HOTĂRÂRE nr. 1.250 din 8 decembrie 2023pentru aprobarea procedurii de gestionare și verificare a proiectelor preluate, de încheiere a acordurilor de finanțare și de efectuare a plăților aferente schemei de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice de către Oficiul de Film și Investiții Culturale și pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 421/2018 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 1136 din 15 decembrie 2023
În conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 2 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 39/2023 privind înființarea Oficiului de Film și Investiții Culturale, precum și pentru stabilirea unor măsuri instituționale referitoare la gestionarea schemei de ajutor de stat pentru sprijinirea culturii de film și producției de film în România, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 287/2023,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + Articolul I(1) Conform art. 2 alin. (7)-(9) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 121/2021 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Culturii asigură îndeplinirea rolului de furnizor al schemei de ajutor de stat instituite prin Hotărârea Guvernului nr. 421/2018 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice, cu modificările și completările ulterioare, iar administratorul schemei este Oficiul de Film și Investiții Culturale.(2) Oficiul de Film și Investiții Culturale, denumit în continuare Oficiul, asigură gestionarea și verificarea proiectelor depuse în sesiunile de apel de proiecte desfășurate în anii 2018, 2019 și 2020, conform Hotărârii Guvernului nr. 421/2018, cu modificările și completările ulterioare, și preluate de la Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, pe baza protocolului de predare-preluare semnat conform art. 2 alin. (9) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 121/2021, cu modificările și completările ulterioare, conform procedurii prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, Oficiul fiind repus în termenele procedurale și de analiză, care vor începe să curgă în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. + Articolul IIÎn termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, ministrul culturii va aproba, prin ordin, Regulamentul de organizare și funcționare a Comisiei de Film în România, responsabilă cu aplicarea procedurii aprobate conform art. I alin. (2). + Articolul IIIHotărârea Guvernului nr. 421/2018 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 508 din 20 iunie 2018, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. Titlul se modifică și va avea următorul cuprins:HOTĂRÂREpentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea producției de opere audiovizuale pe teritoriul României2. La articolul 1, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 1(1) Prezenta hotărâre instituie o schemă transparentă de ajutor de stat exceptată de la obligația de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 54 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare schema de ajutor de stat.(2) Furnizorul prezentei scheme de ajutor de stat este Ministerul Culturii, iar administrator al schemei de ajutor de stat este Oficiul de Film și Investiții Culturale, denumit în continuare Oficiul.3. Articolul 2 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 2În sensul prezentei hotărâri, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) acord de finanțare - act juridic sinalagmatic cu titlu oneros, încheiat între furnizorul schemei și beneficiar sau, începând cu data de 30 septembrie 2023, între administratorul schemei și beneficiar, prin care se aprobă spre finanțare, în baza prezentei scheme de ajutor de stat, un proiect eligibil ca urmare a procesului de evaluare și verificare și prin care furnizorul/administratorul se obligă să facă plata sumelor eligibile ca urmare a satisfacerii obligațiilor impuse beneficiarului;b) ajutor de stat - orice măsură de sprijin care îndeplinește criteriile prevăzute la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene;c) cheltuieli eligibile - costurile totale aferente producției de opere audiovizuale eligibile pe teritoriul României, inclusiv costurile aferente îmbunătățirii accesibilității pentru persoanele cu handicap, realizate după data depunerii cererii de finanțare și care, potrivit prezentei scheme de ajutor de stat, constituie baza de calcul pentru ajutorul de stat ce poate fi acordat, susținute prin documente justificative clare, specifice și contemporane cu faptele;d) cheltuieli neeligibile - cheltuieli inerente realizării proiectului eligibil, care nu se finanțează prin prezenta schemă de ajutor de stat;e) data acordării ajutorului - data semnării Acordului de finanțare în baza hotărârii adoptate de Comisia de Film în România prin care a fost aprobată cererea de finanțare;f) data demarării proiectului - data de la care sunt înregistrate de către beneficiar cheltuieli eligibile efectuate pe teritoriul României legate de bugetul producției pentru care se solicită prezentul ajutor de stat, beneficiarul având obligația de a începe filmările pe teritoriul României nu mai târziu de 9 luni de la data semnării Acordului de finanțare;g) documentar - film bazat pe documente, care are drept scop să prezinte fapte reale din viață sau date informative dintr-un domeniu de activitate;h) documente justificative - documentele necesare în vederea înregistrării în contabilitatea beneficiarului a cheltuielilor realizate în legătură cu implementarea proiectului pe teritoriul României, cerute de dispozițiile legale aplicabile la momentul efectuării respectivei cheltuieli;i) intensitatea ajutorului - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor și a altor taxe. Taxa pe valoarea adăugată percepută pentru costurile sau cheltuielile eligibile, care este rambursabilă în temeiul legislației fiscale naționale aplicabile, nu este luată în considerare la calcularea intensității ajutorului și a costurilor eligibile;j) începerea lucrului la proiectul sau la activitatea respectivă - primul angajament ferm, cu caracter juridic obligatoriu, prin care realizarea proiectului în România este ireversibilă. Prospecțiunile preliminare pentru determinarea locației de realizare a proiectului, obținerea permiselor și realizarea studiilor nu sunt considerate drept începerea lucrului;k) întreprindere - orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic, de modul în care este finanțată sau de existența unui scop lucrativ;l) întreprindere în dificultate - o întreprindere care se află în cel puțin una dintre situațiile următoare:(i) în cazul unei societăți cu răspundere limitată [alta decât o IMM care există de cel puțin 3 ani sau, în sensul eligibilității pentru ajutor pentru finanțare de risc, o IMM care îndeplinește condiția prevăzută la art. 21 alin. (3) lit. b) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare, și care se califică pentru investiții pentru finanțare de risc în urma unui proces de diligență efectuat de un intermediar financiar selectat], atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, «societate cu răspundere limitată» se referă în special la tipurile de societăți comerciale menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2023 privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivelor 78/660/CEE și 83/349/CEE ale Consiliului, iar «capital social» include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;(ii) în cazul unei societăți în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății [alta decât o IMM care există de cel puțin 3 ani sau, în sensul eligibilității pentru ajutor pentru finanțare de risc, o IMM care îndeplinește condiția prevăzută la art. 21 alin. (3) lit. b) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare, și care se califică pentru investiții pentru finanțare de risc în urma unui proces de diligență efectuat de un intermediar financiar selectat], atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu așa cum reiese din contabilitatea societății a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, «o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății» se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;(iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;(iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția ori a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;(v) în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii 2 ani:1. raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; și2. capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0;m) întreprinderi mici și mijlocii sau IMM-uri - întreprinderile care îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare;n) miniserie - operă audiovizuală structurată în episoade, alta decât serialul, sitcomul și telenovela, destinată a fi difuzată prin satelit, cablu sau internet, care înfățișează fapte de viață sau spune o poveste într-un număr de maximum 8 episoade, fiecare episod având o durată de maximum 60 de minute;o) obligație de teritorializare a