ORDIN nr. 134 din 18 aprilie 2019privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice nr. 272/2007 pentru aprobarea Normelor-cadru privind stabilirea, ajustarea și modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 365 din 10 mai 2019
Având în vedere dispozițiile:art. 20 alin. (1) lit. a) și art. 21 alin. (1) lit. a) din Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare; – art. 20 alin. (5) lit. b) din Legea serviciilor publice de transport persoane în unitățile administrativ-teritoriale nr. 92/2007, cu modificările și completările ulterioare; – Referatului nr. 704.786 din 12.04.2019,în temeiul prevederilor art. 4 alin. (4) din Regulamentul de organizare și funcționare a Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice - A.N.R.S.C., aprobat prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare pentru Servicii Comunitare de Utilități Publice nr. 22/2017, cu modificările și completările ulterioare, președintele Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice emite următorul ordin: + Articolul IOrdinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice nr. 272/2007 pentru aprobarea Normelor-cadru privind stabilirea, ajustarea și modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 din 11 ianuarie 2008, se modifică și se completează după cum urmează:1. Titlul ordinului se modifică și va avea următorul cuprins:ORDINpentru aprobarea Normelor-cadru privind stabilirea, ajustarea și modificarea tarifelor pentru serviciile publice de transport local și județean de persoane2. Articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 1Se aprobă Normele-cadru privind stabilirea, ajustarea și modificarea tarifelor pentru serviciile publice de transport local și județean de persoane.3. Titlul anexei se modifică și va avea următorul cuprins:Norme-cadruprivind stabilirea, ajustarea și modificarea tarifelor pentru serviciile publice de transport local și județean de persoane4. În anexă, articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 1Prezentele norme-cadru privind stabilirea, ajustarea și modificarea tarifelor pentru serviciile publice de transport local și județean de persoane au fost elaborate în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (5) lit. b) din Legea serviciilor publice de transport persoane în unitățile administrativ-teritoriale nr. 92/2007, cu modificările și completările ulterioare.5. În anexă, articolul 2 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 2Prezentele norme-cadru stabilesc modul de calcul privind stabilirea, ajustarea și modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local și județean de persoane.6. În anexă, articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 3Tarifele pentru serviciile de transport public local și județean de persoane trebuie să asigure executarea unui transport public la un nivel suportabil pentru beneficiarii direcți ai transportului, denumiți în continuare călători, realizarea serviciului în condiții de calitate și autonomie și independența financiară a operatorilor de transport/transportatorilor autorizați.7. În anexă, articolul 4 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 4Serviciile publice de transport local și județean de persoane fac parte din sfera serviciilor comunitare de utilitate publică și cuprind totalitatea acțiunilor și activităților de utilitate publică și de interes economic și social general desfășurate la nivelul ariei teritoriale de competență a unităților administrativ-teritoriale sau a asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, sub controlul, conducerea sau coordonarea autorităților administrației publice locale, în scopul asigurării serviciilor publice de transport local și județean de persoane.8. În anexă, articolul 5 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 5În baza prezentelor norme-cadru, tarifele pentru serviciile publice de transport public local și județean de persoane sunt supuse stabilirii, ajustării sau modificării de către autoritățile deliberative ale administrației publice locale implicate sau, după caz, de către adunările generale ale asociațiilor de dezvoltare intercomunitare în baza mandatului primit de la unitățile administrativ-teritoriale membre.9. În anexă, articolul 6 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 6În înțelesul prezentelor norme-cadru, prin mijloace de transport destinate serviciilor publice de transport local și județean de persoane se înțelege:a) autobuze;b) tramvaie;c) troleibuze.10. În anexă, articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 7Termenii folosiți în cadrul prezentelor norme-cadru au semnificațiile următoare:a) autoritatea locală competentă - unitatea administrativ-teritorială sau asociația de dezvoltare intercomunitară, după caz;b) autoritatea națională de reglementare competentă - Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice - A.N.R.S.C.;c) stabilirea tarifelor - operațiunea de stabilire a structurii și nivelurilor tarifelor inițiale, pentru serviciile de transport public local și județean de călători, potrivit prezentelor norme-cadru, prin care se stabilesc structura și nivelul tarifelor;d) ajustarea tarifelor - operațiunea de corelare a nivelurilor tarifelor stabilite anterior, cu evoluția generală a prețurilor și tarifelor din economie, potrivit prezentelor norme-cadru;e) modificarea tarifelor - operațiunea de corelare a nivelurilor costurilor și tarifelor stabilite anterior, aplicabilă în situațiile în care intervin schimbări în structura tarifelor și/sau a nivelului acestora care conduc la recalcularea tarifelor;f) categorie de călători - anumită categorie de persoane, stabilită prin norme generale și/sau hotărâri ale autorităților locale competente implicate, care beneficiază de reduceri la titlurile de călătorie pe criterii de protecție socială, precum elevi, studenți, pensionari, veterani, persoane cu dizabilități;g) călător - persoană care se deplasează cu mijloace de transport în comun;h) compensație - sumă acordată operatorului din fonduri publice care corespunde efectului financiar net echivalent cu totalitatea efectelor, pozitive sau negative, asupra costurilor și veniturilor operatorului generate în îndeplinirea obligației/ obligațiilor de serviciu public; calculată conform formulei prevăzute în anexa la Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 și nr. 1.107/70 ale Consiliului;i) contract de servicii publice - act administrativ, obligatoriu din punct de vedere juridic atunci când autoritatea locală competentă acordă operatorului drepturi exclusive și/sau compensații de orice natură în vederea îndeplinirii unor obligații de serviciu public. Contractul de servicii publice constă fie în hotărârea de dare în administrare a serviciului de transport public către operatorul intern de tip serviciu cu personalitate juridică din subordinea autorității deliberative a administrației publice locale, fie în contractul de delegare a gestiunii serviciului de transport public, atribuit în condițiile legii, către operatorul privat sau operatorul intern de tip societate;j) diferență de tarif - sumele acordate operatorului de la bugetul de stat, din bugetele locale sau din bugetele altor instituții stabilite prin lege, care intră în calculul compensației, în vederea acoperirii influențelor financiare rezultate din gratuitățile și reducerile de tarif la titlurile de călătorie pentru anumite categorii de călători;k) grupă de trasee - două sau mai multe trasee de transport public care se pot suprapune parțial, pot fi în ramificație sau care deservesc o zonă limitată, atribuite aceluiași operator de serviciu public, grupate în funcție de arealul geografic deservit și de necesitatea acoperirii echilibrate a nevoilor de mobilitate ale colectivităților locale;l) norme generale - conform prevederilor art. 2 lit. l) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007, reprezintă acte normative prin care se instituie măsuri, inclusiv obligații tarifare, care se aplică în mod nediscriminatoriu tuturor serviciilor publice de transport de călători de același fel prestate într-o anumită zonă geografică, care poate corespunde teritoriului național, precum legi, ordonanțe și hotărâri ale Guvernului sau reglementări emise de autoritatea națională competentă;m) obligații de serviciu public - totalitatea obligațiilor de exploatare, obligațiilor tarifare și obligaților de transport stabilite de către autoritatea competentă în sarcina operatorului;n) obligația de exploatare - obligația care impune operatorului de transport autorizat și/sau licențiat să efectueze serviciul respectiv în condiții de continuitate, regularitate și de asigurare a capacităților necesare de transport și să respecte condițiile impuse de autoritățile competente care acordă subvenția. Obligația de exploatare include și obligația operatorului de transport respectiv de a asigura toate serviciile complementare serviciului public de transport, respectiv: transportul bagajelor, spații pentru depozitarea bagajelor, vânzarea de bilete în interiorul vehiculelor, informarea călătorilor în timpul transportului, întreținerea și curățenia mijloacelor de transport, îmbarcarea și debarcarea pasagerilor în locuri special amenajate - gări, autogări, pontoane de acostare -, condiții de confort în timpul transportului;o) obligația de transport - obligația care impune oricărui operator de transport să accepte și să efectueze servicii publice subvenționate de transport în condițiile stabilite de autoritățile competente;p) obligația tarifară - obligația care impune operatorilor de transport