STRATEGIE din 8 decembrie 2022 de dezvoltare a Sistemului statistic naţional 2022-2027
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 1.208 bis din 16 decembrie 2022



    Notă
    Aprobată prin HOTĂRÂREA GUVERNULUI nr. 1.456 din 8 decembrie 2022, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1208 din 16 decembrie 2022.

    ANEXĂ


    Strategia de dezvoltare a Sistemului statistic național (SDSSN) pentru 2022-2027


    Lista acronimelor

    APSO Alți producători de statistici oficiale

    BNR Banca Națională a României

    CAEN Clasificarea Activităților din Economia Națională CAPI Intervievare personală asistată de calculator

    CAWI Intervievare online asistată de calculator

    CCME Cadrul Comun de Monitorizare și Evaluare

    CDPS Comitetul Director de Planificare Strategică COMSTAT Comitetul Sistemului Statistic Național CSN Consiliul Statistic Național

    DTS Direcțiile Teritoriale de Statistică

    GAMSO Modelul Generic de Activitate pentru Organizația Statistică GFSM Manual de Statistică a Finanțelor Guvernamentale

    GL Grup de Lucru

    GSBPM Modelul Generic de Activităţi pentru Procesele Statistice GSIM Modelul Generic Statistic de Informații

    INS Institutul Național de Statistică

    PSNA Programul Statistic Național Anual

    PSNM Programul Statistic Național Multianual

    RGA Recensământul General Agricol

    RGPD Regulamentul General privind Protecția Datelor RPL Recensământul Populației și Locuințelor

    SDSSN Strategia de Dezvoltare a Sistemului Statistic Național SGG Secretariatul General al Guvernului

    SNDDR Strategia Națională pentru Dezvoltarea Durabilă a României SSE Sistemul Statistic European

    SSN Sistemul Statistic Național

    TASC Instrument pentru Evaluarea Capacității Statistice TEMPO Baza de date statistice

    TIC Tehnologia Informației și Comunicațiilor

    UE Uniunea Europeană


    Cuvânt înainte


    Strategia 2022-2027 constituie un cadru de dezvoltare a SSN pentru a produce statistici oficiale adecvate pentru societatea românească.


    Recunoscându-ne rolul de principal producător de statistici oficiale vom continua să descriem tendințele sociale și economice prin fapte. Informațiile statistice pe care le producem stau la baza dezbaterilor, cercetărilor și analizelor și, concomitent, acestea asigură că procesul decizional se poate realiza pe baza unor informații fiabile și obiective la toate nivelurile societății românești – de la politicile naționale, la mediul de afaceri și până la cetățeni. Statisticile semnificative și imparțiale susțin democrația și economia națională și sprijină consolidarea poziției României în UE și la nivel internațional.


    Prin Strategia 2022-2027, INS are în vedere o integrare mai consistentă a conceptelor armonizate la nivel internațional, o metodologie robustă și activități orientate spre calitate, răspunzând în același timp nevoilor utilizatorilor de date într-o lume a transformărilor digitale, contribuind la cultura statistică a cetățenilor și instituțiilor.


    Promisiunile noastre față de societatea românească asumate prin Strategie constau în centrarea pe utilizatorii finali și furnizorii de date, prin consolidarea promovării culturii statistice și a produselor și serviciilor statistice și modernizarea produselor și serviciilor statistice. Eforturile vor fi orientate pentru inovare în procesul de producție statistică și pentru îmbunătățirea metodelor de obținere a produselor și serviciilor statistice, pentru îmbunătățirea calității statisticilor oficiale și standardizarea proceselor statistice. Necesitatea modernizării sistemelor și serviciilor IT, care susțin producția statistică și aduc răspunsuri la noile provocări ale revoluției datelor, digitalizării și faptelor legate de mediu și pandemii, este uriașă și se solicită resurse importante pentru aceasta.


    Conștienți de așteptările privind producția statistică și de promisiunile asumate, ne bazăm pe toți partenerii din cadrul SSN pentru o mai bună organizare și eficientizare a producției statistice pe domenii statistice, în cadrul INS, dar și în cadrul altor producători de statistici oficiale, pentru dezvoltarea capacității administrative și optimizarea managementului performanței în vederea susținerii modernizării produselor și serviciilor statistice.


    Strategia 2022-2027 este un efort guvernamental și aprobarea acesteia reprezintă un angajament de implementare.


    1. Introducere

      1. Necesitatea elaborării strategiei

        Informațiile și cunoașterea sunt elemente fundamentale pentru toate societățile moderne. Statisticile oficiale oferă o infrastructură informațională fiabilă și sunt bunuri publice care răspund nevoilor utilizatorilor: cetățeni, decidenți, cercetători, mediul academic și jurnaliști. Mai mult, statisticile oficiale au încercat întotdeauna să se adapteze schimbărilor majore din societate și economie.

        SDSSN pentru perioada 2022-2027 este a treia din seria documentelor programatice privind statisticile oficiale, elaborate după aderarea României la UE în anul 2007 și se circumscrie cu ciclul de programare europeană 2021-2027.

        Scopul unei strategii este de a pregăti și ghida programe de consolidare a capacității statistice, cu accent pe dezvoltarea și îmbunătățirea statisticilor oficiale și a utilizării acestora pentru luarea deciziilor bazate pe dovezi la toate nivelurile din societate și economie.

        Noua Strategie continuă inițiativele nefinalizate din strategia anterioară până la finele anului 2020 și este bazată pe mai multe analize efectuate în 2020: analiza funcțională, evaluarea strategiei anterioare, analiza SWOT a INS și evaluarea capacității statistice a SSN.

        Alte elemente de bază ale ciclului de planificare și programare strategică privind operaționalizarea acestei strategii includ PSNM, care vizează operaționalizarea obiectivelor strategice și specifice ale strategiei pe o perioadă de patru ani și PSNA care implementează măsurile PSNM și strategia în fiecare an, pentru a atinge obiectivele strategice și specifice.

      2. Descrierea părților interesate și modul de lucru

        Începerea acestui proces a inclus o serie de activități pregătitoare, și anume:

        • Stabilirea unui CDPS;

        • Nominalizarea GL pe subiecte/domenii de interes;

        • Stabilirea calendarului și perioada de elaborare (iulie 2020 – februarie 2021);

        • Procesul de validare a proiectului Strategiei (februarie - septembrie 2021);

        1. CDPS este format din directorii generali și directorii de la INS și directorii mai multor DTS- uri.

          Responsabilitățile CDPS au fost următoarele:

          • Nominalizarea GL bazate pe subiecte și domenii de interes;

          • Supervizarea procesului, actualizarea și implementarea SDSSN, a PSNM și a PSNA, conform metodologiei aplicate administrației centrale, în coordonarea SGG;

          • Coordonarea activităților GL;

          • Propunerea pentru consultare de către COMSTAT și DTS a propunerii de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea versiunii finale a SDSSN;

          • Pregătirea programelor statistice naționale anuale pentru implementarea PSNM.

        2. Au fost stabilite GL bazate pe subiecte/domenii de interes la nivelul SSN și care au dezvoltat componentele SDSSN și PSNM. Acestea cuprind personal specializat al INS și reprezentanți ai instituțiilor din cadrul SSN cu competențe specifice în domeniile cheie ale statisticii.

        3. Conducătorii GL pe subiecte/domenii de interes au fost numiți din rândul membrilor Comitetului Director.


        4. Au fost înființate șapte grupuri de lucru pentru a acoperi principalele direcții de acțiune în domeniu:

          • GL nr. 1 - Promovarea culturii statistice (servicii cu valoare adăugată pentru utilizatorii de statistici);

          • GL nr. 2 - Procesele statistice (eficiența procesului și profesionalismul);

          • GL nr. 3 - Surse de date și metode inovatoare (noi surse de date și dezvoltarea de modele econometrice și metode de estimare);

          • GL nr. 4 - IT și infrastructura statistică;

          • GL nr. 5 - Calitatea și confidențialitatea (standardele de calitate și reguli privind confidențialitatea datelor);

          • GL nr. 6 - Cooperarea statistică (relația cu alți producători de statistici și la nivel internațional);

          • GL nr. 7 - Îmbunătățirea cadrului instituțional și a capacității administrative.

        Din perspectiva structurii, SDSSN este aliniată cu actualele cerințe privind documentele strategice adoptate de Guvernul României. Conținutul SDSSN este ancorat la strategiile de la nivel înalt european și internațional (Planul strategic 2020-2024 al Eurostat1; Strategia de date a UE2, Programul Pieței Unice) și la nivel național Programul de Guvernare 2021-2024 al Guvernului României aprobat prin Hotărârea Parlamentului nr.42/2021 și conține informații din analiza mediului extern și intern, analizele funcționale ale SSN și INS, continuând inițiativele din strategia anterioară, alături de indicatori, mecanisme de implementare și procesul de monitorizare și evaluare.

        Mecanismele de implementare și responsabilitățile sunt stabilite la nivelul INS și al părților interesate din SSN.

    2. Viziunea

      În timp ce intenția este de a păstra punctele tari, vom dezvolta SSN, care până la finele anului 2027 ar trebui să devină:

      • furnizor modern de date coerente, relevante și fiabile bazate pe armonizarea conceptelor internaționale și pe o metodologie robustă, având ca principal reper calitatea în toate activitățile, precum și un sistem strict de protecție a datelor în vigoare;

      • capabil să răspundă nevoilor utilizatorilor de date pe care îi va coopta într-un mod proactiv și va răspunde cerințelor lor de date într-un mod rentabil;

      • axat pe promovarea eficienței și creșterii productivității prin cooperarea în ceea ce privește schimbul de metode, instrumente, infrastructura tehnologică și, oricând este necesar, schimb de date în baza cadrului legal și a cerințelor necesare pentru a asigura confidențialitatea statistică;

      • orientat să beneficieze de oportunitățile oferite de transformarea digitală și valorificarea noilor surse de date pentru a produce statistici relevante;

      • furnizor de date statistice oficiale într-o manieră interactivă, ușor de înțeles, pentru a îmbunătăți cultura statistică a cetățenilor și a instituțiilor.


        image

        1 https://ec.europa.eu/info/publications/strategic-plan-2020-2024-eurostat_ro

        2 https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-data-strategy_en


        Valorile:

      • Angajament față de independența, obiectivitatea și calitatea statisticii oficiale românești;

      • Transparență și aliniere la standarde statistice europene și internaționale;

      • Recunoașterea principiilor confidențialității și protecției datelor ca bază a consolidării încrederii utilizatorilor în statistica oficială;

      • Utilizarea expertizei statistice pentru a asigura un serviciu public de calitate.


    3. Prioritățile, politicile și cadrul legal existente

      INS și ceilalți producători de statistici oficiale generează cel mai mare volum de informații din administrația publică din România. Datele produse în cadrul SSN sunt bunuri publice care se adresează unui spectru extrem de divers de utilizatori, fiecare cu nevoile sale de informații, și anume factorii de decizie în privința politicilor, operatorii economici, cercetătorii științifici, reprezentanții din mass-media și publicul general.

      Adecvarea procesului de statistică și a instrumentelor de diseminare pentru acest obiectiv ambițios reprezintă o provocare constantă pentru toate institutele naționale de statistică din lume, ținând cont că resursele sunt întotdeauna limitate. Această realitate impune o necesitate evidentă – prioritizarea activităților și programelor multianuale și anuale în funcție de cerințele de date statistice, pe de o parte, și de resursele disponibile, pe de altă parte, pentru a simplifica procesele statistice.

      Găsirea unui echilibru între cerințele utilizatorului și abilitatea de a răspunde acestor cerințe presupune un dialog interinstituțional constant și intens, atât în cadrul CSN cât și în cadrul COMSTAT, principalele organisme care supraveghează funcționarea corespunzătoare a SSN. Prioritizarea eforturilor duce la alte provocări, de la îmbunătățirea cadrului legal și a cooperării instituționale, la creșterea standardizării proceselor și infrastructurii informaționale.