cheltuielilor - obligația impusă beneficiarilor de către administratorul schemei de ajutor de a cheltui o sumă minimă și/sau de a desfășura un nivel minim de activitate de producție pe teritoriul României, cu respectarea prevederilor art. 54 alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare;p) proiect eligibil - ansamblul activităților de producție a unei opere audiovizuale eligibile pe teritoriul României, care poate include toate sau numai unele din etapele de pregătire, filmare principală, postproducție;q) serial - operă audiovizuală structurată în episoade, alta decât miniseria, sitcomul și telenovela, destinată a fi difuzată prin satelit, cablu sau internet pe parcursul mai multor sezoane, cu arc narativ care se închide la finalul fiecărui sezon, având o durată de maximum 600 de minute sau 10 episoade pe sezon, cu o frecvență de maximum 1 sezon pe an și cel puțin 12 luni calendaristice între sezoane;r) sitcom - operă audiovizuală realizată în proporție de 80% într-un platou de filmare în fața unei audiențe live sau înregistrate și a unor decoruri limitate ca număr, multicameră, respectiv filmare simultană cu maximum 3 camere, cu o durată de cel mult 30 de minute, al cărei scenariu nu are fir epic ce se dezvoltă pe mai multe episoade și care înfățișează situații comice ale unor personaje cu tipare predefinite neevolutive și pentru care producția unui episod nu necesită mai mult de 2 zile de filmare;s) telenovelă - operă audiovizuală destinată a fi difuzată pe un canal de televiziune cu o frecvență de cel puțin 3 ori pe săptămână, cu o durată de cel mult 60 de minute, care înfățișează fapte de viață și relațiile sufletești ale unui număr mare de personaje, în mod esențial melodramatic, al cărei scenariu prezintă un fir epic continuu, fără finalitate, care se desfășoară pe parcursul mai multor episoade (minimum 80). Un sezon conține până la 20 de episoade și perioada de timp dintre începutul unui sezon și începutul următorului trebuie să fie de minimum 12 luni;ș) parodie - film de parodie - creația care preia motive și mijloace artistice dintr-o altă creație sau imită parțial o altă operă sau realitatea pentru a reda un efect comic. Procedeul predilect al parodiei este ironia;t) proiect - ansamblul de activități specifice producției unei opere audiovizuale eligibile conform prezentei scheme de ajutor de stat;ț) produs cultural - operă audiovizuală care este produs finit al unor lucrări artistice și tehnice specifice domeniului, care este considerată eligibilă conform prevederilor prezentei hotărâri și îndeplinește condițiile minime conform testului cultural.4. Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 3(1) Prezenta schemă de ajutor de stat are caracter multianual și se derulează până la data de 31 decembrie 2024, cu posibilitate de prelungire, cu respectarea Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare, și a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(2) Bugetul anual maxim al schemei este de 233 milioane lei, reprezentând echivalentul a aproximativ 46,86 milioane euro.(3) Bugetul prezentei scheme de ajutor de stat se alocă de către Ministerul Culturii în bugetul Oficiului de Film și Investiții Culturale. Se pot încheia acorduri de finanțare în baza prezentei scheme până la data de 31 decembrie 2024, cu respectarea legislației în domeniul ajutorului de stat, în limita creditelor de angajament aprobate anual prin legea bugetului de stat pentru această schemă de ajutor de stat.(4) Plata ajutorului de stat se efectuează în perioada 2018-2027, acoperind maximum 45% din cheltuielile eligibile pentru producția de opere audiovizuale eligibile, efectuate pe teritoriul României, în baza acordurilor de finanțare încheiate, în limita creditelor bugetare aprobate anual prin legea bugetului de stat pentru această schemă de ajutor de stat.(5) Bugetul maxim al schemei de ajutor de stat este de 1.200.000 mii lei, respectiv echivalentul a aproximativ 241,33 milioane euro, defalcat astfel:a) credite de angajament pentru emiterea de acorduri pentru finanțare pentru perioada 2018-2024;b) credite bugetare pentru plata ajutorului de stat pentru perioada 2018-2027.(6) Bugetul maxim anual al schemei de ajutor de stat care poate fi angajat cuprinde pe lângă bugetul prevăzut la alin. (2) și sumele stabilite cu această destinație, dar neutilizate în anii anteriori, în limita bugetului maxim al schemei de ajutor de stat și în limita creditelor bugetare și de angajament aprobate prin legile bugetare anuale.(7) Acordurile de finanțare se încheie în ordinea în care au fost emise hotărârile Comisiei de Film în România, în limita bugetului alocat în anul respectiv, în conformitate cu prevederile legilor bugetare anuale, și în limita bugetului maxim al schemei de ajutor de stat.(8) Numărul total estimat de beneficiari ai schemei este de 150 de producători.(9) Oficiul va finaliza analizarea proiectelor depuse în cadrul sesiunilor de apel de proiecte din anii 2018, 2019 și 2020 și preluate conform art. 2 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 39/2023 privind înființarea Oficiului de Film și Investiții Culturale, precum și pentru stabilirea unor măsuri instituționale referitoare la gestionarea schemei de ajutor de stat pentru sprijinirea culturii de film și producției de film în România, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 287/2023, va solicita Comisiei de Film în România să emită hotărâri pentru cererile de finanțare care îndeplinesc condițiile legale aplicabile la data depunerii cererii de finanțare, va încheia acorduri de finanțare pentru proiectele aprobate de către Comisia de Film în România și va realiza plata cheltuielilor eligibile certificate, până la data de 31 decembrie 2024.(10) Proiectele depuse în cadrul schemei de ajutor de stat după data de 30 septembrie 2023 vor fi analizate, soluționate și decontate conform procedurilor ce se vor aproba prin decizie a managerului Oficiului, adoptată în baza art. 10 alin. (3) și publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu cel puțin 30 de zile calendaristice înaintea intrării în vigoare.5. La articolul 4, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1) Ajutorul de stat acordat în baza prezentei scheme constă în:a) decontări financiare nerambursabile în cuantum de 35% din totalul cheltuielilor eligibile realizate pe teritoriul României cu achiziția, închirierea, fabricarea de bunuri și/sau servicii ocazionate de producția unei opere audiovizuale eligibile, precum și cu onorariile, salariile și alte plăți către persoane fizice aferente implementării proiectului în România;b) decontări financiare nerambursabile în cuantum de 10% peste suma prevăzută la lit. a), cu condiția ca producția audiovizuală să promoveze o zonă geografică, un oraș sau România, destinațiile și obiectivele turistice românești din zona geografică sau orașul promovat ori limba, tradițiile și obiceiurile românești în cadrul aceleiași producții audiovizuale, iar desfășurarea subiectului să fie explicită vizual.6. La articolul 4, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (3) și (4), cu următorul cuprins:(3) Valoarea ajutorului de stat va fi exprimată în numerar, ca sumă brută, înainte de orice deducere de impozit sau de orice altă taxă. Taxa pe valoarea adăugată percepută pentru costurile sau cheltuielile eligibile, care este rambursabilă în temeiul legislației fiscale naționale aplicabile, nu este luată în considerare la calcularea intensității ajutorului și a costurilor eligibile.(4) Ajutoarele de stat se consideră acordate la data semnării Acordului de finanțare, indiferent de data la care ajutoarele se plătesc întreprinderii respective.7. La articolul 5 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) întreprinderilor care fac obiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a organelor competente privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal și incompatibil cu piața comună sau, în cazul în care solicitantul a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta trebuie să nu fi fost executată și ajutorul nerecuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;8. La articolul 5 alineatul (1), după litera f) se introduce o nouă literă, lit. g), cu următorul cuprins:g) ajutoarelor acordate întreprinderilor care se află în stare de insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale.9. La articolul 5, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:(3) În conformitate cu dispozițiile art. 1 alin. (4) lit. (c) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare, prezenta schemă de ajutor de stat se aplică, prin derogare, întreprinderilor care nu se aflau în dificultate la 31 decembrie 2019, dar care au devenit întreprinderi aflate în dificultate în perioada 1 ianuarie 2020-31 decembrie 2021.10. La articolul 6 alineatul (1), litera g) se modifică și va avea următorul cuprins:g) fac dovada contribuției financiare proprii și a cofinanțatorilor la finanțarea proiectului în cazul producătorilor/ coproducătorilor, iar în cazul prestatorilor de servicii, fac