practicarea tarifelor stabilite de autoritățile competente, contrar interesului comercial al operatorilor, impunere care rezultă fie din stabilirea tarifelor sub costurile reale, fie din respingerea cererii de majorare a anumitor tarife;q) operator - operator de transport și/sau transportator autorizat;r) operator de transport - orice întreprindere licențiată pentru efectuarea transportului rutier de călători efectuat cu autobuze;s) transportator autorizat - orice întreprindere autorizată pentru efectuarea transportului public de călători cu troleibuze, tramvaie și/sau trenuri de metrou;t) tarif de călătorie - tarif plătit anticipat de călător operatorului sau, după caz, autorității locale competente sub formă de titlu de călătorie, pe care operatorul are obligația să-l aplice la toți călătorii care nu fac parte dintr-o anumită categorie de călători;u) tarife de călătorie cu valoare redusă - tarife sub nivelul tarifului mediu pe călătorie stabilite pe criterii de protecție socială pentru anumite categorii de călători, instituite prin norme generale și/sau prin hotărâri ale autorităților locale competente;v) titlu de călătorie - bilete, legitimații, abonamente, autorizații de călătorie gratuită, carduri, cartele electromagnetice, cartele fără contact emise de autoritățile locale competente sau de operatori, după caz, în baza cărora este permis accesul în mijloacele de transport public, iar călătoria este autorizată; titlurile de călătorie sunt nominale sau nenominale, transmisibile sau netransmisibile, după caz;w) valoare - valoarea unui serviciu, a unei călătorii, a unui regim de compensare pentru transportul public de călători și care este echivalentul remunerației totale.11. În anexă, articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 8Prezentele norme-cadru au la bază următoarele acte normative de referință:a) Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;b) Legea serviciilor publice de transport persoane în unitățile administrativ-teritoriale nr. 92/2007, cu modificările și completările ulterioare;c) Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 și nr. 1.107/70 ale Consiliului, cu modificările și completările ulterioare.12. În anexă, articolul 9 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 9Este considerat serviciu public de transport local sau județean de persoane prin curse regulate serviciul public de transport care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:a) se efectuează de către un operator de transport rutier, astfel cum acesta este definit și licențiat conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare, sau de către un transportator autorizat, așa cum acesta este definit și autorizat conform prevederilor Legii serviciilor publice de transport persoane în unitățile administrativ-teritoriale nr. 92/2007, cu modificările și completările ulterioare;b) se efectuează pe raza administrativ-teritorială a unei localități sau, după caz, a unităților administrativ-teritoriale membre ale asociației de dezvoltare intercomunitară sau numai între localitățile unui județ, fără a depăși limitele administrativ-teritoriale ale acesteia/acestuia, cu excepția liniilor de ieșire sau altor elemente auxiliare activității respective care intră pe teritoriul localității învecinate. În cazul în care traseul transportului pe șină depășește limita localității, acesta va fi considerat serviciu public de transport local. Transportul public efectuat în aria teritorială de competență a asociației de dezvoltare intercomunitară este considerat serviciu public de transport local;c) se execută pe rute și cu programe de circulație prestabilite de către consiliul local, consiliul județean, Consiliul General al Municipiului București sau de adunarea generală a asociației de dezvoltare intercomunitară;d) se efectuează de către operatorul de transport rutier sau transportatorul autorizat cu mijloace de transport în comun, respectiv cu autobuze, troleibuze, tramvaie sau metrou, deținute în proprietate sau în baza unui contract de leasing de acesta sau de către unitatea administrativ-teritorială sau, după caz, de către unitățile administrativ-teritoriale membre ale asociației de dezvoltare intercomunitară, înmatriculate sau înregistrate în județul sau localitatea respectivă. În condițiile prezentei legi, transportul realizat cu troleibuze, tramvaie sau metrou se realizează de către transportatorii autorizați;e) persoanele transportate sunt îmbarcate sau debarcate în puncte fixe prestabilite, denumite stații sau autogări, după caz;f) pentru efectuarea serviciului, operatorul de transport rutier sau transportatorul autorizat percepe de la persoanele transportate un tarif de transport pe bază de titluri de călătorie eliberate anticipat;g) autoritățile locale competente exercită competențe exclusive cu privire la acordarea licențelor de traseu operatorilor care prestează transportul rutier de călători cu autobuze în aria teritorială de competență a acestora și de reglementare la nivel local a serviciilor publice de transport călători;h) autoritatea administrației publice locale impune sau contractează obligații de serviciu public și poate acorda, în schimbul îndeplinirii acestora, drepturi exclusive și/sau compensații de orice natură.13. În anexă, articolul 10 se abrogă.14. În anexă, articolul 11 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 11(1) Serviciile publice compensate de transport persoane se stabilesc prin norme generale și/sau prin hotărâri ale autorităților locale competente.(2) Serviciul public compensat de transport se desfășoară numai pe bază de contract de servicii publice încheiat între autoritatea locală competentă implicată, care a stabilit și a solicitat executarea serviciului, și operatorul de transport/ transportatorul autorizat căruia îi revine obligația efectuării acestuia.(3) Prin serviciu public compensat de transport se înțelege acel transport public care necesită compensații bugetare, pe care un operator de transport/transportator autorizat este obligat să îl efectueze, în condițiile impuse de autoritățile competente, chiar dacă acesta ar avea efecte economice negative asupra activității sale pe perioada efectuării serviciului public compensat contractat.(4) Încredințarea serviciilor publice compensate de transport se poate face de către autoritățile locale competente implicate către operatori privați, cu respectarea legislației din domeniul achizițiilor publice și a prevederilor din Legea nr. 92/2007, cu modificările și completările ulterioare, sau către operatori interni cu respectarea condițiilor avute în vedere la atribuirea directă a contractelor de servicii publice prevăzute în Legea nr. 92/2007, cu modificările și completările ulterioare.15. În anexă, articolul 12 se abrogă.16. În anexă, la articolul 13, alineatele (1), (4) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 13(1) Se consideră că o obligație de exploatare și/sau de transport poate avea efect economic negativ asupra activității operatorilor de transport rutier de persoane/ transportatorilor autorizați care îndeplinesc respectiva obligație, dacă cheltuielile ocazionate de efectuarea acestei obligații sunt mai mari decât veniturile obținute.(...)(4) Se consideră că obligația tarifară are efecte economice negative atunci când diferența dintre veniturile și cheltuielile aferente serviciului public compensat de transport este mai mică decât diferența dintre veniturile și cheltuielile aferente aceluiași transport, dacă acesta s-ar fi desfășurat în condiții de concurență, iar tarifele de călătorie s-ar fi stabilit pe criterii comerciale.(5) Pentru serviciile publice de transport public local sau județean de persoane se organizează evidență contabilă distinctă.17. În anexă, titlul capitolului V și titlul secțiunii 1 se modifică și vor avea următorul cuprins: + Capitolul V Tarifele pentru serviciile de transport public local și județean de persoane + Secţiunea 1 Criteriile generale privind finanțarea tarifelor pentru serviciile de transport public local și județean de persoane18. În anexă, articolul 14 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 14(1) Finanțarea cheltuielilor curente și de capital necesare pentru efectuarea serviciului de transport public local și județean de persoane prin curse regulate se asigură din veniturile operatorilor de transport/transportatorilor autorizați.(2) Veniturile operatorilor de transport rutier de persoane/ transportatorilor autorizați se formează din încasarea de la călători a tarifelor reprezentând contravaloarea serviciului prestat și/sau din compensații de la bugetul de stat, de la bugetele locale, de la bugetele județene și de la bugetele altor instituții, calculate ca diferență de tarif și/sau ca diferență între costurile și veniturile operatorului plus un profit rezonabil, conform prevederilor din contractul de servicii publice.(3) Sumele necesare finanțării, funcționării și exploatării serviciilor publice de transport local sau județean de persoane, provenite din gratuități/diferențe de tarif și din compensații, se prevăd în bugetele locale sau ale altor instituții.(4) Sursele de finanțare a cheltuielilor de capital pentru realizarea obiectivelor de investiții publice ale unităților administrativ-teritoriale, aferente sistemelor de transport public local sau județean de persoane, se asigură potrivit prevederilor din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(5) Finanțarea investițiilor pentru înființarea, reabilitarea, modernizarea și/sau dezvoltarea sistemelor de transport public local sau județean de persoane se face din bugetele locale, din bugetul de stat sau din fonduri private, pe baza hotărârilor autorităților deliberative ale administrației publice locale, cu respectarea legislației în vigoare privind finanțele publice, respectiv finanțele publice locale și a legislației în vigoare privind achizițiile publice.