HOTĂRÂRE nr. 432 din 28 aprilie 2010 privind inițierea și dezvoltarea schemelor de investiții verzi
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 303 din 10 mai 2010
În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 5 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 29/2010 privind valorificarea surplusului de unități ale cantității atribuite României prin Protocolul de la Kyoto,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1(1) Prezenta hotărâre stabilește cadrul legal și instituțional pentru inițierea și dezvoltarea schemelor de investiții verzi.(2) Scopul prezentei hotărâri este valorificarea eficientă a surplusului de unități ale cantității atribuite României prin Protocolul de la Kyoto, denumite în continuare AAU-uri. + Articolul 2(1) În sensul prezentei hotărâri, expresiile de mai jos semnifică după cum urmează:a) investiții verzi - investiții prin care se finanțează proiecte care generează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră;b) tehnologii curate - tehnologii care conduc la reducerea intensității carbonului, exprimată în tone de CO(2) echivalent pe unitatea de produs.(2) Definițiile expresiilor prevăzute la alin. (1) se completează, după caz, cu cele prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 29/2010 privind valorificarea surplusului de unități ale cantității atribuite României prin Protocolul de la Kyoto, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 231 din 13 aprilie 2010. + Articolul 3(1) Schemele de investiții verzi cuprind două etape:a) comercializarea surplusului de AAU-uri, în baza contractului de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri;b) finanțarea de investiții verzi, finanțarea timpurie, campanii de informare și conștientizare, precum și studii de cercetare în domeniul schimbărilor climatice.(2) Comercializarea surplusului de AAU-uri se face de către Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor în colaborare cu Ministerul Finanțelor și alte autorități ale administrației publice centrale, după caz. (la 16-08-2023, Alineatul (2), Articolul 3 a fost modificat de Punctul 1., ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 716 din 10 august 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 744 din 16 august 2023 ) (3) Abrogat. (la 16-08-2023, Alineatul (3), Articolul 3 a fost abrogat de Punctul 2., ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 716 din 10 august 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 744 din 16 august 2023 ) + Articolul 4(1) Pentru prima perioadă de angajament a Protocolului de la Kyoto 2008-2012, surplusul de AAU-uri care se comercializează este de maximum 300.000.000 de AAU-uri.(2) Comercializarea surplusului de AAU-uri se face de regulă în tranșe de cel puțin 1.000.000 de AAU-uri.(3) Pentru a doua perioadă de angajament a Protocolului de la Kyoto 2013-2020, surplusul de AAU-uri care se comercializează este de maximum 350.000.000 de AAU-uri. (la 16-08-2023, Articolul 4 a fost completat de Punctul 3., ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 716 din 10 august 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 744 din 16 august 2023 ) (4) Comercializarea surplusului de AAU-uri pentru a doua perioadă de angajament a Protocolului de la Kyoto 2013-2020 se face în baza numărului de AAU-uri negociat de comun acord de către ambele părți contractante. (la 16-08-2023, Articolul 4 a fost completat de Punctul 3., ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 716 din 10 august 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 744 din 16 august 2023 ) + Articolul 5Cumpărătorii de AAU-uri pot fi:a) statele prevăzute în anexa B la Protocolul de la Kyoto, reprezentate de guvernele acestora;b) entități autorizate de statele prevăzute în anexa B la Protocolul de la Kyoto. + Articolul 6(1) Pentru aprobarea negocierii unui contract de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor inițiază un memorandum, care este avizat de Ministerul Finanțelor și alte autorități ale administrației publice, după caz, și care este înaintat spre aprobare Guvernului. (la 16-08-2023, Alineatul (1), Articolul 6 a fost modificat de Punctul 4., ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 716 din 10 august 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 744 din 16 august 2023 ) (2) Memorandumul pentru aprobarea negocierii unui contract de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri conține referiri la elementele concrete de mandat ale părții române și propuneri privind componența delegației de negociatori.(3) Memorandumul pentru aprobarea negocierii unui contract de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri are întotdeauna anexată propunerea de text de la care se va porni în negociere, atât în limba română, cât și în limba străină în care se încheie contractul.(4) Propunerea de text a părții române se redactează cu respectarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2010 și a prevederilor prezentei hotărâri. + Articolul 7(1) Negocierile se desfășoară prin întâlnirea directă a delegațiilor de negociatori sau prin corespondență, cu respectarea strictă a elementelor mandatului.