ORDIN nr. 210 din 15 februarie 2022pentru modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.443/2019 privind procedurile de agreare și selecție a practicienilor în insolvență de către Agenția Națională de Administrare Fiscală
EMITENT
  • AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 161 din 17 februarie 2022



    În temeiul art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere dispozițiile Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare, și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activității practicienilor în insolvență, republicată, cu modificările și completările ulterioare,președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:  +  Articolul IOrdinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.443/2019 privind procedurile de agreare și selecție a practicienilor în insolvență de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 6 iunie 2019, cu completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 2, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1) La nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală se constituie Comisia de agreare a practicienilor în insolvență, în vederea organizării procedurilor de agreare, cu următoarea componență: a) președinte - șeful serviciului care coordonează activitatea de insolvență din cadrul Direcției generale juridice; b) membru titular - șeful serviciului din cadrul Direcției generale de reglementare a colectării creanțelor bugetare, desemnat de șeful ierarhic superior; c) membru titular - șeful serviciului din cadrul Direcției generale de monitorizare venituri și sinteză, desemnat de șeful ierarhic superior. Secretariatul este asigurat de doi reprezentanți din cadrul Direcției generale juridice, desemnați de conducătorul acestei direcții. Membrii supleanți vor fi înlocuitorii de drept sau funcționarii publici din cadrul direcțiilor de care aparțin, desemnați în mod expres de conducătorul fiecărei direcții.2. La articolul 2, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Comisia de selecție constituită la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală are următoarea componență: a) președinte - directorul general al Direcției generale juridice sau înlocuitorul desemnat de acesta; b) membru titular - directorul general adjunct al Direcției generale de reglementare a colectării creanțelor bugetare; c) membru titular - directorul general adjunct al Direcției generale de monitorizare venituri și sinteză. Secretariatul este asigurat de doi reprezentanți ai Direcției generale juridice din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală sau înlocuitori ai acestora, desemnați de conducătorul acestei direcții. Membrii supleanți vor fi înlocuitorii de drept sau funcționarii publici din cadrul direcțiilor de care aparțin, desemnați în mod expres de conducătorul fiecărei direcții.3. La articolul 3, alineatul (4) se abrogă.4. La articolul 3, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Procedura de agreare se reia semestrial, prin publicarea anunțului prevăzut la alin. (1), pentru practicienii în insolvență care nu sunt incluși în lista de agreare, inclusiv cei care nu au depus oferte la procedurile anterioare.5. La articolul 4 alineatul (2), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) un act justificativ eliberat de UNPIR, cu cel mult 30 de zile înainte de depunerea documentației, din care să rezulte că forma de exercitare a profesiei de practician în insolvență este înscrisă în evidențele UNPIR, precum și faptul că asociatul coordonator sau asociații coordonatori ai acesteia nu au fost supuși niciunei sancțiuni disciplinare în ultimii 3 ani anteriori declanșării procedurii de agreare;6. La articolul 4 alineatul (2), litera c) se abrogă.7. La articolul 5, literele a) și b) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) agreați - în situația în care documentația este completă și îndeplinește condițiile prevăzute la art. 4, iar ofertanții nu înregistrează obligații fiscale restante;b) descalificați - în situația în care documentația nu este completă și/sau nu îndeplinește condițiile prevăzute la art. 4 și/sau înregistrează obligații fiscale restante;8. La articolul 6, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Comisia de agreare verifică dacă documentația este completă și îndeplinește condițiile prevăzute la art. 4 și solicită organelor fiscale competente certificatele de atestare fiscală emise pentru ofertanți, urmând să încadreze ofertanții în una dintre situațiile prevăzute la art. 5, întocmind în acest sens o decizie care va avea anexate următoarele: a) Lista practicienilor în insolvență agreați; b) Lista practicienilor în insolvență descalificați în cadrul procedurii de agreare;c) Lista practicienilor în insolvență respinși în cadrul procedurii de agreare.9. La articolul 8, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Pentru realizarea selecției, comisia de selecție, prin secretariatul constituit la nivelul acesteia, va publica pe pagina de internet a organului fiscal central sau Agenției Naționale de Administrare Fiscală o invitație de participare conform anexei nr. 4. Invitația de participare va fi comunicată, în ziua publicării pe pagina de internet, și către UNPIR sau filiala UNPIR, prin orice mijloace convenite de Agenția Națională de Administrare Fiscală împreună cu UNPIR.10. La articolul 9, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1) Pentru participarea la procedura de selecție ofertanții trebuie să depună formularul de ofertă, ce cuprinde:a) o ofertă financiară care va conține onorariul lunar, în lei, exclusiv TVA, după caz, în sumă fixă, și onorariul de succes, exclusiv TVA, sub formă procentuală, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5;b) o declarație pe propria răspundere, conform modelului prevăzut în anexa nr. 6, din care să rezulte:(i) că ofertantul nu se află în situația de incompatibilitate sau conflict de interese cu debitorul;(ii) numărul dosarelor de insolvență din portofoliu instrumentate de către ofertant în ultimii 3 ani. Nu se iau în considerare dosarele de insolvență instrumentate de către alte entități decât ofertantul (de exemplu, filiale);c) un act justificativ eliberat de UNPIR, în original sau copie conform cu originalul, cu cel mult 30 de zile înainte de termenul prevăzut pentru depunerea documentației, din care să rezulte că forma ofertantului de exercitare a profesiei de practician în insolvență este înscrisă în evidențele UNPIR, numărul de practicieni (asociați, salariați, colaboratori) înregistrați pentru forma de organizare în evidența UNPIR, precum și faptul că asociatul coordonator sau asociații coordonatori ai acesteia nu au fost supuși niciunei sancțiuni disciplinare în ultimii 3 ani anteriori declanșării procedurii de selecție.11. La articolul 9 alineatul (3), după litera d) se introduc două noi litere, literele e) și f), cu următorul cuprins:e) documentația prevăzută la alin. (1) nu respectă prevederile alin. (2);f) ofertantul înregistrează obligații fiscale restante, conform certificatului de atestare fiscală comunicat de organul fiscal competent, la solicitarea comisiei de selecție.12. La articolul 10, alineatul (2) se modifică după cum urmează:(2) Onorariul propus prin oferta depusă va respecta condițiile prețului prevăzute de art. 1.660 și următoarele, precum și art. 1.854 alin. (2) și (3) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare. Orice ofertă care nu respectă aceste condiții va fi descalificată. Sunt considerate astfel de oferte cele cu:a) onorariul lunar vădit disproporționat raportat la celelalte onorarii solicitate de către ceilalți ofertanți;b) onorariul de succes cu valoare mai mică de 1%, exclusiv TVA, și/sau mai mare de 5%, exclusiv TVA.13. La articolul 11, alineatul (4) se abrogă.14. La articolul 11, alineatul (5) se modifică după cum urmează:(5) În cazul în care cererile de deschidere a procedurii de insolvență sunt formulate de organul fiscal, anterior efectuării selecției, aceștia vor propune desemnarea unui practician provizoriu în insolvență dintre cei cuprinși în lista practicienilor în insolvență agreați de către Agenția Națională de Administrare Fiscală.15. La articolul 13, alineatul (3) se modifică după cum urmează:(3) În cazul în care, ulterior finalizării selecției de către comisia competentă, calitatea practicianului selectat drept câștigător încetează în condițiile prevederilor art. 37 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activității practicienilor în insolvență, republicată, cu modificările și completările ulterioare, comisia de selecție va proceda la efectuarea unei noi selecții, aplicându-se în mod corespunzător prevederile prezentului ordin.16. La articolul 14 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:(2) În cazul înlocuirii administratorului sau lichidatorului judiciar, potrivit dispozițiilor legii insolvenței, se efectuează o nouă selecție, la solicitarea scrisă a organului fiscal care are calitatea de creditor fiscal, aplicându-se în mod corespunzător prevederile prezentului capitol.17. Anexa nr. 7 se abrogă.18. Anexele nr. 1-6, 8 și 9 se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 1-8, care fac parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul IIPrevederile art. I pct. 16 se aplică și în cazul administratorului/lichidatorului judiciar selectat potrivit procedurii de selecție derulate în baza actelor normative anterioare intrării în vigoare a Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.443/2019 privind procedurile de agreare și selecție a practicienilor în insolvență de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, cu completările ulterioare.  +  Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală,
