ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 116 din 14 decembrie 2023privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 1138 din 15 decembrie 2023
Având în vedere ținta de deficit bugetar asumată de România pentru anii 2023 și 2024 prin Programul de convergență, aceasta presupune un program amplu, ambițios de colectare a veniturilor bugetului de stat, de reducere a evaziunii fiscale, dar și de utilizare corespunzătoare a fondurilor alocate din bugetul de stat pentru diferite categorii de cheltuieli publice.Întrucât gestionarea veniturilor curente ale bugetului de stat nu este complet digitalizată, iar în acest context nu este valorificat complet potențialul fiscal pe care România îl are, iar fenomenul de combatere a evaziunii fiscale nu este abordat cuprinzător de către toate instituțiile implicate în acest domeniu, fiind afectată capacitatea de colectare a unor venituri suplimentare la bugetul de stat care depășesc ordinul miliardelor de euro în evaluările organismelor internaționale,deoarece în anul 2024 din bugetul de stat urmează a fi finanțate o serie de cheltuieli publice pentru care sunt necesare fonduri suplimentare alocate în vederea asigurării unor drepturi suplimentare pentru beneficiarii sistemului public de pensii, pentru finanțarea unor cheltuieli aferente sistemului de învățământ preuniversitar și celui universitar, dar și pentru cofinanțarea unor proiecte de investiții care dezvoltă infrastructura de transport, dar și cea destinată comunităților locale, pentru aceasta sunt necesare fonduri suplimentare alocate din bugetul de stat.Ținând cont de faptul că pentru îmbunătățirea capacității operative a administrației fiscale în prevenirea și combaterea fenomenelor de neconformare fiscală sunt necesare implementarea unor sisteme informatice, precum și asigurarea interoperabilității volumelor de tip big data furnizate prin acestea, în categoria acestora încadrându-se:– factura electronică RO e-factura reglementată prin art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare;– monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal prin Sistemul național „RO e-Transport“, prevăzut la art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare;– fișierul standard de control fiscal reglementat prin art. 59^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare;– sigiliul electronic al mărfurilor instituit prin art. LVII din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările ulterioare;– casele de marcat electronice fiscale și registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București, prevăzute la art. 3^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare;– utilizarea formularului electronic al decontului de TVA precompletat pentru a asigura corecta declarare a operațiunilor,ținând cont că problemele de combatere și de reducere a fenomenului de evaziune fiscală menționate mai sus vizează interesul public și strategic al României, având în vedere urgența obținerii veniturilor suplimentare pentru asigurarea sustenabilității bugetului de stat pentru anul 2024, pentru gestionarea fondurilor europene și implementarea proiectelor de infrastructură, toate acestea constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată și se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul 1Ministerul Finanțelor este abilitat, până la dezvoltarea și operaționalizarea hubului financiar prevăzut la art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2023 privind înființarea, dezvoltarea și administrarea unui hub financiar la nivelul Ministerului Finanțelor, să utilizeze și/sau să implementeze module de valorificare a datelor și informațiilor furnizate prin intermediul sistemelor informatice de interes strategic național în domeniul administrării fiscale, prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, în scopul asigurării veniturilor bugetare necesare sustenabilității financiare a statului român. + Articolul 2(1) Sistemele informatice prevăzute la alin. (3), precum și datele și informațiile furnizate de către modulele de valorificare prevăzute la art. 1 sunt de interes strategic național, necesare pentru prevenirea, reducerea și combaterea evaziunii fiscale și a fraudelor fiscale, prin instrumente de administrare fiscală, în scopul:a) de a obține informații referitoare la profile de risc specifice contribuabililor persoane fizice și juridice;b) de a identifica neconcordanțe și/sau inconsistențe între datele și informațiile furnizate de sistemul informatic de interes strategic național, denumit în continuare S.I.I.S.N., prin corelare cu datele și informațiile din sistemul de declarare/evidență contabilă și fiscală.(2) Prin sistem informatic de interes strategic național se înțelege ansamblul de componente hardware și software aflate în administrarea și/sau utilizarea Ministerului Finanțelor, prin Centrul Național pentru Informații Financiare, care deservește obiectivul de interes strategic național de asigurare a veniturilor bugetare necesare sustenabilității financiare a statului român.