ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 191 din 28 decembrie 2022pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 1280 din 30 decembrie 2022
Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență, ținând cont de Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării Planului de redresare și reziliență al României,luând în considerare calendarul asumat pentru atingerea jaloanelor și țintelor din cadrul Planului național de redresare și reziliență al României, denumit în continuare PNRR, precum și angajamentele asumate în implementarea acestuia, având în vedere că Agenția Națională a Funcționarilor Publici este coordonator de reformă și investiții conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările și completările ulterioare,cunoscând necesitatea îndeplinirii obiectivului specific Resursele umane din sectorul public al capitolului II „Administrația publică“ din Programul de guvernare 2021-2024, aprobat prin Hotărârea Parlamentului nr. 42/2021 pentru acordarea încrederii Guvernului, care menționează măsura, referitoare la implementarea unui cadru unitar de competențe la nivelul administrației pentru o carieră mai clară, precum și operaționalizarea unui nou cadru de competențe pentru funcția publică, reglementat inclusiv de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, ceea ce va conduce la definirea mixului de cunoștințe, abilități și atitudini necesare pentru ocuparea funcțiilor publice și care va susține profesionalizarea administrației publice și creșterea calității resursei umane din sectorul public, care se va reflecta în recrutarea și selecția funcționarilor publici, formarea și dezvoltarea lor, precum și în evaluarea performanțelor individuale, luând în considerare faptul că aprobarea normelor privind conținutul, competența și procedura de elaborare și avizare a cadrelor de competență constituie premise/condiționalități pentru îndeplinirea măsurilor/jaloanelor stabilite în cadrul Acordului de finanțare privind implementarea reformelor și/sau investițiilor finanțate prin PNRR nr. 38.921/5.04.2022, semnat între Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și Agenția Națională a Funcționarilor Publici, în calitate de coordonator de reformă și investiții pentru PNRR, respectiv componenta C14 - Bună guvernanță, reforma 3 - Management performant al resurselor umane din sectorul public - jalonul 419 - Cadre de competență operaționale în administrația publică centrală, termen de realizare până la data de 31 decembrie 2025,în considerarea faptului că aprobarea normelor privind organizarea și desfășurarea proiectului-pilot al concursului de ocupare a unor funcții publice vacante constituie premise/condiționalități pentru îndeplinirea măsurilor/jaloanelor stabilite în cadrul Acordului de finanțare privind implementarea reformelor și/sau investițiilor finanțate prin PNRR nr. 38.921/5.04.2022, semnat între Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și Agenția Națională a Funcționarilor Publici, în calitate de coordonator de reformă și investiții pentru PNRR, respectiv componenta C14 - Bună guvernanță, reforma 3 - Management performant al resurselor umane din sectorul public - jalonul 416, în care se prevede în responsabilitatea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici realizarea unei analize ex post a concursului național (pilot) pentru selectarea a două categorii de funcții publice din administrația centrală, cu termen de realizare până la data de 30 iunie 2023, luând în considerare necesitatea reglementării urgente a normelor care să permită organizarea și desfășurarea proiectului-pilot al concursului de ocupare a unor funcții publice vacante,având în vedere prevederile art. 401 alin. (1) lit. d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, conform cărora Agenția Națională a Funcționarilor Publici realizează evidența și managementul funcției publice și ale funcționarilor publici, precum și prevederile art. 410 din același act normativ, este necesară reglementarea normelor care să permită Agenției Naționale a Funcționarilor Publici accesul la dosarele profesionale ale funcționarilor publici din cadrul autorităților și instituțiilor publice.Având în vedere faptul că unele norme cu privire la Sistemul electronic național de evidență a ocupării în sectorul public reglementate în cuprinsul art. 411 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, au un caracter neclar, ceea ce creează dificultăți în elaborarea legislației secundare,ținând seama de faptul că, potrivit art. 411 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, evidența personalului plătit din fonduri publice se realizează pe baza Sistemului electronic național de evidență a ocupării în sectorul public pentru categoriile de personal prevăzute în legislația-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice,luând în considerare prevederile art. 2 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, care reglementează categoriile de personal din sectorul bugetar plătit din bugetul general consolidat al statului căruia i se aplică prevederile acestei legi și implicit cele ale art. 411 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare,ținând cont de necesitatea asigurării securității datelor și informațiilor care privesc capacitatea de apărare a țării, informații care potrivit prevederilor art. 15 lit. d) din Legea nr. 182/2002 privind protecția informațiilor clasificate, cu modificările și completările ulterioare, constituie informații secrete de stat, cunoscând un regim special de protecție, ceea ce presupune exceptarea personalului militar și a personalului din cadrul instituțiilor publice de apărare, ordine publică și securitate națională prevăzut la art. 382 lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, dintre categoriile de personal bugetar cu privire la care se colectează date în Sistemul electronic național de evidență a ocupării în sectorul public,luând act de observațiile și propunerile formulate în procesul de consultare interinstituțională de a reglementa printr-un act normativ de nivel primar normele privind cadrele de competență, precum și normele privind organizarea și desfășurarea proiectului-pilot, ținând cont de jurisprudența Curții Constituționale a României, respectiv Decizia nr. 392/2014 și Decizia nr. 172/2016, precum și unele norme cu privire la Sistemul electronic național de evidență a ocupării în sectorul public, care să clarifice și să faciliteze operaționalizarea acestuia, ținând cont de faptul că prin PNRR, respectiv componenta C14 - Bună guvernanță, reforma 3 - Management performant al resurselor umane din sectorul public - jalonul 419, se impune realizarea evaluării performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici pe bază de competențe, este necesară reglementarea normelor care să prevadă posibilitatea utilizării cadrelor de competență generale pentru realizarea acestui proces.Luând în considerare prevederile art. 7 alin. (1) lit. a) din capitolul I lit. B - Reglementări specifice funcționarilor publici din anexa nr. VIII - Familia ocupațională de funcții bugetare „Administrație“ la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, potrivit cărora funcționarii publici au dreptul la indemnizațiile stabilite pentru activități suplimentare la care sunt