      1. Cadrul legal al statisticilor oficiale în România și responsabilitățile instituționale ale INS


        În prezent, statisticile oficiale sunt reglementate de Legea organizării și funcționării statisticii oficiale în România nr. 226/2009, cu modificările și completările ulterioare, care stipulează principiile, regulile de funcționare și modul de exercitare a funcțiilor sale pentru a îndeplini cerințele societății în cele mai variate și complexe domenii ale activităților economice și sociale. SSN include următoarele structuri:


        1. INS, organ specializat al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, subordonat Guvernului, finanțat de la bugetul de stat prin bugetul SGG, a cărui organizare și funcționare este reglementată de Hotărârea Guvernului nr. 957/2005 privind organizarea şi funcţionarea Institutului Naţional de Statistică, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Potrivit Hotărârii Guvernului nr. 137/2020 privind organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Secretariatului General al Guvernului, cu modificările și completările ulterioare, INS se află în subordinea Guvernului şi în coordonarea Prim-Ministrului prin Cancelaria Prim-Ministrului.


        2. APSO, exclusiv BNR - autorități sau instituții publice care desfășoară, pe lângă activitățile de bază și activități statistice, respectiv activități de colectare și prelucrare a datelor, precum și de diseminare a statisticilor oficiale, potrivit legii proprii de organizare și funcționare, și care se află sub coordonarea metodologică și tehnică a INS.


        3. BNR, pentru domeniile în care are atribuții potrivit legii proprii de organizare și funcționare.


      2. Prioritățile pentru perioada 2022-2027

        Prioritățile statistice ale perioadei 2022-2027 definesc cadrul general al activităților propuse pentru a atinge obiectivele strategice, în conformitate cu misiunea și viziunea. Aceste priorități sunt următoarele:

        1. Dezvoltarea capacității de a furniza datele statistice necesare pentru a fundamenta, monitoriza și evalua politicile naționale și cele necesare pentru a implementa reglementările UE, conform programelor statistice naționale și cele ale SSE.

        2. Îmbunătățirea eficienței prin colaborarea sistematică în cadrul SSE, respectând în același timp principiul subsidiarității.

        3. Intensificarea colaborării în cadrul SSE, prin schimb de cunoștințe, experiențe și metodologii, precum și prin schimbul de instrumente, date, servicii și resurse, ori de câte ori este cazul.

        4. Adoptarea arhitecturii de întreprindere ca un cadru comun de referință.

        5. Îmbunătățirea capacității de producție a SSN prin standardizarea metodelor (GSBPM/GAMSO), tehnologiei informațiilor și proceselor statistice și implementarea managementului de calitate.

        6. Modernizarea instituțională a SSN prin modernizarea legii statisticii, dezvoltarea rolului și importanței statisticianului, consolidarea rolului INS de coordonator aferent funcționării optime a SSN, asigurarea sustenabilității resurselor umane, materiale și financiare pentru a putea satisface cerințele tot mai mari ale utilizatorilor de date statistice, producerea de informații statistice de înaltă calitate, adaptate la evoluția societății.

        7. Îmbunătățirea cooperării și comunicării cu furnizori, producători și utilizatori de date statistice – pentru a reduce povara răspunsului, a recunoaște rolul și importanța statisticilor oficiale, a răspunde mai bine cerințelor societății și pentru a permite o mai bună prioritizare a activităților.

        8. Transformarea INS într-un centru nodal pentru integrarea surselor de date administrative în procesul statistic, ca sprijin pentru:

          1. reducerea sarcinii de răspuns la cercetările statistice și a sarcinii administrative.

          2. creșterea acoperirii statistice a structurilor regionale și a zonelor geografice mici.

          3. acoperirea noilor cerințe statistice în domenii precum globalizarea, migrația și dezvoltarea sustenabilă.

        9. Consolidarea capacității INS, a direcțiilor statistice regionale și județene în vederea creșterii calității datelor colectate și pentru a răspunde mai bine cerințelor de date statistice ale comunităților locale.


    4. Analiza contextului și definirea problemelor

      Misiunea generală a statisticilor oficiale este să ofere date și informații credibile și relevante, și să fie puse la dispoziția societății la momentul potrivit. În acest sens, statisticile oficiale joacă un rol important în a asigura răspunsuri adecvate cu privire la monitorizarea schimbărilor în societate generate de globalizare, presiuni demografice, schimbări climatice, interferențe culturale – toate asociate cu necesitatea ca statisticile românești să țină pasul cu dezvoltarea tehnologiei informației și comunicațiilor.

      O transformare digitală are loc în întreaga lume. Disponibilitatea tot mai mare a datelor este o tendință de relevanță strategică pentru statisticile oficiale. Este necesară evaluarea și interpretarea semnificației acestor date într-un mod inteligent și interactiv. Aceste noi surse de date oferă o oportunitate imensă de a îmbunătăți actualitatea și relevanța statisticilor oficiale, precum și de a reduce sarcina de răspuns. Pe de altă parte, va exista o presiune competitivă din partea noilor producători de date, care poate schimba, în cele din urmă, rolul statisticilor oficiale. Trebuie să răspundem la întrebarea de bază: care este rolul viitor al unei infrastructuri informaționale fiabile și de înaltă calitate într-un astfel de mediu?

      Globalizarea ne-a schimbat lumea. A apărut o realitate nouă și complexă care trebuie să fie capturată de statisticile oficiale. Fenomene importante în societate, inclusiv crize economice, financiare și politice la scară largă, noi forme de organizare a producției economice prin lanțuri valorice globale și multinaționale, tendințe demografice globale care afectează țările în curs de dezvoltare și țările dezvoltate în multe feluri, precum și probleme de dezvoltare durabilă, solicită noi produse statistice, toate acestea depășind adăugarea de rezultate naționale separate și care sunt capabile să servească unor scopuri multiple. Pe lângă nivelul global și european, există o nevoie din ce în ce mai mare de a dezvolta statistici cu detalii geografice din ce în ce mai multe pentru a sprijini elaborarea politicilor naționale și regionale. Cum poate fi conceput portofoliul de produse și servicii de statistici oficiale pentru a reflecta cel mai bine aceste nevoi de informații?

      Calitatea nu este niciodată ieftină. Nici informațiile statistice de înaltă calitate nu sunt ieftine. Societățile moderne și factorii de decizie în politică arată o conștientizare redusă a necesității de a investi în producerea de statistici de înaltă calitate. Respondenții nu sunt entuziaști când li se cere să completeze un chestionar. Bugetele limitate din sectorul public au condus la reducerea resurselor și pentru cei care produc statistici oficiale. Toate acestea creează o dilemă pentru statisticile oficiale. Cum se poate face față bugetelor reduse și nevoii de a reduce birocrația, păstrând în același timp calitatea ridicată (inclusiv relevanța) care, la rândul său, este caracteristica cheie a statisticilor oficiale?

      Evoluția statisticilor oficiale ca bun public reflectă evoluția societății în care acestea se dezvoltă. În acest context, evoluția statisticilor oficiale în Europa a însoțit diferite faze ale dezvoltării UE. Formele de integrare mai puternice sau mai slabe pot urma actuală fază, care ar putea fi caracterizată ca o perioadă de „management de criză”. Noi forme de guvernanță economică au apărut în această perioadă și este clar că luarea deciziilor în Europa continuă să fie construită în întregime pe presupunerea unei baze solide de dovezi. Politicile UE stabilesc din ce în ce mai multe ținte și praguri folosind indicatorii statistici și astfel, sistemele statistice naționale se confruntă din ce în mai mult cu cerințe de înaltă calitate pentru acești indicatori.

      Starea SSN, actualele puncte tari, puncte slabe, amenințări și oportunități au fost identificate în urma analizei SWOT, după cum urmează:


      Puncte tari

      Aspecte juridice și organizatorice

      • Cadrul legal existent în statistica oficială. Responsabilitatea INS cu privire la producerea datelor statistice oficiale este atribuită prin lege, având în acest sens rolul de coordonator al SSN.

      • Confidențialitatea statistică este garantată de lege.

      • În general, capacitatea resurselor umane a INS constă din personal calificat cu experiență, cu o bună capacitate operațională și adaptabilitate și disponibilitate de a se angaja în proiecte noi.

      • Activitățile din programele anuale și multianuale sunt finanțate de la bugetul de stat, dar pot include fonduri externe nerambursabile.

        Infrastructură statistică

      • Indicatori statistici bine-cunoscuți, pentru domenii precum comerțul exterior, balanța de plăți, finanțe guvernamentale, statisticile sociale și altele sunt produși în mod regulat de sistemul statistic național. Aceste produse statistice fac parte din infrastructura statistică și sunt dezvoltate prin recensăminte, cercetări statistice, date administrative și alte mijloace de colectare a datelor.

      • În general, sistemul de producere a datelor a fost instituționalizat. Majoritatea datelor sunt colectate de către DTS și apoi trimise la sediul central pentru prelucrare, analiză și diseminare.

      • În ultimii ani s-au făcut eforturi considerabile pentru modernizarea producției statistice și implementarea standardelor internaționale. În majoritatea cazurilor, activitățile de modernizare au început de la cele mai recente versiuni ale standardelor internaționale și bunelor practici.

      • SDSSN și a statisticii oficiale românești în perioada 2015 – 2020 a servit drept bază pentru elaborarea programelor statistice multianuale și anuale.

      • Experiență în dezvoltarea și implementarea PSNA și a PSNM.

      • Proiectele documentelor strategice sunt supuse procesului de consultare cu utilizatorii, înainte de aprobare.

      • Programele anuale și multianuale sunt monitorizate permanent de INS.

      • Sistemele de clasificare utilizate de INS sunt în general compatibile cu standardele și clasificările internaționale în toate domeniile activității INS și a celorlalți producători de statistici oficiale (de exemplu, CAEN Rev.2, CPA, GFSM, GSBPM). Utilizarea clasificărilor, ghidurilor și recomandărilor internaționale cu privire la metode este răspândită în toate domeniile statistice.

      • GSBPM (procese statistice standard) – activități – maturitate nivel de standard 3 din 5 (nivel de standardizare).

      • GSBPM - metode – nivelul de maturitate 1 din 5.


      • GSBPM - informații - nivelul de maturitate 1 din 5.

      • GSBPM- aplicații - nivelul de maturitate 1 din 5.

      • Baza de de metadate online standardizată.

      • În conformitate cu standardul GAMSO (standardul procesului de management) și principiul nr.13 Oportunitate și punctualitate din Codul de Practici al Statisticilor Europene, ca parte a dimensiunii evaluării calității în statistici, se aplică sistemul lunar de monitorizare a sarcinilor, ca parte a PSNA.

      • Existența procedurilor de sistem, în conformitate cu cele 8 faze ale standardului GSBM, care fac parte din managementul al calității.

      • Disponibilitatea personalului de asimilare a noilor cunoștințe și valorizare a competențelor corespunzătoare.

      • În prezent, INS gestionează un registru statistic al întreprinderilor (întreprinderi orientate spre piață, instituții bugetare, organizații neguvernamentale/non-profit și întreprinzători privați) utilizând surse administrative de date (Ministerul Finanțelor și Ministerul Justiției) si cercetările statistice.

      • Pentru a colecta date primare, INS și APSO pot folosi o combinație de metode de colectare. Metodele de colectare utilizate de INS sunt în general adecvate, dar acestea ar putea fi extinse și către alte mijloace de colectare.

        Relații cu utilizatorii și furnizorii

      • Informațiile statistice produse de INS sunt disponibile prin intermediul mai multor instrumente de diseminare, inclusiv canale media, internet și publicații pe suport de hârtie. Este disponibilă diseminarea datelor prin baze de date online și facilitarea descărcării datelor în diferite formate. Datele statistice agregate cu privire la indicatorii macroeconomici și sectoriali cheie orientați către publicul larg, sunt disponibile prin internet.

      • INS utilizează în mod activ sisteme informaționale pentru colectarea datelor și gestionează baze de date cu indicatori socio-economici.

        Infrastructura de prelucrare a datelor

      • Sunt utilizate aplicații informatice pentru colectarea și prelucrarea datelor.

