ORDONANȚĂ nr. 20 din 30 iulie 2013 privind reglementarea unor măsuri necesare derulării proiectelor cu finanțare nerambursabilă din Programul Național de Dezvoltare Rurală și Programul operațional pentru pescuit*)
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 497 din 7 august 2013



    (la 15-12-2013, Titlul Ordonanței a fost modificat de pct. 1 al art. unic din LEGEA nr. 332 din 10 decembrie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 12 decembrie 2013. ) Întrucât:– la solicitarea Comisiei Europene, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale a inițiat o modificare a Programului Național de Dezvoltare Rurală (PNDR) în cursul lunii martie 2013, care vizează, printre altele, amendarea Sistemului de garantare cu finanțare din PNDR în scopul excluderii posibilității de finanțare, prin intermediul schemelor de garantare, a scrisorilor de garanție bancară pentru acordarea avansului din contractele de finanțare nerambursabilă;– o astfel de măsură poate atrage consecințe extrem de grave asupra dinamicii derulării proiectelor intrate în sistem pentru care a fost previzionat un anumit cash-flow, în condițiile în care în ultimii ani de implementare a Programului trebuie intensificate eforturile pentru realizarea tuturor proiectelor contractate;– în contextul în care valoarea reală a bunurilor materiale proprii ale beneficiarilor, în această perioadă de criză financiară, a scăzut considerabil, există mari dificultăți pentru îndeplinirea de către beneficiari a cerințelor băncilor comerciale pentru obținerea finanțărilor necesare proiectelor de investiții din PNDR, iar absența garanțiilor pentru a obține creditul non-cash pentru emiterea scrisorilor de garanție bancară presupune în mod real imposibilitatea acordării avansurilor beneficiarilor de proiecte de investiții finanțate din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR);– în lipsa garanțiilor pentru scrisorile de garanție bancară necesare avansurilor solicitate de beneficiari există un risc major de blocare a PNDR, ca urmare a imposibilității realizării investițiilor sprijinite prin PNDR și, implicit, riscul dezangajării fondurilor PNDR;– pentru a răspunde acestor probleme stringente legate de lipsa garanțiilor pe care le întâmpină beneficiarii PNDR se impune crearea, în regim de maximă urgență, a cadrului legal pentru finanțarea din surse naționale a acestui mecanism, astfel încât beneficiarii PNDR să aibă posibilitatea de a obține, în cel mai scurt timp, finanțarea necesară derulării investiției pentru a evita situația nefinalizării proiectului până la sfârșitul Programului și astfel a pierderii fondurilor,în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 1 pct. IX din Legea nr. 182/2013 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță.  +  Articolul 1(1) Anual, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), din prevederile bugetare de la capitolul 23.01 «Agricultură, silvicultură, piscicultură și vânătoare», titlul «Împrumuturi», precum și din Fondul de garantare a creditelor, constituit și reconstituit potrivit prevederilor Legii nr. 218/2005 privind stimularea absorbției fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolă, prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, din sumele disponibilizate la nivelul fondurilor de garantare, alocate în baza Legii nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorități și instituții publice, raționalizarea cheltuielilor publice, susținerea mediului de afaceri și respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană și Fondul Monetar Internațional, cu modificările și completările ulterioare, și din sumele rambursate de instituțiile de credit în baza Ordonanței Guvernului nr. 14/2010 privind măsuri financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producătorilor agricoli, începând cu anul 2010, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 74/2010 , cu completările ulterioare, alocă fondurilor de garantare sumele necesare pentru acordarea unor garanții beneficiarilor Fondului european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și Fondului european pentru pescuit pentru facilitarea accesului la finanțarea bancară necesară în scopul realizării obiectivelor de investiții cofinanțate prin Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR) și strategiilor de dezvoltare locală cofinanțate prin Programul operațional pentru pescuit (POP). (la 15-12-2013, Alineatul (1) din Articolul 1 a fost modificat de Punctul 2, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 332 din 10 decembrie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 12 decembrie 2013. ) (2) În înțelesul prezentei ordonanțe, prin fond de garantare se înțelege instituția financiară nebancară care are în obiectul de activitate asumarea de angajamente de garantare și este înscrisă la Registrul special al Băncii Naționale a României.