dovada angajamentului ferm al producătorului străin de a asigura contribuția financiară pentru producția proiectului. Contribuția financiară trebuie să acopere cel puțin bugetul total al producției, exclusiv TVA, mai puțin ajutorul de stat solicitat în baza prezentei scheme, cu respectarea prevederilor art. 15. Contribuția financiară proprie este constituită fie din resurse proprii, fie din resurse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public.11. La articolul 6, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:(5) Pentru sesiunile de apel de proiecte organizate după data de 30 septembrie 2023, criteriile pentru încadrarea ca produs cultural se aprobă prin decizie a managerului Oficiului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu cel puțin 30 de zile calendaristice înainte de deschiderea sesiunii.12. La articolul 8, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(1) Sunt considerate cheltuieli eligibile, în conformitate cu prevederile art. 54 alin. (5) lit. (a) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare, cheltuielile efectuate pentru furnizarea de bunuri și prestarea de servicii direct legate de producția unei opere audiovizuale eligibile, inclusiv costurile aferente îmbunătățirii accesibilității pentru persoanele cu handicap, respectiv următoarele categorii de cheltuieli:a) onorarii, salarii și alte plăți către persoane fizice în legătură cu activitatea acestora direct legată de realizarea unei opere audiovizuale eligibile, dacă veniturile pe care aceste persoane le obțin pentru sau în directă legătură cu implementarea proiectului eligibil sunt venituri impozabile în România potrivit dispozițiilor Codului fiscal, convențiilor fiscale bilaterale și acordurilor internaționale în vigoare la data obținerii venitului;b) orice fel de plăți pentru bunuri furnizate și servicii prestate de către persoane juridice, dacă bunurile și/sau serviciile respective sunt direct legate de producția operei audiovizuale eligibile, dacă: persoana juridică care furnizează bunurile sau prestează serviciile are sediul social în România; persoana juridică este rezident fiscal în România și bunurile sunt furnizate și serviciile sunt prestate pe teritoriul României, indiferent de originea acestora................................................................................................(3) Valoarea maximă a ajutorului de stat nu poate depăși echivalentul în lei al sumei de 10 milioane euro pentru fiecare proiect finanțat din această schemă, calculat la data acordării ajutorului, în speță la data semnării Acordului de finanțare.13. La articolul 8 alineatul (2), litera k) se modifică și va avea următorul cuprins:k) orice alte cheltuieli care intervin după livrarea filmului și care nu sunt relevante pentru producția proiectului;14. Articolul 9 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 9Modalitatea de plată este următoarea:a) rambursarea a 35% din cheltuielile eligibile efectuate pentru prestații de servicii în domeniul producției de filme opere audiovizuale eligibile pe teritoriul României, la care se poate adăuga un cuantum de 10%, în condițiile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b);b) ulterior finalizării producției pe teritoriul României a proiectului de film și cheltuirii bugetului aferent, dar nu mai târziu de 2 ani de la încheierea Acordului de finanțare, solicitantul va depune la Oficiu o cerere de plată însoțită de rapoartele zilnice de filmare sau documente echivalente și un raport de audit care să certifice suma cheltuielilor eligibile efectiv realizate în conformitate cu Acordul de finanțare și cu reglementările legale în vigoare. Totodată, în cazul în care producția nu a fost deja adusă la cunoștință publică, se va depune un contract pentru postproducție drept asigurare din partea solicitantului în scopul continuării proiectului, precum și o declarație pe propria răspundere că beneficiarul sau deținătorul drepturilor de proprietate intelectuală asupra producției audiovizuale, după caz, asigură fondurile necesare pentru finanțarea postproducției; începând cu data de 30 septembrie 2023, cererile de plată și documentația aferentă se vor depune la Oficiu;c) beneficiarul va depune la sediul Oficiului înregistrarea pe suport electronic a produsului cultural final în maximum 5 ani de la data depunerii cererii de finanțare; în caz contrar, solicitantul se obligă să restituie cuantumul ajutorului de stat, inclusiv al dobânzilor aferente, calculate în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.15. Articolul 10 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 10(1) Prevederile prezentei hotărâri vor fi puse în aplicare de către furnizorul schemei de ajutor de stat și, începând cu data de 30 septembrie 2023, de administratorul schemei de ajutor de stat, respectiv Oficiul.(2) Oficiul va publica pe site-ul său: invitația de a depune formulare de cerere pentru prezenta schemă de ajutor de stat în fiecare an, până la data de 31 decembrie, pentru anul următor.(3) Pentru sesiunile de apel de proiecte lansate după data de 30 septembrie 2023, lista documentelor care vor trebui depuse de aplicant în vederea demonstrării îndeplinirii criteriilor de eligibilitate, atât ale proiectului, cât și ale beneficiarului, detaliile privind cheltuielile eligibile și procedura de selecție a beneficiarilor/proiectelor vor fi stabilite prin decizie a managerului Oficiului, ce va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu cel puțin 30 de zile calendaristice înaintea deschiderii sesiunii de apel de proiecte.(4) Aplicanții vor depune toate documentele care demonstrează îndeplinirea criteriilor de eligibilitate prevăzute de prezenta schemă, inclusiv o declarație cu privire la ajutoarele de stat primite anterior - de minimis sau de stat - pentru finanțarea acelorași costuri eligibile.(5) Înainte de semnarea Acordului de finanțare, Oficiul verifică respectarea tuturor criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă, pentru fiecare aplicant în parte, pe baza hotărârilor emise de către Comisia de Film în România.16. La articolul 11, alineatele (2), (5), (6) și (7) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Ulterior finalizării proiectului de film și cheltuirii bugetului aferent proiectului eligibil, dar nu mai târziu de 2 ani de la emiterea Acordului de finanțare al măsurii de sprijin prevăzute de prezenta hotărâre, solicitantul va depune la Oficiu o cerere de plată însoțită de un raport de audit care să certifice suma cheltuielilor eligibile efectiv realizate în conformitate cu Acordul de finanțare al măsurii de sprijin prevăzute de prezenta hotărâre și cu prevederile prezentei hotărâri................................................................................................(5) Oficiul va efectua verificări proprii. Autoritatea va putea solicita completarea sau clarificarea raportului de audit.(6) Oficiul are obligația să aprobe cererea de plată în cel mult 10 zile de la data la care raportul de audit este complet. În măsura în care concluziile raportului de audit sunt incomplete, Oficiul va solicita completarea acestuia. Solicitantul are dreptul să depună completări în termen de maximum 30 de zile de la data primirii solicitării din partea Oficiului.(7) Plata efectivă se va realiza la solicitarea beneficiarului, în termen de 120 de zile de la data aprobării cererii de plată, astfel cum a fost confirmată în prealabil de către auditor, conform prezentului articol.17. Articolul 12 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 12(1) Verificarea și evaluarea proiectelor eligibile vor fi efectuate de către o comisie, respectiv Comisia de Film în România.(2) Comisia de Film în România va fi formată dintr-un număr impar de membri, minimum 7 persoane, dintre care unul va fi președinte, numiți prin ordin al ministrului culturii dintre personalități din mediul universitar, reprezentanți ai mediului cultural și artistic, persoane cu experiență în domeniul cinematografiei, reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale specializate în politici publice, persoane cu experiență în afaceri, reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale specializate în politici publice, juriști, economiști cu experiență în domeniul finanțe/contabilitate și auditori cu experiență de minimum 3 ani în domeniul ajutoarelor de stat.(3) Atât persoanele propuse pentru Comisia de Film în România, cât și membrii familiilor acestora sau rudele până la gradul doi inclusiv nu pot participa în nicio calitate la realizarea unui proiect înscris în sesiunea respectivă de apel de proiecte.(4) Comisia de Film în România evaluează și verifică proiectele care îndeplinesc condițiile de eligibilitate pe principiul «primul venit, primul servit», în raport cu data, ora și minutul depunerii documentației complete, și certifică, prin hotărâre, eligibilitatea proiectului și calitatea de beneficiar a solicitantului și propune semnarea Acordului de finanțare.