      • Sunt aplicate practici de management al datelor și de securitate, cu backup-uri regulate de date în alte locații; administrarea și actualizarea conținutului site-ul INS este centralizată.

      • Infrastructura statistică existentă – tehnologii de colectare, prelucrare și analiză a datelor.

      • Managementul calității datelor în INS este eficient.

      • Implementarea instrumentului de calcul al costurilor SICCA (sistem informatic de calcul al costurilor activităților).


        Puncte slabe

        Aspecte juridice și organizaționale

      • Aplicabilitatea cadrului juridic și instituțional al SSN nu a fost îmbunătățită în mod adecvat. Colaborarea insuficientă în cadrul SSN și a COMSTAT.

      • Acces limitat la surse de date administrative.

      • Întârzierea aprobării PSNA prin Hotărâre a Guvernului din motive independente de INS, din cauza schimbărilor frecvente în structura Guvernului și a membrilor cabinetului.

      • Constrângeri de resurse în ceea ce privește capacitatea limitată a resurselor umane de a colecta, compila, prelucra, analiza și disemina informații statistice.

      • Condiții de plată relativ neatractive pentru mulți angajați, în comparație cu alte organizații ale administrației publice centrale.

      • Îmbătrânirea forței de muncă la INS și DTS.

      • Număr insuficient și inadecvat de programe de formare profesională.

        Infrastructura statistică

      • Puncte slabe tehnice în cadrul sistemului. Se utilizează diferite baze de date și sisteme de date, cu o serie de tipuri și frecvență a ciclurilor statistice. În prezent, sistemul nu are o abordare coordonată a producției și utilizării registrelor statistice.

      • Structura organizațională necorespunzătoare.

      • Instruire și capacitate limitate în atragerea asistenței tehnice externe, lipsa capacității de absorbție a fondurilor alocate.

      • Capacitate administrativă limitată de a reacționa la schimbările din economie.

      • Resurse insuficiente alocate pentru GIS la INS și DTS.

        Relații cu utilizatorii și furnizorii

      • Dialog deficitar cu utilizatorii și furnizorii de date.

      • Vizibilitate redusă a activităților statistice și lipsa unei politici uniforme de informare și diseminare a datelor.

        Infrastructura de prelucrare a datelor

      • Personal IT specializat insuficient.

      • Tehnologii IT de diseminare a datelor depășite moral.

      • Cursuri limitate pentru formarea şi perfecţionarea angajaţilor în utilizarea de aplicații de înaltă tehnologie (de exemplu, R, Python etc.).

      • Inexistența unui program de formare susținut pentru personalul nou.

      • Lipsa echipamentului necesar pentru telemuncă.

      • Accesul restricționat al personalului INS și DTS la diverse pagini web, ceea ce face dificilă identificarea furnizorilor de date și colectarea datelor.

      • Nu există un sistem integrat de metadate.


        Oportunități

      • Posibilitatea de a accesa fonduri structurale și granturi de la Comisia Europeană - Eurostat.

      • Principii de dezvoltare durabilă promovate de UE.

      • Disponibilitatea diverselor programe de formare și dezvoltare profesională în România și în străinătate, în conformitate cu cerințele statistice ale UE și acces facil la formare prin intermediul fondurilor UE.

      • Tendința internațională spre digitalizare (colectare – CAPI, CAWI, și diseminare – online).

      • Aplicații statistice din ce în ce mai performante.

      • Dezvoltarea puternică a noilor tehnologii.

      • Reutilizarea aplicațiilor electronice și a metadatelor standardizate etc. (sau a unei părți a acestora) și pentru alte cercetări statistice.

      • O mai bună utilizare a bazei de date existente pentru a dezvolta noi indicatori pentru estimarea pe domenii mici, prin aplicarea modelelor econometrice.

      • Accesul la politicile publice și strategiile UE.

      • Îmbunătățirea infrastructurii IT prin politica digitală a UE și digitalizarea sectorului public.

      • Creșterea mobilității, inclusiv nivelul de cooperare internațională.

      • Accesul și utilizarea tehnologiilor gratuite și a surselor deschise.

      • Concurență tehnologică și inovație.

      • Dorința de a implementa cele mai bune practici.

      • Interesul presei și al publicului larg de a prezenta statistici simplificate pe care toată lumea le poate înțelege.

      • Bugetul de stat și fondurile structurale sprijină cercetarea și inovarea.

      • Colaborare cu domeniul cercetării științifice, universități, mediul academic, institute naționale de cercetare și dezvoltare etc.

      • Telemunca.

      • Aprofundarea și extinderea globalizării.

      • Internet de bandă largă.

        Amenințări

      • Rolul de lider al INS nu este acceptat de APSO care prezintă riscuri pentru implementarea cu succes a strategiei. În plus, există o reticență a părților interesate de a coopera în cadrul activităților statistice sau de a-și recunoaște responsabilitățile, ceea ce constituie un alt risc major.

      • Imposibilitatea recompensării adecvate a specialiștilor care performează la locul de muncă.

      • Povara administrativă pentru colectarea datelor la nivelul întreprinderilor.

      • Corupția.

      • Constrângeri legislative la nivel național.


      • Instabilitate instituțională.

      • Acces dificil la datele administrative.

      • Consecințele crizelor globale și naționale.

      • Constrângerile bugetare pot reprezenta o amenințare majoră pentru dezvoltarea capacității și infrastructurii INS.


    5. Obiective generale și specifice

      Viziunea strategiei se bazează pe cinci obiective strategice care acoperă zonele analizate în cadrul grupurilor de lucru. Pentru fiecare obictiv strategic sunt definite obiective specifice care prezintă politicile prin care se vor realiza aceste obiective strategice.

      Obiectivul Strategic 1: Îmbunătățirea promovării culturii statistice și a produselor și serviciilor statistice

      Cele mai adecvate instrumente de diseminare și comunicare vor fi implementate de SSN, pentru a satisface nevoile divergente și aflate în continuă schimbare ale utilizatorilor, la nivel național și local, și care sunt suficient de flexibile pentru a se adapta la tehnologiile emergente și a oferi îndrumare într-o lume a revoluției datelor. Încrederea utilizatorilor în statisticile oficiale, numărul de utilizatori și vizualizări pe paginile oficiale ale INS (website, rețele de socializare) va crește ca dovadă a atingerii obiectivelor.

      Acest obiectiv strategic va fi atins prin următoarele obiective specifice

      Obiectiv Specific 1.1: Îmbunătățirea și diversificarea comunicării statistice

      INS va continua să își îmbunătățească toate canalele de comunicare pentru a promova mai bine statisticile românești și a multiplica impactul comunicării. De asemenea, se va dezvolta capacitatea de comunicare a INS prin îmbunătățirea și modernizarea structurii, conținutului și formatului comunicatelor de presă prin folosirea tehnologiei web pentru a facilita accesul și înțelegerea datelor și informațiilor statistice și de a obține un număr mai mare de măsuri de comunicare implementate, pentru a promova datele și informațiile statistice online și pentru a avea o implicare mai mare în rețelele sociale specializate care expun interacțiunea/punctele de vedere ale SSN cu publicul larg și specializat. În același timp, se vor dezvolta noi instrumente pentru combaterea fake news-urilor apărute în spațiul public.

      Obiectiv Specific 1.2: Îmbunătățirea diseminării informațiilor statistice și accesul utilizatorilor la date statistice și metadate

      INS își va îmbunătăți instrumentele utilizate pentru diseminarea statisticilor oficiale, adresându-se în mod proactiv utilizatorilor pentru a asigura diseminarea și comunicarea eficientă a statisticilor printre diferitele grupuri interesate și care conduc la o mai mare acoperire statistică, la creșterea numărului de utilizatori, și implicit, la creșterea încrederii acestora în statisticile oficiale. INS își propune să crească numărul de date/metadate prin dezvoltarea de instrumente moderne și variate pentru diseminarea direcționată către diferite grupuri de utilizatori cu nevoi de date specifice.

      Pentru a satisface într-o măsură cât mai mare nevoile și dorințele utilizatorilor de date statistice oficiale, INS își propune să realizeze o bibliotecă digitală care să cuprindă publicațiile statistice, la standarde UE.


      Prin aplicarea acestora se are în vedere un grad mai bun de implementare a noilor metode de diseminare a statisticilor oficiale.

      Obiectiv Specific 1.3: Promovarea culturii statistice

      INS va spori eforturile de sensibilizare și informare a publicului larg privind ABC-ul statisticilor, inclusiv cu o abordare direcționată spre i) mass media, ii) elevi, studenți, iii) factori de decizie din politică și experți din administrație/sectorul public. Vor fi elaborate și diseminate noi materiale informative și vor fi organizate sesiuni de comunicare/informare privind statisticile pentru a promova cultura statistică, iar rezultatul așteptat va contribui la folosirea informațiilor statistice de către utilizatori într-un mod care să conducă la fundamentarea eficienta a deciziilor proprii.


      Obiectiv Strategic 2: Consolidarea SSN

      SSN are în vedere o mai bună organizare și eficientizare a producției statistice pe domenii statistice în cadrul INS și, de asemenea, în cadrul altor producători de statistici oficiale. Producția statistică va fi mai bine consolidată, ca urmare a acestor procese.

      Obiectiv Specific 2.1: Consolidarea producției statistice realizată de INS

      INS va optimiza producția statistică pe domenii statistice, luând în considerare cele mai bune practici/standarde europene și internaționale, precum și evaluarea producției statistice.

      Eforturile vor fi orientate către punerea la dispoziția utilizatorilor a informației statistice la termenele asumate în programele statistice naționale anuale precum și către extinderea sferei de diseminare a informațiilor operative prin elaborarea de noi comunicate de presă.

      Obiectiv Specific 2.2: Consolidarea producției statistice realizată de APSO

      Ceilalți producători de statistici oficiale vor avea în vedere o mai bună organizare și optimizare a producției statistice, ținând cont de cerințele naționale, europene și internaționale, precum și de situația resurselor disponibile. Accentul se va pune pe diseminarea statisticilor oficiale la termenele stabilite în programele statistice naționale anuale.


      Obiectiv Strategic 3: Modernizarea produselor și serviciilor statistice

      Se are în vedere păstrarea și creșterea constantă a încrederii utilizatorilor în statisticile oficiale. Pentru a asigura acest rezultat pe termen lung, vor fi implementate instrumente moderne și eficiente menite să îmbunătățească producția statistică, colectarea datelor statistice, standardizarea GSBPM până la nivelul 4 de maturitate și dezvoltarea de registre și baze de date statistice.

      Acest obiectiv strategic va fi atins prin următoarele obiective specifice:

      Obiectiv Specific 3.1: Inovarea procesului de producție statistică

      INS își propune să identifice surse de date complementare/auxiliare care pot fi accesate și utilizate/implementate în procesele statistice, și să introducă metode și modele avansate care ar oferi valoare adăugată producției de statistici oficiale. În completarea acestui aspect, vor fi efectuate acțiuni adecvate pentru a dezvolta metode și tehnologii potrivite de folosire/integrare a acestor noi surse de date în producerea de statistici naționale într-un mod fiabil, care ar putea conduce și la reducerea sarcinii de răspuns.


      Obiectiv Specific 3.2: Îmbunătățirea metodelor de obținere a produselor și serviciilor statistice (inclusiv prin surse administrative)

      Vor fi implementate instrumente electronice de colectare a datelor adaptate la sursele de date și informații disponibile la nivelul respondenților pentru a îmbunătăți procesul de producție statistică. De asemenea, se vor defini fluxuri de lucru și algoritmi de calcul adecvați pentru a construi indicatori statistici folosind surse de date administrative. Mai mult, se va îmbunătăți Registrul Statistic al Exploatațiilor Agricole (REXA), Registrul Statistic al Întreprinderilor (REGIS) și Registrul Statistic Intrastat. Se va intensifica folosirea metodelor electronice (de exemplu, CAWI și CAPI) de obținere a datelor statistice în cercetările statistice în gospodăriile eligibile. De asemenea, pentru a crește volumul de informații geocodate, se va actualiza Baza de Date cu Informații Geospațiale (GeoDAB). Rezultatele imediate ale implementării măsurilor vor fi vizibile pe perioada recensămintelor (RPL și RGA) și a anchetelor structurale în agricultură pe perioada dintre recensăminte care vor folosi integral un proces de colectare electronică a datelor.

