ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 81 din 21 iulie 2021privind aprobarea metodelor de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor și bunurilor acestora, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 732 din 26 iulie 2021



    (la 09-07-2022, Titlul actului normativ a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 ) Având în vedere Hotărârea Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență nr. 1/2019 privind măsurile adoptate în cadrul ședinței extraordinare din data de 1.08.2019, prin care s-a aprobat inițierea demersurilor de modificare și completare a anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 94/2014 privind organizarea, funcționarea și componența Comitetului național pentru situații speciale de urgență, cu modificările și completările ulterioare, prin introducerea unui nou tip de risc, respectiv „atacul carnivorelor mari asupra populației“, precum și de modificare și completare a Hotărârii Guvernului nr. 557/2016 privind managementul tipurilor de risc,luând în considerare necesitatea asigurării unui cadru legislativ adecvat pentru intervenția imediată în cazul situațiilor critice generate de animalele sălbatice care pun în pericol viața sau integritatea corporală a persoanelor,având în vedere necesitatea punerii în concordanță a prevederilor mai multor acte normative specifice domeniilor sanitar-veterinar, cinegetic, precum și celui referitor la regimul armelor și munițiilor pentru crearea cadrului legal în vederea asigurării răspunsului prompt și eficient în cazul situațiilor de risc generate de atacul exemplarelor de urs,pentru a crea un cadru unitar necesar aplicării rapide a unui mod de lucru la nivel național în cazul existenței unei amenințări iminente asupra vieții sau integrității corporale a persoanelor,întrucât Directiva 92/43/CEE a Consiliului European din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale și a speciilor de faună și floră sălbatică (Directiva Habitate) la art. 16 pct. (b) și (c) menționează explicit situațiile în care un stat membru poate interveni asupra efectivelor speciilor strict protejate, cu condiția să nu fie alternative satisfăcătoare pentru derogare, astfel:(b) pentru a evita daunele grave asupra recoltelor, efectivelor de animale, pădurilor, exploatațiilor piscicole, apelor și altor forme de proprietate;(c) în folosul sănătății și siguranței publice sau pentru alte motive cruciale de interes public major, inclusiv din rațiuni de ordin social sau economic și în situații care ar avea efecte benefice de importanță majoră asupra mediului;,ținând cont că statutul actual de conservare a speciei urs în România este favorabil, ceea ce a determinat o creștere a numărului de exemplare ale căror acțiuni în intravilanul localităților pun în pericol siguranța și securitatea persoanelor și a bunurilor acestora,având în vedere că, de-a lungul timpului, procedura și modalitatea de derogare nu răspund unor situații actuale, speciale, care impun intervenția imediată în incidentele provocate de exemplarele de urs brun în intravilanul localităților, fiind necesară crearea unui cadru legal care să permită înlăturarea de îndată a riscurilor cauzate de atacul exemplarelor de urs,întrucât legislația actuală nu prezintă nicio diferență între măsurile de intervenție realizate în habitatul natural al speciei, în extravilanul localităților și cele necesare în cazurile de forță majoră, atunci când ursul manifestă comportament agresiv, pătrunde în intravilan și prezintă un pericol asupra omului,având în vedere faptul că măsurile luate până în prezent nu au răspuns eficient problemei atacurilor unor exemplare de urs asupra persoanelor, prezența acestora în spații publice sau private, producerea de pagube materiale în gospodăriile populației fiind în continuă creștere,luând în considerare datele puse la dispoziție de Ministerul Afacerilor Interne, potrivit cărora în perioada 1.01.2016-22.06.2021, la nivelul structurilor Serviciului de Telecomunicații Speciale au fost primite 6.400 de apeluri 112, prin care s-a sesizat atacul unor exemplare de urs asupra persoanelor, prezența unor exemplare de urs în spații publice ori private și producerea de pagube materiale în gospodăriile populației, cele mai multe apeluri fiind efectuate în anii 2019 și 2020,întrucât la nivelul anului 2021 s-au înregistrat 1.493 de apeluri, reprezentând 85,6% din totalul apelurilor primite în anul 2020,întrucât la nivelul județelor Argeș, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș și Prahova numărul sesizărilor a crescut în 4 ani de 14, respectiv 17, 16, 8 și 7 ori, iar în prima jumătate a anului 2021 cele mai multe apeluri prin care s-a semnalat prezența urșilor s-au înregistrat în județele Brașov, Prahova, Mureș, Harghita și Covasna,întrucât în anii 2019 și 2020 s-au înregistrat peste 1.000 de intervenții pe an, de 3 ori mai multe față de anii anteriori,luând în considerare faptul că în perioada analizată s-au înregistrat 137 de sesizări de atacuri de urs asupra unor persoane, iar în 118 cazuri se semnala și rănirea acestora,întrucât producerea de pagube materiale de către urs s-a extins în mai multe județe în care acest fenomen nu exista în urmă cu 3 sau 4 ani,având în vedere obligația instituțiilor statului de a garanta drepturile constituționale ale persoanelor, cum ar fi dreptul la viață și integritate corporală și dreptul de proprietate,pentru că este nevoie urgentă de crearea unei stări de siguranță a persoanelor în zonele cu densitate mare a exemplarelor de urși, prin reducerea și combaterea acțiunilor și atacurilor acestora în intravilanul localităților,având în vedere că neadoptarea unor măsuri care să conducă la soluționarea de urgență a atacurilor urșilor asupra persoanelor și bunurilor acestora, în intravilanul localităților, ar perpetua o situație care pune în pericol siguranța și securitatea persoanelor pe teritoriul României,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1(1) Prezenta ordonanță de urgență reglementează modul de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun (Ursus arctos) asupra persoanelor și bunurilor acestora și stabilește sistemul de monitorizare a intervențiilor imediate asupra exemplarelor de urs, prin alungare, tranchilizare și relocare ori extragere prin eutanasiere sau împușcare. (la 09-07-2022, Alineatul (1) din Articolul 1 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 ) (2) Scopul principal al prezentei ordonanțe de urgență este ocrotirea unor valori esențiale: viața și integritatea corporală ale persoanei, sănătatea și securitatea publică, bunurile de orice fel aflate în proprietatea publică și privată a persoanelor juridice și fizice, fără a afecta starea de conservare favorabilă a ursului brun. (3) În sensul prezentei ordonanțe de urgență, termenii și expresiile de mai jos au următoarea semnificație:a) intervenție imediată - acțiunea umană rapidă, specializată, efectuată de către echipa de intervenție în cazuri urgente, în care siguranța și securitatea persoanelor, respectiv bunurile acestora sunt puse în pericol prin prezența sau activitățile unui/unor exemplar/exemplare de urs brun, indiferent de stadiul de dezvoltare biologică sau de sexul acestuia/acestora; (la 09-07-2022, Litera a) din Alineatul (3) , Articolul 1 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 3, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 ) b) gestionar - astfel cum este definit la art. 1 lit. p) din Legea vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificările și completările ulterioare, persoană juridică care a încheiat un contract de prestări servicii de permanență/ intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun cu unitatea administrativ-teritorială;c) intervenție prin alungare - acțiunea umană imediată, specializată, de alungare prin diferite mijloace a unui/unor exemplar/exemplare de urs brun, indiferent de stadiul de dezvoltare biologică sau de sexul acestuia/acestora; (la 09-07-2022, Litera c) din Alineatul (3) , Articolul 1 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 3, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 ) d) intervenție prin tranchilizare și relocare - acțiunea umană imediată, specializată, de capturare, tranchilizare și relocare a unui/unor exemplar/exemplare de urs brun, indiferent de stadiul de dezvoltare biologică sau de sexul acestuia/acestora, care prin acțiunile sale poate amenința viața ori integritatea corporală a persoanelor sau integritatea bunurilor acestora; (la 09-07-2022, Litera d) din Alineatul (3) , Articolul 1 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 3, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 ) e) extragere prin împușcare - acțiunea umană imediată, specializată, de împușcare cu armă de vânătoare deținută legal a unui/unor exemplar/exemplare de urs brun, indiferent de stadiul de dezvoltare biologică sau de sexul acestuia/acestora, care amenință viața ori integritatea corporală a persoanelor sau integritatea bunurilor acestora; (la 09-07-2022, Litera e) din Alineatul (3) , Articolul 1 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 3, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 ) f) extragere prin eutanasiere - acțiunea umană imediată, specializată, de inducere de către medicul veterinar a morții rapide și nedureroase, prin injecție letală efectuată după tranchilizarea totală a unui/unor exemplar/exemplare de urs brun, indiferent de stadiul de dezvoltare biologică sau de sexul acestuia/acestora, care amenință viața ori integritatea corporală a persoanelor sau integritatea bunurilor acestora; (la 09-07-2022, Litera f) din Alineatul (3) , Articolul 1 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 3, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 ) g) medic veterinar - astfel cum este definit la pct. 10 și 11 din anexa nr. 1 la Ordonanța Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activității sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările și completările ulterioare.h) durata maximă a intervenției - este de 24 de ore. Dacă în acest timp nu se realizează obiectivele intervenției în totalitate, activitatea se va închide prin completarea și semnarea raportului de eveniment. (la 09-07-2022, Alineatul (3) din Articolul 1 , Capitolul I a fost completat de Punctul 4, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 )  +  Articolul 2(1) În vederea punerii în aplicare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență și pentru asigurarea serviciilor de specialitate privind alungarea, relocarea ori extragerea prin împușcare a exemplarelor de urs, unitatea administrativ-teritorială poate încheia un singur contract de prestări servicii de permanență/intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun cu un singur gestionar al fondului/fondurilor cinegetic/cinegetice de pe raza unității administrativ-teritoriale, cu respectarea legislației din domeniul achizițiilor publice. Modelul de contract