ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 1 din 18 ianuarie 2024pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 48 din 18 ianuarie 2024
Având în vedere importanța activității agricole și securității alimentare a României, rolul vital al agriculturii în economie, dar și nevoia de flexibilitate a sectorului agricol,ținând seama de:– absența unui cadru legislativ privind circulația pe drumurile publice a tractoarelor agricole sau forestiere, în acord cu necesitățile reale ale conducătorilor acestei categorii de vehicule;– prognoza privind extinderea parcului de utilaje agricole în exercițiul financiar 2023-2027 prin Programul național strategic, care are ca efect o disproporționalitate între numărul de utilaje și personalul specializat pentru conducerea acestora;– deficitul de unități de învățământ pentru școlarizarea și pregătirea operatorilor de utilaje, mecanizatori și tractoriști, care a devenit mai acut începând cu anii 2000;– lipsa forței de muncă specializate, cauzată de migrația către țările Uniunii Europene, unde legislația rutieră permite operarea și conducerea utilajelor agricole cu permis de conducere de categorie B, în special pentru utilajele cu deplasare lentă în combinație cu una sau două remorci, cu condiția respectării unei anumite viteze de deplasare,conștientizând că neadoptarea rapidă a măsurilor legislative are efecte negative vizibile asupra necesarului forței de muncă în agricultură, unde se desfășoară activități agricole specifice pe tot parcursul anului,ținând cont de faptul că neadoptarea de măsuri imediate ar conduce la dificultăți în ceea ce privește realizarea activităților agricole și, implici, asupra securității alimentare a României, situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, dar și de faptul că în lipsa acestei intervenții legislative se creează perspectiva afectării durabile a sectorului agricol din țară, situația având impact negativ pentru România și constituind un element care vizează interesul public general, iar, în contextul arătat, în care demersul nu poate fi amânat, existând riscul afectării sectorului agricol al României, aceasta reprezintă o situație de urgență și are caracter extraordinar.În considerarea celor mai sus precizate, din perspectiva exigențelor art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, motivarea urgenței și a situației extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată este generată de existența unor dificultăți în asigurarea cadrului legal necesar adecvat pentru operarea și conducerea utilajelor agricole cu permis de conducere de categorie B, în special pentru utilajele cu deplasare lentă în combinație cu una sau două remorci, cu condiția respectării unei anumite viteze de deplasare, precum și de inexistența unor soluții normative care să asigure acest deziderat, potrivit legislației specifice circulației pe drumurile publice.Văzând faptul că situațiile descrise echivalează cu o potențială afectare a dezvoltării sectorului agricol al României, se impune ca Guvernul, având în vedere rolul proactiv pe care îl exercită, să realizeze o intervenție, cu celeritate, pentru soluționarea acestei situații care nu poate fi amânată.Având în atenție faptul că lipsa adoptării în regim de urgență a măsurilor prevăzute de prezentul act normativ poate conduce la afectarea securității alimentare a României, utilizarea unui alt instrument legislativ putând conduce la imposibilitatea adoptării, în timp util și cu celeritate, a măsurilor necesare pentru asigurarea cadrului normativ, de nivel primar, pentru operarea și conducerea, în mod flexibil, a tractoarelor agricole sau forestiere,ținând seama de faptul că neadoptarea de măsuri imediate, prin ordonanță de urgență, ar conduce la afectarea sectorului agricol al României, situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,în egală măsură, promovarea și adoptarea unei legi pentru instituirea măsurii propuse implică o procedură îndelungată, soluție juridică ce presupune ca pe tot parcursul procesului normal de legiferare autoritățile publice cu atribuții în domeniu să se afle în imposibilitatea de a oferi o soluție adecvată conducătorilor de tractoare agricole sau forestiere pe teritoriul României,ținând seama că elementele sus-menționate constituie premisele unei situații urgente și extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat, iar neadoptarea acestor măsuri cu celeritate poate avea consecințe negative asupra interesului public, reglementarea operativă neputându-se realiza pe calea procedurii obișnuite de legiferare ce presupune un orizont de timp îndelungat,având în vedere că prin intenția de