(2) În situația în care textul rezultat în urma negocierilor corespunde cu elementele mandatului aprobate prin memorandum, potrivit prevederilor art. 6 alin. (2), se redactează un memorandum pentru aprobarea încheierii unui contract de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri, care este inițiat și avizat de aceleași autorități publice implicate în promovarea memorandumului pentru aprobarea negocierii contractului de stat, și care se înaintează spre aprobare Guvernului.(3) În situația în care textul rezultat în urma negocierilor diferă substanțial de elementele mandatului de la care s-a pornit în negociere, se redactează un nou memorandum, care este inițiat și avizat de aceleași autorități publice implicate în promovarea memorandumului pentru aprobarea negocierii contractului de stat, și care se înaintează spre aprobare Guvernului.(4) Memorandumul prevăzut la alin. (3) cuprinde sintetic relatarea desfășurării negocierilor cu prezentarea poziției partenerului, evaluarea posibilelor evoluții ale procesului de negocieri, precum și propuneri vizând, dacă este cazul, modificarea mandatului de negociere sau încetarea negocierilor. + Articolul 8(1) Administrația Fondului pentru Mediu deschide un cont analitic la contul în valută al Ministerului Finanțelor deschis la Banca Națională a României, în vederea încasării sumelor în valută rezultate din comercializarea surplusului de AAU-uri, scop în care se încheie o convenție tripartită. (la 16-08-2023, Alineatul (1), Articolul 8 a fost modificat de Punctul 5., ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 716 din 10 august 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 744 din 16 august 2023 ) (2) În termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data creditării contului menționat la alin. (1) cu sumele rezultate din comercializarea surplusului de AAU-uri, Administrația Fondului pentru Mediu efectuează operațiunea de schimb valutar și virează echivalentul în lei al valutei încasate în contul de venituri al Fondului pentru Mediu.(3) În termenul prevăzut la alin. (2), Administrația Fondului pentru Mediu virează sumele cuvenite bugetului de stat, potrivit prevederilor art. 10 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 29/2010.(4) Reflectarea în contabilitatea Administrației Fondului pentru Mediu se efectuează potrivit prevederilor Normelor metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.917/2005, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 9Sumele rezultate din comercializarea surplusului de AAU-uri se constituie în sursă de finanțare pentru investiții verzi, finanțarea timpurie, campanii de informare și conștientizare, precum și pentru studii de cercetare în domeniul schimbărilor climatice. + Articolul 10(1) Sumele prevăzute la art. 9, cu excepția sumelor prevăzute la art. 10 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 29/2010, se utilizează după cum urmează:a) 98% pentru investiții verzi;b) 2% pentru campanii de informare și conștientizare, precum și pentru studii de cercetare în domeniul schimbărilor climatice.(2) Sumele prevăzute la alin. (1) lit. a) pentru investiții verzi se utilizează pentru următoarele categorii de proiecte:a) tehnologii curate, incluzând gazeificarea cărbunelui și cogenerare de înaltă eficiență, fără a se limita la acestea;b) modernizarea și reabilitatea grupurilor energetice;c) creșterea producției de energie din surse regenerabile;d) îmbunătățirea utilizării eficiente a energiei în clădiri;e) reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în agricultură;f) reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin stimularea utilizării autovehiculelor hibrid și a celor electrice;g) împădurirea unor suprafețe de terenuri, inclusiv a terenurilor agricole degradate;h) managementul deșeurilor cu reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră;i) reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în industria prelucrătoare, incluzând activitățile prevăzute la secțiunea C «Industria prelucrătoare» din anexa la Ordinul președintelui Institutului Național de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităților din economia națională - CAEN. (la 16-08-2023, Alineatul (2), Articolul 10 a fost completat de Punctul 6., ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 716 din 10 august 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 744 din 16 august 2023 ) + Articolul 11Finanțarea proiectelor prevăzute la art. 10 alin. (2) se face cu respectarea legislației privind ajutorul de stat. + Articolul 12(1) Beneficiarii proiectelor prevăzute la art. 10 alin. (2) pot fi:a) operatori economici;b) autorități ale administrației publice centrale și locale.(2) Beneficiarii fondurilor pentru campaniile de informare, conștientizare și studii de cercetare în domeniul schimbărilor climatice, prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b), pot fi:a) autoritățile administrației publice centrale și locale;b) organizații neguvernamentale;c) unități ale sistemului național de cercetare, dezvoltare și inovare. + Articolul 13Procedura de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră pentru proiectele prevăzute la art. 10 alin. (2), după finalizarea acestora, se aprobă prin ordin al ministrului mediului și pădurilor, în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul economiei,
comerțului și mediului de afaceri,
Adriean Videanu
Ministrul mediului și pădurilor,
Borbely Laszlo
Ministrul afacerilor externe,
Teodor Baconschi