(5) Ulterior primirii raportului de audit, Comisia de Film în România va emite hotărâri care vor certifica cuantumul cheltuielilor eligibile care urmează să fie plătite beneficiarilor. Comisia de Film în România nu poate hotărî plata unei sume care să depășească suma menționată în Acordul de finanțare al măsurii de sprijin prevăzute de prezenta hotărâre și în conformitate cu prevederile prezentei scheme.(6) Componența și regulamentul de organizare și funcționare a Comisiei de Film în România se aprobă prin ordin al ministrului culturii, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, și pe paginile de internet ale Ministerului Culturii și Oficiului.(7) Hotărârile Comisiei de Film în România pot fi contestate la instanța de contencios administrativ, în termenele și în condițiile prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.18. La articolul 15, litera b) a alineatului (2) și alineatul (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:b) orice alt ajutor de stat, în legătură cu aceleași costuri eligibile, care se suprapun parțial sau integral, numai în cazul în care cumulul respectiv nu duce la depășirea celui mai ridicat nivel de intensitate a ajutorului sau a celui mai mare cuantum al ajutorului aplicabil respectivului ajutor potrivit dispozițiilor art. 54 alin. (6) și (7) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare.(3) Ajutoarele de stat exceptate în temeiul prezentei scheme nu se cumulează cu niciun tip de ajutoare de minimis în raport cu aceleași costuri eligibile, dacă un astfel de cumul ar conduce la o intensitate a ajutorului care le depășește pe cele prevăzute în capitolul III din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare.19. La articolul 15, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (4) și (5), cu următorul cuprins:(4) Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul ajutorului de stat va prezenta o declarație pe propria răspundere în care va menționa informațiile referitoare la orice alt ajutor de stat și de minimis primit. Declarația va fi actualizată înainte de încheierea actului de acordare a ajutorului.(5) Taxa pe valoarea adăugată percepută pentru costurile sau cheltuielile eligibile, care este rambursabilă în temeiul legislației fiscale naționale aplicabile, nu este luată în considerare la calcularea intensității ajutorului de stat acordat.20. La articolul 15^1, partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins:Acordul de finanțare se revocă și ajutorul de stat plătit se recuperează în mod corespunzător, după caz, inclusiv dobânda de recuperare aferentă, în oricare din următoarele situații:21. Articolul 16 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 16Reguli privind transparența, monitorizarea și raportarea(1) Ministerul Culturii și Oficiul au obligația să publice pe site-ul lor textul integral al schemei de ajutor de stat, perioada în care se pot înregistra cereri, bugetul anual, data epuizării bugetului anual/total al schemei, precum și formatul documentelor necesare pentru accesare. Raportarea și monitorizarea ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, și ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022.(2) Oficiul va monitoriza respectarea condițiilor și a criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat pe toată perioada de derulare a acesteia, pentru a nu se depăși intensitatea maximă admisă și pentru a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condițiilor din prezenta hotărâre sau din legislația națională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv. Nerespectarea de către beneficiari a condițiilor prevăzute în prezenta schemă, precum și a oricăror obligații asumate în vederea obținerii finanțării determină aplicarea de către Oficiu a măsurilor necesare în vederea recuperării ajutoarelor de stat, inclusiv a dobânzilor aferente, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(3) Oficiul trebuie să păstreze înregistrări detaliate referitoare la ajutoarele acordate pentru toate proiectele în cadrul schemei de ajutor de stat. Aceste înregistrări care conțin toate informațiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din reglementările europene în domeniu trebuie păstrate timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei. Oficiul comunică în scris întreprinderii beneficiare caracterul de ajutor al finanțării, tipul de ajutor acordat - ajutor de stat exceptat în baza art. 54 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare, cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi acordat conform prezentei scheme.(4) Beneficiarii ajutorului de stat acordat în baza prezentei scheme trebuie să păstreze toate documentele aferente acestuia timp de 10 ani și sunt obligați să le pună la dispoziția Oficiului sau a Consiliului Concurenței ori de câte ori le sunt solicitate.(5) Oficiul, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, are obligația de a transmite Consiliului Concurenței toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național, în formatul și în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, precum și datele și informațiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat și a rapoartelor și informărilor necesare îndeplinirii obligațiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.(6) Pentru a crea posibilitatea verificării ex ante a eligibilității potențialilor beneficiari ai schemei, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, Oficiul, în calitate de administrator al măsurii de ajutor de stat, are obligația încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.(7) Contractele, plățile, obligațiile de recuperare a ajutoarelor și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării contractului de finanțare, respectiv de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursării efective a respectivelor obligații.(8) Consiliul Concurenței poate solicita date și informații de la Oficiu atunci când din informațiile deținute rezultă că nu au fost respectate condițiile de acordare a ajutoarelor de stat. În situația în care datele transmise de către Oficiu nu clarifică aspectele sesizate, Consiliul Concurenței poate dispune o acțiune de control la întreprinderea beneficiară, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. În această acțiune, echipa de control a Consiliului Concurenței va fi însoțită de reprezentanți ai Oficiului.(9) Informațiile prevăzute în anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare, privind fiecare ajutor individual care depășește echivalentul în lei al sumei de 100.000 euro vor fi publicate pe pagina națională www.ajutordestat.ro.(10) Furnizorul va asigura publicarea anexei II - Informații privind ajutoarele de stat exceptate - la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare, pe pagina proprie de internet, la adresa http://www.cultura.ro/schema-sprijin-productie-opere-audiovizuale.(11) În baza unei cereri scrise, emisă de Comisia Europeană, Oficiul va transmite acesteia, prin intermediul Consiliului Concurenței, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor stabilite prin prezenta hotărâre.(12) Beneficiarii își asumă obligația ca, pe genericul filmului și în toate materialele publicitare, să menționeze faptul că filmul a fost realizat cu sprijinul financiar al Guvernului României, prin includerea următorului text: «Film realizat cu sprijinul Guvernului României».(13) În conformitate cu dispozițiile art. 16 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, administratorul va informa Consiliul Concurenței în termen de 15 zile de la data aprobării schemei de ajutor de stat.(14) Comisia Europeană este informată în termen de 20 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare.(15) Ajutorul de stat care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.(16) Oficiul are obligația transmiterii, spre informare, Consiliului Concurenței, în termen de 5 zile lucrătoare de la adoptare, a deciziilor proprii prin care se dispune recuperarea ajutoarelor de stat acordate.(17) În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, administratorul va informa Consiliul Concurenței cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de stat, precum și a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc, cu excepția situațiilor în care se impune aplicarea prevederilor art. 15 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(18) În vederea recuperării ajutorului de stat, furnizorul, la propunerea Oficiului, are obligația emiterii, în termen de 30 de zile lucrătoare, prin ordin, de norme metodologice proprii care vor fi transmise Consiliului Concurenței, spre informare, în termen de 5 zile lucrătoare de la adoptarea acestora.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Ministrul culturii,
Raluca Turcan
Ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului,
Ștefan-Radu Oprea
p. Ministrul finanțelor,
Mihai Diaconu,
secretar de statBucurești, 8 decembrie 2023.Nr. 1.250. + ANEXĂPROCEDURĂpentru gestionarea și verificarea de către Oficiul de Film și Investiții Culturale a proiectelor preluate, de încheiere a acordurilor de finanțare și de efectuare a plăților aferenteschemei de ajutor de stat instituite prin Hotărârea Guvernului nr. 421/2018 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice, în sesiunile de apel de proiecte organizate în anii 2018, 2019 și 2020