reglementare se urmărește dezvoltarea politicii agricole a României, element care vizează interesul public general, iar în contextul arătat demersul nu poate fi amânat, existând riscul unor blocaje sau disfuncționalități instituționale, și constituie situații de urgență și extraordinare, a căror reglementare impune adoptarea unor măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență,întrucât aspectele prezentate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voința Guvernului, care pune în pericol interesul public și a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanță de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul IOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 20, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Permisele de conducere se eliberează pentru următoarele categorii de vehicule: AM, A1, A2, A, B1, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tr1, Tb sau Tv.2. La articolul 20 alineatul (4), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) 18 ani împliniți, pentru categoriile de vehicule A2, B, BE, C1, C1E, Tr și Tr1;3. La articolul 24, alineatul (1^1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1^1) Prin excepție de la prevederile alin. (1), candidații care solicită obținerea categoriilor Tr, Tr1, Tb sau Tv, precum și candidații cu dizabilități fizice pot fi examinați de autoritatea competentă pe raza căreia se află școala de conducători auto autorizată unde aceștia au absolvit cursurile de pregătire teoretică și practică.4. La articolul 24 alineatul (5), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) 10 ani pentru permisele de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile AM, A1, A2, A, B, B1, BE și Tr1.5. La articolul 24^1 alineatul (2), după litera g) se introduce o nouă literă, lit. g^1), cu următorul cuprins:g^1) permisele de conducere eliberate pentru categoria B sunt valabile și pentru vehiculele din categoria Tr1, precum și pentru ansamblurile formate dintr-un vehicul din categoria Tr1 și una sau două remorci, indiferent de masa totală maximă autorizată a vehiculelor sau ansamblurilor de vehicule;6. La articolul 24^1 alineatul (2), litera i) se modifică și va avea următorul cuprins:i) permisele de conducere eliberate pentru categoria Tr sunt valabile și pentru ansamblul format dintr-un vehicul din categoria Tr și una sau două remorci, precum și pentru vehiculele din categoria Tr1 și pentru ansamblurile formate dintr-un vehicul din categoria Tr1 și una sau două remorci, indiferent de masa totală maximă autorizată a vehiculelor sau ansamblurilor de vehicule;7. La articolul 24^1 alineatul (2), după litera i) se introduce o nouă literă, lit. i^1), cu următorul cuprins: i^1) permisele de conducere eliberate numai pentru categoria Tr1 sunt valabile și pentru ansamblul format dintr-un vehicul din categoria Tr1 și una sau două remorci, indiferent de masa totală maximă autorizată a vehiculului sau ansamblului de vehicule;8. La articolul 66, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 66(1) Atestatul profesional este obligatoriu pentru conducătorul autovehiculului care efectuează transport de mărfuri periculoase, transport public de persoane, transport în cont propriu de persoane cu microbuze și autobuze, precum și pentru autovehiculele de transport marfă cu masa maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, care circulă în trafic intern și internațional.9. La anexa nr. 1, după litera p) se introduce o nouă literă, lit. p^1), cu următorul cuprins:p^1) categoria Tr1: tractoare agricole sau forestiere a căror viteză maximă constructivă este mai mică sau egală cu 40 de km/h; + Articolul II(1) Înscrierea în permisul de conducere a echivalării categoriilor B sau Tr cu categoria Tr1 se realizează în cazul eliberării unui nou permis de conducere, dar nu mai devreme de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(2) Titularii permiselor de conducere categoriile B sau Tr aflate în perioada de valabilitate administrativă și emise anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență ori până la împlinirea termenului prevăzut la alin. (1), care nu au înscrisă categoria Tr1, pot conduce pe drumurile publice vehiculele din categoria Tr1, precum și ansamblurile formate dintr-un vehicul din categoria Tr1 și una sau două remorci, indiferent de masa totală maximă autorizată a vehiculelor sau ansamblurilor de vehicule, până la expirarea valabilității acestora.(3) Echivalarea categoriilor B sau Tr cu Tr1 se realizează fără examinarea de către autoritatea competentă.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Florin-Ionuț Barbu
Ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin-Mihai GrindeanuBucurești, 18 ianuarie 2024.Nr. 1.-----
EMITENT |
Având în vedere importanța activității agricole și securității alimentare a României, rolul vital al agriculturii în economie, dar și nevoia de flexibilitate a sectorului agricol,ținând seama de:– absența unui cadru legislativ privind circulația pe drumurile publice a tractoarelor agricole sau forestiere, în acord cu necesitățile reale ale conducătorilor acestei categorii de vehicule;– prognoza privind extinderea parcului de utilaje agricole în exercițiul financiar 2023-2027 prin Programul național strategic, care are ca efect o disproporționalitate între numărul de utilaje și personalul specializat pentru conducerea acestora;– deficitul de unități de învățământ pentru școlarizarea și pregătirea operatorilor de utilaje, mecanizatori și tractoriști, care a devenit mai acut începând cu anii 2000;– lipsa forței de muncă specializate, cauzată de migrația către țările Uniunii Europene, unde legislația rutieră permite operarea și conducerea utilajelor agricole cu permis de conducere de categorie B, în special pentru utilajele cu deplasare lentă în combinație cu una sau două remorci, cu condiția respectării unei anumite viteze de deplasare,conștientizând că neadoptarea rapidă a măsurilor legislative are efecte negative vizibile asupra necesarului forței de muncă în agricultură, unde se desfășoară activități agricole specifice pe tot parcursul anului,ținând cont de faptul că neadoptarea de măsuri imediate ar conduce la dificultăți în ceea ce privește realizarea activităților agricole și, implici, asupra securității alimentare a României, situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, dar și de faptul că în lipsa acestei intervenții legislative se creează perspectiva afectării durabile a sectorului agricol din țară, situația având impact negativ pentru România și constituind un element care vizează interesul public general, iar, în contextul arătat, în care demersul nu poate fi amânat, existând riscul afectării sectorului agricol al României, aceasta reprezintă o situație de urgență și are caracter extraordinar.În considerarea celor mai sus precizate, din perspectiva exigențelor art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, motivarea urgenței și a situației extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată este generată de existența unor dificultăți în asigurarea cadrului legal necesar adecvat pentru operarea și conducerea utilajelor agricole cu permis de conducere de categorie B, în special pentru utilajele cu deplasare lentă în combinație cu una sau două remorci, cu condiția respectării unei anumite viteze de deplasare, precum și de inexistența unor soluții normative care să asigure acest deziderat, potrivit legislației specifice circulației pe drumurile publice.Văzând faptul că situațiile descrise echivalează cu o potențială afectare a dezvoltării sectorului agricol al României, se impune ca Guvernul, având în vedere rolul proactiv pe care îl exercită, să realizeze o intervenție, cu celeritate, pentru soluționarea acestei situații care nu poate fi amânată.Având în atenție faptul că lipsa adoptării în regim de urgență a măsurilor prevăzute de prezentul act normativ poate conduce la afectarea securității alimentare a României, utilizarea unui alt instrument legislativ putând conduce la imposibilitatea adoptării, în timp util și cu celeritate, a măsurilor necesare pentru asigurarea cadrului normativ, de nivel primar, pentru operarea și conducerea, în mod flexibil, a tractoarelor agricole sau forestiere,ținând seama de faptul că neadoptarea de măsuri imediate, prin ordonanță de urgență, ar conduce la afectarea sectorului agricol al României, situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,în egală măsură, promovarea și adoptarea unei legi pentru instituirea măsurii propuse implică o procedură îndelungată, soluție juridică ce presupune ca pe tot parcursul procesului normal de legiferare autoritățile publice cu atribuții în domeniu să se afle în imposibilitatea de a oferi o soluție adecvată conducătorilor de tractoare agricole sau forestiere pe teritoriul României,ținând seama că elementele sus-menționate constituie premisele unei situații urgente și extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat, iar neadoptarea acestor măsuri cu celeritate poate avea consecințe negative asupra interesului public, reglementarea operativă neputându-se realiza pe calea procedurii obișnuite de legiferare ce presupune un orizont de timp îndelungat,având în vedere că prin intenția de reglementare se urmărește dezvoltarea politicii agricole a României, element