ORDONANȚĂ nr. 8 din 31 ianuarie 2022privind interoperabilitatea sistemelor de tarifare rutieră electronică și facilitarea schimbului transfrontalier de informații cu privire la neplata tarifelor rutiere
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 94 din 31 ianuarie 2022



    În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 1 pct. VI. 4 din Legea nr. 311/2021 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță.  +  Articolul 1(1) Prezenta ordonanță stabilește cadrul general și condițiile care trebuie îndeplinite în vederea asigurării:a) interoperabilității sistemelor de tarifare rutieră electronică pentru utilizarea infrastructurii rutiere de pe teritoriul României cu sistemele de tarifare rutieră electronică similare din Uniunea Europeană;b) schimbului transfrontalier de informații privind vehiculele înmatriculate și deținătorii acestora, în cazul în care a fost constatată o neplată a tarifelor rutiere, de orice fel, în statele membre ale Uniunii Europene.(2) Prevederile prezentei ordonanțe nu se aplică:a) sistemelor de tarifare rutieră care nu sunt electronice;b) sistemelor de tarifare rutieră electronică de mică anvergură, strict locale, pentru care costurile de conformare cu cerințele prezentei ordonanțe sunt disproporționate în raport cu avantajele;c) în cazul tarifelor de utilizare a elementelor infrastructurii rutiere stabilite în funcție de perioada de utilizare a acesteia, cu excepția schimbului transfrontalier de informații în cazul în care a fost constatată o neplată a acestor tarife;d) în cazul tarifelor pentru utilizarea spațiilor de parcare.(3) Interoperabilitatea sistemelor de tarifare rutieră electronică din România cu cele din celelalte state membre ale Uniunii Europene se realizează prin intermediul Serviciului european de taxare rutieră electronică, denumit în continuare SETRE, serviciu complementar serviciilor de tarifare rutieră electronică din acestea.(4) Sistemele de tarifare rutieră electronică pentru utilizarea infrastructurii rutiere din România, care fac obiectul prezentei ordonanțe, trebuie să ofere utilizatorilor acces la SETRE.  +  Articolul 2(1) În sensul prezentei ordonanțe, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) serviciu de tarifare rutieră - serviciu care permite unui utilizator ca, în baza unui contract unic, să utilizeze un vehicul într-unul sau mai multe domenii SETRE;b) furnizor de servicii de tarifare rutieră - persoană juridică cu scop patrimonial care pune la dispoziția unui utilizator serviciul de tarifare rutieră în cadrul unuia sau mai multor domenii SETRE, pentru una sau mai multe clase de vehicule;c) entitate care percepe tariful rutier - entitate de drept public sau privat care percepe un tarif rutier pentru circulația vehiculelor într-un domeniu SETRE;d) entitate desemnată să perceapă tariful rutier - entitate de drept public sau privat care este desemnată drept entitate care percepe tariful rutier în cadrul unui viitor domeniu SETRE;e) Serviciul european de taxare rutieră electronică - serviciul de tarifare rutieră pus de către un furnizor SETRE la dispoziția unui utilizator SETRE în temeiul unui contract unic în cadrul unuia sau mai multor domenii SETRE;f) furnizor SETRE - furnizor de servicii de tarifare rutieră care, în temeiul unui contract unic, acordă acces la SETRE unui utilizator SETRE, încasează și virează tarifele rutiere către entitățile care le percep și care este înregistrat în statul membru al Uniunii Europene în care este stabilit;g) utilizator SETRE - persoană fizică sau juridică care a încheiat un contract cu un furnizor SETRE pentru a avea acces la SETRE;h) domeniu SETRE - element al infrastructurii rutiere, respectiv un drum public, o structură precum un pod, un tunel ori o trecătoare de munte sau un bac ori un feribot pentru utilizarea căruia tariful rutier datorat este colectat prin intermediul unui sistem de tarifare rutieră electronică;i) sistem conform SETRE - ansamblul de elemente ale unui sistem de tarifare rutieră electronică necesare pentru integrarea furnizorilor SETRE în sistem și pentru exploatarea SETRE;j) sistem de tarifare rutieră electronică - sistem de colectare a tarifului rutier, în care obligația utilizatorului de a-l plăti este declanșată și legată exclusiv de detectarea automată a prezenței vehiculului într-un anumit loc de pe infrastructura rutieră, prin comunicare la distanță cu OBE din vehicul sau prin recunoașterea automată a numărului de înmatriculare al vehiculului;k) OBE - set complet de componente hardware și software, parte a serviciului de tarifare rutieră electronică, încorporat, instalat sau transportat ca dispozitiv separat la bordul unui vehicul în scopul colectării, stocării, prelucrării, primirii și transmiterii la distanță a datelor;l) furnizor de servicii principal - furnizor de servicii de tarifare rutieră cu obligații specifice, cum ar fi obligația de a semna contracte cu toți utilizatorii interesați sau cu drepturi specifice, cum ar fi remunerația specifică sau un contract pe termen lung garantat, diferite de drepturile și obligațiile altor furnizori de servicii;m) element constitutiv de interoperabilitate - orice componentă elementară, grup de componente, subansamblu sau ansamblu complet al echipamentului integrat sau care este destinat a fi integrat în SETRE, de care depinde, direct sau indirect, interoperabilitatea serviciului, inclusiv software-ul;n) caracter adecvat pentru utilizare - capacitatea unui element constitutiv de interoperabilitate de a realiza și menține o performanță specificată în timpul utilizării, integrat în SETRE în conexiune cu sistemul entității care percepe tariful rutier;o) informații privind tariful rutier - informații definite de entitatea care percepe tariful rutier, necesare pentru stabilirea tarifului datorat pentru utilizarea unui vehicul pe un anumit domeniu de tarifare al acesteia;p) declarație privind tariful rutier - set de informații pus la dispoziția entității care percepe tariful rutier de către furnizorul serviciului de tarifare rutieră, într-un format agreat, care confirmă prezența unui vehicul în domeniul SETRE tarifat de aceasta;q) parametri de clasificare a vehiculelor - set de informații cu privire la vehicul, pe baza cărora se calculează tariful rutier datorat pentru utilizarea unui vehicul pe un anumit domeniu SETRE;r) serviciu administrativ - sistem informatic central utilizat de către entitatea care percepe tariful rutier, de către un grup de entități care percep tariful rutier și care au creat un