HOTĂRÂRE nr. 652 din 3 august 2023privind aprobarea Programului pentru școli al României în perioada 2023-2029, precum și pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul școlar 2023-2024
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 728 din 8 august 2023



    Notă
    Articolul I din HOTĂRÂREA nr. 1.032 din 21 august 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 845 din 23 august 2024 prevede:
    Articolul I(1) Se stabilește bugetul pentru implementarea Programului pentru școli al României în perioada 2023-2029, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 652/2023 privind aprobarea Programului pentru școli al României în perioada 2023-2029, precum și pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul școlar 2023-2024, pentru anul școlar 2024-2025, care cuprinde ajutorul financiar pentru produsele de panificație și ajutorul financiar alocat conform Deciziei de punere în aplicare (UE) 2024/845 a Comisiei din 12 martie 2024 de stabilire a repartizării definitive a ajutorului din partea Uniunii către statele membre pentru fructe și legume în școli și pentru lapte în școli pentru perioada 1 august 2024-31 iulie 2025 și de modificare a Deciziei de punere în aplicare (UE) 2023/655, prin alocarea sumei de 760.241 mii lei.(2) Suma prevăzută la alin. (1) se utilizează după cum urmează:a) 96.176 mii lei pentru acordarea gratuită de fructe și legume și 38.163 mii lei pentru derularea măsurilor educative aferente, potrivit anexei nr. 1;b) 370.676 mii lei pentru acordarea gratuită de lapte de consum și produse lactate fără adaos de lapte praf și 38.163 mii lei pentru derularea măsurilor educative aferente, potrivit anexei nr. 2;c) 217.063 mii lei pentru acordarea gratuită de produse de panificație, potrivit anexei nr. 3, exclusiv din bugetul național.(3) Pentru anul școlar 2024-2025, conform Deciziei de punere în aplicare (UE) 2024/845, suma este de 6.178.236 euro pentru acordarea gratuită de fructe și legume și derularea măsurilor educative aferente și de 11.303.390 euro pentru acordarea gratuită de lapte și produse lactate și derularea măsurilor educative aferente.(4) În anul școlar 2024-2025, disponibilul de produse achiziționate în cadrul Programului pentru școli al României neconsumate din motive obiective se redistribuie în cadrul colectivului de preșcolari și elevi din instituția de învățământ respectivă, astfel încât instituțiile de învățământ să nu mai fie obligate la plata contravalorii produselor neconsumate.
    În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, precum și al art. 2 alin. (1^1) și art. 3 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 13/2017 privind aprobarea participării României la Programul pentru școli al Uniunii Europene, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.  +  Articolul 1(1) Prezenta hotărâre creează cadrul legal pentru aprobarea Programului pentru școli al României în perioada 2023-2029 în conformitate cu prevederile Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2023/102 al Comisiei din 11 ianuarie 2023 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2017/39 în ceea ce privește cererile de ajutoare din partea Uniunii prezentate de statele membre, Deciziei de punere în aplicare (UE) 2023/106 a Comisiei din 11 ianuarie 2023 de stabilire a repartizărilor orientative către statele membre ale ajutoarelor din partea Uniunii pentru fructele și legumele destinate școlilor și pentru laptele destinat școlilor, pentru perioada 1 august 2023-31 iulie 2029, Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2017/39 al Comisiei din 3 noiembrie 2016 privind normele de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește ajutoarele din partea Uniunii pentru furnizarea de fructe și legume, de banane și de lapte în instituțiile de învățământ și ale Regulamentului delegat (UE) 2017/40 al Comisiei din 3 noiembrie 2016 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește ajutoarele din partea Uniunii pentru furnizarea de fructe și legume, de banane și de lapte în instituțiile de învățământ și de modificare a Regulamentului delegat (UE) nr. 907/2014 al Comisiei, care cuprinde și distribuția de produse de panificație.(2) Prezenta hotărâre stabilește bugetul pentru implementarea Programului pentru școli al României în anul școlar 2023-2024, care cuprinde și ajutorul financiar alocat conform Deciziei de punere în aplicare (UE) 2023/106.  +  Articolul 2Programul pentru școli al României prevede realizarea cumulată a următoarelor măsuri:a) acordarea gratuită pentru preșcolarii din grădinițele cu program normal de 4 ore de stat autorizate/acreditate și particulare acreditate și pentru elevii din învățământul primar și gimnazial de stat și particular, precum și pentru preșcolarii și elevii incluși în învățământul special, de fructe și legume proaspete, de lapte și produse lactate și de produse de panificație în limita unei valori zilnice per preșcolar/elev. Limita valorică zilnică cuprinde prețul integral de achiziție a produselor, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, cheltuielile de transport, distribuție și depozitare a acestora, după caz;b) finanțarea măsurilor educative care însoțesc distribuția fructelor, legumelor, laptelui și produselor lactate.  +  Articolul 3(1) Limita valorică zilnică per preșcolar/elev este după cum urmează:a) 0,70 lei pentru porția de fructe și legume;b) 1,11 lei pentru porția de lapte de consum și produse lactate fără adaos de lapte praf;c) 0,65 lei pentru porția de produse de panificație.(2) Produsele care se pot distribui preșcolarilor și elevilor și gramajele porțiilor sunt prevăzute în anexa nr. 1 și trebuie să respecte cerințele prevăzute în anexa respectivă.(3) Pe parcursul săptămânii, unui preșcolar/elev i se acordă gratuit 2 porții de fructe și/sau legume, 3 porții de lapte, 2 porții de produse lactate și 5 porții de produse de panificație, cu încadrarea în sumele alocate cu aceste destinații.  +  Articolul 4(1) Autoritățile contractante asigură realizarea diversității produsului lapte și a produselor lactate distribuite prin selecția acestora din lista prevăzută în anexa nr. 1.(2) Pentru asigurarea diversității, porția de fructe și/sau legume va fi însoțită de o porție de biscuiți și/sau covrigi uscați, iar porțiile de lapte și produse lactate vor fi însoțite de corn și/sau baton, conform anexei nr. 1.(3) În cadrul scenariilor de organizare și desfășurare a cursurilor în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor, prevăzute de legislația în vigoare în situații epidemiologice naționale și aprobate în stare de alertă și urgență, precum și în cazuri de conflicte de muncă, porția de corn și/sau baton poate să fie înlocuită cu o porție de biscuiți și/sau covrigi uscați, iar decizia luată conform prevederilor art. 20 alin. (3) lit. a) poate prevedea ca porția de produs lactat să fie înlocuită cu o porție de lapte, cu respectarea numărului de porții pe parcursul unei săptămâni, astfel cum este prevăzut la art. 3 alin. (3), sub rezerva ca aceste informații/opțiuni să fie prevăzute în documentele achiziției, anterior inițierii procedurii de atribuire, în conformitate cu prevederile legale în domeniul achizițiilor publice.(4) Prin excepție de la prevederile alin. (2), porția de fructe și/sau legume și porția de lapte și produse lactate pot fi distribuite una fără cealaltă dacă, la data începerii distribuirii, procedura de atribuire a acordului-cadru pentru unul din cele două produse:a) nu a fost finalizată; saub) a fost finalizată, dar nu s-a încheiat acordul-cadru; sauc) nu a fost inițiată, din motive obiective, independente de voința autorității contractante.(5) Prin excepție de la prevederile alin. (2), porția de fructe și/sau legume, precum și porția de lapte și produse lactate pot fi distribuite și fără porția de biscuiți și/sau covrigi uscați, respectiv corn și/sau baton, dacă, la data începerii distribuirii, procedura de atribuire a acordului-cadru pentru produsele de panificație:a) nu a fost finalizată; saub) a fost finalizată, dar nu s-a încheiat acordul-cadru; sauc) nu a fost inițiată, din motive obiective, independente de voința autorității contractante.(6) În cazul în care unitățile de învățământ nu dispun de spații de depozitare conform prevederilor art. 10 alin. (5), porția/porțiile de produse lactate poate fi înlocuită/pot fi înlocuite cu porții de lapte.  +  Articolul 5(1) Măsurile educative care însoțesc distribuția fructelor, legumelor, laptelui și produselor lactate în anii școlari din perioada Programului pentru școli al României se implementează la nivelul fiecărui an școlar și sunt următoarele:a) organizarea de vizite la ferme pomicole/legumicole sau la ferme de producere a laptelui și/sau la unități de condiționare, ambalare, depozitare și procesare a fructelor și legumelor și/sau la unități de procesare a laptelui, la sediul grupurilor și/sau organizațiilor de producători de fructe și legume și/sau la sediul cooperativelor de producători de fructe, legume și lapte, la stațiuni de cercetare pomicolă, legumicolă sau de creștere a bovinelor, la laboratoare de profil, la zilele recoltei, expoziții, târguri sau la alte evenimente și/sau activități similare;b) organizarea de concursuri tematice legate de consumul de fructe și legume și de lapte și produse lactate, inclusiv degustarea de fructe și/sau legume proaspete și/sau alte produse lactate care nu se distribuie conform prevederilor art. 3 alin. (3) și/sau miere, cu acordarea de premii, precum și organizarea de activități de grădinărit la nivelul școlii;c) organizarea de zile tematice dedicate consumului de fructe și legume și de lapte și produse lactate sau de activități educative practice, organizarea de alte activități extracurriculare și extrașcolare sau abordarea de teme specifice în cadrul curriculumului național, inclusiv curriculumului la decizia școlii, respectiv în cadrul disciplinei opționale Educație pentru sănătate;d) utilizarea de materiale didactice/educative care să prezinte preșcolarilor și elevilor informații adaptate vârstei despre obiceiuri alimentare sănătoase, agricultură, lanțuri de aprovizionare și produse locale, producția ecologică, producția sustenabilă și combaterea risipei alimentare.(2) În cadrul scenariilor de organizare și desfășurare a cursurilor în unitatea de învățământ, în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor prevăzute de legislația în vigoare în situații epidemiologice naționale și aprobate în stare de alertă și urgență, precum și în cazuri de conflicte de muncă, măsurile educative se pot realiza și în mediul educațional virtual, respectiv prin intermediul tehnologiei informației și comunicațiilor și al internetului.(3) Măsurile educative prevăzute la alin. (1) se pot desfășura independent sau integrat, oricare dintre ele putând include sesiuni de degustare de fructe și/sau legume proaspete și/sau alte produse lactate care nu se distribuie potrivit dispozițiilor art. 3 alin. (3) și/sau miere.(4) În cazul scenariilor de organizare și desfășurare a cursurilor, în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor prevăzute de legislația în vigoare, în situații epidemiologice naționale și aprobate în stare de alertă și urgență, precum și în cazuri de conflicte de muncă, sesiunile de degustare prevăzute la alin. (3) se pot asigura la domiciliul preșcolarilor și elevilor prin distribuirea unui pachet de produse per preșcolar/elev, în condițiile de distribuție stabilite pentru cele două scenarii și cu respectarea condițiilor aplicabile produselor care pot fi degustate.(5) Autoritățile competente la nivel local prevăzute la art. 1 alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr. 13/2017 privind aprobarea participării României la Programul pentru școli al Uniunii Europene, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu modificările și completările ulterioare, respectiv autoritățile administrației publice locale de la nivelul județelor, comunelor, orașelor, municipiilor și subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor optează, în funcție de preferințe și buget, pentru măsurile educative pe care le vor implementa pe durata cursurilor anilor școlari din perioada 2023-2029 și vor pune în aplicare în mod obligatoriu cel puțin o măsură educativă care însoțește distribuția de fructe și legume și cel puțin o măsură educativă care însoțește distribuția de lapte și produse lactate.(6) Autoritățile administrației publice locale de la nivelul județelor, comunelor, orașelor, municipiilor și subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor au obligația informării Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură cu privire la măsurile educative realizate pentru care nu solicită rambursarea cheltuielilor efectuate, în special cu privire la desfășurarea orei de Educație pentru sănătate ca materie opțională. În acest caz, toți preșcolarii din grădinițele de stat autorizate/acreditate și particulare acreditate cu program normal de 4 ore și toți elevii din învățământul primar și gimnazial de stat și particular care beneficiază de acordarea gratuită de fructe și legume proaspete și lapte și produse lactate în limita unei valori zilnice per preșcolar/elev beneficiază de această măsură, iar autoritățile administrației publice locale de la nivelul județelor, comunelor, orașelor, municipiilor și subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor menționează numărul instituțiilor de învățământ beneficiare și numărul de preșcolari și elevi participanți.(7) Ministerul Educației, prin inspectoratele școlare județene/al municipiului București, are obligația de a asista unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale în realizarea măsurilor educative prevăzute la alin. (1).(8) Produsele care pot fi degustate cu ocazia sesiunilor de degustare prevăzute la alin. (3) trebuie să respecte cerințele prevăzute în anexa nr. 2.  +  Articolul 6La cererea motivată a părinților, preșcolarii sau elevii care suferă de intoleranță la gluten și/sau lactoză și/sau la orice alt ingredient sau compus și/sau la orice produs distribuit conform prevederilor art. 3 alin. (3) sau degustat conform prevederilor art. 5 alin. (3) vor beneficia de produse adecvate situației acestora, în limita valorii zilnice prevăzute la art. 3 alin. (1).  +  Articolul 7(1) Resursele financiare necesare Programului pentru școli al României ce va fi implementat la nivel național în perioada 2023-2029 se asigură de la bugetul de stat din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, repartizate pe județe și municipiul București prin anexă la legile bugetare anuale, și din fonduri externe nerambursabile, prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, de la capitolul 83.01 „Agricultură, Silvicultură, Piscicultură și Vânătoare“ pentru cadrul financiar 2023-2029, reprezentând sprijin financiar din Fondul European de Garantare Agricolă, denumit în continuare FEGA.(2) În situația în care Programul pentru școli al României se derulează de către consiliile locale ale comunelor, orașelor, municipiilor și sectoarelor municipiului București, sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată repartizate potrivit dispozițiilor alin. (1) pe județe și municipiul București se repartizează, pe comune, orașe, municipii, respectiv sectoarele municipiului București, prin hotărâre a consiliului județean/ Consiliului General al Municipiului București, cu asistența tehnică de specialitate a inspectoratului școlar județean, respectiv a Inspectoratului Școlar al Municipiului București.(3) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată acordate potrivit dispozițiilor alin. (1), rămase neutilizate la sfârșitul exercițiului bugetar, se regularizează cu bugetul din care au fost acordate.  +  Articolul 8(1) Procedurile de atribuire a contractelor/ acordurilor-cadru de furnizare a produselor prevăzute la art. 2 lit. a) și a contractelor/acordurilor-cadru de prestare a serviciilor pentru derularea măsurilor educative prevăzute la art. 5 alin. (1) se organizează la nivel județean și/sau local și se stabilesc potrivit prevederilor legislației în domeniul achizițiilor publice.(2) Autoritățile administrației publice locale de la nivelul județelor, comunelor, orașelor, municipiilor și subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor sunt responsabile de elaborarea documentațiilor de atribuire și a documentelor-suport ale acestora, organizarea procedurilor de achiziție publică, desemnarea câștigătorilor, încheierea contractelor/acordurilor-cadru cu furnizorii sau prestatorii, precum și monitorizarea și controlul distribuției produselor și desfășurării măsurilor educative prevăzute la art. 5 alin. (1).(3) Documentațiile de atribuire a acordurilor-cadru de furnizare a produselor se elaborează pe baza documentației standardizate prevăzute la alin. (8), cu respectarea prevederilor prezentei hotărâri și ale hotărârii adoptate potrivit prevederilor art. 3 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu modificările și completările ulterioare, pentru fiecare an școlar.(4) Furnizorii produselor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) și b) pot fi și prestatori de măsuri educative aferente, conform prevederilor art. 5 alin. (1).