    Mirela Călugăreanu
    București, 15 februarie 2022.Nr. 210.  +  Anexa nr. 1(Anexa nr. 1 la Ordinul nr. 1.443/2019)AntetAgenția Națională de Administrare FiscalăComisia de agreare a practicienilor în insolvență
    ANUNȚ
    privind agrearea practicienilor în insolvență
    Agenția Națională de Administrare Fiscală organizează procedura de verificare a cerințelor în vederea agreării de către Agenția Națională de Administrare Fiscală a practicienilor în insolvență. Practicienii în insolvență interesați de participarea la această procedură pot depune, până cel târziu la data de ........................., ora ........., dosarele de participare la Agenția (zi, lună, an) Națională de Administrare Fiscală, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, București, Registratura generală, pentru Direcția generală juridică din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în plic sigilat, pe care vor fi înscrise următoarele: „Documentație în vederea agreării de către Agenția Națională de Administrare Fiscală“, numele/denumirea, adresa/sediul social, precum și mențiunea „A nu se desigila decât de către Comisia de agreare a practicienilor în insolvență“. Documentația de participare la procedura de agreare este cea prevăzută în Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.443/2019 privind procedurile de agreare și selecție a practicienilor în insolvență de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare. Deschiderea ofertelor va avea loc în data de ........(zi, lună, an)......, ora ......,la sediul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
    Președintele Comisiei de agreare,
    ..........................................................
     +  Anexa nr. 2(Anexa nr. 2 la Ordinul nr. 1.443/2019)OFERTANTUL.............................................................................. (denumirea/numele, sediul social și numărul de telefon)Nr. .............................../...................
    SCRISOARE DE INTENȚIE
    Către Agenția Națională de Administrare FiscalăComisia de agreare a practicienilor în insolvențăI. Având în vedere prevederile Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.443/2019 privind procedurile de agreare și selecție a practicienilor în insolvență de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare, subsemnații, reprezentanți ai ofertantului ............................................., depunem documentația în vederea agreării de către Agenția Națională de Administrare Fiscală.II. Anexăm la prezenta scrisoare următoarele documente menționate la art. 4 alin. (2) din Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.443/2019, cu modificările și completările ulterioare, respectiv:1. actul justificativ eliberat de Uniunea Națională a Practicienilor în Insolvență din România, cu cel mult 30 de zile înainte de depunerea documentației, din care rezultă că forma de exercitare a profesiei de practician în insolvență este înscrisă în evidențele Uniunii Naționale a Practicienilor în Insolvență din România, precum și faptul că asociatul coordonator sau asociații coordonatori ai acesteia nu au fost supuși niciunei sancțiuni disciplinare în ultimii 3 ani anteriori declanșării procedurii de agreare;2. copie certificată de pe polița de asigurare de răspundere profesională a ofertantului valabilă la data depunerii documentației.Documentația anexată la prezenta scrisoare are ........ pagini.
    Numele și prenumele reprezentantului legal al practicianului în insolvență,
    ...................................................................................
    Semnătura
    ........................…
     +  Anexa nr. 3(Anexa nr. 3 la Ordinul nr. 1.443/2019)AntetAgenția Națională de Administrare FiscalăComisia de agreare a practicienilor în insolvențăNr. ............/................
    DECIZIE
    privind rezultatul procedurii de agreare
    Având în vedere prevederile Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.443/2019 privind procedurile de agreare și selecție a practicienilor în insolvență de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare,Comisia de agreare decide:  +  Articolul 1Se aprobă Lista practicienilor în insolvență agreați de Agenția Națională de Administrare Fiscală, prevăzută în anexa nr. 1 la prezenta decizie.  +  Articolul 2Descalifică solicitările de agreare a practicienilor în insolvență, prevăzuți în anexa nr. 2 la prezenta decizie, pentru motivele arătate.  +  Articolul 3Respinge ca tardiv depuse solicitările de agreare a practicienilor în insolvență, prevăzuți în anexa nr. 3 la prezenta decizie.  +  Articolul 4Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta decizie.  +  Articolul 5Ofertanții descalificați sau respinși au posibilitatea contestării în condițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.
