ORDIN nr. 6.000 din 30 decembrie 2021privind aprobarea Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE), a Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE) Primar, precum și a metodologiilor de implementare și utilizare a modulelor informatice MATE și, respectiv, MATE Primar pentru prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii
EMITENT
  • MINISTERUL EDUCAȚIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1252 din 30 decembrie 2021



    (la 30-01-2023, Titlul ordinului a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 6.447 din 22 decembrie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 76 din 30 ianuarie 2023 ) Având în vedere:– art. 94 alin. (2) lit. a), c), s) și w) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare;– Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5.447/2020 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare;– Proiectul cu titlul „Dezvoltarea unui sistem integrat de prevenire, intervenție și compensare pentru a crește participarea școlară“, finanțat prin Serviciul de Sprijin pentru Reforme Structurale din cadrul Comisiei Europene, Contract CE nr. SRSS/S2018/063,în temeiul art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, cu modificările ulterioare,ministrul educației emite prezentul ordin.  +  Articolul 1Se aprobă Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație (MATE), prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrată din prezentul ordin.  +  Articolul 1^1Se aprobă Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație (MATE) Primar, prevăzut în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul ordin. (la 30-01-2023, Actul a fost completat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 6.447 din 22 decembrie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 76 din 30 ianuarie 2023 )  +  Articolul 2Se aprobă Metodologia de implementare și utilizare a modulului informatic MATE pentru prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii, prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 2^1Se aprobă Metodologia de implementare și utilizare a modulului informatic MATE Primar pentru prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii, prevăzută în anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezentul ordin. (la 30-01-2023, Actul a fost completat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 6.447 din 22 decembrie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 76 din 30 ianuarie 2023 )  +  Articolul 3Toate unitățile de învățământ care au nivelurile de învățământ primar și/sau gimnazial vor utiliza modulul informatic MATE în scopul colectării datelor privind identificarea riscurilor de părăsire timpurie a școlii. (la 30-01-2023, Articolul 3 a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 6.447 din 22 decembrie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 76 din 30 ianuarie 2023 )  +  Articolul 4Direcția generală învățământ preuniversitar, Direcția generală pentru implementarea proiectului „România Educată“, Direcția generală management resurse umane și rețea școlară, Direcția generală minorități și relația cu Parlamentul, inspectoratele școlare și unitățile de învățământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.  +  Articolul 5Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    p. Ministrul educației,
    Gigel Paraschiv,
    secretar de stat
    București, 30 decembrie 2021.Nr. 6.000.  +  Anexa nr. 1*)*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
    Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație (MATE)
     +  Anexa nr. 2*)
    Metodologia de implementare și utilizare a modulului informatic MATE și instrumentele MATE pentru prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii
    *) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
     +  Anexa nr. 3
    Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație (MATE) Primar
    Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație (MATE), așa cum acesta a fost dezvoltat și pilotat, urmează a fi implementat pentru nivelul de învățământ gimnazial prin anexa nr. 1 la Ordinul ministrului educației nr. 6.000/2021, cu modificările și completările ulterioare. Acest mecanism presupune o implicare instituțională și proceduri bazate pe un set de instrumente care permite ministerului, inspectoratelor și școlilor să identifice elevii în risc de abandon sau părăsire timpurie, cu nevoi specifice, și să îi sprijine corespunzător și la momentul oportun pe baza unor semnale timpurii înregistrate în sistemul de date.