(5) În elaborarea documentațiilor de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de furnizare a fructelor, legumelor, laptelui și produselor lactate, ordonatorii principali de credite, în condițiile prevederilor art. 23 alin. (11) din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1.037/2001 și (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului, țin cont de produsele locale sau regionale și de produsele care provin din lanțul de aprovizionare scurt, cu respectarea legislației în domeniul achizițiilor publice.(6) În sensul prezentei hotărâri, prin lanț de aprovizionare scurt se înțelege relația directă dintre producător/procesator și consumator, care implică un număr cât mai mic de intermediari, unde:a) producătorul este persoana fizică sau juridică de pe a cărei exploatație se obțin fructe și/sau legume. Grupurile și organizațiile de producători de fructe și legume recunoscute conform legislației în vigoare, precum și cooperativele de producători de fructe și legume sunt considerate producători;b) procesatorul este persoana juridică al cărei obiect principal de activitate îl reprezintă procesarea laptelui. Cooperativele de procesare a laptelui sunt considerate procesatori;c) consumatorul este preșcolarul/elevul beneficiar al Programului pentru școli al României;d) intermediar este orice distribuitor/depozitar/comerciant care asigură furnizarea produselor de la producător/procesator la consumator.(7) Autoritățile administrației publice locale de la nivelul județelor, comunelor, orașelor, municipiilor și subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor nu sunt considerate intermediari.(8) În aplicarea prevederilor alin. (4), în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, ministrul agriculturii și dezvoltării rurale și președintele Agenției Naționale pentru Achiziții Publice emit un ordin comun privind aprobarea documentației standardizate de atribuire a contractelor/ acordurilor-cadru de furnizare, a criteriilor de calificare privind capacitatea ofertanților, a factorilor de evaluare și a caietului de sarcini aferente atribuirii acordului-cadru/contractului de achiziție publică de produse - fructe și legume, lapte și produse lactate și produse de panificație în cadrul Programului pentru școli al României, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(9) Autoritățile administrației publice locale de la nivelul județelor, comunelor, orașelor, municipiilor și subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor au obligația urmăririi respectării contractelor/acordurilor-cadru încheiate cu furnizorii, inclusiv la momentul furnizării fructelor, legumelor, laptelui și a produselor lactate și produselor de panificație în unitățile de învățământ.  +  Articolul 9(1) Produsele, transportul și distribuția acestora la unitățile de învățământ se contractează de autoritățile administrației publice locale de la nivelul județelor, comunelor, orașelor, municipiilor și subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor în limita sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată acordate cu această destinație de la bugetul de stat, avându-se în vedere numărul de preșcolari și elevi beneficiari comunicat de inspectoratele școlare județene/al municipiului București, cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare.(2) Dreptul de a primi produsele prevăzute la art. 2 lit. a), pe perioada cursurilor, conform structurii anului școlar, îl au numai preșcolarii și elevii prezenți la cursuri, precum și preșcolarii și elevii înscriși în învățământul special.(3) Dreptul de a primi produsele prevăzute la art. 2 lit. a), pe perioada cursurilor, conform structurii anului școlar, îl au și preșcolarii și elevii prezenți la cursuri prin intermediul tehnologiei informației și comunicațiilor și al internetului, conform scenariilor de organizare și desfășurare a cursurilor în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor prevăzute de legislația în vigoare în situații epidemiologice naționale și aprobate în stare de alertă și urgență, precum și în cazuri de conflicte de muncă.(4) Prin preșcolar/elev prezent la cursuri se înțelege preșcolarul/elevul care a frecventat cel puțin o oră de curs în ziua distribuției.(5) Prin preșcolar/elev prezent la cursuri se înțelege și preșcolarul/elevul inclus în învățământul special, care a frecventat cel puțin o oră de curs și/sau a desfășurat o oră de activitate didactică, în condițiile stabilite de unitatea învățământ la care este înscris.(6) Prin excepție de la prevederile alin. (4), prin preșcolar/elev prezent la cursuri se înțelege și preșcolarul/elevul inclus în învățământul special care este școlarizat la domiciliu.(7) Prin excepție de la prevederile alin. (4), prin preșcolar/elev prezent la cursuri se înțelege și preșcolarul/elevul care a participat la cel puțin o oră de curs/zi în cadrul scenariilor de organizare și desfășurare a cursurilor, în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor, prevăzute de legislația în vigoare în situații epidemiologice naționale și aprobate în stare de alertă și urgență, precum și în cazuri de conflicte de muncă.(8) Modalitatea de distribuire a produselor preșcolarilor și elevilor prevăzuți la alin. (3) și (7) se stabilește la propunerea directorului unității de învățământ și cu aprobarea consiliului de administrație și se propune ordonatorilor principali de credite, care o supun aprobării consiliului județean/local. Preluarea produselor se realizează de către părinți/reprezentanți legali/ocrotitori legali sau, acolo unde acest lucru este posibil, de către elevi, pe baza evidențelor de participare la cel puțin o oră de curs/zi.(9) Preșcolarul/Elevul prezent la cursuri poate consuma mai mult de o porție de produs în aceeași zi, ca urmare a redistribuirii produselor neconsumate din motive obiective, dar ajutorul financiar al Uniunii Europene se va solicita potrivit dispozițiilor art. 3 alin. (3).(10) În anul școlar 2023-2024, disponibilul de produse achiziționate în cadrul Programului pentru școli al României neconsumate din motive obiective se redistribuie în cadrul colectivului de preșcolari și elevi din instituția de învățământ respectivă, astfel încât instituțiile de învățământ să nu mai fie obligate la plata contravalorii produselor neconsumate.(11) Prin excepție de la prevederile alin. (4), prin preșcolar/elev prezent la cursuri se înțelege și preșcolarul/elevul care a participat la cel puțin o oră de activitate didactică în cadrul programelor „Școala altfel“ și „Săptămâna verde“, iar preșcolarii/ elevii prezenți care efectuează excursii sau tabere pot consuma o porție de produs în ziua/zilele respectivă/respective, situație în care ajutorul financiar al Uniunii Europene nu se solicită pentru cantitățile aferente.  +  Articolul 10(1) Autoritățile administrației publice locale de la nivelul județelor, comunelor, orașelor, municipiilor și subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor și directorii unităților de învățământ răspund în mod direct de buna desfășurare a Programului pentru școli al României, având următoarele obligații:a) să asigure condițiile de primire și recepție a produselor în unitățile de învățământ, precum și distribuția produselor preșcolarilor și elevilor prezenți la cursuri, în conformitate cu prevederile prezentei hotărâri; șib) să garanteze veridicitatea datelor din documentele care atestă furnizarea fructelor și legumelor, a laptelui și produselor lactate, precum și realizarea măsurilor educative.(2) Plata produselor și a serviciilor contractate aferente Programului pentru școli al României se efectuează, la solicitarea furnizorilor, pe baza documentelor de recepție calitativă și cantitativă, confirmate de directorii unităților de învățământ.(3) Directorii unităților de învățământ preuniversitar răspund de respectarea condițiilor de igienă privind primirea, depozitarea și distribuția produselor, după caz, de comunicarea directă cu furnizorul în privința cantităților ce trebuie livrate preșcolarilor și elevilor prevăzuți la art. 9 alin. (2)-(4) și (7), precum și de întocmirea evidențelor prezenței preșcolarilor/elevilor la distribuția produselor și la desfășurarea măsurilor educative.(4) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1) și (2), autoritățile administrației publice locale de la nivelul județelor, comunelor, orașelor, municipiilor și subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor primesc din partea inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în termen de 21 de zile de la finalizarea anului școlar, centralizarea cantității de produse distribuite per categorie de produs, în funcție de numărul preșcolarilor și elevilor prezenți în anul școlar precedent, pe care o vor corela cu situația existentă la furnizor, cu asigurarea respectării regulilor specificate în ghidul solicitantului elaborat de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură.(5) Depozitarea produselor în unitățile de învățământ se face în spații special amenajate pentru depozitarea/păstrarea produselor în condiții de igienă, dotate, după caz, cu echipamente frigorifice, monitorizate din punctul de vedere al temperaturii.(6) În aplicarea prevederilor alin. (3), directorii unităților de învățământ vor nominaliza una sau mai multe persoane aparținând personalului didactic sau personalului nedidactic, după caz, care asigură îndeplinirea și respectarea normelor de igienă, conform legislației în vigoare.  +  Articolul 11(1) Pentru participarea la Programul pentru școli al României, autoritățile administrației publice locale de la nivelul județelor, comunelor, orașelor, municipiilor și subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor se constituie ca solicitanți de ajutor financiar din FEGA pentru furnizarea fructelor, legumelor, laptelui și produselor lactate și pentru implementarea măsurilor educative aferente în unitățile de învățământ și depun în acest sens la centrele județene/al municipiului București ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură angajamentele scrise prevăzute la art. 6 alin. (1)-(3) din Regulamentul delegat (UE) 2017/40.(2) Solicitanții de ajutor financiar a căror cerere este aprobată își actualizează angajamentele asumate în vederea respectării prevederilor alin. (1), în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.(3) Solicitanții de ajutor financiar din FEGA, care au fost aprobați de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), transmit angajamentele scrise prin intermediul sistemului informatic APIA. (la 23-08-2024, Articolul 11 a fost completat de Punctul 1. , Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 1.032 din 21 august 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 845 din 23 august 2024 )  +  Articolul 12(1) Se desemnează Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură ca autoritate națională competentă pentru implementarea, monitorizarea, controlul și acordarea de ajutoare financiare din FEGA pentru furnizarea fructelor, legumelor, laptelui și produselor lactate preșcolarilor și elevilor din unitățile de învățământ și pentru realizarea măsurilor educative aferente. (la 23-08-2024, Alineatul (1) , Articolul 12 a fost modificat de Punctul 2. , Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 1.032 din 21 august 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 845 din 23 august 2024 ) (2) În cazul utilizării sumelor prevăzute la art. 7 alin. (1), județele și/sau comunele, orașele, municipiile și subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor au obligația depunerii cererilor de plată la centrele județene/al municipiului București ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură pentru solicitarea ajutorului financiar din FEGA.(3) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată, acordate potrivit dispozițiilor art. 7 alin. (1) și (2), utilizate de autoritățile competente la nivel local fără depunerea cererii de plată, constituie sume acordate necuvenit în cadrul Programului pentru școli al României.(4) Sumele acordate necuvenit în cadrul Programului pentru școli al României, prevăzute la alin. (3), se stabilesc de către Curtea de Conturi și se execută de către organele fiscale cu atribuții în acest sens, în conformitate cu legislația națională în vigoare.(5) Sumele plătite de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură în cadrul Programului pentru școli al României pentru care s-au stabilit creanțe bugetare rezultate din nereguli se recuperează în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 13(1) În vederea acordării ajutorului financiar din FEGA pentru furnizarea fructelor, legumelor, laptelui și produselor lactate și derularea măsurilor educative aferente, solicitanții de ajutor transmit, prin intermediul sistemului informatic APIA, la centrele județene/al municipiului București ale Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură cereri de plată, la sfârșitul fiecărui an școlar, conform structurii anului școlar aprobate de Ministerul Educației, în termen de trei luni de la sfârșitul perioadei pe care o vizează. (la 23-08-2024, Alineatul (1) , Articolul 13 a fost modificat de Punctul 3. , Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 1.032 din 21 august 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 845 din 23 august 2024 ) (2) Solicitantul de ajutor are deplina responsabilitate a declarațiilor în ceea ce privește înscrierea sau atestarea de date ori de situații nereale în angajamentele asumate și în cererile de plată și are obligația returnării sumelor încasate în mod necuvenit, constatate în urma controalelor efectuate.(3) În situația aplicării prevederilor art. 5 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu modificările și completările ulterioare, consiliile județene și/sau consiliile locale au obligația informării Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură cu privire la suplimentarea sumelor, prin transmiterea unei note concomitent cu depunerea cererii de plată.(4) În situația aplicării prevederilor alin. (3), la cererea de plată se depun documente justificative.(5) În colaborare cu Ministerul Educației, solicitantul de ajutor financiar din FEGA are obligația de a verifica activitatea instituțiilor de învățământ beneficiare privind înregistrarea în sistemul informatic a numărului de preșcolari și elevi prezenți la cursuri, precum și a numărului de porții consumate pe parcursul unei zile de școală și a perioadei cererii de plată, conform catalogului școlar. (la 23-08-2024, Articolul 13 a fost completat de Punctul 4. , Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 1.032 din 21 august 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 845 din 23 august 2024 )  +  Articolul 14(1) Valoarea ajutorului financiar solicitat nu poate să fie mai mare decât prețul de vânzare al produselor distribuite plătit furnizorului, fără TVA.(2) Plata ajutorului financiar din FEGA se face de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură în termen de 3 luni de la data depunerii cererilor de plată, cu încadrarea în sumele alocate cu această destinație. Dacă până la data efectuării plăților au fost declanșate anchete administrative care nu au fost finalizate, termenul de 3 luni se prelungește până la încheierea anchetelor administrative prin care s-a constatat eligibilitatea cererii de plată.(3) În cazul în care termenul prevăzut la art. 13 alin. (1) se depășește, se aplică reducerile prevăzute la art. 4 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/39.(4) Sumele reprezentând ajutorul financiar din FEGA pentru furnizarea fructelor, legumelor, laptelui și produselor lactate, plătite conform prevederilor alin. (2), se fac venit la bugetul de stat.  +  Articolul 15(1) Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură elaborează ghidul solicitantului, documentația de solicitare, înregistrare și centralizare, procedurile de acordare a ajutorului financiar din FEGA pentru furnizarea fructelor, legumelor, laptelui și produselor lactate și pentru derularea măsurilor educative aferente, precum și cele de control în vederea aplicării acestei măsuri.(2) Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, prin centrele județene/al municipiului București, pune la dispoziția solicitanților de ajutor documentația necesară aplicării măsurii de acordare a ajutorului financiar din FEGA.(3) Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură întocmește și raportează Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale stadiul realizării acestei măsuri, numărul de beneficiari, furnizorii, cantitățile și tipurile de produse distribuite, măsurile educative puse în aplicare, precum și valoarea totală a ajutorului financiar din FEGA acordat.  +  Articolul 16(1) Ajutorul financiar din FEGA prevăzut la art. 3 alin. (1^2) și (1^3) din Ordonanța Guvernului nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu modificările și completările ulterioare, se acordă și pentru acoperirea costurilor prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. c), d) și e) din Regulamentul delegat (UE) 2017/40.(2) Costurile prevăzute la alin. (1), cuantumul și sursa de finanțare a acestora se stabilesc în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu modificările și completările ulterioare, după caz.  +  Articolul 17(1) Transferurile între alocările definitive se pot face potrivit art. 23a alin. (4) paragraful 3 lit. b) din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013.(2) După data de 31 ianuarie a anului școlar în curs și până la data de 31 august următoare anului școlar respectiv se pot efectua transferuri în limita cuprinsă între 20% și 25% din una sau din cealaltă repartizare.(3) Transferul prevăzut la alin. (2) în cadrul Programului pentru școli al României se face pe baza gradului de utilizare a sumelor alocate pentru acordarea gratuită de fructe și legume și de lapte și produse lactate și pentru derularea măsurilor educative aferente până la data de 1 iunie a anului școlar în curs respectiv, dacă este cazul.  +  Articolul 18(1) Repartizările definitive ale ajutorului financiar alocat din FEGA pentru fiecare stat membru al Uniunii Europene sunt cele prevăzute în anexa II la Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/845 a Comisiei din 12 martie 2024 de stabilire a repartizării definitive a ajutorului din partea Uniunii către statele membre pentru fructe și legume în școli și pentru lapte în școli pentru perioada 1 august 2024-31 iulie 2025 și de modificare a Deciziei de punere în aplicare (UE) 2023/655, pentru anul școlar 2023-2024, suma fiind de 6.178.236 euro pentru acordarea gratuită de fructe și legume și derularea măsurilor educative aferente și de 11.433.734 euro pentru acordarea gratuită de lapte și produse lactate și derularea măsurilor educative aferente. (la 23-08-2024, Alineatul (1) , Articolul 18 a fost modificat de Punctul 5. , Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 1.032 din 21 august 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 845 din 23 august 2024 ) (2) Pentru anul școlar 2023-2024 se alocă suma de 742.617 mii lei pentru Programul pentru școli al României.(3) Suma prevăzută la alin. (2) se utilizează după cum urmează:a) 94.783 mii lei pentru acordarea gratuită de fructe și legume și 37.612 mii lei pentru derularea măsurilor educative aferente conform anexei nr. 3;b) 361.135 mii lei pentru acordarea gratuită de lapte de consum și produse lactate fără adaos de lapte praf și 37.612 mii lei pentru derularea măsurilor educative aferente conform anexei nr. 4;c) 211.475 mii lei pentru acordarea gratuită de produse de panificație conform anexei nr. 5, exclusiv din bugetul național.  +  Articolul 19(1) Ajutorul financiar alocat din FEGA pentru măsurile educative aferente nu poate depăși 15% din ajutorul financiar alocat pentru acordarea gratuită de fructe și legume, respectiv de lapte și produse lactate și pentru derularea măsurilor educative aferente.(2) În cazul în care ajutorul financiar pentru măsurile educative aferente nu este utilizat în întregime, acesta este utilizat pentru stabilirea ajutorului financiar destinat acordării gratuite de fructe și legume, respectiv de lapte și produse lactate.(3) Plafonul ajutorului financiar anual pentru acordarea gratuită de fructe și legume, respectiv de lapte și produse lactate reprezintă ajutorul financiar alocat din FEGA pentru acordarea gratuită de fructe și legume, respectiv de lapte și produse lactate aferentă anului școlar respectiv.(4) În cazul în care valoarea totală a cererilor de plată depuse de solicitanți în termen, precum și a celor care se încadrează în prevederile art. 14 alin. (3) depășește plafoanele anuale din FEGA pentru acordarea gratuită de fructe și legume, respectiv de lapte și produse lactate, valoarea ajutorului financiar din FEGA aferentă fiecărei cereri de plată eligibile se stabilește proporțional cu încadrarea în plafonul anual respectiv. (la 23-08-2024, Alineatul (4) , Articolul 19 a fost modificat de Punctul 6. , Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 1.032 din 21 august 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 845 din 23 august 2024 ) (5) Pentru măsurile educative aferente, în cazul în care valoarea totală a cererilor de plată depuse de solicitanți în termen, precum și a celor care se încadrează în prevederile art. 14 alin. (3) depășește 15% din ajutorul financiar alocat pentru acordarea gratuită de fructe și legume, respectiv de lapte și produse lactate, valoarea ajutorului financiar se stabilește proporțional cu încadrarea în plafonul de 15% din ajutorul financiar alocat pentru acordarea gratuită de fructe și legume, respectiv de lapte și produse lactate.  +  Articolul 20(1) Pentru aplicarea prevederilor prezentei hotărâri se constituie la nivelul județelor și al municipiului București o comisie, alcătuită din: prefect, președintele consiliului județean, primarii municipiilor, orașelor, comunelor/sectoarelor municipiului București, după caz, un reprezentant al inspectoratului școlar județean/al municipiului București, un reprezentant al direcției sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor județene/a municipiului București, un reprezentant din cadrul departamentului de supraveghere în sănătate publică din cadrul direcției de sănătate publică județene/a municipiului București, un reprezentant din cadrul structurii de supraveghere a factorilor de mediu al direcției generale regionale a finanțelor publice/administrației județene a finanțelor publice, un reprezentant al comisariatului județean al municipiului București pentru protecția consumatorilor, un reprezentant al direcției agricole județene/a municipiului București și un reprezentant al oficiului fitosanitar județean/al municipiului București.(2) Coordonatorul comisiei prevăzute la alin. (1) este prefectul, care aprobă prin ordin componența nominală a acesteia, la propunerile instituțiilor din care este constituită.(3) Comisia prevăzută la alin. (1) constituită pentru implementarea Programului pentru școli al României are următoarele responsabilități pentru distribuția produselor și realizarea măsurilor educative:a) în funcție de specificul local și posibilitățile organizatorice și cu încadrarea în sumele alocate județului sau sectoarelor municipiului București, după caz, autoritățile administrației publice locale de la nivelul județelor, comunelor, orașelor, municipiilor și subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor decid pentru anul școlar în cauză, în urma consultării comisiei, asupra listei produselor, în baza art. 23 alin. (11) din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013, care vor fi distribuite conform prevederilor art. 3 alin. (3), precum și asupra măsurilor educative aferente conform prevederilor art. 5 alin. (1);b) comisia aduce la cunoștință publică, lunar, prin mijloacele de informare în masă adecvate, despre implementarea Programului pentru școli al României în județul și sectorul municipiului București respectiv;c) inspectoratul școlar județean/al municipiului București asistă autoritățile administrației publice locale de la nivelul județelor, comunelor, orașelor, municipiilor și subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor, după caz, în punerea în aplicare a măsurilor educative prevăzute la art. 5 alin. (1), având responsabilitatea ca preșcolarii/elevii care nu participă la activități educative practice să beneficieze de activități curriculare, extracurriculare și extrașcolare, având ca tematică beneficiile consumului de fructe și legume proaspete și de lapte și produse lactate.(4) Autoritățile administrației publice locale de la nivelul județelor, comunelor, orașelor, municipiilor și subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor adoptă deciziile prevăzute la alin. (3) lit. a) înainte de demararea Programului pentru școli al României și le aduc la cunoștința comisiei, în termen de 3 zile lucrătoare de la adoptare.(5) Autoritățile administrației publice locale de la nivelul județelor, comunelor, orașelor, municipiilor și subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor informează comisia cu privire la câștigătorii desemnați în urma organizării procedurilor de achiziție publică prevăzute la art. 8 alin. (2), în termen de 5 zile lucrătoare de la desemnarea acestora.(6) Autoritățile administrației publice locale colaborează și își împart responsabilitățile înainte de demararea Programului pentru școli al României conform procedurii prevăzute în anexa nr. 6.(7) În funcție de specificul măsurilor educative pe care le vor implementa, autoritățile administrației publice locale de la nivelul județelor, comunelor, orașelor, municipiilor și subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor vor beneficia de asistență din partea inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, a direcțiilor de sănătate publică județene/a municipiului București și a direcțiilor județene pentru agricultură/a municipiului București, după caz, conform prevederilor legale în vigoare.  +  Articolul 21(1) Produsele distribuite care fac obiectul Programului pentru școli al României trebuie să provină numai de la furnizori autorizați/înregistrați sanitar-veterinar și trebuie să fie etichetate și ambalate conform anexei nr. 1.(2) Unitățile de procesare a laptelui trebuie să dețină autorizație sanitară veterinară, iar unitățile de panificație, depozitele de fructe și legume, precum și mijloacele de transport necesare furnizării fructelor și legumelor proaspete, laptelui și produselor lactate trebuie să dețină autorizație/înregistrare sanitară veterinară valabilă pe perioada contractului/acordului-cadru de furnizare.(3) Furnizorii de produse păstrează și prezintă organismelor de control competente documentele comerciale care atestă calitatea și siguranța produselor distribuite în unitățile de învățământ.  +  Articolul 22(1) Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale alături de Ministerul Educației și Ministerul Sănătății sunt instituțiile administrației publice centrale responsabile pentru conținutul Programului pentru școli al României.(2) Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, este responsabil de monitorizarea și evaluarea Programului pentru școli al României, în conformitate cu prevederile art. 8 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/39.(3) În conformitate cu prevederile art. 23a alin. (8) din Regulamentul (UE) 2016/791 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 mai 2016 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.308/2013 și (UE) nr. 1.306/2013 în ceea ce privește schema de ajutoare pentru aprovizionarea instituțiilor de învățământ cu fructe și legume, cu banane și cu lapte, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale aduce la cunoștință publică, prin comunicate de presă, informații privind implementarea Programului pentru școli al României, cel puțin o dată pe parcursul fiecărui an școlar.  +  Articolul 23(1) Autoritățile administrației publice locale de la nivelul județelor, comunelor, orașelor, municipiilor și subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor au obligația transmiterii tuturor datelor solicitate referitoare la Programul pentru școli al României Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Ministerului Educației, Ministerului Sănătății și Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, după caz.(2) Dacă o autoritate competentă la nivel local prevăzută la art. 1 alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu modificările și completările ulterioare, nu respectă obligațiile prevăzute în cadrul Programului pentru școli al României, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură poate aplica prevederile art. 7 și 8 din Regulamentul delegat (UE) 2017/40.  +  Articolul 24Controalele oficiale în unitățile de învățământ pentru verificarea respectării legislației în vigoare privind produsele alimentare care fac obiectul Programului pentru școli în România, precum și constatarea contravențiilor și sancționarea acestora se efectuează de către personalul împuternicit de Ministerul Sănătății.  +  Articolul 25(1) În aplicarea prevederilor art. 5 din Ordonanța Guvernului nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu modificările și completările ulterioare, contractele/acordurile-cadru încheiate pentru distribuția laptelui și produselor lactate, precum și pentru distribuția de fructe și/sau legume proaspete aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri fac excepție de la prevederile art. 3 alin. (3) în privința numărului de porții distribuite, produsele distribuindu-se în conformitate cu acordurile-cadru/contractele încheiate, până la expirarea acestora, fără posibilitatea de prelungire, cu încadrarea în sumele alocate conform prevederilor art. 18 alin. (3).(2) În aplicarea prevederilor art. 4 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 13/2017, aprobată cu completări prin Legea nr. 55/2018, cu modificările și completările ulterioare, produsele care se vor distribui în baza contractelor/acordurilor-cadru încheiate pentru distribuția fructelor și legumelor și a laptelui și produselor lactate până la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri sunt eligibile pentru plata ajutorului financiar alocat din FEGA.  +  Articolul 26În unitățile de învățământ în care se distribuie produse conform Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2017/39 al Comisiei trebuie să existe permanent un afiș, în conformitate cu cerințele minime prevăzute în anexa la Regulamentul delegat (UE) 2017/40, care se amplasează într-un loc vizibil, la intrarea principală a unității de învățământ.  +  Articolul 27(1) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 640/2017 pentru aprobarea Programului pentru școli al României în perioada 2017-2023 și pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul școlar 2017-2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 736 din 13 septembrie 2017, cu modificările și completările ulterioare.(2) Procedurile de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziție publică aflate în curs de desfășurare continuă a se derula potrivit legislației aplicabile la momentul inițierii lor.  +  Articolul 28Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
    Florin-Ionuț Barbu
    p. Ministrul educației,
    Gigel Paraschiv,
    secretar de stat
    Ministrul finanțelor,
    Marcel-Ioan Boloș
    Ministrul sănătății,
    Alexandru Rafila
    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
    Adrian-Ioan Veștea
    p. Ministrul afacerilor externe,
    Daniela Anda Grigore Gîtman,
    secretar de stat
    București, 3 august 2023.Nr. 652.  +  Anexa nr. 1
    PRODUSELE DISTRIBUITE
    I. Caracteristici generalePentru menținerea sănătății preșcolarilor și elevilor prevăzuți la art. 2 lit. a) din hotărâre, în cadrul Programului pentru școli al României se vor distribui numai produse alimentare care respectă cerințele prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 852/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind igiena produselor alimentare, cu modificările și completările ulterioare, care vor purta marca de identificare prevăzută în Regulamentul (CE) nr. 853/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2004 de stabilire a unor norme specifice de igienă care se aplică alimentelor de origine animală, cu modificările și completările ulterioare.Produsele distribuite vor respecta cerințele prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 1.169/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.924/2006 și (CE) nr. 1.925/2006 ale Parlamentului European și ale Consiliului și de abrogare a Directivei 87/250/CEE a Comisiei, a Directivei 90/496/CEE a Consiliului, a Directivei 1999/10/CE a Comisiei, a Directivei 2000/13/CE a Parlamentului European și a Consiliului, a Directivelor 2002/67/CE și 2008/5/CE ale Comisiei și a Regulamentului (CE) nr. 608/2004 al Comisiei.II. Caracteristici specifice pentru livrare către unitățile de învățământA. Fructe și legume1. Se pot distribui următoarele:a) mere;b) pere;c) struguri de masă;d) prune;e) morcov, păstârnac, țelină rădăcină, sfeclă roșie;f) ardei grași;g) castraveți proaspeți.2. Porția de fructe distribuită are cel puțin 100 grame și conține o singură specie de fructe, iar porția de legume distribuită are cel puțin 200 grame și poate fi un amestec din speciile propuse, preparate și gata de consum în stare proaspătă.3. Fructele și legumele distribuite vor fi întregi, sănătoase, spălate, curate, fără corpuri străine vizibile, fără urme de atacuri de boli și dăunători, fără umiditate externă în exces, fără miros sau gust străin. Amestecurile vor conține legume sănătoase, spălate, curate, fără corpuri străine vizibile, fără urme de atacuri de boli și dăunători, fără umiditate externă în exces, fără miros sau gust străin, curățate și tăiate în bucăți gata de consum și fără niciun alt ingredient.4. Fiecare porție de fructe și/sau legume va fi ambalată individual sau, după caz, pentru fructe ambalajele pot conține mai multe porții.5. Merele, perele, strugurii de masă și ardeii grași distribuiți întregi vor fi încadrați la categoria „Extra“ și/sau categoria I, conform standardului de comercializare specific, prevăzut în părțile 1, 6, 8 și 9 din partea B a anexei I la Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 543/2011 al Comisiei din 7 iunie 2011 