HOTĂRÂRE nr. 495 din 9 iulie 2019pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 98/2017 privind funcția de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziție publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii, prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 419/2018
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 612 din 24 iulie 2019



    În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.  +  ARTICOL UNICNormele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 98/2017 privind funcția de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziție publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii, prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 419/2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 496 din 18 iunie 2018, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1, partea introductivă a alineatului (1) și alineatul (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 1(1) Activitatea de control ex ante, prevăzută la art. 6 alin. (2)-(4) din ordonanța de urgență, se inițiază odată cu emiterea deciziei de verificare și înștiințarea autorității contractante, conform art. 9 alin. (1) din ordonanța de urgență, și se finalizează la:(...)(2) În situațiile prevăzute la alin. (1) lit. a), verificatorii ex ante întocmesc un raport de activitate în termen de 3 zile lucrătoare de la finalizarea activității de control ex ante, care se transmite, în copie, Agenției Naționale de Integritate, atunci când sunt incidente prevederile art. 7 alin. (6) din ordonanța de urgență.2. La articolul 2, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Echipele de control prevăzute la alin. (2) lit. b) sunt desemnate prin ordin al președintelui ANAP, în baza programului de verificare, în termen de:a) 3 zile lucrătoare de la publicarea anunțului de participare/ de concurs/de participare simplificat/de concesionare;b) o zi lucrătoare de la momentul includerii în programul de verificare a modificării contractuale sau a procedurii de negociere fără publicarea prealabilă.3. La articolul 3, alineatele (1), (8) și (9) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 3(1) Metodologia de selecție, prevăzută în capitolul II secțiunea 1 din ordonanța de urgență, se aplică zilnic, în toate situațiile în care numărul de solicitări în vederea realizării controlului ex ante de către ANAP este mai mare decât procentul de 5% aplicat la numărul procedurilor de atribuire aferente contractelor cu o valoare estimată mai mare decât pragul stabilit de legislație pentru realizarea achiziției directe, încărcate de către autoritățile contractante în SEAP în ziua precedentă.(...)(8) Programul de verificare se realizează prin includerea tuturor procedurilor de atribuire a contractelor pentru care a fost solicitat control ex ante, în corelare cu rezultatele aplicării metodologiei de selecție, după caz, în scopul respectării țintei prevăzute la art. 7 alin. (3) din ordonanța de urgență, și se aprobă de președintele ANAP.(9) Includerea în programul de verificare, ca urmare a aplicării metodologiei de selecție, se face în funcție de încadrarea în categoriile de risc de la alin. (7), în ordine descrescătoare, de la risc foarte ridicat la risc scăzut, ținând cont de îndeplinirea unor condiții cum ar fi:a) distribuirea în mod echilibrat a procedurilor de atribuire selectate în vederea controlului ex ante în funcție de numărul celor inițiate de o autoritate contractantă într-o anumită perioadă de timp;b) distribuția geografică a autorităților contractante;c) gradul de încărcare al echipelor de verificatori ex ante.4. La articolul 3, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (1^1)-(1^3), cu următorul cuprins:(1^1) Metodologia de selecție are la bază evaluarea riscului asociat procedurilor de atribuire a contractelor și, pe baza rezultatului obținut prin aplicarea unor filtre, criterii și indicatori de risc, se realizează includerea acestora în programul de verificare.(1^2) În cazul procedurilor de atribuire inițiate prin SEAP, solicitarea de control ex ante se consideră înregistrată dacă aceasta a fost încărcată în SEAP odată cu documentația de atribuire, în secțiunea dedicată strategiei de contractare, prin completarea formularului prevăzut în anexa nr. 1.3.(1^3) În cazul modificărilor contractuale, metodologia de selecție se aplică zilnic asupra cererilor primite de la autoritățile contractante și înregistrate la ANAP în ziua precedentă, urmărindu-se încadrarea în țintele anuale stabilite prin ordinul președintelui ANAP prevăzut la art. 7 alin. (3^1) din ordonanța de urgență, în funcție de rezultatul obținut prin aplicarea unor filtre, criterii și indicatori de risc.5. La articolul 3 alineatul (2), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) valoarea estimată.6. La articolul 3, partea introductivă a alineatului (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Indicatorul de risc prevăzut la alin. (3) lit. a) este evaluat, pentru fiecare caz în parte, în funcție de următoarele criterii:7. La articolul 3 alineatul (6), litera f) se abrogă.8. La articolul 3, alineatele (10)-(12) se abrogă.9. La articolul 11, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 11(1) Notificarea intenției de a iniția procedura de negociere fără publicare prealabilă, respectiv de a modifica contractul, însoțită de solicitarea de control ex ante, se transmite către ANAP prin mijloacele de comunicare prevăzute în cap. II secțiunea a 5-a din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, sau prin intermediul SEAP, simultan cu transmiterea invitațiilor către operatorii economici vizați, cu respectarea termenelor prevăzute la art. 20, respectiv art. 21 din ordonanța de urgență, între data transmiterii notificării la ANAP și cea pentru începerea demersurilor aferente derulării negocierii/modificării contractuale.10. La articolul 11, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Informațiile ce trebuie cuprinse în notificările și solicitarea de control ex ante prevăzute la alin. (1) sunt prezentate în anexele nr. 1.1 și 1.2, respectiv în anexa nr. 1.3.11. La articolul 13, alineatul (5) se abrogă.12. La articolul 15, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:(6) Cererea de conciliere, respectiv scrisoarea de intenție prevăzute de prezentul articol se elaborează conform modelului din anexa nr. 1.4, respectiv anexa nr. 1.5.13. La articolul 18 alineatul (1), litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:d) nu conține toate informațiile prevăzute de modelul de cerere de conciliere din anexa nr. 1.4;14. Articolul 23 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 23Anexele nr. 1.1-1.5 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.15. Anexele nr. 1.1-1.4 la normele metodologice se înlocuiesc cu anexele nr. 1-5 la prezenta hotărâre.
    PRIM-MINISTRU
    VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
    Contrasemnează:
    p. Ministrul finanțelor publice,
    Daniela Pescaru,
    secretar de stat
    Președintele Agenției Naționale pentru Achiziții Publice,
    Bogdan Pușcaș
    Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice,
    Vasile-Daniel Suciu
    București, 9 iulie 2019.Nr. 495.  +  Anexa nr. 1(Anexa nr. 1.1 la normele metodologice)Informații pe care autoritatea contractantă (AC)/entitatea contractantă (EC) trebuie să le includă în notificarea către Agenția Națională pentru Achiziții Publice privind negocierile fără publicare prealabilă derulate în baza art. 104, cu excepția art. 104 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, a art. 117, cu excepția art. 117 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, cu modificările și completările ulterioare, respectiv a art. 64 și 65 din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii, cu modificările și completările ulterioare, precum și a celor inițiate în baza art. 122 lit. i) sau art. 252 lit. j) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările și completările ulterioare, abrogată prin Legea nr. 98/2016, în situația în care sunt incidente prevederile art. 236 alin. (4) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 253 alin. (4) din Legea nr. 99/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv ale art. 116 alin. (4) din Legea nr. 100/2016, cu modificările și completările ulterioare
    Nr. crt.Definirea informațiilor obligatorii pentru înștiințarea ANAP a inițierii unei proceduri de negociere fără publicarea prealabilăRăspunsul AC/EC
    1.Denumirea AC/EC
    2.Codul unic de identificare fiscală (CUI) al AC/EC
    3.Adresă, telefon, fax, adresă de e-mail, adresă de internet ale AC/EC, persoana de contact - AC/EC
    4.Numele/Prenumele reprezentantului legal al AC/EC
    5.Data și valabilitatea contractului inițial (acolo unde este cazul)
    6.Denumirea contractului ce urmează a fi atribuit prin procedură de negociere fără publicare prealabilă
    7.Tipul contractului (furnizare, servicii, lucrări)
    8.Codul/Codurile CPV
    9.Criteriul de atribuire utilizat
    10.Obiectul principal al contractului inițial (acolo unde este cazul)
    11.Sursa de finanțare (altele decât fonduri europene)
    12.Data stabilită pentru demararea demersurilor de negociere fără publicare prealabilă
    13.Adresa la care se va derula procedura de negociere fără publicare prealabilă (localitate, județ)
    14.Valoarea de atribuire a contractului inițial și moneda utilizată (acolo unde este cazul)
    15.Valoarea estimată a viitorului contract/act adițional încheiat în urma procedurii de negociere fără publicare prealabilă, moneda utilizată
    16.Existența loturilor (acolo unde este cazul)
    17.Numărul/Data anunțului de participare publicat în SEAP (acolo unde este cazul)
    18.Numărul/Data anunțului de atribuire publicat în SEAP (acolo unde este cazul)
    19.Descrierea circumstanțelor care au condus la necesitatea inițierii negocierii fără publicare prealabilă a unui anunț în baza art. 104, cu excepția art. 104 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, a art. 117, cu excepția art. 117 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 99/2016, cu modificările și completările ulterioare, și a art. 64 și 65 din Legea nr. 100/2016, cu modificările și completările ulterioareNOTĂ: AC/EC va preciza încadrarea în articol, alineat, literă din legea aplicabilă.