(6) Bunurile realizate ca urmare a investițiilor pentru reabilitarea, modernizarea și dezvoltarea sistemelor de transport public local sau județean de persoane, finanțate din fonduri proprii ale operatorilor de transport/transportatorilor autorizați, rămân în proprietatea acestora pe toată durata contractului de delegare a gestiunii. În contractul de delegare a gestiunii serviciului se vor defini categoriile de bunuri și se va preciza modul de repartiție a bunurilor de retur sau a bunurilor de preluare realizate până la încetarea, din orice cauză, a contractului de delegare a gestiunii serviciului, precum și eventualele despăgubiri.19. În anexă, articolul 15 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 15(1) Acoperirea financiară a costului călătoriilor efectuate de persoanele care beneficiază, potrivit legii, de gratuitate la titlurile de călătorie individuale se asigură din bugetul de stat, din bugetele locale, bugetele județene sau din bugetele altor instituții stabilite prin lege.(2) Acoperirea influențelor financiare rezultate din reduceri de tarif la titlurile de călătorie individuale pentru serviciul public de transport local sau județean de persoane, aprobate pentru anumite categorii de călători de către autoritățile administrației publice locale implicate, sau acoperirea diferențelor dintre costurile înregistrate de operatorul de transport rutier/ transportatorul autorizat pentru efectuarea serviciului și veniturile realizate ca urmare a vânzării titlurilor de călătorie la nivelul tarifelor impuse de vânzare către călători se asigură din bugetele locale ale comunelor, orașelor, municipiilor sau ale județelor, sub formă de compensații financiare, până la nivelul acoperirii cheltuielilor totale suportate de operator pentru îndeplinirea obligațiilor de serviciu public plus un profit rezonabil.(3) Compensația cuvenită operatorului se calculează în conformitate cu normele stabilite în anexa la Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007, potrivit formulei:C = CE + P_r – V, unde:C - compensația;CE - total cheltuieli eligibile suportate de operator, aferente cheltuielilor de exploatare și cheltuielilor financiare pentru îndeplinirea obligațiilor de serviciu public, fundamentate pe structura elementelor de cheltuieli prevăzută în anexa nr. 1 sau, după caz, în anexa nr. 2 la prezentele norme-cadru;P_r - profitul rezonabil al operatorului reprezintă o rată de rentabilitate a capitalului normală pentru sectorul de activitate de transport public și care ține seama de nivelul de risc al serviciului de transport public suportat de operator;V - total venituri obținute de operator în legătură cu prestarea serviciului de transport public, aferente veniturilor realizate din vânzarea titlurilor de călătorie, veniturilor din alte activități legate de prestarea serviciului de transport public local și veniturilor din diferențele de tarif la care operatorul este îndreptățit.(4) Cheltuielile eligibile CE care se iau în considerare la calculul compensației C sunt cele de la poziția VI. Total cheltuieli din anexa nr. 1 sau, după caz, din anexa nr. 2 la prezentele norme-cadru.(5) Condițiile concrete de decontare și de plată a compensației pentru acoperirea costurilor suportate de operatorul de transport/transportatorul autorizat pentru îndeplinirea obligațiilor de serviciu public se stabilesc prin hotărârea de dare în administrare sau, după caz, prin contractul de delegare a gestiunii serviciului public de transport local sau județean de persoane.20. În anexă, articolul 16 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 16Procedura de stabilire a tarifelor pentru prestarea serviciului public de transport local sau județean de persoane se precizează în hotărârile de dare în administrare a serviciului, respectiv în contractele de delegare a gestiunii și trebuie să țină seama de următoarele reguli:a) tarifele și compensațiile încasate de operatori în urma prestării serviciului public de transport public local sau județean de persoane trebuie să acopere cel puțin sumele investite și cheltuielile curente de întreținere și exploatare a sistemului de transport public respectiv;b) tarifele se pot actualiza periodic prin indexare cu indicele de creștere a prețului de consum total, prin hotărâri ale autorităților locale competente;c) condițiile care generează modificarea tarifelor sau a compensațiilor, precum și procedurile specifice aplicate pentru astfel de situații se prevăd în contractele de servicii publice;d) modificarea tarifelor sau a compensațiilor se aprobă prin hotărâre a autorităților administrației publice locale implicate.21. În anexă, articolul 17 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 17(1) Operatorii de transport/Transportatorii autorizați care prestează servicii publice compensate de transport beneficiază de compensații de la bugetul de stat, bugetele locale și ale altor instituții, după caz, calculate în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (3) din prezentele norme-cadru.(2) Categoriile de persoane beneficiare ale tarifelor de călătorie cu valoare redusă și gratuități sunt: elevii, studenții, donatorii onorifici, pensionarii și alte categorii de călători, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.22. În anexă, articolul 18 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 18(1) În cazul operatorilor de transport/ transportatorilor autorizați care prestează servicii publice de transport local de persoane și nu beneficiază de compensații, contravaloarea unei călătorii este egală cu cuantumul tarifului mediu pe călătorie, calculat și fundamentat pe structura elementelor de cheltuieli conform anexei nr. 1 la prezentele norme-cadru.(2) În cazul operatorilor de transport rutier care prestează servicii publice de transport județean de persoane și nu beneficiază de compensații, tarifele de călătorie se stabilesc și se calculează de către consiliile județene în baza tarifului mediu pe km/loc (lei/km/loc), fundamentat pe structura elementelor de cheltuieli conform anexei nr. 2 la prezentele norme-cadru.23. În anexă, la articolul 20, partea introductivă a alineatului (1) și alineatul (2) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 20(1) Stabilirea, ajustarea sau modificarea tarifelor pentru serviciile de transport local sau județean de persoane se realizează la cererea operatorilor, pe baza următoarelor documente:(...)(2) Autoritățile locale competente pot solicita de la operatorii de transport rutier/transportatorii autorizați orice date și informații pentru clarificarea unor aspecte din propunerile de stabilire, ajustare sau modificare a tarifelor pentru serviciile publice de transport local sau județean de persoane.24. În anexă, articolul 21 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 21Tarifele pentru serviciile publice de transport local sau județean de persoane efectuat prin curse regulate se fundamentează fără includerea TVA în cheltuielile materiale, aceasta urmând să fie aplicată la totalul cheltuielilor rezultate plus cota de profit rezonabilă.25. În anexă, la capitolul V, titlul secțiunii a 2-a se modifică și va avea următorul cuprins: + Secţiunea a 2-a Stabilirea tarifelor pentru serviciile publice de transport local de persoane26. În anexă, articolul 22 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 22Autoritățile locale competente sunt libere să stabilească tarifele de călătorie pentru serviciile publice de transport local de persoane pe care operatorii de transport/ transportatorii autorizați le vor aplica călătorilor. Tarifele ce pot fi aplicate călătorilor sunt:a) tarif de călătorie, stabilit la nivelul tarifului mediu pe călătorie și fundamentat pe structura pe elementele de cheltuieli prevăzute în anexa nr. 1 la prezentele norme-cadru, caz în care călătorii plătesc contravaloarea totală a serviciului de transport;b) tarif de călătorie, stabilit și impus unilateral de către autoritatea locală competentă pe criterii sociale pentru toți călătorii, fără a fi necesară fundamentarea nivelului acestuia, caz în care călătorii plătesc un nivel sub costurile reale, iar operatorul este îndreptățit să încaseze compensația și, după caz, diferențele de tarif aferente gratuităților și tarifelor reduse stabilite pentru anumite categorii de persoane;c) tarif de călătorie cu valoare redusă, stabilit de către autoritatea competentă pe criterii de protecție socială pentru anumite categorii de călători, fără a fi necesară fundamentarea nivelului acestuia, caz în care operatorul este îndreptățit să încaseze diferențele de tarif până la nivelul tarifului de călătorie practicat și, după caz, compensațiile cuvenite pentru îndeplinirea obligațiilor de serviciu public, implicit din aplicarea tarifului de călătorie prevăzut la lit. b).27. În anexă, la articolul 23, alineatele (1)-(3) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 23(1) Stabilirea tarifului mediu pe călătorie pentru serviciile publice de transport local de persoane T (cm) (lei/ călătorie) se face potrivit formulei:
T (cm) - tariful mediu pentru același gen de transport - (lei/călătorie);V (t) - valoarea totală a serviciilor - (lei);N (estimat căl.) - numărul estimat de călătorii - (nr. călătorii).(2) Valoarea titlului de călătorie se stabilește la nivelul tarifului mediu pe călătorie T (cm) calculat conform alin. (1) la care se aplică TVA potrivit Codului fiscal.(3) Stabilirea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane se fundamentează pe tipurile de venituri specifice fiecărui operator de transport/transportator autorizat, respectiv: bilete, abonamente, cartele magnetice și alte tipuri de abonamente, potrivit formulelor de mai jos.28. În anexă, la articolul 23 alineatul (3) punctul 3.1 subpunctele 3.1.1 și 3.1.2, punctul 3.5 subpunctele 3.5.1-3.5.3 și punctul 3.6, specificația „V(t) - veniturile totale specifice tuturor activităților - (lei)“ se înlocuiește cu specificația „V(t) - valoarea totală a serviciilor - (lei)“.29. În anexă, la articolul 23 alineatul (3), punctul 3.7 se abrogă.30. În anexă, la articolul 23 alineatul (3), partea introductivă a punctului 3.8 și litera d) se modifică și vor avea următorul cuprins:3.8. Stabilirea tarifelor la serviciile publice de transport local de persoane se determină avându-se în vedere următoarele cheltuieli:(...)d) cheltuielile cu personalul se fundamentează în funcție de legislația în vigoare, corelată cu principiul eficienței economice;31. În anexă, la capitolul V, titlul secțiunii a 3-a se modifică și va avea următorul cuprins:
+
Secţiunea a 3-a Ajustarea tarifelor pentru serviciile publice de transport local de persoane32. În anexă, articolul 24 se modifică și va avea următorul cuprins:
+
Articolul 24(1) Tarifele pentru serviciile publice de transport local de persoane se pot ajusta periodic, la un interval de minimum 3 luni, pe baza cererilor primite de la operatorii de transport/transportatorii autorizați, prin hotărâri ale autorităților locale competente implicate, în baza creșterii indicelui prețului de consum total față de nivelul existent la data stabilirii sau, după caz, la data precedentei aprobări.(2) Nivelul tarifelor pentru serviciile publice de transport persoane se determină pe baza analizei situației economico-financiare a operatorilor de transport/transportatorilor autorizați, precum și a influențelor reale primite în costuri, determinate de evoluția indicelui prețului de consum total pe economie comunicat de Institutul Național de Statistică.(3) În hotărârea de aprobare a tarifelor ajustate adoptată de către autoritatea locală competentă vor fi menționate tarifele ajustate și nivelul indicelui prețului de consum total existent la data ajustării, determinat pentru intervalul de timp scurs de la data stabilirii sau ajustării/modificării precedente, față de care se va determina nivelul ulterior al parametrului de ajustare.(4) Ajustarea tarifelor pentru serviciile publice de transport public local de persoane se fundamentează potrivit anexei nr. 1 la prezentele norme-cadru.33. În anexă, la articolul 25, partea introductivă a alineatului (1) și alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:
+
Articolul 25(1) Ajustarea tarifului mediu pentru serviciile publice de transport public local de persoane T (cm (1)) (lei/călătorie) se face potrivit formulei:(...)(2) În cazul în care valoarea compensației nu acoperă costurile aferente activității supuse obligației tarifare, valoarea compensației pentru activitatea respectivă este egală cu diferența dintre costurile și veniturile activității respective plus un profit rezonabil.(3) Ajustarea tarifelor pentru serviciile publice de transport public local de persoane se fundamentează pe tipurile de venituri specifice fiecărui operator de transport rutier/ transportator autorizat, respectiv: bilete, abonamente, cartele magnetice și alte tipuri de abonamente, potrivit formulelor de mai jos.34. În anexă, la articolul 25 alineatul (3), punctul 3.7 se abrogă.35. În anexă, la articolul 25 alineatul (3), partea introductivă a punctului 3.8 și literele c) și d) se modifică și vor avea următorul cuprins:3.8. Ajustarea tarifelor la serviciile publice de transport local de persoane se determină avându-se în vedere următoarele cheltuieli:(...)c) cheltuielile cu întreținerea -- reparațiile - piesele de schimb, anvelopele, acumulatori și alte cheltuieli se determină avându-se în vedere cele mai mici costuri de contractare de servicii și prețuri de achiziție, luându-se în calcul influența indicelui prețului de consum total de la ultima aprobare;d) cheltuielile cu personalul se fundamentează în funcție de legislația în vigoare, corelată cu principiul eficienței economice;36. În anexă, la capitolul V, titlul secțiunii a 4-a se modifică și va avea următorul cuprins:
+
Secţiunea a 4-a Modificarea tarifelor pentru serviciile publice de transport local de persoane37. În anexă, articolul 26 se modifică și va avea următorul cuprins:
+
Articolul 26(1) Tarifele pentru serviciile publice de transport local de persoane se pot modifica, prin hotărâri ale autorităților locale competente, pe baza cererilor primite de la operatorii de transport/transportatorii autorizați, în cazurile care conduc la modificarea majoră a costurilor ori condițiilor de exploatare, care determină modificarea nivelului tarifelor cu o influență mai mare decât cea determinată de influența indicelui prețului de consum total.(2) Modificarea tarifelor pentru serviciile publice de transport local de persoane se fundamentează potrivit anexei nr. 1 la prezentele norme-cadru.(3) Tarifele pot fi modificate în următoarele situații:a) la modificarea majoră a unuia sau a mai multor elemente de cheltuieli, determinată de modificarea prețurilor de achiziție din piață, a condițiilor de exploatare sau a obligațiilor de serviciu public, care au o influență în creșterea nivelului tarifelor mai mare decât cea determinată de influența indicelui prețului de consum total calculat pe o perioadă de 3 luni consecutive anterioare datei cererii de modificare;b) la modificarea cheltuielilor cu amortizarea/redevența, ca urmare a punerii în funcțiune a unor mijloacelor fixe rezultate din investițiile realizate în instalații, echipamente și mijloace de transport pentru îmbunătățirea calitativă a serviciului și numai după înregistrarea acestora în contabilitate; c) la modificarea structurii tarifului, ca urmare a introducerii unor noi elemente de cheltuieli ori a eliminării sau modificării nivelului acestora, survenite prin efectul legii, ce au influență în costurile totale ale operatorului de transport/transportatorului autorizat.38. În anexă, la articolul 27, partea introductivă a alineatului (1) și alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:
+
Articolul 27(1) Modificarea tarifului mediu pentru serviciile publice de transport local de persoane T(cm(1)) (lei/călătorie) se face potrivit formulei:(...)(2) În cazul în care valoarea compensației nu acoperă costurile aferente activității supuse obligației tarifare, valoarea compensației pentru activitatea respectivă este egală cu diferența dintre costurile și veniturile activității respective plus un profit rezonabil.(3) Modificarea tarifelor pentru serviciile publice de transport local de persoane se fundamentează pe tipurile de venituri specifice fiecărui operator de transport rutier/transportator autorizat, respectiv: bilete, abonamente, cartele magnetice și alte tipuri de abonamente, potrivit formulelor de mai jos.39. În anexă, la articolul 27 alineatul (3), punctul 3.7 se abrogă.40. În anexă, la articolul 27 alineatul (3), partea introductivă a punctului 3.8 și literele a), c) și d) se modifică și vor avea următorul cuprins:3.8. Modificarea tarifelor la serviciile publice de transport local de persoane se determină avându-se în vedere următoarele cheltuieli:(...)a) cheltuielile cu combustibilii și lubrifianții se determină avându-se în vedere prețurile de achiziție în vigoare și consumurile normate standard, luându-se în calcul modificarea acestora cu o influență în tarif mai mare decât cea a indicelui prețurilor de consum total calculat pe o perioadă de 3 luni consecutive anterioare datei solicitării de modificare;(...)c) cheltuielile cu întreținerea - reparațiile - piesele de schimb, anvelopele, acumulatori și alte cheltuieli se determină avându-se în vedere modificarea acestora cu o influență mai mare decât cea a indicelui prețurilor de consum total pe o perioadă de 3 luni consecutive;d) cheltuielile cu personalul se fundamentează în funcție de legislația în vigoare, corelată cu principiul eficienței economice.41. În anexă, la capitolul V, după secțiunea a 4-a se introduce o nouă secțiune, secțiunea a 5-a, cu următorul cuprins:
+
Secţiunea a 5-a Stabilirea, ajustarea și modificarea tarifelor pentru serviciile publice de transport județean de persoane
+
Articolul 27^1(1) Tarifele de călătorie pentru serviciile publice de transport județean de persoane efectuat cu autobuze prin curse regulate se stabilesc, prin calcul, de către consiliile județene în baza tarifului mediu pe km/loc ofertat de către operatorul de transport rutier desemnat câștigător al procedurii competitive desfășurate în conformitate cu prevederile Legii nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, cu modificările și completările ulterioare.(2) Pe traseul județean sau, după caz, pe grupa de trasee județene operatorii de transport rutier vor aplica mai multe tarife de călătorie stabilite de către consiliile județene în funcție de nivelul tarifului mediu pe km/loc aferent tranșei de distanță sau, după caz, zonei kilometrice respective.(3) Tarifele de călătorie se stabilesc pe distanțele dintre stațiile publice în care are loc îmbarcarea/debarcarea călătorilor conform traseelor din programul de transport județean, pe parcursul dus și întors al autobuzelor.