    Președintele Comisiei de agreare,
    .........................................................…
     +  Anexa nr. 4(Anexa nr. 4 la Ordinul nr. 1.443/2019)AntetNr. ............/................
    INVITAȚIE DE PARTICIPARE
    în vederea desemnării practicienilor de insolvență în procedura de insolvență
    Agenția Națională de Administrare Fiscală/.........................(Se va menționa organul fiscal competent care organizează procedura de selecție.).......................... invităpracticienii în insolvență agreați să depună, până cel târziu la data de .................., ora ........, oferta în vederea desemnării unui practician în insolvență în dosarul de insolvență privind pe debitoarea ......................., dosar aflat pe rolul Tribunalului ................., întocmită conform prevederilor Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.443/2019 privind procedurile de agreare și selecție a practicienilor în insolvență de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare.Informațiile fiscale/financiare ale debitorului, conform evidențelor existente la organul fiscal, sunt următoarele:– cifra de afaceri: ......... lei;– număr de salariați: ........;– obligații fiscale/bugetare datorate: ....... lei, din care obligații fiscale/bugetare principale de ........ lei, obligații fiscale accesorii de ........ lei.
    Președintele Comisiei de selecție,
    ..................................
     +  Anexa nr. 5(Anexa nr. 5 la Ordinul nr. 1.443/2019)OFERTANTUL................................................................................. (denumirea/numele, sediul social și numărul de telefon)Nr. .............................../...................
    FORMULAR DE OFERTĂ
    Către Comisia de selecție constituită la nivelul ........................(Se va menționa organul fiscal competent/ANAF.)..........................I. Având în vedere prevederile Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.443/2019 privind procedurile de agreare și selecție a practicienilor în insolvență de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare, subsemnații, reprezentanți ai ofertantului ............................, ne manifestăm interesul de a fi numiți în calitatea de administrator judiciar/lichidator judiciar în Dosarul nr. ............., aflat pe rolul Tribunalului ............................., având ca obiect insolvența debitorului ........................ .II. Onorariul lunar pe care îl solicităm este de ................ lei, exclusiv TVA.III. Onorariul de succes pe care îl solicităm este de ................% din sumele distribuite creditorilor, exclusiv TVA.Prezenta documentație de prezentare a ofertei are ...... pagini.
    Numele și prenumele reprezentantului legal al ofertantului,
    ...........................................................................
    Semnătura
    ...........................
     +  Anexa nr. 6(Anexa nr. 6 la Ordinul nr. 1.443/2019)OFERTANTUL................................................................................... (denumirea/numele, sediul social și numărul de telefon)Nr. .............................../...................
    DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
    Având în vedere prevederile Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.443/2019 privind procedurile de agreare și selecție a practicienilor în insolvență de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare, și cunoscând dispozițiile art. 326 din Codul penal, declarăm următoarele:a) ofertantul nu se află în situația de incompatibilitate sau conflict de interese cu debitorul ....................................................;b) numărul dosarelor de insolvență din portofoliu instrumentate de către ofertant în ultimii 3 ani este de ....... dosare. Nu s-au luat în considerare dosarele de insolvență instrumentate de către alte entități decât ofertantul (de exemplu, filiale).
    Numele și prenumele reprezentantului legal al ofertantului,
    ...............................................................................
    Semnătura
    ........................…
     +  Anexa nr. 7(Anexa nr. 8 la Ordinul nr. 1.443/2019)Stabilirea criteriilor de punctarePunctajele pentru selecția privind susținerea practicianului în fața judecătorului-sindic se acordă după cum urmează:
    CriteriiObservațiiPunctaj
    FinanciareOnorariu fixCriteriile de punctaj vor fi acordate în funcție de ofertele înregistrate. Prag - oferta cea mai mare dintre cele depuse - 1 punct. Prin raportare la pragul determinat, ofertele, în ordine descrescătoare, vor fi punctate cu câte un (1) punct suplimentar, până la maximum 20 de puncte, după care toți ofertanții vor primi același punctaj maxim de 20 de puncte. Exemplu situație: 3 oferte - onorariu 5.000 lei - 1 punct - onorariu 4.000 lei - 1+1 puncte - onorariu 3.500 lei - 2+1 puncte.
