ORDIN nr. 470 din 13 martie 2024cu privire la raportarea informațiilor referitoare la finanțările primite de persoanele juridice fără scop patrimonial
EMITENT
  • MINISTERUL FINANȚELOR
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 239 din 20 martie 2024



    În temeiul art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere prevederile art. 4 alin. (1) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare,în baza prevederilor art. LXXVII alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare,ministrul finanțelor emite următorul ordin:  +  Articolul 1Persoanele juridice fără scop patrimonial care au primit sume de natura celor prevăzute la art. 34 alin. (3^1) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare legea contabilității, întocmesc Declarația privind situația de trezorerie, în formatul prevăzut de prezentul ordin.  +  Articolul 2(1) Declarația privind situația de trezorerie se întocmește și se semnează de către persoanele abilitate, potrivit legii, să întocmească și să semneze situațiile financiare anuale. (2) Declarația privind situația de trezorerie se semnează și de către administratorul sau persoana care are obligația gestionării persoanelor juridice fără scop patrimonial.  +  Articolul 3(1) Pentru exercițiul financiar al anului 2023, formatul declarației prevăzute la art. 1 este cel prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.(2) Persoanele juridice fără scop patrimonial care, în cursul exercițiului financiar al anului 2023, au primit sume de natura celor prevăzute la art. 34 alin. (3^1) din legea contabilității în valoare cumulată de maximum 100.000 lei pot folosi pentru întocmirea Declarației privind situația de trezorerie formatul prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.(3) Începând cu exercițiul financiar al anului 2024, Declarația privind situația de trezorerie se depune în formatul elaborat în acest sens.  +  Articolul 4(1) Declarația privind situația de trezorerie se depune odată cu situațiile financiare anuale, folosind programul de asistență elaborat de Ministerul Finanțelor.(2) În vederea depunerii declarației, persoanele juridice fără scop patrimonial folosesc programul de asistență pus la dispoziție gratuit de către Ministerul Finanțelor pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, prin care se generează un fișier de tip PDF, având atașat un fișier xml, precum și un fișier cu extensia zip. Fișierul cu extensia zip va conține prima pagină din situațiile financiare anuale listată cu ajutorul programului de asistență elaborat de Ministerul Finanțelor, semnată, potrivit legii, precum și documentele cerute de lege, așa cum acestea sunt întocmite de persoanele juridice fără scop patrimonial, toate acestea fiind scanate, alb-negru, lizibil și cu o rezoluție care să permită încadrarea în limita a 9,5 MB a fișierului PDF la care este atașat fișierul zip. Fișierele zip atașate situațiilor financiare anuale nu vor conține parolă.  +  Articolul 5(1) Persoanele juridice fără scop patrimonial care, la data intrării în vigoare a prezentului ordin, au depus, conform legii, situațiile financiare anuale aferente exercițiului financiar al anului 2023 și au primit în cursul acelui exercițiu sume de natura celor prevăzute de art. 34 alin. (3^1) din legea contabilității depun declarația menționată la art. 1 în termen de 60 de zile de la încheierea termenului de depunere a situațiilor financiare anuale, prevăzut de legea contabilității.(2) Formatul electronic al declarației prevăzute la alin. (1) se obține prin folosirea programului de asistență elaborat de Ministerul Finanțelor, care este pus la dispoziția persoanelor juridice fără scop patrimonial, gratuit, de unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor sau poate fi descărcat de pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, de la adresa www.anaf.ro.  +  Articolul 6Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Ministrul finanțelor,
    Marcel-Ioan Boloș