În vederea extinderii acestui mecanism la nivelul de învățământ primar, componentele, instrumentele, precum și intervențiile MATE necesită adaptare la specificul acestui nivel de învățământ, rezultând astfel extensia mecanismului denumit în continuare MATE Primar. MATE Primar va oferi un cadru coerent și unitar pentru detectarea, identificarea și luarea în evidență timpurie a elevilor din ciclul primar aflați în situație de risc de părăsire timpurie a școlii (PTȘ). Acest cadru se bazează pe colectarea în timp real a datelor cu privire la semnele timpurii - performanță academică scăzută, repetarea clasei, absențe, comportament școlar inadecvat - care permit personalului școlii și factorilor de decizie de la nivel județean și central să coordoneze, să planifice și să pună în aplicare măsuri adecvate și imediate pentru a atenua riscurile și problemele identificate la nivelul elevilor, al clasei și al școlii. O astfel de abordare integrată la toate nivelurile va permite o monitorizare atentă și ajustări realizate în timp util pentru a atinge obiectivul României privind rata de PTȘ și pentru alinierea la nivelurile medii corespunzătoare ale Uniunii Europene (UE). PTȘ este un fenomen complex declanșat de un grup de cauze asociate cu diverși factori de risc, de la contexte individuale și familiale și medii socioeconomice până la factori culturali și sociali. În contextul identificării acestui fenomen și la nivelul claselor primare, prin MATE Primar, întregul mecanism se va putea adresa și copiilor vulnerabili din învățământul primar, în special celor care locuiesc în zone rurale/urbane mici și marginalizate, copiilor cu nevoi educaționale speciale (CES) sau cu dizabilități, copiilor romi și copiilor aflați în pericol de excluziune socială din cauza sărăciei, a lipsei locuințelor, a familiilor monoparentale, a părinților analfabeți și a altor riscuri sociale. Intervențiile MATE Primar vizează elevii de nivel primar. MATE Primar vizează, astfel, următoarele grupuri-țintă: (GT1) elevi înmatriculați în clasele de învățământ primar cu risc de abandon școlar și de PTȘ identificați prin fișa de observare; (GT2) copii de vârstă școlară corespunzătoare nivelului primar care nu au fost înscriși niciodată la școală; (GT3) copii, tineri sau adulți care nu au absolvit nivelul de învățământ primar până la vârsta de 14 ani și depășesc cu 4 ani vârsta corespunzătoare clasei; (GT4) copii refugiați, migranți și remigranți^1.^1 Copilul remigrant este copilul care s-a reîntors în România, după ce s-a mutat la/împreună cu părinții migranți în altă țară cu scopul de a fi crescut, educat și îngrijit de aceștia.Ținând cont de cele mai bune practici atât la nivel european, cât și la nivel național privind prevenirea și reducerea ratei de PTȘ, MATE promovează o abordare cuprinzătoare și multinivel pentru reducerea ratei de PTȘ. MATE constă în măsuri de prevenire, intervenție și compensare și în acțiuni la nivelul școlii pentru prevenirea și atenuarea ratei de PTȘ. Astfel, MATE Primar conține aceleași componente ca și MATE dedicat nivelului gimnazial, identifică timpuriu elevii aflați în risc de abandon și acționează pentru asigurarea unui climat pozitiv în școli, dar și corectează și compensează sprijinind reîntoarcerea în sistem a copiilor și tinerilor care sunt în afara școlii.Abordarea pe mai multe niveluri a MATE, inclusiv la nivelul primar, va permite personalului școlii să răspundă mai bine diferitelor nevoi ale elevilor într-un mod mai adecvat și mai informat. Astfel, în cadrul MATE, personalul școlii este încurajat să conceapă și să desfășoare activități de prevenire a abandonului școlar prin crearea unui climat școlar pozitiv și mai incluziv, care va crește motivația elevilor de a învăța și de a rămâne la școală. Măsurile MATE sunt structurate pe patru niveluri de urgență, în funcție de gravitatea situației, pe baza unei evaluări prealabile a factorilor de risc, efectuată de către diriginți în cazul fiecărui elev identificat ca fiind expus riscului de PTȘ. Astfel, Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație, extins la nivelul învățământului primar, va:• stabili proceduri obligatorii de colectare a datelor privind grupurile în risc de PTȘ specifice învățământului primar prin adaptarea modulului de date MATE și de coordonare la nivel de școală, inspectorat și minister, cu roluri și responsabilități atribuite;• funcționa acordând școlilor o mai mare autonomie în ceea ce privește utilizarea resurselor, responsabilitate în ceea ce privește intervențiile lor la nivel de elev, la nivelul clasei și al școlii și rezultatele școlare și posibilitatea de evaluare în ceea ce privește monitorizarea progresului și parcursului școlar al elevilor;• asigura un parteneriat între școli, elevi, părinți (sau, după caz, tutori legal instituiți/împuterniciți legal), dar și servicii locale, precum serviciul public de asistență socială (SPAS). SPAS va juca rolul-cheie în sprijinul acordat elevilor care au nevoie de intervenții de nivel 3 sau 4, de a acționa în această situație la sesizarea cadrelor didactice din învățământul primar. (la 30-01-2023, Actul a fost completat de Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 6.447 din 22 decembrie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 76 din 30 ianuarie 2023 )
     +  Anexa nr. 4
    METODOLOGIE
    de implementare și utilizare a modulului informatic MATE Primar