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului în ceea ce privește sectorul fructelor și legumelor și sectorul fructelor și legumelor prelucrate, cu modificările și completările ulterioare.6. Prunele, morcovii, păstârnacul, țelina rădăcină și sfecla roșie distribuite vor respecta standardul de comercializare general, prevăzut în partea A din anexa I la Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 543/2011.7. Amestecurile de legume vor respecta prevederile art. 4 alin. (1) lit. (d) din Regulamentul (UE) nr. 543/2011.8. Perioada de consum a fructelor și legumelor se stabilește conform legislației Uniunii Europene și naționale în vigoare.B. Lapte și produse lactate1. Se vor distribui:a) lapte de consum fără adaos de lapte praf: lapte tratat termic, pasteurizat sau UHT, fără adaos de zahăr sau alți îndulcitori și fără adaos de cacao;b) produse lactate fermentate fără adaos de lapte praf: iaurt, lapte acru, lapte covăsit, chefir, sana și alte sortimente de lapte fermentate sau acrite, fără adaos de zahăr sau alți îndulcitori, fără adaos de fructe și fără adaos de cacao, și caș, după caz, atunci când unitățile școlare dispun de echipamente frigorifice. Porția de caș este produs lactat nefermentat și nearomatizat.2. Porția de lapte și porția de produse lactate au un conținut de minimum 3,2% proteine și de minimum 1,8% grăsime. Porția de produse lactate conține cel puțin 90% din greutate lapte tratat termic.3. Porția de lapte distribuită are 200 ml, porția de produse lactate distribuită are 125 grame, iar porția de caș are 20 grame.4. În cadrul Programului pentru școli al României nu se vor distribui produse obținute în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii și alimentației și al ministrului de stat, ministrul sănătății, nr. 327/166/2000 pentru aprobarea utilizării laptelui reconstituit din lapte praf la fabricarea laptelui de consum.5. Perioada de consum a produselor se stabilește conform legislației Uniunii Europene și naționale în vigoare.6. Autoritățile contractante asigură realizarea diversității produsului lapte și a produselor din lapte prin selecția produselor prevăzute la pct. 1, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1) din hotărâre.7. Diversitate înseamnă distribuirea a cel puțin două produse din cele prevăzute la subpct. 1, cu respectarea prevederilor subpct. 2-5.C. Produse de panificație1. Se vor distribui:a) corn sau baton ambalat, din făină integrală/dietetică, care poate conține adaos de zaharuri și grăsimi, cu încadrarea în limitele prevăzute în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului sănătății publice nr. 1.563/2008 pentru aprobarea Listei alimentelor nerecomandate preșcolarilor și școlarilor și a principiilor care stau la baza unei alimentații sănătoase pentru copii și adolescenți;b) covrigi simpli sau biscuiți uscați, ambalați, din făină integrală/dietetică, care pot conține adaos de zaharuri și grăsimi, cu încadrarea în limitele prevăzute în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului sănătății publice nr. 1.563/2008.2. Porția produselor de panificație, în funcție de tipul produsului, va avea 80 grame pentru corn și baton sau echivalentul valorii energetice a acestora pentru covrigi simpli sau biscuiți uscați.3. Pentru diversificare, făina integrală/dietetică folosită la prepararea produselor de panificație poate conține amestecuri de semințe de floarea-soarelui, dovleac, susan, in și/sau mac.4. Perioada de consum pentru corn sau baton ambalat se stabilește de producător, fără a depăși 7 zile de la data fabricației. Pentru celelalte produse de panificație se vor respecta prevederile legislației în vigoare referitoare la informarea consumatorilor.III. Specificații privind etichetarea și marcareaProdusele distribuite în cadrul Programului pentru școli al României vor avea inscripționate pe ambalaj următoarele elemente obligatorii, după caz:a) denumirea produsului: denumirea speciei și a soiului de fructe sau legume, lapte de consum, lapte UHT, lapte bătut, caș, corn, baton etc.;b) lista legumelor în cazul amestecurilor și lista ingredientelor în cazul produselor lactate și al celor de panificație, conform legislației specifice în vigoare. În cazul laptelui și al produselor lactate, se va menționa conținutul minim de proteine și grăsimi;c) în cazul laptelui, produselor lactate și de panificație se vor menționa și substanțele care cauzează alergii sau intoleranțe;d) declarația nutrițională;e) cantitatea netă exprimată în grame, în cazul fructelor, legumelor, produselor lactate și al celor de panificație, și exprimată în mililitri, în cazul laptelui;f) data durabilității minimale, definită la art. 2 alin. (2) lit. r) din Regulamentul (UE) nr. 1.169/2011, sub forma: „a se consuma, de preferință înainte de data...“, urmată de înscrierea necodificată a zilei, lunii și anului sau de indicarea locului unde este înscrisă data. Legumele și fructele care nu au suferit operațiuni de curățare, tăiere sau un tratament similar sunt scutite de indicarea datei durabilității minimale;g) condiții de depozitare;h) denumirea și adresa producătorului și ale distribuitorului, după caz;i) mențiune privind lotul;j) în cazul ambalajului laptelui și al produselor lactate, marca de identificare ovală, care să ateste că laptele și produsele lactate au fost obținute într-o unitate autorizată sanitar-veterinar și pentru siguranța alimentelor pentru schimburi intracomunitare;k) mențiunea „Produs distribuit gratuit în cadrul Programului pentru școli al României conform Ordonanței Guvernului nr. 13/2017. Este interzisă comercializarea!“
     +  Anexa nr. 2
    PRODUSELE CARE POT FI DEGUSTATE CU OCAZIA
    MĂSURILOR EDUCATIVE
    Pentru a familiariza preșcolarii și elevii cu varietatea și gustul diferitelor produse agricole proaspete, măsurile educative pot include și sesiuni de degustare. În cadrul acestora, preșcolarii/elevii pot degusta orice produse care nu sunt distribuite conform art. 3 alin. (3) din hotărâre.A. Fructe și legumeFructele și legumele destinate degustării trebuie să fie însoțite de certificate de conformitate și trebuie să respecte toate caracteristicile specifice fructelor și legumelor distribuite conform art. 3 alin. (3) din hotărâre.Se pot degusta orice fructe și/sau legume prevăzute în anexa nr. I partea IX la Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1.037/2001 și (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului, sub formă proaspătă sau preparate ca salate și/sau sucuri proaspete, fără adaos de zahăr sau alți îndulcitori, sare, oțet și ulei.În cazul degustării de sucuri proaspete, acestea trebuie combinate cu apă și consumate imediat, pe parcursul a 10-15 minute de la preparare.Fructele și legumele destinate degustării trebuie să fie întregi, sănătoase, spălate, curate, fără corpuri străine vizibile, fără urme de atacuri de boli și dăunători, fără umiditate externă în exces, fără miros sau gust străin.B. Lapte și produse lactateLaptele și produsele lactate destinate degustării trebuie să fie însoțite de fișele tehnice specifice fiecărui produs lactat degustat și să respecte toate caracteristicile specifice produselor lactate.Se poate degusta orice produs prevăzut la art. 23 alin. (3) lit. b), alin. (4) lit. b) și alin. (5) din Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013.C. MierePreșcolarii și elevii pot degusta o cantitate de 1-3 grame de miere pe kg/corp.Mierea degustată îndeplinește următoarele condiții:a) nu trebuie produsă de albine care au fost hrănite cu zahăr sau siropuri artificiale în perioada recoltării nectarului;b) provine de la stupine autorizate conform prevederilor legale în vigoare;c) respectă prevederile Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor, apelor și mediului, al ministrului sănătății și al președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor nr. 522/798/317/2003 pentru aprobarea Normelor privind denumirea, descrierea, definirea, caracteristicile și compoziția mierii, cu modificările și completările ulterioare;d) respectă declarația nutrițională prevăzută de Regulamentul (UE) nr. 1.169/2011 din 25 octombrie 2011 al Parlamentului European și al Consiliului privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.924/2006 și (CE) nr. 1.925/2006 ale Parlamentului European și ale Consiliului și de abrogare a Directivei 87/250/CEE a Comisiei, a Directivei 90/496/CEE a Consiliului, a Directivei 1999/10/CE a Comisiei, a Directivei 2000/13/CE a Parlamentului European și a Consiliului, a Directivelor 2002/67/CE și 2008/5/CE ale Comisiei și a Regulamentului (CE) nr. 608/2004 al Comisiei, cu modificările și completările ulterioare.