      Obiectiv Specific 3.3: Îmbunătățirea calității statisticilor oficiale și standardizarea proceselor statistice

      Unul din scopurile SSN este să unească o gamă largă de bune practici care să conducă către un management de calitate al producției statistice și care să ofere dovezi pentru calitatea statisticilor oficiale produse în cadrul SSN. Acest lucru va fi reflectat printr-un număr crescut de cercetări statistice pentru care se realizează rapoarte de calitate și de ponderea utilizatorilor mulțumiți de calitatea datelor și serviciilor oferite de INS. Pentru perioada planificată de strategie, SSN are în vedere armonizarea cercetărilor statistice prin implementarea recomandărilor/metodologiei și instrumentelor de bune practici oferite de SSE și alte ghiduri naționale și internaționale privind calitatea și confidențialitatea datelor statistice și noile metode/metodologii stabilite prin reglementările europene pentru producerea de statistici comparabile și de calitate. Mai mult, standardizarea proceselor statistice (GSBPM) va fi atinsă în toate domeniile statistice până la nivelul 4 de maturitate în ceea ce privește activitatea, metodele, informațiile și aplicațiile.


      Obiectiv Strategic 4: Dezvoltarea sistemelor și serviciilor IT

      Dezvoltarea sistemelor și serviciilor IT va sprijini producția statistică și reprezintă calea pe care SSN intenționează să o urmeze pentru a implementa obiectivele modernizării și inovării tehnologice, respectiv pe baza unei infrastructuri flexibile, pentru a facilita eficiența proceselor pe care le deservesc, prin virtutea faptului că TIC este factorul cheie în atingerea țintelor stabilite prin această Strategie.

      Acest obiectiv strategic va fi atins prin următoarele obiective specifice:

      Obiectiv Specific 4.1 Adoptarea unor limbaje de programare moderne și standardizarea proceselor IT

      INS își propune actualizarea aplicațiilor IT și dezvoltă module de standardizare pentru reutilizarea lor pentru chestionare și lucrări similare. Mai mult, pentru perioada următoare se propun măsuri de sprijin pentru tehnologia informației pentru procesarea și accesarea datelor și integrarea lor într-un cadru generalizat de aplicații, care să permită standardizarea atât a tehnologiilor utilizate cât și a metodelor de proiectare în toate procesele pentru a susține producerea de date statistice conform standardelor GSBPM. Totodată, îmbunătățirea și reînnoirea aptitudinilor personalului în mediul


      digital pentru a oferi răspunsuri efective la apariția noilor tehnologii emergente reprezintă o prioritate pentru INS.


      Obiectiv Specific 4.2 Migrarea aplicațiilor existente în cloud

      INS își propune să implementeze cele mai noi tehnologii informaționale, cum ar fi tehnologia cloud pentru a asigura siguranța și securitatea datelor prin implementarea unei soluții de recuperare în caz de dezastru într-o locație diferită și pentru a crea o bibliotecă digitală cu cărți vechi rare existente în arhiva INS.


      Obiectiv Strategic 5: Îmbunătățirea cadrului instituțional și a capacității administrative

      Rezultatele pe termen lung ale acestui obiectiv strategic vizează îmbunătățirea guvernanței publice a INS și SSN. Pentru a implementa toate politicile propuse în acest document strategic, SSN trebuie să implementeze instrumente de bună practică, cum ar fi managementul modern al resurselor umane, bugetarea bazată pe performanță/dovezi, managementul proiectelor/produselor statistice, etc. Pe termen lung, INS urmărește o mai bună integrare a proceselor și adaptarea structurii organizaționale pentru a răspunde provocărilor din mediul extern.

      Îndeplinirea obiectivului strategic va fi realizată prin următoarele obiective specifice:

      Obiectiv Specific 5.1 Dezvoltarea capacității administrative a INS pentru a sprijini modernizarea produselor și serviciilor statistice

      Prin implementarea măsurilor moderne de gestionare a resurselor umane, și anume recrutarea și selecția, motivarea nefinanciară, gestionarea forței de muncă, dezvoltarea unei culturi organizaționale, dezvoltarea continuă a competențelor (capacității) și a cunoștințelor (formării) personalului, etc., INS își propune o rată ridicată de ocupare a posturilor vacante cu personal calificat corespunzător.

      Planul de investiții de capital va fi realizat în mod corespunzător cu resursele bugetare alocate ca rezultat al eficientizării managementului financiar și al gestionării achizițiilor publice, al dezvoltării capacității de analiză, audit, control și gestionare a riscurilor, precum și al securității și al utilizării fondurilor externe și extrabugetare pentru dezvoltarea capacității administrative și instituționale.

      Obiectiv specific 5.2 Optimizarea managementului performanței

      Satisfacția colaboratorilor, partenerilor și utilizatorilor de date statistice (beneficiarii produselor generate de INS), precum și a personalului va crește și va fi îmbunătățită prin implementarea unui sistem electronic de gestionare a documentelor, implementarea unui sistem electronic de arhivare a bazelor de date (inclusiv microdate) și a documentelor în INS, implementarea condițiilor de telemuncă și consolidarea structurii și funcționării coordonate a SSN.

    6. Programe/direcții de acțiune

      Programele / direcțiile de acțiune care vor sprjini atingerea obiectivelor și implementarea strategiei sunt structurate pe obiectivele strategice și specifice prezentate mai sus și implementate prin măsuri aferente fiecărei direcții de politici/obiectiv specific. Fiecărui program îi corespunde un obiectiv strategic.


      Tabelul 1 - Mecanismul de implementare a SDSSN



      1. Îmbunătățirea promovării culturii statistice și a produselor și serviciilor statistice


      1.1 Îmbunătățirea și diversificarea comunicării statistice

      1.2 Îmbunătățirea diseminării informațiilor statistice și a accesului utilizatorilor la date statistice și metadate

      1.3 Promovarea culturii statistice




      M 1.1.1 Implementarea de noi instrumente de comunicare pentru extinderea în mediul online

      M 1.1.2 Identificarea, monitorizarea și analizarea fake news-urilor derivate din utilizarea sau înțelegerea greșită a indicatorilor statistici

      M 1.2.1 Îmbunătățirea disponibilității și accesibilității produselor și serviciilor statistice

      M 1.2.2 Îmbogățirea în conținut a bazelor de date: TEMPO, baza de metadate și eDEMOS


      M 1.2.3 Realizarea unei biblioteci digitale cu publicațiile INS la standarde europene

      M 1.3.1 Diseminarea de materiale informative în scopul consolidării relațiilor cu mass-media

      M 1.3.2 Organizarea de sesiuni de comunicare, întâlniri tematice pentru a cunoaște și înțelege statisticile oficiale – pe diversele grupuri de părți interesate (sectorul public, politic, de afaceri, public larg etc.).

      Obiectiv strategic/ Program


      Obiective specifice


      Măsuri


      2: Consolidarea SSN

      2.1 Consolidarea producției statistice realizată de INS

      2.2 Consolidarea producției statistice realizată de APSO

      M 2.1.1 Organizarea și eficientizarea producției statistice pe domenii statistice

      M 2.1.2 Organizarea și eficientizarea producției statistice

      Obiectiv strategic/ Program

      Obiective specifice


      Măsuri


      3: Modernizarea produselor și serviciilor statistice

      3.1 Inovarea procesului de producție statistică

      3.2 Îmbunătățirea metodelor de obținere a produselor și serviciilor statistice (inclusiv prin surse administrative)

      3.3 Îmbunătățirea calității statisticilor oficiale și standardizarea proceselor statistice




      M 3.1.1 Identificarea surselor de date complementare/ auxiliare, care pot fi accesate și utilizate/implementate în procesul de producție statistică, pe baza modelelor statistice avansate

      M 3.2.1 Implementarea metodelor moderne de colectare a datelor (CAPI/CAWI) în cercetările statistice în gospodării, eligibile


      M 3.2.2 Definirea unor fluxuri de lucru și algoritmi de calcul în

      M 3.3.1 Îmbunătățirea și creșterea vizibilității calității produselor statistice


      M 3.3.2 Standardizarea proceselor de colectare, prelucrare și diseminare a datelor statistice

      Obiectivul strategic/ Program


      Obiective specifice


      Măsuri


      M 3.1.2 Introducerea de metode și modele statistice avansate

      vederea construirii de indicatori statistici, utilizând surse administrative de date


      M 3.2.3 Intensificarea utilizării metodelor electronice de obținere a datelor statistice în cercetările statistice în întreprinderi


      M 3.2.4 Actualizarea bazei de date cu informații geospațiale – GeoDAB (Geo Database of Buildings) pentru a crește volumul informațiilor geocodate


      M 3.2.5 Modernizarea statisticilor agricole


      M 3.2.6 Actualizarea setului de indicatori naționali în vederea implementării SNDDR 2030 în conformitate cu Agenda 2030

      pentru dezvoltare durabilă și cu indicatorii europeni.

      M 3.3.3 Implementarea de noi metode / metodologii reglementate de reglementările europene pentru producerea de statistici comparabile și de calitate




      4: Dezvoltarea sistemelor și serviciilor IT


      4.1 Adoptarea unor limbaje de programare moderne și standardizarea proceselor IT

      4.2 Migrarea aplicațiilor existente în cloud

      M 4.1.1 Modernizarea aplicațiilor IT


      M 4.1.2 Crearea de module standardizate în vederea reutilizării acestora pentru chestionare și lucrări similare


      M 4.1.3 Îmbunătățirea și reînnoirea abilităților în mediul digital pentru a oferi răspunsuri eficiente la apariția noilor tehnologii

      M 4.2.1 Inventarierea bazelor de date și a elementelor necesare construirii depozitului de date și utilizării tehnologiei cloud*)


      M 4.2.2 Implementarea unei soluții Disaster Recovery într-o locație diferită


      M 4.2.3 Crearea unei biblioteci digitale cu cărți vechi rare, existente în arhiva INS

      Obiectiv Strategic/ Program


      Obiectiv specific


      Măsuri


      *) Utilizarea tehnologiei cloud depinde de operaționalizarea acestui tip de tehnologie la nivel guvernamental


      5: Îmbunătățirea cadrului instituțional și a capacității administrative


      5.1 Dezvoltarea capacității administrative a INS pentru a sprijini modernizarea produselor și serviciilor statistice

      5.2 Optimizarea managementului performanței

      M 5.1.1 Îmbunătățirea managementului resurselor umane și adaptarea la nevoile instituției

      M 5.2.1 Implementarea unui sistem electronic de management al circuitului intern al documentelor

      Obiectiv strategic/ Program


      Obiective specifice


      Măsuri


      M 5.1.2 Măsuri de creștere a investițiilor

      M 5.2.2 Implementarea unui sistem electronic de arhivare a bazelor de date (inclusiv microdatelor) și a documentelor din cadrul INS


      M 5.2.3 Implementarea condițiilor de telemuncă


      M5.2.4 Consolidarea structurii și funcționării coordonate a SSN

      Prin mecanismul de implementare este expusă logica de planificare a SDSSN și este asigurat procesul de schimbare la nivelul SSN.


    7. Rezultate așteptate

      Toate activitățile avute în vedere pentru punerea în aplicare a obiectivelor enunțate în SDSSN vor produce rezultate tangibile și măsurabile care pot fi revizuite periodic în cursul implementării și vor fi întreprinse acțiuni corective, după caz. Măsurarea rezultatelor și indicatorii reprezintă evidențe ale progreselor obținute, care acoperă toate aspectele importante ale SSN, respectiv:

      Utilizatorii sunt mai mulțumiți

      • rezultate îmbunătățite în sondajele privind satisfacția utilizatorilor;

      • rezultate îmbunătățite în analize independente ale rezultatelor și calității datelor;

      • creșteri ale accesării și descărcărilor de pe site-ul INS;

      • creșterea frecvenței cu care specialiștii în domeniu se întâlnesc cu utilizatorii pentru a discuta despre rezultatele și prioritățile datelor.