care vizează interesul public general, iar în contextul arătat demersul nu poate fi amânat, existând riscul unor blocaje sau disfuncționalități instituționale, și constituie situații de urgență și extraordinare, a căror reglementare impune adoptarea unor măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență,întrucât aspectele prezentate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voința Guvernului, care pune în pericol interesul public și a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanță de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul IOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 20, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Permisele de conducere se eliberează pentru următoarele categorii de vehicule: AM, A1, A2, A, B1, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tr1, Tb sau Tv.2. La articolul 20 alineatul (4), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) 18 ani împliniți, pentru categoriile de vehicule A2, B, BE, C1, C1E, Tr și Tr1;3. La articolul 24, alineatul (1^1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1^1) Prin excepție de la prevederile alin. (1), candidații care solicită obținerea categoriilor Tr, Tr1, Tb sau Tv, precum și candidații cu dizabilități fizice pot fi examinați de autoritatea competentă pe raza căreia se află școala de conducători auto autorizată unde aceștia au absolvit cursurile de pregătire teoretică și practică.4. La articolul 24 alineatul (5), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) 10 ani pentru permisele de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile AM, A1, A2, A, B, B1, BE și Tr1.5. La articolul 24^1 alineatul (2), după litera g) se introduce o nouă literă, lit. g^1), cu următorul cuprins:g^1) permisele de conducere eliberate pentru categoria B sunt valabile și pentru vehiculele din categoria Tr1, precum și pentru ansamblurile formate dintr-un vehicul din categoria Tr1 și una sau două remorci, indiferent de masa totală maximă autorizată a vehiculelor sau ansamblurilor de vehicule;6. La articolul 24^1 alineatul (2), litera i) se modifică și va avea următorul cuprins:i) permisele de conducere eliberate pentru categoria Tr sunt valabile și pentru ansamblul format dintr-un vehicul din categoria Tr și una sau două remorci, precum și pentru vehiculele din categoria Tr1 și pentru ansamblurile formate dintr-un vehicul din categoria Tr1 și una sau două remorci, indiferent de masa totală maximă autorizată a vehiculelor sau ansamblurilor de vehicule;7. La articolul 24^1 alineatul (2), după litera i) se introduce o nouă literă, lit. i^1), cu următorul cuprins: i^1) permisele de conducere eliberate numai pentru categoria Tr1 sunt valabile și pentru ansamblul format dintr-un vehicul din categoria Tr1 și una sau două remorci, indiferent de masa totală maximă autorizată a vehiculului sau ansamblului de vehicule;8. La articolul 66, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 66(1) Atestatul profesional este obligatoriu pentru conducătorul autovehiculului care efectuează transport de mărfuri periculoase, transport public de persoane, transport în cont propriu de persoane cu microbuze și autobuze, precum și pentru autovehiculele de transport marfă cu masa maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, care circulă în trafic intern și internațional.9. La anexa nr. 1, după litera p) se introduce o nouă literă, lit. p^1), cu următorul cuprins:p^1) categoria Tr1: tractoare agricole sau forestiere a căror viteză maximă constructivă este mai mică sau egală cu 40 de km/h; + Articolul II(1) Înscrierea în permisul de conducere a echivalării categoriilor B sau Tr cu categoria Tr1 se realizează în cazul eliberării unui nou permis de conducere, dar nu mai devreme de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(2) Titularii permiselor de conducere categoriile B sau Tr aflate în perioada de valabilitate administrativă și emise anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență ori până la împlinirea termenului prevăzut la alin. (1), care nu au înscrisă categoria Tr1, pot conduce pe drumurile publice vehiculele din categoria Tr1, precum și ansamblurile formate dintr-un vehicul din categoria Tr1 și una sau două remorci, indiferent de masa totală maximă autorizată a vehiculelor sau ansamblurilor de vehicule, până la expirarea valabilității acestora.(3) Echivalarea categoriilor B sau Tr cu Tr1 se realizează fără examinarea de către autoritatea competentă.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Florin-Ionuț Barbu
Ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin-Mihai GrindeanuBucurești, 18 ianuarie 2024.Nr. 1.-----