de prestări servicii de permanență/intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun încheiat cu gestionarul este prevăzut în anexa nr. 1. (la 09-07-2022, Alineatul (1) din Articolul 2 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 ) (2) În vederea punerii în aplicare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență și pentru asigurarea serviciilor de specialitate privind tranchilizarea și relocarea ori extragerea prin eutanasiere a exemplarelor de urs, unitatea administrativ-teritorială poate încheia contract de prestări servicii cu medicul veterinar de liberă practică, cu respectarea legislației în domeniul achizițiilor publice. Modelul de contract de prestări servicii încheiat cu medicul veterinar de liberă practică se aprobă prin ordin al ministrului mediului, apelor și pădurilor, care se elaborează în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(3) Echipa de intervenție este formată din: a) primarul/viceprimarul unității administrativ-teritoriale pe raza căreia s-a produs evenimentul, desemnat în comitetul local de situații de urgență potrivit prevederilor art. 12 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările și completările ulterioare;b) personalul structurilor de jandarmi competente teritorial, aflat în serviciu în zona unde a fost semnalată prezența exemplarului de urs;c) personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarului care a încheiat contract de prestări servicii de permanență/ intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun cu unitatea administrativ-teritorială pentru asigurarea serviciilor de specialitate prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, în zona unde s-a produs evenimentul;d) medicul veterinar.(4) Conducătorul echipei de intervenție este primarul unității administrativ-teritoriale pe raza căreia s-a produs evenimentul sau, după caz, viceprimarul, în calitatea sa de conducător al comitetului local pentru situații de urgență.  +  Articolul 3Prin excepție de la prevederile art. 2 alin. (3) lit. c), în situația în care nu există contract de prestări servicii de permanență/intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun încheiat între unitatea administrativ-teritorială și gestionar sau în cazul în care personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarului nu se prezintă imediat la acțiunea de intervenție, din echipa de intervenție face parte personalul tehnic de specialitate al Gărzii forestiere.  +  Capitolul IIMetode de prevenție și intervenție (la 26-07-2024, Titlul Capitolului II a fost modificat de Punctul 1. , Articolul II din LEGEA nr. 242 din 23 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 720 din 23 iulie 2024 )  +  Articolul 3^1(1) În vederea prevenirii atacurilor asupra populației umane și a pagubelor materiale cauzate de atacurile de urs, pentru anul 2024 se aprobă un număr de 426 de exemplare de urs brun, care reprezintă nivel de prevenție la nivel național, și un număr de 55 de exemplare de urs brun, care reprezintă nivel de intervenție la nivel național.(2) Repartiția exemplarelor de urs brun prevăzute la alin. (1), care reprezintă nivel de prevenție, pe județe și fonduri cinegetice, pentru anul 2024 se face potrivit anexei nr. 5.(3) Exemplarele de urs brun prevăzute la alin. (1), care reprezintă nivel de intervenție la nivel național, rămân la dispoziția autorității publice centrale care răspunde de vânătoare și vor fi alocate la cerere. (la 26-07-2024, Capitolul II a fost completat de Punctul 2. , Articolul II din LEGEA nr. 242 din 23 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 720 din 23 iulie 2024 )  +  Articolul 3^2(1) Exemplarele din specia urs brun care reprezintă nivel de prevenție la nivel național, prevăzute la art. 3^1 alin. (1), pot fi recoltate până la data de 31 decembrie 2024 de către vânători, sub coordonarea personalului tehnic de specialitate angajat al gestionarului, prin metodele de vânătoare admise, astfel cum sunt prevăzute la art. 1 lit. ad) din Legea vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificările și completările ulterioare. (2) Exemplarele din specia urs brun care reprezintă nivel de intervenție la nivel național, prevăzute la art. 3^1 alin. (1), pot fi recoltate până la data de 31 decembrie 2024 de către personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarului prin metodele «la pândă» și «la dibuit». (3) Recoltarea exemplarelor de urs se realizează după obținerea autorizației de mediu pentru recoltare/capturare, eliberată de către autoritatea publică teritorială pentru protecția mediului competentă, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările și completările ulterioare.(4) Pentru menținerea echilibrului între categoriile de vârste și sex, precum și pentru protejarea exemplarelor dominante este interzisă recoltarea exemplarelor a căror blană depășește 400 de puncte C.I.C., precum și a femelelor însoțite de pui cu vârsta sub 2 ani.(5) În situația în care, din orice motive, se recoltează exemplare a căror blană a fost evaluată la mai mult de 400 de puncte C.I.C., la care se poate adăuga maximum 5% din punctajul obținut, atât blana, cât și craniul aparținând exemplarului în cauză, preparate de către gestionar, se predau structurii teritoriale de specialitate a Gărzii Forestiere Naționale în a cărei rază de activitate se încadrează locul unde s-a desfășurat acțiunea de recoltare și rămân în proprietatea publică a statului. (la 26-07-2024, Capitolul II a fost completat de Punctul 2. , Articolul II din LEGEA nr. 242 din 23 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 720 din 23 iulie 2024 )  +  Articolul 3^3(1) Craniul și blana exemplarelor de urs recoltate se evaluează conform metodologiei prevăzute de Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale nr. 418/2005 pentru aprobarea metodologiei de evaluare a trofeelor de vânat, în conformitate cu metodologia Consiliului Internațional de Vânătoare și Protecție a Vânatului, denumit în continuare C.I.C., în termen de 3 zile lucrătoare de la recoltare.(2) Evaluarea se realizează de către o comisie stabilită la nivelul structurii teritoriale a Gărzii Forestiere Naționale pe a cărei rază de activitate se află fondul cinegetic din care s-a realizat recoltarea.(3) După evaluare blana se restituie gestionarului, iar pentru fiecare craniu de urs evaluat gestionarul va achita la structura teritorială a Gărzii Forestiere Naționale un tarif în funcție de punctajul C.I.C. stabilit, după cum urmează:a) până la 54 de puncte C.I.C. - echivalentul a 300 de euro;b) între 54,1 și 60 de puncte C.I.C. - echivalentul a 500 de euro;c) peste 60,1 puncte C.I.C. - echivalentul a 700 de euro.(4) Sumele prevăzute la alin. (3) se achită în lei la cursul de schimb valutar stabilit de Banca Națională a României, din ziua efectuării plății, nu sunt purtătoare de TVA și se virează la bugetul de stat.(5) Prin excepție de la prevederile alin. (3), pentru craniile care provin de la exemplare de urs a căror blană depășește 400 (+5%) puncte C.I.C., gestionarul nu achită tariful prevăzut la alin. (3), craniul și blana rămânând în proprietatea publică a statului.(6) Pentru exemplarele recoltate care reprezintă nivel de intervenție nu se achită tariful prevăzut la alin. (3), craniul și blana rămânând la dispoziția gestionarului. (la 26-07-2024, Capitolul II a fost completat de Punctul 2. , Articolul II din LEGEA nr. 242 din 23 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 720 din 23 iulie 2024 )  +  Articolul 3^4(1) În vederea realizării unei baze de date la nivel național privitoare la populația de urs brun din România și la starea de sănătate a acesteia, gestionarii fondurilor cinegetice care au recoltat exemplare de urs brun în baza prezentei ordonanțe de urgență au obligația să recolteze probe biologice de la exemplarele recoltate în vederea realizării unor analize genetice specifice și să le transmită spre stocare în banca de probe națională existentă la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură «Marin Drăcea» - Stațiunea de Cercetare-Dezvoltare și Experimentare-Producție Brașov, Secția Cinegetică.(2) Gestionarii asigură, pe propria cheltuială, recoltarea de probe și transmiterea acestora către Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură «Marin Drăcea» - Stațiunea de Cercetare-Dezvoltare și Experimentare-Producție Brașov, Secția Cinegetică, în vederea efectuării analizelor genetice. (3) Procedura de recoltare a probelor genetice și modul de transmitere a acestora la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură «Marin Drăcea» - Stațiunea de Cercetare-Dezvoltare și Experimentare-Producție Brașov, Secția Cinegetică, respectiv modul de gestionare a bazei de date naționale vor fi aprobate de către autoritatea centrală care răspunde de vânătoare.(4) Buletinele de analiză emise de către instituțiile/ laboratoarele de specialitate autorizate se transmit de către gestionarii fondurilor cinegetice la structura teritorială de specialitate a Gărzii Forestiere Naționale în a cărei rază de activitate se încadrează locul unde s-a realizat recoltarea exemplarului de urs brun și Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură «Marin Drăcea» - Stațiunea Brașov.(5) Gestionarul fondului cinegetic poate prelua de la Garda Forestieră Națională craniul și blana exemplarului de urs brun doar după îndeplinirea obligațiilor prevăzute la alin. (1)-(3). În cazul neîndeplinirii acestor obligații, craniul și blana exemplarelor recoltate rămân în proprietatea statului. (6) Autoritatea centrală care răspunde de vânătoare realizează, cel puțin din 2 în 2 ani, un studiu privind evoluția populației de urs brun în România. (la 26-07-2024, Capitolul II a fost completat de Punctul 2. , Articolul II din LEGEA nr. 242 din 23 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 720 din 23 iulie 2024 )  +  Articolul 3^5Eliberarea de către autoritatea publică centrală pentru protecția mediului a certificatului CITES prevăzut în Convenția privind comerțul internațional cu specii sălbatice de faună și floră pe cale de dispariție se realizează ulterior prezentării de către gestionari a dovezii transmiterii probelor la laboratorul specializat, în baza prevederilor Ordinului ministrului mediului și gospodăririi apelor nr. 255/2007 privind unele măsuri pentru aplicarea regulamentelor Uniunii Europene privind comerțul cu specii sălbatice de faună și floră, cu modificările ulterioare. (la 26-07-2024, Capitolul II a fost completat de Punctul 2. , Articolul II din LEGEA nr. 242 din 23 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 720 din 23 iulie 2024 )  +  Articolul 4(1) Intervenția imediată asupra exemplarelor de urs se efectuează gradual prin următoarele metode: (la 09-07-2022, Partea introductivă a Alineatului (1) din Articolul 4 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 6, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 ) a) alungare prin diverse mijloace; b) tranchilizare și relocare; c) extragere prin eutanasiere sau împușcare. (2) În cazul intervenției prin tranchilizare și relocare, precum și al extragerii prin eutanasiere sau împușcare, nu este necesară eliberarea prealabilă a autorizației de recoltare/ capturare prevăzute în Ordinul ministrului mediului și dezvoltării durabile nr. 410/2008 pentru aprobarea Procedurii de autorizare a activităților de recoltare, capturare și/sau achiziție și/sau comercializare, pe teritoriul național sau la export, a florilor de mină, a fosilelor de plante și fosilelor de animale vertebrate și nevertebrate, precum și a plantelor și animalelor din flora și, respectiv, fauna sălbatice și a importului acestora, cu modificările și completările ulterioare. (3) Decizia privind alegerea uneia dintre metodele prevăzute la alin. (1) este luată de către conducătorul echipei de intervenție și se consemnează în raportul evenimentului prevăzut la art. 11 alin. (1).  +  Articolul 5(1) Intervenția imediată asupra exemplarelor de urs se efectuează gradual, începând cu metoda alungării. (la 09-07-2022, Alineatul (1) din Articolul 5 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 7, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 ) (2) În cazul în care exemplarul alungat revine și poate amenința viața ori integritatea corporală a persoanelor sau integritatea bunurilor acestora, echipa de intervenție procedează la tranchilizarea și relocarea acestuia. (la 09-07-2022, Alineatul (2) din Articolul 5 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 7, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 ) (3) Marcarea și monitorizarea exemplarelor tranchilizate care urmează a fi relocate se realizează prin montarea de colare GPS sau prin montarea de crotalii auriculare și microcip, care nu afectează în niciun fel integritatea corporală a acestora.(4) Extragerea ursului prin eutanasiere sau împușcare se face în următoarele situații:a) dacă intervențiile prin metoda alungării, respectiv a tranchilizări și relocării nu dau rezultate și gradul de risc se modifică la nivel mare, conform procedurii de evaluare a riscului; b) dacă siguranța și securitatea persoanelor sau a bunurilor de orice fel aparținând acestora sunt puse în pericol;c) dacă siguranța și securitatea membrilor echipei de intervenție sunt puse în pericol;d) dacă exemplarul de urs în cauză se rănește în cursul acțiunii de intervenție și devine agresiv și nu sunt identificate alte soluții potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență;e) dacă exemplarul de urs în cauză este prins într-o capcană neautorizată, prezintă răni și devine agresiv și nu sunt identificate alte soluții potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență;f) dacă exemplarul de urs în cauză prezintă răni incompatibile cu viața.(5) Intervenția imediată asupra exemplarelor de urs se efectuează gradual, prin analizarea la fața locului de către echipa de intervenție a nivelului de risc stabilit potrivit Procedurii privind modul de acțiune a instituțiilor responsabile în gestionarea intervențiilor în cazul incidentelor generate de specia Ursus arctos (urs brun), prevăzută în anexa nr. 2. (la 09-07-2022, Alineatul (5) din Articolul 5 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 7, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 )  +  Articolul 6(1) Tranchilizarea și eutanasierea se efectuează de medicul veterinar, cu sprijinul personalului tehnic de specialitate al gestionarului sau al Gărzii forestiere. Arma de tranchilizare/eutanasiere poate fi deținută de medicul veterinar sau poate fi pusă la dispoziția acestuia de către autorități publice, persoane fizice sau juridice care dețin în mod legal asemenea arme, cu respectarea art. 65 din Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor și al munițiilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare. (2) În cazul extragerii prin împușcare, arma de vânătoare poate fi folosită exclusiv de personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarului sau de către personalul tehnic de specialitate al Gărzii forestiere.(3) În cazul exemplarelor de sex feminin, intervenția imediată se va efectua cu precădere prin metoda alungării sau prin metoda tranchilizării și relocării; în cazul extragerii prin eutanasiere/împușcare a unui exemplar de sex feminin cu pui, aceștia sunt relocați de urgență în cadrul unor centre de reabilitare specializate sau adăposturi autorizate. (4) Costurile de întreținere a puilor de urs relocați după intervenția imediată sunt suportate din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor. Cuantumul și modalitatea de acordare a acestora se aprobă prin ordin al ministrului mediului, apelor și pădurilor. (la 09-07-2022, Alineatul (4) din Articolul 6 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 8, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 )  +  Articolul 7(1) Prin prezenta ordonanță de urgență se stabilește sistemul de monitorizare a intervențiilor imediate asupra exemplarelor de urs, prin alungare, tranchilizare și relocare ori extragere prin eutanasiere sau împușcare. (la 09-07-2022, Alineatul (1) din Articolul 7 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 9, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 ) (2) Sistemul de monitorizare prevăzut la alin. (1) se stabilește pe baza registrului național al alungărilor, tranchilizărilor și relocărilor ori extragerilor prin eutanasiere sau împușcare a exemplarelor de urs, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3.(3) Aplicarea măsurilor de monitorizare a intervențiilor imediate prevăzute la alin. (1) este asigurată de:a) Agenția Națională pentru Protecția Mediului și structurile teritoriale;b) Garda Națională Forestieră, prin structurile teritoriale;c) Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, prin direcțiile sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor;d) unitățile administrativ-teritoriale pe raza cărora s-a produs evenimentul;e) centrele de reabilitare/îngrijire.  +  Articolul 8Agenția Națională pentru Protecția Mediului are următoarele responsabilități și atribuții:a) desemnează prin decizie a conducătorului instituției un punct de contact național pentru gestionarea registrului național al alungărilor, tranchilizărilor și relocărilor ori extragerilor prin eutanasiere sau împușcare a exemplarelor de urs;b) înființează și gestionează registrul național prevăzut la art. 7 alin. (2);c) în baza datelor centralizate la nivel național, elaborează Raportul anual privind alungarea, tranchilizarea și relocarea ori extragerea prin eutanasiere sau împușcare, denumit în continuare Raport, pe care îl transmite autorității publice centrale pentru protecția mediului.  +  Articolul 9Agențiile județene pentru protecția mediului au următoarele responsabilități și atribuții:a) desemnează o persoană de contact privind alungarea, tranchilizarea și relocarea ori extragerea prin eutanasiere sau împușcare a exemplarelor de urs;b) transmit Agenției Naționale pentru Protecția Mediului date relevante în conformitate cu cerințele registrului național prevăzut la art. 7 alin. (2), ori de câte ori este cazul;c) colaborează cu unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia s-a produs evenimentul pentru punerea în aplicare a sistemului de monitorizare a intervențiilor imediate asupra exemplarelor de urs, prin alungare, tranchilizare și relocare ori extragere prin eutanasiere sau împușcare, prevăzut la art. 7 alin. (1). (la 09-07-2022, Litera c) din Articolul 9 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 10, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 )  +  Articolul 10Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor are următoarele responsabilități și atribuții:a) colaborează la nivel local cu autoritățile competente pentru protecția mediului și cu autoritățile administrației publice locale pentru implementarea la nivel local a sistemului de monitorizare a intervențiilor imediate asupra exemplarelor de urs, prin alungare, tranchilizare și relocare ori extragere prin eutanasiere sau împușcare, prevăzut la art. 7 alin. (1); (la 09-07-2022, Litera a) din Articolul 10 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 11, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 ) b) prin intermediul direcțiilor sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor, asigură prezența la acțiunea de intervenție imediată, potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, a medicului veterinar de liberă practică împuternicit.  +  Articolul 11(1) După finalizarea acțiunii de intervenție imediată, în cel mult 24 de ore, se întocmește un raport al evenimentului, în 3 exemplare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4, care este semnat de:a) conducătorul echipei de intervenție;b) medicul veterinar care participă la intervenție;c) personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarului sau al Gărzii forestiere, care participă la intervenția imediată;d) conducătorul efectivelor de jandarmi care participă la intervenția imediată.(2) La raport se anexează, după caz, declarațiile persoanelor păgubite. (3) Raportul evenimentului prevăzut la alin. (1) se transmite de către conducătorul echipei de intervenție în termen de 24 de ore de la întocmire către agenția județeană pentru protecția mediului, precum și către comitetul județean pentru situații de urgență competent. (la 09-07-2022, Alineatul (3) din Articolul 11 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 12, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 )  +  Articolul 12(1) În cazul extragerii prin eutanasiere sau împușcare, gestionarea exemplarului se face de către gestionar sau Garda forestieră, după caz.(2) Blana și craniul exemplarului extras conform prevederilor alin. (1), preparate de către gestionar, se predau Gărzii forestiere și rămân în proprietatea publică a statului. (3) Carcasa exemplarului extras prin împușcare revine gestionarului care a efectuat extragerea și poate fi folosită conform normelor stabilite de Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor în vigoare sau distrusă prin incinerare, dacă intervenția imediată a fost efectuată de Garda forestieră sau exemplarul a fost extras prin eutanasiere.  +  Articolul 13(1) Costurile privind contravaloarea >contractului de prestări servicii de permanență/intervenție imediată încheiate cu gestionarul/medicul veterinar pentru prevenirea și combaterea atacurilor de urs brun, costurile privind intervenția imediată prin metodele prevăzute la art. 4 alin. (1), precum și costurile legate de prepararea blănurilor și a craniilor exemplarelor de urs extrase prin eutanasiere sau împușcare sunt suportate de către autoritatea publică locală, care are contract de prestări servicii de permanență/intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor de urs brun cu gestionarul, respectiv contract de prestări servicii de permanență/intervenție imediată cu medicul veterinar de liberă practică. (la 09-07-2022, Alineatul (1) din Articolul 13 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 13, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 ) (2) Tarifele standard privind intervenția imediată prin metodele prevăzute la art. 4 alin. (1) se aprobă prin ordin al ministrului mediului, apelor și pădurilor, care se elaborează în termen de maximum 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(3) Costurile prevăzute la alin. (1) se achită de către unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia s-a efectuat intervenția imediată, în baza contractului de prestări servicii de permanență/intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun încheiat cu gestionarul, respectiv a contractului de prestări servicii încheiat cu medicul veterinar de liberă practică, și se decontează de către Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, în limita tarifelor standard stabilite prin ordin al ministrului mediului, apelor și pădurilor, în baza documentelor justificative depuse de către unitățile administrativ-teritoriale la Gărzile forestiere.(4) Costurile prevăzute la alin. (3) se decontează de către Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor în baza referatului și a notei justificative depuse de către unitatea administrativ-teritorială la Garda forestieră, care certifică documentația primită și o transmite Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor.(5) Sumele prevăzute la alin. (3) se alocă prin transferuri de la bugetul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor de la o poziție distinctă în cadrul titlului „Transferuri între unități ale administrației publice“ către bugetele locale. (6) Costurile aferente tranchilizării și eutanasierii efectuate de medicul veterinar de liberă practică împuternicit sunt suportate din bugetul Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, prin programul acțiunilor de supraveghere, prevenire și control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecția animalelor și protecția mediului, de imobilizare a animalelor care amenință viața sau integritatea corporală a persoanelor prin utilizarea și administrarea substanțelor din categoria stupefiante, psihotrope, de identificare și înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor, caprinelor și ecvideelor, precum și al altor acțiuni prevăzute în alte programe naționale, pe care autoritatea trebuie să le pună în aplicare, conform tarifului stabilit potrivit legislației în vigoare.  +  Capitolul III Sesizarea cazurilor în care este necesară intervenția imediată  +  Articolul 14Sesizarea cazurilor în care este necesară intervenția imediată se face de către orice persoană prin apelarea numărului unic de urgență 112 sau prin alte mijloace de comunicare prin care poate fi sesizat comitetul local pentru situații de urgență. (la 09-07-2022, Articolul 14 din Capitolul III a fost modificat de Punctul 14, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 )  +  Capitolul IV Sancțiuni  +  Articolul 15Nerespectarea dispozițiilor art. 11 de către persoanele responsabile constituie contravenție și se sancționează cu amendă contravențională de la 7.000 lei la 10.000 lei, dacă fapta nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, constituie infracțiune. (la 09-07-2022, Articolul 15 din Capitolul IV a fost modificat de Punctul 15, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 )  +  Articolul 16Constatarea contravenției și aplicarea sancțiunii prevăzute la art. 15 se realizează de către ofițeri și subofițeri din cadrul Jandarmeriei Române, respectiv ofițeri și agenți din cadrul Poliției Române.  +  Articolul 17Contravenției prevăzute la art. 15 îi sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.  +  Capitolul V Dispoziții privind modificarea și completarea unor acte normative  +  Articolul 18Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor și al munițiilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 425 din 10 iunie 2014, cu modificările și completările ulterioare, se completează după cum urmează:1. La articolul 37, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins: (1^1) Prin excepție de la prevederile alin. (1), personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarilor fondurilor cinegetice, precum și personalul tehnic de specialitate al Gărzilor forestiere pot utiliza arma de vânătoare deținută legal pentru intervenții asupra exemplarelor de urs brun care pun în pericol siguranța și securitatea persoanelor sau a bunurilor acestora, de orice fel.2. La articolul 74 alineatul (1), după litera a) se introduce o nouă literă, litera a^1), cu următorul cuprins: a^1) Gărzile forestiere, prin personalul tehnic de specialitate, pot deține și folosi arme de vânătoare și muniția corespunzătoare în exercitarea atribuțiilor de serviciu;  +  Articolul 19La articolul 9 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2021 privind înființarea Gărzii Forestiere Naționale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 645 din 30 iunie 2021, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:(4) Gărzile forestiere sunt autorizate să dețină arme de vânătoare și muniția aferentă acestora, în condițiile legii, pentru folosirea acestora de către personalul tehnic de specialitate în exercitarea atribuțiilor de serviciu.  +  Articolul 20La articolul 15 din Ordonanța Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activității sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 31 ianuarie 2004, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările și completările ulterioare, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Pentru efectuarea în exploatațiile nonprofesionale a unor activități sanitar-veterinare cuprinse în programul acțiunilor de supraveghere, prevenire și control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om, protecția animalelor și protecția mediului, de imobilizare a animalelor care amenință viața sau integritatea corporală a persoanelor prin utilizarea și administrarea substanțelor din categoria stupefiante, psihotrope, de identificare și înregistrare a bovinelor, suinelor, ovinelor, caprinelor și ecvideelor, precum și a altor acțiuni prevăzute în alte programe naționale, pe care Autoritatea trebuie să le pună în aplicare, direcțiile sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor județene, respectiv a municipiului București pot încheia contracte de concesiune pe o durată de 4 ani cu medicii veterinari organizați în condițiile legii sau pot angaja personal sanitar-veterinar propriu, în condițiile legii, în situațiile în care nu se pot încheia contracte cu medicii veterinari organizați în condițiile legii.  +  Articolul 21Legea vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 944 din 22 noiembrie 2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1, litera ad) se modifică și va avea următorul cuprins: ad) vânătoare - acțiunea de pândire, căutare, stârnire, urmărire, hăituire sau orice altă activitate având ca scop capturarea ori uciderea exemplarelor din speciile prevăzute în anexele nr. 1 și 2, aflate în stare de libertate;2. După articolul 1 se introduce un nou articol, articolul 1^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 1^1(1) Nu constituie vânătoare capturarea autorizată a exemplarelor din speciile de interes cinegetic în scop științific, urmată de eliberarea acestora.(2) Nu constituie vânătoare activitățile de alungare, tranchilizare și relocare ori extragere prin eutanasiere sau împușcare a exemplarelor de urs brun, desfășurate de către personalul tehnic de specialitate al Gărzii forestiere sau de către personalul tehnic de specialitate al gestionarilor faunei cinegetice, ca urmare a aplicării procedurii de intervenție aprobate conform legislației în vigoare, și nici activitățile desfășurate de către personalul Ministerului Afacerilor Interne în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu în scopul:a) îndepărtării, imobilizării sau eliminării animalelor care amenință viața ori integritatea corporală a persoanelor sau integritatea bunurilor acestora; b) imobilizării animalelor a căror viață ori integritate corporală este pusă în pericol în urma unei intervenții umane realizate cu orice mijloace legale de protecție și imobilizare.3. La articolul 39, litera ab) se modifică și va avea următorul cuprins:ab) accesul neautorizat cu arma de vânătoare neintrodusă în toc pe orice fond cinegetic, cu excepția personalului tehnic de specialitate din echipa de intervenție stabilită conform dispozițiilor art. 2 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor și bunurilor acestora, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, care se poate deplasa în vederea intervenției pe orice fond cinegetic de pe raza unității administrativ-teritoriale; (la 09-07-2022, Articolul 21 din Capitolul V a fost completat de Punctul 16, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 )  +  Capitolul VI Dispoziții finale  +  Articolul 22Prevederile art. 15-17 din prezenta ordonanță de urgență intră în vigoare la 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.  +  Articolul 22^1Prevederile art. 3^1-3^5 se aplică în mod corespunzător și în anul 2025. (la 26-07-2024, Capitolul VI a fost completat de Punctul 3. , Articolul II din LEGEA nr. 242 din 23 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 720 din 23 iulie 2024 )  +  Articolul 22^2Începând cu anul 2026, numărul de exemplare de urs brun care reprezintă nivelul de prevenție și repartiția pe județe și fonduri cinegetice se stabilesc până la data de 15 mai a fiecărui an, prin ordin al conducătorului autorității publice centrale care răspunde de vânătoare, pe baza studiului privind analiza probelor genetice, stabilirea numărului minim de indivizi la nivel național, a diversității genetice și a structurii populaționale, realizat de autoritate. (la 26-07-2024, Capitolul VI a fost completat de Punctul 3. , Articolul II din LEGEA nr. 242 din 23 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 720 din 23 iulie 2024 )  +  Articolul 23Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență. (la 26-07-2024, Articolul 23 , Capitolul VI a fost modificat de Punctul 4. , Articolul II din LEGEA nr. 242 din 23 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 720 din 23 iulie 2024 )  +  Articolul 24(1) Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor și al munițiilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 425 din 10 iunie 2014, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, va fi republicată, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.(2) Ordonanța Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activității sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 31 ianuarie 2004, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu modificarea adusă prin prezenta ordonanță de urgență, va fi republicată, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.(3) Legea vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 944 din 22 noiembrie 2006, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta ordonanță de urgență, va fi republicată, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
