ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 170 din 8 decembrie 2022privind aprobarea unor măsuri pentru consolidarea capacității administrative a Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene de gestionare a programelor operaționale pentru perioada de programare 2021-2027
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 1192 din 12 decembrie 2022
Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize, conform cărora autoritatea de management este responsabilă pentru gestionarea programului în scopul realizării obiectivelor acestuia, iar în acest sens îndeplinește funcțiile specifice autorităților de management prevăzute la art. 72 alin. (1) din acest regulament,luând în considerare faptul că regulamentele europene aplicabile exercițiului financiar 2021-2027 au fost adoptate cu întârziere la nivel european și, în contextul aprobării acordului de parteneriat, se va accelera aprobarea programelor operaționale, inclusiv a celor vizând domeniile sănătății și tranziției juste, pentru care trebuie asigurate sistemele de management și control avut în vedere pentru fiecare program operațional,ținând cont de faptul că în aplicarea prevederilor art. 105 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021, conform căruia Comisia Europeană dezangajează orice parte din suma aferentă unui program operațional care nu a fost utilizată pentru prefinanțare sau pentru care nu au fost transmise aplicații de plată până la data de 31 decembrie a celui de-al treilea an calendaristic care urmează anului angajamentelor bugetare pentru anii 2021-2026, iar în acest context, pentru a evita dezangajarea, este necesară adoptarea cadrului legislativ specific la nivel național care operaționalizează gestionarea fondurilor aferente programelor operaționale de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, având în vedere faptul că adoptarea măsurilor legislative și, ulterior, implementarea măsurilor organizatorice la nivelul autorităților de management în vederea asigurării și implementării tuturor funcțiilor de sistem stabilite de regulamentele europene reprezintă un proces complex și de durată, finalizarea fiind posibilă numai în condițiile asigurării cadrului legal și instituțional la nivel național, iar evitarea dezangajării aferente celor două programe operaționale constituie o problemă strategică de interes național, a cărei reglementare nu poate fi amânată,luând în considerare contextul negocierilor avansate derulate de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene cu Comisia Europeană în privința programelor, iar în acest context, pentru consolidarea sistemelor de management și control ale acestora, constituie un avantaj menținerea în sistemul de control și gestiune a fondurilor externe nerambursabile a resursei umane calificate din cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației - Direcția generală programe europene capacitate administrativă și Direcția generală Programul operațional regional, care dețin experiență în gestionarea fondurilor externe nerambursabile, în special în domeniul intervențiilor finanțate din Fondul european de dezvoltare regională și Fondul social european în cadrul a două perioade de programare, măsură oportună inclusiv din perspectiva faptului că acestor structuri din minister nu le-a mai fost atribuită, prin decizie la nivel național, calitatea de autoritate de management pentru vreun program operațional finanțat în perioada de programare 2021-2027,având în vedere necesitatea operaționalizării unei capacități administrative complexe, în contextul în care intervențiile finanțate din programele operaționale înglobează și măsuri de tipul celor finanțate din Fondul social european Plus și din Fondul european de dezvoltare regională, inclusiv o abordare multifond și operațiuni de importanță strategică națională,deoarece în absența actului normativ autoritățile administrației publice locale și beneficiarii finali nu pot demara implementarea efectivă a proiectelor și investițiilor propuse în cadrul programelor operaționale și nu pot genera cheltuieli care să fie rambursate și ulterior declarate Comisiei Europene, solicitând contribuția aferentă din partea bugetului Uniunii Europene, fapt de natură să determine apariția riscului de dezangajare a sumelor alocate în bugetele alocate prin programele operaționale,întrucât finanțarea din fonduri externe nerambursabile în domeniul dezvoltării regionale pentru perioada de programare 2021-2027 presupune și coordonarea la nivel național a celor opt programe operaționale regionale pentru a se asigura implementarea obiectivelor specifice de investiții care contribuie la dezvoltarea echilibrată și sustenabilă a tuturor regiunilor la nivel național, iar pentru aceasta este nevoie de consolidarea capacității administrative a coordonării la nivel național în vederea bunei gestionări a fondurilor alocate pentru dezvoltarea regională a României,având în vedere că elementele sus-menționate vizează interesul public și constituie o situație urgentă și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, și pentru a nu