+
Articolul 27^2(1) Nivelul tarifelor de călătorie se determină după cum urmează:a) operatorii de transport rutier ofertează și fundamentează, pe structura elementelor de cheltuieli prevăzute în anexa nr. 2 la prezentele norme-cadru, nivelul tarifului mediu pe km/loc, potrivit formulei:
– tariful mediu pe km/loc (lei/km/loc);V(t) - valoarea totală a serviciului, poz. VIII din anexa nr. 2 la prezentele normele-cadru (lei);N (km) - numărul total de kilometrii planificați anual, poz. IX din anexa nr. 2 la normele-cadru (km);Cap.m (loc) - capacitatea medie de transport, poz. XI din anexa nr. 2 la normele-cadru, care se calculează potrivit formulei:
Cap. 1 - capacitatea de transport a autobuzului 1 (nr. locuri);Cap. 2 - capacitatea de transport a autobuzului 2 (nr. locuri);Cap. n - capacitatea de transport a autobuzului N (nr. locuri);A_N - numărul total de autobuze;k = 70% - grad mediu de ocupare a locurilor în autobuz;b) consiliile județene stabilesc tranșe de distanțe/zone kilometrice egale și în număr par, cu o abatere de ± 2 km, pe toată lungimea traseului/grupa de trasee. De exemplu, pe un traseu de 60 de km se pot stabili două tranșe de distanță de 30 de km, 4 tranșe de 20 de km, 6 tranșe de 10 km etc.;c) consiliile județene stabilesc coeficienții α, de ajustare pozitivă și negativă, a tarifului mediu pe km/loc Tm (km/loc) pe tranșe de distanțe/zone kilometrice, în funcție de gradul de încărcare cu călători a autobuzului care, de regulă, este mai mare în primii 10-15 km și de consumul urban și extraurban de combustibil. De exemplu, pe un traseu de 60/km se pot stabili doi coeficienți de ajustare α_1 = 1,2 și α_2 = 0,8, patru coeficienți de ajustare α_1 = 1,2, α_2 = 1,1, α_3 = 0,9 și α_4 = 0,8 etc. Coeficienții de ajustare din exemplul precedent sunt stabiliți convențional prin luarea în considerare a unor costuri de exploatare cu 20% mai mari în zona urbană. Consiliile județene pot stabili și alte valori ale coeficienților de ajustare, în funcție de condițiile concrete din trafic, precum deplasarea autobuzului în rampă;d) consiliile județene stabilesc tarifele medii pe loc/km Tm (km/loc), pe parcursul dus al autobuzului, corespunzătoare fiecărei tranșe de distanță/zone kilometrice. De exemplu, pe traseul de 60 de km, tarifele medii pe loc/km, prin aplicarea primilor coeficienți de ajustare de la lit. c), se calculează:Tm_1 (km/loc) _0 – 30 km = Tm (km/loc) x α_1 = Tm (km/loc) x 1,2Tm_2 (km/loc) _30 – 60 km = Tm (km/loc) x α_2= Tm (km/loc) x 0,8e) consiliile județene stabilesc tarifele de călătorie Tc, pe parcursul dus al autobuzului, corespunzătoare distanțelor dintre stațiile publice de îmbarcare-debarcare a călătorilor. De exemplu, pe traseul de 60 de km, tariful de călătorie până la:(i) stația nr. 1 aflată în zona tranșei de distanță Tm_1 (km/loc) _0 – 30 km, la 5 km distanță de capătul de traseu, se calculează potrivit formulei:Tc stația nr. 1 = Tm_1 (km/loc) _0 – 30 km x 5 (lei/călătorie)(ii) stația nr. 8 aflată la 40 km distanță de capătul de traseu, din care 30 de km în zona tranșei de distanță nr. 1 și 10 km în zona tranșei de distanță nr. 2, se calculează potrivit formulei:Tc stația nr. 8 = Tm_1 (km/loc) _0 – 30 km x 30 + Tm_2 (km/loc) _30 – 60 km x 10 (lei/călătorie)(iii) între două stații intermediare aflate la 15 km distanță, din care 10 km în tranșa de distanță nr. 1 și 5 km în tranșa de distanță nr. 2, se calculează potrivit formulei:Tc stații intermediare = Tm_1 (km/loc) _0 – 30 km x 10 + Tm_2 (km/loc) _30 – 60 km x 5 (lei/călătorie)(2) Tarifele de călătorie pentru parcursul întors al autobuzului se stabilesc de către consiliile județene în mod similar tarifelor de călătorie pentru parcursul dus al autobuzului, potrivit prevederilor alin. (1) lit. c)-e).
+
Articolul 27^3Tarifele de călătorie pot fi aprobate de către consiliile județene după cum urmează:a) la nivelul tarifelor de călătorie determinate conform prevederilor art. 27^2 alin. (1) lit. e), caz în care călătorii plătesc contravaloarea totală a serviciului de transport;b) la un nivel mai mic decât nivelul tarifelor de călătorie determinate conform prevederilor art. 27^2 alin. (1) lit. e), stabilit pe criterii sociale, caz în care operatorul de transport este îndreptățit să încaseze compensația și diferențele de tarif aferente gratuităților și tarifelor reduse stabilite pentru anumite categorii de persoane aprobate prin norme generale și/sau hotărâri ale consiliului județean.
+
Articolul 27^4(1) Compensația cuvenită operatorului de transport rutier pentru prestarea serviciului public de transport județean de persoane în condițiile respectării obligațiilor se calculează conform prevederilor art. 15.(2) Sumele anuale ce urmează a fi plătite operatorului de transport rutier cu titlu de diferențe de tarif și de compensație se aprobă de către consiliul județean, în funcție de estimările inițiale și vor putea fi supuse rectificărilor ulterioare de buget, în vederea asigurării necesarului de sume până la sfârșitul anului.(3) Condițiile concrete de decontare și de plată a diferențelor de tarif pentru tarifele reduse și gratuitățile aprobate de către consiliul județean și a compensației și pentru acoperirea costurilor suportate de operatorul de transport rutier pentru îndeplinirea obligațiilor de serviciu public se stabilesc prin contractul de delegare a gestiunii serviciului public de transport județean de persoane.
+
Articolul 27^5(1) Ajustarea și modificarea nivelului tarifului mediu pe km/loc pentru serviciile publice de transport județean de persoane se fac, în situațiile prevăzute la art. 24 și 26, potrivit formulei:Tm (1) (km/loc) = Tm (0) (km/loc) + Delta (lei/km/loc), unde:Tm (1) (km/loc) - tariful mediu ajustat sau, după caz, tariful mediu modificat (lei/km/loc);Tm (0) (km/loc) - tariful mediu actual (lei/km/loc);Delta (km/loc) - creșterea cheltuielilor totale determinată de influențele reale primite în costuri (lei).(2) Nivelul tarifului mediu ajustat/modificat Tm (1) (km/loc) se fundamentează de către operatorii de transport rutier, pe structura elementelor de cheltuieli prevăzută în anexa nr. 2 la prezentele norme-cadru.(3) Ajustarea și modificarea tarifului mediu pe km/loc se aprobă de către consiliul județean la cererea operatorilor de transport rutier, pe baza documentelor prevăzute art. 20 și a indicațiilor prevăzute la art. 25 alin. (3) pct. 3.8 sau, după caz, art. 27 alin. (3) pct. 3.8. (4) Tarifele de călătorie Tc se recalculează și se aprobă de către consiliile județene în funcție de nivelul tarifului mediu ajustat/modificat Tm (1) (km/loc).42. În anexă, articolul 28 se modifică și va avea următorul cuprins:
+
Articolul 28Orice tarif privind transportul public local și județean de persoane se poate stabili, ajusta sau modifica de către autoritățile locale competente, numai pe baza prezentelor norme-cadru, care se vor adapta corespunzător în funcție de condițiile concrete și specifice ale fiecărui operator de transport/ transportator autorizat.43. În anexă, articolul 29 se modifică și va avea următorul cuprins:
+
Articolul 29Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentele norme-cadru.44. Anexa la normele-cadru, care devine anexa nr. 1, se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.45. După anexa nr. 1 la normele-cadru se introduce o nouă anexă, anexa nr. 2, având cuprinsul prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
+
Articolul IIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Președintele Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice,
Ionel TescaruBucurești, 18 aprilie 2019.Nr. 134. + Anexa nr. 1*)*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.(Anexa nr. 1 la normele-cadru)
STRUCTURA
pe elemente de cheltuieli pentru stabilirea, ajustarea sau modificarea tarifului mediu
pentru serviciul public de transport local de persoane efectuat prin curse regulate
NOTĂ:Structura va fi adaptată pe elemente de cheltuieli specifice fiecărui operator de transport/transportator autorizat.Defalcarea cheltuielilor indirecte, administrative și generale ale societății între serviciul public de transport și alte servicii/activități desfășurare de operator se poate face prin utilizarea unei chei de repartizare în funcție de ponderea cifrei de afaceri aferentă celor două categorii de activități desfășurate din total cifră de afaceri.Pentru ajustarea sau modificarea tarifelor pentru servicii publice de transport local de persoane, în fișa de fundamentare se vor prezenta: situația actuală a cheltuielilor și veniturilor realizate pe ultimele 12 luni, creșterile acestora și situația cheltuielilor și veniturilor propuse.