    20.Invitația/Invitațiile de participare transmise operatorilor economici pentru participarea la procedura de negociere fără publicare prealabilăNOTĂ: Se transmit copii de pe invitația/invitațiile transmise către operatorul/operatorii economic/economici.
     +  Anexa nr. 2(Anexa nr. 1.2 la normele metodologice)Informații pe care autoritatea contractantă (AC)/entitatea contractantă (EC) trebuie să le includă în notificarea către Agenția Națională pentru Achiziții Publice privind modificarea contractului/acordului-cadru de achiziție publică, contractului/acordului-cadru sectorial, în situațiile prevăzute la art. 221 alin. (1) lit. b) și c) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, la art. 237 și 238 din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 102 și 103 din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii, cu modificările și completările ulterioare
    Nr. crt.Definirea informațiilor obligatorii pentru notificarea ANAP a inițierii unei modificări contractualeRăspunsul AC/EC
    1.Denumirea AC/EC
    2.Codul unic de identificare fiscală (CUI) al AC/EC
    3.Adresă, telefon, fax, adresă de e-mail, adresă de internet ale AC/EC, persoana de contact - AC/EC
    4.Numele/Prenumele reprezentantului legal al AC/EC
    5.Denumirea contractantului cu care se încheie actul adițional
    6.Codul unic de identificare fiscală (CUI) al contractantului cu care se încheie actul adițional
    7.Adresă, telefon, fax, adresă de e-mail, adresă de internet ale contractantului cu care se încheie actul adițional
    8.Tipul contractului inițial
    9.Obiectul principal al contractului inițial
    10.Data semnării contractului inițial și perioada de valabilitate a acestuia
    11.Descrierea aspectelor ce fac obiectul modificării contractuale ce urmează a fi inițiată
    12.Data stabilită pentru începerea etapelor de modificare a contractului
    13.Adresa la care se va derula procedura de modificare contractuală (localitate, județ)
    14.Criteriul de atribuire și factorii de evaluare din procedura de atribuire a contractului inițial
    15.Numărul modificărilor contractuale, de tipul celor prevăzute la punctul 26, efectuate asupra contractului atribuitNOTĂ: Se va include și modificarea contractuală ce face obiectul notificării către ANAP.
    16.Suma modificărilor anterioare (dacă ele există) aplicate valorii atribuite, moneda utilizatăNOTĂ: Nu se va include valoarea modificării ce face obiectul notificării către ANAP.
    17.Numărul tipurilor de modificări contractuale aplicate contractului atribuit, în relație cu modificarea contractuală ce face obiectul notificării către ANAPNOTĂ: Spre exemplu, dacă se modifică exclusiv prețul contractului, se consideră un tip de modificare; dacă se modifică prețul și durata contractului, se vor avea în vedere două tipuri de modificări ș.a.m.d.
