METODOLOGIE din 20 martie 2023de admitere a persoanelor adulte cu dizabilități în mediul rezidențial, prevăzută la art. 13 din Legea nr. 7/2023 privind susținerea procesului de dezinstituționalizare a persoanelor adulte cu dizabilități și aplicarea unor măsuri de accelerare a acestuia și de prevenire a instituționalizării, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
EMITENT
  • AUTORITATEA NAȚIONALĂ PENTRU PROTECȚIA DREPTURILOR PERSOANELOR CU DIZABILITĂȚI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 291 din 6 aprilie 2023



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 235 din 20 martie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 291 din 6 aprilie 2023.
     +  Articolul 1Scopul prezentei metodologii este de reglementare unitară a modului de aplicare a prevederilor art. 13 din Legea nr. 7/2023 privind susținerea procesului de dezinstituționalizare a persoanelor adulte cu dizabilități și aplicarea unor măsuri de accelerare a acestuia și de prevenire a instituționalizării, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, denumită în continuare lege, și de a îndruma principalii actori implicați în ceea ce privește situațiile de solicitare a admiterii în centre rezidențiale publice a persoanelor adulte cu dizabilități.  +  Articolul 2În sensul prezentei metodologii, sintagmele și termenii de mai jos au următoarele semnificații:a) mediul rezidențial este reprezentat de centrele rezidențiale publice pentru persoane adulte cu handicap, denumite în continuare centrele rezidențiale publice, prevăzute la art. 51 alin. (3) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 448/2006;b) persoane adulte cu dizabilități sunt persoanele adulte încadrate în grad de handicap, în condițiile Legii nr. 448/2006; c) beneficiarii serviciilor sociale rezidențiale publice sunt persoane adulte cu dizabilități care se află într-o situație de dependență și necesită servicii specializate de îngrijire, asistență, abilitare și reabilitare, care nu pot fi asigurate în familie ori comunitate.  +  Articolul 3Principalii actori implicați în soluționarea situațiilor de solicitare a admiterii în centre rezidențiale publice sunt persoanele adulte cu dizabilități, membrii familiilor acestora sau reprezentanții lor legali, autoritățile publice locale, prin reprezentanții acestora, compartimentele de asistență socială, serviciile de asistență socială, respectiv direcțiile de asistență socială comunitară, direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene/locale ale sectoarelor municipiului București, comisiile de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap județene/locale ale sectoarelor municipiului București, instituții, precum și orice alte persoane fizice și juridice interesate.  +  Articolul 4(1) Criteriile de admitere a persoanelor adulte cu dizabilități în serviciile sociale sunt următoarele:– admiterea în centrul rezidențial public este efectuată numai cu acordul persoanei adulte cu dizabilități, exprimat sub orice formă, cu respectarea principiului Alegere și control al planificării centrate pe persoană, prevăzut în anexa nr. 2 - Ghidul privind accelerarea procesului de dezinstituționalizare din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 1.543/2022 pentru aprobarea Strategiei naționale privind prevenirea instituționalizării persoanelor adulte cu dizabilități și accelerarea procesului de dezinstituționalizare, pentru perioada 2022-2030, și numai în măsura în care serviciile furnizate corespund nevoilor acesteia;– admiterea se efectuează în centrul rezidențial public cel mai apropiat de domiciliul/reședința persoanei adulte cu dizabilități și care asigură un nivel cât mai sporit de autonomie în exercitarea drepturilor și obligațiilor;– admiterea se efectuează numai pentru o perioadă de până la 24 de luni, în funcție de tipul serviciului oferit, urmând ca beneficiarul să fie dezinstituționalizat potrivit prevederilor Legii nr. 7/2023, respectiv ale Ghidului privind accelerarea procesului de dezinstituționalizare, prevăzut în anexa nr. 2 la Strategia națională privind prevenirea instituționalizării persoanelor adulte cu dizabilități și accelerarea procesului de dezinstituționalizare, pentru perioada 2022-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.543/2022, în localitatea de domiciliu sau de reședință, la solicitarea sau cu acordul persoanei cu dizabilități;– admiterea se efectuează pe locurile vacante din centrele rezidențiale publice, cu excepția celor prevăzute la art. 5, în limita a 5% pe an, din numărul total de beneficiari ce vor fi dezinstituționalizați până la data de 30 iunie 2026, potrivit ordinului președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități prin care se stabilesc obiectivele asociate indicatorilor-cheie de performanță, planificate la nivelul fiecărui județ/sector al municipiului București.