(3) Sumele alocate se stabilesc prin convenții încheiate între MADR și fondurile de garantare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare din domeniul achizițiilor publice.  +  Articolul 1^1MADR, prin Direcția generală pescuit - Autoritate de management pentru Programul operațional pentru pescuit 2007-2013, acordă un avans de maximum 10% din valoarea cheltuielilor de funcționare pentru grupurile locale de acțiune pentru pescuit (FLAG), constituite și selectate în vederea implementării strategiilor din cadrul axei prioritare 4 a Programului operațional pentru pescuit 2007-2013, dar nu mai mult de echivalentul a 30.000 de euro, în condițiile prezentei ordonanțe. (la 15-12-2013, Articolul 1^1 a fost introdus de Punctul 3, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 332 din 10 decembrie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 12 decembrie 2013. )  +  Articolul 2Finanțările aprobate de instituțiile de finanțare care pot fi garantate de fondurile de garantare vor fi acordate pentru:a) emiterea scrisorilor de garanție bancară necesare beneficiarilor prevăzuți la art. 3 pentru încasarea avansului prevăzut în contractele de finanțare nerambursabilă încheiate cu Agenția de Finanțare a Investițiilor Rurale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;b) creditele de investiții necesare pentru realizarea obiectivelor de investiții cofinanțate din FEADR sau EURI de către beneficiarii prevăzuți la art. 3 lit. b), cu respectarea prevederilor legale în vigoare;c) emiterea scrisorilor de garanție bancară necesare beneficiarilor prevăzuți la art. 11 pentru încasarea avansului prevăzut în contractele de finanțare nerambursabilă încheiate cu MADR prin Direcția generală pescuit - Autoritatea de management pentru Programul operațional pentru pescuit 2007-2013, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. (la 10-03-2023, Articolul 2 a fost modificat de Articolul 54, Punctul 40, Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 9 din 9 martie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 204 din 10 martie 2023 )  +  Articolul 3Beneficiarii garanțiilor acordate de fondurile de garantare sunt:a) beneficiarii privați ai măsurilor 121 "Modernizarea exploatațiilor agricole", 123 "Creșterea valorii adăugate a produselor agricole forestiere", 312 "Sprijin pentru crearea și dezvoltarea de microîntreprinderi" și 313 "Încurajarea activităților turistice" din PNDR pentru finanțările prevăzute la art. 2 lit. a);b) beneficiarii privați ai axei LEADER pentru finanțările prevăzute la art. 2.c) grupurile locale de acțiune pentru pescuit (FLAG), constituite și selectate în vederea implementării strategiilor din cadrul axei prioritare 4 a Programului operațional pentru pescuit 2007-2013 pentru avansul menționat la art. 1^1. (la 15-12-2013, Litera c) din Articolul 3 a fost introdusă de Punctul 5, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 332 din 10 decembrie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 12 decembrie 2013. )  +  Articolul 4Beneficiarii prevăzuți la art. 3 nu vor putea beneficia de prevederile Legii nr. 218/2005, republicată, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 5Fondurile de garantare acordă garanții cu o expunere de maximum 5 ori a sumei alocate de MADR și cu respectarea următoarelor condiții cumulative:a) beneficiarii nu se află în dificultate economică conform definiției "firmei în dificultate" menționate în secțiunea 2.1 - Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria C, nr. 244 din 1 octombrie 2004;b) garanția este legată de o finanțare bancară aprobată de o instituție finanțatoare în scopul emiterii scrisorii de garanție bancară necesare beneficiarilor pentru încasarea avansului prevăzut în contractele încheiate cu Agenția de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit (APDRP) sau, după caz, pentru finanțările contractate de beneficiari în vederea derulării investițiilor finanțate prin axa LEADER (PNDR)/axa 4 (POP), de o sumă maximă fixată și o durată limitată sau, după caz, pentru finanțările contractate de beneficiari cu MADR prin Direcția generală pescuit - Autoritate de management pentru Programul operațional pentru pescuit 2007-2013, în vederea derulării investițiilor finanțate prin axa 4, de o sumă maximă fixată și o durată limitată; (la 15-12-2013, Litera b) din Articolul 5 a fost modificată de Punctul 6, ARTICOLUL UNC din LEGEA nr. 332 din 10 decembrie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 12 decembrie 2013. ) c) garanția acoperă maximum 80% din valoarea finanțării acordate de către instituțiile finanțatoare, iar diferența până la valoarea acesteia se asigură de către beneficiar cu garanții proprii. În situația în care valoarea finanțării scade în timp, suma garantată descrește, în mod proporțional, astfel încât, în orice moment, garanția să nu acopere