genera întârzieri în implementarea programelor operaționale din domeniile sănătății și tranziției juste, cu impact asupra gradului de absorbție a fondurilor externe nerambursabile alocate României în perioada de programare 2021-2027, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul 1Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, denumit în continuare MIPE, se reorganizează prin preluarea de la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, denumit în continuare MDLPA, a Direcției generale programe europene capacitate administrativă și a Direcției generale Programul operațional regional, precum și a activității, structurii și personalului acestora. + Articolul 2(1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se modifică și se completează în mod corespunzător Hotărârea Guvernului nr. 52/2018 privind organizarea și funcționarea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, cu modificările și completările ulterioare, precum și Hotărârea Guvernului nr. 477/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, cu modificările și completările ulterioare.(2) Începând cu data intrării în vigoare a hotărârilor Guvernului prevăzute la alin. (1), MIPE îndeplinește funcția de autoritate de management pentru Programul operațional „Dezvoltarea capacității administrative“, Programul operațional „Capacitate administrativă“ și pentru Programul operațional regional, aferent perioadelor de programare 2007-2013 și 2014-2020.(3) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârilor Guvernului prevăzute la alin. (1), MIPE încheie un protocol de predare-preluare cu MDLPA.(4) Protocolul de predare-primire prevăzut la alin. (3) cuprinde:a) prevederile bugetare și execuția bugetară până la data preluării-predării;b) posturile și personalul aferent acestora;c) patrimoniul aferent stabilit pe baza situațiilor financiare întocmite potrivit prevederilor art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(5) Prevederile bugetare prevăzute la alin. (4) lit. a) sunt aferente posturilor și contractelor indiferent de natura acestora, inclusiv acordurile, contractele/deciziile/ordinele de finanțare, convențiile, înțelegerile și protocoalele la care MDLPA este parte, în calitate de autoritate de management pentru Programul operațional „Capacitate administrativă“, autoritate de management pentru Programul operațional „Dezvoltarea capacității administrative“, autoritate de management pentru Programul operațional regional, aferent perioadelor de programare 2007-2013 și 2014-2020, inclusiv în litigiile aferente activităților acestora.(6) Se autorizează Ministerul Finanțelor să introducă modificările ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei ordonanțe de urgență în structura bugetului de stat și a bugetului fondurilor externe nerambursabile, precum și în volumul și structura bugetelor MIPE și MDLPA, la propunerea acestora, în baza protocoalelor de predare-preluare.(7) Se autorizează MIPE și MDLPA să detalieze modificările prevăzute la alin. (6) pe articole și alineate de cheltuieli în structura bugetelor proprii, să introducă modificările corespunzătoare în anexele la acestea și să le comunice Ministerului Finanțelor.(8) Efectuarea modificărilor în execuția bugetului de stat, conform prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, se va face de către ordonatorii principali de credite, pe baza instrucțiunilor Ministerului Finanțelor elaborate la solicitarea acestora. + Articolul 3La data încheierii protocolului prevăzut la art. 2 alin. (3), MIPE preia toate drepturile și se subrogă în toate obligațiile care decurg din preluarea personalului, precum și din acte normative, precum și din contracte indiferent de natura acestora, inclusiv acordurile, contractele/deciziile/ordinele de finanțare, convențiile și înțelegerile, protocoalele la care MDLPA este parte, în calitate de autoritate de management pentru Programul operațional regional, autoritate de management pentru Programul operațional „Capacitate administrativă“ și autoritate de management pentru Programul operațional „Dezvoltarea capacității administrative“, inclusiv în litigiile aferente activităților acestora. + Articolul 4Până la data semnării protocolului de predare-preluare prevăzut la art. 2 alin. (3), finanțarea cheltuielilor de personal, a altor cheltuieli necesare funcționării structurilor și a altor categorii de cheltuieli aferente contractelor de finanțare, convențiilor, înțelegerilor și protocoalelor încheiate preluate de MIPE se asigură din bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de autoritate de management din cadrul căreia se preiau. + Articolul 5(1) Personalul structurilor preluate potrivit prezentei ordonanțe de urgență își păstrează drepturile salariale avute la data intrării în vigoare a acesteia.(2) Încadrarea/Numirea personalului structurilor care se preia în cadrul MIPE în noua structură organizatorică și pe noile posturi se realizează în termen de minimum 30 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârilor Guvernului prevăzute la art. 2 alin. (1), cu respectarea regimului juridic aplicabil fiecărei categorii de personal.