    Onorariu de succesCriteriile de punctaj vor fi acordate în funcție de ofertele înregistrate. Prag - oferta cea mai mare dintre cele depuse - 1 punct. Prin raportare la pragul determinat, ofertele, în ordine descrescătoare, vor fi punctate cu câte un (1) punct suplimentar, până la maximum 20 de puncte, după care toți ofertanții vor primi același punctaj maxim de 20 de puncte.
    TehniceNumărul de personal conform actului justificativ eliberat de UNPIRÎn situația consorțiului și a cabinetelor asociate, numărul de personal va fi cumulat.Ofertantul cu cel mai mic număr de personal va avea pragul minim de acordare al punctajului, respectiv un (1) punct, până la maximum 15 puncte, după care toți ofertanții vor primi același punctaj maxim de 15 puncte. Numărul personalului alocat suplimentar adaugă câte un punct celorlalți ofertanți. Exemplu situație: 3 oferte - personal alocat 1 persoană - 1 punct - personal alocat 2 persoane - 1+1 puncte - personal alocat 3 persoane - 2+1 puncte.
    Număr dosare din portofoliu instrumentate în ultimii 3 ani conform declarației ofertantuluiÎn situația consorțiului și a cabinetelor asociate, numărul dosarelor va fi cumulat. Ofertantul cu cel mai mic număr de dosare din portofoliu - 1 punct. Celelalte oferte cu numărul mai mare de dosare, în ordine crescătoare, vor fi punctate câte un (1) punct, până la maximum 15 puncte, după care toți ofertanții vor primi același punctaj maxim de 15 puncte.
     +  Anexa nr. 8(Anexa nr. 9 la Ordinul nr. 1.443/2019)AntetNr. ........./.............
    DECIZIE
    privind rezultatul selecției ofertantului pentru susținerea desemnării acestuia în procedura de insolvență
    Comisia de selecție a practicienilor în insolvență constituită la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală/...............(organului fiscal competent)..................., în baza prevederilor din Ordinul președintelui AgențieiNaționale de Administrare Fiscală nr. 1.443/2019 privind procedurile de agreare și selecție a practicienilor în insolvență de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în vederea organizării procedurii de selecție a practicianului în insolvență pentru susținerea desemnării acestuia în procedura de insolvență deschisă pentru debitorul ......................, a analizat ofertele depuse de practicienii în insolvență și a stabilit următoarele:I. Ca urmare a invitației de participare din data de ......., pentru depunerea ofertelor în vederea desemnării practicianului în insolvență în Dosarul nr. ...../..........., aflat pe rolul Tribunalului ................., ce are ca obiect insolvența debitorului ....................., au fost depuse oferte de practicienii în insolvență, după cum urmează:
    Nr. crt.Denumirea ofertantuluiCIF
    II. Ca urmare a analizei ofertelor depuse, s-au constatat următoarele:a) Ofertele depuse de ofertanții menționați la pct. I care îndeplinesc condițiile legale și au fost calificate sunt următoarele:
    Nr. crt.Denumirea ofertantuluiCIF
    b) Ofertele depuse de ofertanții menționați la pct. I care nu îndeplinesc condițiile legale și au fost descalificate sunt următoarele:
    Nr. crt.Denumirea ofertantuluiCIFTemeiul legal de descalificareMotivul descalificării
    III. Având în vedere prevederile Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.443/2019, cu modificările și completările ulterioare, Comisia de selecție a declarat câștigătoare oferta depusă de .........., cu onorariul lunar de ........... lei și onorariu de succes ..........%, aceasta întrunind cel mai mare punctaj.
    Președintele Comisiei de selecție,
    ..................................