăți în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății, alta decât un IMM care există de cel puțin 3 ani, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu așa cum reiese din contabilitatea societății a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți prevăzute în anexa II la Directiva 2013/34/UE;c) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;d) atunci când întreprinderea a primit ajutor de stat pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;e) în cazul unei întreprinderi care nu este un IMM, atunci când, în ultimii 2 ani:1. raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; și2. capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza indicatorului EBITDA, Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization, respectiv profitul înainte de dobânzi, impozite, depreciere și amortizare, se situează sub valoarea 1,0;19. întreprindere nou-înființată - întreprinderea înființată în anul înregistrării cererii pentru finanțare sau întreprinderea care nu a desfășurat/a desfășurat activitate economică, dar nu mai mult de 3 ani fiscali consecutivi înainte de data înregistrării cererii;20. perioadă de monitorizare a investiției - perioada de 5 ani ulterioară anului finalizării investiției de către întreprinderi mari și de 3 ani de către IMM-uri;21. proiect mare de investiții - o investiție inițială cu costuri eligibile care depășesc 50 milioane euro, valoare calculată la cursul de schimb stabilit de Banca Națională a României, valabil la data acordării ajutorului de stat;22. proiect unic de investiții - orice investiție inițială care vizează aceeași activitate sau o activitate similară demarată de același beneficiar, la nivel de grup, într-un interval de 3 ani de la data demarării lucrărilor la o altă investiție care beneficiază de ajutor în aceeași regiune de nivel 3 din Nomenclatorul comun al unităților teritoriale de statistică (NUTS 3), respectiv județ; (la 14-03-2024, Punctul 22. , Articolul 3 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 1. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 39 din 8 martie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 198 din 11 martie 2024 ) 23. relocare - transferul unei activități identice sau similare sau al unei părți a acesteia de la o unitate a uneia dintre părțile contractante la Acordul privind SEE, unitatea inițială, către unitatea unei alte părți contractante la Acordul privind SEE unde are loc investiția care beneficiază de ajutor de stat, unitatea care beneficiază de ajutor de stat. Există un transfer în cazul în care produsul sau serviciul de la unitatea inițială și de la unitatea care beneficiază de ajutor de stat au cel puțin parțial aceleași scopuri, îndeplinesc cerințele sau necesitățile aceluiași tip de clienți și se pierd locuri de muncă în activități identice sau similare la una din unitățile inițiale ale beneficiarului din SEE;24. valoarea ajustată a ajutoarelor - valoarea maximă permisă a ajutoarelor pentru un proiect mare de investiții, calculată conform formulei:valoarea ajustată a ajutoarelor = R × (A + 0,50 × B + 0 × C),unde: R este intensitatea maximă a ajutoarelor aplicabilă în zona respectivă, cu excepția intensității majorate a ajutoarelor pentru IMM-uri; A este partea din costurile eligibile în valoare de 55 de milioane euro; B este partea din costurile eligibile cuprinsă între 55 de milioane euro și 110 milioane euro, iar C este partea din costurile eligibile de peste 110 milioane euro.  +  Articolul 4(1) Obiectivul Programului prin care se asigură susțineri financiare este dezvoltarea regională și urmărește:a) reducerea deficitului comercial provenit din importul de materiale de construcții;b) stimularea investițiilor în județele mai puțin dezvoltate;c) creșterea producției interne de produse și materiale de construcții.(2) În vederea îndeplinirii obiectivului prevăzut la alin. (1), prin Program se finanțează următoarele tipuri de investiții:a) investiție inițială, astfel cum este definită la art. 3 pct. 13;b) investiție inițială pentru o nouă activitate economică circumscrisă obiectivelor Programului, astfel cum este definită la art. 3 pct. 14.  +  Articolul 5(1) Susținerea financiară a tipurilor de investiții prevăzute la art. 4 alin. (2) constă din ajutor de stat regional nerambursabil.