mai mult de 80% din valoarea finanțării;d) beneficiarii vor emite un bilet la ordin în favoarea instituțiilor finanțatoare, fără protest, cu scadența la vedere, de valoare egală cu valoarea garanției, avalizat, după caz, în funcție de tipul entității juridice, de către acționari/asociați/administratori/reprezentanți legali ai acestora în calitate de persoane fizice și care la momentul executării de către instituțiile finanțatoare a contractelor de garantare va fi girat fără regres de către acestea fondurilor de garantare. Biletul la ordin, emis de beneficiar în condițiile prezentei ordonanțe în favoarea fondurilor de garantare, reprezintă titlu executoriu, potrivit legii;e) fondurile de garantare realizează demersurile pentru învestirea biletului la ordin cu formulă executorie, în scopul dobândirii calității de titlu executoriu;f) beneficiarii plătesc un comision de garantare calculat pe baza ratingului stabilit de instituția finanțatoare.  +  Articolul 6Fondurile alocate și dobânzile încasate prin plasarea acestora în sistem bancar se evidențiază distinct în înregistrările contabile ale fondurilor de garantare, fiind considerate "împrumuturi subordonate", așa cum sunt definite de reglementările contabile ale Băncii Naționale a României.  +  Articolul 7(1) Dobânzile încasate de fondurile de garantare, în condițiile legii, ca venit financiar rezultat din plasarea sumelor alocate de MADR în depozite bancare sau în titluri de stat, precum și valoarea creanțelor recuperate sunt venituri neimpozabile pentru acestea și reîntregesc sursa din care s-a efectuat plata garanției.(2) Dobânzile încasate, inclusiv creanțele recuperate, vor fi utilizate pentru acoperirea riscului asumat de fondurile de garantare din garanțiile acordate în baza prezentei ordonanțe prin plata valorii garanției/soldului garanției, în cazul contractelor de garantare executate de instituțiile finanțatoare pentru împrumutații care nu și-au îndeplinit obligații asumate prin contractele de finanțare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.(3) În situația în care valoarea garanțiilor executate de instituțiile finanțatoare depășește nivelul dobânzilor acumulate și afectează sumele alocate de MADR pentru acordarea de garanții, reîntregirea sumelor alocate se va realiza din bugetul MADR, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.  +  Articolul 8(1) În cazul debitorilor aflați în procedura insolvenței, recuperarea creanțelor se face, în condițiile legii, de către fondurile de garantare, prin înscrierea la masa credală, sau, după caz, de băncile comerciale prin executarea garanțiilor prevăzute în contractul de credit și pentru Fond în calitate de cocreditor.(2) Sumele finale recuperate astfel, precum și cele virate de instituțiile finanțatoare fondurilor de garantare ca urmare a executării celorlalte garanții prevăzute în contractul de credit reîntregesc sursa din care Fondul a efectuat plata.  +  Articolul 9(1) Pentru neplata la scadență de către avaliști a sumelor înscrise în biletul la ordin, aceștia datorează dobânzi și penalități de întârziere calculate potrivit Ordonanței Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2) Executarea silită a avalistului biletului la ordin pentru neplata atât a sumelor cuprinse în biletul la ordin, cât și a obligațiilor fiscale accesorii aferente acestora se efectuează potrivit Ordonanței Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de către organele competente ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în temeiul biletului la ordin emis de debitor și avalizat de către acționari/asociați/administratori/reprezentanți legali în calitate de persoane fizice, transmis spre executare de fondurile de garantare, după ce au fost învestite cu formulă executorie, conform dispozițiilor legale, cu respectarea art. 6 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(3) Sumele recuperate de către Agenția Națională de Administrare Fiscală sunt venituri ale bugetului de stat.  +  Articolul 10Comisioanele de garantare datorate de beneficiari potrivit prevederilor art. 5 lit. f) sunt venituri ale fondurilor de garantare.  +  Articolul 11Lunar, până în data de 10 a lunii curente, fondurile de garantare vor transmite MADR situația sumelor primite și utilizate, în vederea întocmirii contului de execuție pentru luna expirată și a transmiterii acestuia la Ministerul Finanțelor Publice până la data de 15 a lunii curente.
    PRIM-MINISTRU
    VICTOR-VIOREL PONTA
    Contrasemnează:
    ---------------
    Ministrul fondurilor europene,
    Eugen Orlando Teodorovici
    Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
    Daniel Constantin
    Viceprim-ministru,
    ministrul finanțelor publice,
    Daniel Chițoiu
    Ministrul delegat pentru buget,
    Liviu Voinea
    Ministrul afacerilor externe,
    Titus Corlățean
    București, 30 iulie 2013.Nr. 20.-------