EMITENT |
În conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 2 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 39/2023 privind înființarea Oficiului de Film și Investiții Culturale, precum și pentru stabilirea unor măsuri instituționale referitoare la gestionarea schemei de ajutor de stat pentru sprijinirea culturii de film și producției de film în România, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 287/2023,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + Articolul I(1) Conform art. 2 alin. (7)-(9) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 121/2021 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Culturii asigură îndeplinirea rolului de furnizor al schemei de ajutor de stat instituite prin Hotărârea Guvernului nr. 421/2018 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice, cu modificările și completările ulterioare, iar administratorul schemei este Oficiul de Film și Investiții Culturale.(2) Oficiul de Film și Investiții Culturale, denumit în continuare Oficiul, asigură gestionarea și verificarea proiectelor depuse în sesiunile de apel de proiecte desfășurate în anii 2018, 2019 și 2020, conform Hotărârii Guvernului nr. 421/2018, cu modificările și completările ulterioare, și preluate de la Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, pe baza protocolului de predare-preluare semnat conform art. 2 alin. (9) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 121/2021, cu modificările și completările ulterioare, conform procedurii prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, Oficiul fiind repus în termenele procedurale și de analiză, care vor începe să curgă în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. + Articolul IIÎn termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, ministrul culturii va aproba, prin ordin, Regulamentul de organizare și funcționare a Comisiei de Film în România, responsabilă cu aplicarea procedurii aprobate conform art. I alin. (2). + Articolul IIIHotărârea Guvernului nr. 421/2018 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 508 din 20 iunie 2018, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. Titlul se modifică și va avea următorul cuprins:HOTĂRÂREpentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea producției de opere audiovizuale pe teritoriul României2. La articolul 1, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 1(1) Prezenta hotărâre instituie o schemă transparentă de ajutor de stat exceptată de la obligația de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 54 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare schema de ajutor de stat.(2) Furnizorul prezentei scheme de ajutor de stat este Ministerul Culturii, iar administrator al schemei de ajutor de stat este Oficiul de Film și Investiții Culturale, denumit în continuare Oficiul.3. Articolul 2 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 2În sensul prezentei hotărâri, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) acord de finanțare - act juridic sinalagmatic cu titlu oneros, încheiat între furnizorul schemei și beneficiar sau, începând cu data de 30 septembrie 2023, între administratorul schemei și beneficiar, prin care se aprobă spre finanțare, în baza prezentei scheme de ajutor de stat, un proiect eligibil ca urmare a procesului de evaluare și verificare și prin care furnizorul/administratorul se obligă să facă plata sumelor eligibile ca urmare a satisfacerii obligațiilor impuse beneficiarului;b) ajutor de stat - orice măsură de sprijin care îndeplinește criteriile prevăzute la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene;c) cheltuieli eligibile - costurile totale aferente producției de opere audiovizuale eligibile pe teritoriul României, inclusiv costurile aferente îmbunătățirii accesibilității pentru persoanele cu handicap, realizate după data depunerii cererii de finanțare și care, potrivit prezentei scheme de ajutor de stat, constituie baza de calcul pentru ajutorul de stat ce poate fi acordat, susținute prin documente justificative clare, specifice și contemporane cu faptele;d) cheltuieli neeligibile - cheltuieli inerente realizării proiectului eligibil, care nu se finanțează prin prezenta schemă de ajutor de stat;e) data acordării ajutorului - data semnării Acordului de finanțare în baza hotărârii adoptate de Comisia de Film în România prin care a fost aprobată cererea de finanțare;f) data demarării proiectului - data de la care sunt înregistrate de către beneficiar cheltuieli eligibile efectuate pe teritoriul României legate de bugetul producției pentru care se solicită prezentul ajutor de stat, beneficiarul având obligația de a începe filmările pe teritoriul României nu mai târziu de 9 luni de la data semnării Acordului de finanțare;g) documentar - film bazat pe documente, care are drept scop să prezinte fapte reale din viață sau date informative dintr-un domeniu de activitate;h) documente justificative - documentele necesare în vederea înregistrării în contabilitatea beneficiarului a cheltuielilor realizate în legătură cu implementarea proiectului pe teritoriul României, cerute de dispozițiile legale aplicabile la momentul efectuării respectivei cheltuieli;i) intensitatea ajutorului - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor și a altor taxe. Taxa pe valoarea adăugată percepută pentru costurile sau cheltuielile eligibile, care este rambursabilă în temeiul legislației fiscale naționale aplicabile, nu este luată în considerare la calcularea intensității ajutorului și a costurilor eligibile;j) începerea lucrului la proiectul sau la activitatea respectivă - primul angajament ferm, cu caracter juridic obligatoriu, prin care realizarea proiectului în România este ireversibilă. Prospecțiunile preliminare pentru determinarea locației de realizare a proiectului, obținerea permiselor și realizarea studiilor nu sunt considerate drept începerea lucrului;k) întreprindere - orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic, de modul în care este finanțată sau de existența unui scop lucrativ;l) întreprindere în dificultate - o întreprindere care se află în cel puțin una dintre situațiile următoare:(i) în cazul unei societăți cu răspundere limitată [alta decât o IMM care există de cel puțin 3 ani sau, în sensul eligibilității pentru ajutor pentru finanțare de risc, o IMM care îndeplinește condiția prevăzută la art. 21 alin. (3) lit. b) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare, și care se califică pentru investiții pentru finanțare de risc în urma unui proces de diligență efectuat de un intermediar financiar selectat], atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, «societate cu răspundere limitată» se referă în special la tipurile de societăți comerciale menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2023 privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivelor 78/660/CEE și 83/349/CEE ale Consiliului, iar «capital social» include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;(ii) în cazul unei societăți în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății [alta decât o IMM care există de cel puțin 3 ani sau, în sensul eligibilității pentru ajutor pentru finanțare de risc, o IMM care îndeplinește condiția prevăzută la art. 21 alin. (3) lit. b) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare, și care se califică pentru investiții pentru finanțare de risc în urma unui proces de diligență efectuat de un intermediar financiar selectat], atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu așa cum reiese din contabilitatea societății a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, «o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății» se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;(iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;(iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția ori a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;(v) în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii 2 ani:1. raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; și2. capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0;m) întreprinderi mici și mijlocii sau IMM-uri - întreprinderile care îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare;n) miniserie - operă audiovizuală structurată în episoade, alta decât serialul, sitcomul și telenovela, destinată a fi difuzată prin satelit, cablu sau internet, care înfățișează fapte de viață sau spune o poveste într-un număr de maximum 8 episoade, fiecare episod având o durată de maximum 60 de minute;o) obligație de teritorializare a cheltuielilor - obligația impusă beneficiarilor de către administratorul schemei de ajutor de a cheltui o sumă minimă și/sau de a desfășura un nivel minim de activitate de producție pe teritoriul României, cu respectarea prevederilor art. 54 alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare;p) proiect eligibil - ansamblul activităților de producție a unei opere audiovizuale eligibile pe teritoriul României, care poate include toate sau numai unele din etapele de pregătire, filmare principală, postproducție;q) serial - operă audiovizuală structurată în episoade, alta decât miniseria, sitcomul și telenovela, destinată a fi difuzată prin satelit, cablu sau internet pe parcursul mai multor sezoane, cu arc narativ care se închide la finalul fiecărui sezon, având o durată de maximum 600 de minute sau 10 episoade pe sezon, cu o frecvență de maximum 1 sezon pe an și cel puțin 12 luni calendaristice între sezoane;r) sitcom - operă audiovizuală realizată în proporție de 80% într-un platou de filmare în fața unei audiențe live sau înregistrate și a unor decoruri limitate ca număr, multicameră, respectiv filmare simultană cu maximum 3 camere, cu o durată de cel mult 30 de minute, al cărei scenariu nu are fir epic ce se dezvoltă pe mai multe episoade și care înfățișează situații comice ale unor personaje cu tipare predefinite neevolutive și pentru care producția unui episod nu necesită mai mult de 2 zile de filmare;s) telenovelă - operă audiovizuală destinată a fi difuzată pe un canal de televiziune cu o frecvență de cel puțin 3 ori pe săptămână, cu o durată de cel mult 60 de minute, care înfățișează fapte de viață și relațiile sufletești ale unui număr mare de personaje, în mod esențial melodramatic, al cărei scenariu prezintă un fir epic continuu, fără finalitate, care se desfășoară pe parcursul mai multor episoade (minimum 80). Un sezon conține până la 20 de episoade și perioada de timp dintre începutul unui sezon și începutul următorului trebuie să fie de minimum 12 luni;ș) parodie - film de parodie - creația care preia motive și mijloace artistice dintr-o altă creație sau imită parțial o altă operă sau realitatea pentru a reda un efect comic. Procedeul predilect al parodiei este ironia;t) proiect - ansamblul de activități specifice producției unei opere audiovizuale eligibile conform prezentei scheme de ajutor de stat;ț) produs cultural - operă audiovizuală care este produs finit al unor lucrări artistice și tehnice specifice domeniului, care este considerată eligibilă conform prevederilor prezentei hotărâri și îndeplinește condițiile minime conform testului cultural.4. Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 3(1) Prezenta schemă de ajutor de stat are caracter multianual și se derulează până la data de 31 decembrie 2024, cu posibilitate de prelungire, cu respectarea Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare, și a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(2) Bugetul anual maxim al schemei este de 233 milioane lei, reprezentând echivalentul a aproximativ 46,86 milioane euro.(3) Bugetul prezentei scheme de ajutor de stat se alocă de către Ministerul Culturii în bugetul Oficiului de Film și Investiții Culturale. Se pot încheia acorduri de finanțare în baza prezentei scheme până la data de 31 decembrie 2024, cu respectarea legislației în domeniul ajutorului de stat, în limita creditelor de angajament aprobate anual prin legea bugetului de stat pentru această schemă de ajutor de stat.(4) Plata ajutorului de stat se efectuează în perioada 2018-2027, acoperind maximum 45% din cheltuielile eligibile pentru producția de opere audiovizuale eligibile, efectuate pe teritoriul României, în baza acordurilor de finanțare încheiate, în limita creditelor bugetare aprobate anual prin legea bugetului de stat pentru această schemă de ajutor de stat.(5) Bugetul maxim al schemei de ajutor de stat este de 1.200.000 mii lei, respectiv echivalentul a aproximativ 241,33 milioane euro, defalcat astfel:a) credite de angajament pentru emiterea de acorduri pentru finanțare pentru perioada 2018-2024;b) credite bugetare pentru plata ajutorului de stat pentru perioada 2018-2027.(6) Bugetul maxim anual al schemei de ajutor de stat care poate fi angajat cuprinde pe lângă bugetul prevăzut la alin. (2) și sumele stabilite cu această destinație, dar neutilizate în anii anteriori, în limita bugetului maxim al schemei de ajutor de stat și în limita creditelor bugetare și de angajament aprobate prin legile bugetare anuale.(7) Acordurile de finanțare se încheie în ordinea în care au fost emise hotărârile Comisiei de Film în România, în limita bugetului alocat în anul respectiv, în conformitate cu prevederile legilor bugetare anuale, și în limita bugetului maxim al schemei de ajutor de stat.(8) Numărul total estimat de beneficiari ai schemei este de 150 de producători.(9) Oficiul va finaliza analizarea proiectelor depuse în cadrul sesiunilor de apel de proiecte din anii 2018, 2019 și 2020 și preluate conform art. 2 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 39/2023 privind înființarea Oficiului de Film și Investiții Culturale, precum și pentru stabilirea unor măsuri instituționale referitoare la gestionarea schemei de ajutor de stat pentru sprijinirea culturii de film și producției de film în România, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 287/2023, va solicita Comisiei de Film în România să emită hotărâri pentru cererile de finanțare care îndeplinesc condițiile legale aplicabile la data depunerii cererii de finanțare, va încheia acorduri de finanțare pentru proiectele aprobate de către Comisia de Film în România și va realiza plata cheltuielilor eligibile certificate, până la data de 31 decembrie 2024.(10) Proiectele depuse în cadrul schemei de ajutor de stat după data de 30 septembrie 2023 vor fi analizate, soluționate și decontate conform procedurilor ce se vor aproba prin decizie a managerului Oficiului, adoptată în baza art. 10 alin. (3) și publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu cel puțin 30 de zile calendaristice înaintea intrării în vigoare.5. La articolul 4, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1) Ajutorul de stat acordat în baza prezentei scheme constă în:a) decontări financiare nerambursabile în cuantum de 35% din totalul cheltuielilor eligibile realizate pe teritoriul României cu achiziția, închirierea, fabricarea de bunuri și/sau servicii ocazionate de producția unei opere audiovizuale eligibile, precum și cu onorariile, salariile și alte plăți către persoane fizice aferente implementării proiectului în România;b) decontări financiare nerambursabile în cuantum de 10% peste suma prevăzută la lit. a), cu condiția ca producția audiovizuală să promoveze o zonă geografică, un oraș sau România, destinațiile și obiectivele turistice românești din zona geografică sau orașul promovat ori limba, tradițiile și obiceiurile românești în cadrul aceleiași producții audiovizuale, iar desfășurarea subiectului să fie explicită vizual.6. La articolul 4, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (3) și (4), cu următorul cuprins:(3) Valoarea ajutorului de stat va fi exprimată în numerar, ca sumă brută, înainte de orice deducere de impozit sau de orice altă taxă. Taxa pe valoarea adăugată percepută pentru costurile sau cheltuielile eligibile, care este rambursabilă în temeiul legislației fiscale naționale aplicabile, nu este luată în considerare la calcularea intensității ajutorului și a costurilor eligibile.(4) Ajutoarele de stat se consideră acordate la data semnării Acordului de finanțare, indiferent de data la care ajutoarele se plătesc întreprinderii respective.7. La articolul 5 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) întreprinderilor care fac obiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a organelor competente privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal și incompatibil cu piața comună sau, în cazul în care solicitantul a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta trebuie să nu fi fost executată și ajutorul nerecuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;8. La articolul 5 alineatul (1), după litera f) se introduce o nouă literă, lit. g), cu următorul cuprins:g) ajutoarelor acordate întreprinderilor care se află în stare de insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale.9. La articolul 5, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:(3) În conformitate cu dispozițiile art. 1 alin. (4) lit. (c) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare, prezenta schemă de ajutor de stat se aplică, prin derogare, întreprinderilor care nu se aflau în dificultate la 31 decembrie 2019, dar care au devenit întreprinderi aflate în dificultate în perioada 1 ianuarie 2020-31 decembrie 2021.10. La articolul 6 alineatul (1), litera g) se modifică și va avea următorul cuprins:g) fac dovada contribuției financiare proprii și a cofinanțatorilor la finanțarea proiectului în cazul producătorilor/ coproducătorilor, iar în cazul prestatorilor de servicii, fac dovada angajamentului ferm al producătorului străin de a asigura contribuția financiară pentru producția proiectului. Contribuția financiară trebuie să acopere cel puțin bugetul total al producției, exclusiv TVA, mai puțin ajutorul de stat