(2) Ajutorul de stat regional nerambursabil acordat în baza prezentei scheme este de maximum 50 milioane de euro, dar nu mai mult de 75% din costurile eligibile totale ale proiectului investiției și fără a depăși intensitatea maximă a ajutoarelor de stat prevăzută în Harta regională autorizată de Comisia Europeană prin Decizia C (2021) 9750 final din 20.12.2021, cu completările ulterioare, și aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 311/2022 privind intensitatea maximă a ajutorului de stat regional în perioada 2022-2027 pentru investiții inițiale, cu modificările ulterioare, denumită în continuare Harta regională pentru România. (la 14-03-2024, Alineatul (2) , Articolul 5 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 2. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 39 din 8 martie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 198 din 11 martie 2024 ) (3) Beneficiarii ajutorului de stat regional nerambursabil în cadrul Programului trebuie să asigure o contribuție financiară de cel puțin 25% din costurile eligibile totale ale proiectului de investiție, din resurse proprii, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public, cu respectarea regulilor privind intensitatea ajutorului de stat prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta schemă.(4) În vederea calculării intensității ajutoarelor și a costurilor eligibile, toate cifrele utilizate sunt luate în considerare înainte de orice fel de deducere a impozitelor sau a altor taxe. Costurile eligibile trebuie să fie susținute prin documente justificative care trebuie să fie clare, specifice și contemporane cu faptele.  +  Capitolul III Eligibilitate  +  Articolul 6(1) Investițiile realizate de beneficiari în cadrul Programului trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:a) să fie considerate investiții inițiale, respectiv investiții inițiale în favoarea unei noi activități economice, astfel cum sunt definite la art. 3 pct. 13 și 14 și în condițiile menționate la art. 18;b) să își demonstreze eficiența economică raportat la obiectivele schemei de ajutor de stat și viabilitatea pe perioada implementării investiției, respectiv 5 ani de la data finalizării acesteia în cazul întreprinderilor mari și 3 ani în cazul IMM-urilor;c) să îndeplinească indicatorii cantitativi și calitativi stabiliți prin Ghidul solicitantului aprobat prin hotărâre a Guvernului în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență;d) să fie realizate în domeniile de activitate eligibile, așa cum sunt acestea definite în anexa nr 1.(2) Un solicitant care își desfășoară activitatea atât în sectoarele/domeniile eligibile, cât și în alte sectoare/domenii poate beneficia de finanțare pentru domeniile de activitate eligibile, cu condiția prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenței acestor activități.  +  Articolul 7(1) Sunt considerate cheltuieli eligibile costurile fără T.V.A. aferente realizării, respectiv achiziționării, după caz, de active corporale și necorporale;(2) Activele corporale și necorporale trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții de eligibilitate:a) să fie exploatate exclusiv de întreprinderea beneficiară de ajutor de stat pentru atingerea obiectivelor investiției pentru care s-a solicitat finanțarea;b) să fie incluse în activele întreprinderii beneficiare de ajutor de stat și să rămână asociate investiției pentru care s-a acordat finanțarea pe o perioadă de minimum 5 ani de la data finalizării acesteia în cazul întreprinderilor mari si 3 ani în cazul IMM-urilor;c) să fie achiziționate în condiții de piață.(3) Activele corporale și necorporale achiziționate trebuie să fie noi, cu excepția celor pentru IMM-uri. Costurile legate de închirierea de active corporale pot fi luate în considerare în următoarele situații:a) în cazul terenurilor și clădirilor, contractul de închiriere trebuie să continue cel puțin timp de 5 ani de la data preconizată de finalizare a investiției pentru întreprinderile mari și cel puțin timp de 3 ani în cazul IMM-urilor;b) în cazul închirierii de instalații sau de utilaje, contractul trebuie să fie unul de leasing financiar și trebuie să conțină obligația ca beneficiarul ajutorului de stat să achiziționeze activul la data la care expiră contractul.