centru de interoperabilitate sau de către furnizorul SETRE pentru a colecta, a prelucra și a transmite informații în cadrul unui sistem de tarifare rutieră;s) sistem modificat în mod substanțial - sistem de tarifare rutieră care a suferit sau suferă o schimbare care impune furnizorilor SETRE autorizați să facă modificări ale elementelor constitutive de interoperabilitate în funcțiune, cum ar fi reprogramarea sau adaptarea interfețelor serviciului lor administrativ într-o asemenea măsură încât este necesară reautorizarea;ș) autorizare - proces definit și gestionat de entitatea care percepe tariful rutier prin care trebuie să treacă un furnizor SETRE înainte de a fi autorizat să furnizeze SETRE în domeniul SETRE tarifat de aceasta;t) tarif rutier - tariful care trebuie achitat de un utilizator al căii rutiere pentru a circula cu un vehicul pe un drum public sau pe o structură precum un pod, un tunel ori o trecătoare de munte sau cu un bac sau feribot;ț) neplata tarifului rutier - fapta ce constă în neîndeplinirea de către un utilizator al căii rutiere a obligației de plată a tarifului rutier datorat, astfel cum este prevăzută în actul care reglementează aplicarea tarifului rutier;u) stat membru de înmatriculare - statul unde este înmatriculat vehiculul care face obiectul plății tarifului rutier;v) punct național de contact - autoritate competentă a unui stat membru al Uniunii Europene, desemnată pentru schimbul transfrontalier de date privind înmatricularea vehiculelor și deținătorii acestora;w) căutare automată - procedură de acces online pentru consultarea bazei de date a unuia, a mai multor sau a tuturor statelor membre ale Uniunii Europene;x) vehicul - un autovehicul sau un ansamblu de vehicule destinat pentru transportul rutier de persoane sau de mărfuri;y) deținătorul vehiculului - persoană fizică sau juridică înscrisă în baza de date a autorității de înmatriculare dintr-un stat membru al Uniunii Europene, ca proprietar sau, după caz, ca utilizator al vehiculului în baza unui drept legal.(2) Serviciul de tarifare rutieră prevăzut la alin. (1) lit. a) include:a) punerea la dispoziția utilizatorului, dacă este necesar, a unui echipament de bord, denumit în continuare OBE, personalizat și asigurarea funcționalității acestuia;b) punerea la dispoziția utilizatorului a mijloacelor acceptate pentru efectuarea plății tarifului rutier datorat sau acceptarea unui alt mijloc de plată folosit de către acesta;c) încasarea de la utilizator a tarifului rutier datorat;d) virarea tarifului rutier datorat și plătit de către utilizator către entitatea care îl percepe;e) gestionarea relațiilor contractuale în ceea ce privește utilizatorul;f) asigurarea securității și a confidențialității în funcționarea sistemului de tarifare rutieră.  +  Articolul 3(1) Sistemele de tarifare rutieră electronică care vor fi date în exploatare în România după intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe, care necesită instalarea sau utilizarea OBE, vor utiliza, în scopul colectării tarifelor rutiere, una sau mai multe dintre următoarele tehnologii:a) poziționarea prin satelit;b) comunicații mobile;c) tehnologie cu microunde cu frecvența de 5,8 GHz.(2) Pentru a fi utilizate în continuare, sistemele de tarifare rutieră electronică în funcțiune în România la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, care necesită utilizarea de OBE și folosesc alte tehnologii decât cele prevăzute la alin. (1), trebuie să fie actualizate în conformitate cu acestea prin asigurarea acțiunilor de îmbunătățire tehnologică necesare.(3) OBE care utilizează tehnologia de poziționare prin satelit și este introdus pe piață după data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe trebuie să fie compatibil cu serviciile de poziționare furnizate de sistemele Galileo și Serviciul european geostaționar mixt de navigare.(4) OBE trebuie să fie adecvat pentru utilizare, interoperabil și capabil să comunice cu sisteme de tarifare rutieră electronică în funcțiune în statele membre care utilizează tehnologiile prevăzute la alin. (1).(5) OBE pot utiliza propriul hardware și software, pot utiliza elemente ale unui alt hardware și software prezente în vehicul sau ambele.(6) OBE pot utiliza alte tehnologii decât cele prevăzute la alin. (1), în scopul comunicării cu alte sisteme hardware prezente în vehicul, cu condiția garantării securității, calității serviciului și confidențialității.(7) OBE pentru SETRE pot să faciliteze utilizarea și a altor servicii decât tarifarea rutieră, cu condiția ca operarea acestor servicii să nu interfereze cu serviciile de tarifare rutieră în niciun domeniu SETRE.(8) OBE care sunt adecvate pentru utilizare numai cu tehnologia cu microunde cu frecvența de 5,8 GHz, care urmează a fi utilizate în domenii SETRE care nu necesită tehnologii de poziționare prin satelit sau de comunicații mobile, pot fi puse la dispoziție, pentru autoturisme și vehicule cu masa totală maximă admisă mai mică sau egală cu 3,5 tone, numai până la data de 31 decembrie 2027.  +  Articolul 4(1) Înregistrarea în România ca furnizor SETRE se face de către Institutul Național de Cercetare Dezvoltare în Informatică ICI București, denumit în continuare ICI București, și se acordă numai persoanelor juridice înmatriculate în România, la solicitarea acestora, dacă îndeplinesc următoarele cerințe:a) dețin un certificat de conformitate a sistemului de management al calității pentru activitatea pe care o desfășoară, în conformitate cu EN ISO 9001, acordat de către un organism de certificare acreditat;b) dispun de echipamentul tehnic și de declarația de conformitate CE sau certificatul care atestă conformitatea elementelor constitutive de interoperabilitate cu specificațiile;c) au competențele necesare pentru furnizarea serviciilor de taxare rutieră electronică;d) au o capacitate financiară corespunzătoare;e) mențin un plan de gestionare globală a riscurilor, care este auditat cel puțin o dată la doi ani;f) au o reputație bună.(2) Procedura de înregistrare a furnizorilor SETRE se aprobă în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe prin ordin comun al secretarului general al Guvernului și al ministrului transporturilor și infrastructurii.  +  Articolul 5(1) Furnizorii SETRE înregistrați în România care oferă SETRE pe domenii din România au următoarele obligații:a) să încheie contracte SETRE care acoperă toate domeniile SETRE pe teritoriile a cel puțin patru state membre ale Uniunii Europene în termen de 36 de luni de la înregistrare;b) să încheie contracte care acoperă toate domeniile SETRE într-un anumit stat membru al Uniunii Europene în termen de 24 de luni de la încheierea primului contract în statul membru respectiv, cu excepția acelor domenii SETRE în care entitățile responsabile care percep tarifele rutiere nu respectă prevederile art. 6 lit. e) și f);c) să mențină în permanență acoperirea tuturor domeniilor SETRE pentru care au încheiat contractele;d) să restabilească, cât mai curând posibil, acoperirea domeniului în cauză în cazul în care nu sunt în măsură să mențină acoperirea unui domeniu SETRE, întrucât entitatea care percepe tariful rutier nu respectă obligațiile stabilite prin prezenta ordonanță;e) să publice informații privind acoperirea domeniilor SETRE pe care o oferă și orice modificare a acesteia, precum și, în termen de o lună de la înregistrare, planuri detaliate privind orice extindere a serviciului lor la alte domenii SETRE, cu actualizări anuale;f) să furnizeze utilizatorilor SETRE OBE care îndeplinesc cerințele stabilite în prezenta ordonanță, precum și pe cele stabilite în Hotărârea Guvernului nr. 740/2016 privind punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio, cu modificările și completările ulterioare, și în Hotărârea Guvernului nr. 487/2016 privind compatibilitatea electromagnetică, cu modificările și completările ulterioare, și să ateste faptul că respectivele cerințe sunt îndeplinite, prezentând dovezi în acest sens, la solicitarea autorităților competente din România;g) să păstreze liste cu OBE nevalidate legate de contractele lor SETRE cu utilizatorii SETRE;h) să facă publică politica lor de contractare față de utilizatorii SETRE;i) să furnizeze entităților care percep tarifele rutiere informațiile de care acestea au nevoie pentru a calcula și a aplica aceste tarife pentru vehiculele utilizatorilor SETRE sau toate informațiile necesare pentru a permite respectivelor entități să verifice calculul tarifului rutier pe care furnizorul l-a aplicat vehiculelor utilizatorilor SETRE;j) să coopereze cu entitățile care percep tarifele rutiere pentru identificarea persoanelor suspectate de neplata tarifului rutier;k) în cazul în care se suspectează neplata unui tarif rutier, la solicitarea entității care îl percepe, să furnizeze imediat acesteia datele referitoare la vehiculul implicat în presupusa neplată și la deținătorul respectivului vehicul care este un client al său;l) să furnizeze, în termen de două zile de la primirea solicitării entității care percepe tariful rutier pe un domeniu SETRE de pe teritoriul României, date referitoare la toate vehiculele clienților înregistrați, care, într-o anumită perioadă de timp, au fost folosite pe acest domeniul SETRE, precum și date referitoare la aceștia;m) să respecte obligațiile care îi revin în conformitate cu prevederile Regulamentului delegat (UE) 2020/203 al Comisiei din 28 noiembrie 2019 privind clasificarea vehiculelor, obligațiile utilizatorilor serviciului european de taxare rutieră electronică, cerințele privind elementele constitutive de interoperabilitate și criteriile minime de eligibilitate pentru organismele notificate și ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2020/204 al Comisiei din 28 noiembrie 2019 privind obligațiile detaliate ale furnizorilor serviciului european de taxare rutieră electronică, conținutul minim al declarației privind domeniul serviciului european de taxare rutieră electronică, interfețele electronice și cerințele pentru elementele constitutive de interoperabilitate și de abrogare a Deciziei 2009/750/CE;n) să asigure o evidență contabilă distinctă între costurile și veniturile legate de furnizarea serviciilor de tarifare rutieră și costurile și veniturile aferente altor activități;o) să transmită, la cererea organismului de conciliere sau a organismului judiciar competent, informațiile privind costurile și veniturile legate de furnizarea de servicii de tarifare rutieră;p) să nu efectueze subvenții încrucișate între activitățile efectuate în calitate de furnizor de servicii de tarifare rutieră și alte activități;q) la semnarea unui contract, să informeze potențialii utilizatori SETRE cu privire la metodele de plată acceptate și cu privire la prelucrarea datelor lor cu caracter personal, la drepturile care decurg din legislația aplicabilă privind protecția datelor cu caracter personal, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor);r) să prezinte, la cererea autorității naționale din statul membru al Uniunii Europene pe al cărui domeniu oferă SETRE, responsabilă pentru politicile legate de trafic și pentru îmbunătățirea gestionării traficului, date privind traficul generat pe acesta, cu condiția să fie respectate normele aplicabile în materie de protecție a datelor. Datele furnizate sunt utilizate numai pentru politicile legate de trafic și pentru îmbunătățirea gestionării traficului și nu permit identificarea clienților.(2) Prevederile alin. (1) lit. a)-f), h), m), n), p) și q) se aplică și furnizorilor SETRE înregistrați în România, care oferă SETRE numai pe domenii din alte state membre ale Uniunii Europene.(3) Prevederile alin. (1) lit. f), g) și i)-r) se aplică și furnizorilor SETRE înregistrați în alte state membre ale Uniunii Europene decât România, care oferă SETRE pe domenii din România.  +  Articolul 6Entitățile din România care percep tarife rutiere au următoarele obligații:a) în cazul în care un domeniu SETRE nu corespunde condițiilor tehnice și procedurale de interoperabilitate SETRE prevăzute în prezenta ordonanță, să evalueze problema împreună cu părțile în cauză și, dacă acest lucru este inclus în sfera sa de responsabilitate, să ia măsuri de remediere pentru a garanta interoperabilitatea cu SETRE a sistemului de tarifare rutieră. În cazul în care este necesar, actualizează informațiile prevăzute la art. 18 alin. (1) lit. a);b) să întocmească și să mențină o declarație privind domeniul SETRE pentru care aplică tarife, în care enunță condițiile aplicabile furnizorilor SETRE privind accesul la acest domeniu, inclusiv cele procedurale și comerciale, procedura de autorizare și informațiile privind tariful rutier, în conformitate cu prevederile art. 3 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/204;c) în cazul în care un nou sistem de tarifare rutieră electronică este creat, să publice declarația privind domeniul SETRE cu cel târziu 3 luni înainte de data lansării operaționale a noului sistem, pentru a permite autorizarea furnizorilor SETRE interesați cel târziu cu o lună înainte de