LEGE nr. 7 din 11 ianuarie 2006 (**republicată**)privind statutul funcționarului public parlamentar**)
EMITENT
  • PARLAMENTUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 345 din 25 mai 2009



    **) Republicată în temeiul art. V din Legea nr. 113/2009 pentru modificarea și completarea Legii nr. 7/2006 privind statutul funcționarului public parlamentar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 270 din 24 aprilie 2009, dându-se textelor o nouă numerotare.Legea nr. 7/2006 privind statutul funcționarului public parlamentar a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 35 din 16 ianuarie 2006 și a fost suspendată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 2/2006 pentru suspendarea aplicării prevederilor Legii nr. 7/2006 privind statutul funcționarului public parlamentar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 133 din 13 februarie 2006 (respinsă prin Legea nr. 271/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 740 din 30 august 2006) și ulterior a mai fost publicată și completată prin:– Legea nr. 120/2007 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 88/2006 pentru modificarea și completarea unor acte normative prin care se acordă drepturi sociale, precum și unele măsuri în domeniul cheltuielilor de personal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 299 din 4 mai 2007;– Legea nr. 221/2007 pentru modificarea și completarea Legii nr. 7/2006 privind statutul funcționarului public parlamentar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 460 din 9 iulie 2007;– Legea nr. 287/2007 pentru modificarea art. 77 din Legea nr. 7/2006 privind statutul funcționarului public parlamentar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 749 din 5 noiembrie 2007.  +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1(1) Prezenta lege reglementează statutul funcționarului public parlamentar din cadrul structurilor de specialitate ale Parlamentului României.(2) În sensul prezentei legi, prin structuri de specialitate se înțelege serviciile Camerei Deputaților și Senatului care desfășoară activitățile prevăzute la art. 3 și la art. 5 alin. (2).  +  Articolul 2Funcționarii publici parlamentari numiți în cadrul structurilor de specialitate ale Camerei Deputaților și Senatului au un statut special, conferit de atribuțiile și răspunderile ce le revin, în scopul realizării prerogativelor constituționale ale Parlamentului.  +  Articolul 3În sensul prezentei legi, activitățile desfășurate de funcționarii publici parlamentari și care implică exercitarea prerogativelor constituționale ale Parlamentului sunt următoarele:a) asigurarea din punct de vedere tehnic și de specialitate a elaborării, redactării și definitivării actelor legislative;b) elaborarea de studii, sinteze și analize comparative, în scopul îmbunătățirii și perfecționării cadrului legislativ;c) organizarea, prezentarea și redactarea lucrărilor de specialitate ale comisiilor parlamentare;d) organizarea lucrărilor plenului Camerei Deputaților și Senatului, inclusiv a ședințelor comune;e) organizarea și desfășurarea activității Biroului permanent;f) documentarea, evidența și informatizarea activității legislative;g) gestionarea resurselor umane și financiare, contenciosul administrativ și auditul intern;h) organizarea și desfășurarea activităților de relații parlamentare externe și de protocol, precum și activitatea de informatică, relații cu presa și cu publicul, registratură și arhivă.  +  Articolul 4(1) Funcția publică parlamentară este o funcție publică specifică de carieră, autonomă.(2) Funcționarul public parlamentar se bucură de stabilitate și își desfășoară activitatea cu respectarea principiilor legalității, imparțialității, obiectivității, al subordonării ierarhice, precum și al neutralității politice.(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), funcționarul public parlamentar care își desfășoară activitatea la Cancelaria președintelui, la cabinetele membrilor Biroului permanent, la cabinetele liderilor grupurilor parlamentare și la grupurile parlamentare își exercită atribuțiile cu respectarea principiului legalității și al subordonării ierarhice.  +  Articolul 5(1) Raporturile de serviciu se nasc și se exercită pe baza actului administrativ de numire, emis în condițiile prezentei legi.(2) Funcțiile publice parlamentare din cadrul structurilor de specialitate ale Parlamentului sunt funcțiile publice în care sunt numite, pe durată nedeterminată, persoane care desfășoară activitățile prevăzute la art. 3 și persoanele numite în funcția de șef de cabinet.(3) Persoanele care desfășoară activități de specialitate la Cancelaria președintelui, la cabinetele membrilor Biroului permanent, la cabinetele președinților comisiilor permanente, la cabinetele liderilor grupurilor parlamentare și la grupurile parlamentare pot fi încadrate ca funcționar public parlamentar pe perioadă nedeterminată, funcționar public parlamentar pe perioadă determinată sau personal contractual**).--------------**) Conform prevederilor art. II din Legea nr. 113/2009, dispozițiile art. 5 alin. (3) se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2010.(4) Prevederile prezentei legi nu se aplică personalului din structurile Parlamentului, care desfășoară activități administrative, de gospodărire, investiții, întreținere-reparații și de deservire, pentru care încadrarea în muncă se face prin contract individual de muncă, potrivit Codului muncii.  +  Articolul 6(1) Funcțiile publice parlamentare se clasifică, în raport cu nivelul atribuțiilor titularului funcției publice parlamentare, după cum urmează:a) funcții publice parlamentare corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici;b) funcții publice parlamentare de conducere;c) funcții publice parlamentare de execuție.(2) Clasificarea funcțiilor publice parlamentare este reglementată în anexa care face parte integrantă din prezenta lege.  +  Articolul 7(1) Funcțiile publice parlamentare corespunzătoare înalților funcționari publici parlamentari sunt: funcția de secretar general, secretar general adjunct și șef de departament sau director general, după caz.(2) Funcțiile publice parlamentare de conducere sunt: director, director adjunct, șef serviciu, șef secție și șef birou.(3) Funcțiile publice parlamentare de execuție sunt cele prevăzute în anexa la prezenta lege.  +  Articolul 8(1) Se înființează funcția de reprezentant permanent al Camerei Deputaților, respectiv al Senatului pe lângă Parlamentul European, ca angajat contractual al Camerei Deputaților și/sau al Senatului, după caz, salarizat la nivelul funcției publice parlamentare de șef departament sau director general.(2) Pe perioada misiunii sale în străinătate, persoana care are calitatea de reprezentant permanent al Camerei Deputaților, respectiv al Senatului decontează, pe bază de documente justificative, cheltuielile privind chiria și întreținerea spațiului de locuit în străinătate, inclusiv utilitățile aferente, cheltuielile de birou privind telefonul, faxul și internetul, cheltuielile privind asigurările de sănătate în străinătate și cheltuielile privind biletele de avion - clasa economic - pentru deplasări în interesul serviciului la și de la Parlamentul European.(3) Se autorizează Ministerul Finanțelor Publice să introducă modificările corespunzătoare în structura bugetelor de venituri și cheltuieli ale Camerei Deputaților și Senatului.  +  Capitolul II Incompatibilități și interdicții  +  Articolul 9Calitatea de funcționar public parlamentar este incompatibilă cu orice altă funcție publică, cu excepția funcțiilor și activităților didactice din învățământul superior, cercetare științifică și creație literar-artistică, precum și cu excepția funcțiilor exercitate în domenii de activitate din sectorul privat, care nu sunt în legătură directă sau indirectă cu atribuțiile exercitate ca funcționar public parlamentar, potrivit fișei postului. (la 01-01-2011, Art. 9 a fost modificat de pct. 1 al art. 42, Cap. IV din LEGEA-CADRU nr. 284 din 28 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 877 din 28 decembrie 2010. )  +  Articolul 10(1) Funcționarii publici parlamentari nu pot deține funcții și nu pot desfășura alte activități, remunerate sau neremunerate, după cum urmează:a) în cadrul autorităților sau instituțiilor publice, cu excepția cazului în care raportul de serviciu este suspendat, conform art. 61 alin. (1) lit. a);b) în cadrul cabinetului demnitarului, cu excepția cazului în care funcționarul public parlamentar este suspendat din funcția publică, în condițiile legii, pe durata numirii sale;c) în cadrul regiilor autonome sau al societăților comerciale din sectorul public; (la 01-01-2011, Litera c) a alin. (1) al art. 10 a fost modificată de pct. 2 al art. 42, Cap. IV din LEGEA-CADRU nr. 284 din 28 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 877 din 28 decembrie 2010. ) d) în calitate de membru al unui grup de interes economic.(1^1) Nu se află în situație de incompatibilitate, în sensul prevederilor alin. (1) lit. a) și c), funcționarul public parlamentar care este reprezentantul secretarului general al Camerei Deputaților în Consiliul de administrație al Regiei Autonome «Monitorul Oficial», potrivit art. II din Legea nr. 208/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 202/1998 privind organizarea Monitorului Oficial al României. (la 18-07-2020, Articolul 10 din Capitolul II a fost completat de ARTICOL UNIC din LEGEA nr. 126 din 14 iulie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 621 din 15 iulie 2020 ) (2) Funcționarii publici parlamentari nu pot fi mandatari ai unor persoane în ceea ce privește efectuarea unor acte în legătură cu funcția publică pe care o exercită.(3) În situațiile prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), la încetarea perioadei pentru care a fost numit sau ales ori la încheierea mandatului demnitarului, după caz, funcționarul public parlamentar este reîncadrat în funcția publică deținută sau într-o funcție similară.(4) Dispozițiile prezentei legi privind activitatea politică a funcționarului public parlamentar nu se aplică persoanelor care desfășoară activitățile prevăzute la art. 3 la Cancelaria președintelui, la cabinetele membrilor Biroului permanent, la cabinetele liderilor grupurilor parlamentare și la grupurile parlamentare.  +  Articolul 11(1) Nu sunt permise raporturi ierarhice directe, în cazul în care funcționarii publici parlamentari sunt soți sau rude de gradul I.(2) Persoanele care se află în una dintre situațiile prevăzute la alin. (1) vor opta, în termen de 10 zile, pentru încetarea raporturilor ierarhice directe.(3) Orice persoană poate sesiza existența situațiilor prevăzute la alin. (1).(4) Situațiile prevăzute la alin. (1) și, corelativ, neîndeplinirea obligațiilor prevăzute la alin. (2) se constată de către secretarul general, care va dispune încetarea raporturilor ierarhice directe dintre funcționarii publici parlamentari soți sau rude de gradul I.(5) Procedura de constatare a incompatibilităților este stabilită prin Regulamentul intern al funcționarilor publici parlamentari din structurile de specialitate ale Camerei Deputaților sau Senatului, aprobat de Biroul permanent al fiecărei Camere.  +  Capitolul III Selectarea, numirea, evaluarea și promovarea funcționarului public parlamentar  +  Secţiunea 1 Selectarea și numirea funcționarului public parlamentar  +  Articolul 12(1) În structurile de specialitate ale Parlamentului o persoană poate ocupa o funcție publică parlamentară, dacă îndeplinește cumulativ următoarele condiții:a) are cetățenia română, domiciliul în România și capacitate deplină de exercițiu;b) cunoaște limba română;c) a împlinit vârsta de 18 ani;d) este aptă din punct de vedere medical pentru îndeplinirea funcției; starea de sănătate este atestată pe bază de examen medical de specialitate;e) îndeplinește condițiile de studii și vechime în specialitate stabilite potrivit prezentei legi;f) nu a fost condamnată definitiv pentru săvârșirea unei infracțiuni, care o face nedemnă pentru exercitarea unei funcții publice;g) nu a desfășurat activitate de poliție politică, astfel cum este definită de lege;h) nu a fost destituită dintr-o funcție publică în ultimii 7 ani;i) a fost declarată "admis" la concursul sau examenul susținut pentru ocuparea funcției publice parlamentare.(2) Prevederile alin. (1) lit. e) referitoare la vechimea în specialitate și ale alin. (1) lit. i) nu sunt aplicabile funcționarului public parlamentar care își desfășoară activitatea la Cancelaria președintelui, la cabinetele membrilor Biroului permanent, la cabinetele liderilor grupurilor parlamentare sau la grupurile parlamentare.(3) Condițiile de vechime în specialitate necesară pentru ocuparea funcțiilor publice parlamentare de conducere din structurile de specialitate ale Camerei Deputaților și Senatului se stabilesc de către birourile permanente reunite ale celor două Camere, iar vechimea minimă în specialitate necesară pentru ocuparea funcțiilor publice parlamentare de execuție se stabilește de către birourile permanente reunite ale celor două Camere, la propunerea secretarilor generali ai Camerei Deputaților și Senatului. (la 07-01-2023, Alineatul (3) din Articolul 12 , Sectiunea 1 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 1, Articolul II din LEGEA nr. 10 din 4 ianuarie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 7 din 04 ianuarie 2023 ) (4) Pe lângă condițiile prevăzute la alin. (1), pentru ocuparea unei funcții publice parlamentare în structurile de specialitate ale Parlamentului pot fi stabilite condiții specifice, aprobate de către Biroul permanent al Camerei Deputaților sau Senatului, la propunerea secretarului general.  +  Articolul 13Numirea funcționarului public parlamentar care își desfășoară activitatea la Cancelaria președintelui, la cabinetele membrilor Biroului permanent, la cabinetele liderilor grupurilor parlamentare sau la grupurile parlamentare se face la propunerea președintelui Camerei Deputaților sau al Senatului, după caz, a membrului Biroului permanent respectiv sau a liderului grupului parlamentar, după caz.  +  Articolul 14(1) Numirea funcționarului public parlamentar se face pe post vacant, prin concurs sau examen, după caz, în condițiile prezentei legi.(2) Concursul se organizează și se desfășoară în cazul în care, pentru ocuparea unui post vacant, se înscriu minimum două persoane.(3) Examenul are loc în cazul în care, pentru ocuparea unui post vacant, la concursul organizat s-a înscris o singură persoană sau numărul celor înscriși este egal ori mai mic decât numărul posturilor vacante de același nivel, scoase la concurs.  +  Articolul 15Rezultatul concursului sau examenului se aduce la cunoștință candidaților, prin afișare, la sediul Camerei Deputaților sau al Senatului, după caz, în termen de 5 zile de la susținerea ultimei probe.  +  Articolul 16(1) Candidatul nemulțumit de rezultatul concursului sau al examenului se poate adresa cu contestație, la secretarul general, în termen de 5 zile de la afișarea rezultatelor.(2) Normele de organizare și desfășurare ale concursului sau examenului și procedura de soluționare a contestațiilor se aprobă de Biroul permanent al fiecărei Camere a Parlamentului, la propunerea secretarului general al Camerei Deputaților sau Senatului, după caz.  +  Articolul 17(1) Pe baza rezultatelor definitive, secretarul general emite ordinul de numire în funcție a candidatului declarat "admis".(2) Actul administrativ de numire are formă scrisă și trebuie să conțină temeiul legal al numirii, numele funcționarului public parlamentar, denumirea funcției publice parlamentare, data de la care urmează să exercite funcția publică parlamentară, drepturile salariale, precum și locul de desfășurare a activității.(3) Fișa postului aferentă funcției publice parlamentare se anexează la actul administrativ de numire, iar o copie a acesteia se înmânează funcționarului public parlamentar.(4) La învestirea în funcția publică parlamentară, funcționarul public parlamentar depune jurământul de credință, în termen de 3 zile de la emiterea actului de numire.(5) Jurământul prevăzut la alin. (4) are următorul conținut: "Jur să respect Constituția, drepturile și libertățile fundamentale ale omului, să aplic în mod corect și fără părtinire legile țării, să îndeplinesc conștiincios îndatoririle ce îmi revin în funcția publică parlamentară în care am fost numit, să păstrez secretul profesional și să respect normele de conduită profesională și civică. Așa să-mi ajute Dumnezeu!". Formula religioasă de încheiere va respecta libertatea convingerilor religioase.(6) Jurământul de credință se poate depune și fără formula religioasă.(7) Funcționarul public parlamentar depune jurământul de credință în fața secretarului general, care poate fi asistat de secretarul general adjunct și de conducătorul compartimentului în care își va desfășura activitatea.(8) Secretarul general și secretarul general adjunct depun jurământul de credință în fața Biroului permanent al Camerei Deputaților sau al Senatului, după caz.  +  Articolul 18(1) Neprezentarea la termenul fixat pentru depunerea jurământului de credință, consemnată în scris, duce la revocarea ordinului de numire în funcția publică parlamentară a persoanei în cauză, cu excepția situației în care dovedește că motive obiective au împiedicat-o să se prezinte și pe care le face cunoscute, în termen de 5 zile, secretarului general al Camerei Deputaților sau al Senatului, după caz.(2) În termen de 5 zile de la încetarea motivelor prevăzute la alin. (1), funcționarul public parlamentar are obligația de a depune jurământul de credință.(3) Refuzul depunerii jurământului de credință prevăzut la art. 17 alin. (5) sau neprezentarea în condițiile alin. (2) se consemnează în scris și atrage revocarea ordinului de numire în funcția publică parlamentară.  +  Articolul 19(1) În funcțiile publice parlamentare corespunzătoare înalților funcționari publici sunt numiți secretarul general și secretarul general adjunct ai Camerei Deputaților sau Senatului, precum și șeful de departament sau directorul general, după caz.(2) Numirea în funcția de secretar general și de secretar general adjunct se face de Camera Deputaților sau de Senat, potrivit regulamentului fiecărei Camere.(3) Numirea în funcția publică parlamentară de șef de departament ori de director general, după caz, se face de secretarul general, cu avizul Biroului permanent al Camerei Deputaților sau Senatului.  +  Articolul 20(1) În funcțiile publice parlamentare de conducere din structurile Camerei Deputaților sau Senatului se numesc funcționari publici cu studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licență ori echivalentă, după caz, care îndeplinesc condițiile stabilite conform art. 12.(2) Numirea în funcțiile publice parlamentare de conducere se face pe bază de concurs, organizat de secretarul general al Camerei Deputaților sau Senatului, după caz, în limita posturilor vacante, potrivit normelor stabilite de Biroul permanent al fiecărei Camere a Parlamentului.(3) Înalții funcționari publici parlamentari și funcționarii publici parlamentari cu funcții de conducere beneficiază de indemnizația de conducere prevăzută de legea privind salarizarea funcționarilor publici.  +  Secţiunea a 2-a Evaluarea activității funcționarului public parlamentar  +  Articolul 21Evaluarea profesională individuală a funcționarilor publici parlamentari se face anual, în condițiile legii.  +  Articolul 22Criteriile de evaluare a activității profesionale individuale, precum și metodologia de evaluare și de contestare a calificativelor acordate se aprobă de către Biroul permanent al Camerei Deputaților sau Senatului, după caz, la propunerea secretarului general.  +  Secţiunea a 3-a Promovarea în funcție a funcționarului public parlamentar  +  Articolul 23(1) În carieră, funcționarul public parlamentar beneficiază de dreptul de a promova în funcție.(2) Promovarea într-o funcție publică parlamentară superioară se face prin concurs sau examen.(3) În situația în care nu există un post vacant, promovarea funcționarului public parlamentar se va face prin transformarea postului din statul de funcții în care acesta este încadrat într-unul de nivel imediat superior, prin examen, în condițiile stabilite prin metodologia de promovare prevăzută la art. 24 alin. (2). (la 01-01-2011, Alin. (3) al art. 23 a fost introdus de pct. 3 al art. 42, Cap. IV din LEGEA-CADRU nr. 284 din 28 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 877 din 28 decembrie 2010. )  +  Articolul 24(1) În vederea prezentării la examen sau la concurs, pentru a promova într-o funcție superioară, funcționarul public parlamentar trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a) să aibă vechimea minimă stabilită conform art. 12 alin. (3);b) să fi obținut la evaluarea activității profesionale din ultimii 2 ani cel puțin calificativul "Bun";c) să îndeplinească cerințele specifice, prevăzute în fișa postului.(2) Metodologia de organizare și desfășurare a examenului sau concursului pentru promovarea într-o funcție parlamentară superioară se aprobă de Biroul permanent al Camerei Deputaților, respectiv de Biroul permanent al Senatului, la propunerea secretarilor generali ai acestora.  +  Articolul 25(1) Promovarea funcționarului public parlamentar se poate face numai în funcția imediat superioară și numai o dată pe an, în condițiile prevăzute de prezenta lege.(2) Funcționarul public parlamentar poate fi promovat temporar într-o funcție publică parlamentară temporar vacantă, prin examen, în condițiile stabilite prin metodologia de promovare prevăzută la art. 24 alin. (2). (la 01-01-2011, Alin. (2) al art. 25 a fost introdus de pct. 4 al art. 42, Cap. IV din LEGEA-CADRU nr. 284 din 28 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 877 din 28 decembrie 2010. ) (3) În perioada prevăzută la alin. (2), funcționarul public parlamentar beneficiază de drepturile salariale aferente funcției pe care o ocupă temporar. (la 01-01-2011, Alin. (3) al art. 25 a fost introdus de pct. 4 al art. 42, Cap. IV din LEGEA-CADRU nr. 284 din 28 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 877 din 28 decembrie 2010. )  +  Articolul 26(1) Funcționarul public parlamentar a cărui activitate, cu ocazia evaluării profesionale anuale, a fost notată cu calificativul "Nesatisfăcător" sau "Satisfăcător" nu poate fi promovat în anul imediat următor.