    pentru prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii
    Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) sprijină implementarea MATE și a planului de acțiune bazat pe date și resurse financiare prin alocare de granturi școlilor identificate ca prioritare, dar și prin crearea aranjamentelor instituționale necesare implementării printr-o abordare integrată și sistemică la nivel local, regional și național. Prin extinderea MATE la nivelul învățământului primar se creează premisele includerii și a acestui ciclu în PNRAS.Implementarea MATE Primar începe cu identificarea și evaluarea elevilor aflați în situații de risc, utilizând instrumentele și modulul de date MATE existent deja în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR) (și care va fi extins pentru nivelul primar), adaptate specificului MATE Primar, și este urmată de planificarea și de implementarea măsurilor adecvate la nivel de școală, clasă și elevi. În același timp, școlile, inspectoratele județene și Ministerul Educației (ME) sunt implicate în mod constant și riguros într-o activitate de monitorizare și utilizează modulul de date MATE pentru a urmări progresul elevilor aflați în situații de risc și pentru a face ajustări pe baza unor date fiabile și solide agregate la diferite niveluri și în funcție de anumite criterii. Metodologia de colectare a datelor urmează etapele din planul de acțiune MATE propus (figura 1). Planul grupează activitățile pe componentele de prevenire, intervenție și compensare în patru etape - identificare, planificare, implementare și monitorizare. Fiecare etapă are un set de activități cărora li s-a atribuit un instrument pentru colectarea datelor și include rolurile și responsabilitățile la diferite niveluri, precum și un proces de raportare sau de agregare ulterioară. Măsurile și intervențiile din cadrul MATE Primar vizează elevii de nivel primar și școlile care au în planul de școlarizare acest nivel de învățământ. În prezent, ME utilizează SIIIR pentru colectarea, validarea și analizarea tuturor datelor pentru sistemul de învățământ preuniversitar. Baza de date SIIIR înregistrează datele privind elevii, rețeaua și infrastructura școlară, personalul școlii și evaluările naționale. Figura 1.*) Cadrul metodologiei de colectare a datelor*) Figurile 1 și 2 sunt reproduse în facsimil.Figura 2.*) Datele care urmează să fie colectateImplementarea MATE Primar se ghidează după un plan de acțiune care include pașii menționați mai sus și activitățile asociate, responsabilitățile, calendarul și legăturile clare dintre acțiunile și instrumentele utilizate pentru colectarea în timp real a datelor și a informațiilor despre elevii în situații de risc. Planul de acțiune se adresează direct direcțiilor relevante ale ME și inspectoratelor școlare județene responsabile de îndrumarea, sprijinirea, monitorizarea și evaluarea implementării MATE (și, implicit, MATE Primar) și a personalului de conducere a școlii responsabil de implementarea MATE. Punerea în aplicare a planului de acțiune privind MATE (și, implicit, MATE Primar) urmează o serie de patru etape, după cum sunt descrise mai jos (figura 2). Etapa 1: Identificarea elevilor în situație de risc de părăsire timpurie a școlii (PTȘ) și evaluarea pe baza instrumentelor MATE Primar detaliate în continuare. Datele și informațiile colectate prin intermediul fișelor de observare și de evaluare sunt introduse în modulul de date MATE din SIIIR, oferind astfel personalului școlii o imagine exactă și clară la nivel instituțional a elevilor expuși riscului de abandon școlar, precum și a semnelor de avertizare timpurie asociate și a factorilor declanșatori. Aceste instrumente sunt adaptate specificului nivelului de învățământ primar.Etapa 2: Planificarea măsurilor de prevenire (nivelul 1) și de intervenție (nivelurile 2, 3 și 4) pe baza datelor colectate cu privire la elevii aflați în situații de risc la începutul anului școlar Profesorii pentru învățământul primar/Învățătorii evaluează riscurile pe baza acestei liste și apoi încep planificarea intervențiilor. Etapa 3: Implementarea activităților de prevenire prin intermediul intervențiilor la nivelul clasei și al școlii, prevăzute în planurile educaționale de intervenție specifice pentru învățământul primarEtapa 4: Monitorizarea progresului pe baza datelor înregistrate în modulul MATE din SIIIR și efectuarea unor modificări ale intervențiilor în timp util. Modulul MATE din SIIIR va permite utilizatorilor de la nivel școlar, județean și central să monitorizeze activitățile MATE, să urmărească progresul și să facă ajustări pe baza unor date individuale fiabile și solide, agregate la diferite niveluri și în funcție de criterii diferite.MATE Primar este însoțit și de un set de instrumente necesare (figura 3), cum ar fi o fișă de observare, fișe de evaluare și recomandări specifice privind punerea în aplicare. Figura 3.