NORME METODOLOGICE din 27 martie 2002privind clasificarea pe categorii a autobuzelor și a microbuzelor utilizate pentru transportul rutier național de persoane prin servicii regulate**)
EMITENT
  • MINISTERUL LUCRĂRILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR ȘI LOCUINȚEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 680 din 13 septembrie 2002



    Notă
    *) Aprobate prin ORDINUL nr. 458 din 27 martie 2002, publicate în Monitorul Oficial nr. 680 din 13 septembrie 2002.
    Notă
    Potrivit art. II din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014, prevederile referitoare la frâna încetinitoare, astfel cum au fost modificate prin prezentul ordin, se aplică numai pentru autobuzele/microbuzele pentru care se solicită clasificarea pentru prima dată.
    **) Titlul normelor metodologice a fost modificat de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014.Scopul  +  Articolul 1Prezentele norme metodologice au ca scop stabilirea condițiilor și criteriilor pe baza cărora se eliberează certificatele de clasificare pe categorii de confort acordate autobuzelor și microbuzelor utilizate pentru transportul rutier național de persoane prin servicii regulate, în vederea protecției pasagerilor și a creșterii calității serviciilor de transport rutier național de persoane prin servicii regulate. (la 23-07-2014, Art. 1 din norme a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) Domeniul de aplicare  +  Articolul 2Clasificarea pe categorii a autobuzelor și a microbuzelor se face de către Regia Autonomă "Registrul Auto Român" pentru toate autobuzele și microbuzele înmatriculate în România, utilizate în transportul rutier național de persoane prin servicii regulate, potrivit prezentelor norme metodologice. (la 23-07-2014, Art. 2 din norme a fost modificat de pct. 5 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) Definiții, abrevieria) autobuz - autovehicul cu cel puțin 4 roți și o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, conceput și construit pentru transportul de persoane pe scaune și în picioare, care are mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto; (la 23-07-2014, Lit. a), secțiunea "Definiții, abrevieri" din norme a fost modificată de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) După categoria de folosința autobuzele se clasifica astfel:– clasa I - autobuze urbane - autobuze destinate transportului urban sau suburban de pasageri, așezați pe scaune sau în picioare, care asigura în stații posibilitatea unui schimb rapid de pasageri;– clasa a II-a - autobuze interurbane - autobuze destinate transportului interurban de pasageri, așezați pe scaune, cu posibilitatea transportului pe distanțe scurte al unui număr limitat de pasageri în picioare, pe culoar;– clasa a III-a - autobuze/microbuze - autobuze destinate transportului de persoane în condiții de confort deosebit, prevăzute din construcție cu spații special amenajate, în afară salonului, pentru depozitarea bagajelor și alte servicii; (la 23-07-2014, A treia liniuță, lit. a), secțiunea "Definiții, abrevieri" din norme a fost modificată de pct. 40 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014, prin înlocuirea unei sintagme. ) b) microbuz - autobuzul care are o capacitate de transport de cel mult 22 de persoane pe scaune sau în picioare, în afara scaunului conducătorului; (la 23-07-2014, Lit. b), secțiunea "Definiții, abrevieri" din norme a fost modificată de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) c) abrogată; (la 23-07-2014, Lit. c), secțiunea "Definiții, abrevieri" din norme a fost abrogată de pct. 7 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) d) comisia de clasificare - comisie însărcinată cu verificarea autobuzelor și microbuzelor în vederea acordării clasificării corespunzătoare;e) responsabilul comisiei de clasificare - persoana desemnată să coordoneze activitatea comisiei de clasificare și să semneze în numele acesteia documentele care se eliberează, în conformitate cu prezentele norme metodologice;f) certificat de clasificare - certificat eliberat de comisia de clasificare, prin care se atestă gradul de confort al unui autobuz sau microbuz;g) abrogată; (la 23-07-2014, Lit. g), secțiunea "Definiții, abrevieri" din norme a fost abrogată de pct. 7 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) h) abrogată; (la 23-07-2014, Lit. h), secțiunea "Definiții, abrevieri" din norme a fost abrogată de pct. 7 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) i) deținător - operator de transport rutier care utilizează autobuze/microbuze pentru transportul rutier național de persoane prin servicii regulate și care poate fi:– proprietarul autovehiculului;– utilizatorul autovehiculului, în baza unui contract (de închiriere, de leasing) încheiat între acesta și proprietarul autobuzului/microbuzului. (la 23-07-2014, Lit. i), secțiunea "Definiții, abrevieri" din norme a fost modificată de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) j) M.T. - Ministerul Transporturilor; (la 23-07-2014, Lit. j), secțiunea "Definiții, abrevieri" din norme a fost modificată de pct. 8 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) k) abrogată; (la 07-05-2021, Litera k) din Articolul 2 a fost abrogată de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 337 din 29 aprilie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 477 din 07 mai 2021 ) l) R.A.R - Regia Autonomă "Registrul Auto Român".Reguli generale privind clasificarea autobuzelor și microbuzelor utilizate pentru transporturi rutiere naționale de persoane prin servicii regulate (la 23-07-2014, Titlul secțiunii a fost modificat de pct. 40 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014, prin înlocuirea unei sintagme. )  +  