    18.Sursa de finanțare (contract inițial, act adițional) (altele decât fonduri europene)
    19.Numărul/Data anunțului de participare publicat în SEAP
    20.Valoarea estimată a contractului/acordului-cadru inițial, moneda în care este exprimată această valoare estimată
    21.Valoarea estimată a lotului/contractului subsecvent (acolo unde este cazul), moneda utilizată
    22.Numărul/Data anunțului de atribuire publicat în SEAP
    23.Valoarea atribuită prin contractul inițial, moneda
    24.Valoarea atribuită distinct pe fiecare lot (acolo unde este cazul), moneda utilizată
    25.Valoarea modificării contractuale ce se dorește a fi realizată (exprimată în valoare nominală și în procent din contractul inițial), moneda utilizată
    26.Descrierea circumstanțelor imprevizibile care au condus la necesitatea inițierii modificării în cauză și argumentele autorității contractante care justifică încadrarea în prevederea legală, conform prevederilor art. 221 alin. (1) lit. b) și c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, art. 237 și 238 din Legea nr. 99/2016, cu modificările și completările ulterioare, sau art. 102 și 103 din Legea nr. 100/2016, cu modificările și completările ulterioare
     +  Anexa nr. 3(Anexa nr. 1.3 la normele metodologice)
    CERERE
    de introducere a procedurii de atribuire/modificării contractuale în programul de verificare ex ante al ANAP
    Subsemnatul/a, ......................, în calitate de reprezentant legal al autorității contractante/entității contractante ...................., cod unic de înregistrare (CIF) ...................Referitor la: procedura de atribuire a contractului/acordului-cadru ....................... (tip contract), având ca obiect ........................... (denumirea achiziției), cu o valoare estimată de ................. (mențiune monedă)/modificarea Contractului nr. ..... din ..... încheiat cu S.C. ....., având ca obiect .....În temeiul prevederilor art. 5 alin. (2) coroborat cu prevederile art. 6 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 98/2017 privind funcția de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziție publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii, cu modificările și completările ulterioare, solicităm ca prezenta documentație de atribuire/modificare contractuală să fie introdusă în programul de verificare al ANAP, în vederea derulării controlului ex ante.
    Data: ..............
    Semnătura reprezentantului legal al autorității/entității contractante ...................
    NOTĂ: Cererea se încarcă în SEAP odată cu documentația de atribuire în secțiunea „strategia de contractare“, iar în cazul negocierilor/modificărilor contractuale, se atașează notificării transmise la ANAP.
     +  Anexa nr. 4(Anexa nr. 1.4 la normele metodologice)
    Cerere de conciliere
    În atenția președintelui ANAPSubsemnatul,Numele autorității contractante/entității contractante: ...............................Adresa autorității contractante/entității contractante: ...............................Persoană de contact, adresă de e-mail: ..................................................Reprezentant legal: ..................................................................................În ceea ce privește Avizul conform condiționat nr. ............. din data .................., emis de către Agenția Națională pentru Achiziții Publice ca rezultat al activității controlului ex ante asupra documentației de atribuire/anunțului de participare/solicitării de clarificări/Procesului-verbal de evaluare nr. ........... din data ...................,transmitem pe această cale cererea pentru conciliere cu privire la următoarele abateri identificate în cadrul controlului ex ante și măsurile de remediere corespunzătoare acestora, solicitând emiterea unui aviz conform necondiționat. Vă prezentăm în continuare argumentele pentru păstrarea formei propuse de noi:Motivele în fapt:Motivele de drept:Numele autorității contractante/entității contractante ................................Numele reprezentantului legal al autorității contractante/entității contractante ....................................Semnătura reprezentantului legal al autorității contractante/entității contractante ................................Se anexează scrisoarea de intenție de conciliere, atunci când aceasta a fost formulată.
     +  Anexa nr. 5(Anexa nr. 1.5 la normele metodologice)
    Scrisoare de intenție pentru conciliere
    Subsemnatul,Numele autorității contractante/entității contractante: ...............................Adresa autorității contractante/entității contractante: ...............................Persoană de contact, adresă de e-mail: ...................................Reprezentant legal: ......................................................În ceea ce privește Avizul conform condiționat nr. .............., emis de către Agenția Națională pentru Achiziții Publice ca rezultat al activității controlului ex ante asupra documentației de atribuire/anunțului de participare/solicitării de clarificări/Procesului-verbal de evaluare nr. ..........., vă aducem la cunoștință pe această cale că intenționăm să depunem cererea pentru conciliere cu privire la următoarele abateri identificate în cadrul controlului ex ante și remediile aferente acestora: ................................................Numele autorității contractante/entității contractante ................................Numele reprezentantului legal al autorității contractante/entității contractante ....................................Semnătura reprezentantului legal al autorității contractante/entității contractante ...........................
    -----