    PRIM-MINISTRU
    FLORIN-VASILE CÎȚU
    Contrasemnează:
    p. Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
    Robert-Eugen Szép,
    secretar de stat
    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
    Cseke Attila Zoltán
    Ministrul afacerilor interne,
    Lucian Nicolae Bode
    Secretarul general al Guvernului,
    Tiberiu Horațiu Gorun
    Ministrul afacerilor externe,
    Bogdan Lucian Aurescu
    Ministrul finanțelor, interimar,
    Florin-Vasile Cîțu
    București, 21 iulie 2021.Nr. 81.  +  Anexa nr. 1
    CONTRACT DE PRESTĂRI SERVICII
    de permanență/intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun
    Nr. ........./....... 2021
    Prezentul contract se încheie în temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 81/2021 privind aprobarea metodelor de intervenție imediată pentru prevenirea și combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor și bunurilor acestora, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.  +  Articolul 1Părțile contractanteAutoritatea contractantă:Primăria/UAT ....................................., cu sediul în ..........................., telefon ............., fax .........., cod de înregistrare fiscală ..............., cont nr. ......................... deschis la Trezoreria ...................., reprezentată prin ................................, în calitate de achizitor,șigestionar fond cinegetic ......................................................, cu sediul în localitatea ......................., str. ....................... nr. ....., județul .........................., telefon ................, fax .................., mobil .................., e-mail ....................., cod de înregistrare fiscală ............................, cont nr. ............................ deschis la Trezoreria ..................., reprezentat prin ..................................., în calitate de prestator.  +  Articolul 2Definiții2.1. În prezentul contract, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) contract - actul juridic care reprezintă acordul de voință al celor două părți, încheiat între o autoritate contractantă - în calitate de achizitor și un prestator de servicii - în calitate de prestator;b) achizitor și prestator - părțile contractante, așa cum sunt acestea numite în prezentul contract;c) servicii - totalitatea activităților desfășurate de prestator în cadrul prezentului contract;d) prețul contractului - prețul plătibil prestatorului de către achizitor, în baza contractului, pentru îndeplinirea integrală și corespunzătoare a tuturor obligațiilor asumate prin contract;e) forța majoră - un eveniment mai presus de controlul părților, care nu se datorează greșelii sau culpei acestora, care nu putea fi prevăzut la momentul încheierii contractului și care face imposibilă executarea și, respectiv, îndeplinirea contractului; sunt considerate asemenea evenimente: războaie, revoluții, incendii, inundații sau orice alte catastrofe naturale, restricții apărute ca urmare a unei carantine, unui embargou, enumerarea nefiind exhaustivă, ci enunțiativă. Nu este considerat forță majoră un eveniment asemenea celor de mai sus care, fără a crea o imposibilitate de executare, face extrem de costisitoare executarea obligațiilor uneia din părți;f) zi - zi calendaristică, dacă nu se specifică în mod diferit; an - 365 de zile.  +  Articolul 3Obiectul contractului3.1. Obiectul prezentului contract îl reprezintă asigurarea de servicii de permanență și intervenție imediată asupra speciei urs brun.3.2. Activitatea prestatorului se desfășoară în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81/2021.  +  Articolul 4Durata contractului4.1. Prezentul contract se încheie pe o perioadă de ............... și intră în vigoare la data semnării. Această perioadă se poate prelungi prin act adițional semnat de către ambele părți.  +  Articolul 5Aplicabilitate5.1. Contractul intră în vigoare la data semnării.5.2. Prin intrarea în vigoare a contractului se înțelege începerea efectivă a serviciilor de către prestator în favoarea achizitorului.  +  Articolul 6Prețul și modalitatea de plată6.1. Tariful convenit pentru serviciile de intervenție este de ..................... la care se adaugă TVA, dacă este cazul.Plata se va efectua în termen de 30 de zile de la data primirii fiecărei facturi.6.2. Plata facturii se va face prin ordin de plată în contul indicat/înscris pe factura fiscală.6.3. În cazul în care nu se achită la scadență facturile emise de către prestator, achizitorul se află de drept în întârziere în ceea ce privește executarea obligației de plată a prețului contractului. Pentru plata cu întârziere față de termenul scadent al facturilor emise în baza prezentului contract se vor percepe penalități de întârziere, conform legislației în vigoare.6.4. Prețul contractului poate fi ajustat doar în cazul în care au loc modificări legislative sau au fost emise de către autorități acte administrative care au ca obiect creșterea/diminuarea costurilor pe baza cărora s-a fundamentat prețul contractului și/sau doar în măsura strict necesară pentru acoperirea costurilor salariale.  +  Articolul 7Obligațiile părților7.1. Obligațiile prestatoruluia) Prestatorul este licențiat de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor în baza Licenței nr. ......./................. și are încheiat contract de gestionare a unui fond cinegetic.b) Prestatorul este deservit de o echipă formată din personal specializat care asigură permanența, numărul membrilor echipei fiind proporțional cu dimensiunile și complexitatea activității pentru care se solicită intervenția, pe toată durata prezentului contract;c) dispune de echipamentele specifice de intervenție;d) pregătește echipamentele de intervenție și se deplasează de urgență spre zona de intervenție;e) face analiza gradului de risc împreună cu ceilalți reprezentanți ai echipei de intervenție, respectiv reprezentanții unității administrativ-teritoriale, ai personalului unităților specializate de jandarmi, medicul veterinar, și stabilește natura intervenției;f) după finalizarea intervenției, completează raportul de eveniment;g) nu părăsește locul evenimentului până la soluționarea acestuia și informează achizitorul despre eveniment și modul de soluționare.7.2. Obligațiile achizitoruluia) contactează prestatorul și convoacă echipa de intervenție constituită la nivel local, aflată cel mai aproape de zona de intervenție;b) comunică prestatorului toate informațiile pe care le deține, necesare desfășurării în condiții optime a activității de intervenție;c) coordonează intervenția asupra exemplarului/ exemplarelor de urs în cauză și sprijină prestatorul pe parcursul derulării intervenției;d) asigură accesul reprezentanților prestatorului în zona de intervenție;e) pune la dispoziția prestatorului orice echipamente necesare intervenției, pe care le deține;f) achită facturile emise de către prestator în condițiile prezentului contract.  +  Articolul 8Încetarea/Rezilierea contractului8.1. Prezentul contract se derulează până la data de ............, cu posibilitatea prelungirii prin încheierea unui act adițional semnat de ambele părți.8.2. Încetarea prezentului contract poate avea loc în următoarele situații:a) prin acordul scris al părților, înainte de termenul prevăzut, în baza unor motive temeinic justificate, cu condiția înștiințării în scris cu cel puțin 30 de zile înainte de data renunțării;b) la expirarea termenului;c) prin rezilierea contractului pentru cauză de neexecutare;d) prin apariția oricărei alte incapacități legale care să împiedice executarea prezentului contract.  +  Articolul 9Forța majoră9.1. Forța majoră este constatată de o autoritate competentă.9.2. Forța majoră exonerează părțile contractante de îndeplinirea obligațiilor asumate prin prezentul contract, pe toată perioada în care aceasta acționează.9.3. Îndeplinirea contractului va fi suspendată în perioada de acțiune a forței majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părților până la apariția acesteia.9.4. Partea contractantă care invocă forța majoră are obligația de a notifica celeilalte părți, imediat și în mod complet, apariția cazului de forță majoră și să ia orice măsuri care îi stau la dispoziție în vederea limitării consecințelor.  +  Articolul 10Notificări10.1. În accepțiunea părților contractante, orice notificare adresată de una dintre acestea celeilalte părți este valabil îndeplinită dacă va fi transmisă la adresa/sediul prezent(ă) în partea introductivă a prezentului contract.10.2. Schimbările datelor de contact/corespondență ale părților contractante, necomunicate de acestea, nu pot fi imputabile părții adverse.10.3. În cazul în care notificarea se face prin poștă, ea va fi transmisă prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire și se consideră primită la data menționată de oficiul poștal primitor.10.4. Refuzul primirii notificării pe cale poștală și/sau prin curier de oricare dintre părțile contractante nu va putea fi invocat de aceasta ca motiv de neîndeplinire a procedurii.10.5. Notificările verbale nu vor fi luate în considerare de niciuna dintre părți, dacă nu sunt confirmate prin intermediul uneia din modalitățile prevăzute la alineatele precedente.10.6. Înștiințările și notificările vor fi transmise la adresele de mai jos:către achizitor:către prestator:  +  Articolul 11Soluționarea litigiilor11.1. Părțile convin ca toate neînțelegerile privind valabilitatea contractului sau cele privind interpretarea, executarea ori încetarea acestuia să fie rezolvate pe cale amiabilă, în termen de 15 zile lucrătoare de la intervenirea acestora.11.2. Dacă achizitorul și prestatorul nu reușesc să rezolve în mod amiabil divergențele contractuale, fiecare parte poate solicita ca disputa să se soluționeze de către instanțele judecătorești competente din România.  +  Articolul 12Limba care guvernează contractulLimba care guvernează contractul este limba română.  +  Articolul 13Legea aplicabilă contractuluiContractul va fi interpretat conform legilor din România.  +  Articolul 14Dispoziții finale14.1. Modificarea prezentului contract se face prin act adițional încheiat între părțile contractante. Orice modificare a datelor de contact din preambulul contractului se va aduce la cunoștința celeilalte părți în termen de maximum 24 de ore.14.2. Prezentul contract reprezintă voința părților și înlătură orice altă înțelegere verbală dintre acestea, anterioară sau ulterioară încheierii lui.Prezentul contract se încheie la sediul achizitorului astăzi, ..............................., în 3 (trei) exemplare, din care unul a fost înmânat prestatorului, iar celelalte 2 (două) rămân la autoritatea contractantă.
    Achizitor,
    ...........................
    Prestator,
    ...........................
