ORDIN nr. 1.460/M.157/2022pentru aprobarea Reglementării aeronautice civilo-militare române privind managementul spațiului aerian și aplicarea conceptului de utilizare flexibilă a spațiului aerian în regiunea de informare a zborurilor București, RACMR MSA-UFSA, și pentru stabilirea modalității de clasificare și de organizare a spațiului aerian din regiunea de informare a zborurilor București
EMITENT
  • MINISTERUL TRANSPORTURILOR ȘI INFRASTRUCTURII Nr. 1.460 din 30 august 2022
  • MINISTERUL APĂRĂRII NAȚIONALE Nr. M.157 din 23 septembrie 2022
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1023 din 20 octombrie 2022



    Având în vedere prevederile Regulamentului (CE) nr. 2.150/2005 al Comisiei din 23 decembrie 2005 de stabilire a unor norme comune pentru utilizarea flexibilă a spațiului aerian,luând în considerare prevederile art. 4 lit. i) și x) și ale art. 5 lit. i) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind înființarea Autorității Aeronautice Civile Române, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 1 și art. 5 alin. (1) pct. II.3 și II.7 din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 74/1991 privind înființarea Regiei Autonome „Administrația română a serviciilor de trafic aerian“ - ROMATSA, republicată, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 12 alin. (2) din Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 5 pct. 31 și art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 40 alin. (1) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea și funcționarea Ministerului Apărării Naționale, republicată, cu modificările și completările ulterioare,viceprim-ministrul, ministrul transporturilor și infrastructurii, și ministrul apărării naționale emit următorul ordin:  +  Articolul 1Se aprobă Reglementarea aeronautică civilo-militară română privind managementul spațiului aerian și aplicarea conceptului de utilizare flexibilă a spațiului aerian în regiunea de informare a zborurilor București, RACMR MSA-UFSA, prevăzută în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.*) Anexa se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1023 bis, care se poate achiziționa de la Centrul pentru relații cu publicul din șos. Panduri nr. 1, bl. P33, parter, sectorul 5, București.  +  Articolul 2(1) Se stabilesc modalitatea de clasificare și de organizare a spațiului aerian național, precum și cea de înființare a unor structuri de spațiu aerian, după cum urmează:a) zonele interzise permanent/Prohibited - LRP, sectoarele de control al traficului aerian transfrontaliere, zonele transfrontaliere/Cross Border Area - CBA, zonele de utilizare obligatorie radio/Radio Mandatory Zone - RMZ și zonele de utilizare obligatorie a transponderului/Transponder Mandatory Zone - TMZ se înființează, se modifică și se clasifică prin ordin comun al ministrului transporturilor și infrastructurii și al ministrului apărării naționale, în baza propunerii Consiliului pentru Managementul Spațiului Aerian (CMSA);b) zonele temporar interzise se înființează prin hotărâre a Consiliului pentru Managementul Spațiului Aerian. O zonă temporar interzisă poate fi înființată pentru o perioadă de cel mult 30 de zile, la solicitarea structurilor din Sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională, transmisă cu cel puțin 30 de zile înainte de data efectivă de înființare;c) regiunile de control terminal/Terminal Area - TMA, zonele de control de aerodrom/Control Area - CTR, zonele de trafic de aerodrom/Aerodrom Traffic Zone - ATZ, zonele rezervate/Temporary Reserved Area - TRA, zonele segregate/Temporary Segregated Area - TSA, zonele restricționate/Restricted - R, zonele periculoase/Dangerous - D, zonele de informare a zborurilor, zonele geografice UAS și rutele aeriene se înființează, se modifică și se clasifică prin hotărâre a Consiliului pentru Managementul Spațiului Aerian, la propunerea furnizorilor de servicii de control al traficului aerian, a administratorilor aerodromurilor sau, după caz, a utilizatorilor spațiului aerian;d) rutele de sosire instrumentală standard/Standard Instrument Arrival - STAR și rutele de plecare instrumentală standard/Standard Instrument Departure - SID se înființează și se modifică de către furnizorul de servicii de trafic aerian, desemnat pentru volumul respectiv de spațiu aerian, cu aprobarea prealabilă a Autorității Aeronautice Civile Române, prin decizie a conducătorului unității furnizoare de servicii de trafic aerian desemnate;e) rutele de sosire instrumentală standard/STAR, rutele