(2) În situația în care, în ultimii 2 ani consecutivi, funcționarul public parlamentar a fost notat cu calificativul "Nesatisfăcător", secretarul general propune funcționarului respectiv trecerea într-o funcție inferioară, în limita posturilor vacante. Dacă nu există posturi vacante ori propunerea nu este acceptată, se procedează la eliberarea din funcție a funcționarului public parlamentar ca necorespunzător.  +  Secţiunea a 4-a Formarea profesională a funcționarului public parlamentar  +  Articolul 27(1) Funcționarul public parlamentar are dreptul și obligația de a-și perfecționa pregătirea profesională și de a urma cursuri de perfecționare organizate în acest scop.(2) Formarea și perfecționarea pregătirii profesionale au caracter continuu, se organizează, se finanțează și se desfășoară potrivit programului anual aprobat de Biroul permanent al fiecărei Camere a Parlamentului.  +  Articolul 28Formarea și perfecționarea profesională ale funcționarilor publici parlamentari se realizează în următoarele forme:a) participarea la cursuri organizate de Parlament sau de furnizorii de servicii de formare și perfecționare profesională specifice activității parlamentare, din țară sau din străinătate;b) stagii de adaptare profesională la cerințele funcției;c) stagii de practică și specializare în țară și în străinătate;d) formare și perfecționare profesională individualizată;e) alte forme de pregătire profesională.  +  Articolul 29(1) Planul de formare și perfecționare profesională se aprobă de Biroul permanent al fiecărei Camere a Parlamentului, la propunerea secretarului general al fiecărei Camere, cu consultarea sindicatului.(2) Planul de formare și perfecționare profesională, după aprobare, se aduce la cunoștința funcționarilor publici parlamentari.  +  Articolul 30(1) Funcționarii publici parlamentari beneficiază de drepturile salariale cuvenite, pe perioada în care urmează forme de perfecționare profesională, în situația în care acestea sunt:a) organizate la inițiativa Parlamentului;b) urmate la inițiativa funcționarului public parlamentar, cu aprobarea secretarului general.(2) În cazul în care cursurile de perfecționare sunt organizate în altă localitate decât cea de domiciliu, funcționarul public parlamentar beneficiază și de drepturile de delegare, potrivit prezentei legi.(3) Pentru acoperirea cheltuielilor planurilor de formare și perfecționare profesională ale funcționarilor publici parlamentari, în bugetele anuale ale fiecărei Camere sunt prevăzute sumele necesare pentru cheltuielile respective.(4) Secretarul general prezintă anual Biroului permanent un raport cu privire la realizarea planurilor de formare și perfecționare profesională, precum și cheltuielile aferente.  +  Articolul 31(1) Funcționarul public parlamentar care urmează o formă de specializare sau de perfecționare cu o durată mai mare de 3 luni și primește pe această perioadă drepturile salariale este obligat să se angajeze în scris că va lucra minimum 3 ani în cadrul Camerei Deputaților sau Senatului, după caz. În cazul nerespectării angajamentului, acesta va suporta cheltuielile efectuate, proporțional cu timpul rămas până la împlinirea termenului.(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică funcționarului public parlamentar care nu mai deține funcția publică din motive ce nu îi sunt imputabile sau în cazul în care a intervenit transferul în interesul serviciului.  +  Capitolul IV Drepturile și obligațiile funcționarului public parlamentar  +  Secţiunea 1 Drepturile funcționarului public parlamentar  +  Articolul 32Stabilirea drepturilor funcționarilor publici parlamentari ține seama de importanța atribuțiilor și răspunderilor ce le revin în scopul realizării prerogativelor constituționale ale Parlamentului, ca organ reprezentativ suprem al poporului român și ca unică autoritate legiuitoare a țării, precum și de incompatibilitățile și interdicțiile ce le sunt stabilite prin prezenta lege.  +  Articolul 33(1) Funcționarul public parlamentar are dreptul de a fi încadrat în funcția corespunzătoare pregătirii, specializării, competenței profesionale, experienței și aptitudinilor personale.(2) Funcționarul public parlamentar are dreptul de a fi promovat în funcție corespunzător pregătirii, experienței și rezultatelor profesionale consemnate în evaluările anuale.(3) Funcționarul public parlamentar se bucură de stabilitate, de egalitate de șanse și de tratament la numirea și promovarea în funcție, precum și la accesul la formele de pregătire profesională.  +  Articolul 34(1) Funcționarul public parlamentar beneficiază de un tratament corect la locul de muncă, cu respectarea demnității sale.(2) Activitatea funcționarului public parlamentar se desfășoară în condiții de muncă de natură să îi ocrotească sănătatea și integritatea fizică.  +  Articolul 35Funcționarul public parlamentar are dreptul de a fi informat cu privire la deciziile care se iau în aplicarea prezentului statut și care îl vizează în mod direct.  +  Articolul 36Funcționarii publici parlamentari se pot organiza în asociații profesionale sau în alte asociații care au ca scop reprezentarea intereselor proprii, perfecționarea pregătirii profesionale, precum și protejarea statutului lor.  +  Articolul 37(1) Dreptul la asociere sindicală este garantat funcționarilor publici parlamentari, în condițiile legii.(2) Funcționarii publici parlamentari își pot exercita dreptul la grevă, în condițiile legii.  +  Articolul 38Funcționarii publici parlamentari pot fi aleși sau numiți într-o funcție de demnitate publică, în condițiile legii.  +  Articolul 39Pentru activitatea desfășurată, funcționarul public parlamentar are dreptul la un salariu de bază lunar, sporuri, indemnizații, premii și altele asemenea, potrivit legii.  +  Articolul 40(1) Stabilirea salariilor de bază ale funcționarilor publici parlamentari se face în mod diferențiat, avându-se în vedere realizarea unei ierarhii juste în sistem de carieră, în raport cu natura, importanța, complexitatea și responsabilitatea funcțiilor în care aceștia sunt numiți, cu vechimea, disponibilitatea, confidențialitatea și fidelitatea acestora în asigurarea bunei funcționări a serviciului.(2) Salariile de bază ale funcționarilor publici parlamentari se stabilesc prin lege.(3) Până la adoptarea unei legi speciale, salariile de bază ale funcționarilor publici parlamentari se acordă în cuantumul și în condițiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar, aprobată prin Legea nr. 383/2001, cu modificările ulterioare. De asemenea, funcționarii publici parlamentari beneficiază și de celelalte drepturi prevăzute de Legea nr. 53/1991 privind indemnizațiile și celelalte drepturi ale senatorilor și deputaților, precum și salarizarea personalului din aparatul Parlamentului României, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(4) Secretarul general și secretarul general adjunct al Camerei Deputaților și Senatului beneficiază de indemnizația prevăzută în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2000, aprobată prin Legea nr. 383/2001, cu modificările ulterioare. Ei beneficiază, de asemenea, și de drepturile prevăzute de Legea nr. 53/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 41(1) Funcționarii publici parlamentari au dreptul, în fiecare an calendaristic, la concediu de odihnă plătit, potrivit legii și regulamentului intern al fiecărei Camere. Concediul de odihnă neefectuat până la sfârșitul anului din motive care privesc exercitarea atribuțiilor de serviciu ori din alte motive obiective, potrivit regulamentului, se compensează în bani.(2) Stabilirea concediului de odihnă și modul de calcul al indemnizației pentru concediul de odihnă se aprobă, prin regulament, de Biroul permanent al Camerei Deputaților și Senatului.(3) Cu 5 zile înaintea plecării în concediul de odihnă, funcționarul public parlamentar primește indemnizația de concediu, care nu poate fi mai mică decât suma rezultată din cumularea salariului de bază și a sporurilor acordate la salariul de bază din luna anterioară plecării în concediul de odihnă. (la 01-01-2011, Alin. (3) al art. 41 a fost modificat de pct. 5 al art. 42, Cap. IV din LEGEA-CADRU nr. 284 din 28 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 877 din 28 decembrie 2010. )  +  Articolul 42Funcționarii publici parlamentari au dreptul la concedii medicale și la alte concedii, în condițiile legii.  +  Articolul 43(1) Funcționarii publici parlamentari au dreptul la tichete de masă, în condițiile legii.(2) Secretarilor generali și secretarilor generali adjuncți ai Camerei Deputaților și Senatului, care nu au domiciliul în municipiul București, li se asigură cazare la hotel sau, în cazul în care nu beneficiază de cazare la hotel, li se acordă, pe noapte, 70% din tariful minim negociat cu unitățile hoteliere pentru cazarea unui deputat sau senator.(3) Secretarii generali și secretarii generali adjuncți ai Camerei Deputaților și Senatului, care nu au domiciliul în municipiul București, beneficiază lunar de 4 deplasări dus-întors între municipiul București și localitatea în care își au domiciliul, cu orice mijloc de transport, ale căror cheltuieli se decontează în condițiile legii.  +  Articolul 44(1) Perioada în care funcționarul public parlamentar de specialitate juridică desfășoară activitate în structurile de specialitate ale Parlamentului se consideră vechime în magistratură și în specialitate, în condițiile legii.(2) Se consideră, de asemenea, vechime în specialitate și perioada în care funcționarii publici parlamentari de altă specialitate își desfășoară activitatea în structurile de specialitate ale Parlamentului.  +  Articolul 45Pentru merite deosebite în activitate, funcționarii publici parlamentari care au obținut numai calificativul "Excepțional" în ultimii 5 ani pot fi propuși pentru conferirea de decorații, potrivit legii.  +  Secţiunea a 2-a Obligațiile funcționarului public parlamentar  +  Articolul 46(1) Funcționarii publici parlamentari au obligația să îndeplinească cu profesionalism, imparțialitate și în conformitate cu legea îndatoririle de serviciu și să se abțină de la orice faptă care ar putea aduce prejudicii persoanelor fizice sau juridice ori prestigiului corpului funcționarilor publici parlamentari.(2) Funcționarii publici parlamentari au îndatorirea de a respecta normele de conduită profesională prevăzute de lege.  +  Articolul 47Funcționarii publici parlamentari au obligația să nu știrbească, în orice împrejurare, prin activitatea desfășurată și conduita personală, prestigiul funcției și al Parlamentului.  +  Articolul 48(1) Funcționarii publici parlamentari au obligația ca, în exercitarea atribuțiilor ce le revin, să nu favorizeze vreun partid politic și să nu participe la activități politice în timpul programului de lucru.(2) Prevederile alin. (1) nu sunt aplicabile funcționarilor publici parlamentari care își desfășoară activitatea la Cancelaria președintelui, la cabinetele membrilor Biroului permanent, la cabinetele liderilor grupurilor parlamentare și la grupurile parlamentare.