HOTĂRÂRE nr. 1 din 23 octombrie 1995 (*republicată*)Regulamentul de organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România*)
EMITENT
  • CORPUL EXPERŢILOR CONTABILI ŞI CONTABILILOR AUTORIZAŢI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 153 din 28 martie 2001



    ──────────── Notă *) Republicat în temeiul prevederilor art. III din Hotărârea Consiliului superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România nr. 00/36/2000 privind modificarea şi completarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 450 din 12 septembrie 2000, dându-se textelor o noua numerotare.Regulamentul de organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România a fost aprobat prin Hotărârea Conferintei naţionale a experţilor contabili şi contabililor autorizaţi nr. 1/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 276 din 27 noiembrie 1995.  +  Capitolul 1 Dispoziţii generale1. Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, denumit în continuare Corpul, este persoana juridică de utilitate publică şi autonomă, din care fac parte experţii contabili şi contabilii autorizaţi, în condiţiile prevăzute de lege.2. Corpul, prin delegaţia primită din partea autorităţii publice, acorda şi retrage dreptul de exercitare a profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat şi are dreptul sa controleze competenţa şi moralitatea membrilor săi.Membrii Corpului, potrivit actului normativ de înfiinţare, îşi aleg organele de conducere care să îi reprezinte în faţa autorităţii publice, precum şi în raporturile cu persoanele fizice şi juridice din ţara şi din străinătate.  +  Capitolul 2 Organele de conducere şi de control ale Corpului3. Organele centrale de conducere ale Corpului sunt: Conferinţa naţionala a experţilor contabili şi contabililor autorizaţi (denumita în continuare Conferinţa naţionala), Consiliul superior al Corpului (denumit în continuare Consiliul superior) şi Biroul permanent al Consiliului superior (denumit în continuare Biroul permanent).4. Conferinţa naţionala este organul superior de conducere şi de control al Corpului.Conferinţa naţionala este constituită din membrii Consiliului superior, membrii consiliilor filialelor Corpului, ai comisiilor de disciplina, reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice pe lângă Consiliul superior şi consiliile filialelor, precum şi din reprezentanţi din fiecare filiala a Corpului, desemnaţi de adunările generale, conform normei de reprezentare de 1/100.5. Conferinţa naţionala este legal constituită dacă este asigurata participarea majorităţii membrilor prevăzuţi la pct. 4, iar hotărârile sunt valabil adoptate cu votul majorităţii membrilor prezenţi. Dacă la prima convocare nu se întruneşte numărul necesar, este convocată din nou Conferinţa naţionala, care este legal constituită cu participarea a cel puţin 30% din numărul membrilor şi reprezentanţilor prevăzuţi la pct. 4 alin. 2, iar hotărârile sunt valabil adoptate cu votul majorităţii membrilor prezenţi.Conferinţa naţionala este ordinară şi extraordinară.6. Conferinţa naţionala ordinară se întruneşte anual prin grija Consiliului superior, care alege locul de desfăşurare, şi are loc în cel mult două luni de la încheierea exerciţiului financiar. Convocarea Conferintei naţionale ordinare se face cu cel puţin 20 de zile înaintea datei de desfăşurare a acesteia.7. Conferinţa naţionala ordinară are următoarele atribuţii: a) aproba Regulamentul de organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, modificările şi completările acestuia, avizate de Ministerul Finanţelor Publice şi de Ministerul Justiţiei, precum şi Codul privind conduita etica şi profesională a experţilor contabili şi contabililor autorizaţi; b) stabileşte direcţiile de baza şi ia măsurile necesare pentru asigurarea bunei exercitari a profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat; c) examinează şi aproba, prin vot deschis, raportul de activitate prezentat de Consiliul superior pentru exerciţiul financiar expirat şi raportul cenzorilor asupra gestiunii financiare a Consiliului superior; d) aproba, prin vot deschis, bilanţul contabil, execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli pentru exerciţiul financiar încheiat, precum şi bugetul de venituri şi cheltuieli al exerciţiului financiar viitor, prezentate de Consiliul superior; e) aproba, prin vot deschis, organigrama Consiliului superior, sistemul de salarizare pentru anul următor, precum şi principiile şi criteriile de organizare şi de salarizare a aparatului propriu şi a consiliilor filialelor; f) aproba, prin vot deschis, sistemul de acordare şi cuantumul cheltuielilor de deplasare şi reprezentare în consiliile filialelor Corpului pe anul următor, la propunerea preşedintelui Consiliului superior; g) alege şi revoca preşedintele şi membrii Consiliului superior şi ai comisiei de cenzori a acestuia; alege şi revoca preşedintele şi doi membri ai Comisiei superioare de disciplina; h) aproba raportul Consiliului superior referitor la rezultatul alegerilor privind reînnoirea mandatelor membrilor consiliilor filialelor Corpului, inclusiv revocarea celor aleşi; i) aproba, prin vot deschis, nivelul indemnizaţiilor pentru organele alese ale Corpului şi al taxelor de înscriere în evidenta Corpului; j) hotărăşte asupra propunerilor de sancţionare disciplinară a membrilor Consiliului superior şi ai consiliilor filialelor, formulate de Comisia superioară de disciplina; k) stabileşte anual cotizaţiile pe transe de venit, datorate de membrii Corpului; l) aproba planurile anuale de activitate ale Consiliului superior şi ale consiliilor filialelor; m) confirma lista cuprinzând membrii de onoare ai Corpului, în conformitate cu anexa nr. 3; n) stabileşte măsurile necesare şi urmăreşte îndeplinirea altor atribuţii prevăzute de actele normative, precum şi a propriilor hotărâri.8. Conferinţa naţionala extraordinară are loc numai în cazuri deosebite şi se convoacă cu cel puţin 15 zile înaintea datei fixate pentru desfăşurarea ei, de către Consiliul superior, pe baza ordinii de zi stabilite de acesta din proprie iniţiativă sau la propunerea filialelor reprezentând peste o cincime din totalul membrilor Corpului.9. Cu ocazia Conferintei naţionale extraordinare pot fi organizate "zile de studii" (seminarii, colocvii etc.), ca urmare a unor lucrări executate şi expuse de experţi contabili şi contabili autorizaţi şi, eventual, cu concursul unor persoane şi personalităţi din afară Corpului, sub conducerea unui raportor general, desemnat de Consiliul superior dintre membrii săi.10. Consiliul superior exercita drepturile Corpului aferente statutului sau de persoana juridică de utilitate publică; în mod esenţial, are ca atribuţie reprezentarea profesiunii în faţa autorităţilor publice prin preşedintele sau şi coordonarea acţiunilor consiliilor filialelor judeţene.11. Consiliul superior cuprinde maximum 24 de membri şi 8 supleanţi. Reprezentarea experţilor contabili şi a contabililor autorizaţi se stabileşte în funcţie de procentajul experţilor contabili în raport cu totalul membrilor Corpului la nivelul tarii, conform tabelului următor:
               
      Ponderea experţilor contabili în raport cu Numărul total al membrilor Corpului la nivelul ţăriiNumărul membrilor titularinumărul membrilor supleanţi
      Experţi ContabiliContabili autorizaţiExperţi contabilicontabili autorizaţi
      Până la 50% inclusiv141044
      Peste 50% şi până la 65% inclusiv15953
      Peste 65% şi până la 85% inclusiv18662
      Peste 85% şi până la 100%21371
      100%24-8-
    Stabilirea locurilor aferente celor două categorii profesionale se face, potrivit alin. 1, de către Biroul permanent, cu 3 luni înaintea datei stabilite pentru alegeri.12. Funcţiile membrilor Consiliului superior nu sunt remunerate; aceştia însă beneficiază de decontarea cheltuielilor de deplasare şi de reprezentare. De asemenea, pot primi indemnizaţii pentru activităţile efectiv prestate pentru Corp, în limitele şi în condiţiile aprobate de Conferinţa naţionala.13. Membrii titulari şi supleanţi ai Consiliului superior sunt aleşi, prin vot secret, pentru 4 ani. Pentru asigurarea continuităţii activităţilor Corpului mandatele a jumătate din numărul celor aleşi sunt reînnoite la fiecare 2 ani.14. Locurile vacante în Consiliul superior provin, de regula, din încetarea mandatului celor care au împlinit 4 ani în cadrul acestuia; de asemenea, mandatul membrilor care se afla în situaţia prevăzută la alin. 4 al pct. 98 încetează.Membrii cărora le încetează mandatul pot să îşi depună candidatura şi să fie realeşi după o perioadă cel puţin egala cu cea a mandatului îndeplinit.15. Alegerile pentru Consiliul superior se fac prin vot secret; sunt declaraţi aleşi candidaţii care au obţinut minimum două treimi din numărul voturilor exprimate. În cazul în care candidaţii nu întrunesc aceasta majoritate se organizează al doilea tur de scrutin, la care sunt declaraţi aleşi cei care au întrunit majoritatea simpla a voturilor exprimate.16. Modul de depunere a candidaturilor, de desfăşurare a votării şi de stabilire a celor aleşi este prezentat în anexa nr. 1 la prezentul regulament.17. Consiliul superior se convoacă cel puţin o dată pe semestru de către preşedintele sau şi ori de câte ori este necesar; de asemenea, poate fi convocat la cererea Biroului permanent, a majorităţii membrilor Consiliului superior, precum şi la cererea Comisiei superioare de disciplina. Hotărârile Consiliului superior sunt valabile dacă au fost luate cu două treimi din numărul membrilor săi, care trebuie să reprezinte cel puţin trei pătrimi din numărul acestora. Dacă nu s-a întrunit acest număr de voturi, al doilea tur de scrutin are loc în cursul unei alte şedinţe, cu o participare de cel puţin 40% din numărul membrilor, cu aceeaşi ordine de zi şi făcând obiectul unei convocări speciale în termen de 15 zile. În acest caz, hotărârile se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi. La paritate de voturi, votul preşedintelui de şedinţa este hotarator.Deliberările Consiliului superior au caracter strict secret; hotărârile sunt date publicităţii în revista editata de Corp.18. Consiliul superior are următoarele atribuţii: a) alege dintre membrii săi 5 vicepreşedinţi ai Consiliului superior: 4 dintre aceştia sunt aleşi dintre experţii contabili, iar unul, dintre contabilii autorizaţi; b) asigura elaborarea şi completarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Corpului, solicitând avizele Ministerului Finanţelor Publice şi Ministerului Justiţiei; regulamentul de organizare şi funcţionare nu va fi înaintat pentru aprobare fără avizele favorabile ale celor două ministere; c) asigura elaborarea şi completarea Codului privind conduita etica şi profesională a experţilor contabili şi contabililor autorizaţi; d) asigura administrarea şi gestionarea patrimoniului Corpului; e) deliberează asupra tuturor problemelor privind profesia de expert contabil şi de contabil autorizat; f) veghează ca Regulamentul privind dobândirea calităţii de expert contabil şi contabil autorizat să fie aplicat strict; g) asigura coordonarea activităţii consiliilor filialelor; stabileşte metodologia de elaborare a bugetului de venituri şi cheltuieli al Corpului; h) aproba statele de funcţii ale Corpului şi ale filialelor; i) asigura participarea membrilor săi în cadrul unor comisii de studii şi cercetări destinate a face sa progreseze profesia şi ştiinţa contabila sau în diverse grupe de lucru din cadrul instituţiilor guvernamentale şi neguvernamentale, la solicitarea acestora; j) decide, în termen de 30 de zile, asupra contestaţiilor făcute împotriva hotărârilor luate de Comisia superioară de disciplina; k) aproba normele privind desfăşurarea activităţii curente a compartimentelor şi verigilor organizatorice ale Corpului; l) ia măsurile necesare pentru desfăşurarea în bune condiţii a activităţii de acordare a vizei anuale pentru