solicitat în baza prezentei scheme, cu respectarea prevederilor art. 15. Contribuția financiară proprie este constituită fie din resurse proprii, fie din resurse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public.11. La articolul 6, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:(5) Pentru sesiunile de apel de proiecte organizate după data de 30 septembrie 2023, criteriile pentru încadrarea ca produs cultural se aprobă prin decizie a managerului Oficiului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu cel puțin 30 de zile calendaristice înainte de deschiderea sesiunii.12. La articolul 8, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(1) Sunt considerate cheltuieli eligibile, în conformitate cu prevederile art. 54 alin. (5) lit. (a) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare, cheltuielile efectuate pentru furnizarea de bunuri și prestarea de servicii direct legate de producția unei opere audiovizuale eligibile, inclusiv costurile aferente îmbunătățirii accesibilității pentru persoanele cu handicap, respectiv următoarele categorii de cheltuieli:a) onorarii, salarii și alte plăți către persoane fizice în legătură cu activitatea acestora direct legată de realizarea unei opere audiovizuale eligibile, dacă veniturile pe care aceste persoane le obțin pentru sau în directă legătură cu implementarea proiectului eligibil sunt venituri impozabile în România potrivit dispozițiilor Codului fiscal, convențiilor fiscale bilaterale și acordurilor internaționale în vigoare la data obținerii venitului;b) orice fel de plăți pentru bunuri furnizate și servicii prestate de către persoane juridice, dacă bunurile și/sau serviciile respective sunt direct legate de producția operei audiovizuale eligibile, dacă: persoana juridică care furnizează bunurile sau prestează serviciile are sediul social în România; persoana juridică este rezident fiscal în România și bunurile sunt furnizate și serviciile sunt prestate pe teritoriul României, indiferent de originea acestora................................................................................................(3) Valoarea maximă a ajutorului de stat nu poate depăși echivalentul în lei al sumei de 10 milioane euro pentru fiecare proiect finanțat din această schemă, calculat la data acordării ajutorului, în speță la data semnării Acordului de finanțare.13. La articolul 8 alineatul (2), litera k) se modifică și va avea următorul cuprins:k) orice alte cheltuieli care intervin după livrarea filmului și care nu sunt relevante pentru producția proiectului;14. Articolul 9 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 9Modalitatea de plată este următoarea:a) rambursarea a 35% din cheltuielile eligibile efectuate pentru prestații de servicii în domeniul producției de filme opere audiovizuale eligibile pe teritoriul României, la care se poate adăuga un cuantum de 10%, în condițiile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b);b) ulterior finalizării producției pe teritoriul României a proiectului de film și cheltuirii bugetului aferent, dar nu mai târziu de 2 ani de la încheierea Acordului de finanțare, solicitantul va depune la Oficiu o cerere de plată însoțită de rapoartele zilnice de filmare sau documente echivalente și un raport de audit care să certifice suma cheltuielilor eligibile efectiv realizate în conformitate cu Acordul de finanțare și cu reglementările legale în vigoare. Totodată, în cazul în care producția nu a fost deja adusă la cunoștință publică, se va depune un contract pentru postproducție drept asigurare din partea solicitantului în scopul continuării proiectului, precum și o declarație pe propria răspundere că beneficiarul sau deținătorul drepturilor de proprietate intelectuală asupra producției audiovizuale, după caz, asigură fondurile necesare pentru finanțarea postproducției; începând cu data de 30 septembrie 2023, cererile de plată și documentația aferentă se vor depune la Oficiu;c) beneficiarul va depune la sediul Oficiului înregistrarea pe suport electronic a produsului cultural final în maximum 5 ani de la data depunerii cererii de finanțare; în caz contrar, solicitantul se obligă să restituie cuantumul ajutorului de stat, inclusiv al dobânzilor aferente, calculate în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.15. Articolul 10 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 10(1) Prevederile prezentei hotărâri vor fi puse în aplicare de către furnizorul schemei de ajutor de stat și, începând cu data de 30 septembrie 2023, de administratorul schemei de ajutor de stat, respectiv Oficiul.(2) Oficiul va publica pe site-ul său: invitația de a depune formulare de cerere pentru prezenta schemă de ajutor de stat în fiecare an, până la data de 31 decembrie, pentru anul următor.(3) Pentru sesiunile de apel de proiecte lansate după data de 30 septembrie 2023, lista documentelor care vor trebui depuse de aplicant în vederea demonstrării îndeplinirii criteriilor de eligibilitate, atât ale proiectului, cât și ale beneficiarului, detaliile privind cheltuielile eligibile și procedura de selecție a beneficiarilor/proiectelor vor fi stabilite prin decizie a managerului Oficiului, ce va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu cel puțin 30 de zile calendaristice înaintea deschiderii sesiunii de apel de proiecte.(4) Aplicanții vor depune toate documentele care demonstrează îndeplinirea criteriilor de eligibilitate prevăzute de prezenta schemă, inclusiv o declarație cu privire la ajutoarele de stat primite anterior - de minimis sau de stat - pentru finanțarea acelorași costuri eligibile.(5) Înainte de semnarea Acordului de finanțare, Oficiul verifică respectarea tuturor criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă, pentru fiecare aplicant în parte, pe baza hotărârilor emise de către Comisia de Film în România.16. La articolul 11, alineatele (2), (5), (6) și (7) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Ulterior finalizării proiectului de film și cheltuirii bugetului aferent proiectului eligibil, dar nu mai târziu de 2 ani de la emiterea Acordului de finanțare al măsurii de sprijin prevăzute de prezenta hotărâre, solicitantul va depune la Oficiu o cerere de plată însoțită de un raport de audit care să certifice suma cheltuielilor eligibile efectiv realizate în conformitate cu Acordul de finanțare al măsurii de sprijin prevăzute de prezenta hotărâre și cu prevederile prezentei hotărâri................................................................................................(5) Oficiul va efectua verificări proprii. Autoritatea va putea solicita completarea sau clarificarea raportului de audit.(6) Oficiul are obligația să aprobe cererea de plată în cel mult 10 zile de la data la care raportul de audit este complet. În măsura în care concluziile raportului de audit sunt incomplete, Oficiul va solicita completarea acestuia. Solicitantul are dreptul să depună completări în termen de maximum 30 de zile de la data primirii solicitării din partea Oficiului.(7) Plata efectivă se va realiza la solicitarea beneficiarului, în termen de 120 de zile de la data aprobării cererii de plată, astfel cum a fost confirmată în prealabil de către auditor, conform prezentului articol.17. Articolul 12 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 12(1) Verificarea și evaluarea proiectelor eligibile vor fi efectuate de către o comisie, respectiv Comisia de Film în România.(2) Comisia de Film în România va fi formată dintr-un număr impar de membri, minimum 7 persoane, dintre care unul va fi președinte, numiți prin ordin al ministrului culturii dintre personalități din mediul universitar, reprezentanți ai mediului cultural și artistic, persoane cu experiență în domeniul cinematografiei, reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale specializate în politici publice, persoane cu experiență în afaceri, reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale specializate în politici publice, juriști, economiști cu experiență în domeniul finanțe/contabilitate și auditori cu experiență de minimum 3 ani în domeniul ajutoarelor de stat.(3) Atât persoanele propuse pentru Comisia de Film în România, cât și membrii familiilor acestora sau rudele până la gradul doi inclusiv nu pot participa în nicio calitate la realizarea unui proiect înscris în sesiunea respectivă de apel de proiecte.(4) Comisia de Film în România evaluează și verifică proiectele care îndeplinesc condițiile de eligibilitate pe principiul «primul venit, primul servit», în raport cu data, ora și minutul depunerii documentației complete, și certifică, prin hotărâre, eligibilitatea proiectului și calitatea de beneficiar a solicitantului și propune semnarea Acordului de finanțare.(5) Ulterior primirii raportului de audit, Comisia de Film în România va emite hotărâri care vor certifica cuantumul cheltuielilor eligibile care urmează să fie plătite beneficiarilor. Comisia de Film în România nu poate hotărî plata unei sume care să depășească suma menționată în Acordul de finanțare al măsurii de sprijin prevăzute de prezenta hotărâre și în conformitate cu prevederile prezentei scheme.