lansarea operațională a noului sistem. Declarația va conține și planificarea detaliată a procesului de evaluare a conformității cu specificațiile și a caracterului adecvat pentru utilizare al elementelor constitutive de interoperabilitate;d) în cazul în care un sistem de tarifare rutieră electronică este modificat în mod substanțial, să publice declarația actualizată privind domeniul SETRE cu cel târziu 3 luni înainte de data modificării sistemului, pentru a permite furnizorilor SETRE deja autorizați să își adapteze elementele constitutive de interoperabilitate la noile cerințe și să obțină reautorizarea cel târziu cu o lună înainte de lansarea operațională a sistemului modificat. Declarația va conține și planificarea detaliată a reevaluării conformității cu specificațiile și a caracterului adecvat pentru utilizare al elementelor constitutive de interoperabilitate ale furnizorilor SETRE deja autorizați în sistem;e) să accepte în mod nediscriminatoriu orice furnizor SETRE care solicită autorizația de a furniza SETRE pe domeniile SETRE pe care aplică tarife rutiere, dacă acesta respectă obligațiile și condițiile generale stabilite în declarația privind domeniul SETRE;f) să nu impună furnizorilor SETRE să utilizeze niciun fel de soluții sau procese tehnice specifice care împiedică interoperabilitatea dintre elementele constitutive de interoperabilitate și sistemele de tarifare rutieră electronică din alte domenii SETRE;g) să prevadă în contractele încheiate cu furnizorul SETRE ca factura pentru tariful rutier să fie eliberată de către acesta direct utilizatorului SETRE, în nume propriu sau în numele entității;h) să nu perceapă utilizatorilor SETRE tarife rutiere care să depășească nivelul stabilit conform prevederilor legale;i) în cazul în care acordă reduceri utilizatorilor, acestea trebuie să fie transparente, anunțate public și disponibile în aceleași condiții pentru toți clienții furnizorilor SETRE;j) să accepte de la furnizorii SETRE cu care au relații contractuale orice OBE funcțional pentru care conformitatea cu specificațiile și adecvarea pentru utilizare a elementelor constitutive de interoperabilitate au fost evaluate în conformitate cu prevederile art. 5 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/204 și care nu apare pe o listă a OBE nevalidate;k) în cazul unei disfuncționalități a SETRE, care îi este imputabilă, să asigure o modalitate de funcționare a serviciului în condiții de avarie, permițând vehiculelor dotate cu OBE funcțional să circule cu o întârziere minimă și fără a fi suspectate de neplata tarifului rutier;l) să colaboreze în mod nediscriminatoriu cu furnizorii SETRE, producătorii SETRE și cu organismele notificate, după caz, în vederea evaluării caracterului adecvat pentru utilizare al elementelor constitutive de interoperabilitate în cadrul domeniului lor SETRE;m) să nu divulge niciunui alt furnizor de servicii de tarifare rutieră datele obținute de la furnizorii SETRE în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) lit. k) și l);n) să folosească datele prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. k) și l) exclusiv în scopul identificării persoanelor suspectate de neplata tarifului rutier, în cazul în care este integrată cu un furnizor de servicii de tarifare rutieră într-o singură entitate, sau exclusiv în scopul respectării obligațiilor față de autoritățile fiscale, după caz;o) să respecte obligațiile care îi revin în conformitate cu prevederile Regulamentului delegat (UE) 2020/203 și ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2020/204.  +  Articolul 7(1) Furnizorii SETRE au dreptul la remunerație din partea entității care percepe tariful rutier.(2) Metodologia pentru stabilirea remunerației furnizorilor SETRE este transparentă, nediscriminatorie și identică pentru toți furnizorii SETRE autorizați în cadrul unui anumit domeniu SETRE; metodologia este publicată în cadrul condițiilor comerciale în declarația privind domeniul SETRE.(3) În domeniile SETRE cu un furnizor de servicii principal, metodologia de calcul al remunerațiilor furnizorilor SETRE urmează aceeași structură ca în cazul remunerației unor servicii comparabile furnizate de furnizorul de servicii principal.(4) Cuantumul remunerației furnizorilor SETRE poate diferi de remunerația furnizorului de servicii principal, dacă acest lucru este justificat de:a) costul aferent cerințelor și obligațiilor specifice ale furnizorului de servicii principal;b) necesitatea de a deduce din remunerația furnizorilor SETRE taxele fixe impuse de entitatea care percepe tarifele rutiere, bazate pe costurile care îi revin acesteia, aferente furnizării, operării și întreținerii unui sistem conform SETRE în domeniul de tarifare al acesteia, inclusiv pe costurile legate de autorizare în cazul în care aceste costuri nu sunt incluse în tariful rutier.  +  Articolul 8(1) În cazul în care, pentru stabilirea tarifului rutier aplicabil pentru un anumit vehicul există neconcordanțe între clasificarea vehiculului utilizată de furnizorul SETRE și cea utilizată de entitatea care îl percepe, prevalează clasificarea acesteia din urmă, cu excepția existenței unei erori care poate fi demonstrată.(2) Entitatea care percepe tariful rutier are dreptul să pretindă din partea unui furnizor SETRE plata pentru orice declarație privind tariful rutier și pentru orice nedeclarare a unui tarif rutier, susținute de probe, cu privire la orice cont de utilizator SETRE administrat de furnizorul SETRE respectiv.(3) În cazul în care un furnizor SETRE a transmis entității care percepe tariful rutier lista de OBE nevalidate prevăzută la art. 5 alin. (1) lit. g), furnizorul SETRE nu răspunde pentru plata niciunui tarif în urma utilizării acestor OBE nevalidate. Numărul elementelor din lista OBE nevalidate, formatul listei și frecvența de actualizare a acesteia sunt stabilite de comun acord între entitatea care percepe tariful rutier și furnizorul SETRE.(4) În sistemele de tarifare rutieră bazate pe tehnologia cu microunde cu frecvența de 5,8 GHz, entitatea care percepe tariful rutier comunică furnizorului SETRE declarații privind tariful rutier susținute de probe în legătură cu tarifele rutiere stabilite în sarcina utilizatorilor SETRE ai acestora.  +  Articolul 9(1) Utilizatorii SETRE se pot abona la SETRE prin intermediul oricărui furnizor SETRE, indiferent de cetățenia acestora, de statul membru de reședință sau de statul membru în care este înmatriculat vehiculul.