+
Anexa nr. 2*) *) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.(Anexa nr. 2 la normele-cadru)
STRUCTURA
pe elemente de cheltuieli pentru stabilirea, ajustarea sau modificarea tarifului mediu
pentru serviciul public de transport județean de persoane efectuat prin curse regulate
NOTĂ: Structura va fi adaptată pe elemente de cheltuieli specifice fiecărui operator de transport/transportator autorizat.Defalcarea cheltuielilor indirecte, administrative și generale ale societății între serviciul public de transport și alte servicii/activități desfășurate de operator se poate face prin utilizarea unei chei de repartizare în funcție de ponderea cifrei de afaceri aferentă celor două categorii de activități desfășurate din total cifră de afaceri.Pentru ajustarea sau modificarea tarifelor pentru serviciile publice de transport județean de persoane, în fișa de fundamentare se vor prezenta: situația actuală a cheltuielilor și veniturilor realizate pe ultimele 12 luni, creșterile acestora și situația cheltuielilor și veniturilor propuse.-----
EMITENT |
Având în vedere dispozițiile:art. 20 alin. (1) lit. a) și art. 21 alin. (1) lit. a) din Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare; – art. 20 alin. (5) lit. b) din Legea serviciilor publice de transport persoane în unitățile administrativ-teritoriale nr. 92/2007, cu modificările și completările ulterioare; – Referatului nr. 704.786 din 12.04.2019,în temeiul prevederilor art. 4 alin. (4) din Regulamentul de organizare și funcționare a Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice - A.N.R.S.C., aprobat prin Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare pentru Servicii Comunitare de Utilități Publice nr. 22/2017, cu modificările și completările ulterioare, președintele Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice emite următorul ordin: + Articolul IOrdinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice nr. 272/2007 pentru aprobarea Normelor-cadru privind stabilirea, ajustarea și modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local de persoane, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 din 11 ianuarie 2008, se modifică și se completează după cum urmează:1. Titlul ordinului se modifică și va avea următorul cuprins:ORDINpentru aprobarea Normelor-cadru privind stabilirea, ajustarea și modificarea tarifelor pentru serviciile publice de transport local și județean de persoane2. Articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 1Se aprobă Normele-cadru privind stabilirea, ajustarea și modificarea tarifelor pentru serviciile publice de transport local și județean de persoane.3. Titlul anexei se modifică și va avea următorul cuprins:Norme-cadruprivind stabilirea, ajustarea și modificarea tarifelor pentru serviciile publice de transport local și județean de persoane4. În anexă, articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 1Prezentele norme-cadru privind stabilirea, ajustarea și modificarea tarifelor pentru serviciile publice de transport local și județean de persoane au fost elaborate în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (5) lit. b) din Legea serviciilor publice de transport persoane în unitățile administrativ-teritoriale nr. 92/2007, cu modificările și completările ulterioare.5. În anexă, articolul 2 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 2Prezentele norme-cadru stabilesc modul de calcul privind stabilirea, ajustarea și modificarea tarifelor pentru serviciile de transport public local și județean de persoane.6. În anexă, articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 3Tarifele pentru serviciile de transport public local și județean de persoane trebuie să asigure executarea unui transport public la un nivel suportabil pentru beneficiarii direcți ai transportului, denumiți în continuare călători, realizarea serviciului în condiții de calitate și autonomie și independența financiară a operatorilor de transport/transportatorilor autorizați.7. În anexă, articolul 4 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 4Serviciile publice de transport local și județean de persoane fac parte din sfera serviciilor comunitare de utilitate publică și cuprind totalitatea acțiunilor și activităților de utilitate publică și de interes economic și social general desfășurate la nivelul ariei teritoriale de competență a unităților administrativ-teritoriale sau a asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, sub controlul, conducerea sau coordonarea autorităților administrației publice locale, în scopul asigurării serviciilor publice de transport local și județean de persoane.8. În anexă, articolul 5 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 5În baza prezentelor norme-cadru, tarifele pentru serviciile publice de transport public local și județean de persoane sunt supuse stabilirii, ajustării sau modificării de către autoritățile deliberative ale administrației publice locale implicate sau, după caz, de către adunările generale ale asociațiilor de dezvoltare intercomunitare în baza mandatului primit de la unitățile administrativ-teritoriale membre.9. În anexă, articolul 6 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 6În înțelesul prezentelor norme-cadru, prin mijloace de transport destinate serviciilor publice de transport local și județean de persoane se înțelege:a) autobuze;b) tramvaie;c) troleibuze.10. În anexă, articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 7Termenii folosiți în cadrul prezentelor norme-cadru au semnificațiile următoare:a) autoritatea locală competentă - unitatea administrativ-teritorială sau asociația de dezvoltare intercomunitară, după caz;b) autoritatea națională de reglementare competentă - Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice - A.N.R.S.C.;c) stabilirea tarifelor - operațiunea de stabilire a structurii și nivelurilor tarifelor inițiale, pentru serviciile de transport public local și județean de călători, potrivit prezentelor norme-cadru, prin care se stabilesc structura și nivelul tarifelor;d) ajustarea tarifelor - operațiunea de corelare a nivelurilor tarifelor stabilite anterior, cu evoluția generală a prețurilor și tarifelor din economie, potrivit prezentelor norme-cadru;e) modificarea tarifelor - operațiunea de corelare a nivelurilor costurilor și tarifelor stabilite anterior, aplicabilă în situațiile în care intervin schimbări în structura tarifelor și/sau a nivelului acestora care conduc la recalcularea tarifelor;f) categorie de călători - anumită categorie de persoane, stabilită prin norme generale și/sau hotărâri ale autorităților locale competente implicate, care beneficiază de reduceri la titlurile de călătorie pe criterii de protecție socială, precum elevi, studenți, pensionari, veterani, persoane cu dizabilități;g) călător - persoană care se deplasează cu mijloace de transport în comun;h) compensație - sumă acordată operatorului din fonduri publice care corespunde efectului financiar net echivalent cu totalitatea efectelor, pozitive sau negative, asupra costurilor și veniturilor operatorului generate în îndeplinirea obligației/ obligațiilor de serviciu public; calculată conform formulei prevăzute în anexa la Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 și nr. 1.107/70 ale Consiliului;i) contract de servicii publice - act administrativ, obligatoriu din punct de vedere juridic atunci când autoritatea locală competentă acordă operatorului drepturi exclusive și/sau compensații de orice natură în vederea îndeplinirii unor obligații de serviciu public. Contractul de servicii publice constă fie în hotărârea de dare în administrare a serviciului de transport public către operatorul intern de tip serviciu cu personalitate juridică din subordinea autorității deliberative a administrației publice locale, fie în contractul de delegare a gestiunii serviciului de transport public, atribuit în condițiile legii, către operatorul privat sau operatorul intern de tip societate;j) diferență de tarif - sumele acordate operatorului de la bugetul de stat, din bugetele locale sau din bugetele altor instituții stabilite prin lege, care intră în calculul compensației, în vederea acoperirii influențelor financiare rezultate din gratuitățile și reducerile de tarif la titlurile de călătorie pentru anumite categorii de călători;k) grupă de trasee - două sau mai multe trasee de transport public care se pot suprapune parțial, pot fi în ramificație sau care deservesc o zonă limitată, atribuite aceluiași operator de serviciu public, grupate în funcție de arealul geografic deservit și de necesitatea acoperirii echilibrate a nevoilor de mobilitate ale colectivităților locale;l) norme generale - conform prevederilor art. 2 lit. l) din Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007, reprezintă acte normative prin care se instituie măsuri, inclusiv obligații tarifare, care se aplică în mod nediscriminatoriu tuturor serviciilor publice de transport de călători de același fel prestate într-o anumită zonă geografică, care poate corespunde teritoriului național, precum legi, ordonanțe și hotărâri ale Guvernului sau reglementări emise de autoritatea națională competentă;m) obligații de serviciu public - totalitatea obligațiilor de exploatare, obligațiilor tarifare și obligaților de transport stabilite de către autoritatea competentă în sarcina operatorului;n) obligația de exploatare - obligația care impune operatorului de transport autorizat și/sau licențiat să efectueze serviciul respectiv în condiții de continuitate, regularitate și de asigurare a capacităților necesare de transport și să respecte condițiile impuse de autoritățile competente care acordă subvenția. Obligația de exploatare include și obligația operatorului de transport respectiv de a asigura toate serviciile complementare serviciului public de transport, respectiv: transportul bagajelor, spații pentru depozitarea bagajelor, vânzarea de bilete în interiorul vehiculelor, informarea călătorilor în timpul