exercitarea profesiei şi a celei de asigurare a riscului profesional de către toţi membrii Corpului; m) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege, de prezentul regulament şi de hotărârile Conferintei naţionale a experţilor contabili şi contabililor autorizaţi.19. Biroul permanent al Consiliului superior este compus din preşedinte, ales de Conferinţa naţionala, şi din vicepreşedinţi, aleşi de Consiliul superior.Preşedintele Consiliului superior este şi preşedintele Biroului permanent.20. Vicepreşedinţii Biroului permanent sunt aleşi prin vot secret dintre membrii Consiliului superior. Alegerea la primul tur de scrutin este valabilă cu votul a două treimi din numărul celor prezenţi, care trebuie să fie de cel puţin trei pătrimi din numărul membrilor Consiliului superior. La al doilea tur, candidaţii sunt aleşi pe baza majorităţii simple, dintr-o participare de cel puţin 40% din numărul membrilor; la egalitate de voturi, este ales cel mai în vârsta. După expirarea mandatului vicepreşedinţii Biroului permanent pot fi realeşi după o perioadă egala cu cea a mandatului deţinut.21. În cazul în care postul devine vacant sau dacă un membru este în imposibilitate de a-şi îndeplini mandatul, se procedează la o noua alegere.22. Biroul permanent al Consiliului superior se întruneşte lunar şi ori de câte ori este necesar şi ia decizii cu votul majorităţii simple a membrilor săi. Biroul permanent asigura înfăptuirea hotărârilor Conferintei naţionale şi ale Consiliului superior în perioadele dintre şedinţele acestuia. Deciziile emise de Biroul permanent între şedinţele Consiliului superior se prezintă acestuia pentru validare.23. Biroul permanent, cu doua luni înaintea începerii anului, stabileşte normativele de cheltuieli la nivelul Corpului şi al filialelor, ce trebuie avute în vedere la elaborarea bugetului, privind:- cheltuielile de deplasare în ţara şi în străinătate;- cheltuielile de reprezentare la reuniunile Biroului permanent, ale secţiunilor, departamentelor şi ale invitaţilor acestora;- cheltuielile ocazionate de demersurile, sarcinile şi obligaţiile diverse ce revin membrilor Consiliului superior, ţinând seama de funcţiile acestora.24. Preşedintele Consiliului superior este ales de Conferinţa naţionala dintre membrii Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România pentru un mandat de 4 ani.Persoana respectiva poate să cumuleze aceasta funcţie numai dacă îşi desfăşoară activitatea în domeniul cercetării sau în învăţământul universitar de profil şi se bucura de autoritate profesională şi morala deosebită.O persoana poate deţine funcţia de preşedinte pe durata maxima a doua mandate consecutive.Pentru asigurarea continuităţii, în primul an de mandat preşedintele ales îşi îndeplineşte atribuţiile prevăzute de lege şi de regulament, putând solicita şi sprijinul fostului preşedinte.25. Preşedintele Consiliului superior asigura executarea hotărârilor Consiliului superior şi a deciziilor Biroului permanent şi coordonează activitatea curenta a Corpului.26. Preşedintele Consiliului superior are următoarele atribuţii: a) convoacă şi conduce şedinţele Consiliului superior şi ale Biroului permanent; b) conduce şi coordonează dezbaterile potrivit condiţiilor prevăzute în anexa nr. 2 la prezentul regulament; c) prezintă anual Consiliului superior, spre adoptare, proiectul de buget pentru exerciţiul viitor; d) aproba angajarea şi efectuarea cheltuielilor în cadrul bugetului aprobat de Conferinţa naţionala; e) prezintă bilanţul contabil spre adoptare Consiliului superior şi spre aprobare Conferintei naţionale; f) numeşte şi revoca, cu respectarea statelor de funcţii aprobate de Consiliul superior, personalul propriu al Corpului şi îi stabileşte salariile, cu aprobarea Biroului permanent; g) reprezintă Corpul în faţa autorităţilor publice, a terţilor sau a organizaţiilor naţionale şi internaţionale, aparand prestigiul şi independenta profesională a membrilor săi; h) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de Conferinţa naţionala, de Consiliul superior şi de Biroul permanent.27. Preşedintele Consiliului superior, cu acordul Biroului permanent, are acces la lucrările consiliilor filialelor, secţiunilor şi departamentelor Corpului, participând la dezbateri fără drept de vot.28. Preşedintele Consiliului superior poate să delege un membru al acestuia pentru o acţiune sau activitate determinata.29. Preşedintele Consiliului superior, cu acordul Biroului permanent, are competenţa sa reunească, la sediul uneia dintre filialele Corpului, preşedinţii consiliilor filialelor sau reprezentanţii lor, în vederea examinării unor probleme deosebit de importante ale apărării unor interese generale ale profesiei, de studiere a oricăror măsuri de ordin colectiv. Aceste reuniuni au numai un caracter de informare.Preşedintele Consiliului superior îşi desfăşoară activitatea la sediul Corpului, în program normal de lucru, cel puţin două zile pe săptămâna.30. Fiecare vicepreşedinte al Consiliului superior conduce activitatea unei secţiuni, comisii sau departament, potrivit celor stabilite de Biroul permanent al Consiliului superior.Vicepreşedinţii, cu acordul Biroului permanent, au acces la lucrările consiliilor filialelor, participând la dezbateri fără drept de vot.31. Cenzorii sunt aleşi pentru o perioadă de 4 ani de Conferinţa naţionala ordinară, prin vot deschis, dintre membrii Corpului care nu fac parte din Consiliul superior, şi anume: doi din cadrul experţilor contabili şi unul din cadrul contabililor autorizaţi. Cenzorii nu pot îndeplini mai mult de doua mandate consecutive.32. Cenzorii au ca atribuţii verificarea gestiunii financiare a Consiliului superior pentru exerciţiul financiar încheiat, a concordanţei dintre operaţiunile înregistrate în contabilitate şi cele aprobate prin bugetul de venituri şi cheltuieli, raportand Conferintei naţionale în legătură cu regularitatea şi sinceritatea bilanţului şi a execuţiei bugetare.De asemenea, cenzorii controlează respectarea condiţiilor privind convocarea Conferintei naţionale.Cenzorii îşi desfăşoară activitatea potrivit propriului regulament aprobat de Consiliul superior.
     +  Capitolul 3 Organizarea activităţii Corpului33. Activităţile Corpului se desfăşoară în cadrul: secţiunilor, comisiilor, departamentelor şi Secretariatului general, subordonate Biroului permanent al Consiliului superior.Secţiunile Corpului se organizează pe categorii profesionale, şi anume: Secţiunea experţilor contabili şi Secţiunea contabililor autorizaţi.Atribuţiile acestora se stabilesc prin norme aprobate de Consiliul superior.34. Conducerea fiecărei secţiuni este asigurata de cel mult 5 membri, desemnaţi din cadrul Consiliului superior, dintre care: un preşedinte (desemnat dintre vicepreşedinţii Biroului permanent), un supleant şi 1-3 membri. La propunerea vicepreşedinţilor de resort, în funcţie de necesitaţi, secţiunile se completează, prin decizie a preşedintelui Consiliului superior, cu specialişti, chiar din afară Corpului, cunoscuţi pentru calificarea, competenţa şi lucrările lor; aceştia au în cadrul secţiunilor vot consultativ.35. Secţiunile Corpului au următoarele atribuţii principale: a) organizează examenele de admitere pentru accesul la profesia de expert contabil şi contabil autorizat, conform regulamentului elaborat de Consiliul superior, avizat de Ministerul Finanţelor Publice şi de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi aprobat prin hotărâre a Guvernului; ţin evidenta persoanelor care au promovat examenul de admitere şi se afla în perioada de stagiu, potrivit normelor aprobate de Consiliul superior; b) organizează examinarea persoanelor fizice străine care urmează sa exercite activitatea de expert contabil sau contabil autorizat în România asupra cunoaşterii legislaţiei naţionale în domeniile fiscale, contabil şi al organizării şi funcţionarii societăţilor comerciale; c) organizează activitatea de stagiu şi examenul de aptitudini pentru dobândirea calităţii de expert contabil şi contabil autorizat, potrivit regulamentului aprobat de Consiliul superior, cu avizul consultativ al Ministerului Finanţelor Publice; d) elaborează, potrivit legii, normele privind activitatea şi conduita etica a experţilor contabili şi contabililor autorizaţi, pe care le da publicităţii; e) asigura respectarea normelor legale de către experţii contabili şi contabilii autorizaţi care îşi desfăşoară activitatea individual, ca asociaţi într-o societate comercială de expertiza contabila sau ca salariaţi/colaboratori ai societăţilor de expertiza; f) urmăresc modul de acordare a vizei anuale pentru exercitarea profesiei, conform normelor emise de Consiliul superior, prezentând rapoarte în acest sens Biroului permanent al Consiliului superior; g) colaborează la elaborarea planului tematic al revistei Corpului şi a planului tematic al publicaţiilor proprii de specialitate; h) verifica respectarea de către filialele Corpului a condiţiilor legale de înscriere în Tabloul Corpului a persoanelor fizice şi juridice, pe baza documentelor transmise de către acestea; i) soluţionează, în termen de 30 de zile de la înregistrare, contestaţiile formulate de membrii Corpului, referitoare la:i^1) respingerea de către filiale a cererii de înscriere în Tabloul Corpului;i^2) autorizarea încetării provizorii a calităţii de membru al Corpului;i^3) radierea din Tabloul Corpului în cazurile prevăzute de prezentul regulament;i^4) neînregistrarea în Tabloul Corpului de către filiale a sediilor secundare ale societăţilor comerciale de expertiza contabila recunoscute de Corp.Procedura de luare a unei decizii de către secţiune pentru îndeplinirea acestor atribuţii obliga la audierea celui interesat, care va fi încunoştinţat în scris despre data audierii sale, cu cel puţin 15 zile înainte. Neprezentarea acestuia la termenul fixat nu împiedica adoptarea deciziei.Deciziile secţiunilor trebuie motivate şi se adoptă cu majoritatea simpla a voturilor celor prezenţi. La egalitate de voturi cel al preşedintelui este hotarator.Deciziile se comunică prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire celui interesat, consiliului filialei şi reprezentantului Ministerului Finanţelor Publice de pe lângă acesta. Ele pot fi contestate la Consiliul superior în termen de 15 zile de la comunicare; j) îndeplinesc alte activităţi stabilite prin acte normative sau hotărâri ale organelor de conducere ale Corpului, potrivit profilului lor de activitate.36. Activitatea secţiunilor, departamentelor şi comisiilor Corpului se desfăşoară pe baza programelor de activitate aprobate de Consiliul superior.37. Membrii secţiunilor şi ai departamentelor Consiliului superior şi ai consiliilor şi secţiunilor filialelor, în exercitarea funcţiilor lor, sunt răspunzători pentru păstrarea secretului profesional.38. Toţi membrii Consiliului superior, care, fără o motivare valabilă, refuza sau se abtin de la îndeplinirea obligaţiilor profesionale sau de la efectuarea lucrărilor care le sunt impuse de funcţionarea normală a acestuia, sunt consideraţi, de drept, demisionaţi din calitatea lor de membri ai consiliului.De asemenea, sunt consideraţi demisionaţi membrii Consiliului superior care au fost sancţionaţi disciplinar.Constatarea renunţării unui membru la funcţiile pentru care a fost ales se face prin decizie motivată a Consiliului superior.39. Sub coordonarea directa a preşedintelui Biroului permanent funcţionarea administrativă a Consiliului superior se realizează prin Secretariatul general al Corpului, condus de un secretar general salariat, numit de Consiliul superior, care răspunde de buna funcţionare a compartimentelor administrative.40. Secretarul general are următoarele atribuţii: a) executa hotărârile şi deciziile privind activitatea compartimentelor administrative; b) pregăteşte, analizează şi centralizează proiectele de buget ale filialelor; elaborează proiectul de buget al Corpului; după însuşirea acestora