desemnați să participe în cadrul unor comisii organizate în condițiile legii, al căror cuantum se suportă de la bugetul de stat, bugetul local sau, după caz, de la bugetul de asigurări sociale,având în vedere că neadoptarea acestui act normativ ar periclita realizarea jaloanelor 419 - Cadre de competență operaționale în administrația publică centrală și 416 - în care se prevede în responsabilitatea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici realizarea unei analize ex post a concursului național (pilot) pentru selectarea a două categorii de funcții publice din administrația centrală,ținând seama de faptul că neadoptarea unor măsuri în regim de urgență și nerezolvarea problemelor stringente identificate, cu caracter sistemic, la nivelul legislației cu impact asupra administrației publice, ar putea conduce la îngreunarea procesului decizional și derularea procedurilor interne la nivelul unor autorități și instituții publice,ținând cont de faptul că aceste elemente vizează interesul public și constituie situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, necesitând măsuri urgente,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul IOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 382, partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 382Prevederile prezentului titlu, cu excepțiile prevăzute de prezentul cod, nu se aplică următoarelor categorii de personal bugetar:2. După articolul 398 se introduce un nou articol, articolul 398^1, cu următorul cuprins: + Articolul 398^1Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale înalților funcționari publici pe bază de competențe(1) Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale înalților funcționari publici pe bază de competențe, cu excepția celor din categoria înalților funcționari publici parlamentari, se face de către o comisie de evaluare, formată din 5 membri numiți pentru un mandat de 3 ani prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 396 alin. (2) și (5)-(10). (2) Evaluarea prevăzută la alin. (1) se face anual și reprezintă aprecierea obiectivă a performanțelor profesionale individuale ale înalților funcționari publici, prin verificarea modului de îndeplinire a obiectivelor individuale, utilizând cadrele de competențe generale și nivelurile de complexitate aferente, precum și descriptorii și indicatorii comportamentali aferenți competențelor generale stabilite pentru funcțiile publice prevăzute la art. 389, conform art. 17 din anexa nr. 8. (3) Înalții funcționari publici au obligația de a urma anual cursuri de perfecționare profesională, în condițiile legii.3. La articolul 401 alineatul (1), litera m) se modifică și va avea următorul cuprins:m) elaborează cadre de competențe generale, în condițiile legii;4. La articolul 401 alineatul (1), după litera m) se introduce o nouă literă, litera m^1), cu următorul cuprins:m^1) avizează cadrele de competențe specifice, elaborate de autoritățile și instituțiile publice, pentru funcțiile publice prevăzute la art. 385, cu excepția celor care beneficiază de statute speciale, în condițiile legii; (la 16-11-2023, Litera m^1) de la Punctul 4., Articolul I a fost modificată de Punctul 1., ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 348 din 10 noiembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1029 din 13 noiembrie 2023 ) 5. La articolul 401, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Normele privind cadrele de competențe generale și specifice sunt prevăzute în anexa nr. 8.6. La articolul 410, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alineatele (1^1) și (1^2), cu următorul cuprins:(1^1) În scopul realizării evidenței și managementului funcției publice și al funcționarilor publici, Agenția Națională a Funcționarilor Publici primește datele și informațiile necesare din dosarele profesionale ale funcționarilor publici din cadrul autorităților și instituțiilor publice.(1^2) În aplicarea prevederilor alin. (1^1), Agenția Națională a Funcționarilor Publici utilizează instrumente informatice la care autoritățile și instituțiile publice au acces în condițiile reglementate prin hotărârea Guvernului prevăzută la art. 411 alin. (10).7. La articolul 411, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Prezentul articol se aplică personalului plătit din fonduri publice prevăzut la art. 382 lit. a)-g) și i), precum și funcționarilor publici, cu excepția personalului prevăzut la art. 382 lit. a) din cadrul instituțiilor publice de apărare, ordine publică și securitate națională.8. La articolul 411, alineatele (2), (5) și (8) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Agenția Națională a Funcționarilor Publici administrează Sistemul electronic național de evidență a ocupării în sectorul public și realizează evidența personalului plătit din fonduri publice. Sistemul electronic național de evidență a ocupării în sectorul public operează cu date colectate în condițiile prevăzute la alin. (5), precum și de la autorități și instituții publice și de la alte persoane juridice în cadrul cărora își desfășoară activitatea categoriile de personal prevăzute în legislația-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice..............................................................................................(5) În vederea întocmirii, actualizării și administrării evidenței personalului bugetar plătit din fonduri publice, Agenția Națională a Funcționarilor Publici și Inspecția Muncii, precum și celelalte autorități sau instituții publice care dețin baze de date cuprinzând unele date specifice despre personalul bugetar plătit din fonduri publice asigură interconectarea sistemelor informatice și stabilesc modalitățile concrete de colaborare, încheind în acest sens protocoale de colaborare. .............................................................................................(8) Autoritățile și instituțiile publice în cadrul sau în subordinea cărora își desfășoară activitatea funcționari publici care beneficiază de statute speciale prevăzute la art. 380 alin. (1) lit. d) și f) au obligația de a ține evidența funcțiilor publice și a funcționarilor publici cu statut special. În acest caz, datele statistice necesare întocmirii, actualizării și administrării evidenței personalului bugetar plătit din fonduri publice se transmit lunar Agenției Naționale a Funcționarilor Publici în formatul și la termenele stabilite prin hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (10).9. La articolul 411, după alineatul (8) se introduc patru noi alineate, alineatele (8^1)-(8^4), cu următorul cuprins:(8^1) Datele statistice necesare întocmirii, actualizării și administrării evidenței personalului plătit din fonduri publice, referitoare la personalul prevăzut la art. 382 lit. c), la personalul din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, precum și la funcționarii publici cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne sunt comunicate lunar Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, în temeiul protocoalelor încheiate de aceasta și următoarele autorități și instituții publice: Înalta Curte de Casație și Justiție, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Justiției, Ministerul Afacerilor Externe și Ministerul Afacerilor Interne. Protocoalele cuprind cel puțin elementele prevăzute la alin. (8^3).