transportului, întreținerea și curățenia mijloacelor de transport, îmbarcarea și debarcarea pasagerilor în locuri special amenajate - gări, autogări, pontoane de acostare -, condiții de confort în timpul transportului;o) obligația de transport - obligația care impune oricărui operator de transport să accepte și să efectueze servicii publice subvenționate de transport în condițiile stabilite de autoritățile competente;p) obligația tarifară - obligația care impune operatorilor de transport practicarea tarifelor stabilite de autoritățile competente, contrar interesului comercial al operatorilor, impunere care rezultă fie din stabilirea tarifelor sub costurile reale, fie din respingerea cererii de majorare a anumitor tarife;q) operator - operator de transport și/sau transportator autorizat;r) operator de transport - orice întreprindere licențiată pentru efectuarea transportului rutier de călători efectuat cu autobuze;s) transportator autorizat - orice întreprindere autorizată pentru efectuarea transportului public de călători cu troleibuze, tramvaie și/sau trenuri de metrou;t) tarif de călătorie - tarif plătit anticipat de călător operatorului sau, după caz, autorității locale competente sub formă de titlu de călătorie, pe care operatorul are obligația să-l aplice la toți călătorii care nu fac parte dintr-o anumită categorie de călători;u) tarife de călătorie cu valoare redusă - tarife sub nivelul tarifului mediu pe călătorie stabilite pe criterii de protecție socială pentru anumite categorii de călători, instituite prin norme generale și/sau prin hotărâri ale autorităților locale competente;v) titlu de călătorie - bilete, legitimații, abonamente, autorizații de călătorie gratuită, carduri, cartele electromagnetice, cartele fără contact emise de autoritățile locale competente sau de operatori, după caz, în baza cărora este permis accesul în mijloacele de transport public, iar călătoria este autorizată; titlurile de călătorie sunt nominale sau nenominale, transmisibile sau netransmisibile, după caz;w) valoare - valoarea unui serviciu, a unei călătorii, a unui regim de compensare pentru transportul public de călători și care este echivalentul remunerației totale.11. În anexă, articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 8Prezentele norme-cadru au la bază următoarele acte normative de referință:a) Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;b) Legea serviciilor publice de transport persoane în unitățile administrativ-teritoriale nr. 92/2007, cu modificările și completările ulterioare;c) Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 și nr. 1.107/70 ale Consiliului, cu modificările și completările ulterioare.12. În anexă, articolul 9 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 9Este considerat serviciu public de transport local sau județean de persoane prin curse regulate serviciul public de transport care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:a) se efectuează de către un operator de transport rutier, astfel cum acesta este definit și licențiat conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare, sau de către un transportator autorizat, așa cum acesta este definit și autorizat conform prevederilor Legii serviciilor publice de transport persoane în unitățile administrativ-teritoriale nr. 92/2007, cu modificările și completările ulterioare;b) se efectuează pe raza administrativ-teritorială a unei localități sau, după caz, a unităților administrativ-teritoriale membre ale asociației de dezvoltare intercomunitară sau numai între localitățile unui județ, fără a depăși limitele administrativ-teritoriale ale acesteia/acestuia, cu excepția liniilor de ieșire sau altor elemente auxiliare activității respective care intră pe teritoriul localității învecinate. În cazul în care traseul transportului pe șină depășește limita localității, acesta va fi considerat serviciu public de transport local. Transportul public efectuat în aria teritorială de competență a asociației de dezvoltare intercomunitară este considerat serviciu public de transport local;c) se execută pe rute și cu programe de circulație prestabilite de către consiliul local, consiliul județean, Consiliul General al Municipiului București sau de adunarea generală a asociației de dezvoltare intercomunitară;d) se efectuează de către operatorul de transport rutier sau transportatorul autorizat cu mijloace de transport în comun, respectiv cu autobuze, troleibuze, tramvaie sau metrou, deținute în proprietate sau în baza unui contract de leasing de acesta sau de către unitatea administrativ-teritorială sau, după caz, de către unitățile administrativ-teritoriale membre ale asociației de dezvoltare intercomunitară, înmatriculate sau înregistrate în județul sau localitatea respectivă. În condițiile prezentei legi, transportul realizat cu troleibuze, tramvaie sau metrou se realizează de către transportatorii autorizați;e) persoanele transportate sunt îmbarcate sau debarcate în puncte fixe prestabilite, denumite stații sau autogări, după caz;f) pentru efectuarea serviciului, operatorul de transport rutier sau transportatorul autorizat percepe de la persoanele transportate un tarif de transport pe bază de titluri de călătorie eliberate anticipat;g) autoritățile locale competente exercită competențe exclusive cu privire la acordarea licențelor de traseu operatorilor care prestează transportul rutier de călători cu autobuze în aria teritorială de competență a acestora și de reglementare la nivel local a serviciilor publice de transport călători;h) autoritatea administrației publice locale impune sau contractează obligații de serviciu public și poate acorda, în schimbul îndeplinirii acestora, drepturi exclusive și/sau compensații de orice natură.13. În anexă, articolul 10 se abrogă.14. În anexă, articolul 11 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 11(1) Serviciile publice compensate de transport persoane se stabilesc prin norme generale și/sau prin hotărâri ale autorităților locale competente.(2) Serviciul public compensat de transport se desfășoară numai pe bază de contract de servicii publice încheiat între autoritatea locală competentă implicată, care a stabilit și a solicitat executarea serviciului, și operatorul de transport/ transportatorul autorizat căruia îi revine obligația efectuării acestuia.(3) Prin serviciu public compensat de transport se înțelege acel transport public care necesită compensații bugetare, pe care un operator de transport/transportator autorizat este obligat să îl efectueze, în condițiile impuse de autoritățile competente, chiar dacă acesta ar avea efecte economice negative asupra activității sale pe perioada efectuării serviciului public compensat contractat.(4) Încredințarea serviciilor publice compensate de transport se poate face de către autoritățile locale competente implicate către operatori privați, cu respectarea legislației din domeniul achizițiilor publice și a prevederilor din Legea nr. 92/2007, cu modificările și completările ulterioare, sau către operatori interni cu respectarea condițiilor avute în vedere la atribuirea directă a contractelor de servicii publice prevăzute în Legea nr. 92/2007, cu modificările și completările ulterioare.15. În anexă, articolul 12 se abrogă.16. În anexă, la articolul 13, alineatele (1), (4) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 13(1) Se consideră că o obligație de exploatare și/sau de transport poate avea efect economic negativ asupra activității operatorilor de transport rutier de persoane/ transportatorilor autorizați care îndeplinesc respectiva obligație, dacă cheltuielile ocazionate de efectuarea acestei obligații sunt mai mari decât veniturile obținute.(...)(4) Se consideră că obligația tarifară are efecte economice negative atunci când diferența dintre veniturile și cheltuielile aferente serviciului public compensat de transport este mai mică decât diferența dintre veniturile și cheltuielile aferente aceluiași transport, dacă acesta s-ar fi desfășurat în condiții de concurență, iar tarifele de călătorie s-ar fi stabilit pe criterii comerciale.(5) Pentru serviciile publice de transport public local sau județean de persoane se organizează evidență contabilă distinctă.17. În anexă, titlul capitolului V și titlul secțiunii 1 se modifică și vor avea următorul cuprins: + Capitolul V Tarifele pentru serviciile de transport public local și județean de persoane + Secţiunea 1 Criteriile generale privind finanțarea tarifelor pentru serviciile de transport public local și județean de persoane18. În anexă, articolul 14 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 14(1) Finanțarea cheltuielilor curente și de capital necesare pentru efectuarea serviciului de transport public local și județean de persoane prin curse regulate se asigură din veniturile operatorilor de transport/transportatorilor autorizați.(2) Veniturile operatorilor de transport rutier de persoane/ transportatorilor autorizați se formează din încasarea de la călători a tarifelor reprezentând contravaloarea serviciului prestat și/sau din compensații de la bugetul de stat, de la bugetele locale, de la bugetele județene și de la bugetele altor instituții, calculate ca diferență de tarif și/sau ca diferență între costurile și veniturile operatorului plus un profit rezonabil, conform prevederilor din contractul de servicii publice.(3) Sumele necesare finanțării, funcționării și exploatării serviciilor publice de transport local sau județean de persoane, provenite din gratuități/diferențe de tarif și din compensații, se prevăd în bugetele locale sau ale altor instituții.(4) Sursele de finanțare a cheltuielilor de capital pentru realizarea obiectivelor de investiții publice ale unităților administrativ-teritoriale, aferente sistemelor de transport public local sau județean de persoane, se asigură potrivit prevederilor din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(5) Finanțarea investițiilor pentru înființarea, reabilitarea, modernizarea și/sau dezvoltarea sistemelor de transport public local sau județean de persoane se face din bugetele locale, din bugetul de stat sau din fonduri private, pe baza hotărârilor autorităților deliberative ale administrației publice locale, cu respectarea legislației în vigoare privind finanțele publice, respectiv finanțele publice locale și a legislației în vigoare privind achizițiile publice.