de către Biroul permanent, prin preşedintele acestuia, le prezintă Consiliului superior pentru adoptare, cu cel puţin o luna înainte de începerea exerciţiului financiar; c) asigura execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli, prezentând informări periodice Biroului permanent; în acest sens asigura şi răspunde de organizarea şi ţinerea contabilităţii la nivel central şi teritorial, potrivit legii; d) asigura executarea tuturor lucrărilor administrative şi de secretariat pentru Conferinţa naţionala, Consiliul superior, Biroul permanent, secţiunile şi departamentele Corpului; e) organizează şi asigura evidenta centralizata a experţilor contabili şi a contabililor autorizaţi înscrişi în Tabloul Corpului de către filiale; f) asigura publicarea anuală în Monitorul Oficial al României a Tabloului Corpului; g) organizează, asigura şi urmăreşte publicitatea în legătură cu exercitarea profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat, în interesul profesiei membrilor Corpului; propune Comisiei superioare de disciplina pe cei care se fac vinovaţi de încălcarea reglementărilor privind publicitatea; h) asigura publicarea în revista Corpului a bilanţului contabil şi a contului de gestiune anual, după aprobarea lor de către Conferinţa naţionala; i) asigura condiţiile materiale pentru desfăşurarea activităţilor Consiliului superior, ale membrilor şi ale organelor subordonate; j) propune preşedintelui Biroului permanent, anual, o dată cu proiectul de buget, schema de funcţii şi de salarizare a sectoarelor administrative şi a salariaţilor din subordine; k) participa, fără drept de vot, la şedinţele Biroului permanent, luând cunoştinţa de deciziile adoptate.41. În subordinea secretarului general funcţionează compartimentele administrative care asigura funcţionarea curenta a Corpului. Atribuţiile, competentele, structura de personal şi relaţiile dintre compartimente se stabilesc prin norme aprobate de Consiliul superior, la propunerea secretarului general.42. Secretarul general şi personalul din subordine sunt obligaţi sa păstreze secretul profesional şi de serviciu.  +  Capitolul 4 Organe care activează pe lângă Consiliul superiorA. Comisia superioară de disciplina43. Comisia superioară de disciplina are următoarea competenţa: a) analizează plângerile referitoare la abateri de la conduita etica şi profesională ale membrilor Consiliului superior şi ai consiliilor filialelor, făcând propuneri de sancţionare a acestora Conferintei naţionale care hotărăşte; b) soluţionează plângerile referitoare la abaterile de la conduita etica şi profesională a preşedinţilor Consiliului superior şi consiliilor filialelor, precum şi a persoanelor fizice străine cărora le-a fost recunoscut dreptul de a exercita profesia de expert contabil sau contabil autorizat în România şi aplica, după caz, sancţiunile prevăzute la art. 16 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, aprobată şi modificată prin Legea nr. 42/1995, cu modificările şi completările ulterioare; c) rezolva contestaţiile formulate împotriva hotărârilor disciplinare pronunţate de comisiile de disciplina ale filialelor; d) aplica sancţiunea interzicerii dreptului de a exercita profesia de expert contabil sau contabil autorizat membrilor Corpului care au săvârşit abateri grave, prevăzute la pct. 125.44. Comisia superioară de disciplina este formată din 5 membri titulari şi 5 membri supleanţi, astfel: a) preşedintele şi 2 membri, experţi contabili, aleşi de Conferinţa naţionala dintre membrii Corpului care se bucura de autoritate profesională şi morala deosebită; b) 2 membri desemnaţi de ministrul finanţelor publice.În aceleaşi condiţii sunt desemnaţi supleanţii.Mandatul membrilor comisiei este de 4 ani.45. Pot face contestaţii la Comisia superioară de disciplina împotriva hotărârilor comisiilor de disciplina ale filialelor toţi cei interesaţi, precum şi consiliile filialelor.Termenul de contestare este de 30 de zile de la data comunicării hotărârii comisiilor de disciplina ale filialelor.46. În perioada de judecare a contestaţiei se suspenda aplicarea prevederilor hotărârii de sancţionare, pentru lucrările începute.47. Pregătirea, audierea, deliberarea, natura şi comunicarea hotărârilor se fac în aceleaşi condiţii ca şi în cazul celor prevăzute pentru faptele din competenţa de judecare a comisiilor de disciplina ale filialelor.48. Raportorul dispune de cel mult 30 de zile pentru a pregati raportul şi pentru a-l susţine în faţa Comisiei superioare de disciplina la termenul stabilit.În cazurile prevăzute la pct. 43 lit. a) hotărârea de sancţionare se supune dezbaterii Conferintei naţionale, care o poate confirma sau infirma. Contestarea sancţiunilor hotărâte de Conferinţa naţionala se face la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, în termen de 30 de zile de la data înştiinţării oficiale a celui în cauza.49. Membrii Comisiei superioare de disciplina sunt răspunzători de păstrarea secretului profesional în exercitarea mandatului lor.50. Hotărârile Comisiei superioare de disciplina pot fi contestate la Consiliul superior în termen de cel mult 15 zile calendaristice de la luarea la cunoştinţa. Contestaţia nu suspenda aplicarea hotărârii.51. Pentru constituirea jurisprudenţei disciplinare Comisia superioară de disciplina întocmeşte o culegere cu toate soluţiile proprii pronunţate, precum şi cu cele pronunţate de comisiile de disciplina ale filialelor, publicându-le anual în revista Corpului.B. Reprezentantul Ministerului Finanţelor Publice pe lângă Consiliul superior52. Reprezentantul Ministerului Finanţelor Publice pe lângă Consiliul superior participa la lucrările Conferintei naţionale, la şedinţele Consiliului superior, ale Biroului permanent şi ale Comisiei superioare de disciplina fără drept de vot.În acest sens:- primeşte convocările la lucrările Conferintei naţionale, Consiliului superior, Biroului permanent şi Comisiei superioare de disciplina, materialele supuse dezbaterii fiindu-i trimise cu 7 zile înainte;- este înştiinţat de secretarul Comisiei superioare de disciplina despre toate contestaţiile primite de aceasta comisie;- sesizează Consiliul superior asupra hotărârilor adoptate de Comisia superioară de disciplina pe care le considera nelegale;- îl sesizează pe ministrul finanţelor publice ori de câte ori hotărârile şi măsurile adoptate de Corp contravin reglementărilor legale şi trimite, spre înştiinţare, preşedintelui Biroului permanent o copie de pe sesizare. Hotărârile respective devin aplicabile numai după pronunţarea ministrului finanţelor publice.  +  Capitolul 5 Organele teritoriale ale CorpuluiA. Organele de conducere şi de control ale filialelor53. În resedintele de judeţ şi în municipiul Bucureşti Corpul îşi constituie filiale fără personalitate juridică.54. Organele de conducere ale filialelor sunt: adunările generale, consiliile filialelor şi birourile permanente ale acestora.Controlul activităţii filialei se exercită de către cenzori.55. Consiliul filialei cuprinde maximum 14 membri titulari şi 6 membri supleanţi.Repartiţia locurilor între experţii contabili şi contabilii autorizaţi variaza de la o filiala la alta, în funcţie de procentajul experţilor contabili în raport cu numărul total al membrilor Corpului la nivelul tarii şi după cum numărul membrilor înscrişi în filiala este superior sau inferior totalului de 500 de membri, conform tabelului de mai jos:
               
      Ponderea experţilor contabili în raport cu Numărul total al membrilor Corpului la nivelul ţăriiNumărul membrilor titularinumărul membrilor supleanţi
      Experţi ContabiliContabili autorizaţiExperţi contabilicontabili autorizaţi
      Filiale cu peste 500 de membri        
      până la 50% inclusiv8642
      peste 50% şi până la 65% inclusiv10442
      peste 65% şi până la 85% inclusiv12251
      peste 85% şi până la 100%13151
      100%14060
      Filiale sub 500 de membri        
      până la 65% inclusiv4222
      peste 65% şi până la 100%5131
      100%6040
    La filialele care au sub 100 de membri consiliul filialei este format din 4 membri titulari, dintre care 3 experţi contabili, şi 2 membri supleanţi, unul expert contabil şi celălalt contabil autorizat.56. Funcţiile membrilor consiliului filialei nu sunt remunerate; sunt acoperite însă cheltuielile de deplasare şi de reprezentare. De asemenea, membrii consiliului filialei pot primi indemnizaţii în limitele şi în condiţiile aprobate de Conferinţa naţionala.57. Membrii titulari şi supleanţi ai consiliului filialei sunt aleşi prin vot secret pentru o perioadă de 4 ani. Pentru asigurarea continuităţii activităţii mandatele a jumătate din numărul membrilor aleşi încetează după 2 ani.58. Locurile vacante în consiliul filialei provin, de regula, din încetarea mandatului celor care au împlinit 4 ani de activitate în cadrul consiliului; mandatul membrilor care au fost sancţionaţi disciplinar sau care se afla în situaţia prevăzută la alin. 3 al pct. 98 încetează.Membrii cărora le încetează mandatul pot fi realeşi după o perioadă cel puţin egala cu cea a mandatului îndeplinit.59. Modul de declarare a candidaturilor, de desfăşurare a votării şi de stabilire a celor aleşi este prezentat în anexa nr. 1 la prezentul regulament.60. Consiliul filialei este convocat de preşedintele sau ori de câte ori este nevoie şi cel puţin o dată pe trimestru.Convocarea, la cererea majorităţii membrilor săi, este obligatorie, data şi ordinea de zi comunicându-se cu 10 zile înainte.61. Consiliul filialei nu poate delibera decât asupra problemelor ce sunt în competenţa sa şi care sunt înscrise pe ordinea de zi, cu excepţia celor care, datorită urgenţei lor, sunt supuse în şedinţa de către preşedinte; dezbaterile sunt conduse potrivit condiţiilor prevăzute în anexa nr. 2 la prezentul regulament.62. Hotărârile consiliului filialei sunt valabile dacă întrunesc un număr de voturi mai mare de jumătate din numărul membrilor săi. Dacă aceasta majoritate nu a fost asigurata, al doilea tur de scrutin va avea loc într-o alta şedinţa, la care majoritatea voturilor celor prezenţi va fi suficienta dintr-o participare de cel puţin 40% din numărul membrilor consiliului. La egalitate de voturi votul preşedintelui este decisiv.63. Preşedinţii consiliilor filialelor se reunesc la intervale de timp regulate, sub preşedinţia preşedintelui Consiliului superior, în vederea realizării unei informări reciproce şi armonizării poziţiilor lor adoptate la nivelul filialelor, în domeniul competentelor descentralizate.64. Deliberările consiliului filialei au caracter strict secret; hotărârile sunt însă date publicităţii în revista editata de Corp.65. Consiliul filialei are următoarele atribuţii: a) supraveghează modul de exercitare a profesiilor de expert contabil şi de contabil autorizat în raza de activitate a filialei; b) asigura apărarea intereselor filialei şi administrarea bunurilor acesteia; c) asigura prevenirea şi concilierea tuturor contestaţiilor sau conflictelor de ordin profesional; d) hotărăşte în ceea ce priveşte înscrierea în Tabloul Corpului sau asupra modificărilor ce se aduc acestuia, potrivit precizărilor Consiliului superior; e) urmăreşte încasarea cotizaţiilor profesionale datorate de membrii filialei, în condiţiile prevăzute la pct. 150; f) sesizează Consiliul superior cu propuneri şi sugestii privind exercitarea profesiilor de expert contabil şi de contabil autorizat; g) sesizează Comisia de disciplina a filialei cu abaterile profesionale constatate în sarcina membrilor Corpului; h) efectuează sau autorizeaza pe întreg teritoriul filialei toate formele de publicitate colectivă considerate utile intereselor profesiei, conform hotărârii Consiliului superior; i) pronunţa radierea din Tabloul Corpului în cazurile prevăzute de prezentul regulament, precum şi încetarea provizorie a calităţii de membru al Corpului, la cererea celui interesat; j) analizează şi adopta proiectul bugetului