(8^2) În scopul realizării evidenței personalului plătit din fonduri publice, Agenția Națională a Funcționarilor Publici are acces la informațiile relevante din Registrul național de evidență a persoanelor administrat de Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, cu limitarea strictă la categoriile de date necesare pentru desfășurarea în bune condiții a activității proprii. Accesul se realizează prin mijloace informatice dezvoltate și controlate de Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor, în limitele condițiilor tehnice existente. Pe măsura dezvoltării sistemelor informatice administrate de către Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor accesul se poate realiza prin mecanisme automatizate de natură să asigure finalitatea scopurilor prevăzute de prezentul cod. (8^3) Condițiile privind accesul la Registrul național de evidență a persoanelor se stabilesc prin protocol încheiat între Agenția Națională a Funcționarilor Publici și Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor, care trebuie să cuprindă cel puțin următoarele elemente: a) obligațiile părților pentru asigurarea unei prelucrări legale și echitabile; b) categoriile de date care fac obiectul prelucrării, inclusiv modalitatea prin care se asigură respectarea principiului reducerii la minimum a datelor; c) operațiunile și procedurile de prelucrare a datelor cu caracter personal; d) condițiile în care datele cu caracter personal furnizate din Registrul național de evidență a persoanelor pot fi comunicate altor persoane fizice sau juridice;e) descrierea măsurilor necesare pentru asigurarea securității prelucrărilor; f) măsurile necesar a fi instituite pentru asigurarea confidențialității prelucrărilor; g) măsurile instituite pentru asigurarea exercitării drepturilor de către persoanele vizate.(8^4) Datele cu caracter personal furnizate din Registrul național de evidență a persoanelor în scopul prevăzut la alin. (8^2) nu pot fi prelucrate ulterior în alt scop, cu excepția prelucrărilor efectuate în temeiul unei dispoziții legale exprese.9^1. La articolul 417, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:(3) Pentru funcționarii publici care au domiciliul în altă localitate decât cea în care își desfășoară activitatea și cărora nu li se poate asigura o locuință de serviciu, autoritățile publice locale pot decide, în baza unui regulament propriu, decontarea cheltuielilor de deplasare. (la 16-11-2023, Articolul I a fost completat de Punctul 2., ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 348 din 10 noiembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1029 din 13 noiembrie 2023 ) 10. După articolul 485 se introduce un nou articol, articolul 485^1, cu următorul cuprins: + Articolul 485^1Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici care ocupă funcții publice prevăzute de art. 385 alin. (1) și (2), pe bază de competențe(1) Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici care ocupă funcții publice prevăzute de art. 385 alin. (1) și (2), pe bază de competențe, se face anual.(2) Procesul de evaluare a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici de conducere și ale funcționarilor publici de execuție prevăzuți la alin. (1), pe bază de competențe, reprezintă aprecierea obiectivă a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici, prin verificarea modului de îndeplinire a obiectivelor individuale, utilizând cadrele de competențe generale și nivelurile de complexitate aferente, precum și descriptorii și indicatorii comportamentali aferenți competențelor generale stabilite pentru funcțiile publice prevăzute la art. 390 și 392, conform art. 17 din anexa nr. 8. (3) Stabilirea obiectivelor individuale trebuie să aibă în vedere corelarea cu atribuțiile și obiectivele instituției în care își desfășoară activitatea funcționarul public. (4) Evaluarea performanțelor profesionale individuale pe bază de competențe se realizează pentru toți funcționarii publici prevăzuți la alin. (1) care au desfășurat efectiv activitate, minimum 6 luni, în anul calendaristic pentru care se realizează evaluarea. (5) Calificativele obținute în procesul de evaluare a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici prevăzuți la alin. (1), pe bază de competențe, sunt avute în vedere la:a) promovarea într-o funcție publică superioară; b) acordarea de prime, în condițiile legii; c) diminuarea drepturilor salariale cu 10% până la următoarea evaluare anuală a performanțelor profesionale individuale pe bază de competențe, pentru funcționarii publici care au obținut calificativul «satisfăcător»; d) eliberarea din funcția publică. (6) Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici prevăzuți la alin. (1), pe bază de competențe, se realizează în mod obligatoriu la modificarea, suspendarea și încetarea raporturilor de serviciu ale funcționarilor publici. (7) În cadrul procesului de evaluare a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici prevăzuți la alin. (1), pe bază de competențe, se stabilesc cerințele de formare profesională a funcționarilor publici. (8) Procesul de evaluare a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici prevăzuți la alin. (1), pe bază de competențe, se desfășoară cu respectarea metodologiei de evaluare a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici pe bază de competențe, care se aprobă prin lege.10^1. La articolul 513, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:(4) În cazul în care s-a dispus clasarea sau renunțarea la urmărirea penală ori achitarea sau renunțarea la aplicarea pedepsei, precum și în cazul încetării procesului penal, suspendarea din funcția publică încetează, iar funcționarul public respectiv își va relua activitatea în funcția publică deținută anterior și îi vor fi achitate drepturile salariale aferente perioadei de suspendare. (la 16-11-2023, Articolul I a fost completat de Punctul 3., ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 348 din 10 noiembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1029 din 13 noiembrie 2023 ) 11. La articolul 597 alineatul (1), după litera h) se introduce o nouă literă, litera i), cu următorul cuprins:i) prevederile art. 398^1 și 485^1 se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2025 pentru funcționarii publici care ocupă funcții publice prevăzute la art. 385 alin. (1) și (2).12. La articolul 597, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:(4) La data de 1 aprilie 2025 se abrogă art. 398.13. Articolul 598 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 598Anexele nr. 1-9 fac parte integrantă din prezentul cod.14. La articolul 617, alineatul (3) se abrogă.15. La articolul 619, partea introductivă a alineatului (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Proiectul-pilot se derulează până la intrarea în vigoare a prevederilor art. 467 alin. (3)-(9) din prezentul cod, pentru:16. La articolul 619, alineatele (10) și (12) se modifică și vor avea următorul cuprins:(10) Normele privind organizarea și desfășurarea proiectului-pilot al concursului de ocupare a unor funcții publice vacante și modalitatea de previzionare a necesarului de funcții publice pentru organizarea proiectului-pilot sunt prevăzute în anexa nr. 9. .............................................................................................