(6) Bunurile realizate ca urmare a investițiilor pentru reabilitarea, modernizarea și dezvoltarea sistemelor de transport public local sau județean de persoane, finanțate din fonduri proprii ale operatorilor de transport/transportatorilor autorizați, rămân în proprietatea acestora pe toată durata contractului de delegare a gestiunii. În contractul de delegare a gestiunii serviciului se vor defini categoriile de bunuri și se va preciza modul de repartiție a bunurilor de retur sau a bunurilor de preluare realizate până la încetarea, din orice cauză, a contractului de delegare a gestiunii serviciului, precum și eventualele despăgubiri.19. În anexă, articolul 15 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 15(1) Acoperirea financiară a costului călătoriilor efectuate de persoanele care beneficiază, potrivit legii, de gratuitate la titlurile de călătorie individuale se asigură din bugetul de stat, din bugetele locale, bugetele județene sau din bugetele altor instituții stabilite prin lege.(2) Acoperirea influențelor financiare rezultate din reduceri de tarif la titlurile de călătorie individuale pentru serviciul public de transport local sau județean de persoane, aprobate pentru anumite categorii de călători de către autoritățile administrației publice locale implicate, sau acoperirea diferențelor dintre costurile înregistrate de operatorul de transport rutier/ transportatorul autorizat pentru efectuarea serviciului și veniturile realizate ca urmare a vânzării titlurilor de călătorie la nivelul tarifelor impuse de vânzare către călători se asigură din bugetele locale ale comunelor, orașelor, municipiilor sau ale județelor, sub formă de compensații financiare, până la nivelul acoperirii cheltuielilor totale suportate de operator pentru îndeplinirea obligațiilor de serviciu public plus un profit rezonabil.(3) Compensația cuvenită operatorului se calculează în conformitate cu normele stabilite în anexa la Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007, potrivit formulei:C = CE + P_r – V, unde:C - compensația;CE - total cheltuieli eligibile suportate de operator, aferente cheltuielilor de exploatare și cheltuielilor financiare pentru îndeplinirea obligațiilor de serviciu public, fundamentate pe structura elementelor de cheltuieli prevăzută în anexa nr. 1 sau, după caz, în anexa nr. 2 la prezentele norme-cadru;P_r - profitul rezonabil al operatorului reprezintă o rată de rentabilitate a capitalului normală pentru sectorul de activitate de transport public și care ține seama de nivelul de risc al serviciului de transport public suportat de operator;V - total venituri obținute de operator în legătură cu prestarea serviciului de transport public, aferente veniturilor realizate din vânzarea titlurilor de călătorie, veniturilor din alte activități legate de prestarea serviciului de transport public local și veniturilor din diferențele de tarif la care operatorul este îndreptățit.(4) Cheltuielile eligibile CE care se iau în considerare la calculul compensației C sunt cele de la poziția VI. Total cheltuieli din anexa nr. 1 sau, după caz, din anexa nr. 2 la prezentele norme-cadru.(5) Condițiile concrete de decontare și de plată a compensației pentru acoperirea costurilor suportate de operatorul de transport/transportatorul autorizat pentru îndeplinirea obligațiilor de serviciu public se stabilesc prin hotărârea de dare în administrare sau, după caz, prin contractul de delegare a gestiunii serviciului public de transport local sau județean de persoane.20. În anexă, articolul 16 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 16Procedura de stabilire a tarifelor pentru prestarea serviciului public de transport local sau județean de persoane se precizează în hotărârile de dare în administrare a serviciului, respectiv în contractele de delegare a gestiunii și trebuie să țină seama de următoarele reguli:a) tarifele și compensațiile încasate de operatori în urma prestării serviciului public de transport public local sau județean de persoane trebuie să acopere cel puțin sumele investite și cheltuielile curente de întreținere și exploatare a sistemului de transport public respectiv;b) tarifele se pot actualiza periodic prin indexare cu indicele de creștere a prețului de consum total, prin hotărâri ale autorităților locale competente;c) condițiile care generează modificarea tarifelor sau a compensațiilor, precum și procedurile specifice aplicate pentru astfel de situații se prevăd în contractele de servicii publice;d) modificarea tarifelor sau a compensațiilor se aprobă prin hotărâre a autorităților administrației publice locale implicate.21. În anexă, articolul 17 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 17(1) Operatorii de transport/Transportatorii autorizați care prestează servicii publice compensate de transport beneficiază de compensații de la bugetul de stat, bugetele locale și ale altor instituții, după caz, calculate în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (3) din prezentele norme-cadru.(2) Categoriile de persoane beneficiare ale tarifelor de călătorie cu valoare redusă și gratuități sunt: elevii, studenții, donatorii onorifici, pensionarii și alte categorii de călători, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.22. În anexă, articolul 18 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 18(1) În cazul operatorilor de transport/ transportatorilor autorizați care prestează servicii publice de transport local de persoane și nu beneficiază de compensații, contravaloarea unei călătorii este egală cu cuantumul tarifului mediu pe călătorie, calculat și fundamentat pe structura elementelor de cheltuieli conform anexei nr. 1 la prezentele norme-cadru.(2) În cazul operatorilor de transport rutier care prestează servicii publice de transport județean de persoane și nu beneficiază de compensații, tarifele de călătorie se stabilesc și se calculează de către consiliile județene în baza tarifului mediu pe km/loc (lei/km/loc), fundamentat pe structura elementelor de cheltuieli conform anexei nr. 2 la prezentele norme-cadru.23. În anexă, la articolul 20, partea introductivă a alineatului (1) și alineatul (2) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 20(1) Stabilirea, ajustarea sau modificarea tarifelor pentru serviciile de transport local sau județean de persoane se realizează la cererea operatorilor, pe baza următoarelor documente:(...)(2) Autoritățile locale competente pot solicita de la operatorii de transport rutier/transportatorii autorizați orice date și informații pentru clarificarea unor aspecte din propunerile de stabilire, ajustare sau modificare a tarifelor pentru serviciile publice de transport local sau județean de persoane.24. În anexă, articolul 21 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 21Tarifele pentru serviciile publice de transport local sau județean de persoane efectuat prin curse regulate se fundamentează fără includerea TVA în cheltuielile materiale, aceasta urmând să fie aplicată la totalul cheltuielilor rezultate plus cota de profit rezonabilă.25. În anexă, la capitolul V, titlul secțiunii a 2-a se modifică și va avea următorul cuprins: + Secţiunea a 2-a Stabilirea tarifelor pentru serviciile publice de transport local de persoane26. În anexă, articolul 22 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 22Autoritățile locale competente sunt libere să stabilească tarifele de călătorie pentru serviciile publice de transport local de persoane pe care operatorii de transport/ transportatorii autorizați le vor aplica călătorilor. Tarifele ce pot fi aplicate călătorilor sunt:a) tarif de călătorie, stabilit la nivelul tarifului mediu pe călătorie și fundamentat pe structura pe elementele de cheltuieli prevăzute în anexa nr. 1 la prezentele norme-cadru, caz în care călătorii plătesc contravaloarea totală a serviciului de transport;b) tarif de călătorie, stabilit și impus unilateral de către autoritatea locală competentă pe criterii sociale pentru toți călătorii, fără a fi necesară fundamentarea nivelului acestuia, caz în care călătorii plătesc un nivel sub costurile reale, iar operatorul este îndreptățit să încaseze compensația și, după caz, diferențele de tarif aferente gratuităților și tarifelor reduse stabilite pentru anumite categorii de persoane;c) tarif de călătorie cu valoare redusă, stabilit de către autoritatea competentă pe criterii de protecție socială pentru anumite categorii de călători, fără a fi necesară fundamentarea nivelului acestuia, caz în care operatorul este îndreptățit să încaseze diferențele de tarif până la nivelul tarifului de călătorie practicat și, după caz, compensațiile cuvenite pentru îndeplinirea obligațiilor de serviciu public, implicit din aplicarea tarifului de călătorie prevăzut la lit. b).27. În anexă, la articolul 23, alineatele (1)-(3) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 23(1) Stabilirea tarifului mediu pe călătorie pentru serviciile publice de transport local de persoane T (cm) (lei/ călătorie) se face potrivit formulei:



Președintele Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice,
Ionel TescaruBucurești, 18 aprilie 2019.Nr. 134. + Anexa nr. 1*)*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.(Anexa nr. 1 la normele-cadru)
STRUCTURA
pe elemente de cheltuieli pentru stabilirea, ajustarea sau modificarea tarifului mediu
pentru serviciul public de transport local de persoane efectuat prin curse regulate

STRUCTURA
pe elemente de cheltuieli pentru stabilirea, ajustarea sau modificarea tarifului mediu
pentru serviciul public de transport județean de persoane efectuat prin curse regulate