        Furnizorii de date sunt mai motivați

      • rate de răspuns mai mari sau cel puțin nu în scădere;

      • mai puține refuzuri în a răspunde la chestionarele statistice;

      • mai puține plângeri cu privire la solicitările primite de INS;

      • mai puține comentarii negative în mass-media;

      • creșterea gradului de raportare electronică.

        Guvernul și alți parteneri oferă mai mult sprijin

      • bugetul de funcționare primit de la Guvern rămâne același sau crește față de bugetele altor agenții guvernamentale;

      • fondurile primite pentru dezvoltări speciale rămân la un nivel ridicat;

      • unitățile cu profil statistic ale partenerilor sectoriali ai INS să devină operaționale;

      • sprijinul primit de la organizațiile partenere europene/internaționale rămâne același sau crește.

        Personalul este mai motivat și mai calificat

      • sondaje privind satisfacția angajaților unde rezultatele indică satisfacția acestora;

      • rate de retenție îmbunătățite în rândul personalului mai tânăr, mai mobil;

      • reducerea numărului de locuri de muncă vacante;

      • creșterea competențelor profesionale în urma creșterii numărului programelor de formare profesională.


        Sistemul statistic național este mai bine coordonat

      • INS își întărește rolul de coordonator al SSN;

      • CSN devine mai operațional;

      • creșterea frecvenței și regularității întâlnirilor între INS și APSO;

      • acorduri de parteneriat îmbunătățite și adaptate nevoilor prezente .

      Punerea în aplicare a măsurilor SDSSN va determina rezultate imediate care sunt supuse unei monitorizări anuale. Finalizarea măsurilor determină realizarea obiectivelor specifice, ceea ce conduce la implementarea obiectivelor strategice. Cuantumul realizărilor în cadrul unui obiectiv specific se va încheia pe termen mediu și lung, respectiv rezultatele la nivelul obiectivelor specifice și impactul la nivelul obiectivelor strategice. Transformarea statisticilor va fi obținută în baza unui cadru logic de implementare (teoria schimbării), prezentată în continuare.

      23

      Tabelul 2 - Cadrul logic al SDSSN: obiective strategice, specifice și măsuri


      Măsura

      Indicator de realizare imediată

      Obiectiv specific

      Indicatori de rezultate (O)

      Obiectiv strategic

      Indicatori de impact (I)

      M 1.1.1 Implementarea de noi instrumente de comunicare pentru extinderea în mediul online

      1.1.1 Numărul de mijloace de comunicare nou implementate utilizate pentru promovarea datelor statistice și a informațiilor în mediul online


      1.1 Îmbunătățirea și diversificarea comunicării statistice

      O.1.1 Ponderea fake news-urilor asupra cărora s-a intervenit cu succes din punct de vedere comunicațional din totalul fake news-urilor de ordin statistic din spațiul public


      M 1.1.2 Identificarea, monitorizarea și analizarea fake news-urilor derivate din utilizarea sau înțelegerea greșită a

      indicatorilor statistici

      1.1.2 Numărul fake news-urilor asupra cărora s-a intervenit cu succes din punct de vedere comunicațional din totalul fake news-urilor de

      ordin statistic din spațiul public



      M 1.2.1 Îmbunătățirea disponibilității și accesibilității produselor și serviciilor statistice

      M 1.2.2 Îmbogățirea în conținut a bazelor de date: TEMPO, baza de metadate și e- DEMOS

      M 1.2.3 Realizarea unei biblioteci digitale




      1.2 Îmbunătățirea diseminării informațiilor statistice și a accesului utilizatorilor la date statistice și metadate


      O.1.2 Gradul de implementare a noilor metode utilizate în diseminarea statisticilor oficiale

      1: Îmbunătățirea promovării culturii statistice și a produselor și serviciilor statistice


      I.1. Încrederea utilizatorilor în statisticile INS

      cu publicațiile INS la standarde europene

      site


      M 1.3.1 Diseminarea de materiale informative în scopul consolidării relațiilor cu mass-media


      M 1.3.2 Organizarea de sesiuni de comunicare, întâlniri tematice pentru a cunoaște și înțelege statisticile oficiale – pe diversele grupuri de părți interesate (sectorul public, politic, de afaceri, public larg etc.).



      1.3 Promovarea culturii statistice


      O.1.3 Procentul de utilizatori satisfăcuți de diseminarea statisticilor oficiale


          1. Numărul de noi metode utilizate pentru diseminarea statisticilor oficiale

          2. Procentul de date/metadate procesate

          3. Biblioteca digitală realizată și publicată pe

          1. Numărul de materiale informative nou elaborate și diseminate în anul curent comparativ cu anul precedent

          2. Numărul de sesiuni de comunicare / informare organizate pe subiecte statistice


      Măsura

      Indicator de realizare imediată

      Obiectiv specific

      Indicatori de rezultate (O)

      Obiectiv strategic

      Indicatori de impact (I)

      M 2.1.1 Organizarea și eficientizarea producției statistice pe domenii statistice

      2.1 Consolidarea producției statistice realizată de INS

      O2.1 Gradul de consolidare a producției statistice realizată de INS


      2: Consolidarea SSN


      I2. Gradul de consolidare a producției statistice realizate de către SSN

      M 2.2.1 Organizarea și eficientizarea producției statistice

      2.1.2 Numărul de lucrări statistice pentru care termenul a fost respectat, conform fișelor PSNA

      2.2 Consolidarea producției statistice realizată de APSO

      O2.2 Gradul de consolidare a producției statistice realizată de APSO

      Măsura

      Indicator de realizare imediată

      Obiectiv specific

      Indicatori de rezultate (O)

      Obiectiv strategic

      Indicatori de impact (I)

      M 3.1.1 Identificarea surselor de date complementare/auxiliare, care pot fi accesate și utilizate / implementate în procesul de producție statistică pe baza modelelor statistice avansate

      M 3.1.2 Introducerea de metode și modele statistice avansate


      3.1. Inovarea procesului de producție statistică


      O.3 Grad (procent) de implementare a metodelor și modelelor statistice avansate


            1. Număr lucrări statistice pentru care termenul a fost respectat, conform fișelor PSNA

            2. Număr lucrări statistice finalizate și pentru care informația se diseminează inclusiv prin comunicate de presă

          1. Gradul (procentul) de implementare/adoptare a surselor de date complementare/auxiliare în cadrul a două procese statistice

          2. Gradul (procentul) implementării/adoptării metodelor și modelelor statistice avansate în cadrul a două procese statistice

      24


      M 3.2.1 Implementarea metodelor moderne 3.2.1 Gradul de implementare pe un domeniu de colectare a datelor (CAPI / CAWI) în specific

      cercetările statistice în gospodării, eligibile

      M 3.2.2 Definirea unor fluxuri de lucru și 3.2.2 Numărul de surse administrative utilizate algoritmi de calcul în vederea construirii de

      indicatori statistici utilizând surse administrative de date

      M 3.2.3 Intensificarea utilizării metodelor 3.2.3 Numărul de cercetări statistice pentru care electronice de obținere a datelor statistice colectarea se face electronic

      în cercetările statistice în întreprinderi


      M 3.2.4 Actualizarea bazei de date cu 3.2.4 Rata de actualizare a informațiilor aferente informații geospațiale – GeoDAB (Geo clădirilor introduse în baza de date

      Database of Buildings) pentru a crește volumul informațiilor geocodate


      M 3.2.5 Modernizarea statisticilor agricole 3.2.5 Procentul de unități de raportare pentru

      care colectarea datelor se face prin metode moderne de colectare a datelor (CAPI) pentru RGA2020/ ASA 2023


      M 3.2.6 Actualizarea setului de indicatori 3.2.6 Proporția de indicatori naționali de naționali în vederea implementării dezvoltare durabilă cu grad de disponibilitate I și SNDDR 2030 în conformitate cu Agenda II.

      2030 pentru dezvoltare durabilă și cu indicatorii europeni.

      3.2 Îmbunătățirea metodelor de obținere a produselor și serviciilor statistice (inclusiv prin surse administrative)


      O3.2.a Gradul de utilizare a surselor administrative


      O.3.2.b Ponderea cercetărilor statistice pentru care colectarea se face electronic în proporție de cel puțin 50%


      3:Modernizarea produselor și serviciilor statistice



          1. Gradul de modernizare a produselor și serviciilor statistice

          2. Nivelul de maturitate al implementării GSBPM

      25


      M 3.3.1 Îmbunătățirea și creșterea 3.3.1 Procentul de cercetări statistice pentru care vizibilității calității produselor statistice se realizează rapoarte de calitate

      M 3.3.2 Standardizarea proceselor de 3.3.2 Nivelul de maturitate GSBPM colectare, prelucrare și diseminare a corespunzător dimensiunilor

      datelor statistice activități/metode/informații/aplicații


      M 3.3.3 Implementarea de noi metode / 3.3.3 Ponderea cercetărilor statistice armonizate, metodologii reglementate de reglementările în total cercetări statistice care au regulamente europene pentru producerea de statistici europene

      comparabile și de calitate

      3.3 Îmbunătățirea calității statisticilor oficiale și standardizarea proceselor statistice

      O.3.3 Nivelul de maturitate GSBPM corespunzător dimensiunilor activități/metode/informații/aplicații


      Măsura Indicator de realizare imediată

      Obiectiv specific

      Indicatori de rezultate (O)

      Obiectiv strategic

      Indicatori de impact (I)

      M 4.1.1 Modernizarea aplicațiilor IT 4.1.1 Ponderea aplicațiilor actualizate în numărul

      total de aplicații IT inventariate


      M 4.1.2 Crearea de module standardizate în 4.1.2 Numărul de module standardizate create vederea reutilizării acestora pentru

      chestionare și lucrări similare

      M 4.1.3 Îmbunătățirea și reînnoirea 4.1.3 Gradul de participare a personalului în abilităților în mediul digital pentru a oferi programele de formare în mediul digital răspunsuri eficiente la apariția noilor

      tehnologii

      4.1 Adoptarea unor limbaje de programare moderne și standardizarea proceselor IT

      O4.1 Ponderea aplicațiilor actualizate în numărul total de aplicații IT inventariate


      4: Dezvoltarea sistemelor și serviciilor IT


      I.4 Gradul de dezvoltare a sistemelor și serviciilor IT

      M 4.2.1 Inventarierea bazelor de date și a 4.2.1 Numărul bazelor de date inventariate elementelor necesare construirii

      depozitului de date și utilizării tehnologiei cloud *)

      M 4.2.2 Implementarea unei soluții 4.2.2 Centrul de date clonat într-o altă locație Disaster Recovery într-o locație diferită

      image

      M 4.2.3 Crearea unei biblioteci digitale cu 4.2.3 Bibliotecă digitală creată și publicată pe cărți vechi rare, existente în arhiva INS site-ul INS

      4.2 Migrarea aplicațiilor existente în cloud


      O.4.2 Gradul centrului de date clonate într-o locație diferită

      26


      Măsura Indicator de realizare imediată

      Obiectiv specific

      Indicatori de rezultate (O)

      Obiectiv strategic

      Indicatori de impact (I)

      M 5.1.1 Îmbunătățirea managementului resurselor umane și adaptarea la nevoile instituției


      M 5.1.2 Măsuri de creștere a investițiilor


      5.1.2 Procentul de realizare a investițiilor pentru care au fost alocate resurse bugetare

      5.1 Dezvoltarea capacității administrative a INS pentru a sprijini modernizarea produselor și serviciilor statistice

      O5.1 Gradul de participare a personalului la programele de formare profesională organizate în condițiile legii

      5: Îmbunătățirea cadrului instituțional și a capacității administrative


      I.5 Gradul de realizare a PSNM

      M 5.2.2 Implementarea unui sistem electronic de arhivare a bazelor de date (inclusiv a microdatelor) și a documentelor din cadrul INS

      M 5.2.3 Implementarea condițiilor de telemuncă

      M 5.2.4 Consolidarea structurii și funcționării coordonate a SSN




      5.2 Optimizarea managementului performanței

      O5.2.a Gradul de implementare al sistemului electronic de management al documentelor

      O5.2.b Gradul de implementare a condițiilor de telemuncă

            1. Ocuparea posturilor vacante cu personal adecvat

            2. .b Număr personal care a beneficiat de programe de formare profesională

            1. Implementarea unui sistem electronic de management al circuitului intern al documentelor

          1. Sistem electronic de management al circuitului intern al documentelor implementat

          2. Sistem electronic de arhivare implementat

          3. Condiții de telemuncă implementate

          4. Legea statisticii actualizată și aprobată

      27

      *) Utilizarea tehnologiei cloud depinde de operaționalizarea acestui tip de tehnologie la nivel guvernamental


    8. Indicatorii

      Indicatorii cheie de performanță ai SDSSN 2022-2027 sunt dezvoltați pe baza obiectivelor specifice stabilite, cu o bază și obiective în conformitate cu referințele existente și cu posibilitățile de realizare. Măsurarea realizării obiectivelor specifice se va face prin intermediul indicatorilor de rezultat care le sunt alocați și corelați pentru a corespunde indicatorilor de impact la nivelul obiectivelor strategice.