(3) Funcționarilor publici parlamentari le este interzis să facă parte din asociații interzise de lege și să participe la manifestări politice și sindicale ilegale.  +  Articolul 49(1) Funcționarii publici parlamentari sunt obligați să îndeplinească atribuțiile ce revin postului pe care îl ocupă.(2) Funcționarii publici parlamentari sunt obligați să se conformeze dispozițiilor primite de la superiorii ierarhici și să rezolve în termenul stabilit lucrările repartizate de către aceștia.(3) În caz de imposibilitate a exercitării funcției, funcționarii publici parlamentari sunt obligați să anunțe de îndată șefii ierarhici.  +  Articolul 50Funcționarii publici parlamentari au obligația să păstreze secretul de serviciu, precum și confidențialitatea în legătură cu faptele, informațiile sau documentele de care iau cunoștință în exercitarea funcției publice parlamentare, în condițiile legii, cu excepția informațiilor de interes public.  +  Articolul 51(1) Funcționarilor publici parlamentari le este interzis să solicite sau să accepte, direct ori indirect, pentru ei sau pentru alții, în considerarea funcției lor publice parlamentare, daruri ori alte avantaje.(2) Funcționarilor publici parlamentari le este interzis să primească direct cereri a căror rezolvare intră în competența lor sau să discute direct cu petenții ori să intervină pentru soluționarea acestor cereri, cu excepția celor cărora le sunt stabilite asemenea atribuții.(3) La numirea într-o funcție publică parlamentară, precum și la încetarea raporturilor de serviciu funcționarii publici parlamentari sunt obligați să depună, în condițiile legii, declarația de avere. Declarația de avere se actualizează potrivit legii.  +  Articolul 52Funcționarii publici parlamentari au obligația să respecte întocmai regimul juridic al conflictului de interese și al incompatibilităților stabilite de lege.  +  Articolul 53Funcționarii publici parlamentari sunt obligați să urmeze formele de pregătire și perfecționare profesională organizate de Parlament sau de furnizorii de servicii de formare și perfecționare profesională, specifice activității parlamentare din țară sau din străinătate.  +  Articolul 54Funcționarii publici parlamentari cu funcții de conducere răspund de ordinele și instrucțiunile pe care le dau funcționarilor din subordine. Acestea trebuie să fie conforme cu reglementările legale și să nu lezeze onoarea și demnitatea funcționarilor publici parlamentari care urmează să le execute.  +  Capitolul V Modificarea, suspendarea și încetarea raportului de serviciu  +  Secţiunea 1 Modificarea raportului de serviciu  +  Articolul 55Modificarea raportului de serviciu se face prin:a) delegare;b) detașare;c) transfer;d) trecerea într-o altă funcție, ca urmare a promovării unui concurs sau examen, sau în cadrul altui compartiment din structurile de specialitate ale Camerei Deputaților sau Senatului, după caz.  +  Articolul 56(1) Delegarea se dispune în interesul Camerei Deputaților sau al Senatului, după caz, pe o perioadă de cel mult 60 de zile calendaristice într-un an.(2) Funcționarul public parlamentar poate refuza delegarea dacă se află în una dintre următoarele situații:a) graviditate;b) își crește singur copilul minor;c) starea sănătății, dovedită cu certificat medical, face contraindicată delegarea.(3) Delegarea pe o perioadă mai mare de 60 de zile calendaristice în cursul unui an se poate dispune numai cu acordul scris al funcționarului public parlamentar. Măsura se poate dispune pentru o perioadă de cel mult 90 de zile calendaristice într-un an.(4) Pe timpul delegării, funcționarul public parlamentar își păstrează funcția și salariul și are dreptul la plata cheltuielilor de transport și cazare, precum și la o indemnizație de delegare, potrivit legii.  +  Articolul 57(1) Detașarea se dispune în interesul autorității publice sau al instituției publice în care urmează să își desfășoare activitatea funcționarul public parlamentar, pe o perioadă de cel mult 6 luni. În cursul unui an calendaristic un funcționar public parlamentar poate fi detașat pe o perioadă mai mare de 6 luni numai cu acordul său scris.(2) Detașarea se poate dispune doar dacă pregătirea profesională a funcționarului public parlamentar corespunde atribuțiilor și responsabilităților funcției publice pe care urmează să fie detașat.(3) Funcționarul public parlamentar poate refuza detașarea dacă se află în una dintre următoarele situații:a) graviditate;b) își crește singur copilul minor;c) starea sănătății, dovedită cu certificat medical, face contraindicată detașarea;d) detașarea se face într-o localitate în care nu i se asigură condiții corespunzătoare de cazare;e) este singurul întreținător de familie;f) motive familiale temeinice justifică refuzul de a da curs detașării.(4) Pe perioada detașării, funcționarul public parlamentar își păstrează funcția și salariul. Dacă salariul corespunzător funcției publice pe care este detașat este mai mare, el are dreptul la acest salariu. Pe timpul detașării în altă localitate, autoritatea sau instituția publică beneficiară este obligată să îi suporte costul integral al transportului, dus și întors, cel puțin o dată pe lună, al cazării și al indemnizației de detașare.  +  Articolul 58(1) Transferul, ca modalitate de modificare a raportului de serviciu, poate avea loc între autoritățile sau instituțiile publice, după cum urmează:a) în interesul serviciului;b) la cererea funcționarului public parlamentar.(2) Transferul în interesul serviciului se poate face numai cu acordul scris al funcționarului public parlamentar transferat, de regulă în aceeași funcție publică sau într-una echivalentă. În cazul transferului în interesul serviciului în altă localitate, funcționarul public parlamentar transferat are dreptul la o indemnizație egală cu salariul net calculat la nivelul salariului din luna anterioară celei în care se transferă, la acoperirea tuturor cheltuielilor de transport și la un concediu plătit de 5 zile. Plata acestor drepturi se suportă de autoritatea sau instituția publică la care se face transferul, în termen de cel mult 15 zile de la data aprobării transferului.(3) Transferul la cerere se face într-o altă funcție publică echivalentă, în urma aprobării cererii de transfer a funcționarului public parlamentar de către conducătorul autorității sau instituției publice la care se solicită transferul.  +  Articolul 58^1(1) Detașarea sau transferul funcționarului public parlamentar se dispune doar în cadrul autorităților publice sau al instituțiilor publice cărora li se aplică prezenta lege.(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), detașarea sau transferul se poate dispune de pe funcția publică parlamentară și pe o funcție publică generală, cu respectarea condițiilor prevăzute de prezenta lege.(3) Vechimea minimă în specialitate necesară funcțiilor publice parlamentare de execuție în vederea detașării sau transferului în condițiile alin. (2) se stabilește de către birourile permanente reunite ale celor două Camere, la propunerea secretarilor generali ai Camerei Deputaților și Senatului, iar echivalarea acestora cu funcțiile publice generale este prevăzută în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta lege. (la 07-01-2023, Sectiunea 1 din Capitolul V a fost completată de Punctul 2, Articolul II din LEGEA nr. 10 din 4 ianuarie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 7 din 04 ianuarie 2023 )  +  Articolul 59(1) Funcționarul public parlamentar poate fi trecut definitiv sau temporar în cadrul altor compartimente din cadrul structurilor de specialitate ale Camerei Deputaților sau Senatului, după caz.(2) Trecerea definitivă în cadrul altui compartiment se face, cu acordul scris al funcționarului public parlamentar, de către secretarul general al Camerei Deputaților sau Senatului, după caz.(3) Trecerea temporară în cadrul altui compartiment se dispune motivat de către secretarul general al Camerei Deputaților sau Senatului, după caz, în interesul Camerei din care funcționarul public parlamentar face parte, pe o perioadă de 6 luni, dar nu mai mare de un an, cu respectarea pregătirii profesionale și a salariului pe care acesta îl are. Funcționarul public parlamentar poate fi trecut temporar în cadrul altui compartiment pe o perioadă mai mare de 6 luni numai cu acordul său scris.  +  Articolul 60(1) Exercitarea cu caracter temporar a unei funcții publice parlamentare de conducere vacante se realizează prin promovarea temporară a unui funcționar public parlamentar care îndeplinește condițiile specifice pentru ocuparea acestei funcții de conducere.(2) Măsura prevăzută la alin. (1) se dispune de secretarul general al Camerei Deputaților sau Senatului, după caz, pe o perioadă de maximum 6 luni.(3) Exercitarea cu caracter temporar a unei funcții publice parlamentare de conducere, al cărei titular este detașat sau suspendat în condițiile prezentei legi, se realizează prin promovarea temporară, pe durata detașării sau suspendării titularului, a unui funcționar public parlamentar care îndeplinește condițiile specifice pentru ocuparea acestei funcții publice parlamentare.(4) Măsura prevăzută la alin. (3) se dispune de secretarul general al Camerei Deputaților sau Senatului, după caz.(5) Dacă salariul corespunzător funcției publice parlamentare pe care este delegat să o exercite este mai mare, funcționarul public parlamentar are dreptul la acest salariu.  +  Secţiunea a 2-a Suspendarea raportului de serviciu  +  Articolul 61(1) Raportul de serviciu se suspendă de drept atunci când funcționarul public parlamentar se află în una dintre următoarele situații:a) este numit sau ales pe durată determinată într-o altă funcție în cadrul autorităților sau instituțiilor publice; perioada de exercitare a acelei funcții se consideră vechime în funcția publică parlamentară, precum și vechime în specialitate;b) este încadrat la cabinetul unui demnitar;c) este desemnat de secretarul general al Camerei Deputaților sau Senatului, după caz, să desfășoare activități în cadrul unor organisme ori instituții internaționale, pentru perioada respectivă;d) efectuează stagiul militar, serviciul militar alternativ, este concentrat sau mobilizat;e) este arestat preventiv;f) efectuează tratament medical în străinătate, dacă funcționarul public parlamentar nu se află în concediu medical pentru incapacitate temporară de muncă, precum și pentru însoțirea soțului sau, după caz, a soției ori a unei rude până la gradul I inclusiv, în condițiile legii;g) se află în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, în condițiile legii;h) carantină, în condițiile legii;i) concediu de maternitate, în condițiile legii;j) este dispărut, iar dispariția a fost constatată prin hotărâre judecătorească irevocabilă;k) forța majoră;l) în alte cazuri expres prevăzute de lege.(2) În termen de 5 zile calendaristice de la data încetării motivului de suspendare de drept, funcționarul public parlamentar este obligat să informeze în scris secretarul general al Camerei Deputaților sau Senatului, după caz, despre acest fapt.(3) În termen de 5 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (2), secretarul general al Camerei Deputaților sau Senatului, după caz, este obligat să asigure condițiile necesare reluării activității de către funcționarul public parlamentar.  +  Articolul 62(1) Raportul de serviciu se suspendă la inițiativa funcționarului public parlamentar în următoarele situații:a) concediu pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, până la împlinirea vârstei de 3 ani, în condițiile legii;b) concediu pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstă de până la 7 ani sau, în cazul copilului cu handicap pentru afecțiunile intercurente, până la împlinirea vârstei de 18 ani;c) concediu pentru formare profesională;d) desfășurarea unei activități în cadrul unor organisme sau instituții internaționale în alte situații decât cele prevăzute la art. 61 alin. (1) lit. c);e) pentru participare la campania electorală până în ziua ulterioară alegerilor, dacă nu este ales;f) concedii fără plată pentru studii sau pentru alte interese personale.(1^1) Raportul de serviciu se poate suspenda la cererea motivată a funcționarului public parlamentar, în situația prevăzută la alin. (1) lit. f), pe o durată cumulată de cel mult 7 ani în perioada exercitării funcției publice parlamentare. Durata suspendării se stabilește prin acordul părților. (la 07-01-2023, Articolul 62 din Sectiunea a 2-a , Capitolul V a fost completat de Punctul 3, Articolul II din LEGEA nr. 10 din 4 ianuarie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 7 din 04 ianuarie 2023 ) (2) Cererea de suspendare a raportului de serviciu se face în scris, motivat, cu cel puțin 15 zile calendaristice înainte de data de la care se solicită suspendarea.  +  Articolul 63Pe perioada suspendării raportului de serviciu, secretarul general al Camerei Deputaților sau Senatului, după caz, este obligat să rezerve postul aferent funcției publice parlamentare respective. Numirea pe funcție se face pe o perioadă determinată.  +  Secţiunea a 3-a Încetarea raportului de serviciu  +  Articolul 64Încetarea raportului de serviciu al funcționarului public parlamentar are loc în următoarele condiții:a) prin demisie;b) prin eliberare din funcția publică parlamentară;c) prin destituire din funcția publică parlamentară;d) prin pensionare;e) prin acordul părților, consemnat în scris;f) de drept.  +  Articolul 65Funcționarul public parlamentar poate demisiona din funcție, cu obligația notificării în scris secretarului general al Camerei Deputaților sau Senatului, după caz. Demisia nu trebuie motivată și produce efecte la 30 de zile calendaristice de la înregistrare.  +  Articolul 66(1) Secretarul general al Camerei Deputaților sau Senatului, după caz, va dispune eliberarea din funcție prin ordin, care se comunică funcționarului public parlamentar în termen de 5 zile lucrătoare de la emitere, pentru motive neimputabile acestuia, în următoarele cazuri:a) reducerea personalului, ca urmare a reorganizării activității, prin desființarea postului ocupat de funcționarul public parlamentar;b) ca urmare a admiterii cererii de reintegrare în funcția ocupată de către alt funcționar public parlamentar, a unui funcționar public eliberat sau destituit nelegal ori pentru motive neîntemeiate, de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești de reintegrare;c) starea sănătății fizice sau/și psihice a funcționarului public parlamentar, constatată prin decizie a organelor competente de expertiză medicală, nu îi mai permite acestuia să își îndeplinească atribuțiile corespunzătoare funcției publice parlamentare deținute.(2) În situațiile prevăzute la alin. (1), secretarul general al Camerei Deputaților sau Senatului, după caz, este obligat să acorde funcționarului public parlamentar care urmează să fie eliberat un preaviz de 30 de zile calendaristice.(3) Funcționarul public parlamentar poate fi eliberat din funcție în situațiile prevăzute la alin. (1) lit. a) și b) numai dacă nu există funcții publice parlamentare vacante corespunzătoare în cadrul structurilor Camerei Deputaților sau Senatului, după caz.  +  Articolul 67Destituirea din funcția publică parlamentară se dispune, prin ordin, de secretarul general al Camerei Deputaților sau Senatului, după caz, și se comunică funcționarului public parlamentar în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii, în următoarele cazuri:a) ca sancțiune disciplinară aplicată pentru săvârșirea repetată a unor abateri disciplinare sau a unei abateri disciplinare care a avut consecințe grave;b) dacă s-a ivit un motiv legal de incompatibilitate, iar funcționarul public parlamentar nu acționează pentru încetarea acestuia într-un termen de 10 zile de la data intervenirii cazului de incompatibilitate.  +  Articolul 68Raportul de serviciu încetează de drept în următoarele situații:a) la data decesului;b) la data rămânerii irevocabile a hotărârii judecătorești de declarare a morții funcționarului public parlamentar;c) dacă funcționarul public parlamentar nu mai îndeplinește una dintre condițiile prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. a), d) și e);d) ca urmare a constatării nulității absolute a actului administrativ de numire în funcție, de la data la care nulitatea a fost constatată prin hotărâre judecătorească definitivă;e) abrogată; (la 01-02-2014, Lit. e) a art. 68 a fost abrogată de pct. 1 al art. 172, Titlul II din LEGEA nr. 187 din 24 octombrie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 757 din 12 noiembrie 2012. ) f) când funcționarul public parlamentar a fost condamnat pentru o infracțiune intenționată la o pedeapsă privativă de libertate printr-o hotărâre definitivă; (la 01-02-2014, Lit. f) a art. 68 a fost modificată de pct. 2 al art. 172, Titlul II din LEGEA nr. 187 din 24 octombrie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 757 din 12 noiembrie 2012. ) g) ca urmare a interzicerii exercitării funcției, ca măsură de siguranță ori ca pedeapsă complementară, de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești prin care s-a dispus interdicția;h) la data expirării termenului pentru care a fost exercitată cu caracter temporar funcția publică.  +  Articolul 69Raportul de serviciu încetează de drept la data comunicării deciziei de pensionare a funcționarului public parlamentar pentru limită de vârstă ori invaliditate.  +  Articolul 70Constatarea cazului de încetare a raportului de serviciu, în situațiile prevăzute la art. 65 și 69, se face prin ordin al secretarului general al Camerei Deputaților sau Senatului, după caz, în termen de 5 zile lucrătoare.  +  Articolul 71(1) La încetarea raportului de serviciu, funcționarul public parlamentar își păstrează drepturile dobândite în cadrul carierei, cu excepția cazului în care raportul de serviciu a încetat din motive imputabile acestuia.(2) Funcționarul public parlamentar, la încetarea raportului de serviciu, are obligația de a preda lucrările și bunurile care i-au fost încredințate în vederea exercitării atribuțiilor de serviciu.  +  Articolul 72În cazul în care raportul de serviciu a încetat din motive pe care funcționarul public parlamentar le consideră neîntemeiate, acesta poate cere instanței de contencios administrativ anularea actului administrativ prin care s-a constatat sau s-a dispus încetarea raportului de serviciu, în termen de 30 de zile calendaristice de la comunicare, cu plata unor despăgubiri egale cu drepturile bănești de care acesta ar fi beneficiat pe acea perioadă.  +  Articolul 73În cazul decesului funcționarului public parlamentar aflat în activitate, soțul sau soția și copiii care se aflau în întreținerea funcționarului public parlamentar la data decesului beneficiază de o indemnizație egală cu 7 salarii lunare brute, care se impozitează potrivit legii. În sensul prezentului articol, prin salariu lunar brut se înțeleg salariul de bază brut lunar și sporurile din ultima lună de activitate ale funcționarului public parlamentar decedat. (la 01-01-2024, Articolul 73, Sectiunea a 3-a, Capitolul V a fost modificat de Punctul 1., Articolul XII din LEGEA nr. 282 din 19 octombrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 950 din 20 octombrie 2023 )  +  Articolul 73^1(1) Funcționarii publici parlamentari din structurile de specialitate ale Parlamentului au dreptul la asigurări sociale, în condițiile legii.(2) Abrogat. (la 01-01-2024, Alineatul (2), Articolul 73^1, Sectiunea a 3-a, Capitolul V a fost abrogat de Punctul 2., Articolul XII din LEGEA nr. 282 din 19 octombrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 950 din 20 octombrie 2023 ) (3) La împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzute de sistemul public de pensii, funcționarii publici parlamentari care au realizat un stagiu de cotizare de cel puțin 25 de ani în structurile Parlamentului beneficiază de pensie de serviciu în cuantum de 65% din baza de calcul reprezentată de media veniturilor brute realizate în ultimele luni înainte de data pensionării, conform eșalonării prevăzute în anexa nr. 3, în funcție de data acordării pensiei de serviciu. Pensia acordată nu poate depăși nivelul salariului de bază brut, inclusiv sporurile corespunzătoare funcției deținute sau funcției asimilate, după caz, din ultimele luni anterioare datei pensionării, conform eșalonării prevăzute în anexa nr. 3, în funcție de data acordării pensiei de serviciu. (la 01-01-2024, Alineatul (3), Articolul 73^1, Sectiunea a 3-a, Capitolul V a fost modificat de Punctul 3., Articolul XII din LEGEA nr. 282 din 19 octombrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 950 din 20 octombrie 2023 ) (3^1) Atingerea vechimii de 25 de ani prevăzute la alin. (3) se realizează eșalonat, conform anexei nr. 4. (la 01-01-2024, Articolul 73^1, Sectiunea a 3-a, Capitolul V a fost completat de Punctul 4., Articolul XII din LEGEA nr. 282 din 19 octombrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 950 din 20 octombrie 2023 ) (4) Abrogat. (la 01-01-2024, Alineatul (4), Articolul 73^1, Sectiunea a 3-a, Capitolul V a fost abrogat de Punctul 5., Articolul XII din LEGEA nr. 282 din 19 octombrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 950 din 20 octombrie 2023 ) (5) Pensiile de serviciu stabilite în condițiile prezentei legi se actualizează, din oficiu, în fiecare an, cu rata medie anuală a inflației, indicator definitiv, cunoscut la data de 1 ianuarie a fiecărui an în care se face actualizarea și comunicat de Institutul Național de Statistică. Dacă în urma actualizării rezultă o pensie mai mică, se păstrează pensia aflată în plată. (la 07-08-2017, Alineatul (5) din Articolul 73^1 , Sectiunea a 3-a , Capitolul V a fost modificat de Articolul III din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 59 din 4 august 2017, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 648 din 07 august 2017 ) Notă
    Conform alineatului (3) al articolului VIII din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 226 din 30 decembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1332 din 31 decembrie 2020, prin derogare de la art. 73^1 alin. (5) din Legea nr. 7/2006 privind statutul funcționarului public parlamentar, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2021 pensiile de serviciu stabilite în condițiile legii nu se actualizează cu rata medie anuală a inflației.