*) Etapele și instrumentele MATE Primar*) Figura 3 este reprodusă în facsimil.Planul de acțiune MATE Primar se va completa cu elementele particulare de acțiune la nivelul de învățământ primar. Acesta reglementează procesul instituțional și operațional necesar pentru implementarea unui sistem eficace de avertizare timpurie și de colectare a datelor pentru prevenirea părăsirii timpurii a școlii. Planul de acțiune multianual pentru implementarea mecanismului propus include elemente-cheie, cum ar fi activitățile, responsabilitățile, calendarul, legăturile clare dintre acțiunile propuse și instrumentele care urmează să fie utilizate. Planul de acțiune grupează activitățile din cadrul componentelor de prevenire, intervenție și compensare în patru etape: identificare, evaluare și planificare, implementare și monitorizare. Activitățile sunt prezentate într-o secvență logică, menționându-se instrumentele utilizate în fiecare etapă și la fiecare nivel de intervenție.Modulul MATE Primar permite înregistrarea datelor legate de identificarea inițială în timp real a elevilor aflați în situație de risc, inclusiv pentru elevii claselor primare, pe baza indicatorilor legați de calificative, absenteism, repetenție și comportament școlar inadecvat. Elevii care sunt evaluați cu „da“ la unul dintre indicatorii relevanți sunt înregistrați în Observatorul școlii și evaluați pe baza unui set de indicatori de risc care se referă la familie, elev, comunitate și școală, rezultând un scor general. Pentru acești elevi se deschide un dosar în care sunt monitorizați individual și primesc planuri de intervenție stabilite de către profesorii pentru învățământul primar/învățători în comun acord cu directorii. Profesorul pentru învățământ primar/Învățătorul, împreună cu personalul administrativ al școlii, coordonat de director, este responsabil de colectarea datelor, de introducerea datelor în modulul MATE și de utilizarea, monitorizarea și raportarea seturilor de date ale elevilor aflați în situații de risc. Toate resursele și informațiile cu privire la MATE sunt încărcate pe site-ul https://mate.edu.ro/, care facilitează implementarea programului național. De altfel, pe această platformă este disponibil un curs online asincron care prezintă atât mecanismul, cât și utilizarea modulului informatic.Instrumentele MATE primar:• Fișa de observare MATE Primar (tabelul 1) reprezintă un instrument aplicat de profesorii pentru învățământul primar/învățători pentru a identifica elevii din ciclul primar aflați în situație de risc pe baza datelor legate de prezență, calificative, repetenție și comportament; • Observatorul școlii reprezintă lista elevilor de învățământ primar în risc de abandon sau părăsire timpurie a școlii (PTȘ), care este validată de directorul școlii împreună cu profesorii pentru învățământul primar/învățători; • Dosarul de caz este un fișier generat automat în modulul MATE, după validarea Observatorului școlii, pentru fiecare elev identificat ca fiind în situație de risc; • Fișa de evaluare MATE Primar (tabelul 2) este un formular completat de profesorii pentru învățământul primar/învățători cu cele mai recente date și informații despre situația familială a elevului, condițiile de locuire, nivelul de educație al părinților, relația cu colegii și profesorii/personalul din școală, dificultăți de învățare/dizabilitate etc.; • Planul de servicii educaționale (tabelul 3) reprezintă o listă de activități specifice pentru fiecare elev în risc de abandon/PTȘ, ca de exemplu: lecții remediale, profesori de sprijin, consilierea părinților și/sau educație parentală; activități extracurriculare, implicarea resurselor comunității (mediator, asistent social, voluntar, ONG-uri).Profesorii pentru învățământul primar/Învățătorii încep cu introducerea de date în Fișa de observare MATE Primar pentru toți elevii ciclului primar, în vederea efectuării primului screening al elevilor în situație de risc. Profesorii pentru învățământul primar/Învățătorii răspund la cinci întrebări legate de prezență, rezultatele școlare, repetenție și istoricul sancțiunilor. Acest instrument le permite școlilor să identifice elevii în risc de abandon școlar, dacă elevul îndeplinește cel puțin unul dintre cei cinci indicatori. După ce toți profesorii pentru învățământul primar/învățătorii au completat Fișa de observare (tabelul 1) pentru toți elevii din clasa lor, aceștia urmează procesul descris mai jos și introduc elevii în risc în Observatorul școlii. După aprobarea acestuia de către directorul școlii, dosarele de caz sunt deschise automat pentru elevii care prezint cel puțin un risc asociat în fișa de observare.Tabelul 1. Fișă de observare MATE Primar
    Indicatori/Factori de risc PTȘSursa de dateAnul de referință
    1. Elevul are o prezență scăzută la școală = elevul are peste 20 de absențe nemotivate/lună.DaNuCatalogul școlarAnul școlar anterior/curent