(3) În sensul prezentei ordonanțe de urgență, sunt sisteme informatice de interes strategic național următoarele:a) Sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, prevăzut la art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare;b) Sistemul național RO e-Transport, prevăzut la art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal- bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare;c) Sistemul național RO e-Sigiliu, reprezentând sigiliul electronic al mărfurilor, prevăzut la art. LVII din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare;d) Sistemul informatic național RO e-SAF-T, reprezentând fișierul standard de control fiscal, reglementat prin art. 59^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare;e) Sistemul informatic național RO e-Case de marcat electronice, reprezentând Registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București, prevăzut la art. 3^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare;f) Sistemul informatic național RO e-TVA, al cărui scop este de a precompleta informații privind operațiunile impozabile în deconturile de TVA și de a le pune la dispoziția persoanelor impozabile prin intermediul Spațiului privat virtual. + Articolul 3(1) Sistemul bazat pe utilizarea datelor existente despre operațiunile impozabile furnizate de sistemele prevăzute la art. 2 alin. (3) lit. a) și e), precum și de alte baze de date existente în sistemele informatice gestionate de Ministerul Finanțelor se numește Sistemul informatic național RO e-TVA.(2) Prin intermediul sistemului prevăzut la alin. (1), informații din deconturile de TVA se precompletează, în sistemul informatic, pentru fiecare perioadă de raportare, până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată. Deconturile precompletate se pun la dispoziția persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, prin mijloace electronice. (la 28-06-2024, Alineatul (2) , Articolul 3 a fost modificat de Punctul 1. , Articolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (3) Abrogat. (la 28-06-2024, Alineatul (3) , Articolul 3 a fost abrogat de Punctul 2. , Articolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) + Articolul 4(1) Agenția Națională de Administrare Fiscală are obligația de a utiliza datele și informațiile furnizate prin intermediul S.I.I.S.N., inclusiv de modulele de valorificare în procesul de administrare fiscală, în scopul creșterii gradului de colectare a veniturilor bugetare.(2) Agenția Națională de Administrare Fiscală prin structurile de specialitate are și următoarele obligații și responsabilități în legătură cu S.I.I.S.N.:a) să utilizeze informațiile care provin și/sau sunt furnizate de S.I.I.S.N. în activitatea de administrare fiscală, inclusiv pentru prevenirea și combaterea fraudei și evaziunii fiscale, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare;b) să elaboreze specificațiile funcționale necesare pentru dezvoltarea funcționalităților S.I.I.S.N., inclusiv a modulelor de valorificare a informațiilor furnizate prin acestea, și să colaboreze cu Centrul Național pentru Informații Financiare, ori de câte ori este cazul, pentru digitalizarea activităților specifice administrării fiscale.(3) Informațiile obținute din profilul de risc al contribuabililor persoane fizice și juridice, precum și neconcordanțele și/sau necorelările din sistemul de declarare și/sau evidență contabilă și fiscală sunt utilizate în activitatea de administrare fiscală, inclusiv prin structurile de control fiscal, cu scopul de a valorifica de îndată, potrivit legii, informațiile obținute. + Articolul 5S.I.I.S.N. prevăzute la art. 2 alin. (3) se află în administrarea, operarea, mentenanța Ministerului Finanțelor, prin Centrul Național pentru Informații Financiare, care are următoarele atribuții și responsabilități:a) să asigure administrarea sistemelor prevăzute la art. 2 alin. (3) astfel încât acestea să poată fi utilizate operativ de Agenția Națională de Administrare Fiscală în activitatea de administrare fiscală, în special pentru prevenirea și combaterea fraudei și evaziunii fiscale;b) să asigure asistență tehnică la elaborarea specificațiilor funcționale de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, ori de câte este nevoie, pentru a asigura implementarea și dezvoltarea funcționalităților S.I.I.S.N.;c) să asigure serviciile specifice de stocare, administrare, operaționalizare, mentenanță a echipamentelor hardware necesare, inclusiv, dacă este cazul, efectuarea demersurilor pentru găzduirea S.I.I.S.N. în centrele de date ale Serviciului de Telecomunicații Speciale, până la data dezvoltării hubului financiar;d) să asigure integrarea S.I.I.S.N. în hubul financiar;e) să asigure interoperabilitatea volumelor de big data din cadrul fiecărui sistem pentru S.I.I.S.N. și să dezvolte module de valorificare a informațiilor, folosind inclusiv instrumente de data mining, machine-learning, Artificial Intelligence;f) să asigure securitatea cibernetică pentru S.I.I.S.N., ca parte a sistemului informatic general al Ministerului Finanțelor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;g) să dezvolte module de valorificare specifice în funcție de informațiile de specialitate furnizate de S.I.I.S.N., precum și informațiile rezultate din prelucrarea volumelor de big data furnizate de S.I.I.S.N.;h) să îndeplinească orice alte atribuții prevăzute de lege sau necesare pentru a asigura operaționalizarea/administrarea/ mentenanța S.I.I.S.N.;i) să colaboreze cu diverse entități publice sau private în vederea dezvoltării de module de valorificare a datelor și informațiilor furnizate prin intermediul S.I.I.S.N. și, în acest scop, să pună la dispoziție datele și informațiile gestionate către acestea, cu respectarea confidențialității și securității datelor, pentru utilizarea, cu titlu gratuit, a modulelor de către Centrul Național pentru Informații Financiare. + Articolul 6(1) Organele abilitate ale statului cu atribuții în domeniul combaterii evaziunii fiscale sau care desfășoară activitate de cercetare penală în domeniul evaziunii fiscale sau în domenii conexe acesteia au acces la informațiile și bazele de date furnizate de S.I.I.S.N., respectiv modulele de valorificare, pe bază de protocol încheiat între părți și în conformitate cu condițiile menționate în protocol, cu obligația păstrării secretului fiscal.(2) În scopul prevenirii și combaterii fraudei și evaziunii fiscale, pentru a furniza informațiile necesare pentru S.I.I.S.N. și modulele de valorificare, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și Compania Națională de Investiții Rutiere sunt obligate, la solicitarea Ministerului Finanțelor, să furnizeze informații și să asigure interoperabilitatea bazelor de date de care dispun cu S.I.I.S.N. ca parte componentă a hubului financiar al Ministerului Finanțelor, pe bază de protocol, cu respectarea prevederilor legale privind datele cu caracter personal, încheiat în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. (3) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, entitățile care au încheiate protocoale de colaborare și schimb de informații cu Ministerul Finanțelor și unitățile sale subordonate au obligația, după caz, de a le actualiza în vederea asigurării interoperabilității bazelor de date ale acestora cu S.I.I.S.N. ca parte componentă a hubului financiar al Ministerului Finanțelor.(4) Toate structurile implicate în prelucrarea informațiilor furnizate de S.I.I.S.N., precum și în prelucrarea informațiilor furnizate de modulele de valorificare au obligația de a păstra secretul fiscal. + Articolul 7Datele și informațiile furnizate potrivit prevederilor art. 6 se utilizează de către Ministerul Finanțelor și instituțiile sale subordonate pentru îndeplinirea funcțiilor prevăzute la art. 2 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 8(1) Modulele de valorificare elaborate pe baza informațiilor furnizate de S.I.I.S.N. se află în administrarea și/sau utilizarea Ministerului Finanțelor, prin Centrul Național pentru Informații Financiare.(2) Termenele pentru utilizarea și/sau implementarea de către Ministerul Finanțelor a modulelor de valorificare a datelor și informațiilor furnizate prin intermediul S.I.I.S.N. prevăzute la art. 2 alin. (3) sunt următoarele:a) RO e-Factură: 1 martie 2024;b) RO e-Case de marcat electronice: 1 aprilie 2024;c) RO e-Sigiliu: 1 ianuarie 2025;d) RO e-Transport: 1 septembrie 2024;e) RO e-TVA: 1 august 2024;f) alte module: 1 martie 2025. + Articolul 9(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2024 se înființează, la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate din utilizarea S.I.I.S.N. și a modulelor de valorificare pentru gestionarea veniturilor publice.(2) Prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală se stabilește procedura de înregistrare a titlurilor de creanță și a veniturilor încasate în evidența operativă.(3) Cu ajutorul acestei evidențe se organizează monitorizarea, după caz, a titlurilor de creanță fiscală și a veniturilor suplimentare încasate la bugetul de stat din aplicarea S.I.I.S.N. și a modulelor de valorificare specifice, fiind organizată pe categorii de venituri ale bugetelor, după cum urmează:a) venituri ale bugetului de stat;b) venituri ale bugetului asigurărilor sociale;c) venituri ale bugetului asigurărilor sociale de sănătate;d) venituri ale bugetului fondului pentru șomaj.(4) Agenția Națională de Administrare Fiscală are următoarele atribuții și responsabilități în legătură cu Evidența operativă a veniturilor din digitalizare:a) organizează evidența sumelor constatate suplimentar ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin S.I.I.S.N. și modulele de valorificare, precum și a sumelor constatate suplimentar ca urmare a utilizării profilelor de risc pentru zonele de evaziune fiscală, identificate prin intermediul instrumentelor specifice;b) urmărește și monitorizează veniturile evidențiate, precum și încasarea acestora;c) raportează lunar Ministerului Finanțelor situația rezultată în această evidență până la data de 30 a fiecărei luni pentru luna precedentă;d) îndeplinește orice alte atribuții care decurg pentru evidența sumelor și încasarea acestora la termenele scadente, precum și pentru întocmirea de rapoarte lunare către Ministerul Finanțelor. + Articolul 10(1) Ministerul Finanțelor întocmește rapoarte trimestriale privind situația sumelor evidențiate și încasate din evidență pe fiecare categorie de venituri și de buget și le prezintă Guvernului pentru analiză și luare de măsuri pentru asigurarea sustenabilității financiare a statului român.(2) Pentru anul 2024, suma estimată în Evidența operativă a veniturilor din digitalizare pentru asigurarea sustenabilității financiare a statului român este de 0,6% din PIB-ul estimat pentru anul 2024.