    (la 09-07-2022, Anexa nr. 1 a fost modificată de Punctul 17, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 )
     +  Anexa nr. 2
    PROCEDURĂ
    privind modul de acțiune a instituțiilor responsabile în gestionarea intervențiilor în cazul incidentelor generate de specia Ursus arctos (urs brun)
    1. Activități derulate în cazul incidentelor generate de specia urs brun1.1. Inspectoratul General al Jandarmeriei Române, denumit în continuare IGJR, prin unitățile subordonate, ca urmare a repartizării apelului prin SNUAU 112 sau a sesizării prin altă modalitate, desfășoară următoarele activități:a) înștiințează telefonic și/sau prin alte mijloace de comunicare la distanță instituțiile și/sau persoanele cu atribuții în domeniu;b) solicită date și informații care să conducă la stabilirea nivelului de risc al intervenției;c) deplasează la fața locului efectivele de jandarmi aflate în serviciu;d) evaluează situația și riscurile de agresiune generate de către exemplarele de urs, respectiv prezența umană în zonă, factori ce pot provoca dezvoltarea spontană a agresivității, și comunică datele către ceilalți membri ai echipei de intervenție;e) asigură măsurile de ordine și de protecție a zonei în care s-au produs sau există pericolul de producere a unor situații care pun în pericol viața, integritatea fizică a persoanelor sau bunurile acestora;f) delimitează perimetrul și restricționează accesul în zona unde există pericolul unei agresiuni;g) îndepărtează alte persoane care nu își justifică prezența și avertizează populația prin semnale acustice și luminoase;h) asigură accesul celorlalte instituții specializate de intervenție pentru desfășurarea activităților specifice;i) participă la organizarea și desfășurarea de acțiuni menite a alunga exemplarul de urs din zona incidentului;j) participă la scoaterea persoanei/persoanelor agresate din zona de pericol;k) asigură protecția personalului care încearcă imobilizarea exemplarului de urs prin tranchilizare pe timpul desfășurării intervenției;l) stabilește și menține contactul permanent cu instituțiile și/sau persoanele cu atribuții în domeniu.1.2. Inspectoratul General al Poliției Române, prin structurile subordonate, desfășoară următoarele activități:a) sprijină unitățile subordonate IGJR în activitatea de asigurare a măsurilor de ordine și de protecție în proximitatea locului intervenției;b) întreprinde activități pentru devierea/restricționarea circulației rutiere.1.3. Direcția sanitar-veterinară și pentru siguranța alimentelor, denumită în continuare DSVSA, desfășoară următoarele activități:a) coordonează și supraveghează activitatea medicilor veterinari de liberă practică împuterniciți.1.4. Medicii veterinari desfășoară următoarele activități:1.4.1. Medicii veterinari de liberă practică împuterniciți:a) folosesc mijloacele specifice de intervenție pentru administrarea substanțelor necesare pentru imobilizarea sau eutanasierea exemplarelor de urs;b) la solicitarea DSVSA, recoltează probe biologice de la exemplarul în cauză, suspect de boli infecțioase, pentru stabilirea diagnosticului;c) realizează marcarea/individualizarea exemplarelor de urs tranchilizate în vederea relocării.1.4.2. Medicii veterinari de liberă practică desfășoară următoarele activități, în baza contractului încheiat cu unitatea administrativ-teritorială:a) folosesc mijloacele specifice de intervenție pentru administrarea substanțelor necesare pentru imobilizarea sau eutanasierea exemplarelor de urs;b) recoltează probe biologice, asigurând, după caz, următoarele resurse materiale: autolaborator, trusă recoltare probe, echipament de protecție, ladă izotermă pentru transportul probelor;c) realizează marcarea/individualizarea exemplarelor de urs tranchilizate în vederea relocării.1.5. Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, denumit în continuare IGSU, prin unitățile subordonate, desfășoară următoarele activități:a) asigură monitorizarea, evaluarea situațiilor de urgență din domeniul de competență și centralizează datele și informațiile necesare;b) participă la acordarea asistenței medicale de urgență prin intermediul echipajelor de prim ajutor;c) acordă primul ajutor și asistență medicală avansată de urgență;d) asigură transportul răniților la unitățile spitalicești;e) solicită sprijin de la serviciul de ambulanță județean, când situația o impune;f) informează populația din zona vizată, prin sistemul ROALERT.1.6. Primarul/Viceprimarul unității administrativ-teritoriale, denumită în continuare UAT, desfășoară următoarele activități:a) se deplasează la locul incidentului și conduce echipa de intervenție;b) inițiază măsuri pentru informarea populației cu privire la existența unui potențial pericol determinat de prezența unor exemplare de urs, modul de comportare, metode de protejare a bunurilor și animalelor domestice, restricții și obligația de respectare a recomandărilor reprezentanților instituțiilor cu atribuții în gestionarea evenimentelor;c) informează prefectul cu privire la resursele umane și materiale la dispoziție cu care pot acționa în sprijin pentru gestionarea situației;d) consultă registrul național al alungărilor, tranchilizărilor și relocărilor ori extragerilor prin eutanasiere sau împușcare a exemplarelor de urs, în vederea fundamentării deciziei de intervenție;e) pune la dispoziția medicului veterinar de liberă practică împuternicit arma de tranchilizare/eutanasiere;f) pune la dispoziția gestionarului fondului cinegetic contractant/Gărzii forestiere situația actualizată a delimitării zonei în scopul stabilirii cu precizie a modului de acțiune.1.7. Personalul tehnic de specialitate angajat al gestionarului fondului cinegetic desfășoară următoarele activități:a) se deplasează la fața locului și participă la intervenție prin desfășurarea de acțiuni menite a alunga/imobiliza/captura animalul;b) evaluează situația, atunci când ajunge primul la locul incidentului, și comunică datele către ceilalți membri ai echipei de intervenție;c) asigură relocarea exemplarului de urs în locațiile de destinație indicate de Garda forestieră;d) extrage prin împușcare exemplarul de urs, potrivit deciziei conducătorului echipei de intervenție;e) asigură condiții optime pentru exemplarele rămase orfane/rănite până la predarea acestora centrelor autorizate.1.8. Garda forestieră desfășoară următoarele activități:a) pune la dispoziția autorităților administrației publice locale lista actualizată a gestionarilor fondurilor cinegetice, în scopul stabilirii competenței teritoriale a acestora;b) se deplasează la fața locului și participă la intervenție prin desfășurarea de acțiuni menite a alunga/imobiliza/captura animalul;c) evaluează situația, atunci când ajunge prima la locul incidentului, și comunică datele către ceilalți membri ai echipei de intervenție;d) în cazul acțiunilor de relocare, identifică posibilele locații de destinație și asigură obținerea acceptului gestionarului de fond cinegetic;e) extrage prin împușcare exemplarul de urs, potrivit deciziei conducătorului echipei de intervenție.1.9. Centrul de reabilitare/Entitatea autorizată sprijină cu personal de specialitate echipa de intervenție prin preluarea, eliberarea/plasarea provizorie în custodie în cadrul centrelor de reabilitare/îngrijire a exemplarelor de faună sălbatică capturate, bolnave, rănite, până la reintroducerea în habitatele naturale de origine sau în sanctuare în care este posibilă deținerea pe termen lung.2. Evaluarea comportamentului animalului sălbatic2.1. Comportamentul general oferă informații de bază referitoare la animal, de care se va ține seama în cadrul evaluării finale, individuale, realizate cu ocazia intervenției rapide la fața locului.
    Comportamentul generalNivelul de risc
    Animalul se retrage la observarea oamenilor. (50-100 m)redus
    Animalul nu se retrage la observarea oamenilor. (50-100 m)mediu
    Animalul surprins/alungat lansează un atac fals.mediu
    Animalul nu este oprit de măsurile de protecție existente.mediu
    Animalul se hrănește cu gunoaie în prezența oamenilor.mediu
    Animalul nu se retrage când este alungat.mediu
    Animalul se află prins într-o capcană neautorizată și prezintă răni grave.mare
    Animalul intră în gospodării.mare
    Animalul surprins/alungat lansează un atac.mare
    Animalul devine agresiv în urma rănirii sau a administrării substanțelor tranchilizante.mare
    Animalul atacă omul.mare
    Animalul atacă animale domestice.mare