    2. Elevul are performanțe academice scăzute (indicatorul se aplică doar elevilor claselor II-IV):a) Elevul de clasa a II-a are calificativul de final de clasa I Suficient la disciplinele Comunicare în limba română și/sau Matematică și explorarea mediului.b) Elevul de clasa a III-a are calificativul de final de clasa a II-a Suficient la disciplinele Comunicare în limba română și/sau Matematică și explorarea mediului.c) Elevul de clasa a IV-a are calificativul de final de clasa a III-a Suficient la disciplinele Limba și literatura română și/sau Matematică sau are calificativul final Suficient la Limba și literatura română/Matematică.DaNuCatalogul școlarAnul școlar anterior
    3. (Indicatorul se aplică doar elevilor claselor I-IV.)a) Elevul are un regres evident în calificative (cel puțin 4 calificative Suficient) la disciplinele Limba și literatura română/Comunicare în limba română și/sau Matematică/ Matematică și explorarea mediului pe parcursul anului școlar.saub) Elevul a rămas corigent la cel puțin o materie.DaNuCatalogul școlarAnul școlar curent
    4. a) Elevul a repetat cel puțin un an.saub) Elevul este reînscris în clasa pregătitoare.DaNuDate preluate automat în modul din datele existente în SIIIRAnii școlari anteriori/Anul școlar curent
    5. a) Elevul are un istoric școlar de sancțiuni (de exemplu, elevul a fost transferat din motive disciplinare, are calificativ scăzut la purtare).saub) Au fost înregistrate plângeri făcute de alți elevi, cadre didactice etc.DaNuCatalogul școlar, plângeri, sesizăriAnii școlari anteriori + anul școlar curent
    Fișele de evaluare MATE Primar (fișele psihopedagogice) se concentrează asupra problemelor privind factorii de risc asociați copilului, familiei, școlii și situației comunității. După deschiderea dosarului, fiecare profesor pentru învățământul primar/învățător completează fișa de evaluare MATE Primar, introducând cele mai recente date și informații legate de situația familială a elevului, de condițiile de viață, de relațiile cu colegii și personalul școlii, de dificultățile de învățare/dizabilitate și nivelul de educație al părinților, precum și alte aspecte. Unele dintre datele și informațiile lipsă ar putea fi completate contactând asistentul social, în timp ce alte elemente necesită o discuție cu un membru al familiei/tutorele legal. În fișa de evaluare se calculează un scor de risc care cuprinde procentul de indicatori de risc cu un răspuns „da“ în raport cu numărul total de indicatori de risc. Rezultatele analizei datelor privind factorii de risc evaluați la nivelul elevilor arată o pondere ridicată a elevilor care se confruntă cu dificultăți socioeconomice semnificative - sărăcie, condiții de trai precare, familii dezorganizate, sarcini timpurii, care sunt mai răspândite în rândul elevilor din mediul rural și din comunitățile marginalizate, de exemplu, în rândul romilor. Planul de servicii educaționale. După ce fiecare profesor pentru învățământul primar/învățător a evaluat factorii de risc și a completat datele în modulul MATE din SIIIR, următorul pas este elaborarea și aplicarea planului de servicii educaționale, care include activități dedicate pentru fiecare elev aflat în situație de risc (măsuri de intervenție), în funcție de gradul de risc identificat: pentru nivelurile 2 și 3, lista activităților poate fi foarte diversă, cum ar fi consilierea și terapia, orele remediale sau întâlnirile regulate cu familia, toate acestea putând fi implementate simultan în funcție de situația și de nevoile elevilor. Nivelul 4 vizează măsuri ce se aplică elevilor care cumulează mai mulți factori de risc, inclusiv comportament nepotrivit la școală generat de cauze mai profunde, ca abuzul fizic și/sau emoțional, neglijare, violență, exploatare, eventual corelate cu sărăcie extremă, lipsa locuinței sau condiții precare de locuit, probleme de sănătate, dizabilitate, cerințe educaționale speciale (CES) etc. Planul de servicii educaționale este completat de activitățile la nivelul școlii și al clasei care vizează crearea unui climat școlar pozitiv și a unui mediu de învățare incluziv [prin diferite metodologii de tip Proiectare universală pentru învățare (pe baza conceptului Universal Design for Learning), instrumente de observare la clasă etc.]. Indiferent de nivelul de intervenție, vor fi incluse următoarele activități: punerea în aplicare a tehnicilor de învățare activă; facilitarea învățării; dezvoltarea abilităților socioemoționale; organizarea sistemelor de mentorat și de sprijin reciproc în clasă; oferirea de activități remediale, a sesiunilor de terapie și de consiliere; oferirea cursurilor de educație parentală sau asigurarea participării la evenimente culturale.Instrumentele MATE Primar sunt prezentate în tabelele 2 și 3.Tabelul 2. - Fișa de evaluare MATE Primar
    Informații despre elev - partea I Această secțiune va fi preluată automat în baza numărului unic de identificare a elevilor în situație de risc din Observatorul școlii. Documentul printat va include mențiunea „document de uz intern și confidențial“ pentru asigurarea protecției datelor personale.