(3) Personalul din cadrul MDLPA care desfășoară activități-suport și contribuie în mod direct la asigurarea funcționării și capacității administrative a structurilor cu competențe în gestionarea programelor finanțate din fonduri naționale și/sau europene beneficiază de majorarea prevăzută la art. 17 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 6În toate actele normative în vigoare, orice referire la autoritatea de management pentru Programul operațional regional, la autoritatea de management pentru Programul operațional „Dezvoltarea capacității administrative“, precum și la autoritatea de management pentru Programul operațional „Capacitate administrativă“ se consideră a fi făcută la MIPE. + Articolul 7(1) În cadrul MIPE se înființează Direcția asistență gestionare programe operaționale regionale, cu atribuții de coordonare la nivel național a programelor operaționale regionale, în scopul asigurării bunei funcționări și implementării acestora.(2) Direcția asistență gestionare programe operaționale regionale exercită următoarele atribuții principale:a) în colaborare cu structura de programare și coordonare pentru programele operaționale naționale din cadrul MIPE, coordonează modificarea programelor operaționale regionale, asigurând corelarea acestora, precum și concordanța cu regulamentele Uniunii Europene;b) sprijină autoritățile de management ale programelor operaționale regionale pentru respectarea la nivel național a încadrării bugetelor acestor programe în procentele de concentrare tematică și țintele climatice, precum și cele privind biodiversitatea asumate prin programele operaționale, cu respectarea liniilor de intervenție specifice;c) sprijină autoritățile de management ale programelor operaționale regionale în procesul de elaborare/modificare/ actualizare și orice alte modificări ale sistemelor de management și control necesare acestor programe, în colaborare cu structura de programare și coordonare pentru programele operaționale naționale din cadrul MIPE;d) sprijină și, dacă este cazul, coordonează măsurile necesare implementării deciziilor Guvernului privind cele opt programe operaționale regionale;e) ia măsurile necesare pentru coordonarea comitetelor de monitorizare a celor opt programe operaționale regionale și monitorizează implementarea deciziilor acestor comitete în colaborare cu structura de programare și coordonare pentru programele operaționale naționale din cadrul MIPE;f) elaborează puncte de vedere pentru a asigura aplicarea unitară a cadrului procedural de la nivelul programelor operaționale regionale;g) propune măsuri de îmbunătățire a cadrului legal privind organizarea, funcționarea și implementarea programelor operaționale regionale, precum și pentru îmbunătățirea procesului de implementare a proiectelor;h) sprijină autoritățile de management ale programelor operaționale regionale în relația lor cu Autoritatea de audit din cadrul Curții de Conturi, inclusiv în activitatea de conciliere a rapoartelor de audit, precum și cu orice ale instituții partenere cu care autoritățile de management au încheiate protocoale de colaborare;i) sprijină autoritățile de management ale programelor operaționale regionale în încheierea protocoalelor de colaborare cu entitățile care contribuie la implementarea sistemelor de management și control al acestora;j) sprijină autoritățile de management ale programelor operaționale regionale în ceea ce privește elaborarea/ implementarea/modificarea schemelor de ajutor de stat;k) în colaborare cu structura de programare și coordonare pentru programele operaționale naționale din cadrul MIPE, sprijină autoritățile de management ale programelor operaționale regionale în elaborarea/modificarea/actualizarea și implementarea costurilor simplificate care stau la baza implementării acestor programe;l) coordonează calendarul național de lansare a apelurilor de proiecte organizate pentru accesarea de fonduri externe nerambursabile destinate dezvoltării regionale;m) primește rapoarte anuale privind rezultatele implementării și riscurile preconizate de la autoritățile de management ale programelor operaționale regionale și întocmește raportul anual de sinteză al programelor operaționale și, dacă este cazul, propune măsuri de îmbunătățire a activității de monitorizare și implementare a acestora;n) sprijină autoritățile de management ale programelor operaționale regionale în relația cu Comisia Europeană, precum și în relația cu instituțiile financiare internaționale, cu informarea structurii de programare și coordonare pentru programele operaționale naționale din cadrul MIPE;o) sprijină autoritățile de management ale programelor operaționale regionale pentru a implementa măsuri de simplificare a programelor operaționale regionale, precum și în implementarea/îmbunătățirea sistemului informatic prin care se gestionează bazele de date ale acestor programe;p) sprijină autoritățile de management ale programelor operaționale regionale atunci când sunt sesizate aspecte de neregulă și/sau fraudă, dublă finanțare, conflict de interese, emitere de titluri de creanță, recuperare de debite, precum și orice alte aspecte care privesc activități specifice ale autorităților de management;q) sprijină autoritățile de management ale programelor operaționale regionale în procesul de elaborare/modificare/ aprobare a ghidurilor necesare lansării programelor operaționale, precum și în celelalte etape de implementare a programelor operaționale, respectiv: contractare, implementare, monitorizare, autorizare de cheltuieli, verificare de achiziții publice, gestionare de nereguli și fraude, precum și în orice alte situații determinate de implementarea programelor operaționale.