Ministrul finanțelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe VlădescuBucurești, 28 aprilie 2010.Nr. 432.------------
EMITENT |
În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 5 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 29/2010 privind valorificarea surplusului de unități ale cantității atribuite României prin Protocolul de la Kyoto,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1(1) Prezenta hotărâre stabilește cadrul legal și instituțional pentru inițierea și dezvoltarea schemelor de investiții verzi.(2) Scopul prezentei hotărâri este valorificarea eficientă a surplusului de unități ale cantității atribuite României prin Protocolul de la Kyoto, denumite în continuare AAU-uri. + Articolul 2(1) În sensul prezentei hotărâri, expresiile de mai jos semnifică după cum urmează:a) investiții verzi - investiții prin care se finanțează proiecte care generează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră;b) tehnologii curate - tehnologii care conduc la reducerea intensității carbonului, exprimată în tone de CO(2) echivalent pe unitatea de produs.(2) Definițiile expresiilor prevăzute la alin. (1) se completează, după caz, cu cele prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 29/2010 privind valorificarea surplusului de unități ale cantității atribuite României prin Protocolul de la Kyoto, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 231 din 13 aprilie 2010. + Articolul 3(1) Schemele de investiții verzi cuprind două etape:a) comercializarea surplusului de AAU-uri, în baza contractului de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri;b) finanțarea de investiții verzi, finanțarea timpurie, campanii de informare și conștientizare, precum și studii de cercetare în domeniul schimbărilor climatice.(2) Comercializarea surplusului de AAU-uri se face de către Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor în colaborare cu Ministerul Finanțelor și alte autorități ale administrației publice centrale, după caz. (la 16-08-2023, Alineatul (2), Articolul 3 a fost modificat de Punctul 1., ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 716 din 10 august 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 744 din 16 august 2023 ) (3) Abrogat. (la 16-08-2023, Alineatul (3), Articolul 3 a fost abrogat de Punctul 2., ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 716 din 10 august 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 744 din 16 august 2023 ) + Articolul 4(1) Pentru prima perioadă de angajament a Protocolului de la Kyoto 2008-2012, surplusul de AAU-uri care se comercializează este de maximum 300.000.000 de AAU-uri.(2) Comercializarea surplusului de AAU-uri se face de regulă în tranșe de cel puțin 1.000.000 de AAU-uri.(3) Pentru a doua perioadă de angajament a Protocolului de la Kyoto 2013-2020, surplusul de AAU-uri care se comercializează este de maximum 350.000.000 de AAU-uri. (la 16-08-2023, Articolul 4 a fost completat de Punctul 3., ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 716 din 10 august 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 744 din 16 august 2023 ) (4) Comercializarea surplusului de AAU-uri pentru a doua perioadă de angajament a Protocolului de la Kyoto 2013-2020 se face în baza numărului de AAU-uri negociat de comun acord de către ambele părți contractante. (la 16-08-2023, Articolul 4 a fost completat de Punctul 3., ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 716 din 10 august 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 744 din 16 august 2023 ) + Articolul 5Cumpărătorii de AAU-uri pot fi:a) statele prevăzute în anexa B la Protocolul de la Kyoto, reprezentate de guvernele acestora;b) entități autorizate de statele prevăzute în anexa B la Protocolul de la Kyoto. + Articolul 6(1) Pentru aprobarea negocierii unui contract de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor inițiază un memorandum, care este avizat de Ministerul Finanțelor și alte autorități ale administrației publice, după caz, și care este înaintat spre aprobare Guvernului. (la 16-08-2023, Alineatul (1), Articolul 6 a fost modificat de Punctul 4., ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 716 din 10 august 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 744 din 16 august 2023 ) (2) Memorandumul pentru aprobarea negocierii unui contract de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri conține referiri la elementele concrete de mandat ale părții române și propuneri privind componența delegației de negociatori.(3) Memorandumul pentru aprobarea negocierii unui contract de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri are întotdeauna anexată propunerea de text de la care se va porni în negociere, atât în limba română, cât și în limba străină în care se încheie contractul.(4) Propunerea de text a părții române se redactează cu respectarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2010 și a prevederilor prezentei hotărâri. + Articolul 7(1) Negocierile se desfășoară prin întâlnirea directă a delegațiilor de negociatori sau prin corespondență, cu respectarea strictă a elementelor mandatului.(2) În situația în care textul rezultat în urma negocierilor corespunde cu elementele mandatului aprobate prin memorandum, potrivit prevederilor art. 6 alin. (2), se redactează un memorandum pentru aprobarea încheierii unui contract de stat pentru comercializarea surplusului de AAU-uri, care este inițiat și avizat de aceleași autorități publice implicate în promovarea memorandumului pentru aprobarea negocierii contractului de stat, și care se înaintează spre aprobare Guvernului.