de plecare instrumentală standard/SID și procedurile de apropiere pentru traficul aerian desfășurat pe aerodromurile militare se înființează și se modifică prin dispoziție emisă de Autoritatea Aeronautică Militară Națională;f) zonele rezervate/TRA, zonele segregate/TSA, zonele restricționate/LRR, zonele periculoase/D și coridoarele de traversare, necesare pentru activități nepermanente, pentru o perioadă de maximum 90 de zile, se înființează prin protocol încheiat între Regia Autonomă „Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian“ - ROMATSA și furnizorul de servicii de trafic aerian operațional din cadrul Statului Major al Forțelor Aeriene, precum și alte structuri implicate, după caz.(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. c), la propunerea Ministerului Apărării Naționale, în vederea executării în condiții de siguranță a unor misiuni specifice, pot fi înființate zone geografice UAS, în termen de până la 48 de ore, în baza unei proceduri aprobate de CMSA.(3) Comandamentul Componentei aeriene inițiază și elaborează împreună cu Regia Autonomă „Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian“ - ROMATSA procedura menționată la alin. (2).  +  Articolul 3La activarea sistemului de răspuns la criză, la nivel național sau NATO, structurile de spațiu aerian suplimentar necesare pentru îndeplinirea misiunilor aeronavelor de stat se înființează și se modifică prin coordonare directă între furnizorul de servicii de trafic aerian operațional din cadrul Statului Major al Forțelor Aeriene și Regia Autonomă „Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian“ - ROMATSA.  +  Articolul 4(1) Structurile de spațiu aerian înființate, modificate și clasificate în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) lit. a) și c)-e), se publică în Publicația de informare aeronautică - AIP România și/sau în Publicația de informare aeronautică militară - Mil AIP Romania.(2) Zonele geografice UAS înființate în spațiul aerian național sub forma unor spații aeriene restricționate pentru accesul aeronavelor fără pilot la bord se publică doar în format digital pe paginile web ale furnizorilor de servicii de informare aeronautică certificați. Linkurile către paginile web ale furnizorilor de servicii de informare aeronautică se publică pe site-urile Autorității Aeronautice Civile Române și Autorității Aeronautice Naționale Militare, precum și în Publicația de informare aeronautică - AIP România și în Publicația de informare aeronautică militară - Mil AIP Romania.(3) Zonele geografice UAS destinate exclusiv zborului cu aeronave fără pilot, cu impact asupra zborurilor aeronavelor cu pilot, se publică și în Publicația de informare aeronautică - AIP România.(4) Structurile de spațiu aerian înființate în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) lit. b) și f) se publică prin mesaje NOTAM și/sau Supliment AIP România.  +  Articolul 5La solicitarea furnizorului de servicii de navigație aeriană, cu acordul administratorului aerodromului și în baza unei evaluări de impact, spațiul aerian aferent zonei de control de aerodrom își modifică clasa de spațiu aerian, în baza hotărârii Consiliului pentru Managementul Spațiului Aerian, din spațiu aerian controlat în spațiu aerian necontrolat, menținând clasa de spațiu aerian controlat pe toată durata programului publicat în Publicația de informare aeronautică - AIP România. Programul poate fi prelungit, la cerere, prin mesaje NOTAM.  +  Articolul 6(1) Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării.(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului transporturilor și al ministrului apărării naționale nr. 1.328/128/2013 pentru aprobarea Reglementării aeronautice civilo-militare române privind managementul spațiului aerian și aplicarea conceptului de utilizare flexibilă a spațiului aerian în regiunea de informare a zborurilor București, RACMR MSA-UFSA și pentru stabilirea modalității de clasificare și de organizare a spațiului aerian din regiunea de informare a zborurilor București, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 100 din 10 februarie 2014.
    Viceprim-ministru, ministrul transporturilor și infrastructurii,
    Sorin Mihai Grindeanu
    p. Ministrul apărării naționale,
    Eduard Bachide,
    secretar de stat
     +  ANEXĂREGLEMENTARE AERONAUTICĂ CIVILO-MILITARĂ ROMÂNĂprivind managementul spațiului aerian și aplicarea conceptului de utilizare flexibilăa spațiului aerian în regiunea de informare a zborurilor București, RACMR MSA-UFSA