(12) Pe întreaga durată a aplicării proiectului-pilot, recrutarea și selecția în vederea ocupării funcțiilor publice prevăzute la alin. (2) se fac prin concursul prevăzut la alin. (4).17. După anexa nr. 7 se introduc două noi anexe, anexele nr. 8 și 9, având cuprinsul prevăzut în anexele nr. 1 și 2 la prezenta ordonanță de urgență. + Articolul II(1) Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale înalților funcționari publici pentru activitatea desfășurată până la 31 decembrie 2024 se face până la data de 31 martie 2025, cu respectarea prevederilor art. 398 și ale anexei nr. 6 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.(2) Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici de execuție și de conducere care ocupă funcții publice prevăzute la art. 385 alin. (1) și (2), pentru activitatea desfășurată până la 31 decembrie 2024, se face până la data de 31 martie 2025, cu respectarea prevederilor art. 485 și ale anexei nr. 6 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul III(1) Etapele procedurii de elaborare și avizare a cadrelor de competență prevăzute la art. 22 din anexa nr. 8 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, se desfășoară în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență de către autoritățile și instituțiile publice în cadrul cărora sunt stabilite funcțiile publice prevăzute la art. 385 alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, pentru funcțiile publice din categoria înalților funcționari publici și funcțiile publice de execuție generale, grad profesional debutant, cu excepția celor care beneficiază de statute speciale în condițiile legii.(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), pentru funcțiile publice ocupate și vacante, fișa postului standardizată se elaborează și se completează potrivit dispozițiilor art. 31 din anexa nr. 8 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare.(3) Pentru funcțiile publice prevăzute la art. 385 alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția celor care beneficiază de statute speciale în condițiile legii, etapele procedurii de elaborare și avizare a cadrelor de competență se desfășoară de către autoritățile și instituțiile publice până la data de 31 decembrie 2023. (la 16-11-2023, Alineatul (3), Articolul III a fost modificat de Punctul 4., ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 348 din 10 noiembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1029 din 13 noiembrie 2023 ) (4) În aplicarea prevederilor alin. (3), pentru funcțiile publice ocupate și vacante, fișa postului standardizată se elaborează și se completează potrivit dispozițiilor art. 31 din anexa nr. 8 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul IVPentru concursurile de recrutare din cadrul autorităților și instituțiilor publice care se organizează și se desfășoară în temeiul prevederilor art. 618 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, pentru funcțiile publice vacante, cu excepția celor care beneficiază de statute speciale în condițiile legii, altele decât cele din categoria înalților funcționari publici și funcțiile publice generale de execuție de grad profesional debutant, până la data intrării în vigoare a prevederilor art. 467 alin. (3)-(9) din aceeași ordonanță de urgență, se utilizează fișa postului corespunzătoare fiecărei funcții publice vacante întocmită conform modelului fișei postului prevăzut în anexa nr. 1 laHotărârea Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea și dezvoltarea carierei funcționarilor publici, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul V(1) În vederea implementării prevederilor art. 619 alin. (1) și alin. (2) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, autoritățile și instituțiile publice prevăzute la art. III alin. (1) au obligația de a stabili un minimum de 10% din numărul total al funcțiilor publice de execuție vacante pentru funcțiile publice de execuție vacante de grad profesional debutant, în condițiile prevăzute la art. 409 alin. (3) lit. b) și, după caz, lit. c) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare. (2) Prin derogare de la prevederile art. 402 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, avizul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici este prealabil și obligatoriu și se emite în situația prevăzută la alin. (1) în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii documentelor cuprinse în lista prevăzută la art. 402 alin. (4) din aceeași ordonanță de urgență. + Articolul VI(1) Agenția centralizează necesarul de funcții publice transmis de autoritățile și instituțiile publice în termen de 5 zile lucrătoare de la împlinirea termenului prevăzut la art. III alin. (1).(2) Necomunicarea necesarului de funcții publice de către autoritățile și instituțiile publice în termenul prevăzut la alin. (1) atrage imposibilitatea ocupării funcțiilor publice generale de stat și teritoriale de grad profesional debutant, cu excepția celor care beneficiază de statute speciale în condițiile legii, precum și a celor din categoria înalților funcționari publici, conform prevederilor art. 619 alin. (12) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul VII(1) Ordinul președintelui Agenției Naționale a Funcționarilor Publici prevăzut la art. 11 din anexa nr. 9 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, se aprobă în termen de 15 de zile calendaristice de la împlinirea termenului prevăzut la art. VI alin. (1). (2) Ordinul președintelui Agenției Naționale a Funcționarilor Publici prevăzut la art. 75 alin. (4) din anexa nr. 9 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, se aprobă în termen de 30 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(3) Ordinul președintelui Agenției Naționale a Funcționarilor Publici prevăzut la art. 86 alin. (5) din anexa nr. 9 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, se aprobă în termen de 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(4) Ordinul președintelui Agenției Naționale a Funcționarilor Publici prevăzut la art. 114 din anexa nr. 9 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, se aprobă în termen de 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru,
Mihaela-Ioana Kaitor,
secretar de stat
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Cseke Attila-Zoltán
Președintele Agenției Naționale a Funcționarilor Publici,
Vasile-Felix Cozma
Secretarul general al Guvernului,
Marian Neacșu
p. Ministrul apărării naționale,
Simona Cojocaru,
secretar de stat
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Marius-Constantin Budăi
Ministrul afacerilor interne,
Lucian Nicolae Bode
p. Ministrul afacerilor externe,
Janina-Mirela Sitaru,
secretar de stat
p. Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Bogdan-Eduard Simcea,
secretar de stat
p. Ministrul finanțelor,
Mihai Diaconu,
secretar de statBucurești, 28 decembrie 2022.Nr. 191. + Anexa nr. 1(Anexa nr. 8 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019)NORMEprivind cadrele de competențe generale și specifice + Anexa nr. 2(Anexa nr. 9 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019)NORMEprivind organizarea și desfășurarea proiectului-pilot al concursului de ocupare a unorfuncții publice vacante și modalitatea de previzionare a necesarului de funcții publicepentru organizarea proiectului-pilot----