(4) Activele necorporale sunt eligibile pentru calculul costurilor de investiții dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:a) trebuie să fie utilizate exclusiv în cadrul unității care primește ajutorul de stat;b) trebuie să fie amortizabile;c) trebuie să fie achiziționate în condițiile pieței de la terți care nu au legături cu cumpărătorul;d) trebuie să fie incluse în activele întreprinderii care beneficiază de ajutor de stat și trebuie să rămână asociate proiectului pentru care s-a acordat ajutorul de stat pe o perioadă de minimum 5 ani sau de 3 ani în cazul IMM-urilor.(5) Pentru întreprinderile mari, costurile activelor necorporale sunt eligibile numai până la un plafon de 50% din costurile totale eligibile ale investiției inițiale. Pentru IMM-uri, costurile activelor necorporale sunt eligibile 100%.  +  Articolul 8Investiția trebuie menținută în regiunea beneficiară pentru o perioadă de cel puțin 5 ani sau, în cazul IMM-urilor, de cel puțin 3 ani de la finalizarea investițiilor. Această condiție nu împiedică înlocuirea unei instalații sau a unui echipament care a devenit depășit sau a fost distrus în această perioadă, cu condiția ca activitatea economică să fie menținută în regiunea în cauză pentru perioada minimă relevantă.  +  Articolul 9Întreprinderea solicitantă confirmă că în cei 2 ani anteriori datei cererii de ajutor de stat nu a efectuat o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiția inițială pentru care se solicită ajutorul de stat și oferă un angajament că nu va face acest lucru pentru o perioadă de până la 2 ani după finalizarea investiției inițiale pentru care se solicită ajutorul de stat.  +  Articolul 10Beneficiarii sunt persoane juridice de drept privat, respectiv întreprinderi înregistrate în scop fiscal în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 11Pot beneficia de ajutor de stat în baza Programului întreprinderile care îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării cererii pentru finanțare, următoarele criterii de eligibilitate:a) se angajează să realizeze o investiție inițială în România, în unul din domeniile CAEN prevăzute în anexa nr. 1;b) nu intră în categoria „întreprinderilor în dificultate“, așa cum sunt acestea definite la art. 3 pct. 18;c) nu se află în procedură de executare silită, insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională, lichidare sau suspendare temporară a activității; (la 14-03-2024, Litera c) , Articolul 11 , Capitolul III a fost modificată de Punctul 3. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 39 din 8 martie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 198 din 11 martie 2024 ) d) nu fac obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate și ajutorul a fost recuperat, inclusiv dobânda aferentă, conform prevederilor legale în vigoare;e) nu au efectuat o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiția inițială pentru care se solicită ajutorul în ultimii 2 ani anteriori înregistrării cererii pentru finanțare și, la momentul înregistrării cererii, oferă un angajament că nu vor face acest lucru pentru o perioadă de până la 2 ani după finalizarea investiției inițiale pentru care se solicită ajutorul;f) nu înregistrează datorii la bugetul general consolidat, atât pentru sediul social, cât și pentru toate punctele de lucru. (la 14-03-2024, Litera f) , Articolul 11 , Capitolul III a fost modificată de Punctul 3. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 39 din 8 martie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 198 din 11 martie 2024 )  +  Articolul 12(1) Întreprinderile în activitate pot beneficia de ajutor de stat în baza schemei dacă îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării cererii pentru finanțare, criteriile prevăzute la art. 11, precum și următoarele criterii de eligibilitate:a) au rentabilitatea cifrei de afaceri mai mare decât zero în unul din ultimele trei exerciții financiare încheiate;b) au capitalurile proprii pozitive în ultimul exercițiu financiar încheiat;c) au capital social subscris vărsat în condițiile legii în valoare de minimum 100 mii lei;d) abrogată. (la 14-03-2024, Litera d) , Alineatul (1) , Articolul 12 , Capitolul III a fost abrogată de Punctul 4. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 39 din 8 martie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 198 din 11 martie 2024 ) (2) Întreprinderile nou-înființate pot beneficia de ajutor de stat în baza schemei, dacă îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării cererii pentru finanțare, criteriile prevăzute la art. 11, precum și următoarele criterii de eligibilitate:a) au capital social subscris vărsat în condițiile legii în valoare de minimum 100 mii lei;b) nu aparțin unor acționari/asociați care dețin sau au deținut în ultimii 2 ani anterior datei înregistrării cererii de acord pentru finanțare o altă întreprindere înregistrată conform dispozițiilor Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care desfășoară sau a desfășurat activitatea pentru care solicită finanțare.(3) Implementarea schemei de ajutor de stat se face cu respectarea Recomandării (UE) 2020/1.039 a Comisiei din 14 iulie 2020 privind condiționarea acordării unui sprijin financiar din partea statului pentru întreprinderile din Uniune de absența legăturilor cu jurisdicțiile necooperante. Asigurarea respectării condiționalităților prevăzute în Recomandarea (UE) 2020/1.039 a Comisiei din 14 iulie 2020 se realizează pe baza instrucțiunilor prevăzute în Ghidul solicitantului.  +  Capitolul IV Intensitatea ajutorului de stat  +  Articolul 13Investițiile localizate în mediul rural și/sau în unul din ultimele 10 județe după PIB/locuitor primesc punctaj suplimentar conform grilei cu criteriile de evaluare pentru stabilirea punctajului prevăzută în Ghidul solicitantului. (la 14-03-2024, Articolul 13 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 5. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 39 din 8 martie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 198 din 11 martie 2024 )  +  Articolul 14(1) Ajutorul de stat se acordă în baza prezentei scheme în limita intensităților maxime prevăzute în anexa nr. 2, raportat la valoarea totală a cheltuielilor eligibile aferente proiectului de investiții.(2) Intensitățile maxime ale ajutoarelor de stat prevăzute în anexa nr. 2 pot fi majorate cu până la 20 de puncte procentuale pentru întreprinderile mici sau cu până la 10 puncte procentuale pentru întreprinderile mijlocii. (la 14-03-2024, Alineatul (2) , Articolul 14 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 6. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 39 din 8 martie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 198 din 11 martie 2024 ) (3) Majorările prevăzute la alin. (2) nu se aplică ajutoarelor acordate pentru proiectele mari de investiții.(4) Valoarea ajutorului de stat pentru proiectele mari de investiții se calculează conform formulei pentru valoarea ajustată a ajutoarelor, prevăzută la art. 3 pct. 24.(5) Valoarea ajutorului de stat pentru proiectele ale căror cheltuieli eligibile nu depășesc 50 de milioane de euro se calculează pe baza intensității maxime prevăzute în anexa nr. 2, ținându-se cont și de majorările pentru IMM-uri prevăzute la art. 13, și a valorii totale a costurilor eligibile. (la 14-03-2024, Alineatul (5) , Articolul 14 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 6. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 39 din 8 martie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 198 din 11 martie 2024 ) (6) Prevederile alin. (4) se aplică și în cazul proiectelor unice de investiții ce intră în categoria proiectelor mari de investiții.(7) Un proiect unic de investiții nu poate fi divizat în mai multe subproiecte în scopul de a beneficia de ajutor de stat în valoare mai mare decât valoarea maximă corespunzătoare pentru proiectele mari de investiții.  +  Articolul 15Pentru verificarea încadrării în nivelul maxim al ajutorului de stat exprimat în euro se utilizează cursul de schimb stabilit de Banca Națională a României, valabil la data acordării ajutorului de stat.  +  Articolul 16(1) Pentru a stabili dacă nivelul și intensitatea ajutorului de stat de care beneficiază o întreprindere se încadrează în limitele maxime prevăzute la art. 14 și în anexa nr. 2, se ia în considerare valoarea totală a ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea, investiția și întreprinderea care beneficiază de ajutor de stat.