(3) Suma prevăzută la alin. (2) se evidențiază distinct în cadrul bugetului de stat, conform clasificației bugetare, la capitolul 38.01 „Venituri suplimentare încasate din digitalizare“, în scopul monitorizării impactului digitalizării asupra creșterii veniturilor bugetare. (4) Pentru perioada 2025-2027, sumele evidențiate în Evidența operativă a veniturilor din digitalizare sunt estimate în procent de 0,6% din PIB-ul aferent anilor 2025-2027 și se reflectă în mod corespunzător în cadrul bugetului de stat, la capitolul 38.01 „Venituri suplimentare încasate din digitalizare“. + Articolul 11(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2024, la nivelul Ministerului Finanțelor se înființează Comisia centrală de monitorizare a execuției veniturilor bugetare, denumită în continuare C.C.M.E.V.B., ca organ de analiză al Ministerului Finanțelor privind execuția veniturilor bugetare și monitorizarea evoluției acestora, care este formată din:a) ministrul finanțelor - președintele comisiei;b) secretarul de stat cu atribuții în domeniul bugetului - vicepreședintele comisiei;c) secretarul de stat cu atribuții în domeniul fiscalității - membru în comisie;d) președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală - membru în comisie;e) vicepreședintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală cu atribuții în domeniul colectării veniturilor - membru în comisie;f) vicepreședintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală cu atribuții în domeniul controlului fiscal - membru în comisie;g) președintele Autorității Vamale Române - membru în comisie;h) vicepreședintele Autorității Vamale Române - membru în comisie;i) alte persoane cu funcții publice de conducere din cadrul Ministerului Finanțelor, Agenției Naționale de Administrare Fiscală și Autorității Vamale Române, stabilite prin ordin de ministru.(2) C.C.M.E.V.B. se întrunește lunar, în ultima săptămână a fiecărei luni, sau ori de câte ori este nevoie, la convocarea președintelui. Dacă data de convocare a comisiei este într-o zi nelucrătoare, aceasta se amână până în prima zi lucrătoare de după data întrunirii în ședință ordinară.(3) C.C.M.E.V.B. îndeplinește următoarele atribuții și responsabilități:a) analizează rapoartele lunare privind execuția veniturilor bugetare în administrarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală prin raportare la planul de venituri necesar a fi realizat lunar;b) analizează rapoarte lunare privind execuția veniturilor bugetare în administrarea Autorității Vamale Române prin raportare la planul de venituri stabilit a fi realizat lunar;c) formulează recomandări de îmbunătățire a activității de colectare a veniturilor bugetare pe baza rapoartelor lunare pe care le primește sau în baza altor informații de care dispune;d) analizează rapoartele lunare prezentate de Agenția Națională de Administrare Fiscală și formulează recomandări de utilizare a modulelor de valorificare, dacă este cazul;e) analizează rapoartele structurilor organizatorice din cadrul Ministerului Finanțelor cu atribuții în domeniul bugetar și formulează recomandări privind unele măsuri de ajustare a țintei de deficit bugetar;f) analizează rapoarte ale activității de colectare și ale activității de executare silită a veniturilor bugetare și formulează recomandări de îmbunătățire a acestora;g) analizează rapoarte ale activității de inspecție fiscală, precum și a indicatorilor de rezultat și formulează recomandări de îmbunătățire a activității de inspecție fiscală;h) analizează rapoarte ale activității de antifraudă fiscală, precum și a indicatorilor de rezultat și formulează recomandări de îmbunătățire a acesteia.(4) Regulamentul de organizare și funcționare al C.C.M.E.V.B. și modul de înlocuire a membrilor comisiei se elaborează la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală și se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor, în termen de maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(5) Secretariatul C.C.M.E.V.B. este asigurat prin grija Ministerului Finanțelor, care răspunde de întocmirea și arhivarea lucrărilor ședințelor desfășurate de comisie. (la 28-06-2024, Alineatul (5) , Articolul 11 a fost modificat de Punctul 3. , Articolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (6) Rapoartele privind analiza execuției bugetare a veniturilor, inclusiv a celor administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală, se publică lunar pe pagina de internet a Ministerului Finanțelor.(7) La ședințele C.C.M.E.V.B. pot participa în calitate de invitați reprezentanți ai entităților care au atribuții în domeniul finanțelor publice, statisticii și prognozelor macroeconomice, politicilor bancare și monetare, pieței de capital și a asigurărilor și altele asemenea.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș
Ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
Ministrul cercetării, inovării și digitalizării,
Bogdan-Gruia IvanBucurești, 14 decembrie 2023.Nr. 116.-----
EMITENT |
