ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 128 din 23 septembrie 2022pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 941 din 26 septembrie 2022



    Având în vedere necesitatea instituirii cu celeritate a unui cadru legal coerent care să permită accesarea fondurilor europene în corelare directă cu obținerea de rezultate în implementarea reformelor și investițiilor publice, stabilite prin componenta 15 - Educație,știind că accesarea fondurilor europene prevăzute în PNRR, componenta 15 - Educație, este condiționată de îndeplinirea țintelor și jaloanelor prevăzute în decizia de implementare a Consiliului (CID), fiind esențială pentru conectarea învățământului superior românesc la cerințele pieței muncii, corelat cu îmbunătățirea capacității sistemului național de educație de a forma specialiști, într-un mod adaptat dinamicii economice și sociale din România,pentru dezvoltarea învățământului profesional și tehnic, inclusiv în regim dual, este necesară crearea cadrului legislativ care să permită parcurgerea unei rute complete de învățământ dual din preuniversitar până la nivel universitar.În vederea realizării unui sistem unitar, incluziv și de calitate pentru educația timpurie și a îmbunătățirii procentului de acces al copiilor de la naștere la 6 ani la serviciile de educație timpurie este necesară introducerea de noi servicii complementare de tip ludotecă, loc de joacă etc. în zonele izolate și dezavantajate, precum și în zonele unde nu există locuri suficiente în creșe sau grădinițe.Având în vedere că prin Planul național de redresare și reziliență - PNRR Ministerul Educației s-a angajat să deruleze o serie de reforme în domeniul educației timpurii și al învățământului superior,având în vedere termenul de realizare prevăzut de Planul național de redresare și reziliență, pentru a îndeplini obligațiile și țintele asumate este necesar ca reglementările cuprinse în Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, să fie modificate în concordanță cu scopul urmărit.Ținând seama de faptul că modificările legislative sunt urmate de alte măsuri administrative care să permită și să asigure atingerea țintelor din Planul național de redresare și reziliență, este necesar ca în contextul existent să se reacționeze rapid, astfel încât reforma să poată fi implementată și țintele atinse.Ținând cont că neluarea acestor măsuri cu caracter urgent ar conduce la neîndeplinirea de către România a obiectivelor și neatingerea jaloanelor și a țintelor în materie de reforme și investiții, astfel cum sunt prevăzute în Planul național de redresare și reziliență,în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public și constituie o situație de urgență extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  ARTICOL UNICLegea educației naționale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:– La articolul 27, alineatul (1^3) se modifică și va avea următorul cuprins:(1^3) În cazul în care autoritățile administrației publice locale nu solicită arondarea, creșele de stat devin unități de învățământ cu personalitate juridică, autoritățile locale având calitatea de persoană juridică fondatoare, finanțarea fiind asigurată în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (2), cu obligația de a asigura serviciile prevăzute la alin. (1^1). Autoritățile administrației publice locale pot contribui la finanțarea acestora, în limita bugetului aprobat. În această situație, inspectoratele școlare județene/al municipiului București asigură coordonarea metodologică a respectivelor creșe. (la 24-12-2022, ARTICOLUL UNIC a fost completat de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 364 din 19 decembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1231 din 21 decembrie 2022 ) 1. La articolul 27, după alineatul (1^6) se introduc două noi alineate, alin. (1^7) și (1^8), cu următorul cuprins:(1^7) În localitățile în care nu există suficiente creșe și grădinițe se pot dezvolta servicii de educație timpurie complementare de tip ludotecă, grup de joacă, grădiniță comunitară, care vor putea funcționa ca structuri ale unităților de învățământ.(1^8) Ministerul Educației inițiază hotărârea de Guvern privind organizarea și funcționarea serviciilor de educație timpurie complementare.1^1. La articolul 27, alineatele (4) și (4^1) se abrogă. (la 24-12-2022, ARTICOLUL UNIC a fost completat de Punctul 2, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 364 din 19 decembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1231 din 21 decembrie 2022 ) 1^2. La articolul 90, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:(3^1) Pentru posturile didactice/catedrele vacante și rezervate din unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică care școlarizează exclusiv în învățământ profesional și tehnic și au o pondere majoritară a învățământului dual, candidaturile vor fi însoțite de avizul consiliului de administrație al unității de învățământ. (la 24-12-2022, ARTICOLUL UNIC a fost completat de Punctul 2, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 364 din 19 decembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1231 din 21 decembrie 2022 ) 1^3. La articolul 96 alineatul (2), litera e) se modifică și va avea următorul cuprins:e) prin excepție de la prevederile lit. a), b) și c), în unitățile de învățământ care organizează exclusiv învățământ profesional și tehnic, componența consiliului de administrație asigură reprezentarea în număr egal a membrilor din partea operatorilor economici, asociațiilor profesionale partenere, consorțiilor partenere, respectiv a membrilor din partea cadrelor didactice, alături de primar sau un reprezentant al acestuia, un reprezentant al consiliului local și un reprezentant al părinților. În cazul în care sunt mai mulți operatori economici parteneri, aceștia vor desemna reprezentanții în consiliul de administrație al unității de învățământ sau pot forma un consiliu reprezentativ care să desemneze reprezentanții pe locurile care le sunt alocate. (la 24-12-2022, ARTICOLUL UNIC a fost completat de Punctul 2, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 364 din 19 decembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1231 din 21 decembrie 2022 ) 1^4. După articolul 96^2 se introduce un nou articol, art. 96^3, cu următorul cuprins:  +  Articolul 96^3Unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică care școlarizează exclusiv în învățământ profesional și tehnic cu o pondere majoritară a învățământului dual sunt conduse de un director, iar activitatea acestuia este monitorizată de un consiliu de administrație. Directorul unității de învățământ este membru de drept al consiliului de administrație din cota aferentă cadrelor didactice din unitatea de învățământ respectivă. Președintele consiliului de administrație este ales dintre membrii consiliului de administrație cu majoritate simplă a voturilor. (la 24-12-2022, ARTICOLUL UNIC a fost completat de Punctul 2, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 364 din 19 decembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1231 din 21 decembrie 2022 ) 2. La articolul 116, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alin. (5) și (6), cu următorul cuprins:(5) Instituțiile de învățământ superior acreditate pot organiza, împreună cu operatori economici, învățământ superior dual, formă de învățământ în care responsabilitățile cu privire la desfășurarea activităților de învățare, predare și evaluare sunt partajate între instituția de învățământ superior acreditată și operatori economici. Instituția de învățământ superior organizează și desfășoară activități de învățare, predare și evaluare, iar operatorii economici organizează activități de învățare prin muncă și participă la evaluare. (6) Prevederile din prezenta lege referitoare la organizarea, asigurarea calității, admiterea, evaluarea pe parcurs, finalizarea studiilor, precum și întocmirea și eliberarea actelor de studii din învățământul superior se aplică în mod similar și pentru învățământul superior dual.3. La articolul 129, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 129(1) Instituțiile de învățământ superior pot înființa, singure sau prin asociere, societăți comerciale, fundații, asociații, unități de învățământ preuniversitar, consorții pentru învățământ dual, cu aprobarea senatului universitar, conform prevederilor legale. Condiția ca acestea să se înființeze este aceea ca ele să contribuie la creșterea performanțelor instituției și să nu influențeze negativ în niciun fel activitățile de învățământ, cercetare și consultanță. (la 24-12-2022, Alineatul (1) din Articolul 129 , Punctul 3. , ARTICOLUL UNIC a fost modificat de Punctul 3, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 364 din 19 decembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1231 din 21 decembrie 2022 ) 4. La articolul 129, după alineatul (2) se introduc cinci noi alineate, alin. (2^1)-(2^5), cu următorul cuprins: (2^1) Instituția de învățământ superior încheie cu operatorii economici contractul de parteneriat care stabilește condițiile de colaborare, drepturile și obligațiile părților, precum și costurile asumate de parteneri. (2^2) La organizarea formei de învățământ superior dual pot contribui și autoritățile administrației publice locale, unitățile de învățământ preuniversitar, structurile asociative interesate, respectiv camere de comerț și asociații patronale de ramură, precum și partenerii relevanți la nivel național sau internațional. (la 24-12-2022, Alineatul (2^2) din Articolul 129, Punctul 4., ARTICOLUL UNIC a fost modificat de Punctul 4, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 364 din 19 decembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1231 din 21 decembrie 2022 ) (2^3) Pentru derularea activităților, în cazul instituțiilor de învățământ superior de stat, finanțarea se realizează conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației.(2^4) Operatorii economici acordă burse, cel puțin la nivelul celor acordate din fonduri publice pentru învățământul universitar, precum și din alte fonduri, pentru învățarea în condiții de calitate. (2^5) Operatorii economici care încheie contract de parteneriat cu instituțiile de învățământ superior pentru organizarea și desfășurarea formei de învățământ superior dual beneficiază de facilități la plata impozitelor, taxelor și contribuțiilor datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale, bugetelor fondurilor speciale sau bugetelor locale, potrivit prevederilor legale, după cum urmează:a) valoarea cumulată a burselor plătite de către operatorii economici studenților înmatriculați la forma de învățământ superior dual se deduce la plata impozitului pe profit al acestora;b) valoarea cumulată a investițiilor dedicate activităților de învățare prin muncă se deduce din impozitul pe profit al operatorilor economici.5. La articolul 137, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (2^1) și (2^2), cu următorul cuprins: (2^1) Curriculumul pentru învățământul superior dual conține activități de învățare, de predare și de învățare prin muncă, precum și de evaluare. Volumul de muncă specific activităților de învățare, de predare și de învățare prin muncă este partajat în mod egal. Volumul de muncă este estimat în concordanță cu ECTS/SECT, exprimându-se în termenii creditelor de studii.(2^2) După absolvirea studiilor, instituția de învățământ superior eliberează o adeverință care atestă perioada în care studentul a desfășurat activități de învățare prin muncă.6. La articolul 137, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins: (4^1) Învățământul superior dual se organizează:a) pentru ciclul I - programe de studii universitare de licență, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 180 și maximum 240 de credite; b) pentru ciclul II - programe de studii universitare de masterat profesional, care corespund unui număr de credite cuprins între minimum 60 și maximum 120 de credite;c) pentru ciclul III - doctorat profesional.7. La articolul 141, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul cuprins: (2) În cadrul învățământului superior dual, studentul/ studentul doctorand încheie cu instituția de învățământ superior și operatorul economic un contract individual de studii și pregătire practică prin care se stabilesc drepturile și obligațiile părților.
    PRIM-MINISTRU
    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
    Contrasemnează:
    Ministrul educației,
    Sorin-Mihai Cîmpeanu
    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
    Cseke Attila-Zoltán
    Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
    Marcel-Ioan Boloș
    Ministrul finanțelor,
    Adrian Câciu
    București, 23 septembrie 2022.Nr. 128.----