filialei, potrivit normelor emise de Consiliul superior; k) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege, de prezentul regulament, de hotărârile şi deciziile organelor de conducere ale Corpului.66. Biroul permanent al consiliului filialei este compus din 2-4 membri: un preşedinte şi 1-3 vicepreşedinţi; când sunt mai mulţi vicepreşedinţi, unul dintre aceştia este ales din cadrul contabililor autorizaţi.Preşedintele consiliului filialei este şi preşedintele biroului permanent.Preşedinţii şi vicepreşedinţii filialelor nu pot fi în acelaşi timp preşedinte sau vicepreşedinţi ai Consiliului superior.67. Vicepreşedinţii Biroului permanent sunt aleşi prin vot secret dintre membrii Consiliului. Alegerea la primul tur de scrutin este valabilă cu votul a două treimi din numărul celor prezenţi, care trebuie să reprezinte cel puţin trei pătrimi din numărul membrilor consiliului filialei. Dacă un al doilea tur este necesar, votul majorităţii simple este suficient dintr-o participare de cel puţin 40% din numărul membrilor consiliului. La egalitate de voturi este ales cel mai în vârsta.Biroul permanent se întruneşte lunar şi ori de câte ori este necesar şi ia decizii cu votul majorităţii membrilor săi.68. Biroul permanent urmăreşte întocmirea proiectului bugetului filialei potrivit normelor emise de Corp şi înaintarea acestuia în termen la Consiliul superior.69. Preşedintele consiliului filialei este ales de adunarea generală dintre membrii filialei Corpului pentru un mandat de 4 ani.Persoana respectiva poate să cumuleze aceasta funcţie numai dacă îşi desfăşoară activitatea în domeniul cercetării sau în învăţământul universitar de profil şi se bucura de autoritate profesională şi morala deosebită.O persoana poate deţine funcţia de preşedinte pe durata maxima a doua mandate consecutive.Pentru asigurarea continuităţii, în primul an de mandat preşedintele ales îşi îndeplineşte atribuţiile prevăzute de lege şi de regulament, putând solicita sprijinul fostului preşedinte.70. Preşedintele Biroului permanent al filialei asigura executarea hotărârilor Consiliului superior şi ale consiliului filialei, ca şi buna desfăşurare a activităţii membrilor filialei, având următoarele atribuţii principale: a) convoacă consiliul filialei şi conduce dezbaterile acestuia potrivit prevederilor anexei nr. 2 la prezentul regulament; b) reprezintă consiliul filialei pe lângă Consiliul superior şi pe lângă membrii Corpului; c) reprezintă Corpul în faţa reprezentanţilor autorităţilor publice şi ai colectivităţilor diverse din cuprinsul teritoriului filialei sale, pe baza împuternicirilor stabilite de Consiliul superior; d) angajează cheltuielile în cadrul bugetului aprobat; e) face propuneri de angajare a salariaţilor din structurile executive ale filialei şi de stabilire a salariilor acestora, în limitele statului de funcţii aprobat; propunerile se înaintează preşedintelui Consiliului superior spre aprobare; f) poate accepta sponsorizări şi donaţii acordate filialei, în limitele stabilite de Consiliul superior şi în condiţiile legii; g) organizează alegerile în consiliile Corpului potrivit prevederilor anexei nr. 1 la prezentul regulament; h) supune spre aprobare adunării generale execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul expirat; i) arbitreaza eventualele litigii dintre membrii filialei şi clienţii acestora, în cazul când aceştia din urma accepta acest arbitraj; j) supune adunării generale anuale propunerile pentru acordarea de distincţii onorifice conform procedurii prevăzute în anexa nr. 3 la prezentul regulament; k) răspunde solidar cu consiliul filialei de încasarea cotizaţiilor profesionale datorate de membrii filialei; l) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege, de prezentul regulament, de hotărârile şi deciziile organelor de conducere ale filialei şi ale Corpului.71. În cazul în care un membru al Corpului este confruntat cu o dificultate particulară, îndeosebi pe plan etic, acesta poate cere sprijinul colegial al preşedintelui consiliului filialei; intervenţia preşedintelui este numai de natura sa aplaneze aceste dificultăţi.72. În caz de deces al unui membru al Corpului, preşedintele poate, la cererea celor îndreptăţiţi, sa desemneze un coleg care să asigure administrarea profesională provizorie a lucrărilor acestuia. O asemenea măsura poate fi luată, la cerere, şi în cazul incapacităţii temporare.73. În cazul când Comisia superioară de disciplina sau comisia de disciplina a filialei sancţionează un membru al Corpului cu suspendarea dreptului de a exercita profesia, preşedintele consiliului filialei desemnează pe unul sau pe mai mulţi dintre membrii filialei Corpului, sub rezerva acceptării clientului interesat, să execute misiunile încredinţate celui suspendat, oricare ar fi durata suspendării.74. Preşedintele desemnează pe unul dintre vicepreşedinţi ca înlocuitor de drept pe perioada cat el absentează sau în caz de demisie. Vicepreşedintele desemnat ca înlocuitor de drept poate fi, la rândul sau, înlocuit cu un alt vicepreşedinte desemnat în acest sens sau, în cazul în care şi acesta este nevoit sa lipsească, de cel mai în vârsta membru al consiliului filialei.75. Sub conducerea preşedintelui Biroului permanent al filialei funcţionarea administrativă a consiliului filialei se realizează de secretarul filialei, angajat la propunerea consiliului filialei, salariat, responsabil cu buna funcţionare a compartimentelor administrative.76. Secretarul filialei are următoarele atribuţii: a) executa hotărârile consiliului filialei; b) elaborează proiectul bugetului filialei, conform normelor emise de Consiliul superior; c) asigura execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat; d) asigura executarea tuturor lucrărilor administrative şi de secretariat ale filialei; e) organizează şi asigura evidenta experţilor contabili şi a contabililor autorizaţi în cadrul Tabloului Corpului existent la filiale; f) asigura elaborarea documentelor primare şi a situaţiilor necesare în vederea ţinerii contabilităţii, conform reglementărilor legale şi normelor emise de Consiliul superior; g) propune anual consiliului filialei schema de funcţiuni şi salarizarea personalului necesar, care urmează să fie supuse aprobării Consiliului superior; h) participa, fără drept de vot, la şedinţele biroului permanent al filialei, luând cunoştinţa de deciziile adoptate; i) îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute în actele normative, precum şi în hotărârile şi deciziile organelor de conducere ale filialei şi ale Corpului.77. Secţiunea experţilor contabili este condusă de un vicepreşedinte expert contabil, iar Secţiunea contabililor autorizaţi este condusă de vicepreşedintele contabil autorizat.B. Organizarea activităţii filialelor78. Activităţile desfăşurate de consiliul filialei se organizează pe următoarele verigi:- Secţiunea experţilor contabili;- Secţiunea contabililor autorizaţi;- Sectorul audit legal.79. Conducerea secţiunilor este asigurata de 3 membri desemnaţi din cadrul consiliului filialei, dintre care: un preşedinte desemnat dintre vicepreşedinţii Biroului permanent şi 2 membri.80. În funcţie de necesităţile secţiunilor Biroul permanent al consiliului filialei, prin decizia sa, poate completa secţiunile cu specialişti apreciati pentru competenţa şi lucrările lor; aceştia au în cadrul secţiunilor drept de vot consultativ.81. Şedinţele secţiunilor se ţin cu respectarea prevederilor anexei nr. 2 la prezentul regulament.82. Desemnarea membrilor Secţiunii experţilor contabili se face din categoria experţilor contabili, membri ai consiliului filialei, iar a membrilor Secţiunii contabililor autorizaţi, pe cat posibil, din categoria contabililor autorizaţi, membri ai consiliului filialei.83. Atribuţiile secţiunilor sunt:- asigura înregistrarea membrilor în Tabloul Corpului la nivelul filialei;- asigura buna desfăşurare a activităţii experţilor contabili şi a contabililor autorizaţi;- asigura, împreună cu preşedintele Biroului permanent al filialei, îndeplinirea atribuţiilor acestuia privind organizarea alegerii organelor de conducere ale filialei şi ale Consiliului superior, potrivit anexei nr. 1 la prezentul regulament.C. Înscrierea în Tabloul Corpului84. Activităţile prevăzute la art. 6 şi, respectiv, art. 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, aprobată şi modificată prin Legea nr. 42/1995, cu modificările şi completările ulterioare, pot fi desfăşurate numai de persoanele având calitatea de expert contabil, respectiv contabil autorizat, înscrise în Tabloul Corpului, dovedită cu legitimatia de membru vizata anual.85. Înscrierea în Tabloul Corpului se face la cererea experţilor contabili şi a contabililor autorizaţi cu domiciliul sau sediul social în raza teritorială a filialei respective.86. Candidatul depune, la secţiunea categoriei profesionale de care aparţine, dosarul cuprinzând cererea sa şi documentele justificative din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor cerute de lege pentru exercitarea profesiei de expert contabil sau contabil autorizat, respectiv pentru înscrierea în Tabloul Corpului a persoanei juridice de profil.87. Dosarul este verificat de unul dintre membrii secţiunii respective în ceea ce priveşte îndeplinirea condiţiilor cerute de lege pentru exercitarea profesiei de expert contabil sau contabil autorizat, respectiv pentru înscrierea în Tabloul Corpului a persoanei juridice de profil, precum şi în ceea ce priveşte îndeplinirea condiţiilor prevăzute de Codul de conduita etica şi profesională. Acesta întocmeşte un raport cu constatările sale, care este supus secţiunii respective pentru aprobarea sau respingerea cererii de înscriere în Tabloul Corpului. Punctul de vedere al secţiunii se transmite consiliului filialei, care va hotărî asupra cererii în termen de maximum 30 de zile.88. Hotărârea privind înscrierea în Tabloul Corpului se trimite compartimentului administrativ însărcinat cu aceasta.89. În vederea garantarii drepturilor de apărare, înaintea hotărârii de respingere a cererii cel interesat are acces la dosar, inclusiv la raportul de verificare, şi este convocat, dacă este cazul însoţit de un avocat sau un coleg, pentru a fi audiat în şedinţa consiliului filialei respective.90. Hotărârea privind refuzul de înscriere în Tabloul Corpului trebuie să fie temeinic motivată; cel interesat o poate contesta la secţiunea respectiva din cadrul Consiliului superior, în termen de 30 de zile de la comunicare, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire.91. Procedura de înscriere a societăţilor comerciale de expertiza contabila, precum şi a birourilor secundare ale acestora sau a cabinetului expertului contabil sau contabilului autorizat este cea prevăzută la pct. 85-90.92. Procedura de înscriere a persoanelor fizice sau juridice străine se va face cu respectarea procedurii prevăzute la pct. 85-90, însă numai după avizul prealabil emis de Consiliul superior.93. Tabloul Corpului este împărţit în opt părţi, cuprinzând membrii activi ai Corpului cu drept de a exercita profesia de expert contabil sau contabil autorizat, şi anume:Partea întâi - experţi contabili care îşi exercită profesia cu titlu independent, individual, în cadrul propriilor cabinete;Partea a doua - experţi contabili străini, autorizaţi de Consiliul superior să îşi exercite profesia în România, cu titlu independent, individual, în cadrul propriilor cabinete;Partea a treia - experţi contabili, salariaţi ai Corpului sau ai unor membri ai Corpului, persoane fizice sau juridice;Partea a patra - persoane juridice de profil:A. firme în reţele internaţionale sau în parteneriat mixt (român şi străin);B. firme cu capital autohton;Partea a cincea - contabili autorizaţi care îşi exercită profesia cu titlu independent, individual, în cadrul propriilor cabinete;Partea a sasea - contabili autorizaţi, salariaţi ai Corpului sau ai unor membri ai Corpului, persoane fizice