Articolul 3Clasificarea se efectuează la sediile reprezentanțelor R.A.R., de către comisiile de clasificare formate din specialiști desemnați din cadrul R.A.R., dintre care unul este responsabilul comisiei de clasificare. În situația în care deținătorii solicită clasificarea la aceeași dată a cel puțin 5 autobuze/ microbuze grupate în același loc de parcare, verificarea se poate efectua la locul respectiv, cu plata cheltuielilor de deplasare. La data programată pentru verificarea autobuzelor/ microbuzelor, deținătorii acestora vor face dovada achitării tarifului comunicat și vor prezenta în original certificatul de înmatriculare și cartea de identitate a vehiculului. (la 07-05-2021, Articolul 3 a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 337 din 29 aprilie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 477 din 07 mai 2021 )  +  Articolul 4Comisiile de clasificare eliberează rapoartele de verificare în baza cărora se acordă certificatele de clasificare. (la 23-07-2014, Art. 4 din norme a fost modificat de pct. 10 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. )  +  Articolul 5Verificările se efectuează pe baza cerințelor prevăzute în anexa nr. 1.  +  Articolul 6(1) Documentele necesare clasificării sunt:a) cererea de clasificare completată de către deținător, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2;b) copie conformă a licenței comunitare;c) copie de pe cartea de identitate a vehiculului;d) copie de pe certificatul de înmatriculare cu inspecția tehnică periodică valabilă;e) copie de pe contractul (leasing, închiriere) încheiat între titularul licenței comunitare și deținătorul autobuzului/ microbuzului, după caz.(2) Aceste documente pot fi transmise și prin mijloace electronice. (la 23-07-2014, Art. 6 din norme a fost modificat de pct. 11 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. )  +  Articolul 7După primirea cererii de clasificare și după analizarea documentelor prevăzute la art. 6, responsabilul comisiei de clasificare decide convocarea acesteia în maximum 7 zile, comunicându-se solicitantului data, locul și tariful aferent verificării autobuzelor/microbuzelor. (la 07-05-2021, Articolul 7 a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 337 din 29 aprilie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 477 din 07 mai 2021 )  +  Articolul 8Abrogat. (la 23-07-2014, Art. 8 din norme a fost abrogat de pct. 13 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) Condițiile de clasificare pe categorii  +  Articolul 9Clasificarea este solicitată comisiei de clasificare de către deținătorul autobuzului/microbuzului.  +  Articolul 10Se admit la clasificare numai autobuzele/ microbuzele care se prezintă într-o stare de întreținere corespunzătoare, după următoarele criterii de apreciere: (la 23-07-2014, Partea introductivă a art. 10 din norme a fost modificată de pct. 14 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) a) exterior - stare generală buna, în special absenta ruginei și a zgârieturilor vizibile, capacele portbagajului și cele de acces să fie bine fixate și încuietorile să fie funcționale;b) interior - stare generală buna, în particular scaune, cotiere în stare buna (fără deșirări, rupturi), învelișul de pe podea și de pe plafon nedeteriorat, capacele podelei să fie etanșe și bine fixate;c) curățenie - în mod deosebit învelișul scaunelor, învelișul interior, perdelele și parasolarele.  +  Articolul 11Pentru a putea fi clasificate autobuzele/ microbuzele trebuie să îndeplinească următoarele cerințe legate de securitatea pasagerilor:a) ieșirile de siguranța să fie inscripționate și echipate cu dispozitive corespunzătoare;b) treptele de acces în autovehicul, precum și treptele interioare (dacă exista) să fie iluminate, alimentate pe circuitul lanternelor de poziție ale autobuzului/microbuzului;c) să fie dotate cu stingătoare de incendiu și truse medicale.  +  Articolul 12Se resping de la clasificare autobuzele/ microbuzele care nu îndeplinesc următoarele cerințe:a) integritatea și etanșeitatea instalației de evacuare;b) absența oricăror pierderi de lubrifianți, combustibil etc.;c) integritatea geamurilor și existența marcajului de omologare al acestora;d) lipsa foliilor aplicate pe geamurile care sunt ieșiri de siguranță;e) integritatea instalației de iluminare și semnalizare luminoasă;f) funcționarea corespunzătoare a sistemului de ventilație forțată, a instalației de aer condiționat, a instalației de încălzire sau a instalației de sonorizare, după caz. (la 23-07-2014, Art. 12 din norme a fost modificat de pct. 15 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. )  +  Articolul 13(1) Comisia de clasificare procedează la verificarea autobuzului/microbuzului în condițiile prevăzute de prezentele norme metodologice, se asigura că acesta satisface condițiile prescrise și completează raportul de verificare.(2) Orice verificare sau reverificare a comisiei de clasificare este însoțită de un raport de verificare.(3) În cazul îndeplinirii cerințelor de clasificare, comisia de clasificare eliberează un certificat de clasificare. (la 23-07-2014, Alin. (3) al art. 13 din norme a fost modificat de pct. 16 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. )  +  Articolul 14(1) Categoria de confort a autobuzului/microbuzului este atestată prin eliberarea unui certificat de clasificare al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3. Certificatul de clasificare se va păstra la bordul autovehiculului.