(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), admiterea în centrele rezidențiale publice a persoanelor cu dizabilități repatriate de pe teritoriul altui stat, a persoanelor cu dizabilități intrate în România din zona conflictului armat din Ucraina și care nu solicită o formă de protecție potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările și completările ulterioare, precum și a persoanelor cu dizabilități aflate în situații de risc privind producerea unor consecințe grave cu privire la sănătatea sau integritatea lor se efectuează fără a limita numărul acestora și numai cu avizul Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități.(3) În vederea obținerii avizului prevăzut la alin. (2), direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene/locale ale sectoarelor municipiului București evaluează nevoile individuale de servicii în baza metodologiei de evaluare periodică a nevoii de servicii la nivel local, inclusiv pentru identificarea nevoilor specifice ale persoanelor cu dizabilități, aprobată prin ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, prevăzută la art. 25 din Legea nr. 7/2023, și transmit Autorității întreaga documentație, în termen de 10 zile de la data înregistrării solicitării de admitere.  +  Articolul 5În centrele rezidențiale publice care au în implementare planuri de restructurare potrivit art. II din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 69/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobată prin Legea nr. 92/2021, cu modificările ulterioare, nu se efectuează admiteri ale persoanelor adulte cu dizabilități.  +  Articolul 6(1) În vederea aplicării prevederilor art. 13 din lege, direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene/locale ale sectoarelor municipiului București au în vedere asigurarea îndeplinirii la nivel județean/local al sectorului municipiului București a țintelor, obiectivelor și indicatorilor-cheie de performanță aferenți procesului de dezinstituționalizare și de prevenire a instituționalizării persoanelor adulte cu dizabilități.(2) În îndeplinirea obligațiilor descrise la alin. (1) și prevăzute în lege, direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene, respectiv ale sectoarelor municipiului București, prin conducătorii acestora sau persoanele împuternicite de aceștia, monitorizează traseul în serviciile rezidențiale publice al beneficiarilor admiși și raportează trimestrial situația Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, potrivit modelului de raport aflat în anexa la prezenta metodologie.  +  Articolul 7(1) Admiterea într-un mediu rezidențial, cu excepția centrelor prevăzute la art. 51 alin. (3) lit. e) din Legea nr. 448/2006, se face cu prioritate în locuințe protejate și numai dacă există pe raza teritorială a municipiului, a orașului sau a comunei în care funcționează serviciul social rezidențial respectiv un centru de zi de ale cărui servicii să beneficieze persoana cu dizabilități.(2) Găzduirea unui beneficiar în locuința protejată se efectuează pentru o perioadă de maximum 24 de luni, urmând ca acesta să fie dezinstituționalizat, potrivit prevederilor legale; dacă beneficiarul provine din alt serviciu rezidențial, găzduirea în locuința protejată se efectuează pe o perioadă mai mică, astfel încât perioada totală de admitere în mediul rezidențial să nu depășească 24 de luni.(3) Admiterea într-un centru public rezidențial de tip centru de îngrijire și asistență sau centru de abilitare/reabilitare se efectuează numai în măsura în care serviciile furnizate în aceste centre sunt de strictă necesitate și pentru o perioadă de maximum 24 de luni, după care beneficiarul este direcționat spre un alt tip de serviciu în comunitate; în cazul în care acesta necesită servicii de tip locuință protejată se aplică prevederile alin. (2) în mod corespunzător.(4) Admiterea într-un centru public rezidențial de tip centru respiro/de criză se efectuează pentru o perioadă de maximum 30 de zile în centrul respiro, respectiv 90 de zile în centrul de criză, urmând ca beneficiarii să fie direcționați spre un alt tip de serviciu în comunitate; în cazul în care aceștia necesită servicii într-un mediu rezidențial, altul decât centrele prevăzute la art. 51 alin. (3) lit. e) din Legea nr. 448/2006, se aplică în mod corespunzător prevederile alin. (1)-(3).(5) Tinerilor cu dizabilități care împlinesc vârsta de 18 ani, respectiv 26 de ani, care necesită protecție potrivit prevederilor art. 30 lit. b) din Legea nr. 448/2006, direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene/locale ale sectoarelor municipiului București le asigură cu prioritate măsuri de protecție la asistentul personal profesionist.(6) În situația în care nu se pot asigura măsurile prevăzute la alin. (5), iar tinerii respectivi necesită servicii într-un mediu rezidențial, altul decât centrele prevăzute la art. 51 alin. (3) lit. e) din Legea nr. 448/2006, se aplică în mod corespunzător prevederile alin. (1)-(3).  +  Articolul 8(1) Admiterea persoanei adulte cu dizabilități în mediul rezidențial, cu excepția persoanelor cu dizabilități intrate în România din zona conflictului armat din Ucraina și care nu solicită o formă de protecție potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările și completările ulterioare, se efectuează în conformitate cu prevederile art. 17 din Metodologia privind organizarea și funcționarea comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 430/2008, cu modificările ulterioare, denumită în continuare H.G. nr. 430/2008, respectiv cu cele ale Ordinului ministrului muncii și justiției sociale nr. 82/2019 privind aprobarea standardelor specifice minime de calitate obligatorii pentru serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilități, cu modificările ulterioare.(2) Documentele prevăzute la art. 17 alin. (1) din anexa la H.G. nr. 430/2008 se completează în mod obligatoriu cu adeverința eliberată de primăria din raza de domiciliu/de reședință a persoanei care solicită admiterea în mediul rezidențial, din care rezultă obligația ca, în termen de 24 de luni de la data admiterii, beneficiarul să fie transferat în comunitatea de domiciliu sau de reședință și să i se asigure accesul la un serviciu social din comunitate.(3) Admiterea persoanelor cu dizabilități intrate în România din zona conflictului armat din Ucraina și care nu solicită o formă de protecție potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările și completările ulterioare, se efectuează în conformitate cu prevederile Ordinului președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități nr. 43/2022 privind aprobarea procedurii de acordare a serviciilor sociale pentru persoanele adulte cu dizabilități, însoțite sau neînsoțite, intrate în România din zona conflictului armat din Ucraina și care nu solicită o formă de protecție potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România.  +  Articolul 9(1) Pe parcursul găzduirii în centrele rezidențiale, persoanele cu dizabilități care provin din mediul rezidențial, furnizat de direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene/locale ale sectoarelor municipiului București, beneficiază de măsurile, activitățile și serviciile prevăzute în Ghidul privind accelerarea procesului de dezinstituționalizare din anexa nr. 2 la Strategia națională privind prevenirea instituționalizării persoanelor adulte cu dizabilități și accelerarea procesului de dezinstituționalizare, pentru perioada 2022-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.543/2022.(2) Pentru persoanele cu dizabilități admise în mediul rezidențial potrivit prezentei metodologii se pot asigura servicii sociale contractate de la furnizori de servicii sociale privați, acreditați în condițiile legii, numai cu respectarea termenului prevăzut la art. 4.(3) În termen de 30 de zile de la publicarea prezentei metodologii, comisiile de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap, împreună cu structurile de specialitate din cadrul direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului județene/locale ale sectoarelor municipiului București, analizează cererile de admitere în mediul rezidențial înregistrate, în vederea identificării măsurilor de asistență socială și a celor de protecție care pot fi dispuse, și orientează solicitanții cu prioritate spre serviciile sociale publice și private din comunitate, respectiv spre centrele rezidențiale publice pentru persoane adulte cu handicap, după caz, cu informarea persoanelor interesate.(4) În situația admiterii persoanelor adulte cu dizabilități într-un mediu rezidențial, cererile acestora se completează potrivit prevederilor art. 8 alin. (2).  +  ANEXĂla metodologie
    RAPORT
    privind traseul în serviciile rezidențiale al beneficiarilor admiși
    JudețNr. crt.Numele și prenumeleLocalitate de proveniențăVârstăGrad de handicapExistă o măsură de protecție anterioară admiterii?Tipul măsuriiMăsura de protecție stabilită de Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu HandicapDenumirea centrului în care a fost admisData admiteriiA fost modificată măsura de protecție.Nu a fost modificată măsura de protecție, dar beneficiarul a fost transferat în alt serviciu rezidențial.Data încetării măsurii de protecție în mediul rezidențialLocalitatea în care a fost dezinstitu- ționalizatMăsura de protecție în comunitate Tipurile de servicii sociale oferite în comunitateAre manager de caz?
    DaNuTipul măsuriiDenumirea serviciului social în care a fost transferatData transferuluiDenumirea serviciului social în care a fost transferatData transferuluiDaNu
                           
                           
                          
                          
    ----