Având în vedere ținta de deficit bugetar asumată de România pentru anii 2023 și 2024 prin Programul de convergență, aceasta presupune un program amplu, ambițios de colectare a veniturilor bugetului de stat, de reducere a evaziunii fiscale, dar și de utilizare corespunzătoare a fondurilor alocate din bugetul de stat pentru diferite categorii de cheltuieli publice.Întrucât gestionarea veniturilor curente ale bugetului de stat nu este complet digitalizată, iar în acest context nu este valorificat complet potențialul fiscal pe care România îl are, iar fenomenul de combatere a evaziunii fiscale nu este abordat cuprinzător de către toate instituțiile implicate în acest domeniu, fiind afectată capacitatea de colectare a unor venituri suplimentare la bugetul de stat care depășesc ordinul miliardelor de euro în evaluările organismelor internaționale,deoarece în anul 2024 din bugetul de stat urmează a fi finanțate o serie de cheltuieli publice pentru care sunt necesare fonduri suplimentare alocate în vederea asigurării unor drepturi suplimentare pentru beneficiarii sistemului public de pensii, pentru finanțarea unor cheltuieli aferente sistemului de învățământ preuniversitar și celui universitar, dar și pentru cofinanțarea unor proiecte de investiții care dezvoltă infrastructura de transport, dar și cea destinată comunităților locale, pentru aceasta sunt necesare fonduri suplimentare alocate din bugetul de stat.Ținând cont de faptul că pentru îmbunătățirea capacității operative a administrației fiscale în prevenirea și combaterea fenomenelor de neconformare fiscală sunt necesare implementarea unor sisteme informatice, precum și asigurarea interoperabilității volumelor de tip big data furnizate prin acestea, în categoria acestora încadrându-se:– factura electronică RO e-factura reglementată prin art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare;– monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal prin Sistemul național „RO e-Transport“, prevăzut la art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare;– fișierul standard de control fiscal reglementat prin art. 59^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare;– sigiliul electronic al mărfurilor instituit prin art. LVII din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările ulterioare;– casele de marcat electronice fiscale și registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București, prevăzute la art. 3^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare;– utilizarea formularului electronic al decontului de TVA precompletat pentru a asigura corecta declarare a operațiunilor,ținând cont că problemele de combatere și de reducere a fenomenului de evaziune fiscală menționate mai sus vizează interesul public și strategic al României, având în vedere urgența obținerii veniturilor suplimentare pentru asigurarea sustenabilității bugetului de stat pentru anul 2024, pentru gestionarea fondurilor europene și implementarea proiectelor de infrastructură, toate acestea constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată și se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul 1Ministerul Finanțelor este abilitat, până la dezvoltarea și operaționalizarea hubului financiar prevăzut la art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2023 privind înființarea, dezvoltarea și administrarea unui hub financiar la nivelul Ministerului Finanțelor, să utilizeze și/sau să implementeze module de valorificare a datelor și informațiilor furnizate prin intermediul sistemelor informatice de interes strategic național în domeniul administrării fiscale, prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, în scopul asigurării veniturilor bugetare necesare sustenabilității financiare a statului român. + Articolul 2(1) Sistemele informatice prevăzute la alin. (3), precum și datele și informațiile furnizate de către modulele de valorificare prevăzute la art. 1 sunt de interes strategic național, necesare pentru prevenirea, reducerea și combaterea evaziunii fiscale și a fraudelor fiscale, prin instrumente de administrare fiscală, în scopul:a) de a obține informații referitoare la profile de risc specifice contribuabililor persoane fizice și juridice;b) de a identifica neconcordanțe și/sau inconsistențe între datele și informațiile furnizate de sistemul informatic de interes strategic național, denumit în continuare S.I.I.S.N., prin corelare cu datele și informațiile din sistemul de declarare/evidență contabilă și fiscală.(2) Prin sistem informatic de interes strategic național se înțelege ansamblul de componente hardware și software aflate în administrarea și/sau utilizarea Ministerului Finanțelor, prin Centrul Național pentru Informații Financiare, care deservește obiectivul de interes strategic național de asigurare a veniturilor bugetare necesare sustenabilității financiare a statului român.