(2) Abrogat. (la 23-07-2014, Alin. (2) al art. 14 din norme a fost abrogat de pct. 17 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) (3) Abrogat. (la 23-07-2014, Alin. (3) al art. 14 din norme a fost abrogat de pct. 17 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. )  +  Articolul 15Se eliberează certificat de clasificare pe categorii numai autobuzelor/microbuzelor care îndeplinesc cumulativ condițiile obligatorii corespunzătoare uneia dintre categoriile de confort, ale căror criterii de clasificare sunt prezentate în anexa nr. 1.  +  Articolul 16Certificatul de clasificare pe categorii are o valabilitate de 2 ani de la data emiterii lui. Valabilitatea acestuia se poate prelungi pe durate de câte 2 ani, în urma confirmării menținerii categoriei de clasificare și a reverificării condițiilor prevăzute în anexa nr. 1. (la 07-05-2021, Articolul 16 a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 337 din 29 aprilie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 477 din 07 mai 2021 )  +  Articolul 17(1) Deciziile comisiilor de clasificare se consemnează în raportul de verificare întocmit pentru fiecare autobuz/microbuz clasificat, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 6.(2) Fiecare verificare se înregistrează în registrul de evidenta al comisiei de clasificare, menționându-se următoarele: data verificării, marca și tipul autobuzului/microbuzului, numărul de identificare, numărul de înmatriculare, numele și prenumele deținătorului, clasificarea acordată, numărul certificatului eliberat, problemele constatate la verificare.  +  Articolul 18Achitarea costului certificatelor de clasificare (conform tarifelor stabilite de R.A.R.) se efectuează după finalizarea verificării și întocmirea raportului de verificare pe care se precizează decizia comisiei de clasificare. (la 23-07-2014, Art. 18 din norme a fost modificat de pct. 18 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. )  +  Articolul 19Abrogat. (la 07-05-2021, Articolul 19 a fost abrogat de Punctul 6, Articolul I din ORDINUL nr. 337 din 29 aprilie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 477 din 07 mai 2021 )  +  Articolul 20Dacă rezultatul verificărilor este negativ, deținătorul autovehiculului poate cere o repetare a verificărilor, în termen de 30 de zile de la completarea raportului de verificare, în cadrul tarifului achitat, după ce a remediat neconformitățile menționate în raport de către comisia de clasificare. În cazul depășirii termenului de 30 de zile se achită din nou integral tariful de verificare.Prelungirea valabilității certificatului de clasificare  +  Articolul 21Cu cel puțin 30 de zile înainte de data expirării valabilității certificatului de clasificare deținătorul autobuzului/microbuzului trebuie să solicite prelungirea valabilității acestuia. Prelungirea valabilității certificatului de clasificare se acorda în urma reverificării autobuzului/ microbuzului, dacă comisia de clasificare constata că acesta îndeplinește condițiile și criteriile de clasificare prevăzute în prezentele norme metodologice.  +  Articolul 22Prelungirea valabilității se menționează de către comisia de clasificare în certificatul de clasificare. (la 23-07-2014, Art. 22 din norme a fost modificat de pct. 20 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. )  +  Articolul 23În cazul în care la verificarea pentru prelungirea valabilității certificatului de clasificare se constată că autobuzul/microbuzul nu mai satisface criteriile de clasificare, se solicită rezolvarea deficiențelor constatate în termen de maximum 30 de zile de la data constatării neregulilor. În situația în care la reverificare se constată în continuare neîndeplinirea criteriilor, certificatul de clasificare se anulează. (la 23-07-2014, Art. 23 din norme a fost modificat de pct. 21 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) Retragerea clasificării acordate  +  Articolul 24În afară de cazul menționat la art. 23, comisia de clasificare poate retrage certificatul de clasificare în următoarele situații: (la 23-07-2014, Partea introductivă a art. 24 din norme a fost modificată de pct. 22 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) a) dacă la reverificare se constată modificarea echipării autobuzului/microbuzului, de o manieră care afectează modul de îndeplinire a criteriilor de clasificare avute în vedere la data clasificării; (la 23-07-2014, Lit. a) a art. 24 din norme a fost modificată de pct. 23 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) b) nesolicitarea prelungirii valabilității certificatului de clasificare a autobuzului/microbuzului în termenul prevăzut la art. 21;c) înscrierea unor informații false privind clasificarea obținută, în materialele de informare, promovare și reclamă; (la 23-07-2014, Lit. c) a art. 24 din norme a fost modificată de pct. 23 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) d) la solicitarea organelor împuternicite ale M.T., când se constată încălcări ale prevederilor prezentelor norme metodologice. (la 23-07-2014, Lit. d) a art. 24 din norme a fost modificată de pct. 40 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014, prin înlocuirea unei sintagme. )  +  Articolul 25(1) Comisia de clasificare poate retrage certificatele de clasificare în cazul în care la verificare autobuzul/microbuzul nu mai întrunește condițiile inițiale de clasificare.(2) În trafic, personalul împuternicit de M.T. va reține certificatul de clasificare, dacă se constată că nu mai sunt îndeplinite condițiile de clasificare, și îl va transmite R.A.R. în vederea reverificării autobuzului/microbuzului de către comisia de clasificare. (la 23-07-2014, Art. 25 din norme a fost modificat de pct. 24 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. )  +  Articolul 26În cazul în care un autobuz/microbuz clasificat nu mai îndeplinește criteriile pentru care a obținut clasificarea, deținătorul nu îl mai poate utiliza pentru transportul public de persoane în trafic național până la remedierea defecțiunilor constatate.  +  Articolul 27În cazul în care se schimbă deținătorul sau numărul de înmatriculare al unui autobuz/microbuz, certificatul de clasificare al acestuia se înlocuiește cu unul nou, menținându-se valabilitatea certificatului inițial. La solicitarea noului deținător se poate efectua o nouă verificare cu eliberarea unui nou certificat cu valabilitate de 2 ani. (la 07-05-2021, Articolul 27 a fost modificat de Punctul 7, Articolul I din ORDINUL nr. 337 din 29 aprilie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 477 din 07 mai 2021 )  +  Articolul 28Contestațiile privind retragerea clasificării se adresează reprezentantei R.A.R. care a emis certificatul de clasificare. Soluționarea contestației se face conform procedurilor R.A.R. aplicabile. Decizia luată în soluționarea contestației poate fi atacată la instanțele competente.Pierderea sau deteriorarea certificatelor de clasificare (la 23-07-2014, Titlul secțiunii a fost modificat de pct. 26 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. )  +  Articolul 29Pierderea sau deteriorarea certificatelor de clasificare se va comunica imediat comisiei de clasificare care le-a eliberat. Comisia de clasificare poate elibera duplicate după achitarea de către deținător a contravalorii certificatului de clasificare. (la 23-07-2014, Art. 29 din norme a fost modificat de pct. 27 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) Utilizarea materialelor de informare, promovare și reclama  +  Articolul 30În cazul în care deținătorul autobuzului/ microbuzului clasificat pune la dispoziție pasagerilor transportați materiale de informare, acestea vor conține minimum următoarele date: identificarea agentului economic deținător, criteriile de confort pe care trebuie să le satisfacă autovehiculul clasificat, informații privind ieșirile de siguranța din autobuz/microbuz și norme de comportament în situații de incident/accident.  +  Articolul 31Suplimentar, materialele de informare pot să cuprindă și alte informații: date tehnice generale ale autobuzului/microbuzului, materiale de promovare cu referire la agentul economic deținător, reclame diverse.Dispoziții finale  +  Articolul 32Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.  +  Anexa nr. 1la normele metodologice
    Nr. crt.Criterii de apreciere(a) - condiții minimale*1)Categoria
    IV*)IIIIII
    1.Puterea motorului
    1.1.Raportul putere(b)/masă(c) - minimum (CP(DIN)/t)771010
    2.Frânare(d)
    2.1.Sisteme de frânare suplimentare - frâne încetinitoare*2)xxxx
    3.Suspensie(e)
    3.1.Suspensie clasicăxxx
    3.2.Suspensie mixtă sau integral pneumaticăx
    4.Confort de drum
    4.1.Spațiul dintre scaune*3) (cm)65656565
    4.2.Spațiul dintre scaunele amplasate față în față(f) (cm)130130130130
    4.3.Înălțimea minimă a spătarului(g) (cm)50505252
    4.4.Numărul de cotiere(h)1
    4.5.Scaune moi, tapițate (șezut și spătar)xxx
    4.6.Abrogat prin art. I, pct. 28 din Ordinul ministrului transporturilor nr. 1148/2014
    5.Climatizare(j)
    5.1.Sistem de ventilație forțată (minimum 15 mc/h/pasager)x sau
    5.2.Aer condiționatx
    6.Instalație de încălzire
    6.1.Independentă de motor(k)xx
    7.Ferestre laterale
    7.1.Ferestre din geam securizatxxxx
    7.2.Dispozitive parasolare (storuri sau perdele)x
    8.Iluminare interioară
    8.1.Lămpi de citit individualex
    9.Instalație de sonorizare
    9.1.Un difuzor la minimum 8 locurix
    9.2.Microfon pentru șofer și ghid(l)x
    9.3.Abrogat prin art. I, pct. 28 din Ordinul ministrului transporturilor nr. 1148/2014
    10.Portbagaje
    10.1.Portbagaj interior pentru bagaje de mână(m)xxx
    10.2.Capacitatea minimă a portbagajului exterior(n) (dmc/pasager)5060
    ----------Tabelul din anexa 1 a fost modificat de pct. 28 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014, prin abrogarea numerelor curente 4.6. și 9.3.-----------*) Categoria a IV-a se poate acorda și autobuzelor/microbuzelor care prin construcție sunt prevăzute și amenajate inclusiv pentru transportul călătorilor în picioare, menționându-se în certificat numărul total de locuri pe scaune și în picioare.La cererea deținătorilor aceste autobuze/microbuze pot obține categorie superioară (I-III), în funcție de îndeplinirea condițiilor impuse, luându-se în considerare numai locurile pe scaune care vor fi menționate în certificatul de clasificare.*1) Normele și echipamentele menționate sunt obligatorii pentru obținerea clasificării în categoria indicată, mai puțin în cazurile în care legislația nu dispune altfel.*2) Frâna încetinitoare este obligatorie pentru autobuzele/microbuzele care au o masă totală maximă autorizată care depășește 5 tone (categoria M3) și care aparțin clasei II, III sau B, astfel cum sunt definite în Regulamentul CEEONU nr. 107. (la 23-07-2014, Nota de subsol*2), anexa 1 a fost modificată de pct. 29 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) *3) Numărul maxim de rânduri de scaune nu poate fi mai mare de 15 pentru un autobuz standard de 12 m lungime, locurile suplimentare pentru ghizi sau conducători auto nefiind incluse. Aceste limite pot fi proporțional:– crescute, când este vorba de un autobuz cu podea ridicată;– reduse, când este vorba de un autobuz/microbuz cu o lungime mai mica de 12 m. (la 23-07-2014, A doua liniuță a notei de subsol*2), anexa 1 a fost modificată de pct. 40 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014, prin înlocuirea unei sintagme. ) În toate cazurile spațiul minim între scaune, care rezulta din normele de baza pentru autobuzul standard de 12 m, trebuie să fie același în ceea ce privește vehiculul considerat pentru absolut toate rândurile de scaune, cu echipamentele din dotare (bar, frigider, încălzitor de apa, toaleta, vestiar, cușetă) și cu scările