(2) La semnarea unui contract cu un furnizor SETRE, utilizatorii au dreptul de a fi informați cu privire la metodele de plată acceptate și cu privire la prelucrarea datelor lor cu caracter personal, la drepturile care decurg din legislația aplicabilă privind protecția datelor cu caracter personal, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679.(3) Plata tarifului rutier către furnizorul SETRE se consideră a reprezenta achitarea obligațiilor de plată ale utilizatorului SETRE față de entitatea care percepe tariful rutier.  +  Articolul 10Utilizatorii SETRE au următoarele obligații:a) să respecte obligațiile care le revin în conformitate cu prevederile art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2020/203;b) să utilizeze sau să activeze OBE corespunzător pentru domeniul SETRE utilizat, în cazul în care pe un vehicul sunt instalate sau sunt prezente două sau mai multe OBE.  +  Articolul 11(1) În termen de 60 de zile de la data definirii a cel puțin unui domeniu SETRE în România se instituie prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, un organism de conciliere în scopul medierii între entitățile care percep tarifele rutiere pe domeniile SETRE de pe teritoriul României și furnizorii SETRE cu care acestea au încheiate contracte sau cu care se află în negocieri pentru încheierea unor astfel de contracte.(2) Organismul de conciliere, independent în ceea ce privește organizarea și structura sa juridică în raport cu interesele comerciale ale entităților care percep tarifele rutiere și ale furnizorilor de servicii de tarifare rutieră, are următoarele atribuții:a) să verifice dacă entitățile care percep tarifele rutiere impun furnizorilor SETRE condiții contractuale nediscriminatorii;b) să verifice dacă furnizorii SETRE sunt remunerați în conformitate cu prevederile art. 7;c) să intervină, la solicitarea unei entități care percepe tarife rutiere sau a unui furnizor SETRE, în orice litigiu referitor la relațiile contractuale sau negocierile premergătoare privind încheierea unui astfel de contract;d) să realizeze schimburi de informații cu organismele de conciliere din statele membre ale Uniunii Europene referitoare la activitatea lor, la principiile lor directoare și la practicile pe care le utilizează.(3) În scopul îndeplinirii atribuțiilor prevăzute la alin. (2), organismul de conciliere va solicita informații relevante de la entitățile care percep tarifele rutiere, de la furnizorii SETRE și de la orice terți implicați în furnizarea SETRE în România.(4) Organismul de conciliere verifică și comunică părților prevăzute la alin. (2) lit. c), în termen de o lună de la primirea unei solicitări de intervenție, dacă toate documentele necesare medierii se află în posesia sa și se pronunță cu privire la litigiu în termen de șase luni de la solicitarea intervenției.(5) Organismul de conciliere va elabora o procedură de mediere care se aprobă în termen de 60 de zile de la data desemnării/instituirii acestuia, prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii sau al ministrului de resort, după caz.  +  Articolul 12SETRE este pus la dispoziția utilizatorilor SETRE ca serviciu unic permanent, ceea ce înseamnă că:a) după ce parametrii de clasificare a vehiculului, inclusiv cei variabili, au fost stocați, declarați, sau ambele, nu mai este necesară nicio intervenție umană asupra OBE, exceptând cazul în care intervine o modificare a caracteristicilor vehiculului pe parcursul acelei deplasări;b) interacțiunea umană cu OBE rămâne aceeași indiferent de domeniul SETRE utilizat.  +  Articolul 13(1) Interacțiunea dintre utilizatorii SETRE și entitățile care percep tarifele rutiere în cadrul SETRE este limitată, după caz, la procesul de facturare în conformitate cu dispozițiile art. 6 lit. g) și la procesul de asigurare a aplicării legislației.(2) Interacțiunile dintre utilizatorii SETRE și furnizorii SETRE sau OBE ale acestora pot fi specifice pentru fiecare furnizor SETRE, cu condiția să nu compromită interoperabilitatea SETRE, și să fie respectate normele aplicabile în materie de protecție a datelor cu caracter personal. Datele furnizate sunt utilizate numai pentru politicile legate de trafic și pentru îmbunătățirea gestionării traficului și nu permit identificarea clienților.  +  Articolul 14(1) Entitățile prevăzute la art. 6 au obligația de a crea un mediu de testare în care furnizorul SETRE sau reprezentanții săi autorizați pot verifica dacă OBE este adecvat pentru utilizare în domeniul SETRE al acestora și pot obține o certificare privind finalizarea cu succes a testelor respective.(2) Entitățile prevăzute la art. 6 pot să instituie un mediu de testare unic pentru mai multe domenii SETRE pentru a permite unui singur reprezentant autorizat să verifice caracterul adecvat pentru utilizare al unui singur tip de OBE în numele mai multor furnizori SETRE.(3) Costul testelor prevăzute la alin. (1) și (2) este suportat de furnizorii SETRE interesați sau de către reprezentanții autorizați ai acestora.(4) Pentru a permite dezvoltarea din punct de vedere tehnic a SETRE, entitățile prevăzute la art. 6 pot autoriza temporar, în zone limitate ale domeniului lor de tarifare rutieră, în paralel cu sistemul care este conform SETRE, sisteme-pilot de tarifare care includ concepte sau tehnologii noi care nu sunt conforme cu una sau mai multe prevederi ale prezentei ordonanțe. Acestea nu obligă furnizorii autorizați sau care solicită autorizarea să participe la aceste sisteme-pilot de tarifare rutieră.(5) Înainte de a demara măsurile pentru implementarea unui sistem-pilot de tarifare rutieră, la solicitarea entităților prevăzute la alin. (4), Ministerul Transporturilor și Infrastructurii trebuie să solicite și să obțină, în numele și pe seama entității, autorizarea de la Comisia Europeană.  +  Articolul 15(1) Introducerea pe piață a elementelor constitutive de interoperabilitate pentru utilizarea în cadrul SETRE, dacă acestea poartă marcajul CE sau sunt însoțite de o declarație de conformitate cu specificațiile sau o declarație privind caracterul adecvat pentru utilizare, sau ambele, nu poate fi interzisă, restricționată sau împiedicată.(2) În cazul în care există indicii că este probabil ca elementele constitutive de interoperabilitate marcate CE și introduse pe piață, când sunt utilizate conform destinației lor, să nu îndeplinească cerințele aplicabile sunt luate următoarele măsuri:a) limitarea domeniului de aplicare de către entitățile prevăzute la art. 6 sau, din oficiu, de către autoritățile competente conform legii;b) interzicerea utilizării acestora sau retragerea de pe piață de către autoritățile competente conform legii, din oficiu, sau la sesizarea entităților prevăzute la art. 6.