EMITENT |
Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență, ținând cont de Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării Planului de redresare și reziliență al României,luând în considerare calendarul asumat pentru atingerea jaloanelor și țintelor din cadrul Planului național de redresare și reziliență al României, denumit în continuare PNRR, precum și angajamentele asumate în implementarea acestuia, având în vedere că Agenția Națională a Funcționarilor Publici este coordonator de reformă și investiții conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările și completările ulterioare,cunoscând necesitatea îndeplinirii obiectivului specific Resursele umane din sectorul public al capitolului II „Administrația publică“ din Programul de guvernare 2021-2024, aprobat prin Hotărârea Parlamentului nr. 42/2021 pentru acordarea încrederii Guvernului, care menționează măsura, referitoare la implementarea unui cadru unitar de competențe la nivelul administrației pentru o carieră mai clară, precum și operaționalizarea unui nou cadru de competențe pentru funcția publică, reglementat inclusiv de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, ceea ce va conduce la definirea mixului de cunoștințe, abilități și atitudini necesare pentru ocuparea funcțiilor publice și care va susține profesionalizarea administrației publice și creșterea calității resursei umane din sectorul public, care se va reflecta în recrutarea și selecția funcționarilor publici, formarea și dezvoltarea lor, precum și în evaluarea performanțelor individuale, luând în considerare faptul că aprobarea normelor privind conținutul, competența și procedura de elaborare și avizare a cadrelor de competență constituie premise/condiționalități pentru îndeplinirea măsurilor/jaloanelor stabilite în cadrul Acordului de finanțare privind implementarea reformelor și/sau investițiilor finanțate prin PNRR nr. 38.921/5.04.2022, semnat între Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și Agenția Națională a Funcționarilor Publici, în calitate de coordonator de reformă și investiții pentru PNRR, respectiv componenta C14 - Bună guvernanță, reforma 3 - Management performant al resurselor umane din sectorul public - jalonul 419 - Cadre de competență operaționale în administrația publică centrală, termen de realizare până la data de 31 decembrie 2025,în considerarea faptului că aprobarea normelor privind organizarea și desfășurarea proiectului-pilot al concursului de ocupare a unor funcții publice vacante constituie premise/condiționalități pentru îndeplinirea măsurilor/jaloanelor stabilite în cadrul Acordului de finanțare privind implementarea reformelor și/sau investițiilor finanțate prin PNRR nr. 38.921/5.04.2022, semnat între Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și Agenția Națională a Funcționarilor Publici, în calitate de coordonator de reformă și investiții pentru PNRR, respectiv componenta C14 - Bună guvernanță, reforma 3 - Management performant al resurselor umane din sectorul public - jalonul 416, în care se prevede în responsabilitatea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici realizarea unei analize ex post a concursului național (pilot) pentru selectarea a două categorii de funcții publice din administrația centrală, cu termen de realizare până la data de 30 iunie 2023, luând în considerare necesitatea reglementării urgente a normelor care să permită organizarea și desfășurarea proiectului-pilot al concursului de ocupare a unor funcții publice vacante,având în vedere prevederile art. 401 alin. (1) lit. d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, conform cărora Agenția Națională a Funcționarilor Publici realizează evidența și managementul funcției publice și ale funcționarilor publici, precum și prevederile art. 410 din același act normativ, este necesară reglementarea normelor care să permită Agenției Naționale a Funcționarilor Publici accesul la dosarele profesionale ale funcționarilor publici din cadrul autorităților și instituțiilor publice.Având în vedere faptul că unele norme cu privire la Sistemul electronic național de evidență a ocupării în sectorul public reglementate în cuprinsul art. 411 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, au un caracter neclar, ceea ce creează dificultăți în elaborarea legislației secundare,ținând seama de faptul că, potrivit art. 411 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, evidența personalului plătit din fonduri publice se realizează pe baza Sistemului electronic național de evidență a ocupării în sectorul public pentru categoriile de personal prevăzute în legislația-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice,luând în considerare prevederile art. 2 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, care reglementează categoriile de personal din sectorul bugetar plătit din bugetul general consolidat al statului căruia i se aplică prevederile acestei legi și implicit cele ale art. 411 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare,ținând cont de necesitatea asigurării securității datelor și informațiilor care privesc capacitatea de apărare a țării, informații care potrivit prevederilor art. 15 lit. d) din Legea nr. 182/2002 privind protecția informațiilor clasificate, cu modificările și completările ulterioare, constituie informații secrete de stat, cunoscând un regim special de protecție, ceea ce presupune exceptarea personalului militar și a personalului din cadrul instituțiilor publice de apărare, ordine publică și securitate națională prevăzut la art. 382 lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, dintre categoriile de personal bugetar cu privire la care se colectează date în Sistemul electronic național de evidență a ocupării în sectorul public,luând act de observațiile și propunerile formulate în procesul de consultare interinstituțională de a reglementa printr-un act normativ de nivel primar normele privind cadrele de competență, precum și normele privind organizarea și desfășurarea proiectului-pilot, ținând cont de jurisprudența Curții Constituționale a României, respectiv Decizia nr. 392/2014 și Decizia nr. 172/2016, precum și unele norme cu privire la Sistemul electronic național de evidență a ocupării în sectorul public, care să clarifice și să faciliteze operaționalizarea acestuia, ținând cont de faptul că prin PNRR, respectiv componenta C14 - Bună guvernanță, reforma 3 - Management performant al resurselor umane din sectorul public - jalonul 419, se impune realizarea evaluării performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici pe bază de competențe, este necesară reglementarea normelor care să prevadă posibilitatea utilizării cadrelor de competență generale pentru realizarea acestui proces.Luând în considerare prevederile art. 7 alin. (1) lit. a) din capitolul I lit. B - Reglementări specifice funcționarilor publici din anexa nr. VIII - Familia ocupațională de funcții bugetare „Administrație“ la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, potrivit cărora funcționarii publici au dreptul la indemnizațiile stabilite pentru activități suplimentare la care sunt desemnați să participe în cadrul unor comisii organizate în condițiile legii, al căror