(6) Componența și regulamentul de organizare și funcționare a Comisiei de Film în România se aprobă prin ordin al ministrului culturii, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, și pe paginile de internet ale Ministerului Culturii și Oficiului.(7) Hotărârile Comisiei de Film în România pot fi contestate la instanța de contencios administrativ, în termenele și în condițiile prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.18. La articolul 15, litera b) a alineatului (2) și alineatul (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:b) orice alt ajutor de stat, în legătură cu aceleași costuri eligibile, care se suprapun parțial sau integral, numai în cazul în care cumulul respectiv nu duce la depășirea celui mai ridicat nivel de intensitate a ajutorului sau a celui mai mare cuantum al ajutorului aplicabil respectivului ajutor potrivit dispozițiilor art. 54 alin. (6) și (7) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare.(3) Ajutoarele de stat exceptate în temeiul prezentei scheme nu se cumulează cu niciun tip de ajutoare de minimis în raport cu aceleași costuri eligibile, dacă un astfel de cumul ar conduce la o intensitate a ajutorului care le depășește pe cele prevăzute în capitolul III din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare.19. La articolul 15, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (4) și (5), cu următorul cuprins:(4) Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul ajutorului de stat va prezenta o declarație pe propria răspundere în care va menționa informațiile referitoare la orice alt ajutor de stat și de minimis primit. Declarația va fi actualizată înainte de încheierea actului de acordare a ajutorului.(5) Taxa pe valoarea adăugată percepută pentru costurile sau cheltuielile eligibile, care este rambursabilă în temeiul legislației fiscale naționale aplicabile, nu este luată în considerare la calcularea intensității ajutorului de stat acordat.20. La articolul 15^1, partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins:Acordul de finanțare se revocă și ajutorul de stat plătit se recuperează în mod corespunzător, după caz, inclusiv dobânda de recuperare aferentă, în oricare din următoarele situații:21. Articolul 16 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 16Reguli privind transparența, monitorizarea și raportarea(1) Ministerul Culturii și Oficiul au obligația să publice pe site-ul lor textul integral al schemei de ajutor de stat, perioada în care se pot înregistra cereri, bugetul anual, data epuizării bugetului anual/total al schemei, precum și formatul documentelor necesare pentru accesare. Raportarea și monitorizarea ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, și ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022.(2) Oficiul va monitoriza respectarea condițiilor și a criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat pe toată perioada de derulare a acesteia, pentru a nu se depăși intensitatea maximă admisă și pentru a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condițiilor din prezenta hotărâre sau din legislația națională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv. Nerespectarea de către beneficiari a condițiilor prevăzute în prezenta schemă, precum și a oricăror obligații asumate în vederea obținerii finanțării determină aplicarea de către Oficiu a măsurilor necesare în vederea recuperării ajutoarelor de stat, inclusiv a dobânzilor aferente, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(3) Oficiul trebuie să păstreze înregistrări detaliate referitoare la ajutoarele acordate pentru toate proiectele în cadrul schemei de ajutor de stat. Aceste înregistrări care conțin toate informațiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din reglementările europene în domeniu trebuie păstrate timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei. Oficiul comunică în scris întreprinderii beneficiare caracterul de ajutor al finanțării, tipul de ajutor acordat - ajutor de stat exceptat în baza art. 54 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare, cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi acordat conform prezentei scheme.(4) Beneficiarii ajutorului de stat acordat în baza prezentei scheme trebuie să păstreze toate documentele aferente acestuia timp de 10 ani și sunt obligați să le pună la dispoziția Oficiului sau a Consiliului Concurenței ori de câte ori le sunt solicitate.(5) Oficiul, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, are obligația de a transmite Consiliului Concurenței toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național, în formatul și în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, precum și datele și informațiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat și a rapoartelor și informărilor necesare îndeplinirii obligațiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.(6) Pentru a crea posibilitatea verificării ex ante a eligibilității potențialilor beneficiari ai schemei, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, Oficiul, în calitate de administrator al măsurii de ajutor de stat, are obligația încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.(7) Contractele, plățile, obligațiile de recuperare a ajutoarelor și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării contractului de finanțare, respectiv de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursării efective a respectivelor obligații.(8) Consiliul Concurenței poate solicita date și informații de la Oficiu atunci când din informațiile deținute rezultă că nu au fost respectate condițiile de acordare a ajutoarelor de stat. În situația în care datele transmise de către Oficiu nu clarifică aspectele sesizate, Consiliul Concurenței poate dispune o acțiune de control la întreprinderea beneficiară, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. În această acțiune, echipa de control a Consiliului Concurenței va fi însoțită de reprezentanți ai Oficiului.(9) Informațiile prevăzute în anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare, privind fiecare ajutor individual care depășește echivalentul în lei al sumei de 100.000 euro vor fi publicate pe pagina națională www.ajutordestat.ro.(10) Furnizorul va asigura publicarea anexei II - Informații privind ajutoarele de stat exceptate - la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare, pe pagina proprie de internet, la adresa http://www.cultura.ro/schema-sprijin-productie-opere-audiovizuale.(11) În baza unei cereri scrise, emisă de Comisia Europeană, Oficiul va transmite acesteia, prin intermediul Consiliului Concurenței, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor stabilite prin prezenta hotărâre.(12) Beneficiarii își asumă obligația ca, pe genericul filmului și în toate materialele publicitare, să menționeze faptul că filmul a fost realizat cu sprijinul financiar al Guvernului României, prin includerea următorului text: «Film realizat cu sprijinul Guvernului României».(13) În conformitate cu dispozițiile art. 16 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, administratorul va informa Consiliul Concurenței în termen de 15 zile de la data aprobării schemei de ajutor de stat.(14) Comisia Europeană este informată în termen de 20 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu modificările și completările ulterioare.(15) Ajutorul de stat care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.(16) Oficiul are obligația transmiterii, spre informare, Consiliului Concurenței, în termen de 5 zile lucrătoare de la adoptare, a deciziilor proprii prin care se dispune recuperarea ajutoarelor de stat acordate.(17) În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, administratorul va informa Consiliul Concurenței cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de stat, precum și a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc, cu excepția situațiilor în care se impune aplicarea prevederilor art. 15 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.(18) În vederea recuperării ajutorului de stat, furnizorul, la propunerea Oficiului, are obligația emiterii, în termen de 30 de zile lucrătoare, prin ordin, de norme metodologice proprii care vor fi transmise Consiliului Concurenței, spre informare, în termen de 5 zile lucrătoare de la adoptarea acestora.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Ministrul culturii,
Raluca Turcan
Ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului,
Ștefan-Radu Oprea
p. Ministrul finanțelor,
Mihai Diaconu,
secretar de statBucurești, 8 decembrie 2023.Nr. 1.250. + ANEXĂPROCEDURĂpentru gestionarea și verificarea de către Oficiul de Film și Investiții Culturale a proiectelor preluate, de încheiere a acordurilor de finanțare și de efectuare a plăților aferenteschemei de ajutor de stat instituite prin Hotărârea Guvernului nr. 421/2018 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice, în sesiunile de apel de proiecte organizate în anii 2018, 2019 și 2020