(3) În sensul prezentei ordonanțe de urgență, sunt sisteme informatice de interes strategic național următoarele:a) Sistemul național privind factura electronică RO e-Factura, prevăzut la art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărții de identitate a vehiculului și certificarea autenticității vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piață, punerii la dispoziție pe piață, înmatriculării sau înregistrării în România, precum și supravegherea pieței pentru acestea, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările și completările ulterioare;b) Sistemul național RO e-Transport, prevăzut la art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport și de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal- bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare;c) Sistemul național RO e-Sigiliu, reprezentând sigiliul electronic al mărfurilor, prevăzut la art. LVII din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare;d) Sistemul informatic național RO e-SAF-T, reprezentând fișierul standard de control fiscal, reglementat prin art. 59^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare;e) Sistemul informatic național RO e-Case de marcat electronice, reprezentând Registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București, prevăzut la art. 3^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare;f) Sistemul informatic național RO e-TVA, al cărui scop este de a precompleta informații privind operațiunile impozabile în deconturile de TVA și de a le pune la dispoziția persoanelor impozabile prin intermediul Spațiului privat virtual. + Articolul 3(1) Sistemul bazat pe utilizarea datelor existente despre operațiunile impozabile furnizate de sistemele prevăzute la art. 2 alin. (3) lit. a) și e), precum și de alte baze de date existente în sistemele informatice gestionate de Ministerul Finanțelor se numește Sistemul informatic național RO e-TVA.(2) Prin intermediul sistemului prevăzut la alin. (1), informații din deconturile de TVA se precompletează, în sistemul informatic, pentru fiecare perioadă de raportare, până la data de 5 inclusiv a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată. Deconturile precompletate se pun la dispoziția persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, prin mijloace electronice. (la 28-06-2024, Alineatul (2) , Articolul 3 a fost modificat de Punctul 1. , Articolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (3) Abrogat. (la 28-06-2024, Alineatul (3) , Articolul 3 a fost abrogat de Punctul 2. , Articolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) + Articolul 4(1) Agenția Națională de Administrare Fiscală are obligația de a utiliza datele și informațiile furnizate prin intermediul S.I.I.S.N., inclusiv de modulele de valorificare în procesul de administrare fiscală, în scopul creșterii gradului de colectare a veniturilor bugetare.(2) Agenția Națională de Administrare Fiscală prin structurile de specialitate are și următoarele obligații și responsabilități în legătură cu S.I.I.S.N.:a) să utilizeze informațiile care provin și/sau sunt furnizate de S.I.I.S.N. în activitatea de administrare fiscală, inclusiv pentru prevenirea și combaterea fraudei și evaziunii fiscale, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare;b) să elaboreze specificațiile funcționale necesare pentru dezvoltarea funcționalităților S.I.I.S.N., inclusiv a modulelor de valorificare a informațiilor furnizate prin acestea, și să colaboreze cu Centrul Național pentru Informații Financiare, ori de câte ori este cazul, pentru digitalizarea activităților specifice administrării fiscale.(3) Informațiile obținute din profilul de risc al contribuabililor persoane fizice și juridice, precum și neconcordanțele și/sau necorelările din sistemul de declarare și/sau evidență contabilă și fiscală sunt utilizate în activitatea de administrare fiscală, inclusiv prin structurile de control fiscal, cu scopul de a valorifica de îndată, potrivit legii, informațiile obținute. + Articolul 5S.I.I.S.N. prevăzute la art. 2 alin. (3) se află în administrarea, operarea, mentenanța Ministerului Finanțelor, prin Centrul Național pentru Informații Financiare, care are următoarele atribuții și responsabilități:a) să asigure administrarea sistemelor prevăzute la art. 2 alin. (3) astfel încât acestea să poată fi utilizate operativ de Agenția Națională de Administrare Fiscală în activitatea de administrare fiscală, în special pentru prevenirea și combaterea fraudei și evaziunii fiscale;b) să asigure asistență tehnică la elaborarea specificațiilor funcționale de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, ori de câte este nevoie, pentru a asigura implementarea și dezvoltarea funcționalităților S.I.I.S.N.;c) să asigure serviciile specifice de stocare, administrare, operaționalizare, mentenanță a echipamentelor hardware necesare, inclusiv, dacă este cazul, efectuarea demersurilor pentru găzduirea S.I.I.S.N. în centrele de date ale Serviciului de Telecomunicații Speciale, până la data dezvoltării hubului financiar;d) să asigure integrarea S.I.I.S.N. în hubul financiar;e) să asigure interoperabilitatea volumelor de big data din cadrul fiecărui sistem pentru S.I.I.S.N. și să dezvolte module de valorificare a informațiilor, folosind inclusiv instrumente de data mining, machine-learning, Artificial Intelligence;f) să asigure securitatea cibernetică pentru S.I.I.S.N., ca parte a sistemului informatic general al Ministerului Finanțelor, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;g) să dezvolte module de valorificare specifice în funcție de informațiile de specialitate furnizate de S.I.I.S.N., precum și informațiile rezultate din prelucrarea volumelor de big data furnizate de S.I.I.S.N.;h) să îndeplinească orice alte