    Județul:
    Comuna/Orașul/Municipiul (UAT):
    Școala (numele și codul de identificare):
    Numărul unic de identificare atribuit elevului în Observatorul școlii:
    Numele și prenumele elevului:
    Codul numeric personal de identificare al elevului (CNP):
    Genul elevului: 1. M 2. F Vârsta elevului (anii împliniți):
    Alternativa educațională:
    Formațiunea de studiu [clasa/nivelul în Programul A doua șansă (ADȘ) în care se află elevul]:
    Informații despre elev - partea a II-a Secțiunile A, B, C și D vor fi completate de către învățător/consilierul școlar/mediator pe baza informațiilor disponibile și a unei eventuale discuții cu părintele/tutorele legal. Datele și informațiile vor fi introduse în SIIIR de către responsabilul de caz desemnat de către director.
    a) Unde locuiește elevul: în aceeași localitate în care se află unitatea școlară?DaNu
    b) Adresa exactă
    c) În aceeași gospodărie cu elevul locuiesc: Numărul total de persoane: dintre care adulți (peste 18 ani): și copii (0-17 ani):
    d) Mama se află în gospodărie.DaNu
    e) Ultimul nivel de studii absolvite de mamă: 1. Fără studii; 2. Primare; 3. Gimnaziale; 4. Liceale; 5. Școală profesională; 6. Școală postliceală; 7. Studii superioare
    f) Tatăl se află în gospodărie.DaNu
    g) Ultimul nivel de studii absolvite de tată: 1. Fără studii; 2. Primare; 3. Gimnaziale; 4. Liceale; 5. Școală profesională; 6. Școală postliceală; 7. Studii superioare
    h) Dacă nu se află în gospodărie niciunul dintre părinți, menționați persoana desemnată să se ocupe de creșterea și îngrijirea copilului în absența acestora: ………………………......................................................................................................................................................…
    i) Persoana desemnată să se ocupe de creșterea și îngrijirea copilului în absența ambilor părinți se află în gospodărie.DaNu
    Diagnoza cauzelor/factorilor de risc
    (A) Cauze/Factori de risc în relație cu sprijinul familial
    1. Familia nu își permite costurile școlare (haine, încălțăminte, materiale școlare, naveta etc.) pentru că este săracă sau are venituri foarte mici.DaNu
    2. Părinți minori sau mamă minoră, familie monoparentală, familie reorganizată (părintele în grija căruia se află s-a recăsătorit), familie cu mai mult de 3 copii, unul sau ambii părinți sunt în afara gospodăriei; au plecat la muncă în afara localității sau în străinătate, unul sau mai mulți copii sunt separați de familie sau reintegrați în familie (după ce au fost în regim de protecție specială).DaNu
    3. Părinții, părintele singur sau îngrijitorul copilului din gospodărie nu acordă importanță sau au/are o atitudine negativă față de educația copiilor/școală.Da Nu
    4. Elevul are unul sau mai mulți frați sau surori (de 6-17 ani) care nu au fost niciodată la școală, au abandonat sau au părăsit timpuriu școala.DaNu
    5. Copilul nu are condiții minime pentru a putea învăța acasă.DaNu
    6. Starea de sănătate a părinților (reprezentantului legal, tutorelui) le/îi permite să acorde sprijin copilului/copiilor pentru a asigura: îngrijirea, protecția, siguranța, sănătatea, educația și creșterea acestuia/acestora.DaNu
    (B) Factori de risc legați de situația copilului
    7. Elevul are dizabilități (cu certificat de handicap) sau CES (cu certificat de orientare școlară).DaNu