      Tabel 3 - Indicatori cheie de performanță


      Indicatori de performanță

      Referința 2022

      Ținta 2027

      Indicator de impact



      Încrederea utilizatorilor în statisticile INS

      87%

      95%

      Gradul de consolidare a producției statistice realizată de către SSN

      94,5%

      99,5%

      Gradul de modernizare a produselor și serviciilor statistice

      43,5%

      89,3%

      Nivelul de maturitate al implementării GSBPM

      1

      3

      Gradul de dezvoltare a sistemelor și serviciilor IT

      0%

      97%

      Gradul de realizare a PSNM

      89%

      93%

      Indicatori de rezultat



      Ponderea fake news-urilor asupra cărora s-a intervenit cu succes din punct de vedere comunicațional din totalul fake news-urilor de ordin statistic din spațiul public


      25%


      100%

      Gradul de implementare a noilor metode utilizate în diseminarea statisticilor oficiale

      50%

      90%

      Procentul de utilizatori satisfăcuți de diseminarea statisticilor oficiale

      85%

      95%

      Gradul de consolidare a producției statistice realizată de către INS

      94%

      99%

      Gradul de consolidare a producției statistice realizată de către APSO

      95%

      100%

      Gradul (procentul) de implementare a metodelor și modelelor statistice avansate

      0%

      55,5%

      Gradul de utilizare a surselor administrative

      64%

      85%

      Ponderea cercetărilor statistice pentru care colectarea se face electronic în proporție de cel puțin 50%

      52%

      79%

      Nivelul de maturitate GSBPM corespunzător dimensiunilor activități/metode/informații/aplicații

      1

      4

      Ponderea aplicațiilor actualizate în numărul total de aplicații IT inventariate

      0%

      100%

      Gradul de participare a personalului la programele de formare profesională organizate în condițiile legii

      12%

      90%

      Gradul de realizare a centrului de date clonate într-o altă locație

      0%

      100%


      Gradul de implementare a condițiilor de telemuncă

      0%

      100%

      Gradul de implementare al sistemului electronic de management al documentelor

      0%

      100%

    9. Procedurile de monitorizare și evaluare

      Strategia 2022-2027 și programele multianuale din aceeași perioadă sunt aliniate - pe baza practicilor statelor membre ale UE definite de politicile generale ale programelor statistice anuale ale UE care preiau și detaliază obiectivele și setul de acțiuni - asigurându-le cadrul necesar pentru monitorizare: repere, termene, responsabilități, furnizarea de resurse și mijloace și evaluarea rezultatelor prin rapoarte anuale. În același timp, unul dintre cele mai importante elemente ale activității statistice, și anume calitatea statisticilor și managementul calității în statistică, va fi asigurată prin măsuri întreprinse de UE pe baza documentelor-cheie și a deciziilor Comisiei (Eurostat) și prin luarea și punerea în aplicare a unor acțiuni comune de către SSN, respectiv INS.


      Cadrul de monitorizare și evaluare: prevede monitorizarea și evaluarea indicatorilor de performanță pentru diferitele niveluri de planificare (strategie, PSNM, PSNA). INS va dezvolta un instrument intern (cel puțin prin utilizarea Excel) cu toți indicatorii pe surse și responsabili cu actualizarea anuală a valorilor acestora. Cu ajutorul instrumentului, INS va monitoriza și evalua progresul anual al indicatorilor.

      Raportare: Programul de raportare variază, în funcție de indicatorii de performanță. Prin urmare:

      • Indicatorii de realizare imediată vor fi măsurați de două ori pe an;

      • Indicatorii de rezultat vor fi măsurați anual;

      • Indicatorii de impact vor fi monitorizați anual/la fiecare doi ani.


        Evaluare: Pe lângă programele finanțate din fonduri europene, care sunt supuse unor evaluări riguroase ex-ante, interimare și ex-post, INS va consolida evaluarea periodică a întregului portofoliu de programe gestionate, care sunt incluse în strategie și PSNM. Portofoliul va fi armonizat cu programul de evaluare al programelor europene.

        Instrumente utilizate pentru evaluarea strategiei:

      • Chestionarul RGPD pentru evaluarea capacității statistice a INS;

      • Nomenclatorul cu indicatori de performanță (impact, rezultat și realizare).

      Implementarea SDSSN 2022-2027 este o sarcină complexă pentru întregul SSN și în special pentru INS. SSN trece printr-o transformare semnificativă. Aceasta reprezintă o oportunitate de a îmbunătăți infrastructura, capacitatea și capabilitatea. Perioada de planificare anterioară (2015- 2020) a evidențiat mai multe aspecte esențiale pentru punerea în aplicare a strategiei, iar acestea sunt lecții învățate din trecut cu privire la: procesul de planificare trebuie să fie bine raționalizat; capacitățile ar trebui să fie puse în aplicare; resursele bugetare trebuie să fie bine planificate și consumate; implicarea părților interesate, de la începutul procesului de planificare, în implementarea strategiei; un sistem solid de monitorizare și evaluare trebuie să sprijine punerea în aplicare a strategiei.

      Atenuarea riscurilor în implementarea strategiei este un proces eficient, iar INS va implementa planul de gestionare a riscurilor aferent tuturor măsurilor incluse pentru perioada de programare.

      Atenuarea va avea în vedere categoriile de bază ale evenimentelor de risc în cadrul unui proces de implementare a strategiei:

      • Procesul de planificare: se va acorda o atenție deosebită planificării corespunzătoare al tuturor măsurilor și acțiunilor, resurselor necesare, personalului și instrumentelor, iar acestea vor fi puse în aplicare de la începutul implementării;

      • Implicarea părților interesate: sarcinile din strategia de implementare vor fi distribuite fiecărei părți interesate și vor exista planuri de acțiune pentru corelarea și coordonarea procesului de implementare; progresul în implementarea strategiei se va realiza semestrial;

      • Alocări bugetare: resursele financiare necesare pentru toate activitățile sunt asigurate prin intermediul bugetului de stat și din surse externe; suma bugetară pentru fiecare an menționată în strategie va fi confirmată prin legea bugetului de stat și aceasta va fi o garanție a accesului la resursele bugetare necesare (prognozate);

      • Capacitate: rezultatele strategiei vor fi un coagulator al tuturor managerilor și specialiștilor din INS și SSN și vor fi disponibile mijloace și instrumente pentru evitarea riscurilor în procesul de implementare;

      • Sistemul de management al riscului: prin utilizarea procedurilor și instrucțiunilor existente la nivelul INS, se va activa un registru de risc și un proces de control pe întreaga perioadă de implementare a strategiei.


    10. Instituții responsabile

      Principalele instituții care participă la implementarea Strategiei ca entități responsabile sunt INS, ca și coordonator al SSN, ministerele și alte autorități ale administrației publice centrale menționate ca

      „APSO”, precum și cei care contribuie la realizarea programelor statistice naționale anuale, în baza protocoalelor și convențiilor încheiate cu INS.

      Implementarea Strategiei se concretizează prin programele statistice multianuale și programele statistice naționale anuale care vor include implementarea acțiunilor și a elementelor cheie care contribuie la definirea sarcinilor, activităților, rezultatelor, măsurilor, interoperabilității între instituțiile implicate. Operaționalizarea Strategiei constă într-un set de măsuri majore ca mijloace planificate pentru o perioadă multianuală în vederea atingerii obiectivelor specifice și ale obiectivelor strategice.


    11. Implicațiile bugetare și sursele de finanțare

      Resursele umane ale INS s-au diminuat de la an la an din cauza nivelului foarte scăzut al salariilor comparativ cu pozițiile similare din sectorul public/privat. În consecință, unele posturi vacante nu sunt finanțate din bugetul de stat. Acest lucru a condus la o supraîncărcare a personalului existent și, de asemenea, a îngreunat desfășurarea anumitor activități.

      Este necesară o finanțare semnificativă pentru inovare și digitalizare, care va fi asigurată în mare parte prin fonduri europene nerambursabile.

      Pentru perioada 2022-2027, următoarele resurse financiare sunt estimate ca fiind necesare pentru finanțarea implementării strategiei:

      Tabelul 4 - Surse de finanțare estimate


      Sursa de finanțare

      Total mii lei (2022-2027)

      Bugetul de stat

      1.290.172

      FEN (fonduri externe nerambursabile)

      57.000

      Total estimat pentru obiectivele strategiei

      1.347.172


      Repartizarea resurselor pe măsuri specifice propuse pentru finanțare din fonduri externe nerambursabile este prezentată în Tabelul 5.

      Luând în considerare întregul efort de operaționalizare a strategiei, incluzând și costurile recurente ale activităților pentru o perioadă de 6 ani, fondurile totale necesare sunt în sumă de 1.347.172 mii lei. Bugetul estimat pentru fiecare obiectiv strategic este prezentat în Tabelul 6.

      Tabelul 5 - Repartizarea resurselor pe măsuri specifice propuse pentru finanțare din fonduri externe nerambursabile


      Măsuri

      (mii lei)

      M 1.1.1 Implementarea de noi instrumente de comunicare pentru extinderea în mediul online

      15 000

      M 1.2.3 Realizarea unei biblioteci digitale cu publicațiile INS la standarde UE

      5 000

      M 4.1.1 Actualizarea aplicațiilor IT


      10 000

      M 4.1.2 Crearea de module standardizate în vederea reutilizării acestora pentru chestionare și lucrări similare

      M 4.2.1 Inventarierea bazelor de date și a elementelor necesare construirii depozitului de date și utilizării tehnologiei cloud

      M4.2.2 Implementarea unei soluții Disaster Recovery într-o locație diferită

      10 000

      M 4.1.3 Îmbunătățirea și reînnoirea competențelor în mediul digital pentru a oferi răspunsuri eficiente la apariția noilor tehnologii.