cu care a fost amenajat.Note explicative asupra criteriilor de apreciere- Condiții minimale -I. Notele explicative nu modifica dispozițiile normelor metodologice privind condițiile de clasificare a autobuzelor și ale anexelor la acestea, ele precizându-le doar conținutul, semnificația și importanta.II. Notele explicative permit aplicarea dispozițiilor menționate mai sus, ținând seama de evoluția tehnică a cerințelor în ceea ce privește construcția de autovehicule.a) Normele se referă la autobuze cu o construcție normală. În cazul autobuzelor cu o construcție specială comisia de clasificare va lua decizia în funcție de fiecare situație, asimilând anumite dotări interioare. Totuși, atunci când execuția specială nu reprezintă mai mult de o treime din capacitatea totală a autobuzului și atunci când deținătorul autobuzului solicită clasificarea într-o singură categorie de confort, decizia va fi luată doar în funcție de execuția normală.b) Puterea motorului este cea declarată de constructor.c) Se ia în considerare masa maximă totală autorizată.d) Norme obligatorii în funcție de data de fabricație a autobuzului și de prevederile Regulamentului nr. 13 C.E.E. - O.N.U.e) Anumite tipuri de suspensii neconvenționale vor putea fi asimilate cu unul dintre tipurile menționate, dar calitatea acestora trebuie să fie identică sau mai buna decât tipul menționat (de exemplu: suspensia parabolică va fi asimilată suspensiei pneumatice).f) Măsurarea distantei minime dintre scaune se face de la un punct fix la un alt punct fix identic, scaunul fiind în poziția de baza. Pentru primele rânduri de scaune situate în spatele unui perete măsurarea se face între perete și punctul fix de referința al scaunului, distanta minima fiind redusă cu 30 mm.g) Înălțimea minima a spătarului se măsoară cu scaunul neocupat. Tetierele scaunelor se includ în măsurarea înălțimii. Totuși, dacă o singura tetieră lipsește, clasificarea autobuzului va fi refuzată.h) Numărul de cotiere este determinat pe rânduri de doua scaune. Se înțelege prin cotieră o cotieră plata și dreapta cu o captușeală obișnuită (cotieră standard).i) abrogată; (la 23-07-2014, Lit. i), secțiunea II, notele explicative asupra criteriilor de apreciere, anexa 1 a fost abrogată de pct. 30 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) j) Capacitatea sa va fi atestată de constructor.k) Instalația trebuie să fie dimensionată corespunzător capacității de transport. Capacitatea acesteia trebuie atestată de constructor.l) Pentru autobuzele echipate cu un singur microfon obligativitatea echipamentului dublu poate fi satisfăcută cu un al doilea microfon fără fir. Microfonul trebuie să fie așezat pe un suport flexibil, la îndemâna conducătorului auto. Microfonul poate să fie de tipul fără fir, cu condiția ca totuși conducătorul auto să îl poată fixa la gât sau de haine, asigurând condițiile de securitate rutieră. În mod excepțional, în cazul microbuzelor existenta microfonului la bord nu este obligatorie.m) Portbagajul interior nu este obligatoriu pentru autovehiculele cu o capacitate de maximum 16 pasageri.n) Cușetă pentru conducătorul auto va fi cuprinsă în calculul volumului total al portbagajului exterior. Se pot accepta remorcile integrate sau dispozitivele pentru schiuri, cu condiția ca fiecare să ofere cel puțin aceeași capacitate pe pasager ca și compartimentele convenționale. Prin remorca integrata se înțelege o remorca vopsită în aceleași culori ca și autobuzul.Alte criterii1. În interiorul autovehiculului, lângă ușa din față, cu pictograme sau litere de cel puțin 15 mm înălțime (25 mm în cazul cifrelor), vor fi clar marcate și vizibile următoarele indicații: numărul de locuri pe scaune, numărul total de locuri, numărul de scaune cu roțile pe care vehiculul îl poate transporta, dacă este cazul.2. Vehiculul va fi echipat cu cel puțin un stingător de incendiu situat în apropierea scaunului conducătorului auto și care este conform legislației în vigoare. (la 16-09-2004, Pct. 2 de la prevederile "Alte criterii" din anexa 1 a fost modificat de art. II din ORDINUL nr. 1.359 din 27 iulie 2004, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 743 din 17 august 2004. ) 3. Autovehiculele având o masa totală maximă autorizată de peste 3,5 tone vor fi prevăzute cu o cală de blocare a roților amplasată într-un loc accesibil (pentru cele cu doua axe), respectiv cu doua cale de blocare (pentru cele cu 3 sau mai multe axe).4. Autovehiculul va fi echipat cu cel puțin o trusă de prim ajutor, situata într-un spațiu cu volum minim de 7 dmc și cu cea mai mică dimensiune de 80 mm.5. Stingătorul de incendiu și trusa de prim ajutor vor fi amplasate în locuri special amenajate, de unde pot fi extrase cu ușurința de către pasageri, aceste locuri fiind marcate corespunzător.6. Fiecare ieșire de siguranță este marcată cu inscripția "IEȘIRE DE SIGURANȚA", lizibilă atât din interiorul, cât și din exteriorul autovehiculului.7. Modul de operare al ieșirilor de siguranța va fi marcat în apropierea dispozitivelor de acționare.8. Inscripționările vor fi în limba română.9. Culoarele și pasajele de acces vor fi acoperite cu material care nu prezintă risc de alunecare.10. Conducătorul auto va fi protejat de obiecte susceptibile de a cădea din plasele pentru bagaje în caz de frânare bruscă.11. Scaunele autovehiculelor care nu au în față lor un alt scaun sau un dispozitiv de protecție (panou, bara etc.) vor fi în mod obligatoriu echipate cu centuri de siguranța cu doua sau trei puncte de ancorare.12. La autovehiculele cu scaune amplasate longitudinal față de direcția de mers (cu excepția autobuzelor urbane) este obligatorie fie montarea de centuri de siguranță cu prindere în două puncte de ancorare, fie montarea de cotiere la fiecare două locuri.