cuantum se suportă de la bugetul de stat, bugetul local sau, după caz, de la bugetul de asigurări sociale,având în vedere că neadoptarea acestui act normativ ar periclita realizarea jaloanelor 419 - Cadre de competență operaționale în administrația publică centrală și 416 - în care se prevede în responsabilitatea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici realizarea unei analize ex post a concursului național (pilot) pentru selectarea a două categorii de funcții publice din administrația centrală,ținând seama de faptul că neadoptarea unor măsuri în regim de urgență și nerezolvarea problemelor stringente identificate, cu caracter sistemic, la nivelul legislației cu impact asupra administrației publice, ar putea conduce la îngreunarea procesului decizional și derularea procedurilor interne la nivelul unor autorități și instituții publice,ținând cont de faptul că aceste elemente vizează interesul public și constituie situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, necesitând măsuri urgente,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul IOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 382, partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 382Prevederile prezentului titlu, cu excepțiile prevăzute de prezentul cod, nu se aplică următoarelor categorii de personal bugetar:2. După articolul 398 se introduce un nou articol, articolul 398^1, cu următorul cuprins: + Articolul 398^1Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale înalților funcționari publici pe bază de competențe(1) Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale înalților funcționari publici pe bază de competențe, cu excepția celor din categoria înalților funcționari publici parlamentari, se face de către o comisie de evaluare, formată din 5 membri numiți pentru un mandat de 3 ani prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 396 alin. (2) și (5)-(10). (2) Evaluarea prevăzută la alin. (1) se face anual și reprezintă aprecierea obiectivă a performanțelor profesionale individuale ale înalților funcționari publici, prin verificarea modului de îndeplinire a obiectivelor individuale, utilizând cadrele de competențe generale și nivelurile de complexitate aferente, precum și descriptorii și indicatorii comportamentali aferenți competențelor generale stabilite pentru funcțiile publice prevăzute la art. 389, conform art. 17 din anexa nr. 8. (3) Înalții funcționari publici au obligația de a urma anual cursuri de perfecționare profesională, în condițiile legii.3. La articolul 401 alineatul (1), litera m) se modifică și va avea următorul cuprins:m) elaborează cadre de competențe generale, în condițiile legii;4. La articolul 401 alineatul (1), după litera m) se introduce o nouă literă, litera m^1), cu următorul cuprins:m^1) avizează cadrele de competențe specifice, elaborate de autoritățile și instituțiile publice, pentru funcțiile publice prevăzute la art. 385, cu excepția celor care beneficiază de statute speciale, în condițiile legii; (la 16-11-2023, Litera m^1) de la Punctul 4., Articolul I a fost modificată de Punctul 1., ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 348 din 10 noiembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1029 din 13 noiembrie 2023 ) 5. La articolul 401, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Normele privind cadrele de competențe generale și specifice sunt prevăzute în anexa nr. 8.6. La articolul 410, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alineatele (1^1) și (1^2), cu următorul cuprins:(1^1) În scopul realizării evidenței și managementului funcției publice și al funcționarilor publici, Agenția Națională a Funcționarilor Publici primește datele și informațiile necesare din dosarele profesionale ale funcționarilor publici din cadrul autorităților și instituțiilor publice.(1^2) În aplicarea prevederilor alin. (1^1), Agenția Națională a Funcționarilor Publici utilizează instrumente informatice la care autoritățile și instituțiile publice au acces în condițiile reglementate prin hotărârea Guvernului prevăzută la art. 411 alin. (10).7. La articolul 411, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Prezentul articol se aplică personalului plătit din fonduri publice prevăzut la art. 382 lit. a)-g) și i), precum și funcționarilor publici, cu excepția personalului prevăzut la art. 382 lit. a) din cadrul instituțiilor publice de apărare, ordine publică și securitate națională.8. La articolul 411, alineatele (2), (5) și (8) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2) Agenția Națională a Funcționarilor Publici administrează Sistemul electronic național de evidență a ocupării în sectorul public și realizează evidența personalului plătit din fonduri publice. Sistemul electronic național de evidență a ocupării în sectorul public operează cu date colectate în condițiile prevăzute la alin. (5), precum și de la autorități și instituții publice și de la alte persoane juridice în cadrul cărora își desfășoară activitatea categoriile de personal prevăzute în legislația-cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice..............................................................................................(5) În vederea întocmirii, actualizării și administrării evidenței personalului bugetar plătit din fonduri publice, Agenția Națională a Funcționarilor Publici și Inspecția Muncii, precum și celelalte autorități sau instituții publice care dețin baze de date cuprinzând unele date specifice despre personalul bugetar plătit din fonduri publice asigură interconectarea sistemelor informatice și stabilesc modalitățile concrete de colaborare, încheind în acest sens protocoale de colaborare. .............................................................................................(8) Autoritățile și instituțiile publice în cadrul sau în subordinea cărora își desfășoară activitatea funcționari publici care beneficiază de statute speciale prevăzute la art. 380 alin. (1) lit. d) și f) au obligația de a ține evidența funcțiilor publice și a funcționarilor publici cu statut special. În acest caz, datele statistice necesare întocmirii, actualizării și administrării evidenței personalului bugetar plătit din fonduri publice se transmit lunar Agenției Naționale a Funcționarilor Publici în formatul și la termenele stabilite prin hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (10).9. La articolul 411, după alineatul (8) se introduc patru noi alineate, alineatele (8^1)-(8^4), cu următorul cuprins:(8^1) Datele statistice necesare întocmirii, actualizării și administrării evidenței personalului plătit din fonduri publice, referitoare la personalul prevăzut la art. 382 lit. c), la personalul din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, precum și la funcționarii publici cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne sunt comunicate lunar Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, în temeiul protocoalelor încheiate de aceasta și următoarele autorități și instituții publice: Înalta Curte de Casație și Justiție, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Justiției, Ministerul Afacerilor Externe și Ministerul Afacerilor Interne. Protocoalele cuprind cel puțin elementele prevăzute la alin. (8^3).