(3) Autoritățile de management ale programelor operaționale regionale au obligația depunerii raportului anual privind rezultatele implementării și riscurile preconizate până la data de 15 februarie a fiecărui an calendaristic pentru anul precedent, la Direcția asistență gestionare programe operaționale regionale din cadrul MIPE. + Articolul 8(1) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se abrogă art. 10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 122/2020 privind unele măsuri pentru asigurarea eficientizării procesului decizional al fondurilor externe nerambursabile destinate dezvoltării regionale în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 686 din 31 iulie 2020, aprobată prin Legea nr. 277/2021, cu modificările și completările ulterioare, și art. 8 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 936/2020 pentru aprobarea cadrului general necesar în vederea implicării autorităților și instituțiilor din România în procesul de programare și negociere a fondurilor externe nerambursabile aferente perioadei de programare 2021-2027 și a cadrului instituțional de coordonare, gestionare și control al acestor fonduri, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.048 din 9 noiembrie 2020.(2) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, MIPE propune Guvernului spre adoptare proiectul hotărârii Guvernului privind modificarea Hotărârii Guvernului nr. 398/2015 pentru stabilirea cadrului instituțional de coordonare și gestionare a fondurilor europene structurale și de investiții și pentru asigurarea continuității cadrului instituțional de coordonare și gestionare a instrumentelor structurale 2007-2013, cu modificările și completările ulterioare, în mod corespunzător cu prevederile prezentei ordonanțe de urgență.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Marcel-Ioan Boloș
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Cseke Attila-Zoltán
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Marius-Constantin Budăi
Ministrul finanțelor,
Adrian CâciuBucurești, 8 decembrie 2022.Nr. 170.----
EMITENT |
Având în vedere prevederile Regulamentului (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize, conform cărora autoritatea de management este responsabilă pentru gestionarea programului în scopul realizării obiectivelor acestuia, iar în acest sens îndeplinește funcțiile specifice autorităților de management prevăzute la art. 72 alin. (1) din acest regulament,luând în considerare faptul că regulamentele europene aplicabile exercițiului financiar 2021-2027 au fost adoptate cu întârziere la nivel european și, în contextul aprobării acordului de parteneriat, se va accelera aprobarea programelor operaționale, inclusiv a celor vizând domeniile sănătății și tranziției juste, pentru care trebuie asigurate sistemele de management și control avut în vedere pentru fiecare program operațional,ținând cont de faptul că în aplicarea prevederilor art. 105 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021, conform căruia Comisia Europeană dezangajează orice parte din suma aferentă unui program operațional care nu a fost utilizată pentru prefinanțare sau pentru care nu au fost transmise aplicații de plată până la data de 31 decembrie a celui de-al treilea an calendaristic care urmează anului angajamentelor bugetare pentru anii 2021-2026, iar în acest context, pentru a evita dezangajarea, este necesară adoptarea cadrului legislativ specific la nivel național care operaționalizează gestionarea fondurilor aferente programelor operaționale de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, având în vedere faptul că adoptarea măsurilor legislative și, ulterior, implementarea măsurilor organizatorice la nivelul autorităților de management în vederea asigurării și implementării tuturor funcțiilor de sistem stabilite de regulamentele europene reprezintă un proces complex și de durată, finalizarea fiind posibilă numai în condițiile asigurării cadrului legal și instituțional la nivel național, iar evitarea dezangajării aferente celor două programe operaționale constituie o problemă strategică de interes național, a cărei reglementare nu poate fi amânată,luând în considerare contextul negocierilor avansate derulate de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene cu Comisia Europeană în privința programelor, iar în acest context, pentru consolidarea sistemelor de management și control ale acestora, constituie un avantaj menținerea în