    3. Niveluri de risc3.1. La nivelul de risc redusDacă în urma evaluării la fața locului echipa de intervenție constată că nivelul de risc este redus, se procedează la alungarea exemplarului prin diverse mijloace, intervenție prevăzută la art. 4 alin. (1) din ordonanța de urgență, și se vor lua următoarele măsuri:a) limitarea accesului persoanelor în zonă de către jandarmi, polițiști și polițiști locali, după caz;b) aplicarea măsurilor de îndepărtare a animalului din zonă, respectiv goane oarbe, semnale acustice și luminoase, gloanțe de cauciuc, petarde, de către jandarmi și personalul tehnic de specialitate al gestionarului fondului cinegetic sau al Gărzii forestiere, după caz;c) în urma intervenției se va încheia un raport în care se vor detalia modul de intervenție și rezultatele obținute;d) dacă este cazul, reprezentantul legal al autorității administrației publice locale va convoca comisia de constatare a pagubelor, potrivit prevederilor art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.679/2008 privind modalitatea de acordare a despăgubirilor prevăzute de Legea vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006, precum și obligațiile ce revin gestionarilor fondurilor cinegetice și proprietarilor de culturi agricole, silvice și de animale domestice pentru prevenirea pagubelor.3.2. La nivelul de risc mediuDacă în urma evaluării la fața locului echipa de intervenție constată că nivelul de risc este mediu, se procedează la alungarea exemplarului prin diverse mijloace sau la tranchilizare și relocare, intervenții prevăzute la art. 4 alin. (1) din ordonanța de urgență, și se vor lua următoarele măsuri:a) limitarea accesului persoanelor în zonă de către jandarmi, polițiști și polițiști locali, după caz;b) aplicarea măsurilor de îndepărtare a animalului din zonă, respectiv goane oarbe, semnale acustice și luminoase, gloanțe de cauciuc, petarde, de către jandarmi și personalul tehnic de specialitate al gestionarului fondului cinegetic sau al Gărzii forestiere, după caz;c) medicul veterinar de liberă practică împuternicit procedează la tranchilizarea exemplarului de urs;d) autoritatea locală și gestionarul pun la dispoziția echipei de intervenție echipamentul specializat pentru marcarea și transportul exemplarului tranchilizat;e) în urma intervenției se va încheia un raport în care se vor detalia modul de intervenție și rezultatele obținute;f) dacă este cazul, reprezentantul legal al autorității publice locale va convoca comisia de constatare a pagubelor, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.679/2008.3.3. La nivel de risc mareDacă în urma evaluării la fața locului echipa de intervenție constată că nivelul de risc este mare, se intervine prin metoda extragerii prin eutanasiere/împușcare, intervenție prevăzută la art. 4 alin. (1) din ordonanța de urgență, și se vor lua următoarele măsuri:a) limitarea accesului persoanelor în zonă de către jandarmi, polițiști și polițiști locali, după caz;b) medicul veterinar împuternicit procedează la tranchilizarea și eutanasierea exemplarului, după caz;c) extragerea prin împușcare de către personalul tehnic de specialitate al gestionarului fondului cinegetic sau al Gărzii forestiere, după caz, a exemplarului de urs agresiv, potrivit deciziei conducătorului echipei de intervenție;d) în urma intervenției se va încheia un raport în care se vor detalia modul de intervenție și rezultatele obținute;e) dacă este cazul, reprezentantul legal al autorității publice locale va convoca comisia de constatare a pagubelor, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.679/2008.Decizia privind utilizarea uneia dintre metodele enumerate mai sus este luată de către conducătorul echipei de intervenție prin raportare la nivelul de risc constatat la fața locului.Decizia de intervenție prin metoda extragerii prin eutanasiere sau împușcare, după caz, trebuie luată gradual, cu respectarea condiției proporționalității, în funcție de circumstanțele concrete de la fața locului.Având în vedere faptul că din echipa de intervenție face parte și un medic veterinar, prima opțiune pentru extragere este eutanasierea exemplarului de urs, dacă situația la fața locului permite această procedură de intervenție.Metoda de extragere prin împușcare a exemplarului de urs este utilizată numai în cazurile în care exemplarul de urs prezintă un comportament agresiv sau se află într-o situație de natură a dezvolta un comportament agresiv, care poate pune în pericol siguranța și securitatea persoanelor sau a bunurilor de orice fel aparținând acestora. De asemenea, metoda extragerii prin eutanasiere sau împușcare se va utiliza și în cazul în care metodele anterioare nu au dat rezultate, iar nivelul de risc se modifică din risc redus sau mediu în risc mare, precum și în situația în care echipa de intervenție ia decizia că exemplarul în cauză, ca urmare a eventualelor răni, dezvoltă un comportament agresiv care pune în pericol siguranța și securitatea persoanelor.4. Procedura de intervenție se realizează astfel:a) echipa de intervenție, în urma solicitării, pregătește, potrivit responsabilităților ce rezultă din prezenta ordonanță de urgență, echipamentul de intervenție, respectiv autoutilitară specială, armă de tranchilizare, trusă de tranchilizare, trusă de prim ajutor pentru animale, targă de transport, laț de imobilizare, trusă de autoapărare echipă asupra potențialului atac al ursului;b) echipa de intervenție intervine doar dacă zona este asigurată din punctul de vedere al siguranței cetățenilor, măsură realizată de către jandarmi, polițiști și polițiști locali, după caz;c) în cazul în care animalul trebuie imobilizat prin tranchilizare - capturat -, scos din capcană ilegală - laț -, medicul veterinar de liberă practică împuternicit apreciază greutatea ursului, stabilește și administrează exemplarului de urs substanța tranchilizantă în vederea imobilizării animalului.5. Alte obligații și responsabilități5.1. Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, prin structurile subordonate, are obligația de a pune la dispoziția autorităților locale și structurilor de jandarmerie o listă completă și actualizată cu datele de contact ale medicilor veterinari de liberă practică împuterniciți și ale persoanelor ce pot fi anunțate în orice moment în vederea alertării cu privire la apariția unui incident provocat de urși.5.2. UAT are obligația de a pune la dispoziția structurilor de jandarmerie și direcțiilor sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor o listă completă și actualizată cu datele de contact ale primarului/viceprimarului unității administrativ-teritoriale desemnat în comitetul local de situații de urgență potrivit prevederilor art. 12 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 15/2005, cu modificările și completările ulterioare, date ce pot fi utilizate în orice moment în vederea alertării cu privire la apariția unui incident provocat de urși, precum și orice schimbare apărută.5.3. Gestionarii fondurilor de vânătoare sunt obligați să pună la dispoziția autorităților locale și structurilor de jandarmerie o listă completă și actualizată cu datele de contact, date ce pot fi utilizate în orice moment în vederea alertării cu privire la apariția unui incident provocat de urși, precum și arondarea acestora pe unități administrativ-teritoriale. (la 09-07-2022, Anexa nr. 2 a fost modificată de Punctul 17, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 )
     +  Anexa nr. 3
    Județ
    UAT
    Echipa de intervenție
    FC intervenție alungare
    Data intervenției alungare
    Coordonate intervenție alungare X (WGS84, grade zecimale)
    Coordonate intervenție alungare Y (WGS84, grade zecimale)
    Nr. raport intervenție alungare
    Nr. identificare relocare(nr. colar sau crotaliu)
    FC intervenție relocare
    Coordonate intervenție relocare X (WGS84, grade zecimale)
    Coordonate intervenție relocare Y (WGS84, grade zecimale)
    Județ relocare
    FC destinație relocare
    Data intervenției relocare
    Nr. raport intervenție relocare
    Nr. identificare eutanasiere (nr. colar sau crotaliu)
    FC intervenție eutanasiere
    Data intervenției eutanasiere
    Coordonate eutanasiere X (WGS84, grade zecimale)
    Coordonate eutanasiere Y (WGS84, grade zecimale)
    Nr. raport intervenție eutanasiere
    Nr. identificare împușcare (nr. colar sau crotaliu)
    FC intervenție împușcare
    Data intervenției împușcare
    Coordonate împușcare X (WGS84, grade zecimale)
    Coordonate împușcare Y (WGS84, grade zecimale)
    Nr. raport intervenție împușcare
    Sex
    Detalii referitoare la eveniment
    Metoda de intervenție
    Adăugat
    (la 09-07-2022, Anexa nr. 3 a fost modificată de Punctul 17, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 )
     +  Anexa nr. 4
    RAPORT DE EVENIMENT Nr. ......
    al echipei de intervenție constituit pe baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81/2021
    Data ......., ora .........
    Subsemnații:Reprezentant Jandarmerie ..................., Unitatea .....................Reprezentant UAT/CJ ................................................................Localitatea ..................................................................................Județul ........................................................................................Personal tehnic ................., gestionar .......................................Medic veterinar împuternicit .......................................................Zona ...........................................................................................Personal Gardă forestieră (dacă este cazul) .............................
    Zona...............
    Modalitatea intervenției: ALUNGARETRANCHILIZARE/RELOCAREEXTRAGEREEUTANASIERE/ÎMPUȘCARE
    Număr exemplare asupra cărora s-a intervenit: Locul extragerii/capturării ............................................Coordonatele locului intervenției în format WGS 84 (grade zecimale) ....................................... (Sunt obligatorii și se vor completa pentru fiecare tip de intervenție.)Aria naturală protejată (dacă este cazul) ................................................Stadiul de dezvoltare a exemplarului/lor (adult/tineret/pui) ....................Sexul: [ ] MASCUL [ ] FEMELĂ [ ] FEMELĂ CU PUIVârsta estimată:Apreciere: [ ] ANI ... Pe baza danturii (dacă este cazul) [ ] ANINivelul de risc evaluat conform anexei nr. 2 pct. 2.1 ..............................Decizie la nivelul echipei de intervenție conform art. 4 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 81/2021 .........................Detalii/Descriere intervenție..................................................................................................................................................................Starea exemplarului/lor după recoltare/capturare (viu/mort/rănit) ................Semnificația coloanelor din tabelul de mai jos este următoarea:A - Circumferință gât (mm);B - Lungime talpă inferioară;C - Lungime talpă posterioară.