    8. Elevul are dificultăți de învățare, fără certificat de dizabilitate/orientare școlară (de exemplu, învață greu legătura între litere și sunete; nu poate citi sau face greșeli mari de citire sau pronunție; dobândește cu greutate abilități noi; întâmpină dificultăți privind planificarea și organizarea timpului și/sau învățarea alfabetului, are capacitate de concentrare redusă etc.). Da Nu
    9. În ultimul an, elevul a fost plecat din țară sau din localitate o dată sau de mai multe ori pentru o perioadă mai mare de 3 luni, în afara vacanței de vară.DaNu
    10. Elevul vorbește acasă într-o altă limbă decât limba română.DaNu
    (C) Cauze/Factori de risc în relație cu mediul școlar
    11. Elevul este discriminat, este victima unui conflict sau a unei hărțuiri.DaNu
    12. Violența școlară (Elevul a fost implicat în conflicte create de el sau de alți elevi).DaNu
    13. Relații tensionate cu unele cadre didactice, colegi de clasă.DaNu
    (D) Cauze/Factori de risc în relație cu comunitatea
    14. Elevul locuiește într-o zonă marginalizată sau într-o comunitate aflată în evidența sistemului de protecție specială a copilului.DaNu
    15. Elevul locuiește într-un sat/într-o zonă de unde naveta spre și dinspre școală este dificilă sau imposibil de făcut în anumite perioade.Da Nu
    Alte observații, comentarii: …………................................................................................................................................................
    Tabelul 3. Planul activităților pentru extinderea implementării MATE la nivelul primar
    EtapeTipul de măsurăActivitățiActori responsabiliTermen/Calendar
    1. IdentificarePrevenireGT1Monitorizați semnalele de avertizare timpurie agregate la nivelul clasei: absențe, calificative, comportament.Școala (directorul și profesorii pentru învățământul primar/învățătorii)După prima lună de școală și la mijlocul anului școlar
    IntervențieGT1Identificați, separat, elevii cu risc de abandon școlar și elevii aflați în proces de abandon școlar. Profesorul pentru învățământul primar/Învățătorul completează Fișa de observație MATE Primar pentru toți elevii ciclului primar.Școala (profesorii pentru învățământul primar/învățătorii)În 5 zile lucrătoare de la sfârșitul primei luni de școalăActualizarea continuă a cazurilor apărute în timpul anului școlar
    IntervențieGT1Agregați fișele de observare în Observatorul școlii.Personalul școlii responsabil de operațiunile din SIIIR În 2-3 zile lucrătoare; actualizări periodice ale cazurilor apărute în timpul anului școlar
    CompensareGT2, GT3, GT4Efectuați recensământul rapid MATE Primar pentru a identifica elevii de vârstă școlară din GT2, GT3, GT4 cu Fișa MATE pentru Identificarea copiilor și a tinerilor din afara școlii.Această activitate necesită coordonare între școli, administrația locală și serviciile sociale sau parteneriat instituțional cu serviciul de evidență a populației.Serviciul Public de Asistență Socială (SPAS) și școala, directorul școlii și primarulOricând în decursul anului calendaristic, înainte de începerea anului școlar
    CompensareÎnregistrați copiii și tinerii neșcolarizați (GT2, GT3, GT4) în Registrul reintegrărilor în educație și formare, în comunitate.SPASÎn 1 până la 2 luni de la colectarea datelor
    CompensareContinuați înmatricularea elevilor din GT2, GT3, GT4 în învățământul primar sau în programele „A doua șansă“ nivel primar.