sistemul de control și gestiune a fondurilor externe nerambursabile a resursei umane calificate din cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației - Direcția generală programe europene capacitate administrativă și Direcția generală Programul operațional regional, care dețin experiență în gestionarea fondurilor externe nerambursabile, în special în domeniul intervențiilor finanțate din Fondul european de dezvoltare regională și Fondul social european în cadrul a două perioade de programare, măsură oportună inclusiv din perspectiva faptului că acestor structuri din minister nu le-a mai fost atribuită, prin decizie la nivel național, calitatea de autoritate de management pentru vreun program operațional finanțat în perioada de programare 2021-2027,având în vedere necesitatea operaționalizării unei capacități administrative complexe, în contextul în care intervențiile finanțate din programele operaționale înglobează și măsuri de tipul celor finanțate din Fondul social european Plus și din Fondul european de dezvoltare regională, inclusiv o abordare multifond și operațiuni de importanță strategică națională,deoarece în absența actului normativ autoritățile administrației publice locale și beneficiarii finali nu pot demara implementarea efectivă a proiectelor și investițiilor propuse în cadrul programelor operaționale și nu pot genera cheltuieli care să fie rambursate și ulterior declarate Comisiei Europene, solicitând contribuția aferentă din partea bugetului Uniunii Europene, fapt de natură să determine apariția riscului de dezangajare a sumelor alocate în bugetele alocate prin programele operaționale,întrucât finanțarea din fonduri externe nerambursabile în domeniul dezvoltării regionale pentru perioada de programare 2021-2027 presupune și coordonarea la nivel național a celor opt programe operaționale regionale pentru a se asigura implementarea obiectivelor specifice de investiții care contribuie la dezvoltarea echilibrată și sustenabilă a tuturor regiunilor la nivel național, iar pentru aceasta este nevoie de consolidarea capacității administrative a coordonării la nivel național în vederea bunei gestionări a fondurilor alocate pentru dezvoltarea regională a României,având în vedere că elementele sus-menționate vizează interesul public și constituie o situație urgentă și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, și pentru a nu genera întârzieri în implementarea programelor operaționale din domeniile sănătății și tranziției juste, cu impact asupra gradului de absorbție a fondurilor externe nerambursabile alocate României în perioada de programare 2021-2027, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul 1Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, denumit în continuare MIPE, se reorganizează prin preluarea de la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, denumit în continuare MDLPA, a Direcției generale programe europene capacitate administrativă și a Direcției generale Programul operațional regional, precum și a activității, structurii și personalului acestora. + Articolul 2(1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se modifică și se completează în mod corespunzător Hotărârea Guvernului nr. 52/2018 privind organizarea și funcționarea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, cu modificările și completările ulterioare, precum și Hotărârea Guvernului nr. 477/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, cu modificările și completările ulterioare.(2) Începând cu data intrării în vigoare a hotărârilor Guvernului prevăzute la alin. (1), MIPE îndeplinește funcția de autoritate de management pentru Programul operațional „Dezvoltarea capacității administrative“, Programul operațional „Capacitate administrativă“ și pentru Programul operațional regional, aferent perioadelor de programare 2007-2013 și 2014-2020.(3) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârilor Guvernului prevăzute la alin. (1), MIPE încheie un protocol de predare-preluare cu MDLPA.(4) Protocolul de predare-primire prevăzut la alin. (3) cuprinde:a) prevederile bugetare și execuția bugetară până la data preluării-predării;b) posturile și personalul aferent acestora;c) patrimoniul aferent stabilit pe baza situațiilor financiare întocmite potrivit prevederilor art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(5) Prevederile bugetare prevăzute la alin. (4) lit. a) sunt aferente posturilor și contractelor indiferent de natura acestora, inclusiv acordurile, contractele/deciziile/ordinele de finanțare, convențiile, înțelegerile și protocoalele la care MDLPA este parte, în calitate de autoritate de management pentru Programul operațional „Capacitate administrativă“, autoritate de management pentru Programul operațional „Dezvoltarea capacității administrative“, autoritate de management pentru Programul operațional regional, aferent perioadelor de programare 2007-2013 și 2014-2020, inclusiv în litigiile aferente activităților acestora.