ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 190 din 28 decembrie 2022pentru completarea anexei nr. 5^1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1273 din 29 decembrie 2022



    Având în vedere prevederile art. 624 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, potrivit cărora „pentru funcțiile publice specifice, stabilite până la data intrării în vigoare a prezentului cod în cadrul autorităților și instituțiilor publice prin orice altă modalitate decât prin lege, se menține echivalarea funcțiilor publice specifice cu funcțiile publice generale pentru o perioadă de cel mult 2 ani“, și prevederile alin. (2) al aceluiași articol, conform cărora autoritățile și instituțiile publice în cadrul cărora sunt stabilite funcții publice specifice prin orice altă modalitate decât prin lege au obligația de a stabili funcțiile publice specifice și de „a le echivala cu funcțiile publice generale“, în condițiile art. 384 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, în termen de 2 ani de la data intrării în vigoare a Codului,ținând cont de faptul că potrivit Legii nr. 144/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Integritate, republicată, cu modificările și completările ulterioare, funcția de inspector de integritate este o funcție care face parte din categoria funcțiilor publice specifice cu statut special și luând în calcul și prevederile referitoare la funcțiile publice de conducere specifice din cadrul Agenției Naționale de Integritate potrivit capitolului II, punctul II, subpunctul 4 „Salarii de bază pentru funcții publice specifice din cadrul Agenției Naționale de Integritate“ din anexa nr. VIII la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere faptul că termenul până la care autoritățile și instituțiile publice, inclusiv Agenția Națională de Integritate, aveau obligația de echivalare a funcțiilor publice specifice cu funcțiile publice generale, în condițiile art. 624 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, s-a împlinit la data de 5 iulie 2021,ținând cont de faptul că Agenția Națională de Integritate nu a inițiat/finalizat demersuri legislative în termenul legal reglementat și având în vedere faptul că nu pot fi realizate organizarea și desfășurarea concursurilor pentru ocuparea funcțiilor publice specifice vacante care nu au fost echivalate în condițiile art. 384 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare,dat fiind faptul că în lipsa unei echivalări a funcțiilor publice specifice cu funcțiile publice generale nu pot fi aplicate toate modalitățile de modificare a raporturilor de serviciu ale funcționarilor publici, aspect care este de natură a afecta dreptul funcționarilor publici la dezvoltarea carierei,luând în considerare necesitatea echivalării, prin act normativ de nivel primar, a funcției publice specifice de inspector de integritate cu o funcție publică generală și având în vedere faptul că intervențiile asupra Legii nr. 144/2007, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ar implica un proces legislativ a cărui durată nu poate fi precis determinată, având în vedere prevederile Legii nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, cu privire la desemnarea Agenției Naționale de Integritate, în calitate de canal extern, în considerarea specificului acestei instituții, și anume autoritate autonomă, independentă, care asigură exercitarea demnităților și funcțiilor publice în condiții de integritate și imparțialitate și ținând cont de obligațiile aferente îndeplinirii competenței de canal extern, inclusiv prin înființarea unei structuri dedicate, luând în calcul că Agenția funcționează efectiv cu un număr redus de inspectori de integritate, respectiv 38 de inspectori la data prezentei din 96 de posturi aferente Inspecției de Integritate, în condițiile în care aceștia trebuie să îndeplinească o serie de obligații legale pe o multitudine de paliere: evaluarea declarațiilor de avere și de interese; evaluarea diferențelor semnificative, a incompatibilităților și a conflictelor de interese, întocmirea rapoartelor de evaluare, sancționarea încălcării regimului declarării averii și a intereselor, promovarea acțiunilor prin care să fie constatată încălcarea dispozițiilor respective, monitorizarea Sistemului prevenție și, nu în ultimul rând, atribuții privind avertizorii în interes public,ținând cont de faptul că în lipsa echivalării sunt afectate organizarea concursurilor necesare pentru ocuparea funcțiilor de inspectori de integritate și operaționalizarea structurii cu atribuții de soluționare a avertizării în interes public, precum și realizarea în mod corespunzător a rolului și atribuțiilor Agenției Naționale de Integritate și asigurarea capacității de funcționare a acesteia,având în vedere că în lipsa echivalării este afectat și dreptul la carieră al funcționarilor publici din cadrul Agenției Naționale de Integritate și, implicit, aceștia ar putea fi discriminați în raport cu alte categorii de funcționari publici cu funcții specifice sau statute speciale,întrucât situația de urgență care nu poate fi amânată este direct asociată cu imposibilitatea de ocupare a funcțiilor publice specifice de inspector de integritate, aspect care afectează managementul autorității publice menționate și continuitatea activității administrației publice la nivelul acesteia, iar neadoptarea în regim de urgență a normelor care gestionează echivalarea acestor funcții publice specifice cu funcțiile publice generale atrage consecințe negative atât din perspectiva dreptului la carieră al acestei categorii de funcționari publici, cât și din perspectiva îndeplinirii obligațiilor asumate României în calitatea sa de stat membru al Uniunii Europene,având în vedere necesitatea adoptării unor măsuri urgente pentru asigurarea funcționării structurii specializate cu atribuții de gestionare a raportărilor privind încălcări ale legii, potrivit Legii nr. 361/2022,întrucât nevoia de reglementare, cu celeritate și în regim de urgență, a echivalării funcției de inspector de integritate, funcție publică cu statut special, cu funcția publică generală este generată de necesitatea organizării concursului pentru ocuparea posturilor de inspectori de integritate pentru funcționarea eficientă a Agenției Naționale de Integritate,în considerarea faptului că reglementarea vizează interesul general public, cu repercusiuni directe asupra cetățenilor, și că elementele prezentate constituie situații de urgență și extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, necesitând măsuri urgente,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  ARTICOL UNICLa anexa nr. 5^1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările și completările ulterioare, după numărul curent 22 se introduce un nou număr curent, numărul curent 23, cu următorul cuprins:
    Nr. crt.Denumirea autorității sau instituției publiceFuncția publică generală cu care se echivalează funcția publică specificăNivelul funcției publiceNivelul studiilor necesareVechimea în specialitate necesară exercitării funcției publiceFuncția publică specifică ce se echivalează
    23.Agenția Națională de IntegritateCu funcțiile publice generale de conducere, conform art. 390 alin. (1) lit. a) din prezentul codConducereClasa I, studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă, necesare pentru exercitarea funcțiilor publice generale de conducere, precum și studii universitare de master absolvite cu diplomă în domeniul administrației publice, managementului sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcției publice sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 153 alin. (2) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioareConform prevederilor art. 468 alin. (2) lit. b) din prezentul codFuncția publică specifică de conducere de director general
    Cu funcțiile publice generale de conducere, conform art. 390 alin. (1) lit. b) din prezentul codClasa I, studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă, necesare pentru exercitarea funcțiilor publice generale de conducere, precum și studii universitare de master absolvite cu diplomă în domeniul administrației publice, managementului sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcției publice sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 153 alin. (2) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioareConform prevederilor art. 468 alin. (2) lit. b) din prezentul codFuncția publică specifică de conducere de director general adjunct
    Cu funcțiile publice generale de conducere, conform art. 390 alin. (1) lit. c) din prezentul codClasa I, studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă, necesare pentru exercitarea funcțiilor publice generale de conducere, precum și studii universitare de master absolvite cu diplomă în domeniul administrației publice, managementului sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcției publice sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 153 alin. (2) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioareConform prevederilor art. 468 alin. (2) lit. b) din prezentul codFuncția publică specifică de conducere de director
    Cu funcțiile publice generale de conducere, conform art. 390 alin. (1) lit. d) din prezentul codClasa I, studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă, necesare pentru exercitarea funcțiilor publice generale de conducere, precum și studii universitare de master absolvite cu diplomă în domeniul administrației publice, managementului sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcției publice sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 153 alin. (2) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioareConform prevederilor art. 468 alin. (2) lit. b) din prezentul codFuncția publică specifică de conducere de director adjunct
    Cu funcțiile publice generale de conducere, conform art. 390 alin. (1) lit. g) din prezentul codClasa I, studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă, necesare pentru exercitarea funcțiilor publice generale de conducere, precum și studii universitare de master absolvite cu diplomă în domeniul administrației publice, managementului sau în specialitatea studiilor necesare ocupăriifuncției publice sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 153 alin. (2) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioareConform prevederilor art. 468 alin. (2) lit. a) din prezentul codFuncția publică specifică de conducere de șef serviciu
    Cu funcțiile publice generale de conducere, conform art. 390 alin. (1) lit. h) din prezentul codClasa I, studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă, necesare pentru exercitarea funcțiilor publice generale de conducere, precum și studii universitare de master absolvite cu diplomă în domeniul administrației publice, managementului sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcției publice sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 153 alin. (2) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioareConform prevederilor art. 468 alin. (2) lit. a) din prezentul codFuncția publică specifică de conducere de șef birou
    Cu funcțiile publice de execuție de clasa I, grad profesional debutant, conform art. 392 alin. (1) din prezentul codExecuțieClasa I, studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentăInspector de integritate, clasa I, grad profesional debutant
    Cu funcțiile publice de execuție de clasa I, grad profesional asistent, conform art. 392 alin. (1) din prezentul codClasa I, studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentăConform prevederilor art. 468 alin. (1) lit. a) din prezentul codInspector de integritate, clasa I, grad profesional asistent
    Cu funcțiile publice de execuție de clasa I, grad profesional principal, conform art. 392 alin. (1) din prezentul codClasa I, studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentăConform prevederilor art. 468 alin. (1) lit. b) din prezentul codInspector de integritate, clasa I, grad profesional principal
    Cu funcțiile publice de execuție de clasa I, grad profesional superior, conform art. 392 alin. (1) din prezentul codClasa I, studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentăConform prevederilor art. 468 alin. (1) lit. c) din prezentul codInspector de integritate, clasa I, grad profesional superior

    PRIM-MINISTRU
    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
    Contrasemnează:
    p. Viceprim-ministru,
    Mihaela-Ioana Kaitor,
    secretar de stat
    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
    Cseke Attila-Zoltán
    Președintele Agenției Naționale a Funcționarilor Publici,
    Vasile-Felix Cozma
    Președintele Agenției Naționale de Integritate,
    Florin-Ionel Moise
    București, 28 decembrie 2022.Nr. 190.----