    2. Evaluare și planificarePrevenirePregătiți Planul de activități școlare ca parte a Planului de dezvoltare instituțională multianual bazat pe analiza semnalelor inițiale de avertizare.ȘcoalaAnual
    IntervențieCompletați Fișa de evaluare MATE Primar pentru elevii din categoria GT1.Școala (profesorii pentru învățământul primar/învățătorii)În 5 zile lucrătoare
    IntervențieConsolidați datele în Registrul elevilor expuși riscului de PTȘ.Personalul școlii responsabil de SIIIRÎn 5 zile lucrătoare
    IntervențieElaborați Planul de servicii educaționale pentru fiecare elev expus riscului.Școala (managerul de caz responsabil de prevenire - profesorul pentru învățământul primar/învățătorul)În 10 zile lucrătoare
    IntervențieSemnați acordul pentru implementarea Planului de servicii educaționale.Școala, elevul și părințiiÎn 5 până la 10 zile lucrătoare
    CompensareCompletați Fișa de evaluare MATE Primar și Registrul elevilor expuși riscului de PTȘ în urma dezvoltării unui plan de servicii educaționale pentru elevii reintegrați în sistemul de învățământ.Școala, elevul și părinții1 lună
    3. ImplementarePrevenireFurnizați măsuri de nivel 1Creați un climat pozitiv în clasă și un mediu de învățare incluziv prin diferite metodologii de tip Proiectare Universală pentru Învățare; instrumente de observare la clasă etc.; activități de tipul: motivare elevi prin sistemul de laude și recompense și prin munca în echipăUtilizarea de tehnici de învățare activă; facilitarea învățării, înțelegerii și gândirii critice aplicabile experiențelor din viața reală; feedbackDezvoltarea abilităților socioemoționale, inclusiv autonomie, perseverență, abilități sociale, de comunicare și de colaborare; activități de mentorat și sprijin între colegi în clasăȘcoalaPe o perioadă de 6 luni din decembrie până în iunie
    IntervențieFurnizați măsuri de nivel 2Oferiți servicii educaționale conform planului și monitorizați furnizarea acestora la fiecare 3 luni.Furnizați măsuri de nivel 1 plus consiliere, ore de remediere și mai multe interacțiuni cu familia și elevii.Participați la evenimente culturale ale comunității și așa mai departe.Managerul de caz - Profesorul pentru învățământul primar/ÎnvățătorulPe o perioadă de 6 luni din decembrie până în iunie
    IntervențieExaminați Planul de servicii educaționale pentru a menține serviciile de nivelul 2 sau pentru a trece la nivelul 3.Profesorul pentru învățământul primar/Învățătorul/Managerul de caz În 10 zile lucrătoare după furnizarea serviciilor educaționale timp de 3 luni
    IntervențieFurnizați măsuri de nivel 3Furnizați măsuri de nivel 1 și 2, plus consiliere parentală și terapie psihologică.Implicați resursele comunității (mediator, asistent social, voluntari, ONG-uri).Profesorul pentru învățământul primar/Învățătorul/Managerul de caz Pe o perioadă de 6 luni din decembrie până în iunie
    IntervențieTrimiteți cazul la serviciul public de asistență socială (SPAS) sau la direcția generală de asistență socială și protecția copilului în cazul în care măsurile de nivel 3 eșuează. Școala va numi un specialist (manager de caz, consilier școlar sau învățător) care să facă parte dintr-o echipă care oferă servicii comunitare integrate coordonate de SPAS.Profesorul pentru învățământul primar/Învățătorul/Managerul de cazÎn 10 zile lucrătoare după evaluarea furnizării de servicii educaționale timp de 3 luni
    Furnizați măsuri de nivel 4Raportați situațiile de risc potențial, cum ar fi abuzul, violența, exploatarea și munca copiilor.Organizați un sistem de sprijin reciproc în școală, sesiuni de consiliere, de terapie și măsuri adecvate de la nivelurile 1, 2 și 3.SPASPe o perioadă de 6 luni din decembrie până în iunie
    4. Monitorizare Prevenire/Intervenție/ CompensarePregătiți Raportul de progres MATE pentru fiecare elev din ciclul primar expus riscului.Managerul de caz - profesorul pentru învățământul primar/învățătorul și directorul școliiTrimestrial
    Actualizați Registrul elevilor cu risc de abandon școlar cu date din rapoartele de progres MATE.Personalul responsabil de registruDupă caz
    Pregătiți Raportul de progres al școlii privind abordarea PTȘ, care să reflecte măsurile implementate și rezultatele obținute pe parcursul anului școlar. Raportul este alcătuit din secțiuni de prevenire, intervenție și compensare.Directorii școlilorAnual
    Pregătiți Raportul de progres județean pentru abordarea PTȘ pe baza rapoartelor primite de la școliInspectoratul școlar județean/al municipiului București (ISJ/ISMB)Anual
    Pregătiți Raportul național de progres pentru abordarea PTȘ pe baza datelor de la nivel județean și reflectați asupra aplicării MATE.Direcția generală pentru implementarea proiectului „România Educată“/Direcția generală învățământ preuniversitarAnual
    Participați la un eveniment național pentru a prezenta constatările, concluziile și recomandările extrase din rapoartele județene și pentru a planifica următorul an școlar.ISJ/ISMB/Direcția generală pentru implementarea proiectului „România Educată“/Direcția generală învățământ preuniversitarAnual
    (la 30-01-2023, Actul a fost completat de Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 6.447 din 22 decembrie 2022, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 76 din 30 ianuarie 2023 )
    -----