    Vârsta (ani)Sex M/FGreutate (kg)Lungime cap (mm)Lungime nas-baza cozii (mm)Circumferință torace (mm)Înălțime greabăn (mm)ABC
    Serie/Nr. marcaj (dacă este cazul) ...............................................Stocarea și destinația exemplarului/lor (dacă este cazul) .......................Alte relatări (dacă este cazul) ..................................................SemnăturiPersonal Jandarmerie ...................................................Reprezentant UAT/CJ ...................................................Personal tehnic gestionar .............................................Medic veterinar împuternicit .........................................Persoana păgubită/apelant ........................................... (la 09-07-2022, Anexa nr. 4 a fost modificată de Punctul 17, Articolul I din LEGEA nr. 197 din 6 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 677 din 06 iulie 2022 )
     +  Anexa nr. 5
    Repartiția exemplarelor de urs brun care reprezintă nivel de prevenție pe județe și fonduri cinegetice
    Nr. crt.JudețulNr. FVDenumireaNivelul de prevenție
    01234
    1. AB11Ocoliș1
    2. AB13Vidolm1
    3. AB15Ponor1
    4. AB51Canciu1
    5. AB54Șugag1
    Total județul Alba5
    6. AG1Negoiu4
    7. AG2Șuici4
    8. AG4Cumpăna1
    9. AG5Arefu2
    10. AG6Valea Danului1
    11. AG8Jepi1
    12. AG9Mușetești1
    13. AG10Mălureni1
    14. AG11Căpățâna2
    15. AG12Plăișor3
    16. AG13Corbi2
    17. AG15Bratia1
    18. AG16Râușor1
    19. AG17Aninoasa1
    20. AG18Râul Târgului1
    21. AG19Câmpulung1
    22. AG20Stoenești1
    23. AG22Rucăr1
    24. AG23Dâmbovicioara1
    Total județul Argeș30
    25. BC1Ghimeș1
    26. BC4Sulța1
    27. BC5Ciobănuș1
    28. BC14Dărmănești1
    29. BC15Bărzăuța1
    30. BC17Slănic-Moldova1
    31. BC20Oituz1
    32. BC22Cașinul Inferior1
    Total județul Bacău8
    33. BN8Fiad - Romuli1
    34. BN12Parva1
    35. BN13Cormaia1
    36. BN14Anieș1
    37. BN15Valea Mare2
    38. BN16Ilva Mare1
    39. BN18Leșu1
    40. BN24Cușma1
    41. BN25Tihuța1
    42. BN26Colibița2
    43. BN27Budac2
    44. BN28Simionești1
    45. BN29Șieuț2
    46. BN30Teaca1
    47. BN31Albești1
    48. BN38Sânmihai1
    49. BN39Micești1
    Total județul Bistrița-Năsăud21
    50. BV1Bunești1
    51. BV2Fișer1
    52. BV3Homorod2
    53. BV4Jibert1
    54. BV6Racoș1
    55. BV7Ticuș1
    56. BV8Valea Bogății1
    57. BV9Dopca1
    58. BV10Dopca - Apața1
    59. BV12Vlădeni1
    60. BV13Crizbav1
    61. BV14Rotbav1
    62. BV15Codlea1
    63. BV18Timiș2
    64. BV21Budila1
    65. BV22Urlători1
    66. BV23Gârcin 1
    67. BV24Victoria1
    68. BV25Tărlung1
    69. BV26Râșnov1
    70. BV27Bran - Șimon1
    71. BV28Moieciu1
    72. BV30Poiana Mărului1
    73. BV31Bârsa1
    74. BV32Strâmba - Mira1
    75. BV33Veneția 1
    76. BV34Șercăița2
    77. BV35Toderița1
    78. BV36Felmer1
    79. BV37Șoarș Bărcuț1
    80. BV38Făgăraș1
    81. BV39Cincu1
    82. BV40Sebeș2
    83. BV41Dejani2
    84. BV42Voila1
    85. BV43Sâmbăta2
    86. BV44Zizin2
    87. BV45Dălghiu1
    Total județul Brașov45
    88. BZ22Măgura Tisău1
    89. BZ24Rușavățu1
    90. BZ25Brăești1
    91. BZ26Umbrărelu 1
    92. BZ29Cătina1
    93. BZ30Pătârlagele1
    94. BZ31Colți1
    95. BZ32Valea Nehoiului2
    96. BZ33Siriu1
    97. BZ34Harțagu3
    98. BZ35Păltiniș Cașoca2
    99. BZ36Bâsca Mare3
    100. BZ37Piciorul Caprei1
    101. BZ38Neharna - Mușa2
    102. BZ39Breazău2
    103. BZ40Vintilă Vodă2
    104. BZ41Beceni1
    105. BZ44Câlnău1
    106. BZ45Dedulești1
    Total județul Buzău28
    107. CJ41Valea Ierii1
    Total județul Cluj1
    108. CV1Vârghiș1
    109. CV2Brăduț1
    110. CV3Cormoș3
    111. CV4Herculian4
    112. CV5Baraolt1
    113. CV6Belin2
    114. CV7Aita2
    115. CV8Dobrița - Zălan1
    116. CV9Șugaș1
    117. CV10Vâlcele1
    118. CV12Bicsad2
    119. CV13Bodoc2
    120. CV15Reci - Lisnău2
    121. CV16Dalnic3
    122. CV17Turia3
    123. CV19Petriceni1
    124. CV20Estelnic1
    125. CV21Apa Roșie2
    126. CV23Lemnia2
    127. CV24Oituz4
    128. CV25Ojdula4
    129. CV26Brateș1
    130. CV28Doboli1
    131. CV29Zagon2
    132. CV30Benedek1
    133. CV31Dârnău1
    134. CV32Mica1
    135. CV33Zăbrătău2
    136. CV34Dobârlău 2
    Total județul Covasna54
    137. DB13Runcu1
    138. DB16Valea Ialomiței2
    Total județul Dâmbovița3
    139. GJ6Bistrița1
    140. GJ8Șușița1
    141. GJ9Bumbești1
    142. GJ10Sadu1
    143. GJ11Cărpiniș1
    144. GJ12Gilort1
    145. GJ14Olteț1
    Total județul Gorj7
    146. HD6Ribița1
    147. HD34Godeanu1
    148. HD36Romoșel1
    149. HD45Valea Fierului1
    150. HD50Ursici1
    151. HD52Zeicani1
    152. HD59Râul Bărbat1
    153. HD60Valea Streiului1
    154. HD64Șiglău1
    155. HD66Petroșani1
    Total județul Hunedoara10
    156. HR1Toplița1
    157. HR2Voievodeasa1
    158. HR3Mureș2
    159. HR4Bilbor2
    160. HR5Bistricioara1
    161. HR6Borsec2
    162. HR7Rezu Mare1
    163. HR8Putna1
    164. HR9Lacu Roșu1
    165. HR10Gheorgheni2
    166. HR11Jolotca2
    167. HR12Remetea2
    168. HR13Borzont1
    169. HR14Voșlobeni3
    170. HR15Bălan2
    171. HR16Cârța2
    172. HR17Mădăraș2
    173. HR18Tomești2
    174. HR19Valea Rece1
    175. HR21Mihăileni2
    176. HR22Miercurea-Ciuc1
    177. HR23Păuleni1
    178. HR24Sânmartin3
    179. HR25Armășeni1
    180. HR26Plăieși1
    181. HR27Cașin1
    182. HR28Tușnad2
    183. HR29Piliske2
    184. HR30Homorod1
    185. HR31Merești2
    186. HR32Daia1
    187. HR33Călugăreni2
    188. HR34Zetea1
    189. HR35Ivo1
    190. HR36Szencsed2
    191. HR37Vărșag2
    192. HR38Iuhod2
    193. HR39Corond2
    194. HR40Crișeni2
    195. HR41Bodogaia2
    196. HR42Tărcești2
    197. HR43Dealu2
    198. HR44Tăietura2
    199. HR45Mătișeni2
    Total județul Harghita73
    200. MH9Cernișoara1
    Total județul Mehedinți1
    201. MM7Repedea1
    202. MM53Țibleș1
    Total județul Maramureș2
    203. MS13Hărțău1
    204. MS15Glodeni1
    205. MS16Voiniceni1
    206. MS17Cocoș1
    207. MS18Cornești1
    208. MS19Gălățeni1
    209. MS20Ernei1
    210. MS21Gornești 1
    211. MS23Breaza1
    212. MS24Lunca1
    213. MS25Săcal1
    214. MS26Aluniș4
    215. MS30Răstolița1
    216. MS31Bradu1
    217. MS32Ilva1
    218. MS33Zebrac1
    219. MS34Neagra1
    220. MS36Lăpușna1
    221. MS37Fâncel1
    222. MS38Tireu2
    223. MS39Cașva1
    224. MS40Mociar1
    225. MS41Sirod2
    226. MS44Isuica1
    227. MS45Chiher1
    228. MS46Vărgata1
    229. MS47Bereni1
    230. MS48Chibed1
    231. MS49Ghinești1
    232. MS50Crișani1
    233. MS53Sighișoara1
    234. MS54Archita1
    235. MS55Saschiz2
    236. MS56Apold1
    237. MS57Criș1
    238. MS59Zagăr1
    239. MS60Viișoara1
    Total județul Mureș43
    240. NT1Tazlău1
    241. NT3Iapa1
    242. NT10Măieruș1
    243. NT11Tarcău1
    244. NT12Floarea1
    245. NT13Dămuc1
    246. NT14Bicăjel1
    247. NT15Telec1
    248. NT17Schit1
    249. NT18Grințieș1
    250. NT20Galu1
    251. NT22Borca1
    252. NT23Sabasa1
    Total județul Neamț13
    253. PH21Șețu2
    254. PH22Orjogoaia1
    255. PH23Provița1
    256. PH24Comarnic1
    257. PH25Sinaia1
    258. PH26Azuga1
    259. PH27Teleajen1
    260. PH28Telejenel2
    261. PH29Bâsca fără Cale1
    262. PH30Slon1
    263. PH35Păltinet3
    264. PH36Cosmina1
    Total județul Prahova16
    265. SB1Bruiu1
    266. SB2Noul Român1
    267. SB3Arpaș2
    268. SB4Bâlea1
    269. SB5Porumbacu2
    270. SB6Avrig1
    271. SB9Lotrioara1
    272. SB10Sadu1
    273. SB11Negovanu1
    274. SB12Rășinari1
    275. SB13Gura Râului1
    276. SB14Săliște1
    277. SB23Vurpăr1
    278. SB24Țichindeal1
    279. SB26Șeica Mare1
    280. SB28Bazna1
    281. SB29Valea Viilor1
    282. SB31Ațel1
    283. SB33Dumbrăveni1
    284. SB34Laslea1
    285. SB36Iacobeni1
    286. SB39Marpod2
    287. SB42Merghindeal1
    288. SB46Căprăreț2
    Total județul Sibiu28
    289. SV1Pinu1
    290. SV2Cristișoru1
    291. SV3Păltiniș1
    292. SV4Buciniș1
    293. SV5Chiril1
    294. SV6Barnar1
    295. SV8Serișoare1
    296. SV10Dornișoara1
    297. SV11Teșna1
    298. SV12Coșna1
    299. SV14Orata1
    300. SV19Muncel1
    301. SV20Valea Putnei1
    302. SV28Demacușa1
    Total județul Suceava14
    303. VL1Obârșia Lotrului1
    304. VL3Voineșița1
    305. VL4Mânăileasa1
    306. VL5Latorița1
    307. VL8Mălaia1
    308. VL9Câineni1
    309. VL10Boia1
    310. VL11Boișoara1
    311. VL12Poiana1
    312. VL13Cozia1
    313. VL15Călimănești1
    314. VL21Romani1
    315. VL22Cerna1
    Total județul Vâlcea13
    316. VN15Căldări1
    317. VN18Pietrosu 1
    318. VN19Condratu2
    319. VN20Lepșa1
    320. VN21Macradeu1
    321. VN22Dragomira1
    322. VN23Câmpuri1
    323. VN24Vizantea1
    324. VN42Andreiașu1
    325. VN43Milcovelu1
    Total județul Vrancea11
    TOTAL426
    (la 26-07-2024, Actul a fost completat de Punctul 5. , Articolul II din LEGEA nr. 242 din 23 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 720 din 23 iulie 2024 )
    ----