(3) Măsurile luate de către autoritățile competente conform legii se comunică entităților prevăzute la art. 6.(4) În cazurile prevăzute la alin. (2), entitățile informează Ministerul Transporturilor și Infrastructurii cu privire la măsurile proprii sau la cele luate de autoritățile competente conform legii, precizând, în special, dacă neconformitatea este determinată de aplicarea incorectă a specificațiilor tehnice sau de inadecvarea specificațiilor tehnice.(5) Ministerul Transporturilor și Infrastructurii informează imediat Comisia Europeană cu privire la măsurile luate potrivit alin. (2) și prezintă argumentele care au stat la baza deciziei adoptate.(6) În cazul în care elementele constitutive de interoperabilitate care poartă marcajul CE nu îndeplinesc cerințele de interoperabilitate, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii notifică producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia stabilit în Uniunea Europeană cu privire la obligativitatea readucerii elementului constitutiv de interoperabilitate la starea de conformitate cu specificațiile sau la starea de existență a unui caracter adecvat pentru utilizare, sau ambele, în vederea încetării măsurii aplicate conform alin. (2), și informează în acest sens Comisia Europeană, precum și celelalte state membre ale Uniunii Europene.(7) În vederea asigurării transparenței evaluărilor, orice decizie cu privire la evaluarea conformității cu specificațiile sau a caracterului adecvat pentru utilizare al elementelor constitutive de interoperabilitate sau orice decizie adoptată în conformitate cu alin. (2) prevede în detaliu motivele care au stat la baza acesteia, este notificată de către emitent sau, după caz, de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, producătorului în cauză, furnizorului SETRE sau reprezentanților autorizați ai acestora și include o mențiune privind căile de atac disponibile în temeiul legislației în vigoare, precum și termenele în care respectivele căi de atac pot fi exercitate.  +  Articolul 16În condițiile definirii a cel puțin două domenii SETRE în România, pentru facilitarea stabilirii de contacte administrative între furnizorii SETRE și entitățile care percep tarifele rutiere, se desemnează ICI București ca birou unic de contact pentru furnizorii SETRE. În acest scop, ICI București operaționalizează o platformă informatică prin intermediul căreia furnizorii SETRE interesați pot obține informații privind entitățile din România care percep tarife rutiere.  +  Articolul 17(1) Ministerul Transporturilor și Infrastructurii desemnează organismele autorizate să aplice sau să supravegheze procedura de evaluare a conformității cu specificațiile sau a caracterului adecvat pentru utilizare.(2) Atestarea îndeplinirii criteriilor de eligibilitate, în conformitate cu prevederile art. 5 din Regulamentul delegat (UE) 2020/203, se face prin acreditare de către organismul național de acreditare.(3) Ministerul Transporturilor și Infrastructurii notifică Comisiei Europene și celorlalte state membre ale Uniunii Europene organismele prevăzute la alin. (1), indicând domeniul de competență al fiecărui organism și numerele de identificare obținute în prealabil de la Comisia Europeană.(4) Monitorizarea îndeplinirii, în mod permanent, a cerințelor și criteriilor care au stat la baza deciziei privind desemnarea organismelor notificate se realizează de către organismul național de acreditare, potrivit procedurilor acestuia.(5) În cazul în care un organism notificat nu mai îndeplinește criteriile care au stat la baza desemnării acestuia, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii retrage aprobarea acordată și informează imediat Comisia Europeană și celelalte state membre ale Uniunii Europene cu privire la aceasta.(6) Ministerul Transporturilor și Infrastructurii ia măsurile necesare pentru ca un organism pe care l-a notificat să își păstreze statutul care i-a fost conferit, în cazul în care Comisia Europeană îl informează că acesta nu mai îndeplinește criteriile prevăzute în Regulamentul delegat (UE) 2020/203 și cu privire la modificările necesare.(7) În cazul în care Ministerul Transporturilor și Infrastructurii consideră că un organism notificat de un alt stat membru al Uniunii Europene nu îndeplinește criteriile prevăzute în Regulamentul delegat (UE) 2020/203, aduce acest lucru la cunoștința Comitetului pentru taxarea rutieră electronică care asistă Comisia Europeană.(8) În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii o procedură privind:a) desemnarea organismelor de evaluare a conformității cu specificațiile sau a caracterului adecvat pentru utilizare;b) notificarea către Comisia Europeană și către celelalte state membre ale Uniunii Europene a organismelor prevăzute la lit. a);c) măsurile necesare pentru ca un organism notificat conform lit. b) să își păstreze statutul care i-a fost conferit, în situația prevăzută la alin. (6).(9) Organismele notificate de România fac parte din grupul de coordonare al organismelor notificate, ca grup de lucru al Comitetului pentru taxarea rutieră electronică prevăzut la alin. (7).  +  Articolul 18(1) În scopul aplicării prevederilor prezentei ordonanțe, se înființează Registrul electronic național, operaționalizat de ICI București, accesibil publicului pe cale electronică în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe și care conține următoarele informații:a) domeniile SETRE de pe teritoriul României, inclusiv informații cu privire la:(i) entitățile care percep tarife rutiere pe aceste domenii;(ii) tehnologiile de tarifare rutieră utilizate;(iii) tarifele rutiere;(iv) declarațiile privind domeniile SETRE;(v) furnizorii SETRE care dețin contracte SETRE cu entitățile prevăzute la pct. (i);b) furnizorii SETRE cărora le-a acordat înregistrarea în conformitate cu art. 4 alin. (1);c) detaliile biroului unic de contact, prevăzut la art. 16, inclusiv o adresă de e-mail și un număr de telefon;d) concluziile auditului prevăzut la art. 4 alin. (1) lit. e) privind planul de gestionare globală a riscurilor.(2) Informațiile prevăzute la alin. (1) se actualizează ori de câte ori intervine o modificare.(3) ICI București întocmește, administrează și actualizează Registrul electronic național.(4) Înregistrarea informațiilor privind domeniile SETRE și furnizorii SETRE în Registrul electronic național se efectuează în baza unei proceduri elaborate de ICI București în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe.(5) Prin procedura prevăzută la alin. (4) se stabilesc și măsurile administrative care se aplică în cazul în care furnizorii nu mai îndeplinesc condițiile în baza cărora le-a fost acordată înregistrarea.(6) ICI București verifică cel puțin o dată pe an dacă furnizorii înregistrați îndeplinesc condițiile în baza cărora le-a fost acordată înregistrarea.(7) La sfârșitul fiecărui an calendaristic, ICI București comunică pe cale electronică Comisiei Europene registrele domeniilor SETRE și ale furnizorilor SETRE.(8) ICI București comunică Comisiei Europene și statului membru al Uniunii Europene în care s-a efectuat înregistrarea unui furnizor SETRE care deține contracte SETRE cu entitățile din România orice neconcordanță identificată cu privire la acesta.  +  Articolul 19(1) Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, denumită în continuare DRPCIV, în calitate de punct național de contact în România, exclusiv în scopul identificării unui vehicul, precum și a deținătorului acestuia, pentru care a fost stabilită neplata unui tarif rutier:a) acordă acces punctelor naționale de contact ale altor state membre ale Uniunii Europene și le autorizează să efectueze căutări automate în Registrul național de evidență a permiselor de conducere și vehiculelor înmatriculate, denumit în continuare RNEPCVI, cu privire la datele referitoare la vehiculele înmatriculate în România și deținătorii acestora;b) acordă, prin proceduri de interogare automată, acces entităților din România care percep tarife rutiere la date din RNEPCVI sau la date obținute automat de către DRPCIV de la punctele naționale de contact din celelalte state membre ale Uniunii Europene, cu privire la vehiculele înmatriculate și deținătorii acestora.(2) În scopurile prevăzute la alin. (1), accesul în RNEPCVI se efectuează prin intermediul aplicației informatice a Sistemului european de informații privind vehiculele și permisele de conducere (EUCARIS), prin căutări automate, utilizând un număr de înmatriculare complet, în conformitate cu procedurile prevăzute la punctele 2 și 3 din capitolul 3 al anexei la Decizia 2008/616/JAI a Consiliului din 23 iunie 2008 privind punerea în aplicare a Deciziei 2008/615/JAI privind intensificarea cooperării transfrontaliere, în special în domeniul combaterii terorismului și a criminalității transfrontaliere, și cu cerințele din anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță.(3) Structura și setul de date privind vehiculele și deținătorii acestora, necesare căutărilor automate prevăzute la alin. (1), precum și elementele de date furnizate ca rezultat al căutărilor automate sunt prevăzute în anexă.(4) Obținerea datelor prevăzute la alin. (1) se realizează în mod gratuit.(5) În scopurile prevăzute la alin. (1), condițiile tehnice de acces, la nivel rețea de comunicație, către RNEPCVI sunt furnizate de către Direcția Generală pentru Comunicații și Tehnologia Informației, din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.  +  Articolul 20(1) În situația în care constată că a avut loc o neplată a unui tarif rutier pentru un vehicul înmatriculat într-un stat membru al Uniunii Europene, entitatea din România care îl percepe informează deținătorul vehiculului, identificat în conformitate cu prevederile art. 19, cel puțin cu privire la numărul de înmatriculare al vehiculului pentru care a constatat neplata, categoria și configurația acestuia, locul, data și ora neplății tarifului rutier, sumele datorate, prevederile legale care reglementează aplicarea tarifului rutier, consecințele juridice ale neplății pe teritoriul României în conformitate cu legislația aplicabilă, dreptul la o cale de atac și, după caz, date privind dispozitivul utilizat pentru constatarea neplății tarifului rutier.(2) Forma și conținutul scrisorii de informare se stabilesc și se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa II la Directiva 2019/520, cel târziu cu o lună înainte de lansarea operațională a primului sistem de tarifare rutieră electronică în România.(3) Informarea prevăzută la alin. (1) se transmite în scris, prin poștă cu confirmare de primire la adresa de domiciliu/sediul deținătorului vehiculului, așa cum acestea sunt obținute automat în conformitate cu prevederile art. 19.(4) Informarea prevăzută la alin. (1) se transmite în una dintre limbile oficiale ale statului membru de înmatriculare a vehiculului.(5) Plata conformă a sumelor datorate pune capăt neplății și oricăror sancțiuni ulterioare împotriva deținătorului vehiculului.(6) Datele obținute conform prevederilor alin. (1) sunt utilizate exclusiv în scopul recuperării sumelor datorate pentru neplata tarifului rutier, acestea fiind șterse:a) imediat după încasarea tarifului; saub) în termen de 5 ani de la data obținerii acestora, în cazul în care tariful nu a fost achitat. Termenul de 5 ani începe să curgă de la data de 1 ianuarie a anului următor anului în care datele au fost furnizate. La împlinirea termenului de stocare, datele sunt șterse automat, prin proceduri ireversibile.  +  Articolul 21(1) Ministerul Transporturilor și Infrastructurii întocmește și transmite Comisiei Europene, până la data de 19 aprilie 2023 și, ulterior, la fiecare 3 ani, un raport care conține următoarele:a) numărul de căutări automate efectuate în sistemele de evidență ale statelor membre de înmatriculare și numărul cererilor respinse;b) numărul de sancțiuni aplicate ca urmare a neîndeplinirii obligațiilor de plată din scrisorile de informare, raportat la numărul total al scrisorilor de informare.(2) Rapoartele prevăzute la alin. (1) se întocmesc pe baza informațiilor colectate și furnizate de către entitățile din România care aplică tariful rutier.  +  Articolul 22(1) Prelucrarea datelor cu caracter personal în temeiul prezentei ordonanțe se realizează în condițiile și cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679, ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare, ale Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul comunicațiilor electronice, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 363/2018 privind protecția persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autoritățile competente în scopul prevenirii, descoperirii, cercetării, urmăririi penale și combaterii infracțiunilor sau al executării pedepselor, măsurilor educative și de siguranță, precum și privind libera circulație a acestor date.(2) Prelucrarea datelor cu caracter personal, în scopul prevăzut la art. 19 și 20, se limitează la tipurile de date prevăzute în anexă.