    (6) Partea din pensia de serviciu care depășește nivelul pensiei din sistemul asigurărilor sociale de stat se suportă din bugetul de stat.(7) Funcționarii publici parlamentari care au realizat stagiul complet de cotizare prevăzut de sistemul public de pensii, din care cel puțin 20 de ani în structurile Parlamentului, pot solicita pensionarea cu cel mult 5 ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare prevăzute la alin. (3). În acest caz, cuantumul pensiei de serviciu se stabilește prin diminuarea acestuia cu 0,10% din baza de calcul pentru fiecare lună cu care s-a redus vârsta standard de pensionare. (la 01-01-2024, Alineatul (7), Articolul 73^1, Sectiunea a 3-a, Capitolul V a fost modificat de Punctul 6., Articolul XII din LEGEA nr. 282 din 19 octombrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 950 din 20 octombrie 2023 ) (8) Abrogat. (la 01-01-2024, Alineatul (8), Articolul 73^1, Sectiunea a 3-a, Capitolul V a fost abrogat de Punctul 7., Articolul XII din LEGEA nr. 282 din 19 octombrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 950 din 20 octombrie 2023 ) (9) La calculul stagiului de cotizare în structurile Parlamentului, prevăzut la alin. (3), se iau în considerare, după caz, și perioada în care funcționarul public parlamentar a avut calitatea de deputat sau de senator, a îndeplinit o funcție de demnitate publică, numită sau aleasă, precum și perioada în care a îndeplinit o funcție din categoria înalților funcționari publici. (la 01-01-2024, Alineatul (9), Articolul 73^1, Sectiunea a 3-a, Capitolul V a fost modificat de Punctul 8., Articolul XII din LEGEA nr. 282 din 19 octombrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 950 din 20 octombrie 2023 ) (10) La îndeplinirea condițiilor de pensionare prevăzute la alin. (3) funcționarul public parlamentar optează pentru pensia calculată conform prevederilor prezentei legi sau pentru pensia calculată în condițiile prevăzute de legislația privind sistemul public de pensii. (la 01-01-2024, Alineatul (10), Articolul 73^1, Sectiunea a 3-a, Capitolul V a fost modificat de Punctul 8., Articolul XII din LEGEA nr. 282 din 19 octombrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 950 din 20 octombrie 2023 ) (11) Persoanele care îndeplinesc condițiile de pensionare prevăzute de prezenta lege beneficiază de prevederile alin. (3), (5) și (6) chiar dacă la data pensionării ocupă o altă funcție sau au o altă ocupație, după caz. În această situație, pensia se stabilește pe baza drepturilor salariale pe care le are un funcționar public parlamentar aflat în activitate, în aceleași condiții de funcție și vechime. (la 01-01-2024, Alineatul (11), Articolul 73^1, Sectiunea a 3-a, Capitolul V a fost modificat de Punctul 8., Articolul XII din LEGEA nr. 282 din 19 octombrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 950 din 20 octombrie 2023 ) (12) De prevederile alin. (11) pot beneficia numai persoanele al căror raport de serviciu a încetat în condițiile art. 64 lit. a), b) și e) din prezenta lege.(13) Pensia de urmaș se cuvine copiilor și soțului supraviețuitor ai funcționarului public parlamentar, în condițiile prevăzute de legislația privind sistemul public de pensii. (la 01-01-2024, Alineatul (13), Articolul 73^1, Sectiunea a 3-a, Capitolul V a fost modificat de Punctul 8., Articolul XII din LEGEA nr. 282 din 19 octombrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 950 din 20 octombrie 2023 ) Notă
    Decizie de admitere: HP nr. 80/2022, publicată în Monitorul Oficial nr. 54 din 19 ianuarie 2023:
    În interpretarea art. 73^1 alin. (13) din Legea nr. 7/2006 privind statutul funcționarului public parlamentar, republicată, cu modificările și completările ulterioare, dispoziția de trimitere din cuprinsul textului la prevederile art. 83-92 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, vizează toate condițiile legale pentru instituirea pensiei de urmaș, inclusiv în ceea ce privește modalitatea de determinare a cuantumului acesteia - procentual din punctajul mediu anual realizat de susținător, aferent pensiei prevăzute la alin. (1) al art. 89 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare.
    (14) Normele cu privire la stabilirea pensiei de serviciu prevăzute de prezenta lege vor fi aprobate prin ordin comun al secretarilor generali ai celor două Camere ale Parlamentului și al președintelui Casei Naționale de Pensii Publice și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. (la 21-08-2015, Art. 73^1 a fost introdus de pct. 1 al art. I din LEGEA nr. 215 din 21 iulie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 22 iulie 2015. )
     +  Articolul 74Abrogat. (la 23-12-2010, Art. 74 a fost abrogat de lit. h) a art. 196, Cap. X din LEGEA nr. 263 din 16 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 852 din 20 decembrie 2010. )  +  Articolul 75Abrogat. (la 23-12-2010, Art. 75 a fost abrogat de lit. h) a art. 196, Cap. X din LEGEA nr. 263 din 16 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 852 din 20 decembrie 2010. )  +  Articolul 76Abrogat. (la 23-12-2010, Art. 76 a fost abrogat de lit. h) a art. 196, Cap. X din LEGEA nr. 263 din 16 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 852 din 20 decembrie 2010. )  +  Articolul 77Abrogat. (la 23-12-2010, Art. 77 a fost abrogat de lit. h) a art. 196, Cap. X din LEGEA nr. 263 din 16 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 852 din 20 decembrie 2010. )  +  Articolul 78Funcționarii publici parlamentari care împlinesc vârsta de pensie își pot continua activitatea cu aprobarea secretarului general al Camerei Deputaților sau Senatului, după caz.  +  Articolul 79Funcționarii publici parlamentari se pot asigura și la instituțiile private de asigurări sociale, în condițiile legii.  +  Articolul 80Abrogat. (la 23-12-2010, Art. 80 a fost abrogat de lit. h) a art. 196, Cap. X din LEGEA nr. 263 din 16 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 852 din 20 decembrie 2010. )  +  Articolul 81Abrogat. (la 23-12-2010, Art. 81 a fost abrogat de lit. h) a art. 196, Cap. X din LEGEA nr. 263 din 16 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 852 din 20 decembrie 2010. )
     +  Capitolul VI Răspunderea disciplinară a funcționarilor publici parlamentari  +  Articolul 82Funcționarii publici parlamentari răspund disciplinar, contravențional, civil și penal, în condițiile legii.  +  Articolul 83(1) Funcționarii publici parlamentari răspund disciplinar pentru abaterile de la îndatoririle de serviciu.(2) Constituie abatere disciplinară:a) încălcarea prevederilor legale privind interdicțiile funcționarilor publici parlamentari;b) desfășurarea de activități publice cu caracter politic în timpul programului de lucru;c) refuzul nejustificat de a îndeplini o îndatorire ce îi revine potrivit fișei postului sau dispusă de conducătorul ierarhic superior;d) neglijență gravă sau repetată în rezolvarea lucrărilor;e) întârzierea sistematică în efectuarea lucrărilor;f) absența nemotivată de la serviciu sau întârzierea ori plecarea înainte de termen de la program în mod repetat;g) atitudinea ireverențioasă în timpul exercitării funcției;h) nerespectarea reglementărilor legale referitoare la secretul de serviciu, secretul profesional sau a confidențialității lucrărilor care au acest caracter;i) manifestările care aduc atingere prestigiului Parlamentului;j) utilizarea funcției în afara Parlamentului, cu excepția cazului în care aceasta urmărește realizarea sarcinilor de serviciu.(3) Nu constituie abatere disciplinară fapta săvârșită în condițiile alin. (2) lit. b) de funcționarul public parlamentar care își desfășoară activitatea la Cancelaria președintelui, la cabinetele membrilor Biroului permanent, la cabinetele liderilor grupurilor parlamentare și la grupurile parlamentare.  +  Articolul 84Sancțiunile disciplinare care se pot aplica funcționarilor publici parlamentari, proporțional cu gravitatea faptelor, sunt:a) mustrarea;b) avertismentul;c) diminuarea drepturilor salariale lunare brute cu 5-10%, pe o perioadă de la o lună la 3 luni;d) suspendarea dreptului de promovare pe o perioadă de 1-3 ani;e) trecerea într-o funcție inferioară, pe o perioadă de 6-12 luni, cu diminuarea corespunzătoare a salariului de bază;f) revocarea din funcția de conducere ocupată și trecerea pe o funcție de execuție;g) destituirea din funcție.  +  Articolul 85(1) Sancțiunea disciplinară se aplică de către secretarul general al Camerei Deputaților sau Senatului, după caz, în cel mult 30 de zile de la data luării la cunoștință despre abaterea săvârșită, dar nu mai mult de un an de la data săvârșirii acesteia.(2) Sancțiunile disciplinare prevăzute la art. 84 lit. a) și b) se pot aplica direct de către șefii de departament ori directorii generali sau, după caz, de către directorii structurilor în care își desfășoară activitatea cel în cauză.(3) La aplicarea și individualizarea sancțiunii disciplinare se va ține seama de cauzele și gravitatea abaterii disciplinare, împrejurările în care aceasta a fost săvârșită, gradul de vinovăție și consecințele abaterii, comportarea generală în serviciu a funcționarului public parlamentar, precum și de existența, în antecedentele acestuia, a altor sancțiuni disciplinare care nu au fost radiate în condițiile legii.(4) Sancțiunea disciplinară nu poate fi aplicată decât după cercetarea prealabilă a faptei imputate și după audierea funcționarului. Audierea funcționarului trebuie consemnată în scris, sub sancțiunea nulității. Refuzul acestuia de a se prezenta la audiere sau de a semna o declarație privitoare la abaterile imputate se consemnează într-un proces-verbal. În astfel de cazuri, sancțiunea poate fi aplicată fără audierea acestuia.  +  Articolul 86(1) Împotriva sancțiunilor disciplinare, aplicate în condițiile art. 85 alin. (2), funcționarul public parlamentar se poate adresa secretarului general cu contestație, în termen de 15 zile de la data comunicării sancțiunii aplicate. Secretarul general se pronunță cu privire la contestație în termen de 10 zile de la primirea acesteia, solicitând, dacă apreciază necesar, și avizul comisiei de disciplină.(2) Secretarul general și secretarul general adjunct pot fi sancționați disciplinar de către Biroul permanent al Camerei Deputaților sau al Senatului, după caz, pentru abateri disciplinare, cu sancțiunile prevăzute la art. 84.  +  Articolul 87(1) În cadrul Camerei Deputaților și Senatului se constituie câte o comisie de disciplină.(2) Modul de constituire a comisiei de disciplină, componența, atribuțiile, modul de sesizare și procedura de lucru ale acesteia se stabilesc de către Biroul permanent al fiecărei Camere a Parlamentului.  +  Articolul 88Funcționarul public parlamentar nemulțumit de sancțiunea aplicată se poate adresa instanței de contencios administrativ, solicitând anularea sau modificarea ordinului ori dispoziției de sancționare, în condițiile legii.  +  Articolul 89(1) Sancțiunile disciplinare se radiază de drept, după cum urmează:a) în termen de 6 luni de la aplicare, sancțiunile disciplinare prevăzute la art. 84 lit. a) și b), dacă funcționarul public parlamentar sancționat cu una dintre aceste sancțiuni nu a săvârșit o altă abatere disciplinară în această perioadă;b) în termen de un an de la expirarea termenului pentru care au fost aplicate, sancțiunile prevăzute la art. 84 lit. c)-f), dacă funcționarul public parlamentar sancționat cu una dintre aceste sancțiuni nu a săvârșit o altă abatere disciplinară în această perioadă.(2) Radierea sancțiunii disciplinare prevăzute la alin. (1) se constată prin act administrativ al secretarului general al Camerei Deputaților sau Senatului, după caz.  +  Articolul 90Răspunderea contravențională a funcționarului public parlamentar se angajează, potrivit legii, în cazul în care acesta a săvârșit o contravenție în timpul și în legătură cu exercitarea atribuțiilor de serviciu.  +  Articolul 91Răspunderea civilă a funcționarului public parlamentar se angajează pentru:a) pagubele produse cu vinovăție patrimoniului Camerei Deputaților sau Senatului, după caz;b) nerestituirea în termenul legal a sumelor ce i s-au acordat necuvenit;c) daunele plătite de Camera Deputaților sau Senat, după caz, în calitate de comitent, unor terțe persoane, în temeiul unei hotărâri judecătorești definitive și irevocabile.  +  Articolul 92(1) Răspunderea funcționarului public parlamentar pentru infracțiunile săvârșite în timpul exercitării funcției în care este numit sau în legătură cu aceasta se stabilește potrivit legii penale.(2) În cazul în care, în urma sesizării parchetului sau a organului de cercetare penală, s-a dispus începerea urmăririi penale, secretarul general va lua măsura suspendării funcționarului public parlamentar din funcția pe care o deține.(3) Dacă parchetul dispune scoaterea de sub urmărire penală ori încetarea urmăririi penale în cazul prevăzut la alin. (2), precum și în cazul în care instanța judecătorească dispune achitarea sau încetarea procesului penal, suspendarea din funcție încetează, iar secretarul general al Camerei Deputaților ori Senatului, după caz, este obligat să acorde salariul și celelalte drepturi cuvenite funcționarului public parlamentar pe perioada suspendării.  +  Capitolul VII Dispoziții tranzitorii și finale  +  Articolul 93(1) Persoanele care, la data intrării în vigoare a prezentei legi*), sunt încadrate în structurile Parlamentului și desfășoară activitățile prevăzute la art. 3 și la art. 5 alin. (2) se numesc, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, cu respectarea condițiilor prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. a)-g), în funcțiile publice parlamentare prevăzute în anexa la prezenta lege, corespunzător funcțiilor deținute la această dată. Odată cu numirea, funcționarii publici parlamentari depun jurământul de credință, potrivit art. 17 alin. (5)-(7).------------*) A se vedea nota de subsol de la art. 74 alin. (7).(2) Stabilirea funcției de conducere și a funcției de execuție se face pentru fiecare salariat, avându-se în vedere nivelul studiilor, vechimea în specialitate, nivelul încadrării avute, fișa postului, fișa de evaluare pe anul anterior, precum și complexitatea și responsabilitatea funcției.(3) În cazul în care persoana nu are vechimea minimă prevăzută de prezenta lege pentru acea funcție, numirea se face în funcția deținută la data intrării în vigoare a legii*), la nivelul de salarizare avut.-----------*) A se vedea nota de subsol de la art. 74 alin. (7).(4) Prevederile alin. (1)-(3) se aplică în mod corespunzător și persoanelor care sunt încadrate în structurile Parlamentului în care se desfășoară activitățile prevăzute la art. 3 și la art. 5 alin. (2) și care, la data intrării în vigoare a prezentei legi*), sunt detașate sau suspendate.------------*) A se vedea nota de subsol de la art. 74 alin. (7).(5) De prevederile art. 41, 43 și 73 beneficiază și personalul prevăzut la art. 5 alin. (4). (la 01-01-2024, Alineatul (5), Articolul 93, Capitolul VII a fost modificat de Punctul 9., Articolul XII din LEGEA nr. 282 din 19 octombrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 950 din 20 octombrie 2023 )  +  Articolul 94(1) Prevederile art. 44, 73 și 73^1 se aplică în mod corespunzător și personalului Curții Constituționale asimilat, potrivit legii, celui cu funcții similare din structurile Parlamentului.(2) Prevederile prezentei legi se aplică în mod corespunzător și personalului Consiliului Legislativ - organ consultativ de specialitate al Parlamentului - și membrilor acestuia.(3) Perioada în care personalul prevăzut la alin. (2) desfășoară activitate în cadrul Consiliului Legislativ constituie vechime în structurile Parlamentului. (la 07-01-2023, Articolul 94 din Capitolul VII a fost modificat de Punctul 4, Articolul II din LEGEA nr. 10 din 4 ianuarie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 7 din 04 ianuarie 2023 )  +  Articolul 95În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi*), Regulamentul intern al personalului din structurile Camerei Deputaților sau Senatului, după caz, va fi pus de acord cu prevederile prezentei legi.------------*) A se vedea nota de subsol de la art. 74 alin. (7).  +  Articolul 96Abrogat. (la 23-12-2010, Art. 96 a fost abrogat de lit. h) a art. 196, Cap. X din LEGEA nr. 263 din 16 decembrie 2010, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 852 din 20 decembrie 2010. )  +  Articolul 97Prezenta lege se completează în mod corespunzător cu prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu cele ale Legii nr. 7/2004 privind Codul de conduită a funcționarilor publici, republicată, cu cele ale Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu orice alte dispoziții legale, în măsura în care nu contravin prezentei legi.  +  Articolul 98Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta lege. (la 01-01-2024, Capitolul VII a fost completat de Punctul 10., Articolul XII din LEGEA nr. 282 din 19 octombrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 950 din 20 octombrie 2023 ) Notă
    Articolul XIII, XV-XVII din LEGEA nr. 282 din 19 octombrie 2023, publicată în Monitorul Oficial nr. 950 din 20 octombrie 2023 prevăd:
    Articolul XIII(1) La data intrării în vigoare a prezentei legi, pensiile de serviciu ale personalului din structurile Parlamentului, pentru care încadrarea în muncă se face prin contract individual de muncă, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cuvenite sau aflate în plată devin pensii pentru limită de vârstă în sistemul public, considerându-se îndeplinite condițiile prevăzute de legislația privind sistemul public de pensii.(2) Pensiile de serviciu prevăzute la alin. (1) se recalculează în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi prin determinarea punctajului mediu anual și a cuantumului fiecărei pensii conform legislației privind sistemul public de pensii.(3) Dacă în urma recalculării rezultă un cuantum al pensiei din sistemul public de pensii mai mic decât cel al pensiei de serviciu se va menține în plată acesta din urmă până când din aplicarea formulei de calcul prevăzute de legislația privind sistemul public de pensii rezultă un cuantum al pensiei din sistemul public de pensii mai mare decât cel al pensiei de serviciu.(4) Fac excepție de la dispozițiile alin. (1) și (3) pensiile de serviciu ale personalului din structurile Parlamentului, pentru care încadrarea în muncă se face prin contract individual de muncă, potrivit Legii nr. 53/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în cazul cărora a fost stabilită și pensia din sistemul public de pensii, situație în care se acordă cuantumul pensiei celei mai avantajoase.
    Articolul XVÎn vederea aplicării prevederilor prezentei legi, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi instituțiile implicate vor actualiza normele metodologice de aplicare a legislației referitoare la pensiile de serviciu.
    Articolul XVI(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, cuantumul net al pensiilor de serviciu stabilite în baza prevederilor Legii nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviația civilă din România, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr. 7/2006 privind statutul funcționarului public parlamentar, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr. 216/2015 privind acordarea pensiei de serviciu membrilor Corpului diplomatic și consular al României, cu modificările ulterioare, ale Legii nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum au fost modificate și completate prin prezenta lege, nu poate fi mai mare decât 100% din media venitului net corespunzător venitului brut care a constituit baza de calcul al pensiei de serviciu.(2) Pensia de serviciu netă reprezintă pensia de serviciu stabilită în cuantum brut din care se deduce impozitul pe venit, potrivit legislației în vigoare.(3) Venitul net reprezintă venitul brut care a constituit baza de calcul al pensiei de serviciu din care s-au dedus contribuțiile sociale obligatorii și impozitul pe venit, potrivit legislației în vigoare.(4) Orice alte dispoziții contrare prezentei legi se abrogă.(5) Persoanele care, până la data intrării în vigoare a prezentei legi, îndeplinesc cerințele legale pentru obținerea unei pensii de serviciu în baza reglementărilor din legile prevăzute la alin. (1) în vigoare anterior modificărilor și completărilor aduse acestora prin prezenta lege pot solicita, până la data de 31 decembrie 2028, acordarea pensiei de serviciu conform reglementărilor respective.
    Articolul XVII(1) Persoanele care îndeplinesc condițiile pentru obținerea mai multor pensii de serviciu, reglementate de legi cu caracter special, optează pentru obținerea uneia dintre acestea.(2) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, persoanele care cumulează două sau mai multe pensii de serviciu, reglementate de legi cu caracter special, optează pentru dreptul cel mai avantajos.(3) Persoanele care îndeplinesc condițiile pentru acordarea unei pensii dintr-un sistem propriu de asigurări sociale neintegrat sistemului public de pensii pot cumula această categorie de pensie cu pensia din sistemul public de pensii.
     +  Anexa nr. 1CLASIFICAREAfuncțiilor publice parlamentare și condițiile de studiiI. Funcțiile publice parlamentare de conducere din structurile de specialitate ale Camerei Deputaților și Senatului
    Nr. crt. Funcția Nivelul studiilor
    1.Funcții publice parlamentare corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici
    a) Secretar general S
    b) Secretar general adjunct S
    c) Șef departament, director general S
    2.Funcții publice parlamentare de conducere
    a) Director, director adjunct S
    b) Șef serviciu, șef secție S
    c) Șef birou S
    II. Funcțiile publice parlamentare de execuție din structurile de specialitate ale Camerei Deputaților și Senatului
    Nr. crt. Funcția Nivelul studiilor
    1. Consilier parlamentar S
    2. Expert parlamentar S
    3. Consultant parlamentar S
    4. Șef cabinet*) S, SSD, PL, M
    5. Referent**) SSD, PL, M
    6. Stenodactilograf PL, M
    ----------*) Funcția de șef cabinet se utilizează la cabinetele membrilor birourilor permanente, la comisiile permanente, la secretarii generali și secretarii generali adjuncți, precum și la departamente și la direcțiile generale, după caz.**) Persoanele cu studii generale absolvite cu diplomă, care, la data intrării în vigoare a prezentei legi, desfășoară activități de natura funcției publice, potrivit prezentei legi, vor putea fi menținute în funcția publică parlamentară ca funcționar public parlamentar.
     +  Anexa nr. 2
    Echivalarea funcțiilor publice parlamentare cu funcții publice generale
    Funcția publică specifică din cadrul Parlamentului României care se echivaleazăNivelul funcției publiceNivelul studiilor necesareFuncția publică generală cu care se echivalează funcția publică specifică
    Consilier parlamentar/ Expert parlamentar/ Consultant parlamentarexecuțieClasa I, studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentăCu funcțiile publice de execuție de clasa I și clasa a II-a, conform art. 392 alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare
    ReferentexecuțieCu funcțiile publice de execuție de clasa a II-a și clasa a III-a, conform art. 392 alin. (2) și (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare
    (la 07-01-2023, Actul a fost completat de Punctul 5, Articolul II din LEGEA nr. 10 din 4 ianuarie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 7 din 04 ianuarie 2023 ) Notă
    Conform articolului III din LEGEA nr. 10 din 4 ianuarie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 7 din 04 ianuarie 2023, începând cu luna următoare celei în care intră în vigoare prezenta lege, salariile de bază ale personalului din serviciile Parlamentului se stabilesc la nivelul maxim de salarizare aflat în plată în cadrul Camerei Deputaților sau Senatului, după caz, corespunzător fiecărei funcții și gradații de vechime în muncă.