sau juridice;Partea a şaptea - experţi contabili de onoare;Partea a opta - contabili autorizaţi de onoare.94. Evidenta persoanelor care au calitatea de expert contabil sau de contabil autorizat, inactive, se tine în cadrul secţiunilor Experţi contabili şi Contabili autorizaţi, pe întreaga perioadă de inactivitate.D. Drepturi şi obligaţii ce decurg din înscrierea în Tabloul Corpului95. Înscrierea în Tabloul Corpului conferă dreptul la exercitarea profesiunii pe întreg teritoriul tarii.Atunci când un membru al Corpului transfera activitatea sa într-o alta filiala, el trebuie să ceara transferarea dosarului sau şi înscrierea în Tabloul Corpului la filiala pe teritoriul căreia s-a transferat; la fel se va proceda şi în cazul societăţilor comerciale de expertiza contabila.96. Societăţile comerciale de expertiza contabila, membre ale Corpului, au obligaţia sa comunice filialelor de care aparţin toate modificările intervenite în componenta asociaţilor sau acţionarilor lor şi/sau în obiectul de activitate al acestora.97. După înscrierea în Tabloul Corpului experţii contabili şi contabilii autorizaţi depun, în forma scrisă, jurământul prevăzut la art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, aprobată şi modificată prin Legea nr. 42/1995, cu modificările şi completările ulterioare.98. În exercitarea profesiei experţii contabili şi contabilii autorizaţi răspund disciplinar, administrativ, civil sau penal, potrivit legii şi prezentului regulament.Este interzisă efectuarea de către experţii contabili şi contabilii autorizaţi de lucrări specifice profesiei pentru agenţii economici sau pentru instituţiile unde sunt salariaţi sau pentru cei cu care acestea sunt în raporturi contractuale sau se afla în concurenta.De asemenea, le este interzis să efectueze lucrări pentru agenţii economici, în cazul în care sunt rude sau afini până la gradul al patrulea inclusiv sau soţi ai administratorilor.Experţii contabili şi contabilii autorizaţi nu pot să îşi exercite atribuţiile conferite de aceasta calitate pe perioada în care desfăşoară orice activitate salarizata în afară Corpului sau activitate comercială, cu excepţia cadrelor didactice din învăţământul de profil; de asemenea, cumulul este permis şi cu activitatea literară şi publicistica în domeniu, precum şi cu îndeplinirea unei funcţii de demnitate publică în calitate de parlamentar, consilier local sau judeţean.99. Consiliul filialei poate pronunţa radierea unui membru din Tabloul Corpului în următoarele situaţii: a) când membrul Corpului a fost condamnat pentru săvârşirea unei infracţiuni care, potrivit legislaţiei în vigoare, interzice dreptul de administrare şi gestiune a societăţilor comerciale; b) nedepunerea la bugetul statului a impozitului asupra onorariilor încasate de la persoanele fizice; c) neplata cotizatiei profesionale pe o perioadă de un an; d) nerespectarea prevederilor pct. 98 şi 130; e) membrul Corpului a fost sancţionat cu interzicerea dreptului de exercitare a profesiei.100. Orice membru al Corpului poate cere încetarea provizorie de a mai face parte din acesta. La cererea adresată consiliului filialei, prin scrisoare recomandată ori prin depunere la secţiunea de resort, cu semnatura de primire, se arata motivele şi data de la care doreşte sa înceteze de a mai fi membru al Corpului.101. Întreruperea provizorie a activităţii se pronunţa în mod obligatoriu în cazul în care consiliul filialei estimeaza ca noua activitate a profesionistului este incompatibilă cu calitatea de membru al Corpului.102. Faptul ca cel interesat a cerut încetarea provizorie de a mai face parte din Corp nu îl exonereaza de răspunderea disciplinară pentru abaterile comise anterior cererii sale.103. Începând cu ziua în care i s-a comunicat acceptarea cererii, cel în cauza încetează de a mai fi membru al Corpului şi nu mai figurează în Tabloul Corpului. El nu mai este supus disciplinei Corpului şi nici regulilor sale; de asemenea, nu mai poate exercita profesiunea de expert contabil sau de contabil autorizat.104. Cel interesat poate, atunci când doreşte şi când sunt îndeplinite condiţiile necesare stabilite de Regulamentul de organizare şi funcţionare a Corpului, să obţină reînscrierea sa în Tabloul Corpului, dând curs procedurii prevăzute pentru înscriere.105. Orice membru al consiliului filialei care, fără motive temeinice, refuza sau se abţine de la îndeplinirea obligaţiilor personale sau de la efectuarea lucrărilor care îi sunt impuse de funcţionarea normală a consiliului poate fi revocat din funcţie, fără ca aceasta sa împiedice acţiunea disciplinară al carei subiect ar putea fi.Revocarea se dispune de către Consiliul superior prin hotărâre.106. Dacă, urmare a demisiei, a refuzului de a participa la deliberări sau a altor situaţii similare, membrii consiliului filialei provoacă prin aceasta imposibilitatea funcţionarii corespunzătoare a structurilor organizatorice ale filialei, precum şi în situaţia în care cu ocazia alegerilor generale sau parţiale nu se prezintă nici o candidatura, atribuţiile consiliului filialei vor fi exercitate de un administrator provizoriu, desemnat de Consiliul superior din randurile membrilor filialei respective, până la organizarea de noi alegeri, generale sau parţiale.Exercitarea atribuţiilor provizorii menţionate nu implica acte care să angajeze finanţele consiliului filialei şi nici luarea de decizii definitive privind personalul.107. Cheltuielile de funcţionare a consiliului filialei sunt asigurate prin bugetul anual al Corpului. Acest buget este alimentat din surse legal prevăzute, conform normelor aprobate de Conferinţa naţionala.108. În cazul în care bugetul filialei nu a fost votat în timp util sau în cazul în care bugetul nu a fost încă aprobat, prevederile ultimului buget aprobat sunt luate în considerare, până la aprobarea noului buget.109. Organigrama structurii administrative a filialei este prezentată spre aprobare adunării generale ordinare a filialei de către preşedintele Biroului permanent al consiliului filialei, pe baza recomandărilor făcute de Consiliul superior.110. Personalul administrativ este obligat sa păstreze secretul profesional.
     +  Capitolul 6 Adunarea generală a filialei111. Adunarea generală este organul de conducere şi control al filialei şi este compusa din toţi membrii activi ai acesteia înscrişi în Tabloul Corpului şi care sunt la zi cu plata cotizaţiilor profesionale. Un membru al Corpului nu poate participa decât la adunarea generală a filialei de care aparţine.112. Adunarea generală ordinară se convoacă anual, în primele doua luni ale anului, iar în cazuri excepţionale se convoacă adunarea generală extraordinară. Convocarea adunării generale se publică într-un ziar local de mare tiraj, cu cel puţin 15 zile înainte de data fixată pentru desfăşurarea adunării.113. Adunarea generală este legal constituită dacă sunt prezenţi cel puţin jumătate plus unul din numărul membrilor prevăzuţi la pct. 111.Nu este admisă participarea prin delegare a membrilor.Dacă la prima convocare nu se întruneşte numărul necesar, se convoacă din nou adunarea generală, prin aceleaşi mijloace, şi se considera legal constituită prin participarea a cel puţin 30% din numărul membrilor prevăzuţi la pct. 111.114. Hotărârile adunării generale sunt valabile dacă sunt adoptate cu majoritatea voturilor celor prezenţi.115. Adunarea generală are următoarele atribuţii: a) ia cunoştinţa, dezbate şi aproba prin vot deschis raportul consiliului filialei pentru exerciţiul financiar expirat şi raportul cenzorilor asupra gestiunii financiare a consiliului filialei; b) aproba, prin vot deschis, bugetul de venituri şi cheltuieli al filialei pentru exerciţiul financiar viitor şi execuţia bugetului pentru exerciţiul financiar expirat; c) ia cunoştinţa de raportul consiliului filialei privind rezultatul analizei activităţii profesionale a experţilor individuali şi a societăţilor comerciale controlate, în vederea asigurării bunei exercitari a profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat pe teritoriul filialei. Adunarea generală aproba lista experţilor individuali şi societăţilor comerciale ce vor fi analizate în anul următor; d) alege şi revoca preşedintele şi 2 membri ai comisiei de disciplina a filialei; e) alege şi revoca preşedintele şi membrii consiliului filialei şi ai comisiei de cenzori; f) propune, dintre membrii săi, candidaţi pentru funcţia de preşedinte şi de membru al Consiliului superior; g) adopta lista cuprinzând membrii de onoare ai filialei; h) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege, regulament, de Codul privind conduita etica şi profesională sau hotărâte de Consiliul superior.116. În cazuri excepţionale sau atunci când trebuie luate hotărâri urgente care depăşesc competenţa consiliului filialei, prin grija preşedintelui acestuia se convoacă adunarea generală extraordinară, folosindu-se procedura de convocare pentru adunarea generală anuală.117. Cenzorii sunt aleşi pentru o perioadă de 4 ani de către adunarea generală, prin vot deschis, dintre membrii Corpului care nu fac parte din consiliul filialei, şi anume: 2 din cadrul experţilor contabili şi unul din cadrul contabililor autorizaţi. Cenzorii nu pot îndeplini mai mult de doua mandate consecutive.118. Cenzorii au misiunea de a verifica şi de a raporta adunării generale asupra gestiunii financiare a consiliului filialei pentru fiecare exerciţiu financiar din perioada pentru care au fost aleşi, asupra concordanţei dintre operaţiunile înregistrate în contabilitate şi documentele aprobate prin bugetul de venituri şi cheltuieli, atestând regularitatea şi sinceritatea bilanţului şi a execuţiei bugetare.Cenzorii controlează respectarea condiţiilor privind convocarea adunărilor generale ale filialei.  +  Capitolul 7 Organele care activează pe lângă consiliul filialeiA. Comisia de disciplina a filialei119. Comisia de disciplina a filialei este formată din 5 membri titulari şi 5 membri supleanţi, astfel: a) un preşedinte şi 2 membri aleşi de adunarea generală dintre membrii filialei - experţi contabili, care se bucura de autoritate profesională şi morala deosebită; b) 2 membri desemnaţi de ministrul finanţelor publice.Membrii supleanţi sunt desemnaţi în aceleaşi condiţii, o dată cu titularii.Mandatul membrilor comisiei este de 4 ani.120. Comisia de disciplina de pe lângă consiliul filialei este competenţa sa sanctioneze abaterile disciplinare săvârşite de experţii contabili şi contabilii autorizaţi, membri ai filialei, cu domiciliul în raza teritorială a acesteia, chiar dacă abaterile au fost săvârşite în raza teritorială a altei filiale.Fac excepţie plângerile privitoare la fapte săvârşite de membrii Consiliului superior şi ai consiliilor filialelor, de preşedinţii Consiliului superior şi ai consiliilor filialelor, precum şi de persoanele fizice străine cărora le-a fost recunoscut dreptul de a exercita profesia de expert contabil sau contabil autorizat în România, care se depun la Comisia superioară de disciplina.B. Procedura de judecată disciplinară121. Toate reclamaţiile privind fapte susceptibile de a antrena răspunderea disciplinară, îndreptate contra unui membru al Corpului sau al unei societăţi comerciale recunoscute de Corp, se adresează comisiei de disciplina a filialei de care aparţine cel reclamat. Aceasta înştiinţează pe preşedintele consiliului filialei şi pe reprezentantul Ministerului Finanţelor Publice despre reclamaţiile primite.Fac excepţie reclamaţiile îndreptate împotriva membrilor Consiliului superior, membrilor birourilor permanente ale filialelor sau profesionistilor şi ai societăţilor străine care se adresează Comisiei superioare de disciplina.122. Plângerea îndreptată împotriva unui membru al Corpului se adresează consiliului filialei din care face parte acesta, cu excepţia situaţiilor în care competenţa aparţine Comisiei superioare de disciplina, pentru care plângerile se depun la Consiliul superior.Plângerea