(2) Ajutoarele de stat acordate în baza schemei pot fi cumulate cu orice alt ajutor de stat sau de minimis ce vizează alte costuri eligibile identificabile diferite.(3) Ajutoarele de stat, acordate în baza schemei, pot fi cumulate cu orice alt ajutor de stat în legătură cu aceleași costuri eligibile, dar numai în cazul în care un astfel de cumul nu are drept rezultat depășirea limitelor maxime prevăzute la art. 14 și în anexa nr. 2.(4) Ajutoarele de stat, acordate în baza schemei, nu se cumulează cu ajutoare de minimis în raport cu aceleași costuri eligibile, dacă un astfel de cumul ar conduce la o intensitate și un nivel al ajutorului care depășesc limitele maxime prevăzute la art. 14 și în anexa nr. 2.  +  Capitolul V Acordarea ajutorului de stat și menținerea investiției  +  Articolul 17(1) Prin prezenta schemă, ajutorul de stat se acordă pentru realizarea unei investiții inițiale sau a unei investiții inițiale pentru o nouă activitate economică, după caz, în legătură cu activități economice derulate în sectoarele de activitate prevăzute în anexa nr. 1, în condițiile prevăzute la alin. (2) și (3).(2) În cazul IMM-urilor, ajutorul de stat se acordă pentru realizarea unei investiții inițiale, astfel definită la art. 3 pct. 13, în toate regiunile României, cu excepția municipiului București și a localităților din județul Ilfov care nu sunt enumerate în anexa nr. 2.(3) În cazul întreprinderilor mari, ajutorul de stat se acordă:a) pentru realizarea unei investiții inițiale, astfel definită la art. 3 pct. 13, în toate regiunile României, cu excepția municipiului București și județului Ilfov, respectivb) doar pentru realizarea unei investiții inițiale pentru o nouă activitate economică, astfel definită la art. 3 pct. 14, în localitățile din județul Ilfov prevăzute în anexa nr. 2.  +  Articolul 18(1) Pentru a beneficia de ajutor de stat, întreprinderea solicitantă trebuie să obțină un acord pentru finanțare din partea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.(2) În cazul în care întreprinderea solicitantă demarează investiția anterior depunerii cererii pentru finanțare, întreaga investiție nu este eligibilă pentru acordarea ajutorului de stat în baza prezentei scheme.(3) Mecanismul aferent obținerii acordului de finanțare și grila cu criteriile de evaluare pentru stabilirea punctajului se aprobă prin Ghidul solicitantului. (la 14-03-2024, Alineatul (3) , Articolul 18 , Capitolul V a fost modificat de Punctul 7. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 39 din 8 martie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 198 din 11 martie 2024 ) (4) În acordul de finanțare vor fi indicate în mod expres beneficiarul ajutorului, cuantumul și tipul ajutorului acordat în baza prezentei scheme.  +  Articolul 19Întreprinderea are obligația de a menține în stare de funcționare investiția inițială sau investiția inițială pentru o nouă activitate economică, după caz, realizată prin finanțare acordată în baza prezentei scheme, pentru o perioadă de 5 ani de la data finalizării acesteia, în cazul întreprinderilor mari, și de 3 ani în cazul IMM-urilor.  +  Articolul 20(1) Pe parcursul realizării investiției și pe o perioadă de 5 ani de la data finalizării acesteia, orice modificare a adresei locației unde este efectuată investiția este permisă doar pe teritoriul aceleași regiuni. Modificarea se notifică Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului printr-o adresă însoțită de certificatul constatator emis de oficiul registrului comerțului, în care se menționează noua locație, actul de deținere a locației, precum și valabilitatea acestuia.(2) Mutarea locației într-o altă regiune, diferită de regiunea în care întreprinderea a beneficiat de ajutor de stat, atrage revocarea acordului pentru finanțare și recuperarea în integralitate a ajutorului de stat plătit. (la 14-03-2024, Alineatul (2) , Articolul 20 , Capitolul V a fost modificat de Punctul 8. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 39 din 8 martie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 198 din 11 martie 2024 )  +  Capitolul VI Bugetul Programului, numărul de beneficiari și mecanismul de plată și de revocare a acordului pentru finanțare  +  Articolul 21(1) Programul aprobat prin prezenta ordonanță de urgență este un program multianual, respectiv pentru perioada 2023-2026, și este gestionat de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.(2) Acordarea ajutoarelor de stat se realizează cu încadrarea în creditele de angajament pentru perioada 2023-2026 și creditele bugetare pentru perioada 2024-2029, aprobate prin legile bugetare anuale, prin bugetul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.(3) Suma alocată Programului este echivalentul în lei al sumei de 596 milioane euro.(4) Suma alocată pentru anul 2023 este echivalentul în lei al sumei de 149 milioane euro, astfel pentru anul curent sunt necesare doar credite de angajament.(5) Virarea efectivă a ajutorului de stat se realizează prin rambursarea cheltuielilor efectuate de către beneficiar în termen de 60 de zile lucrătoare de la data la care cererea de plată a ajutorului de stat este considerată completă.(6) Ultima cerere de plată transmisă Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului nu va depăși data de 31 decembrie 2028.(7) Numărul total estimat al întreprinderilor care urmează să beneficieze de ajutor de stat în baza schemei este de 30.  +  Articolul 22(1) Se pot emite acorduri pentru finanțare, în baza prezentei scheme, până la data de 31 decembrie 2026, cu respectarea legislației în domeniul ajutorului de stat și a Hărții Regionale pentru România, în limita bugetului anual alocat schemei.(2) Plata ajutorului de stat se efectuează în perioada 2024-2029, în baza acordurilor pentru finanțare emise, în limita bugetului alocat schemei.(3) Mecanismul de plată al ajutorului de stat se stabilește prin Ghidul solicitantului.(4) Perioada de înregistrare a cererilor de acord pentru finanțare se stabilește prin Ghidul solicitantului și poate fi prelungită cu maximum 10 zile lucrătoare, o singură dată, în cazuri temeinic justificate, prin ordin al ministrului economiei, antreprenoriatului și turismului, care se publică pe site-ul ministerului. (la 30-04-2024, Articolul 22, Capitolul VI a fost completat de Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 44 din 30 aprilie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 409 din 30 aprilie 2024 )  +  Articolul 23(1) Revocarea acordului pentru finanțare și/sau recuperarea ajutorului de stat plătit se realizează de către Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.(2) Recuperarea ajutorului de stat plătit se realizează de către Ministerul Economiei, Antrenoriatului și Turismului conform procedurilor de recuperare prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(3) Ajutorul de stat plătit care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și ale Regulamentului (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, cu modificările ulterioare.(4) Situațiile și mecanismul privind revocarea acordului pentru finanțare și recuperarea ajutorului de stat plătit se stabilesc prin Ghidul solicitantului.  +  Capitolul VII Dispoziții finale  +  Articolul 24(1) Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului publică pe site-ul său textul integral al schemei de ajutor de stat, anexa II la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, data de la care se pot înregistra cereri pentru finanțare și bugetul anual alocat Programului, data epuizării bugetului anual, respectiv a bugetului total alocat, în conformitate cu prevederile legilor bugetare anuale, precum și informațiile prevăzute în anexa III la Regulament pentru fiecare ajutor de stat individual care depășește echivalentul în lei al sumei de 100.000 euro.(2) În termen de 20 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului informează, prin Consiliul Concurenței, Comisia Europeană asupra intrării în vigoare a prezentului Program.(3) Pe baza unei cereri scrise, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenței, în termenul stabilit în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor acestui Program.(4) Beneficiarii de ajutoare de stat au obligația de a pune la dispoziția Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, în formatul și în termenul solicitat de acesta, toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce cad în sarcina Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.  +  Articolul 25(1) Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului păstrează înregistrări detaliate referitoare la ajutoarele acordate în baza schemei de ajutor de stat pentru toate proiectele de investiții în cadrul Programului. Aceste înregistrări, care conțin toate informațiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din Regulament, trebuie păstrate timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor de stat în baza schemei de ajutor de stat.(2) Beneficiarul ajutorului de stat trebuie să păstreze timp de 10 ani de la data semnării acordului pentru finanțare toate documentele referitoare la ajutorul de stat primit în baza schemei de ajutor de stat.(3) Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, în calitate de furnizor de ajutor de stat, transmite Consiliului Concurenței rapoarte anuale privind ajutoarele de stat regionale acordate conform schemei, potrivit Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022.(4) Furnizorul schemei de ajutor de stat are obligația de a înregistra schema în Registrul ajutoarelor de stat, denumit în continuare RegAS, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.(5) Furnizorul schemei de ajutor de stat are obligația de a înregistra în RegAS acorduri de finanțare, plățile realizate în cadrul acestora, eventualele obligații de rambursare și rambursări efective aferente acestora, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data semnării actelor sau efectuării plăților, după caz.  +  Articolul 26Furnizorul asigură publicarea schemei și a informațiilor prevăzute în anexa II la Regulament pe site-ul propriu.  +  Articolul 27Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    Ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului,
    Ștefan-Radu Oprea
    Ministrul finanțelor,
    Marcel-Ioan Boloș
    București, 7 iulie 2023.Nr. 68.  +  Anexa nr. 1
    Lista sectoarelor de activitate eligibile
    CAENDenumire
    1623Fabricarea altor elemente de dulgherie și tâmplărie, pentru construcții;
    2223Fabricarea articolelor din material plastic pentru construcții;
    2312Prelucrarea și fasonarea sticlei plate;
    2331Fabricarea plăcilor și dalelor din ceramică;
    2332Fabricarea cărămizilor, țiglelor și a altor produse pentru construcții, din argilă arsă;
    2342Fabricarea de obiecte sanitare din ceramică;
    2351Fabricarea cimentului;
    2352Fabricarea varului și ipsosului;
    2361Fabricarea produselor din beton pentru construcții;
    2362Fabricarea produselor din ipsos pentru construcții;
    2363Fabricarea betonului;
    2364Fabricarea mortarului;
    2369Fabricarea altor articole din beton, ciment și ipsos;
    2370Tăierea, fasonarea și finisarea pietrei;
    2399Fabricarea altor produse din minerale nemetalice, n.c.a.;
    2511Fabricarea de construcții metalice și părți componente ale structurilor metalice;
    2512Fabricarea de uși și ferestre din metal;
    2732Fabricarea altor fire și cabluri electrice și electronice
     +  Anexa nr. 2
    Intensitățile maxime ale ajutoarelor de stat regionale acordate întreprinderilor mari
    RegiuneaJudețele componenteIntensitatea maximă %
    Nord-VestBihor40%
    Bistrița-Năsăud50%
    Cluj40%
    Maramureș50%
    Satu Mare50%
    Sălaj50%
    CentruAlba50%
    Brașov40%
    Covasna40%
    Harghita40%
    Mureș50%
    Sibiu40%
    Nord-EstBacău 60%
    Botoșani60%
    Iași50%
    Neamț60%
    Suceava60%
    Vaslui60%
    Sud-EstBrăila60%
    Buzău60%
    Constanța50%
    Galați70%
    Vrancea60%
    Tulcea60%
    Sud-MunteniaArgeș50%
    Călărași60%
    Dâmbovița50%
    Giurgiu50%
    Ialomița60%
    Prahova70%
    Teleorman60%
    Sud-Vest OlteniaDolj70%
    Gorj70%
    Mehedinți60%
    Olt60%
    Vâlcea60%
    VestArad30%
    Caraș-Severin40%
    Hunedoara50%
    Timiș30%
    IlfovIlfov parțial: Ciorogârla, Domnești, Clinceni, Cornetu, Bragadiru, Dărăști-Ilfov, Jilava, 1 Decembrie, Copăceni, Vidra și Berceni35%
    Ilfov parțial: Periș, Ciolpani, Snagov, Gruiu, Nuci, Grădiștea, Petrăchioaia, Dascălu, Moara Vlăsiei, Balotești, Corbeanca, Buftea, Chitila, Glina, Cernica, Dobroești și Pantelimon45%