(8^2) În scopul realizării evidenței personalului plătit din fonduri publice, Agenția Națională a Funcționarilor Publici are acces la informațiile relevante din Registrul național de evidență a persoanelor administrat de Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, cu limitarea strictă la categoriile de date necesare pentru desfășurarea în bune condiții a activității proprii. Accesul se realizează prin mijloace informatice dezvoltate și controlate de Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor, în limitele condițiilor tehnice existente. Pe măsura dezvoltării sistemelor informatice administrate de către Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor accesul se poate realiza prin mecanisme automatizate de natură să asigure finalitatea scopurilor prevăzute de prezentul cod. (8^3) Condițiile privind accesul la Registrul național de evidență a persoanelor se stabilesc prin protocol încheiat între Agenția Națională a Funcționarilor Publici și Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor, care trebuie să cuprindă cel puțin următoarele elemente: a) obligațiile părților pentru asigurarea unei prelucrări legale și echitabile; b) categoriile de date care fac obiectul prelucrării, inclusiv modalitatea prin care se asigură respectarea principiului reducerii la minimum a datelor; c) operațiunile și procedurile de prelucrare a datelor cu caracter personal; d) condițiile în care datele cu caracter personal furnizate din Registrul național de evidență a persoanelor pot fi comunicate altor persoane fizice sau juridice;e) descrierea măsurilor necesare pentru asigurarea securității prelucrărilor; f) măsurile necesar a fi instituite pentru asigurarea confidențialității prelucrărilor; g) măsurile instituite pentru asigurarea exercitării drepturilor de către persoanele vizate.(8^4) Datele cu caracter personal furnizate din Registrul național de evidență a persoanelor în scopul prevăzut la alin. (8^2) nu pot fi prelucrate ulterior în alt scop, cu excepția prelucrărilor efectuate în temeiul unei dispoziții legale exprese.9^1. La articolul 417, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:(3) Pentru funcționarii publici care au domiciliul în altă localitate decât cea în care își desfășoară activitatea și cărora nu li se poate asigura o locuință de serviciu, autoritățile publice locale pot decide, în baza unui regulament propriu, decontarea cheltuielilor de deplasare. (la 16-11-2023, Articolul I a fost completat de Punctul 2., ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 348 din 10 noiembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1029 din 13 noiembrie 2023 ) 10. După articolul 485 se introduce un nou articol, articolul 485^1, cu următorul cuprins: + Articolul 485^1Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici care ocupă funcții publice prevăzute de art. 385 alin. (1) și (2), pe bază de competențe(1) Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici care ocupă funcții publice prevăzute de art. 385 alin. (1) și (2), pe bază de competențe, se face anual.(2) Procesul de evaluare a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici de conducere și ale funcționarilor publici de execuție prevăzuți la alin. (1), pe bază de competențe, reprezintă aprecierea obiectivă a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici, prin verificarea modului de îndeplinire a obiectivelor individuale, utilizând cadrele de competențe generale și nivelurile de complexitate aferente, precum și descriptorii și indicatorii comportamentali aferenți competențelor generale stabilite pentru funcțiile publice prevăzute la art. 390 și 392, conform art. 17 din anexa nr. 8. (3) Stabilirea obiectivelor individuale trebuie să aibă în vedere corelarea cu atribuțiile și obiectivele instituției în care își desfășoară activitatea funcționarul public. (4) Evaluarea performanțelor profesionale individuale pe bază de competențe se realizează pentru toți funcționarii publici prevăzuți la alin. (1) care au desfășurat efectiv activitate, minimum 6 luni, în anul calendaristic pentru care se realizează evaluarea. (5) Calificativele obținute în procesul de evaluare a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici prevăzuți la alin. (1), pe bază de competențe, sunt avute în vedere la:a) promovarea într-o funcție publică superioară; b) acordarea de prime, în condițiile legii; c) diminuarea drepturilor salariale cu 10% până la următoarea evaluare anuală a performanțelor profesionale individuale pe bază de competențe, pentru funcționarii publici care au obținut calificativul «satisfăcător»; d) eliberarea din funcția publică. (6) Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici prevăzuți la alin. (1), pe bază de competențe, se realizează în mod obligatoriu la modificarea, suspendarea și încetarea raporturilor de serviciu ale funcționarilor publici. (7) În cadrul procesului de evaluare a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici prevăzuți la alin. (1), pe bază de competențe, se stabilesc cerințele de formare profesională a funcționarilor publici. (8) Procesul de evaluare a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici prevăzuți la alin. (1), pe bază de competențe, se desfășoară cu respectarea metodologiei de evaluare a performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici pe bază de competențe, care se aprobă prin lege.10^1. La articolul 513, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:(4) În cazul în care s-a dispus clasarea sau renunțarea la urmărirea penală ori achitarea sau renunțarea la aplicarea pedepsei, precum și în cazul încetării procesului penal, suspendarea din funcția publică încetează, iar funcționarul public respectiv își va relua activitatea în funcția publică deținută anterior și îi vor fi achitate drepturile salariale aferente perioadei de suspendare. (la 16-11-2023, Articolul I a fost completat de Punctul 3., ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 348 din 10 noiembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1029 din 13 noiembrie 2023 ) 11. La articolul 597 alineatul (1), după litera h) se introduce o nouă literă, litera i), cu următorul cuprins:i) prevederile art. 398^1 și 485^1 se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2025 pentru funcționarii publici care ocupă funcții publice prevăzute la art. 385 alin. (1) și (2).12. La articolul 597, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:(4) La data de 1 aprilie 2025 se abrogă art. 398.13. Articolul 598 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 598Anexele nr. 1-9 fac parte integrantă din prezentul cod.14. La articolul 617, alineatul (3) se abrogă.15. La articolul 619, partea introductivă a alineatului (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Proiectul-pilot se derulează până la intrarea în vigoare a prevederilor art. 467 alin. (3)-(9) din prezentul cod, pentru:16. La articolul 619, alineatele (10) și (12) se modifică și vor avea următorul cuprins:(10) Normele privind organizarea și desfășurarea proiectului-pilot al concursului de ocupare a unor funcții publice vacante și modalitatea de previzionare a necesarului de funcții publice pentru organizarea proiectului-pilot sunt prevăzute în anexa nr. 9. .............................................................................................