(3) În cazul cererilor privind actualizarea, rectificarea sau ștergerea datelor cu caracter personal, termenul privind transmiterea răspunsului către persoana vizată este de 60 de zile de la data primirii cererii.(4) Persoanele ale căror date cu caracter personal au fost prelucrate în conformitate cu prevederile art. 19 alin. (1) au dreptul să obțină, fără întârzieri nejustificate, informații cu privire la datele cu caracter personal care au fost puse la dispoziția entităților/autorităților sau punctelor naționale de contact, inclusiv data solicitării și entitatea/autoritatea/punctul național de contact care le-a solicitat.(5) Orice persoană care se consideră vătămată, prin prelucrarea datelor cu caracter personal, în aplicarea prezentei ordonanțe, are dreptul de a formula plângere la Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal sau la instanța competentă, soluționarea acesteia realizându-se în temeiul prevederilor Legii nr. 363/2018.  +  Articolul 23La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe se desemnează Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. ca entitate desemnată să perceapă tariful rutier în cadrul domeniilor SETRE ce vor fi stabilite pe drumurile de interes național, așa cum sunt definite în Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 24La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe se abrogă:a) Ordonanța Guvernului nr. 39/2007 privind interoperabilitatea sistemelor electronice de tarifare pentru utilizarea infrastructurii rutiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 589 din 27 august 2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 157/2009;b) Hotărârea Guvernului nr. 766/2014 privind aprobarea Normelor metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 39/2007 privind interoperabilitatea sistemelor electronice de tarifare pentru utilizarea infrastructurii rutiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 664 din 10 septembrie 2014.  +  Articolul 25Prevederile prezentei ordonanțe, cu excepția dispozițiilor art. 3 alin. (1), nu se aplică raporturilor juridice aflate în curs de derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, născute în temeiul Ordonanței Guvernului nr. 39/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 157/2009, și al Hotărârii Guvernului nr. 766/2014.Prezenta ordonanță transpune Directiva (UE) 2019/520 a Parlamentului European și a Consiliului din 19 martie 2019 privind interoperabilitatea sistemelor de taxare rutieră electronică și facilitarea schimbului transfrontalier de informații cu privire la neplata taxelor rutiere în cadrul Uniunii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 91 din 29 martie 2019.
    PRIM-MINISTRU
    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru, ministrul transporturilor și infrastructurii,
    Sorin Mihai Grindeanu
    Ministrul afacerilor interne,
    Lucian Nicolae Bode
    Secretarul general al Guvernului,
    Marian Neacșu
    Ministrul afacerilor externe,
    Bogdan Lucian Aurescu
    București, 31 ianuarie 2022.Nr. 8.  +  ANEXĂ
    Structura și setul de date privind vehiculele și deținătorii acestora, necesare căutărilor automate,
    și elementele de date furnizate ca rezultat al căutărilor automate
    A. Elemente de date necesare pentru efectuarea căutării automate
    RubricaO/F^(1)Comentarii
    Date privind vehicululO
    Statul membru de înmatriculareO
    Numărul de înmatriculareO[A^(2)]
    Date referitoare la neplata unui tarif rutierO
    Statul membru pe teritoriul căruia a survenit neplata unui tarif rutierO
    Data de referință a evenimentuluiO
    Ora de referință a evenimentuluiO
    B. Elemente de date furnizate ca rezultat al căutării automateB.1. Date privind vehiculele
    RubricaO/F^(1)Comentarii
    Număr de înmatriculareO
    Număr șasiu/Numărul de identificare al vehiculului (VIN)O
    Statul membru de înmatriculareO
    MarcaO[D.1^(2)]
    Modelul vehicululuiO[D.3^(2)]
    Cod categorie UEO[J]
    Clasa de emisii EuroO
    Clasa de emisii de CO_2FAplicabil numai pentru vehicule grele
    Data reclasificăriiFAplicabil numai pentru vehicule grele
    CO_2 în g/tkmFAplicabil numai pentru vehicule grele
    Masa maximă tehnic admisibilă a vehiculului încărcatO
    B.2. Date privind proprietarii/utilizatorii vehiculelor
    RubricaO/F^(1)Comentarii
    Date privind proprietarul vehicululuiO[C.2^(2)]Datele se referă la titularul certificatului de înmatriculare
    Numele de familie al titularului certificatului de înmatriculare/ Denumirea societățiiO(C.2.1)Se folosesc câmpuri separate pentru nume, infixe, titluri etc. Se comunică în format imprimabil.
    PrenumeO(C.2.2)Se folosesc câmpuri separate pentru prenume și inițiale. Se comunică în format imprimabil.
    AdresăO(C.2.3)Se folosesc câmpuri separate pentru stradă, număr și anexe, cod poștal, locul de reședință, statul de reședință etc. și se comunică adresa în format imprimabil.
    SexulFMasculin, feminin
    Data nașteriiO
    Entitate juridicăPersoană fizică, asociație, întreprindere, societate etc.
    Locul nașteriiF
    Număr de identificareFUn element de identificare care identifică în mod unic persoana sau societatea respectivă
    Date privind utilizatorul vehicululuiO(C.3)Datele se referă la utilizatorul vehiculului.
    Numele de familie al utilizatorului (denumirea societății)O(C.3.1)
    PrenumeO(C.3.2)
    AdresăO(C.3.3)
    SexulF
    Data nașteriiO
    Entitate juridicăOPersoană fizică, asociație, întreprindere, societate etc.
    Locul nașteriiF
    Număr de identificareFUn element de identificare care identifică în mod unic persoana sau societatea respectivă
    În cazul vehiculelor casate, al vehiculelor sau al plăcuțelor de înmatriculare furate sau al certificatelor a căror valabilitate a fost depășită, nu se furnizează informații referitoare la proprietar/utilizator. În schimb, se transmite mesajul „Informații necomunicate“.
    Abrevieri:^(1) O = obligatoriu, în cazul în care informația este disponibilă în registrul național aparținând statului membru al Uniunii Europene, altul decât România; F = facultativ.^(2) Cod corespunzător, potrivit abrevierilor prevăzute în Directiva 1999/37/CE a Consiliului din 29 aprilie 1999 privind documentele de înmatriculare pentru vehicule.
    (la 28-08-2022, ANEXA a fost modificată de ARTICOLUL UNIC din ORDONANȚA nr. 24 din 24 august 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 837 din 25 august 2022 )
    ----