     +  Anexa nr. 2la normele metodologiceCEREREde clasificare pe categorii a autobuzelor/microbuzelor
    Societatea Comercială forma juridică
    nr. din registrul comerțului cod fiscal localitatea
    str. nr.județul/sectorul
    nr. cont bancar banca
    telefon fax în calitate de deținător al vehiculului
    marca tipul anul de fabricație
    capacitatea de transport nr. de identificareNr. de înmatriculare
    solicită efectuarea verificării autobuzului/microbuzului la data programată decomisia de clasificare, în conformitate cu normele în vigoare, și eliberarea certificatului de clasificare corespunzător
    categoriei I II III IV (Se anulează celelalte categorii)
    Declarăm că am luat la cunoștință conținutul normelor metodologice privind clasificarea pe categorii a autobuzelor și microbuzelor utilizate pentru transportul rutier național de persoane prin servicii regulate și ne obligăm: - să nu utilizăm certificatul de clasificare pentru alt autobuz/microbuz sau să permitem utilizarea acestuia de către terți; - să comunicăm imediat comisiei de clasificare orice modificări ale autobuzului/microbuzului; - să retragem din activitate autobuzul/microbuzul care nu mai îndeplinește criteriile care au stat la baza clasificării inițiale și să solicităm o nouă clasificare înainte de repunerea acestuia în exploatare; - să prezentăm autobuzul/microbuzul la data stabilită pentru verificare în vederea prelungirii valabilității certificatului de clasificare; - să permitem personalului împuternicit al Ministerului Transporturilor să verifice în orice moment și fără preaviz autobuzul/microbuzul clasificat, în traseu sau la locul de parcare.
    Autobuzul/microbuzul este disponibil pentru verificare începând cu data
    Achitarea costului verificării autobuzului/microbuzului și eliberării certificatului se face prin:
    dispoziție de plată cec numerar (Se menționează varianta)
    Semnătura autorizată și ștampila Numele și prenumele Funcția
    ----------Anexa 2 a fost înlocuită cu anexa din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014, potrivit pct. 31 al art. I din același act normativ.
     +  Anexa nr. 3la normele metodologice
    CERTIFICAT
    de clasificare pe categorii a autobuzelor/microbuzelor
    PRELUNGIRE VALABILITATEAVIZ IMPORTANT
    CERTIFICAT DE CLASIFICARE
    (5) Se atestă respectarea condițiilor impuse autobuzelor/microbuzelor utilizate pentru transportul rutier național de persoane prin servicii regulate. Modificări ale dotărilor suplimentare. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1. Prezentul Certificat de clasificare a fost eliberat în baza examinărilor efectuate de Comisia de clasificare în conformitate cu "Normele metodologice privind clasificarea pe categorii a autobuzelor și a microbuzelor utilizate pentru transportul rutier național de persoane prin servicii regulate"Registrul Auto Român Comisia de clasificare
    CERTIFICAT DE CLASIFICARE
    Semnătura și ștampila responsabil comisie . . . . . . .2. Dreptul de a utiliza prezentul Certificat de clasificare încetează atunci când: - autobuzul/microbuzul pentru care a fost eliberat nu mai îndeplinește condițiile tehnice care au fost atestate la verificare;- se schimbă deținătorul autobuzului/microbuzului;- se schimbă numărul de înmatriculare al autobuzului/ microbuzului.CATEGORIA . . . . . . . .
    Certificat nr. . . . . . . . . .
    Data eliberării . . . . . . . . . . . . .
    Valabil până la . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    PRELUNGIRE VALABILITATE CERTIFICAT DE CLASIFICARE3. Certificatul de clasificare este valabil 2 ani, cu posibilitatea prelungirii pe durate de câte 2 ani, în urma confirmării menținerii categoriei de clasificare și a reverificării condițiilor tehnice.
    (6) Se atestă respectarea condițiilor impuse autobuzelor/microbuzelor utilizate pentru transportul rutier național de persoane prin servicii regulate.
    4. În cazul în care se schimbă deținătorul sau numărul de înmatriculare al autobuzului/microbuzului, certificatul de clasificare al acestuia se înlocuiește cu unul nou, menținânduse valabilitatea certificatului inițial. La solicitarea noului deținător se poate efectua o nouă verificare, cu eliberarea unui nou certificat cu valabilitate de 2 ani.Eliberat deREGISTRUL AUTO ROMÂN R.A.
    Reprezentanța RAR emitentă județul
    Modificări ale dotărilor suplimentare. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    5. Deținătorul autobuzului/microbuzului răspunde de starea tehnică a acestuia, de efectuarea I.T.P. la periodicitatea prevăzută de lege și de informarea R.A.R. cu privire la modificările ce se aduc autobuzului/microbuzului
    Semnătura și ștampila responsabil comisie . . . . . . . .Deținător . . . . . . . . . . . . . . .
    Numele și adresa deținătorului
    Data eliberării . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Valabil până la . . . . . . . . . . . . .
    CARACTERISTICI TEHNICE ALE AUTOBUZULUI/ MICROBUZULUIPRELUNGIRE VALABILITATE CERTIFICAT DE CLASIFICAREPRELUNGIRE VALABILITATE CERTIFICAT DE CLASIFICARE
    (1) Se atestă respectarea condițiilor impuse autobuzelor/microbuzelor utilizate pentru transportul rutier național de persoane prin servicii regulate.(3) Se atestă respectarea condițiilor impuse autobuzelor/microbuzelor utilizate pentru transportul rutier național de persoane prin servicii regulate.
    Marca autobuzului/microbuzului. . . . . .
    Tip . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Nr. de înmatriculare . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Nr. de identificare . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Nr. de locuri pt. pasageri . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Amplasare portbagaj exterior volum (dmc) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Semnătura și ștampila responsabil comisie . . . . . . .Semnătura și ștampila responsabil comisie . . . . . . .
    Data eliberării . . . . . . . . . . . .Data eliberării . . . . . . . . . . . .