(6) Se autorizează Ministerul Finanțelor să introducă modificările ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei ordonanțe de urgență în structura bugetului de stat și a bugetului fondurilor externe nerambursabile, precum și în volumul și structura bugetelor MIPE și MDLPA, la propunerea acestora, în baza protocoalelor de predare-preluare.(7) Se autorizează MIPE și MDLPA să detalieze modificările prevăzute la alin. (6) pe articole și alineate de cheltuieli în structura bugetelor proprii, să introducă modificările corespunzătoare în anexele la acestea și să le comunice Ministerului Finanțelor.(8) Efectuarea modificărilor în execuția bugetului de stat, conform prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, se va face de către ordonatorii principali de credite, pe baza instrucțiunilor Ministerului Finanțelor elaborate la solicitarea acestora. + Articolul 3La data încheierii protocolului prevăzut la art. 2 alin. (3), MIPE preia toate drepturile și se subrogă în toate obligațiile care decurg din preluarea personalului, precum și din acte normative, precum și din contracte indiferent de natura acestora, inclusiv acordurile, contractele/deciziile/ordinele de finanțare, convențiile și înțelegerile, protocoalele la care MDLPA este parte, în calitate de autoritate de management pentru Programul operațional regional, autoritate de management pentru Programul operațional „Capacitate administrativă“ și autoritate de management pentru Programul operațional „Dezvoltarea capacității administrative“, inclusiv în litigiile aferente activităților acestora. + Articolul 4Până la data semnării protocolului de predare-preluare prevăzut la art. 2 alin. (3), finanțarea cheltuielilor de personal, a altor cheltuieli necesare funcționării structurilor și a altor categorii de cheltuieli aferente contractelor de finanțare, convențiilor, înțelegerilor și protocoalelor încheiate preluate de MIPE se asigură din bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de autoritate de management din cadrul căreia se preiau. + Articolul 5(1) Personalul structurilor preluate potrivit prezentei ordonanțe de urgență își păstrează drepturile salariale avute la data intrării în vigoare a acesteia.(2) Încadrarea/Numirea personalului structurilor care se preia în cadrul MIPE în noua structură organizatorică și pe noile posturi se realizează în termen de minimum 30 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârilor Guvernului prevăzute la art. 2 alin. (1), cu respectarea regimului juridic aplicabil fiecărei categorii de personal.(3) Personalul din cadrul MDLPA care desfășoară activități-suport și contribuie în mod direct la asigurarea funcționării și capacității administrative a structurilor cu competențe în gestionarea programelor finanțate din fonduri naționale și/sau europene beneficiază de majorarea prevăzută la art. 17 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 6În toate actele normative în vigoare, orice referire la autoritatea de management pentru Programul operațional regional, la autoritatea de management pentru Programul operațional „Dezvoltarea capacității administrative“, precum și la autoritatea de management pentru Programul operațional „Capacitate administrativă“ se consideră a fi făcută la MIPE. + Articolul 7(1) În cadrul MIPE se înființează Direcția asistență gestionare programe operaționale regionale, cu atribuții de coordonare la nivel național a programelor operaționale regionale, în scopul asigurării bunei funcționări și implementării acestora.(2) Direcția asistență gestionare programe operaționale regionale exercită următoarele atribuții principale:a) în colaborare cu structura de programare și coordonare pentru programele operaționale naționale din cadrul MIPE, coordonează modificarea programelor operaționale regionale, asigurând corelarea acestora, precum și concordanța cu regulamentele Uniunii Europene;b) sprijină autoritățile de management ale programelor operaționale regionale pentru respectarea la nivel național a încadrării bugetelor acestor programe în procentele de concentrare tematică și țintele climatice, precum și cele privind biodiversitatea asumate prin programele operaționale, cu respectarea liniilor de intervenție specifice;c) sprijină autoritățile de management ale programelor operaționale regionale în procesul de elaborare/modificare/ actualizare și orice alte modificări ale sistemelor de management și control necesare acestor programe, în colaborare cu structura de programare și coordonare pentru programele operaționale naționale din cadrul MIPE;d) sprijină și, dacă este cazul, coordonează măsurile necesare implementării deciziilor Guvernului privind cele opt programe operaționale regionale;e) ia măsurile necesare pentru coordonarea comitetelor de monitorizare a celor opt programe operaționale regionale și monitorizează implementarea deciziilor acestor comitete în colaborare cu structura de programare și coordonare pentru programele operaționale naționale din cadrul MIPE;f) elaborează puncte de vedere pentru a asigura aplicarea unitară a cadrului procedural de la nivelul programelor operaționale regionale;g) propune măsuri de îmbunătățire a cadrului legal privind organizarea, funcționarea și