(12) Pe întreaga durată a aplicării proiectului-pilot, recrutarea și selecția în vederea ocupării funcțiilor publice prevăzute la alin. (2) se fac prin concursul prevăzut la alin. (4).17. După anexa nr. 7 se introduc două noi anexe, anexele nr. 8 și 9, având cuprinsul prevăzut în anexele nr. 1 și 2 la prezenta ordonanță de urgență. + Articolul II(1) Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale înalților funcționari publici pentru activitatea desfășurată până la 31 decembrie 2024 se face până la data de 31 martie 2025, cu respectarea prevederilor art. 398 și ale anexei nr. 6 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.(2) Evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici de execuție și de conducere care ocupă funcții publice prevăzute la art. 385 alin. (1) și (2), pentru activitatea desfășurată până la 31 decembrie 2024, se face până la data de 31 martie 2025, cu respectarea prevederilor art. 485 și ale anexei nr. 6 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul III(1) Etapele procedurii de elaborare și avizare a cadrelor de competență prevăzute la art. 22 din anexa nr. 8 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, se desfășoară în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență de către autoritățile și instituțiile publice în cadrul cărora sunt stabilite funcțiile publice prevăzute la art. 385 alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, pentru funcțiile publice din categoria înalților funcționari publici și funcțiile publice de execuție generale, grad profesional debutant, cu excepția celor care beneficiază de statute speciale în condițiile legii.(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), pentru funcțiile publice ocupate și vacante, fișa postului standardizată se elaborează și se completează potrivit dispozițiilor art. 31 din anexa nr. 8 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare.(3) Pentru funcțiile publice prevăzute la art. 385 alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția celor care beneficiază de statute speciale în condițiile legii, etapele procedurii de elaborare și avizare a cadrelor de competență se desfășoară de către autoritățile și instituțiile publice până la data de 31 decembrie 2023. (la 16-11-2023, Alineatul (3), Articolul III a fost modificat de Punctul 4., ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 348 din 10 noiembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1029 din 13 noiembrie 2023 ) (4) În aplicarea prevederilor alin. (3), pentru funcțiile publice ocupate și vacante, fișa postului standardizată se elaborează și se completează potrivit dispozițiilor art. 31 din anexa nr. 8 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul IVPentru concursurile de recrutare din cadrul autorităților și instituțiilor publice care se organizează și se desfășoară în temeiul prevederilor art. 618 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, pentru funcțiile publice vacante, cu excepția celor care beneficiază de statute speciale în condițiile legii, altele decât cele din categoria înalților funcționari publici și funcțiile publice generale de execuție de grad profesional debutant, până la data intrării în vigoare a prevederilor art. 467 alin. (3)-(9) din aceeași ordonanță de urgență, se utilizează fișa postului corespunzătoare fiecărei funcții publice vacante întocmită conform modelului fișei postului prevăzut în anexa nr. 1 laHotărârea Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea și dezvoltarea carierei funcționarilor publici, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul V(1) În vederea implementării prevederilor art. 619 alin. (1) și alin. (2) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, autoritățile și instituțiile publice prevăzute la art. III alin. (1) au obligația de a stabili un minimum de 10% din numărul total al funcțiilor publice de execuție vacante pentru funcțiile publice de execuție vacante de grad profesional debutant, în condițiile prevăzute la art. 409 alin. (3) lit. b) și, după caz, lit. c) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare. (2) Prin derogare de la prevederile art. 402 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, avizul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici este prealabil și obligatoriu și se emite în situația prevăzută la alin. (1) în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii documentelor cuprinse în lista prevăzută la art. 402 alin. (4) din aceeași ordonanță de urgență. + Articolul VI(1) Agenția centralizează necesarul de funcții publice transmis de autoritățile și instituțiile publice în termen de 5 zile lucrătoare de la împlinirea termenului prevăzut la art. III alin. (1).(2) Necomunicarea necesarului de funcții publice de către autoritățile și instituțiile publice în termenul prevăzut la alin. (1) atrage imposibilitatea ocupării funcțiilor publice generale de stat și teritoriale de grad profesional debutant, cu excepția celor care beneficiază de statute speciale în condițiile legii, precum și a celor din categoria înalților funcționari publici, conform prevederilor art. 619 alin. (12) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul VII(1) Ordinul președintelui Agenției Naționale a Funcționarilor Publici prevăzut la art. 11 din anexa nr. 9 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, se aprobă în termen de 15 de zile calendaristice de la împlinirea termenului prevăzut la art. VI alin. (1). (2) Ordinul președintelui Agenției Naționale a Funcționarilor Publici prevăzut la art. 75 alin. (4) din anexa nr. 9 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, se aprobă în termen de 30 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(3) Ordinul președintelui Agenției Naționale a Funcționarilor Publici prevăzut la art. 86 alin. (5) din anexa nr. 9 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, se aprobă în termen de 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(4) Ordinul președintelui Agenției Naționale a Funcționarilor Publici prevăzut la art. 114 din anexa nr. 9 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, se aprobă în termen de 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru,
Mihaela-Ioana Kaitor,
secretar de stat
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Cseke Attila-Zoltán
Președintele Agenției Naționale a Funcționarilor Publici,
Vasile-Felix Cozma
Secretarul general al Guvernului,
Marian Neacșu
p. Ministrul apărării naționale,
Simona Cojocaru,
secretar de stat
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Marius-Constantin Budăi
Ministrul afacerilor interne,
Lucian Nicolae Bode
p. Ministrul afacerilor externe,
Janina-Mirela Sitaru,
secretar de stat
p. Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Bogdan-Eduard Simcea,
secretar de stat
p. Ministrul finanțelor,
Mihai Diaconu,
secretar de statBucurești, 28 decembrie 2022.Nr. 191. + Anexa nr. 1(Anexa nr. 8 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019)NORMEprivind cadrele de competențe generale și specifice + Anexa nr. 2(Anexa nr. 9 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019)NORMEprivind organizarea și desfășurarea proiectului-pilot al concursului de ocupare a unorfuncții publice vacante și modalitatea de previzionare a necesarului de funcții publicepentru organizarea proiectului-pilot----