atribuții prevăzute de lege sau necesare pentru a asigura operaționalizarea/administrarea/ mentenanța S.I.I.S.N.;i) să colaboreze cu diverse entități publice sau private în vederea dezvoltării de module de valorificare a datelor și informațiilor furnizate prin intermediul S.I.I.S.N. și, în acest scop, să pună la dispoziție datele și informațiile gestionate către acestea, cu respectarea confidențialității și securității datelor, pentru utilizarea, cu titlu gratuit, a modulelor de către Centrul Național pentru Informații Financiare. + Articolul 6(1) Organele abilitate ale statului cu atribuții în domeniul combaterii evaziunii fiscale sau care desfășoară activitate de cercetare penală în domeniul evaziunii fiscale sau în domenii conexe acesteia au acces la informațiile și bazele de date furnizate de S.I.I.S.N., respectiv modulele de valorificare, pe bază de protocol încheiat între părți și în conformitate cu condițiile menționate în protocol, cu obligația păstrării secretului fiscal.(2) În scopul prevenirii și combaterii fraudei și evaziunii fiscale, pentru a furniza informațiile necesare pentru S.I.I.S.N. și modulele de valorificare, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere și Compania Națională de Investiții Rutiere sunt obligate, la solicitarea Ministerului Finanțelor, să furnizeze informații și să asigure interoperabilitatea bazelor de date de care dispun cu S.I.I.S.N. ca parte componentă a hubului financiar al Ministerului Finanțelor, pe bază de protocol, cu respectarea prevederilor legale privind datele cu caracter personal, încheiat în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. (3) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, entitățile care au încheiate protocoale de colaborare și schimb de informații cu Ministerul Finanțelor și unitățile sale subordonate au obligația, după caz, de a le actualiza în vederea asigurării interoperabilității bazelor de date ale acestora cu S.I.I.S.N. ca parte componentă a hubului financiar al Ministerului Finanțelor.(4) Toate structurile implicate în prelucrarea informațiilor furnizate de S.I.I.S.N., precum și în prelucrarea informațiilor furnizate de modulele de valorificare au obligația de a păstra secretul fiscal. + Articolul 7Datele și informațiile furnizate potrivit prevederilor art. 6 se utilizează de către Ministerul Finanțelor și instituțiile sale subordonate pentru îndeplinirea funcțiilor prevăzute la art. 2 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 8(1) Modulele de valorificare elaborate pe baza informațiilor furnizate de S.I.I.S.N. se află în administrarea și/sau utilizarea Ministerului Finanțelor, prin Centrul Național pentru Informații Financiare.(2) Termenele pentru utilizarea și/sau implementarea de către Ministerul Finanțelor a modulelor de valorificare a datelor și informațiilor furnizate prin intermediul S.I.I.S.N. prevăzute la art. 2 alin. (3) sunt următoarele:a) RO e-Factură: 1 martie 2024;b) RO e-Case de marcat electronice: 1 aprilie 2024;c) RO e-Sigiliu: 1 ianuarie 2025;d) RO e-Transport: 1 septembrie 2024;e) RO e-TVA: 1 august 2024;f) alte module: 1 martie 2025. + Articolul 9(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2024 se înființează, la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate din utilizarea S.I.I.S.N. și a modulelor de valorificare pentru gestionarea veniturilor publice.(2) Prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală se stabilește procedura de înregistrare a titlurilor de creanță și a veniturilor încasate în evidența operativă.(3) Cu ajutorul acestei evidențe se organizează monitorizarea, după caz, a titlurilor de creanță fiscală și a veniturilor suplimentare încasate la bugetul de stat din aplicarea S.I.I.S.N. și a modulelor de valorificare specifice, fiind organizată pe categorii de venituri ale bugetelor, după cum urmează:a) venituri ale bugetului de stat;b) venituri ale bugetului asigurărilor sociale;c) venituri ale bugetului asigurărilor sociale de sănătate;d) venituri ale bugetului fondului pentru șomaj.(4) Agenția Națională de Administrare Fiscală are următoarele atribuții și responsabilități în legătură cu Evidența operativă a veniturilor din digitalizare:a) organizează evidența sumelor constatate suplimentar ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin S.I.I.S.N. și modulele de valorificare, precum și a sumelor constatate suplimentar ca urmare a utilizării profilelor de risc pentru zonele de evaziune fiscală, identificate prin intermediul instrumentelor specifice;b) urmărește și monitorizează veniturile evidențiate, precum și încasarea acestora;c) raportează lunar Ministerului Finanțelor situația rezultată în această evidență până la data de 30 a fiecărei luni pentru luna precedentă;d) îndeplinește orice alte atribuții care decurg pentru evidența sumelor și încasarea acestora la termenele scadente, precum și pentru întocmirea de rapoarte lunare către Ministerul Finanțelor. + Articolul 10(1) Ministerul Finanțelor întocmește rapoarte trimestriale privind situația sumelor evidențiate și încasate din evidență pe fiecare categorie de venituri și de buget și le prezintă Guvernului pentru analiză și luare de măsuri pentru asigurarea sustenabilității financiare a statului român.