astfel primită se transmite în termen de 48 de ore preşedintelui comisiei de disciplina, care va desemna ca raportor pe unul dintre membrii titulari ai comisiei, aleşi de adunarea generală.123. Procedura de judecată disciplinară este reglementată prin Regulamentul comisiilor de disciplina, aprobat de Consiliul superior al Corpului.124. Fapta săvârşită de un membru al Corpului, prin care se încalcă dispoziţiile legii, ale Regulamentului de organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, ale Codului de conduita etica şi profesională a experţilor contabili şi contabililor autorizaţi sau hotărârile organelor de conducere ale Corpului, constituie abatere disciplinară.Sunt abateri disciplinare următoarele fapte: a) comportament necuviincios faţă de membrii Corpului, reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice sau faţă de alţi participanţi la reuniunile de lucru ale organelor de conducere şi control ale Corpului; b) absenta nemotivată de la întrunirea adunării generale a filialei sau de la Conferinţa naţionala; c) nerespectarea dispoziţiilor Codului privind conduita etica şi profesională a experţilor contabili şi contabililor autorizaţi din România referitoare la publicitate; d) absenta nejustificată de la cursurile de pregătire şi perfecţionare profesională reglementate prin normele emise de Corp; e) prestarea de servicii de contabilitate fără contract scris încheiat cu clientul sau pe baza unui contract în care nu a fost înscrisă calitatea profesională a celui care îl încheie: expert contabil sau contabil autorizat; f) nerespectarea obligaţiei de păstrare a secretului profesional; g) nedeclararea sau declararea parţială a veniturilor, în scopul sustragerii de la plata cotizatiei prevăzute în prezentul regulament; h) fapta membrului Corpului de a nu depune în termenul stabilit la filiala de care aparţine fişa pentru persoane fizice sau juridice; pentru persoanele juridice răspunderea incumba preşedintelui consiliului de administraţie sau administratorului unic, după caz; i) încălcarea dispoziţiilor pct. 98; j) refuzul de a pune la dispoziţie organelor de control ale Corpului documentele privind activitatea profesională; k) declaraţii neconforme realităţii, în relaţiile cu Corpul sau cu terţii, în vederea producerii de consecinţe juridice, precum şi orice alte încălcări ale conduitei etice şi profesionale.La stabilirea şi aplicarea sancţiunilor disciplinare se va ţine seama de gravitatea încălcării şi de urmările acesteia, precum şi de persoana celui în cauza.125. Următoarele abateri disciplinare se sancţionează astfel:
           
      ÎnvinuireaSancţiunea
      a)Neplata cotizaţiei profesionale sau/şi a celorlalte obligaţii băneşti, la termenele stabilite la pct. 150, în cursul unui an calendaristicSuspendarea dreptului de exercitare a profesiei până la plata efectivă, dar nu mai puţin de 3 luni şi nici mai mult de un an
      b)Condamnarea definitivă pentru săvârşirea unei infracţiuni care, potrivit legii, interzice dreptul de gestiune şi de administrare a societăţilor comercialeInterdicţia dreptului de exercitare a profesiei
      c)Încălcarea, cu intenţie, prin acţiune sau omisiune, a normelor de lucru elaborate de Corp privind exercitarea profesiei, dacă fapta a avut ca urmare producerea unui prejudiciu moral sau materialInterdicţia dreptului de exercitare a profesiei
      d)Practicarea profesiei de expert contabil sau contabil autorizat fără viza anuală pentru exercitarea profesiei, legal acordatăInterdicţia dreptului de exercitare a profesiei
    126. Acţiunea disciplinară poate fi exercitată în termen de cel mult un an de la data săvârşirii faptei.127. Membrii Corpului suspendaţi sau radiati din Tabloul Corpului vor fi înlocuiţi, cu acceptul beneficiarilor, în lucrările în curs de executare, din oficiu sau la cererea părţii interesate. Beneficiarii au dreptul sa retragă membrilor Corpului care au fost suspendaţi sau radiati din Tabloul Corpului lucrările ce le-au fost încredinţate, fără despăgubiri de vreo parte, dar cu obligaţia, pentru membrii Corpului, de a restitui toate documentele, precum şi sumele primite, care nu reprezintă rambursarea unor cheltuieli deja efectuate.128. Membrii Corpului radiati din Tabloul Corpului trebuie să plătească salariaţilor lor care îşi încetează activitatea o indemnizaţie de concediere în condiţiile prevăzute de lege.Membrul Corpului care a fost suspendat trebuie să plătească salariaţilor săi, pe durata suspendării sale, salariile şi indemnizaţiile de orice natura prevăzute de contractele individuale sau colective de muncă şi de dispoziţiile legale în vigoare.În cazul suspendării preşedintele consiliului filialei desemnează imediat pe membrul sau pe membrii Corpului însărcinaţi sa continue executarea lucrărilor încredinţate profesionistilor care fac obiectul acestei măsuri, sub rezerva acceptării lor de către clienţi.129. Sunt nule toate actele, contractele şi convenţiile care incearca să permită, direct sau indirect, exercitarea profesiei de expert contabil sau de contabil autorizat de către persoanele care nu au exerciţiul dreptului de a practica profesia de expert contabil sau contabil autorizat, conform legii şi prezentului regulament.Membrul Corpului supus de către comisia de disciplina a filialei la o sancţiune disciplinară este obligat la plata cheltuielilor care rezultă din acţiunea angajata împotriva lui, cu excepţia cazului în care Comisia superioară de disciplina decide că nu trebuie aplicată nici o sancţiune celui în cauza.130. Aplicarea unei sancţiuni disciplinare trebuie să fie adusă la cunoştinţa publicului prin: a) afişarea unui extras al hotărârii de sancţionare la sediul filialei Corpului, al direcţiei generale a finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi al tribunalului, însoţită de publicarea acestuia într-un ziar local de larga circulaţie; b) comunicarea măsurii, în scris, direcţiei generale a finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi tribunalului, în cazul aplicării sancţiunilor prevăzute la art. 16 lit. c) şi d) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, aprobată şi modificată prin Legea nr. 42/1995, cu modificările şi completările ulterioare.În cazul aplicării sancţiunii de suspendare a dreptului de exercitare a profesiei cel în cauza este obligat să depună, sub luare de semnatura, la consiliul filialei de care aparţine, carnetul de expert contabil sau contabil autorizat şi parafa; acestea îi vor fi restituite la expirarea termenului de suspendare.Aceeaşi obligaţie exista şi în cazul aplicării măsurii de interzicere a dreptului de exercitare a profesiei.Membrul care refuza să se conformeze va fi radiat din Tabloul Corpului.131. Membrii comisiilor de disciplina sunt obligaţi sa păstreze secretul profesional în exercitarea funcţiilor lor.C. Reprezentantul Ministerului Finanţelor Publice132. Reprezentantul Ministerului Finanţelor Publice pe lângă consiliul filialei are următoarele atribuţii:- participa, fără drept de vot, la lucrările adunării generale, ale consiliului filialei, ale Biroului permanent şi ale Comisiei de disciplina; materialele care se dezbat se vor transmite cu 7 zile înainte de data întrunirii;- sesizează Biroul permanent al Consiliului superior cu privire la aprobarea sau refuzul de înscriere în Tabloul Corpului de către consiliul filialei, pe care le considera nelegale;- sesizează Comisia superioară de disciplina cu privire la hotărârile comisiei de disciplina a filialei pe care le considera nelegale;- sesizează pe reprezentantul Ministerului Finanţelor Publice de pe lângă Consiliul superior asupra hotărârilor şi măsurilor consiliului filialei care contravin reglementărilor legale, precum şi cu privire la cazurile prevăzute mai sus.
     +  Capitolul 8 Exercitarea profesiei de expert contabil şi contabil autorizat133. Expertul contabil sau contabilul autorizat trebuie să fie şi să se manifeste liber faţă de orice interes care este incompatibil cu integritatea, obiectivitatea şi, în general, cu independenta profesională.Exercitarea profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat se face cu respectarea principiului independentei profesiei, fiind incompatibile cu acesta: orice mandat comercial, cu excepţia mandatului de administrator sau director în societăţi comerciale recunoscute de Corp; expertul contabil şi contabilul autorizat nu trebuie niciodată să se găsească în situaţia ca relaţia contractuală cu clientul sau sa îl pună în situaţia de a i se aduce atingere independentei profesionale.134. Relaţiile experţilor contabili, contabililor autorizaţi şi societăţilor comerciale de profil cu clienţii se stabilesc prin contract scris de prestări de servicii, semnat de ambele părţi.135. Profesia de expert contabil sau de contabil autorizat poate fi exercitată individual, prin cabinete, sau printr-o societate comercială de profil înfiinţată potrivit legii.136. În exercitarea profesiei experţii contabili şi contabilii autorizaţi răspund disciplinar, administrativ, civil sau penal, după caz, potrivit legii.137. Pentru onorariile stabilite prin contract încheiat cu agenţii economici se emit de către societăţile comerciale, la terminarea lucrărilor, facturi sau chitanţe, potrivit legii.138. Potrivit legii, obligaţia calculării şi varsarii impozitului aferent sumelor plătite experţilor contabili şi contabililor autorizaţi individuali drept onorarii de către societăţi comerciale revine acestora.139. Încasarea onorariului se va face de executantul lucrării direct de la beneficiar, în cazul în care acesta este persoana juridică, după ce s-a reţinut impozitul pe venit spre a se vărsa la buget.În cazul în care onorariul se încasează de la o persoană fizica, expertul contabil sau contabilul autorizat este obligat la stabilirea impozitului datorat pentru onorariul încasat şi la depunerea acestuia la organismul autorizat sa îl încaseze.140. Societăţile comerciale de expertiza pot fi constituite din unul sau mai mulţi asociaţi sau acţionari. Acestea executa întreaga gama de lucrări prevăzute de lege, cu respectarea dispoziţiilor legale.În cazul în care experţi, membri sau colaboratori ai unei societăţi comerciale de expertiza sunt solicitati şi numiţi să efectueze expertize judiciare, operaţiuni de audit sau mandatul de cenzor, beneficiarii respectivi vor depune sau vor vira costul acestor lucrări, inclusiv T.V.A. şi regia, în contul acestei societăţi. Aceasta este răspunzătoare, alături de membrul sau colaboratorul sau, de calitatea lucrării pe care o vizează.