    București, 13 martie 2024.Nr. 470.  +  Anexa nr. 1
    DECLARAȚIE
    privind situația de trezorerie^1 la data de 31 decembrie 2023
    -lei-
    Nr. rd.ExplicațiiSume
    0AB
    Trezorerie - sold la 1 ianuarie, din care:
    - disponibilități în bancă
    - disponibilități în casierie
    Cap. I - Încasări
    Subvenții, din care:
    - sume din finanțări nerambursabile din fonduri publice
    - împrumuturi nerambursabile cu caracter de subvenții
    Sponsorizări
    Sume redirecționate din impozitul pe profit/impozitul pe venitul microîntreprinderilor
    Sume redirecționate din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice
    Încasări din donații
    Alte sume primite cu titlu gratuit
    Încasări din credite bancare
    Alte sume încasate, din care:
    - cotizații, contribuții sau cote-părți primite potrivit statutului
    - chirii încasate
    - dobânzi încasate
    - dividende încasate
    - încasări din reclamă și publicitate
    - încasări din despăgubiri
    - încasări din vânzări de imobilizări corporale
    - încasări din vânzări de imobilizări financiare
    Total încasări
    Cap. II - Plăți
    Salarii plătite personalului
    Impozite, taxe și contribuții plătite
    Plăți pentru achiziții de stocuri
    Chirii plătite
    Plăți pentru cheltuieli cu utilitățile
    Plăți pentru reclamă și publicitate
    Plăți pentru contracte de management
    Plăți pentru contracte de consultanță
    Plăți aferente drepturilor de proprietate intelectuală
    Plăți pentru alte servicii executate de terți
    Plăți pentru achiziții de imobilizări corporale, din care:
    - sume achitate sub formă de avansuri
    Plăți cu titlu gratuit^2: sponsorizări, donații, mecenat, alte plăți de natură similară, din care:
    - către persoane fizice, din care:
    - către persoane rezidente
    - către persoane nerezidente
    - către persoane juridice, din care:
    - către persoane rezidente
    - către persoane nerezidente
    Plăți ocazionate de deplasări, din care:
    - plăți pentru deplasări interne
    - plăți pentru deplasări externe
    Dobânzi plătite
    Avansuri de trezorerie acordate și nedecontate la data de 31 decembrie
    Credite bancare plătite
    Plăți pentru achiziția de imobilizări financiare
    Alte sume plătite
    Total plăți
    Trezorerie - sold la 31 decembrie, din care:
    - disponibilități în bancă
    - disponibilități în casierie
    ^1 Se înscriu atât operațiunile derulate prin cont bancar, cât și prin casierie.^2 Efectuate potrivit legii, procedurilor și/sau regulamentelor interne sau în baza unor documente care demonstrează necesitatea efectuării plăților respective.Administrator, Numele și prenumeleSemnăturaÎntocmitNumele și prenumeleCalitateaSemnăturaNr. de înregistrare în organismul profesional:
     +  Anexa nr. 2
    DECLARAȚIE
    privind situația de trezorerie^1 la data de 31 decembrie 2023
    -lei-
    Nr. rd.ExplicațiiSume
    0AB
    Trezorerie - sold la 1 ianuarie
    Cap. I - Încasări
    Subvenții
    Sponsorizări
    Sume redirecționate din impozitul pe profit/impozitul pe venitul microîntreprinderilor
    Sume redirecționate din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice
    Alte sume încasate
    Total încasări
    Cap. II - Plăți
    Salarii plătite personalului
    Impozite, taxe și contribuții plătite
    Chirii plătite
    Plăți pentru servicii executate de terți
    Plăți cu titlu gratuit^2: sponsorizări, donații, mecenat, alte plăți de natură similară
    Avansuri de trezorerie acordate și nedecontate la data de 31 decembrie
    Alte sume plătite
    Total plăți
    Trezorerie – sold la 31 decembrie
    Administrator,Numele și prenumeleSemnăturaÎntocmitNumele și prenumeleCalitateaSemnăturaNr. de înregistrare în organismul profesional:^1 Se înscriu atât operațiunile derulate prin cont bancar, cât și prin casierie.^2 Efectuate potrivit legii, procedurilor și/sau regulamentelor interne sau în baza unor documente care demonstrează necesitatea efectuării plăților respective.
    -----