      5 000

      M4.2.3 Crearea unei biblioteci digitale cu cărți vechi rare, existente în arhiva INS

      2 000

      M 5.2.1 Implementarea unui sistem electronic de management al circuitului intern al documentelor

      5 500

      M 5.2.2 Implementarea unui sistem electronic de arhivare a bazelor de date (inclusiv a microdatelor) și a documentelor din cadrul INS

      2 500

      M 5.2.3 Implementarea condițiilor de telemuncă

      2 000

      TOTAL

      57 000

      32

      Tabelul 6 - Buget pe obiective strategice, inclusiv activitățile recurente pe o perioadă de 6 ani

      - mii lei -

      Buget total:

      Bugetul de stat anual al INS

      2022*)

      2023

      2024

      2025

      2026

      2027

      Total

      2022-2027

      207.235

      210.136

      227.756

      232.481

      234.812

      234.752

      1.347.172

      1. Îmbunătățirea promovării culturii statistice și a produselor și serviciilor statistice


      5.105


      5.433


      13.055


      13.180


      10.808


      5.938


      53.519

      2: Consolidarea SSN

      174.205

      171.414

      175.271

      179.215

      183.247

      187.370

      1.070.722

      3: Modernizarea produselor și serviciilor statistice

      4.021

      4.173

      4.244

      4.316

      4.390

      4.466

      25.610

      4: Dezvoltarea sistemelor și serviciilor IT

      11.088

      15.516

      19.405

      19.676

      19.953

      20.236

      105.874

      5: Îmbunătățirea cadrului instituțional și a capacității administrative


      12.816


      13.600


      15.781


      16.094


      16.414


      16.742


      91.447

      *) fondurile aferente anului 2022 sunt cuprinse în Legea bugetului de stat nr. 317/2021


    12. Implicațiile asupra cadrului juridic

    SDSSN nu va avea ca rezultat transformarea sau modificarea cadrului juridic actual al statisticii oficiale în România. Cu toate acestea, necondiționat de SDSSN, este în curs de elaborare proiectul unei noi legi a statisticii oficiale, urmărind, în principal, trei scopuri:

    1. armonizarea cu Regulamentul (CE) nr. 223/2009 privind statisticile europene și de abrogare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1101/2008 al Parlamentului European și al Consiliului privind transmiterea de date statistice confidențiale Biroului Statistic al Comunităților Europene, a Regulamentului (CE) nr. 322/97 al Consiliului privind statisticile comunitare și a Deciziei 89/382/CEE, Euratom a Consiliului de constituire a Comitetului pentru programele statistice ale Comunităților Europene, cu modificările și completările ulterioare;

    2. reflectarea în proiectul de lege a statisticii oficiale a strategiilor naționale de dezvoltare, cu impact asupra statisticilor oficiale;

    3. introducerea de noi prevederi legale pentru a acoperi/include noi obiective și sarcini rezultate din evoluția economică și socială a României.

    Pentru perioada acoperită de Strategie, INS în colaborare cu APSO elaborează, pentru o perioadă de maxim 4 ani PSNM, în scopul planificării activităților SSN, definirii obiectivelor și măsurilor necesare îndeplinirii Strategiei și coordonării eficiente a activității producătorilor de statistici oficiale.

    În scopul detalierii și operaționalizării PSNM, INS, în cooperare cu APSO, elaborează PSNA. Atât PSNM, cât și PSNA sunt aprobate prin Hotărâre a Guvernului.


    34

    Anexa 1: Plan de acțiune SDSSN 2022-2027

    Obiectiv strategic 1. Îmbunătățirea promovării culturii statistice și a produselor și serviciilor statistice

    Obiectiv specific

    Măsura / Acțiune

    Instituția responsabilă

    Termen

    Indicatori de performanță

    Realizare

    Rezultat

    Impact


    1.1 Îmbunătățirea și diversificarea comunicării statistice

        1. Implementarea de noi instrumente de comunicare pentru extinderea în mediul online:

          • posibilitatea introducerii unui modul HTML pentru comunicatele de presă;

          • posibilitatea introducerii unui modul ”blog”cu teme de interes statistic.


    INS


    2027

    Numărul de mijloace de comunicare nou implementate utilizate pentru promovarea datelor statistice și a informațiilor în

    mediul online.

    Ponderea fake news-urilor asupra cărora s-a intervenit cu succes din punct de vedere comunicațional din totalul fake news- urilor de ordin statistic din spațiul public.

    Referință:25% Țintă 2027:100

    Încrederea utilizatorilor în statisticile INS.

    Referință 87%

    Țintă 2027:

    95%

    1.1.2 Identificarea, monitorizarea și analizarea fake news-urilor derivate din utilizarea sau înțelegerea greșită a indicatorilor statistici:


    - avertizarea timpurie a oricăror fake news-uri derivate din utilizarea și înțelegerea greșită a indicatorilor statistici.


    INS


    2027

    Numărul fake news- urilor asupra cărora s-a intervenit cu succes din punct de vedere comunicațional din totalul fake news- urilor de ordin statistic din spațiul

    public.

    1.2 Îmbunătățirea diseminării informațiilor statistice și a accesului

    utilizatorilor la date statistice și metadate

    1.2.1 Îmbunătățirea disponibilității și accesibilității produselor și serviciilor statistice:


    - implementarea noilor metode utilizate pentru diseminarea statisticilor oficiale.


    INS


    2027

    Numărul de noi metode utilizate pentru diseminarea statisticilor oficiale.

    Gradul de implementare a noilor metode utilizate în diseminarea



    1.2.2 Îmbogățirea în conținut a bazelor de date: TEMPO, baza de metadate și e-DEMOS:

    • TEMPO: gestionarea matricelor și a metadatelor aferente și încărcarea de noi matrice și metadate corespunzătoare;

    • eDEMOS: gestionarea indicatorilor și a metadatelor din baza de date și încărcarea de noi indicatori;

    • baza de metadate: gestionarea activităților statistice existente în baza de date și crearea de noi activități statistice.


    INS


    2027

    Procentul de date/metadate procesate.


    Referință: Tempo: 1341 matrice

    eDEMOS, 178

    indicatori,

    Baza de metadate: 169 activități statistice.


    Țintă 2024: Tempo:

    aproximativ 30%

    față de 2021, eDEMOS: creștere cu aproximativ 5% față de 2021, Baza de metadate: creștere cu aproximativ 15%

    față de 2021.

    Țintă 2027: Tempo: creștere cu aproximativ 15%

    fata de 2024, eDEMOS: crestere cu aproximativ 5%

    față de 2024, Baza de metadate: creștere cu

    aproximativ 5% față

    de 2024.

    statisticilor oficiale.

    Referință: 50%

    Țintă 2027: 90%


    35



    1.2.3 Realizarea unei biblioteci digitale cu publicațiile INS la standarde europene:

    • o selecție riguroasă a documentelor, cu scopul de a identifica acele documente care, având în vedere vechimea și starea lor de conservare, necesită o atenție specială, devenind prioritară conservarea lor și copierea digitală;

    • analiza modului în care se va realiza digitalizarea;

    • punerea la dispoziția utilizatorilor a bibliotecii digitale pentru consultare.


    INS


    2027

    Biblioteca digitală realizată și publicată pe site.



    1.3 Promovarea culturii statistice

    1.3.1 Diseminarea de materiale informative în scopul consolidării relațiilor cu mass-media:

    - consolidarea relațiilor cu mass-media prin simplificarea limbajului statistic și prezentarea și expunerea informației statistice într-un format accesibil.


    INS


    2027

    Numărul de materiale informative nou elaborate și diseminate în anul curent comparativ cu anul precedent.

    Referință:25% Țintă 2027: 100%

    Procentul de utilizatori satisfăcuți de diseminarea statisticilor oficiale.


    Referință: 85%

    Țintă 2027: 95%

    1.3.2 Organizarea de sesiuni de comunicare, întâlniri tematice pentru a cunoaște și înțelege statisticile oficiale – pe diversele grupuri de părți interesate (sectorul public, politic, de afaceri, public larg etc.):


    - consolidarea relațiilor cu părțile interesate prin simplificarea limbajului statistic și prezentarea informațiilor statistice într-un format simplificat.


    INS


    2027

    Numărul de sesiuni de comunicare / informare organizate pe subiecte statistice.


    Țintă 2027: peste 6

    36


    Obiectiv strategic 2. Consolidarea SSN

    Obiectiv specific

    Măsura

    Instituția responsabilă

    Termen

    Indicatori de performanță

    Realizare

    Rezultat

    Impact

      1. Consolidarea producției statistice realizată de INS

        1. Organizarea și eficientizarea producției statistice pe domenii statistice:

          • identificarea nevoilor;

          • proiectare;

          • dezvoltare;

          • colectare;

          • procesare;

          • analiză;

          • diseminare și vizualizare;

          • evaluare.


    INS


    2027

    Număr lucrări statistice pentru care termenul a fost respectat, conform fișelor PSNA.

    Număr lucrări statistice finalizate și pentru care informația se diseminează inclusiv prin comunicate de presă.

    Gradul de consolidare a producției statistice realizată de INS.

    Referință:94% Țintă 2027: 99%

    Gradul de consolidare a producției statistice realizate de către SSN.

    Referință: 94,5%

    Țintă 2027:

    99,5%

    2.2 Consolidarea producției statistice realizată de APSO

    2.2.1 Organizarea și eficientizarea producției statistice:

    - diseminarea statisticilor produse în conformitate cu termenele stabilite în programele statistice naționale anuale.

    Producătorii de statistici oficiale


    2027

    Numărul de lucrări statistice pentru care termenul a fost respectat, conform fișelor PSNA.

    Gradul de consolidare a producției statistice realizată de APSO. Țintă 2027: 100%

    Obiectiv strategic 3. Modernizarea produselor și serviciilor statistice

    Obiectiv specific

    Măsura

    Instituția responsabilă

    Termen

    Indicatori de performanță

    Realizare

    Rezultat

    Impact

    3.1. Inovarea procesului de producție statistică

    3.1.1 Identificarea surselor de date complementare

    /auxiliare, care pot fi accesate și utilizate / implementate în procesul de producție statistică pe baza modelelor statistice avansate:

    - inventarierea surselor de date complementare/auxiliare în raport cu aplicațiile posibile în generarea unor statistici experimentale (modele statistice avansate);

    INS

    2027

    Gradul (procentul) de implementare

    /adoptare a surselor de date complementare

    /auxiliare în cadrul a două procese statistice.

    Grad (procent) de implementare a metodelor și modelelor statistice avansate.

    Referință: 0%

    Țintă 2027:55,5%

    Gradul de modernizare a produselor și serviciilor statistice.

    Referință: 43,5%

    Țintă 2027:

    89,3%

    37



    • evaluarea surselor de date în raport cu criteriile de calitate ale statisticilor oficiale;

    • dezvoltarea de statistici experimentale tip pilot (modele statistice avansate) în baza surselor de date identificate și publicarea rezultatelor;

    • încorporarea parțială sau integrală în cadrul proceselor de producție statistică a surselor de date identificate.






    Nivelul de maturitate al implementării GSBPM.

    Referință: nivel 1

    Țintă 2027:

    nivel 3

    3.1.2 Introducerea de metode și modele statistice avansate:


    • pentru sursele de date identificate, inventarierea metodelor și modelelor statistice avansate utilizate în cercetarea și practica din statistica oficială și a disciplinelor științifice conexe;

    • evaluarea metodelor și modelelor statistice avansate în raport cu criteriile de calitate ale statisticilor oficiale;

    • utilizarea metodelor și modelelor statistice avansate la producerea unor statistici experimentale și publicarea rezultatelor obținute;

    • încorporarea parțială sau integrală a metodelor și modelelor statistice avansate în cadrul proceselor de producție statistică.


    INS


    2027

    Gradul (procentul) implementării/ adoptării metodelor și modelelor statistice avansate în cadrul a două procese statistice.

    3.2 Îmbunătățirea metodelor de obținere a produselor și serviciilor statistice (inclusiv prin surse administrative

        1. Implementarea metodelor moderne de colectare a datelor (CAPI / CAWI) în cercetările statistice în gospodării, eligibile:

          • efectuarea unui inventar al anchetelor statistice eligibile pentru CAPI/CAWI;

          • proiectarea instrumentarului statistic specific CAPI / CAWI;

          • elaborarea instrucțiunilor de colectare și a instruirilor specific;


    INS


    2024

    Gradul de implementare pe un domeniu specific.

    Referință: 50%

    Țintă 2024: 100%

    Gradul de utilizare a surselor administrative (se referă la numărul de cercetări statistice care utilizează surse administrative din

    totalul cercetărilor statistice eligibile

    38



    - colectarea propriu zisă și asistență pe parcursul colectării.




    pentru utilizare surse administrative).


    Referință: 64%

    Țintă 2027: 85%


    Ponderea cercetărilor statistice pentru care colectarea se face electronic în proporție de cel puțin 50%.