    Dotări suplimentare pt. confortul pasagerilor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Valabil până la . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Valabil până la . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    PRELUNGIRE VALABILITATE CERTIFICAT DE CLASIFICAREPRELUNGIRE VALABILITATE CERTIFICAT DE CLASIFICARE
    (2) Se atestă respectarea condițiilor impuse autobuzelor/microbuzelor utilizate pentru transportul rutier național de persoane prin servicii regulate. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .(4) Se atestă respectarea condițiilor impuse autobuzelor/microbuzelor utilizate pentru transportul rutier național de persoane prin servicii regulate. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Se atestă respectarea condițiilor tehnice impuse autobuzelor/microbuzelor utilizate pentru transportul rutier național de persoane prin servicii regulate.
    Semnătura și ștampila responsabil comisie . . . . . . . .Semnătura și ștampila responsabil comisie . . . . . . .Semnătura și ștampila responsabil comisie . . . . . . .
    Data eliberării . . . . . . . . . . . . .Data eliberării . . . . . . . . . . . .Data eliberării . . . . . . . . . . . .
    Valabil până la . . . . . . . . . . . . .Valabil până la . . . . . . . . . . . .Valabil până la . . . . . . . . . . . .
    (la 07-05-2021, Anexa nr. 3 a fost modificată de Punctul 8, Articolul I din ORDINUL nr. 337 din 29 aprilie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 477 din 07 mai 2021 )
     +  Anexa nr. 4Abrogată (la 23-07-2014, Anexa 4 a fost abrogată de pct. 34 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. )  +  Anexa nr. 5Abrogată (la 23-07-2014, Anexa 5 a fost abrogată de pct. 35 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. )  +  Anexa nr. 6la normele metodologice RAPORT de verificare a autobuzelor/microbuzelor REGISTRUL AUTO ROMÂN Comisia de clasificare pe categorii Raport de verificare*1) nr. ...... a autobuzelor/microbuzelor Informații generale 1.1. Numele și adresa deținătorului autovehiculului ................. ..................................................................... 1.2. Numărul de înmatriculare ....................................... 1.3. Numărul de identificare ........................................ 1.4. Marca autovehiculului .......................................... 1.5. Tipul autovehiculului .......................................... 1.6. Numărul de scaune (fără conducător auto și ghid) ............... 1.7. Numărul de rânduri de scaune ................................... 1.8. Alte informații ................................................ Starea de întreținere a autovehiculului 2.1. Exterior [] buna [] nesatisfăcătoare 2.2. Interior [] buna [] nesatisfăcătoare 2.3. Curățenie [] buna [] nesatisfăcătoare Categoria autovehiculului Autobuzul/microbuzul îndeplinește condițiile categoriei: [] I [] II [] III [] IV astfel cum sunt definite în prezentul raport. Echipament special [] frigider [] WC/lavoar [] suport de pahare [] restaurant de bord [] video [] măsuțe rabatabile [] vestiar [] număr de monitoare [] telefon [] climatizare ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Decizia [] pozitivă [] negativă Locul și data Ștampila și semnătura responsabilului comisiei de clasificare----------- *1) Pentru a fi valabil raportul de verificare trebuie completat în întregime.  +  Anexa nr. 6a) Raport de verificare nr. ..... Condițiile minimale verificate Categoria: IV CORESPUNDE 6.1. Raport puterea motorului/masa - cel puțin 7 CP/t [] da [] nu 6.2. Sistem suplimentar de frânare: - frâna încetinitoare*1) [] da [] nu 6.3. Spațiul dintre: - scaunele amplasate în același sens - minimum 65 cm*2) [] da [] nu - scaunele amplasate vizavi - minimum 130 cm [] da [] nu 6.4. Înălțimea spătarului - minimum 50 cm [] da [] nu 6.5. Ferestre din geam securizat [] da [] nu-----------*1) Abrogată. (la 23-07-2014, Nota de subsol*1) din anexa 6a a fost abrogată de pct. 39 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) *2) Spațiul minim dintre scaune de 65 cm (respectiv de 130 cm pentru scaunele amplasate vizavi) trebuie să fie același pentru absolut toate rândurile de scaune pentru pasagerii din autobuz/microbuz. Distanța dintre scaunele amplasate vizavi se măsoară la o înălțime de 15 cm deasupra șezuturilor scaunelor, de la un spătar la celălalt.----------Nota de subsol*2) din anexa 6a a fost modificată de pct. 40 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014, prin înlocuirea unei sintagme. Observații: ........................................................... ....................................................................... ....................................................................... ....................................................................... Ștampila și semnătura responsabilului comisiei de clasificare Membrii comisiei de clasificare .......................... .......................... .......................... ..........................  +  Anexa nr. 6b) Raport de verificare nr. .... Condițiile minimale verificate Categoria: III CORESPUNDE 6.1. Raport puterea motorului/masa - cel puțin 7 CP/t [] da [] nu 6.2. Sistem suplimentar de frânare: - frâna încetinitoare*1) [] da [] nu 6.3. Spațiul dintre: - scaunele amplasate în același sens - minimum 65 cm*2) [] da [] nu - scaunele amplasate vizavi - minimum 130 cm [] da [] nu 6.4. Înălțimea spătarului - minimum 50 cm [] da [] nu 6.5. Scaune moi, tapițate [] da [] nu6.6. Abrogat. (la 23-07-2014, Pct. 6.6 din anexa 6b a fost abrogat de pct. 36 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) 6.7. Ferestre din geam securizat [] da [] nu 6.8. Portbagaj interior pentru bagaje de mână [] da [] nu-----------*1) Abrogată. (la 23-07-2014, Nota de subsol*1) din anexa 6b a fost abrogată de pct. 39 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) *2) Spațiul minim dintre scaune de 65 cm (respectiv de 130 cm pentru scaunele amplasate vizavi) trebuie să fie același pentru absolut toate rândurile de scaune pentru pasagerii din autobuz/microbuz. Distanta dintre scaunele amplasate vizavi se măsoară la o înălțime de 15 cm deasupra șezuturilor scaunelor, de la un spătar la celălalt.