(2) Pentru anul 2024, suma estimată în Evidența operativă a veniturilor din digitalizare pentru asigurarea sustenabilității financiare a statului român este de 0,6% din PIB-ul estimat pentru anul 2024.(3) Suma prevăzută la alin. (2) se evidențiază distinct în cadrul bugetului de stat, conform clasificației bugetare, la capitolul 38.01 „Venituri suplimentare încasate din digitalizare“, în scopul monitorizării impactului digitalizării asupra creșterii veniturilor bugetare. (4) Pentru perioada 2025-2027, sumele evidențiate în Evidența operativă a veniturilor din digitalizare sunt estimate în procent de 0,6% din PIB-ul aferent anilor 2025-2027 și se reflectă în mod corespunzător în cadrul bugetului de stat, la capitolul 38.01 „Venituri suplimentare încasate din digitalizare“. + Articolul 11(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2024, la nivelul Ministerului Finanțelor se înființează Comisia centrală de monitorizare a execuției veniturilor bugetare, denumită în continuare C.C.M.E.V.B., ca organ de analiză al Ministerului Finanțelor privind execuția veniturilor bugetare și monitorizarea evoluției acestora, care este formată din:a) ministrul finanțelor - președintele comisiei;b) secretarul de stat cu atribuții în domeniul bugetului - vicepreședintele comisiei;c) secretarul de stat cu atribuții în domeniul fiscalității - membru în comisie;d) președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală - membru în comisie;e) vicepreședintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală cu atribuții în domeniul colectării veniturilor - membru în comisie;f) vicepreședintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală cu atribuții în domeniul controlului fiscal - membru în comisie;g) președintele Autorității Vamale Române - membru în comisie;h) vicepreședintele Autorității Vamale Române - membru în comisie;i) alte persoane cu funcții publice de conducere din cadrul Ministerului Finanțelor, Agenției Naționale de Administrare Fiscală și Autorității Vamale Române, stabilite prin ordin de ministru.(2) C.C.M.E.V.B. se întrunește lunar, în ultima săptămână a fiecărei luni, sau ori de câte ori este nevoie, la convocarea președintelui. Dacă data de convocare a comisiei este într-o zi nelucrătoare, aceasta se amână până în prima zi lucrătoare de după data întrunirii în ședință ordinară.(3) C.C.M.E.V.B. îndeplinește următoarele atribuții și responsabilități:a) analizează rapoartele lunare privind execuția veniturilor bugetare în administrarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală prin raportare la planul de venituri necesar a fi realizat lunar;b) analizează rapoarte lunare privind execuția veniturilor bugetare în administrarea Autorității Vamale Române prin raportare la planul de venituri stabilit a fi realizat lunar;c) formulează recomandări de îmbunătățire a activității de colectare a veniturilor bugetare pe baza rapoartelor lunare pe care le primește sau în baza altor informații de care dispune;d) analizează rapoartele lunare prezentate de Agenția Națională de Administrare Fiscală și formulează recomandări de utilizare a modulelor de valorificare, dacă este cazul;e) analizează rapoartele structurilor organizatorice din cadrul Ministerului Finanțelor cu atribuții în domeniul bugetar și formulează recomandări privind unele măsuri de ajustare a țintei de deficit bugetar;f) analizează rapoarte ale activității de colectare și ale activității de executare silită a veniturilor bugetare și formulează recomandări de îmbunătățire a acestora;g) analizează rapoarte ale activității de inspecție fiscală, precum și a indicatorilor de rezultat și formulează recomandări de îmbunătățire a activității de inspecție fiscală;h) analizează rapoarte ale activității de antifraudă fiscală, precum și a indicatorilor de rezultat și formulează recomandări de îmbunătățire a acesteia.(4) Regulamentul de organizare și funcționare al C.C.M.E.V.B. și modul de înlocuire a membrilor comisiei se elaborează la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală și se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor, în termen de maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(5) Secretariatul C.C.M.E.V.B. este asigurat prin grija Ministerului Finanțelor, care răspunde de întocmirea și arhivarea lucrărilor ședințelor desfășurate de comisie. (la 28-06-2024, Alineatul (5) , Articolul 11 a fost modificat de Punctul 3. , Articolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 87 din 28 iunie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024 ) (6) Rapoartele privind analiza execuției bugetare a veniturilor, inclusiv a celor administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală, se publică lunar pe pagina de internet a Ministerului Finanțelor.(7) La ședințele C.C.M.E.V.B. pot participa în calitate de invitați reprezentanți ai entităților care au atribuții în domeniul finanțelor publice, statisticii și prognozelor macroeconomice, politicilor bancare și monetare, pieței de capital și a asigurărilor și altele asemenea.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș
Ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
Ministrul cercetării, inovării și digitalizării,
Bogdan-Gruia IvanBucurești, 14 decembrie 2023.Nr. 116.-----