    Referință: 52%

    Țintă 2027:79%


    3.2.2 Definirea unor fluxuri de lucru și algoritmi de calcul în vederea construirii de indicatori statistici utilizând surse administrative de date:


    • realizarea unui inventar al cercetărilor statistice eligibile pentru utilizarea surselor de date administrative;

    • analizarea surselor de date administrative disponibile, în corelație cu nevoia statistică;

    • construirea fluxului propriu-zis de prelucrare a datelor pentru fiecare cercetare eligibilă.


    INS


    2027

    Numărul de surse administrative utilizate

    3.2.3 Intensificarea utilizării metodelor electronice de obținere a datelor statistice în cercetările statistice în întreprinderi:

    • realizarea unui inventar al cercetărilor statistice pentru colectare electronică pentru minim 50% din eșantion;

    • proiectarea instrumentarului statistic specific;

    • elaborarea instrucțiunilor de colectare și a instruirilor specific;

    • colectarea propriu-zisă și asistența pe parcursul colectării.


    INS


    2027

    Numărul de cercetări statistice pentru care colectarea se face electronic.

    3.2.4 Actualizarea bazei de date cu informații geospațiale – GeoDAB (Geo Database of Buildings) pentru a crește volumul informațiilor geocodate:


    INS


    2027

    Rata de actualizare a informațiilor aferente clădirilor

    39




    • identificarea instituțiilor centrale sau locale care dețin astfel de informații;

    • importul informațiilor existente;

    • colaborarea cu autoritățile locale în sensul de a ajuta la geocodarea tuturor clădirilor (cu locuințe sau fără), monumentelor, obiectivelor culturale, de agrement etc.



    introduse în baza de date.

    Referință: 10%

    Țintă 2027: 90%



    3.2.5 Modernizarea statisticilor Agricole:


    • proiectarea instrumentarului statistic specific CAPI pentru RGA 2020;

    • elaborarea instrucțiunilor de colectare și instruiri specifice pentru RGA 2020;

    • colectarea propriu-zisă și asistență pe parcursul colectării RGA 2020;

    • proiectarea instrumentarului statistic specific CAPI pentru ASA 2023;

    • elaborarea instrucțiunilor de colectare și instruiri specifice pentru ASA2023;

    • colectarea propriu-zisă asistență pe parcursul colectării ASA2023.


    INS


    2024

    Procentul de unități de raportare pentru care colectarea datelor se face prin metode moderne de colectare a datelor (CAPI) pentru RGA 2020/ ASA 2023.

    Țintă 2024: 100%


    3.2.6 Actualizarea setului de indicatori naționali în vederea implementării SNDDR 2030 în conformitate cu Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă și cu indicatorii europeni:

    - proiect ”România durabilă” - Dezvoltarea cadrului strategic și instituțional pentru implementarea SNDDR 2030, Cod SIPOCA/SMIS 2014+: SIPOCA

    613/cod MySMIS 127545


    INS


    2027

    Proporția de indicatori naționali de dezvoltare durabilă cu grad de disponibilitate I și II.

    Țintă 2027: 100%

    3.3 Îmbunătățirea calității statisticilor oficiale și

    3.3.1 Îmbunătățirea și creșterea vizibilității calității produselor statistice


    INS


    2027

    Procentul de cercetări statistice pentru care se

    Nivelul de maturitate GSBPM corespunzător

    40


    standardizarea proceselor statistice

    • elaborarea de rapoarte de calitate în conformitate cu cerințele europene pentru cercetările statistice pentru care există reglementări europene pe fiecare domeniu statistic;

    • elaborarea de rapoarte de calitate pentru cercetările statistice pentru care nu există reglementări europene pe fiecare domeniu statistic.



    realizează rapoarte de calitate.

    Țintă 2027: 100%

    dimensiunilor activități/metode/ informații/aplicații.


    Referință: nivel 1

    Țintă 2027: nivel 4


    3.3.2 Standardizarea proceselor de colectare, prelucrare și diseminare a datelor statistice:


    - implementarea GSBPM.


    INS


    2027

    Nivelul de maturitate GSBPM corespunzător dimensiunilor

    activități/metode/ informații/aplicații.

    3.3.3 Implementarea de noi metode / metodologii reglementate de reglementările europene pentru producerea de statistici comparabile și de calitate:

    - implementarea de noi metode/metodologii reglementate de reglementările europene pentru producerea de statistici comparabile și de calitate pentru fiecare domeniu statistic în parte.


    INS


    2027

    Ponderea cercetărilor statistice armonizate, în total cercetări statistice care au regulamente europene.

    Țintă 2027: 100%

    Obiectiv strategic 4: Dezvoltarea sistemelor și serviciilor IT

    Obiectiv specific

    Măsura

    Instituția responsabilă

    Termen

    Indicatori de performanță

    Realizare

    Rezultat

    Impact

      1. Adoptarea unor limbaje de programare moderne și standardizarea proceselor IT

        1. Modernizarea aplicațiilor IT:

          • identificarea aplicațiilor IT și a tehnologiilor utilizate;

          • rescrierea aplicațiilor IT identificate ca utilizând tehnologii și limbaje de programare învechite.


    INS


    2027

    Ponderea aplicațiilor actualizate în numărul total de aplicații IT inventariate.


    Ponderea aplicațiilor actualizate în numărul total de aplicații IT

    inventariate.

    Gradul de dezvoltare a sistemelor și serviciilor IT.

    Referință: 0%

    41



    4.1.2 Crearea de module standardizate în vederea reutilizării acestora pentru chestionare și lucrări similare:


    • identificarea aplicațiilor IT și tehnologiilor utilizate;

    • rescrierea aplicațiilor IT identificate ca utilizând tehnologii și limbaje de programare învechite.


    INS


    2027

    Numărul de module standardizate create. Referință: 0%

    Țintă 2027: 100%


    Referință: 0%

    Țintă 2027: 100%

    Țintă 2027:

    97%

    4.1.3 Îmbunătățirea și reînnoirea abilităților în mediul digital pentru a oferi răspunsuri eficiente la apariția noilor tehnologii:

    • dezvoltarea infrastructurii INS (săli, dotări) în vederea asigurării condițiilor pentru perfecționarea angajaților;

    • actualizarea planului anual de pregătire profesională în concordanță cu digitalizarea instituției;

    • diversificarea metodelor de formare profesională, cu accent pe participarea online.


    INS


    2027

    Gradul de participare a personalului în programele de formare în mediul digital.

    Referință: 0%

    Țintă 2027: 85%

    4.2 Migrarea aplicațiilor existente în cloud

        1. Inventarierea bazelor de date și a elementelor necesare construirii depozitului de date și utilizării tehnologiei cloud *):


          • identificarea tehnologiilor și a mediilor de stocare (în prezent, datele sunt stocate atât în baze de date relaționale, cât și sub formă de fișiere stocate local: dbf, csv, xls etc.);

          • standardizarea tehnologiilor și a mediilor de stocare folosite pentru utilizarea tehnologiei cloud.


    INS


    2024

    Numărul bazelor de date inventariate.


    Referință: 0%

    Țintă 2024: 100%


    Gradul centrului de date clonate într-o locație diferită.

    Referință: 0%

    Țintă 2027: 100%

    4.2.2 Implementarea unei soluții Disaster Recovery într-o locație diferită:

    • identificarea nevoilor și pregătirea specificațiilor tehnice;

    • achiziționarea unei soluții Disaster Recovery (hardware / software);


    INS


    2027

    Centrul de date clonat într-o altă locație.

    42



    • implementarea soluției într-o locație teritorială a INS (preferabil din zona Transilvaniei);

    • instruirea personalului implicat.






    4.2.3. Crearea unei biblioteci digitale cu cărți vechi rare, existente în arhiva INS

    • identificarea nevoilor și pregătirea specificațiilor tehnice;

    • realizarea achiziției unei soluții de bibliotecă digitală (hardware/software);

    • implementarea soluției în cadrul sediului central al INS;

    • instruirea personalului implicat.


    INS


    2027

    Bibliotecă digitală creată și publicată pe site-ul INS.

    Obiectiv strategic 5. Îmbunătățirea cadrului instituțional și a capacității administrative

    Obiectiv specific

    Măsura

    Instituția responsabilă

    Termen

    Indicatori de performanță

    Realizare

    Rezultat

    Impact

      1. Dezvoltarea capacității administrative a INS pentru a sprijini modernizarea produselor și serviciilor statistice

        1. Îmbunătățirea managementului resurselor umane și adaptarea la nevoile instituției

          • solicitare către SGG a fondurilor necesare pentru ocuparea posturilor vacante;

          • diversificarea metodelor de ocupare a posturilor vacante;

          • colaborarea cu direcțiile generale/direcțiile în vederea îndeplinirii cerințelor pentru ocuparea posturilor vacante;

          • dezvoltarea infrastructurii INS (săli, dotări) în vederea asigurării condițiilor pentru dezvoltarea profesională a angajaților;

          • actualizarea planului anual de formare profesională în conformitate cu nevoile personalului și ale instituției;

          • diversificarea metodelor de formare profesională, cu accent pe participarea online.


    INS


    2027

    Ocuparea posturilor vacante cu personal adecvat


    Număr personal care a beneficiat de programe de formare profesională


    Gradul de participare a personalului la programele de formare profesională organizate în condițiile legii Referință: 12%

    Țintă 2027: 90%


    Gradul de realizare a PSNM

    Referință: 89%

    Țintă 2027:

    93%

    43



    5.1.2 Măsuri de creștere a investițiilor

    • inițierea achizițiilor publice necesare pentru investiții în primul semestru al exercițiului bugetar în care este planificată investiția, în măsura existenței personalului specializat în achiziții publice;

    • redimensionarea Serviciului de achiziții publice în funcție de volumul de achiziții necesare realizării investițiilor, cumulat cu achizițiile curente;

    • continuarea procedurilor pentru ocuparea integrală a posturilor vacante existente în cadrul Serviciului de achiziții publice.


    INS


    2027

    Procentul de realizare a investițiilor pentru care au fost alocate resurse bugetare Țintă 2027: 100%



    5.2 Optimizarea managementului performanței

        1. Implementarea unui sistem electronic de management al circuitului intern al documentelor

          • identificarea nevoilor și pregătirea documentației aferente;

          • realizarea achiziției unei soluții de management al documentelor (hardware/software);

          • implementarea soluției în cadrul sediului central al INS;

          • instruirea personalului implicat.


    INS


    2024

    Sistem electronic de management al circuitului intern al documentelor implementat

    Gradul de implementare al sistemului electronic de management al documentelor Referință: 0%

    Țintă 2024: 100%

    5.2.2 Implementarea unui sistem electronic de arhivare a bazelor de date (inclusiv a microdatelor) și a documentelor din cadrul INS


    • identificarea nevoilor și pregătirea documentației aferente;

    • realizarea achiziției unei soluții de backup centralizat al bazei de date (hardware / software)

    • implementarea soluției în cadrul sediului central al INS;

    • instruirea personalului implicat.


    INS


    2027

    Sistem electronic de arhivare implementat

    44



    5.2.3 Implementarea condițiilor de telemuncă

    • identificarea nevoilor și pregătirea documentației aferente;

    • realizarea achiziției unei soluții de acces în rețeaua INS pentru personalul care lucrează la distanță - telemuncă (hardware/software pentru aprox. 2000 de utilizatori simultan);

    • implementarea soluției în cadrul sediului central al INS;

    • instruirea personalului implicat.


    INS


    2024

    Condiții de telemuncă implementate

    Gradul de implementare a condițiilor de telemuncă Referință: 0%

    Țintă 2024: 100%



    5.2.4 Consolidarea structurii și funcționării coordonate a SSN

    - actualizarea legislației statistice.


    INS


    2024

    Legea statisticii actualizată și aprobată

    Etapele evaluării:

    • Indicatorii de realizare imediată vor fi măsurați de două ori pe an

    • Indicatorii de rezultat vor fi măsurați anual

      45

    • Indicatorii de impact vor fi monitorizați anual/la fiecare doi ani