În acelaşi timp este obligată sa retina şi sa vireze impozitul legal datorat bugetului.141. Contractele de muncă se încheie în forma scrisă, între titularul cabinetului individual, respectiv administratorul societăţii comerciale de expertiza, şi fiecare expert contabil sau contabil autorizat.142. Lucrările ce se pot executa, fără a fi limitative, de către experţii contabili, în cazul contractelor de prestări de servicii, sunt: a) ţinerea sau supravegherea contabilităţii şi întocmirea bilanţului contabil;- acordarea asistenţei privind organizarea şi ţinerea contabilităţii, inclusiv în cazul sistemelor informatice;- elaborarea şi punerea în aplicare de: procedee contabile; planul de conturi adaptat unităţii; contabilitatea de gestiune, tabloul de bord, control de gestiune şi control prin buget, în baza şi cu respectarea normelor generale; b) efectuarea de analize economico-financiare, ca:- analiza structurilor financiare;- analiza gestiunii financiare şi a rentabilitatii capitalului investit;- tehnici de analiza şi de gestiune a fondului de rulment;- sisteme de credit-leasing, factoring etc.;- determinarea situaţiilor financiare şi de gestiune prin rapoarte procentuale;- elaborarea de tablouri de finanţare şi planuri de trezorerie;- elaborarea de tablouri de utilizări şi resurse;- asistenţa în prevenirea şi înlăturarea dificultăţilor unităţii; c) efectuarea de audit financiar-contabil, ca:- diagnostic financiar - creşterea, rentabilitatea, echilibrul şi riscurile financiare;- audit intern - organizarea sau controlul regularitatii şi sinceritatii sistemului;- studii, asistenţa pentru realizarea de investiţii financiare;- audit şi certificarea bilanţului contabil; d) efectuarea de evaluări patrimoniale, ca:- evaluări de bunuri şi active patrimoniale;- evaluări de întreprinderi şi de valori mobiliare, pentru vânzări, succesiuni, partaje, donaţii sau la cererea celor interesaţi;- evaluări de elemente intangibile; e) efectuarea de expertize contabile dispuse de organele judiciare sau solicitate de persoane fizice ori juridice în condiţiile prevăzute de lege, ca:- expertize amiabile (la cerere);- expertize contabil-judiciare;- arbitraje în cauze civile;- expertize de gestiune; f) executarea de lucrări cu caracter financiarcontabil, ca:- întocmirea de situaţii periodice;- consolidarea conturilor şi bilanţului;- întocmirea de planuri de finanţare pe termen mediu şi lung; g) executarea de lucrări cu caracter fiscal, ca:- studii şi consultaţii pe probleme de ordin fiscal;- participarea la întocmirea şi depunerea declaraţiilor fiscale;- asistenţa în probleme de T.V.A. şi impozite;- fiscalitate imobiliară;- asistenţa în aplicarea tarifului vamal;- asistarea contribuabilului cu ocazia verificărilor; h) efectuarea de lucrări de organizare administrativă şi informatica, cum ar fi:- organigrame, structuri, definiri de funcţii;- legături între servicii, circulaţia documentelor şi informaţiilor;- mecanizarea şi automatizarea prelucrării informaţiilor, alegerea echipamentelor;- analiza şi organizarea fluxului informaţional;- alegerea softurilor necesare;- formarea profesională continua;- contribuţii la protecţia patrimoniului unităţii; i) îndeplinirea atribuţiilor prevăzute în mandatul de cenzor la societăţile comerciale, conform prevederilor legale; j) îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de lege în procedurile de reorganizare judiciară şi faliment.143. Lucrările ce se pot executa de către contabilii autorizaţi în cadrul contractelor de prestări de servicii, individual sau prin societăţi comerciale, sunt:- ţinerea contabilităţii financiare şi de gestiune;- întocmirea bilanţului contabil;- verificarea şi certificarea bilanţului contabil, numai de către contabili autorizaţi având studii superioare;- îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de cenzorii numiţi în societăţile comerciale, numai de contabili autorizaţi cu studii superioare.  +  Capitolul 9 Veniturile şi cheltuielile Corpului144. Corpul, având statut de persoana juridică de utilitate publică autonomă, îşi constituie veniturile din activităţile stabilite potrivit prevederilor legale, acoperindu-şi cheltuielile în întregime din aceste venituri.Contabilitatea patrimoniului şi a activităţilor desfăşurate de Corp se organizează şi se conduce potrivit legii.Înregistrarea veniturilor în contabilitate se face pe baza documentelor legale care vor atesta crearea dreptului de încasare sau în momentul încasării efective a acestora.145. Contabilitatea sintetică şi analitica a cheltuielilor se organizează distinct, potrivit bugetului aprobat.Înregistrarea cheltuielilor se face pe baza documentelor justificative vizate pentru controlul financiar preventiv şi aprobate de preşedintele Consiliului superior sau de preşedinţii consiliilor filialelor.146. Preşedinţii consiliilor filialelor au obligaţia ca, după aprobarea de către adunarea generală ordinară a filialei, sa transmită preşedintelui Consiliului superior o copie de pe contul de execuţie a bugetului de venituri şi cheltuieli.147. Preşedintele Consiliului superior asigura centralizarea conturilor de execuţie ale filialelor, împreună cu aceleaşi documente de sinteza ale Consiliului superior.148. Veniturile Corpului se formează din: a) taxe de înscriere la examenul de expert contabil şi, respectiv de contabil autorizat; b) taxa de înscriere în Tabloul Corpului; c) cotizatii anuale asupra veniturilor realizate de către membrii Corpului care îşi exercită profesia individual sau de către societăţi comerciale recunoscute de Corp; d) donaţii, încasări din vânzarea publicaţiilor proprii şi alte venituri.149. Taxa de înscriere în evidenta Corpului este datorată şi se achită o dată cu admiterea cererii de înscriere. Sunt exonerati de plată taxei de înscriere membrii onorifici ai Corpului.Expertul contabil sau contabilul autorizat care a fost radiat din Tabloul Corpului şi solicita reînscrierea este obligat sa plătească taxa de înscriere cuvenită.Taxa de înscriere în Tabloul Corpului se stabileşte în valori absolute, anual, de către Conferinţa naţionala ordinară.150. Cotizaţiile profesionale anuale datorate de membrii Corpului, persoane fizice şi juridice, sunt variabile, pe transe de venit, fiind stabilite anual de Conferinţa naţionala pe baza metodologiei aprobate de Consiliul superior.Condiţiile şi termenele de achitare a cotizaţiilor se stabilesc prin normele de acordare a vizei anuale pentru exercitarea profesiei, aprobate de Consiliul superior.151. Cheltuielile Consiliului superior sau ale consiliilor filialelor se pot efectua numai pe bază de documente justificative legal întocmite, în limita bugetelor de venituri şi cheltuieli, cu respectarea dispoziţiilor legale.  +  Capitolul 10 Dispoziţii finale şi tranzitorii152. În exercitarea atribuţiilor prevăzute în prezentul regulament Conferinţa naţionala, adunarea generală a filialei, Consiliul superior şi consiliul filialei emit hotărâri, Biroul permanent al Consiliului superior sau al consiliului filialei, secţiunile Corpului, precum şi preşedinţii de filiale emit decizii, iar preşedintele Consiliului superior emite ordine.153. Prevederile prezentului regulament de organizare şi funcţionare se aplică tuturor membrilor Corpului care îşi exercită profesia individual sau sunt constituiţi în societăţi comerciale, potrivit legii.154. Prevederile prezentului regulament de organizare şi funcţionare se aplică tuturor persoanelor fizice şi juridice străine care nu au domiciliul sau, după caz, sediul în România, care au calitatea de expert contabil sau de contabil autorizat în ţările lor şi care au îndeplinit condiţiile de înscriere în Tabloul Corpului şi îşi exercită activitatea în România, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 65/1994, aprobată şi modificată prin Legea nr. 42/1995, cu modificările şi completările ulterioare.155. Prezentul regulament de organizare şi funcţionare intră în vigoare după aprobarea lui de către Conferinţa naţionala a Corpului.156. Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul regulament.  +  Anexa 1 PROCEDURA ALEGERILOR  +  Capitolul I Dispoziţii generale1. Alegerile pentru Consiliul superior şi, respectiv, pentru consiliile filialelor se fac prin vot secret, pentru o perioadă de 4 ani, cu reînnoirea bienala a jumătate din numărul membrilor aleşi.Preşedintele Consiliului superior şi preşedinţii consiliilor filialelor sunt aleşi prin vot secret, pentru 4 ani, de Conferinţa naţionala, respectiv de adunarea generală a filialei.Persoanele care au deţinut funcţia de preşedinte al Consiliului superior sau al consiliului filialei doua mandate consecutive îşi pot depune candidatura pentru a fi realese în aceleaşi funcţii după o perioadă egala cu cea în care au deţinut funcţia respectiva.2. Au dreptul de a alege şi de a fi aleşi toţi membrii Corpului, persoane fizice înscrise în Tablou, cu excepţia celor care: a) nu sunt la zi cu plata cotizaţiilor profesionale; b) sunt membri de onoare; c) sunt persoane fizice străine cărora le-a fost recunoscut dreptul de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat în România; d) nu au, conform pct. 98 din regulament, exerciţiul dreptului de a practica profesia de expert contabil sau de contabil autorizat.3. Votul este secret şi are loc la data fixată de Consiliul superior.4. Toţi membrii Corpului care au dreptul de a alege şi de a fi aleşi pot face declaraţii de candidatura, care vor cuprinde, sub sancţiunea neinscrierii în listele cuprinzând candidaţii: a) numele, prenumele şi adresa candidatului; b) categoria profesională din care face parte: expert contabil sau contabil autorizat; c) modul de exercitare a profesiei; d) funcţiile deţinute anterior în cadrul Corpului şi perioadele respective; e) funcţia pentru care candidează, şi anume: membru al unui consiliu al Corpului, preşedinte al Consiliului superior sau al consiliului filialei; f) obiectivele şi strategia pe care şi le propune candidatul, dacă va fi ales; g) declaraţia pe propria răspundere ca îndeplineşte cerinţele de eligibilitate prevăzute în regulament.  +  Capitolul 2 Alegerile pentru consiliile filialelor5. Declaraţiile de candidaturi, atât pentru Consiliul superior, cat şi pentru consiliile filialelor respective, se trimit prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire consiliului filialei, până la data limita stabilită de preşedintele Consiliului superior.Declaraţiile de candidaturi primite după data limita stabilită sunt considerate tardive şi deci nu sunt luate în considerare, anexându-se însă la procesul-verbal de declarare a rezultatelor alegerilor.6. Preşedintele consiliului filialei verifica îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate a membrilor care au trimis declaraţii de candidaturi.7. Preşedintele consiliului filialei trimite preşedintelui Consiliului superior declaraţiile de candidaturi pentru un loc în Consiliul superior, însoţite de o atestare întocmită de preşedintele fiecărei filiale, din care să rezulte ca respectivul candidat îndeplineşte condiţiile de eligibilitate prevăzute de prezentul regulament.8. Pentru candidaţii care îndeplinesc condiţiile legale preşedintele consiliului filialei întocmeşte lista cuprinzând candidaţii - experţi contabili şi lista cuprinzând candidaţii contabili autorizaţi.Listele sunt întocmite în ordine alfabetica şi cuprind următoarele: a) numele, prenumele şi adresa fiecărui candidat; b) numărul total de locuri pentru care se candidează, separat pentru titulari şi supleanţi; c) datele calendaristice ale celor două tururi de scrutin; d) semnăturile preşedintelui şi secretarului filialei.Un exemplar al listelor se transmite Consiliului superior.9. Listele cuprinzând candidaţii vor fi afişate la sediul filialei cu minimum 15 zile înaintea datei alegerilor. Împotriva omisiunilor, inscrierilor gresite sau oricăror erori se poate face întâmpinare la preşedintele filialei, în termen de 48 de ore de la afişare, care este obligat sa o soluţioneze în termen de 48 de ore de la înregistrarea ei. Soluţia data întâmpinării poate fi atacată la instanţa de judecată competenţa, potrivit legii.10. Este interzis consiliilor în funcţiune să facă orice fel de propaganda în favoarea unuia sau mai multor candidaţi sau să se asocieze la propaganda facuta în favoarea candidaturii unor membri ai Corpului.11. Preşedintele consiliului filialei întocmeşte listele cuprinzând membrii Corpului cu drept de vot în cadrul filialei, în ordine alfabetica: a) lista cuprinzând membrii experţi contabili; b) lista cuprinzând membrii contabili autorizaţi.Listele cuprind: numele şi prenumele, adresa şi doua coloane rezervate pentru înscrierea prezentei la primul tur de scrutin şi, eventual, la al doilea.Listele se afişează la sediul filialei, la loc vizibil, cu minimum 15 zile înainte de data alegerilor. Prevederile pct. 9 referitoare la întâmpinare se aplică în mod corespunzător.12. Pentru reînnoirea bienala a consiliilor filialelor numărul membrilor care vor fi aleşi este determinat în funcţie de efectivul existent, ţinându-se seama de numărul membrilor înscrişi în Tabloul Corpului la filiala respectiva.13. În fiecare lista întocmită pe categorii profesionale, asa cum se prevede la pct. 11, vor fi înscrişi numai experţii contabili şi contabilii autorizaţi din Tabloul Corpului, având cotizatia profesională achitată la zi.14. La data hotărâtă pentru alegeri preşedintele consiliului filialei, ajutat de membrii Biroului permanent, deschide adunarea generală, constatând dacă este legal constituită, potrivit prezentului regulament.