     +  Anexa nr. 3
    SUME
    pentru acordarea gratuită de fructe și legume proaspete și pentru
    derularea măsurilor educative aferente în anul școlar 2023-2024
    - mii lei -
    JudețulNumărul total de preșcolari și elevi din ciclul primar și gimnazialDistribuția fructelor și legumelorTotal distribuțieTotal măsuri educative 2024
    11 septembrie - 22 decembrie 20238 ianuarie - 21 iunie 2024
    Alba30.4325969371.533609
    Arad39.4047721.2141.986788
    Argeș55.9591.0971.7242.8211.119
    Bacău59.4171.1651.8302.9951.188
    Bihor57.5231.1271.7722.8991.150
    Bistrița-Năsăud32.3986359981.633648
    Botoșani40.3417911.2432.034807
    Brașov58.5571.1481.8042.9521.171
    Brăila25.4374997831.282509
    Buzău39.0697661.2031.969781
    Caraș-Severin22.1914356831.118444
    Călărași29.5665799111.490591
    Cluj63.9081.2531.9683.2211.278
    Constanța71.9641.4102.2163.6261.439
    Covasna22.4304406911.131449
    Dâmbovița46.1719051.4222.327923
    Dolj55.6081.0901.7132.8031.112
    Galați44.5448731.3722.245891
    Giurgiu26.2625158091.324525
    Gorj28.0675508641.414561
    Harghita33.5306571.0331.690671
    Hunedoara30.9296069531.559619
    Ialomița23.9074697361.205478
    Iași82.7411.6222.5484.1701.655
    Ilfov46.3629091.4282.337927
    Maramureș43.5628541.3422.196871
    Mehedinți22.2244366841.120444
    Mureș56.5631.1091.7422.8511.131
    Neamț44.1718661.3602.226883
    Olt35.0646871.0801.767701
    Prahova65.6241.2862.0213.3071.312
    Satu Mare31.6816219761.597634
    Sălaj23.7994667331.199476
    Sibiu43.4438511.3382.189869
    Suceava81.2851.5932.5044.0971.626
    Teleorman25.5485017871.288511
    Timiș62.7081.2291.9313.1601.254
    Tulcea18.009353555908360
    Vaslui37.1427281.1441.872743
    Vâlcea30.5555999411.540611
    Vrancea32.2826339941.627646
    Municipiul București160.2383.1394.9368.0753.207
    TOTAL1.880.61536.86057.92394.78337.612
     +  Anexa nr. 4
    SUME
    pentru acordarea gratuită de lapte de consum și produse lactate
    fără adaos de lapte praf și pentru derularea măsurilor educative
    aferente în anul școlar 2023-2024
    - mii lei -
    JudețulNumărul total de preșcolari și elevi din ciclul primar și gimnazialDistribuția de lapte și produse lactateTotal distribuțieTotal măsuri educative 2024
    11 septembrie - 22 decembrie 20238 ianuarie - 21 iunie 2024
    Alba30.4322.2633.5815.844609
    Arad39.4042.9304.6367.566788
    Argeș55.9594.1626.58410.7461.119
    Bacău59.4174.4196.99111.4101.188
    Bihor57.5234.2786.76811.0461.150
    Bistrița-Năsăud32.3982.4093.8126.221648
    Botoșani40.3413.0004.7477.747807
    Brașov58.5574.3556.89011.2451.171
    Brăila25.4371.8922.9934.885509
    Buzău39.0692.9064.5977.503781
    Caraș-Severin22.1911.6502.6114.261444
    Călărași29.5662.1993.4795.678591
    Cluj63.9084.7537.51912.2721.278
    Constanța71.9645.3528.46713.8191.439
    Covasna22.4301.6682.6394.307449
    Dâmbovița46.1713.4345.4328.866923
    Dolj55.6084.1366.54310.6791.112
    Galați44.5443.3135.2418.554891
    Giurgiu26.2621.9533.0905.043525
    Gorj28.0672.0873.3025.389561
    Harghita33.5302.4943.9456.439671
    Hunedoara30.9292.3003.6395.939619
    Ialomița23.9071.7782.8134.591478
    Iași82.7416.1539.73515.8881.655
    Ilfov46.3623.4485.4558.903927
    Maramureș43.5623.2405.1268.366871
    Mehedinți22.2241.6532.6154.268444
    Mureș56.5634.2076.65510.8621.131
    Neamț44.1713.2855.1978.482883
    Olt35.0642.6084.1266.734701
    Prahova65.6244.8807.72112.6011.312
    Satu Mare31.6812.3563.7286.084634
    Sălaj23.7991.7702.8004.570476
    Sibiu43.4433.2315.1128.343869
    Suceava81.2856.0459.56415.6091.626
    Teleorman25.5481.9003.0064.906511
    Timiș62.7084.6647.37812.0421.254
    Tulcea18.0091.3392.1193.458360
    Vaslui37.1422.7624.3707.132743
    Vâlcea30.5552.2723.5955.867611
    Vrancea32.2822.4013.7986.199646
    Municipiul București160.23811.91718.85430.7713.207
    TOTAL1.880.615139.862221.273361.13537.612
     +  Anexa nr. 5
    SUME
    pentru acordarea gratuită de produse de panificație
    în anul școlar 2023-2024
    - mii lei -
    JudețulNumărul total de preșcolari și elevi din ciclul primar și gimnazialDistribuția de produse panificațieTotal distribuție
    11 septembrie - 22 decembrie 20238 ianuarie - 21 iunie 2024
    Alba30.4321.3252.0973.422
    Arad39.4041.7162.7154.431
    Argeș55.9592.4373.8566.293
    Bacău59.4172.5884.0946.682
    Bihor57.5232.5053.9636.468
    Bistrița-Năsăud32.3981.4112.2323.643
    Botoșani40.3411.7572.7794.536
    Brașov58.5572.5504.0356.585
    Brăila25.4371.1081.7532.861
    Buzău39.0691.7012.6924.393
    Caraș-Severin22.1919661.5292.495
    Călărași29.5661.2882.0373.325
    Cluj63.9082.7834.4037.186
    Constanța71.9643.1344.9588.092
    Covasna22.4309771.5452.522
    Dâmbovița46.1712.0113.1815.192
    Dolj55.6082.4223.8316.253
    Galați44.5441.9403.0695.009
    Giurgiu26.2621.1441.8092.953
    Gorj28.0671.2221.9343.156
    Harghita33.5301.4602.3103.770
    Hunedoara30.9291.3472.1313.478
    Ialomița23.9071.0411.6472.688
    Iași82.7413.6035.7019.304
    Ilfov46.3622.0193.1945.213
    Maramureș43.5621.8973.0014.898
    Mehedinți22.2249681.5312.499
    Mureș56.5632.4633.8976.360
    Neamț44.1711.9243.0434.967
    Olt35.0641.5272.4163.943
    Prahova65.6242.8584.5217.379
    Satu Mare31.6811.3802.1833.563
    Sălaj23.7991.0361.6402.676
    Sibiu43.4431.8922.9934.885
    Suceava81.2853.5405.6019.141
    Teleorman25.5481.1131.7602.873
    Timiș62.7082.7314.3217.052
    Tulcea18.0097841.2412.025
    Vaslui37.1421.6182.5594.177
    Vâlcea30.5551.3312.1053.436
    Vrancea32.2821.4062.2243.630
    Municipiul București160.2386.97811.04318.021
    TOTAL1.880.61581.901129.574211.475
     +  Anexa nr. 6PROCEDURAprivind colaborarea și împărțirea responsabilităților întreautoritățile administrației publice locale de la nivelul județelor,comunelor, orașelor, municipiilor și subdiviziuniloradministrativ-teritoriale ale municipiilor în ceea ceprivește implementarea Programului pentru școli al Românieiîn perioada 2023-2029------