----------Nota de subsol*2) din anexa 6b a fost modificată de pct. 40 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014, prin înlocuirea unei sintagme. Observații: ....................................................... ................................................................... ................................................................... ................................................................... Ștampila și semnătura responsabilului comisiei de clasificare Membrii comisiei de clasificare ................................ ................................ ................................ ................................  +  Anexa nr. 6c) Raport de verificare nr. ..... Condițiile minimale verificate Categoria: II CORESPUNDE 6.1. Raport puterea motorului/masa - cel puțin 10 CP/t [] da [] nu 6.2. Sistem suplimentar de frânare: - frâna încetinitoare*1) [] da [] nu 6.3. Spațiul dintre: - scaunele amplasate în același sens - minimum 65 cm*2) [] da [] nu - scaunele amplasate vizavi - minimum 130 cm [] da [] nu 6.4. Înălțimea spătarului - minimum 50 cm [] da [] nu 6.5. Scaune moi, tapițate [] da [] nu6.6. Abrogat (la 23-07-2014, Pct. 6.6 din anexa 6c a fost abrogat de pct. 37 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) 6.7. Încălzire independenta de motor, funcționând și atunci când autobuzul/microbuzul este oprit [] da [] nu----------Pct. 6.7 din anexa 6c a fost modificat de pct. 40 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014, prin înlocuirea unei sintagme. 6.8. Ferestre din geam securizat [] da [] nu 6.9. Portbagaj interior pentru bagaje de mână [] da [] nu 6.10. Portbagaj exterior - capacitate minima: 50 dmc/loc [] da [] nu-----------*1) Abrogată. (la 23-07-2014, Nota de subsol*1) din anexa 6c a fost abrogată de pct. 39 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) *2) Spațiul minim dintre scaune de 65 cm (respectiv de 130 cm pentru scaunele amplasate vizavi) trebuie să fie același pentru absolut toate rândurile de scaune pentru pasagerii din autobuz/microbuz. Distanta dintre scaunele amplasate vizavi se măsoară la o înălțime de 15 cm deasupra șezuturilor scaunelor, de la un spătar la celălalt.----------Nota de subsol*2) din anexa 6c a fost modificată de pct. 40 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014, prin înlocuirea unei sintagme. Observații: .............................................................. .......................................................................... .......................................................................... .......................................................................... Ștampila și semnătura responsabilului comisiei de clasificare Membrii comisiei de clasificare ................................ ................................ ................................ ................................  +  Anexa nr. 6d) Raport de verificare nr. .... Condițiile minimale verificate Categoria: I CORESPUNDE 6.1. Raport puterea motorului/masa - cel puțin 10 CP/t [] da [] nu 6.2. Sistem suplimentar de frânare: - frâna încetinitoare*1) [] da [] nu 6.3. Suspensie mixtă sau integral pneumatică [] da [] nu 6.4. Spațiul dintre: - scaunele amplasate în același sens - minimum 65 cm*2) [] da [] nu - scaunele amplasate vizavi - minimum 130 cm [] da [] nu 6.5. Înălțimea spătarului - minimum 52 cm [] da [] nu 6.6. Scaune moi, tapițate [] da [] nu 6.7. Numărul de cotiere, minimum 1 [] da [] nu6.8. Abrogat. (la 23-07-2014, Pct. 6.8 din anexa 6d a fost abrogat de pct. 38 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) 6.9. Sistem de ventilație forțată (capacitate minima: 15 mc/h/loc) reglabil individual, funcționând și atunci când autobuzul/microbuzul este oprit, sau aer condiționat (minimum 300 kcal/h/loc) [] da [] nu----------Pct. 6.9 din anexa 6d a fost modificat de pct. 40 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014, prin înlocuirea unei sintagme. 6.10. Încălzire independentă de motor, funcționând și atunci când autobuzul/microbuzul este oprit [] da [] nu----------Pct. 6.10 din anexa 6d a fost modificat de pct. 40 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014, prin înlocuirea unei sintagme. 6.11. Ferestre din geam securizat [] da [] nu 6.12. Dispozitive parasolare (storuri sau perdele) [] da [] nu 6.13. Lămpi de citit individuale [] da [] nu 6.14. Instalație de sonorizare (minimum 1 difuzor la 8 locuri, microfon pentru conducătorul auto și ghid) [] da [] nu6.15. Abrogat. (la 23-07-2014, Pct. 6.15 din anexa 6d a fost abrogat de pct. 38 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) 6.16. Portbagaj interior pentru bagaje de mână [] da [] nu 6.17. Portbagaj exterior - capacitate minimă: 60 dmc/loc [] da [] nu------------*1) Abrogată. (la 23-07-2014, Nota de subsol*1) din anexa 6d a fost abrogată de pct. 39 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014. ) *2) Spațiul minim dintre scaune de 65 cm (respectiv de 130 cm pentru scaunele amplasate vizavi) trebuie să fie același pentru absolut toate rândurile de scaune pentru pasagerii din autobuz/microbuz. Distanța dintre scaunele amplasate vizavi se măsoară la o înălțime de 15 cm deasupra șezuturilor scaunelor, de la un spătar la celălalt.----------Nota de subsol*2) din anexa 6d a fost modificată de pct. 40 al art. I din ORDINUL nr. 1.148 din 7 iulie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 23 iulie 2014, prin înlocuirea unei sintagme.Observații: ............................................................................................................................................................................................................................................................................Ștampila și semnătura responsabilului comisiei de clasificareMembrii comisiei de clasificare ................................ ................................ ................................--------------