     +  Anexa nr. 3
    NUMĂRUL LUNILOR CARE CONSTITUIE BAZA DE CALCUL
    utilizat la stabilirea pensiei de serviciu pentru funcționarii publici parlamentari
    Luna și anul pensionăriiNumăr luni bază de calcul
    Ianuarie 202412
    Februarie 202412
    Martie 202412
    Aprilie 202412
    Mai 202412
    Iunie 202412
    Iulie 202413
    August 202413
    Septembrie 202413
    Octombrie 202413
    Noiembrie 202413
    Decembrie 202413
    Ianuarie 202514
    Februarie 202514
    Martie 202514
    Aprilie 202514
    Mai 202514
    Iunie 202514
    Iulie 202515
    August 202515
    Septembrie 202515
    Octombrie 202515
    Noiembrie 202515
    Decembrie 202515
    Ianuarie 202616
    Februarie 202616
    Martie 202616
    Aprilie 202616
    Mai 202616
    Iunie 202616
    Iulie 202617
    August 202617
    Septembrie 202617
    Octombrie 202617
    Noiembrie 202617
    Decembrie 202617
    Ianuarie 202718
    Februarie 202718
    Martie 202718
    Aprilie 202718
    Mai 202718
    Iunie 202718
    Iulie 202719
    August 202719
    Septembrie 202719
    Octombrie 202719
    Noiembrie 202719
    Decembrie 202719
    Ianuarie 202820
    Februarie 202820
    Martie 202820
    Aprilie 202820
    Mai 202820
    Iunie 202820
    Iulie 202821
    August 202821
    Septembrie 202821
    Octombrie 202821
    Noiembrie 202821
    Decembrie 202821
    Ianuarie 202922
    Februarie 202923
    Martie 202924
    Aprilie 202925
    Mai 202926
    Iunie 202927
    Iulie 202928
    August 202929
    Septembrie 202930
    Octombrie 202931
    Noiembrie 202932
    Decembrie 202933
    Ianuarie 203034
    Februarie 203035
    Martie 203036
    Aprilie 203037
    Mai 203038
    Iunie 203039
    Iulie 203040
    August 203041
    Septembrie 203042
    Octombrie 203043
    Noiembrie 203044
    Decembrie 203045
    Ianuarie 203146
    Februarie 203147
    Martie 203148
    Aprilie 203149
    Mai 203150
    Iunie 203151
    Iulie 203152
    August 203153
    Septembrie 203154
    Octombrie 203155
    Noiembrie 203156
    Decembrie 203157
    Ianuarie 203258
    Februarie 203259
    Martie 203260
    Aprilie 203261
    Mai 203262
    Iunie 203263
    Iulie 203264
    August 203265
    Septembrie 203266
    Octombrie 203267
    Noiembrie 203268
    Decembrie 203269
    Ianuarie 203370
    Februarie 203371
    Martie 203372
    Aprilie 203373
    Mai 203374
    Iunie 203375
    Iulie 203376
    August 203377
    Septembrie 203378
    Octombrie 203379
    Noiembrie 203380
    Decembrie 203382
    Ianuarie 203484
    Februarie 203486
    Martie 203488
    Aprilie 203490
    Mai 203492
    Iunie 203494
    Iulie 203496
    August 203498
    Septembrie 2034100
    Octombrie 2034102
    Noiembrie 2034104
    Decembrie 2034106
    Ianuarie 2035108
    Februarie 2035110
    Martie 2035112
    Aprilie 2035114
    Mai 2035116
    Iunie 2035118
    Iulie 2035120
    August 2035122
    Septembrie 2035124
    Octombrie 2035126
    Noiembrie 2035128
    Decembrie 2035130
    Ianuarie 2036132
    Februarie 2036134
    Martie 2036136
    Aprilie 2036138
    Mai 2036140
    Iunie 2036142
    Iulie 2036144
    August 2036146
    Septembrie 2036148
    Octombrie 2036150
    Noiembrie 2036152
    Decembrie 2036154
    Ianuarie 2037156
    Februarie 2037158
    Martie 2037160
    Aprilie 2037162
    Mai 2037164
    Iunie 2037166
    Iulie 2037168
    August 2037170
    Septembrie 2037172
    Octombrie 2037174
    Noiembrie 2037176
    Decembrie 2037178
    Ianuarie 2038180
    Februarie 2038182
    Martie 2038184
    Aprilie 2038186
    Mai 2038188
    Iunie 2038190
    Iulie 2038192
    August 2038194
    Septembrie 2038196
    Octombrie 2038198
    Noiembrie 2038200
    Decembrie 2038202
    Ianuarie 2039204
    Februarie 2039206
    Martie 2039208
    Aprilie 2039210
    Mai 2039212
    Iunie 2039214
    Iulie 2039216
    August 2039218
    Septembrie 2039220
    Octombrie 2039222
    Noiembrie 2039224
    Decembrie 2039226
    Ianuarie 2040228
    Februarie 2040230
    Martie 2040232
    Aprilie 2040234
    Mai 2040236
    Iunie 2040238
    Iulie 2040240
    August 2040242
    Septembrie 2040244
    Octombrie 2040246
    Noiembrie 2040248
    Decembrie 2040250
    Ianuarie 2041252
    Februarie 2041254
    Martie 2041256
    Aprilie 2041258
    Mai 2041260
    Iunie 2041262
    Iulie 2041264
    August 2041266
    Septembrie 2041268
    Octombrie 2041270
    Noiembrie 2041272
    Decembrie 2041274
    Ianuarie 2042276
    Februarie 2042278
    Martie 2042280
    Aprilie 2042282
    Mai 2042284
    Iunie 2042286
    Iulie 2042288
    August 2042290
    Septembrie 2042292
    Octombrie 2042294
    Noiembrie 2042296
    Decembrie 2042298
    Ianuarie 2043300
    (la 01-01-2024, Actul a fost completat de Punctul 11., Articolul XII din LEGEA nr. 282 din 19 octombrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 950 din 20 octombrie 2023 )
     +  Anexa nr. 4
    VECHIMEA MINIMĂ NECESARĂ ÎN SPECIALITATE
    realizată de funcționarii publici parlamentari
    Luna și anul pensionăriiVechime minimă necesară în specialitate (ani/luni)
    Ianuarie2024150
    Februarie 20241501
    Martie20241502
    Aprilie20241503
    Mai20241504
    Iunie20241505
    Iulie20241506
    August20241507
    Septembrie20241508
    Octombrie20241509
    Noiembrie20241510
    Decembrie20241511
    Ianuarie2025160
    Februarie20251601
    Martie20251602
    Aprilie20251603
    Mai20251604
    Iunie20251605
    Iulie20251606
    August20251607
    Septembrie20251608
    Octombrie20251609
    Noiembrie20251610
    Decembrie20251611
    Ianuarie2026170
    Februarie 20261701
    Martie20261702
    Aprilie20261703
    Mai20261704
    Iunie20261705
    Iulie20261706
    August20261707
    Septembrie20261708
    Octombrie 20261709
    Noiembrie20261710
    Decembrie20261711
    Ianuarie2027180
    Februarie20271801
    Martie20271802
    Aprilie20271803
    Mai20271804
    Iunie20271805
    Iulie20271806
    August20271807
    Septembrie 20271808
    Octombrie20271809
    Noiembrie 20271810
    Decembrie20271811
    Ianuarie2028190
    Februarie20281901
    Martie20281902
    Aprilie20281903
    Mai20281904
    Iunie20281905
    Iulie20281906
    August20281907
    Septembrie20281908
    Octombrie20281909
    Noiembrie20281910
    Decembrie20281911
    Ianuarie2029200
    Februarie 20292001
    Martie20292002
    Aprilie20292003
    Mai 20292004
    Iunie 20292005
    Iulie20292006
    August20292007
    Septembrie 20292008
    Octombrie20292009
    Noiembrie 20292010
    Decembrie 20292011
    Ianuarie 2030210
    Februarie 20302101
    Martie 20302102
    Aprilie20302103
    Mai 20302104
    Iunie 20302105
    Iulie20302106
    August20302107
    Septembrie20302108
    Octombrie20302109
    Noiembrie 20302110
    Decembrie 20302111
    Ianuarie2031220
    Februarie 20312201
    Martie 20312202
    Aprilie20312203
    Mai 20312204
    Iunie 20312205
    Iulie20312206
    August 20312207
    Septembrie 20312208
    Octombrie20312209
    Noiembrie 20312210
    Decembrie 20312211
    Ianuarie2032230
    Februarie 20322301
    Martie 20322302
    Aprilie20322303
    Mai20322304
    Iunie 20322305
    Iulie20322306
    August 20322307
    Septembrie 20322308
    Octombrie20322309
    Noiembrie 20322310
    Decembrie 20322311
    Ianuarie2033240
    Februarie 20332401
    Martie 20332402
    Aprilie20332403
    Mai20332404
    Iunie 20332405
    Iulie20332406
    August20332407
    Septembrie 20332408
    Octombrie 20332409
    Noiembrie 20332410
    Decembrie 20332411
    Ianuarie2034250
    (la 01-01-2024, Actul a fost completat de Punctul 11., Articolul XII din LEGEA nr. 282 din 19 octombrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 950 din 20 octombrie 2023 )
    Notă
    Reproducem mai jos prevederile art. II-IV din Legea nr. 113/2009 pentru modificarea și completarea Legii nr. 7/2006 privind statutul funcționarului public parlamentar, care nu au fost încorporate în textul republicat al Legii nr. 7/2006 și care se aplică, în continuare, ca dispoziții proprii ale Legii nr. 113/2009:
    Articolul II. - Prevederile alin. (2^1) al art. 5*) din Legea nr. 7/2006 privind statutul funcționarului public parlamentar, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum au fost modificate prin prezenta lege, se aplică de la data de 1 ianuarie 2010.-------------*) Art. 5 alin. (2^1) a devenit în urma renumerotării art. 5 alin. (3).
    Articolul III. - (1) Prevederile art. 71 alin. (1)**) din Legea nr. 7/2006 privind statutul funcționarului public parlamentar, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta lege se aplică și funcționarilor publici parlamentari al căror raport de serviciu a încetat în condițiile art. 62 lit. d)***) și art. 64****) din Legea nr. 7/2006, cu modificările și completările ulterioare, până la data intrării în vigoare a prezentei legi.-----------**) Art. 71 alin. (1) a devenit în urma renumerotării art. 73 alin. (1).
    ***) Art. 62 lit. d) a devenit în urma renumerotării art. 64 lit. d).
    ****) Art. 64 a devenit în urma renumerotării art. 66.
    (2) Cheltuielile suplimentare determinate prin acordarea indemnizației potrivit alin. (1) vor fi asigurate prin bugetul Camerei Deputaților, respectiv al Senatului, în mod eșalonat în cursul anilor 2009 și 2010.
    (3) Procedura privind plata cheltuielilor care rezultă din aplicarea prevederilor art. 71 alin. (1)**) din Legea nr. 7/2006, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta lege, se aprobă de Biroul permanent al fiecărei Camere, la propunerea secretarilor generali ai acestora.-------------**) Art. 71 alin. (1) a devenit în urma renumerotării art. 73 alin. (1).
    Articolul IV. - Se autorizează Ministerul Finanțelor Publice să introducă, la propunerea Camerei Deputaților, respectiv a Senatului modificările corespunzătoare în volumul și în structura bugetelor celor două Camere pe anul 2009.
    -------