implementarea programelor operaționale regionale, precum și pentru îmbunătățirea procesului de implementare a proiectelor;h) sprijină autoritățile de management ale programelor operaționale regionale în relația lor cu Autoritatea de audit din cadrul Curții de Conturi, inclusiv în activitatea de conciliere a rapoartelor de audit, precum și cu orice ale instituții partenere cu care autoritățile de management au încheiate protocoale de colaborare;i) sprijină autoritățile de management ale programelor operaționale regionale în încheierea protocoalelor de colaborare cu entitățile care contribuie la implementarea sistemelor de management și control al acestora;j) sprijină autoritățile de management ale programelor operaționale regionale în ceea ce privește elaborarea/ implementarea/modificarea schemelor de ajutor de stat;k) în colaborare cu structura de programare și coordonare pentru programele operaționale naționale din cadrul MIPE, sprijină autoritățile de management ale programelor operaționale regionale în elaborarea/modificarea/actualizarea și implementarea costurilor simplificate care stau la baza implementării acestor programe;l) coordonează calendarul național de lansare a apelurilor de proiecte organizate pentru accesarea de fonduri externe nerambursabile destinate dezvoltării regionale;m) primește rapoarte anuale privind rezultatele implementării și riscurile preconizate de la autoritățile de management ale programelor operaționale regionale și întocmește raportul anual de sinteză al programelor operaționale și, dacă este cazul, propune măsuri de îmbunătățire a activității de monitorizare și implementare a acestora;n) sprijină autoritățile de management ale programelor operaționale regionale în relația cu Comisia Europeană, precum și în relația cu instituțiile financiare internaționale, cu informarea structurii de programare și coordonare pentru programele operaționale naționale din cadrul MIPE;o) sprijină autoritățile de management ale programelor operaționale regionale pentru a implementa măsuri de simplificare a programelor operaționale regionale, precum și în implementarea/îmbunătățirea sistemului informatic prin care se gestionează bazele de date ale acestor programe;p) sprijină autoritățile de management ale programelor operaționale regionale atunci când sunt sesizate aspecte de neregulă și/sau fraudă, dublă finanțare, conflict de interese, emitere de titluri de creanță, recuperare de debite, precum și orice alte aspecte care privesc activități specifice ale autorităților de management;q) sprijină autoritățile de management ale programelor operaționale regionale în procesul de elaborare/modificare/ aprobare a ghidurilor necesare lansării programelor operaționale, precum și în celelalte etape de implementare a programelor operaționale, respectiv: contractare, implementare, monitorizare, autorizare de cheltuieli, verificare de achiziții publice, gestionare de nereguli și fraude, precum și în orice alte situații determinate de implementarea programelor operaționale.(3) Autoritățile de management ale programelor operaționale regionale au obligația depunerii raportului anual privind rezultatele implementării și riscurile preconizate până la data de 15 februarie a fiecărui an calendaristic pentru anul precedent, la Direcția asistență gestionare programe operaționale regionale din cadrul MIPE. + Articolul 8(1) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se abrogă art. 10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 122/2020 privind unele măsuri pentru asigurarea eficientizării procesului decizional al fondurilor externe nerambursabile destinate dezvoltării regionale în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 686 din 31 iulie 2020, aprobată prin Legea nr. 277/2021, cu modificările și completările ulterioare, și art. 8 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 936/2020 pentru aprobarea cadrului general necesar în vederea implicării autorităților și instituțiilor din România în procesul de programare și negociere a fondurilor externe nerambursabile aferente perioadei de programare 2021-2027 și a cadrului instituțional de coordonare, gestionare și control al acestor fonduri, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.048 din 9 noiembrie 2020.(2) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, MIPE propune Guvernului spre adoptare proiectul hotărârii Guvernului privind modificarea Hotărârii Guvernului nr. 398/2015 pentru stabilirea cadrului instituțional de coordonare și gestionare a fondurilor europene structurale și de investiții și pentru asigurarea continuității cadrului instituțional de coordonare și gestionare a instrumentelor structurale 2007-2013, cu modificările și completările ulterioare, în mod corespunzător cu prevederile prezentei ordonanțe de urgență.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Marcel-Ioan Boloș
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Cseke Attila-Zoltán
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Marius-Constantin Budăi
Ministrul finanțelor,
Adrian CâciuBucurești, 8 decembrie 2022.Nr. 170.----