În caz afirmativ fiecare participant va fi legitimat cu carnetul de membru şi se va verifica înscrierea sa în lista cuprinzând alegatorii, după care va primi buletinul de vot.15. Buletinul de vot va cuprinde toţi candidaţii, în ordine alfabetica, identificati prin: nume, prenume şi calitatea profesională.Buletinele de vot se imprima, prin grija consiliului filialei, pe hârtie de aceeaşi densitate şi culoare, într-un număr care trebuie să acopere numărul alegătorilor; forma grafica şi dimensiunile acestora vor fi unitare. Buletinele de vot distribuite alegătorilor vor purta ştampila filialei.16. Votul este secret; în acest scop se vor asigura de către preşedintele consiliului filialei condiţiile necesare în vederea votării.Modul de votare17. În cazul în care alegatorul nu votează un candidat oarecare, îşi exprima voinţa prin anularea (bararea cu o linie) poziţiei respective de pe buletinul de vot, fără sa înscrie un alt candidat în loc. În acelaşi mod va anula toţi candidaţii înscrişi pe buletinul de vot peste numărul locurilor vacante.18. Numărarea voturilor este asigurata de o comisie formată din 3-5 persoane, alese de adunarea generală.19. Când toate buletinele de vot ale alegătorilor au fost introduse în urna, se procedează la deschiderea şi numărarea voturilor. Buletinele considerate valabile sunt menţionate (bifate) pe lista cuprinzând candidaţii.20. Buletinele albe sau completate necitet, cele care cuprind mai multe nume decât numărul locurilor vacante, cele care nu cuprind o desemnare precisa a candidatului sau care nu poarta ştampila filialei, cele care conţin un semn de recunoaştere sau o menţiune referitoare la candidaţi sau terţi nu sunt luate în calcul la stabilirea rezultatului, fiind anexate la procesul-verbal.21. Comisia de numărare a voturilor întocmeşte imediat un proces-verbal al operaţiunilor de numărare a voturilor şi de stabilire a rezultatului votării, care se semnează de toţi membrii săi.22. Procesul-verbal de numărare a voturilor se întocmeşte în doua exemplare de către comisie şi cuprinde: a) numărul alegătorilor, potrivit listelor de alegatori; b) numărul alegătorilor prezenţi la adunare; c) numărul total al voturilor valabil exprimate; d) numărul voturilor nule; e) numărul voturilor obţinute de fiecare candidat; f) numărul total al buletinelor de vot imprimate; g) numărul buletinelor de vot rămase nefolosite şi anulate.Un exemplar al procesului-verbal se transmite preşedintelui Consiliului superior.23. La primul tur de scrutin sunt declaraţi aleşi candidaţii care au obţinut minimum două treimi din numărul total al voturilor valabil exprimate. La cel de-al doilea tur de scrutin sunt aleşi candidaţii care au obţinut cel mai mare număr de voturi.Candidaţii care au obţinut numărul de voturi prevăzut la alin. 1 vor ocupa locurile vacante în limita numărului acestora şi în ordinea descrescătoare a numărului de voturi obţinute. Mai întâi se vor ocupa locurile de titulari şi apoi cele de supleanţi.24. Rezultatul votării, după controlarea numărului de voturi şi de alegatori, este imediat declarat şi afişat la sediul consiliului filialei.25. Preşedintele consiliului filialei pentru care au avut loc alegerile adresează candidaţilor aleşi, în maximum 4 zile, invitaţia sa participe la prima reuniune (şedinţa) a consiliului după alegeri.  +  Capitolul 3 Alegerile pentru Consiliul superior26. Alegerea Consiliului superior are loc în cadrul Conferintei naţionale.27. Pentru declaraţiile de candidaturi primite preşedintele Consiliului superior întocmeşte cele doua liste cuprinzând candidaţii, pentru experţii contabili şi, separat, pentru contabilii autorizaţi, conform prevederilor pct. 11 din prezenta anexa.28. Preşedintele Consiliului superior trimite listele cuprinzând candidaţii pentru Consiliul superior preşedinţilor consiliilor filialelor, care le vor afişa la sediile filialelor respective cu cel puţin 15 zile înaintea datei fixate pentru alegeri.29. Prevederile pct. 10 din prezenta anexa se aplică şi membrilor Consiliului superior, precum şi ai verigilor sale organizatorice.30. Modul de votare este identic cu cel prevăzut la pct. 16 şi 17 din prezenta anexa.31. Prevederile pct. 13-15 şi 22 din prezenta anexa se aplică şi pentru alegerile Consiliului superior.32. Numărarea voturilor pentru alegerea Consiliului superior se face potrivit procedurii prevăzute la pct. 18-21 din prezenta anexa.  +  Capitolul 4 Alegerea preşedintelui Consiliului superior şi al consiliului filialei33. Declaraţiile de candidaturi se transmit, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, Consiliului superior sau consiliului filialei, după caz, până la data limita stabilită de Consiliul superior.La nivelul Consiliului superior şi, respectiv, al consiliului filialei primirea şi verificarea declaraţiilor de candidatura, precum şi întocmirea listei cuprinzând candidaţii se fac de către o comisie de primire şi verificare a declaraţiilor, formată din 3-5 membri desemnaţi cu 25 de zile înainte de data scrutinului de Consiliul superior sau de consiliul filialei, după caz; membrii comisiei nu pot fi în acelaşi timp şi candidaţi în alegeri.34. Listele cuprinzând candidaţii se întocmesc în ordine alfabetica şi vor cuprinde: a) numele, prenumele şi adresa fiecărui candidat; b) categoria profesională căreia îi aparţine; c) datele calendaristice ale celor două tururi de scrutin; d) semnatura preşedintelui şi a secretarului comisiei de primire şi verificare a declaraţiilor.Listele se afişează la sediile filialelor cu cel puţin 15 zile înaintea datei alegerilor. Împotriva omisiunilor, inscrierilor gresite sau oricăror erori se poate face întâmpinare care se depune în termen de 48 de ore de la afişare la comisia desemnată potrivit pct. 33; aceasta o va soluţiona în termen de cel mult 48 de ore de la înregistrare. Soluţia data întâmpinării poate fi atacată la instanţa de judecată competenţa, potrivit legii.35. Pct. 11-25 din cap. II al anexei nr. 1 se aplică în mod corespunzător.36. La primul tur de scrutin sunt declaraţi aleşi candidaţii care au obţinut cel puţin două treimi din numărul total al voturilor valabil exprimate; la cel de-al doilea tur de scrutin este suficienta majoritatea simpla a voturilor.Aceste dispoziţii se aplică atât pentru alegerea preşedintelui Consiliului superior, cat şi pentru alegerea preşedinţilor consiliilor filialelor.  +  Anexa 2 ŞEDINŢELEorganelor de conducere1. Şedinţele de lucru ale consiliilor Corpului şi ale birourilor permanente sunt legal constituite numai în condiţiile asigurării prezentei majorităţii membrilor acestora.2. Consiliile Corpului pot delibera numai asupra problemelor înscrise în ordinea de zi, comunicată cu cel puţin 10 zile înainte, şi numai în mod excepţional asupra celor care, datorită urgenţei lor, sunt supuse direct în şedinţa.3. Preşedintele conduce deliberările; el nu poate refuza cuvântul unui participant.Preşedintele îl poate atenţiona pe oricare participant care ia cuvântul fără a-l fi cerut şi obţinut, care depăşeşte timpul acordat sau care, după ce a fost invitat de preşedinte să se limiteze la problema în curs de dezbatere, nu se conformează acestei invitaţii.Preşedintele îl poate chema la ordine, cu menţionarea în procesul-verbal, pe oricare membru al Corpului care proferează atacuri la persoana sau provoacă dezordine.4. Durata expozeului fiecărui participant este limitată la cel mult 10 minute, cu excepţia celui al preşedintelui, precum şi al preşedinţilor şi al raportorilor secţiunilor şi comisiilor, inclusiv al reprezentantului Ministerului Finanţelor Publice.5. Şedinţa poate fi suspendată de preşedinte după consultarea adunării sau la cererea majorităţii participanţilor.6. Votul se exprima prin ridicarea mainii. Secretarul de şedinţa procedează la numărarea voturilor, iar rezultatul se comunică de preşedinte. Totuşi votul secret poate fi cerut ori de câte ori este cazul şi îndeosebi: a) în cazurile avute în vedere la pct. 5 de mai sus; b) când se procedează la o numire, dacă votul secret este cerut de preşedinte sau de un membru al consiliului; c) în alte cazuri, când este cerut de majoritatea membrilor prezenţi.7. Dezbaterile se consemnează în procese-verbale sau stenograme, după caz, care vor cuprinde menţiuni referitoare la: data şi locul încheierii, numele şi prenumele membrilor prezenţi şi ale celor care absentează, ordinea de zi, dezbaterile din şedinţa şi hotărârile adoptate. Acestea se semnează de preşedinte şi de persoana care le-a întocmit.8. Deliberările au un caracter strict secret. Cu toate acestea, consiliul poate, prin decizie specială, sa admită publicarea lor în extras sau în întregime.9. Hotărârile adoptate sunt făcute publice.  +  Anexa 3 ACORDAREAde distincţii onorifice1. Experţii contabili şi contabilii autorizaţi care au o activitate profesionala în una dintre aceste calităţi de cel puţin 30 de ani şi se bucura de prestigiu profesional şi moral pot primi titlul de:- expert contabil de onoare;- contabil autorizat de onoare.2. De asemenea, preşedinţii consiliilor filialelor şi preşedinţii Consiliului superior pot primi titlul de:- preşedinte de onoare al filialei;- preşedinte de onoare al Corpului dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii: a) au exercitat acest mandat timp de cel puţin 6 ani; b) au fost timp de cel puţin 6 ani membri titulari ai unui consiliu al Corpului; c) au fost înscrişi în evidenta experţilor şi au activat în aceasta calitate timp de cel puţin 10 ani.Acceptarea acestui titlu implica pentru beneficiarul sau renunţarea de a solicita un nou mandat de preşedinte.3. Experţii contabili şi contabilii autorizaţi, membri ai Corpului înfiinţat în anul 1921, precum şi experţii contabili care au obţinut calităţile respective în baza decretelor nr. 434/1957 şi nr. 79/1971 pot primi titlurile "Expert contabil de onoare" şi "Contabil autorizat de onoare", dacă au o vechime cumulată în aceste calităţi de cel puţin 30 de ani, pe baza cererii proprii, a copiei de pe carnetele respective de membru depuse la filialele de care aparţin şi a copiei de pe cazierul judiciar.4. Procedeul de acordare a titlurilor "Expert contabil de onoare" şi "Contabil autorizat de onoare" este următorul: a) preşedintele filialei supune propunerile de acordare a titlurilor onorifice adunării generale anuale; după aprobare înaintează lista spre confirmare Conferintei naţionale anuale; b) preşedintele Consiliului superior înscrie pe ordinea de zi a Conferintei naţionale anuale lista cuprinzând membrii de onoare, aprobată în adunările generale ale filialelor, şi o supune confirmării acesteia; c) după confirmarea Conferintei naţionale filialele fac transferarea din partea Tabloului Corpului în care membrii confirmati ca onorifici figurau până atunci în partea corespunzătoare din Tabloul Corpului destinată membrilor de onoare, aceştia putând de la acea data să se bucure de drepturile ce le sunt conferite.5. Experţii contabili de onoare şi contabilii autorizaţi de onoare pot asista la adunările generale ale filialelor de care aparţin.Consiliile filialelor pot decide, potrivit unor modalităţi pe care le stabilesc, ca aceştia sa primească gratuit revista Corpului.6. Membrii de onoare trebuie să se abţină de la orice acţiune de natura sa desconsidere profesia al carei titlu de onoare le-a fost conferit.7. Ei trebuie să îi înştiinţeze pe preşedintele Comisiei de disciplina despre implicarile, penalizările şi condamnările al căror subiect sunt sau ar putea fi pentru fapte calificate ca fiind de natura penală.Aplicarea unei sancţiuni disciplinare conduce la pierderea titlului obţinut, care nu mai poate fi solicitat ulterior.8. Membrii de onoare ai Corpului sunt exonerati de taxa de înscriere şi de cotizatii. -------