(3) În situația în care textul rezultat în urma negocierilor diferă substanțial de elementele mandatului de la care s-a pornit în negociere, se redactează un nou memorandum, care este inițiat și avizat de aceleași autorități publice implicate în promovarea memorandumului pentru aprobarea negocierii contractului de stat, și care se înaintează spre aprobare Guvernului.(4) Memorandumul prevăzut la alin. (3) cuprinde sintetic relatarea desfășurării negocierilor cu prezentarea poziției partenerului, evaluarea posibilelor evoluții ale procesului de negocieri, precum și propuneri vizând, dacă este cazul, modificarea mandatului de negociere sau încetarea negocierilor. + Articolul 8(1) Administrația Fondului pentru Mediu deschide un cont analitic la contul în valută al Ministerului Finanțelor deschis la Banca Națională a României, în vederea încasării sumelor în valută rezultate din comercializarea surplusului de AAU-uri, scop în care se încheie o convenție tripartită. (la 16-08-2023, Alineatul (1), Articolul 8 a fost modificat de Punctul 5., ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 716 din 10 august 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 744 din 16 august 2023 ) (2) În termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data creditării contului menționat la alin. (1) cu sumele rezultate din comercializarea surplusului de AAU-uri, Administrația Fondului pentru Mediu efectuează operațiunea de schimb valutar și virează echivalentul în lei al valutei încasate în contul de venituri al Fondului pentru Mediu.(3) În termenul prevăzut la alin. (2), Administrația Fondului pentru Mediu virează sumele cuvenite bugetului de stat, potrivit prevederilor art. 10 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 29/2010.(4) Reflectarea în contabilitatea Administrației Fondului pentru Mediu se efectuează potrivit prevederilor Normelor metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.917/2005, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 9Sumele rezultate din comercializarea surplusului de AAU-uri se constituie în sursă de finanțare pentru investiții verzi, finanțarea timpurie, campanii de informare și conștientizare, precum și pentru studii de cercetare în domeniul schimbărilor climatice. + Articolul 10(1) Sumele prevăzute la art. 9, cu excepția sumelor prevăzute la art. 10 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 29/2010, se utilizează după cum urmează:a) 98% pentru investiții verzi;b) 2% pentru campanii de informare și conștientizare, precum și pentru studii de cercetare în domeniul schimbărilor climatice.(2) Sumele prevăzute la alin. (1) lit. a) pentru investiții verzi se utilizează pentru următoarele categorii de proiecte:a) tehnologii curate, incluzând gazeificarea cărbunelui și cogenerare de înaltă eficiență, fără a se limita la acestea;b) modernizarea și reabilitatea grupurilor energetice;c) creșterea producției de energie din surse regenerabile;d) îmbunătățirea utilizării eficiente a energiei în clădiri;e) reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în agricultură;f) reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin stimularea utilizării autovehiculelor hibrid și a celor electrice;g) împădurirea unor suprafețe de terenuri, inclusiv a terenurilor agricole degradate;h) managementul deșeurilor cu reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră;i) reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în industria prelucrătoare, incluzând activitățile prevăzute la secțiunea C «Industria prelucrătoare» din anexa la Ordinul președintelui Institutului Național de Statistică nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificării activităților din economia națională - CAEN. (la 16-08-2023, Alineatul (2), Articolul 10 a fost completat de Punctul 6., ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 716 din 10 august 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 744 din 16 august 2023 ) + Articolul 11Finanțarea proiectelor prevăzute la art. 10 alin. (2) se face cu respectarea legislației privind ajutorul de stat. + Articolul 12(1) Beneficiarii proiectelor prevăzute la art. 10 alin. (2) pot fi:a) operatori economici;b) autorități ale administrației publice centrale și locale.(2) Beneficiarii fondurilor pentru campaniile de informare, conștientizare și studii de cercetare în domeniul schimbărilor climatice, prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b), pot fi:a) autoritățile administrației publice centrale și locale;b) organizații neguvernamentale;c) unități ale sistemului național de cercetare, dezvoltare și inovare. + Articolul 13Procedura de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră pentru proiectele prevăzute la art. 10 alin. (2), după finalizarea acestora, se aprobă prin ordin al ministrului mediului și pădurilor, în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul economiei,
comerțului și mediului de afaceri,
Adriean Videanu
Ministrul mediului și pădurilor,
Borbely Laszlo
Ministrul afacerilor externe,
Teodor Baconschi
Ministrul finanțelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe VlădescuBucurești, 28 aprilie 2010.Nr. 432.------------